Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:48
@deamonix Ik heb nu een 3 x 50A aansluiting en dat kost 2500 euro p/j. Het doel is om terug te gaan naar 3 x 25A. Dat scheelt €2000 aan vastrecht.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
timpel_800 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:22:
@deamonix Ik heb nu een 3 x 50A aansluiting en dat kost 2500 euro p/j. Het doel is om terug te gaan naar 3 x 25A. Dat scheelt €2000 aan vastrecht.
Ah, wij doen dezelfde truc. ;) Op 1 augustus gaan we over op dynamisch contract en wordt de aansluiting verlicht en half augustus komt de batterij. Scheelt 2400 euro per jaar bij ons. En ik verwacht in de toekomst een nog grotere differentiatie.

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 16-07-2025 09:47 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:36
Zijn die lampjes op de gateway origineel?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
Dit is de c60 commerciële uitvoering. De home versies hebben te weinig ampere voor mijn toepassing.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
-

[ Voor 103% gewijzigd door BenEco op 17-07-2025 10:10 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zit dat niet in het hamburger menu als optie? (Geen idee, de mijne moet nog komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 19:06
daemonix schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Ah, wij doen dezelfde truc. ;) Op 1 augustus gaan we over op dynamisch contract en wordt de aansluiting verlicht en half augustus komt de batterij. Scheelt 2400 euro per jaar bij ons. En ik verwacht in de toekomst een nog grotere differentiatie.
Wat wordt je setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
3x25 A net, 24 kWh accu, 12 kW omvormer (ik heb 10 A extra voor piekscheren nodig) en dan loadbalancing op de autoladers (we hebben 2 EV's). 12 kWp zonnepanelen. Tibber met dynamisch contract.

Zodra de setup zich bewijst en we het financieel kunnen dragen breiden we de accu uit.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 16-07-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Heb je nu ook 3*50 dan? Vanwege die auto's ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
timpel_800 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:21:
Heb je nu ook 3*50 dan? Vanwege die auto's ?
Auto's, all-electric huis, 4 airco's, zwembad met warmtepomp. Hoogst gemeten stroom is 48 A. Inmiddels 3 fase ladende auto's ipv enkelfase (32A, anders komen ze echt niet vol ;)).

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 16-07-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Ook Sigenergy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Yup. Best in class momenteel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 18:52
EB W schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:10:
Ik zit m'n hoofd te breken op de koop en verkoop coefficient (en ja heb al heel wat terug zitten lezen op het forum :))

Zoals ik het begrijp is het dus niet een grenswaarde die je aangeeft waaronder er moeten worden gekocht of verkocht. Je geeft eigenlijk aan middels de coefficienten hoe veel je de prijs op dat moment 'waard' vind en dat de AI beslist of het het de moeite waard is om in of te verkopen....

Dus stel je stelt voor de verkoop 1 * prijs + 14ct of 1 * prijs + 6ct in:

Bij een huidige prijs van 6 ct (11.00 uur vandaag zonder btw, etc) betekend dat voor:
– Bij 1 * prijs + 14 cent, je het product waardeert op 20 cent.
– Bij 1 * prijs + 6 cent, je het product waardeert op 12 cent.

De Sigenstor zal dan zelf de vergelijking maken met de in en verkoop bedragen om te beslissen wat te doen, begrijp ik het zo goed?
Hahaha, ik heb ook dit hele forum uitgeplozen anders gaat tie voor elke cent laden en terugsturen :(
Uiteindelijk heb ik de "Henk" settings als werkende oplossing gevonden , waarvoor dank Henk!
gewoon liegen tegen AI blijkt dus het beste te werken zodat het verschil tussen in en verkoop veel groter wordt >:) enige nadeel is dat de energie inkomsten in de rapportage niet kloppen maar daar heb ik dan homewizard nog voor met de juiste formule.
hier de settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV_rtoccsTz8pjQzNvzWccdjhBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4RppDyTluMK4gnr5jakAmWm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUhyE27PGVNSdvCEsG_d40k04_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dYT4hhK3XclsJE67W97HY2P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dank voor de tips! Dan weet ik alvast hoe het in te stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 10:02
Hoi allen, met veel belangstelling volg ik dit forum. Ga zeker wat instellingen overnemen. Mijn systeem draait hier nu prima en er wordt zonne energie geladen want ik zie bij laden dat er stroom ingaat en niets uit het net komt. Echter zie ik in de flowchart geen zonne opwek terwijl het systeem dit volgens mij wel zou moeten zien. Er zit een Eastron power meter gekoppeld aan de Sigenergy. De panelen zitten op o.a een Solar edge inverder en een ander panelen groepje via een AP systeem. Er zitten dus geen DC panelen direct op de Sigenery omvormer.

Verder heb ik een les geleerd en dat is als je de batterij aan Frank energie koppeld middels VPP en je deze daarna niet meer wil gebruiken en dus verwijderd uit de Frank energie portaal dit niet meteen verwerkt wordt. Ik kan nu met geen mogelijkheid een andere modus selecteren. Ik wil de AI gaan gebruiken. Meer mensen dit probleem gehad?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD9uM6TXbSloLWK42X63b8Tzx8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6vZuRKzd9EMX85ArMQhJgoO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Los Tigros op 17-07-2025 16:10 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:14

HenkS

Da_king alias HenkS

Los Tigros schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:04:
Hoi allen, met veel belangstelling volg ik dit forum. Ga zeker wat instellingen overnemen. Mijn systeem draait hier nu prima en er wordt zonne energie geladen want ik zie bij laden dat er stroom ingaat en niets uit het net komt. Echter zie ik in de flowchart geen zonne opwek terwijl het systeem dit volgens mij wel zou moeten zien. Er zit een Eastron power meter gekoppeld aan de Sigenergy. De panelen zitten op o.a een Solar edge inverder en een ander panelen groepje via een AP systeem. Er zitten dus geen DC panelen direct op de Sigenery omvormer.

Verder heb ik een les geleerd en dat is als je de batterij aan Frank energie koppeld middels VPP en je deze daarna niet meer wil gebruiken en dus verwijderd uit de Frank energie portaal dit niet meteen verwerkt wordt. Ik kan nu met geen mogelijkheid een andere modus selecteren. Ik wil de AI gaan gebruiken. Meer mensen dit probleem gehad?[Afbeelding]
Hi. Je kunt de batterij niet zelf disconnecten met Frank. Dat kan alleen Frank.
Je moet ze mailen en binnen. 24-48 uur voeren ze dat door en dan kun je weer alles selecteren

Mbt je zonnen energie opwek, zie je dat getal boven je huisje linksboven nu de zon schijnt wel een vermogen aangeven ? Want in je screenshot staat daar nu 0kw opwek

[ Voor 5% gewijzigd door HenkS op 17-07-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

HenkS schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:26:
[...]

Je moet ze mailen en binnen. 24-48 uur voeren ze dat door en dan kun je weer alles selecteren
Met de laatste update van de Frank Energy app kan dit nu dus wel!

Ga naar Slim huis->Sigenergy Thuisbatterij, rechts bovenin op Instellingen en dan kan je de batterij verwijderen!

Daarna zou je hem in AI mode moeten kunnen zetten (weet niet of dat realtime kan of dat er een vertraging inzit).

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
Hermanvh schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:29:
[...]

Met de laatste update van de Frank Energy app kan dit nu dus wel!

Ga naar Slim huis->Sigenergy Thuisbatterij, rechts bovenin op Instellingen en dan kan je de batterij verwijderen!

Daarna zou je hem in AI mode moeten kunnen zetten (weet niet of dat realtime kan of dat er een vertraging inzit).
Ja dit had ik gedaan maar is blijbaar net genoeg. Ik kan nogsteeds de mode niet veranderen helaas. Ik heb Frank energie gebeld en die gaan het doorgaven maar dit kan dus een paar dagen duren. Jammer dat dit zolang moet duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
HenkS schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:26:
[...]

Mbt je zonnen energie opwek, zie je dat getal boven je huisje linksboven nu de zon schijnt wel een vermogen aangeven ? Want in je screenshot staat daar nu 0kw opwek
Ja maar voor zover ik weet is dat alleen het PV systeem wat rechtstreeks op de DC van de Sigenergy omvormer aangesloten is. De installalateur heeft hier een systeem toevoegd maar dit had dus eigenlijk betrekking op een eventueel direct aangsloten systeem. Die heb ik niet dus dat daar 0 staat snap ik nog wel... maar zou mooi zijn als daar de opweg van externe omvormers zou staan zoals de Solar Edge inverter. Ik had eigenlijk wel verwacht dat dit zou kunnen aangezien de Solar edge ook met gemak aan Home energy is te koppellen of bijvoorbeeld Home assistant. Volgende stap is denk de boel middels een integratie toevoegen aan HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-09 05:14
Los Tigros schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Ja maar voor zover ik weet is dat alleen het PV systeem wat rechtstreeks op de DC van de Sigenergy omvormer aangesloten is. De installalateur heeft hier een systeem toevoegd maar dit had dus eigenlijk betrekking op een eventueel direct aangsloten systeem. Die heb ik niet dus dat daar 0 staat snap ik nog wel... maar zou mooi zijn als daar de opweg van externe omvormers zou staan zoals de Solar Edge inverter. Ik had eigenlijk wel verwacht dat dit zou kunnen aangezien de Solar edge ook met gemak aan Home energy is te koppellen of bijvoorbeeld Home assistant. Volgende stap is denk de boel middels een integratie toevoegen aan HA.
Als je een energiemeter op de groep van de PV omvormer zet en de datakabel verbindt met de Sigenstor zou je boven het huisje naast zonneenergie een vakje moeten zien met 3e omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdmDn7grHiZ-Me32Heh6Bjp7JQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IOOcOcGxi3jfDVFs2DQNMzSB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door kliffen op 18-07-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:31
kliffen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Als je een energiemeter op de groep van de PV omvormer zet en de datakabel verbindt met de Sigenstor zou je boven het huisje naast zonneenergie een vakje moeten zien met 3e omvormer.
[Afbeelding]
@Los Tigros heeft geen panelen direct aangesloten aan de Sigenergy Inverter zelf, alleen de 3rd party. Die 0 blijft daar dus helaas staan… heb al contact met Sigenergy gehad en het staat wel op de roadmap om deze setting ‘weg’ te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Inmiddels heb ik de batterij nu bijna een week draaien en ben er erg enthousiast over! Ik zal een keer het aansluitschema en configuratie delen, moet deze eerst nog even updaten want er is wel eea veranderd.

Maar hij staat nu in een geïsoleerde berging aan het huis van 6m2. De omgevingstemperatuur binnen is continu tussen de 28-29 graden celcius. Als je de AI assistent raadpleegt geeft deze aan dat het prima is omdat hij tussen de 10 en 35 het beste presteert. Nu wil ik toch proberen of ik de temp niet iets omlaag kan brengen.

Bovenin de deuren zit een rooster (Duco) maar nu zit ik eraan te denken om onderin een rooster te plaatsen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het is best zonde voor het aanzicht en als ik de temp maar 1 graden omlaag krijg is het het ook niet waard.

Ik vraag me trouwens af hoe het bij mensen is die hem in hun hal/trappenhuis hebben geplaatst, volgens mij heb je dan geen verwarming meer nodig in de winter 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Ik heb hem in een geïsoleerde schuur staan en daar is het ook heerlijk warm :) Hij produceert meer warmte dan ik had verwacht maar geen probleem. Deuren kunnen open.

Ik denk @EB W dat je actief iets moet doen met een ventilator om de lucht te verplaatsen. In meterkasten zit meestal een dikke spleet onder de deur en een rooster bovenin om wat natuurlijke trek te bewerkstelligen, maar ik vraag mij af of dit voldoende is voor de Sigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:04
Herkenbaar wat betreft de warmteontwikkeling. Die van mij staat in de garage wat voor de plaatsing van de Stigenstor altijd de meest koele ruimte van ons huis was. Op zomerdagen gaat de temperatuur nu richting de 30 graden. Begreep dat bij een 10% verlies van 8 kw (in mijn geval), je het over zo’n 800 W warmteontwikkeling hebt. Zit eraan te denken om een ventilatiedakdoorvoer te maken en hier een ventilatiebox op aan te sluiten. Weet alleen niet of dit een groot verschil gaat maken en dus de kosten waard is. Je zou de Sigenstor ook zodanig in kunnen stellen dat hij minder warmte produceert, maar dat gaat dan wel weer ten koste van de laad- en ontlaadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:02
Voor wie zich verdiept in de rendabiliteit van thuisbatterijen en AI-sturing in combinatie met dynamische tarieven — ik kwam op jeroen.nl terecht, een onafhankelijke site opgezet door een particulier (geen leverancier, geen commerciële belangen).

Wat ik opvallend goed vind:
• Heldere uitleg over waarom een thuisbatterij financieel vaak niet uit kan (inclusief rekenmodule)
• Tools voor opwekvoorspellingen op basis van je omvormer (bijv. SolarEdge)
• Koppeling met Slimmemeterportal voor eigen verbruiksanalyse (P4-data)
• Inzicht in salderingseffect, negatieve prijzen en zelfconsumptie

Het sluit verrassend goed aan op veel vragen die hier langskomen, zeker rond:
— “Wanneer is een batterij rendabel?”
— “Wat zie ik van mijn AI-sturing terug in de praktijk?”
— “Hoe vergelijk ik Tibber/Next/Frank/OM/ANWB op lange termijn?”

Persoonlijk ben ik even blijven hangen bij z’n “Tibber Battle” en stroompuntenquiz 😅 — maar vooral de combinatie van uitleg, tools en transparantie vond ik verfrissend.

Ik ben benieuwd of anderen hier al eens mee hebben geëxperimenteerd? Of juist kanttekeningen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:30
duoruvis schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:31:
Voor wie zich verdiept in de rendabiliteit van thuisbatterijen en AI-sturing in combinatie met dynamische tarieven — ik kwam op jeroen.nl terecht, een onafhankelijke site opgezet door een particulier (geen leverancier, geen commerciële belangen).

Wat ik opvallend goed vind:
• Heldere uitleg over waarom een thuisbatterij financieel vaak niet uit kan (inclusief rekenmodule)
• Tools voor opwekvoorspellingen op basis van je omvormer (bijv. SolarEdge)
• Koppeling met Slimmemeterportal voor eigen verbruiksanalyse (P4-data)
• Inzicht in salderingseffect, negatieve prijzen en zelfconsumptie

Het sluit verrassend goed aan op veel vragen die hier langskomen, zeker rond:
— “Wanneer is een batterij rendabel?”
— “Wat zie ik van mijn AI-sturing terug in de praktijk?”
— “Hoe vergelijk ik Tibber/Next/Frank/OM/ANWB op lange termijn?”

Persoonlijk ben ik even blijven hangen bij z’n “Tibber Battle” en stroompuntenquiz 😅 — maar vooral de combinatie van uitleg, tools en transparantie vond ik verfrissend.

Ik ben benieuwd of anderen hier al eens mee hebben geëxperimenteerd? Of juist kanttekeningen zien?
Is zelfs een Tweaker dacht ik.

Hij post soms in het dynamische leveranciers topic.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-09 22:36
daemonix schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:22:
[...]

3x25 A net, 24 kWh accu, 12 kW omvormer (ik heb 10 A extra voor piekscheren nodig) en dan loadbalancing op de autoladers (we hebben 2 EV's). 12 kWp zonnepanelen. Tibber met dynamisch contract.

Zodra de setup zich bewijst en we het financieel kunnen dragen breiden we de accu uit.
Wat zijn de kosten van deze set ongeveer incl.BTW?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Bij Frank 12.5k ex btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biffi
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-07 14:56
maho99 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:14:
Herkenbaar wat betreft de warmteontwikkeling. Die van mij staat in de garage wat voor de plaatsing van de Stigenstor altijd de meest koele ruimte van ons huis was. Op zomerdagen gaat de temperatuur nu richting de 30 graden. Begreep dat bij een 10% verlies van 8 kw (in mijn geval), je het over zo’n 800 W warmteontwikkeling hebt. Zit eraan te denken om een ventilatiedakdoorvoer te maken en hier een ventilatiebox op aan te sluiten. Weet alleen niet of dit een groot verschil gaat maken en dus de kosten waard is. Je zou de Sigenstor ook zodanig in kunnen stellen dat hij minder warmte produceert, maar dat gaat dan wel weer ten koste van de laad- en ontlaadsnelheid.
Ik vind dat de ventilator ook vaak moet draaien en toch wel wat lawaai maakt. Zeker als hij in huis staat. Toch een serieus nadeel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
vanderv schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:01:
[...]

Wat zijn de kosten van deze set ongeveer incl.BTW?
17.7 k inclusief btw en montage. Ik wil niet gebonden zijn aan 1 leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maho99
biffi schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Ik vind dat de ventilator ook vaak moet draaien en toch wel wat lawaai maakt. Zeker als hij in huis staat. Toch een serieus nadeel…
Eens, had ook overwogen om ‘m in onze woning te laten plaatsen maar blij dat ik dat niet gedaan heb. Maar los hiervan en de warmteontwikkeling ben ik erg tevreden met de Sigenstor.

[ Voor 10% gewijzigd door maho99 op 19-07-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
maho99 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Eens, had ook overwogen om ‘m in onze woning te laten plaatsen maar blij dat ik dat niet gedaan heb. Maar los hiervan en de warmteontwikkeling ben ik erg tevreden met de Sigenstor.
Ja niet verwacht dat hij zoveel zou produceren, ik vraag me af hoe het bij de Enphase 5p flexphase zal zijn, echter heeft die maar 2,8kW vermogen dus ik denk dat 8kW uiteraard meer warmte produceert. Dus je kan hem lager instellen zodat die minder warmte produceert.

Ik heb in de berging een luik naar de kruipruimte, daar is het 18 graden dus heb voor een test een ventilator in het luik geplaatst die de koude lucht omhoog stuwt, echter kan ik de temperatuur hiermee maar 1 graden verlagen helaas, was het proberen waard ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Voor wat ik zoek 32kwh/16kw batterij, kost de sigenergy ongeveer 20k.

Ik zie dat deze set hetzelfde doet voor 10.2k (maar dan zonder installatie). https://zonnepanelensuper...et-31-4kwh-18kva-3-fasen/

Wel een erg groot verschil. Kan iemand uitleggen waar hem dat in zit?

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 21:06
@n00bCoder vergelijk je zelf installeren of incl installatie?

In mijn ogen is sigenergy niet 1:1 met victron te vergelijken. Sig is een thuis accu aal in one, en victron komt meer uit de boven hoek. Niet per definitie slecht maar hele andere opzet. Als je kijkt hoeveel kabels, modules etc je voor de victron nodig hebt versus 1 strakke sigen toren bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maho99
EB W schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Ja niet verwacht dat hij zoveel zou produceren, ik vraag me af hoe het bij de Enphase 5p flexphase zal zijn, echter heeft die maar 2,8kW vermogen dus ik denk dat 8kW uiteraard meer warmte produceert. Dus je kan hem lager instellen zodat die minder warmte produceert.

Ik heb in de berging een luik naar de kruipruimte, daar is het 18 graden dus heb voor een test een ventilator in het luik geplaatst die de koude lucht omhoog stuwt, echter kan ik de temperatuur hiermee maar 1 graden verlagen helaas, was het proberen waard ☺️
Ik ken iemand die de Enphase 10T heeft en die hoor je nauwelijks en geeft ook weinig warmte af. Maar die heeft dan ook een stuk minder vermogen (3,84 kW.

Ik denk dat je naast het inblazen van lucht, ook lucht moet afzuigen om onderdruk in de ruimte te creëren om deze af te laten koelen. Of alleen mechanische afzuiging en bijvoorbeeld een rooster in het luik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
vincentvs93 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:03:
@n00bCoder vergelijk je zelf installeren of incl installatie?

In mijn ogen is sigenergy niet 1:1 met victron te vergelijken. Sig is een thuis accu aal in one, en victron komt meer uit de boven hoek. Niet per definitie slecht maar hele andere opzet. Als je kijkt hoeveel kabels, modules etc je voor de victron nodig hebt versus 1 strakke sigen toren bijvoorbeeld.
Zelf of laten installeren… en of het mooi is of niet, dan timmer je er een kast omheen. Ook die victron kun je een heel end zelf monteren aan een wand en dan een elektriker laten aansluiten… ben benieuwd wat dan precies het verschil is. Ik weet dat er een victron topic is. Mss daar eens vragen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
n00bCoder schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:47:

Ik zie dat deze set hetzelfde doet voor 10.2k (maar dan zonder installatie). https://zonnepanelensuper...et-31-4kwh-18kva-3-fasen/

[/quote]
Tja, zoals @vincentvs93 zegt is de Sigenstor een all in one systeem dus je hebt te maken met weinig kabels die zelf moet connecten, wat het ook weer een stuk minder fout gevoeliger maakt. Ik denk dat Victron voor iemand die er echt diep in zit en het als een groot hobby project ziet het zeker interessant is, maar de Sigenstor wint het bij mij door makkelijke aansluitbaarheid, uitbreidbaarheid en het uiterlijk.

En naast de Sigenstor ben ik ook helemaal weg van de Gateway! Ik heb Enphase IQ7 omvormers en deze aangesloten op de smartport. Er werd altijd gezegd dat je de IQ7’s niet kan afknijpen, maar de gateway doet dat super goed, als je op 0 op de meter wilt draaien knijpt hij hem ook exact op 0 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Iemand bekent met de homepowersystem: https://webshop.energie-t...cu-Goud-3-fase-p670978922

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 21:06
EB W schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Tja, zoals @vincentvs93 zegt is de Sigenstor een all in one systeem dus je hebt te maken met weinig kabels die zelf moet connecten, wat het ook weer een stuk minder fout gevoeliger maakt. Ik denk dat Victron voor iemand die er echt diep in zit en het als een groot hobby project ziet het zeker interessant is, maar de Sigenstor wint het bij mij door makkelijke aansluitbaarheid, uitbreidbaarheid en het uiterlijk.

En naast de Sigenstor ben ik ook helemaal weg van de Gateway! Ik heb Enphase IQ7 omvormers en deze aangesloten op de smartport. Er werd altijd gezegd dat je de IQ7’s niet kan afknijpen, maar de gateway doet dat super goed, als je op 0 op de meter wilt draaien knijpt hij hem ook exact op 0 af.
Ik denk dat je je ook niet moet vergissen in de AI features, veiligheid features in de batterij en bijvoorbeeld geluid. Denk je wellicht niet gelijk aan maar zijn imo belangrijke punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
vincentvs93 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat je je ook niet moet vergissen in de AI features, veiligheid features in de batterij en bijvoorbeeld geluid. Denk je wellicht niet gelijk aan maar zijn imo belangrijke punten
En de Sigenstor kun je buiten plaatsen.... (daar komt hij bij ons ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 16:48

[/quote]
Sorry maar die set doet zeker niet hetzelde. Als je puur een accu systeem en omvormers zoekt kun je idd aanzienlijk goedkoper uit zijn. Sigenergy is ook zeker geen goedkope oplossing. Maar wel een hele mooie, complete, goede. Mijn mening uiteraard Verder is deze modulair en eenvoudig uit te breiden. Wat Software betreft, is het verschil in functionaliteit, gemak en dooronwikkeling ook enorm.
Verder vind ik de genoemde prijs wel aan de hoge kant.
Ik heb zelf een 10kw controller met 16 Kw aan accu's en de HomePro gateway.
Heb destijds een hoop prijzen vergeleken en afhankelijk van de aanbieder lag dit tussen de 10K en 12,5K exclusief installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Denk ook aan de omvang van een Victron systeem. Die multiplussen zijn behoorlijke dingen en je hebt er drie. Maar als je de ruimte hebt en je kunt het zelf aansluiten en begrijpen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
EB W schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:08:
[...]
Probeer de ventilator eens de ander kant op te laten blazen, dus de warmte de kruipruimte in...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:28

Mipatje

Petrolhead

[/quote]
Ik had een offerte van een 36 KWh Victron installatie voor 24k€. Had ook een offerte van Synenergy 32KWh met 12 Kwh omvormer van 24 K€ . Heb nu 32KWH met 17 Kwh omvormer kosten 19k€.
Allemaal incl BTW en montage.
Alle bovengenoemde installaties zijn met Off Grid mogelijkheid.
Het is verstandig om bij meerder installateurs Sygenergy aan te vragen, Bij mij prijverschil van 5K€

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Waar heb jij hem vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Let op dat je een officiele installateur hebt in verband met de verzekering. Geen handige harry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:28

Mipatje

Petrolhead

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Kunnen jullie mij bevestigen of helpen met het volgende probleem. Ik wil graag een schema maken voor bepaalde momenten als ik wil peak shaven.
Standaard heb ik de modus op zelfconsumptie staan (ik heb nog geen dynamisch contract).
Deze modus is prima maar ik wil graag dit schema aanpassen..als ik dan een nieuw schema maak en ik gebruik 'zelfconsumptie' als 'begin'. Ik pas daarin wat dingen aan. Bijvoorbeeld de laadstop (soc). Dan sla ik deze op en klaar.

Maar als ik dan in de standaard zelfconsumptie modus kijk, dan heeft hij daarin precies dezelfde wijzigingen doorgevoerd. Waardoor dus de modussen hetzelfde doen.
Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHvA8T3S2eG5RXa-HtrSlBSEycw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHw8F20UTg02lQtR6HGVgcQO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door timpel_800 op 20-07-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik wil graag levering en montage in 1 hand hebben, en niet een losse installateur om vingerwijzen bij problemen te voorkomen. Dan maar wat duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 20-07-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico IJntema
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-07 13:55
@n00bCoder Ja, in mijn ogen het meest eenvoudige te installeren DIY Victron systeem dat er is. Alles in 1 19 inch kast van 60 x 63 x 200cm. Incl alle kabels, met accu's die per 5 kWh ingeschoven kunnen worden. Tot 30kWh aan accucapaciteit is in de kast te plaatsen. Wil je meer dan is er eenvoudig een rack naast te plaatsen voor meer opslag capaciteit.
Stroomaansluitingen en dataverbinding zit op de achterkant van de accu's. Geen speciaal gereedschap nodig.

Het systeem is ook te leveren met de Victron Multi RS omvormers die zonnepanelen laders ingebouwd hebben. Of met de Victron Quattro omvormers die twee AC ingangen hebben waarop standaard een aggregaat aangesloten kan worden.
Alle benodigde AC veiligheden zijn ingebouwd, inclusief een bypass schakelaar wanneer er onderhoud aan het systeem gepleegd moet worden.
Systeem kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld een 3 x 35A aansluiting te verlagen naar een 3 x 25A aansluiting. De extra energie kan vanuit de accu's geleverd worden. Scheelt toch weer € 1200,00 - € 1500,00 per jaar.

Als mede eigenaar van de webwinkel ben ik natuurlijk wel een beetje bevooroordeelt :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Rico IJntema op 21-07-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Rico IJntema DIt is het verkeerde topic. Dit gaat over Sigenergy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Ik heb nu een offerte voor een sigenergy 17.5k en een vergelijkbare alphaess (t20) voor 14k. Zijn er nog belangrijke verschillen. Tusse. Deze systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Volgens mij moet je je vraag iets specifieker maken. Wat wil je precies weten?

Je kunt ook de datasheets naast elkaar leggen en vergelijken. Ik zie even snel dat de alpha tot 23kwh aan accus aan kan? De sig tot 48. Dat zijn grote verschillen. Kunnen je zonnepanelen direct op de alpha? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manxman88
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-09 17:19
mestief schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Ik snap he tniet helemaal. Je hebt al een Sigenstor 10KW met 24KW accu capaciteit? Je zou een 3fase Gateway krijgen maar die is niet op voorraad? Dan schaf je de GW toch elders aan. Bij mijn zwager was die ook in backorder (ivm de overstap van HomeMax naar HomePro) daarom even geshopt waar die wel te koop was. Kostte daar wel 150,- meer maar nu kon de boel iig geinstalleerd worden.
Anders de boel eerst zonder GW installeren maar wel de bekabeling voorbereiden en zodra de GW er is deze er tussen laten plaatsen.
De gateway is een 3x230V delta grid versie die nog niet beschikbaar is af fabriek. Hij is mij beloofd eind maart 2025, maar tot nu toe geen resultaat. Ik heb de installatie uitgevoerd in afwachting van de Gateway.
Mijn vraag was of er nog personen zijn met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Ik ben benieuwd wat de interne temperatuur is van de inverter bij andere leden op het forum. Momenteel is de omgevingstemperatuur rond de 30 graden en de interne temperatuur van de inverter 58 graden Celsius (bovenste accu is trouwens 34,6).

Edit: ik zie in de specs dat de operating temp tussen de 30 en 60 ligt, dus op zich nog safe, maar ben toch benieuwd wat anderen zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7jfpVSFvzvacaFysiisTd5XY2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eu1AYyP0ucCN8cjyUhCGk6kG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door EB W op 22-07-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
timpel_800 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:35:
Volgens mij moet je je vraag iets specifieker maken. Wat wil je precies weten?

Je kunt ook de datasheets naast elkaar leggen en vergelijken. Ik zie even snel dat de alpha tot 23kwh aan accus aan kan? De sig tot 48. Dat zijn grote verschillen. Kunnen je zonnepanelen direct op de alpha? Etc.
De Alphaess gaat ook tot 49kwh en hangt ook direct aan de zonnepanelen. De specifieke vraag is welke ik moet kopen:) en waarom de alphaess goedkoper is. Ook geen kleine speler… en volgens mij doen ze hetzelfde…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
EB W schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:42:
Ik ben benieuwd wat de interne temperatuur is van de inverter bij andere leden op het forum. Momenteel is de omgevingstemperatuur rond de 30 graden en de interne temperatuur van de inverter 58 graden Celsius (bovenste accu is trouwens 34,6).

Edit: ik zie in de specs dat de operating temp tussen de 30 en 60 ligt, dus op zich nog safe, maar ben toch benieuwd wat anderen zien.

[Afbeelding]
Ik zie dezelfde temperaturen. Tussen de 50 en 55 graden. Maar ik heb nog geen afzuiging, die ga ik vandaag maken. Ik denk dat dat wel iets gaat schelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSkqEGZXdwwpTwukhLodMi2JJzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uhclnoGfD4lAfm4AU3BrwaZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door timpel_800 op 22-07-2025 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75

[Afbeelding]
Die volgt hier altijd een patroon en komt regelmatig tot aan de 60 graden om dan ineens terug te vallen naar onder de 50 graden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cPmEECEYNY_v2oHmTOe_L2LCCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RGWOBXahaUPbK6NeterBO3Kn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis

[Afbeelding]
Inverter gemiddeld 45-55 graden, Cells gemiddeld 35 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBW0wCzuPesZiTKBcqi-jHNVQxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNToNzskvqbYPOhx9ToOe1qu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-09 09:23
Als ik de Sigenergy app de daadwerkelijke kale kosten van de energiehandel wil laten zien, welke aankoop en verkoop coëfficienten vul ik dan in?

Vanwege naderende einde van de salderingsregeling zie ik liever de daadwerkelijke 'kale' opbrengsten van de handel dan allerlei toevoegen zoals 21% btw / vergoedingen van energieleverancier.

En idealiter stel ik in dat er minimaal € 0,08 cent zit op de kale marktprijs tussen in- en verkoop.

Ik heb het hele forum doorgelezen, maar kan het nergens vinden.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
rsilderhuis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:02:
Als ik de Sigenergy app de daadwerkelijke kale kosten van de energiehandel wil laten zien, welke aankoop en verkoop coëfficienten vul ik dan in?

Vanwege naderende einde van de salderingsregeling zie ik liever de daadwerkelijke 'kale' opbrengsten van de handel dan allerlei toevoegen zoals 21% btw / vergoedingen van energieleverancier.

En idealiter stel ik in dat er minimaal € 0,08 cent zit op de kale marktprijs tussen in- en verkoop.

Ik heb het hele forum doorgelezen, maar kan het nergens vinden.

Wie kan mij helpen?
Als je de AI gebruikt, dan moet je juist met deze coëfficienten spelen om te bepalen of en wanneer de AI besluit in te kopen of te verkopen.
Het "zien" van de kale prijs is niet het doel van deze coëfficienten. Als je dat echt wil, dan geef je 1xprice + 0ct in, dan zie je de kale EPEX tarieven, maar dat zegt verder weinig; voor inkoop zal je na de saldering altijd BTW moeten betalen (dus 1,21 x price) en afhankelijk van welke dynamische leverancier je hebt, zal er ook een opslag zijn die je moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
timpel_800 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Ik zie dezelfde temperaturen. Tussen de 50 en 55 graden. Maar ik heb nog geen afzuiging, die ga ik vandaag maken. Ik denk dat dat wel iets gaat schelen.

[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe je die ventilatie gaat realiseren, sinds de plaatsing van de batterij in onze garage, gaat de temperatuur van deze ruimte richting de 30 graden dus daar moet ik ook nog wat mee.. Waar vinden jullie die interne temp informatie precies? Ik zie alleen deze informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IYtmmUaToIwkW55sb1z1RVt7iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pERP5Axf4bn1BH7EOsfYDcrx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06ahHr-X1UVk9tJxwynw6WG0viw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXjwvaeR94ligUHjJXsARHfn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
ArPi75 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Als je de AI gebruikt, dan moet je juist met deze coëfficienten spelen om te bepalen of en wanneer de AI besluit in te kopen of te verkopen.
Het "zien" van de kale prijs is niet het doel van deze coëfficienten. Als je dat echt wil, dan geef je 1xprice + 0ct in, dan zie je de kale EPEX tarieven, maar dat zegt verder weinig; voor inkoop zal je na de saldering altijd BTW moeten betalen (dus 1,21 x price) en afhankelijk van welke dynamische leverancier je hebt, zal er ook een opslag zijn die je moet betalen.
ah oke, thx voor je antwoord. Klinkt logisch.

Wat kan ik dan het beste instellen qua coëfficiënten?
Ik heb de AI-modus op 'maximale winst' staan en op zich gaat dat goed.
Alleen geeft Sigenergy enorm hoge opbrengsten weer in de app, welke bij lange na niet overeenkomen met wat ik in de Frank Energie app zie.

Idealiter zou de batterij onder een kaal prijsverschil van € 0,08/kWh niet handelen voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
rsilderhuis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Alleen geeft Sigenergy enorm hoge opbrengsten weer in de app, welke bij lange na niet overeenkomen met wat ik in de Frank Energie app zie.

Idealiter zou de batterij onder een kaal prijsverschil van € 0,08/kWh niet handelen voor mij.
Ik heb prijs*1,21 + 16,3 voor inkoop en prijs*1,21 + 12,3 voor verkoop. Heb zelf Zonneplan en app waarden komen redelijk overeen met nota van zonneplan zo.
Enige nadeel is dat er ‘s nachts stroom van het net wordt gebruikt ipv zc. Dat pakt financieel blijkbaar beter uit volgens de AI. Verder is het overdag laden en ‘s avonds op piekuren ontladen.
Financieel voor mij beter dan onbalanshandel bij Frank energie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsilderhuis
kliffen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Ik heb prijs*1,21 + 16,3 voor inkoop en prijs*1,21 + 12,3 voor verkoop. Heb zelf Zonneplan en app waarden komen redelijk overeen met nota van zonneplan zo.
Enige nadeel is dat er ‘s nachts stroom van het net wordt gebruikt ipv zc. Dat pakt financieel blijkbaar beter uit volgens de AI. Verder is het overdag laden en ‘s avonds op piekuren ontladen.
De 1,21 houdt je aan zodat hij de BTW rekent over de in- en verkoop.

Vanwaar 16,3 en 12,3? En waarom een verschil van 4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
maho99 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:46:
[...]

Ben benieuwd hoe je die ventilatie gaat realiseren, sinds de plaatsing van de batterij in onze garage, gaat de temperatuur van deze ruimte richting de 30 graden dus daar moet ik ook nog wat mee.. Waar vinden jullie die interne temp informatie precies? Ik zie alleen deze informatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rechtsboven op die vierkantjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVIaXLr9c8nfXmKgL3BHWyKIQ94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ctIsYNNZ869XDAF8TpOIgie.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
[...]

Ben benieuwd hoe je die ventilatie gaat realiseren, sinds de plaatsing van de batterij in onze garage, gaat de temperatuur van deze ruimte richting de 30 graden dus daar moet ik ook nog wat mee..
Bij mij staat hij in de schuur naast m'n bakkerij, die een prof. afzuiginstallatie heeft. Ik boor een gat door de muur, buis er door en sluit deze op de afzuiginstallatie aan. Niet zo ingewikkeld voor mij.

Als ik een garage had, zou ik geloof ik een gat in de muur boren en iets met een muurventilator doen? Kan ook in je dak, maar dan heb je natuurlijk weer een dakdekker nodig om een dakdoorvoer te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
rsilderhuis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Voor inkoop heb ik mijn "echte" Tibber inkoopprijs gebruikt:
1,21*price + 14,76

Verkoop wil ik niet bij 6 cent verschil al doen omdat de afschrijving van mijn systeem (kostprijs gedeeld door het aantal cycly * de capaciteit) al op 6 eurocent uitkomt. Daarnaast heb je altijd verliezen zowel met laden als met ontladen die ik in principe wil terugverdienen als het systeem besluit te gaan handelen.
Door wat trial en error heb ik nu de volgende waarde gebruikt voor verkoop. Dat geeft mij een slecht beeld van wat het nu wel/niet opbrengt in de Sigenergy omgeving, maar verkopen doet het systeem enkel als het ook wat opbrengt. Op dagen met weinig verschil tussen hoogste en laagste prijs kan het zomaar zijn dat de batterij enkel zelfverbruik doet en niets geforceerd het net op duwt.

Ik gebruik nu:
1,1*price + 4

In home assistant bereken ik dan de opbrengst (of kosten) van de batterij, waarbij het uitgangspunt is dat in plaats van laden het systeem ook had kunnen terugleveren aan het net tegen de dan geldende tarieven (het laden van de accu is dus een kostenpost (ook als het van de zon komt). Het ontladen van de accu betekent minder kosten aan import uit het net en zijn dus opbrengsten. Hiervoor gebruik ik een lopende teller die de huidige kWh-prijs vermenigvuldigt met het vermogen dat de accu ingaat of verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
Bedankt! Ik zie alleen bij mij die optie niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM0-_aNnajoxaqUARvuj9Iqr5RE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IgpBx7KEdzntFySlStNsKKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of de afzuiging bij jou een groot verschil gaat maken. Ik denk dat ik inderdaad een dakdoorvoer laat maken en dan zelf zo’n ventilatiebox installeer. Weet alleen niet of dat de investering waard is dus leer graag van jouw ervaring :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
timpel_800 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat of het idd veel scheelt. Nu heb ik er een ventilator staan die boven de 30 graden gaat blazen op de Sigenstor, hierdoor hoop ik een beetje lucht verplaatsing te krijgen zodat er warme uit de roosters boven de deur gaat stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Dat komt meer omdat je spaarstand hebt ipv performance.

Dan gaat die niet uit en blijft die avonds ook je batterij gebruiken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
[...]

Waar vinden jullie die interne temp informatie precies? Ik zie alleen deze informatie:
Alleen als je een installateurs account hebt kan je die zien helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
EB W schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:54:
[...]

Alleen als je een installateurs account hebt kan je die zien helaas.
Of HA met de Sigen plugin uit HACS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm4BW7Xstn-NjAgGbpi3XjntW6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6eMZRPdg76VCxrXg7y7NEKo2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Bschnitz op 22-07-2025 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Voor tweakers die de 20-40w piekjes op het net kwijt willen, toch weer tussen de 300-600w per dag. Die kunnen deze instellingen hieronder gebruiken. Alle belastingen blijven dan op de batterij, ook de mini pieken die nu vanaf het net lekken terwijl je genoeg batterij en zon hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjW2KrFYV2vsY59TPeMA0LfBuw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mVCSRI0RN16ZLLmFhtdtyVfq.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15AsIfc22dCc98zH4nCql7g0ajE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pt9qVTMqLVTj7wOETXYtljf4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Bschnitz op 22-07-2025 17:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duoruvis
🔋 Winst, levensduur en Gateway: een praktijktest

Geïnspireerd door inzichten van Djare, EB_W en ArPi75 ben ik een meerdaagse praktijktest gestart met mijn Sigenstor-opstelling. Doel: meer grip krijgen op de échte winst bij dynamische tarieven, en tegelijk transparantie creëren over levensduur en terugverdientijd.
Met dank aan: Bschnitz, HenkS, kliffen, Djare, EB_W en ArPi75 voor eerdere inzichten.

Ik heb twee sturingsscenario’s vergeleken:
  • 14–14: volledig laden bij dag-dal, volledig ontladen bij piek → maximaal speelbereik (5–100%)
  • 14–0,06: laden tot 100%, maar pas ontladen bij prijzen >6 cent → dus deel van de SOC blijft structureel onaangetast
📈 Praktijkresultaten

Over een reeks zonnige en wisselvallige dagen, bij 10 kWh effectief inzetbare capaciteit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TID4FUvImQi6KPfNLvyIt4hPm2M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YOIAjX9ghCGu7SUOqAGG8qL1.png?f=user_large

💡 Gebaseerd op batterijkosten van ca. €3.000 (excl. installatie/omvormer).

🧠 De balans tussen winst en levensduur

De afweging is niet alleen financieel:
  • Financieel: 14–14 levert het meeste op (€435/jaar), maar ook de meeste cycli.
  • Technisch: dagelijks tot 5% ontladen betekent intensiever gebruik en mogelijk snellere degradatie.
  • Strategisch: zoals Bschnitz al aangaf: als je batterij na >10 jaar nog ‘te goed’ is om te vervangen, is dat zonde. Anderzijds: wie maximale levensduur zoekt, kiest juist voor marge.
Zelf kies ik voor een middenweg: voldoende rendement, maar óók ruimte voor onvoorziene situaties.

🤔 Wat als je een Gateway toevoegt?

Vanaf augustus plaats ik een Gateway. Dan verhuist de AI van de omvormer naar de Gateway. Maar houdt de AI dan automatisch een noodreserve aan?

Zonder Gateway:
  • De AI zit op de omvormer (SE).
  • Geen vaste noodreserve: batterij ontlaadt tot 5% SOC.
  • Je kunt handmatig een SOC-minimum instellen in de app.
Met Gateway:
  • De AI draait op de Gateway.
  • Je kunt via de app een off-grid reserve instellen (bijv. 20% SOC).
  • Alleen als je dit zelf doet, houdt de AI er rekening mee.
  • Zonder instelling: AI blijft sturen op maximale winst, tot 5% SOC.
📌 Conclusie: ook mét Gateway blijft de 14–14-strategie actief, tenzij je zelf een minimum SOC instelt.

📊 Visueel overzicht
Hieronder een grafiek met jaarwinst, afnemend naar gelang je meer reserve aanhoudt — om levensduur of black-outbescherming te sparen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPazSjZfhb3F1U-E8U1YNffigiw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a6nzayTz7gdnDBo2Qn8ry61n.png?f=user_large

🧩 Tot slot
Deze test laat voor mij drie dingen zien:
  • De AI maakt slimme keuzes, maar houdt geen rekening met levensduur of off-grid reserve.
  • Dynamische winst is haalbaar — maar alleen als je batterij écht meedoet.
  • Elke gebruiker moet een eigen balans vinden tussen rendement, bescherming en robuustheid.
Benieuwd hoe anderen dit aanpakken — laat vooral weten wat jullie doen qua sturing of reserve!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Waarom zou je in NL zo'n gote backup-marge aanzetten? Dat zou ik niet zo snel doen.
Bedankt voor je inzichten en duidelijke omschrijving @duoruvis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Bschnitz schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:02:
Voor tweakers die de 20-40w piekjes op het net kwijt willen, toch weer tussen de 300-600w per dag. Die kunnen deze instellingen hieronder gebruiken. Alle belastingen blijven dan op de batterij, ook de mini pieken die nu vanaf het net lekken terwijl je genoeg batterij en zon hebt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierop inhakend: ik heb ook even de tijdgenomen om te kijken hoe ik de app moet instellen als ik wel wil peakshaven maar niet wil dat hij continue de batterij vult tijdens op het moment dat de load onder de 16kW (mijn ingestelde max grens dat uit het net mag komen) komt. Op deze manier kan ik dus ook daadwerkelijk gebruik maken van de vorige dag door zon opgewekte kWhaatjes gedurende de vroege ochtend.

Ik zat in eerste instantie in de instellingen van bedrijfsmodus -> zelfcomsumptie te kijken en dan onder het kopje instellingen van het batterijpercentage te schuiven met die balken.

Je kunt aanpassen:
- Peakshaving SOC
- Laadstop SOC
- Backup SOC
- Ontlaadafschakel SOC

De laatste twee laten we even buiten beschouwing.

Stel: de laadstop Soc staat op 80%
Peakshaving staat op 50%

Wil ik nu de peakshaving Soc verhogen naar 100% dan krijg ik de melding dat dit niet mag.

Maar ga ik nu naar het Peakshaving-menu en ik stel daar de Peakshaving SOC op 100% in. Dan accepteert hij dit wel

En dan werkt het dus zoals ik wil:
- de eerste 16kW trekt hij uit het net
- alles daarboven gaat uit de batterij.
- De batterij laat zichzelf ontladen tot de bij "laadstop" insgestelde waarde. (bijv 20%) en gaat daarna pas weer de batterij vullen als daar ruimte voor is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsa0uGNw5ymNvRdP6qEQZHe9ozE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSvL8ntYCTg74COe4qxUAItm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j316p_F36MDxjgLJPnmsI3t53oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCFtimCNlszYgZW0McGRpBGz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door timpel_800 op 22-07-2025 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
timpel_800 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:27:
Waarom zou je in NL zo'n gote backup-marge aanzetten? Dat zou ik niet zo snel doen.
Bedankt voor je inzichten en duidelijke omschrijving @duoruvis
Dank je, @timpel_800! Goede vraag — die backup-marge (bijv. 30%) is niet per se bedoeld voor standaardgebruik in Nederland, waar stroomuitval zelden voorkomt.

In mijn test heb ik die marge puur als strategisch scenario meegenomen: stel je wil maximale levensduur of wél voorbereid zijn op off-grid gebruik (bijv. in combinatie met warmtepomp of medische noodzaak). Dan zie je wat dat kost in opbrengst/jaar.

Zelf houd ik zo’n grote marge niet aan — maar ik wil het speelveld wel laten zien zodat iedereen z’n eigen afweging kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 26-09 00:19
duoruvis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:52:

Geïnspireerd door inzichten van Djare, EB_W en ArPi75 ben ik een meerdaagse praktijktest gestart met mijn Sigenstor-opstelling. Doel: meer grip krijgen op de échte winst bij dynamische tarieven, en tegelijk transparantie creëren over levensduur en terugverdientijd.
Met dank aan: Bschnitz, HenkS, kliffen, Djare, EB_W en ArPi75 voor eerdere inzichten.

• 14–14: volledig laden bij dag-dal, volledig ontladen bij piek → maximaal speelbereik (5–100%)
  • 14–0,06: laden tot 100%, maar pas ontladen bij prijzen >6 cent → dus deel van de SOC blijft structureel onaangetast
📈 Praktijkresultaten

Over een reeks zonnige en wisselvallige dagen, bij 10 kWh effectief inzetbare capaciteit:

[Afbeelding]

• Technisch: dagelijks tot 5% ontladen betekent intensiever gebruik en mogelijk snellere degradatie.
  • Strategisch: zoals Bschnitz al aangaf: als je batterij na >10 jaar nog ‘te goed’ is om te vervangen, is dat zonde. Anderzijds: wie maximale levensduur zoekt, kiest juist voor marge.
Zelf kies ik voor een middenweg: voldoende rendement, maar óók ruimte voor onvoorziene situaties.

Vanaf augustus plaats ik een Gateway. Dan verhuist de AI van de omvormer naar de Gateway. Maar houdt de AI dan automatisch een noodreserve aan?

Zonder Gateway:
Met Gateway:
📌 Conclusie: ook mét Gateway blijft de 14–14-strategie actief, tenzij je zelf een minimum SOC instelt.

📊 Visueel overzicht
Hieronder een grafiek met jaarwinst, afnemend naar gelang je meer reserve aanhoudt — om levensduur of black-outbescherming te sparen:

[Afbeelding]

🧩 Tot slot
  • De AI maakt slimme keuzes, maar houdt geen rekening met levensduur of off-grid reserve.
  • Elke gebruiker moet een eigen balans vinden tussen rendement, bescherming en robuustheid.
Benieuwd hoe anderen dit aanpakken — laat vooral weten wat jullie doen qua sturing of reserve!
deze getallen zijn een stuk minder rooskleurig als de installateurs mij willen laten geloven.
maar goed je doet het nu met 10kw en dan zonder panelen laden dus enkel van het Net en dan weer terug verkopen lees ik dit juist ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
Richard321 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:21:
[...]

deze getallen zijn een stuk minder rooskleurig als de installateurs mij willen laten geloven.
maar goed je doet het nu met 10kw en dan zonder panelen laden dus enkel van het Net en dan weer terug verkopen lees ik dit juist ?
Het kan ook beter ;)

Dit is met auto laden, full electric huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuhAMadBM0_co9NQTdsktqSn9BY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DgGkaREmqwtnObITSVfR7jch.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
@duoruvis dank voor deze analyse! Ja er zijn veel variabelen en ik kijk het ook eerst een maandje aan en ga dan een beetje aan de knoppen draaien.

Maar ik zie dat je wel de volle 100% gebruikt, ik heb hem op 90% staan want dat zou beter voor de levensduur zijn…maar zit er nog steeds over te twijfelen of je dat echt heel hard gaat merken over 10 jaar 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ja ik ben ook benieuwd hoe de meningen daarover zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
EB W schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:37:
@duoruvis dank voor deze analyse! Ja er zijn veel variabelen en ik kijk het ook eerst een maandje aan en ga dan een beetje aan de knoppen draaien.

Maar ik zie dat je wel de volle 100% gebruikt, ik heb hem op 90% staan want dat zou beter voor de levensduur zijn…maar zit er nog steeds over te twijfelen of je dat echt heel hard gaat merken over 10 jaar 🤔
Het zijn LFP accus en je krijgt 10 jaar garantie ongeacht het gebruik voor en SoC van 70/80% ofzo.

Ik zie echt geen issues behalve dat de levensduur te lang gaat zijn.

De omvormer gaat ongeacht sneller kapot dan de accu.....

Binnenkort ga ik Sigen pushen voor een proactief trade-up programma die ze kunnen starten tussen 5-10 jaar oude systemen.

Hoop dat ze er verder op ingaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Richard321 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:21:
[...]

Dank je Richard!
Even voor de helderheid (het staat ook in de intro, maar kan makkelijk over het hoofd worden gezien):
Deze test draait op een set van 16 × 300 Wp panelen en een 8,05 kWh Sigenstor. Ik heb voor de eenvoud gerekend met 10 kWh inzetbare capaciteit — puur om de cijfers netjes rond te maken, zoals in de oorspronkelijke testpost.

Er zit dus wel degelijk PV in de mix. De opbrengst komt deels uit slimme sturing op het net, maar ook gewoon uit terugleveren van zonnestroom wanneer het loont.

En je hebt gelijk: deze getallen zijn minder spectaculair dan sommige installateurs je willen doen geloven — maar wél eerlijk. Liever een praktijkcase met realistische marges dan de bekende marketingkreten van “tot €1.500 per jaar besparen”. Dat schept verwachtingen die zelden waargemaakt worden.

Hopelijk helpt het om meer grip te krijgen op wat je in de praktijk écht mag verwachten — daar is het me om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
rsilderhuis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:25:
[...]

De 1,21 houdt je aan zodat hij de BTW rekent over de in- en verkoop.

Vanwaar 16,3 en 12,3? En waarom een verschil van 4?
verschil van 4 is arbitrair. Ongeveer 10% verlies bij laden en ontladen. Daarom heb ik bij de inkoop 2 cent extra kosten genomen en bij verkoop ook 2 cent.
Bij zonneplan is er geen prijsverschil, maar als je geen prijsverschil invoert blijft de AI te vaak handelen. Deze 4 cent verschil werkt bij mij lekker. Elke dag een keer vullen en een keer leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

biffi schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Staat bij ons in een hok in de kelder (die 230cm hoog is). Het hok is voor opslag en leidingen die van buiten naar de meterkast lopen (gas, water, elektra, fiber, coax). In de kelder is het een constante termperatuur van een graadje of 17-18. In het hok in de kelder nu flink warmer door de 32kWh met 12kw omvormer ;) In de winter geen verwarming meer nodig in de kelder ;)

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

mestief schreef op zondag 20 juli 2025 @ 07:59:
[...]

Sorry maar die set doet zeker niet hetzelde. Als je puur een accu systeem en omvormers zoekt kun je idd aanzienlijk goedkoper uit zijn. Sigenergy is ook zeker geen goedkope oplossing. Maar wel een hele mooie, complete, goede. Mijn mening uiteraard Verder is deze modulair en eenvoudig uit te breiden. Wat Software betreft, is het verschil in functionaliteit, gemak en dooronwikkeling ook enorm.
Verder vind ik de genoemde prijs wel aan de hoge kant.
Ik heb zelf een 10kw controller met 16 Kw aan accu's en de HomePro gateway.
Heb destijds een hoop prijzen vergeleken en afhankelijk van de aanbieder lag dit tussen de 10K en 12,5K exclusief installatie.
Heb hier een stuk of 10 offertes met Sigenergy gehad. De prijs voor 8kWh accu ligt rond de 2700 ex BTW. Omvormer tussen de 3000-3500 en de Gateway rond de 1600.

webOS all the way!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Hierop inhakend: ik heb ook even de tijdgenomen om te kijken hoe ik de app moet instellen als ik wel wil peakshaven maar niet wil dat hij continue de batterij vult tijdens op het moment dat de load onder de 16kW (mijn ingestelde max grens dat uit het net mag komen) komt. Op deze manier kan ik dus ook daadwerkelijk gebruik maken van de vorige dag door zon opgewekte kWhaatjes gedurende de vroege ochtend.

Ik zat in eerste instantie in de instellingen van bedrijfsmodus -> zelfcomsumptie te kijken en dan onder het kopje instellingen van het batterijpercentage te schuiven met die balken.

Je kunt aanpassen:
- Peakshaving SOC
- Laadstop SOC
- Backup SOC
- Ontlaadafschakel SOC

De laatste twee laten we even buiten beschouwing.

Stel: de laadstop Soc staat op 80%
Peakshaving staat op 50%

Wil ik nu de peakshaving Soc verhogen naar 100% dan krijg ik de melding dat dit niet mag.

Maar ga ik nu naar het Peakshaving-menu en ik stel daar de Peakshaving SOC op 100% in. Dan accepteert hij dit wel

En dan werkt het dus zoals ik wil:
- de eerste 16kW trekt hij uit het net
- alles daarboven gaat uit de batterij.
- De batterij laat zichzelf ontladen tot de bij "laadstop" insgestelde waarde. (bijv 20%) en gaat daarna pas weer de batterij vullen als daar ruimte voor is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je piekshaving 100% doet draai je dus echt NoM als je ook de import op 0 zet.

Je kan dan ook niks meer verkopen (ai ook niet), dus ik heb hem nu op 5% gezet zodat ik en geen 600w net inkoop heb en de AI kan verkopen tijdens de dag pieken.

Toch weer €50 per jaar bespaart op zinloos inkoop van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
@Bschnitz Mijn dynamische contract gaat 5 aug. in dus tot dan toe laat ik hem op zelfconsumptie staan.

Werkt de Peakshaving ook als je de Sig in AI modus zet? Dus als ik gewoon de instellingen in de Zelfconsumptiemodus goed zet, houdt de AI modus daar dan rekening mee? Dat zou wel top zijn. Ik had bedacht om ma-do de AI modus aan te zetten en als ik de Peakshave modus nodig heb deze handmatig aan te zetten. Zou top zijn als dit automatisch werkt natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
timpel_800 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:19:
@Bschnitz Mijn dynamische contract gaat 5 aug. in dus tot dan toe laat ik hem op zelfconsumptie staan.

Werkt de Peakshaving ook als je de Sig in AI modus zet? Dus als ik gewoon de instellingen in de Zelfconsumptiemodus goed zet, houdt de AI modus daar dan rekening mee? Dat zou wel top zijn. Ik had bedacht om ma-do de AI modus aan te zetten en als ik de Peakshave modus nodig heb deze handmatig aan te zetten. Zou top zijn als dit automatisch werkt natuurlijk.
Yup, in draai AI 24/7 met 0 import regel en dus piekshaving nu op 5% op 0.

Zo gebruik je dus zoveel mogelijk eigen stroom en batterij zonder dat hij inkoopt, je bent dan wel afhankelijk van je zonnepanelen, hij verkoopt alleen als hij weet dat je de volgende dag genoeg zon hebt.

Zie je dat de AI niet verkoopt maar jij dat wel wil, zet je hem effe handmatig op 1 of 1.5 uur verkoop en klaar.

Zo kom ik ongeveer 8-9 maanden van het jaar door zonder van het net te kopen.

In de winter zet ik koop weer aan op max, dan koopt hij avonds in als het goedkoper is en gebruikt hij dat als buffer voor de rest van de dag. Verkoop is dan nauwelijks aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

duoruvis schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:52:

📈 Praktijkresultaten

[Afbeelding]

Zonder Gateway:
Met Gateway:

📊 Visueel overzicht

[Afbeelding]

🧩 Tot slot
Super interessant en duidelijk. Mooi gedaan.
2 vragen:
1. Staat je accu in dit model in performance stand of ook slaapstand ? Lees: je continue verbruik tussen deze 2 standen maakt volgens mij ook behoorlijk uit qua verbruik.(?)

2. Je model gaat uit van relatief kleine accu. Bereken je bewust op 1 accu van 3000 euro? Maakt het wat uit als je zou uitgaan van bv 4 accu's van 32kw en dus 12000 euro bijvoorbeeld ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• n00bCoder
Ik heb mijn sigenstor besteld. Een 17kw omvormer met 4x9kw batterijen en noodstroom voorziening. Ben benieuwd. Doel is met name peak shaving voor het verlagen van 3x50 naar 3x25. Scheelt al meer dan 2k per jaar. En ook zelf consumptie wat optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 16:48
Hermanvh schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:30:
[...]

Heb hier een stuk of 10 offertes met Sigenergy gehad. De prijs voor 8kWh accu ligt rond de 2700 ex BTW. Omvormer tussen de 3000-3500 en de Gateway rond de 1600.
Ik vind die prijzen nogal aan de hoge kant op de accu na. Is dat incl installatie?
Dit zijn de prijzen (Excl. BTW) waar ik besteld heb. Overigens zie ik dat de nieuwe 10KW (eignelijk 9) accu nu dezelfde prijs heeft als de 8KW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-Jmo4NTYd23AgyBpb8Y2an66pI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HjH47mPzgyUXMQvshWssNRKS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
n00bCoder schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:55:
Ik heb mijn sigenstor besteld. Een 17kw omvormer met 4x9kw batterijen en noodstroom voorziening. Ben benieuwd. Doel is met name peak shaving voor het verlagen van 3x50 naar 3x25. Scheelt al meer dan 2k per jaar. En ook zelf consumptie wat optimaliseren.
Ik weet niet wat voor vermogens je vraagt, maar let erop dat je de juiste Gateway hebt besteld. Ik moest een C60 versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EB W
Ik had overigens nog beloofd om het laatst geupdate installatie schema te delen dat ik heb gehanteerd, dus bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLbzuTdWBPl5GQn3jG_xIV5ngcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JX09wBbDNlsChuuqmDLHZS3.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal aandachtspunten:
- de Laadpaal zit voor de Gateway zonder Powersensor van Sigenergy maar wel load balancing via de P1 poort. Hierdoor knijpt hij als de batterij meer vermogen vraagt, dus dat loopt allemaal goed. Zodra ik de teruglevering van de batterij start, wordt deze ook meegenomen in het laden. Indien de SigenStor gaat verkopen dan is er natuurlijk kans dat dit ook in de auto terecht komt (wat de SigenStor niet weet), maar op zich is dat geen probleem want hij verkoopt als de prijs hoog is, dus dat had ik ander moeten betalen als ik van het GRID had geladen. Daarnaas heb ik de auto via Tibber verbonden, dus dan gaat hij alleen maar op de zonnige en lage prijs momenten laden, wat dus op andere momenten is dan dat de Sigenstor verkoopt. Lang verhaal, maar conclusie is, je kan de laadpaal prima aansluiten voor de GateWay.
- Tussen de Hoofdschakelaar en GateWay heb ik nog een selectieve Aardlekschakelaar gezet, geeft me gewoon wat meer rust
- De kabels in de kruipruimte zijn YMVK-as waarbij ik de Litze als aarde heb gebruikt. Voor de GND heb ik wel een aparte draad getrokken en direct aan de aardpin gekoppeld, zelfde bij de aardlek daarnet: voel ik me comfortabeler bij :)
- Tussen de Gateway en Sigenstor zit een Neopreen kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
HenkS schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Super interessant en duidelijk. Mooi gedaan.
2 vragen:
1. Staat je accu in dit model in performance stand of ook slaapstand ? Lees: je continue verbruik tussen deze 2 standen maakt volgens mij ook behoorlijk uit qua verbruik.(?)

2. Je model gaat uit van relatief kleine accu. Bereken je bewust op 1 accu van 3000 euro? Maakt het wat uit als je zou uitgaan van bv 4 accu's van 32kw en dus 12000 euro bijvoorbeeld ?
@HenkS dank je wel — goeie vragen! Even puntsgewijs:
1. Slaapstand
Klopt, de batterij staat standaard in slaapstand. Dat betekent dat het standby-verbruik van de omvormer aanzienlijk lager is dan in actieve (performance) modus. Voor de berekening in het model hebben we daar rekening mee gehouden, ook omdat veel gebruikers in de nacht geen actief gebruik hebben van de batterij (geen laden/ontladen), en slaapstand dus realistisch is. Wil je overdag sneller laden/ontladen of veel schakelen met AI dan zal het verbruik iets hoger liggen — al blijft dat beperkt.

2. Accu van 3000 euro
Je leest het goed dat het model rekent met een accu van 10 kWh à €3.000, om eenvoudig per kWh te kunnen rekenen (ook vergelijkbaar met jouw ‘per stuk’ benadering).
Bij een grotere batterij — bijvoorbeeld 4 modules van 8 kWh = 32 kWh totaal, waar jij op doelt — loopt de investering in batterijen uiteraard op (richting de €12.000). De kosten per kWh kunnen dan wel iets afnemen door schaalvoordelen, maar dit model kijkt bewust alleen naar batterijkosten, dus zonder omvormer, gateway of installatiekosten. Die zijn meestal eenmalig en onafhankelijk van het aantal batterijen.

➡️ In het model kun je het eenvoudig opschalen door het aantal kWh te verdubbelen of verdrievoudigen, zodat je bij benadering je eigen situatie kunt projecteren.

Helder dat je zo kritisch meeleest — dat helpt het model scherper te maken 💡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Super interessant @duoruvis
Mijn info wil ik ook wel delen, al hou ik alles niet heel erg goed bij:
40 panelen van 220w. Waarvan 20 oo het zuiden en 20 op het noorden (geen eigen keus het huis werd zo opgeleverd, ons dak = paneel, liggen geen dakpannen onder)
Verder full elektrisch huis, warmtepomp incl vloerkoeling over 3 verdiepingen.

We verbruiken vrij veel energie, heeft ook te maken met warmtepomp maar ook met 3 aquaria met 300w heater en pomp etc... en verder kijken we eigenlijk niet heel erg om naar zuinig aan doen omdat het ook niet hoeft met al die panelen en een thuis batterij
Opstelling:
32kw batterij mer 13kwh laden en ontladen.
Ww krijgen op jaarbasis nu ongeveer 900-1000 euro terug. Nog niet exact duidelijk want nog geen jaar deze accu.
Terug verdientijd ga ik uit van 8-10 jaar maar dat is lastig te zeggen omdat salderen eraf gaat.
Tevens vind ik terugverdienyijd ook een lastig begrip want dan gaat het om investering versus opbrengst. Terwijl ik het zelf ook een stukje 'rust' vind geven in de zin van: ik hoef mij niet druk te maken dst ik energie gebruik tijdens piek uren qua prijzen. Want daar houdt de accu rekening mee. Want ik gebruik op dure momenten nu energie vsn de zon of goedkoop ingekochte energie. En dat verschil is lastig uit te rekenen in een terugverdientijd maar geeft wel rust.

In the end super blij met deze thuis accu. Heel happy met hoe de ai werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Teruglevering in bedrag zegt helemaal niets, want dat hangt van je contract af. Veel beter is het om te schrijven hoeveel je afneemt en teruglevert in kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard321
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 26-09 00:19
nou, hier is de Kogel door de kerk..

toch voor aanbieder Y gegaan, echter met een 12kw omvormer ( 400 euro extra)
dit omdat onze warmtepomp al 8kw trekt.( wordt eind augustus geplaatst) zou het wel fijn vinden stel dat het nodig is dit gewoon uit de accu kan en er nog wat extra over is.
wel de 5*6mm2 kabel aangehouden gezien hier al werd aan gegeven dat dit prima was. en hun dit ook konden laten zien door de berekening ( zelf ff na gerekend en klopt als een bus)

2 augustus wordt hij geplaats. ben nog een beetje aan het stoeien met de locatie,( 2 opties maar vindt beide eigenlijk wel prima)

zouden dan op 10 augustus overstappen van contract.
benieuwd wat dit gaat veranderen.

serieuze investeringen, benieuwd naar het resultaat in besparingen.
merk wel dat ik me nog even flink moet gaan verdiepen in terug lever prijzen enz. want begrijp nog niet veel van wat jullie allemaal handmatig aanpassen om zo de batterij te laten doen wat jullie willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Weet je zeker dat je wp 8 kW Trekt? Dat is waarschijnlijk wat hij gaat maken aan verwarming. Het afgegeven vermogen, niet het opgenomen vermogen..tenzij je een heel groot huis hebt.

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste