Wat is "beperkt"... Ik heb bij mij de spaarstand uitgezet; mijn huis heeft altijd verbruik doordat ik wat ICT-apparatuur 24x7 aan heb staan. In de nacht kom ik op ongeveer 400W gebruik uit.duoruvis schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:43:
[...]
1. Slaapstand
Klopt, de batterij staat standaard in slaapstand. Dat betekent dat het standby-verbruik van de omvormer aanzienlijk lager is dan in actieve (performance) modus. Voor de berekening in het model hebben we daar rekening mee gehouden, ook omdat veel gebruikers in de nacht geen actief gebruik hebben van de batterij (geen laden/ontladen), en slaapstand dus realistisch is. Wil je overdag sneller laden/ontladen of veel schakelen met AI dan zal het verbruik iets hoger liggen — al blijft dat beperkt.
Aanvankelijk had ik de spaarstand aanstaan en werd er 's nachts nagenoeg geen gebruik gemaakt van de batterij waardoor er stroom ingekocht werd terwijl de accu voldoende capaciteit had en de AI zelfs aangaf dat hij de batterij zou gaan gebruiken (wat de spaarstand dan weer voorkwam).
Mijn systeem (17kW omvormer en 32kWh accu) gebruikt ongeveer 6,5kW per dag sinds de plaatsing begin juni. Dat is dus gemiddeld een continu vermogen van 270W. Dit verbruik schommelt tussen ongeveer 170W als de batterij "idle" is tot >950W wanneer de batterij met 15kW laadt of ontlaadt.
Dat betekent simpelweg dat de thuisbatterij zelf dus voor € 45 - € 50 per maand aan energie verbruikt....
De thuisbatterij is daarmee (in de zomer) de grootste individuele energieverbruiker in huis (wanneer ik niet de auto hoef op te laden). Tot nu toe geldt dat voor de maand juli het batterijsysteem zelfs nog vooroploopt met een verbruik van 156kWh tot nu toe.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu