Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 14:36
duoruvis schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:43:
[...]

1. Slaapstand
Klopt, de batterij staat standaard in slaapstand. Dat betekent dat het standby-verbruik van de omvormer aanzienlijk lager is dan in actieve (performance) modus. Voor de berekening in het model hebben we daar rekening mee gehouden, ook omdat veel gebruikers in de nacht geen actief gebruik hebben van de batterij (geen laden/ontladen), en slaapstand dus realistisch is. Wil je overdag sneller laden/ontladen of veel schakelen met AI dan zal het verbruik iets hoger liggen — al blijft dat beperkt.
Wat is "beperkt"... Ik heb bij mij de spaarstand uitgezet; mijn huis heeft altijd verbruik doordat ik wat ICT-apparatuur 24x7 aan heb staan. In de nacht kom ik op ongeveer 400W gebruik uit.
Aanvankelijk had ik de spaarstand aanstaan en werd er 's nachts nagenoeg geen gebruik gemaakt van de batterij waardoor er stroom ingekocht werd terwijl de accu voldoende capaciteit had en de AI zelfs aangaf dat hij de batterij zou gaan gebruiken (wat de spaarstand dan weer voorkwam).

Mijn systeem (17kW omvormer en 32kWh accu) gebruikt ongeveer 6,5kW per dag sinds de plaatsing begin juni. Dat is dus gemiddeld een continu vermogen van 270W. Dit verbruik schommelt tussen ongeveer 170W als de batterij "idle" is tot >950W wanneer de batterij met 15kW laadt of ontlaadt.
Dat betekent simpelweg dat de thuisbatterij zelf dus voor € 45 - € 50 per maand aan energie verbruikt....

De thuisbatterij is daarmee (in de zomer) de grootste individuele energieverbruiker in huis (wanneer ik niet de auto hoef op te laden). Tot nu toe geldt dat voor de maand juli het batterijsysteem zelfs nog vooroploopt met een verbruik van 156kWh tot nu toe.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
timpel_800 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:00:
Weet je zeker dat je wp 8 kW Trekt? Dat is waarschijnlijk wat hij gaat maken aan verwarming. Het afgegeven vermogen, niet het opgenomen vermogen..tenzij je een heel groot huis hebt.
Die 8 kW zal het opwarmen van de boiler zijn tot 60 graden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05:32
ArPi75 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Wat is "beperkt"... Ik heb bij mij de spaarstand uitgezet; mijn huis heeft altijd verbruik doordat ik wat ICT-apparatuur 24x7 aan heb staan. In de nacht kom ik op ongeveer 400W gebruik uit.
Aanvankelijk had ik de spaarstand aanstaan en werd er 's nachts nagenoeg geen gebruik gemaakt van de batterij waardoor er stroom ingekocht werd terwijl de accu voldoende capaciteit had en de AI zelfs aangaf dat hij de batterij zou gaan gebruiken (wat de spaarstand dan weer voorkwam).

Mijn systeem (17kW omvormer en 32kWh accu) gebruikt ongeveer 6,5kW per dag sinds de plaatsing begin juni. Dat is dus gemiddeld een continu vermogen van 270W. Dit verbruik schommelt tussen ongeveer 170W als de batterij "idle" is tot >950W wanneer de batterij met 15kW laadt of ontlaadt.
Dat betekent simpelweg dat de thuisbatterij zelf dus voor € 45 - € 50 per maand aan energie verbruikt....

De thuisbatterij is daarmee (in de zomer) de grootste individuele energieverbruiker in huis (wanneer ik niet de auto hoef op te laden). Tot nu toe geldt dat voor de maand juli het batterijsysteem zelfs nog vooroploopt met een verbruik van 156kWh tot nu toe.
Dank je ArPi75 — waardevolle aanvulling!

Die 6,5 kWh per dag (270 W gemiddeld) onderstreept precies waarom we in ons model standaard zijn uitgegaan van slaapstand: dat drukt het systeemverbruik voor gebruikers met weinig nachtverbruik. Maar zoals jij laat zien: zodra je altijd basisbelasting hebt of juist maximale AI-reactiviteit wenst, kún je niet in slaapstand blijven — en dan wordt het eigenverbruik inderdaad een serieuze post.

Zoals ook in de post gesteld: “elke gebruiker moet een eigen balans vinden tussen rendement, bescherming en robuustheid.”
Jouw situatie laat dat mooi zien in de praktijk — dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 12:47

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

mestief schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:59:
[...]

Ik vind die prijzen nogal aan de hoge kant op de accu na. Is dat incl installatie?
Dit zijn de prijzen (Excl. BTW) waar ik besteld heb. Overigens zie ik dat de nieuwe 10KW (eignelijk 9) accu nu dezelfde prijs heeft als de 8KW
[Afbeelding]
Zou kunnen dat ik wat prijzen mis had (is al weer een paar maanden geleden en had het niet allemaal specifiek opgesplitst). Prijs was inderdaad incl. installatie en i.c.m. zonnepanelen. Dus niet zo makkelijk appels met appels vergelijken.

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

n00bCoder schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:48:
[...]

De Alphaess gaat ook tot 49kwh en hangt ook direct aan de zonnepanelen. De specifieke vraag is welke ik moet kopen:) en waarom de alphaess goedkoper is. Ook geen kleine speler… en volgens mij doen ze hetzelfde…
Ik meen me te herinneren dat Alpha 1.0C doet en Sig maar 0.5C. Wanneer je veel handelt is het beter om 1.0C te hebben zodat je sneller kunt ontladen, maar ik kan het hier mishebben. Zelf ook SigEnergy omdat ik het een mooiere en beter geïntegreerde oplossing vind.

webOS all the way!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:49
ArPi75 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:17:
[...]

De spaarstand is in verhouding van de energie zelf, per unit gebruikt de batterij ca. 50w.

Dus met 3 units heb je +-150w continue verbruik vanuit de batterij.

Dus inderdaad als je die aanzet zal hij avonds bij weinig "belasting" zich uitzetten zodat als in dit voorbeeld 150w niet gebruikt zal worden.

In jou case door je gebruik van sowieso 400w snachts is de spaarstand alleen zinvol in de winter als de prijzen avonds goedkoop zijn. Dan is de accu weer nadelig.

Dus:

Zomer = spaarstand uit (nacht tarieven duur)
Winter = spaarstand aan (nacht tarieven goedkoper)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:56:
[...]

De spaarstand is in verhouding van de energie zelf, per unit gebruikt de batterij ca. 50w.

Dus met 3 units heb je +-150w continue verbruik vanuit de batterij.

Dus inderdaad als je die aanzet zal hij avonds bij weinig "belasting" zich uitzetten zodat als in dit voorbeeld 150w niet gebruikt zal worden.

In jou case door je gebruik van sowieso 400w snachts is de spaarstand alleen zinvol in de winter als de prijzen avonds goedkoop zijn. Dan is de accu weer nadelig.

Dus:

Zomer = spaarstand uit (nacht tarieven duur)
Winter = spaarstand aan (nacht tarieven goedkoper)
💬 @ArPi75 & @Bschnitz
Mooi om jullie praktijkervaringen te zien samenkomen — precies waarom dit soort uitwisseling zo waardevol is! De tip van Bschnitz om spaarstand seizoensafhankelijk te gebruiken neem ik mee — dat is inderdaad een slimme balans tussen verbruik en tarief. Dank voor het meedenken allebei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBW
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07-09 11:36

BBW

kliffen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Als je een energiemeter op de groep van de PV omvormer zet en de datakabel verbindt met de Sigenstor zou je boven het huisje naast zonneenergie een vakje moeten zien met 3e omvormer.
[Afbeelding]
Iemand een schema hoe je de modbus (RS485) van een energiemeter aansluit op de Sigenstore zonder gateway
Om de Solaredge zichtbaar te maken in de sigen app

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:07
@BBW 15 en 16 met resp + en - (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-09 05:14
@BBW

https://www.enjoyelec.net...inverter-setup-modbusrtu/
Poortje 15 en 16 gebruiken met respectievelijk + en -
Als je ook een powersensor gebruikt op de hoofdaansluiting zit die op poortje 13 en 14 met respectievelijk - en + (andersom dus).
LET dus op dat 13,14,15,16 op -,+, +, - wordt aangesloten!

https://www.sunlumo-energ..._V2%29_Quick_Guide_EN.pdf

[ Voor 153% gewijzigd door kliffen op 25-07-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
@BBW
Als je de powersensor aangesloten hebt, moet je in de app bij apparaten het volgende toevoegen:
druk op het + bij Mijn scene
kies vervolgens omvormer
Kies dan de Sigen Sensor
Vul de velden in en voeg toe.

Als het goed is zie je nu de 3e partij omvormer in het scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timisingebruik
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-09 19:11
Ik heb nu twee maanden de Sigenstor 16 kwh met een 10 kwh omvormer met 14 zonnepanelen a 440 watt) Ik ben erg blij met de batterij maar de resultaten vallen wel tegen als ik eerlijk moet zijn. Het rendement van het handelen Bij Frank energie heeft deze maand (tot 26 juli) 96 euro opgeleverd. Toen ik destijds in de tool van Frank mijn mogelijk rendement berekende stond er dat mijn situatie ongeveer 150 euro per maand zou moeten opleveren. Dit wordt dus veruit niet behaald. Ik twijfel wat ik nu moet doen. Herkennen mensen dit? Is de AI handel met de batterij interresanter dan het handelen gekoppeld aan Frank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Timisingebruik schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:24:
Ik heb nu twee maanden de Sigenstor 16 kwh met een 10 kwh omvormer met 14 zonnepanelen a 440 watt) Ik ben erg blij met de batterij maar de resultaten vallen wel tegen als ik eerlijk moet zijn. Het rendement van het handelen Bij Frank energie heeft deze maand (tot 26 juli) 96 euro opgeleverd. Toen ik destijds in de tool van Frank mijn mogelijk rendement berekende stond er dat mijn situatie ongeveer 150 euro per maand zou moeten opleveren. Dit wordt dus veruit niet behaald. Ik twijfel wat ik nu moet doen. Herkennen mensen dit? Is de AI handel met de batterij interresanter dan het handelen gekoppeld aan Frank?
Je vindt veel antwoorden op deze vraag in een ander topic: Frank Energie Slim Handelen

Het is nogal persoonlijk. Zelf vind ik de AI prettiger. Dan heb ik alles zelf in de hand en het levert ongeveer net zoveel op in mijn situatie.
Ik vond het vervelend dat er heel veel stroom heen en weer gepompt wordt op in mijn ogen ongelukkige momenten. Dwz veel zonnestroom overdag het net op. Dat is niet waar ik de batterij voor heb gekocht, ik wil zoveel mogelijk eigen PV gebruiken en voorbereid zijn op 2027 als de saldering verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Timisingebruik schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:24:
Met twee maanden is het lastig om een goed beeld van de situatie te krijgen, maar 96 euro per maand haal ik er met AI niet uit (batterij 32kWh (met 20% reserve, dus 25,6 kWh voor de AI om te gebruiken) en een omvormer van 17kW).
Mijn verwachting is wel dat de verdiensten op de onbalansmarkt hard minder zullen worden naarmate er meer mega batterijen op het net worden aangesloten. Daarnaast zijn er natuurlijk ook steeds meer particulieren met een batterij die mee willen delen en komt regeltoestand 2 steeds vaker voor.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
ArPi75 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Met twee maanden is het lastig om een goed beeld van de situatie te krijgen, maar 96 euro per maand haal ik er met AI niet uit (batterij 32kWh (met 20% reserve, dus 25,6 kWh voor de AI om te gebruiken) en een omvormer van 17kW).
Mijn verwachting is wel dat de verdiensten op de onbalansmarkt hard minder zullen worden naarmate er meer mega batterijen op het net worden aangesloten. Daarnaast zijn er natuurlijk ook steeds meer particulieren met een batterij die mee willen delen en komt regeltoestand 2 steeds vaker voor.
Jouw setup lijkt erg op die van mij. AI versus zelfgebruik levert bij mij €2 per dag op (volgens de app). Zelfgebruik t.o.v. de situatie dat je batterij op de onbalanshandel werkt levert echter ook voordeel. In mijn situatie €5 per dag extra. Totaal is dan €7 per dag.
Bij mij was tijdens de onbalanshandelperiode de inkoopprijs €0,24 en de verkoopprijs €0,15. Nu op de AI (en Zonneplan ipv FE) is de inkoopprjjs €0,19 en de verkoopprijs €0,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
kliffen schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Jouw setup lijkt erg op die van mij. AI versus zelfgebruik levert bij mij €2 per dag op (volgens de app). Zelfgebruik t.o.v. de situatie dat je batterij op de onbalanshandel werkt levert echter ook voordeel. In mijn situatie €5 per dag extra. Totaal is dan €7 per dag.
Bij mij was tijdens de onbalanshandelperiode de inkoopprijs €0,24 en de verkoopprijs €0,15. Nu op de AI (en Zonneplan ipv FE) is de inkoopprjjs €0,19 en de verkoopprijs €0,29
En dan krijg je nu ook nog bonus tijdens terugleveren gedurende daglicht. Aangezien ik nu alleen teruglever bij hoge prijs is die bonus ook hoger (in juni €16).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CEdS
Ik wil niemand een zwarte piet toespelen maar als je goed nadenkt is het geld verdienen op de energie markt altijd marginaal. De grote jongens zullen hier altijd een stokje voor steken; zij zijn er tenslotte om geld te verdienen aan jou en niet andersom. Ik denk dat @ArPi75 en @kliffen een goede insteek hebben, probeer je voor te bereiden op het moment dat salderen niet meer mogelijk is en wat er dan voor terug komt (wellicht een beperkte hoeveel zonnestroom terug leveren al dan niet op een later moment uit de batterij).

Maar, zolang we kunnen handelen en geld kunnen verdienen met Frank of andere aanbieders, AI of gewoon verstandig denken, zou ik zeggen maak er zoveel mogelijk gebruik van maar zie het niet als een recht.

Een ding zal wel zo zijn, de kosten voor elektra zullen alleen maar toenemen en daar profiteert een ieder van die uit zijn eigen opslag kan gaan gebruiken! Hoor graag hoe jullie hierover denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-09 12:31
Ik ben nu de resultaten van de opbrengsten aan het bekijken in de mySigen app, maar die zijn denk ik niet helemaal eerlijk ivm de coëfficiënt die we (althans meerdere hier :)) lager invullen om te voorkomen dat hij te snel in de verkoop gaat.

Maar zou je niet de echte waarden, in mijn geval van Tibber (1,21*prijs+14ct), moeten invullen (bij in en verkoop) en dan ipv ‘Maximale winst’ ‘Gebalanceerde energie’ te kiezen?

Iemand dit al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
EB W schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:36:
Ik ben nu de resultaten van de opbrengsten aan het bekijken in de mySigen app, maar die zijn denk ik niet helemaal eerlijk ivm de coëfficiënt die we (althans meerdere hier :)) lager invullen om te voorkomen dat hij te snel in de verkoop gaat.

Maar zou je niet de echte waarden, in mijn geval van Tibber (1,21*prijs+14ct), moeten invullen (bij in en verkoop) en dan ipv ‘Maximale winst’ ‘Gebalanceerde energie’ te kiezen?

Iemand dit al eens geprobeerd?
Heb ik nog niet geprobeerd. Vergeet niet dat als je de prijzen van in en verkoop gelijk zet, dat je dan de omzet verliezen niet meerekend. Daar houdt FE in de onbalanshandel overigens ook geen rekening mee als je die vergelijking zou willen maken.
Zelf vermoed ik dat de gebalanceerde energie instelling wel eens nuttig kan worden na afloop van de salderingsregeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misled_Youth
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:27
Na lang meegelezen te hebben in dit topic heb ik besloten om mijn marstek venus te vervangen voor een Sigenergy systeem.
Dank aan EB W voor de uitgebreide posts.

Mijn set bestaat uit een gateway homepro TP, bat 10.0 en 10KW TP controller.
Tot mijn verbazing is de controller geleverd zonder de plastic afdekkappen aan de zij en bovenkant.
Bij de batterij zaten maar 6 schroeven om de koppelplaatjes te monteren, en geen handvaten om deze uit de doos te tillen.
Mis ik een doos met accessoires of worden deze standaard niet meer meegeleverd?

///M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:48
Ik heb 6 batterijen en 2 omvormers en een gateway uitgepakt en alles was helemaal compleet. Echt keurig ingepakt. Er zit ook in elke doos een packinglist. Het lijkt mij dus dat er bij jou iets mis is gegaan.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misled_Youth
De pakbonnen had ik gezien indd, hier staan geen afdekkappen op vermeld.
De doos is ook een lager dan die van de batterij waardoor ik het vermoeden heb dat de kappen hier niet meer bijgepast hadden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88Y00EYrTRBQsKQA_ulCX1923CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMvaFx6MGMqTUiPhwNLIFtXu.jpg?f=fotoalbum_large

///M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
De spullen die jij zoekt zitten bij de ground of wall installationkit denk ik. Heb je dit wel meebesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_W6CfhYzyWKF2M2j_J5B0D39Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpZaJgmxeNip00eM6qEW8eGT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 26-07-2025 19:11 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misled_Youth
Thanks timpel_800, de mountingkit had ik op bespaard.
Aangezien ik nog aan het verbouwen ben, staat de Sigenstore voorlopig op een karretje.
Aangesloten met een neopreen kabel met overlengte.

Wel een beetje verwarrend, op de site van de verkoper staan bij de productafbeeldingen de controller met afdekkappen.
En bij de mountingkit staan nergens foto’s van de afdekkappen, alleen de base.
Dan is me nu duidelijk wat me nog te doen staat. :P

///M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
CEdS schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:13:
Ik wil niemand een zwarte piet toespelen maar als je goed nadenkt is het geld verdienen op de energie markt altijd marginaal. De grote jongens zullen hier altijd een stokje voor steken; zij zijn er tenslotte om geld te verdienen aan jou en niet andersom. Ik denk dat @ArPi75 en @kliffen een goede insteek hebben, probeer je voor te bereiden op het moment dat salderen niet meer mogelijk is en wat er dan voor terug komt (wellicht een beperkte hoeveel zonnestroom terug leveren al dan niet op een later moment uit de batterij).

Maar, zolang we kunnen handelen en geld kunnen verdienen met Frank of andere aanbieders, AI of gewoon verstandig denken, zou ik zeggen maak er zoveel mogelijk gebruik van maar zie het niet als een recht.

Een ding zal wel zo zijn, de kosten voor elektra zullen alleen maar toenemen en daar profiteert een ieder van die uit zijn eigen opslag kan gaan gebruiken! Hoor graag hoe jullie hierover denken.
Dat laatste is precies zoals ik er ook over denk. Inmiddels is met de AI stand mijn eigen gebruik van solar van ong. 30% naar een kleine 60% gegaan en dat in de maanden juni en juli waar ik meer dan 1000kWh per maand aan zonnestroom produceer. Daarnaast zijn de tarieven voor terugleveren nu een stuk hoger dan die voor afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 25-09 19:06
Zetten jullie bij een volle batterij terugleveren op het net uit op de sigenstor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-09 15:48
n00bCoder schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:53:
Zetten jullie bij een volle batterij terugleveren op het net uit op de sigenstor?
Zolang ik nog kan salderen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
n00bCoder schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:53:
Ik laat de AI dat regelen op de maximale winst stand. Dat betekent dat de PV teruglevering uitgaat als de stroomprijs (inclusief de belastingen) onder de 0 komt. Dat is niet zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 25-09 19:06
Diegene met PV, een sigenstor en peakshaving - welke energie leverancier zijn de voordeligste? Mag mij huidige contract dat loopt tot januari stopzetten - en dan een dynamisch contract vragen voor de btw teruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik ga over op Tibber, ook omdat die de auto kan aansturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
Voor de mensen die erover nadenken met de batterij te gaan peakshaven: Hier even mijn grafiek van afgelopen week.
We hebben de Peakshaving op 16kW gezet.

Ik heb ook de P1 meter data live in de gaten gehouden (korte pieken worden afgevlakt in de grafiek) waarin ik een enkele keer kortstondige pieken van 20kW voorbij zie komen. Maar dit moet voor de hoofdzekeringen geen probleem te vormen.

Aanvraag voor verlichten is gedaan (de eerste mogelijkheid bij Liander is a.s. donderdag (!), maar die dag gaan we op vakantie)

Het werkt dus erg goed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxLONwzVjJllhsa_8YTTry8q25Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V3FfswP1ibXnMtSM1DRL4L6n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GqIEh_kGqcTzWLWDEDIfS-iRu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tabHWAgE8aGvubQ6wXwZQo8x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat biedt hoop! Vrijdag gaan we over op Tibber en wordt ook de aansluiting vast verlaagd naar 3x25 A. Dat wordt anderhalve week heel erg opletten tot de batterij er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-09 18:14

HenkS

Da_king alias HenkS

Flinke update geweest zie ik.
Je kunt nu mee modi handmatig tijdelijk activeren.
En het startscherm meer indeling opties en data toevoegen.

En zie hieronder. Je kunt meer zaken instellen zoals zelf aangeven wanneer je welk apparaat aanzet met welk verbruik. Al lijkt me het wel vreemd dat je handmatig ingeeft dat je je wasmachine of auto gaat laden en dit dan handmatig ingeeft? Of ligt dat aan mij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb1L-5sQTrmCxvi84b8M1CR3idk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRM251xGD8knF7OFxdjpbnYj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Wat ook handig is: je kunt nu niet alleen laden/ontladen selecteren bjj Directe Handmatige Bediening maar ook Houd Batterij en Zelfverbruik.
Door deze in te stellen gaat de Sigen dus terugleveren, en ik stop dat dat via de Zappi in m'n auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
Nieuwe 3D woning in “Home” ziet er leuk uit maar zodra je erop klikt om te draaien gaat hij trippen. Maar weer terug naar de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-08 18:54
mestief schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:57:
Beste Tweakers,
Ik zie dat dat het vooral over dynamische contracten en geld besparen/ verdienen gaat.
Daar ben ik nog niet mee bezig omdat ik nog een vast contract heb tot eind dit jaar.
Ik ben vooral geinteresseerd in de techniek en daar ondertussen ook erg gecharmeerd van. Heb daarom ook een Sigenstor configuratie besteld welke ik binnenkort ga installeren. Dus neem mij onderstaande niet kwalijk.

Mijn bestelling:
Sigen Energy Sigen Gateway HomeMax (3-fase)
Sigen Energy Sigen Power Sensor TP-DH (3-fase)
2x Sigen Energy Sigen SigenStor BAT 8.0
Sigen Energy Sigen Energy Controller 10.0 (3-fase)
Sigen Energy Sigen SigenStor Installation Kit Ground

De gateway en SigenStor komt bij mij in de garage. Alle voorbereidingen kwa bekabeling en aanpassingen in de meterkast zijn inmiddels gereed.
Ik heb de Power Sensor bijbesteld omdat ik nu nog een SolarEdge omvormer heb en deze ook gekoppeld wil hebben aan de SigenStor. Maar nu overweeg ik de SolarEdge omvormer aan te sluiten op de Smart-Port in de Gateway. Mijn SolarEdge hangt ook in de garage dus, dat is relatief eenvoudig te doen. Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een 1-fase omvormer op de Smart-Portt of daar info over? Technisch zou het moen kunnen maar kan er niks over terug vinden in documentatie.
Hoi,

vraag over jou bestelling. Ik wil ook net dat wat jij ook hebt besteld. Ik heb solaredge omvormer voor mijn zonnepanelen. Een SE4000H. Nu wil ik dat als de stroom uitvalt de stroom van de zonnepanelen naar de accu blijft gaan. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

timpel_800 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:35:
Wat ook handig is: je kunt nu niet alleen laden/ontladen selecteren bjj Directe Handmatige Bediening maar ook Houd Batterij en Zelfverbruik.
Door deze in te stellen gaat de Sigen dus terugleveren, en ik stop dat dat via de Zappi in m'n auto.
Wat is 'houd batterij' voor een modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Dan doet hij feitelijk niks. Hij behoud de batterij. Dus geen laden geen ontladen.

PS bij mij staat hij bij "Over" in systeeminstellingen op tijdzonde Berlijn, dit klopt niet maar ik kan het niet aanpassen?

Andere vraag:

Wat hebben jullie ingesteld bij "netcodeparameters" Import/Exportlimiet: Het vermogen per fase of totale vermogen?

[ Voor 62% gewijzigd door timpel_800 op 29-07-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Strebla schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Hoi,

vraag over jou bestelling. Ik wil ook net dat wat jij ook hebt besteld. Ik heb solaredge omvormer voor mijn zonnepanelen. Een SE4000H. Nu wil ik dat als de stroom uitvalt de stroom van de zonnepanelen naar de accu blijft gaan. Is dit mogelijk?
Volgens mij wel. Want de omvormer van solaredge heeft alleen stroom van de panelen nodig.
In ieder geval: zonder externe omvormer zal de batterij altijd laden als de stroom uitvalt , ook al heb je niet zo'n offline module.
Alleen: is er een reden dat je je solaredge omvormer ertussen wilt laten? Ik heb de mijne ertussenuit gehaald, omdat deze overbodig werd en er een extra apparaat tussen hebt hangen

[ Voor 19% gewijzigd door HenkS op 29-07-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Maar @HenkS werkt het dan nog wel? Dus jij hebt je strings direct in de Sigen? Want je hebt toch die optimizers ertussen? Die doen toch niks zonder SE omvormer? Of neemt de Sigen dat over??

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 29-07-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-08 18:54
@HenkS

Solaredge moet er tussen i.v.m. de poweroptimizers van solaredge. Die werken niet met de Sigen PV inverter had ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
HenkS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Volgens mij wel. Want de omvormer van solaredge heeft alleen stroom van de panelen nodig.
In ieder geval: zonder externe omvormer zal de batterij altijd laden als de stroom uitvalt , ook al heb je niet zo'n offline module.
Alleen: is er een reden dat je je solaredge omvormer ertussen wilt laten? Ik heb de mijne ertussenuit gehaald, omdat deze overbodig werd en er een extra apparaat tussen hebt hangen
Iedere omvormer moet uit als de spanning wegvalt, dus de gateway zal nodig zijn om de zonnepanelen de accu te laten laden bij stroomuitval. De gateway zal dan in UPS mode gaan en de spanning op het huis houden.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 29-07-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Misschien begrijp ik het zelf niet goed hoor.
Maar ik had een goodwe omvormer hangen, die is er tussenuit gehaald , niet meer nodig.

Mijn panelen gaan dus direct de sigen omvormer in.
Als de stroom uitvalt (ik heb geen offgrid module) dan blijft de batterij wel laden op de panelen maar de accu voorziet het huis dan niet van stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

HenkS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:55:
Maar ik had een goodwe omvormer hangen, die is er tussenuit gehaald , niet meer nodig.

Als de stroom uitvalt (ik heb geen offgrid module) dan blijft de batterij wel laden op de panelen maar de accu voorziet het huis dan niet van stroom.
Redelijk vergelijkbare setup hier, echter nieuwe installatie, dus panelen ook rechtstreeks Sigen omvormer in.

Panelen verdeeld over 3 strings (9+9+5). Groot dak achter, diagonaal i.v.m. schaduw, dus 1e string ("driehoek" met veel zon), 2e string ("driehoek" met minder zon door bomen van buren), 3e string op platte dak andere kant van het huis. Hier wel noodstroom en een paar keer getest, werkt goed!

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Probleem is dat hij een 1 fase omvormer heeft, weet niet hoe goed dat gaat werken op de smartport.

Mijn 3 fase SO is gewoon op de smartport aangesloten en herstart als ik off-grid ga en levert dan gewoon stroom naar de accu.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
HenkS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:55:

Dit laatste kan ik niet onderschrijven maar het zou goed kunnen.

Wat betreft het tweede: je maakt de fout door een stringomvormer (goodwe, sma, etc) te vergelijken met een Solar Edge systeem. Een SE systeem heeft onder elk paneel een microomvormer. Die communiceren met de Solar Edge omvormer, anders doen ze het niet. Je kunt de strings van een SE systeem dus niet zomaar in de Sigen pluggen, dat werkt niet.

Bij alle andere stringomvormer werkt dit wel, sterker: dit is aan te raden omdat idd een apparaat verwijderd én omdat je een keer minder van DC naar AC en van AC naar DC omvormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Bschnitz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:19:
Probleem is dat hij een 1 fase omvormer heeft, weet niet hoe goed dat gaat werken op de smartport.

Mijn 3 fase SO is gewoon op de smartport aangesloten en herstart als ik off-grid ga en levert dan gewoon stroom naar de accu.
Je kunt gewoon een 1 fase omvormer op de Smartport aansluiten: bruine draad op de L1, blauwe op de 0 en de rest (L2 en L3) laat je leeg. Heb ik ook met mijn SMA Sunnyboy 1.5. Daar heb je zelfs geen powersensor meer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:41:
[...]

Je kunt gewoon een 1 fase omvormer op de Smartport aansluiten: bruine draad op de L1, blauwe op de 0 en de rest (L2 en L3) laat je leeg. Heb ik ook met mijn SMA Sunnyboy 1.5. Daar heb je zelfs geen powersensor meer voor nodig.
Yea om die reden heb ik hem ook op de smartport, geen meter meer nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
In de nieuwe update van de mySigen app staat het bericht dat V2X nu geactiveerd is op de DC lader, iemand dit al geprobeerd op een auto die V2X aankan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Bschnitz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:19:

Je kan een 1 fase omvormer op een 3 fase smartpoort aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 22:07
EB W schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:03:
In de nieuwe update van de mySigen app staat het bericht dat V2X nu geactiveerd is op de DC lader, iemand dit al geprobeerd op een auto die V2X aankan?
Is er überhaupt iemand met een geïnstalleerde DC-lader?
Ik kijk het nog even aan mbt de thuisbatterij, maar de sigenstor staat wel op nr. 1 van mn lijstje. :)
Mijn doel zal zijn NOM van maart t/m oktober, in de zomer is er gewoon teveel opbrengst.
Via een DC lader zou ik ook dan nog een deel kunnen off-lossen in de EV’s en natuurlijk het terugleveren buiten de negatieve tarief-uren scheelt alweer.
Beperkt handelen zal ook wel moeten voor de BTW, maar liever zie ik de oplossing voor particulieren die ze ook met de zonnepanelen hebben gedaan (zonder BTW).

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kliffen
EB W schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:03:
Ja, dit werkt. Ik heb de auto 30 minuten ontladen. Dat kan via een handmatige actie nu.
Er is ook een stand bijgekomen voor de laadmodus. Eerst was er snelladen en laden op pv overschot. Nu is er ook v2x stand. Je auto functioneert dan als thuisbatterij. Die heb ik ook geprobeerd en werkt ook. Als er pv over is gaat die naar de auto en als huis stroom gebruikt gaat het de auto weer uit.
Helaas heb ik een tesla die officieel geen v2x aankan en na ongeveer een uur terugleveren geeft de auto een foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD06N6TnMAzQ20cGFu3otYyEXxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ERwyyBAGmnLUmDTCnGZSmYe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door kliffen op 30-07-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
HenkS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:24:
Flinke update geweest zie ik.
Je kunt nu mee modi handmatig tijdelijk activeren.
En het startscherm meer indeling opties en data toevoegen.

En zie hieronder. Je kunt meer zaken instellen zoals zelf aangeven wanneer je welk apparaat aanzet met welk verbruik. Al lijkt me het wel vreemd dat je handmatig ingeeft dat je je wasmachine of auto gaat laden en dit dan handmatig ingeeft? Of ligt dat aan mij :)

[Afbeelding]
Welke update is dit? Ik zie de genoemde wijzigingen niet in de app terug. Bij mij zit hij op versie 3.1.0 en geeft aan dat er geen update is.... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
ArPi75 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:23:
[...]

Welke update is dit? Ik zie de genoemde wijzigingen niet in de app terug. Bij mij zit hij op versie 3.1.0 en geeft aan dat er geen update is.... ?
3.1.0 is de laatste met al deze uitbreidingen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik zie dat 3D huis ook nog niet. Maar misschien is dat in de User app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
kliffen schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:13:
[...]

Ja, dit werkt. Ik heb de auto 30 minuten ontladen. Dat kan via een handmatige actie nu.
Super om te horen, ik heb een Kia EV9 dus dat zou dan moeten werken want hij kan V2X.

Enige waar ik bang voor ben is dat deze misschien voor nog meer warmte productie in de berging gaat zorgen 🫣 worst case kan ik nog een extra omvormer kopen en dit setje buiten aan de muur hangen 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:10:
Ik zie dat 3D huis ook nog niet. Maar misschien is dat in de User app?
Instellingen: algemeen: over
Daar kun je het plaatje bij je huis kiezen.
Ook in de installateursapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
EB W schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Super om te horen, ik heb een Kia EV9 dus dat zou dan moeten werken want hij kan V2X.

Enige waar ik bang voor ben is dat deze misschien voor nog meer warmte productie in de berging gaat zorgen 🫣 worst case kan ik nog een extra omvormer kopen en dit setje buiten aan de muur hangen 🤔
Ben benieuwd naar je ervaring. Ik heb tijdens ontladen max 4kW ingesteld. Als ik meer doe geeft de auto veel sneller een foutmelding.
Dat zou bij jouw Kia dan wel meer kunnen misschien.
Geven ze bij Kia aan wat het max teruglever vermogen mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
kliffen schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Instellingen: algemeen: over
Daar kun je het plaatje bij je huis kiezen.
Ook in de installateursapp
Oja, dank. Als ik aan het huis zit, gaat hij totaal trippen net as bij @Anunnaki M'n telefoon is te oud denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 30-07-2025 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

timpel_800 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Oja, dank. Als ik aan het huis zit, gaat hij totaal trippen net as bij @Anunnaki M'n telefoon is te oud denk ik.
Het werkt hier wel, de dropdown leek eerst niets te doen. Na een beetje geduld werkt het wel en kan ik verschillende typen woningen etc kiezen. 3d werkt ook. Dit is op een 4 jaar oude telefoon met een MediaTek chipset en Android 11, dus zeker niet de nieuwste.

[ Voor 4% gewijzigd door Hermanvh op 30-07-2025 11:35 ]

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Hier tript hij ook bij ronddraaien met het huis (Oneplus 10 Pro telefoon met Android 15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

ArPi75 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:45:
Hier tript hij ook bij ronddraaien met het huis (Oneplus 10 Pro telefoon met Android 15).
Android 14 werkt ook OK hier op m'n MindPhone met eInk scherm.

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misled_Youth
Zondagmiddag heb ik mijn setje van 10kw controller, bat10.0 en homepro tp gateway in gebruik genomen.
Zoals door andere aangehaald in dit topic heb ik het idee dat de set een vrij hoog eigen verbuik heeft.
Ik ben nog aan het kijken hoe ik dit kan meten.
Wat ik vreemd vind is dat de controller altijd erg warm is, ook als deze ‘niks’ doet.

Ik heb de proef op de som genomen en ontdekt dat de controller in idle warmer word dan een Marstek Venus E die met 1200 watt aan het laden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fQ-EL2evfS-ReHJDuqFIzYdiGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnszWSbR7vzrX30lXvvIIemV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh_Q8TF9vRqa8an5ojxGKJdoaZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFbLZFKT8Bz4bY5OUFnUF8x0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBxB4DvD9ndLeXVkE-uwQR7uhBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btXJAifF3kERLYpiVxMBdAzU.jpg?f=fotoalbum_large

De controller staat (meer dan een uur) geforceerd op hold battery.
Er zijn geen zonnepanelen aangesloten op de controller, in mijn geval zijn er 14 enphase iq7’s aangesloten op de smartport.
De controller staat ingesteld op performance mode om te voorkomen dat s’avonds bij laag verbruik er stroom uit het net gehaald word ipv uit de batterij.

Heeft iemand een idee waarom de controller zo warm word terwijl deze in mijn ogen niks doet?
Loopt de wisselstroom uit de smartport alsnog door de controller of heeft dit met de performance mode te maken?

///M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Misled_Youth schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:50:
Zondagmiddag heb ik mijn setje van 10kw controller, bat10.0 en homepro tp gateway in gebruik genomen.
Zoals door andere aangehaald in dit topic heb ik het idee dat de set een vrij hoog eigen verbuik heeft.
Ik ben nog aan het kijken hoe ik dit kan meten.
Wat ik vreemd vind is dat de controller altijd erg warm is, ook als deze ‘niks’ doet.

Ik heb de proef op de som genomen en ontdekt dat de controller in idle warmer word dan een Marstek Venus E die met 1200 watt aan het laden is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De controller staat (meer dan een uur) geforceerd op hold battery.
Er zijn geen zonnepanelen aangesloten op de controller, in mijn geval zijn er 14 enphase iq7’s aangesloten op de smartport.
De controller staat ingesteld op performance mode om te voorkomen dat s’avonds bij laag verbruik er stroom uit het net gehaald word ipv uit de batterij.

Heeft iemand een idee waarom de controller zo warm word terwijl deze in mijn ogen niks doet?
Loopt de wisselstroom uit de smartport alsnog door de controller of heeft dit met de performance mode te maken?
Ik weet niet of je home assistant hebt, die heb ik in elk geval wel en daar heb ik een template helper aangemaakt die het zelfverbruik van de Sigenergy berekent met de volgende formule:
code:
1
{{ (((states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float * 1000) + states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float * 1000)* -1) | round() }}

De output is dan in W. Door vervolgens een tweede helper aan te maken (Integral sensor) kan deze ook de verbruikte energie (kWh) meten.
In mijn geval varieert het eigen verbruik tussen ongeveer 170W als de batterij volledig idle is en >950W wanneer de batterij met 16kW ontlaadt naar het net. Gemiddeld verbruik ongeveer 270W ofwel ruim 6kW per dag.

Edit: Zie hier een afbeelding die ik recent al eens postte met de temperaturen die in home assistant als sensoren beschikbaar zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPTnEBxsgddfk8eYV79WiiucHgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCiA4tYULLIcHtBRKQUgDV4W.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels liggen wel beide temperaturen een stuk lager, omvormer ligt nu op zo'n 55 graden en de batterij op 31.

[ Voor 9% gewijzigd door ArPi75 op 30-07-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misled_Youth
Thanks ArPi75, met behulp van jouw homeassistant helper kom ik uit op 140 watt met de batterij op “hold battery’.
Omvormer is volgens homeassistant 57 graden.

Voor testdoeleinden heb ik een 3fase homewizard meter in de gateway geplaatst om de opbrengst van de zonnepanelen te vergelijken met de opbrengst waardes uit de gateway.
(Voor degene die dit ook willen proberen, dit past net niet omdat deze iets breder is dan een standaard 3 fase automaat. Als je de klemmen op de dinrail losmaakt en de homewizard er tussen duwt gaat het net).
Ik was aan het denken om alle aardlekschakelaars van verbruikers uit te zetten en dan de waarde van de opbrengst van de zonnepanelen af te trekken van de waarde die de p1 meter aangeeft.
Er vanuit gaande dat de metingen van de gateway redelijk accuraat zijn, is de manier van ArPi75 makkelijker :P .

///M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ArPi75 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:15:
[...]

Ik weet niet of je home assistant hebt, die heb ik in elk geval wel en daar heb ik een template helper aangemaakt die het zelfverbruik van de Sigenergy berekent met de volgende formule:
code:
1
{{ (((states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float * 1000) + states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float * 1000)* -1) | round() }}

De output is dan in W. Door vervolgens een tweede helper aan te maken (Integral sensor) kan deze ook de verbruikte energie (kWh) meten.
In mijn geval varieert het eigen verbruik tussen ongeveer 170W als de batterij volledig idle is en >950W wanneer de batterij met 16kW ontlaadt naar het net. Gemiddeld verbruik ongeveer 270W ofwel ruim 6kW per dag.

Edit: Zie hier een afbeelding die ik recent al eens postte met de temperaturen die in home assistant als sensoren beschikbaar zijn:
[Afbeelding]

Inmiddels liggen wel beide temperaturen een stuk lager, omvormer ligt nu op zo'n 55 graden en de batterij op 31.
Dus aan standby verbruik ben je alleen al een kleine 1500 kWh per jaar / 125 kWh per maand kwijt als ik jouw berekening zie. Dat is toch wel heel veel. Is goed dat dit bekend is nu. Of zit er nog ergens onzekerheid?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
mrme12345 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Dus aan standby verbruik ben je alleen al een kleine 1500 kWh per jaar / 125 kWh per maand kwijt als ik jouw berekening zie. Dat is toch wel heel veel. Is goed dat dit bekend is nu. Of zit er nog ergens onzekerheid?
Voor juli heb ik tot nu toe 197kWh verbruik gehad, dus het is inderdaad veel. Komt vandaag nog een beetje bij en morgen nog, dan zit ik dus over de 200kWh voor deze maand.

In de winter ga ik waarschijnlijk bij mij de spaarstand inschakelen omdat dan juist in de nacht de stroomtarieven meestal beperkt(er) zijn. Zie ook deze post van een paar dagen geleden.

[ Voor 20% gewijzigd door ArPi75 op 30-07-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Hermanvh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Het werkt hier wel, de dropdown leek eerst niets te doen. Na een beetje geduld werkt het wel en kan ik verschillende typen woningen etc kiezen. 3d werkt ook. Dit is op een 4 jaar oude telefoon met een MediaTek chipset en Android 11, dus zeker niet de nieuwste.
Geeft hij waardes aan in je home scherm. En je kan de woning rond draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
timpel_800 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:39:
[...]

iPhone 14 Pro hier. Denk niet dat het met ouderdom te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-09 18:17
Ik ben zelf ook aan het kijken naar dergelijke batterij, wil mijn eigen opgewekte energie graag volledig benutten.

Maar die 150w die hij in standby trekt, neem aan dat hij dat wel uit de batterij haalt? Want dan is het toch mijn eigen opgewekte stroom en moet ik hooguit in de winter uitkijken als ik geen stroom opwek.

Verder nog een vraag, ik wil dus zoveel mogelijk mijn eigen solar verbruiken, maar kan hij dan verder bijvullen van de batterij op tijdstippen dat de stroom goedkoop is?

Laten we zeggen: verwacht 5kw stroom van zon, in de ochtend goedkoop stroom, dus 5kw van het net halen, om zodoende de rest van de dag van deze 10kw te leven? Of werkt dit dan weer net niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
XiniX88 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:22:
Ik ben zelf ook aan het kijken naar dergelijke batterij, wil mijn eigen opgewekte energie graag volledig benutten.

Maar die 150w die hij in standby trekt, neem aan dat hij dat wel uit de batterij haalt? Want dan is het toch mijn eigen opgewekte stroom en moet ik hooguit in de winter uitkijken als ik geen stroom opwek.

Verder nog een vraag, ik wil dus zoveel mogelijk mijn eigen solar verbruiken, maar kan hij dan verder bijvullen van de batterij op tijdstippen dat de stroom goedkoop is?

Laten we zeggen: verwacht 5kw stroom van zon, in de ochtend goedkoop stroom, dus 5kw van het net halen, om zodoende de rest van de dag van deze 10kw te leven? Of werkt dit dan weer net niet zo.
De batterij van Sigenergy heeft AI ingebouwd voor de besturing. Die kun je aangeven dat je zoveel mogelijk je eigen energie gebruikt. Wat je tekort komt koop hij op de goedkope momenten in. Dus in de winter wordt je batterij ‘s nachts geladen voor gebruik overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

XiniX88 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:22:

Ja in principe werkt de ai ook top als je geen panelen zou hebben. Dan gewoon inkopen op goedkope momenten en gebruik op dure.
Maar met panelen erbij weet de ai ook wat je op gaat wekken. Combi van weer voorspelling en je aantal panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 22:07
EB W schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Maar jouw Kia heeft V2X via de type2 AC omvormer toch?
Kliffen gebruikt de functie van DC V2X.
Dat lijk een beetje op “misbruik” van de CCS handshake, net als bij de EVniculus.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

Anunnaki schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Geeft hij waardes aan in je home scherm. En je kan de woning rond draaien?
Ja op zowel Android 11 als Android 14. Het ziet er niet uit op het eInk scherm op de MinimalPhone, maar het werkt wel ;)

webOS all the way!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:50
Fix mbt 3d view issue komt eraan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iaggtQYJ-IdW48P8wRNRoWnKFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmVhGcdkcdhYnsQPe8oha0F1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
helaas werkt de online website al 2 dagen niet. https://app-eu.sigencloud.com/

Is er een alternatief of is dit probleem bekend. Vond het wel makkelijk namelijk

Sigenergy 16 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

Ah telefoons staan bij mij standaard op Engels, vandaar wellicht :)

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
MarcelS1981 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:06:

Is er een alternatief of is dit probleem bekend. Vond het wel makkelijk namelijk
+1, die had ik hier op de PC inderdaad ook al als web-app als shortcut staan en ik merk nu dat ik daar toch behoorlijk op mis pak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

Werkte bij mij gisteren gewoon nog.
De app voor wat betreft 3D: mijn app staat op Engels dus en die van mij flipt ook dus dat is niet mijn probleem..maar goed ze zijn er mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
ArPi75 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:33:
[...]

+1, die had ik hier op de PC inderdaad ook al als web-app als shortcut staan en ik merk nu dat ik daar toch behoorlijk op mis pak...
👋 Kleine tip voor wie problemen heeft met het openen van https://app-eu.sigencloud.com:

Ik had hetzelfde probleem, maar bij mij werkte het wel direct via een incognito-venster in Chrome (of Edge).
Lijkt dus een cache/cookie-probleem te zijn.

Misschien even proberen: incognito openen → werkt het daar wel? Dan kun je daarna je normale browsercache gericht legen voor sigencloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
klopt incognito werkt wel

Sigenergy 16 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki

Cache legen van je webbrowser, opnieuw inloggen en hij zou weer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 18:52
daemonix schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:51:
[...]

Ik wil graag levering en montage in 1 hand hebben, en niet een losse installateur om vingerwijzen bij problemen te voorkomen. Dan maar wat duurder.
die snap ik niet, HDSolar zorgt voor alles ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardFianen
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-08 16:32
Ik zie dat er wel anderen zijn hier die net als ik een koppeling met een SmartGrid ready warmtepomp overwegen, maar heb nog nergens kunnen vinden hoe dat exact te doen. Ik heb onderstaande in de SigEn community gepost, maar wellicht is er hier iemand die dit al uitgezocht heeft.

Just had the system installed and looking into connecting it to our (Viessmann) heatpump.

Our heatpump is SmartGrid Ready, that is compatible as mentioned in the SigEnergy documents. What is not clear to me is how to interface.

A SmartGrid Ready interface is two signals, basically 2 bits, that can put the HeatPump in 4 modes: Normal operation, Forced off, increased buffer heating and extra increased buffer heating.

The SigEnStor documentation shows two DO connections (4 pins). On first glance that seems to match, just put two relays circuits behind it. However, if I interpret correctly, looking into the App it seems the SigEnergy system will only drive one connection and thus only send an ON or OFF signal. It is also unclear what sort of Signal the DO (with its common contact is). Seems it is an isolated switch.

Question / Request:
Can someone who already did this (or SigEnergy !) provide more technical information on how to connect, nd how to use all 4 SG modes.. (assuming the S/W was designed for that …)

SigEnergy: An Application note would be most welcome.

[ Voor 0% gewijzigd door GerardFianen op 31-07-2025 21:00 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Djaro schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:18:
[...]

die snap ik niet, HDSolar zorgt voor alles ?
Hoezo HDSolar? Er zijn installQ installateurs die het merk voeren zoals bijvoorbeeld Hoppenbrouwers. Die doen alles. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
daemonix schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Hoezo HDSolar? Er zijn installQ installateurs die het merk voeren zoals bijvoorbeeld Hoppenbrouwers. Die doen alles. ;)
Die heb ik ook destijds gebeld bij aanschaf 1e stack, maar kreeg onkunde aan de telefoon , dus die viel voor mij af.
Hdsolar doet in mijn beleving ook alles, dus snap het punt nog steeds niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
daemonix schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:53:
Dank voor de tips! Dan weet ik alvast hoe het in te stellen. :)
ik ben inmiddels tandje lager gaan zitten in AI, dus "balanced" ipv max profit.
Vond dat AI af en toe wat te gefocused was op geld ipv klimaat :D en kreeg die niet zoals ik wilde.
B.v. Batterij gooide die zich smorgens om 0800 helemaal leeg met wat er overgebleven was in de nacht want dat was de hoogste prijs op dat tijdstip, maar dan bleef die ook tot 1100-1200 smorgens alle zonne energie direct naar het net gooien zonder de batterij te laden.
Als je dan om 0830 je auto wilt laden bv. dan had je ook het net nodig omdat zonne energie om 08:30 ongeveer 5kw opwek was en je 11 of 25kw nodig had.
In de update van vorige week zit nu wel een extra functie die je handmatig kan activeren (zelfgebruik) om even buffer te maken, maar het blijft handmatig en wil dit liefst niet naar omkijken en zo min mogelijk van het net trekken.

Lijkt beter te werken tot nu toe, gooit zich niet helemaal leeg smorgens en laat wat extra ruimte over.
Ook zie ik dat er nu 24/7, 1 tot 30watt wordt "geupload" naar het net, en voorheen was dat 10-30 gedownload wat uiteindelijk ook 1 of 2 kw op het einde van de dag bespaard.

Weet niet of dat door balanced komt of door de update eigenlijk eerlijk gezegd

[ Voor 0% gewijzigd door Djaro op 01-08-2025 10:57 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Djaro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Die heb ik ook destijds gebeld bij aanschaf 1e stack, maar kreeg onkunde aan de telefoon , dus die viel voor mij af.
Hdsolar doet in mijn beleving ook alles, dus snap het punt nog steeds niet :D
Ik kreeg geen onkunde aan de lijn, dus waarom zou ik naar HD Solar gaan, daar komen mijn zonnepanelen ook niet vandaan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Toch even leuk om te delen. Maandje zonneplan nu met de sigen accu. 32kw met 13kw omvormer.
En daarnaast 30 panelen. 220w waarvan 15 op zuiden en 15 op noorden.
Redelijk hoog verbruik thuis door aquariums en wat andere grootgebruikers
Maar prima resultaat wat mij betreft, al is het natuurlijk ook midden in de zomer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch2r1nKJm_xszTDgTAGS7gz7U5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVaMkQy1MiQrUgpHkoYMG4Ly.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• someone4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 21:59
Ik ben me aan het verdiepen in een mogelijke installatie van een Sigenergy SigenStor (36 kWh) opslagsysteem met laadpaal.

Ik heb al enkele jaren een Smappee-laadpaal, maar ik weet niet of deze correct zal kunnen communiceren met het SigenStor EMS. Heeft iemand hier ervaring mee?

Stel dat ik de Smappee-laadpaal toch vervang door een Sigen EV AC Charger: kan deze laadpaal dan een onderscheid maken tussen de verschillende EV’s die ervan gebruikmaken? Bij Smappee kan ik namelijk elke wagen koppelen aan een aparte RFID-kaart, zodat het verbruik per voertuig netjes afzonderlijk kan worden uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
someone4 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:49:
Ik ben me aan het verdiepen in een mogelijke installatie van een Sigenergy SigenStor (36 kWh) opslagsysteem met laadpaal.

Ik heb al enkele jaren een Smappee-laadpaal, maar ik weet niet of deze correct zal kunnen communiceren met het SigenStor EMS. Heeft iemand hier ervaring mee?

Stel dat ik de Smappee-laadpaal toch vervang door een Sigen EV AC Charger: kan deze laadpaal dan een onderscheid maken tussen de verschillende EV’s die ervan gebruikmaken? Bij Smappee kan ik namelijk elke wagen koppelen aan een aparte RFID-kaart, zodat het verbruik per voertuig netjes afzonderlijk kan worden uitgelezen.
Sigenstor kan de laadpaal "zien" door deze ofwel via een Sigenenergy kwh-meter te laten meten ofwel door de laadpaal op de smartport van een gateway aan te sluiten.
De Sigenergy zal de laadpaal waarschijnlijk niet kunnen sturen (bepalen wanneer het laden moet starten en het laadvermogen bepalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:00
Ik ben me aan het oriënteren op een stevige accu. Ik heb nu vier PiB’s van HomeWizard. Bevallen erg goed, maar mijn verbruik is groter dan de maximaal vier accu’s van HW. 10kWh.

Ik ben gecharmeerd van de simpele AI-sturing en de gedegen uitvoering van de Sigenergy batterij. Toch wat vragen:

Ik zag een hoogrekening van de terugverdientijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3qKCmZ4EKEJ3w3qsmwv45pke2Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gZt5AIEUBpOAh4puWxzPHIWp.jpg?f=user_large

Ik kan er toch vanuit gaan dat deze tabel een theoretische exercitie is, daar over minder dan anderhalf jaar dynamisch slechts goedkoop geladen kan worden en dat ontladen weinig meer zal opbrengen?

Verder:

Ik lees nergens uitkomsten van de RTE van gebruikers.
Die is erg bepalend voor het algemene rendement. Mijn PiB’s hebben een RTE van 76% en dat vind ik te weinig.

Tenslotte lees ik dat de Sigenstor accu’s een fors eigen verbruik hebben. Qua verbruik lees ik minstens 1.500kWh per jaar.
ArPi75 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Voor juli heb ik tot nu toe 197kWh verbruik gehad, dus het is inderdaad veel. Komt vandaag nog een beetje bij en morgen nog, dan zit ik dus over de 200kWh voor deze maand.
Als in 2027 de verkoopkant van het handelen onder druk komt, dan zijn de kosten van het eigen verbruik van de accu’s toch hoogst onwenselijk?
Of: waarom zijn jullie dan toch zo enthousiast, terwijl ik me zorgen zou maken 😊

Ik hoor graag jullie mening.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
shthpnz schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:00:
Ik ben me aan het oriënteren op een stevige accu. Ik heb nu vier PiB’s van HomeWizard. Bevallen erg goed, maar mijn verbruik is groter dan de maximaal vier accu’s van HW. 10kWh.

Ik ben gecharmeerd van de simpele AI-sturing en de gedegen uitvoering van de Sigenergy batterij. Toch wat vragen:

[Afbeelding]

Ik kan er toch vanuit gaan dat deze tabel een theoretische exercitie is, daar over minder dan anderhalf jaar dynamisch slechts goedkoop geladen kan worden en dat ontladen weinig meer zal opbrengen?

Verder:

Die is erg bepalend voor het algemene rendement. Mijn PiB’s hebben een RTE van 76% en dat vind ik te weinig.

Tenslotte lees ik dat de Sigenstor accu’s een fors eigen verbruik hebben. Qua verbruik lees ik minstens 1.500kWh per jaar.

[...]

Als in 2027 de verkoopkant van het handelen onder druk komt, dan zijn de kosten van het eigen verbruik van de accu’s toch hoogst onwenselijk?
Of: waarom zijn jullie dan toch zo enthousiast, terwijl ik me zorgen zou maken 😊

Achterkant sigarendoosje:
Met een accu capaciteit van 30kWh kun je per dag ongeveer 10 cent per kWh besparen door tijdens lage tarieven te laden en hoog te gebruiken of ontladen. Dat is nu zo en dat is na 2027 ook zo.
30*365 dagen =10.950 kWh = 1100 euro
Daar gaat 300 euro vanaf door eigen gebruik. Blijft 800 over.
Batterij nu €12.000 = 15 jaar terugverdienen en dan is de batterij ook wel op. Schiet je dus met huidige idee van situatie vanaf 2027 niets mee op.
Met zonnepanelen en teruglevering is de situatie nu veel voordeliger.
Ik schat in mijn situatie (14kwp pv) dat verschil 20 cent per kwh is en dat de batterij als het zo zou blijven in 8 a 9 jaar terugverdiend is.
Heb je wel backup, maar voorlopig is nederland niet veel nut 😉
Het is wel heel leuk om zoveel mogelijk eigen pv te gebruiken 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timisingebruik
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-09 19:11

[Afbeelding]

Verder:

[...]

Als je verder niks aan je verbruik doet. Is het vooral leuk om dit te doen en makkelijk terugverdienen is het niet. (ik heb een 16 kwh batterij en 10 kwh omvormer met 6000 kwh pv) Zelf ben ik nu mijn eigen verbruik aan het vergroten door boilers aan te schaffen(voor al het watergebruik) en recent een airco. (voor verwarmen in de winter) Hierdoor stijgt mijn eigen gebruik en kan ik binnekort de stadverwarming afsluiten. Dit gaat mij 200 per maand opleveren. Op die manier stijgt mijn eigengebruik en kan ik een contract opzeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz

[Afbeelding]

Verder:

[...]

Laat je niet gek maken.

Ik gebruik +- 25kWh per dag gemiddeld inclusief auto laden.

Met de juiste instellingen op de batterij en inclusief zonnepanelen verdien ik ongeveer dit, zie screenshots.

Mijn verwachting is dat ik nog naar de €800 toe ga en natuurlijk teruggave belasting van €600. Dat is €1400 per jaar + besparing op gebruik wat neer komt op nog eens ongeveer €1400 per jaar, want als ik niks zou hebben moet ik dat natuurlijk ook betalen.Samen €2800 per jaar.

Op dit moment ben ik mijn zelfgebruik aan het maximaliseren en de ai te trainen om slim te verkopen en voor de rest veel zelf te gebruiken. Dat geeft na 2027 extra rendement.

Na wat testen zijn dit mijn nieuwe settings.

20% peakshaving SOC reserve met 0kWh piek en 24/7 schema.
0 kW import grid. Dus ai kan niets inkopen voor de batterij.
Slaapstand uit, gaat pas in de winter aan.
IN: 1.21 + 14
UIT: 1.1 + 5 (verhoogd sinds kort ivm zonneplan bonus voor verkoop)

Ik merk nu ook dat de ai door de 20% meer overhoudt qua SOC zodat ik in de ochtend ook nog wat heb. Met maar 5% verkoopt de ai iets te veel voor mijn smaak waardoor ik in de ochtend alsnog af en toe wat van het grid nodig had. Dat wil ik natuurlijk niet meer, alvast trainen voor 2027 ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbYTX1BZ45Ts22SXdl7kB5WJ2LY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ayNx9XdJXVsKiNav5ZeNNpS4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-yGemSsCwFQDc_ME_z8m54xteg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nhRgWsXJc83jd8Lx7t6VP4Xr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zgWFaG3pxlNaJH0fNHxjCaw1Tw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0tKHOecF56y8c509CantOOIY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:33

Mipatje

Petrolhead

Ik rook geen sigaren dus leen even jouw doosje. Als je je installatie in 10 jaar terugverdient heb je 7,1% rente over je geld. Krijg je nergens en dan nog het plezier van je eigen energie gebruiken. Ik word zo moe van het gezeur over het terugverdienen, Ik ben geen bedrijf :) gewoon tevreden zijn met een redelijk rendement. Staats obligaties doen tussen de 2 en 3%. Als je het kunt betalen gewoon doen. Over 15 jaar ben ik 90 en kan een begrafenis boeken bij Elon Musk op de maan,

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Mipatje schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:27:
Ik rook geen sigaren dus leen even jouw doosje. Als je je installatie in 10 jaar terugverdient heb je 7,1% rente over je geld. Krijg je nergens en dan nog het plezier van je eigen energie gebruiken. Ik word zo moe van het gezeur over het terugverdienen, Ik ben geen bedrijf :) gewoon tevreden zijn met een redelijk rendement. Staats obligaties doen tussen de 2 en 3%. Als je het kunt betalen gewoon doen. Over 15 jaar ben ik 90 en kan een begrafenis boeken bij Elon Musk op de maan,
Dat ben ik eens. Als je genoeg geld hebt om vermogensbelasting te betalen in box3, moet je er niet langer over nadenken en gewoon doen.
Reisje naar de maan zou ik overigens liever bij leven doen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Bschnitz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

Laat je niet gek maken.

Ik gebruik +- 25kWh per dag gemiddeld inclusief auto laden.

Met de juiste instellingen op de batterij en inclusief zonnepanelen verdien ik ongeveer dit, zie screenshots.

Mijn verwachting is dat ik nog naar de €800 toe ga en natuurlijk teruggave belasting van €600. Dat is €1400 per jaar + besparing op gebruik wat neer komt op nog eens ongeveer €1400 per jaar, want als ik niks zou hebben moet ik dat natuurlijk ook betalen.Samen €2800 per jaar.

Op dit moment ben ik mijn zelfgebruik aan het maximaliseren en de ai te trainen om slim te verkopen en voor de rest veel zelf te gebruiken. Dat geeft na 2027 extra rendement.

Na wat testen zijn dit mijn nieuwe settings.

20% peakshaving SOC reserve met 0kWh piek en 24/7 schema.
0 kW import grid. Dus ai kan niets inkopen voor de batterij.
Slaapstand uit, gaat pas in de winter aan.
IN: 1.21 + 14
UIT: 1.1 + 5 (verhoogd sinds kort ivm zonneplan bonus voor verkoop)

Ik merk nu ook dat de ai door de 20% meer overhoudt qua SOC zodat ik in de ochtend ook nog wat heb. Met maar 5% verkoopt de ai iets te veel voor mijn smaak waardoor ik in de ochtend alsnog af en toe wat van het grid nodig had. Dat wil ik natuurlijk niet meer, alvast trainen voor 2027 ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat gebeurt er als je toch eens een grote verbruiker hebt (bijvoorbeeld een warmtepomp in de winter) terwijl de Soc blijft dalen net zolang tot de algemene "reserve SOC" bereikt wordt, of de batterij is leeg? Je peakshaving instelling zegt 0.0kWh uit het net, de batterij is leeg en er is toch vraag naar energie?

Edit: ik denk dat ik het antwoord al gevonden heb in de AI van de Sigenergy app zelf...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM7DxLbM-4mckNXCtsrK483y290=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvZ50HKcvEa1jgq5GWvxq9p1.jpg?f=fotoalbum_large
Voor mij is terugverdienen van de investering geen doel op zich. Als het gebeurt is het mooi meegenomen, maar mijn eigen verbruik is van 30% naar 60% gestegen door de accu en verder is de gemiddelde prijs voor mijn ingekochte energie verlaagd en voor de verkochte energie verhoogd (voor juli ligt verkoop ruim 50% boven inkoop). Wat de prijzen in de toekomst gaan doen is een grote onbekende die veel invloed heeft op het wel/niet kunnen terugverdienen van de investering.
Verder heb ik nu een backup en dat geeft me wat gemoedsrust. Afgelopen 5 jaar heb ik slechts 2x een stroomstoring gehad hier, in totaal zo'n 3,5 uur geen stroom over die 2 gebeurtenissen. In de toekomst zou ik dat kunnen opvangen.

[ Voor 21% gewijzigd door ArPi75 op 02-08-2025 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
ArPi75 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Wat gebeurt er als je toch eens een grote verbruiker hebt (bijvoorbeeld een warmtepomp in de winter) terwijl de Soc blijft dalen net zolang tot de algemene "reserve SOC" bereikt wordt, of de batterij is leeg? Je peakshaving instelling zegt 0.0kWh uit het net, de batterij is leeg en er is toch vraag naar energie?

Edit: ik denk dat ik het antwoord al gevonden heb in de AI van de Sigenergy app zelf...
[Afbeelding]

[...]

Voor mij is terugverdienen van de investering geen doel op zich. Als het gebeurt is het mooi meegenomen, maar mijn eigen verbruik is van 30% naar 60% gestegen door de accu en verder is de gemiddelde prijs voor mijn ingekochte energie verlaagd en voor de verkochte energie verhoogd (voor juli ligt verkoop ruim 50% boven inkoop). Wat de prijzen in de toekomst gaan doen is een grote onbekende die veel invloed heeft op het wel/niet kunnen terugverdienen van de investering.
Verder heb ik nu een backup en dat geeft me wat gemoedsrust. Afgelopen 5 jaar heb ik slechts 2x een stroomstoring gehad hier, in totaal zo'n 3,5 uur geen stroom over die 2 gebeurtenissen. In de toekomst zou ik dat kunnen opvangen.
Nou ik heb al enkele keren met het testen van 5-15% 3-5 uur geen stroom meer in de batterij gehad en alles bleef gewoon doorgaan van het net. No worrys.

Dus dat alles uit zou gaan is onzin, ai hulp lult maar wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Nou ik heb al enkele keren met het testen van 5-15% 3-5 uur geen stroom meer in de batterij gehad en alles bleef gewoon doorgaan van het net. No worrys.

Dus dat alles uit zou gaan is onzin, ai hulp lult maar wat.
🔋 Even ter geruststelling bij vragen over peakshaving:

De ingestelde netlimiet (bijv. 0,0 kW) is géén harde blokkade. Het systeem probeert zoveel mogelijk onder die grens te blijven door de batterij bij te schakelen — maar als de SOC te laag is of de vraag te hoog, springt het net gewoon bij. Geen uitval, geen foutmeldingen.

Mijn ervaring onderstreept dit: peakshaving is een AI-streefwaarde, geen absolute limiet. Je blijft gewoon aangesloten.

Wat Bschnitz beschrijft is juist een slimme toepassing:
Je bent niet off-grid, maar stelt een net-afnamegrens in binnen de mogelijkheden van je SOC en omvormer. De AI doet de rest — zolang je hem de ruimte geeft.
Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste