Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:38
Hyouketsu schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:07:
Ik heb het altijd maar niks gevonden dat ik, doordat ik een Alfen Eve heb, het laadvermogen van de auto niet kan zien in de Sigen-app. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is door een Shelly of een andere ondersteunde meter te kopen, terwijl de Alfen zelf al een meter heeft.

Daarom heb ik besloten om een Shelly emulator te maken die de data van Alfen uitleest via Modbus en zorgt dat Sigen deze ziet als een echte Shelly.

Het werkt, en ik deel het graag als je geïnteresseerd bent: https://github.com/wgentine/sigelly_emu
Krijg je dan ook in het homescherm de lader erbij? En kun je dan die 'Shelly' ook bepaalde dingen laten doen? Bijv niet vanuit de batterij laden?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:13
timpel_800 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:23:
Nou was ik dus zelf denk: ik heb de strings niet random aangesloten maar geprobeerd een verdeling te maken zodat beide omvormers ongeveer dezelfde aantal wp's hebben. Dit is niet helemaal gelukt. Verschil van 2000wp.

Toren 1, string A zuid 4350wp, string B verticaal zuid 3010wp, string C platdak zuid 3160wp. Totaal 10.5Kwp

Toren 2, string A zuid 2880wp, string B zuid plat 2370wp, string C zuidwest plat 3400wp. Totaal 8.59Kwp

Dan is het dus toch bijzonder dat beide torens op nagenoeg dezelfde snelheid vollopen imo. Ik zou het eens kunnen testen door twee strings van toren 2 los te koppelen en kijken hoe het dan verloopt.

Maar misschien zijn de strings toch niet zo gek verdeeld: als ik kijk naar de opwek van het moment van batterij laden komen beide vermogens rond de 5.8kW uit.

Verschil in opwek vandaag; toren 1: 55kWh, toren 2: 43kWh

Ze lopen dus best wel gelijk op. Ik zal eens proberen op HA alle 6 de strings over elkaar te leggen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Maar dan kan toch de toren die de meeste zonnepanelen heeft het huisverbruik opvangen en op die manier de lading in % gelijk houden?

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
even een vraag aan de kenners.

Mijn collega wil zich verdiepen in een sigenergy systeem, de vraag waar we een beetje mee zitten is het volgende:

Hij heeft reeds 3 aparte pv omvormers op de groepenkast aangesloten, en dat dient zo te blijven. Er is geen mogelijkheid om die DC kabels naar de omvormer van sigenergy te brengen.

Dus er moet een 3 fase power sensor in de groepenkast en via modbus naar de gateway.

Echter: Blijven de omvormers werken als de netspanning wegvalt en de accu het huis overneemt ?
Ik lees berichten dat de pv omvormers kunnen meten dat ze niet op het grid zijn aangesloten, maar op een mini eilandje zitten en weigeren op te starten.

En dat de oplossing is om de pv omvormers op de smart-port aan te sluiten.

Klopt dit verhaal een beetje ?

Sigenergy 25 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO - Vaillant 75/6 warmtepomp

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:32

Consulectro

Lekker bezig...

MarcelS1981 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:52:
even een vraag aan de kenners.

Mijn collega wil zich verdiepen in een sigenergy systeem, de vraag waar we een beetje mee zitten is het volgende:

Hij heeft reeds 3 aparte pv omvormers op de groepenkast aangesloten, en dat dient zo te blijven. Er is geen mogelijkheid om die DC kabels naar de omvormer van sigenergy te brengen.

Dus er moet een 3 fase power sensor in de groepenkast en via modbus naar de gateway.

Echter: Blijven de omvormers werken als de netspanning wegvalt en de accu het huis overneemt ?
Ik lees berichten dat de pv omvormers kunnen meten dat ze niet op het grid zijn aangesloten, maar op een mini eilandje zitten en weigeren op te starten.

En dat de oplossing is om de pv omvormers op de smart-port aan te sluiten.

Klopt dit verhaal een beetje ?
Alles blijft werken met die powersensor 3ph. Als je een gateway hebt, blijven de zonneomvormers gewoon doorproduceren. Op de Smartport aansluiten maakt geen verschil. Dat bespaart hooguit die extra powersensor.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste