Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-09 18:14

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

Laat je niet gek maken.

Ik gebruik +- 25kWh per dag gemiddeld inclusief auto laden.

Met de juiste instellingen op de batterij en inclusief zonnepanelen verdien ik ongeveer dit, zie screenshots.

Mijn verwachting is dat ik nog naar de €800 toe ga en natuurlijk teruggave belasting van €600. Dat is €1400 per jaar + besparing op gebruik wat neer komt op nog eens ongeveer €1400 per jaar, want als ik niks zou hebben moet ik dat natuurlijk ook betalen.Samen €2800 per jaar.

Op dit moment ben ik mijn zelfgebruik aan het maximaliseren en de ai te trainen om slim te verkopen en voor de rest veel zelf te gebruiken. Dat geeft na 2027 extra rendement.

Na wat testen zijn dit mijn nieuwe settings.

20% peakshaving SOC reserve met 0kWh piek en 24/7 schema.
0 kW import grid. Dus ai kan niets inkopen voor de batterij.
Slaapstand uit, gaat pas in de winter aan.
IN: 1.21 + 14
UIT: 1.1 + 5 (verhoogd sinds kort ivm zonneplan bonus voor verkoop)

Ik merk nu ook dat de ai door de 20% meer overhoudt qua SOC zodat ik in de ochtend ook nog wat heb. Met maar 5% verkoopt de ai iets te veel voor mijn smaak waardoor ik in de ochtend alsnog af en toe wat van het grid nodig had. Dat wil ik natuurlijk niet meer, alvast trainen voor 2027 ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Knap hoor, dit verbruik zo voor elkaar krijgen. Maar volgens mij heb je wel enorm veel zonnepaneel capaciteit als ik dit goed zie?

2 vragen:
1. Wat doet dat 20% peakshaving ? Die snap ik niet
2. In je schermafbeelding zie ik ook heel netjes al het verbruik van je apparaten, zijn er best veel in die lijst, maar hoe meet je dat? Waar doe je dat mee?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:49
HenkS schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:49:
[...]

Knap hoor, dit verbruik zo voor elkaar krijgen. Maar volgens mij heb je wel enorm veel zonnepaneel capaciteit als ik dit goed zie?

2 vragen:
1. Wat doet dat 20% peakshaving ? Die snap ik niet
2. In je schermafbeelding zie ik ook heel netjes al het verbruik van je apparaten, zijn er best veel in die lijst, maar hoe meet je dat? Waar doe je dat mee?

Bedankt
1: 20% van je de capaciteit van de accu wordt gereserveerd voor peakshaving, de ai probeert hier zo goed mogelijk vanaf te blijven.

Dat resulteert erin dat ik nauwelijks grid power nodig heb omdat ik van de batterij kan leven. Alleen de auto dan af en toe :)

Als ik peakshaving uit zet gebruik ik ongeveer alsnog +-600w van het net per dag, desondanks dat ik genoeg stroom in de batterij of zon heb.

Simpelweg zorg je zo ervoor dat je zoveel mogelijk eigen gebruik stroom van de zonnepanelen hebt, ja ik heb er veel maar de helft zou ook volstaan. Maar ik wil graag +-9 maanden NoM draaien voor 2027 enzo. Dus ik laad elke dag de batterij vol en gebruik zoveel mogelijk zelf.

2: Dat doe ik met Home Assistant, nu kan je dat doen met de Sigen app zelf (3.1 of hoger) en de juiste stroommeters van Shelly. Dus mijn setup is alweer overbodig geworden binnen 1 jaar tijd haha.

We hebben thuis ook een slimme wasdroogcombinatie en vaatwasser van de BSH groep, hier kan vrouwlief lekker makkelijk via de app zeggen, start maar op het goedkoopste moment en klaar.

Ze vind het maar niks om steeds te checken of er zon is of goedkoope prijzen, zo met 1 klik via de app vindt ze wel goed te doen.

Om je een percentage te geven wat het verschil is tussen peakshaving uit en aan, 80% zonder en 98/99% met qua eigen gebruik. Dat is in die +-9 maanden best veel bij elkaar.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:06
Dank allemaal voor de nuttige informatie! Mijn enthousiasme wordt groter.

Ik neem de vrijheid om even door te gaan😊

Als ik zo’n rekentool van Energreen download en mijn verbruik van een dikke 10.000kW en 9kWp aan panelen (met 3f Enphase regelaars) invul, dan zegt die sheet dat ik een opslag van rond de 15 kWh nodig heb. Niets over de kracht van de omvormer.

Hier 3 fase-aansluiting, dynamisch Tibber-contract, dikke 3f WP, airco’s en EV’s. De meterkast bedient een (all electric) huis en een kantoor.
Ik heb invloed op eigen gebruik in het huis, niet op het gedrag in het kantoor. Dat is ook debet aan het forse stand-by verbruik van 14 kWh per dag.

Nu lees ik dat jullie tot wel 30 kWh aan opslag hebben staan en qua omvormer tot wel 24kW gaan.
• Hoe komen jullie op die getallen?
• en preluderend op een besluit: welke installateur in Noord-Nederland heeft de voorkeur?

[ Voor 5% gewijzigd door shthpnz op 02-08-2025 11:57 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

1: 20% van je de capaciteit van de accu wordt gereserveerd voor peakshaving, de ai probeert hier zo goed mogelijk vanaf te blijven.

Dat resulteert erin dat ik nauwelijks grid power nodig heb omdat ik van de batterij kan leven. Alleen de auto dan af en toe :)

Als ik peakshaving uit zet gebruik ik ongeveer alsnog +-600w van het net per dag, desondanks dat ik genoeg stroom in de batterij of zon heb.

Simpelweg zorg je zo ervoor dat je zoveel mogelijk eigen gebruik stroom van de zonnepanelen hebt, ja ik heb er veel maar de helft zou ook volstaan. Maar ik wil graag +-9 maanden NoM draaien voor 2027 enzo. Dus ik laad elke dag de batterij vol en gebruik zoveel mogelijk zelf.

2: Dat doe ik met Home Assistant, nu kan je dat doen met de Sigen app zelf (3.1 of hoger) en de juiste stroommeters van Shelly. Dus mijn setup is alweer overbodig geworden binnen 1 jaar tijd haha.

We hebben thuis ook een slimme wasdroogcombinatie en vaatwasser van de BSH groep, hier kan vrouwlief lekker makkelijk via de app zeggen, start maar op het goedkoopste moment en klaar.

Ze vind het maar niks om steeds te checken of er zon is of goedkoope prijzen, zo met 1 klik via de app vindt ze wel goed te doen.

Om je een percentage te geven wat het verschil is tussen peakshaving uit en aan, 80% zonder en 98/99% met qua eigen gebruik. Dat is in die +-9 maanden best veel bij elkaar.
Maar als ik het goed begrijp doe je peakshaving om je voor te bereiden op de periode als salderen afloopt. Zodat je al getest hebt ? Want nu zou je in principe ook gewoon alles kunen verkopen met een dynamisch contract.

Want wat jij doet, is dat niet hetzelfde als dat je straks de sigen instelt op zelfconsumptie?
Want dat lijkt mij de volgende stap als salderen niet meer bestaat.

Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe ik straks terugleveren kan voorkomen als salderen er niet meer is, want ook al plan en time ik al mijn apparaten, ik hou echt stroom over in de zomermaanden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-09 05:14
shthpnz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:14:

Hier 3 fase-aansluiting, dynamisch Tibber-contract, dikke 3f WP, airco’s en EV’s. De meterkast bedient een (all electric) huis en een kantoor.
Ik heb invloed op eigen gebruik in het huis, niet op het gedrag in het kantoor. Dat is ook debet aan het forse stand-by verbruik van 14 kWh per dag.
Als je nu een aansluiting in de meterkast hebt van > 3*25A, dan zou je kunnen kijken wat je piekbelasting is en hoe lang die duurt. De peakshaving optie in de Sigenstor is heel waardevol als je daarmee je aansluiting op het net kunt verminderen. Dat heb ikzelf gedaan en nog meerdere hier. Van 3*35A naar 3*25A scheelt zomaar €1500 per jaar en ik verwacht dat dat bedrag in de toekomst groter wordt.
Daarmee bespaar je zoveel, dat dat alleen al de moeite waard is om een batterij van 32kWh te plaatsen met omvormer van minimaal 10kW, maar bv. 17 kW als je piekbelasting erg groot zou zijn.
Met die laatste optie kun je dan ook je hele meterkast op de backup aansluiten en heb je tevens noodstroom voor geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@kliffen dank. Had ik niet vermeld: hier 3x25, wat veiligheid tegen overbelasting inbouwen is idd wel gewenst.

Iemand nog tips voor een betrouwbare installateur in Noord-Nederland?

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Stroomloods uit Weesp heb ik gebruikt. Is een 1-pitter, maar nette en vakkundige installatie. Normale prijsvoering.
Niet in het Noorden, maar hij zit centraal en kan hele land wel bestrijken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

Maar als ik het goed begrijp doe je peakshaving om je voor te bereiden op de periode als salderen afloopt. Zodat je al getest hebt ? Want nu zou je in principe ook gewoon alles kunen verkopen met een dynamisch contract.

Want wat jij doet, is dat niet hetzelfde als dat je straks de sigen instelt op zelfconsumptie?
Want dat lijkt mij de volgende stap als salderen niet meer bestaat.

Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe ik straks terugleveren kan voorkomen als salderen er niet meer is, want ook al plan en time ik al mijn apparaten, ik hou echt stroom over in de zomermaanden .
Yea in principe maakt het voor mij nu niet uit omdat ik meer lever dan afneem. Dit is puur om alvast in de situatie te komen voor 2027, dan wil ik klaar zijn en dat alles werkt en niet dan nog 1 jaar kloten met settings.

In principe zijn mijn settings dus zelfs meer dan zelfconsumptie omdat je ook daar de peaks hebt die hij van het net pakt, die 600w per dag.

Ook kan ik nog verkopen als het duur is, ipv alleen maar als de accu vol is.

Want met zelfconsumptie moet hij 100% zijn om te verkopen, nu kan hij ook ervoor kiezen om met minder dan 100% te verkopen mits mijn basis lading veilig gedekt is. Zie het dus als zelfconsumptie++.

Nu verkoop ik alleen mijn overschot tegen gemiddeld 16/17c ex btw en probeer ik de inkoop daar ook gemiddeld naar toe krijgen inc btw.

Dan salderen ik alsnog maar dan op basis van euros ipv kWh.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
shthpnz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:59:
@kliffen dank. Had ik niet vermeld: hier 3x25, wat veiligheid tegen overbelasting inbouwen is idd wel gewenst.

Iemand nog tips voor een betrouwbare installateur in Noord-Nederland?
Hier is de installatie door chargeup uit Dokkum gedaan. Net bedrijf, in 1 dag geïnstalleerd en geen aanbetaling.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@BenEco top, Dokkum, net fier fan Grins. Dan moet dan (na hun bouwvak) goed komen😊

[ Voor 10% gewijzigd door shthpnz op 02-08-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 18:52
Bschnitz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

ook dit is inmiddels achterhaald als je de update installeert :+
batterijupdate SPC110 en app update 3.1 heb je samen nodig.

heb 100% bewijs dat die update dat nu andersom doet. ipv de watjes blijven "downloaden" doet deze nu precies het tegenovergestelde, dus ook die settings kan je deleten :)

ik vroeg me nl af of dit veroorzaakt werd door de update of doordat ik overgestapt was op balanced ipv max profit, maar via homewizard kan ik terughalen hoe en wat omdat de batterij tijdens updaten de stroom niet van het net pakt maar die naar het net stuurde, ik heb de panelen niet op de batterij nl.

zie update timing rode pijl en er lekte altijd stroom naar binnen voor die tijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgkVjr8JFcDaT3d3vmIKuRHgGe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ottyiX0dfVOfPU2USvaZSEBP.jpg?f=fotoalbum_large

na update lekt er stroom naar buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Z3RrgJyUD4jTSpX0Z-R5b2ONls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ubc0J7hduSMtUEYHeP5Btv1P.jpg?f=fotoalbum_large

resultaat is dan precies andersom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RToh3LNO6SKyuatwbQ5yw0wC_SQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrg9gcr8zJZK8GGsLPWB0rlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 14:36
shthpnz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:14:
Dank allemaal voor de nuttige informatie! Mijn enthousiasme wordt groter.

Ik neem de vrijheid om even door te gaan😊

Als ik zo’n rekentool van Energreen download en mijn verbruik van een dikke 10.000kW en 9kWp aan panelen (met 3f Enphase regelaars) invul, dan zegt die sheet dat ik een opslag van rond de 15 kWh nodig heb. Niets over de kracht van de omvormer.

Nu lees ik dat jullie tot wel 30 kWh aan opslag hebben staan en qua omvormer tot wel 24kW gaan.
• Hoe komen jullie op die getallen?
• en preluderend op een besluit: welke installateur in Noord-Nederland heeft de voorkeur?
Ik heb ook een all-electric huis met 6kW warmtepomp en EV. Heb gekozen voor een 32kWh accu en een 17kW omvormer. Waarom? Met 3x25A heb ik theoretisch 17,25kW vermogen. Met enige regelmaat tikte ik 13-15 kW vermogen aan, zeker in de winter als de WP draait, er gekookt wordt, oven aan staat en de Quooker vindt dat het tijd is om weer bij te warmen.
Ik wilde mijn hele huis als backup kunnen laten fungeren bij stroomuitval en daarom voor een 17kW omvormer gekozen. Samen met 32kWh aan accu capaciteit kan ik met inachtneming van 0.5C 16kW laden of ontladen. Ik heb een aantal offertes opgevraagd en uiteindelijk voor een partij gekozen die door heel NL levert.
Djaro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Die 3.1 heb ik inmiddels. De update naar SPC110 zie ik ook staan. Als ik die laatste toepas heb ik dan gedurende de herstart van het systeem continu stroom in huis (is bij mij op de backup van de gateway aangesloten namelijk) of valt het kortstondig uit?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
[...]

heb 100% bewijs dat die update dat nu andersom doet. ipv de watjes blijven "downloaden" doet deze nu precies het tegenovergestelde, dus ook die settings kan je deleten :)

ik vroeg me nl af of dit veroorzaakt werd door de update of doordat ik overgestapt was op balanced ipv max profit, maar via homewizard kan ik terughalen hoe en wat omdat de batterij tijdens updaten de stroom niet van het net pakt maar die naar het net stuurde, ik heb de panelen niet op de batterij nl.

zie update timing rode pijl en er lekte altijd stroom naar binnen voor die tijd:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh wellicht hebben ze dat dan gefixed, want ik ben een van de beta testers en ik had hier een klacht over gemaakt dat het belachelijk is dat ik peakshaving moet gebruiken terwijl dat voor andere doelen is. Zal zo effe downgraden en officieel gaan. Kijken of het inderdaad weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-09 20:48
ArPi75 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Ik heb ook een all-electric huis met 6kW warmtepomp en EV. Heb gekozen voor een 32kWh accu en een 17kW omvormer. Waarom? Met 3x25A heb ik theoretisch 17,25kW vermogen. Met enige regelmaat tikte ik 13-15 kW vermogen aan, zeker in de winter als de WP draait, er gekookt wordt, oven aan staat en de Quooker vindt dat het tijd is om weer bij te warmen.
Ik wilde mijn hele huis als backup kunnen laten fungeren bij stroomuitval en daarom voor een 17kW omvormer gekozen. Samen met 32kWh aan accu capaciteit kan ik met inachtneming van 0.5C 16kW laden of ontladen. Ik heb een aantal offertes opgevraagd en uiteindelijk voor een partij gekozen die door heel NL levert.

[...]

Die 3.1 heb ik inmiddels. De update naar SPC110 zie ik ook staan. Als ik die laatste toepas heb ik dan gedurende de herstart van het systeem continu stroom in huis (is bij mij op de backup van de gateway aangesloten namelijk) of valt het kortstondig uit?
Bij mij bleef alles gewoon aan.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
timpel_800 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:38:
[...]

Bij mij bleef alles gewoon aan.
Hier zojuist de update uitgevoerd en inderdaad stroomtoevoer bleef overal in orde. In de app stond het systeem tijdens de update als "standby" en even daarna weer op "normaal".

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Yup ze hebben blijkbaar geluisterd, eindelijk gefixed. Het werkt na de update zonder peakshaving, 0 tot 6w wat acceptabel is. Die 10-60w sloegen echt nergens op.

Kan ik zeuren om nieuwe dingen :D

Ik wil de Ai 80% SOC toewijzing geven en 20% zelfgebruik. Eens kijken of ze dat willen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:43
Heeft iemand zich hier weleens verdiept in de 100 tot 125W energie voor eigen gebruik van de batterij zelf? Gebruikt de batterij dit altijd of alleen in een bepaalde modus of instelling?

Voor mij voelt het gek om op een dag 3kWh (125W x 24uur) kwijt te zijn voor feitelijk 'standby' staan. Als je daar ook nog omzetverliezen bij telt verlies je best wat energie aan niks onder de streep.

Ik probeer een beeld te krijgen hoe dit voor andere batterijen is maar dat is moeilijk te vinden. Dit constante energieverbruik is het enige nadeel wat ik zie van de Sigenstor. Voor de rest ziet het eruit als een top batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:43
Seroendeng schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:39:
Heeft iemand zich hier weleens verdiept in de 100 tot 125W energie voor eigen gebruik van de batterij zelf? Gebruikt de batterij dit altijd of alleen in een bepaalde modus of instelling?

Voor mij voelt het gek om op een dag 3kWh (125W x 24uur) kwijt te zijn voor feitelijk 'standby' staan. Als je daar ook nog omzetverliezen bij telt verlies je best wat energie aan niks onder de streep.

Ik probeer een beeld te krijgen hoe dit voor andere batterijen is maar dat is moeilijk te vinden. Dit constante energieverbruik is het enige nadeel wat ik zie van de Sigenstor. Voor de rest ziet het eruit als een top batterij.
Alle systemen hebben en eigen verbruik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
Dat snap ik maar ik vraag mij af of je daar nog invloed op hebt als gebruiker. Is dit altijd hetzelfde rond 125W of kan dit nog lager uitvallen met andere instellingen of een andere gekozen modus bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:15
Ja, een stukje terug las ik dat dit per unit is?
Dus bij 6 unit 900W?? 300W dus, zie onder.
Dan gaat het juist van november tot maart helemaal mis… 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Puppetmaster op 03-08-2025 08:44 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Puppetmaster schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:05:
Ja, een stukje terug las ik dat dit per unit is?
Dus bij 6 unit 900W??
Dan gaat het juist van november tot maart helemaal mis… 8)7
50w per unit is me verteld door Sigenergy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timisingebruik
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-09 19:11
Ik ben deze maand gestopt met Frank en wil nu zelf handelen met de Ai van de Sigenstor,(batterij 16 kwh en 10 kwh omvormer) ik ben opzoek naar de beste instellingen om de opbrengst die zichtbaar in de app van de sigenstor zo dicht mogelijk te laten lopen met de werkelijkheid. Ik ben wat aan het stoeien met het tarief plan maar het lukt me niet. Gisteren een opbrengst van 5.07. Maar volgens de app van Frank was dit 2.15. Weet iemand hoe ik dit beter kan instellen? Wat moet ik instellen in het tarief plan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlovQHY03CO35-iwifpTtpsZIuU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EX2uqfkdvBK5ag4Ea6LQ668F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRFHIIJWR_q_6PwARHEwJ6gx6AM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sImNkRYccpkGTODTDpwdvdW8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Timisingebruik schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:38:
Ik ben deze maand gestopt met Frank en wil nu zelf handelen met de Ai van de Sigenstor,(batterij 16 kwh en 10 kwh omvormer) ik ben opzoek naar de beste instellingen om de opbrengst die zichtbaar in de app van de sigenstor zo dicht mogelijk te laten lopen met de werkelijkheid. Ik ben wat aan het stoeien met het tarief plan maar het lukt me niet. Gisteren een opbrengst van 5.07. Maar volgens de app van Frank was dit 2.15. Weet iemand hoe ik dit beter kan instellen? Wat moet ik instellen in het tarief plan?
Ik gebruik +16 bij inkoop en +12 bij verkoop. Dan komt de waarde in de app heel dicht bij de overzichten Van Zonneplan (en Frank ook denk ik).
Als je ook zonnepanelen hebt dan is er geen goede vergelijking, want Sigenergy rekent ook je eigen gebruik van zonnestroom mee als opbrengst.

[ Voor 8% gewijzigd door kliffen op 03-08-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Seroendeng schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:39:

Dat is niet heel gek en vrij normaal. Hij staat ook niet in standby, zucht. Hij staat aan en doet dingen met sensoren en het EMS en blussysteem etc.

Je zonnepanelen omvormer gebruikt ook stroom, elke omvormer....

Wat je kan doen, als je echt bijna geen sluipverbruik hebt snachts, is hem in spaarmodus zetten. Dan gaat die snachts uit en is het maar de helft. Dan gaat die echt in standby.

Andere merken hebben dit ook en zijn er juist geheimzinniger over.

Ik heb 3 units en afhankelijk van de koelvraag zit ik op 130-170wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Dubbele post

[ Voor 95% gewijzigd door kliffen op 03-08-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
HenkS schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:35:
Toch even leuk om te delen. Maandje zonneplan nu met de sigen accu. 32kw met 13kw omvormer.
En daarnaast 30 panelen. 220w waarvan 15 op zuiden en 15 op noorden.
Redelijk hoog verbruik thuis door aquariums en wat andere grootgebruikers
Maar prima resultaat wat mij betreft, al is het natuurlijk ook midden in de zomer

[Afbeelding]
Klopt dit met wat Sigenergy ook aangeeft? Ik zie bij mij nu een klein verschil hierin. Ik zit bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Timisingebruik schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:38:
Ik ben deze maand gestopt met Frank en wil nu zelf handelen met de Ai van de Sigenstor,(batterij 16 kwh en 10 kwh omvormer) ik ben opzoek naar de beste instellingen om de opbrengst die zichtbaar in de app van de sigenstor zo dicht mogelijk te laten lopen met de werkelijkheid. Ik ben wat aan het stoeien met het tarief plan maar het lukt me niet. Gisteren een opbrengst van 5.07. Maar volgens de app van Frank was dit 2.15. Weet iemand hoe ik dit beter kan instellen? Wat moet ik instellen in het tarief plan? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt bij verkoop +16 en bij inkoop +14, je vertelt hiermee tegen de AI dat je bij verkoop meer krijgt dan dat je voor inkoop moet betalen. AI zal dus snel geneigd zijn om te gaan verkopen naar het net. Waarschijnlijk is dat niet wat je beoogt te doen.
Omdat de batterij altijd verliezen heeft bij het omzetten van DC naar AC wil je een buffer inbouwen zodat er een wat groter verschil zit in die prijzen. In de regel zal je voor verkoop dus een lagere uitkomst willen hebben dan voor inkoop. De opbrengst in de Sigen app zal dan inderdaad niet meer matchen met je daadwerkelijke rekening, maar je voorkomt wel dat het systeem al gaat verkopen bij minimale verschillen.

Door deze parameters zo optimaal mogelijk in te stellen haal je meer winst uit de AI handel. De opbrengst cijfers in de app zullen dan uiteraard niet de werkelijkheid weergeven, maar dat kan je eventueel via bijvoorbeeld home assistant doen op basis van een P1-meter en de actuele dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Anunnaki schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Klopt dit met wat Sigenergy ook aangeeft? Ik zie bij mij nu een klein verschil hierin. Ik zit bij Tibber.
Nee klopt niet maar hoeft van mij ook niet. Want zoals paar post terug: ik heb panelen en wordt ook mee gerekend.
Ik heb de settings voor het beste rendement. Het daadwerkelijke rendement haal ik wel uit de zonneplan app dat is prima. De sigenstore app gebruik ik voor settings en inzicht in mijn soc enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

@Bschnitz ik heb een aantal van die shellys besteld om toe te kunnen voegen aan de signestore , zodat ik dat straks lekker op 1 plek heb.
Enige vraag: mijn warmtepomp kan ik neem ik aan niet mst een shelly meten, want die gaan tot 2500w ofzo en mijn warmtepomp is veel meer. Enig idee hoe ik dat zou kunnen doen (liefst ook via sigenstore) maar geen 100% eis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:22
Dat kan toch ook met een Shelly, bijvoorbeeld de Shelly pro 2pm, die gaat tot 3680 wat.

[ Voor 15% gewijzigd door Babro op 03-08-2025 10:26 ]

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Nu online
HenkS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Nee klopt niet maar hoeft van mij ook niet. Want zoals paar post terug: ik heb panelen en wordt ook mee gerekend.
Ik heb de settings voor het beste rendement. Het daadwerkelijke rendement haal ik wel uit de zonneplan app dat is prima. De sigenstore app gebruik ik voor settings en inzicht in mijn soc enzo.
Aantal kWh zou gewoon moeten kloppen volgens mij. Dat de knaken niet kloppen geloof ik best inderdaad en niet heel belangrijk. Dat lees ik wel uit de Tibber app.

Ik ga ervan uit dat Sigenstor moet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:12:
@Bschnitz ik heb een aantal van die shellys besteld om toe te kunnen voegen aan de signestore , zodat ik dat straks lekker op 1 plek heb.
Enige vraag: mijn warmtepomp kan ik neem ik aan niet mst een shelly meten, want die gaan tot 2500w ofzo en mijn warmtepomp is veel meer. Enig idee hoe ik dat zou kunnen doen (liefst ook via sigenstore) maar geen 100% eis
Let wel op dat de juiste types hebt, niet alle Shellys worden nog ondersteund. Lijst kan je vinden in de app bij scene toevoegen.

Het idee van 1 smarthome platform is er pas vanaf 3.0 dus verwacht ook nog wat issues dit jaar. Het is echt heel nieuw nog.

Sigen pakt vaak wel alles op, maar snelheid is niet hun ding. Volgens mij werken ze in vrij grote sprints en of storypoints, want ze lossen vaak dingen in bulk op.

Sommige bugs duren helaas weken tot maanden om te fixen. Er zijn onder de beta testers wel gelukkig wat gebruikers ermee en die zie ik regelmatig bugs posten, dus ik heb er wel goede hoop op dat dit allemaal uiteindelijk goed komt.

We mogen ook niet heel de tijd testen helaas, vaak maar 1 of 2 weekjes vlak voor de release en dan gooien ze ons er weer uit. Veel van onze bugs komen dan helaas alsnog in de live versie.

Beetje raar proces, maar goed. Kan er weinig anders van maken. Tenminste gebeurt er iets... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Babro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:25:
Dat kan toch ook met een Shelly, bijvoorbeeld de Shelly pro 2pm, die gaat tot 3680 wat.
De sigen moet dat type shelly ondersteunen en mijn wp kan 6kw trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Let wel op dat de juiste types hebt, niet alle Shellys worden nog ondersteund. Lijst kan je vinden in de app bij scene toevoegen.

Het idee van 1 smarthome platform is er pas vanaf 3.0 dus verwacht ook nog wat issues dit jaar. Het is echt heel nieuw nog.

Sigen pakt vaak wel alles op, maar snelheid is niet hun ding. Volgens mij werken ze in vrij grote sprints en of storypoints, want ze lossen vaak dingen in bulk op.

Sommige bugs duren helaas weken tot maanden om te fixen. Er zijn onder de beta testers wel gelukkig wat gebruikers ermee en die zie ik regelmatig bugs posten, dus ik heb er wel goede hoop op dat dit allemaal uiteindelijk goed komt.

We mogen ook niet heel de tijd testen helaas, vaak maar 1 of 2 weekjes vlak voor de release en dan gooien ze ons er weer uit. Veel van onze bugs komen dan helaas alsnog in de live versie.

Beetje raar proces, maar goed. Kan er weinig anders van maken. Tenminste gebeurt er iets... .
Yes tnx daar heb ik naar gekeken. Idd de shelly 3 gen besteld 4x zoals exact beschreven in de app van sigen.

Nu nog iets voor mijn wp wat 6kw ondersteund om te meten haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
HenkS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Yes tnx daar heb ik naar gekeken. Idd de shelly 3 gen besteld 4x zoals exact beschreven in de app van sigen.

Idd Henk, die zoek ik ook nog.
De andere shelly's werken prima in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
CEdS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Idd Henk, die zoek ik ook nog.
De andere shelly's werken prima in de app.
Stroom af- en aan-schakelen is niet lekker voor de elektronica van de warmtepomp toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
kliffen schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Stroom af- en aan-schakelen is niet lekker voor de elektronica van de warmtepomp toch?
Het is voor een 3fase 6kW verwarmings element welke gemonteerd is in mijn buffervat van 500ltr. Als er voldoende stroom is schakel ik die wel eens in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:40

Mipatje

Petrolhead

Ik heb een 3 fase warmte pomp P max 8 kw. Mijn jaar verbruik is 6300kwh. Max dag verbruik in Januari was 55kwh. Dat gaat mijn accu dus nooit redden 32KH met 17Kw omvormer. PV opbrengsten ( 18.100watpiek) zijn zeker in december en Januari niet van betekenis. Plan is om van 00.30 tot 06:00 WP op 22 graden te zetten dan naar nachtstand 21 graden, 9:30 tot 17:00 weer naar 22 graden. Pensionados en altijd vroeg op. Ik heb een dikke betonvloer met vloerverwarming. Misschien nog wat fine tuning als de kwartier tarieven bekend worden. De Sig Ai op gebalanceerde energie. Ik heb goede hoop dat ik dan met een heel redelijke energierekening te maken krijg. Wanneer dat niet goed werkt kan ik moeders nog een groot plezier doen door de houtkachel om 17:00uur aan te maken heb nog ongeveer 15 kuub eigen eiken liggen die nu een jaar of 5 gedroogd hebben. HA en ander zaken zijn voor mij te ingewikkeld. Ik heb de Ai van de Sig omdat voor mij te doen. ;)

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dikke betonvloer en dan de verwarming omlaag en omhoog? Dat gaat niet zo veel doen... Er zit een forse vertraging op het temperatuurverloop, en het advies is om de temperatuur constant te houden, zeker als het huis goed geisoleerd is. Hier duurt het een dag of 2 voordat de ingestelde temperatuur bereikt is op basis van vloerverwarming. Wij lossen dat anders op: met airco's die alleen de ruimtes verwarmen waar we zijn. Stuk efficienter, de vloerverwarming staat op 19 graden.

Dat gaat onze toekomstige batterij wel trekken en anders gooien we er nog 1 tot 3 modules bij.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 03-08-2025 12:54 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
HenkS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Ik lees het nu goed, maar om te meten is er een shelly, de Pro3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Mipatje schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:35:
Ik heb een 3 fase warmte pomp P max 8 kw. Mijn jaar verbruik is 6300kwh. Max dag verbruik in Januari was 55kwh. Dat gaat mijn accu dus nooit redden 32KH met 17Kw omvormer. PV opbrengsten ( 18.100watpiek) zijn zeker in december en Januari niet van betekenis. Plan is om van 00.30 tot 06:00 WP op 22 graden te zetten dan naar nachtstand 21 graden, 9:30 tot 17:00 weer naar 22 graden. Pensionados en altijd vroeg op. Ik heb een dikke betonvloer met vloerverwarming. Misschien nog wat fine tuning als de kwartier tarieven bekend worden. De Sig Ai op gebalanceerde energie. Ik heb goede hoop dat ik dan met een heel redelijke energierekening te maken krijg. Wanneer dat niet goed werkt kan ik moeders nog een groot plezier doen door de houtkachel om 17:00uur aan te maken heb nog ongeveer 15 kuub eigen eiken liggen die nu een jaar of 5 gedroogd hebben. HA en ander zaken zijn voor mij te ingewikkeld. Ik heb de Ai van de Sig omdat voor mij te doen. ;)
Goed plan.
Er zijn veel soorten WP. Die van mij is van Remeha en is niet echt slim te noemen. Wat ik wel kan is de legionella stand in de parameters van de ketel beïnvloeden. Zomers laat ik die elke 72 uur aangaan om 13.30 om de pv te gebruiken. In de winter doe ik dat 1x per week (dat is standaard) ‘s nachts.
In de ketel kan ik het aantal uur tussen elke opwarming instellen, maar niet hoe laat hij moet beginnen. Ik hoorde van de installateur dat de klok opnieuw gaat tellen als je de stroom voor een minuut onderbreekt in de meterkast.
Dus in maart om 13.30 de stroom eraf en in oktober om 01.30
Lekker prutsen met z’n allen, maar we komen er wel 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
daemonix schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:53:
Dikke betonvloer en dan de verwarming omlaag en omhoog? Dat gaat niet zo veel doen... Er zit een forse vertraging op het temperatuurverloop, en het advies is om de temperatuur constant te houden, zeker als het huis goed geisoleerd is. Hier duurt het een dag of 2 voordat de ingestelde temperatuur bereikt is op basis van vloerverwarming. Wij lossen dat anders op: met airco's die alleen de ruimtes verwarmen waar we zijn. Stuk efficienter, de vloerverwarming staat op 19 graden.

Dat gaat onze toekomstige batterij wel trekken en anders gooien we er nog 1 tot 3 modules bij.
Je hebt gelijk dat het lang duurt, maar het is ook niet de bedoeling om de temperatuur erg te laten wisselen. Als je om 6 uur de temp lager instelt stopt hij wel met pompen tijdens de dure uren en dat is precies wat je wilt bereiken. Om 10.00 mag hij weer aan en dan om 18.00 weer lager om even te pauzeren tot een uur of 10.
Daar merk je qua temperatuur inderdaad niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
CEdS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Om te meten gebruik ik Emporia energy. Dat is relatief goedkoop en meet al je groepen in de meterkast. Heb je wel wat ruimte nodig in de kast en het is natuurlijk een aparte app.
Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBcO0PhsRLC7kxz9FtS44cxHXuU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0FiLpdSwE6nizkdOV0vj5QMA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enter81
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 21:28
Vraagje waarom er met Sigenery in de AI modus stroom wordt ingekocht om
de battery te laden wanneer de prijs onder 15 cent komt te liggen en de zonnepanelen
worden uitgeschakeld.

M.i. is de stroom van de zonnepanelen goedkoper ??

Dynamisch contract bij Tibber

[ Voor 6% gewijzigd door enter81 op 03-08-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

enter81 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:51:
de battery te laden wanneer de prijs onder 15 cent komt te liggen en de zonnepanelen
worden uitgeschakeld.

Waaron worden de panelen uitgeschakeld?
Maar het kan dat de ai ziet dwt de batterij niet helemaal gevuld wordt door zon energie en koopt daarom bij van het net tegen laag tarief om later op de dag een volle soc te hebben en dan te verkopen.
In de sigen app kun je om uitleg vragen aan de ai. Die legt dan zijn gedrag aan je uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

CEdS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Ah tnx!!! Geen idee of dat eenvoudig is om te installeren ? Maar dat zoek ik wel eens uit
Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enter81
HenkS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:57:
[...]

Ah tnx!!! Geen idee of dat eenvoudig is om te installeren ? Maar dat zoek ik wel eens uit
Tnx

[ Voor 29% gewijzigd door enter81 op 03-08-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enter81
HenkS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Waaron worden de panelen uitgeschakeld?
Maar het kan dat de ai ziet dwt de batterij niet helemaal gevuld wordt door zon energie en koopt daarom bij van het net tegen laag tarief om later op de dag een volle soc te hebben en dan te verkopen.
In de sigen app kun je om uitleg vragen aan de ai. Die legt dan zijn gedrag aan je uit :)
Blijft de vraag waarom de panelen worden uitgeschakeld
Wat ook kan 50% panelen en 50% van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
enter81 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:51:
worden uitgeschakeld.

De zonnepanelen worden door AI uitgeschakeld als de verkoopprijs onder 0 komt. Het hangt van je tariefinstellingen af, die je bij verkoop instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enter81
kliffen schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

De zonnepanelen worden door AI uitgeschakeld als de verkoopprijs onder 0 komt. Het hangt van je tariefinstellingen af, die je bij verkoop instelt.
Welke instelling moet je dan gebruiken bij kopen en verkoop

Kopen staat op 1.21 * prijs+16,0

Verkopen 1.0*prijs+0,0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

enter81 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Verkopen 1.0*prijs+0,0
Even naar de 1e pagina van dit topic gaan. Staat oa een hele inleiding en een post van @duoruvis met settings en uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
enter81 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Verkopen 1.0*prijs+0,0
De verkoop moet tenminste op +12 staan, dat is de energiebelasting. Zelf heb ik 1,21*prijs+12
De situatie is anders als je op jaarbasis meer teruglevert dan je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
kliffen schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:39:
[...]

De verkoop moet tenminste op +12 staan, dat is de energiebelasting. Zelf heb ik 1,21*prijs+12
De situatie is anders als je op jaarbasis meer teruglevert dan je gebruikt.
De verkoop moet helemaal niet minstens op +12 staan. Deze parameters sturen wanneer de AI gaat verkopen.
Bij een lagere waarde, moet de prijs een stuk hoger zijn voordat de AI gaat verkopen.
Ik heb nu:
Inkoop 1,21*price + 14,76
Verkoop 1,18*price + 6

Inkoop is mijn "echte" prijs die ik bij Tibber betaal.
Verkoop ben ik wat mee aan het schuiven om een goede balans te vinden voor wanneer de AI gaat verkopen. Er moet echter wel een behoorlijke marge zitten omdat ik niet bij een verschil van een paar cent al wil gaan verkopen, het systeem heeft immers ook verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
ArPi75 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:34:
[...]

De verkoop moet helemaal niet minstens op +12 staan. Deze parameters sturen wanneer de AI gaat verkopen.
Bij een lagere waarde, moet de prijs een stuk hoger zijn voordat de AI gaat verkopen.
Ik heb nu:
Verkoop 1,18*price + 6

Verkoop ben ik wat mee aan het schuiven om een goede balans te vinden voor wanneer de AI gaat verkopen. Er moet echter wel een behoorlijke marge zitten omdat ik niet bij een verschil van een paar cent al wil gaan verkopen, het systeem heeft immers ook verliezen.
Deze stand betekent dat als de stroomprijs onder de 6 cent (dat is inclusief de energiebelasting) komt de AI de zonnepanelen uitzet. Hij wil nl. niet zonnestroom aan het net verkopen als dat geld kost.
Misschien is dat voor jouw situatie een goede stand, maar dat was niet de vraag van enter81. Hij vroeg waarom zijn zonnepanelen werden uitgeschakeld.

[ Voor 10% gewijzigd door kliffen op 03-08-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Laatst online: 27-09 21:43
Sinds een paar weken (13/07) staat in de sankey chart de 3rd party productie er niet meer bij.
In het grafiekje eronder staat het wel. Ik begrijp niet waarom het in het ene grafiekje wel productie staat en in het sankey niet. Het heeft er wel ooit gestaan. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjdQfC9T6TqukdmTbGxcYlioUM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9HEm5uImGRFh84s4xAX9rQT4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqwZnBm6Mhyz9Jg91ZnTcs2Vcbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/juU7Nka9EmBhQFElYauY1fRj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
bekkerm schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:16:
Sinds een paar weken (13/07) staat in de sankey chart de 3rd party productie er niet meer bij.
In het grafiekje eronder staat het wel. Ik begrijp niet waarom het in het ene grafiekje wel productie staat en in het sankey niet. Het heeft er wel ooit gestaan. Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk of app update of firmware update doen.

Hij werkt prima bij mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HamF6oQueFM7IvrakIZb2QzP0mE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KhanbXZzr7U9WoCLTXZruF2S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
ArPi75 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:34:
[...]

Ik heb nu:
Verkoop 1,18*price + 6

We hebben bijna hetzelfde, alleen reken ik niet met 1.18 maar 1.10

Jij hebt idd op deze manier je laad en ontladen verlies meegenomen.

Sinds ik ervan uitga dat mijn stroom niets waard was zonder accu doe ik dus 1.10, uiteindelijk vindt ik het niet belangrijk wat er in de Sigen staat maar wat er op mijn zonneplan app staat haha. Probeer dus echt maar 1x per dag te verkopen, dat is eigenlijk altijd rond 20-21 uur merk ik nu.

Het minimale verschil tussen inkoop en verkoop hoeft in principe maar 5/6c te zijn, dan vindt de ai het al snel genoeg om te verkopen :)

Anyway, compliment aan je 1.18, je bent een van de weinige die het begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

We hebben bijna hetzelfde, alleen reken ik niet met 1.18 maar 1.10

Jij hebt idd op deze manier je laad en ontladen verlies meegenomen.

Sinds ik ervan uitga dat mijn stroom niets waard was zonder accu doe ik dus 1.10, uiteindelijk vindt ik het niet belangrijk wat er in de Sigen staat maar wat er op mijn zonneplan app staat haha. Probeer dus echt maar 1x per dag te verkopen, dat is eigenlijk altijd rond 20-21 uur merk ik nu.

Het minimale verschil tussen inkoop en verkoop hoeft in principe maar 5/6c te zijn, dan vindt de ai het al snel genoeg om te verkopen :)

Anyway, compliment aan je 1.18, je bent een van de weinige die het begrijpt.
Ik probeer te doorgronden waarom het verschil tussen inkoop en verkoop bij jullie zo groot moet zijn. Bij mij is het verschil maar 4 cent (om de laad- en ont-laad verliezen te compenseren) en dan verkoopt de AI ook maar 1x en inderdaad meestal ‘s avonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

kliffen schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Ik probeer te doorgronden waarom het verschil tussen inkoop en verkoop bij jullie zo groot moet zijn. Bij mij is het verschil maar 4 cent (om de laad- en ont-laad verliezen te compenseren) en dan verkoopt de AI ook maar 1x en inderdaad meestal ‘s avonds.
Als je het verschil groter maakt, dan gaat de ai niet voor ieder klein verschil handelen. Want voor paar cent verschil verkopen heeft weinig zin en je belast de accu wel vol (kost ook energie en cycli). Vandaar dat veel mensen het verschil in prijs wat groter zetten.
Zie ook de openingposten en ook hier dd toelichting van @duoruvis op pagina 1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Laatst online: 27-09 21:43
Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:19:
[...]

Waarschijnlijk of app update of firmware update doen.

Hij werkt prima bij mij.
[Afbeelding]
Werkt idd. Had wel laatste app versie, maar niet laatste batterij versie... Laat m nu maar mail sturen bij update, dan zie ik het wat beter. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Klopt, maar wij gebruiken de semi echte basis wat een kWh kost en oplevert.

Het systeem zoals ik ook al zeg doet dit ongeacht al vanaf een paar cent al.

In principe krijg je geen btw terug op je verkoop, alleen tibber en zonneplan doen dan vreemd genoeg nog in sommige situaties. Maar eigenlijk heb je er geen recht op :p

In de winter ga je spijt krijgen van je aangeleerde AI met 4 cent😅

Er waren dagen tussen dat die wel 3x ging handelen, dat doet die minder met een groter verschil. Wellicht dat dit je helpt om het verder te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 21:06
@Bschnitz welke setting zit jij nu / wat is een goede start setting? Hier draait alles sinds gister:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
vincentvs93 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:04:
@Bschnitz welke setting zit jij nu / wat is een goede start setting? Hier draait alles sinds gister:)
Ik draai dit bij zonneplan.

1 = inkoop kaal, 21 = btw en 14 is vast btw tarief.

1 = verkoop kaal, 10 = zonneplan bonus en 5 is 2c zonneplan bonus en verzonnen 3c zodat hij niet alleen in de duurste uur verkoopt maar ook in het een na duurste. (Daar krijg ik vaak nog bonus over omdat de zon er dan nog is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXzJjp6S4SSEvviQee7Ba85cNTc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vb3QBjUJ3IR7lYahJiphEtEC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enter81
Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Ik draai dit bij zonneplan.

1 = inkoop kaal, 21 = btw en 14 is vast btw tarief.

1 = verkoop kaal, 10 = zonneplan bonus en 5 is 2c zonneplan bonus en verzonnen 3c zodat hij niet alleen in de duurste uur verkoopt maar ook in het een na duurste. (Daar krijg ik vaak nog bonus over omdat de zon er dan nog is)

[Afbeelding]
Duidelijke uitleg

Blijft de vraag waarom de zonnepanelen worden uitgeschakeld als de batterij nog niet vol is
en ai het van het net gaat halen.

Laden van het net kost m.i. meer als de stroom van de panelen

Sorry als ik een domme vraag stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
enter81 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

Duidelijke uitleg

Blijft de vraag waarom de zonnepanelen worden uitgeschakeld als de batterij nog niet vol is
en ai het van het net gaat halen.

Laden van het net kost m.i. meer als de stroom van de panelen

Sorry als ik een domme vraag stel.
Dat zou eigenlijk alleen moeten gebeuren tijdens negatieve prijzen, maar ik heb een externe SolarEdge omvormer dus daar kan hij niets mee doen.

Wat je wel kan doen is gridimport op 0 zetten, dan kan de ai niets importen en leef je puur op wat je zonnepanelen maken, tot je accu op is en dan ga je natuurlijk stroom van het grid afnemen :)

Deze gaat bij mij er ook pas vanaf als er geen zon meer is in de winter. Want zoals je zegt, elke kWh import is er 1 te veel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXMsrEayBX8AoLcw_DSptugd2FU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X9DA1URjjGaEnSa26M3EHkwQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:46:
[...]

maar ik heb een externe SolarEdge omvormer dus daar kan hij niets mee doen.
Heb jij daar nog iets voor ingesteld? Ik heb dat ook en daar een power sensor tussen gezet. Ik zie daar onder nu bijv een optie tot frequentie regeling aan of uit, ben benieuwd welke settings jij aan hebt voor soleradge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
vincentvs93 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Heb jij daar nog iets voor ingesteld? Ik heb dat ook en daar een power sensor tussen gezet. Ik zie daar onder nu bijv een optie tot frequentie regeling aan of uit, ben benieuwd welke settings jij aan hebt voor soleradge omvormer
Ik heb hem op de smartport laten zetten. Die regeling heb ik verder nog niet getest maar wel aanstaan.

Denk niet dat die via de sensor kan werken ongeacht. Zou niet weten hoe, dat ding is namelijk best dom.

In principe zou de Sigen de SolarEdge kunnen knijpen maar ik heb er veel twijfels over, volgende week is weer goed weer en ga ik het eens testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentvs93
Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:29:
[...]

Ik heb hem op de smartport laten zetten. Die regeling heb ik verder nog niet getest maar wel aanstaan.

Denk niet dat die via de sensor kan werken ongeacht. Zou niet weten hoe, dat ding is namelijk best dom.

In principe zou de Sigen de SolarEdge kunnen knijpen maar ik heb er veel twijfels over, volgende week is weer goed weer en ga ik het eens testen.
Bij mij was dat veel extra werk dus heb het voor nu op de meterkast gelaten met een powersensor er tussen voor de opbrengst

Mee eens dat aansturing niks met de sensor te maken heeft, maar heb inderdaad begrepen dat de sig hem via frequentie moet kunnen aansturen. Ik zie ook onder netcode parameters helemaal onderaan ook nog 2 settings met 3rd party omvormer. Heb jij die ook aan staan?

Ben erg benieuwd als je het daadwerkelijk getest hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-09 12:31
Ik zie dezelfde temperaturen. Tussen de 50 en 55 graden. Maar ik heb nog geen afzuiging, die ga ik vandaag maken. Ik denk dat dat wel iets gaat schelen.
@timpel_800 is het nog gelukt met de afzuiging? Ik zit te denken om van die kleine pc ventilatoren/verwarmings ventilatoren voor de Duco strip boven de deur te plaatsen 🤔 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvvsSt69SPZjJPPn415d5jEw56U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6is7DYngWVfcJGLn8dC7Zgg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:48

Adze

CCNP !

Bschnitz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:41:
[...]

Yup ze hebben blijkbaar geluisterd, eindelijk gefixed. Het werkt na de update zonder peakshaving, 0 tot 6w wat acceptabel is. Die 10-60w sloegen echt nergens op.

Kan ik zeuren om nieuwe dingen :D

Ik wil de Ai 80% SOC toewijzing geven en 20% zelfgebruik. Eens kijken of ze dat willen maken.
Met alle tips die hier langs zijn gekomen heb ik dat nu zo ongeveer werkend. Met behulp van piekvermindering op 0kW en schaving op 15% zal de thuisbatterij de ruimte tussen backup-soc en piekschaving-soc behandelen als max zelfconsumptie modus. AI maakt geen gebruik van deze ruimte.

Batterij probeert grid import op 0kW te houden tot backup-soc waarde is bereikt. Wanneer batterij onder piekschaving-soc komt zal deze bij overdaad aan zonne-energie gelijk weer proberen te laden tot het gewenste piekschaaf niveau, zonder daarbij grid te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTjN50Yz4Q0rQd9uzGVN8ZlFtDM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jFmL9VA2wHPmprYHSpV1dv5G.png?f=user_large

Groen = AI
Geel = Max-zelfconsumptie
Rood = Backup

Hiermee heb je dus een soort van scheiding gecreëerd tussen AI-gebruik en zelfgebruik. Dit dankzij alle tips in dit forum. Het enige waar ik nog niet zeker van ben is of AI ook inkoopt van het net met deze instellingen. Ik heb zoveel panelen dat mij dat eigenlijk ook niet boeit. Verkopen doet AI wel heb ik gemerkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Adze op 04-08-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Adze schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Met alle tips die hier langs zijn gekomen heb ik dat nu zo ongeveer werkend. Met behulp van piekvermindering op 0kW en schaving op 15% zal de thuisbatterij de ruimte tussen backup-soc en piekschaving-soc behandelen als max zelfconsumptie modus. AI maakt geen gebruik van deze ruimte.

Batterij probeert grid import op 0kW te houden tot backup-soc waarde is bereikt. Wanneer batterij onder piekschaving-soc komt zal deze bij overdaad aan zonne-energie gelijk weer proberen te laden tot het gewenste niveau, zonder daarbij grid te gebruiken.

[Afbeelding]

Groen = AI
Rood = Backup

Hiermee heb je dus een soort van scheiding gecreëerd tussen AI-gebruik en zelfgebruik. Dit dankzij alle tips in dit forum. Het enig waar ik nog niet zeker van ben is of AI ook inkoopt van het net met deze instellingen. Ik heb zoveel panalen dat mij dat eigenlijk ook niet boeit. Verkopen doet AI wel heb ik gemerkt.
Netjes, goede oplossing!

Ja hij zal inkopen doen in de winter verplicht qua backup soc en de rest als het goedkoopste moment er is :)

Tenminste dat is mijn ervaring uit mijn testen in januari enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Het helpt zeker, maar er wordt geen koude lucht aangevoerd, althans, niet als het buiten warm is. Maar in de nacht natuurlijk wel.
Overdag blijft de temperatuur blijft rond 50 graden hangen.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Nu online
Meer mensen die best vaak opnieuw moeten inloggen in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroendeng
Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:51:
[...]

Dat is niet heel gek en vrij normaal. Hij staat ook niet in standby, zucht. Hij staat aan en doet dingen met sensoren en het EMS en blussysteem etc.

Je zonnepanelen omvormer gebruikt ook stroom, elke omvormer....

Wat je kan doen, als je echt bijna geen sluipverbruik hebt snachts, is hem in spaarmodus zetten. Dan gaat die snachts uit en is het maar de helft. Dan gaat die echt in standby.

Andere merken hebben dit ook en zijn er juist geheimzinniger over.

Ik heb 3 units en afhankelijk van de koelvraag zit ik op 130-170wh.
Bedankt voor je info. Het is inderdaad moeilijk te achterhalen bij andere merken en standby was misschien de verkeerde benaming.

Nog even ter verduidelijking, wat noem je een unit? Is dat een batterij unit van 5kWh of de hele batterij unit?

En kan je in de spaarstand nog wel steeds nul op de meter draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Seroendeng schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

Bedankt voor je info. Het is inderdaad moeilijk te achterhalen bij andere merken en standby was misschien de verkeerde benaming.

Nog even ter verduidelijking, wat noem je een unit? Is dat een batterij unit van 5kWh of de hele batterij unit?

En kan je in de spaarstand nog wel steeds nul op de meter draaien?
Een unit is 1 batterij van 5/8/10. Je kan dacht ik 5 of 6 max per omvormer.

Elke unit is dus +-50wh aan verbruik erbij, ik heb er 3x8 dus ik zit tussen 120wh minimum tot soms 170wh en zelfs 190wh tijdens actieve koeling.

Nee, met spaarstand kan je niet NoM draaien want de batterij gaat in slaapstand, dus eigenlijk in standby. Die gaat pas aan met voldoende load. Dus bijvoorbeeld kan je instellen boven de 500wh. Dan verbruikt je batterij dus heel de nacht niets tot je in de ochtend boven die load komt.

Ook heb je geen "live 0ms" backup, dus tijdens stroomuitval gaat alles uit vanwege de vertragingen tussen Backup en het aanslingeren van de omvormer, alleen als die in slaapstand zit natuurlijk.

Ongeacht is echte NoM niet helemaal mogelijk want alsnog gebruik je een paar wh van het net, denk aan 4wh ×24 = +-100w per dag, maar soms pakt die ook heel effe wat dus in principe tussen 100w tot 200w haal je alsnog per dag van het net. Dat is natuurlijk niets.

140wh in totaal gisteren als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtYOscKMrTxLV-1168jsXqDSjCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H8i9zPKTkfq2rwNiybPZxcnH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsJXX4MCD8bJJ8ZPLrKqKi0pJjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oHIE5KC74NYXGhyaElyzpqBP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Bschnitz op 05-08-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:13
Ik heb al veel mee zitten lezen maar kom er niet uit welke instellingen ik nu het beste bij tariefplan in moet vullen.
De Sigenstor staat in de AI modus met maximale winst.

Mijn tariefplan staat nu (standaard) ingesteld op;

kopen: 1,21*prijs+16,0

verkopen 1,21*prijs+16,0

Welke instellingen kan ik het beste invoeren bij een dynamisch contract bij FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Opie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:55:
Ik heb al veel mee zitten lezen maar kom er niet uit welke instellingen ik nu het beste bij tariefplan in moet vullen.
De Sigenstor staat in de AI modus met maximale winst.

Mijn tariefplan staat nu (standaard) ingesteld op;

kopen: 1,21*prijs+16,0

verkopen 1,21*prijs+16,0

Welke instellingen kan ik het beste invoeren bij een dynamisch contract bij FE.
Of het de beste oplossing is, dat weet ik niet, maar wat voor mij goed werkt is de werkelijke waarde van je contract te gebruiken en de inkoop verhogen met 7% en de verkoop verlagen met 7%

Adze in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
Adze schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Of het de beste oplossing is, dat weet ik niet, maar wat voor mij goed werkt is de werkelijke waarde van je contract te gebruiken en de inkoop verhogen met 7% en de verkoop verlagen met 7%

Adze in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZRf5mAzaKTFzHJN5QDTfE_MoxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bDHVm0YupS3UOaVD7xXg37MA.png?f=fotoalbum_large

Deze gegevens staan in contract. Welke waardes moet ik dan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Opie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding]

Deze gegevens staan in contract. Welke waardes moet ik dan gebruiken?
Jouw "echte" inkoopprijs inclusief BTW is dan: 1,21*price + 14,4825
Jouw "echte" verkoopprijs inclusief BTW is dan: 1,21*price + 10,7484
Die bedragen zijn gebaseerd op de energiebelasting (10,154 cent en jouw inkoop/verkoopvergoeding) + BTW

Je wilt echter waarschijnlijk wat reserve inbouwen zodat de AI niet voor elke paar cent gaat handelen en daarbij "vergeet" dat je ook omzetverliezen van DC naar AC hebt.
Misschien wil je ook rekening houden met de afschrijving van je batterij (Aanschafprijs / (het aantal cycli * de capaciteit)) waardoor je je verkoopbedrag lager wil doen laten lijken voor de AI zodat hij pas gaat verkopen als er ook echt wat te verdienen valt en niet meer dan 1x per dag bijvoorbeeld.

Zelf heb ik voor verkoop momenteel 1,18*price + 6
Dat geeft geen reëel beeld van de opbrengsten in de app van Sigenergy, maar die kosten houd ik in home assistant bij en die krijg ik aan het eind van de maand van Tibber ook wel terug. Het zorgt wel dat het systeem redelijk goed handelt (verkoopt) op de momenten dat ik verwacht dat hij dat gaat doen en ook rekening houd met laadverliezen en tot op zekere hoogte met de afschrijving van het systeem zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
ArPi75 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Jouw "echte" inkoopprijs inclusief BTW is dan: 1,21*price + 14,4825
Jouw "echte" verkoopprijs inclusief BTW is dan: 1,21*price + 10,7484
Die bedragen zijn gebaseerd op de energiebelasting (10,154 cent en jouw inkoop/verkoopvergoeding) + BTW

Je wilt echter waarschijnlijk wat reserve inbouwen zodat de AI niet voor elke paar cent gaat handelen en daarbij "vergeet" dat je ook omzetverliezen van DC naar AC hebt.
Misschien wil je ook rekening houden met de afschrijving van je batterij (Aanschafprijs / (het aantal cycli * de capaciteit)) waardoor je je verkoopbedrag lager wil doen laten lijken voor de AI zodat hij pas gaat verkopen als er ook echt wat te verdienen valt en niet meer dan 1x per dag bijvoorbeeld.

Zelf heb ik voor verkoop momenteel 1,18*price + 6
Dat geeft geen reëel beeld van de opbrengsten in de app van Sigenergy, maar die kosten houd ik in home assistant bij en die krijg ik aan het eind van de maand van Tibber ook wel terug. Het zorgt wel dat het systeem redelijk goed handelt (verkoopt) op de momenten dat ik verwacht dat hij dat gaat doen en ook rekening houd met laadverliezen en tot op zekere hoogte met de afschrijving van het systeem zelf.
Super bedankt voor de berekening en het uitgebreide antwoord. Ik ga de 7% regel van "Adze" hierop toepassen en kijken wat het mij en de komende periode gaat opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Mijn stack staat in "performance-mode" en verbruikt dus continue energie. Ik was nieuwsgierig naar hoeveel nou eigenlijk. Nou best wel behoorlijk wat(t):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mao50nFmn23vhS9nE2ePD3mFvu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/beK5omocfqEYDLWolkXRZq1F.png?f=fotoalbum_large

De grijze balk is al het verbruik waar geen doel van bekend is (grid import - grid export - usage). Dus AC/DC en DC-DC omzet-verliezen, transportverliezen en overige warmteverliezen. Tot soms wel bijna 7kWh per dag. Er zal ook iets van verlies bijzitten wat niet te wijten valt aan de thuisbatterij, maar dat is minimaal. Misschien toch maar naar de spaarstand?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Dus ik begrijp dat als je handelt met de batterij, je elke dag eerst de kosten van bovenstaand verlies van tot 7kWh moet binnenhalen, alvorens de ‘echte’ handel kan beginnen?

Is dat verlies bij iedereen zo groot (in dezelfde performance-stand), of is het vooral afhankelijk van de grootte van de omvormer?

[ Voor 5% gewijzigd door shthpnz op 05-08-2025 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Adze schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:04:
Mijn stack staat in "performance-mode" en verbruikt dus continue energie. Ik was nieuwsgierig naar hoeveel nou eigenlijk. Nou best wel behoorlijk wat(t):

[Afbeelding]

De grijze balk is al het verbruik waar geen doel van bekend is (grid import - grid export - usage). Dus AC/DC en DC-DC omzet-verliezen, transportverliezen en overige warmteverliezen. Tot soms wel bijna 7kWh per dag. Er zal ook iets van verlies bijzitten wat niet te wijten valt aan de thuisbatterij, maar dat is minimaal. Misschien toch maar naar de spaarstand?!?
Mijn systeem (32kWh / 17kW) gebruikt zo'n 6kWh per dag. In Home Assistant kun je het actuele "verbruik" laten zien met de volgende template:

code:
1
{{ (((states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float * 1000) + states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float * 1000)* -1) | round() }}

Die waarde wordt hoger naarmate de batterij meer doet en loopt bij mij tot >950W op als ik met 15kW naar het grid exporteer.
Ergo, dit is voor een deel standby verbruik en voor een deel omzetverliezen. Ik begreep dat het standby verbruik ongeveer 50W per module is, dus in mijn geval met 4 batterijmodules zou dat zo'n 200W zijn. Nu is het iets minder, het komt bij mij als de batterij idle is op zo'n 170W uit.

Verder laat ik in een dashboard altijd de P1-meter waarde zien, alsook de power van/naar de accu en het verbruik van het volledige huis (zie onderstaande template hiervoor). Er blijft dan altijd een deel over van energie die verbruikt is maar niet het huis in gegaan is. Dat deel is naar ik aanneem het verlies van de accu en komt daarmee op zo'n 5% uit als de accu vol gas exporteert naar het net (16kW uit de accu, 14,5 kW het net op en ongeveer 700W verbruik in het huis op dat moment)

code:
1
{{ ((states("sensor.sigen_plant_third_party_pv_power") | float + states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float) * 1000 + states("sensor.p1_meter_5c2faf0c0db2_active_power") | float ) | round() }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Adze schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Batterij probeert grid import op 0kW te houden tot backup-soc waarde is bereikt. Wanneer batterij onder piekschaving-soc komt zal deze bij overdaad aan zonne-energie gelijk weer proberen te laden tot het gewenste piekschaaf niveau, zonder daarbij grid te gebruiken.

[Afbeelding]

Groen = AI
Rood = Backup

Hiermee heb je dus een soort van scheiding gecreëerd tussen AI-gebruik en zelfgebruik. Dit dankzij alle tips in dit forum. Het enige waar ik nog niet zeker van ben is of AI ook inkoopt van het net met deze instellingen. Ik heb zoveel panelen dat mij dat eigenlijk ook niet boeit. Verkopen doet AI wel heb ik gemerkt.
very nice, zou je alle instellingen willen screenshotten en hier delen aub.. afkijken is altijd handig _/-\o_
want smorgens gooit tie meestal de batterij leeg en blijft een tijdje alles direct op het net dumpen

alles wel verklaarbaar hoor, ruimte voor de load die smiddags komt, en de prijs is smorgens ook goed, maar zou iets meer reserve willen voor eigen gebruik, dus wil graag zien hoe het uitziet en dat schema etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
shthpnz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:35:
Dus ik begrijp dat als je handelt met de batterij, je elke dag eerst de kosten van bovenstaand verlies van tot 7kWh moet binnenhalen, alvorens de ‘echte’ handel kan beginnen?

Is dat verlies bij iedereen zo groot (in dezelfde performance-stand), of is het vooral afhankelijk van de grootte van de omvormer?
er zal best verlies zijn, maar daar heb ik ook de UPS functie voor het hele pand voor terug, dat heeft ook zijn waarde, als me dat enkele kws per dag kost heb ik daar vrede mee, dus daarin is de terugverdienen voor mij iig niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
@Djaro bedoel je dat het genoemde verbruik van 6 à 7 kWh per dag een gevolg is van het plaatsen van de gateway? Dus zonder gateway ziet het verbruik er stukken beter uit?

Ik ben erg geïnteresseerd in de SinEnergy accu en wil door AI-gestuurd kopen en verkopen iets van de aanschafprijs terug verdienen, maar dat lijkt gehinderd te worden door het interne verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 10:02
Hi allemaal,

Ik heb de Sigen-integratie draaien in Home Assistant, momenteel nog in read-only modus om alle sensoren uit te lezen.

Heeft iemand hier al een mooi dashboard draaien voor Sigen in Home Assistant en zou die het willen delen? Altijd fijn om wat inspiratie op te doen.

Mijn setup:

12 kW omvormer

24 kWh batterij

Hoofdmeter in de meterkast die al het verbruik registreert (SDM630-Modbus V2)

Drie verschillende PV-systemen

Het was vanwege de hoge kosten geen optie om elk PV-systeem van een aparte powermeter te voorzien. Daardoor ziet het systeem nu wel dat er een overcapaciteit is (die de batterij ingaat), maar het registreert die energie niet expliciet als zonne-energie.

Gevolg: de AI-functie van Sigen herkent geen PV-opwek, terwijl de batterij wél wordt opgeladen met zonne-energie. Volgens mijn installateur zou dit softwarematig op te lossen moeten zijn, maar eerlijk gezegd begin ik er een hard hoofd in te krijgen...

In Home Assistant heb ik wél toegang tot alle opgewekte energie via de integraties van APSystems en SolarEdge.
Daarom begin ik me af te vragen of ik het batterijmanagement niet gewoon zelf vanuit HA kan regelen, buiten de Sigen-software om.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Bijvoorbeeld met het aansturen van laden/ontladen op basis van PV-opbrengst via HA?
Ik hoor het graag!

[ Voor 0% gewijzigd door Los Tigros op 05-08-2025 17:15 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Wat voor merk omvormers heb je? @Los Tigros

[ Voor 18% gewijzigd door timpel_800 op 05-08-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Los Tigros schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:13:
Gevolg: de AI-functie van Sigen herkent geen PV-opwek, terwijl de batterij wél wordt opgeladen met zonne-energie. Volgens mijn installateur zou dit softwarematig op te lossen moeten zijn, maar eerlijk gezegd begin ik er een hard hoofd in
Dit is herkenbaar. Ook na 4 maanden AI gebruik heeft de AI vreemd genoeg niet door dat er extern energie wordt opgewekt en dat daar een patroon in zit. Blijft volledig genegeerd worden. Vandaar dat ik wel extra meters heb geplaatst. Met deze extra meters werkt het hele AI systeem stukken efficienter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Adze schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:04:

[Afbeelding]

Ik ben op vakantie en zowat alles thuis uitgezet. Het enige wat draait is een a+++ koelkast, de modem en de mv box. Ik heb twee 10kw omvormers en 2 x 3 batterijen ( 6 totaal). De load is precies 10kwh per dag, wat dus nooit van de apparatuur in huis kan zijn. Dus er zit idd heel wat in de Sigenergy. Spaarstand. Vanaf morgen ga ik handelen ik ga dan ff switchen tussen spaar en performance modeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53P2f4L6JSgiP_GJvP-e1HuQNoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g674AsBJBd6d6UAAKylNJKv9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
Ik heb de volgende omvormers in gebruik:

SolarEdge SE2200H met 10 panelen op het zuiden, goed voor zo'n 3000 WP.

Omnik (rommel uit de bouw): ongeveer 1000 WP, maar deze liggen op het noorden dus dat stelt niet veel voor.

Op de schuur liggen nog 4 panelen op het zuiden, goed voor zo'n 1200 WP, aangesloten op 2 micro-omvormers van het type DS3-L.

De SolarEdge en de DS3-L micro-omvormers heb ik allebei geïntegreerd in Home Assistant. Met een helper heb ik daar de gezamenlijke opbrengst realtime en netjes in beeld gebracht. Ook de dynamische stroom prijzen heb ik daar via de ENTSO-e integratie. De PV solar forecast integratie draait ook dus eigenlijk heb ik denk wel alle benodigde info voor een paar nuttige automatiseringen om te laden op handige momenten en te ontladen op de juiste momenten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArPi75
shthpnz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:11:
@Djaro bedoel je dat het genoemde verbruik van 6 à 7 kWh per dag een gevolg is van het plaatsen van de gateway? Dus zonder gateway ziet het verbruik er stukken beter uit?

Ik ben erg geïnteresseerd in de SinEnergy accu en wil door AI-gestuurd kopen en verkopen iets van de aanschafprijs terug verdienen, maar dat lijkt gehinderd te worden door het interne verbruik.
Die 6 a 7 kWh is voor een deel het zelfverbruik van het systeem, BMS, monitoring enz. en voor een deel bestaat het ook uit de omzetverliezen van AC naar DC (als de zonnepanelen AC gekoppeld zijn) en weer van DC naar AC om de energie uit de batterij weer naar wisselspanning om te zetten.
In mijn geval is het verlies ongeveer 5% wanneer de batterij op vol vermogen (16kW) staat te exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:07:
[...]

Dit is herkenbaar. Ook na 4 maanden AI gebruik heeft de AI vreemd genoeg niet door dat er extern energie wordt opgewekt en dat daar een patroon in zit. Blijft volledig genegeerd worden. Vandaar dat ik wel extra meters heb geplaatst. Met deze extra meters werkt het hele AI systeem stukken efficienter.
Weet dan niet wat er bij jou fout gaat maar dat hoort gewoon te werken. Ik heb alleen externe energie en de ai snapt dat prima.

Dus er staat ook geen verwachte zonopwek in je grafiek van de ai? Voor morgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvAc3W_EcQKJy4C1stKHZ6UDJf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SFTsrNFHSKhWXNGjghjMzxDw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
Bschnitz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:41:
[...]

Weet dan niet wat er bij jou fout gaat maar dat hoort gewoon te werken. Ik heb alleen externe energie en de ai snapt dat prima.

[Afbeelding]
Bij mij staat er ook geen verwachte zonne energie voor morgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Ik ben op vakantie en zowat alles thuis uitgezet. Het enige wat draait is een a+++ koelkast, de modem en de mv box. Ik heb twee 10kw omvormers en 2 x 3 batterijen ( 6 totaal). De load is precies 10kwh per dag, wat dus nooit van de apparatuur in huis kan zijn. Dus er zit idd heel wat in de Sigenergy. Spaarstand. Vanaf morgen ga ik handelen ik ga dan ff switchen tussen spaar en performance mode[Afbeelding]
Dat is sowieso 300wh-400wh met jou setup qua gebruik, kom je uit op best case 300wh x24 = 7kWh per dag en worst case 10kWh per dag.

Dus dat klopt helemaal volgens de specs en wat het systeem nodig heeft. Niets raars aan. 2 omvormers nekken je behoorlijk zo.

De Sigen omvormer is pas echt effectief als deze ook als zonnepanelen omvormer gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Los Tigros schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:47:
[...]

Bij mij staat er ook geen verwachte zonne energie voor morgen...
Dan heeft je installateur een flinke fout gemaakt.

Je andere omvormers staan dan blind zonder sensor of smartport op je netwerk en dat is niet de bedoeling...

Elke installatie moet los aangemeld worden in de Sigen app als extra omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_60gAppJVHJOxwSKvcvXKID-h0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SKrkX5hfhuSdOsyP7CaxnXw5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Helaas is het aansturen/limited frequentie voor een externe omvormer niet mogelijk op de smartport (tenminste niet met SolarEdge, ik weet van iemand met een growatt die het wel werkend heeft)

Dus die optie is helemaal merk/type afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:41:
[...]

[Afbeelding]
Die staat er nu wel na het installeren van de sensor, maar voor die tijd niet.
Ik had alleen van AI verwacht dat die het zonder sensor uiteindelijk ook wel zou uitvogelen dat als er elke dag energie het systeem inkomt met een patroon gelijk aan de zonneschijn, dat dan wel externe PV zou zijn. Zo slim is AI dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
Bschnitz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:52:
[...]

Je andere omvormers staan dan blind zonder sensor of smartport op je netwerk en dat is niet de bedoeling...

[Afbeelding]
Nou ja, blind wil ik het niet noemen… De batterij laadt op met het netto vermogen, om import en export naar het net zoveel mogelijk op nul te houden. Het systeem weet dus bijvoorbeeld dat er 2,5 kW in de batterij gaat, en ziet dat dit niet van het net komt.

Dat zou dus eigenlijk gewoon als PV-opwek geclassificeerd kunnen (en moeten) worden. Daar zou de AI-functie prima mee overweg moeten kunnen, lijkt me. Ik hoef niet perse via de Sigen app te zien van welke omvormer het afkomstig is. Maargoed de installateur is er zelf echt van overtuigd dat het zo moet gaan werken ook en gaat in contact met Sigergy om te zien wat mogelijk is. De keuze was bewust om met maar 1 meter te werken omdat er anders een kabel naar elke omvormer zou moeten wat een kostbare klus zou zijn. Deze meter ziet dus de gezamelijke opwek vie de Sigen app maar classificeerd dit alleen niet als PV opwek.

[ Voor 16% gewijzigd door Los Tigros op 05-08-2025 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Bschnitz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:49:
[...]

Dat is sowieso 300wh-400wh met jou setup qua gebruik, kom je uit op best case 300wh x24 = 7kWh per dag en worst case 10kWh per dag.

Dus dat klopt helemaal volgens de specs en wat het systeem nodig heeft. Niets raars aan. 2 omvormers nekken je behoorlijk zo.

De Sigen omvormer is pas echt effectief als deze ook als zonnepanelen omvormer gebruikt wordt.
19105wp van de 21265wp is dc gekoppeld aan de sigen.

Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste