Knap hoor, dit verbruik zo voor elkaar krijgen. Maar volgens mij heb je wel enorm veel zonnepaneel capaciteit als ik dit goed zie?Bschnitz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:18:
[...]
Laat je niet gek maken.
Ik gebruik +- 25kWh per dag gemiddeld inclusief auto laden.
Met de juiste instellingen op de batterij en inclusief zonnepanelen verdien ik ongeveer dit, zie screenshots.
Mijn verwachting is dat ik nog naar de €800 toe ga en natuurlijk teruggave belasting van €600. Dat is €1400 per jaar + besparing op gebruik wat neer komt op nog eens ongeveer €1400 per jaar, want als ik niks zou hebben moet ik dat natuurlijk ook betalen.Samen €2800 per jaar.
Op dit moment ben ik mijn zelfgebruik aan het maximaliseren en de ai te trainen om slim te verkopen en voor de rest veel zelf te gebruiken. Dat geeft na 2027 extra rendement.
Na wat testen zijn dit mijn nieuwe settings.
20% peakshaving SOC reserve met 0kWh piek en 24/7 schema.
0 kW import grid. Dus ai kan niets inkopen voor de batterij.
Slaapstand uit, gaat pas in de winter aan.
IN: 1.21 + 14
UIT: 1.1 + 5 (verhoogd sinds kort ivm zonneplan bonus voor verkoop)
Ik merk nu ook dat de ai door de 20% meer overhoudt qua SOC zodat ik in de ochtend ook nog wat heb. Met maar 5% verkoopt de ai iets te veel voor mijn smaak waardoor ik in de ochtend alsnog af en toe wat van het grid nodig had. Dat wil ik natuurlijk niet meer, alvast trainen voor 2027
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 vragen:
1. Wat doet dat 20% peakshaving ? Die snap ik niet
2. In je schermafbeelding zie ik ook heel netjes al het verbruik van je apparaten, zijn er best veel in die lijst, maar hoe meet je dat? Waar doe je dat mee?
Bedankt