Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:40
timpel_800 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

19105wp van de 21265wp is dc gekoppeld aan de sigen.
Perfect, dan kan je al 10% wegstrepen die je normaal ook niet kon zien :p

Met zo veel wp ben je heel wat kwijt over 1 dag heen, dat is helaas niet anders :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 18:52
shthpnz schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:11:
@Djaro bedoel je dat het genoemde verbruik van 6 à 7 kWh per dag een gevolg is van het plaatsen van de gateway? Dus zonder gateway ziet het verbruik er stukken beter uit?

Ik ben erg geïnteresseerd in de SinEnergy accu en wil door AI-gestuurd kopen en verkopen iets van de aanschafprijs terug verdienen, maar dat lijkt gehinderd te worden door het interne verbruik.
lastig te beoordelen, maar zou kunnen inderdaad qua verbruik.
Hangt denk ik wel af van het aantal modules, hier in het forum had iemand het over 50w per batterij module dacht ik gelezen te hebben.
ik heb de gateway met UPS functie tegelijk met de batterij geplaatst namelijk dus weet niet of dat iets uitmaakt in verbruik als je die UPS functie niet zou hebben.
Ik heb een 25kw omvormer, de omvormer grote zou ook nog effect kunnen hebben op het verbruik misschien, i dont know.
Er komt er nog 1 bij volgende maand, dus zal dan kijken wat het extra gaat kosten in standby verbruik.
Mijn zonnepanelen zitten niet rechtstreeks op de sig, dus ik verlies zwz al van alles ivm omzetten van AC naar DC en andersom.

Ik zou je wel adviseren je niet blind te staren op verdienen met de batterij, ook al geven sommige aanbieders wat te rooskleurige verdiensten op als je daar op hun website berekening op uitvoert.

Je kan met deze batterij zeker besparen danwel je energiekosten verlagen, maar verdienen is een ander woord in mijn ogen.
Als je van aansluitwaarde 3x35a terugkan naar 3x25a dankzij deze batterij bv. "verdien" je 1500 per jaar ermee terug, dan gaat het hard.
als je dan ook je zonneenergie op de dure momenten kan verkopen ipv in de middag helpt dat mee.
als je geen zonnepanelen hebt kan de batterij ook laden op de goedkope moment en verkopen op duurdere, maar om daar iets mee te verdienen moet je hele grote batterij hebben (en weinig zelf verbruik)
Ook zijn voor mij althans de extra functies zoals het hele pand beschermd tegen stroom uitval ook iets waard al krijg ik daar niets voor.

Het handelen op de EMS markt is niet meer zoveel opbrengst omdat grote partijen met grote batterijen hierin zijn gesprongen.
Laat je niet gek maken dus en doe geen investering waar je pas iets van terugziet over 10 jaar of langer afhankelijk van je situatie, maar zoals je zegt "iets" terugverdienen gaat zeker lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Los Tigros schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

De keuze was bewust om met maar 1 meter te werken omdat er anders een kabel naar elke omvormer zou moeten wat een kostbare klus zou zijn. Deze meter ziet dus de gezamelijke opwek vie de Sigen app maar classificeerd dit alleen niet als PV opwek.
Kabels naar omvormers ? kan me niets bij voorstellen...

Met dit ding in je meterkast van 160 euro (ongeveer) kan je alles zien in de app, de spoelen komen op de plus kabels die naar de groep gaan waar de stroom van je omvormer(s) op binnen komt.

Sigen 3-fase vermogensregeling inclusief CT spoelen
De vermogensregeling van Sigenergy zorgt ervoor dat u inzicht krijg in uw
energieverbruik, hiermee ziet u uw eigen verbruik, teruglevering aan het net en
afname van het net, vanuit uw zonnepanelen.

google anders maar op "TP-CT-DH" (deze is 3 fase).

[ Voor 6% gewijzigd door Djaro op 05-08-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 10:02
Djaro schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:35:
[...]

Kabels naar omvormers ? kan me niets bij voorstellen...

Met dit ding in je meterkast van 160 euro (ongeveer) kan je alles zien in de app, de spoelen komen op de plus kabels die naar de groep gaan waar de stroom van je omvormer(s) op binnen komt.

Sigen 3-fase vermogensregeling inclusief CT spoelen
De vermogensregeling van Sigenergy zorgt ervoor dat u inzicht krijg in uw
energieverbruik, hiermee ziet u uw eigen verbruik, teruglevering aan het net en
afname van het net, vanuit uw zonnepanelen.

google anders maar op "TP-CT-DH" (deze is 3 fase).
Als ik deze google kom ik op de Eastron uit en zoiets vergelijkbaars is bij mij geinstalleerd. De Eastron SDM630-Modbus V2 heb ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:10
Wat betreft het eigen verbruik, heeft iedereen de accu binnen staan? Ik ben van plan om hem buiten te plaatsen ivm eventuele dc lader. Hoe gaat het dan als het buiten koud wordt en verwarming van de modules wordt ingeschakeld, gaat de Sig dan misschien wel naar 10% eigen verbruik?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 14:36
vanderv schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:24:
Wat betreft het eigen verbruik, heeft iedereen de accu binnen staan? Ik ben van plan om hem buiten te plaatsen ivm eventuele dc lader. Hoe gaat het dan als het buiten koud wordt en verwarming van de modules wordt ingeschakeld, gaat de Sig dan misschien wel naar 10% eigen verbruik?
Die van mij staat buiten, maar ik heb er nog geen winter mee gedraaid dus ik weet het niet. Overigens zal de verwarming ook niet aan hoeven is mijn verwachting als het buiten 3 graden is, bovendien voelen mijn batterijen nooit koud aan terwijl de omkasting van de gateway 's ochtends wel gewoon koud aanvoelt. Dus zolang de batterijen "in gebruik" zijn produceert het systeem ook warmte. Hij zal wellicht 's ochtends wel eerst moeten gaan verwarmen als 's nachts de hele boel in de spaarstand heeft gestaan bij vorst.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-09 05:14
Die van mij staat in een ongeisoleerde schuur waar het -1 is geweest zonder dat de verwarming is aangegaan. Stond niet in spaarstand en verbruik bleef +/- 180W die nachten.

[ Voor 23% gewijzigd door kliffen op 06-08-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:06
Dank @Djaro en @ArPi75
Ik blijf piekeren over de gemiddelde round trip efficiency van de SinEnergy batterijen. Die meet je natuurlijk over langere tijd.

@timpel_800 ik ‘misbruik’ je post van gister even.
Klopt mijn lijn van denken dat de installatie van @timpel_800 die een diagram gepost geeft waar de ingaande en uitgaande energiesystemen op staan, op 3-08-2025 een round trip efficiency had van bijna 80%?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHZC6uXc4wcxXK6wTbpuyXXORn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E508XcdMYeksCbxBZc3sd1MA.jpg?f=fotoalbum_large

De accucapaciteit van Timpel800 is 48 kWh, het zelfverbruik is die dag 9,7 kWh. Er kan 48 kWh in er er ging dus 48 min 9,7 is 38,3 kWh uit. Er is die dag flink geladen en ontladen, maar de bottomline is toch dat 38.3 gedeeld door 48 maal 100% een RTE is van 79,8 die dag?

Als mijn denkwijze klopt, wat is jullie RTE over bijvoorbeeld drie maanden of lifetime? Of is dat in dat diagram niet in te stellen?

[ Voor 6% gewijzigd door shthpnz op 06-08-2025 10:29 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Weet iemand of het klopt dat het maximale laadvermogen instelling wordt genegeerd door de AI? Als ik die op 0 zet wordt de batterij gewoon geladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JEs-s0MGnb71flbKx_Vem8meSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7TKdKQbRZL7j6sKUgd69ZcnL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:33
Adze schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:04:
Mijn stack staat in "performance-mode" en verbruikt dus continue energie. Ik was nieuwsgierig naar hoeveel nou eigenlijk. Nou best wel behoorlijk wat(t):

De grijze balk is al het verbruik waar geen doel van bekend is (grid import - grid export - usage). Dus AC/DC en DC-DC omzet-verliezen, transportverliezen en overige warmteverliezen. Tot soms wel bijna 7kWh per dag. Er zal ook iets van verlies bijzitten wat niet te wijten valt aan de thuisbatterij, maar dat is minimaal. Misschien toch maar naar de spaarstand?!?
Ben nu ook wel benieuwd hoeveel hij bij mij als zelfverbruik heeft. Maar als ik dit zo lees zou dit tussen de 6/8 kWh per dag zijn.

Echter als ik mijn totale verbruik vergelijk met de maanden zonder Sigenstor is mijn verbruik niet meer geworden. :? Onderzoekje waard....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
Anunnaki schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Ben nu ook wel benieuwd hoeveel hij bij mij als zelfverbruik heeft. Maar als ik dit zo lees zou dit tussen de 6/8 kWh per dag zijn.

Echter als ik mijn totale verbruik vergelijk met de maanden zonder Sigenstor is mijn verbruik niet meer geworden. :? Onderzoekje waard....
Het zelfverbruik is een combinatie van het gebruik van het systeem en de omzetverliezen! Iedereen gaat omzetverliezen hebben van DC naar AC en wanneer PV AC-gekoppeld is dan zijn er ook AC naar DC verliezen die meegenomen worden. Het is dus een denkfout om aan te nemen dat deze batterij een heel veel hoger verbruik heeft dan een willekeurige andere thuisbatterij. De omzetverliezen gaat elke thuisbatterij namelijk hebben.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
ArPi75 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Het zelfverbruik is een combinatie van het gebruik van het systeem en de omzetverliezen! Iedereen gaat omzetverliezen hebben van DC naar AC en wanneer PV AC-gekoppeld is dan zijn er ook AC naar DC verliezen die meegenomen worden. Het is dus een denkfout om aan te nemen dat deze batterij een heel veel hoger verbruik heeft dan een willekeurige andere thuisbatterij. De omzetverliezen gaat elke thuisbatterij namelijk hebben.
Amen! 🙏

Het is zelfs een pluspunt van Sigen dat ze er zo open over zijn. Andere leveranciers verbergen dit enorm, wat eigenlijk erg is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
shthpnz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:18:
Dank @Djaro en @ArPi75
Ik blijf piekeren over de gemiddelde round trip efficiency van de SinEnergy batterijen. Die meet je natuurlijk over langere tijd.

@timpel_800 ik ‘misbruik’ je post van gister even.
Klopt mijn lijn van denken dat de installatie van @timpel_800 die een diagram gepost geeft waar de ingaande en uitgaande energiesystemen op staan, op 3-08-2025 een round trip efficiency had van bijna 80%?

[Afbeelding]

De accucapaciteit van Timpel800 is 48 kWh, het zelfverbruik is die dag 9,7 kWh. Er kan 48 kWh in er er ging dus 48 min 9,7 is 38,3 kWh uit. Er is die dag flink geladen en ontladen, maar de bottomline is toch dat 38.3 gedeeld door 48 maal 100% een RTE is van 79,8 die dag?

Als mijn denkwijze klopt, wat is jullie RTE over bijvoorbeeld drie maanden of lifetime? Of is dat in dat diagram niet in te stellen?
Je kan idd uitgaan van 20% all-in verlies voor de stroom voor de batterij zelf en ontlaadt en laad. Heel veel beter ga je het niet krijgen, wellicht 15% of 10% als je een deel onder een andere "verlies categorie" zet.

Maar nogmaals, dat is overal zo! Er wordt alleen geschoven met cijfers of verborgen bij andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
[...]

Bij mij is er alleen verlies naar de woning toe, dus geen verlies vanuit de zonnepanelen naar de batterij. Als ik het systeem vraag geeft hij aan dat het zelfverbruik van de Sigenstor per dag rond de 10 kWh zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
[...]

Het is dus een denkfout om aan te nemen dat deze batterij een heel veel hoger verbruik heeft dan een willekeurige andere thuisbatterij. De omzetverliezen gaat elke thuisbatterij namelijk hebben.
Zeg ook niet dat hij veel hoger ligt dan bij een willekeurige andere batterij. Ik zie juist geen toename in mijn eigen verbruik na het plaatsen van het systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shthpnz
Bschnitz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

Je kan idd uitgaan van 20% all-in verlies voor de stroom voor de batterij zelf en ontlaadt en laad. Heel veel beter ga je het niet krijgen,
Klopt. Valt me eerlijk gezegd goed mee👍, gezien de grootte van de omvormer en de intensiteit waarmee de accu’s gevuld en ontladen worden.

Ter vergelijking: ik heb nu vier batterijen van HomeWizard. In totaal 10 kWh. Laden en ontladen gaat met vier keer 800W is max 3200W. ‘Die omvormer van 800W hebben wij van HomeWizard doelbewust gekozen om een hoge RTE te verkrijgen’. De lifetime RTE van die batterijen blijkt in de praktijk max 75%.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
Een omvormer zal in de regel het meest efficiënt zijn tussen ongeveer 50 en 75% van zijn vermogen.
Het gemiddelde verbruik zal echter nooit zo mooi de hele dag in die bandbreedte liggen; PV is voornamelijk overdag en 's nachts staat er vrijwel niets meer aan.

Zelf heb ik voor een "zware" 17kW omvormer gekozen zodat ik ook mijn hele huis volledig als backup kan gebruiken als het ooit nodig zou zijn. De efficiency zal dan wel wat lager zijn.
Ik vind het echter lastig om echt de RTE te berekenen; de Sigenergy houdt zelf een lifetime discharge en lifetime charge bij, maar als ik die waarden gebruik dan zit de RTE op ongeveer 96% en dat kan simpelweg niet in mijn geval met ook nog AC-gekoppelde PV.
Wat ik wel zie is dat er "onverklaarde" energie is, als mijn batterij 's avonds met 16kW ontlaad, waarbij er 14,5kW het grid op gaat en ik 750W gebruik ik huis dan gaat er ergens nog 750W meer uit de accu die niet verklaard wordt door gebruik in huis. Die 750W zijn volgens mij de omzetverliezen bij het omzetten van DC (16kW) naar AC (15,25kW). Die 0,75 kW onverklaard zijn dan zo'n 4,7%. Dit getal schommelt tussen ongeveer 4 en 6,5%. Zo ook als de zon schijnt. Het opgewekte wattage uit de PV gaat voor een deel de accu in en wordt voor een deel in huis gebruikt. Er blijft echter nog een deel overklaard over. Dit zijn de verliezen bij omzetting van AC-PV naar DC. Ook dit getal schommelt een beetje tussen 4-6%. Als ik die waarden gebruik dan verlies ik tussen 8 en 12,5% ofwel een RTE van tussen de 87,5 en 92%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:13
Ik heb de Sigenstore nog niet zo lang in gebruik. Hij staat in de AI-modus en merkte gisteren dat nadat ik eerder een wijziging had aangebracht in de waardes bij tariefplan hij op de zelfconsumptie modus stond.
vorige week ook al een keer van AI naar zelfconsumptie uit zichzelf. Kan dit of heb ik toch per ongeluk zelf iets gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Los Tigros schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Als ik deze google kom ik op de Eastron uit en zoiets vergelijkbaars is bij mij geinstalleerd. De Eastron SDM630-Modbus V2 heb ik.
das de goeie. dan zitten de spoelen niet goed vrees ik als je niets ziet van de zonnepanelen opbrengst en je thuisverbruik terug. dus zou ik laten controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Djaro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

das de goeie. dan zitten de spoelen niet goed vrees ik als je niets ziet van de zonnepanelen opbrengst en je thuisverbruik terug. dus zou ik laten controleren
Of de datakabel niet goed aangesloten. Moet zo:

https://www.enjoyelec.net...inverter-setup-modbusrtu/
Poortje 15 en 16 gebruiken met respectievelijk + en -
Als je ook een powersensor gebruikt op de hoofdaansluiting zit die op poortje 13 en 14 met respectievelijk - en + (andersom dus).
LET dus op dat 13,14,15,16 op -,+, +, - wordt aangesloten!

https://www.sunlumo-energ..._V2%29_Quick_Guide_EN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Opie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:50:
Ik heb de Sigenstore nog niet zo lang in gebruik. Hij staat in de AI-modus en merkte gisteren dat nadat ik eerder een wijziging had aangebracht in de waardes bij tariefplan hij op de zelfconsumptie modus stond.
vorige week ook al een keer van AI naar zelfconsumptie uit zichzelf. Kan dit of heb ik toch per ongeluk zelf iets gedaan?
Ook de home assistant integratie?
Volgens mij zijn er een aantal automations die bij herstart bepaalde waarden kunnen resetten. Ik denk dat er in de topic start ook iets over vermeld staan, maar als je die automations uitschakelt zou dit probleem opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:38
kliffen schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:30:
Weet iemand of het klopt dat het maximale laadvermogen instelling wordt genegeerd door de AI? Als ik die op 0 zet wordt de batterij gewoon geladen.
[Afbeelding]
Volgens mij is dit de verkeerde instelling om dat te bewerkstelligen. Ik zou eerder de schuif naar beneden doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8yOYrwhQLQqb4RnKRB7X2nYqoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LXPzyPztfDzhUwjrWcw872n.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Volgens mij is dit de verkeerde instelling om dat te bewerkstelligen. Ik zou eerder de schuif naar beneden doen.

[Afbeelding]
Ik wil de batterij wel helemaal volladen, maar niet met maximaal vermogen. Dat is wat beter voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
Djaro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Dank voor de tip. Ik zie wel thuis verbruik en grid verbruik… maar ik begin steeds meer te vermoeden dat we iets niet goed zit met de data kabel inderdaad…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Ik wil de batterij wel helemaal volladen, maar niet met maximaal vermogen. Dat is wat beter voor de levensduur.
Google eens wat LFP accus zijn en dan weet je het.

Korte versie, LFP doesnt give a shit what you do or how you do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misled_Youth
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 21:27
EB W schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:37:
[...]

En naast de Sigenstor ben ik ook helemaal weg van de Gateway! Ik heb Enphase IQ7 omvormers en deze aangesloten op de smartport. Er werd altijd gezegd dat je de IQ7’s niet kan afknijpen, maar de gateway doet dat super goed, als je op 0 op de meter wilt draaien knijpt hij hem ook exact op 0 af.
@EB W
Tot op heden heb ik het niet voor elkaar gekregen om export limiting toe te passen via de gateway op mijn enphase IQ7 micro omvormers.
Heb jij een tip voor mij wat ik nog kan proberen?

Onderstaande heb ik al geprobeerd:
Export limit op verschillende waarden instellen.
Frequency control in of uitschakelen bij gateway settings.
Met of zonder q-relay.
Gezocht in de app handleiding.

Lijkt erop dat het een beperking/instelling in de app is.
Want (alleen) in de offgrid modus is me opgevallen dat er in enlighten een event aangemaakt word “AC FREQUENCY HIGH”.
Maar alleen in het hele specifieke geval dat de accu vol is en er meer opwek is dan vraag in de woning.
Tevens werkte ondanks de performance mode, in dit geval de 0 ms switchover niet.
Alles gaat uit en word gefaseerd weer opgestart.
Bij circa 95% accu capaciteit begonnen de zonnepanelen weer stroom op te wekken.
Lijkt erop dat de smartport wel iets doet met de netfrequentie, was helaas net te laat om dit met een duspol te meten.

Mocht er iemand anders een tip hebben om zero export toe te passen via de smartport met enphase IQ7’s dan hoor ik dit graag.

///M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je kunt in de metered gateway van enphase instellen dat hij niet aan het net mag terugleveren. Zo wil ik het gaan doen, maar dan heb je dus wel een metered gateway nodig. Misschien Enphase niet op de smartport aansluiten maar aan de gebruikerskant zoals de rest?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:13:
Je kunt in de metered gateway van enphase instellen dat hij niet aan het net mag terugleveren. Zo wil ik het gaan doen, maar dan heb je dus wel een metered gateway nodig. Misschien Enphase niet op de smartport aansluiten maar aan de gebruikerskant zoals de rest?
Dat geeft dan wel weer het probleem dat zowel Enphase als Sigenergy iets met de "overtollige" energie willen doen. Je wilt in principe maar 1 EMS actief hebben omdat meerdere systemen elkaar vrijwel zegen het leven zuur gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Laatst online: 27-09 21:43
Los Tigros schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Yup, deze heb ik ook voor grid meting en heb nog een SDM230 voor de PV meting. Beide gaan met rs485 naar de batterij toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ArPi75 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:19:
[...]

Dat geeft dan wel weer het probleem dat zowel Enphase als Sigenergy iets met de "overtollige" energie willen doen. Je wilt in principe maar 1 EMS actief hebben omdat meerdere systemen elkaar vrijwel zegen het leven zuur gaan maken.
Nee, de Enphase kijkt naar de netaansluiting en besluit dan niet terug te leveren met zonnepanelen. Verder nog niet onderzocht, ik krijg de Sigenstor pas volgende week dinsdag en zie wel hoe het wordt aangesloten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

Nee, de Enphase kijkt naar de netaansluiting en besluit dan niet terug te leveren met zonnepanelen. Verder nog niet onderzocht, ik krijg de Sigenstor pas volgende week dinsdag en zie wel hoe het wordt aangesloten. ;)
De sigenstor kijkt ook naar de netaansluiting..... Wat er overblijft gaat de accu in (zolang die niet vol is). Als Enphase dan gaat afknijpen gaat er wellicht niets de accu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Misled_Youth schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:59
…Maar alleen in het hele specifieke geval dat de accu vol is en er meer opwek is dan vraag in de woning.
Tevens werkte ondanks de performance mode, in dit geval de 0 ms switchover niet.
Alles gaat uit en word gefaseerd weer opgestart…
Ik las helaas op Reddit hetzelfde.
Als accu’s vol zijn én er wordt teruggeleverd, wordt daar gemeld dat de 0ms-noodstroomvoorziening het niet doet.

Ik verwacht met een Gateway, die afficheert dat in 0ms wordt overgeschakeld op noodstroom, een betrouwbare oplossing zonder uitzonderingen tijdens stroomuitval. Temeer daar bij mij de SinEnergy accu’s straks op de zelfde meterkast ook een kantoor gaan bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJuTsooZsHqCpDudSU2snm8yAOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rB7FwS3BDVGkjRzQUmmUZZBe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door shthpnz op 06-08-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 22:48

Adze

CCNP !

Vreemd verhaal... Zou het helpen om max-soc op 99% te zetten, zodat zonne-energie wel ergens heen kan? Ik ga het testen dit weekend.

Edit: of geldt dit verhaal enkel met externe micro-omvormers? Dan kan ik het niet testen.

[ Voor 26% gewijzigd door Adze op 06-08-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Adze schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:48:
Vreemd verhaal... Zou het helpen om max-soc op 99% te zetten, zodat zonne-energie wel ergens heen kan? Ik ga het testen dit weekend.

Edit: of geldt dit verhaal enkel met externe micro-omvormers? Dan kan ik het niet testen.
Bij mij blijft altijd alles aan, echter reboot wel de SolarEdge 8/10 afhankelijk van load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misled_Youth
shthpnz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:21:
[...]
Ik verwacht met een Gateway, die afficheert dat in 0ms wordt overgeschakeld op noodstroom, een betrouwbare oplossing zonder uitzonderingen tijdens stroomuitval.
Precies dit, was een dubbele teleurstelling.
Eerst werkt zero export niet en mede daardoor de 0ms switchover ook niet.

Leek er wel op dat de gateway nog probeerde het contact van het relais op de smartport te verbreken.
Nu ging alles uit met een flinke biem.

Een maximale soc instellen is wel het proberen waard.

///M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
[off topic] Enphase speelt een spelletje met zero export. Zelfs in de standaard variant van de envoy / IQ gateway kon je tot vorige maand middels het (gestuurd) kortsluiten van een poort interne software aansturen die een snelle reductie van de output geheel of gedeeltelijk realiseerde.
Nu meer Nederlanders overstappen op een dynamisch contract wordt hier bij de standaard-versie meer gebruik van gemaakt. Enphase heeft deze feature nu met een gepushte firmware-update geblokkeerd. ‘Gelieve de metered-versie te kopen’. Gelukkig zijn er protesten gekomen. Het lijkt erop dat er -op termijn- een oplossing komt. [/offtopic]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 22:48

Adze

CCNP !

Kwam nog een post op Youtube tegen over zelfverbruik van Sigen devices. Hierin de officiële vermelde eigen-verbruik waarden van de Sigen thuisaccu:

https://www.youtube.com/p...yrrUrzFP1iQ_zadbfD7knIT5w

Drie fase omvormer verbruikt zo'n 60 Watt en ieder batterij-stack ongeveer 35 Watt volgens officiële specs. Misschien iets voor de OP @duoruvis ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
timpel_800 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]
met de backup op 5% en de soc cutoff op 5% werkt volgens mij de backup helemaal niet.
met de soc cutoff zeg je in principe tegen de sig dat die niet meer mag ontladen dus die overruled je de backup 5% instelling

ik heb soc cutoff op 0% en backup op 5% , zodra er nog 5% is en stroomuitval mag die ontladen tot 0% , bij jouw mag die helemaal niet ontladen op 5% of mis ik het punt van deze screenshot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
kliffen schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

ik zie daar ook het nut niet van in met 10 jaar garantie, maar als je dat wilt zou ik dat doen via de stroominstellingen en en dan de beperkingen voor netwerkimportvermogen op een waarde zetten die je graag wilt in KW, dus bv 5 kw notuleren als 5,000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Djaro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:41:
[...]

met de backup op 5% en de soc cutoff op 5% werkt volgens mij de backup helemaal niet.
met de soc cutoff zeg je in principe tegen de sig dat die niet meer mag ontladen dus die overruled je de backup 5% instelling

ik heb soc cutoff op 0% en backup op 5% , zodra er nog 5% is en stroomuitval mag die ontladen tot 0% , bij jouw mag die helemaal niet ontladen op 5% of mis ik het punt van deze screenshot ?
Ik wilde aan @kliffen laten zien wat hij imo beter kon doe n maar het was een slecht idee. Jouw idee is beter.
Wat betreft mijn instellingen: ik ben op vakantie en ben sinds vandaag aan het handelen met zonneplan. Ik zit dus nog een beetje heen en weer te schuiven maar bedankt voor je tip!

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:40:
[...]

Google eens wat LFP accus zijn en dan weet je het.

Korte versie, LFP doesnt give a shit what you do or how you do it.
Google AI:

Conclusie:
Snel opladen van LFP-batterijen is mogelijk, maar het is cruciaal om rekening te houden met de aanbevolen laadprocedures en de impact op de levensduur van de batterij. Door geschikte laders te gebruiken, de laadstatus en temperatuur te controleren, en snelladen met mate toe te passen, kunt u de voordelen van snelladen benutten zonder de levensduur van de batterij onnodig te verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Mag ik mijn vraag anders stellen? Wat doet deze instelling?
Ik zie geen verandering van laadgedrag als ik deze waarde aanpas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JEs-s0MGnb71flbKx_Vem8meSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7TKdKQbRZL7j6sKUgd69ZcnL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door kliffen op 07-08-2025 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:14:

[Afbeelding]
Snelladen doen we langs de snelweg en niet thuis met de Sigen en voor de rest doet het EMS van Sigen de boel goed houden.

Bijvoorbeeld als het echt warm zou worden springt de koeling aan en gaat hij minder of niet laden tot het weer OK is.

Zou kunnen zijn dat die alleen werken met grid power en niet met Solar power als die bij jou niks doen.

Zelf heb ik verder niet aan die instellingen gezeten, ik heb 10 jaar garantie ongeacht gebruikt, dus maximaal gebruik van maken.

Heb de batterij nu bijna 1 jaar en ben nog geen vermogen of inhoud kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
kliffen schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:12:
[...]

Google AI:

Conclusie:
Snel opladen van LFP-batterijen is mogelijk, maar het is cruciaal om rekening te houden met de aanbevolen laadprocedures en de impact op de levensduur van de batterij. Door geschikte laders te gebruiken, de laadstatus en temperatuur te controleren, en snelladen met mate toe te passen, kunt u de voordelen van snelladen benutten zonder de levensduur van de batterij onnodig te verkorten.
Doe zelf eerst eens research alvorens een (foutieve) AI conclusie na te bouwen. Die verhalen zijn echt al lang geleden ontzenuwd, maar ja, AI blijft roepen wat het statistisch gezien het meest leest, niet wat klopt.

Ken de beperkingen van AI, of beter gezegd, een LLM (er zit geen I in wat AI genoemd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
daemonix schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Doe zelf eerst eens research alvorens een (foutieve) AI conclusie na te bouwen. Die verhalen zijn echt al lang geleden ontzenuwd, maar ja, AI blijft roepen wat het statistisch gezien het meest leest, niet wat klopt.

Ken de beperkingen van AI, of beter gezegd, een LLM (er zit geen I in wat AI genoemd wordt).
Oh, ben jij er zo 1. Goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Oh, ben jij er zo 1. Goed om te weten.
Hij bedoelt het goed, helaas zijn er veel mensen die AI als waarheid aannemen.

Om die reden hamer ik ook om snelladen. Dat doen we helemaal niet, je prompt aan de ai was al fout eigenlijk.

Verder is LFP echt heel heel robust, behalve gewicht in alles beter dan de oude type accus.

NMC accus gaan al veel langer mee dan gedacht, alle testen zijn in labs gedaan en het blijkt nu na 10 jaar dat realistische omstandigheden beter zijn dan die in labs. Ik weet van een NMC accu in een auto die bijna 600K km heeft gehaald in 3 jaar tijd, dat is pas mishandeling.

De angst rondom LFP accus zijn geheel onterecht, deze komen allemaal uit first-gen NMC accus welke een totaal ander product zijn.

Kan je garanderen dat die accus langer meegaan dan de omvormer en de backup unit ongeacht hoe je ermee omgaat.

Grootste kans scenario is dat over 15 jaar de omvormer kapot gaat, je een nieuwe moet kopen en dat je accus nog +-90% goed zijn.

Dan koop je wellicht een unit erbij van 24 die net zo groot is als een 8 van nu. Zo verdubbel je de boel.

Maar wie weet komt er een trade-up programma tegen die tijd van de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
kliffen schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:14:

[Afbeelding]
volgens mij is dit de beperkende factor van de batterij ontlading

ook al heb je een 25kw omvormer en maar 2 batterijmodules van 8kw denk je misschien dat je 16kw kan ontladen in een uur ?

Maar je moet rekening houden met de maximale laad/ontlaadfactor die een batterijmodule kan leveren.
een 8kw batterij kan maximaal 4kw per uur ontladen, dat is de max.

dus 4x8kw batterij module is maximaal 16kw laden of ontladen ook al heb je een 17kw omvormer of hoger, er komt niet meer in of uit
deze factor is dus bepalend voor wat je kan laden of ontladen en kan je met die settings aanpassen, ik zou er af blijven overigens :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Bschnitz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Hij bedoelt het goed, helaas zijn er veel mensen die AI als waarheid aannemen.

Om die reden hamer ik ook om snelladen. Dat doen we helemaal niet, je prompt aan de ai was al fout eigenlijk.

Verder is LFP echt heel heel robust, behalve gewicht in alles beter dan de oude type accus.

NMC accus gaan al veel langer mee dan gedacht, alle testen zijn in labs gedaan en het blijkt nu na 10 jaar dat realistische omstandigheden beter zijn dan die in labs. Ik weet van een NMC accu in een auto die bijna 600K km heeft gehaald in 3 jaar tijd, dat is pas mishandeling.

De angst rondom LFP accus zijn geheel onterecht, deze komen allemaal uit first-gen NMC accus welke een totaal ander product zijn.

Kan je garanderen dat die accus langer meegaan dan de omvormer en de backup unit ongeacht hoe je ermee omgaat.

Grootste kans scenario is dat over 15 jaar de omvormer kapot gaat, je een nieuwe moet kopen en dat je accus nog +-90% goed zijn.

Dan koop je wellicht een unit erbij van 24 die net zo groot is als een 8 van nu. Zo verdubbel je de boel.

Maar wie weet komt er een trade-up programma tegen die tijd van de grond.
vroeger hadden ze geen batterijmanagement systeem en actieve verwarming/koeling, dat maakt het grote verschil met de angsten van toen.
Al is dat nog wel van toepassing met mobiele telefoons en tablets.
Een mobiele telefoon/tablet heeft dat niet, elke keer als je ze zo warm zijn in je hand, is dat degradatie voor je telefoon, die actieve verwarming/koeling zorgt er juist voor dat dat niet voorkomt.

dus de batterijen in de autos en in de sigenstore hoef je geen zorgen over te maken :D

[ Voor 0% gewijzigd door Djaro op 07-08-2025 10:22 . Reden: iets met leestekens en leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen2311
  • Laatst online: 20-08 19:29
Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Ik draai dit bij zonneplan.

1 = inkoop kaal, 21 = btw en 14 is vast btw tarief.

1 = verkoop kaal, 10 = zonneplan bonus en 5 is 2c zonneplan bonus en verzonnen 3c zodat hij niet alleen in de duurste uur verkoopt maar ook in het een na duurste. (Daar krijg ik vaak nog bonus over omdat de zon er dan nog is)

[Afbeelding]
Ik krijg de instellingen zoals je opgeeft niet ingevoerd binnen mijn app. Geeft ongeldige waarde aan. Enig idee wat er bij mij verkeerd gaat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:11

HenkS

Da_king alias HenkS

Over de lfp accu 'discussie'
In mijn tesla y die nu 3 jaar oud is, zit ook een lfp accu

En mijn accu degradatie (lees ik met externe app uit) is nu pas 0.9%
En dat na 3 jaar gebruik (en 60.000km)
Ik doe niet veel aan snelladen, behalve op vakantie dan continue.
Maar zon lfp accu kan echt wel veel hebben zonder enige degradatie zover ik kan zien (en de ervaring van meer tesla rijders met een lfp accu althans).
Want tesla gebruikt ook niet lfp accu's in sommige modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
HenkS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:51:
Over de lfp accu 'discussie'
In mijn tesla y die nu 3 jaar oud is, zit ook een lfp accu

En mijn accu degradatie (lees ik met externe app uit) is nu pas 0.9%
En dat na 3 jaar gebruik (en 60.000km)
Ik doe niet veel aan snelladen, behalve op vakantie dan continue.
Maar zon lfp accu kan echt wel veel hebben zonder enige degradatie zover ik kan zien (en de ervaring van meer tesla rijders met een lfp accu althans).
Want tesla gebruikt ook niet lfp accu's in sommige modellen
Dank je Henk, die ervaring heb ik zelf ook met de Tesla. Die heb ik nu 7 jaar in gebruik met 100.000 km en nog geen 2% zichtbare achteruitgang in bereik. Snelladen doe ik zeldzaam.
Mijn vraag ging echter helemaal niet over snelladen en batterijdegradatie, maar dat heb ik initieel blijkbaar niet goed geformuleerd. Helaas is dit zijn eigen leven gaan leiden op het forum.
Mijn vraag ging over een setting, die de Sigen app biedt, maar bij mij niets lijkt te doen. Ik heb de vraag inmiddels bij Sigenergy neergelegd en zal laten weten als ik antwoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
jurgen2311 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

Ik krijg de instellingen zoals je opgeeft niet ingevoerd binnen mijn app. Geeft ongeldige waarde aan. Enig idee wat er bij mij verkeerd gaat ?
Ideeën:

Gebruik je de TenneT tarieven inkoop of die andere?

Je gebruikt een . Ipv , ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOQrdpxdKWle6-Yzc7imPPWnw6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GnjD4Rla1vSzlFl6Nnkiltp9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Bschnitz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Ideeën:

[Afbeelding]
Ik had dat eerst ook. Je moet eerst iets enablen.
Onderaan in her lichtblauw
@jurgen2311
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtFJLXb0WXLUA1NMWgV-iU5wT5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE2qZOzDS5Xck752VRkZa9Yn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door timpel_800 op 07-08-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
CEdS schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Ja ik heb inmiddels Shelly's gekoppeld en dat ging zonder een probleem. Je kan ze dan ook via de app bedienen.
Een ander puntje is dat het lijkt te conflicteren als je die Shelly's ook in Home Automation hebt staan. Ben er nog niet helemaal uit....
Probeer de Shelly Plug nu ook de koppelen maar dat lukt nog niet. Hij ziet hem wel maar tijdens het koppelen zegt hij dat hij de wifi-lijst niet kan vinden. Moet ik nog iets speciaals doen?

EDIT: Had de plug connected met de Shelly app en dan lukt het blijkbaar niet. Losgekoppeld en nu lukt het wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Anunnaki op 07-08-2025 15:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05:32
Adze schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:45:
Kwam nog een post op Youtube tegen over zelfverbruik van Sigen devices. Hierin de officiële vermelde eigen-verbruik waarden van de Sigen thuisaccu:

https://www.youtube.com/p...yrrUrzFP1iQ_zadbfD7knIT5w

Drie fase omvormer verbruikt zo'n 60 Watt en ieder batterij-stack ongeveer 35 Watt volgens officiële specs. Misschien iets voor de OP @duoruvis ?
📌 Stand-by verbruik Sigen-systemen — voorstel voor in de Intro

Er komen regelmatig vragen voorbij over het eigenverbruik van Sigenergy-componenten.
Dit werd o.a. hier genoemd:
Kwam nog een post op YouTube tegen over zelfverbruik van Sigen devices... 3-fase omvormer ~60 W, batterij-stack ~35 W… misschien iets voor de OP @duoruvis?
Bronpost

Op basis van de officiële waarden, praktijkmetingen en discussies in dit topic (o.a. @kliffen, @ArPi75, @Bschnitz) heb ik het volgende voorstel voor een paragraaf in de Intro. Feedback welkom:

⚡ Stand-by verbruik & efficiëntie
Volgens officiële opgaven en gebruikerservaringen:
  • Omvormer (3-fase): ± 60 W
  • Batterij-stack (per stuk): ± 35 W
  • Gateway: ± 4–5 W (eenzijdig gemeten)
Bij meerdere stacks kan dit 's nachts richting 150–200 W oplopen. Bij plaatsing buiten kan bij vorst de interne verwarming kort inschakelen, met name na langdurige inactiviteit of spaarstand.
Het eigenverbruik maakt deel uit van de round-trip efficiency (RTE). Dagelijkse RTE-waarden rond 80% zijn realistisch, inclusief omzetverliezen (DC↔AC) en componentverbruik. Sigenergy is hierin relatief transparant — bij andere merken blijven deze cijfers vaak buiten beeld.

📺 Zie ook: YouTube-video over zelfverbruik en off-grid

Laat even weten of dit klopt of beter kan. Bij akkoord neem ik het op in de intro. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Hoe precies is de sankey chart? En hoeveel invloed heeft dit?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar vandaag dan zegt hij dat er bijna 4kW is geïmporteerd, maar volgens de P1 meter slechts 0.4kW. Waarbij ik denk dat de P1 meter betrouwbaar is.

Ik heb daarnaast ook nog ct klem data van mijn zappi die matcht met de data van de p1meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuUjw_9MDW7bheiCYkYWT8szbpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YAeVcSHkxu8aAfaFNgF3C2y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu6BuEIpeVHXDe9RGALjmrqd8-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVOIXXzXqefEPjiwzqq8xpHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmVVASQV5PUP0hx-eoFX4z53GOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHRGj7m0DdAD4e0GnSJ4WP6n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door timpel_800 op 07-08-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:14
Misled_Youth schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:59:
[...]

@EB W
Tot op heden heb ik het niet voor elkaar gekregen om export limiting toe te passen via de gateway op mijn enphase IQ7 micro omvormers.
Heb jij een tip voor mij wat ik nog kan proberen?
Ik heb destijds de Enphase connectie getest met zero export toen ik dit ook als setting had in MySigen, en daar zag ik dat hij de omvormers kneep toen de accu vol zat en er een kleine last werd gevraagd van het huis.

Momenteel draai ik op AI dus wou eens testen wat hij doet met de omvormer als ik off grid ga:

- Als ik het vanuit de app activeer gaat de envoy en q-relais volledig uit (batterij zat op 96%)
- Als ik het grid in de meterkast afschakel dan blijft de envoy en qrelais aan, echter brand het rode lampje op de relais bij de Hz melding.

In beide gevallen doen de IQ7’s dus niks 🫣 en krijg ik de volgende melding in MySigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlDbgCZchHj7RYYRT-vwvAgAEeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLOliL38tZ03gNYOpRoOVGtm.jpg?f=fotoalbum_large
Nu weet ik niet wat er gebeurt als ik off grid ga bij 50%, wie weet heeft die dan genoeg buffer en laat hij de omvormer wel aan…

Ik kan het nu niet meer testen ivm zonsondergang, maar zal het morgen middag nog eens herhalen.

Edit: overigens knipperde 1 led lamp continu in off grid mode, nog nooit eerder gehad 🤔
Edit 2: na een firmware/update gebeurde het niet meer, ik zag later dat de Hz frequentie ook nauwer is gezet in de parameters, dat zal wel met de update zijn gebeurt (het viel me namelijk op de in off grid modus hij op 51,2Hz stond en nu blijft hij netjes rond de 50)

[ Voor 18% gewijzigd door EB W op 07-08-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misled_Youth
Vandaag nogmaals een test gedaan.
Maximum soc op 99% gezet en toen de hoofdschakelaar uitgezet.
Teruglevering was ongeveer 3500 watt.
Gebeurde hetzelfde als gisteren, alles ging uit en werd gefaseerd weer opgestart.
De smartport word als laatste ingeschakeld via het relais, maar de IQ7’S wekken geen stroom op.
Kan ik zien op het display van de 3 fase homewizard meter.

Met een duspol heb ik gemeten dat de frequentie schommelt tussen 51/52hz.
Nadat de accu voldoende ontladen is gaan de IQ7’s weer stroom opwekken en de zakt de frequentie naar 50/51hz.
Lijkt erop dat de gateway wel iets kan regelen maar dit alleen (bij mij) doet in off grid

Tevens is mij opgevallen dat als export limiting aan staat, en er net niet genoeg opwek is van de zonnepanelen dat er circa 50 watt uit het net gehaald word.
Dit ondanks dat de batterij vol is.

Als ik export limiting uit vink gaan de import/export waardes op de p1 meter meteen terug naar circa 0.
Modus is self-consumption zonder AI.

///M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Vraagje ter inspiratie:
Die shelly plugs kun je lekker koppelen em verbruik mee meten. Doe ik bv voor mijn aquarium met alles op en aan
Maar zijn er ook apparaten via shelly die jullie aan en uit doen op basis van beschikbare energie? Ik zou namelijk niet weten welk apparaat ik dit zou kunnen doen :)
Want bij een vaatwasser of wasmachine lijkt me dat niet handig om dat via een shelly en de sigen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De vaatwasser kan ik via HomeConnect via Home Assistant aansturen, net als de ovens en de kookplaat. De wasmachine zal pas bij aanschaf van een nieuwe slim aangestuurd kunnen worden hier, dat wil je niet via een slimme schakelaar. Verder gebruik ik Hue pluggen om lampen te schakelen, en Tahoma van Somfy om de zonneschermen neer te laten of op te halen. Alles via HA aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

daemonix schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:35:
De vaatwasser kan ik via HomeConnect via Home Assistant aansturen, net als de ovens en de kookplaat. De wasmachine zal pas bij aanschaf van een nieuwe slim aangestuurd kunnen worden hier, dat wil je niet via een slimme schakelaar. Verder gebruik ik Hue pluggen om lampen te schakelen, en Tahoma van Somfy om de zonneschermen neer te laten of op te halen. Alles via HA aangestuurd.
Ja dat soort zaken heb ik ook allemaal via ha. Zoals lampen en sensoren etc etc
Maar meer: welke apparaten zouden via de shelly direct op de sigen interessant zijn om aan of uit te zetten op energie overschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-09 10:09
Sando schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 00:26:
[...]

Ik ben even terug gaan lezen en zie dat ik de Sigenergy Modbus tijdens de installatie had moeten laten activeren? Is dat iets wat fysiek moet gebeuren of kan de installateur dat op afstand doen?
Is dat een aparte fysieke poort die je daarvoor moet aansluiten, of gaat het over de bestaande ethernetkabel?

Bij mij zijn er twee ethernetkabels aangesloten; ééntje voor de internetverbinding, en één voor de communicatie van het vermogen van de externe third party inverter.

Het is sowieso interessant dat de Sigen batterij inverter op mijn netwerk twee IP-adressen heeft.
Ik heb sinds begin juli een Sigenergy en wil ook modbus activeren mede om deze te laten samenwerken met evcc en home assistant.
Installateur samsam vandaag gesproken, maar de persoon in kwestie had duidelijk geen kaas gegeten van de sig. Als gebruiker zou ik net zoveel moeten kunnen als wat zij kunnen. Aangegeven dat het toch echt via hun moest maar ze kon de instelling niet vinden.
Volgens mij zat ze in het verkeerde menu ergens te zoeken maar ik heb natuurlijk ook geen idee waar het precies zit.
Weet iemand dat zodat ik ze er doorheen kan loodsen?
Het is toch een kwestie van 1 schuifje naar rechts zetten 'modbus tcp server enable'? Verder geen andere settings?

Heeft het aanzetten verder geen invloed op de werking zoals de ai modus etc? (zolang je de modus uiteraard alleen voor uitlezen gebruikt)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
HenkS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

Ja dat soort zaken heb ik ook allemaal via ha. Zoals lampen en sensoren etc etc
Maar meer: welke apparaten zouden via de shelly direct op de sigen interessant zijn om aan of uit te zetten op energie overschot?
Een boiler. Verder kan ik niet zoveel bedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
  • Laatst online: 27-09 22:22
jelzie01 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Ik heb sinds begin juli een Sigenergy en wil ook modbus activeren mede om deze te laten samenwerken met evcc en home assistant.
Installateur samsam vandaag gesproken, maar de persoon in kwestie had duidelijk geen kaas gegeten van de sig. Als gebruiker zou ik net zoveel moeten kunnen als wat zij kunnen. Aangegeven dat het toch echt via hun moest maar ze kon de instelling niet vinden.
Volgens mij zat ze in het verkeerde menu ergens te zoeken maar ik heb natuurlijk ook geen idee waar het precies zit.
Het is toch een kwestie van 1 schuifje naar rechts zetten 'modbus tcp server enable'? Verder geen andere settings?

Heeft het aanzetten verder geen invloed op de werking zoals de ai modus etc? (zolang je de modus uiteraard alleen voor uitlezen gebruikt)

Dank!
Bovenin kiezen voor "apparaat" ipv "systeem"
Dan "sigenstore instellingen"
Dan kun je het instellen.
Succes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8Z2KGWFSjASXXDaR3zS3a_FIlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ggrd4L1HdxwfvVFLzalwhmYD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Babro op 07-08-2025 22:57 ]

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Misled_Youth schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:20:
Lijkt erop dat de gateway wel iets kan regelen maar dit alleen (bij mij) doet in off grid
Dat is logisch omdat bij on-grid situatie de frequentie van de grid gebruikt wordt. Dit is ook de reden dat wanneer de grid weer "terugkomt" nadat hij offgrid was, dat het even duurt voordat het relais weer schakelt omdat het systeem weer in sync moet komen met de frequentie van de grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:43
vanderv schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:24:
Ik heb alles buiten staan, welliswaar onder een afdak maar buiten, vanaf augustus 2024, dus alweer een jaar. Ik heb 3 accu van 8 kWh en een DC lader en een 20 kW omvormer. Afgelopen winter heb ik niets gemerkt van de koude, en we hebben hier wel tot -15 gehad (woon in Frankrijk).
Het eigen gebruik nam niet significant toe. O ja, ik gebruik de setup offgrid en deze staat nooit in de spaarstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Misschien een brutale vraag, maar is er iemand die in de buurt van Zeist woont en de DC lader heeft? Ik wil hem nog dit kwartaal aanschaffen ivm de btw terugvraag (dan kan ik hem combineren met de batterij aanschaf), maar wil wel graag weten of het werkt op de Kia EV9….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05:32
duoruvis schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

📌 Stand-by verbruik Sigen-systemen — voorstel voor in de Intro

Er komen regelmatig vragen voorbij over het eigenverbruik van Sigenergy-componenten.
Dit werd o.a. hier genoemd:
Kwam nog een post op YouTube tegen over zelfverbruik van Sigen devices... 3-fase omvormer ~60 W, batterij-stack ~35 W… misschien iets voor de OP @duoruvis?
Bronpost

Op basis van de officiële waarden, praktijkmetingen en discussies in dit topic (o.a. @kliffen, @ArPi75, @Bschnitz) heb ik het volgende voorstel voor een paragraaf in de Intro. Feedback welkom:

⚡ Stand-by verbruik & efficiëntie
Volgens officiële opgaven en gebruikerservaringen:
  • Omvormer (3-fase): ± 60 W
  • Batterij-stack (per stuk): ± 35 W
  • Gateway: ± 4–5 W (eenzijdig gemeten)
Bij meerdere stacks kan dit 's nachts richting 150–200 W oplopen. Bij plaatsing buiten kan bij vorst de interne verwarming kort inschakelen, met name na langdurige inactiviteit of spaarstand.
Het eigenverbruik maakt deel uit van de round-trip efficiency (RTE). Dagelijkse RTE-waarden rond 80% zijn realistisch, inclusief omzetverliezen (DC↔AC) en componentverbruik. Sigenergy is hierin relatief transparant — bij andere merken blijven deze cijfers vaak buiten beeld.

📺 Zie ook: YouTube-video over zelfverbruik en off-grid

Laat even weten of dit klopt of beter kan. Bij akkoord neem ik het op in de intro. 👍
Edit: Bedankt voor de 👍’s! Vanaf vandaag staat deze info ook in de intro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

[...]

Dank!
Zolang je alleen leest heeft het geen invloed.
Gebruik ik ook in HA om wat zaken op mijn display te showen. Erg leuk en interessant samen in combinatie met tarieven enzo
Je kunt best veel data uitlezen en kan geen kwaad. Lekker doen en super interessant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
[...]

Dank!
Je moet eerst naar apparaat gaan en dan sigenstor instellingen (alleen de installateur kan daar bij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxLD88vEreAefNCM0VXjAUxoPrE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TMPyk5Q7f7nBvTI3HnXUrYcf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deltaken
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:25
Het eigenverbruik (en conversieverliezen) van de sigen installatie is volgens mij zelf te berekenen.
De spanningen en stromen van de DC kant van de PV installatie is zichtbaar. Als ik die vermenigvuldig en bij elkaar optel voor de verschillende strings, kom ik een hoger vermogen uit dan home assistant laat zien voor de PV installatie.
Uiteindelijk via deze formule is het verbruik dan af te lezen: "{{ (( (states('sensor.pv_calculated') | float * 1000) - ((states('sensor.sigen_plant_active_power') | float * 1000) + (states('sensor.sigen_plant_battery_power') | float * 1000))) | abs | round() }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
[...]

Dank!
Die van mij was ook niet bekend hiermee en heb dit toen doorgestuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFbNeTuhoUJAyPnPie7t8TExe7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m99Z9Hg7crj528nb7RoFZSY4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNSBwjAxK_TboeMq6ckrRhqDVyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TjboAO8QJLCB8Fl6dC5kfF2f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQ2MhynMy6FizTfplJXCb4X0pgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f3sFsrrc3AjHvSXwVTMisqoT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfY5y_eHK4pY5Xh4Q5MJv-DD7ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4IFb7VkGF5QRC398cH4HE5xS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Deltaken schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:12:
Het eigenverbruik (en conversieverliezen) van de sigen installatie is volgens mij zelf te berekenen.
De spanningen en stromen van de DC kant van de PV installatie is zichtbaar. Als ik die vermenigvuldig en bij elkaar optel voor de verschillende strings, kom ik een hoger vermogen uit dan home assistant laat zien voor de PV installatie.
Uiteindelijk via deze formule is het verbruik dan af te lezen: "{{ (( (states('sensor.pv_calculated') | float * 1000) - ((states('sensor.sigen_plant_active_power') | float * 1000) + (states('sensor.sigen_plant_battery_power') | float * 1000))) | abs | round() }}"
Jij rekent het verschil tussen de berekende PV en het verbruik van Sigen uit. Als je hem iets vereenvoudigd, dan heb je het verbruik van de Sigen dat altijd bruikbaar is (24x7)
En zoals je terecht aangeeft is het verbruik een combinatie van het eigen verbruik en de omzetverliezen.

code:
1
{{ (((states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float * 1000) + states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float * 1000)* -1) | round() }}

Bij mij heb ik die sensor.verbruik_sigenergy genoemd

Als je die waarde dan weer deelt door het totale vermogen dat het systeem IN komt, dan heb je ook 24x7 een efficiency sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{% set grid = states('sensor.p1_meter_5c2faf0c0db2_active_power') | float %}
{% set bat = states('sensor.sigen_plant_battery_power') | float * 1000 %}
{% set pv = states('sensor.sigen_pv_power_w') | float %}
{% set verbruik = states('sensor.verbruik_sigenergy') | float %}
{% if (bat<0) and (grid<0) %}
    {% set powerfrom = -bat + pv %}
{% elif (bat<0) and (grid>=0) %}
    {% set powerfrom = -bat + pv + grid %}
{% elif (bat>0) and (grid<0) %}
    {% set powerfrom = pv %}
{% elif (bat>0) and (grid>=0) %}
    {% set powerfrom = grid + pv %}
{% else %}
    {% set powerfrom = 0 %}
{% endif %}

{% if powerfrom!=0 %}
    {{ ((1-verbruik/powerfrom)*100) | round(1) }}
{% else %}
    {{ none }}
{% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
EB W schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:02:
Misschien een brutale vraag, maar is er iemand die in de buurt van Zeist woont en de DC lader heeft? Ik wil hem nog dit kwartaal aanschaffen ivm de btw terugvraag (dan kan ik hem combineren met de batterij aanschaf), maar wil wel graag weten of het werkt op de Kia EV9….
niet bepaald in de buurt :D
die werkt hoor de EV6 werkte er al op ook bi-directioneel
ev9 staat nog niet in de lijst idd , te nieuw ?
neem aan dat je er vanuit kan gaan dat het werkt.

https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Djaro schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

niet bepaald in de buurt :D
die werkt hoor de EV6 werkte er al op ook bi-directioneel
ev9 staat nog niet in de lijst idd , te nieuw ?
neem aan dat je er vanuit kan gaan dat het werkt.

https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility
Is wel tricky. Audi etron deed het wel, maar de Q8 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Anunnaki schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Wat een verwarrende slides. 😅
  • Step 1: Set Modbus TCP Serve Enabled
  • Step 2: Set Modbus TCP Serve Enabled
  • Step 3: Set Modbus TCP Serve Enabled
  • Step 4: Set Modbus TCP Serve Enabled
De screenshots zijn wel handig. Als ik dit ga doen stuur ik ze even mee maar ik haal ze wel door GIMP om die titels weg te halen of aan te passen.

Overigens heb ik nog geen actie ondernomen, om twee redenen. Ten eerste wil ik nog steeds mijn bekabeling aanpassen maar weet nog steeds niet hoe ik het aan ga passen. De twee kabels in de buis zijn allebei grijs, maar één ervan zit aan de router aangesloten. In de gateway zitten ze ook in zo'n klein gaatje van het rubber en daarachter zit het 'stekkertje'. Ik weet niet of je dat er uit kunt trekken zonder het kapot te maken.

Ten tweede vraag ik me af in hoeverre die modbus functionaliteit een veiligheidsprobleem oplevert. Is alles read-only? Of kan er schade mee aangericht worden via een gehacked apparaat?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Sando schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Zijn screenshots van het officiële YouTube filmpje van Sigenergy. Het gaat om de kleine letters die erbij staan 8)

“Set Modbus TCP Serve Enabled” Is wat je wilt bereiken niet de stappen die je moet nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anunnaki op 08-08-2025 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Sando schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

De screenshots zijn wel handig. Als ik dit ga doen stuur ik ze even mee maar ik haal ze wel door GIMP om die titels weg te halen of aan te passen.

Overigens heb ik nog geen actie ondernomen, om twee redenen. Ten eerste wil ik nog steeds mijn bekabeling aanpassen maar weet nog steeds niet hoe ik het aan ga passen. De twee kabels in de buis zijn allebei grijs, maar één ervan zit aan de router aangesloten. In de gateway zitten ze ook in zo'n klein gaatje van het rubber en daarachter zit het 'stekkertje'. Ik weet niet of je dat er uit kunt trekken zonder het kapot te maken.

Ten tweede vraag ik me af in hoeverre die modbus functionaliteit een veiligheidsprobleem oplevert. Is alles read-only? Of kan er schade mee aangericht worden via een gehacked apparaat?
Je kan via modbus HA controle geven, dus als je HA gehackt zou worden dan kan die de controle overnemen en zou je in theorie schade kunnen veroorzaken.

Maar als ze zover zijn zou ik me zorgen maken om andere dingen 🫡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-09 10:09
Anunnaki schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Allen hartelijk dank voor de reacties. Het is gelukt vandaag. Heb nu de sigenergy gekoppeld net zowel home assistant als evcc! Kunnen we er verder knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:11:
[...]

Je kan via modbus HA controle geven, dus als je HA gehackt zou worden dan kan die de controle overnemen
Geeft de Sigen app dan een API-key die je in HA moet gebruiken?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sando schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:58:
[...]

Geeft de Sigen app dan een API-key die je in HA moet gebruiken?
Voor zover ik weet is het direct modbus over TCP, dus geen API, laat staan API keys. Je leest via modbus registers uit. Ik ga het volgende week zien, maar het is niet anders dan de modbus over TCP die ik voor mijn zwembad gebruik (Oxilife uitlezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
daemonix schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 01:14:
[...]

Voor zover ik weet is het direct modbus over TCP, dus geen API, laat staan API keys. Je leest via modbus registers uit. Ik ga het volgende week zien, maar het is niet anders dan de modbus over TCP die ik voor mijn zwembad gebruik (Oxilife uitlezen).
Klopt, het is modbus lokaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

In ha zie je dan oa al deze info. Alleen dan zou ik 5 screenshots kunnen .maken zoveel data krijg je uit de sigen
Maar de integratie is makkelikk als je idd de modbus handleiding van die ha integratie volgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZeTcAdawqwXmMxycAlkCBNBLVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSdewarn2FeBFaJxJ6dZplok.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
Zojuist kreeg ik de update naar release v.1.1.0 van de Home Assistant integratie.
Er zijn weer diverse sensors toegevoegd.

Zie https://github.com/TypQxQ...dbus/releases/tag/v.1.1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
Gebruikt iemand deze addon? https://github.com/corneel27/day-ahead/blob/main/dao/DOCS.md

Ik wil nu middels de data uit deze addon via Modbus van https://github.com/TypQxQ/Sigenergy-Local-Modbus mijn batterij gaan aansturen middels automations. De grootse reden is waarom ik dit wil omdat ik in Home assisant WEL beschikking heb over life zonne opwek maar op de Sigen niet omdat het plaatsen van power meters tussen de panelen en de Sigen niet uitvoerbaar is. Gebruik de https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur en de Solar Edge integratie voor de zonne opwek.

Iemand ervaring met beide addons? Ik heb ze beiden werkend. Ik ben alleen niet zo'n wonder nog op het gebied van geavanceerde automatiseringen. Heb nu dit draaien en de aansturing werkt maar kan waarschijnlijk veel beter aangezien ik dit met hulp van Chat GPT gemaakt heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
alias: DAO → Sigenergy | Batterij sturen via DAO
description: Gebruik DAO‑output om de Sigenergy‑ESS te laden of ontladen
triggers:
  - entity_id:
      - input_number.dao_from_battery
      - input_boolean.dao_balance_switch
      - input_select.dao_set_operating_mode1
    trigger: state
  - at: input_datetime.dao_stop_inverter
    id: dao_stop_trigger
    trigger: time
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ is_state('input_boolean.dao_balance_switch','on') }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: select.sigen_plant_remote_ems_control_mode
            data:
              option: Maximum Self Consumption
            action: select.select_option
          - target:
              entity_id: number.sigen_plant_grid_export_limit
            data:
              value: 0
            action: number.set_value
          - target:
              entity_id:
                - number.sigen_plant_ess_max_charging_limit
                - number.sigen_plant_ess_max_discharging_limit
            data:
      - conditions:
            value_template: |
              {{ is_state('input_boolean.dao_balance_switch','off')
                 and is_state('input_select.dao_set_operating_mode1','Aan')
                 and setpoint_w == 0 }}
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Standby
          - target:
              entity_id:
            data:
      - conditions:
                 and setpoint_w > 0 }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: number.sigen_plant_ess_max_discharging_limit
            data:
              value: |
                {{ [ setpoint_w * to_kw, max_kw ] | min | round(2) }}
          - target:
            data:
              option: Command Discharging (ESS First)
      - conditions:
                 and setpoint_w < 0 }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: number.sigen_plant_ess_max_charging_limit
            data:
                {{ [ ((0 - setpoint_w) * to_kw), max_kw ] | min | round(2) }}
          - target:
            data:
              option: Command Charging (Grid First)
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - target:
            data:
          - target:
              entity_id:
                - number.sigen_plant_grid_export_limit
            data:
variables:
  setpoint_w: "{{ states('input_number.dao_from_battery') | float(0) }}"
  to_kw: 0.001
  max_kw: 12
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Los Tigros Heb je al eens gekeken bij EMHASS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Los Tigros schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:00:
Gebruikt iemand deze addon? https://github.com/corneel27/day-ahead/blob/main/dao/DOCS.md

Ik wil nu middels de data uit deze addon via Modbus van https://github.com/TypQxQ/Sigenergy-Local-Modbus mijn batterij gaan aansturen middels automations. De grootse reden is waarom ik dit wil omdat ik in Home assisant WEL beschikking heb over life zonne opwek maar op de Sigen niet omdat het plaatsen van power meters tussen de panelen en de Sigen niet uitvoerbaar is. Gebruik de https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur en de Solar Edge integratie voor de zonne opwek.

Iemand ervaring met beide addons? Ik heb ze beiden werkend. Ik ben alleen niet zo'n wonder nog op het gebied van geavanceerde automatiseringen. Heb nu dit draaien en de aansturing werkt maar kan waarschijnlijk veel beter aangezien ik dit met hulp van Chat GPT gemaakt heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
alias: DAO → Sigenergy | Batterij sturen via DAO
description: Gebruik DAO‑output om de Sigenergy‑ESS te laden of ontladen
triggers:
  - entity_id:
      - input_number.dao_from_battery
      - input_boolean.dao_balance_switch
      - input_select.dao_set_operating_mode1
    trigger: state
  - at: input_datetime.dao_stop_inverter
    trigger: time
actions:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ is_state('input_boolean.dao_balance_switch','on') }}"
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Maximum Self Consumption
          - target:
              entity_id: number.sigen_plant_grid_export_limit
            data:
          - target:
              entity_id:
            data:
      - conditions:
                 and setpoint_w == 0 }}
        sequence:
          - target:
            data:
          - target:
              entity_id:
            data:
      - conditions:
                 and setpoint_w > 0 }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: number.sigen_plant_ess_max_discharging_limit
            data:
                {{ [ setpoint_w * to_kw, max_kw ] | min | round(2) }}
          - target:
            data:
              option: Command Discharging (ESS First)
      - conditions:
                 and setpoint_w < 0 }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: number.sigen_plant_ess_max_charging_limit
            data:
                {{ [ ((0 - setpoint_w) * to_kw), max_kw ] | min | round(2) }}
          - target:
            data:
              option: Command Charging (Grid First)
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - target:
            data:
          - target:
              entity_id:
                - number.sigen_plant_grid_export_limit
            data:
variables:
  setpoint_w: "{{ states('input_number.dao_from_battery') | float(0) }}"
  to_kw: 0.001
  max_kw: 12
mode: single
Hoezo zou het plaatsen van power meters niet uitvoerbaar zijn? Is er nergens plaats om desnoods een klein extra kastje te plaatsen?
Enfin, ik ben erg blij met hoe de Sigen zelf via AI alles regelt. Hij weet na een paar weken echt behoorlijk goed hoe het verbruik in onze woning in elkaar steekt, houdt rekening met het weer en de verwachte PV opbrengst om te bepalen of, wanneer en hoeveel hij desnoods uit het grid bij koopt. Ik zou toch echt een keer kijken of je toch niet ergens een power meter geplaatst kan krijgen.

Mocht je toch HA willen gebruiken; misschien handig om aan te geven wat je precies wilt bereiken; maximale winst, nul-op-de-meter, ....?
Verder zou je binnen HA ook nog eens naar Node-red kunnen kijken; bij ingewikkelde wensen is het een behoorlijk overzichtelijke manier om blokken achter elkaar te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
ArPi75 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:20:
[...]

Hoezo zou het plaatsen van power meters niet uitvoerbaar zijn? Is er nergens plaats om desnoods een klein extra kastje te plaatsen?
Enfin, ik ben erg blij met hoe de Sigen zelf via AI alles regelt. Hij weet na een paar weken echt behoorlijk goed hoe het verbruik in onze woning in elkaar steekt, houdt rekening met het weer en de verwachte PV opbrengst om te bepalen of, wanneer en hoeveel hij desnoods uit het grid bij koopt. Ik zou toch echt een keer kijken of je toch niet ergens een power meter geplaatst kan krijgen.

Mocht je toch HA willen gebruiken; misschien handig om aan te geven wat je precies wilt bereiken; maximale winst, nul-op-de-meter, ....?
Verder zou je binnen HA ook nog eens naar Node-red kunnen kijken; bij ingewikkelde wensen is het een behoorlijk overzichtelijke manier om blokken achter elkaar te knopen.
Omdat de netwerk kabel dan ingegraven moet worden naar de PV verdeler (waar ook nog de koelkast op zit dus data niet puur PV opwek). Dit is niet te doen. En de benodigde data zit al in Home Assistant. EMHASS gezien maar te complex voor mij. DAO is precies wat de AI functie eigenlijk ook doet dus als
dit draait ben ik blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Los Tigros schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Omdat de netwerk kabel dan ingegraven moet worden naar de PV verdeler (waar ook nog de koelkast op zit dus data niet puur PV opwek). Dit is niet te doen. En de benodigde data zit al in Home Assistant. EMHASS gezien maar te complex voor mij. DAO is precies wat de AI functie eigenlijk ook doet dus als
dit draait ben ik blij.
Zijn genoeg mensen die DAO gebruiken. Idd semi de AI maar dan via HA.

Kijk eens in het Victron topic, die doen alles via DAO en HA.

[ Voor 6% gewijzigd door Bschnitz op 10-08-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Los Tigros schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

dit draait ben ik blij.
Als je wel een stroomkabel hebt liggen kun je dan niet een netwerk verbinding via die stroom kabel laten lopen? Hebben mn schoonouders ook met twee van die tp link kastjes. Werkt prima
Anders dit topic?https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2182602

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Los Tigros
timpel_800 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:02:
[...]

Als je wel een stroomkabel hebt liggen kun je dan niet een netwerk verbinding via die stroom kabel laten lopen? Hebben mn schoonouders ook met twee van die tp link kastjes. Werkt prima
Anders dit topic?https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2182602
Ja dat is puur netwerk. Ik heb prima WIFI. Dat werkt prima en ethernet niet nodig. Het gaat om de comm kabel die dan van de sigenstore naar de schuur zou moeten gaan. Dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

daemonix schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 01:14:
[...]

Voor zover ik weet is het direct modbus over TCP, dus geen API, laat staan API keys.
Dus je hele netwerk kan je batterij bedienen?

@Bschnitz ik ben minder bang dat Home Assistant wordt gehacked dan dat één van de IoT-apparaten wordt gehacked. Camera's of al die crappy Tuya wifi apparaten. Ze staan wel allemaal op een geïsoleerd netwerk, maar de batterij ook. :')

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Sando schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

Dus je hele netwerk kan je batterij bedienen?

@Bschnitz ik ben minder bang dat Home Assistant wordt gehacked dan dat één van de IoT-apparaten wordt gehacked. Camera's of al die crappy Tuya wifi apparaten. Ze staan wel allemaal op een geïsoleerd netwerk, maar de batterij ook. :')
Heel plat wel ja.

Dus op lokaal netwerk niveau is het uhm "makkelijk" om erop te komen en alles te doen mits je weet wat je doet.

Je batterij is basically een open "host" met alle opties.

In HA zet je een niets meer dan een switch om dat HA nu de "Chef" is en dan kan je alles, dus ook andere plugins zoals DAO.

Maar laten we eerlijk zijn, de batterij is Chinees.

Ik ga me hier niet meer druk om maken, of de Chinees kijkt mee of de NSA. Best case Nederland of Duitsland.....

Tegenwoordig mogen ze hoofdlijnen aftappen 😑

Tuya heb er al uit gedaan, dat sloeg helemaal nergens meer op. tasmota for the win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Anunnaki schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:13:
Meer mensen die best vaak opnieuw moeten inloggen in de app?
Important Announcement Regarding 3.1 Version Login Issue and Other Fixes

We are aware that some users have experienced the need to log in repeatedly after updating to App 3.1. After thorough investigation, we have identified the root cause of the issue.

We are pleased to inform you that a fix for this issue, along with other updates such as the 3D House View flickering and rotation problem, will be released in a week. These fixes are part of a broader update aimed at improving your overall experience.

We sincerely appreciate your patience, support, and understanding as we work to deliver a smoother, more reliable experience for all users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Heel plat wel ja.

Je batterij is basically een open "host" met alle opties.

Maar laten we eerlijk zijn, de batterij is Chinees.

Ik ga me hier niet meer druk om maken, of de Chinees kijkt mee of de NSA. Best case Nederland of Duitsland.....
Overheid boeit mij ook niet zoveel. Misschien ben ik te paranoide, maar met alle bad actors en kattenkwaadhackers denk ik eerder aan een indringer die via je electrische tandenborstel je batterij gaat proberen te laten roken.

Het is dan wel niet bedoeld voor de gewone sterveling, maar ik had niet verwacht dat er geen authenticatie op zat.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sando schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 00:44:
[...]

Overheid boeit mij ook niet zoveel. Misschien ben ik te paranoide, maar met alle bad actors en kattenkwaadhackers denk ik eerder aan een indringer die via je electrische tandenborstel je batterij gaat proberen te laten roken.

Het is dan wel niet bedoeld voor de gewone sterveling, maar ik had niet verwacht dat er geen authenticatie op zat.
Welkom bij modbus. Dat is niet bedacht met veiligheid in gedachten en al decades oud. Ik denk dat het al in de jaren 80 veel werd gebruikt door PLC's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Sando schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 00:44:
[...]

Microsegmentatie is hier de uitkomst. Alles in één groot open netwerk deden we natuurlijk al niet meer <+:) maar alle IoT-devices in hetzelfde IoT-netwerk geeft inderdaad ook risico's.
Precies de reden waarom ik al een poos geleden mijn IoT-devices in meerdere verschillende IoT-netwerken heb opgedeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen2311
Bschnitz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Ideeën:

[Afbeelding]
Het is inmiddels gelukt. Dank voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Heef iemand hier trouwens de 5+ extended Warranty gekocht? Je kan het via de app aanschaffen, echter als ik alles toevoeg kom je op 1.340 euro ex BTW :(

Gateway: 200
Energy Controller: 400
2x8kW Batterij 740

Of welk onderdeel hierin is het meest 'kwetsbaar'? Misschien is het ook verstandig om bijv alleen de Energy Controler te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen2311
Ik heb een Sigenergy 15kw omvormer.
Via modbus heb ik een totaal meting ingekoppeld op modbus lijn 1 adres 001

Ook via modbus heb ik een omvormer (modbus kwh meter) ingekoppeld, deze op lijn 2, met adres 001.
Nu wil ik graag een tweede omvormer (kwh meter) inkoppelen op lijn 2, met een nader adres. maar deze word niet gezien.

kan er maar 1 component ingelezen worden ?
Weet iemand dat ?
Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste