Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paqbro
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 22:42
Bij uitschalelen van de hoofdzekeringen werkt plotseling de eilandmodus niet meer, het hele huis zit dan zonder stroom.

Waarschijnlijk heb ik bij het kijken naar de instellingen onder netcode parameters iets veranderd zonder er erg in te hebben. Welke instellingen moeten aan staan ?

[ Voor 7% gewijzigd door Paqbro op 11-08-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paqbro
… is al opgelost. Waarschijnlijk hield de cache van de browser de oude instellingen vast. Onder gateway bleek off-grid uitgeschakeld te staan (na verwijderen cache geheugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:26
EB W schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:27:
Heef iemand hier trouwens de 5+ extended Warranty gekocht? Je kan het via de app aanschaffen, echter als ik alles toevoeg kom je op 1.340 euro ex BTW :(

Gateway: 200
Energy Controller: 400
2x8kW Batterij 740

Of welk onderdeel hierin is het meest 'kwetsbaar'? Misschien is het ook verstandig om bijv alleen de Energy Controler te doen...
De inverter zal als eerste kapot gaan gemiddeld gezien.

De gateway is niets anders dan een meterkast, betwijfel zeer sterk dat die snel kapot zal gaan, maar ervaring heeft hier nog niemand mee.

Mijn idee is ongeveer dit:

Batterij: 20 jaar.
Omvormer: 15 jaar.
Gateway: 20 jaar.

Dus....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paqbro
Mijn enphase zonnepanelen heb ik aangesloten op de smart port van de gateway.
Bij off grid schakelen de zonnepanelen uit, zou graag zien dat bij het afschakelen van het grid mijn zonnepanelen de accu’s opladen, hoe is dit te veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Paqbro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:18:
Mijn enphase zonnepanelen heb ik aangesloten op de smart port van de gateway.
Bij off grid schakelen de zonnepanelen uit, zou graag zien dat bij het afschakelen van het grid mijn zonnepanelen de accu’s opladen, hoe is dit te veranderen ?
Bij mij starten het systeem na een paar minuutjes weer op en levert gewoon stroom. Heb wel een SolarEdge, maar dat zou gewoon moeten kunnen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paqbro
Oke, dus hij gaat eerst uit.
Ik zal het systeem eens een paar minuten offline laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paqbro
Paqbro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:49:
… is al opgelost. Waarschijnlijk hield de cache van de browser de oude instellingen vast. Onder gateway bleek off-grid uitgeschakeld te staan (na verwijderen cache geheugen)
Te vroeg gejuicht, systeem gaat nog steed helemaal plat bij off-grid.
Nu blijkt de netfrequentie en netspanning af te wijken . (45 Hz oa)

Support kan verder niets doen en adviseert om een ticket aan te maken voor technische controle door Sigenergy. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paqbro
Bschnitz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Bij mij starten het systeem na een paar minuutjes weer op en levert gewoon stroom. Heb wel een SolarEdge, maar dat zou gewoon moeten kunnen.
Heb het systeem een half uur geleden in Eilandmodus gekregen, na een half uur nog steeds geen zonnepanelen via de smart port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Paqbro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Heb het systeem een half uur geleden in Eilandmodus gekregen, na een half uur nog steeds geen zonnepanelen via de smart port.
Er is geen speciale instelling ervoor ofzo....

Alles wat ik weet wat de installateur heeft gedaan is stroom rechts of links on laten lopen, whatever that means.

Voor de rest staat dat ding van mij ook op de smartport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 21:06
Los Tigros schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:06:
[...]

Ja dat is puur netwerk. Ik heb prima WIFI. Dat werkt prima en ethernet niet nodig. Het gaat om de comm kabel die dan van de sigenstore naar de schuur zou moeten gaan. Dat is een ander verhaal.
Je hebt draadloze rs485 modules van sigen (sub 1g module) werkt top. Ik had ook geen zin in kabel van zolder naar de EC, module werkt top draadloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Tigros
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 10:02
vincentvs93 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Je hebt draadloze rs485 modules van sigen (sub 1g module) werkt top. Ik had ook geen zin in kabel van zolder naar de EC, module werkt top draadloos
Oh bedankt voor de tip! Heb je toevallig een linkje? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen2311
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20-08 19:29
Bschnitz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:28:
[...]

Er is geen speciale instelling ervoor ofzo....

Alles wat ik weet wat de installateur heeft gedaan is stroom rechts of links on laten lopen, whatever that means.

Kan het te maken hebben met de fase volgorde. Dit was bij mij ook het probleem. Fase 1 en 2 omgewisseld en opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
jurgen2311 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:16:
[...]

Kan het te maken hebben met de fase volgorde. Dit was bij mij ook het probleem. Fase 1 en 2 omgewisseld en opgelost
@Paqbro

Zie ook deze opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:23
jurgen2311 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:16:
[...]

Toen de installateur bij mij installeerde gaf de software zelf aan dat er fasen waren omgedraaid. Dit is toen direct gewijzigd en toen vond de software het OK.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:33
Bschnitz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:28:
[...]

@Paqbro
Is het niet de bedoeling dat de smartport altijd uit worden gezet bij offgrid? Ik dacht dat die aansluitingen juist bedoeld zijn voor de zware jongens in de woning zoals een laadstation of zwembad. Die mogen inderdaad altijd uitgeschakeld worden bij offgrid om capaciteit van de batterij juist over te houden voor de belangrijkere aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paqbro
@ Anunnaki:

Maar zonnepanelen wil je juist wel als je offgrid werkt.
Iemand waarbij de panelen van een externe omvormer (AC) wel blijven werken en hoe zijn ze aangesloten ?

@ Bschnitz:
Heb je misschien een extra meter aangesloten omdat het bij jou wel werkt ?

[ Voor 20% gewijzigd door Paqbro op 12-08-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paqbro
ArPi75 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Toen de installateur bij mij installeerde gaf de software zelf aan dat er fasen waren omgedraaid. Dit is toen direct gewijzigd en toen vond de software het OK.
Hier hetzelfde, het is alleen een raar gezicht met zwart op 1 en bruin op 2, zou de fase draairichting beter op negatief gezet kunnen worden maar dat kan iig niet in de app. ingesteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Paqbro schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:02:
@ Anunnaki:

Iemand waarbij de panelen van een externe omvormer (AC) wel blijven werken en hoe zijn ze aangesloten ?
Bij mij hebben ze bij de installatie enkel de hoofdschakelaar omgeleid naar de gateway en van de gateway weer terug naar de meterkast.
De AC-gekoppelde PV is dus gewoon in de meterkast aangesloten gebleven zoals het was en zit dus in mijn geval via een powermeter op de backup van de gateway.

Ik heb recent toen ik een keer aan een familielid de off-grid functie liet zien gezien dat de Enphase IQ-relay in storing sprong met een melding over de netfrequentie. De accu zat op dat moment nagenoeg vol.
Dus het lijkt erop dat de installatie ook op de backuppoort de frequentie aanpast om daar aangesloten PV te "sturen". Wanneer de accu in elk niet vol is gaat de productie van de PV gewoon door in elk geval wanneer het systeem off-grid gezet wordt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:00

Mipatje

Petrolhead

He, he, eindelijk is iets wat ik weet. Bij 3 fase stroom moet de gateway rechtsom worden aangesloten. Ik heb op mijn gateway een aansluiting voor een 3 fase generator. Deze moet dan ook voor rechtsom draaiende 3 fase zijn afgesteld. De meeste krachtstoom motoren starten ook niet op alle 3 de fases tegelijk maar in achter elkaar procedure, deze is rechtsom.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 18:52
ArPi75 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:23:
[...]

Bij mij hebben ze bij de installatie enkel de hoofdschakelaar omgeleid naar de gateway en van de gateway weer terug naar de meterkast.
De AC-gekoppelde PV is dus gewoon in de meterkast aangesloten gebleven zoals het was en zit dus in mijn geval via een powermeter op de backup van de gateway.
same here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
@ Anunnaki:

@ Bschnitz:
Heb je misschien een extra meter aangesloten omdat het bij jou wel werkt ?
Nee, direct zonder wat ertussen op de smartport.

Wel met toestemming van Sigen, hiervoor had ik er wel een meter tussen, maar dat vond ik maar niks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zo, de batterij draait naar tevredenheid en is opgeleverd. Test gedaan met netuitval, werd perfect opgevangen. De servers hebben er niets van gemerkt. Gelukkig wel de grotere batterijen gekregen, dus we zitten nu op 27 kWh netto, dat ligt dicht bij wat ik uiteindelijk wil. Plaatsing op de 1e verdieping was niet echt mogelijk doordat daar al pijpen van de airco liepen, de batterij staat nu voor de garage op de oprit en de gateway hangt in de trapkast tegen de muur van de meterkast. Nu spelen met de parameters. ;)

27 kWh (Bat 10, 12 kW omvomer).

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 12-08-2025 16:46 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:43
Kan je ook het verbruik per fase gelijktrekken met de app?
Voorbeeld: panelen leveren 18 kW, 6 kW per fase,
verbruik is op fase 1: 3 kW, op fase 2: 8 kW en op fase 3: 7 kW.

In deze situatie wordt er toch het net aangesproken om de fases te compenseren.

Kan je dit regelen in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
CEdS schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:57:

In de app niet dat ik weet, maar wel dacht ik via de plugin voor HA. Die is best uitgebreid. Wellicht kan dat iemand zeggen hier die de plugin ook gebruikt voor sturen ipv alleen uitlezen zoals mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-09 05:14
CEdS schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:57:

Dit regelt de Sigenstor goed. In jouw voorbeeld wordt er niets van het net gehaald. Althans niet in mijn setup met de AI ingeschakeld. Andersom regelt hij het ook per fase als er 1 dreigt boven de max te komen. Zo voorkomt hij overbelasting van je aansluiting ook per fase. Voor die laatste moet je misschien peakshaving ingeschakeld hebben ( dat is bij mij zo). Voor jouw voorbeeld heb ik niets apart in de app ingesteld, dat gaat blijkbaar vanzelf.

[ Voor 11% gewijzigd door kliffen op 12-08-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:35
Misschien heeft het er ook mee te maken wat je hier hebt ingesteld? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC4TPisN5bhQ9LDDY6h4RXMwrpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NStiAfB6GEynAyL1bK7vgsTF.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

kliffen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Dit regelt de Sigenstor goed. In jouw voorbeeld wordt er niets van het net gehaald. Althans niet in mijn setup met de AI ingeschakeld. Andersom regelt hij het ook per fase als er 1 dreigt boven de max te komen. Zo voorkomt hij overbelasting van je aansluiting ook per fase. Voor die laatste moet je misschien peakshaving ingeschakeld hebben ( dat is bij mij zo). Voor jouw voorbeeld heb ik niets apart in de app ingesteld, dat gaat blijkbaar vanzelf.
Dat betekent dat de geleverde power per fase apart geregeld kan worden?
Een 3-fase PV-omvormer kan dat voor zover ik weet namelijk niet.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:00:
[...]

Dat betekent dat de geleverde power per fase apart geregeld kan worden?
Een 3-fase PV-omvormer kan dat voor zover ik weet namelijk niet.
Een losse pv omvormer misschien niet, maar de sigen hybrid inverter wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
kliffen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Een losse pv omvormer misschien niet, maar de sigen hybrid inverter wel. Maar misschien alleen als er ook een batterij is aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:23:
Misschien heeft het er ook mee te maken wat je hier hebt ingesteld? [Afbeelding]
Ja, en dan in het dropdown gedeelte de total power veranderen naar vermogen per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Het platform van Sigenergy is een fraai geheel. Nu ben ik me aan het oriënteren op V2G, maar heb geen interesse in een stationaire accu thuis. Daarvoor wil ik juist de accu van de auto gebruiken.

Ja, ik weet dat ik dan niet altijd over die accu kan beschikken, want als de auto weg is, is er geen accu. Maar de situatie hier is dat die auto er toch vrij vaak staat. Ook overdag. Dus de keren dat die er niet staat neem ik dan voor lief. Dat spaart het geld (en het milieu) voor de stationaire accu thuis.

Maar wat ik nu niet op de site van Sigenergy kan vinden is of die V2G-laadpaal van hen ook op zichzelf kan functioneren. Kan ik toe met alleen die laadpaal, of heb ik daar extra modules voor nodig om die te laten werken?
Welke dan?

En wellicht ten overvloede: ik zit dus te kijken naar zuiver die V2G-laadpaal en dus ook niet de PV-omvormer.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
Volgens mij is de v2g charger alleen mogelijk met de DC charger, en deze kan alleen maar als onderdeel van de toren zijn. Dus het lijkt mij dat jouw idee niet werkt. Ook heb je de omvormer nodig om de dc stroom om te zetten naar ac voor je huis.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:14
@Hippe Lip je hebt inderdaad de Sig Energy Controller nodig bovenop de EV DC charger. In hun installatie documentatie vind je ook een Nederlandse installatie handleiding waarin ze ook het voorbeeld laten zien van deze 2 elementen tegen de muur gemonteerd: https://www.sigenergy.com/nl/support/download

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:32:
Het platform van Sigenergy is een fraai geheel. Nu ben ik me aan het oriënteren op V2G, maar heb geen interesse in een stationaire accu thuis. Daarvoor wil ik juist de accu van de auto gebruiken.

Ja, ik weet dat ik dan niet altijd over die accu kan beschikken, want als de auto weg is, is er geen accu. Maar de situatie hier is dat die auto er toch vrij vaak staat. Ook overdag. Dus de keren dat die er niet staat neem ik dan voor lief. Dat spaart het geld (en het milieu) voor de stationaire accu thuis.

Maar wat ik nu niet op de site van Sigenergy kan vinden is of die V2G-laadpaal van hen ook op zichzelf kan functioneren. Kan ik toe met alleen die laadpaal, of heb ik daar extra modules voor nodig om die te laten werken?
Welke dan?

En wellicht ten overvloede: ik zit dus te kijken naar zuiver die V2G-laadpaal en dus ook niet de PV-omvormer.
Vergeet het idee dat je een auto geheel als thuisaccu kan gebruiken.

Er zijn bergen aan limitaties zoals garantie en hoeveel kWh of tijd qua laden en ontladen.

Het is een extraatje en meer zal het voorlopig niet worden. Wellicht over 10 jaar met een andere type samenstelling batterij en slimmere auto computers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Misschien heb ik iets gemist? Is het niet zo dat het V2G in Nederland nog niet is toegestaan. Ook op de site van Sig vind ik NL nog niet vermeld. Wel andere landen in Eu met bepaalde type EV van bepaalde merken.
Ik meen dat er in Utrecht een proef loopt met Renault 5e. Maar voor de gewone consument is het nog niet ter beschikking. Klopt dit dan niet?

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Mipatje schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:08:
Misschien heb ik iets gemist? Is het niet zo dat het V2G in Nederland nog niet is toegestaan. Ook op de site van Sig vind ik NL nog niet vermeld. Wel andere landen in Eu met bepaalde type EV van bepaalde merken.
Ik meen dat er in Utrecht een proef loopt met Renault 5e. Maar voor de gewone consument is het nog niet ter beschikking. Klopt dit dan niet?
De wetgeving ken ik niet precies, maar de dc lader in het sigenstor systeem doet het wel gewoon. Er zijn natuurlijk vereisten, maar op zich zou het vreemd zijn als je thuisaccu wel aan het net kan leveren en de auto accu niet. Het zijn ook niet de accu’s die leveren maar de omvormers. Die maken van de dc stroom de ac stroom. De omvormer die het uit de batterij haalt en het naar het net of je huis stuurt is dezelfde in dit sigenstor systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:32:

Welke dan?

De V2G lader van Sigenergy moet aangesloten worden met een EC/omvormer. En misschien ook nog wel met een accu, maar dat weet ik dus niet zeker. Die EC/omvormer heb je wel nodig omdat de aansturing van de DC lader via de EC/omvormer loopt.
De AC lader heeft geen bidirectionele laad mogelijkheden.
Ik denk dat wat jij zoekt je niet vindt binnen het Sigenergy Programma.

[ Voor 6% gewijzigd door CEdS op 13-08-2025 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
https://www.sigenergy.com/en/index/v2x_compatibility

Dit is dan wel niet de Nederlandse site maar geeft wel een indruk wat de V2X mogelijkheden zijn met een Sigenergy systeem.
En wat @kliffen schrijft, de omvormer levert aan het net, de DC stroom in de auto danwel huisbatterij kan niet eens zo het net in.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dit soort reacties lees ik vaker, ook in andere topics hier of andere platforms als het over V2G gaat. Maar als ik dan doorvraag volgens welke wet- of regelgeving (of andere dwingende regel) het dan precies niet mag, om die wet of regel eens te noemen, dan blijft het steeds stil.

Ja, er zijn allerlei argumenten aan te voeren en er zijn nog heel wat hobbels te nemen zoals belastingwetgeving in verschillende contexten, maar van echt hard ‘niet mogen’ weet ik nix, lijkt geen sprake.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
Er zijn Nederlanders die dit nu al gebruiken. Het werkt dus ook gewoon al in Nederland. Op de Sigen community zie ik de voorbeelden voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Hippe Lip schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Dit soort reacties lees ik vaker, ook in andere topics of platforms als het over V2G gaat. Maar als ik dan doorvraag volgens welke wet- of regelgeving (of andere dwingende regel) het dan precies niet mag, om die wet of regel eens te noemen, dan blijft het steeds stil.

Ja, er zijn allerlei argumenten aan te voeren en er zijn nog heel wat hobbels te nemen zoals belastingwetgeving in verschillende contexten, maar van ‘niet mogen’ weet ik nix, lijkt geen sprake.
Inderdaad, volgens mij bedoelen ze dit nou met roeptoeteren.........

Waarom wel uit een huisbatterij en/of zonnepanelen en niet middels een batterij van een auto. Veel praatjes, omtrent dit onderwerp worden volgens mij in de wereld geholpen door "domme" verkopers die niet een antwoord hebben. Het wordt zelfs op trainingen rondgebazuind (gehoord tijdens Huawei training en een training bij leverancier).

Fijn dat er mensen zijn die wel nadenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
@ Anunnaki:

Uiteraard, maar de smartports geven als ik het goed begrijp standaard die optie voor slimme bediening tijdens noodstroom. Installateur zal dus zoals anderen hier al omschrijven iets moeten instellen/aansluiten om dit op die manier te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
Ik denk dat er ook meer discussie is omtrent V2G omdat ze dit direct via de lader willen initiëren, dus dat de auto direct via de lader aan het grid kan leveren (al dan niet door de net beheerder geregeld). Dit heeft een grote impact op alle openbare laders.

Voor wat betreft V2H, dit zit gekoppeld aan je eigen thuis grid en zal pas naar het net worden verstuurd via je eigen batterij/omvormer/BMS wanneer jij dit wilt.

Op de MySigen forums staat het er inderdaad vol van dat het werkt in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paqbro
Anunnaki schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Uiteraard, maar de smartports geven als ik het goed begrijp standaard die optie voor slimme bediening tijdens noodstroom. Installateur zal dus zoals anderen hier al omschrijven iets moeten instellen/aansluiten om dit op die manier te laten werken.
Beveiliging van de smartport moet uitgezet worden begreep ik, dit is gedaan. Zal het testen zodra mijn systeem weer in off-grid modus wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

EB W schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:45:
@Hippe Lip je hebt inderdaad de Sig Energy Controller nodig bovenop de EV DC charger. In hun installatie documentatie vind je ook een Nederlandse installatie handleiding waarin ze ook het voorbeeld laten zien van deze 2 elementen tegen de muur gemonteerd: https://www.sigenergy.com/nl/support/download
Tja, daar zie je een voorbeeld van hoe het kan. Maar niet wat de minimumconfiguratie is. Dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Dank je.
CEdS schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
De V2G lader van Sigenergy moet aangesloten worden met een EC/omvormer. En misschien ook nog wel met een accu, maar dat weet ik dus niet zeker. Die EC/omvormer heb je wel nodig omdat de aansturing van de DC lader via de EC/omvormer loopt.
De AC lader heeft geen bidirectionele laad mogelijkheden.
Ik denk dat wat jij zoekt je niet vindt binnen het Sigenergy Programma.
Ah kijk, dat is voor mij weer wat nieuwe info. Dank. De omvormer (DC>AC) zit dus niet in die V2G-laadpaal. Maar goed, die heb je dan er dus ook bij nodig, dat is dan wel duidelijk.
Maar als je ook nog een stationaire thuisaccu nodig hebt in de minimumconfiguratie, dan schiet je in mijn ogen het doel (mijn doel) voorbij, namelijk dat je dan geen stationaire (=extra) thuisaccu meer nodig hebt. Die zorgt namelijk voor een extra milieubelasting die ik waar ik niet aan wil bijdragen.

Ik ben dus op zoek naar de minimumconfiguratie voor V2G en wat de kosten daarvan dan ongeveer gaan zijn.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
Ik ben dus op zoek naar de minimumconfiguratie voor V2G en wat de kosten daarvan dan ongeveer gaan zijn.
Je kan Sigenergy een mail sturen met de vraag, uit ervaring weet ik dat ze snel reageren, en anders misschien een installateur gewoon bellen of via app benaderen (bijv ATI solar).

Je moet je beseffen dat je een AC bidirectionele lader hebt en een DC bidirectionele lader. Bij de AC variant doet de auto de omvorming, en is dus de lader goedkoper (bijv die van Enphase die V2X ready is). Bij de DC lader doet de lader de omvorming en ben je dus duurder uit.

Daarnaast zal er een gateway nodig zijn in beide gevallen als je zodra het net wegvalt nog stroom wilt hebben. Ik kan me voorstellen dat je in dit geval wel een kleine accu erbij moet hebben want hij zal toch de communicatie met de auto op gang moeten brengen, maar dat is mijn aannamen ☺️

Zelf heb ik ervoor gekozen om naast de V2H ook 16kW thuisbatterij te nemen want ik besef nu we een grotere auto hebben deze minder vaak aan de lader op de oprit staat (is 100kW). En ik denk dat ik het ook meer in de winter nodig zal hebben omdat er dan minder zon opbrengst is en ik het over meerdere dagen moet uitsmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:11

HenkS

Da_king alias HenkS

Overigens heb ik wel een artikel gevonden over de onderbouwing waarom v2g niet is toegestaan maar wel gebeurt.
Blijft de vraag of dit artikel helemaal klopt maar ik vond het wel interessant:

Bidirectioneel laden is nog niet toegestaan volgens de Nederlandse wet https://share.google/8iD5zFWsDTASjeH04

Edit:
En nog een interessant artikel:
Wanneer kunnen we bidirectioneel laden in Nederland? | ID.nl https://share.google/DvENHinkBib39JWZj

[ Voor 18% gewijzigd door HenkS op 13-08-2025 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
HenkS schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:09:
Overigens heb ik wel een artikel gevonden over de onderbouwing waarom v2g niet is toegestaan maar wel gebeurt.

Bidirectioneel laden is nog niet toegestaan volgens de Nederlandse wet https://share.google/8iD5zFWsDTASjeH04

Edit:
Wanneer kunnen we bidirectioneel laden in Nederland? | ID.nl https://share.google/DvENHinkBib39JWZj
Hoe kan je controleren of de stroom in ja huis/auto accu geladen is van de zon of het net.......succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Edit:
@HenkS Dank voor deze twee links. in beide artikelen wordt er gezegd dat er nog wat in de NL wetgeving moet veranderen voordat V2G toegestaan zou zijn, maar nog steeds zie ik niemand noemen waarom het nou eigenlijk niet zou mogen. Zoals ik al eerder zei: ik ken geen wet- of regelgeving of andere dwingende regel die het verbied. Die staat ook niet genoemd in een van die artikelen. En zolang iets niet verboden is, is het toegestaan, lijkt me.

En Wat ik ook al eerder zei: ja, er zijn nog practische hobbels te nemen zoals rond energiebelasting. Op dit moment kan het zijn dat je onder omstandigheden dubbele energiebelasting betaalt. Dat moge zo zijn en dat vind je mss niet leuk, maar dat is nog geen situatie waarom V2G niet zou mogen.

Ik blijf dus nieuwsgierig waarom 'iedereen' blijft roepen dat V2G niet zou mogen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

CEdS schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:46:
[...]

Hoe kan je controleren of de stroom in ja huis/auto accu geladen is van de zon of het net.......succes
Ik vind dat ook vreemd in beide artikelen. Lijkt wel of ze ervsnuir gaan dat je energie bij v2g opnieuw langs je slimme meter gaat en je huis 'verlaat' en ze het hierdoor een belasting probleem noemen ofzo
Terwijl volgens mij met v2g net zoals met een thuisbatterij en je panelen alles achter je slimme meter gebeurt en dit toch niks mag uitmaken ?
Ik snap die reden ook niet helemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Hippe Lip schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:46:
[...]

@HenkS Dank voor deze twee links. in beide artikelen wordt er gezegd dat er nog wat in de NL wetgeving moet veranderen voordat V2G toegestaan zou zijn, maar nog steeds zie ik niemand noemen waarom het nou eigenlijk niet zou mogen. Zoals ik al eerder zei: ik ken geen wet- of regelgeving of andere dwingende regel die het verbied. Die staat ook niet genoemd in een van die artikelen. En zolang iets niet verboden is, is het toegestaan, lijkt me.

En Wat ik ook al eerder zei: ja, er zijn nog practische hobbels te nemen zoals rond energiebelasting. Op dit moment kan het zijn dat je onder omstandigheden dubbele energiebelasting betaalt. Dat moge zo zijn en dat vind je mss niet leuk, maar dat is nog geen situatie waarom V2G niet zou mogen.

Ik blijf dus nieuwsgierig waarom 'iedereen' blijft roepen dat V2G niet zou mogen.
Volgens mij wordt er ook nergens gezegd dat het niet mag cq verboden is. Echter zijn er nog wel genoeg hobbels te overwinnen zoals wetgeving om het te ondersteunen. En zolang iets wettelijk niet ondersteund wordt gaan bedrijven minder hard rennen of hier ook oplossingen voor aanbieden. Dus dan komt het nog niet heel snel van de grond. Ik denk dat het dat meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
EB W schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:41:
Ik denk dat er ook meer discussie is omtrent V2G omdat ze dit direct via de lader willen initiëren, dus dat de auto direct via de lader aan het grid kan leveren (al dan niet door de net beheerder geregeld). Dit heeft een grote impact op alle openbare laders.

Voor wat betreft V2H, dit zit gekoppeld aan je eigen thuis grid en zal pas naar het net worden verstuurd via je eigen batterij/omvormer/BMS wanneer jij dit wilt.

Op de MySigen forums staat het er inderdaad vol van dat het werkt in NL.
jep werkt gewoon, opent een wereld, ik heb backup in de zomer op 5% en in de winter veel hoger maar met v2g hoeft dat niet meer omhoog, want dan is de auto de backup van de backup geworden!
zijn nog wel wat issues voor modellen die soms na 1 min 30 disconnecten maar dat lossen ze wel op, dit was update 1 dus best goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

HenkS schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:04:
[...]
Volgens mij wordt er ook nergens gezegd dat het niet mag cq verboden is.
@HenkS Ik reageerde op jouw tekst waarin jij dat zelf juist wel beweert:

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anunnaki
Hippe Lip schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:25:
[...]

Ah kijk, dat is voor mij weer wat nieuwe info. Dank. De omvormer (DC>AC) zit dus niet in die V2G-laadpaal. Maar goed, die heb je dan er dus ook bij nodig, dat is dan wel duidelijk.
Maar als je ook nog een stationaire thuisaccu nodig hebt in de minimumconfiguratie, dan schiet je in mijn ogen het doel (mijn doel) voorbij, namelijk dat je dan geen stationaire (=extra) thuisaccu meer nodig hebt. Die zorgt namelijk voor een extra milieubelasting die ik waar ik niet aan wil bijdragen.

Volgens mij is een minimum configuratie een Sigenergy Hybrid controller en een EV DC laadmodule. Accu's zijn geen vereiste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln9zCuibV0hUgcHuMJoISgjr6CE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phzdoUkKfRApK8ejO4N8ZvWB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
Hippe Lip schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

@HenkS Ik reageerde op jouw tekst waarin jij dat zelf juist wel beweert:

[...]
even voor de duidelijkheid, er wordt van alles geroepen , het is niet dat het niet mag, ik heb nergens een officieele wetgeving gevonden dat het niet mag, anders zie ik graag een link naar een overheids site.

Er ontbreekt domweg een wet/regel voor autos die rechtstreeks naar de grid gaan, er is niemand die je tegenhoud. maar dat lijkt me niet van toepassing voor de sigenergy oplossing.

Sigenergy noemt het wel v2x, maar aangezien we het via een EVDC lader moeten doen, is het niet de auto naar de grid , maar de auto naar de batterij/omvormer, want die maakt er weer AC van, en de batterij mocht al naar de grid want die is aangemeld op energieleveren.nl.
ik zie het als een extra batterij module op de bestaande sigenergy , dat mag je ook uitbreiden zonder regeltjes.

andere gedachte:
Denk wel als salderen eindigt dat de animo ervoor het putje in gaat, uiteraard blijft het een "goedkope" manier om je batterij uit de breiden met je auto, maar geld ermee verdienen lijkt me niet de moeite.

Je krijgt immers de energiebelasting niet meer terug als je iets terugstuurt vanaf 2027, dus er moet al een giga verschil in de dagtarieven zitten om, op een goedkoop moment de batterij te vullen en die op het dure moment weer af te geven.
Vandaag is dan een dag , dat het goedkoopste moment 19 cent (13:00) is , en het duurste 48 cent (20:00), maar zonder btw en energiebelasting is die 48 cent nog maar 27cent, en in 2027 krijg je dat ervoor, en dit is een uitzonderlijke dag omdat iedereen om 20:00 zijn airco aan doet :)

Als de prijzen meer zoals op een gemiddelde dag zijn gaat AI daar ook niet op handelen en wordt het net nog zwaarder belast omdat alles in zelfconsumptie mode gaat, hooguit leveren we nog overtollige zonnestroom terug waar we nergens anders mee naar toe kunnen.
.
Als je kijkt naar een gemiddelde dag is de goedkoopste aankoopprijs met btw en belasting en verkoop zonder btw en belasting op het duurste moment een cent of 2 a 3 verschil.

• kliffen
De btw is wel een dingetje nog, waar ongetwijfeld nog door de overheid naar wordt gekeken voordat 2027 ingaat. Veel haken en ogen aan. Energiemaatschappijen krijgen het er ook lastig mee denk ik. Wanneer wel en wanneer geen btw in rekening brengen/vergoeden en bij wie wel en bij wie niet?
Als ik in 2027 als ‘handelaar’ stroom koop en verkoop zit er aan beide kanten in principe btw op. De btw die ik dan betaal om in te kopen breng ik in mindering op de btw van de verkoop. Het verschil tussen de 48 en 27 cent wordt dan kleiner.
In principe is ook alle stroom die ik nodig heb om vervolgens weer te leveren als zakelijke kosten te zien.
Stel ik koop als ondernemer jaarlijks 10000kWh om in de batterij te stoppen. Alle kosten die daarmee gemoeid zijn zijn aftrekbaar.
Vervolgens lever ik 8000kWh terug (bij 80% efficiency), dan zijn al die opbrengsten belast. Levert misschien een paar honderd euro op.
Wie wil al die administratie voor zo’n bedragje? De belastingdienst zeker niet! Laat staan de controles die dan moeten worden gedaan. Dit is me een beerput!

[ Voor 33% gewijzigd door kliffen op 14-08-2025 13:47 ]

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Djaro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

even voor de duidelijkheid, er wordt van alles geroepen , het is niet dat het niet mag, ik heb nergens een officieele wetgeving gevonden dat het niet mag, anders zie ik graag een link naar een overheids site.

Er ontbreekt domweg een wet/regel voor autos die rechtstreeks naar de grid gaan, er is niemand die je tegenhoud. maar dat lijkt me niet van toepassing voor de sigenergy oplossing.

Sigenergy noemt het wel v2x, maar aangezien we het via een EVDC lader moeten doen, is het niet de auto naar de grid , maar de auto naar de batterij/omvormer, want die maakt er weer AC van, en de batterij mocht al naar de grid want die is aangemeld op energieleveren.nl.
ik zie het als een extra batterij module op de bestaande sigenergy , dat mag je ook uitbreiden zonder regeltjes.

andere gedachte:
Denk wel als salderen eindigt dat de animo ervoor het putje in gaat, uiteraard blijft het een "goedkope" manier om je batterij uit de breiden met je auto, maar geld ermee verdienen lijkt me niet de moeite.

Je krijgt immers de energiebelasting niet meer terug als je iets terugstuurt vanaf 2027, dus er moet al een giga verschil in de dagtarieven zitten om, op een goedkoop moment de batterij te vullen en die op het dure moment weer af te geven.
Vandaag is dan een dag , dat het goedkoopste moment 19 cent (13:00) is , en het duurste 48 cent (20:00), maar zonder btw en energiebelasting is die 48 cent nog maar 27cent, en in 2027 krijg je dat ervoor, en dit is een uitzonderlijke dag omdat iedereen om 20:00 zijn airco aan doet :)

Als de prijzen meer zoals op een gemiddelde dag zijn gaat AI daar ook niet op handelen en wordt het net nog zwaarder belast omdat alles in zelfconsumptie mode gaat, hooguit leveren we nog overtollige zonnestroom terug waar we nergens anders mee naar toe kunnen.
.
Als je kijkt naar een gemiddelde dag is de goedkoopste aankoopprijs met btw en belasting en verkoop zonder btw en belasting op het duurste moment een cent of 2 a 3 verschil.
eens, is niet te doen
zullen wel met iets creatiefs komen als belasting op je batterij capaciteit of totale zonnepanelen vermogen ofzo haha
We gaan het zien, ondertussen kunnen we hier lekker prutsen en delen en ons voorbereiden om de tijd na salderen :-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:37
🔋 Winst, autonomie of levensduur: welke strategie past bij jou?

De afgelopen weken heb ik een vergelijkingstest gedaan tussen mijn systeem en dat van de buren: beide Sigenstor 8 kWh met 4.800 Wp PV, AI-modus Max Profit, Verbeterde Spaarstand, gelijke zonneligging/opbrengst/verbruik.

Strategieën:
  • 14–14 → meer verkopen bij lage prijs → iets hogere korte-termijn winst.
  • 14–0,06 → meer zelfverbruik, minder netafname → marginaal lagere winst, meer autonomie.
📉 Verschil op weekbasis: ± € 1,25 in het voordeel van de buren (14–14).
📅 Op jaarbasis groeit dat verschil, maar de keuze draait om prioriteit: maximale winst, balans of levensduur.

Vergelijking Tibber-appresultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkoqhvVWHZhOlkjlbKxJqYL5kF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BCUSLO75HFKpvXv8MK46dCga.jpg?f=user_large

Mijn indrukken:
  • 14–14 is actiever: sneller laden bij lage prijs, sneller ontladen bij gunstige verkoopprijs.
  • 14–0,06 richt zich meer op autonomie: minder netafname, meer PV-eigenverbruik, iets minder verkoop.
  • Op korte termijn is het winstverschil klein; over een jaar kan dat verschil groter worden.
📷 SOC-verloop
Buren (14–14-strategie) vs. ik (14–0,06-strategie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgPT8zSYI-9Pg6Uvq4750VjUYmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cojU3fFEYKulbNBuWFD3bqiw.jpg?f=fotoalbum_large

🚘 Metafoor: een batterij is geen oldtimer
Een batterij kopen en hem sparen “voor later” is als een sportwagen kopen en hem in de garage laten wachten op betere tijden — terwijl de toekomst al opstijgt.
Batterijen worden niet meer waard. Ze verouderen, ook als je ze niet gebruikt. Tegen de tijd dat jij hem nog hebt, zijn er nieuwere, goedkopere en slimmere varianten.

💡 Vanaf 2027 vervalt de salderingsregeling: zelfverbruik loont, slimme inzet wordt belangrijker dan ooit.

N.B.
Deze test bewijst niet welke strategie de “beste” is. Hij laat alleen zien hoe instellingen en AI-gedrag samen het resultaat vormen. Elke setup heeft zijn eigen optimale balans tussen efficiëntie, autonomie en financiële opbrengst.

Ter context:
In deze vergelijking zijn bewust twee uitersten gekozen: 14–14 en 14–0,06. Er bestaan vele andere mogelijke combinaties van tarieven en coëfficiënten, maar die zijn buiten beschouwing gelaten. Doel van deze test was niet om alle varianten door te rekenen, maar om te laten zien hoe uiteenlopende strategieën zich kunnen gedragen in de praktijk — en hoe sommigen hun batterij “sparen” in plaats van voor maximale winst te gaan

• kliffen
duoruvis schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:24:

De afgelopen weken heb ik een vergelijkingstest gedaan tussen mijn systeem en dat van de buren: beide Sigenstor 8 kWh met 4.800 Wp PV, in AI-modus Max Profit, met gelijke PV-zonneligging en vergelijkbare opbrengst en verbruik.

Strategieën:
  • 14–0,06 → meer zelfverbruik, minder netafname → marginaal lagere winst, meer autonomie.
📅 Op jaarbasis groeit dat verschil, maar de keuze draait om prioriteit: maximale winst, balans of levensduur.

[Afbeelding]
Theoretisch spaar je nog 20kWh heen en weer aan omzetverliezen.
Dat is 4 kWh ongeveer *20 cent. Dan blijft er maar heel weinig verschil over. Zeer nuttige vergelijking, dank je!

• ArPi75

De afgelopen weken heb ik een vergelijkingstest gedaan tussen mijn systeem en dat van de buren: beide Sigenstor 8 kWh met 4.800 Wp PV, in AI-modus Max Profit, met gelijke PV-zonneligging en vergelijkbare opbrengst en verbruik.

Strategieën:

[Afbeelding]

Mijn indrukken:
  • 14–14 is actiever: sneller laden bij lage prijs, sneller ontladen bij gunstige verkoopprijs.
  • 14–0,06 richt zich meer op autonomie: minder netafname, meer PV-eigenverbruik, iets minder verkoop.
  • Op korte termijn is het winstverschil klein; over een jaar kan dat verschil groter worden.
📷 SOC-verloop
[Afbeelding]

Een batterij kopen en hem sparen “voor later” is als een sportwagen kopen en hem in de garage laten wachten op betere tijden — terwijl de toekomst al opstijgt.
Batterijen worden niet meer waard. Ze verouderen, ook als je ze niet gebruikt. Tegen de tijd dat jij hem nog hebt, zijn er nieuwere, goedkopere en slimmere varianten.

💡 Vanaf 2027 vervalt de salderingsregeling: zelfverbruik loont, slimme inzet wordt belangrijker dan ooit.

N.B.
Deze test bewijst niet welke strategie de “beste” is. Hij laat alleen zien hoe instellingen en AI-gedrag samen het resultaat vormen. Elke setup heeft zijn eigen optimale balans tussen efficiëntie, autonomie en financiële opbrengst.

Ter context:
In deze vergelijking zijn bewust twee uitersten gekozen: 14–14 en 14–0,06. Er bestaan vele andere mogelijke combinaties van tarieven en coëfficiënten, maar die zijn buiten beschouwing gelaten. Doel van deze test was niet om alle varianten door te rekenen, maar om te laten zien hoe uiteenlopende strategieën zich kunnen gedragen in de praktijk — en hoe sommigen hun batterij “sparen” in plaats van voor maximale winst te gaan
Mooi om te zien hoe relatief weinig verschil er zit tussen deze twee strategiën, met toch een zo grote interval. Zou misschien eens interessant zijn om te zien wat bijvoorbeeld 14-12 strategie zou doen, beetje tussen de beide andere in. Gevoelsmatig zou je zeggen dat het geld zou moeten kosten als hij voor dezelfde prijs in/verkoopt door 14/14 aan te houden. Er zijn toch immers omzetveriezen bij het omzetten van DC naar AC.
Mooi ook dat je twee bijna identieke situaties hebt om te kunnen experimenteren. Zelf pruts ik hier wat aan de parameters en probeer te kijken wat dat met het gedrag doet.
ik heb zelf bij buying: 1,21*price + 14,76 en bij selling 1,18*price + 6 op dit moment. Voor mijn gevoel koopt hij nu nog iets te snel in van het net omdat halverwege de middag (ergens tussen 14-16u) vaak de accu vol zit en het systeem dan gaat exporteren met op dat moment nog relatief lage prijzen. Gevoelsmatig zou het beter zijn geweest om dan niet in te kopen en pas wat later in de middag vol te zitten.
Verkopen heb ik nu een redelijk goed gevoel bij; als er relatief weinig winst te halen is 's avonds rond 21u, dan dumpt hij niets maar doet dat dan pas 's ochtends.

Als het systeem 's avonds wel stroom verkoopt, dan heeft hij nu een periode lang tot ongeveer 40-50% verkocht, waarna hij nog ongeveer 20% nodig heeft om de nacht te overbruggen en hij 's ochtends tot 15% (= mijn reserve voor stroomstoring) dumpt. Gisteravond heeft hij echter veel meer gedumpt, met als gevolg dat hij vannacht 4kWh heeft moeten inkopen en dat terwijl de tarieven nou ook weer niet extreem laag waren vanochtend. Misschien heeft het echter met de relatief hoge prijs gisteravond te maken.

PS, bij mij staat hij idd ook op max profit ingesteld. Ik maak het hem soms wel moeilijk doordat ik op onregelmatige momenten een EV inplug om te laden waarbij ik er meestal wel aan denk om dat op te geven zodat het systeem weet dat de EV gaat laden, maar waarbij ik tevens (als ik dan wakker ben) de Sigen handmatig op zelfverbruik instel zodat de EV niet de accu gaat leegtrekken.
PS. Hoe heb je de bedragen bepaald? Ik neem aan buiten Sigen software om?

• Djaro

Strategieën:

[Afbeelding]

Mijn indrukken:
📷 SOC-verloop
[Afbeelding]

N.B.

Ter context:
Very nice, altijd leuke testjes die je doet die inzicht brengen.

Als ik een idee mag opwerpen voor als je weer zin hebt in een nieuwe test :D
Dan graag een test tussen nu en met de verkoop instelling van 1-1-2027 als we niet meer mogen salderen.
Een blik op de toekomst zeg maar.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08
kliffen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:08:
De btw is wel een dingetje nog, waar ongetwijfeld nog door de overheid naar wordt gekeken voordat 2027 ingaat.
Als particulier zal je waarschijnlijk van de KOR gebruik maken lijkt me? Dan kan je de BTW niet aftrekken, maar heb je ook geen administratie nodig. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• kliffen
Puppetmaster schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Als particulier zal je waarschijnlijk van de KOR gebruik maken lijkt me? Dan kan je de BTW niet aftrekken, maar heb je ook geen administratie nodig. :)
Nu inderdaad wel, maar als ze het echt zo gek maken dat ik wel btw mag betalen, maar niet meer krijg op hetzelfde product ga ik die KOR zeker heroverwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Tarievenvergelijking strategieën – vervolg op batterijmetafoor-test

De afgelopen vergelijking tussen 14–14 en 14–0,06 gaf verrassend kleine verschillen, ondanks de grote interval in verkoopprijs.
Dank voor alle reacties en suggesties daarop!

Omdat de methode met Tibber-app (€ en kWh) en Sigen-app (SOC-plaatjes) snel en duidelijk werkt, gaan we die zelfde werkwijze herhalen voor nieuwe strategieën.

Plan:
  • Elke strategie testen we 1 week (net als vorige keer).
  • Zelfde setup: beide systemen = Sigenstor 8 kWh, PV 4.800 Wp, AI-modus Max Profit, Verbeterde Spaarstand, gelijke zonneligging/opbrengst/verbruik.
  • Per strategie: tabel met Tibber-resultaten (€ en kWh), korte indruk, en SOC-verloop van 2 dagen met het grootste verschil.
Oproep:
Heb je een strategie die je getest wilt zien, geef die hier door met exacte instellingen:
  • Buying: k × prijs + b
  • Selling: k × prijs + b
  • Vermeld of de test op mijn systeem, de buren of beide uitgevoerd moet worden.
We starten in september, maar ik verzamel nu alvast de suggesties zodat we de volgorde kunnen plannen.
Er zullen maximaal 3 testen worden uitgevoerd.

📌 Extra berekeningen zoals round-trip verlies of cycli doe ik pas achteraf op basis van de eenvoudige weekdata.

🔗 Vorige test (14–14 vs 14–0,06) + batterijmetafoor: https://gathering.tweaker...message/83168210#83168210

N.B. Elke strategie wordt één week getest (zoals de vorige keer). In die week kan het voorkomen dat, indien gewenst, de buren en ik twee verschillende tarieven kunnen hanteren.

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 15-08-2025 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
ArPi75 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Mooi om te zien hoe relatief weinig verschil er zit tussen deze twee strategiën, met toch een zo grote interval. Zou misschien eens interessant zijn om te zien wat bijvoorbeeld 14-12 strategie zou doen, beetje tussen de beide andere in. Gevoelsmatig zou je zeggen dat het geld zou moeten kosten als hij voor dezelfde prijs in/verkoopt door 14/14 aan te houden. Er zijn toch immers omzetveriezen bij het omzetten van DC naar AC.
Mooi ook dat je twee bijna identieke situaties hebt om te kunnen experimenteren. Zelf pruts ik hier wat aan de parameters en probeer te kijken wat dat met het gedrag doet.
ik heb zelf bij buying: 1,21*price + 14,76 en bij selling 1,18*price + 6 op dit moment. Voor mijn gevoel koopt hij nu nog iets te snel in van het net omdat halverwege de middag (ergens tussen 14-16u) vaak de accu vol zit en het systeem dan gaat exporteren met op dat moment nog relatief lage prijzen. Gevoelsmatig zou het beter zijn geweest om dan niet in te kopen en pas wat later in de middag vol te zitten.
Verkopen heb ik nu een redelijk goed gevoel bij; als er relatief weinig winst te halen is 's avonds rond 21u, dan dumpt hij niets maar doet dat dan pas 's ochtends.

Als het systeem 's avonds wel stroom verkoopt, dan heeft hij nu een periode lang tot ongeveer 40-50% verkocht, waarna hij nog ongeveer 20% nodig heeft om de nacht te overbruggen en hij 's ochtends tot 15% (= mijn reserve voor stroomstoring) dumpt. Gisteravond heeft hij echter veel meer gedumpt, met als gevolg dat hij vannacht 4kWh heeft moeten inkopen en dat terwijl de tarieven nou ook weer niet extreem laag waren vanochtend. Misschien heeft het echter met de relatief hoge prijs gisteravond te maken.

PS, bij mij staat hij idd ook op max profit ingesteld. Ik maak het hem soms wel moeilijk doordat ik op onregelmatige momenten een EV inplug om te laden waarbij ik er meestal wel aan denk om dat op te geven zodat het systeem weet dat de EV gaat laden, maar waarbij ik tevens (als ik dan wakker ben) de Sigen handmatig op zelfverbruik instel zodat de EV niet de accu gaat leegtrekken.
PS. Hoe heb je de bedragen bepaald? Ik neem aan buiten Sigen software om?
Klopt. De buy/sell-coëfficiënten heb ik in de Sigen-app zelf ingesteld op basis van tarieven uit eerdere posts hier. Laden en ontladen gebeurt dus volledig via Sigen.

Voor de vergelijking heb ik alleen de Tibber-app gebruikt om de weektotalen (kWh en €) uit te lezen. Die cijfers zet ik direct in de tabel, inclusief omzetverliezen en AI-beslissingen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Puppetmaster schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Die snap ik niet helemaal en klinkt voor mij alsof je twee werelden door elkaar gebruikt.

Als particulier’ en ‘KOR’. Dat gaat niet samen. KOR = Kleine Ondernemers Regeling.

En dan snap ik niet waarom je die KOR erbij haalt, want is wat je beschrijft niet precies de situatie waarin elke particulier zit vanaf 01-01-2027? Je kunt geen BTW aftrekken en geen BTW in rekening brengen. Daar heb je toch helemaal geen onderneming met KOR voor nodig?
En ook hoeft de particulier (net als de KOR-ondernemer) geen administratie bij te houden.

Waar gaat mijn redenering mank of vergeet ik iets?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Anunnaki schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:08:
[...]

Volgens mij is een minimum configuratie een Sigenergy Hybrid controller en een EV DC laadmodule. Accu's zijn geen vereiste.

[Afbeelding]
@Anunnaki Dank voor dit fraaie plaatje! (y)

Hierin zie ik ook een omvormer voor de PV-panelen zitten in deze minimumconfiguratie. Dat lijkt dan toch niet de minimumconfiguratie? Want dat zou betekenen dat dit systeem niet bruikbaar is voor iemand zonder PV?

En verder ziet het er voor mij als leek op dit gebied (=met dit merk apparatuur) toch nog best complex uit.
Ik zie er ook een cloud-component in zitten. Is die cloud een noodzakelijk element in het geheel om te kunnen functioneren?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Je hoeft geen panelen op de omvormer aan te sluiten.

En zonder internet doet hij niks althans niet veel.

[ Voor 34% gewijzigd door timpel_800 op 14-08-2025 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
Hippe Lip schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Die snap ik niet helemaal en klinkt voor mij alsof je twee werelden door elkaar gebruikt.

Als particulier’ en ‘KOR’. Dat gaat niet samen. KOR = Kleine Ondernemers Regeling.

En dan snap ik niet waarom je die KOR erbij haalt, want is wat je beschrijft niet precies de situatie waarin elke particulier zit vanaf 01-01-2027? Je kunt geen BTW aftrekken en geen BTW in rekening brengen. Daar heb je toch helemaal geen onderneming met KOR voor nodig?
En ook hoeft de particulier (net als de KOR-ondernemer) geen administratie bij te houden.

Waar gaat mijn redenering mank of vergeet ik iets?
Wanneer je als particulier een thuisbatterij koopt kan je jezelf aanmelden als ondernemer omdat je technisch gezien ondernemer bent als je stroom teruglevert aan het net en daarvoor betaald wordt.
Je kan dan ook de BTW op de aanschaf van de thuisbatterij terugvragen, maar in de regel is het verstandig om zo snel mogelijk daarna de KOR in te gaan omdat je niet BTW wilt blijven afdragen als je de batterij in je woonhuis hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Hippe Lip schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Hierin zie ik ook een omvormer voor de PV-panelen zitten in deze minimumconfiguratie. Dat lijkt dan toch niet de minimumconfiguratie? Want dat zou betekenen dat dit systeem niet bruikbaar is voor iemand zonder PV?
de omvormer is niet alleen voor evt. panelen maar heb je ook nodig om van DC stroom (je batterij in je auto) AC stroom te maken (de stroom uit je stopcontact)
De enige mogelijkheid die je nu hebt op V2x is dus met een EVDC lader, dus je kan niet om die omvormer heen in je setup.

Er zijn overigens wel V2L modules buiten Sigenergy om die je in je auto kan steken en die max 2x 2500w kunnen leveren, maar als je echt de 25kw uit de auto wil halen moet je ook een 25kw omvormer hebben in de sig setup.

Zonder aanschaf van batterijmodules van Sig is het best een goeie deal, als je leuk 2e handsje op de kop tikt met 60-70kw en die zo met deze setup koppelt heb je echt een giga batterij voor weinig :P

[ Voor 34% gewijzigd door Djaro op 15-08-2025 09:30 . Reden: verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik begreep van de installateur dat er nog een voordeel zit in gebruik van de gateway: overspanningsbeveiiging. Dat is een mooie extra.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
@duoruvis
Voor een vergelijkingstest zou ik leuk vinden:
14-10 vs volledig zelfverbruik.

Zelf gebruik ik de 14-10 met AI max winst en de sigen app geeft aan dat hij €2 per dag verdient t.o.v. zelfverbruik (gemiddeld over de afgelopen 100 dagen. Mijn setup is ongeveer 4x vergeleken met de setup waar je nu mee test. Dan zou de profit in de test ongeveer €3,50 per week moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Laatst online: 10:08
Hippe Lip schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:46:
[...]
Misschien wat kort door de bocht idd, maar was analoog aan de zonnepanelen situatie tot ze BTW vrij werden.
Je werd als stroomleverancier voor de fiscus automatisch een ondernemer, maar in de praktijk was het particuliere aanschaf.
Om dan wel de aanschaf BTW terug te kunnen krijgen, maar verder geen administratie te hebben kon je gebruik maken van de KOR.
Ik voorzag nav de gestelde problematiek per 2027 een vergelijkbare situatie, zo mogelijk nog ingewikkelder, vandaar de KOR optie. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
kliffen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:30:
@duoruvis
Voor een vergelijkingstest zou ik leuk vinden:
14-10 vs volledig zelfverbruik.

Zelf gebruik ik de 14-10 met AI max winst en de sigen app geeft aan dat hij €2 per dag verdient t.o.v. zelfverbruik (gemiddeld over de afgelopen 100 dagen. Mijn setup is ongeveer 4x vergeleken met de setup waar je nu mee test. Dan zou de profit in de test ongeveer €3,50 per week moeten zijn.
@Kliffen
Mooie suggestie! Ik plan graag 14–10 vs. volledig zelfverbruik als eerste test. Om het eenduidig te houden, wil je onderstaande even bevestigen?

1) Exacte formules (buy/sell):
  • Buy = 1,00 × day-ahead prijs + 0,14 (€/kWh, dus +14 ct)
  • Sell = 1,00 × day-ahead prijs + 0,10 (€/kWh, dus +10 ct)
(Als jij bij “14–10” iets anders bedoelt — bv. een andere k-factor of een min/plus bij sell — laat het exact zo weten: k × prijs ± b.)

2) Testopzet (1 week):
  • Buren draaien 14–10, AI = Max Profit.
  • Ik draai Volledig Zelfverbruik (Sigen-modus ‘Self Consumption’).
3) Rapportage (zoals bij de metafoor-post):
  • Tibber: weektotalen import/export (kWh) + netto € per systeem.
  • Sigen: SOC-verloop van 2 dagen met het grootste verschil.
  • Korte indruk per systeem.
Jij noemt gemiddeld €2/dag voordeel t.o.v. zelfverbruik op jouw setup; met onze setup-factor (~4× kleiner) verwacht je ~€3,50/week. We gaan zien wat de praktijk hier oplevert — ik noteer het netto weekresultaat.
Alternatief: als je liever 14–10 vs. 14–14 ziet (beide in Max Profit), kan dat ook. Geef dan even aan welke je het liefst als eerste test ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
Hippe Lip schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

En verder ziet het er voor mij als leek op dit gebied (=met dit merk apparatuur) toch nog best complex uit.
Ik zie er ook een cloud-component in zitten. Is die cloud een noodzakelijk element in het geheel om te kunnen functioneren?
Dit systeem is ontworpen voor een PV systeem waarbij je eventueel (later) een batterij en DC lader kan toevoegen. Business case van Sigenergy is niet gericht op een laadstation alleen.

Maar vermoed dat PV ook geen vereiste is. De omvormer heb je altijd nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Anunnaki op 15-08-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 00:56
Grid Code certificering is noozakelijk voor V2G. Net als zoals dit is voor de omvormer van zonnepanelen is.
Alleen wie dit gaat controleren is de vraag. En welke grid code eisen gaan er gesteld worden?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wie kan mij vertellen op de website van Sigenergy waar ik een overzicht met specificaties kan vinden van de batterijen die ze hebben?
Onder het kopje products zie ik alleen maar een filmpje en de range (van 5 kWh tm 48 kWh), maar dus geen specificaties.

En welke bedrijven zijn aan te raden voor het kopen (prijs) en installeren van deze batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Vhond schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:07:
Wie kan mij vertellen op de website van Sigenergy waar ik een overzicht met specificaties kan vinden van de batterijen die ze hebben?
Onder het kopje products zie ik alleen maar een filmpje en de range (van 5 kWh tm 48 kWh), maar dus geen specificaties.
https://www.sigenergy.com/nl/support/download

Product kan je kiezen en krijg je de documentatie te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
duoruvis schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

@Kliffen
Mooie suggestie! Ik plan graag 14–10 vs. volledig zelfverbruik als eerste test. Om het eenduidig te houden, wil je onderstaande even bevestigen?

1) Exacte formules (buy/sell):
  • Buy = 1,00 × day-ahead prijs + 0,14 (€/kWh, dus +14 ct)
  • Sell = 1,00 × day-ahead prijs + 0,10 (€/kWh, dus +10 ct)
(Als jij bij “14–10” iets anders bedoelt — bv. een andere k-factor of een min/plus bij sell — laat het exact zo weten: k × prijs ± b.)

2) Testopzet (1 week):
  • Buren draaien 14–10, AI = Max Profit.
  • Ik draai Volledig Zelfverbruik (Sigen-modus ‘Self Consumption’).
3) Rapportage (zoals bij de metafoor-post):
  • Tibber: weektotalen import/export (kWh) + netto € per systeem.
  • Sigen: SOC-verloop van 2 dagen met het grootste verschil.
  • Korte indruk per systeem.
Jij noemt gemiddeld €2/dag voordeel t.o.v. zelfverbruik op jouw setup; met onze setup-factor (~4× kleiner) verwacht je ~€3,50/week. We gaan zien wat de praktijk hier oplevert — ik noteer het netto weekresultaat.
Alternatief: als je liever 14–10 vs. 14–14 ziet (beide in Max Profit), kan dat ook. Geef dan even aan welke je het liefst als eerste test ziet.
Leuk!
Mijn instelling is nu:
Buy = 1,21 × day-ahead prijs + 0,14 (€/kWh, dus +14 ct)
Sell = 1,21 × day-ahead prijs + 0,10 (€/kWh, dus +10 ct)

Als 2e test zou ik wel het verschil tussen zelfgebruik (sigen modus zelfgebruik) en sigen AI zelfgebruik (de 3e modus van AI) willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Anunnaki schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:15:
[...]

https://www.sigenergy.com/nl/support/download

Product kan je kiezen en krijg je de documentatie te zien.
Die pagina had ik al gevonden, maar pas naar veel downloaden zie ik dat het staat in de pdf 'Brochure - Thuis Energieoplossing'

Logisch toch??

[ Voor 19% gewijzigd door Vhond op 15-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Volgens Signenergy is de aanbevolen instelling voor de Sign Ai modus: Maximale winst. Mijn installateur heeft me geadviseerd om Gebalanceerde energie te gebruiken.
Op dit moment heb ik deze dan ook ingesteld. Misschien is het wel eens interessant om beiden naast elkaar te testen in jullie wekelijkse testprogramma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
kliffen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Leuk!
Mijn instelling is nu:
Buy = 1,21 × day-ahead prijs + 0,14 (€/kWh, dus +14 ct)
Sell = 1,21 × day-ahead prijs + 0,10 (€/kWh, dus +10 ct)

Als 2e test zou ik wel het verschil tussen zelfgebruik (sigen modus zelfgebruik) en sigen AI zelfgebruik (de 3e modus van AI) willen zien.
@kliffen
Even ter check: met sigen modus zelfgebruik bedoel je Bedrijfsmodus: Zelfconsumptie, en met sigen AI zelfgebruik bedoel je AI-modus: Eerst zelfgebruik (nr. 3 in de lijst)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Mipatje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:31:
Volgens Signenergy is de aanbevolen instelling voor de Sign Ai modus: Maximale winst. Mijn installateur heeft me geadviseerd om Gebalanceerde energie te gebruiken.
Op dit moment heb ik deze dan ook ingesteld. Misschien is het wel eens interessant om beiden naast elkaar te testen in jullie wekelijkse testprogramma.
@Mipatje
Interessant dat jouw installateur Gebalanceerde energie adviseert. Voor onze testvergelijking is het wel handig om te weten:
– Heb je een dynamisch contract?
– Gebruik je voor Buy/Sell ook de k × day-ahead prijs + vaste opslag in centen per kWh?

Dan kunnen we jouw situatie goed meenemen in een volgende vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

duoruvis schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

@Mipatje
Interessant dat jouw installateur Gebalanceerde energie adviseert. Voor onze testvergelijking is het wel handig om te weten:
– Heb je een dynamisch contract?
– Gebruik je voor Buy/Sell ook de k × day-ahead prijs + vaste opslag in centen per kWh?

Dan kunnen we jouw situatie goed meenemen in een volgende vergelijking.
Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan mijn instellingen zijn
Inkoop 1.21 eex +14,29 c
verkoop 1.21 eex +14,29c
Ik heb een 32 kwh accu en omvormer van 17KW
Deze maand opbrengs t/m gisteren €136.50
Eigenaar van het bedrijf heeft dezelfde installatie met ook deze instelling.
mijn gegevens deze maand t/m vandaag
Solaredge 18.1 kwpiek
437kwh solar gebruik, 81.4 kwh van het net, 593 kWh teruggeleverd

[ Voor 5% gewijzigd door Mipatje op 15-08-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Vhond schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Die pagina had ik al gevonden, maar pas naar veel downloaden zie ik dat het staat in de pdf 'Brochure - Thuis Energieoplossing'

Logisch toch??
Best logisch toch :+

Echter is er ook maar 1 document voor de batterijen. Alle info en specificaties van de verschillende accu’s in 1 document.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
Mipatje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Inkoop 1.21 eex +14,29 c
verkoop 1.21 eex +14,29c
Solaredge 18.1 kwpiek
Ik zit met de instellingen als volgt en een 48kwh batterij en 20kw omvormer op 200 euro deze maand. Let wel ik ben niet thuis dus verbruik niks maar toch leuk 200 euro verdient on holiday. Pv laadt elke dag de batterij met gemak vol en pompt hem bijna helemaal leeg tussen 20 en 22 uur. Al met al erg tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nl09MflewJ_Z0N-tE0SN5Liuz54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCm1LEdd7QprgXQixSflp5Ig.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
[...]

Inkoop 1.21 eex +14,29 c
verkoop 1.21 eex +14,29c
Solaredge 18.1 kwpiek
Zou je dit plaatje van de zonneplan app willen delen? Ik ben benieuwd hoe de inkoop en verkoop prijs bij jou is met deze stand van de AI. Die van mij staat op max winst.
32kWh en 10kW omvormer, 14 kWp PV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK3yfFkP9GlcZsCpqbR2OlV5tNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h39rx5Z6QcowwKxyYp3dCYmE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Bedoel je dit? Bij zonneplan kan je toch niks instellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue7m699XF6G9HSRVbcasP5XWn2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sibo1n9hy2PJSBm32rTMmLzC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:18:
Bedoel je dit? Bij zonneplan kan je toch niks instellen?

[Afbeelding]
Ja, dank je. Ik zie dat door de grotere omvormer jouw systeem iets beter van de hoogste prijzen kan profiteren. Dat scheelt 3 cent /kWH is toch zomaar weer €27.
Ik ben benieuwd wat dat bij @Mipatje is.

[ Voor 7% gewijzigd door kliffen op 15-08-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Dit is gisteren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-baT-izAuch9hRAoRYpd-QONi5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ia9i8FsuSv5m7BpaAjEGNkqH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

[quote]kliffen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:22:
[...]

Ja, dank je. Ik zie dat door de grotere omvormer jouw systeem iets beter van de hoogste prijzen kan profiteren. Dat scheelt 3 cent /kWH is toch zomaar weer €27.
Ik ben benieuwd wat dat bij @Mipatje is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZMkA3OcSGp85wEGdaDlD59O55Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc4zoD4dXoutmdNr1DV7eAnT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Wat natuurlijk verder interessant is hoeveel van jouw PV heb je zelf gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Mipatje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:54:
Wat natuurlijk verder interessant is hoeveel van jouw PV heb je zelf gebruikt.
Ik heb 300 kWh van de PV zelf gebruikt. 1/3 van totale PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

kliffen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:05:
[...]

Ik heb 300 kWh van de PV zelf gebruikt. 1/3 van totale PV.
Ja ik zit op ongeveer 42% . Wamtepomp /vloerkoeling en airco gebruiken nogal wat stroom. Maar ja buiten 35 graden en binnen 23-24 is ook wat waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Mipatje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:13:
[...]

Ja ik zit op ongeveer 42% . Wamtepomp /vloerkoeling en airco gebruiken nogal wat stroom. Maar ja buiten 35 graden en binnen 23-24 is ook wat waard
Klinkt als redelijk vergelijkbaar met mijn situatie thuis.
AI max winst vs de gebalanceerde AI is dan 33% vs 42% zelfgebruik. Mooi om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
[...]

Inkoop 1.21 eex +14,29 c
verkoop 1.21 eex +14,29c
Solaredge 18.1 kwpiek
🔍 Laatste testslot september – wie haakt aan?

@Mipatje
Dank voor je input! Jouw Gebalanceerde energie-instelling zetten we naast de Maximale winststrategie met de door jou opgegeven tarieven. Dat wordt een mooi vergelijkingspunt voor de komende testronde.

@Djaro
Er is nog één testslot vrij. Ik en de buren draaien nu op Max Profit, dat levert een klein verlies op, dus we passen onze Max Profit-instellingen aan voor de test. Jouw idee voor een 1-1-2027 scenario zonder saldering klinkt interessant. Deel je tarieven en AI-instellingen, dan plannen we het als laatste test in.

ℹ️ Laatste kans
Wie nog mee wil doen: geef je instellingen en tarieven door, dan kunnen we het slot inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
duoruvis schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:15:
[...]

🔍 Laatste testslot september – wie haakt aan?

@Djaro
Er is nog één testslot vrij. Ik en de buren draaien nu op Max Profit, dat levert een klein verlies op, dus we passen onze Max Profit-instellingen aan voor de test. Jouw idee voor een 1-1-2027 scenario zonder saldering klinkt interessant. Deel je tarieven en AI-instellingen, dan plannen we het als laatste test in.

ℹ️ Laatste kans
Wie nog mee wil doen: geef je instellingen en tarieven door, dan kunnen we het slot inplannen.
Deal :D

Ok dan buren op:mijn settings: ik draai nu AI balanced met dit:.
Buy: 1,21*price+14,29
Sell 1,18*price+12,29

Jij dan op niet meer salderen stand 2027:
Buy: 1,21*price+14,29
Sell 0,9*price

Ik lever meestal terug aan zonneplan als de zon niet schijnt, en dan krijg je ook die 10% zonnebonus niet, en je krijgt het ook niet als de kale kwh prijs negatief is, dus die laat ik ook in sell gewoon weg, kan het alleen maar meevallen als je het een keer wel erbij krijgt, centenwerk.
1.18 is compensatie voor ac/dc verlies.

ben benieuwd , alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Even een niet technische installatie vraag :p:

Ik ben de BTW aan het terugvragen, maar vroeg me af hoe anderen het BTW aangifte formulier hebben ingevuld. In rubriek 5b Voorbelasting geef ik op wat de btw is van de gekochte installatie, dat is allemaal wel duidelijk.

Echter lees ik op sommige sites dat je ook de afdracht forfait moet opgeven a 15euro per kW als vuistregel. In mijn geval dus 16 x 15 = 240 euro. Klopt dit? En in welke rubriek zou ik dit moeten invullen?

Of is het €15 per kW alleen van toepassing op het deel voor eigen verbruik? (ik handel voor 100% met de batterij)

[ Voor 11% gewijzigd door EB W op 15-08-2025 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
EB W schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:36:
Even een niet technische installatie vraag :p:

Ik ben de BTW aan het terugvragen, maar vroeg me af hoe anderen het BTW aangifte formulier hebben ingevuld. In rubriek 5b Voorbelasting geef ik op wat de btw is van de gekochte installatie, dat is allemaal wel duidelijk.

Echter lees ik op sommige sites dat je ook de afdracht forfait moet opgeven a 15euro per kW als vuistregel. In mijn geval dus 16 x 15 = 240 euro. Klopt dit? En in welke rubriek zou ik dit moeten invullen?

Of is het €15 per kW alleen van toepassing op het deel voor eigen verbruik? (ik handel voor 100% met de batterij)
De €15 /kWh is eenmalig forfait voor het privegebruik. Maakt niet uit of je wel of niet prive gebruikt.
Overigens heel handig, want nooit gezeur achteraf als je besluit toch prive te gaan gebruiken.
Ik weet niet waar je het moet invullen. Zelf heb ik dat uitbesteed inclusief correspondentie met belastingdienst en aanvragen KOR. Kostte €100, lekker makkelijk en heeft de installateur betaald (althans zat in de marge 😉).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
[...]

Inkoop 1.21 eex +14,29 c
verkoop 1.21 eex +14,29c
Solaredge 18.1 kwpiek
Inkoop 1.21 eex +14,29 c
verkoop 1.21 eex +14,29c

😭😭😭

Had je net zo goed niets kunnen invullen.

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste