even voor de duidelijkheid, er wordt van alles geroepen , het is niet dat het niet mag, ik heb nergens een officieele wetgeving gevonden dat het niet mag, anders zie ik graag een link naar een overheids site.
Er ontbreekt domweg een wet/regel voor autos die rechtstreeks naar de grid gaan, er is niemand die je tegenhoud. maar dat lijkt me niet van toepassing voor de sigenergy oplossing.
Sigenergy noemt het wel v2x, maar aangezien we het via een EVDC lader moeten doen, is het niet de auto naar de grid , maar de auto naar de batterij/omvormer, want die maakt er weer AC van, en de batterij mocht al naar de grid want die is aangemeld op energieleveren.nl.
ik zie het als een extra batterij module op de bestaande sigenergy , dat mag je ook uitbreiden zonder regeltjes.
andere gedachte:
Denk wel als salderen eindigt dat de animo ervoor het putje in gaat, uiteraard blijft het een "goedkope" manier om je batterij uit de breiden met je auto, maar geld ermee verdienen lijkt me niet de moeite.
Je krijgt immers de energiebelasting niet meer terug als je iets terugstuurt vanaf 2027, dus er moet al een giga verschil in de dagtarieven zitten om, op een goedkoop moment de batterij te vullen en die op het dure moment weer af te geven.
Vandaag is dan een dag , dat het goedkoopste moment 19 cent (13:00) is , en het duurste 48 cent (20:00), maar zonder btw en energiebelasting is die 48 cent nog maar 27cent, en in 2027 krijg je dat ervoor, en dit is een uitzonderlijke dag omdat iedereen om 20:00 zijn airco aan doet
Als de prijzen meer zoals op een gemiddelde dag zijn gaat AI daar ook niet op handelen en wordt het net nog zwaarder belast omdat alles in zelfconsumptie mode gaat, hooguit leveren we nog overtollige zonnestroom terug waar we nergens anders mee naar toe kunnen.
.
Als je kijkt naar een gemiddelde dag is de goedkoopste aankoopprijs met btw en belasting en verkoop zonder btw en belasting op het duurste moment een cent of 2 a 3 verschil.