Niet als je de aansturing zou willen manipuleren, maar wel om de opbrengsten en kosten in de sigen app een beetje overeen te laten komen met die van de energieleverancier.Bschnitz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:47:
[...]
Inkoop 1.21 eex +14,29 c
verkoop 1.21 eex +14,29c
😭😭😭
Had je net zo goed niets kunnen invullen.
Die Sigen app heeft toch grotendeels onzin aan qua opbrengsten enzo.kliffen schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:54:
[...]
Niet als je de aansturing zou willen manipuleren, maar wel om de opbrengsten en kosten in de sigen app een beetje overeen te laten komen met die van de energieleverancier.
In het voorjaar/winter/najaar ga je met die settings diep in de shit, dit werkt alleen in de zomer omdat je veel te veel zon heb dus dan doet die basically niets.
Buiten de zomer gaat de Ai de domste dingen doen met deze settings. Bij een verschil van +-4 cent gaat die al handelen en draai je flink verlies.
Uiteindelijk telt toch alleen de rekening van je leverancier.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Eens, behalve de gegevens in de app. Ik gebruik in de zomer 1,21 + 16 en 1,21 + 12 en daarmee komen de waarden in de app aardig overeen met zonneplan + de waarde van mijn zelfgebruikte PV. Vind ik gewoon leuk om te zien.Bschnitz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:14:
[...]
Die Sigen app heeft toch grotendeels onzin aan qua opbrengsten enzo.
In het voorjaar/winter/najaar ga je met die settings diep in de shit, dit werkt alleen in de zomer omdat je veel te veel zon heb dus dan doet die basically niets.
Buiten de zomer gaat de Ai de domste dingen doen met deze settings. Bij een verschil van +-4 cent gaat die al handelen en draai je flink verlies.
Uiteindelijk telt toch alleen de rekening van je leverancier.
In de winter is die laatste natuurlijk verwaarloosbaar en ga ik het verschil ook groter maken of misschien gewoon in de AI met meeste zelfgebruik.
[ Voor 23% gewijzigd door kliffen op 16-08-2025 09:39 ]
Is op advies van mijn installateur. Ben pas sinds 1-08 actief. Ga het hem voorleggen.Bschnitz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:47:
[...]
Inkoop 1.21 eex +14,29 c
verkoop 1.21 eex +14,29c
😭😭😭
Had je net zo goed niets kunnen invullen.
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
😂
Lees effe de startpost goed door en maak je eigen keuzes, die installateur had ongeacht moeten weten dat je laadverlies hebt en dan is dit sowieso een erg slecht advies.
Had je dit nooit aangepast had je echt een financiële domper gehad.
Op zin minst had die de 14cent vaste btw weg kunnen laten bij verkoop, dan had ik er nog mee kunnen leven qua advies.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ik krijg nu ineens bij de slimme apparaten te zien dat ik de auto heb geladen. Nooit gehad en heb mijn laadpaal niet gekoppeld en ook geen kWh meter er tussen, het systeem kan dit nooit meten.
En beide EV’s hebben we trouwens niet eens geladen die dag.
Iemand dit ook weleens gehad? Gaat AI nu zelf dingen bedenken?
/f/image/3wxuIovopfw7uviWRCXNPPu5.png?f=fotoalbum_large)
Heb je die wel staan bij slimme apparaten?Anunnaki schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:43:
Ik krijg nu ineens bij de slimme apparaten te zien dat ik de auto heb geladen. Nooit gehad en heb mijn laadpaal niet gekoppeld en ook geen kWh meter er tussen, het systeem kan dit nooit meten.
[Afbeelding]
Ik heb niks....
Ook al zet ik het aan zie ik niks, want er is niks gekoppeld.
De Ai doet hier ook niks mee, het zijn externe gegevens...
Heel bijzonder... zou bijna zeggen de installateur heeft op een of ander manier iets per ongeluk gekoppeld met jou Sigen ipv met zichzelf 😅
Ja heb ik ook, alleen deze is wel echt aanwezig.Anunnaki schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:43:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/DJDgp34FLuGp2lulO67Am5Ne.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inderdaad meerdere slimme apparaten gekoppeld. En dit is alleen gisteren het geval, ineens iets anders er tussen. De overige apparaten en dagen kloppen wel.Bschnitz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
Heb je die wel staan bij slimme apparaten?
Ik heb niks....
Ook al zet ik het aan zie ik niks, want er is niks gekoppeld.
De Ai doet hier ook niks mee, het zijn externe gegevens...
Heel bijzonder... zou bijna zeggen de installateur heeft op een of ander manier iets per ongeluk gekoppeld met jou Sigen ipv met zichzelf 😅
Maar zou raar zijn als er bij jou nu ineens iets anders tussen zou staan, wasdroger bijvoorbeeld. Bij mij nu het geval, maar dan de auto.CEdS schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
Ja heb ik ook, alleen deze is wel echt aanwezig.
[Afbeelding]
Het staat allemaal behoorlijk helder uitgelegd op de site van de belastingdienst hoe het werkt met prive gebruik. Basically komt het erop neer dat je bij de laatste aangifte van het jaar je privé verbruik aangeeft (en dus betaald).EB W schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:36:
Even een niet technische installatie vraag :p:
Ik ben de BTW aan het terugvragen, maar vroeg me af hoe anderen het BTW aangifte formulier hebben ingevuld. In rubriek 5b Voorbelasting geef ik op wat de btw is van de gekochte installatie, dat is allemaal wel duidelijk.
Echter lees ik op sommige sites dat je ook de afdracht forfait moet opgeven a 15euro per kW als vuistregel. In mijn geval dus 16 x 15 = 240 euro. Klopt dit? En in welke rubriek zou ik dit moeten invullen?
Of is het €15 per kW alleen van toepassing op het deel voor eigen verbruik? (ik handel voor 100% met de batterij)
Officieel werkt het dus niet via een forfait, maar moet je uit het EMS je data halen en op basis daarvan bepalen wat je privé gebruik is. Van horen zeggen is die €15 / kWh inderdaad een bedrag dat als realistisch wordt beschouwd, maar volgens de letter van de wet is het niet zo simpel....
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik heb inderdaad wel apparaten gekoppeld via "Slimme" Shelly's maar deze heb ik niet in de MySigen App geconfigureerd omdat dat conflicteerde met HA. En ik heb liever een overzicht en aansturing in HA dan in MySigen.Anunnaki schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:57:
[...]
Maar zou raar zijn als er bij jou nu ineens iets anders tussen zou staan, wasdroger bijvoorbeeld. Bij mij nu het geval, maar dan de auto.
De EVDC lader van Sigen kon ik daarentegen wel eerst als entiteit in HA zien maar sinds een tijdje is deze verdwenen en kan ik ook nergens meer vinden. Daarvoor in de plaats is de inverter gekomen. Daar zie je nu wat 'ie gebruikt op een dag alleen deze geeft nu dus het gebruik van de inverter aan en van de DC lader samen.
/f/image/9n4BebXXQ3I6veMEkiMsTroM.png?f=fotoalbum_large)
Het staat vrij uitgebreid geschreven idd, echter alleen met een rekenvoorbeeld voor ook privé gebruik. Als ik hem alleen gebruik voor handel dan hoe ik dit niet te doen, maar dit staat er ook:ArPi75 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:10:
[...]
Het staat allemaal behoorlijk helder uitgelegd op de site van de belastingdienst hoe het werkt met prive gebruik. Basically komt het erop neer dat je bij de laatste aangifte van het jaar je privé verbruik aangeeft (en dus betaald).
Officieel werkt het dus niet via een forfait, maar moet je uit het EMS je data halen en op basis daarvan bepalen wat je privé gebruik is. Van horen zeggen is die €15 / kWh inderdaad een bedrag dat als realistisch wordt beschouwd, maar volgens de letter van de wet is het niet zo simpel....
Btw-aangifte doen
Gebruikt u de thuisbatterij voor de handel in stroom? Dan bent u btw-plichtig en moet u elk kwartaal btw-aangifte doen. In uw btw-aangifte geeft u 21% btw aan over de vergoeding die u het afgelopen kwartaal van uw energiemaatschappij hebt ontvangen.
Dit zou betekenen dat ik per kwartaal een aangifte moet doen met de data van Tibber (alleen het BTW deel van mijn verkochte energie). In Januari meld ik me dan aan voor de KOR en dan hoef je blijkbaar niks meer te doen daarna.
Misschien anders toch maar via De Centrale laten regelen 🤔
Het is inderdaad blijkbaar geen forfait lees ik nu ook. Zo wordt het bij de batterijverkopers wel vaak genoemd, maar €15 /kWh is een realistisch geschat bedrag zogezegd.EB W schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:28:
[...]
Het staat vrij uitgebreid geschreven idd, echter alleen met een rekenvoorbeeld voor ook privé gebruik. Als ik hem alleen gebruik voor handel dan hoe ik dit niet te doen, maar dit staat er ook:
Btw-aangifte doen
Gebruikt u de thuisbatterij voor de handel in stroom? Dan bent u btw-plichtig en moet u elk kwartaal btw-aangifte doen. In uw btw-aangifte geeft u 21% btw aan over de vergoeding die u het afgelopen kwartaal van uw energiemaatschappij hebt ontvangen.
Dit zou betekenen dat ik per kwartaal een aangifte moet doen met de data van Tibber (alleen het BTW deel van mijn verkochte energie). In Januari meld ik me dan aan voor de KOR en dan hoef je blijkbaar niks meer te doen daarna.
Misschien anders toch maar via De Centrale laten regelen 🤔
Ik vraag me af of de belastingdienst dan uberhaupt iets gaat checken als je dit ‘forfait’ hebt afgedragen. Lijkt me de effort dan niet waard. Bij de meesten van ons zal de centrale het hebben geregeld en die doet ook aan het eind van het jaar de aangifte. De centrale zal voor die €99 toch niet bij iedereen de ems bestanden gaan opvragen om dat tot achter de komma bij iedereen in de aangifte te verwerken?🤪
Vandaag kreeg ik antwoord van Sigenergy. Deze setting doet wat ik zou verwachten, maar alleen als je geen gebruik maakt van peak-shaving. De stand peak-shaving probeert altijd het maximum vermogen te gebruiken voor de batterij als er vraag is leggen ze uit en heeft prioriteit boven andere settings. Even op puzzelen, want peak shaving werkt dan weer een beetje anders dan ik zou denken.kliffen schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:14:
Mag ik mijn vraag anders stellen? Wat doet deze instelling?
Ik zie geen verandering van laadgedrag als ik deze waarde aanpas.
[Afbeelding]
/f/image/Y18mrNNTZAL4IezqYFp9YEYJ.png?f=fotoalbum_large)
ik heb sinds vandaag ineens een slimme koffie machine..Anunnaki schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:55:
[...]
Ik heb inderdaad meerdere slimme apparaten gekoppeld. En dit is alleen gisteren het geval, ineens iets anders er tussen. De overige apparaten en dagen kloppen wel.
Ik heb geen koffie machine....
Ik heb het nu draaien sinds vorige week zaterdag..
heb een dynamisch contact bij Eneco ( hoop gezeik mee maar dat is misschien voor later)
ik zie nu echter dat Eneco aangeeft dat ik 14 kwh van het net gepakt heb.. terwijl mijn Sig zegt dat er helemaal niks van het net gekomen is.. ( 0.07kwh)
ik probeer nu te kijken wat mijn net beheerder heeft gelezen de laatste dagen.
gezien Eneco heel makkelijk naar hun wijst omdat hun de eigenaar van de slimme meter zijn
iemand hier al problemen mee gehad?
setup is als volgt:
24 kwh accu pakket
12 kw omvormer
gateway
en Sig AC laadpaal
CEdS schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:16:
[...]
Ik heb inderdaad wel apparaten gekoppeld via "Slimme" Shelly's maar deze heb ik niet in de MySigen App geconfigureerd omdat dat conflicteerde met HA.
Sigen App heeft van “wasdroger” een “auto opladen” gemaakt. Apparaattype staat goed ingesteld maar hij blijft hem auto oplader noemen in de grafieken.Richard321 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:23:
[...]
ik heb sinds vandaag ineens een slimme koffie machine..
Ik heb geen koffie machine....
Dit is sinds gisteren het geval en vandaag weer.
@Richard321Richard321 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:23:
[...]
ik zie nu echter dat Eneco aangeeft dat ik 14 kwh van het net gepakt heb.. terwijl mijn Sig zegt dat er helemaal niks van het net gekomen is.. ( 0.07kwh)
ik probeer nu te kijken wat mijn net beheerder heeft gelezen de laatste dagen.
gezien Eneco heel makkelijk naar hun wijst omdat hun de eigenaar van de slimme meter zijn
iemand hier al problemen mee gehad?
Ik (d.w.z. HA) lees elke middernacht alle 4 de meterstanden uit en noteer die in een spreadsheet bij Google. Dan kun je achteraf een beetje nagaan wanneer er wat gebeurd is. Dat zou jou in zo’n situatie ook kunnen helpen?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Maar ik vermoed dat je dat doet met iets wat op je P1 poort zit aangesloten?Hippe Lip schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:52:
[...]
@Richard321
Ik (d.w.z. HA) lees elke middernacht alle 4 de meterstanden uit en noteer die in een spreadsheet bij Google. Dan kun je achteraf een beetje nagaan wanneer er wat gebeurd is. Dat zou jou in zo’n situatie ook kunnen helpen?
ik ben ook niet zo geweldig met HA.
maar ja,dat zou me in dit geval helpen.
ik moet even kijken wat ik voor elkaar krijg bij Enexis misschien dat die de afgelopen dagen kunnen uitlezen ofzo
Ik zou als ik jouw was even een p1 meter van homewizzard aanschaffen. Kan je gewoon per dag zien wat je verbruikt hebt en ook terug kijken.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Bedankt voor je opmerking. Ik wil graag leren hoe ik mijn coefficienten beter kan instellen.Bschnitz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
😂
Lees effe de startpost goed door en maak je eigen keuzes, die installateur had ongeacht moeten weten dat je laadverlies hebt en dan is dit sowieso een erg slecht advies.
Had je dit nooit aangepast had je echt een financiële domper gehad.
Op zin minst had die de 14cent vaste btw weg kunnen laten bij verkoop, dan had ik er nog mee kunnen leven qua advies.
gisteren was dit mijn verbruik met in en export en zonne energie. Hier in Limburg was weinig zon.
/f/image/iD2GgIcIeK5s0TGqVao4mmBm.png?f=fotoalbum_large)
De dagafrekening bij Zonneplan
/f/image/mnclrtMVkppfvsUKtUTzGVL4.png?f=fotoalbum_large)
Wat was het resultaat met jouw instellingen. Ik heb begrepen dat jij ook bij Zonneplan bent
[ Voor 8% gewijzigd door Mipatje op 17-08-2025 08:30 ]
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Klopt, ik laad alleen mijn auto en doe zoveel mogelijk vanaf de batterij zelf.Mipatje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:28:
[...]
Bedankt voor je opmerking. Ik wil graag leren hoe ik mijn coefficienten beter kan instellen.
gisteren was dit mijn verbruik met in en export en zonne energie. Hier in Limburg was weinig zon.
[Afbeelding]
De dagafrekening bij Zonneplan
[Afbeelding]
Wat was het reseltaat met jouw instellingen. Ik heb begrepen dat jij ook bij Zonneplan bent
Verder draai ik peakshaving op 0kW, dan kan ik bepalen wanneer de AI inkoopt. Die zet ik dan bijvoorbeeld handmatig op 16kW waneer ik wil dat hij mag inkopen voor die dag. Zoals gisteren bijvoorbeeld heb ik bijna 50kWh gekocht voor 2.1cent ex btw.
Maar ik gebruik zo 25 kWh per dag, mijn eigen gebruik zonnepanelen zit al vaak boven de 50%. Zie voorbeeld van 15 augustus.
/f/image/gZBRha5uE4DAoN7aKC8Asshg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UZKBTuDeGY1sYnXKg1FCdcBw.png?f=fotoalbum_large)
Hier op jaarbasis inc btw tot nu toe.
/f/image/rKPH7RsRzhQbRtTe2hK9A71d.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Bschnitz op 17-08-2025 08:58 ]
Dank je wel.
Ik had gisteren een verbruik van 24Kwh, dat was laag want mijn airco draaide niet en ook mijn vloerkoeling niet. De dagen dat het hier boven de 30 graden was mijn eigen gebruik tussen de 40 en 50Kwh.
In de winter gaat mijn WP alleen al tussen de 30 en 60 kwh per dag gebruiken. Mijn jaarverbruik was de afgelopen jaren ongeveer 14.500 kwh. WP alleen 6400kwh. Het wordt dus heel belangrijk hoe ik de boel ga instellen. Ik wil alleen niet iedere dag ermee bezig zijn.
Jij stel piekshaving in op nul. dus hij neemt dan niks van het net als ik het goed begrijp. Met dagen zonder zon ga je het dan ook niet redden. Dus dan handmatig? Je stel dan in op 16kw heeft dat zin met een 12 kw omvormer en er zijn maar beperkte uren met een heel lage prijs.? Vraag waar is AI dan voor nodig.
Met mijn opbrengst in Augustus ben ik tevreden. Maar ik weet natuurlijk niet wat er in de donkere maanden met weinig PV en hoog gebruik met mijn instelling gaat resulteren. Ik begrijp dat er de verliezen en de afschrijving van het apparaat zijn dus wil ik naar een instelling die hier rekening mee houdt. We zijn pas bezig dus gaan we de boel optimaliseren.
Ik heb de installateur ook gevraagd waarom hij mij zo geadvisserd heeft.
Ik had gisteren een verbruik van 24Kwh, dat was laag want mijn airco draaide niet en ook mijn vloerkoeling niet. De dagen dat het hier boven de 30 graden was mijn eigen gebruik tussen de 40 en 50Kwh.
In de winter gaat mijn WP alleen al tussen de 30 en 60 kwh per dag gebruiken. Mijn jaarverbruik was de afgelopen jaren ongeveer 14.500 kwh. WP alleen 6400kwh. Het wordt dus heel belangrijk hoe ik de boel ga instellen. Ik wil alleen niet iedere dag ermee bezig zijn.
Jij stel piekshaving in op nul. dus hij neemt dan niks van het net als ik het goed begrijp. Met dagen zonder zon ga je het dan ook niet redden. Dus dan handmatig? Je stel dan in op 16kw heeft dat zin met een 12 kw omvormer en er zijn maar beperkte uren met een heel lage prijs.? Vraag waar is AI dan voor nodig.
Met mijn opbrengst in Augustus ben ik tevreden. Maar ik weet natuurlijk niet wat er in de donkere maanden met weinig PV en hoog gebruik met mijn instelling gaat resulteren. Ik begrijp dat er de verliezen en de afschrijving van het apparaat zijn dus wil ik naar een instelling die hier rekening mee houdt. We zijn pas bezig dus gaan we de boel optimaliseren.
Ik heb de installateur ook gevraagd waarom hij mij zo geadvisserd heeft.
:strip_exif()/f/image/Cc4zoD4dXoutmdNr1DV7eAnT.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag wou ik de doorvoer voor de laadkabel van de EV DC lader maken in buitenmuur (de Sigenstor staat in de berging met daarvoor de auto). Ik wist dat de kabel los te halen was, echter zie ik nu dat er een connector van 35mm breedte op de kabel zit. De kabel zelf is 20mm dus een gat tussen 20 en 25 is geen probleem, echter om nu een gat van 35mm te maken wordt wat extreem.
Weet iemand of je gemakkelijk de pinnetjes uit de connector kan halen zonder al te veel te beschadigen?
:strip_exif()/f/image/EZZc05XLP2YrV9Cpq0uDA2P6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LbAiUaV7FG9b36ubZzSny6x8.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: na google lens te hebben gebruikt ben ik er achter dat het een ATX connector is en dus blijkbaar met een ATX removal tool losgemaakt kan worden.
Weet iemand of je gemakkelijk de pinnetjes uit de connector kan halen zonder al te veel te beschadigen?
:strip_exif()/f/image/EZZc05XLP2YrV9Cpq0uDA2P6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LbAiUaV7FG9b36ubZzSny6x8.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: na google lens te hebben gebruikt ben ik er achter dat het een ATX connector is en dus blijkbaar met een ATX removal tool losgemaakt kan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door EB W op 17-08-2025 10:58 ]
Ik durfde dat niet en heb een gat van 40 gemaakt. Vervolgens zowel binnen als buiten om de kabel een doorvoer tule gebruikt om het mooi af te sluiten.EB W schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:45:
Vandaag wou ik de doorvoer voor de laadkabel van de EV DC lader maken in buitenmuur (de Sigenstor staat in de berging met daarvoor de auto). Ik wist dat de kabel los te halen was, echter zie ik nu dat er een connector van 35mm breedte op de kabel zit. De kabel zelf is 20mm dus een gat tussen 20 en 25 is geen probleem, echter om nu een gat van 35mm te maken wordt wat extreem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.conrad.nl/nl/..._k0_3V0AHG_oaAjI4EALw_wcB
Hoe werkt peak shaving?
Als je dat aan de AI hulp in de sigen app vraagt krijg je een zeer uitgebreid antwoord met voorbeelden.
Voor mij zeer nuttig en ook met dank aan @Bschnitz die zelf peak shaving op 0 heeft staan, waarvan ik eerst niet begreep wat dat voor nut zou hebben.
Misschien heeft iemand anders er ook iets aan?
Als je dat aan de AI hulp in de sigen app vraagt krijg je een zeer uitgebreid antwoord met voorbeelden.
Voor mij zeer nuttig en ook met dank aan @Bschnitz die zelf peak shaving op 0 heeft staan, waarvan ik eerst niet begreep wat dat voor nut zou hebben.
Zal het ook nog effe in simpele taal uitleggen.kliffen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:40:
Hoe werkt peak shaving?
Origineel zorgt het ervoor dat alles vlak is qua verbruik, dus dan komt er max 1-6w van het net.Maar dat hebben ze tegenwoordig gefixed.
Nu gebruik ik het puur om reserve te houden 20%, zodat ik snachts niet van het net pak. Want de AI mag de reserve niet verkopen, dus dat maakt het een deel zelfgebruik qua SOC en zo blijft ik qua huis gebruikt best wel NoM.
Bovendien kan de AI dus met 0kW niks inkopen en alleen verkopen bij overtollige zonopwek. Dus tenzij de prijzen negatief zijn laat ik het op 0kW. Ook op deze manier gebruik ik zoveel mogelijk eerst mijn eigen stroom en draai dus weer maximaal mogelijk NoM.
Het geeft dus een extra draaiknop om de AI makkelijk te sturen
Dan krijg je dus dit hieronder.
/f/image/7OXTRDpbn9WATRWg8ERwFQ5X.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Bschnitz op 17-08-2025 12:30 ]
Hoi Duoruvis,duoruvis schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:15:
[...]
@Djaro
Er is nog één testslot vrij. Ik en de buren draaien nu op Max Profit, dat levert een klein verlies op, dus we passen onze Max Profit-instellingen aan voor de test. Jouw idee voor een 1-1-2027 scenario zonder saldering klinkt interessant. Deel je tarieven en AI-instellingen, dan plannen we het als laatste test in.
Nu er wat dagen zijn verstreken, heb ik twijfel over de sell formule die ik heb doorgegeven
Sell 0,9*price heb ik doorgegeven maar wellicht te kort door de bocht
De echte prijs zou 1,21*price zijn wat we er echt voor gaan krijgen omdat we ook de btw bovenop de kale prijs krijgen toch?
Als iemand dat 100% zeker weet hoe het zit hoor ik het graag.
Indien er daadwerkelijk nog btw bovenop komt dan stel ik deze formule voor (met een beetje eraf voor dc/ac verlies):
Sell 1,1*price , als iemand een betere formule heeft hoor ik dat ook graag.
En ook nog een 2e verzoek, zoals andere melden is het in de winter mogelijk een heel ander verhaal als er bijna geen zonneopbrengst is, dat klinkt inderdaad logisch.
Is het mogelijk dat je de "niet meer salderen" test herhaalt in een wintermaand b.v. of anders die dan pas uitvoert ?
Interessant om te zien... Maar een langere kabel maken wordt niet zo makkelijk denk ik. De max geleverde lengte van 10 meter is waarschijnlijk te kort voor mij.EB W schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
@Djaro, geen enkel probleem 👍. Per 1 september starten de buren en ik met de eerder opgegeven strategie-testen, dus er is nog ruim de tijd om je buy/sell-formule aan te passen (bijv. k×price + x,xx cent), inclusief eventuele AI-opties (modes, peakshaving etc.).Djaro schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:45:
[...]
Hoi Duoruvis,
Nu er wat dagen zijn verstreken, heb ik twijfel over de sell formule die ik heb doorgegeven
Sell 0,9*price heb ik doorgegeven maar wellicht te kort door de bocht
De echte prijs zou 1,21*price zijn wat we er echt voor gaan krijgen omdat we ook de btw bovenop de kale prijs krijgen toch?
Als iemand dat 100% zeker weet hoe het zit hoor ik het graag.
Indien er daadwerkelijk nog btw bovenop komt dan stel ik deze formule voor (met een beetje eraf voor dc/ac verlies):
Sell 1,1*price , als iemand een betere formule heeft hoor ik dat ook graag.
En ook nog een 2e verzoek, zoals andere melden is het in de winter mogelijk een heel ander verhaal als er bijna geen zonneopbrengst is, dat klinkt inderdaad logisch.
Is het mogelijk dat je de "niet meer salderen" test herhaalt in een wintermaand b.v. of anders die dan pas uitvoert ?
@Mipatje
@kliffen
Ik volg de posts over tarieven en peakshaving van @Bschnitz en @Mipatje met belangstelling (zie ook hun bijdragen hierboven). Erg waardevol om te zien hoe jullie de formules verder aanscherpen.
Wat betreft je tweede punt: ook ik denk dat een aparte winterstrategie heel zinvol kan zijn. In die maanden zijn de omstandigheden immers totaal anders (veel minder zon, vaker import nodig, prijsprofiel anders). Laten we daarom nu eerst de zomerstrategieën uitgebreid testen. De inzichten die dit oplevert kunnen we begin oktober/november gebruiken als basis voor een winterronde, zodat we beide seizoenen goed in kaart brengen.
ik heb dezelfde omvormer en gelijkwaardige setup.. in eiland modus blijven mijn panelen gewoonStrebla schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:00:
[...]
Hoi,
vraag over jou bestelling. Ik wil ook net dat wat jij ook hebt besteld. Ik heb solaredge omvormer voor mijn zonnepanelen. Een SE4000H. Nu wil ik dat als de stroom uitvalt de stroom van de zonnepanelen naar de accu blijft gaan. Is dit mogelijk?
stroom leveren
Op zich zou het mogelijk moeten zijn, je hebt dan drie aderige kabel nodig met de juiste mm2 en een signaal kabel met 8 kabels. Je zou het dan met een molex verbinding deze kunnen doorzetten (ben er nu achter dat die dingen zo heten ☺️).timpel_800 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
Interessant om te zien... Maar een langere kabel maken wordt niet zo makkelijk denk ik. De max geleverde lengte van 10 meter is waarschijnlijk te kort voor mij.
Ik heb inmiddels een ATX pin remover tool besteld. Daarnaast is het gat ook al geboord, als je de houder van de lader er net boven plaatst lijkt het net of dit samengevoegd zit, zal een plaatje sturen als alles gemonteerd is.
Ik weet dan niet hoe het met garantie zit.
Super interessant!Bschnitz schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:06:
[...]
Zal het ook nog effe in simpele taal uitleggen.
Origineel zorgt het ervoor dat alles vlak is qua verbruik, dus dan komt er max 1-6w van het net.Maar dat hebben ze tegenwoordig gefixed.
Nu gebruik ik het puur om reserve te houden 20%, zodat ik snachts niet van het net pak. Want de AI mag de reserve niet verkopen, dus dat maakt het een deel zelfgebruik qua SOC en zo blijft ik qua huis gebruikt best wel NoM.
Bovendien kan de AI dus met 0kW niks inkopen en alleen verkopen bij overtollige zonopwek. Dus tenzij de prijzen negatief zijn laat ik het op 0kW. Ook op deze manier gebruik ik zoveel mogelijk eerst mijn eigen stroom en draai dus weer maximaal mogelijk NoM.
Het geeft dus een extra draaiknop om de AI makkelijk te sturen
Dan krijg je dus dit hieronder.
[Afbeelding]
Maar resume: dan heb je peakshaving dus ingesteld op 20% of anders? Even check check haha
De SigenStor heeft CATL cellen toch?
Zou wel interessant worden als ze een nieuwere versie met Naxtra cellen maken? Zelfde energiedichtheid als LFP, 5C, >10.000 cycli, nog minder brandgevaar, hoeft niet verwarmd te worden/betere koude prestaties.
Als je door dat laatste een lager stand-by verbruik hebt zou dat ook mooi zijn.
En ze moeten goedkoper te produceren zijn.
Zou wel interessant worden als ze een nieuwere versie met Naxtra cellen maken? Zelfde energiedichtheid als LFP, 5C, >10.000 cycli, nog minder brandgevaar, hoeft niet verwarmd te worden/betere koude prestaties.
Als je door dat laatste een lager stand-by verbruik hebt zou dat ook mooi zijn.
En ze moeten goedkoper te produceren zijn.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Zo heb ik het voor NoM.HenkS schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:56:
[...]
Super interessant!
Maar resume: dan heb je peakshaving dus ingesteld op 20% of anders? Even check check haha
Met die 20% kan ik van 22:00 tot 08:00 zonder zon. Na die tijd kan ik tot 19:00 op zon leven en de batterij laden. Dan vaak rond 20/21 ontlaad de batterij, als die dat liever in de ochtend doet, dan doe ik handmatig dumpen.
/f/image/PNO87KnIfUFdd509jF5pdIzV.png?f=fotoalbum_large)
Even nog voor mijn nieuwsgierigheid:
Als je een EV met AC laadt, dan gaat dat met minimaal 6A, oftewel 6 x 230 = 1380W.
Jullie laden met DC. Zit daar ook een minimum-drempel aan of kun je bij wijze van spreken ook met 100W laden?
Ik laast met mijn gewone AC-laadpaal (Zappi) in de periode april t/m september graag zo veel mogelijk met het overschot van mijn (40) PV-panelen. Maar bij matige zonneschijn kom je dan makkelijk onder die 6A-drempel. Nu kan ik mijn Zappi wel instellen dat die dan aanvult uit het net (minimaal X% groen, instelbaar), maar dan laadt ik toch uit het net en dat zou ik soms liever niet doen.
De vraag is dus of dit met DC-laden (en zonder thuisaccu!) beter te doen is?
Als je een EV met AC laadt, dan gaat dat met minimaal 6A, oftewel 6 x 230 = 1380W.
Jullie laden met DC. Zit daar ook een minimum-drempel aan of kun je bij wijze van spreken ook met 100W laden?
Ik laast met mijn gewone AC-laadpaal (Zappi) in de periode april t/m september graag zo veel mogelijk met het overschot van mijn (40) PV-panelen. Maar bij matige zonneschijn kom je dan makkelijk onder die 6A-drempel. Nu kan ik mijn Zappi wel instellen dat die dan aanvult uit het net (minimaal X% groen, instelbaar), maar dan laadt ik toch uit het net en dat zou ik soms liever niet doen.
<John O`Mill>
ik zie veel berichten voorbij komen met koop / verkoop prijs aanpassingen..
ik heb een contract bij Eneco, maar de installateur heeft die koop / verkoop waardes niet ingesteld. ik zie een hoop mensen hier mee spelen en doen. ik zou graag wat hulp ontvangen om de juiste waardes in te vullen.
wie zou mij hier mee kunnen helpen? en wat hebben jullie nodig aan gegevens om een goeie berekening te maken?
zoals het nu staat is mijn batterij niet aan het handelen, maar heeft vandaag enkel tijdens goedkopere momenten wat stroom van het net gepakt. terwijl hij nu toch op max profit staat
ik heb een contract bij Eneco, maar de installateur heeft die koop / verkoop waardes niet ingesteld. ik zie een hoop mensen hier mee spelen en doen. ik zou graag wat hulp ontvangen om de juiste waardes in te vullen.
wie zou mij hier mee kunnen helpen? en wat hebben jullie nodig aan gegevens om een goeie berekening te maken?
zoals het nu staat is mijn batterij niet aan het handelen, maar heeft vandaag enkel tijdens goedkopere momenten wat stroom van het net gepakt. terwijl hij nu toch op max profit staat
[ Voor 18% gewijzigd door Richard321 op 18-08-2025 23:03 ]
Je kunt hem op max Prof zetten maar als je de waardes niet goed insteld hebt dan rekent hij met de verkeerde getallen. Als je een paar paginas terugkijkt zie je wat screenshots met getallen. Probeer die eens.
Of zoek op "1.21" bovenin de zoekbalk
Of zoek op "1.21" bovenin de zoekbalk
[ Voor 8% gewijzigd door timpel_800 op 19-08-2025 01:09 ]
Beste is start post ff lezen en daaronder op de 1e pagina zijn er ook goede tarief settings gedeeld.Richard321 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:55:
ik zie veel berichten voorbij komen met koop / verkoop prijs aanpassingen..
Let op: dit zijn goede settings voor je resultaat, dit staat los van je energiemaatschappij en je dagelijkse financiële resultaten in de app van sigen.
Als je de DC lader op PV-overschot laadmodus zet, dan laadt die alleen het overschot. Dus ja dat loopt van 1 Watt tot 12,5 of 25 kW. Ik heb echter het idee dat als je met die hele lage waardes gaat laden het veel minder effectief is. Maar dat is een AC lader ook. Als ik met de DC lader laadt, haal ik regelmatig een 100% rendement (volgens Tessie-app). zie onderstaande afbeelding.Hippe Lip schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:46:
Even nog voor mijn nieuwsgierigheid:
:strip_exif()/f/image/0zoVGUE5U6ZnY2nyl7ftqdIh.jpg?f=fotoalbum_large)
@CEdS Dat geloof ik direct. Ik probeer alleen een beeld te krijgen van de eigenschappen van het DC-laden.CEdS schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:51:
[...]
Als je de DC lader op PV-overschot laadmodus zet, dan laadt die alleen het overschot. Dus ja dat loopt van 1 Watt tot 12,5 of 25 kW. Ik heb echter het idee dat als je met die hele lage waardes gaat laden het veel minder effectief is.
En dat het bij een laag vermogen een slecht rendement heeft lijkt me eigenlijk geen issue, zeker niet als je de situatie vanaf 2027 bekijkt. Je krijgt dan ws zó weinig voor je teruggeleverde stroom (àls je al iets krijgt), dat je een laag rendement voor lief neemt.
Bovendien is er dan geen traject (bij <6A overschot) dat ik tòch ‘moet’ terugleveren, weggooien of moet aanvullen uit het net.
Hèt grote verlies bij AC-laden zit niet zozeer in de omzetting maar in (de rest van) de auto. Die lijkt continu zo’n 500W op te souperen (is bij Tesla een lagere waarde dacht ik), ongeacht de laadstroom. Dat lijken de systemen die dan in de auto aan moeten staan omdat ze kennelijk nodig zijn tijdens dat AC-laden.Maar dat is een AC lader ook.
Nu ben ik nieuwsgierig of die tijdens DC-laden óók aan staan in de auto en dus óók continu dat vaste vermogen verbruiken.
En als dat niet zo is, waarom dàn niet?
Over welk traject gaat dit? Is dat gemeten vanaf de laadpaal (DC-zijdig) tot in de auto? Want ook hier zullen er ergens omzetverliezen zijn, hoewel die hooguit een paar procent zullen zijn?Als ik met de DC lader laadt, haal ik regelmatig een 100% rendement (volgens Tessie-app). zie onderstaande afbeelding.
[Afbeelding]
Reminder: ik probeer de situatie te bekijken zònder vaste thuisaccu.
<John O`Mill>
@Hippe Lip
Dit is gezien vanaf de auto zijde, Daar meet Tessie, maar ik heb opgezocht wat Sigenergy die dag aangaf en dat is 19,27 kWh tegen 18,88 kWh in Tessie."Over welk traject gaat dit? Is dat gemeten vanaf de laadpaal (DC-zijdig) tot in de auto? Want ook hier zullen er ergens omzetverliezen zijn, hoewel die hooguit een paar procent zullen zijn?
Reminder: ik probeer de situatie te bekijken zònder vaste thuisaccu."
Hier heb ik niet direct een antwoord op het enige wat ik kan bedenken is dat het dc/dc is en dan gaat het zonder omzetting de accu in. Er hoeven dan geen andere systemen mee te draaien?"Nu ben ik nieuwsgierig of die tijdens DC-laden óók aan staan in de auto en dus óók continu dat vaste vermogen verbruiken. En als dat niet zo is, waarom dàn niet?"
@CEdS Het is hier gebruikelijk om stukken tekst die je aanhaalt niet tussen aanhalingstekens te zetten maar tussen [quote] en [/quote]. Dat leest een stuk prettiger.
<John O`Mill>
Hoi, vraagje, is er verschil tussen "Tennet" en "EEX"? Ik zie beide voorbij komen in het topic.timpel_800 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:56:
[...]
Ik zit met de instellingen als volgt en een 48kwh batterij en 20kw omvormer op 200 euro deze maand. Let wel ik ben niet thuis dus verbruik niks maar toch leuk 200 euro verdient on holiday. Pv laadt elke dag de batterij met gemak vol en pompt hem bijna helemaal leeg tussen 20 en 22 uur. Al met al erg tevreden.
[Afbeelding]
BP on the move!!!
🔎 TenneT vs. EEX in de Sigen-app – zit daar verschil in?Bas Post schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:55:
[...]
Hoi, vraagje, is er verschil tussen "Tennet" en "EEX"? Ik zie beide voorbij komen in het topic.
Soms zie je in de Sigen-app bij Energy Prices de keuze tussen TenneT en EEX. Op het eerste gezicht lijkt dat te duiden op twee verschillende tarieven. In de praktijk is dat echter niet zo:
- EEX/EPEX Spot levert de uurprijzen van de elektriciteitsmarkt.
- TenneT publiceert dezelfde EPEX-uurprijzen als referentie voor balanshandhaving en settlement.
De reden dat Sigen beide opties aanbiedt, is puur omdat contracten/partijen soms naar EPEX/EEX verwijzen en anderen naar TenneT-publicaties. Voor ons als eindgebruikers maakt de keuze in de app dus niets uit: de getoonde prijzen zijn identiek.
vraagje: kun je de capaciteit van laden en ontladen 'knijpen' ? mijn omvormen van sigen kan 13.5 kw aan, dus ontladen en laden gaat met 13.5 kw
MAAR ik heb iets heel vervelends: de groep in de meterkast waar de batterij op zit, is er in 2 maanden tijd nu 2x uitgeklapt.. heel vreemd, dan gaat dus heel de accu volledig uit omdat die groep eruit knalt.
als ik de schakelaar weer omzet, dan schiet hij weer aan, maar dat is niet de bedoeling
initieel zou ik de installateur moeten vragen , maar dit was BeSolar een grote partij met 16 vestigingen in Zuid-holland, maar die zijn failliet, en dan moet ik door een hele kermis heen met een andere partij
dus om het tijdelijk even te voorkomen, dacht ik: ik zet het laad en ontladen vermogen even op 12kw om te testen of dat helpt.
in de app heb je een setting ' batterijverogenslitmiet' ik heb die eens op 12kw gezet, echter als ik dan klik op 'handmatig ontladen', schiet de batterij toch naar 13.5 kw
dus die setting lijkt niks te doen..
iemand een idee?
dank
MAAR ik heb iets heel vervelends: de groep in de meterkast waar de batterij op zit, is er in 2 maanden tijd nu 2x uitgeklapt.. heel vreemd, dan gaat dus heel de accu volledig uit omdat die groep eruit knalt.
als ik de schakelaar weer omzet, dan schiet hij weer aan, maar dat is niet de bedoeling
initieel zou ik de installateur moeten vragen , maar dit was BeSolar een grote partij met 16 vestigingen in Zuid-holland, maar die zijn failliet, en dan moet ik door een hele kermis heen met een andere partij
dus om het tijdelijk even te voorkomen, dacht ik: ik zet het laad en ontladen vermogen even op 12kw om te testen of dat helpt.
in de app heb je een setting ' batterijverogenslitmiet' ik heb die eens op 12kw gezet, echter als ik dan klik op 'handmatig ontladen', schiet de batterij toch naar 13.5 kw
iemand een idee?
dank
@HenkS Hoe groot is automaat? Als je met 13,5 kW laadt of ontlaadt dan is dat 13,5/3 [kW](even simpel gerekend) / 230 [V] = 19,6 [A]. Het kan nog per fase worden gebalanceerd ook (dat lijkt de Sigenstor te doen) dus grotere stromen in 1 fase dan die 19,6 A. Als het op 16 A is afgezekerd dan gaat de zekering er uit.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zou hij niet een 20A alamat erin kunnen zetten? Ervanuit gaande dat je een 3 fase aansluiting hebt?
Als je het zo wilt laten en geen wijzigingen in je meterkast wilt doen : Je moet in de gridcode settings de max power in en output op 16A zetten. Maar dat kan alleen in de installateurs app. Heb je die? Anders zou ik daar achteraan gaan.
Als je het zo wilt laten en geen wijzigingen in je meterkast wilt doen : Je moet in de gridcode settings de max power in en output op 16A zetten. Maar dat kan alleen in de installateurs app. Heb je die? Anders zou ik daar achteraan gaan.
Ik ben novice, en begrijp het niet helemaal.. Bschnitz heeft de Ai op max winst ingesteld maar is wel nog aan het manupuleren. Waarom gebruik je niet een van de 2 andere Ai instellingen.Bschnitz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:28:
[...]
Zo heb ik het voor NoM.
Met die 20% kan ik van 22:00 tot 08:00 zonder zon. Na die tijd kan ik tot 19:00 op zon leven en de batterij laden. Dan vaak rond 20/21 ontlaad de batterij, als die dat liever in de ochtend doet, dan doe ik handmatig dumpen.
[Afbeelding]
Gebalanceertde energie of Eerst zelfgebruik.
Waar heb je anders de AI voor nodig. Je schrijft zelf dat de Ai het 9 van de 10 keer goed doet.
Als ik het goed begrepen heb moet je nu constant ermee bezig zijn.
Ik wil gewoon een systeem dat iederdaad het 90% van de tijd goed doet. Ik hoop nog een redelijk redement van de investering te halen maar wil er verder niet teveel naar omkijken.
Yea, omdat de ai soms stroom inkoopt. No clue why. Desondanks dat ik genoeg zonopwek heb xD.Mipatje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:54:
[...]
Ik ben novice, en begrijp het niet helemaal.. Bschnitz heeft de Ai op max winst ingesteld maar is wel nog aan het manupuleren. Waarom gebruik je niet een van de 2 andere Ai instellingen.
Gebalanceertde energie of Eerst zelfgebruik.
Waar heb je anders de AI voor nodig. Je schrijft zelf dat de Ai het 9 van de 10 keer goed doet.
Als ik het goed begrepen heb moet je nu constant ermee bezig zijn.
Ik wil gewoon een systeem dat iederdaad het 90% van de tijd goed doet. Ik hoop nog een redelijk redement van de investering te halen maar wil er verder niet teveel naar omkijken.
Maar nee, met die instellingen hoef ik er niet constant mee bezig te zijn. Valt wel mee.
Alleen in de periode na de zomer tot de zomer moet ik de 0kW effe naar 16 zetten zodat de ai weer kan inkopen.
Die paar dagen met echt negatieve stroom (-14) zou je in principe ook kunnen skippen. Dat gaat echt maar om 3/5 dagen in de zomer.
Heb je toevallig ook peakshaving aanstaan?HenkS schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:16:
vraagje: kun je de capaciteit van laden en ontladen 'knijpen' ? mijn omvormen van sigen kan 13.5 kw aan, dus ontladen en laden gaat met 13.5 kw
iemand een idee?
dank
Bij mij heb ik een tijdje peakshaving aangehad en toen hield de Sigen ook geen rekening met die instelling. Die stond bij mij op 16kW, maar Sigen vond het prima om bijna 19kW te gebruiken.
Peakshaving uitgezet en het systeem hield zich weer aan de instelling.
Inmiddels heeft bij mij de installateur ook de netbegrenzing op 17kW gezet, die stond voorheen niet ingesteld. Mogelijk (en hopelijk) dat deze waarde wel gehonoreerd wordt door het systeem, deze waarde kan ik echter zelf als gebruiker niet aanpassen (wel inzien in de app).
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Bschnitz schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:31:
[...]
Yea, omdat de ai soms stroom inkoopt. No clue why. Desondanks dat ik genoeg zonopwek heb xD.
Maar nee, met die instellingen hoef ik er niet constant mee bezig te zijn. Valt wel mee.
Alleen in de periode na de zomer tot de zomer moet ik de 0kW effe naar 16 zetten zodat de ai weer kan inkopen.
Die paar dagen met echt negatieve stroom (-14) zou je in principe ook kunnen skippen. Dat gaat echt maar om 3/5 dagen in de zomer.
/f/image/oRBTpqVUQQy8yLySBWqsUeZG.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij heeft hij ook nu om 14:00 wat van het net bijgekocht wat naar de accu is gegaan. Vandaag echter ook al aan de grid verkocht dit is echter van de P.V. . Het plan is om vanavond dan weer goed te verkopen. De grote vraag voor mij is waarom koopt hij van het net terwijl er veel PV is. Ben benieuwd wat mijn resultaat vandaag bij Zonneplan is. Gisteren had ik nagenoeg alleen maar teruglevering en -19,72€
Die werkt, kan ik je 100% verzekeren. Die had je installateur al moeten instellen.ArPi75 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:59:
[...]
Heb je toevallig ook peakshaving aanstaan?
Bij mij heb ik een tijdje peakshaving aangehad en toen hield de Sigen ook geen rekening met die instelling. Die stond bij mij op 16kW, maar Sigen vond het prima om bijna 19kW te gebruiken.
Peakshaving uitgezet en het systeem hield zich weer aan de instelling.
Inmiddels heeft bij mij de installateur ook de netbegrenzing op 17kW gezet, die stond voorheen niet ingesteld. Mogelijk (en hopelijk) dat deze waarde wel gehonoreerd wordt door het systeem, deze waarde kan ik echter zelf als gebruiker niet aanpassen (wel inzien in de app).
Naja om die reden dus 0kW peakshaving, dan koopt hij niks in. Want ik ga niet inc de btw 15c betalen om ex btw 15cent terug te leveren, dan maak ik 20% verlies met laad en ontlaadt. Totaal zinloos om te kopen.Mipatje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:18:
[...]
[Afbeelding]
Bij mij heeft hij ook nu om 14:00 wat van het net bijgekocht wat naar de accu is gegaan. Vandaag echter ook al aan de grid verkocht dit is echter van de P.V. . Het plan is om vanavond dan weer goed te verkopen. De grote vraag voor mij is waarom koopt hij van het net terwijl er veel PV is. Ben benieuwd wat mijn resultaat vandaag bij Zonneplan is. Gisteren had ik nagenoeg alleen maar teruglevering en -19,72€
Die setting voor batterij vermogenslimiet werkt niet als je de peak shaving ook aan hebt staan. Dat heb ik laatst aan Sigenergy gevraagd en als antwoord gekregen. Nadat ik de peakshaving had uitgezet werkt het wel.HenkS schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:16:
iemand een idee?
dank
Misschien verwacht hij de batterij niet vol te krijgen met alleen pv en koopt daarom op het goedkoopste moment wat extra in, zodat hij vanavond alles tegen een hoge prijs kan verkopen.Mipatje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:18:
[...]
[Afbeelding]
Maar dat slaat op een dag als vandaag inderdaad nergens op
[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 19-08-2025 17:16 ]
Dank iedereen voor alle reacties op mijn probleem met de groep die eruit knalt in de meterkasttimpel_800 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:54:
Zou hij niet een 20A alamat erin kunnen zetten? Ervanuit gaande dat je een 3 fase aansluiting hebt?
Allereerst: peakshaving staat uit, heb ik net nog even gecontroleerd voor de zekerheid.
Ik heb idd 3 fase, nieuwbouwhuis , 7 jaar oud althans en nooit problemen ergens mee gehad qua stroom. Ook zware warmtepomp en koken op inductie met krachtstroom etc.
Die setting zou ik idd eens moeten kunnen aanpassen, maar omdat mijn installateur failliet is vraag ik mij af hoe. Kan ik dit ook via sigenergy laten regelen en weet iemand hoe?
Bedankt voor al het meedenken so far.
Het vreemde is ook dat het 2x is voorgekomen op een maand. Dan wordt er wel vaker max geladen en ontladen. Dus het is ook iets heel incidenteels.
Volgens mij kijkt hij nog wat verder vooruit omdat de dag erna geen goedkoop moment was en vandaag goedkoper. Koopt hij vandaag in ook voor morgen.timpel_800 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Misschien verwacht hij de batterij niet vol te krijgen met alleen pv en koopt daarom op het goedkoopste moment wat extra in, zodat hij vanavond alles tegen een hoge prijs kan verkopen.
Maar dat slaat op een dag als vandaag inderdaad nergens op
Zie mijn grafiek. Bijgekocht zoals je ziet... wn hij verkoopt niks, maar voor morgen ook genoeg stroom en dan met zon weer bijvullen want verkopen is nu zinloos.
:strip_exif()/f/image/YjqL08jDXuOD5RJtMdLmg3H3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel een clue.Bschnitz schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:31:
[...]
Yea, omdat de ai soms stroom inkoopt. No clue why. Desondanks dat ik genoeg zonopwek heb xD.
Ik was eerst ook gefixeerd op het 0 op de meter idee.
Maar als ik goed analyseer wat AI in feite doet is het wel geheel logisch voor mij.
Soms komt deze in de morgen inderdaad te kort en moet deze wat van het net pakken.
De reden is dat de avond ervoor de prijs 38 cent per kw was (gisteravond b.v.), dus hij verkoopt "teveel" maar het is gewoon onder de streep de juiste keuze.
Je krijgt 38 cent voor die kws savonds die je in de ochtend te kort komt, maar die in de ochtend kosten 24-25 cent, dus doet AI het "goed".
Je moet misschien afstappen van het idee dat je volledig op de batterij gaat leven, dat kan wel, maar dan ben je niet het meest efficient bezig voor je wallet
Ook heb ik een verklaring waarom die soms bijkoopt, in de goedkope uren, die goedkope uren zijn beperkt en duren meestal tot rond 16:00 (onder de 20 cent), na die tijd is het gauw weer 24 cent of hoger.
Dus AI zorgt erbij mij voor dat de batterij vol is zodat de teruglevering na 16:00 meer geld oplevert dan het gekost heeft om de batterij (aan) te vullen in de goedkope uren.
Ook doet AI bij mij zorgen dat zodra de opbrengst van de panelen hoog genoeg is, de rest die over is van de nacht, gedumpt wordt op het net terwijl de prijs nog hoog is (08:30), tot 11:00 gaat dan zon beetje alles naar het net voor een goede prijs.
Pas na 11:00 gaat alles in de batterij en dan is er ook genoeg ruimte om die te vullen, anders zou je ook gaan terugleveren voor weinig als die te vroeg vol is.
Als er de volgende dag weinig zon is en de prijs zon beetje in dezelfde bandbreedte blijft gooit AI ook niets naar het net zodat je niet zonder komt te zitten (zoals morgen).
Zie hier een screenshot met wat ik hierboven beschrijf zo iets duidelijker wordt ?
:strip_exif()/f/image/wnJ8i6zMC3jMeunWWfmunX1U.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Djaro op 19-08-2025 23:24 . Reden: typos ]
Ik heb berichten gezien in de sigen community (in de app) met hetzelfde probleem. Reactie van sigen is dat je ze een bericht moet sturen dan lossen ze het opHenkS schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:44:
[...]
Dank iedereen voor alle reacties op mijn probleem met de groep die eruit knalt in de meterkast
Allereerst: peakshaving staat uit, heb ik net nog even gecontroleerd voor de zekerheid.
Ik heb idd 3 fase, nieuwbouwhuis , 7 jaar oud althans en nooit problemen ergens mee gehad qua stroom. Ook zware warmtepomp en koken op inductie met krachtstroom etc.
Die setting zou ik idd eens moeten kunnen aanpassen, maar omdat mijn installateur failliet is vraag ik mij af hoe. Kan ik dit ook via sigenergy laten regelen en weet iemand hoe?
Het vreemde is ook dat het 2x is voorgekomen op een maand. Dan wordt er wel vaker max geladen en ontladen. Dus het is ook iets heel incidenteels.
ik heb (nog) niet alle posts gelezen , dus kan dubbel zijn , maar ik probeer je ook te helpen , dus forgive me.HenkS schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:44:
[...]
Dank iedereen voor alle reacties op mijn probleem met de groep die eruit knalt in de meterkast
heb je een gateway (i.e. noodstroom voorziening ?) , zoja dan zijn het niet de groepen, de gateway zou genoeg aan moeten kunnen ?
op welke moment van de dag vliegt de boel eruit ?
warmtepomp aan in deze dagen lijkt me niet, laad je een auto , ben je tegelijk aan het koken etc.. ?
anyway , check deze settings, import en export moet gelijk ingesteld worden.
als je 3x 25a hebt moet er 17000 staan bij import en export, ik heb 3x40 dus daarom zie je 27000 bij mij.
:strip_exif()/f/image/p7cdOJmcD575PH5enGPpbIBm.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/z8Vfw4777uAF948BffcqwMuE.png?f=user_large)
Hi, nee geen noodstroom voorziening, dat kon jammer genoeg niet ivm de kabels (lang verhaal haha)Djaro schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:16:
[...]
ik heb (nog) niet alle posts gelezen , dus kan dubbel zijn , maar ik probeer je ook te helpen , dus forgive me.
heb je een gateway (i.e. noodstroom voorziening ?) , zoja dan zijn het niet de groepen, de gateway zou genoeg aan moeten kunnen ?
op welke moment van de dag vliegt de boel eruit ?
warmtepomp aan in deze dagen lijkt me niet, laad je een auto , ben je tegelijk aan het koken etc.. ?
anyway , check deze settings, import en export moet gelijk ingesteld worden.
als je 3x 25a hebt moet er 17000 staan bij import en export, ik heb 3x40 dus daarom zie je 27000 bij mij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1e moment weet ik niet meer precies. 2e was rond 10 uur in de avond. Althans ik zag het toen op mijn home assistant dashboard dat er wat foutmeldingen waren en geen data doorkwam, want dat die groep eruit knalt en batterij uitgaat merk je verder niet in huis... Dan wordt gewoon stroom van het net gebruikt.
Warmtepomp is wel actief maar voor dd vloerkoeling, en voor warm water ook natuurlijk. Dus die werkt wel vaker.
Auto laden doe ik niet thuis, meestal op de zaak.
Dus het blijft een beetje gissen so far.
Bij die setting die jij liet zien had ik eerst niks staan. Daarna eens 12kw gezet en toen op handmatig ontladen knop geduwd en toen schoot hij toch naar 13.5 kw ontladen dus die snap ik niet, want peakshaving staat ook uit zoals iemand hier opperde.
Dus hopelijk gebeurt het niet meer, maar ik ga wel sigen contacten of ik die aanpassingen even kan maken van 13.5 kw naar 12.5 ofzo om te testen een maandje
In jou geval klopt dat, omdat jou tarieven onrealistisch dicht bij elkaar zijn. Dan doet die nog vaker handelen.Djaro schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:50:
[...]
Ik heb wel een clue.
Ik was eerst ook gefixeerd op het 0 op de meter idee.
Maar als ik goed analyseer wat AI in feite doet is het wel geheel logisch voor mij.
Soms komt deze in de morgen inderdaad te kort en moet deze wat van het net pakken.
De reden is dat de avond ervoor de prijs 38 cent per kw was (gisteravond b.v.), dus hij verkoopt "teveel" maar het is gewoon onder de streep de juiste keuze.
Je krijgt 38 cent voor die kws savonds die je in de ochtend te kort komt, maar die in de ochtend kosten 24-25 cent, dus doet AI het "goed".
Je moet misschien afstappen van het idee dat je volledig op de batterij gaat leven, dat kan wel, maar dan ben je niet het meest efficient bezig voor je wallet
Ook heb ik een verklaring waarom die soms bijkoopt, in de goedkope uren, die goedkope uren zijn beperkt en duren meestal tot rond 16:00 (onder de 20 cent), na die tijd is het gauw weer 24 cent of hoger.
Dus AI zorgt erbij mij voor dat de batterij vol is zodat de teruglevering na 16:00 meer geld oplevert dan het gekost heeft om de batterij (aan) te vullen in de goedkope uren.
Ook doet AI bij mij zorgen dat zodra de opbrengst van de panelen hoog genoeg is, de rest die over is van de nacht, gedumpt wordt op het net terwijl de prijs nog hoog is (08:30), tot 11:00 gaat dan zon beetje alles naar het net voor een goede prijs.
Pas na 11:00 gaat alles in de batterij en dan is er ook genoeg ruimte om die te vullen, anders zou je ook gaan terugleveren voor weinig als die te vroeg vol is.
Als er de volgende dag weinig zon is en de prijs zon beetje in dezelfde bandbreedte blijft gooit AI ook niets naar het net zodat je niet zonder komt te zitten (zoals morgen).
Zie hier een screenshot met wat ik hierboven beschrijf zo iets duidelijker wordt ?
[Afbeelding]
Maar in de praktijk laad je voor niks, je standaard 15-20% laad/ontlaadt verlies zie ik ook niet terug in je grafiek.
In principe krijg je geen btw op je verkoop, die staat wel aan bij je.
Bij mij koopt hij ook in als ik geen winst zou maken en genoeg zon heb. Waarschijnlijk omdat inderdaad in een periode van 36 uur het goedkoop lijkt.
In principe hieronder de echte prijzen die +- kloppen met zonneplan+bonus. Zit er een halve cent naast ofzo.
/f/image/e4J2bujoyW4wfkkZ2XWWQVbD.png?f=fotoalbum_large)
je hebt het fout, kan het niet anders zeggen dan dat, sollyBschnitz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:24:
[...]
In jou geval klopt dat, omdat jou tarieven onrealistisch dicht bij elkaar zijn. Dan doet die nog vaker handelen.
Maar in de praktijk laad je voor niks, je standaard 15-20% laad/ontlaadt verlies zie ik ook niet terug in je grafiek.
In principe krijg je geen btw op je verkoop, die staat wel aan bij je.
Bij mij koopt hij ook in als ik geen winst zou maken en genoeg zon heb. Waarschijnlijk omdat inderdaad in een periode van 36 uur het goedkoop lijkt.
In principe hieronder de echte prijzen die +- kloppen met zonneplan+bonus. Zit er een halve cent naast ofzo.
[Afbeelding]
wij salderen , dat is incl energiebelasting en btw ?
Stel, je levert 1 kWh terug aan het net op een moment dat de kale marktprijs € 0,15 per kWh is. Je ontvangt dan € 0,15 voor deze teruglevering.
Als de energiebelasting € 0,123 cent per kWh is, krijg je daarnaast dit bedrag terug aan energiebelasting. Dit geldt wel alleen mits dit nog binnen het salderen valt, dus wanneer je niet meer hebt teruggeleverd van verbruikt.
Ook krijg je 21% belasting terug, wat in dit geval 21% van € 0,15 is = € 0,0315.
Dit brengt je totale vergoeding op € 0,3045 (0,15 + 0,123 + 0,0315).
bron:
https://www.zonneplan.nl/...dynamisch-energiecontract
in 2027 krijg je de energiebelasting en btw niet terug , dan klopt het wel , van de zonneplan site:
De salderingsregeling wordt per 1 januari 2027 volledig afgeschaft. Terugleveren met een dynamisch energiecontract zal dan ook veranderen. De terugleververgoeding die je dan namelijk ontvangt, is de ‘kale’ prijs, dus exclusief btw en energiebelasting.
Klopt deels, bij tibber mag je achteraf alles terug betalen wat je extra hebt gekregen en bij alle andere leveranciers doen ze daar helemaal niet aan. Het is gewoon een zooitje wat dat betreft.Djaro schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
je hebt het fout, kan het niet anders zeggen dan dat, solly
wij salderen , dat is incl energiebelasting en btw ?
Stel, je levert 1 kWh terug aan het net op een moment dat de kale marktprijs € 0,15 per kWh is. Je ontvangt dan € 0,15 voor deze teruglevering.
Als de energiebelasting € 0,123 cent per kWh is, krijg je daarnaast dit bedrag terug aan energiebelasting. Dit geldt wel alleen mits dit nog binnen het salderen valt, dus wanneer je niet meer hebt teruggeleverd van verbruikt.
Ook krijg je 21% belasting terug, wat in dit geval 21% van € 0,15 is = € 0,0315.
Dit brengt je totale vergoeding op € 0,3045 (0,15 + 0,123 + 0,0315).
bron:
https://www.zonneplan.nl/...dynamisch-energiecontract
in 2027 krijg je de energiebelasting en btw niet terug , dan klopt het wel , van de zonneplan site:
De salderingsregeling wordt per 1 januari 2027 volledig afgeschaft. Terugleveren met een dynamisch energiecontract zal dan ook veranderen. De terugleververgoeding die je dan namelijk ontvangt, is de ‘kale’ prijs, dus exclusief btw en energiebelasting.
Maar ook dan vertrouw ik het niet bij zonneplan, want je moet wel meer terug leveren dan je afneemt anders werkt het weer anders.
Bijvoorbeeld op mijn factuur staat dat ik simpelweg geen btw betaal. Maar ik krijg toch echt niks uitbetaald inc, maar alleen ex. Wellicht dat ze dat einde van het jaar zouden kunnen doen, maar voor nu ga ik uit dat ze dit alleen binnen het bereik doen van wat mijn gebruik is, alles erboven ga ik uit van ex.
Maar zelfs dan zit je nog met 15-20% laad en ontlaadt verlies waardoor gewoon geen winst maakt. Je afstand tussen inkoop en verkoop moet echt hoger.
/f/image/ZIW8zG4984jd60LIrkz7AuEa.png?f=fotoalbum_large)
je hebt het echt fout, het doen voorkomen alsof je gelijk hebt veranderd daar niets aan.Bschnitz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:52:
[...]
Klopt deels, bij tibber mag je achteraf alles terug betalen wat je extra hebt gekregen en bij alle andere leveranciers doen ze daar helemaal niet aan. Het is gewoon een zooitje wat dat betreft.
Maar ook dan vertrouw ik het niet bij zonneplan, want je moet wel meer terug leveren dan je afneemt anders werkt het weer anders.
Bijvoorbeeld op mijn factuur staat dat ik simpelweg geen btw betaal. Maar ik krijg toch echt niks uitbetaald inc, maar alleen ex. Wellicht dat ze dat einde van het jaar zouden kunnen doen, maar voor nu ga ik uit dat ze dit alleen binnen het bereik doen van wat mijn gebruik is, alles erboven ga ik uit van ex.
Maar zelfs dan zit je nog met 15-20% laad en ontlaadt verlies waardoor gewoon geen winst maakt. Je afstand tussen inkoop en verkoop moet echt hoger.
[Afbeelding]
je hebt er geen vertrouwen in, is jouw gevoel , maar je snap gewoon de factuur opbouw niet, belasting zit al in je voorschot en wordt jaarlijks uiteindelijk afgerekend met de voorschotten.
energie zit btw op , of je het nog kan salderen of niet. btw blijft erop tot 2027
heb je de bron link uberhaupt wel gelezen ?
anders die van je eigen leverancier:
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
daar staat dit:
Terugleveren aan het net
Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO (Garanties van de Oorsprong) en onbalanskosten (ofwel inkoopvergoeding) en btw.
Als voorbeeld: Stel dat tussen 14:00 en 15:00 de stroomprijs €0,28 per kWh is, dan krijg je op dat moment ook €0,28 per teruggeleverde kWh van ons terug.
Omdat de tarieven voor stroom bij een dynamische leverancier ieder uur variëren, is de kans groot dat het gewogen gemiddelde tarief van je teruglevering afwijkt van het gewogen gemiddelde tarief van je verbruik. Dit kan, afhankelijk van de uren waarin je opwekt en verbruikt, zowel hoger als lager zijn. Hoe meer je je verbruik stuurt naar de voordelige uren, hoe groter de kans dat je gewogen gemiddelde verbruik lager ligt en vice versa. Ook kan de ligging van je zonnepanelen hier invloed op hebben. 🧭
Om het zo simpel mogelijk te houden, betalen we de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw over elke teruggeleverde kWh elke maand gelijk aan je uit, ook als je die maand meer stroom hebt opgewekt dan verbruikt. Er zijn dan 2 scenario’s mogelijk aan het einde van het jaar:
Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan teruggeleverd
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur teruggeleverd. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere teruggeleverde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.
Scenario 2: Je hebt meer teruggeleverd dan verbruikt
Stel, aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh teruggeleverd en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kun je 2500 kWh salderen. Voor deze 2500 kWh krijg je zowel de stroomprijs als inkoopvergoeding en belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh ontvang je de beursprijs en de inkoopvergoeding, maar niet op de belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.
De gehanteerde belastingtarieven vind je hier.
Voor veel mensen geldt tot 2027 dat ze inderdaad de BTW en EB nog terugkrijgen (in elk geval tot de salderingsgrens). Hoe ZP dat doet weet ik niet, zelf zit ik bij Tibber.Djaro schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:02:
[...]
je hebt het echt fout, het doen voorkomen alsof je gelijk hebt veranderd daar niets aan.
je hebt er geen vertrouwen in, is jouw gevoel , maar je snap gewoon de factuur opbouw niet, belasting zit al in je voorschot en wordt jaarlijks uiteindelijk afgerekend met de voorschotten.
energie zit btw op , of je het nog kan salderen of niet. btw blijft erop tot 2027
daar staat dit:
Terugleveren aan het net
Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO (Garanties van de Oorsprong) en onbalanskosten (ofwel inkoopvergoeding) en btw.
Als voorbeeld: Stel dat tussen 14:00 en 15:00 de stroomprijs €0,28 per kWh is, dan krijg je op dat moment ook €0,28 per teruggeleverde kWh van ons terug.
Omdat de tarieven voor stroom bij een dynamische leverancier ieder uur variëren, is de kans groot dat het gewogen gemiddelde tarief van je teruglevering afwijkt van het gewogen gemiddelde tarief van je verbruik. Dit kan, afhankelijk van de uren waarin je opwekt en verbruikt, zowel hoger als lager zijn. Hoe meer je je verbruik stuurt naar de voordelige uren, hoe groter de kans dat je gewogen gemiddelde verbruik lager ligt en vice versa. Ook kan de ligging van je zonnepanelen hier invloed op hebben. 🧭
Om het zo simpel mogelijk te houden, betalen we de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw over elke teruggeleverde kWh elke maand gelijk aan je uit, ook als je die maand meer stroom hebt opgewekt dan verbruikt. Er zijn dan 2 scenario’s mogelijk aan het einde van het jaar:
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur teruggeleverd. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere teruggeleverde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.
Stel, aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh teruggeleverd en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kun je 2500 kWh salderen. Voor deze 2500 kWh krijg je zowel de stroomprijs als inkoopvergoeding en belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh ontvang je de beursprijs en de inkoopvergoeding, maar niet op de belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.
Ik sluit me echter wel bij @Bschnitz aan voor wat betreft de verliezen bij de omzetverliezen wanneer jouw accu denkt zich te moeten (bij)vullen uit het net, heb je ongeveer 7-10% verlies om de AC naar DC om te zetten. Datzelfde verlies heb je 's avonds nog een keer als hij de gelijkstroom weer naar wisselstroom omzet om die weer op het net te dumpen.
Als je de prijzen dan gelijk stelt voor in- en verkoop (wat technisch wel klopt waarschijnlijk), dan vergeet je simpelweg de laadverliezen. Als je op die manier 10kWh inkoopt van het net mag je blij zijn dat je van die 10kWh nog 8,5kWh overhoud die je ook daadwerkelijk weer exporteert. Afhankelijk van hoe hard je batterij werkt kan het zelfs zo zijn dat je onder de 8kWh uitkomt die er nog overblijft om terug te sturen.
Voor mezelf geldt dat ik bovendien wil trachten om ook de investering op de accu terug te verdienen aanschaf/(totaal aantal cycli * capaciteit) waarbij ik ook op 6ct/kWh uitkom. Dan moet er al snel een realistisch verschil van 10 ct/kWh uitkomen om geen verlies te maken.
Je hebt geen recht op belastingen boven je eigen salderen grens. Ik lever 2x terug wat ik afneem.Djaro schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:02:
[...]
je hebt het echt fout, het doen voorkomen alsof je gelijk hebt veranderd daar niets aan.
daar staat dit:
Terugleveren aan het net
"Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh."
Gewoon terug betalen dus, heb wel begrepen dat ze dat niet altijd doen. Maar je hebt er geen recht op. Je moet er dus niet vanuit gaan dat je dat mag houden.
Bovendien heb ik het erover dat ik de ai wil beperken met inkopen, stel het was al 2027 dan was het alsnog niet logisch geweest want dat zijn in feite mijn Sigen tarieven zijn.
Dat het in realiteit iets mee kan vallen uiteindelijk op de rekening is alleen maar mooi. Maar ik ga niet zinloos de batterij volladen en ontladen voor 1-3c winst per kWh.....
ik reageer bij bsnitz erop dat hij verkondigd dat je geen btw terugkrijgtArPi75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:15:
[...]
Voor veel mensen geldt tot 2027 dat ze inderdaad de BTW en EB nog terugkrijgen (in elk geval tot de salderingsgrens). Hoe ZP dat doet weet ik niet, zelf zit ik bij Tibber.
Ik sluit me echter wel bij @Bschnitz aan voor wat betreft de verliezen bij de omzetverliezen wanneer jouw accu denkt zich te moeten (bij)vullen uit het net, heb je ongeveer 7-10% verlies om de AC naar DC om te zetten. Datzelfde verlies heb je 's avonds nog een keer als hij de gelijkstroom weer naar wisselstroom omzet om die weer op het net te dumpen.
Als je de prijzen dan gelijk stelt voor in- en verkoop (wat technisch wel klopt waarschijnlijk), dan vergeet je simpelweg de laadverliezen. Als je op die manier 10kWh inkoopt van het net mag je blij zijn dat je van die 10kWh nog 8,5kWh overhoud die je ook daadwerkelijk weer exporteert. Afhankelijk van hoe hard je batterij werkt kan het zelfs zo zijn dat je onder de 8kWh uitkomt die er nog overblijft om terug te sturen.
Voor mezelf geldt dat ik bovendien wil trachten om ook de investering op de accu terug te verdienen aanschaf/(totaal aantal cycli * capaciteit) waarbij ik ook op 6ct/kWh uitkom. Dan moet er al snel een realistisch verschil van 10 ct/kWh uitkomen om geen verlies te maken.
deze passage "In principe krijg je geen btw op je verkoop, die staat wel aan bij je."
dat is onwaar
de btw krijgt iedereen bij teruglevering, ook als je niet meer kan salderen krijg je nog steeds de btw. (en geen energiebelasting)
10% omzetverlies met ac/dc en/of vice versa.. eens.
realistisch verschil van 10 cent ben ik het niet mee eens, dat werkt niet met dynamische tarieven in mijn ogen.
zoals gezegd.. je moet de teveel betaalde energiebelasting terugbetalen aan Tibber omdat je meer teruglevert dan je gebruikt hebt aan het einde van een jaar, dus niet de BTW, die krijg je gewoon wel.Bschnitz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:23:
[...]
Je hebt geen recht op belastingen boven je eigen salderen grens. Ik lever 2x terug wat ik afneem.
"Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh."
Gewoon terug betalen dus, heb wel begrepen dat ze dat niet altijd doen. Maar je hebt er geen recht op. Je moet er dus niet vanuit gaan dat je dat mag houden.
Bovendien heb ik het erover dat ik de ai wil beperken met inkopen, stel het was al 2027 dan was het alsnog niet logisch geweest want dat zijn in feite mijn Sigen tarieven zijn.
Dat het in realiteit iets mee kan vallen uiteindelijk op de rekening is alleen maar mooi. Maar ik ga niet zinloos de batterij volladen en ontladen voor 1-3c winst per kWh.....
Btw is toch ook belasting...Djaro schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:31:
[...]
zoals gezegd.. je moet de teveel betaalde energiebelasting terugbetalen aan Tibber omdat je meer teruglevert dan je gebruikt hebt aan het einde van een jaar, dus niet de BTW, die krijg je gewoon wel.
Alles boven de kaal is belasting, behalve dan de inkoop vergoeding...
Of het nou een vast deel of een % deel is maakt toch niet uit?
Bij Frank betaal je dacht ik zelfs 2c over je verkoop als vergoeding....
Naja we gaan het allemaal zien aan het eind van het jaar. Worstcase krijg ik een paar honderd euro meer, dat is niet zo erg
Wat ik bedoelde te zeggen met die 10 cent is dat ik dat voor mezelf als grens wil aanhouden waarbij ik ook de aanschafprijs van de batterij meereken in een prijs per kWh (€ 0,06 in mijn geval). In dat opzicht is het voor mij pas interessant om stroom te kopen en op te slaan in de batterij met als doel om die duurder te verkopen wanneer dat verschil minimaal € 0,10 / kWh is.Djaro schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:24:
[...]
realistisch verschil van 10 cent ben ik het niet mee eens, dat werkt niet met dynamische tarieven in mijn ogen.
Uiteraard zal ik in de winter wel stroom inkopen met als doel om die later weer te gebruiken, maar puur inkopen om later te verkopen dan moet er voor mij toch echt wel een behoorlijk verschil tussen in- en verkoop zitten.
Ik heb alle berichten eens door zitten nemen over Peakshaving, maar het blijft nog een beetje onduidelijk:
Als ik Maximum Import en Export op 17kW heb staan (3x25A aansluiting) en 50% SoC voor Peakshaving:
- als ik over de 17kW kom qua vraag, bijv 18kW, dan zal Sigen er altijd voor zorgen dat er nooit meer dan 17kW uit het Grid komt en dus nu 1kW uit de batteirj zal leveren (of als het genoeg batterij is 8kW (heb 2x16BAT) uit de batterij en 10 uit het Grid)
- alleen opslag boven de 50% zal worden gebruikt voor Peakshaving, als de SoC daaronder zit zal er geen Peakshaving worden toegepast? Wat gebeurt er dan als ik toch 18kW houseload vraag?
- Zorgt de batterij er voor dat hij altijd 50% SoC zal zijn, dus dan ook inkoop van het Grid doet om zsm op die waarde te komen?
- er wordt ook gepraat over het verlagen van de max importvermogen naar 0kW, dat dit er voor zorgt dat er geen inkoop van het Grid is door AI? Maar hoe kan ik er dan ovor zorgen dat er nooit meer dan 17kW over mijn groepen heen wordt getrokken bij normaal gebruik van Loads buiten de batterij om, zoals het laden met de DC EV lader?
Misschien als laatste: kunnen mensen wat ze hebben ingesteld bij de peakshaving en max import/export eens delen?
Als ik Maximum Import en Export op 17kW heb staan (3x25A aansluiting) en 50% SoC voor Peakshaving:
- als ik over de 17kW kom qua vraag, bijv 18kW, dan zal Sigen er altijd voor zorgen dat er nooit meer dan 17kW uit het Grid komt en dus nu 1kW uit de batteirj zal leveren (of als het genoeg batterij is 8kW (heb 2x16BAT) uit de batterij en 10 uit het Grid)
- alleen opslag boven de 50% zal worden gebruikt voor Peakshaving, als de SoC daaronder zit zal er geen Peakshaving worden toegepast? Wat gebeurt er dan als ik toch 18kW houseload vraag?
- Zorgt de batterij er voor dat hij altijd 50% SoC zal zijn, dus dan ook inkoop van het Grid doet om zsm op die waarde te komen?
- er wordt ook gepraat over het verlagen van de max importvermogen naar 0kW, dat dit er voor zorgt dat er geen inkoop van het Grid is door AI? Maar hoe kan ik er dan ovor zorgen dat er nooit meer dan 17kW over mijn groepen heen wordt getrokken bij normaal gebruik van Loads buiten de batterij om, zoals het laden met de DC EV lader?
Misschien als laatste: kunnen mensen wat ze hebben ingesteld bij de peakshaving en max import/export eens delen?
Dat is je goed recht, ik zit in de stand dat ik mijn batterij gewoon echt volledig gebruik zonder die te ontzien, over 10 jaar is er toch wel weer wat anders op de markt wat vast weer beter is.ArPi75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:37:
[...]
Wat ik bedoelde te zeggen met die 10 cent is dat ik dat voor mezelf als grens wil aanhouden waarbij ik ook de aanschafprijs van de batterij meereken in een prijs per kWh (€ 0,06 in mijn geval). In dat opzicht is het voor mij pas interessant om stroom te kopen en op te slaan in de batterij met als doel om die duurder te verkopen wanneer dat verschil minimaal € 0,10 / kWh is.
Uiteraard zal ik in de winter wel stroom inkopen met als doel om die later weer te gebruiken, maar puur inkopen om later te verkopen dan moet er voor mij toch echt wel een behoorlijk verschil tussen in- en verkoop zitten.
Als het 5 cent oplevert met handelen voor een kw is het voor mij winst, en alles wat de energierekening verlaagd, dat is waar ik die batterij voor heb.
Die batterij is na 10 jaar nog minimaal 70% capaciteit (garantie) en dat is als die zelfs handelt op de onbalansmarkt en die 4x per dag laad en ontlaad of meer, dus wat ik ermee doe (of AI dan) , zal allemaal wel loslopen en over 10 jaar zie ik wel weer verder.
Kan ook beter nu profiteren met wat er te pakken valt omdat ik niet weet hoeveel er nog te handelen valt in 2027 als je alleen nog de kale stroomprijs terug krijgt, dus dan verwacht ik op dat moment dat het meer voor zelfconsumptie is , en we peanuts krijgen voor overschot aan zonnestroom en er zwz weinig te verdienen valt.
Net als ik had heb je een ander idee van peakshaving dan Sigenergy.EB W schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:37:
Ik heb alle berichten eens door zitten nemen over Peakshaving, maar het blijft nog een beetje onduidelijk:
Als je de AI van Sigen in de app vraagt: “hoe werkt peakshaving?” legt hij het uitgebreid uit. Heel nuttig vond ik.
Het komt erop neer dat je de peakshaving helemaal niet nodig hebt om te voorkomen dat je de boel overbelast. Daar is alleen het instellen van de max. Import nodig en dan vermogen per fase kiezen.
De peakshaving zorgt er juist voor dat het systeem het maximaal beschikbare ook werkelijk trekt in de uren die je opgeeft. Als je peakshaving inschakelt met 17kW zal het systeem altijd zoveel mogelijk stroom tegelijk trekken om de ingestelde peakshaving soc te bereiken.
Ik heb peakshaving nu uitstaan en de max. Import wordt nog steeds keurig gevolgd om overbelasting te voorkomen.
De peakshaving ga ik van de winter wel inschakelen op 0 gedurende de piektarieven tijden van 18.00-21.00, zodat er geen stroom kan worden getrokken voor de batterij gedurende die uren.
In de winter koopt die eigenlijk alleen diep in de nacht. Nog nooit gehad dat die overdag iets trekt.kliffen schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Net als ik had heb je een ander idee van peakshaving dan Sigenergy.
Als je de AI van Sigen in de app vraagt: “hoe werkt peakshaving?” legt hij het uitgebreid uit. Heel nuttig vond ik.
Het komt erop neer dat je de peakshaving helemaal niet nodig hebt om te voorkomen dat je de boel overbelast. Daar is alleen het instellen van de max. Import nodig en dan vermogen per fase kiezen.
De peakshaving zorgt er juist voor dat het systeem het maximaal beschikbare ook werkelijk trekt in de uren die je opgeeft. Als je peakshaving inschakelt met 17kW zal het systeem altijd zoveel mogelijk stroom tegelijk trekken om de ingestelde peakshaving soc te bereiken.
Ik heb peakshaving nu uitstaan en de max. Import wordt nog steeds keurig gevolgd om overbelasting te voorkomen.
De peakshaving ga ik van de winter wel inschakelen op 0 gedurende de piektarieven tijden van 18.00-21.00, zodat er geen stroom kan worden getrokken voor de batterij gedurende die uren.
Ik las je vraag. mijn instelling is op dit moment zo als jij vraagt met gebalanceerde energie. Weliswaar met de Zonneplan tarieven. Bschnidt heeft daar ook al commentaar opgeven.EB W schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:36:
Ik ben nu de resultaten van de opbrengsten aan het bekijken in de mySigen app, maar die zijn denk ik niet helemaal eerlijk ivm de coëfficiënt die we (althans meerdere hier) lager invullen om te voorkomen dat hij te snel in de verkoop gaat.
Maar zou je niet de echte waarden, in mijn geval van Tibber (1,21*prijs+14ct), moeten invullen (bij in en verkoop) en dan ipv ‘Maximale winst’ ‘Gebalanceerde energie’ te kiezen?
Iemand dit al eens geprobeerd?
Mijn installateur heeft me op mijn vraag t.o.v max winst het volgend commentaar gegeven:
De instellingen die hieronder zijn aangegeven zijn alleen berust op prijs. Dit zijn de marktprijs, btw energiebelasting en inkoopkosten. Bij deze leverancier liggen inkoop en verkoopkosten gelijk. Vanaf 2027 zit hier een duidelijk verschil in, aangezien de salderingsregeling vervalt en je de energiebelasting en btw niet meer mag salderen.
De batterij weet zelf welke verliezen hij heeft en neemt dit mee in zijn berekeningen en zal dus ook geen stroom gaan inkopen en weer verkopen bij een paar cent verschil. Hier houdt hij dus rekening mee.
Je schiet hier wel degelijk iets mee op:
Je hebt zondag:
34,31kWh geproduceerd, waarvan 15,44kWh de batterij is ingegaan. De overige 8,91kWh is direct verbruik en de andere 9,96kWh is direct teruggeleverd aan het net.
18,11 kWh is er uit het net ingekocht, waarvan 15,09 kWh naar de batterij en 3,02 kWh direct verbruik.
Uiteindelijk heb je 90,56% vanuit de batterij direct verbruikt en 9,44% is er teruggeleverd aan het net.
Wat je systeem nu gedaan heeft is juist optimaal gebruik te maken van de prijzen. Als er duurdere prijzen zijn leef je uit je eigen batterij. En deze stroom uit de batterij is juist geladen op het moment dat de prijzen een stuk goedkoper waren. Je batterij is dus optimaal aan het laden wanneer het goedkoop is en aan het consumeren van de batterij als de prijzen duur zijn. Doordat de batterij kan voorspellen hoeveel energie je nodig hebt heeft hij 9,44% teruggeleverd, omdat de verkoop van stroom meer oplevert dan deze zelf te gebruiken in goedkopere uren.
Dit doet het systeem dus ook in de winter als er bijna geen PV is. Da zijn er ook goedkopere en duurdere uren. Op het moment dat het goedkoper is laadt de batterij zich vol. Is er te weinig PV beschikbaar pakt hij deze uit het net. Want stel de prijs is nu 10cent en vanavond 20 cent. Kan je die stroom beter nu van het net trekken dan vanavond. En de marktprijzen worden niet alleen bepaald door PV. Ook windenergie heeft hier een aandeel in. Dus als het hard waait in de winter heb je ook lage energietarieven.
Heeft er hier iemand ook het systeem uitgebreid met de micro omvormers van Sigenergy?
ik begreep dat die microomvormers pas in Q4 leverbaar zijn.Anunnaki schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:22:
Heeft er hier iemand ook het systeem uitgebreid met de micro omvormers van Sigenergy?
[YouTube: SigenMicro: Build a Sigenergy 360° Home Energy Ecosystem]
Super interessant, benieuwd wat die gaan kosten.Anunnaki schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:22:
[YouTube: SigenMicro: Build a Sigenergy 360° Home Energy Ecosystem]
Misschien een rare vraag maar die micro omvormer zit direct op het paneel aangesloten, maar de andere kant? Waar gaat die kabel dan naartoe ?
Ik zou tzt nog wel 2 losse panelen op mijn schuur willen leggen namelijk, ver van mijn andere panelen en accu af. Dus benieuwd hoe dat zou kunnen werken met zon micro omvormer
Ah, ik dacht dat je ze al kon bestellen.CEdS schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:48:
[...]
ik begreep dat die microomvormers pas in Q4 leverbaar zijn.
Het lichtnet?HenkS schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:23:
[...]
Super interessant, benieuwd wat die gaan kosten.
Misschien een rare vraag maar die micro omvormer zit direct op het paneel aangesloten, maar de andere kant? Waar gaat die kabel dan naartoe ?
Tegen het einde van het filmpje lijkt het alsof je ‘m zelfs ‘gewoon’ in het stopcontact kunt steken. Let er dan wel op met hoeveel panelen je dat doet, want teveel vermogen op één stekker kan behoorlijk onveilig worden.
Die micro-omvormer werkt zelfstandig. De afstand tot de rest van he panelen doet niet ter zake.Ik zou tzt nog wel 2 losse panelen op mijn schuur willen leggen namelijk, ver van mijn andere panelen en accu af. Dus benieuwd hoe dat zou kunnen werken met zon micro omvormer
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 21-08-2025 09:14 ]
<John O`Mill>
Ik ben het wel met je eens. Een vriend van mij heeft van zijn installateur het advies gehad om de accu max voor 95% te laden. Ik denk als volgt; Sig garandeert 10.000 cycli. Bij mij is dat 320000kWh. Ik heb 10 kWh backup . Dus ik gebruik ongeveer 29 kwh max per cyclus. Stel dat ik in 24 uur 1,5 cycli gebruik (44kwh)dan is dat 320000:44 :365= 19,92 jaar de accu zou dan nog 70 % hebben.Djaro schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:52:
[...]
Dat is je goed recht, ik zit in de stand dat ik mijn batterij gewoon echt volledig gebruik zonder die te ontzien, over 10 jaar is er toch wel weer wat anders op de markt wat vast weer beter is.
Als het 5 cent oplevert met handelen voor een kw is het voor mij winst, en alles wat de energierekening verlaagd, dat is waar ik die batterij voor heb.
Die batterij is na 10 jaar nog minimaal 70% capaciteit (garantie) en dat is als die zelfs handelt op de onbalansmarkt en die 4x per dag laad en ontlaad of meer, dus wat ik ermee doe (of AI dan) , zal allemaal wel loslopen en over 10 jaar zie ik wel weer verder.
Kan ook beter nu profiteren met wat er te pakken valt omdat ik niet weet hoeveel er nog te handelen valt in 2027 als je alleen nog de kale stroomprijs terug krijgt, dus dan verwacht ik op dat moment dat het meer voor zelfconsumptie is , en we peanuts krijgen voor overschot aan zonnestroom en er zwz weinig te verdienen valt.
Wat ik wel merk bij het laatste stukje laden tot 100% is dat dat best nog lang duurt met redelijk wat vermogen om van 99,9% naar 100% te gaan. Wat gebeurt er dan eigenlijk in de batterij? Moet wel veel warmte ontstaan tijdens die fase toch, want er gaat veel energie in en bijna geen extra lading?Mipatje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:24:
[...]
Ik ben het wel met je eens. Een vriend van mij heeft van zijn installateur het advies gehad om de accu max voor 95% te laden. Ik denk als volgt; Sig garandeert 10.000 cycli. Bij mij is dat 320000kWh. Ik heb 10 kWh backup . Dus ik gebruik ongeveer 29 kwh max per cyclus. Stel dat ik in 24 uur 1,5 cycli gebruik (44kwh)dan is dat 320000:44 :365= 19,92 jaar de accu zou dan nog 70 % hebben.
Om die reden gebruik ik ook 95% en 1 of 2 keer per maand laad ik dan naar 100%.
[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 21-08-2025 10:19 ]
een heel bijzonder advies.Mipatje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:24:
[...]
Ik ben het wel met je eens. Een vriend van mij heeft van zijn installateur het advies gehad om de accu max voor 95% te laden. Ik denk als volgt; Sig garandeert 10.000 cycli. Bij mij is dat 320000kWh. Ik heb 10 kWh backup . Dus ik gebruik ongeveer 29 kwh max per cyclus. Stel dat ik in 24 uur 1,5 cycli gebruik (44kwh)dan is dat 320000:44 :365= 19,92 jaar de accu zou dan nog 70 % hebben.
ten 1e heb je garantie 10 jaar op batterij modules.
Ten 2e is het advies van sigenergy om juist wel te laden tot 100%.
Teslas met LFP worden ook boos als je de chargelimiet verlaagd
het is wel heel verstandig om de batterij niet leeg te laten gaan , dus altijd 5% minimaal erin houden.
For a Sigenergy SigenStor with its LFP (lithium iron phosphate) battery chemistry, charging to 100% is generally fine and sometimes necessary for cell balancing. While consistent 20%-80% charging is often recommended for other Li-ion batteries to reduce stress, LFP batteries benefit from occasional full charges to maintain health and accurate state-of-charge readings. You should also avoid regularly discharging to 0%, and a recommended minimum charge level is often set to 5-10% to prevent stress from deep discharges.
Ik heb zojuist contact gehad met de importeur en zij gaven aan dat ze "binnenkort" beschikbaar zijn en ook de prijzen. Ze zouden mij berichten als t zover is.Anunnaki schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:59:
[...]
Ah, ik dacht dat je ze al kon bestellen.
Ik zal dit dan hier melden.
Laden tot 100% zorgt ervoor dat de cellen gaan balanceren. Dat gebeurt uitsluitend bij 100%. Bij 100% zorgt de BMS ervoor dat elke individuele cel naar de juiste spanning komt (elke afzonderlijke cel 100% lading). Dit mag voor LFP ook altijd en heb ik zelf ook zo ingesteld; ik laad altijd tot 100%.kliffen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Wat ik wel merk bij het laatste stukje laden tot 100% is dat dat best nog lang duurt met redelijk wat vermogen om van 99,9% naar 100% te gaan. Wat gebeurt er dan eigenlijk in de batterij? Moet wel veel warmte ontstaan tijdens die fase toch, want er gaat veel energie in en bijna geen extra lading?
Om die reden gebruik ik ook 95% en 1 of 2 keer per maand laad ik dan naar 100%.
Ook heeft de Sigen een DoD van 100% dus die mag je ook echt van 0-100 laden/ontladen. Langdurig op 0 laten staan is dan weer niet goed.
In mijn geval heb ik een reserve van 15% ingesteld voor off-grid gebruik, maar zodra het huis ooit offgrid zou zijn mag hij van mij best tot 0 ontladen.
Dit laatste vind ik dan wel heel apart voor een geavanceerd systeem. Ja, het is niet goed voor de LFP om die te ver te ontladen, maar daarvoor zou er toch een interne beveiliging moeten zijn zoals de accu's van Makita (klein) of EV's (groot) dat hebben? Die laten het onderste stukje niet zien en zeggen dat ze op nul staan, terwijl er 'onder water' nog een reservecapaciteit in zit die de accu beschermt en waar je dus als gebruiker niet bij kan.Djaro schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:06:
[...]
For a Sigenergy SigenStor with its LFP (lithium iron phosphate) battery chemistry, charging to 100% is generally fine and sometimes necessary for cell balancing. While consistent 20%-80% charging is often recommended for other Li-ion batteries to reduce stress, LFP batteries benefit from occasional full charges to maintain health and accurate state-of-charge readings. You should also avoid regularly discharging to 0%, and a recommended minimum charge level is often set to 5-10% to prevent stress from deep discharges.
Vreemd dat SigenStor dat niet heeft...
<John O`Mill>
Eens. Ik had hem op 0% staan deze maand maar ik zal hem terug naar 5% zetten. Je kunt je wel afvragen wat een lange periode is. Met AI is het nooit meer dan een paar uur.
Heb je een bron of link? Anders dan AI. Ik kan dat statement nergens vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof dat je gelijk hebt, maar wil dat graag als bewijs gebruiken voor eventuele toekomstige issues...Djaro schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:06:
Ten 2e is het advies van sigenergy om juist wel te laden tot 100%.
Zie de specsheet van de batterijen zelf (https://www.sigenergy.com...load/1745981044645769.pdf)Adze schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:03:
[...]
Heb je een bron of link? Anders dan AI. Ik kan dat statement nergens vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof dat je gelijk hebt, maar wil dat graag als bewijs gebruiken voor eventuele toekomstige issues...
Er zit al een verschil tussen total en usable capacity, verder wordt een DoD van 100% aangegeven. De specsheet geeft dus expliciet aan dat je 100% van de capaciteit mag en kan gebruiken.
Zeer robuust allemaal.ArPi75 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:48:
[...]
Zie de specsheet van de batterijen zelf (https://www.sigenergy.com...load/1745981044645769.pdf)
Er zit al een verschil tussen total en usable capacity, verder wordt een DoD van 100% aangegeven. De specsheet geeft dus expliciet aan dat je 100% van de capaciteit mag en kan gebruiken.
DoD is de diepte van ontading en 100% betekent dat je de batterij helemaal leeg mag maken. Zegt op zich niets over de mate van vulling. In de brochure noemen ze ook dat laden tot 100% geen probleem is en zelfs gunstig ivm het balanceren, maar gebruiken dan ook de term occasional.
“benefit from occasional full charges to maintain health and accurate state-of-charge readings”
Al met al wel erg robuust spul en ongetwijfeld over een grote range te gebruiken, maar nergens zitten er handen in het vuur met teksten als bv: je kunt deze batterijen altijd volledig op- en ont-laden zonder enig negatief effect op de levensduur.
De ervaring gaat het ons leren😃
ik heb al een kapotte module gehad, was binnen een week vervangen, de stack draaide gewoon door.kliffen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Zeer robuust allemaal.
DoD is de diepte van ontading en 100% betekent dat je de batterij helemaal leeg mag maken. Zegt op zich niets over de mate van vulling. In de brochure noemen ze ook dat laden tot 100% geen probleem is en zelfs gunstig ivm het balanceren, maar gebruiken dan ook de term occasional.
“benefit from occasional full charges to maintain health and accurate state-of-charge readings”
Al met al wel erg robuust spul en ongetwijfeld over een grote range te gebruiken, maar nergens zitten er handen in het vuur met teksten als bv: je kunt deze batterijen altijd volledig op- en ont-laden zonder enig negatief effect op de levensduur.
De ervaring gaat het ons leren😃
Garantie datumstarttijd van de originele is administratief overgezet en thats it.
(dat administratieve deel is de langste wachttijd voor het vervangen van de module anders kan het veel sneller)
To the point, ik denk dat helemaal leeg meer effect heeft dan helemaal vol, ik heb ergens gelezen dat die niet langer dan een week op 0% mocht staan, maar kan het niet terugvinden waar ik dat gelezen heb.
Was zeker weten op sigenergy iets officieels.
Tot 100% laden is gewoon geen probleem zover ik weet, en je moet gewoon je investering 100% kunnen gebruiken, anders hadden ze hiervoor moeten waarschuwen lijkt me.
en dan weer het originele punt in dit alles.. garantie 10 jaar
Dat van die 7 dagen staat in de brochure. Zie linkje hierboven.
Super interessant, zou ik 4 panelen van tegen die tijd 400w op mijn schuur kunnen leggen. Toch 1600w erbij en als dat zo het stopcontact in kan en de panelen zouden via die micro omvormer qua aansturing over internet met de sigen connected zijn zou ideaal zijnHippe Lip schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:13:
[...]
Het lichtnet?
Tegen het einde van het filmpje lijkt het alsof je ‘m zelfs ‘gewoon’ in het stopcontact kunt steken. Let er dan wel op met hoeveel panelen je dat doet, want teveel vermogen op één stekker kan behoorlijk onveilig worden.
[...]
Die micro-omvormer werkt zelfstandig. De afstand tot de rest van he panelen doet niet ter zake.
aaargh in de voetnote. djeezkliffen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:00:
Dat van die 7 dagen staat in de brochure. Zie linkje hierboven.
Battery must be recharged within 7 days after being fully discharged to keep battery healthy.
Tsja dat mag dus niet.... Via het stopcontact mag je in principe maar 800W invoeden (per groep). Tenzij je er een aparte groep van maakt, dan mag je op die groep wel 1600W invoeden, maar dan mag er dus ook niets anders op die groep zitten.HenkS schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:09:
[...]
Super interessant, zou ik 4 panelen van tegen die tijd 400w op mijn schuur kunnen leggen. Toch 1600w erbij en als dat zo het stopcontact in kan en de panelen zouden via die micro omvormer qua aansturing over internet met de sigen connected zijn zou ideaal zijn
Je mag ook niks meer tegenwoordigArPi75 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:07:
[...]
Tsja dat mag dus niet.... Via het stopcontact mag je in principe maar 800W invoeden (per groep). Tenzij je er een aparte groep van maakt, dan mag je op die groep wel 1600W invoeden, maar dan mag er dus ook niets anders op die groep zitten.
Maar 1600wp is niet hetzelfde als 1600watt. Hangt ook erg af van je oriëntatie.ArPi75 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:07:
[...]
Tsja dat mag dus niet.... Via het stopcontact mag je in principe maar 800W invoeden (per groep). Tenzij je er een aparte groep van maakt, dan mag je op die groep wel 1600W invoeden, maar dan mag er dus ook niets anders op die groep zitten.