Merijn. schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:17:
Excuus dat ik niet alles heb door gelezen, maar de laatste paginas gaat het voornamelijk over handelen op de energiemarkt..
Ik had in het centrale "is een thuisbatterij iets voor mij" topic al wat vragen gesteld, maar aangezien mijn installateur ook specifiek Sigenergy noemde, ook even hier een reactie, op zoek naar ervaringen en drijfveren (om voor dit merk te kiezen).
Korte situatie schets: sinds december een warmtepomp en van het gas af. Er liggen 14 panelen op het westen met 5.040 wp vermogen. Met het oog op afschaffen van salderen, ben ik me aan het verdiepen in de wondere wereld van de batterijen. En af dat een logische volgende stap zou kunnen zijn. Niet perse om te gaan handelen, maar wel om tot een optimaal/ maximaal eigen gebruik te komen en zo laag mogelijke energie rekening. En als bonus vind ik de backuo mogelijkheid die ze bieden interessant klinken.
Ik zou graag wat praktijkervaringen lezen van mensen die dit systeem van Sigenergy hebben:
- wat heb je? (Als ik het goed begrijp is het redelijk modulair: naast accu ook backup, laadpaal en handelen)
- wat is grofweg de thuissituatie?
- wat zijn de ervaringen?
- Waarom voor dit merk gekozen?
- wat kostte het? (Voor wie dat ongeveer wil delen)
Grote dank vooraf!

ja backup is de reden , en destijds was dit 1 van de weinige 3 fase systemen die alle functies had die ik al tijden zocht.
vragen terug.
wat is je eigen verbruik ?
Denk nl. vooral vanaf 2027 dat je je eigen verbruik kan maximaliseren je winst kan boeken.
Stel je gebruikt nu 1/3 van je opbrengst die laten we zeggen 6000kw is.
4000kw gooi je dan voor weinig weg naar het net, met een batterij (mits afdoende capaciteit) kan het terugleveren op momenten dat de prijs hoog is , en je zelf gebruik gaat zeker verdubbelen daarmee.
Die 2000kw die je extra thuis verbruikt zonder te kopen is makkelijk uit te rekenen , dat is met 0,25 c/kw een besparing van 500 euro
Die 2000 die je terug gaat leveren voor de kale kwh prijs is lastiger , maar laten we zeggen 0,20 c/kw op gunstige momenten. dan is dat 400 euro.
per jaar "verdien je" 900.
Met gateway erbij (ups functie)
Houdt er rekening mee dat deze functionaliteit ongeveer 1,20 per dag aan stroom kost (4-5kwh)
dus dan is het min 400 van die 900, en blijft er 500 per jaar aan lagere energierekening over maar zit je hele huis op backup stroom.
Maar wat niet hier is berekend , is dat je in de winter veel meer stroom nodig hebt, de batterij kan dat verbruik op goedkopere momenten (bij veel wind b.v) gaan laden voor verbruik op de dure momenten, dat scheelt ook aanzienlijk.
En je doet iets voor het klimaat etc etc
Kortom, batterij vanaf 2027 even snel terugverdienen is er niet meer bij, of de stroomprijzen moeten giga gaan fluctueren en dat is niet vooraf te berekenen, dat risico vang je wel af hiermee, lastig om in geld uit te drukken.