Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 18:52
ArPi75 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

Tsja dat mag dus niet.... Via het stopcontact mag je in principe maar 800W invoeden (per groep). Tenzij je er een aparte groep van maakt, dan mag je op die groep wel 1600W invoeden, maar dan mag er dus ook niets anders op die groep zitten.
herstel
max is 3200watt op eigen groep maar je reageert op die 1600w dus dat mag inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door Djaro op 22-08-2025 11:09 . Reden: my bad ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:37

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Djaro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

herstel
max is 3200watt op eigen groep maar je reageert op die 1600w dus dat mag inderdaad.
Ja ja, 16A x 230V = 3680W die op een groep kan. Maar dat zou ik toch maar niet met een stekker doen. Dat is waar we het over hadden.
Vast aangesloten kan dat theoretisch wel.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-09 09:43
kliffen schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Zeer robuust allemaal.
DoD is de diepte van ontading en 100% betekent dat je de batterij helemaal leeg mag maken. Zegt op zich niets over de mate van vulling. In de brochure noemen ze ook dat laden tot 100% geen probleem is en zelfs gunstig ivm het balanceren, maar gebruiken dan ook de term occasional.
“benefit from occasional full charges to maintain health and accurate state-of-charge readings”

Al met al wel erg robuust spul en ongetwijfeld over een grote range te gebruiken, maar nergens zitten er handen in het vuur met teksten als bv: je kunt deze batterijen altijd volledig op- en ont-laden zonder enig negatief effect op de levensduur.
De ervaring gaat het ons leren😃
Ik heb nog een batterijvergelijkingsstaat Hier staat een DoD van 98% bij Sigenergy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vqgvdut5lSQELTUuA-XiOrvAUkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vBSWglgwRWTG8CUfCURlSw4o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:22
Mipatje schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Ik ben het wel met je eens. Een vriend van mij heeft van zijn installateur het advies gehad om de accu max voor 95% te laden. Ik denk als volgt; Sig garandeert 10.000 cycli. Bij mij is dat 320000kWh. Ik heb 10 kWh backup . Dus ik gebruik ongeveer 29 kwh max per cyclus. Stel dat ik in 24 uur 1,5 cycli gebruik (44kwh)dan is dat 320000:44 :365= 19,92 jaar de accu zou dan nog 70 % hebben.
Mijn telefoon is nu bijna 1 jaar oud en ik laad en ontlaadt hetzelfde als de batterij 1x per dag.

Laten we zeggen 250 cycli per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33b-dXX05UXE12a95g1F9QicHoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ycgw818GDvbkyZ1m6Hok9upX.png?f=fotoalbum_large

10.000:250=40 jaar....

Zoals ik al zo vaak geroepen heb. De accu gaat de issue niet zijn, je omvormer wel.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 19:59

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:25:
[...]

Mijn telefoon is nu bijna 1 jaar oud en ik laad en ontlaadt hetzelfde als de batterij 1x per dag.

Laten we zeggen 250 cycli per jaar.

[Afbeelding]

10.000:250=40 jaar....

Zoals ik al zo vaak geroepen heb. De accu gaat de issue niet zijn, je omvormer wel.
Eens
Plus tesla adviseert met dit type accu om ook 1x pw minimaal naar 100% vol te laden omdat dit net positief bijdraagt aan de accu duur .
Ik heb hem hier op max 100% staan en min op 4%

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-09 15:37
Als aanvulling op de voorgaande berekeningen en opmerkingen:

Cycle definitie
Een cyclus is één volledige ontlaad- en laadsessie van 100%. Twee keer 50% ontladen en weer laden telt samen ook als één cycle.
Daarmee klopt de opmerking van Mipatje over 1,5 cycli per dag alleen als er daadwerkelijk 150% DoD per dag gehaald wordt – in de praktijk zelden het geval.

Garantie vs. praktijk
Sigenergy specificeert 10.000 cycles bij 98% DoD. Reken je dat door, dan kom je bij 1 cycle per dag uit rond de 27 jaar. De 10 jaar garantie dekt vooral kalenderveroudering van de cellen én elektronica (BMS/omvormer), niet alleen de cellen zelf.
De suggestie van HenkS dat Tesla periodiek 100% laden adviseert sluit aan bij de Sigenergy-brochure (“occasional full charge”), wat nodig is voor balanceren en een nauwkeurige SOC.

Rekensommen corrigeren
De berekening van Bschnitz met 250 cycli per jaar is aan de lage kant als je dagelijks ontlaadt; in de praktijk ligt het dichter bij 365 equivalent full cycles per jaar. Daarmee is “40 jaar” te optimistisch, realistischer is 20–27 jaar afhankelijk van DoD en gebruikspatroon.

Mijn conclusie
– Laden + ontladen per dag = 1 cyclus, geen 2.
– De herleiding naar ±20 jaar levensduur bij ~500 EFC’s/jaar sluit goed aan bij de 20 jaar “expected” levensduur die Sigenergy zelf noemt.
– Het verschil met de 10 jaar garantie zit puur in zekerheid en kalender aging, niet in de cycli zelf.
– De eerdere posts van @kliffen, @Mipatje, @Bschnitz en @HenkS laten mooi zien hoe er verschillende accenten zijn, maar de kern is: de batterij is niet de beperkende factor, de elektronica eromheen wél.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duoruvis
Even een observatie uit de praktijk erbij: Naar aanleiding van eerdere posts dat het laden richting 100% SOC “trager” gaat vanaf 99,x% naar 100% dan bijvoorbeeld van 50% naar 55%. Dat lijkt precies te passen bij wat hier al gezegd is over de occasional full charge. Wat er technisch gebeurt: – Richting 100% lopen de celspanningen hoog op en grijpt de BMS in om te voorkomen dat een cel over zijn max gaat. – Sommige cellen zitten al vol, andere nog niet. De BMS moet dan balanceren (de vollere cellen ontlasten terwijl de anderen bijladen). – Daardoor voelt het laden bij 99,x% veel langzamer: dit is de balancerfase. En juist dáárom is af en toe tot 100% laden gezond voor de accu: het geeft het BMS de kans om de cellen weer gelijk te trekken én de SOC-meter opnieuw te ijken. Dagelijks forceren tot 100% is niet nodig, maar af en toe wél nuttig. Het verschil met druppelladen bij loodaccu’s is dat daar bewust iets wordt overladen, terwijl bij LFP juist subtiel wordt gebalanceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhtgrf
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 04-09 16:31
Afgelopen juni is er bij ons een Sigenergy systeem geinstalleerd. Omdat ik gaandeweg best wat vragen had over het systeem, ben ik gaan googelen en zo kwam ik op dit mooie topic terecht. Onze setup is als volgt:

22 zonnepanelen - 10 kWp
SigenStor 24 kWh - 12 kW vermogen
Sigen EVAC laadpaal 11 kW
EV 77 kWh
Zonneplan dynamisch energiecontract

Ik heb heel lang lopen klootviolen met het instellen van het tariefplan. Ik heb in dit topic al vele dingen daarover gelezen en ik heb hem momenteel ingesteld als volgt:

aankoop:
EEX
1,21*prijs+14,0

verkoop
EEX
1,00*prijs+0,0

Het viel me op dat jullie eerder de prijs invulden als 0,14. Maar in de app staat dat de prijs ingevuld moet worden in centen, is dat veranderd in een recente update? Of moet ik ipv 14,0 toch 0,14 invullen?

Verder ben ik er nog niet helemaal uit met de EVAC lader van Sigen. Ik hoopte dat ik bij thuiskomst de auto kon inpluggen, en dat Sigen dan (mbv het tariefplan) bekijkt wanneer het voordelig is om te laden. Als de stroom goedkoop is, dan zou de laadsessie automatisch gestart moeten worden. Tot op heden heb ik dergelijke functionaliteiten nog niet ontdekt in de app, ligt dat aan mij? Als hij de batterij kan laden wanneer de stroom goedkoop is, waarom zou dat met de auto niet kunnen?

Ik ben me ervan bewust dat ik een absolute leek ben op dit gebied, en ik heb mijn best gedaan om me door alle technische termen te worstelen die in dit topic voorbij zijn gekomen. Vergeef me als ik het antwoord dat ik zoek, over het hoofd gezien heb. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 19:03
rhtgrf schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:54:

Het viel me op dat jullie eerder de prijs invulden als 0,14. Maar in de app staat dat de prijs ingevuld moet worden in centen, is dat veranderd in een recente update? Of moet ik ipv 14,0 toch 0,14 invullen?
14,0 moet je invullen. Moet inderdaad in centen worden ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paqbro
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 22:42
Krijg net een bericht van Tibber dat mijn zonne-opwek wordt gekoppeld, ik heb en Enphase systeem, ik houd het in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-09 05:14
Afgelopen juni is er bij ons een Sigenergy systeem geinstalleerd. Omdat ik gaandeweg best wat vragen had over het systeem, ben ik gaan googelen en zo kwam ik op dit mooie topic terecht. Onze setup is als volgt:

22 zonnepanelen - 10 kWp
SigenStor 24 kWh - 12 kW vermogen
Sigen EVAC laadpaal 11 kW
EV 77 kWh
Zonneplan dynamisch energiecontract

Ik heb heel lang lopen klootviolen met het instellen van het tariefplan. Ik heb in dit topic al vele dingen daarover gelezen en ik heb hem momenteel ingesteld als volgt:

aankoop:
EEX
1,21*prijs+14,0

verkoop
EEX
1,00*prijs+0,0

Verder ben ik er nog niet helemaal uit met de EVAC lader van Sigen. Ik hoopte dat ik bij thuiskomst de auto kon inpluggen, en dat Sigen dan (mbv het tariefplan) bekijkt wanneer het voordelig is om te laden. Als de stroom goedkoop is, dan zou de laadsessie automatisch gestart moeten worden. Tot op heden heb ik dergelijke functionaliteiten nog niet ontdekt in de app, ligt dat aan mij? Als hij de batterij kan laden wanneer de stroom goedkoop is, waarom zou dat met de auto niet kunnen?

Ik ben me ervan bewust dat ik een absolute leek ben op dit gebied, en ik heb mijn best gedaan om me door alle technische termen te worstelen die in dit topic voorbij zijn gekomen. Vergeef me als ik het antwoord dat ik zoek, over het hoofd gezien heb. Alvast bedankt!
Jouw idee dat de Sigenstor jouw auto op dezelfde manier laadt als de thuisbatterij en het tariefplan daarvoor gebruikt is helaas niet zo.
Als je auto gekoppeld zou kunnen worden met Jedlix dan kan die de laadsessies aansturen op gunstige momenten. Dat gebruikte ik ook en werkte prima. Gewoon schema invoeren met je vertrektijden, inpluggen en Jedlix regelt het.
Met mijn nieuwe auto lukt het helaas niet, maar er zijn veel autos waar het wel mee werkt.
De laders van Sigenergy zijn gericht op snelladen of je overtollige PV gebruiken. Die laatste is ook heel handig en voorkomt terugleveren tegen ongunstig tarief.
Verder kun je ook een laadschema zelf maken, maar moet je zelf kijken wanneer de prijs gunstig is.
Zomers is dat 12.00-16.00
In de winter ‘s nachts.

Edit 25-08-25: vandaag is een nieuwe app versie beschikbaar met jouw wens erin! AI gaat ook het laden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over thuis accu's. Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van de Sigenstore en ook een Victron systeem vind ik wel interessant.
Maar nu mijn vraag:
Ik heb zelf eerlijk gezegd niets met handelen omdat ik vermoed/denk dat dit na 2027 in Nederland een stuk minder interessant gaat worden. Wil daar ook niet zoveel mee bezig zijn of energie insteken. Eigenlijk wil ik alleen m'n overtollige PV in een accu kunnen dumpen en in de avond en nacht weer zelf gebruiken. Heb even snel gekeken en krijg meestal een 8 kWh accu wel vol schat ik in. In de winter wordt dat een ander verhaal maar laten we zeggen dat ik de helft van de tijd die zelfde accu tot de helft vol krijg (soms natuurlijk ook dagen helemaal niets helaas)

Ik ben nu eenmaal niet veel thuis en m'n vrouw moet er ook mee overweg kunnen. Voor m'n gevoel zeg ik dan dat ik beter af (en goedkoper) zou zijn met een stekker batterij van ongeveer het zelfde vermogen ipv een Victron of Sigenstore. Met een omvormer capaciteit van 2 a 3 kW zou ik al een heel eind komen. Wat denken jullie? Zie ik andere voordelen van de Sigenstore over het hoofd die een plugin batterij niet heeft?

Ja, ik heb een volledig electrisch huishouden, maar geen EV. Verwarmen doen we met L/L warmtepompen en koken electrisch en heb een warmtepomp boiler voor SWW. Ik kan op de beganegrond ook verwarmen met pellets.

Kort en bondig: heeft een Sigenstore meer waarde in mijn geval?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Doggieman schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 01:19:
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over thuis accu's. Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van de Sigenstore en ook een Victron systeem vind ik wel interessant.
Maar nu mijn vraag:
Ik heb zelf eerlijk gezegd niets met handelen omdat ik vermoed/denk dat dit na 2027 in Nederland een stuk minder interessant gaat worden. Wil daar ook niet zoveel mee bezig zijn of energie insteken. Eigenlijk wil ik alleen m'n overtollige PV in een accu kunnen dumpen en in de avond en nacht weer zelf gebruiken. Heb even snel gekeken en krijg meestal een 8 kWh accu wel vol schat ik in. In de winter wordt dat een ander verhaal maar laten we zeggen dat ik de helft van de tijd die zelfde accu tot de helft vol krijg (soms natuurlijk ook dagen helemaal niets helaas)

Ik ben nu eenmaal niet veel thuis en m'n vrouw moet er ook mee overweg kunnen. Voor m'n gevoel zeg ik dan dat ik beter af (en goedkoper) zou zijn met een stekker batterij van ongeveer het zelfde vermogen ipv een Victron of Sigenstore. Met een omvormer capaciteit van 2 a 3 kW zou ik al een heel eind komen. Wat denken jullie? Zie ik andere voordelen van de Sigenstore over het hoofd die een plugin batterij niet heeft?

Ja, ik heb een volledig electrisch huishouden, maar geen EV. Verwarmen doen we met L/L warmtepompen en koken electrisch en heb een warmtepomp boiler voor SWW. Ik kan op de beganegrond ook verwarmen met pellets.

Hi, allereerst ken ik victron niet zo goed. Ik begrijp wel dat sigenstore out of the box meer kan en meer opties heeft. Voor victron moet je wat handiger zijn en daarom is deze ook goedkoper

Maar mbt een accu: kijk niet alleen hoe vol je hem krijgt maar wat je nodig hebt. Want er zijn ook genoeg dagen zonder zon of te weinig zon. Een slimme accu met ai zoals sigenstore die koopt dan stroom jn tegen het laagste tarief zodat je op dure momenten geen sldure stroom hoeft in te kopen. Zeker zoals jij zegt: we zijn vaak niet thuis en willen hier geen omkijken naar hebben. De sigenstore doet alles voor je.
Dus die weet hoeveel zon er morgen gaat schijnen (ongeveer). Weet hoeveel je panelen hierdoor gaan opbrengen en die weet je verbruik op een gegeven moment door zelflerend vermogen.
Als je bv 10kw verbruikt op een dag en de zon zorgt dmv je panelen voor 6 dan koopt hij de rest in tegen het laagste tarief . Zodat je rond de piekprijzen vaak met avond eten, niet opeens een lege accu hebt en dan toch dure stroom nodig hebt.

Kort om: het is meer dan zonne energie in je accu gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:49
Doggieman schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 01:19:
Maar nu mijn vraag:

Hier ook geen ervaring met Victron, wel met Sigenstor. Als aanvulling op de vorige reactie: De Sigenstor kun je instellen op zelfconsumptie (dat is wat jij wilt), maar eventueel ook op handelen. Tot 2027 is hier nog wat extra uit te halen. Simpel in te stellen via de app, dus weinig gedoe. Verder kan je bij de Sigenstor kiezen voor een gateway waarmee je ook noodstroom hebt en afhankelijk van de capaciteit is het mogelijk je hele huis achter de noodstroom te zetten. Dat laatste vereist uiteraard wel voldoende capaciteit in zowel accu als omvormer en maakt het plaatje duurder. Met een wat kleinere omvormer en batterijcapaciteit kun je echter ook 1 of 2 groepen als backup gebruiken bij stroomuitval.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:50

Vanaf vandaag had ik een IOS update in de app store. Groot nieuws! De AI modus is nu als optie toegevoegd aan EV lader! Mooie update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_0hAHmmueYNK1TK-yeqTxpn1qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrYr3Q3YPaSkAMPoGqccDgvN.jpg?f=fotoalbum_large

BP on the move!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bas Post
Ook ik ben sinds 11 augustus trotse eigenaar van een Sigenergy Sigenstor.
Mijn systeem:
- Energy controller 10 kWh
- Battery 16 kWh (2x8kWh)
- Gateway HomePro
- EV AC 22kWh charger
- Zonnepanelen DC aangesloten 30 x 305W
- Zonneplan Dynamisch Energy contract
- 3x25A hoofdaansluiting

Zonnepanelen zijn al in 2019 geïnstalleerd. SolarEdge 1 fase omvormer met optimizers.
De SolarEgde omvormer en optimizers zijn tijdens installatie van de Sigenstor verwijderd en 3 strings DC aangesloten op de batterij omvormer.

AI modus actief op strategie "Gebalanceerd energie".
Tarieven ingesteld:
- Inkoop: EEX 1,21*Prijs+14,0
- Verkoop: EEX 1,1*Prijs+5,0

Ik merk afgelopen week met deze settings, dat er heel erg op NOM wordt gestuurd. Weinig tot geen verkoop geweest afgelopen week. Ik ga vanaf morgen een week testen op strategie "Maximale winst".

Het systeem is geïnstalleerd bij ons in de ketelruimte, welke rechtstreeks boven de meterkast bevind. Reden is de kortste kabel afstand. Eind september wordt er een warmtepomp geïnstalleerd in een andere ruimte en zal de ketel verdwijnen. Ik merk dat de ruimte erg warm is en het systeem continue geluid produceert, zeker als de ventilatoren erbij aangaan. Met de deur van de ketelruimte is het geluid te horen, maar niet hinderlijk. In deze ruimte zal nog een dak ventilator geplaatst worden, op de plek waar nu de ketelafvoerbuizen zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M07XYFphHTAA2RyfO9jQ7NOA5Js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZBGpOI3XeWIAuBq5u2bj4up.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtNsuRPEaKz0z0SbjnEfRpAvA68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiBTCfDbI31lnHY8hXLXiXUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9S-2d9aaWSTeRGQtKuNYS23g9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Msk4j3zBLPfwOX8DPGkMb4o3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEnSMPBw2o9BgoHdmaln3iRZMls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiI68Ke2S2TGoPDeDyFOt4WV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APCUymrPDJ5msY0bBEdhickGydA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZNI8R6yMADkFMX5Bv8CQyuv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxQJI2Siebpc7MhsIp_lQsy89lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3LiWD8XvGDb4XgcO3gfEPoa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pHHV5cfnB9CU0as_sXPTrG6sFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c9sxffQR5vLUgwu9H8SuOju.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9Z3MC5BTbpBhpqL3MUr8MNQQVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKNGCXJRHAw2go32pCTV6uUZ.jpg?f=fotoalbum_large

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Bas Post schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:20:
Ook ik ben sinds 11 augustus trotse eigenaar van een Sigenergy Sigenstor.
Mijn systeem:
- Energy controller 10 kWh
- Battery 16 kWh (2x8kWh)
- Gateway HomePro
- EV AC 22kWh charger
- Zonnepanelen DC aangesloten 30 x 305W
- Zonneplan Dynamisch Energy contract
- 3x25A hoofdaansluiting

Zonnepanelen zijn al in 2019 geïnstalleerd. SolarEdge 1 fase omvormer met optimizers.
De SolarEgde omvormer en optimizers zijn tijdens installatie van de Sigenstor verwijderd en 3 strings DC aangesloten op de batterij omvormer.

Tarieven ingesteld:

Ik merk afgelopen week met deze settings, dat er heel erg op NOM wordt gestuurd. Weinig tot geen verkoop geweest afgelopen week. Ik ga vanaf morgen een week testen op strategie "Maximale winst".

Het systeem is geïnstalleerd bij ons in de ketelruimte, welke rechtstreeks boven de meterkast bevind. Reden is de kortste kabel afstand. Eind september wordt er een warmtepomp geïnstalleerd in een andere ruimte en zal de ketel verdwijnen. Ik merk dat de ruimte erg warm is en het systeem continue geluid produceert, zeker als de ventilatoren erbij aangaan. Met de deur van de ketelruimte is het geluid te horen, maar niet hinderlijk. In deze ruimte zal nog een dak ventilator geplaatst worden, op de plek waar nu de ketelafvoerbuizen zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook de automaat voor de overspanningsbeveiliging inmiddels ingeschakeld? In de geopende kast was die in elk geval nog uit. Als je die aan zet, dan heb je ook nog overspanningsbeveiliging actief.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:28
Behoorlijk wat werk om op het dak die optimizers te verwijderen .Heb je ze niet nodig voor schaduw?

[ Voor 17% gewijzigd door timpel_800 op 25-08-2025 14:35 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ArPi75 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Heb je ook de automaat voor de overspanningsbeveiliging inmiddels ingeschakeld? In de geopende kast was die in elk geval nog uit. Als je die aan zet, dan heb je ook nog overspanningsbeveiliging actief.
Ik dacht al dat ik een automaat zag in de aansluiting van de overspanningsbeveiliging. Is dat normaal? Dan kan de automaat er onder omstandigheden uitvliegen, waarna je geen overspanningsbeveiliging hebt?

Mijn overspanningsbeveiliging in de meterkast (groepenkast) zit permanent parallel aangesloten aan de huiskant van de hoofdschakelaar. Geen automaat ertussen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
[...]

Bedoel je de bypass switch? Die moet toch in principe uit staan?

[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 25-08-2025 16:16 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
timpel_800 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:34:
Behoorlijk wat werk om op het dak die optimizers te verwijderen .Heb je ze niet nodig voor schaduw?
Half dagje werk, mijn dak is 100% schaduw vrij.

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
[...]

Is dat de SPD automaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZ3w9kaalOqPI18qMU5qjZP5D4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XklRvtfQfq2EEaouvJ4NwsBE.jpg?f=fotoalbum_large

Die stond uit na oplevering. (Uitgevoerd Thuisbatterij Nederland)

Moet deze aan?

Edit:
Ja dus… 😒

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pvmvd4sqXJH_OZibsmlmGh-qLQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ij4EbxESsJVlEMmTWJSccbOI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Bas Post op 25-08-2025 20:31 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Optie inmiddels gevonden? Anders de app ff updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Maar waarom zit die overspanningsbeveiliging achter een automaat? Weet iemand dat?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05:34
Bas Post schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

Is dat de SPD automaat?
[Afbeelding]

Moet deze aan?

Edit:
Ja dus… 😒

[Afbeelding]
Het staat ook op de stikker in het midden. Inclusief de volgorde bij in of uitschakelen.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
@HenkS @ArPi75

Dank voor jullie inzichten. Blijft toch voor mij een lastige berekening en keuze. Aan de ene kant wil ik gewoon m'n eigen verbruik niet verhogen door de batterij te laden met met stroom uit het net in de donkere perioden van het jaar. Dan ben je ook al bijna verplicht om naar een dynamisch contract over te stappen. Ik blijf het toch best veel vinden als je zo'n 20% verliest bij je omzetting van en naar je batterij. Voor PV vind ik dat een minder pijnlijk probleem omdat ik PV over heb en er straks nog maar erg weinig voor krijg. Ik ben gewoon erg slecht in die sommen maken dus durf het niet echt met zekerheid te zeggen. Ik wacht nog even af wat er gaat gebeuren straks na 2027. Gezien m'n situatie denk ik dat ik dan toch voor een (goedkopere) stekker batterij ga. Want uiteindelijk zijn al die "snufjes" wel erg leuk en mooi maar niet echt nodig voor wat ik eigenlijk wil bereiken. Ik denk dat ik sowieso nog wat (2e hands) PV ga bij leggen voor nu. Schakel ik in de zomer wel af of regel terug afhankelijk van de situatie dan, en in de winter weer aan.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Doggieman schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 00:29:
@HenkS @ArPi75

Dank voor jullie inzichten. Blijft toch voor mij een lastige berekening en keuze. Aan de ene kant wil ik gewoon m'n eigen verbruik niet verhogen door de batterij te laden met met stroom uit het net in de donkere perioden van het jaar. Dan ben je ook al bijna verplicht om naar een dynamisch contract over te stappen. Ik blijf het toch best veel vinden als je zo'n 20% verliest bij je omzetting van en naar je batterij. Voor PV vind ik dat een minder pijnlijk probleem omdat ik PV over heb en er straks nog maar erg weinig voor krijg. Ik ben gewoon erg slecht in die sommen maken dus durf het niet echt met zekerheid te zeggen. Ik wacht nog even af wat er gaat gebeuren straks na 2027. Gezien m'n situatie denk ik dat ik dan toch voor een (goedkopere) stekker batterij ga. Want uiteindelijk zijn al die "snufjes" wel erg leuk en mooi maar niet echt nodig voor wat ik eigenlijk wil bereiken. Ik denk dat ik sowieso nog wat (2e hands) PV ga bij leggen voor nu. Schakel ik in de zomer wel af of regel terug afhankelijk van de situatie dan, en in de winter weer aan.
Als je twijfelt zou ik lekker wachten.
Ik verwacht ook nog wel veranderingen in prijzen en constructies met verdwijnen van het salderen. Bv subsidie op een accu.
Want eens: het is niet in excel dicht te rekenen, ik hou van innovatie en ook ontdekken. De terugverdientijd vind ik zelf iets minder relevant.
Wat ik wel echt fijn vind is dat ik door de combinatie van accu en dynamisch contract nooit hoge tarieven gebruik. Maar wat wel je gemiddelde tarief is kun je niet voorspellen.

Dus als ik jou was zou ik lekker wachten tot einde saldering wat er dan is qua constructies en subsidies. Plus de accu prijzen dalen nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
Bas Post schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

Moet deze aan?

Edit:
Ja dus… 😒
Bij mij stond deze ook uit (ook TBN installatie). Ik heb echter na installatie een telefoontje gehad of alles naar wens was en toen de vraag gesteld of die automaat ingeschakeld moest worden en dat werd toen bevestigd.
Hippe Lip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:53:
Maar waarom zit die overspanningsbeveiliging achter een automaat? Weet iemand dat?
  • Bij een defect in de SPD voorkomt de automaat dat er kortsluiting ontstaat en beschermt zo de rest van het systeem.
  • De SPD zit achter een aparte automaat zodat je ‘m veilig kunt uitschakelen of vervangen zonder het hele systeem plat te leggen.
  • Daarnaast moet een SPD volgens de NEN1010 officieel door een automaat voorgezekerd zijn. Omdat de gateway niet altijd ook in de meterkast hangt, wordt op deze manier aan deze eis voldaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djaro
HenkS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Als je twijfelt zou ik lekker wachten.
Ik verwacht ook nog wel veranderingen in prijzen en constructies met verdwijnen van het salderen. Bv subsidie op een accu.
Want eens: het is niet in excel dicht te rekenen, ik hou van innovatie en ook ontdekken. De terugverdientijd vind ik zelf iets minder relevant.
Wat ik wel echt fijn vind is dat ik door de combinatie van accu en dynamisch contract nooit hoge tarieven gebruik. Maar wat wel je gemiddelde tarief is kun je niet voorspellen.

Dus als ik jou was zou ik lekker wachten tot einde saldering wat er dan is qua constructies en subsidies. Plus de accu prijzen dalen nog.
ik zal even andere inkijk geven :D

Als je nu nog snel meer van je investering wil terugverdienen moet je nu nog tot en met 2027 pakken wat je pakken kan , daarna gaat het een stuk langzamer en moeizamer >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djaro
Bas Post schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:20:
<knip>
Tarieven ingesteld:

<knip>
Hoi Bas, feli met je mooie setup, wel leuk om fotos allemaal te zien

Ik weet dat er in het begin in dit forum meer verkoop prijzen zijn met dit soort verschillen, en ik die zelf ook heb getest, maar ik ben daar inmiddels vanaf gestapt om precies de reden die je aangeeft.
Omdat het niets oplevert doet AI ook gewoon niets, en is het meer zelfconsumptie dan wat dan ook.

Ik zit inmiddels op iets wat voor mij werkt, misschien ook voor jouw.

Als je dit eens een weekje probeert kom je denk ik veel verder, AI zal dan ook bijladen op goedkope momenten en het dumpen voor hogere prijzen etc.
AI handelt normaal voor 4 cent verschil , met onderstaande rek je het iets op naar 6 cent verschil.
ik sta op "balanced", niet op max profit!

ik heb ook zonneplan
inkoop 1,21*prijs+14,29
verkoop 1,18*prijs+12,29

screenshots zodat je ook ziet hoe het morgen met veel bewolking eruit ziet en heo het vandaag is verlopen.
Vandaag veel van het net gepakt ivm auto laden :D, maar toch , 41 kw van het net gepakt, en 27 terug gestuurd is netto 1 euro in de plus..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-4pHIXedWsIHcnpU96hVUWBQ7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuBtMX757s1BmFOL1njPCAyo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzGYnLI8mgr36t7U6rUI4h0uCOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Mzr8AyoaHPMwjGyhQpvkEd7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Djaro op 26-08-2025 21:10 . Reden: balanced setting vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Djaro schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

Hoi Bas, feli met je mooie setup, wel leuk om fotos allemaal te zien

Ik weet dat er in het begin in dit forum meer verkoop prijzen zijn met dit soort verschillen, en ik die zelf ook heb getest, maar ik ben daar inmiddels vanaf gestapt om precies de reden die je aangeeft.
Omdat het niets oplevert doet AI ook gewoon niets, en is het meer zelfconsumptie dan wat dan ook.

Ik zit inmiddels op iets wat voor mij werkt, misschien ook voor jouw.

Als je dit eens een weekje probeert kom je denk ik veel verder, AI zal dan ook bijladen op goedkope momenten en het dumpen voor hogere prijzen etc.
AI handelt normaal voor 4 cent verschil , met onderstaande rek je het iets op naar 6 cent verschil.
ik sta op "balanced", niet op max profit!

ik heb ook zonneplan
inkoop 1,21*prijs+14,29
verkoop 1,18*prijs+12,29

screenshots zodat je ook ziet hoe het morgen met veel bewolking eruit ziet en heo het vandaag is verlopen.
Vandaag veel van het net gepakt ivm auto laden :D, maar toch , 41 kw van het net gepakt, en 27 terug gestuurd is netto 1 euro in de plus..

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toch wel grappig. Jouw grafiek scheelt niet zoveel met de mijne
Ik heb max profit en
1,21 + 0,14
1,0 + 0,08

Maar goed, verschil is 8 cent vs 5 cent bij jou ongeveer. Dus met de prijzen van vandaag en morgen krijg je dan toch wel ongeveer hetzelfde gedrag vanuit de ai. Ook al heb ik max profit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3PwwbM5j1CfGNNBpUXs2XbxlYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eP7qvzoTM1To8Qr9Tlto1x9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhtgrf
  • Laatst online: 04-09 16:31
kliffen schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:31:
[...]
Edit 25-08-25: vandaag is een nieuwe app versie beschikbaar met jouw wens erin! AI gaat ook het laden doen.
Wat leip! Haha. Goed om te zien dat ze achter de schermen bezig blijven om hun product te blijven verbeteren! Ik ga hier veel gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
@Djaro @HenkS
Grappig dat het dicht bij elkaar ligt.
Voor mezelf probeer ik te begrijpen hoe de prijzen tot stand komen en hoe er gerekend wordt. Door dit in een Excel te zetten heb ik meer gevoel erbij. Het is per energie leverancier verschillend. Ik heb meerdere bronnen gebruikt en met ChatGPT geprobeerd heldere uitleg te krijgen.
Voor inkoop het ik het op de decimaal nauwkeurig ter vergelijking met Zonneplan.

Nu ben ik verkoop aan het doorgronden, maar dat lukt nog niet helemaal. Daar zijn natuurlijk meerdere factoren zoals de AI modus strategie, je eigen verbruik, en je doelstelling. Dit is voor iedereen verschillend en kunnen we het topic wel mee vullen.
Bij mij zit nu €0,14666 verschil tussen inkoop en verkoop. Ik wil uitzoeken wat de trigger is voor de AI om te gaan verkopen.

Hier een screenshot hoe ik het voor mezelf duidelijk probeer te krijgen :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRGw2fTGWY6jGRq6LHD5TIlfM3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMEWnIwZFhNeAMPDnuoTXDZF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Bas Post op 27-08-2025 09:50 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Bas Post schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:38:
@Djaro @HenkS
Grappig dat het dicht bij elkaar ligt.
Voor mezelf probeer ik te begrijpen hoe de prijzen tot stand komen en hoe er gerekend wordt. Door dit in een Excel te zetten heb ik meer gevoel erbij. Het is per energie leverancier verschillend. Ik heb meerdere bronnen gebruikt en met ChatGPT geprobeerd heldere uitleg te krijgen.
Voor inkoop het ik het op de decimaal nauwkeurig ter vergelijking met Zonneplan.

Nu ben ik verkoop aan het doorgronden, maar dat lukt nog niet helemaal. Daar zijn natuurlijk meerdere factoren zoals de AI modus strategie, je eigen verbruik, en je doelstelling. Dit is voor iedereen verschillend en kunnen we het topic wel mee vullen.
Bij mij zit nu €0,14666 verschil tussen inkoop en verkoop. Ik wil uitzoeken wat de trigger is voor de AI om te gaan verkopen.

Hier een screenshot hoe ik het voor mezelf duidelijk probeer te krijgen :-)
[Afbeelding]
Ben benieuwd wat Tibber doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:53:
ArPi75 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:17:
[...]
  • Bij een defect in de SPD voorkomt de automaat dat er kortsluiting ontstaat en beschermt zo de rest van het systeem.
@ArPi75 Maar is die kortsluiting nou niet juist de functie van een overspanningsbeveiliging? Op die manier wordt die te hoge spanning weggewerkt. Als er een automaat vóór die overspanningsbeveiliging zit dan kan een situatie ontstaan waarin die zijn werk niet doet/kan doen.
en beschermt zo de rest van het systeem
Huh? Elk onderdeel heeft voor zichzelf een automaat om dat deel te beschermen tegen overbelasting. Dat doe je niet door een (overspannings)beveiliging uit te schakelen. Dat is achteruitredeneren, lijkt me.
  • De SPD zit achter een aparte automaat zodat je ‘m veilig kunt uitschakelen of vervangen zonder het hele systeem plat te leggen.
Dan doe je dat met een schakelaar, niet met een automaat.
  • Daarnaast moet een SPD volgens de NEN1010 officieel door een automaat voorgezekerd zijn. Omdat de gateway niet altijd ook in de meterkast hangt, wordt op deze manier aan deze eis voldaan
Ik weet ff niet wat een SPD is, maar dat zal niet een overspanningsbeveiliging zijn. Ik heb nog geen enkele installatie gezien waarbij die met een automaat beveiligd is. Hier bij mij thuis ook niet.
Het klinkt ook zo vreemd: een beveiliging voor de beveiliging... 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wat gebruiken jullie eigenlijk als SoC-limit voor charge en discharge? Ik hoor ontzettend veel verschillende verhalen.
  • Sigen AI wil dat ik ze op 100% - 5% zet, maar geeft toe dat dit vooral stuurt op maximaal vermogen.
  • ChatGPT 5 zegt dat ik ze op 80% - 30% moet zetten omdat zover op- en ontladen de levensduur met 40% kan verkorten, wat een grotere afschrijving met zich meebrengt dan de extra inkomsten opleveren.
  • Op internet zeggen sommige mensen dat het BMS zelf al headroom heeft ingebouwd dus dat ik gewoon moet opladen tot 100%, maar ik kan dat nergens op officiële bronnen vinden. (Broodje aap?)
  • Voor sommige batterijen wordt aangeraden af en toe tot 100% te laden anders worden de cellen niet goed gebalanceerd, maar of dat ook op SigenStor van toepassing is?
Ik heb nu 95% max | 25% backup | 10% min. Dan komt hij maar ~2 keer per jaar onder de 25%. (We hebben dit jaar twee keer een stroomstoring gehad. Maar volgens de netbeheerder worden het er de komende 10 jaar meer. 8)7 )

Overigens heb ik ook een (lelijke) ventilatie aangebracht om de passief gekoelde batterij in stilstaande lucht beter te koelen, want in de zomer werd het heel erg warm in en om de batterij. Het valt niet op want alles werkt gewoon, maar ook hoge temperaturen zijn desastreus (en dus duur) voor de levensduur van de batterij.

[ Voor 17% gewijzigd door Sando op 27-08-2025 13:11 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Sando schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:07:
Wat gebruiken jullie eigenlijk als SoC-limit voor charge en discharge? Ik hoor ontzettend veel verschillende verhalen.
  • Sigen AI wil dat ik ze op 100% - 5% zet, maar geeft toe dat dit vooral stuurt op maximaal vermogen.
  • ChatGPT 5 zegt dat ik ze op 80% - 30% moet zetten omdat zover op- en ontladen de levensduur met 40% kan verkorten, wat een grotere afschrijving met zich meebrengt dan de extra inkomsten opleveren.
  • Op internet zeggen sommige mensen dat het BMS zelf al headroom heeft ingebouwd dus dat ik gewoon moet opladen tot 100%, maar ik kan dat nergens op officiële bronnen vinden. (Broodje aap?)
  • Voor sommige batterijen wordt aangeraden af en toe tot 100% te laden anders worden de cellen niet goed gebalanceerd, maar of dat ook op SigenStor van toepassing is?
Ik heb nu 95% max | 25% backup | 10% min. Dan komt hij maar ~2 keer per jaar onder de 25%. (We hebben dit jaar twee keer een stroomstoring gehad. Maar volgens de netbeheerder worden het er de komende 10 jaar meer. 8)7 )

Overigens heb ik ook een (lelijke) ventilatie aangebracht om de passief gekoelde batterij in stilstaande lucht beter te koelen, want in de zomer werd het heel erg warm in en om de batterij. Het valt niet op want alles werkt gewoon, maar ook hoge temperaturen zijn desastreus (en dus duur) voor de levensduur van de batterij.
Even een paar dagen/weekje teruglezen. Daar is zo’n beetje alles wel over gezegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArPi75
Hippe Lip schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

[...]

@ArPi75 Maar is die kortsluiting nou niet juist de functie van een overspanningsbeveiliging? Op die manier wordt die te hoge spanning weggewerkt. Als er een automaat vóór die overspanningsbeveiliging zit dan kan een situatie ontstaan waarin die zijn werk niet doet/kan doen.

[...]

Huh? Elk onderdeel heeft voor zichzelf een automaat om dat deel te beschermen tegen overbelasting. Dat doe je niet door een (overspannings)beveiliging uit te schakelen. Dat is achteruitredeneren, lijkt me.

[...]

Dan doe je dat met een schakelaar, niet met een automaat.

[...]

Ik weet ff niet wat een SPD is, maar dat zal niet een overspanningsbeveiliging zijn. Ik heb nog geen enkele installatie gezien waarbij die met een automaat beveiligd is. Hier bij mij thuis ook niet.
Het klinkt ook zo vreemd: een beveiliging voor de beveiliging... 8)7
SPD = Surge Protection Device en inderdaad overspanningsbeveiliging. Volgens de NEN1010 rubriek 534 moet een SPD beschermd zijn tegen overstroom en dus voorgezekerd zijn. In de meterkast is het vaak het eerste apparaat na de hoofdzekering en is de hoofdzekering de voorzekering. Ook staat er in diezelfde rubriek dat de SPD binnen 0,5m leidinglengte moet zitten omdat anders aanvullende maatregelen nodig zijn. Omdat de gateway simpelweg niet altijd binnen een halve meter zit, is de extra voorbeveiliging een voordehandliggende keuze.
Dat je verder kan zonder SPD is inderdaad niet de gewenste oplossing, maar als die eruitvliegt en alles plat gooit, hoe mooi is het dat je dan de keuze hebt om die automaat uit te schakelen en weer door te kunnen (inderdaad zonder deze beveiliging, maar je kan wel direct door). Je zal altijd zien dat zoiets er op zaterdagavond uitknalt als er niet binnen het uur een monteur kan staan om het te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Sando schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:07:

Heb je aan chatgpt wel het type accu meegegeven?
In de sigen ligt dezelfde accu als in nieuwe tesla en die zeggen ook tot 100% vollladen.
Dus je moet aan chatgtp wel exact het type accu meegeven. Want je hebt ook accu's zoals in je telefoon die langer meegaan door 80% max laden
Maar in the end, sowieso tot 100%, en ik heb tot 4% aan de onderkant .

En idd ff teruglezen , ongeveer week geleden tot nu dan ben je bij :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• duoruvis
Aansluitend op de actualiteit van diverse strategieën en tarieven, o.a. van @Bas Post
, @Djaro en @HenkS en eerdere, minder recente bijdragen van o.a. @kliffen, @Bschnitz en @ArPi75 dat het incalculeren van verliezen en afschrijving ín de tarieven waarmee AI de inkoop- en verkoopmomenten bepaalt, vraag ik mij af of dit wel een zinvolle tarievenstrategie is. Want als je de AI vooraf al “afknijpt” door kosten in de prijs te verdisconteren, beperk je mogelijk de winst die hij kan realiseren.

Mijn gedachte is: laat AI altijd rekenen met de échte marktprijzen en zo maximaal rendement nastreven. De verliezen en afschrijving zijn immers reële kosten, maar die kun je achteraf gewoon van de winst aftrekken. Dan benut je het volle potentieel van de AI, en krijg je een eerlijk beeld van wat er netto overblijft.

Een metafoor om dit te verduidelijken: een vrachtwagenchauffeur neemt simpelweg zoveel mogelijk goedbetaalde ritten aan. Hij zegt niet onderweg: “Nee, deze rit doe ik niet, want ik moet straks de diesel en de slijtage er nog vanaf trekken.” Pas bij de boekhouding aan het eind van de maand worden brandstofkosten, onderhoud en afschrijving meegerekend. Zou hij die kosten vooraf in de ritprijs verdisconteren, dan zou hij veel lucratieve ritten laten schieten — en daarmee ook winst laten liggen.

Disclaimer: uiteraard zijn er contractafwijkingen zoals Tibber (waar terugleveren lager beloond wordt dan afname, T > V is nadelig) of Zonneplan (dat soms een bonus van € 0,02 geeft om tijdelijk stroom op/van het net te halen). Deze specifieke prikkels heb ik in bovenstaande redenering niet meegenomen; het gaat hier puur om de vraag of verliezen en afschrijving vooraf in de tarieven horen of pas achteraf van de winst moeten worden afgetrokken.

Dit is mijn mening, maar ik ben benieuwd: waarom zou het wél beter zijn om verliezen en afschrijving direct ín de tarieven te verdisconteren?

-Edit- (Tibber bij T > V):

Als je in een jaar meer teruglevert (T) dan je verbruikt (V), mag je alleen salderen tot aan je verbruik. Het overschot krijg je wel uitbetaald tegen de beursprijs + inkoopvergoeding, maar zonder energiebelasting-voordeel. Omdat Tibber dit voordeel maandelijks alvast uitkeert, volgt bij de jaarafrekening een correctie (claw-back).
👉 Praktisch gevolg: overschot (T > V) is financieel nadeliger dan volledig kunnen salderen (V ≥ T).

[ Voor 11% gewijzigd door duoruvis op 27-08-2025 20:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:53:
Aansluitend op de actualiteit van diverse strategieën en tarieven, o.a. van @Bas Post
, @Djaro en @HenkS en eerdere, minder recente bijdragen van o.a. @kliffen, @Bschnitz en @ArPi75 dat het incalculeren van verliezen en afschrijving ín de tarieven waarmee AI de inkoop- en verkoopmomenten bepaalt, vraag ik mij af of dit wel een zinvolle tarievenstrategie is. Want als je de AI vooraf al “afknijpt” door kosten in de prijs te verdisconteren, beperk je mogelijk de winst die hij kan realiseren.

Mijn gedachte is: laat AI altijd rekenen met de échte marktprijzen en zo maximaal rendement nastreven. De verliezen en afschrijving zijn immers reële kosten, maar die kun je achteraf gewoon van de winst aftrekken. Dan benut je het volle potentieel van de AI, en krijg je een eerlijk beeld van wat er netto overblijft.

Een metafoor om dit te verduidelijken: een vrachtwagenchauffeur neemt simpelweg zoveel mogelijk goedbetaalde ritten aan. Hij zegt niet onderweg: “Nee, deze rit doe ik niet, want ik moet straks de diesel en de slijtage er nog vanaf trekken.” Pas bij de boekhouding aan het eind van de maand worden brandstofkosten, onderhoud en afschrijving meegerekend. Zou hij die kosten vooraf in de ritprijs verdisconteren, dan zou hij veel lucratieve ritten laten schieten — en daarmee ook winst laten liggen.

Disclaimer: uiteraard zijn er contractafwijkingen zoals Tibber (waar terugleveren lager beloond wordt dan afname, T > V is nadelig) of Zonneplan (dat soms een bonus van € 0,02 geeft om tijdelijk stroom op/van het net te halen). Deze specifieke prikkels heb ik in bovenstaande redenering niet meegenomen; het gaat hier puur om de vraag of verliezen en afschrijving vooraf in de tarieven horen of pas achteraf van de winst moeten worden afgetrokken.

Dit is mijn mening, maar ik ben benieuwd: waarom zou het wél beter zijn om verliezen en afschrijving direct ín de tarieven te verdisconteren?
Yup, zoals ik al vaker geroepen heb. De ai heeft ook een leercurve van bijna 2 weekjes.

Je kan beter de semi-echte prijzen gebruiken en sturen met max 3-5c extra en thats it. Uiteraard zonder btw voor verkoop, maar ik ga die discussie niet nog eens starten haha.

Einde van het jaar zal ik mijn zonneplan eindrekening hier delen met mijn instellingen/gebruiken etc.

Verder zal mij de afschrijving worst wezen. Ding gaat toch te lang mee....

Maar laadverlies etc. neem ik wel mee, want ik wil niet dat het systeem leert om zinloos stroom te kopen en te verkopen. Moet wel echt lonen door zelfgebruik verschil of verkoop verschil.

Voor nu werkt die strategie enorm goed voor mij. Inclusief btw zit ik al op -€1.000 en dat gaat meer worden, voorjaar en najaar loopt juist enorm goed. Dus ik verwacht een eindafrekening van tussen de -€1.600 en -€1.800. Dat was het jaar ervoor alleen met zonnepanelen -€500 euro.

Dus dat bevestigt dan ook dat het systeem zich binnen de garantietermijn ruim terug kan betalen, tenminste voor mij.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:27
Excuus dat ik niet alles heb door gelezen, maar de laatste paginas gaat het voornamelijk over handelen op de energiemarkt..
Ik had in het centrale "is een thuisbatterij iets voor mij" topic al wat vragen gesteld, maar aangezien mijn installateur ook specifiek Sigenergy noemde, ook even hier een reactie, op zoek naar ervaringen en drijfveren (om voor dit merk te kiezen).

Korte situatie schets: sinds december een warmtepomp en van het gas af. Er liggen 14 panelen op het westen met 5.040 wp vermogen. Met het oog op afschaffen van salderen, ben ik me aan het verdiepen in de wondere wereld van de batterijen. En af dat een logische volgende stap zou kunnen zijn. Niet perse om te gaan handelen, maar wel om tot een optimaal/ maximaal eigen gebruik te komen en zo laag mogelijke energie rekening. En als bonus vind ik de backuo mogelijkheid die ze bieden interessant klinken.

Ik zou graag wat praktijkervaringen lezen van mensen die dit systeem van Sigenergy hebben:
- wat heb je? (Als ik het goed begrijp is het redelijk modulair: naast accu ook backup, laadpaal en handelen)
- wat is grofweg de thuissituatie?
- wat zijn de ervaringen?
- Waarom voor dit merk gekozen?
- wat kostte het? (Voor wie dat ongeveer wil delen)

Grote dank vooraf! d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Merijn. op 27-08-2025 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArPi75
Merijn. schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:17:
Excuus dat ik niet alles heb door gelezen, maar de laatste paginas gaat het voornamelijk over handelen op de energiemarkt..
Ik had in het centrale "is een thuisbatterij iets voor mij" topic al wat vragen gesteld, maar aangezien mijn installateur ook specifiek Sigenergy noemde, ook even hier een reactie, op zoek naar ervaringen en drijfveren (om voor dit merk te kiezen).

Korte situatie schets: sinds december een warmtepomp en van het gas af. Er liggen 14 panelen op het westen met 5.040 wp vermogen. Met het oog op afschaffen van salderen, ben ik me aan het verdiepen in de wondere wereld van de batterijen. En af dat een logische volgende stap zou kunnen zijn. Niet perse om te gaan handelen, maar wel om tot een optimaal/ maximaal eigen gebruik te komen en zo laag mogelijke energie rekening. En als bonus vind ik de backuo mogelijkheid die ze bieden interessant klinken.

Ik zou graag wat praktijkervaringen lezen van mensen die dit systeem van Sigenergy hebben:
- wat heb je? (Als ik het goed begrijp is het redelijk modulair: naast accu ook backup, laadpaal en handelen)

• 17kW omvormer met 4x8 kWh batterijen en een Sigen Gateway HomePro
  • Full-electric huis met water-water WP, EV die af en toe thuis laadt. Jaarlijks verbruik ongeveer 9,5 - 10 MWh, PV opwek ongeveer 8,5 MWh, 2024 zonder batterij 36% zelfconsumptie
  • Pas sinds juni in gebruik. Systeem producteert behoorlijk wat warmte en geluid (fans). Ben blij dat hij daardoor buiten staat.
  • Gekozen voor Sigen vanwege de modulariteit, de uitbreidbaarheid en de mogelijkheden die het systeem biedt. Heel bewust ook voor een 17kW omvormer gekozen zodat ik in principe mijn hele huis als backup kan gebruiken en niet hoef na te denken wat ik eventueel uit zou moeten zetten. Met 32kWh capaciteit in de zomer ruimschoots voldoende om ook backup te houden en worst case nog een aantal uur te kunnen overbruggen. In de winter wordt het krap, WP gebruikt dan op sommige dagen ruim boven de 30kWh en gemiddeld in januari 22kWh per dag. Ik zie de capaciteit dus nog wel groeien het komende jaar
  • Ongeveer €18k incl. BTW. Door als ondernemer aan te melden wel groot deel van de BTW terugontvangen.
PS, ik had meerdere offertes voor Sigenergy en die lagen behoorlijk uit elkaar. Vergelijken loont dus!

[ Voor 0% gewijzigd door ArPi75 op 28-08-2025 09:52 . Reden: typo ]

• Anunnaki
Kloppen jullie waardes met die van de leverancier? Bij mij zit er een heel klein verschil in met wat ik inkoop, teruglever en verbruik (kWh). Ik ga er van uit dat de gegevens vanuit de energie maatschappij gewoon klopt maar zou wel willen dat Sigen app ook wel de exacte waarde meet en opgeeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 22:48

Adze

CCNP !

Bschnitz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:31:
Uiteraard zonder btw voor verkoop, maar ik ga die discussie niet nog eens starten haha.
Toch doe ik nog wel een duit in het zakje in deze discussie. Want iets zit me niet lekker.

Dat jij bij de verkoop zonder BTW rekent zal je goede persoonlijke redenen voor hebben. Trek ik niet in twijfel. Sterker nog al kocht je stroom in wanneer de prijs hoog is en verkocht je het weer als het laag is moet je helemaal zelf weten. Maar...

Het suggereren (door het woord uiteraard) aan mede-tweakers dat dit de enig juiste instelling is maakt dat ik deze discussie toch nog een keer opstart.

Daarom hier feitelijk: Wanneer je over het contractjaar meer energie afneemt dan terug levert en dus je volledige opwek kan salderen tegen je verbruik, dan krijg je op alle opgewekte energie ook alle btw en energiebelasting terug. Dit is bij alle energieleveranciers zo! Enkel over het stuk opwek wat je niet kan salderen zal je geen btw en energiebelasting ontvangen. Na 2026, wanneer salderen vervalt, is dit verhaal niet meer van toepassing.

Resumé: Stel dus het verkoop tarief niet zomaar zonder BTW in, maar doe dat na persoonlijke overweging en situatie.

• Bschnitz
Anunnaki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:50:
Kloppen jullie waardes met die van de leverancier? Bij mij zit er een heel klein verschil in met wat ik inkoop, teruglever en verbruik. Ik ga er van uit dat de gegevens vanuit de energie maatschappij gewon klopt maar zou wel willen dat Sigen app ook wel de exacte waarde meet en opgeeft.
Die moet je zelf invullen.... Je krijgt alleen de kale ex btw tarieven. Op basis van je leverancier moet je dat zelf opgegeven in het systeem, per land en leveranciers zijn er enorme verschillen dus dat kan de Sigen nooit weten.

• Anunnaki
Hier staat een beknopte handleiding van VDH Solar op hun website. Dit is persoonlijk hoe je die invult, maar hier rekenen ze helemaal niet met de BTW?

AI Modus instellen in de Sigenergy app

• Anunnaki
Bschnitz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Die moet je zelf invullen.... Je krijgt alleen de kale ex btw tarieven. Op basis van je leverancier moet je dat zelf opgegeven in het systeem, per land en leveranciers zijn er enorme verschillen dus dat kan de Sigen nooit weten.
Sigenstor meet toch gewoon de export en import vanuit de meter? Het gaat om de kWh en hoef toch niets in te vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Anunnaki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:50:
Kloppen jullie waardes met die van de leverancier? Bij mij zit er een heel klein verschil in met wat ik inkoop, teruglever en verbruik. Ik ga er van uit dat de gegevens vanuit de energie maatschappij gewon klopt maar zou wel willen dat Sigen app ook wel de exacte waarde meet en opgeeft.
Zowel bij import als export zit er bij mij ongeveer 1% verschil tussen. Dwz sigen in beide gevallen 1% meer.

• Anunnaki
kliffen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Zowel bij import als export zit er bij mij ongeveer 1% verschil tussen. Dwz sigen in beide gevallen 1% meer.
Ja bij mij ook, niet echt logisch... :?

• Bschnitz
Adze schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Toch doe ik nog wel een duit in het zakje in deze discussie. Want iets zit me niet lekker.

Dat jij bij de verkoop zonder BTW rekent zal je goede persoonlijke redenen voor hebben. Trek ik niet in twijfel. Sterker nog al kocht je stroom in wanneer de prijs hoog is en verkocht je het weer als het laag is moet je helemaal zelf weten. Maar...

Het suggereren (door het woord uiteraard) aan mede-tweakers dat dit de enig juiste instelling maakt dat ik deze discussie toch nog een keer opstart.

Daarom hier feitelijk: Wanneer je over het contractjaar meer energie afneemt dan terug levert en dus je volledige opwek kan salderen tegen je verbruik, dan krijg je op alle opgewekte energie ook alle btw en energiebelasting terug. Dit is bij alle energieleveranciers zo! Enkel over het stuk opwek wat je niet kan salderen zal je geen btw en energiebelasting ontvangen. Na 2026, wanneer salderen vervalt, is dit verhaal niet meer van toepassing.

Resumé: Stel dus het verkoop tarief niet zomaar zonder BTW in, maar doe dat na persoonlijke overweging en situatie.
Klopt, maar van alle instellingen is deze wel het veiligst. Het kan altijd alleen maar meevallen, je kan nooit een negatief resultaat hebben. Zoals ik ook al eens eerder gezegd heb, worst case krijgt je een paar honderd euro meer aan het eind van het jaar ipv te betalen.

Je voorkomt zinloos inkoop en maakt echt winst met verkoop.

Als je al geen verschil in tarieven zou hebben tussen inkoop en verkoop maak je alsnog 20% verlies. Dus als je dat verschil in prijs al niet eens hebt....

• kliffen
Bschnitz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Klopt, maar van alle instellingen is deze wel het veiligst. Het kan altijd alleen maar meevallen, je kan nooit een negatief resultaat hebben. Zoals ik ook al eens eerder gezegd heb, worst case krijgt je een paar honderd euro meer aan het eind van het jaar ipv te betalen.

Je voorkomt zinloos inkoop en maakt echt winst met verkoop.

Als je al geen verschil in tarieven zou hebben tussen inkoop en verkoop maak je alsnog 20% verlies. Dus als je dat verschil in prijs al niet eens hebt....
Hier wil ik ook nog wel iets op afdingen en is mede afhankelijk van het overige persoonlijke gebruik. Als er helemaal geen stroom in of uit de batterij gaat verlies je ook 10% per dag. Het handelen zelf levert ongeveer 10% verlies. Samen inderdaad 20% bij ‘normaal’ gebruik.
Het opladen met direct aangesloten PV levert overigens beduidend minder verlies dan import vanuit het net.
Er is in mijn ogen daarom geen standaard aan te geven, maar e.e.a. is sterk afhankelijk van de setup en persoonlijk gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Anunnaki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:05:
Hier staat een beknopte handleiding van VDH Solar op hun website. Dit is persoonlijk hoe je die invult, maar hier rekenen ze helemaal niet met de BTW?

Dat kan, echter zit er toch echt 21% btw op de stroomprijs. Dus met puur +15cent ben je er niet. De Sigen krijgt alleen de kale inkoop prijs door. Dus 1.21(btw)+15(13+2 vast) is acceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLrdNZ9PjJdEG44LVBbdhX2-5_Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iccqK9VytPAA7CqUAEeyODeF.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas Post
Anunnaki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:05:

Om mezelf te quoten, hieronder heb ik berekening gemaakt in Excel om goed te kunnen begrijpen wat je nu invult in de Sigen app bij de tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRGw2fTGWY6jGRq6LHD5TIlfM3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMEWnIwZFhNeAMPDnuoTXDZF.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn inkoop exact op 4 decimalen gelijk met de tarieven van Zonneplan.
Dus inkoop formule voor Zonneplan:
1,21*prijs+14,28
Waarbij de waarde achter de "+" in CENT ingevoerd moet worden, welke zijn inclusief BTW:
EB: €0,1228 + Zonneplan inkoopvergoeding €0,02 = 14,28 CENT

[ Voor 22% gewijzigd door Bas Post op 28-08-2025 09:26 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
HenkS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:54:
[...]

Toch wel grappig. Jouw grafiek scheelt niet zoveel met de mijne
Ik heb max profit en
1,21 + 0,14
1,0 + 0,08

Maar goed, verschil is 8 cent vs 5 cent bij jou ongeveer. Dus met de prijzen van vandaag en morgen krijg je dan toch wel ongeveer hetzelfde gedrag vanuit de ai. Ook al heb ik max profit
[Afbeelding]
grappig idd, al zie ik wel dat zodra de next day prijzen er zijn dat hij zich nog aanpast aan mijn kant en bijkoopt, die screenshot waarop je dat kan zien ontbreekt bij jouw, ik denk dan niet dat jouw systeem bijkoopt als er niet genoeg zon is om het later te verkopen voor hogere prijs, dat zag ik nl bij mij ook eerst doordat ik het verschil idd groter had, door het verschil kleiner te maken koopt hij bij en verkoopt dat later en dat levert ook veel op aan mijn kant. Ik neig er inmiddels naar om het verschil nog kleiner te gaan maken :D

• Djaro
Adze schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Het suggereren (door het woord uiteraard) aan mede-tweakers dat dit de enig juiste instelling is maakt dat ik deze discussie toch nog een keer opstart.

1 thumb up is te weinig, ik reageerde ook om dezelfde redenen, blij dat jij ook er tegenin gaat.. ik was er al klaar mee en stond in de ignore modus van zijn posts.

ik vond trouwens in een post van hemzelf het bewijs dat hij de btw terugkrijgt.. hij poste zijn factuur met teruggave.. daar staat ook dat leuke woord op met een minnetje..
misschien kan die dat ook nog weerleggen |:(
note: het deel wat je ziet zijn de vaste lasten , maar dat bedrag is veel lager dan wat hij terugkrijgt, daarboven (wat je niet ziet) is wat er is teruggeleverd, waardoor die het geld incl btw terugkrijgt :D )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItisMugx53AYlndbcPU-GRCc8lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBiTfzO9I7Xzi4pYD2li20Yz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Djaro op 28-08-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Ik zit op zelfde spoor als @Djaro
Verschil heb ik nu op in totaal 10%. 5% extra inkoopprijs en 5% afslag op de verkoopprijs t.o.v. prijzen van Zonneplan. In mijn situatie werkt dat mooi en zie ik geen vreemd gedrag qua aankoop en teruglevering. Houdt ook keurig rekening met de PV opwek, dus koopt alleen als nodig of voordelig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtNEGpoi30G_X5RCG_bnYhWFvdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r3IdQAub31S1ZtcflMKWMoM6.png?f=fotoalbum_large

• Djaro
kliffen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:17:
Ik zit op zelfde spoor als @Djaro
Verschil heb ik nu op in totaal 10%. 5% extra inkoopprijs en 5% afslag op de verkoopprijs t.o.v. prijzen van Zonneplan. In mijn situatie werkt dat mooi en zie ik geen vreemd gedrag qua aankoop en teruglevering. Houdt ook keurig rekening met de PV opwek, dus koopt alleen als nodig of voordelig.
[Afbeelding]
haha dit is tweakers he, tarievengarantie tot de deur, ik ben een soort Duoruvis, en blijf ook aan de knoppen draaien om te zien of ik een beter resultaat kan forceren dan de standaard
prijs zelfde voor in en verkoop voor buy and sell is ook niets aan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro

ja backup is de reden , en destijds was dit 1 van de weinige 3 fase systemen die alle functies had die ik al tijden zocht.

vragen terug.
wat is je eigen verbruik ?
Denk nl. vooral vanaf 2027 dat je je eigen verbruik kan maximaliseren je winst kan boeken.
Stel je gebruikt nu 1/3 van je opbrengst die laten we zeggen 6000kw is.

4000kw gooi je dan voor weinig weg naar het net, met een batterij (mits afdoende capaciteit) kan het terugleveren op momenten dat de prijs hoog is , en je zelf gebruik gaat zeker verdubbelen daarmee.

Die 2000kw die je extra thuis verbruikt zonder te kopen is makkelijk uit te rekenen , dat is met 0,25 c/kw een besparing van 500 euro
Die 2000 die je terug gaat leveren voor de kale kwh prijs is lastiger , maar laten we zeggen 0,20 c/kw op gunstige momenten. dan is dat 400 euro.
per jaar "verdien je" 900.

Met gateway erbij (ups functie)
Houdt er rekening mee dat deze functionaliteit ongeveer 1,20 per dag aan stroom kost (4-5kwh)
dus dan is het min 400 van die 900, en blijft er 500 per jaar aan lagere energierekening over maar zit je hele huis op backup stroom.

Maar wat niet hier is berekend , is dat je in de winter veel meer stroom nodig hebt, de batterij kan dat verbruik op goedkopere momenten (bij veel wind b.v) gaan laden voor verbruik op de dure momenten, dat scheelt ook aanzienlijk.
En je doet iets voor het klimaat etc etc :+

Kortom, batterij vanaf 2027 even snel terugverdienen is er niet meer bij, of de stroomprijzen moeten giga gaan fluctueren en dat is niet vooraf te berekenen, dat risico vang je wel af hiermee, lastig om in geld uit te drukken.

• Anunnaki
kliffen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Toch even terug gerekend bij mij, maar scheelt bij import 6% op maandbasis en export 9% wat Sigenergy hoger aangeeft.

• Bschnitz
Djaro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

1 thumb up is te weinig, ik reageerde ook om dezelfde redenen, blij dat jij ook er tegenin gaat.. ik was er al klaar mee en stond in de ignore modus van zijn posts.

ik vond trouwens in een post van hemzelf het bewijs dat hij de btw terugkrijgt.. hij poste zijn factuur met teruggave.. daar staat ook dat leuke woord op met een minnetje..
misschien kan die dat ook nog weerleggen |:(
note: het deel wat je ziet zijn de vaste lasten , maar dat bedrag is veel lager dan wat hij terugkrijgt, daarboven (wat je niet ziet) is wat er is teruggeleverd, waardoor die het geld incl btw terugkrijgt :D )
[Afbeelding]
Omdat je zo lief bent, deel in de gehele rekening met je. Het ging mij in die post puur om de btw binnen het salderen €0, buitenom geen btw die ik kan zien. Dus ga ik er vanuit dat ik het niet krijg, zoals het ook wettelijk klopt.

Als ik het fout heb mag je me natuurlijk corrigeren. Dus kijk effe met me mee ipv negeren, dit is een forum voor open discussies. Iedereen mag een andere meening hebben.

Ik zie ~800kWh teruglevering voor die maand voor ~€131 wat neerkomt op ~€16,4 cent per kWh wat dus duidelijk ex btw en vaste btw toeslag is.

Geen btw erop, nergens in die rekening voor die ~800kWh.

Alleen de vaste teruggave van de ~€600 ongeacht verbruik.

Dus vandaar dat ik zo stellig ben dat ik voor elke verkochte kWh echt geen btw krijgt, laat staan als ik het moet inkopen met btw en dan niet krijg tijdens de verkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEhYtlSrEF0ukjccrUs_rfJiTkg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wMzWiwlqKrdBA4kbTFxIGtg7.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
Anunnaki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

Toch even terug gerekend bij mij, maar scheelt bij import 6% op maandbasis en export 9% wat Sigenergy hoger aangeeft.
Dat is wel heel veel!🤨

• kliffen
Bschnitz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Omdat je zo lief bent, deel in de gehele rekening met je. Het ging mij in die post puur om de btw binnen het salderen €0, buitenom geen btw die ik kan zien. Dus ga ik er vanuit dat ik het niet krijg, zoals het ook wettelijk klopt.

Als ik het fout heb mag je me natuurlijk corrigeren. Dus kijk effe met me mee ipv negeren, dit is een forum voor open discussies. Iedereen mag een andere meening hebben.

Ik zie ~800kWh teruglevering voor die maand voor ~€131 wat neerkomt op ~€16,4 cent per kWh wat dus duidelijk ex btw en vaste btw toeslag is.

Geen btw erop, nergens in die rekening voor die ~800kWh.

Alleen de vaste teruggave van de ~€600 ongeacht verbruik.

Dus vandaar dat ik zo stellig ben dat ik voor elke verkochte kWh echt geen btw krijgt, laat staan als ik het moet inkopen met btw en dan niet krijg tijdens de verkoop.

[Afbeelding]
Waarom is de €131 voor jou zo duidelijk zonder btw?
Zoals ik de rekening bekijk zijn alle bedragen inclusief btw.
Betekent ongeveer 13,5 cent /kWh teruglevering exclusief btw en 16,4 cent inclusief btw.

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Waarom is de €131 voor jou zo duidelijk zonder btw?
Zoals ik de rekening bekijk zijn alle bedragen inclusief btw.
Betekent ongeveer 13,5 cent /kWh teruglevering exclusief btw en 16,4 cent inclusief btw.
Omdat dit inc btw en toeslag is, €30,4c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YOf8pAcNo7-Bc1hC3_JfGxVDxM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lRbQgt6XRLyUerlzkonlFVSm.png?f=fotoalbum_large

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:27
Djaro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

...
vragen terug.
wat is je eigen verbruik ?
Denk nl. vooral vanaf 2027 dat je je eigen verbruik kan maximaliseren je winst kan boeken.
Stel je gebruikt nu 1/3 van je opbrengst die laten we zeggen 6000kw is.
...
Nadeeltje is dat ik het eigen verbruik nu alleen nog maar kan schatten, aangezien de WP pas sinds december draait. Maar als ik extreem versimpeld het verbruik van het eerste half jaar 'omklap' naar het tweede half jaar, dan zou het jaarverbruik op +/- 7.000kw uitkomen. Teruglevering zou met dezelfde methode op ongeveer 3.500kw uitkomen, werkelijke opwek zit gemiddeld jaarlijks rond de 4.500kw per jaar.
Volg ik jou rekenmethode, kom ik op +/- €350 per jaar uit.

Qua kosten gaat het aardig dezelfde kant op als het vervangen van een paar oude kozijnen met normaal dubbel glas voor HR++ in huis, met bijbehorend bespaar-potentieel. Helaas staat het spaarvarken niet toe dat beide tegelijk gedaan worden, dus daar valt ook nog een berekening/ vergelijk achteraan te gooien wat dan het meest rendabel is... 8)7

• kliffen
Bschnitz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Omdat dit inc btw en toeslag is, €30,4c.

[Afbeelding]
OK, dan gaat daar je redenatie fout. Die 30,4 cent is opgebouwd uit kale stroom + btw + energiebelasting + btw.
Op de factuur van zonneplan staat alleen de kale stroom + btw (is die ongeveer 16,4 cent)
De energiebelasting verrekenen ze op jaarbasis via een ander staatje.

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

OK, dan gaat daar je redenatie fout. Die 30,4 cent is opgebouwd uit kale stroom + btw + energiebelasting + btw.
Op de factuur van zonneplan staat alleen de kale stroom + btw (is die ongeveer 16,4 cent)
De energiebelasting verrekenen ze op jaarbasis via een ander staatje.
Maar dat is de gehele factuur... bij het te salderen bedrag staat ook gewoon €0. Dus alsof ik geen btw betaal.

Je bedoeld net zoals al anderen gezegt hebben dat ik dit wel allemaal krijg op de eindfactuur dan? Om die reden heb ik ook al gezegd dat ik hem dan ga delen hier.

De discussie was natuurlijk dat je hetzelfde krijgt als wat je betaald en dat zie ik niet terug op mijn factuur. Buiten salderen om dan want dat is kaal vs kaal, want er staat €0 btw.

Voor mij is "btw + energiebelasting + btw" allemaal hetzelfde. Die 21% zijn te verwaarlozen dat gaat om 1-2c, die vaste energiebelasting van +-13c wil je eigenlijk. Ik zie dus echt niet hoe je die moet gaan krijgen aan het einde van het jaar boven salderen om en dat zegt ZP zelf ook.

"Voor teruglevering boven je jaarlijkse verbruik ontvang je bij Zonneplan alleen de kale marktprijs (inclusief btw), zonder energiebelasting. Energiebelasting wordt namelijk alleen gesaldeerd tot aan je eigen jaarverbruik."

[ Voor 10% gewijzigd door Bschnitz op 28-08-2025 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas Post
Bschnitz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:34:
[...]
"Voor teruglevering boven je jaarlijkse verbruik ontvang je bij Zonneplan alleen de kale marktprijs (inclusief btw), zonder energiebelasting. Energiebelasting wordt namelijk alleen gesaldeerd tot aan je eigen jaarverbruik."
@Bschnitz dit stukje is heel belangrijk. Ik lees het zo: marktprijs + BTW = 1.21*prijs in de verkoop formule en zonder energiebelasting. Daar heb je gelijk in. Met de jaarrekening wordt werkelijke energiebelasting berekend.
Dat zou betekenen dat de verkoopformule zou worden:
1,21 * prijs + 2
Dit is voor Zonneplan, zonder EB en zonder eventuele buffer of drempel, wat ieders zelf zou moeten bepalen. MAAR, dit geldt alleen voor NA salderen.
Heb ik dit goed??

Kom ik weer met mijn Excel ... ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gdG6dbjcB-e-DWACWk9ImnNFh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cz235hn5zJInfJx3up5beevu.png?f=fotoalbum_large
Het scheelt iets van €0,02 vergeleken met mijn huidige verkoop formule.

Ten tweede wil ik je wel meegeven dat ik je bijdragen aan deze en vorige topic erg waardeer. Je steekt een hoop tijd en energie hierin en heb er veel van opgestoken.

[ Voor 31% gewijzigd door Bas Post op 28-08-2025 14:06 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Bas Post schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

@Bschnitz dit stukje is heel belangrijk. Ik lees het zo: marktprijs + BTW = 1.21*prijs in de verkoop formule en zonder energiebelasting. Daar heb je gelijk in. Met de jaarrekening wordt werkelijke energiebelasting berekend.
Dat zou betekenen dat de verkoopformule zou worden:
1,21 * prijs + 2
Dit is voor Zonneplan, zonder EB en zonder eventuele buffer of drempel, wat ieders zelf zou moeten bepalen. MAAR, dit geldt alleen voor NA salderen.
Heb ik dit goed??

Ten tweede wil ik je wel meegeven dat ik je bijdragen aan deze en vorige topic erg waardeer. Je steekt een hoop tijd en energie hierin en heb er veel van opgestoken.
Dankjewel, doet ook goed om positieve reacties te lezen, het is niet mijn bedoeling om mensen hier te irriteren natuurlijk.

Die interpretatie heb ik dus ook, zoals jij het nu zegt. Dat is inderdaad voor na het salderen zo, maar zonder serieus overschot aan zonnestroom loont de Sigen niet echt. Dus dat is eigenlijk altijd de situatie zoals ik ervanuit ga, wellicht is dat mijn fout.

Je kan eventueel de 10% zonnebonus er nog op doen, dan zou het 1.31+kaal+2 worden. Maar als je batterij dan avonds verkoopt na zonsondergang heb je die weer niet, dus ik doe dat niet.

Verder ga ik ervanuit dat alle ingekochte energie voor zelfgebruik is tenzij het echt erg gunstig is. Je ziet het in de wintermaanden, dat dit bij elkaar maar ~150kWh was. Dus dat is te verwaarlozen.

Voor de rest verkoop ik alleen zonnepanelen stroom die normaal gesproken ~2c waard zou zijn en nu ~16c.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Maar dat is de gehele factuur... bij het te salderen bedrag staat ook gewoon €0. Dus alsof ik geen btw betaal.

Je bedoeld net zoals al anderen gezegt hebben dat ik dit wel allemaal krijg op de eindfactuur dan? Om die reden heb ik ook al gezegd dat ik hem dan ga delen hier.

De discussie was natuurlijk dat je hetzelfde krijgt als wat je betaald en dat zie ik niet terug op mijn factuur. Buiten salderen om dan want dat is kaal vs kaal, want er staat €0 btw.

Voor mij is "btw + energiebelasting + btw" allemaal hetzelfde. Die 21% zijn te verwaarlozen dat gaat om 1-2c, die vaste energiebelasting van +-13c wil je eigenlijk. Ik zie dus echt niet hoe je die moet gaan krijgen aan het einde van het jaar boven salderen om en dat zegt ZP zelf ook.

In jouw geval is dat bedrag 0 omdat je meer teruglevert dan je gebruikt.
Op de factuur staan de bedragen zonder energiebelasting, maar inclusief de btw. Inderdaad krijg je boven het te salderen gedeelte geen energiebelasting terug, maar wel btw.
Helaas staan in de app wel de bedragen met energiebelasting en btw en die zijn dan ook niet te vergelijken met de bedragen van de factuur.
Je krijgt dus wel btw en je betaald het ook. Dat je die 21% te verwaarlozen vindt is een ander verhaal 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

In jouw geval is dat bedrag 0 omdat je meer teruglevert dan je gebruikt.
Op de factuur staan de bedragen zonder energiebelasting, maar inclusief de btw. Inderdaad krijg je boven het te salderen gedeelte geen energiebelasting terug, maar wel btw.
Helaas staan in de app wel de bedragen met energiebelasting en btw en die zijn dan ook niet te vergelijken met de bedragen van de factuur.
Je krijgt dus wel btw en je betaald het ook. Dat je die 21% te verwaarlozen vindt is een ander verhaal 😉
Maar juist de vaste "energiebelasting" is wat het verschil tussen verkoop en inkoop zo groot maakt, niet dat beetje btw.

Anyway, ik denk dat iedereen nu wel begrijpt wat ik bedoel en dan moet iedereen zelf weten of ze dat wel of niet meenemen in de formule :)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:31:

Dus ik verwacht een eindafrekening van tussen de -€1.600 en -€1.800. Dat was het jaar ervoor alleen met zonnepanelen -€500 euro.

Dus dat bevestigt dan ook dat het systeem zich binnen de garantietermijn ruim terug kan betalen, tenminste voor mij.
Ik heb niet alle posts in dit topic gelezen dus ik ken je situatie niet precies, maar in mijn geval is mijn energierekening van €240 per maand bij Vattenfall - na installatie van met 24 kwh batterij, zonnepanelen en providerswitch, naar gemiddeld €170 per maand bij Frank Energie gegaan. Ik neem dan wel ook gas af voor de CV in de winter, en dat drukt het gemiddelde aardig omhoog. Ik moet nog één kortingsfactuur ontvangen om alle 12 maanden te hebben gehad.

Nu staat de teller op €1400 terugverdiend, extrapolerend is dat /11*12 = ~€1525 per jaar. Dan verdien je de installatie dus terug in 10 jaar, als de markt het zelfde blijft.

Tenzij het de bedoeling is dat ik daarvan nog 21% BTW moet afdragen, dan duurt het 12 jaar. Wat ik niet van plan was omdat ik de BTW van de batterij op het laatste moment ook niet terug kreeg omdat ik al ZZP'er was en dan werkte de officiële boekhoudkundige truc van "even snel een nepbedrijf beginnen om gebruik te maken van de zakelijke KOR regeling en je bedrijf meteen weer opzeggen" niet. Ik heb immers al een echt bedrijf. Dus ik beschouw dat hele BTW-circus als zakelijke ellende en dit is een privé-installatie.

Maargoed, dit is waar mijn boerenverstand het allemaal maar wat vaag vind: Die opgeladen stroom moet je ook weer aftikken en in theorie wordt dat door Frank Energie gecompenseerd. Maar mijn maandbedrag is dus slechts 12*240-12*170 = €840 omlaag gegaan. Dat is nogal een verschil met de €1525 die ik volgens de app heb "verdiend". Rekenen we met die €840, dan kost het 17 jaar om de installatie terug te verdienen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Bschnitz
Sando schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Ik heb niet alle posts in dit topic gelezen dus ik ken je situatie niet precies, maar in mijn geval is mijn energierekening van €240 per maand bij Vattenfall - na installatie van met 24 kwh batterij, zonnepanelen en providerswitch, naar gemiddeld €170 per maand bij Frank Energie gegaan. Ik neem dan wel ook gas af voor de CV in de winter, en dat drukt het gemiddelde aardig omhoog. Ik moet nog één kortingsfactuur ontvangen om alle 12 maanden te hebben gehad.

Nu staat de teller op €1400 terugverdiend, extrapolerend is dat /11*12 = ~€1525 per jaar. Dan verdien je de installatie dus terug in 10 jaar, als de markt het zelfde blijft.

Tenzij het de bedoeling is dat ik daarvan nog 21% BTW moet afdragen, dan duurt het 12 jaar. Wat ik niet van plan was omdat ik de BTW van de batterij op het laatste moment ook niet terug kreeg omdat ik al ZZP'er was en dan werkte de officiële boekhoudkundige truc van "even snel een nepbedrijf beginnen om gebruik te maken van de zakelijke KOR regeling en je bedrijf meteen weer opzeggen" niet. Ik heb immers al een echt bedrijf. Dus ik beschouw dat hele BTW-circus als zakelijke ellende en dit is een privé-installatie.

Maargoed, dit is waar mijn boerenverstand het allemaal maar wat vaag vind: Die opgeladen stroom moet je ook weer aftikken en in theorie wordt dat door Frank Energie gecompenseerd. Maar mijn maandbedrag is dus slechts 12*240-12*170 = €840 omlaag gegaan. Dat is nogal een verschil met de €1525 die ik volgens de app heb "verdiend". Rekenen we met die €840, dan kost het 17 jaar om de installatie terug te verdienen.
Dat valt tegen bij jou, wellicht omdat je gas hebt. Dat heb ik natuurlijk niet.

Wel betaal je per geleverde kWh bij Frank 2cent, dus voor de duidelijkheid. Jij betaald 2cent per kWh wat je naar grid stuurt. Terwijl je bij ZP 2cent krijgt.

Naar Frank zou ik alleen gaan als je ook perse "onbalans" wilt handelen. Maar ik kan hier geen goede rekensom van maken omdat die compensatie enorm slecht is. Die +-5kWh per dag dat de Sigen zelf stroom kost betaal je namelijk uit eigen zak. Ik zie niet hoe Frank dat zou compenseren.

Dus wellicht doe je bij Frank aan "onbalans" ipv Sigen ai?

• Anunnaki
Heb jij een Power Sensor? En ik neem aan dat je hem niet op de P1 meter aan kan sluiten.

• kliffen
Anunnaki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Heb jij een Power Sensor? En ik neem aan dat je hem niet op de P1 meter aan kan sluiten.
Ja, een powersensor op de hoofdaansluiting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Goede vragen hoor, mijn input:
40 panelen (het dak=paneel) 20 op zuiden en 20 op noorden .. 8000kw ofzo maar per paneel is het 200w want zijn al wat ouder
Warmtepomp op basis van grondwater. Ook passieve koeling , 170m2 huis en warmte en koeling over 3 verdiepingen.
Full electric huis, dus inductie, wtw. Warmtepomp en geen gas.
Verwarmen kost geen drol in dit huis want enorm goed geïsoleerd. Temperatuur moet buiten al onderde 10 graden komen, moet we verwarming nodig zijn. De pomp staat nu wel vaak aan ivm passieve koeling van de vloer en natuurlijk voor Warm water uit de kranen.

Verder hebben we 2 elektrische auto's maar die laad ik gewoon aan straat op , kan namelijk geen paal plaatsen.

Gekozen voor een sigen 32kw met 13kw omvormer
Geen offgrid module, wilde ik wel maar lukte niet met kabels (lang verhaal). Totale investering was 18k inclusief alles, en daar kregen we nog BTW op terug.

Voor sigen gekozen omdat:
Zeer goede reviews
Compleet systeem, incl omvormer (heb de oude laten verwijderen) , en goede ai die echt waarde biedt
En de sigen heeft veel beveiligingen dus deze is op zolder binnen geplaatst. Veiligheid is ook een grote pre

En het is een modulair systeem dus uit te breiden en de app werkt ook top en is gebruiksvriendelijk. Al helpt dit got kanaal wel enorm goed om wat meer van de settings te snappen.

We hebben hem nu 8 maanden ofzo, we verbruiken veel stroom in huis, en ik laat hem door ai aansturen niet door een energy maatschappij. Gemiddeld genomen krijgen wij over die 8 maanden zon 80-100 euro terug ivm salderen (zonneplan). Maar we letten niet echt op gebruik, dus we zouden zuiniger kunnen leven.

Kort om een hele tevreden sigen gebruiker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timpel_800
Merijn. schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

Nadeeltje is dat ik het eigen verbruik nu alleen nog maar kan schatten, aangezien de WP pas sinds december draait. Maar als ik extreem versimpeld het verbruik van het eerste half jaar 'omklap' naar het tweede half jaar, dan zou het jaarverbruik op +/- 7.000kw uitkomen. Teruglevering zou met dezelfde methode op ongeveer 3.500kw uitkomen, werkelijke opwek zit gemiddeld jaarlijks rond de 4.500kw per jaar.

Qua kosten gaat het aardig dezelfde kant op als het vervangen van een paar oude kozijnen met normaal dubbel glas voor HR++ in huis, met bijbehorend bespaar-potentieel. Helaas staat het spaarvarken niet toe dat beide tegelijk gedaan worden, dus daar valt ook nog een berekening/ vergelijk achteraan te gooien wat dan het meest rendabel is... 8)7
Als het is kozijnen of accu, zou ik zeker kozijnen doen. Krijg je een beter energielabel van maar belangrijker; comfort.
Die batterij is leuk maar je merkt er in principe niks van. Je krijgt geen 'betere' stroom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Merijn. schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

Te weinig opwek imo. Kan je beter zonder batterij blijven met zo een verbruik en alles in isolatie stoppen.

• Opie
  • Laatst online: 28-09 16:55
Heeft iemand al ervaring opgedaan met de opbrengsten van Slim handelen via Frank Energie in vergelijking met Sigenstor AI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Opie schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:15:
Heeft iemand al ervaring opgedaan met de opbrengsten van Slim handelen via Frank Energie in vergelijking met Sigenstor AI
Ik zou zeggen volg het frank energy topic hier op got en dan weet je zo dat dit niet heel positief is :)
Ik heb het 14 dagen gedaan, enorm onduidelijk inzicht bij frank, geen touw aan vast te knopen en de keuzes van ai van sigen zijn veel beter plus je kunt zelf invloed uit oefenen door instellingen aan te passen en bij FE kun je niks.

Ik was er echt helemaal klaar mee in 2 weken tijd :) , AI sigen is beter, sowieso transparantie en je kunt zelf spelen met de waardes

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Dat valt tegen bij jou, wellicht omdat je gas hebt. Dat heb ik natuurlijk niet.

Wel betaal je per geleverde kWh bij Frank 2cent, dus voor de duidelijkheid. Jij betaald 2cent per kWh wat je naar grid stuurt. Terwijl je bij ZP 2cent krijgt.

[...]

Dus wellicht doe je bij Frank aan "onbalans" ipv Sigen ai?
Ja ik zit inderdaad bij die onbalans-handel. Ik heb me niet verdiept in Sigen AI want ik nam aan dat die niet opkan tegen VPP van de provider. Ik wist niet dat ik 2 cent betaalde teruggeleverde kWh! Ik dacht dat deze prijzen ook dynamisch waren. Ze hebben immers een optie om de inverter slim aan en uit te zetten. Daarnaast hebben ze een zelfconsumptie-plus handelsmethode maar die begrijp ik nog niet helemaal. Misschien is dat beter. Anders moet ik mijn domme inverter slim-ish zien te maken om hem uit te schakelen als ik de stroom niet zelf gebruik.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Deze tab met daarin onderstaande ongeschreven reactie stond nog open. Ik heb inmiddels al twee andere posts gemaakt. Met excuses voor de chronologische verstoring kies ik toch voor alt+s (post) in plaats van ctrl+w (sluiten).
kliffen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:34:
Even een paar dagen/weekje teruglezen. Daar is zo’n beetje alles wel over gezegd.
Ik had gezocht op limit en soc, maar kon weinig over aangeraden SOC-limits vinden. Behalve @HenkS:
HenkS schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:41:
[...]

Plus tesla adviseert met dit type accu om ook 1x pw minimaal naar 100% vol te laden omdat dit net positief bijdraagt aan de accu duur .
Ik heb hem hier op max 100% staan en min op 4%
Wat dus ontbreekt is een optie om éénmalig tot 100% te gaan, en bij de volgende cyclus weer je SoC-limit te respecteren. Of daarmee alles over de SoC-limit is gezegd, dat denk ik niet maargoed zo'n groot topic is niet eenvoudig te doorzoeken als je niet weet welke terminologie is gebruikt.

Over die 100% zelf, en het ingrijpen van het BMS wordt inderdaad meer gezegd door @duoruvis:
duoruvis schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:11:
De suggestie van HenkS dat Tesla periodiek 100% laden adviseert sluit aan bij de Sigenergy-brochure (“occasional full charge”), wat nodig is voor balanceren en een nauwkeurige SOC.
[...]
Richting 100% lopen de celspanningen hoog op en grijpt de BMS in om te voorkomen dat een cel over zijn max gaat. – Sommige cellen zitten al vol, andere nog niet. De BMS moet dan balanceren (de vollere cellen ontlasten terwijl de anderen bijladen). – Daardoor voelt het laden bij 99,x% veel langzamer: dit is de balancerfase. En juist dáárom is af en toe tot 100% laden gezond voor de accu: het geeft het BMS de kans om de cellen weer gelijk te trekken én de SOC-meter opnieuw te ijken. Dagelijks forceren tot 100% is niet nodig, maar af en toe wél nuttig.
Als het gezondst werkelijk is om dat één keer per week te doen, dan hoop ik dat die optie ingebouwd gaat worden om dat automatisch te doen. Want de enige mogelijkheid die ik ken is om 4 menu's diep je SoC-limits aan te passen, en dan een post-it op je koelkast te plakken om niet te vergeten dat de volgende dag weer terug te veranderen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Sando schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:26:
Deze tab met daarin onderstaande ongeschreven reactie stond nog open. Ik heb inmiddels al twee andere posts gemaakt. Met excuses voor de chronologische verstoring kies ik toch voor alt+s (post) in plaats van ctrl+w (sluiten).

[...]

Ik had gezocht op limit en soc, maar kon weinig over aangeraden SOC-limits vinden. Behalve @HenkS:

[...]

Wat dus ontbreekt is een optie om éénmalig tot 100% te gaan, en bij de volgende cyclus weer je SoC-limit te respecteren. Of daarmee alles over de SoC-limit is gezegd, dat denk ik niet maargoed zo'n groot topic is niet eenvoudig te doorzoeken als je niet weet welke terminologie is gebruikt.

Over die 100% zelf, en het ingrijpen van het BMS wordt inderdaad meer gezegd door @duoruvis:

[...]

Als het gezondst werkelijk is om dat één keer per week te doen, dan hoop ik dat die optie ingebouwd gaat worden om dat automatisch te doen. Want de enige mogelijkheid die ik ken is om 4 menu's diep je SoC-limits aan te passen, en dan een post-it op je koelkast te plakken om niet te vergeten dat de volgende dag weer terug te veranderen.
Die 100% soc aangeraden is minimaal 1x pw. Dus vaker is prima. Neem toch wel aan dat je soc 1x door zon of inkoop op 100% komt?
En tevens, laad ik mijn tesla ook niet altijd tot 100% op als ik hem een week weinig gebruik ga ik ook niet om die reden laden. Advies wil niet zeggen dat het een eis is. Ze willen wr vooral mee zeggen: laad hem regelmatig tot 100% voor beste inzet en onderhoud van de accu
Dus daar hoef je niks voor te automatisering of in je agenda te zetten. Je soc van je accu is echt wel vaak genoeg 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Sando schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Ja ik zit inderdaad bij die onbalans-handel. Ik heb me niet verdiept in Sigen AI want ik nam aan dat die niet opkan tegen VPP van de provider. Ik wist niet dat ik 2 cent betaalde teruggeleverde kWh! Ik dacht dat deze prijzen ook dynamisch waren. Ze hebben immers een optie om de inverter slim aan en uit te zetten. Daarnaast hebben ze een zelfconsumptie-plus handelsmethode maar die begrijp ik nog niet helemaal. Misschien is dat beter. Anders moet ik mijn domme inverter slim-ish zien te maken om hem uit te schakelen als ik de stroom niet zelf gebruik.
Dan is dat je issue qua kosten. Day ahead zou beter moeten lonen. De prijzen zijn ook dynamisch die jij betaald, dat staat los van onbalans. Maar je betaald dus ook 2c inkoop vergoeding jou eigen gemaakt stroom 😂.

Je verhuurd nu je batterij aan Frank en doet er zelf niets mee in je huishouden, want Frank bepaald wat er gebeurt met je batterij.

Met Zelfconsumptie Plus draait die wel af toe mee in de day ahead markt en af toe in de onbalans. Maar dat is ook zinloos, want als er onbalans is dan zijn er vaak ook goede day ahead prijzen.

Dus zet hem op in Zelfconsumptie Plus of ga helemaal weg naar ZP en normale day ahead met Sigen AI. Dan wordt je rekening ook lager :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:44

Mipatje

Petrolhead

Sando schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Ik ben maar een maand bij Frank geweest. In julie heb ik 1263 kw terug geleverd. daarvoor moest ik dus 24,64 betalen, bij Zonneplan. bracht het 37,89 meer op €63.15 meer opbrengst dan bij Frank

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:20
kliffen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:40:
Hoe werkt peak shaving?
Als je dat aan de AI hulp in de sigen app vraagt krijg je een zeer uitgebreid antwoord met voorbeelden.
Voor mij zeer nuttig en ook met dank aan @Bschnitz die zelf peak shaving op 0 heeft staan, waarvan ik eerst niet begreep wat dat voor nut zou hebben.
Misschien heeft iemand anders er ook iets aan?
Ik ben de menu al een paar keer door gelopen, maar kan die ai hulp niet vinden ... Waar staat die precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
duysa01 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

Ik ben de menu al een paar keer door gelopen, maar kan die ai hulp niet vinden ... Waar staat die precies?
Die moet je nog activeren in de app:
Instellingen > App-instellingen > Laboratorium > Sigen AI aanzetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FJhLVYIYLeElwNkicSLaaHJqcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NlqdEolzrW0OjXkAOVwNctxH.png?f=fotoalbum_large

Heb me ook wezenloos zitten zoeken :?

[ Voor 29% gewijzigd door Bas Post op 29-08-2025 09:55 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:20
Bas Post schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Die moet je nog activeren in de app:
Instellingen > App-instellingen > Laboratorium > Sigen AI aanzetten

[Afbeelding]

Heb me ook wezenloos zitten zoeken :?
Ahhh ... Top ... Thnx ... Begon me al heel dom te voelen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
duoruvis schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

🔎 TenneT vs. EEX in de Sigen-app – zit daar verschil in?

Soms zie je in de Sigen-app bij Energy Prices de keuze tussen TenneT en EEX. Op het eerste gezicht lijkt dat te duiden op twee verschillende tarieven. In de praktijk is dat echter niet zo:
  • EEX/EPEX Spot levert de uurprijzen van de elektriciteitsmarkt.
  • TenneT publiceert dezelfde EPEX-uurprijzen als referentie voor balanshandhaving en settlement.
Kortom: voor de Nederlandse markt gebruiken beide exact dezelfde dataset. Daarom zie je in de app ook geen verschil in de waarden, of je nu TenneT of EEX kiest.

De reden dat Sigen beide opties aanbiedt, is puur omdat contracten/partijen soms naar EPEX/EEX verwijzen en anderen naar TenneT-publicaties. Voor ons als eindgebruikers maakt de keuze in de app dus niets uit: de getoonde prijzen zijn identiek.
Zit er mogelijk wel verschil in op welk tijdstip deze worden vrijgegeven, je geeft aan dat de Tennet prijzen zijn gebaseerd op die EEX prijzen dus dan kan er tijdsverschil inzitten ?

Als EEX b.v. een of twee uur eerder beschikbaar is dan via Tennet kan dit scenario voorkomen worden.
Scenario:
Het is de volgende dag rot weer , en weinig solar, hoge prijzen etc..
Ik zie meestal pas na 14:00 de day ahead price van de volgende dag en is vaak dat goedkoopste uur net voorbij anders had AI dat uur nog (extra) kunnen gebruiken om laden voor een lagere prijs en laten we winst lopen.

Kortom:
Op internet staat dat EEX day ahead wordt vrijgegeven om 12:00 elke dag, is er iemand die EEX heeft ingesteld en hoelaat zie je dan de Day ahead prijzen verschijnen binnen de Ai ?
En ja, kan die ook zelf aanpassen, maar ben bang dat AI dan weer 2 weken in de leer gaat :+

En de app gaat zeuren dat ik te vaak refresh en die refreshes zijn beperkt vanwege systeem stabiliteit :(
Zo is het lastig om het precieze tijdvak te vinden wanneer die prijzen er zijn.

Meer info is welkom dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Djaro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Zit er mogelijk wel verschil in op welk tijdstip deze worden vrijgegeven, je geeft aan dat de Tennet prijzen zijn gebaseerd op die EEX prijzen dus dan kan er tijdsverschil inzitten ?

Als EEX b.v. een of twee uur eerder beschikbaar is dan via Tennet kan dit scenario voorkomen worden.
Scenario:
Het is de volgende dag rot weer , en weinig solar, hoge prijzen etc..
Ik zie meestal pas na 14:00 de day ahead price van de volgende dag en is vaak dat goedkoopste uur net voorbij anders had AI dat uur nog (extra) kunnen gebruiken om laden voor een lagere prijs en laten we winst lopen.

Kortom:
Op internet staat dat EEX day ahead wordt vrijgegeven om 12:00 elke dag, is er iemand die EEX heeft ingesteld en hoelaat zie je dan de Day ahead prijzen verschijnen binnen de Ai ?
En ja, kan die ook zelf aanpassen, maar ben bang dat AI dan weer 2 weken in de leer gaat :+

En de app gaat zeuren dat ik te vaak refresh en die refreshes zijn beperkt vanwege systeem stabiliteit :(
Zo is het lastig om het precieze tijdvak te vinden wanneer die prijzen er zijn.

Meer info is welkom dus !
Ik heb EEX aanstaan en op dit moment (13:13) nog geen update, dus alleen nog prijzen tot 0:00 uur vannacht. Het tijdstip waar het verschijnt weet ik niet, heb ik me nog nooit echt druk om gemaakt. In Home Assistant zit er ook wel wat variatie in (en zijn ze nu ook nog niet bekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
ArPi75 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:14:
[...]

Ik heb EEX aanstaan en op dit moment (13:13) nog geen update, dus alleen nog prijzen tot 0:00 uur vannacht. Het tijdstip waar het verschijnt weet ik niet, heb ik me nog nooit echt druk om gemaakt. In Home Assistant zit er ook wel wat variatie in (en zijn ze nu ook nog niet bekend).
top thanks.

ik zie ze nu (tennet setting), jij ook ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duoruvis
Wanneer worden de day-ahead prijzen van EPEX (EEX) écht vrijgegeven?

12:00 uur CET – sluiting veiling
Vanaf dit moment wordt het uur-aanbod en de vraag gematcht en komt de market clearing price tot stand.
(bron: Wikipedia)

±12:45 uur – preliminaire resultaten
De eerste markt-coupling-resultaten worden zichtbaar in het MRC-proces.
(bron: epexspot.com)

12:57 uur – finale validatie
Uiterlijk tegen 14:15 uur bij vertraging.
(bron: epexspot.com)

Vanaf 12:55 uur – publicatie bij EPEX & EEX
Resultaten worden technisch gepubliceerd. Sommige platforms tonen prijzen al from 12:55.
(bron: Wikipedia)

Na verwerking – apps & TenneT-bronnen
Afhankelijk van de verwerking door EEX Transparency of derde partijen kunnen prijzen pas zichtbaar worden tussen 13:00 en 14:00 uur.
(bron: EEX Transparency)

Praktisch voor gebruikers:

12:00 → veiling sluit, prijzen worden bepaald.
12:45–12:57 → voorlopige en definitieve uitslag.
12:55 → sommige platforms publiceren al.
13:00–14:00 → zichtbaar in apps, afhankelijk van verwerking.

👉 Kortom: soms zie je prijzen al iets vóór 13:00 uur, soms pas later. De marktconventie blijft “rond 13:00 uur”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

HenkS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 05:56:
[...]

Dus vaker is prima. Neem toch wel aan dat je soc 1x door zon of inkoop op 100% komt?
Nee, want ik had dus op aanraden van ChatGPT 5 (ja ik zei dat dit de LiFePO4 SigenStor was) de SOC max (eerst op 80 en toen) op 95% gezet. Ik vraag het even opnieuw:
Mijn Sigenstor van Sigenergy is een LiFePO4 batterij. Je zei eerder dat ik de max soc op 80% of 95% moest zetten, maar online zeggen veel mensen dat je die gewoon op 100% moet laten staan. Bij 100% vind cell balancing plaats. Ook de nieuwe Tesla LiFePO4 batterijen zouden minimaal eens per week op 100% moeten komen. Wat is wijsheid?

ChatGPT: Nieuwe inzichten over LiFePO₄ laden:
  1. Balanceren
    • Celbalancering start meestal pas boven ~95% SOC.
    • Nooit boven 95% → cellen raken ongelijk → bruikbare capaciteit daalt.
  2. Levensduur vs. bruikbare capaciteit
    • 100% laden versnelt veroudering vergeleken met stoppen bij 70–80%.
    • LiFePO₄ veroudert trager dan NMC/NCA, maar effect is aanwezig.
    • Data:
      • 100% cyclen → ±2000–3000 cycli tot 80% restcapaciteit.
      • 70–80% cyclen → ±4000–6000 cycli.
    • Keuze = meer bruikbare energie nu vs. langere levensduur.
  3. Nieuwe praktijk (Tesla als voorbeeld)
    • Tesla adviseert 100% minstens 1× per week om cellen gelijk te trekken.
    • Dagelijks gebruik: ±70–80% SOC voor maximale levensduur.
    • 100% alleen voor balanceren of extra capaciteit.
  4. Stationair gebruik (zoals SigEnergy)
    • Zelfde fysica van toepassing.
    • Beste compromis:
      • Dagelijks max. SOC instellen op 80–90%.
      • 1× per week of maand tot 100% voor balancering.
Samenvatting:
Gebruik 80–90% als standaardlimiet en laad regelmatig (wekelijks of maandelijks) tot 100% om balancering te behouden.
Hier staat dat je de levensduur van je batterij aanzienlijk korter wordt als je elke dag tot 100% gaat, ten opzichte van een SOC-limit van 80%. Als dat geen nut zou hebben, dan zou je het ook niet in kunnen stellen lijkt mij.

Wel moet je af en toe tot 100% gaan, en dat is slecht voor de cellen maar goed voor de balancering. Dus zeker niet elke dag. Dat is hoe ik de samenvatting van alle trainingsdata van ChatGPT 5 interpreteer.
Dus daar hoef je niks voor te automatisering of in je agenda te zetten. Je soc van je accu is echt wel vaak genoeg 100%
Hij is te vaak 100% als de SOC-limit op 100% staat. Hij moet lager staan, maar bijvoorbeeld eens per maand tot 100% gaan. Als ik het goed begrijp zul je dat toch echt handmatig moeten doen, of accepteren dat de accu slechts 8 jaar in plaats van 16 jaar meer dan 80% van zijn capaciteit blijft behouden.

Dus nog steeds vind ik het lastig al die verschillende informatie en verschillende inzichten, maar vooralsnog vertrouw ik er uit voorzorg op dat ChatGPT 5 de meeste technische informatie heeft gelezen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:15:
Met Zelfconsumptie Plus draait die wel af toe mee in de day ahead markt en af toe in de onbalans. Maar dat is ook zinloos, want als er onbalans is dan zijn er vaak ook goede day ahead prijzen.

Dus zet hem op in Zelfconsumptie Plus of ga helemaal weg naar ZP en normale day ahead met Sigen AI. Dan wordt je rekening ook lager :)
Ik moet echt een keer een vrije dag nemen om dit goed te bestuderen want het lukt met niet om goed te snappen waarom dat zo is. Ik dacht dat die onbalans veel lucratiever was dan day ahead. Zelfs als de VPP provider 2 cent inkoopvergoeding verdient.

Overigens ging ik in eerste instantie naar Frank Energie omdat dat zover ik begreep de enige was met vrije batterijkeuze. Zonneplan had de Nexus en Tibber had de Homevolt. Als Tweaker probeer ik natuurlijk het beste te kiezen, maar vooral met maanden wachttijden en verlopende contracten moet je soms handelen en dan denk je dat je het goed hebt gedaan. 😅

Het is dus beter dan niks, maar slechter dan de mensen die zich hier echt goed in hebben verdiept.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Sando schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Nee, want ik had dus op aanraden van ChatGPT 5 (ja ik zei dat dit de LiFePO4 SigenStor was) de SOC max (eerst op 80 en toen) op 95% gezet. Ik vraag het even opnieuw:

[...]

Hier staat dat je de levensduur van je batterij aanzienlijk korter wordt als je elke dag tot 100% gaat, ten opzichte van een SOC-limit van 80%. Als dat geen nut zou hebben, dan zou je het ook niet in kunnen stellen lijkt mij.

Wel moet je af en toe tot 100% gaan, en dat is slecht voor de cellen maar goed voor de balancering. Dus zeker niet elke dag. Dat is hoe ik de samenvatting van alle trainingsdata van ChatGPT 5 interpreteer.

[...]

Hij is te vaak 100% als de SOC-limit op 100% staat. Hij moet lager staan, maar bijvoorbeeld eens per maand tot 100% gaan. Als ik het goed begrijp zul je dat toch echt handmatig moeten doen, of accepteren dat de accu slechts 8 jaar in plaats van 16 jaar meer dan 80% van zijn capaciteit blijft behouden.

Dus nog steeds vind ik het lastig al die verschillende informatie en verschillende inzichten, maar vooralsnog vertrouw ik er uit voorzorg op dat ChatGPT 5 de meeste technische informatie heeft gelezen.
Soms voelt het alsof we over twee heel verschillende voertuigen praten:
  • De oldtimer-aanpak: rustig rijden, weinig kilometers maken, vooral niet te vaak vol doortrekken. Zo houd je hem langer mooi, maar hij staat vooral stil in de garage.
  • De sportwagen-aanpak: gemaakt om te rijden, actief benutten, af en toe het toerental hoog om alles soepel te houden. Natuurlijk slijt hij dan sneller, maar dat is waarvoor je hem hebt gekocht.
De batterij is daarmee óf een oldtimer (koesteren en sparen), óf een sportwagen (benutten en onderhouden). De waarheid? Waarschijnlijk dat beide visies een kern van waarheid bevatten, en dat de keuze ligt in wat jij belangrijker vindt: maximale levensduur of maximaal rendement nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

duoruvis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:03:
Soms voelt het alsof we over twee heel verschillende voertuigen praten: [...] óf een oldtimer (koesteren en sparen), óf een sportwagen (benutten en onderhouden).
Dat vind ik wel erg subjectief geformuleerd. Alsof je een batterij die je júíst goed probeert te onderhouden (door de optimale soc-limiet te zoeken) niet "benut". Dit is precies dezelfde thuisbatterij als jij hebt. We benutten het allebei dagelijks. We hebben de zelfde auto. Er is niets "old"-timer aan. Dan kan je beter zeggen dat we allebei een paard hebben. Twee jonge paarden uit de zelfde familie. Wat gaan we doen met ons paard?
  • Werkpaard: gemaakt om betrouwbaar, dag in dag uit, langdurig mee te draaien. Je voedt (onderhoudt) het goed, je jaagt het niet onnodig over de kling, en juist daardoor gaat het jarenlang mee en levert het stabiele kracht.
  • Sportpaard: getraind voor piekprestaties, snel, intensief, maar daardoor ook gevoeliger voor slijtage en blessures.
Natuurlijk slijt hij dan sneller, maar dat is waarvoor je hem hebt gekocht.
Nou ik heb hem in eerste instantie gekocht om te werken en niet om te sporten. Om zonnestroom op te slaan en mijn huis te beschermen tegen de incompetentie van de netbeheerders (of de politieke grillen waar ze aan overgeleverd zijn) met noodstroom via een gateway, en idealiter gaat hij zo lang mogelijk mee. Ik heb nergens gelezen dat dit een sportmodel is, en ik wilde er ook niet mee gaan racen. Het is gewoon een goede moderne uitbreidbare modulaire batterij. Tot ik begreep dat ik kosten kan besparen door te handelen in VPP-modus, dus in tweede instantie voor de onbalans-handel.

Maar ook daar is het niet nodig om je batterij in de halve levensduur op te branden. Want hoeveel geld bespaar je (of verdien je) nu méér met 10% extra batterij tot je wegens prestatieverlies overweegt de batterij te vervangen? 7 jaar lang €1650 verdienen en €2000 per jaar afschrijven, of 14 jaar lang €1500 verdienen en €1000 per jaar afschrijven?

Ja het is inderdaad een keuze, maar in tegenstelling tot een sportwagen zit je niet zelf rondjes op het circuit te rijden. Dat ding staat gewoon in de hoek terwijl wij met iets anders bezig zijn.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Lastig punt in deze hele discussie voor mij is: over hoeveel jaar hebben we het? Weten we dat precies?
Zelf zou ik willen dat ik hem precies zoveel benut dat hij na 10 jaar opgebruikt is. Tegen die tijd weer een nieuwe met waarschijnlijk betere en goedkopere techniek. Net als koelkasten en cv-ketels. Die kun je op een gegeven moment ook beter inruilen voor een nieuw exemplaar terwijl ze nog niet kapot zijn, maar qua techniek, efficientie, etc. niet meer van de tijd zijn.
Als ik het zo kan inschatten na inmiddels ruim 10 jaar elektrisch rijden kun je de thuisbatterij behoorlijk laten werken en dan nog die 10 jaar prima halen.
Ik doe 10% ondergrens en 95% boven, voor wat het waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
Sando schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Dat vind ik wel erg subjectief geformuleerd. Alsof je een batterij die je júíst goed probeert te onderhouden (door de optimale soc-limiet te zoeken) niet "benut". Dit is precies dezelfde thuisbatterij als jij hebt. We benutten het allebei dagelijks. We hebben de zelfde auto. Er is niets "old"-timer aan. Dan kan je beter zeggen dat we allebei een paard hebben. Twee jonge paarden uit de zelfde familie. Wat gaan we doen met ons paard?
  • Werkpaard: gemaakt om betrouwbaar, dag in dag uit, langdurig mee te draaien. Je voedt (onderhoudt) het goed, je jaagt het niet onnodig over de kling, en juist daardoor gaat het jarenlang mee en levert het stabiele kracht.
  • Sportpaard: getraind voor piekprestaties, snel, intensief, maar daardoor ook gevoeliger voor slijtage en blessures.
[...]
Nou ik heb hem in eerste instantie gekocht om te werken en niet om te sporten. Om zonnestroom op te slaan en mijn huis te beschermen tegen de incompetentie van de netbeheerders (of de politieke grillen waar ze aan overgeleverd zijn) met noodstroom via een gateway, en idealiter gaat hij zo lang mogelijk mee. Ik heb nergens gelezen dat dit een sportmodel is, en ik wilde er ook niet mee gaan racen. Het is gewoon een goede moderne uitbreidbare modulaire batterij. Tot ik begreep dat ik kosten kan besparen door te handelen in VPP-modus, dus in tweede instantie voor de onbalans-handel.

Maar ook daar is het niet nodig om je batterij in de halve levensduur op te branden. Want hoeveel geld bespaar je (of verdien je) nu méér met 10% extra batterij tot je wegens prestatieverlies overweegt de batterij te vervangen? 7 jaar lang €1650 verdienen en €2000 per jaar afschrijven, of 14 jaar lang €1500 verdienen en €1000 per jaar afschrijven?

Ja het is inderdaad een keuze, maar in tegenstelling tot een sportwagen zit je niet zelf rondjes op het circuit te rijden. Dat ding staat gewoon in de hoek terwijl wij met iets anders bezig zijn.
Een batterij is óf een werkpaard/oldtimer, óf een sportpaard/sportwagen.

Dagelijks 80–90% SOC met af en toe 100% → ±20–27 jaar (Sigenergy 10.000 cycli).
Volle cycli of frequente VPP-acties → ±10–20 jaar.
Praktisch benutten met marge en balancering is de gouden middenweg – over 10–15 jaar zijn er sowieso nieuwere, goedkopere en slimmere varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Inmiddels zijn er de afgelopen weken verschillende strategieën gedeeld door o.a. @kliffen, @Djaro en @mispatje. Daarbij kwamen uiteenlopende invalshoeken voorbij: van max-profit tot meer balanced benaderingen, en uiteraard het verschil in koop- en verkooptarieven.

Met die nieuwe inzichten en de waardevolle discussies die we samen hebben gevoerd, vraag ik me af of er eigenlijk nog behoefte is aan de eerder voorgestelde 1 september test. Persoonlijk heb ik met grote belangstelling gevolgd wat hier al is ingebracht en vond ik de leerzame indrukken minstens zo waardevol als de test zelf.

Daarom mijn vraag aan @Djaro @kliffen en @Mipatje: willen jullie nog steeds strategieën en tarieven testen op 1 september, of vinden jullie dat de actuele inzichten inmiddels voldoende houvast geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Sando schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:22:
[...]

Ik moet echt een keer een vrije dag nemen om dit goed te bestuderen want het lukt met niet om goed te snappen waarom dat zo is. Ik dacht dat die onbalans veel lucratiever was dan day ahead. Zelfs als de VPP provider 2 cent inkoopvergoeding verdient.

Overigens ging ik in eerste instantie naar Frank Energie omdat dat zover ik begreep de enige was met vrije batterijkeuze. Zonneplan had de Nexus en Tibber had de Homevolt. Als Tweaker probeer ik natuurlijk het beste te kiezen, maar vooral met maanden wachttijden en verlopende contracten moet je soms handelen en dan denk je dat je het goed hebt gedaan. 😅

Het is dus beter dan niks, maar slechter dan de mensen die zich hier echt goed in hebben verdiept.
Je kunt naar echt alle leveranciers met een dynamische contract (ook met een niet dynamisch contract overigens) . Dus maakt niks uit. Ik zit bij zonneplan scheelt zon 3ct met frank
Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste