Dit komt ook van ChatGPT5 nadat ik aangaf dat ik me niet zo druk maak en voor nu liever de capaciteit volledig wil gaan gebruiken en na 10+ jaar wel weer verder kijk en eventueel investeer in nieuwere technieken.Sando schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Nee, want ik had dus op aanraden van ChatGPT 5 (ja ik zei dat dit de LiFePO4 SigenStor was) de SOC max (eerst op 80 en toen) op 95% gezet.
Dus nog steeds vind ik het lastig al die verschillende informatie en verschillende inzichten, maar vooralsnog vertrouw ik er uit voorzorg op dat ChatGPT 5 de meeste technische informatie heeft gelezen.
ChatGPT5:
Dat klinkt eigenlijk heel nuchter en realistisch,
• Je haalt nu maximaal voordeel uit je investering door de volle capaciteit dagelijks te benutten.
• Tegen de tijd dat de batterij merkbaar is verouderd (10+ jaar), is er sowieso nieuwere, efficiëntere techniek beschikbaar (meer kWh in kleinere modules, hogere laad-/ontlaadvermogens, vaak ook goedkoper).
• Het rendement van je zonnepanelen + batterij samen weegt meestal ruimschoots op tegen een stukje verkorte levensduur.
Kortom ik kan me hier niet heel druk om maken. Is toch iets persoonlijks.