Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
Sando schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Nee, want ik had dus op aanraden van ChatGPT 5 (ja ik zei dat dit de LiFePO4 SigenStor was) de SOC max (eerst op 80 en toen) op 95% gezet.

Dus nog steeds vind ik het lastig al die verschillende informatie en verschillende inzichten, maar vooralsnog vertrouw ik er uit voorzorg op dat ChatGPT 5 de meeste technische informatie heeft gelezen.
Dit komt ook van ChatGPT5 nadat ik aangaf dat ik me niet zo druk maak en voor nu liever de capaciteit volledig wil gaan gebruiken en na 10+ jaar wel weer verder kijk en eventueel investeer in nieuwere technieken.

ChatGPT5:
Dat klinkt eigenlijk heel nuchter en realistisch,

• Je haalt nu maximaal voordeel uit je investering door de volle capaciteit dagelijks te benutten.
• Tegen de tijd dat de batterij merkbaar is verouderd (10+ jaar), is er sowieso nieuwere, efficiëntere techniek beschikbaar (meer kWh in kleinere modules, hogere laad-/ontlaadvermogens, vaak ook goedkoper).
• Het rendement van je zonnepanelen + batterij samen weegt meestal ruimschoots op tegen een stukje verkorte levensduur.

Kortom ik kan me hier niet heel druk om maken. Is toch iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:28
duoruvis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:20:
Inmiddels zijn er de afgelopen weken verschillende strategieën gedeeld door o.a. @kliffen, @Djaro en @mispatje. Daarbij kwamen uiteenlopende invalshoeken voorbij: van max-profit tot meer balanced benaderingen, en uiteraard het verschil in koop- en verkooptarieven.

Met die nieuwe inzichten en de waardevolle discussies die we samen hebben gevoerd, vraag ik me af of er eigenlijk nog behoefte is aan de eerder voorgestelde 1 september test. Persoonlijk heb ik met grote belangstelling gevolgd wat hier al is ingebracht en vond ik de leerzame indrukken minstens zo waardevol als de test zelf.

Daarom mijn vraag aan @Djaro @kliffen en @Mipatje: willen jullie nog steeds strategieën en tarieven testen op 1 september, of vinden jullie dat de actuele inzichten inmiddels voldoende houvast geven?
Eens dat we aardig zijn opgeschoten!
Wel ben ik nog nieuwsgierig naar het verschil tussen zelfgebruik (sigen modus zelfgebruik) en sigen AI zelfgebruik (de 3e modus van AI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:06
Inmiddels zijn er de afgelopen weken verschillende strategieën gedeeld door o.a. @kliffen, @Djaro en @mispatje. Daarbij kwamen uiteenlopende invalshoeken voorbij: van max-profit tot meer balanced benaderingen, en uiteraard het verschil in koop- en verkooptarieven.

Met die nieuwe inzichten en de waardevolle discussies die we samen hebben gevoerd, vraag ik me af of er eigenlijk nog behoefte is aan de eerder voorgestelde 1 september test. Persoonlijk heb ik met grote belangstelling gevolgd wat hier al is ingebracht en vond ik de leerzame indrukken minstens zo waardevol als de test zelf.

Daarom mijn vraag aan @Djaro @kliffen en @Mipatje: willen jullie nog steeds strategieën en tarieven testen op 1 september, of vinden jullie dat de actuele inzichten inmiddels voldoende houvast geven?
Mijn batterij is deze week geplaatst en maandag gaat mijn dynamische contract in. Ik heb alles doorgenomen en dan duizelt je het toch behoorlijk. Ik lees dat jullie met alles wat getest is behoorlijk wat houvast hebben gekregen. Is het mogelijk om dat om te zetten naar een paar voorkeur strategieën? Dan zou heel behulpzaam zijn, en ik vermoed voor alle nieuwelingen die ermee starten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:41

Mipatje

Petrolhead

Ik vind het nog steeds interessant om het verschil tussen max profit en balanced te zien

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Trouwens de terugverdien tijd is bij mij nog korter geworden met extra winst van een kleine 150 euro per jaar.
Heb nu bij de Lidl een waslijn oprol automaat gekocht voor 5,95 ex verzendkosten. 's'avonds de was in de garage waar ook mijn accu's staat, opgehangen s'morgens droog. Ongeveer 300 keer/jaar was droger uitsparen

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:24
🔋 1 september teststrategie – laatste check

We hebben in de afgelopen weken mooie stappen gezet en inzichten gedeeld (zelfgebruik, AI-zelfgebruik, max profit, balanced). Voor de test van 1 september: blijven we bij onderstaande strategieën of zijn er nog wijzigingen?
  • @kliffen → Buy = 1,21×DA + 0,14 / Sell = 1,21×DA + 0,10
  • ↳ nieuwsgierig naar verschil zelfgebruik vs AI-zelfgebruik
  • @Mipatje → Buy = 1,21×DA + 0,14 / Sell = 1,21×DA + 0,10
  • ↳ benieuwd naar max profit vs balanced
  • @Djaro → Buy = 1,21×DA + 14,29 ct / Sell = 1,18×DA + 12,29 ct
  • ↳ alternatief post-saldering: Sell = 0,9×DA
👉 Laat weten of dit jullie definitieve settings zijn voor 1 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:27
Mipatje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:33:
Trouwens de terugverdien tijd is bij mij nog korter geworden met extra winst van een kleine 150 euro per jaar.
Heb nu bij de Lidl een waslijn oprol automaat gekocht voor 5,95 ex verzendkosten. 's'avonds de was in de garage waar ook mijn accu's staat, opgehangen s'morgens droog. Ongeveer 300 keer/jaar was droger uitsparen
Ook goed voor je blauwe zone punten

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

duoruvis schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:50:

We hebben in de afgelopen weken mooie stappen gezet en inzichten gedeeld (zelfgebruik, AI-zelfgebruik, max profit, balanced). Voor de test van 1 september: blijven we bij onderstaande strategieën of zijn er nog wijzigingen?
prima het gaat mij om de settings max winst t.o.v. blanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen

Ja fijn deze 3 setups te kunnen testen!
Ik gebruik nu: Buy = 1,26xDA + 15 ct / Sell = 1,16×DA + 13,6 ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans.de.mil
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-09 15:23
Weet iemand, war ik het mac adres van de omvormer kan terug vinden? Staat niet op label aan de zijkant. Of de omschrijving die ze er aan geven, zodanig dat ik het gebruikte IP adres kan terug vinden om te koppelen met homey pro. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-09 11:10
hans.de.mil schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:23:
Weet iemand, war ik het mac adres van de omvormer kan terug vinden? Staat niet op label aan de zijkant. Of de omschrijving die ze er aan geven, zodanig dat ik het gebruikte IP adres kan terug vinden om te koppelen met homey pro. Bedankt
Niet waar je het terugvindt, maar het begint waarschijnlijk met BC:31:98 of eventueel met 0C:47:A9

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Ik heb het ook niet kunnen vinden in de documentatie.
Homey pro gebruikt het ip adres.
dat heb ik opgespoord met de iphone app: network analyzer pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enter81
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:12
kliffen schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

Ik heb het ook niet kunnen vinden in de documentatie.
Homey pro gebruikt het ip adres.
dat heb ik opgespoord met de iphone app: network analyzer pro.
Even kijken in de je router.
Staat bij mij in ieder geval gewoon bij verbonden apparaten
(experiabox 10)
Device ......
En inderdaad begint met BC

[ Voor 3% gewijzigd door enter81 op 31-08-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
IP adres kan je gewoon in de app vinden toch? Heb mijne ook zo gekoppeld met Homey Pro.

Instellingen > systeeminstellingen > connectiviteit > apparaat > ethernet of wifi (afhankelijk welke verbinding je hebt)

Daar vind je je IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerommeke99
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:44
Het Mac-adres vind je via: instellingen - systeeminstellingen - connectiviteit - apparaat - ethernet. Bovenin staat dan je Mac-adres

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36

ik weet nu zeker dat we geen btw en energiebelasting "krijgen" voor teruggeleverde stroom in 2027.
dus laten we deze doen:
Buy = 1,21×DA + 14,29 ct / Sell = 1,0×DA + 0 ct

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:24
Djaro schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:53:
[...]

ik weet nu zeker dat we geen btw en energiebelasting "krijgen" voor teruggeleverde stroom in 2027.
dus laten we deze doen:
Buy = 1,21×DA + 14,29 ct / Sell = 1,0×DA + 0 ct
📊 Testplanning september – samenvatting & laatste check

– Uitgangsvarianten Ruvis/Buren (augustus)
Ruvis: Buy = 1,21×DA + 14,76 / Sell = 1,18×DA + 6,0 (Max Profit).
Buren: Buy = 1,21×DA + 14,0 / Sell = 1,00×DA + 14,0 (Max Profit).

📌 Week 1 – Mipatje Max Profit vs. balanced
Buren: Buy = 1,21×DA + 0,14 / Sell = 1,21×DA + 0,10 (AI Max profit)
Ruvis: Buy = 1,21×DA + 0,14 / Sell = 1,21×DA + 0,10 (AI Balanced)
🔹 AI-aanpassing minimaal: tarieven liggen dicht bij uitgangsvarianten, enkel de modus wijzigt.

📌 Week 2 – kliffen zelfgebruik vs. AI-zelfgebruik
Buren: Buy = 1,26×DA + 15 ct / Sell = 1,16×DA + 13,6 ct (Sigen modus zelfgebruik)
Ruvis: Buy = 1,26×DA + 15 ct / Sell = 1,16×DA + 13,6 ct (Sigen AI zelfgebruik 3e modus)
🔹 Duidelijke afwijking, daarom apart ingepland.

📌 Week 3 – Djaro AI balanced vs. AI balanced post-saldering
Buren: Buy = 1,21×DA + 14,29 / Sell = 1,18×DA + 12,29 (AI balanced)
Ruvis: Buy = 1,21×DA + 14,29 / Sell = 1,00×DA + 0,00 (AI balanced / post-saldering test)
🔹 Interessant als afsluiter: een echte post-saldering simulatie.

@Mipatje, @kliffen en @Djaro: heb ik jullie modes en tarieven zo correct overgenomen? (Final control / laatste check)

Dank alvast voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

HenkS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:35:
Je kunt naar echt alle leveranciers met een dynamische contract (ook met een niet dynamisch contract overigens) . Dus maakt niks uit. Ik zit bij zonneplan scheelt zon 3ct met frank
Doet Zonneplan ook VPP met een niet-Nexus batterij? Of is dat icm Sigen AI?
duoruvis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:11:8
over 10–15 jaar zijn er sowieso nieuwere, goedkopere en slimmere varianten.
Dat is wel een interessante take. Soms staan de dingen langer stil dan je hoopt, en soms gaan de dingen sneller dan je denkt. Maar dan kan je beter zorgen dat je batterij 15 jaar meegaat, anders loop je het risico dat je na 8 jaar nog een relatief dure oude technologie als vervanger moet kopen.
Dagelijks 80–90% SOC met af en toe 100% → ±20–27 jaar (Sigenergy 10.000 cycli).
Volle cycli of frequente VPP-acties → ±10–20 jaar.
Dat aantal cycles wijkt nogal af van de alwetende. Die heeft het over 3000 (sportpaard) tot 6000 (werkpaard). Is die 10.000 ergens gedocumenteerd? Want ik zou de voorwaarden voor die theoretische levensduur wel eens willen zien, en dan met name het omgevingstemperatuurbereik. Ik moet het nog zien met die enorme temperaturen die de batterij in de zomer af en toe aantikt.
Anunnaki schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:30:
ChatGPT5:
Dat klinkt eigenlijk heel nuchter en realistisch
Ja maar ik had helemaal een rekenvoorbeeld. Niet om jou te overtuigen, maar om voor mezelf te bepalen of het slim of zelfsabotage is. Bovendien geef je de prompt niet mee, dus ik kan niet zo veel met deze quote.
Anunnaki schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:30:
• Tegen de tijd dat de batterij merkbaar is verouderd (10+ jaar), is er sowieso nieuwere, efficiëntere techniek beschikbaar

Kortom ik kan me hier niet heel druk om maken. Is toch iets persoonlijks.
Misschien meer iets financieels, of je om de 10 of om de 20 jaar € 14k wilt uitgeven. Voor de een is dat vakantiegeld, voor de ander is dat je bouwdepot op een hypotheek van 30 jaar.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:10
Ik heb de kabel door de muur gekregen 💪🏼, was even een gepriegel om de Molex connector los te halen maar uiterlijk is het met een 25mm gat gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgcVc75Iohxl9FLUlv7WqginATg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGV79wAhYlkamCd3SahbMy3s.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige nadeel is nu wel dat de kabel alleen loskomt van de auto als de laadsessie voltooid is of als je met de app de sessie beëindigd. Bij de AC lader koppelt hij los zodra je de auto ontgrendeld, bij de DC koppeling helaas niet (gebeurt bij beide auto’s). Voor mij geen probleem, maar niet zo handig voor mijn vrouw (de zgn WAF factor 😛). Vandaar dat ik nog even de ‘oude’ AC lader laat zitten.

Daarnaast zitten er nog wat kinderziektes in het PV surplus laden, volgens mij is dat bij de AC lader recentelijk opgelost met een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter24
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-09 13:41
@Djaro Ik overweeg een gateway te installeren maar werd getriggerd door jouw onderstaande opmerking. Je lijkt hier te zeggen dat de gateway ongeveer 160-210W aan eigen verbruik heeft, terwijl in de beginpost bij het kopje "self-consumption" 4-5w staat. Dit is nogal een verschil, waar heb jij onderstaande info vandaan als ik vragen mag? 4-5W vind ik prima maar 200W alleen voor de Gateway functie vind ik nogal wat!

Bedankt voor je reactie alvast!
Djaro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Met gateway erbij (ups functie)
Houdt er rekening mee dat deze functionaliteit ongeveer 1,20 per dag aan stroom kost (4-5kwh)
dus dan is het min 400 van die 900, en blijft er 500 per jaar aan lagere energierekening over maar zit je hele huis op backup stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 06:36
Daarnaast zitten er nog wat kinderziektes in het PV surplus laden, volgens mij is dat bij de AC lader recentelijk opgelost met een update.
Hoe lang heb je de kabel nou uiteindelijk gemaakt en werkt alles nog zoals met de korte kabel? Overigens, welk vermogen DC lader heb je aangeschaft?

Welke kinderziektes ervaar jij met het PV surplus laden? Ik moet je eerlijk zeggen dat dit na de rencente update van het bidirectioneel laden een stuk beter werkt, eigenlijk feilloos. Hiervoor had ik een Zappi V2 3 fase, die werkte prima, maar ook een Sigenergy AC 11 kW, daar was ik niet gecharmeerd van.

Wat ik wel een upgrade zou vinden is dat je een ondergrens kan instellen qua laadsnelheid. Voorbeeld, aan het einde van de dag, de auto staat te laden en de zon neemt af, er loopt dan geen stroom meer de auto in (en de accu vd auto is nog niet op het gewenste niveau), dan gaat het op een of andere manier stroom kosten, ik zie dan bij mij het percentage acculading in de auto afnemen terwijl ik met die auto niet kan terugleveren. Het laden stopt dan niet want als je de kabel laat zitten, gaat 'ie de volgende dag gewoon door met laden.

Het ontkoppelen levert bij mij geen probleem op; bij de Tesla moet je altijd zelf de laadpoort ontgrendelen (AC en DC), bij de Hyundai kan je instellen hoe je wil dat de laadpoort reageert: of ontkoppelen als de lading voltooid is of ontkoppelen als je de auto ontgrendeld.

Wat ik wel gemerkt heb is dat als je met maximaal vermogen laadt, in mijn geval 12,5 kW, je dan nagenoeg geen verlies hebt, 99 tot 100% laad efficientie. Als er dus minder zon is en de lader gaat met variërende vermogens laden, schakel ik in de lader altijd de Batterij-Boost in. Het laden gaat dan sneller en de batterijen van het huis komen toch wel weer vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2EqE1UP8ZyREJCFbPWjLn5SHmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lwyB7TrQrpeR6Z8InWGbkMA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCiup-QsBHltqkIJkTw-pjcfwoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9AZTevJAABptlzVIgmNdnCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Pieter24 schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:38:
@Djaro Ik overweeg een gateway te installeren maar werd getriggerd door jouw onderstaande opmerking. Je lijkt hier te zeggen dat de gateway ongeveer 160-210W aan eigen verbruik heeft, terwijl in de beginpost bij het kopje "self-consumption" 4-5w staat. Dit is nogal een verschil, waar heb jij onderstaande info vandaan als ik vragen mag? 4-5W vind ik prima maar 200W alleen voor de Gateway functie vind ik nogal wat!

[...]
Ik heb het systeem met gateway en het verbruik van het Sigen systeem wanneer de batterij Idle is, is in mijn geval ongeveer 170W.
Dit zonder de energiebesparingsmodus ingeschakeld te hebben, dus wanneer de spanning wegvalt, dan neemt het systeem het direct over zonder dat je daar in huis iets van merkt.

Ik heb de specs nooit kunnen vinden, maar heb ergens gehoord dat het systeem per unit ongeveer 50W zou gebruiken, met mijn 4 batterijen zit dat dan net onder de 50W per batterij.
In de winter overweeg ik wel om energiebesparingsfunctie aan te zetten; dan heb ik niet voldoende PV-opwek en moet ik veel meer inkopen. 's nachts zal dan het systeem in energiesave stand staan en minder gebruiken, maar er is een omschakeltijd bij uitvallen stroom waardoor de router enz. opnieuw zal moeten starten.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
@ArPi75 @Pieter24

Ik heb 3 x 8kWh batterij en een Gateway, deze staat op energie besparingstand maar ik draai altijd off-grid. Ik zie in HA dat ik 's-nachts ca. 220 Wh gebruik (overdag zal dat ook wel zo zijn alleen dan zie ik het niet terug in de statistieken omdat er opgewekt wordt of geladen en dat zijn allemaal verbruikacties van de inverter), alleen voor het systeem. zie onderstaande afbeeldingen, de eerste is het totaal verbruik uit de accu, de tweede is het individuele gebruik waarbij de inverter de accu is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEkyIimxfxVv1gkhCfvsurmwSSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kWy8jvpK9dSBIDXidnsR3x2W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WtzmSA6yrxuqVmv5mdH54nSxlA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VT34eR3dERSg39qRRqovkngg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door CEdS op 01-09-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:30
Vraagje, is het mogelijk om een maand rapportage te genereren in de app? Ik zou graag willen weten en zien het opladen van mijn auto. Hoeveel kWh is van het net, zonnepanelen en accu gegaan.

Doel is om te kijken wat mijn werkelijke besparing is geweest. Afgelopen augustus een Sigenstor en EV aangeschaft. Nu wil ik gaan bepalen wat de werkelijke opbrengsten/kosten zijn van het systeem en EV i.c.m. Zonneplan. Dat is nu lastig te bepalen.

Het idee is om op een simpele manier bij te houden in Excel. Wat is import en export geweest vanuit Zonneplan app. En vanuit Sigenergy app de kWh laden ervan af te halen, dan weet ik wat mijn besparing is geweest op energie van het huis. Maar de kWh laden is natuurlijk een mix van net, zonnepanalen en accu laden geweest.

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Bas Post schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:51:
Vraagje, is het mogelijk om een maand rapportage te genereren in de app? Ik zou graag willen weten en zien het opladen van mijn auto. Hoeveel kWh is van het net, zonnepanelen en accu gegaan.

Doel is om te kijken wat mijn werkelijke besparing is geweest. Afgelopen augustus een Sigenstor en EV aangeschaft. Nu wil ik gaan bepalen wat de werkelijke opbrengsten/kosten zijn van het systeem en EV i.c.m. Zonneplan. Dat is nu lastig te bepalen.

Het idee is om op een simpele manier bij te houden in Excel. Wat is import en export geweest vanuit Zonneplan app. En vanuit Sigenergy app de kWh laden ervan af te halen, dan weet ik wat mijn besparing is geweest op energie van het huis. Maar de kWh laden is natuurlijk een mix van net, zonnepanalen en accu laden geweest.
Wat ik doe is in Home Assistant op basis van het laden en ontladen van de Sigenstor afgezet tegen de actuele dynamische prijs bijhouden wat de accu kost (laden van de accu kost geld) en wat hij oplevert (ontladen levert geld op).
Dit is een getal dat relatief gemakkelijk te berekenen is met HA, maar het dekt niet de volle lading omdat mijn inkoopprijs flink gedaald is sinds de accu en de verkoopprijs flink gestegen alsook het eigen verbruik van PV is omhoog gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
Bas Post schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:51:

Dat kan je toch in die stroomdiagram zien? Zie voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5Eg6Dwu7V7m_HYQDz405zTRTkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Whb9XNAWt2HR1w1LJj2zXWo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door CEdS op 01-09-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
CEdS schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:14:
[...]

Dat kan je toch in die stroomdiagram zien? Zie voorbeeld:

[Afbeelding]
O ja, dat kan natuurlijk ook! Bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzNDKrTmap8Hre8iN2UKt6Hg_tQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hjiiXLCLJJ3ncTwcIITGAswg.png?f=fotoalbum_large
Ik trek dan theoretisch 172,71 van import af in Zonneplan, dan kan ik vergelijken t.o.v. van juli wat ik minder geïmporteerd heb.

[ Voor 35% gewijzigd door Bas Post op 01-09-2025 09:43 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Pieter24 schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:38:

[...]
ok dat is idd niet duidelijk beschreven door mij, sorry, maar ik bedoel met de beoogde setup dat dat het verbruik is waar je rekening mee moet houden, 200w per uur * 24 = 4,4kw
Gateway verbruik op zich is verwaarloosbaar, daar zit niet heel veel in, is meer een schakelkast.
omvormer 60-80w (ik heb 25kw omvormers, kleinere kunnen het verbruik verlagen)
per batterij module is het ong 35w.

Kortom een gateway + omvormer + 3 a 4 batterij modules zit je rond die 200w per uur, i.e. die 4.4 kw per dag.
Voor hooguit 1 euro per dag zit je hele huis op de UPS, voor mij een deal :D
Als advies zou ik meegeven dat je dit systeem niet aanschaft met 1 batterij, maar minimaal 3x9, anders is de verhouding scheef met verbruik van het systeem zelf en de capaciteit die je overhoudt voor eigen gebruik en/of handelen.
Hopelijk is het zo wel duidelijk(er)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-09 14:30

HenkS

Da_king alias HenkS

Sando schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Doet Zonneplan ook VPP met een niet-Nexus batterij? Of is dat icm Sigen AI?
Dat is altijd sigen plus ai
Daarom kun je ook naar alle leveranciers toe.
Geen afhankelijkheid van de leverancier
Plus de aansturing vanuit een zonneplan of Frank etc is super onduidelijk in mijn optiek. En je kunt er ook niks instellen. Zij doen echt alles

Dus:
1. Met sigen ai heb je alles zelf in de hand, plus je kunt configureren en alles is heel transparant
2. Je kunt naar iedere leverancier toe
3. Geen lock-in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Djaro Svp op eenheden letten, het gaat om (k)Wh in plaats van (k)W.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
daemonix schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:22:
@Djaro Svp op eenheden letten, het gaat om (k)Wh in plaats van (k)W.
er staat per uur bij 8)
echt een duiveltje jij he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Gewoon een vraagje om het te begrijpen:
Hoe werkt deze situatie? Hoe kan de omvormer tegelijkertijd laden en ontladen? Of lijkt dit maar zo en gaat die zonnestroom dc direct de accus in en gaat de netstroom direct naar het huis/autoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE7ASiRpztwZs1MubK_Nx4xs08Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgoTGIymSzO8RkTu2U7FAdc4.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:27
Djaro schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:09:
[...]

ok dat is idd niet duidelijk beschreven door mij, sorry, maar ik bedoel met de beoogde setup dat dat het verbruik is waar je rekening mee moet houden, 200w per uur * 24 = 4,4kw
Gateway verbruik op zich is verwaarloosbaar, daar zit niet heel veel in, is meer een schakelkast.
omvormer 60-80w (ik heb 25kw omvormers, kleinere kunnen het verbruik verlagen)
per batterij module is het ong 35w.

Kortom een gateway + omvormer + 3 a 4 batterij modules zit je rond die 200w per uur, i.e. die 4.4 kw per dag.
Voor hooguit 1 euro per dag zit je hele huis op de UPS, voor mij een deal :D
Als advies zou ik meegeven dat je dit systeem niet aanschaft met 1 batterij, maar minimaal 3x9, anders is de verhouding scheef met verbruik van het systeem zelf en de capaciteit die je overhoudt voor eigen gebruik en/of handelen.
Hopelijk is het zo wel duidelijk(er)
En het liefst veel zonopwek. Liefst iets van 8.000 tot 12.000 Wp.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Djaro schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:41:
[...]

er staat per uur bij 8)
echt een duiveltje jij he :+
:P Per uur is incorrect, kWh is maal uur, niet gedeeld door uur om mijn eenheden rol maar verder in te vullen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:51:
Hoe werkt deze situatie? Hoe kan de omvormer tegelijkertijd laden en ontladen? Of lijkt dit maar zo en gaat die zonnestroom dc direct de accus in en gaat de netstroom direct naar het huis/auto[Afbeelding]
Dit lijkt maar zo. PV gaat direct batterij in en de netstroom grotendeels naar het huis/auto en klein beetje naar de accu.

[ Voor 3% gewijzigd door kliffen op 01-09-2025 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Hoe werkt deze situatie? Hoe kan de omvormer tegelijkertijd laden en ontladen? Of lijkt dit maar zo en gaat die zonnestroom dc direct de accus in en gaat de netstroom direct naar het huis/auto[Afbeelding]
Ik zie dit bij mij ook vaak terug, vooral toen ik eerder vanmiddag de auto nog aan het laden was. Zon gaf 7.5kW, auto trok 11kW en batterij was ook met 12kW aan het laden waardoor het "tekort" voor accu en auto laden uit het net gehaald werd (daar kwam op dat moment ook bijna 16kW vandaan).
Bij mij staat het systeem op max profit en zie ik voornamelijk bij lagere dynamische tarieven dat hij (gelukkig) het laden van de auto uit het stroomnet haalt en niet uit de batterij. Als de prijs laag genoeg is en het systeem denkt dat PV de batterij niet vol krijgt, dan koopt hij op dat moment ook stroom in om deze later (vanavond op de piek van 36 cent) te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:42
Ik lees al even mee in het topic en heb nog niet echt een antwoord gevonden op een paar vragen die ik heb.
Ik ben aan het oriënteren om een thuisbatterij aan te schaffen (voornamelijk om mijn eigen verbruik van de zonnepanelen te vergroten en om een stroomstoring te kunnen doorstaan d.m.v. de gateway).
Ik heb 16 panelen op het dak liggen in een oost-west opstelling waarbij ik afgelopen jaar een opwek heb gehad van 11mWh tegenover een verbruik van 12mWh. De huisaansluiting is 1-fase van 35A.
De vragen die ik heb:
- Hoe bepaal ik hoeveel batterijen ik nodig heb en van welke grootte? De omvormer zou ik gezien het verbruik inschatten op 5kWh (zou ook hetzelfde zijn als de omvormer van de zonnepanelen).
- Moet ik de omvormer van de zonnepanelen vervangen? De omvormer zit op zolder en ik heb niet de voorkeur om de thuisbatterij op zolder te plaatsen.

Alvast bedankt voor alle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Wat voor zonnestroom omvormer heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Duumke schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:36:
Ik lees al even mee in het topic en heb nog niet echt een antwoord gevonden op een paar vragen die ik heb.
Ik ben aan het oriënteren om een thuisbatterij aan te schaffen (voornamelijk om mijn eigen verbruik van de zonnepanelen te vergroten en om een stroomstoring te kunnen doorstaan d.m.v. de gateway).
Ik heb 16 panelen op het dak liggen in een oost-west opstelling waarbij ik afgelopen jaar een opwek heb gehad van 11mWh tegenover een verbruik van 12mWh. De huisaansluiting is 1-fase van 35A.
De vragen die ik heb:
- Hoe bepaal ik hoeveel batterijen ik nodig heb en van welke grootte? De omvormer zou ik gezien het verbruik inschatten op 5kWh (zou ook hetzelfde zijn als de omvormer van de zonnepanelen).
- Moet ik de omvormer van de zonnepanelen vervangen? De omvormer zit op zolder en ik heb niet de voorkeur om de thuisbatterij op zolder te plaatsen.

De zonnepanelen kunnen op de huidige omvormer blijven als je dat wilt en ook aangesloten in de meterkast zoals nu. Je hebt dan een losse sensor nodig die in de meterkast de stroom meet van de groep van de omvormer.
Met een 1 fase aansluiting van 35A heb je een max capaciteit van ongeveer 8kW. Dat lijkt wat karig voor een gebruik van 12MWh per jaar.
De 1 fase systemen van Sigenergy gaan tot 6kW en met jouw opwek zou ik zeggen 18 of 24kWh batterij.

Als het zou kunnen zou ik opteren voor de ombouw van de meterkast naar 3*25A en een 3 fase systeem van Sigenergy en omvormer van 17kW. Dan kan je hele huis op de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Duumke schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:36:
De vragen die ik heb:

Het zal wel 11 MWh en 12 MWh zijn. Voor een verbruik van 12 milli Watt uur zou ik bij de supermarkt gewoon wat penlites halen :X
Knap overigens dat je met 1x 35A 12MWh verbruik hebt, dat is gemiddeld bijna 33kWh per dag. Voor de omvormer is het van belang hoe snel je wilt kunnen (ont)laden en zeker ook hoeveel backup je wilt aansluiten om bij een stroomstoring door te kunnen.
Als je 1 of 2 groepen op de backup zet, dan kan een 5kW omvormer wellicht volstaan. Bij je hele huis misschien niet meer.

Ook moet je rekening houden met de maximale laad/ontlaad snelheid van het accupakket. Dat doe je best met een snelheid van maximaal 0.5C, dus bij 5kW omvormer zou je ten minste 10kWh aan capaciteit plaatsen om die 5kW ook effectief te kunnen gebruiken.

Als je alleen je eigen nachtverbruik wilt opvangen, dan is van belang om uit te zoeken hoeveel energie je gemiddeld per nacht gebruikt en daar de capaciteit van de accu op af te stemmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djaro
Dit is echt een supersysteem, hoeveel controle je zo krijgt over je eigen huis is ongelofelijk, kan er naar blijven kijken naar die app _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWBmPqTmaDTfltkkbMki2AvatzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Us95sCCnTLZJBXkDzbEzifZf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:44
Even een vraagje voor de kenners, want ik kom er zelf helaas niet uit. Ik heb de volgende situatie

Hoofdaansluitng van 3x25A
1x Sigenstor 36kWh
1x Sigenstore EC 15.0 TP
1x Gateway C60-2
Grid export limit is ingesteld op 17kW
Grid import limit is ingesteld op 17kW

Op de zolder en tuinhuis heb ik zonnepanelen die door middel van een Goodwe omvormer op de smartport van de Gateway hangen. De zolder op fase 1 en de tuinhuis op fase 2.

Vandaag zit ik op afstand mee te kijken en zie ik dat de zonnepanelen lekker aan het produceren zijn, terwijl de accu ivm onbalans ook in maximaal tempo aan het duwen was.

Toen ik de data van de gateway bekeek schrok ik mij een hoedje, want ik zag ruim 8kW over een van de fase lopen. Bij een voltage van 240V is dat ruim 33A.

Een snelle check in de P1 meter gaf mij de volgende resultaten (die inmidels al een beetje lager waren, maar nog steeds te hoog)

Fase1: export 6224W
Fase2: export 7509W
Fase3: export 2713W

Totaal: 16.446W

Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat er alleen gekeken wordt naar het totaal van de fasen en niet naar de fasen afzonderlijk. Ik heb nu heel snel de maximale laad en ontlaadsnelheid van de batterij afgeknepen, maar optimaal is dat natuurlijk niet.

Is dit gedrag bij meer mensen opgevallen?

[edit]
wat typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
osluis schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:47:
Even een vraagje voor de kenners, want ik kom er zelf helaas niet uit. Ik heb de volgende situatie

1x Sigenstor 36kWh
1x Sigenstore EC 15.0 TP
1x Gateway C60-2

Op de zolder en thuinhuis heb ik zonnepanelen die door middel van een Goodwe omvormer op de smartport van de Gateway hangen. De zonder op fase 1 en de tuinhuis op fase 2.

Vandaag zit ik op afstand mee te kijken en zie ik dat de zonnepanelen lekker aan het produceren zijn, terwijl de accu ivm onbalans ook in maximaal tempo aan het duwen was.

Toen ik de data van de gateway bekeek schrok ik mij een hoedje, want ik zag ruim 8kW over een van de fase lopen. Bij een voltage van 240V is dat ruim 33A.

Een snelle check in de P1 meter gaf mij de volgende resultaten (die inmidels al een beetje lager waren, maar nog steeds te hoog)

Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat er alleen gekeken wordt naar het totaal van de fasen en niet naar de fasen afzonderlijk. Ik heb nu heel snel de maximale laad en ontlaadsnelheid van de batterij afgeknepen, maar optimaal is dat natuurlijk niet.

De maxima kunnen als totaal of per fase worden ingesteld door de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:50:
[...]

@timpel_800

Je oplossing ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
[...]

De maxima kunnen als totaal of per fase worden ingesteld door de installateur. Waarschijnlijk is nu totaal gekozen. Even aan je installateur vragen om dit op ‘per fase’ te zetten. Is een dropdown item in de installateurs instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
[...]
De maxima kunnen als totaal of per fase worden ingesteld door de installateur. Waarschijnlijk is nu totaal gekozen. Even aan je installateur vragen om dit op ‘per fase’ te zetten. Is een dropdown item in de installateurs instellingen.
Dankjewel! Wat een gemis dat je daar zelf niet bij kan. Ik ga toch maar eens proberen om een account voor installateurs te pakken te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
Rekensommetje:

Je huis vraagt 13,02 kW A
Je accu vraagt 17,1 kW B
Je dak levert 12,8 kW C
Je 3e omvormer levert 0,91 kW D
Uit het net haal 16,41 kW E

Het huis heeft voorrang op alles dus 16,41 E -13,02 A = 3,39 EA
3,39 EA +0,91 D +12,8 C = 17,1 B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
[...]

Dit klopt hoor. Maar als je teveel op het randje gaat zitten, gaat hij er (althans bij mij) op de fases er toch regelmatig een beetje overheen. Misschien niet erg. Ik lees dat Smeltzekeringen bijv 15 min 1,5 x belast kunnen worden. Maar bij mij ging dit afgelopen weekend niet goed en moest Liander een van de hoofdzekeringen vervangen. Dat was wel jammer.
Ik weet dus niet hoe gehecht je bent aan je zekeringen, maar ik zou hem niet op 17kW zetten, eerder op 15 of 16. En dan maar even een tijdje de boel fases goed in de gaten houden!! Vooral bij snelle veranderingen in een stroomvraag (bij mij verwarmingselementen van ovens die aan en uit gaan) zie je dat de hij enkele secondes een fase overbelast. Misschien niet erg als je dit eventjes doet maar houdt er rekening mee (ps vervelend dat je in Home Wizzard de belasting per fases niet kunt zien, terwijl deze wel zichtbaar worden in HA).

Precies wat jij beschrijft: de Sigen doet max 17kW, maar verdeeld dit niet altijd netjes over de fases. Zorg er idd voor dat de installateur de Power Per Fase instelt, dan doet hij dit wel goed. Daarbij: ik dacht dat je dan 5,570 in moest vullen, maar je moet 17 invullen (dan deelt de sigen het zelf door 3). Als je 5,75 invult, trekt hij maar max 5,75 (best verwarrend)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bB_he5ENiFbLiFiyC7F3x-orElA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zt5b5cVVZ2WGzq6M55rYkIf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQtqUrusGUy9DRMZglMP0asRH3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1deNPczykOO9D8SxFhVhmmXI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door timpel_800 op 01-09-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
osluis schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:00:
[...]

Dankjewel! Wat een gemis dat je daar zelf niet bij kan. Ik ga toch maar eens proberen om een account voor installateurs te pakken te krijgen.
Ik zou dat zeker doen. Zeker als dit soort dingen niet goed ingesteld zijn. Dat kan je knaken kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Djaro schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:22:
[...]

Dit is echt een supersysteem, hoeveel controle je zo krijgt over je eigen huis is ongelofelijk, kan er naar blijven kijken naar die app _/-\o_

[Afbeelding]
behoorlijke stapel batterijen heb jij _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
timpel_800 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:22:
[...]

Ik zou dat zeker doen. Zeker als dit soort dingen niet goed ingesteld zijn. Dat kan je knaken kosten.
Kan een installateur die rechten afgeven dan ?

heb nu al regelmatig gezien bij anderen dat:
import en export gewoon niet ingesteld is, en er zekeringen uitvliegen (dus kosten)
SPD niet aan is gezet
en nu weer die fases.

Volgens mij heeft sigenergy dit juist beperkt om fouten van eindgebruikers zoals dit te voorkomen, als dan de installateurs het niet goed doen is dat dus geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Weet iemand toevallig of een Mitsubishi erst20d-vm2d warmtepomp is te koppelen aan het Sigenergy systeem (controller)?

Modbus??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
timpel_800 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:23:
[...]

Ja stapeltje erbij gezet, uitgerekend dat ik het er in 4 jaar eruit heb als het goed is, groot deel daarvan in de komende 1.5jaar, vanaf 2027 wordt het moeilijker zonder salderen.
Kan altijd anders lopen, maar dan nog, een paar jaar erbij is nog steeds prima, ik heb door die Sig geen duurdere verbinding met de grid nodig, dat levert al een besparing op.
En Sigenstore managed gewoon 50kW zonder problemen, dat is 3x 80a waar je bij enexis per jaar 5000 voor kwijt zou zijn. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Is dit met Modbus uit te lezen? Ik vraag het voor een vriend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Stapeltje + omvormer dan neem ik aan.

Volgens mij kan een installateur rechten afgeven ja. Maar weet ik niet zeker. Maar wat gebeurt er als je installateur failliet gaat? En als de batterij hype de trend van de panelen volgt... Daar moet toch een oplossing voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
daemonix schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:53:
[...]

Is dit met Modbus uit te lezen? Ik vraag het voor een vriend. ;)
Ik heb niet veel verstand van het lezen en aansturen via modbus, maar hier staan de mogelijke settings in:
https://pdf.tritec.info/p..._Protocol_20240409_EN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Djaro schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:43:
[...]

Ja stapeltje erbij gezet, uitgerekend dat ik het er in 4 jaar eruit heb als het goed is, groot deel daarvan in de komende 1.5jaar, vanaf 2027 wordt het moeilijker zonder salderen.
Kan altijd anders lopen, maar dan nog, een paar jaar erbij is nog steeds prima, ik heb door die Sig geen duurdere verbinding met de grid nodig, dat levert al een besparing op.
En Sigenstore managed gewoon 50kW zonder problemen, dat is 3x 80a waar je bij enexis per jaar 5000 voor kwijt zou zijn. :-(
Als er nog vaak van die uitschieters zijn op de onbalanskosten zoals vandaag met 4EUR per kWh heb je het er snel uit. Ik denk dat zodra er minder gehandeld gaat worden omdat mensen overstappen op de zelfconsumptie+ modus, de onbalanskosten vanzelf weer gaan oplopen. Vandaag toch weer 27,22 euro kunnen pakken met de batterij, waarvan 5 euro epex correctie :9~

Met de fases is inmiddels opgelost, de firma die het geleverd heeft handelt wat dat betreft wel snel al had het eigenlijk direct bij oplevering goed ingesteld moeten worden.

Super dat er zo veel parate kennis is hier op het forum _/-\o_

[edit]
Het viel mij wel op dat de batterij redelijk warm wordt. Ze voelen erg warm aan en in de app stond 40 graden voor de onderste batterij en 45 voor de bovenste. Heeft iemand hier eens overwogen om actieve koeling op de rechterkant erbij te zetten? Ik zou met een 3D printer makkelijk een houder voor 3x80mm fan per sigenbat kunnen maken die je aan de zijkant op de plastic behuizing zou kunnen klikken. Misschien nog een leuk hobby project als dat zin heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door osluis op 01-09-2025 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:10
CEdS schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:36:
[...]

Hoe lang heb je de kabel nou uiteindelijk gemaakt en werkt alles nog zoals met de korte kabel? Overigens, welk vermogen DC lader heb je aangeschaft?
Uiteindelijk 7,5m genomen, 10m vond ik overdreven want de auto staat praktisch altijd binnen 3 meter van de berging. In principe kan je zelf ook een andere kabel aansluiten, zolang het maar de 3 aders heeft met de nodige signaal kabels. Ik ga er vanuit dat het een ‘standaard DC’ kabel is, de naam op de gun is namelijk ook niet Sigenstor, dus gewoon ingekocht van derden (https://www.sinbon.com/pr...ing-cable-europe-standard).

Het vermogen is 12,5kW. Doel is hoofdzakelijk bidirectioneel gebruik straks en daar hoeft echt niet meer dan 12kW door wat mij betreft, en 25kW word wel erg duur (en ik heb de 12kW omvormer, maar dat wist je al ;)).

Ooh en nog een rede is dat ik nu exact met de Sigenstor op €2495 BTW uitkom waardoor ik geen rate dingen met de forfait hoef te doen komende 5 jaar…
Welke kinderziektes ervaar jij met het PV surplus laden? Ik moet je eerlijk zeggen dat dit na de rencente update van het bidirectioneel laden een stuk beter werkt, eigenlijk feilloos. Hiervoor had ik een Zappi V2 3 fase, die werkte prima, maar ook een Sigenergy AC 11 kW, daar was ik niet gecharmeerd van.
Hij stopt er vrijwel direct mee, zelfs als er 3kW vermogen komen van de Enphase omvormers. Misschien is deze optie niet te gebruiken als je geen directe DC panelen hebt aangesloten?.
Nu time ik het laden op de goedkope momenten en gebruik de zon om de Sigenstor op te laden.

Ik heb overigens wel een ander overzicht om de volgorde te bepalen, heb jij de AI modus aan staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjKRE61m0kk8AH1r7yDdPrakrD4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5hN5RzeAPQEIEKqZ8sG6Jw0T.png?f=fotoalbum_large
Het ontkoppelen levert bij mij geen probleem op; bij de Tesla moet je altijd zelf de laadpoort ontgrendelen (AC en DC), bij de Hyundai kan je instellen hoe je wil dat de laadpoort reageert: of ontkoppelen als de lading voltooid is of ontkoppelen als je de auto ontgrendeld.
Hmm misschien inderdaad nog even in de instellingen kijken, we hebben Kia en Volkswagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
@EB W
Hij stopt er vrijwel direct mee, zelfs als er 3kW vermogen komen van de Enphase omvormers. Misschien is deze optie niet te gebruiken als je geen directe DC panelen hebt aangesloten?.
Nu time ik het laden op de goedkope momenten en gebruik de zon om de Sigenstor op te laden.
Ik weet het niet zeker maar ik gok erop dat de DC lader enkel DC DC (dus wel uit de batterij en wel uit de panelen die op de omvormer zijn aangesloten) doet en de Enphase is natuurlijk AC....
heb jij de AI modus aan staan
Nee, hij staat Offgrid en op zelfconsumptie

[ Voor 7% gewijzigd door CEdS op 01-09-2025 22:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frederik78
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 24-09 17:53
kliffen schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:27:
[...]

Ik heb niet veel verstand van het lezen en aansturen via modbus, maar hier staan de mogelijke settings in:
https://pdf.tritec.info/p..._Protocol_20240409_EN.pdf
Hier staat een recentere versie (v2.7)

https://github.com/Si-GCG...s.Protocol.EN.-.SIGEN.pdf

Zie "Independent phase power control enable" (register 40030).

Waarde 0: inverter levert op de 3 fazen altijd evenveel vermogen
Waarde 1: inverter past vermogen per faze aan

Kan je bvb aanpassen met de Sigenergy integratie voor Home Assitant (https://github.com/TypQxQ/Sigenergy-Local-Modbus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
[...]

Ik vind de stapel zonnepanelen minstens zo indrukwekkend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

osluis schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:18:
[...]

Als er nog vaak van die uitschieters zijn op de onbalanskosten zoals vandaag met 4EUR per kWh heb je het er snel uit. Ik denk dat zodra er minder gehandeld gaat worden omdat mensen overstappen op de zelfconsumptie+ modus, de onbalanskosten vanzelf weer gaan oplopen. Vandaag toch weer 27,22 euro kunnen pakken met de batterij, waarvan 5 euro epex correctie :9~

Met de fases is inmiddels opgelost, de firma die het geleverd heeft handelt wat dat betreft wel snel al had het eigenlijk direct bij oplevering goed ingesteld moeten worden.

[edit]
Het viel mij wel op dat de batterij redelijk warm wordt. Ze voelen erg warm aan en in de app stond 40 graden voor de onderste batterij en 45 voor de bovenste. Heeft iemand hier eens overwogen om actieve koeling op de rechterkant erbij te zetten? Ik zou met een 3D printer makkelijk een houder voor 3x80mm fan per sigenbat kunnen maken die je aan de zijkant op de plastic behuizing zou kunnen klikken. Misschien nog een leuk hobby project als dat zin heeft.
Dat was ik ook van plan heb deze nog onder een radiator hangen die ik nooit gebruik. Mijn vloerverwarming verwarmt mijn huis en ik hoef de radiatoren niet bij te zetten.
https://www.elektramat.nl...512&utm_content=Highscore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Nog even terugkomend op de levensduur van de batterijen. Ik heb nu mijn Sigenstore 1 jaar in gebruik. Ik laad de batterijen altijd vol tot 100% en ontlaad ze tot 5%, althans dat is de onderwaarde maar dat heeft ie nog nooit gehaald. Ik draai al een jaar offgrid en trek, als er voldoende zon is, de batterijen tot maximaal 50% leeg met de EVDC charger. Ik weet niet hoeveel cycli ik hiervoor moet tellen maar de batterijen worden elke dag ontladen en geladen. maar nooit van 100 naar 5 naar 100. Het is meer van 100 naar 80 naar 100 naar 50 naar 100 (op 1 dag) of van 100 naar 75 naar 100 of van 100 naar 75 naar 85 en dan de volgende dag van 85 naar 65 naar 100%
Als ik in Home Automation kijk, zie ik dat de accu capaciteit 107,7% is. Dus een accu promovatie! Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPn0XaT4c0HHO8OyVOQXlCB0Eac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/di0z4XxfW9R9j4GUixfTjc7S.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door CEdS op 02-09-2025 08:11 . Reden: correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Via homey pro en modbus kan ik nu ook e.e.a. uitlezen. De SOH is nog steeds maximaal na 8 maanden gebruik, elke dag 1x van 10%-95% en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
osluis schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:47:

1x Sigenstor 36kWh
1x Sigenstore EC 15.0 TP
1x Gateway C60-2

Op de zolder en tuinhuis heb ik zonnepanelen die door middel van een Goodwe omvormer op de smartport van de Gateway hangen. De zolder op fase 1 en de tuinhuis op fase 2.

[edit]
wat typo's
Nog even hierop terugkomend:
Hier zie je mijn Fase 2 verloop tijdens het bakken.
Hij houdt hem over het grootste gedeelte keurig op de max ingestelde waardes, maar er zitten toch ook wel behoorlijke pieken in!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_6ut8WBwG4_ulRACYtItxm8_to=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EPb7EoV5nFo6b70d1YlFlJo9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 02-09-2025 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

[...]

[edit]
Mipatje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:07:
[...]

Dat was ik ook van plan heb deze nog onder een radiator hangen die ik nooit gebruik. Mijn vloerverwarming verwarmt mijn huis en ik hoef de radiatoren niet bij te zetten.
https://www.elektramat.nl...512&utm_content=Highscore
Heb het inmiddels gedaan en het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:06:
[...]

Nog even hierop terugkomend:
Hier zie je mijn Fase 2 verloop tijdens het bakken.
Hij houdt hem over het grootste gedeelte keurig op de max ingestelde waardes, maar er zitten toch ook wel behoorlijke pieken in!!

[Afbeelding]
Is die piek van 10kW wel reëel? Dat zou betekenen dat er ineens 5kW extra gevraagd wordt. Welk apparaat zou dat dan doen?
Zie je tijdens die zelfde seconde een verschil in de output van de batterij op die fase?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timpel_800
kliffen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:35:
[...]

Is die piek van 10kW wel reëel? Dat zou betekenen dat er ineens 5kW extra gevraagd wordt. Welk apparaat zou dat dan doen?
Zie je tijdens die zelfde seconde een verschil in de output van de batterij op die fase?
Mijn professionele bakkerij oven (aansluitwaarde 38kW). 8)7
Op je tweede vraag heb ik geen antwoord. Zou ik dan ergens terug kunnen zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgata1tNUGeVq1lOQLMzI5bAzWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vj8yToNwBjzHhQV2aH14Ozvk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22
[...]

Daar zat ik ook naar te kijken idd, was de max niet 48 kWh?
Of zijn dit twee sets van 36 gekoppeld?

Whoops, nieuwere pagina gemist. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 02-09-2025 09:52 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:43:
[...]

Op je tweede vraag heb ik geen antwoord. Zou ik dan ergens terug kunnen zien?

[Afbeelding]
That’s the spirit😋
Dan is zo’n batterij wel handig.
Als je op apparaat op de omvormer klikt krijg je realtime de A per fase te zien. Zit helaas wel wat vertraging op. Via modbus is het wel uit te lezen per fase, maar hoe je daar grafiekjes van krijgt ben ik niet van op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
kliffen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:53:
[...]

That’s the spirit😋
Dan is zo’n batterij wel handig.
Als je op apparaat op de omvormer klikt krijg je realtime de A per fase te zien. Zit helaas wel wat vertraging op. Via modbus is het wel uit te lezen per fase, maar hoe je daar grafiekjes van krijgt ben ik niet van op de hoogte.
Kwestie van importeren in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik zie die vermogen per fase van de Sigen niet in mijn HA overzicht. Wel via de HW p1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2EtM_b2EPpZSFSzGWu0m6OUjjw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sEcFmCrjO8XITJDXLSNFgplx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 02-09-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
timpel_800 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:07:
Ik zie die vermogen per fase niet in mijn HA overzicht
[Afbeelding]
Je hebt geen P1 meter geintegreerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
daemonix schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:12:
[...]

Je hebt geen P1 meter geintegreerd?
Hij zou de stroom per fase vanuit de omvormer willen zien. Modbus 31017, 31019 en 31021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Mipatje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:29:
[...]

[...]

Heb het inmiddels gedaan en het werkt :)
Gaaf, mag ik vragen welke temperatuurverschillen je terug ziet? Zou heel interessant zijn om verschil te zien in maximale temparatuur in rust toestand en onder volle belasting.

Ik ga vanavond Autodesk Fusion maar eens aanslingeren. Ik heb wat plannen in mijn hoofd om het naadloos op het huidig design aan te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
osluis schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:57:
[...]

Gaaf, mag ik vragen welke temperatuurverschillen je terug ziet? Zou heel interessant zijn om verschil te zien in maximale temparatuur in rust toestand en onder volle belasting.

Ik ga vanavond Autodesk Fusion maar eens aanslingeren. Ik heb wat plannen in mijn hoofd om het naadloos op het huidig design aan te laten sluiten.
Dit is wel gaaf en zeker serieus onderwerp.

Zoals je kan zien, heb ik de installatie in een zeer kleine CV ruimte (de CV gaat eind september weg ivm te installeren warmtepomp):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxQJI2Siebpc7MhsIp_lQsy89lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3LiWD8XvGDb4XgcO3gfEPoa.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is de ruimte temperatuur erg warm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfQH4RXPF53sGgwPtv8_3vcOp1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QmjTz78ewxyxV6hPMdcNDsVe.png?f=fotoalbum_large

Nu komt er een dakventilator wanneer de warmtepomp geinstalleerd wordt, ter plekke van de dakdoorvoer van de cv luchtafvoer om de ruimte te ventileren en hopelijk de ruimte temperatuur te laten zakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bas Post op 02-09-2025 11:09 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
timpel_800 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:04:
Stapeltje + omvormer dan neem ik aan.

Volgens mij kan een installateur rechten afgeven ja. Maar weet ik niet zeker. Maar wat gebeurt er als je installateur failliet gaat? En als de batterij hype de trend van de panelen volgt... Daar moet toch een oplossing voor zijn.
yes, zitten parallel geschakeld via netwerk , en 1 extra kabel naar de gateway voor de power.

Sigenergy kan via ticket ook dingen voor je wijzigen, dus ook al vervalt de installateur dan heb je nog een uitweg, al is die wel iets omslachtiger, dus ik ga ook proberen installatie rechten te krijgen.
[...]

[edit]
Heeft iemand hier eens overwogen om actieve koeling op de rechterkant erbij te zetten?
ik doe niet aan onbalans, dan moet ik de controle uit handen geven , dat gaat me niet lukken :+
misschien in 2027 als er niets meer te halen valt en er een fatsoenlijke aanbieder is van EMS markt heroverweeg ik dat wel, nu dynamisch, ook leuk.

de fases opgelost dus door timpel_800 zijn post neem ik aan ?

koeling nee, de boel slaapt buiten
timpel_800 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:43:
[...]
[Afbeelding]
die oven mag in je signature erbij wat mij betreft, wat een ding man, ziet er ook mjammie uit!
Jij bakt ze echt bruin :9
CEdS schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:18:
@EB W
[...]
Ik weet het niet zeker maar ik gok erop dat de DC lader enkel DC DC (dus wel uit de batterij en wel uit de panelen die op de omvormer zijn aangesloten) doet en de Enphase is natuurlijk AC....
Nee, hier geen enkel probleem, anytime laden, volle bak, of surplus, ac/dc maakt allemaal niets uit.
zie ook sommige die onder de 3kw komen en dan stoppen bij surplus , hier geen enkel issue mee.
Puppetmaster schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:50:
[...]
Daar zat ik ook naar te kijken idd, was de max niet 48 kWh?
Of zijn dit twee sets van 36 gekoppeld?
de max is je wallet, heb al installaties gezien van over de 400kw, vooral bij bedrijven die geen zwaardere verbinding met de grid kunnen krijgen is sigenergy de oplossing om te kunnen groeien.

zijn idd 2 sets, maar de batterij is nog niet vol hoor, beter kijken hahahaha :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
Djaro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:12:

de fases opgelost dus door timpel_800 zijn post neem ik aan ?
Klopt, je moet dus instellen wat het totaal limiet is van de installatie en dan in de dropdown menu kiezen voor per fase. Sigen maakt dan zelf de berekening om het totaal limiet te delen door het aantal fasen. Dat is niet duidelijk beschreven in de app, dus als je intuitief de limiet per fase ingeeft ben je opeens serieus afgeknepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
Bas Post schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:05:
[...]

Dit is wel gaaf en zeker serieus onderwerp.

Zoals je kan zien, heb ik de installatie in een zeer kleine CV ruimte (de CV gaat eind september weg ivm te installeren warmtepomp):
[Afbeelding]

Nu is de ruimte temperatuur erg warm:
[Afbeelding]

Nu komt er een dakventilator wanneer de warmtepomp geinstalleerd wordt, ter plekke van de dakdoorvoer van de cv luchtafvoer om de ruimte te ventileren en hopelijk de ruimte temperatuur te laten zakken.
Dat is idd een klein hokje. Ik sta ervan te kijken dat de temperatuur niet een pak hoger is. Ik heb een garage van 6.90x2.80x2.70 en daar wordt het tijdens de handel ook al goed warm. Ik ga daar nu twee dakdoorvoeren maken en op eentje een buisventilator plaatsen zodat de lucht een beetje kan circuleren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEM0aNuWB0kegPyXn2-yM___d90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeTbcCUaoDPBUBsyIuuUptVK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

HenkS schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:19:
[...]

Dat is altijd sigen plus ai
Daarom kun je ook naar alle leveranciers toe.
Oké op die manier. Dan ben je inderdaad onafhankelijk. Met "vrije batterijkeuze" bedoel ik juist dat de leverancier bijna alle batterijen kan aansturen, en niet alleen hun eigen product (ZP-Nexus/T-Homevolt).

Zover ik begrijp kan Sigen "AI" alleen bij de day ahead prijzen (geel) komen. Die onbalansmarkt met de echt interessante pieken (blauw) zijn alleen toegankelijk voor de leverancier in VPP-modus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXOkxW2oN3CbNFjAoEIa6EWrNR4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QBYBF5muGxwOL0eG73ghV1w1.png?f=user_large

Daar zit inderdaad een inkoopvergoeding bovenop, maar €3,50 voor één kWh min 2 cent is meer waard dan de hele batterij aan EPEX-inkomsten. Zie ik dat verkeerd?
de aansturing vanuit een zonneplan of Frank etc is super onduidelijk in mijn optiek.
Dat vind ik persoonlijk juist iets wat ik wel begrijp vanwege die dagelijkse grafiekjes. Opladen als Onbalans onder Day-Ahead is, en verkopen als Onbalans boven Day-Ahead is. Ik vind het alleen wel lastig om te begrijpen wat er met mijn zonne-opbrengst gebeurt.
En je kunt er ook niks instellen. Zij doen echt alles
Nouja alles, ik bepaal zelf hoeveel procent backup-stroom ik wil hebben en wat de SOC-limits zijn. Of de snelheid van het laden. Eigenlijk kan ik alles zelf instellen via MySigen. Frank Energie bepaalt alleen wanneer ik ga opladen of ontladen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:05:
[...]

Dat vind ik persoonlijk juist iets wat ik wel begrijp vanwege die dagelijkse grafiekjes. Opladen als Onbalans onder Day-Ahead is, en verkopen als Onbalans boven Day-Ahead is. Ik vind het alleen wel lastig om te begrijpen wat er met mijn zonne-opbrengst gebeurt.
Daar worstel ik ook nog een beetje mee. Volgens mij gaat die of tegen epex het net op, of in de batterij als die dan net toevallig aan het laden is.

Wat ik nog niet helemaal duidelijk in beeld heb is wat de impact is op de epex correctie als je batterij aan het laden is met deels zonnenergie. opwek PV passeert de meter dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Interessant. Ik heb dynamisch bij Zonneplan. In mijn contract staat: Energiemarkt: Day Ahead. Maar zou ik ook die Onbalans kunnen activeren? Ik zie nergens hoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
timpel_800 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:17:
Interessant. Ik heb dynamisch bij Zonneplan. In mijn contract staat: Energiemarkt: Day Ahead. Maar zou ik ook die Onbalans kunnen activeren? Ik zie nergens hoe.
kan alleen met hun eigen batterij systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@osluis @Bas Post dus ik ben niet de enige:
Dus ik had haastig en slordig even een ventilator gebouwd die lucht uit het raam haalt en onderaan de passieve koelelementen weer omhoog blaast. Er zit een zigbee thermometer op die boven de 25 graden de ventilator aanzet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWyI1MGEMVn7RsJgMuk_fT8DzPc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/snkt03d2VTsKZGvqerWaDoVF.png?f=user_large

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

zou ik ook die Onbalans kunnen activeren?
Djaro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:22:
kan alleen met hun eigen batterij systeem
Ja precies, dat is wat ik bedoel waarom ik Frank Energie heb gekozen. Dat was (toen ik hieraan begon althans) bij mijn weten de enige leverancier die een vrije batterijkeuze ondersteunde voor de handel in onbalans.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:25:
Dus ik had haastig en slordig even een ventilator gebouwd die lucht uit het raam haalt en onderaan de passieve koelelementen weer omhoog blaast. Er zit een zigbee thermometer op die boven de 25 graden de ventilator aanzet.
Zover ik het voel aan de mijne, gaat de lucht er aan de linkerkant in , en rechts uit, dus je koele lucht aanlevering zou meer nut hebben aan de linkerkant, al ziet dat er in de foto een stuk uitdagender uit om voor elkaar te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Djaro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:33:
[...]

Zover ik het voel aan de mijne, gaat de lucht er aan de linkerkant in , en rechts uit, dus je koele lucht aanlevering zou meer nut hebben aan de linkerkant, al ziet dat er in de foto een stuk uitdagender uit om voor elkaar te krijgen
De luchtstroom die je noemt met actieve fan gaat alleen door de inverter (bovenste module). Die modules daaronder worden passief gekoeld. Zover ik kan zien - maar dat kan ik mis hebben - zitten de inductieve koelelementen ook alleen rechts. Maar los daarvan zie ik op de thermische camera dat de batterij rechts (veel) heter is. Het heetste punt is rechtsboven, onder de inverter. Vandaar dat ik koos om rechts langs die passieve koelelementen lucht te laten stromen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Denk niet dat dit zou werken in jouw situatie. Dan kan je weer terug naar je grotere zekering.

Je maakt dan namelijk zelf niet echt meer gebruik van je batterij. Je geeft deze dan echt weg aan Frank.

Er is nu wel een nieuwe manier dat je de batterij kan opdelen in stukken zodat je en zelfgebruik heb en onbalans. Daar heb ik echter nog niemand verder over gehoord qua ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:39:
[...]

De luchtstroom die je noemt met actieve fan gaat alleen door de inverter (bovenste module). Die modules daaronder worden passief gekoeld. Zover ik kan zien - maar dat kan ik mis hebben - zitten de inductieve koelelementen ook alleen rechts. Maar los daarvan zie ik op de thermische camera dat de batterij rechts (veel) heter is. Het heetste punt is rechtsboven, onder de inverter. Vandaar dat ik koos om langs zie passieve koelelementen lucht te laten stromen.
helder, je hebt gelijk , ik heb het gevoeld met het handje, dan is dat inderdaad de beste oplossing zoals je nu hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:40:
Je maakt dan namelijk zelf niet echt meer gebruik van je batterij. Je geeft deze dan echt weg aan Frank.
Dat zie ik anders. Je zet een deel van je batterij in als onderdeel van de Virtual Power Plant (VPP) van de leverancier - alle thuisbatterijen in het netwerk vormen samen één grote virtuele batterij die wordt aangestuurd door een professional, en je hebt een aandeel in die batterij - waarmee je bijdraagt aan de oplossing van het netcongestieprobleem en in ruil daarvoor de (soms hoge) onbalansprijzen kunt verdienen.

Dat andere deel behoud je als backup volgens de MySigen instellingen. Voor als de stroom uitvalt. Dat is waar ik althans de batterij in eerste instantie voor had gekocht.
Er is nu wel een nieuwe manier dat je de batterij kan opdelen in stukken zodat je en zelfgebruik heb en onbalans. Daar heb ik echter nog niemand verder over gehoord qua ervaring.
Ja, "Zelfconsumptie Plus". Die heb ik ook een poosje gebruikt. Dan bewaar je je eigen opwek en de batterij laad ook op bij de laagste prijzen, maar de stroom blijft exclusief voor eigen gebruik, tenzij de onbalansprijs boven een bepaald zelf ingesteld bedrag komt en je dus wel erg leuke bedragen voor je kWh's ontvangt.

Maar ik ben teruggegaan naar de simpele VPP-onbalanshandel omdat dat simpelweg meer oplevert.

/cc @timpel_800

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:57:
[...]

Dat zie ik anders. Je zet een deel van je batterij in als onderdeel van de Virtual Power Plant (VPP) van de leverancier - alle thuisbatterijen in het netwerk vormen samen één grote virtuele batterij die wordt aangestuurd door een professional, en je hebt een aandeel in die batterij - waarmee je bijdraagt aan de oplossing van het netcongestieprobleem en in ruil daarvoor de (soms hoge) onbalansprijzen kunt verdienen.

Dat andere deel behoud je als backup volgens de MySigen instellingen. Voor als de stroom uitvalt. Dat is waar ik althans de batterij in eerste instantie voor had gekocht.

[...]

Ja, "Zelfconsumptie Plus". Die heb ik ook een poosje gebruikt. Dan bewaar je je eigen opwek en de batterij laad ook op bij de laagste prijzen, maar de stroom blijft exclusief voor eigen gebruik, tenzij de onbalansprijs boven een bepaald zelf ingesteld bedrag komt en je dus wel erg leuke bedragen voor je kWh's ontvangt.

Maar ik ben teruggegaan naar de simpele VPP-onbalanshandel omdat dat simpelweg meer oplevert.

/cc @timpel_800
Dat is idd de uitgebreide uitleg. Punt is meer dat je alsnog stroom afneemt en je huishouden niet van de batterij gebruikt maakt. Je hebt dus in feite geen batterij voor je eigen huishouden. Zelfconsumptie Plus lost dat dus op.

Wat levert jou de batterij in VPP mode per maand op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:06:
[...]

Dat is idd de uitgebreide uitleg. Punt is meer dat je alsnog stroom afneemt en je huishouden niet van de batterij gebruikt maakt. Je hebt dus in feite geen batterij voor je eigen huishouden. Zelfconsumptie Plus lost dat dus op.

Precies, je koopt de batterij maar mag er geen gebruik van maken. De investering en onderhoud ligt bij jou, de verdiensten bij een andere partij die geen investering hoeft te doen. Ziek business model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:06:
[...]

Ik vind dat moeilijk te zeggen want ik heb nogal gespeeld met de soc-limits en backup. En de onbalansmarkt varieert nogal. Ik denk dat ik gemiddeld 60% van 24 kWh beschikbaar had voor VPP onbalanshandel. En dat levert gemiddeld €120 per maand op volgens de app.

Maar het is mij dus onduidelijk of ik daar als particulier nog BTW van moet afdragen. Ik hoor tegenstrijdige dingen..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

daemonix schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:47:
[...]

Precies, je koopt de batterij maar mag er geen gebruik van maken. De investering en onderhoud ligt bij jou, de verdiensten bij een andere partij die geen investering hoeft te doen. Ziek business model.
Ondanks twee maal de uitleg is dit dus twee keer niet juist.

Het is precies als coöperaties van burgers die gezamenlijk windmolens bezitten en exploiteren, zoals "De Windvogel", alleen kan je elk moment (een deel van) je batterij inzetten of terugclaimen.

Bovendien liggen "de verdiensten" niet bij een andere partij: Van de €3,50 per kWh tijdens onbalans op het screenshot krijg ik €3,48 en de leverancier €0,02.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:52:
[...]

Maar het is mij dus onduidelijk of ik daar als particulier nog BTW van moet afdragen. Ik hoor tegenstrijdige dingen..
Ligt eraan of je BTW teruggevraagd heb op de aanschaf van je thuisbatterij en of in de KOR zit of niet.

https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Samenvattend:
  • Zit je nog niet in de KOR en heb je BTW teruggevraagd, dan moet je BTW afdragen over de opbrengst.
  • Heb je minder dan €2495,- BTW teruggevraagd en ben je het volgende kalenderjaar weer in de KOR gegaan, dan betaal je niets meer
  • Heb je meer dan €2495 euro btw teruggevraagd, dan moet je 4 of 5 jaar (weet ik even niet meer zeker) btw afdragen. Daarna mag je weer terug in de KOR
  • Heb je nooit BTW teruggevraagd dan draag je ook niets af.
Let op, vraag je BTW terug over de batterij? Dan ga je ook een forfait betalen over je zonnepanelen ook als je deze met 0% btw aangeschaft hebt.

[ Voor 45% gewijzigd door osluis op 02-09-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
[...]

Ik vind dat moeilijk te zeggen want ik heb nogal gespeeld met de soc-limits en backup. En de onbalansmarkt varieert nogal. Ik denk dat ik gemiddeld 60% van 24 kWh beschikbaar had voor VPP onbalanshandel. En dat levert gemiddeld €120 per maand op volgens de app.

Mmmm, ik verdien ongeveer hetzelfde maar betaal ook niets voor mijn huishouden, dus krijg ook nog eens die vaste +-€600 energie aftrek per jaar.

Wat verbruik jij zo gemiddeld per dag? Ik zit op +-25kWh met auto laden en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
osluis schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:15:
[...]

Ligt eraan of je BTW teruggevraagd heb op de aanschaf van je thuisbatterij en of in de KOR zit of niet.

https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Samenvattend:
  • Zit je nog niet in de KOR en heb je BTW teruggevraagd, dan moet je BTW afdragen over de opbrengst.
  • Heb je minder dan €2495,- BTW teruggevraagd en ben je het volgende kalenderjaar weer in de KOR gegaan, dan betaal je niets meer
  • Heb je meer dan €2495 euro btw teruggevraagd, dan moet je 4 of 5 jaar (weet ik even niet meer zeker) btw afdragen. Daarna mag je weer terug in de KOR
  • Heb je nooit BTW teruggevraagd dan draag je ook niets af.
Let op, vraag je BTW terug over de batterij? Dan ga je ook een forfait betalen over je zonnepanelen ook als je deze met 0% btw aangeschaft hebt.
Ik was verbaasd bij mijn aanvraag naar de BD. Heb in juni de accu aangeschaft, aangemeld als ondernemer en direct BTW teruggevraagd. Begin juli BTW-aangifte over 2e kwartaal gedaan en de BTW inmiddels vergoed gekregen. Daarna KOR aangevraagd en inmiddels ook al bevestigd dat ik per 1 oktober in de KOR zit. Dus maar goed 4 maanden ondernemer en m.i.v. het derde kwartaal al KOR en dus niet pas per 1-1. Ik dacht ook altijd dat dit per kalenderjaar zou zijn maar blijkbaar dus niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
ArPi75 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:12:
[...]

Ik was verbaasd bij mijn aanvraag naar de BD. Heb in juni de accu aangeschaft, aangemeld als ondernemer en direct BTW teruggevraagd. Begin juli BTW-aangifte over 2e kwartaal gedaan en de BTW inmiddels vergoed gekregen. Daarna KOR aangevraagd en inmiddels ook al bevestigd dat ik per 1 oktober in de KOR zit. Dus maar goed 4 maanden ondernemer en m.i.v. het derde kwartaal al KOR en dus niet pas per 1-1. Ik dacht ook altijd dat dit per kalenderjaar zou zijn maar blijkbaar dus niet altijd.
Ik ben ff de kluts kwijt. 8)7
Even lezen wat de Belastingdienst daarover zegt.

[edit]
Ik lees op de site van de belastingdienst dat je nu idd per tijdvak toe kunt treden tot de KOR. Afwijkende situatie is wel als je al in de KOR zat, vrijwillig uitgetreden bent om weer BTW te kunnen claimen en er daarna weer terug in wilt.

[ Voor 70% gewijzigd door osluis op 02-09-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
[...]

Ok dan is grofweg 9 euro per maand per kW batterij die je beschikbaar stelt, das best ok lijkt me.
Heb je dat elke maand hetzelfde dan, want hoorde veel klachten dat beoogde doelen niet behaald werden en het tegenviel, zijn ook hier voorbijgekomen in dit draadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:25:

[...]

[Afbeelding]
Ik vind het zeker een serieus onderwerp om eens goed in te duiken. Ik heb je post teruggelezen en snap heel goed wat je bedoelt. Ik ga ook wat meer metingen doen, zeker omdat mijn batterij al minimaal 2 uur niets aan het doen is en toch een temperatuur van meer dan 40 graden heeft volgens de app. Het is jammer dat ik nu niet thuis ben om even met de IR meter er langs te lopen, maar voor een systeem in rust had ik echt andere waardes verwacht.
Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste