Djaro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:06:
[...]
wil je al gelopen maanden hier delen, dan krijgen we wel een idee van de 14kW die je beschikbaar hebt gesteld over die periode, delen we dat door de maanden die je aangeeft en dat weer door die 14kW, en hebben we een ruwe schatting

Dat had ik al gedaan: €1400 / 11 ≈ €127 per maand / 14 ≈ €9,10 per kWh per maand. Met eerder genoemde kanttekeningen voorbehouden.
Ik heb niet echt gelet op de omgevingstemperatuur. Het heeft vooral invloed op de temperatuur van de batterij. Minder invloed dan ik had gehoopt, maar de temperatuur van de batterij daalt alsnog zo'n 3 à 4 graden. Ik had eerst een te luide fan en die deed 4 graden, nu heb ik een stillere fan en die doet volgens mij niet meer dan 3 graden. Ik haal dan wel lucht van buiten die koeler is dan de lucht in de schuur, anders heeft het geen zin. Als je ook koelere lucht naar binnen haalt, dan wordt het ongetwijfeld koeler. Je hoeft het niet eens langs de batterij te laten gaan. Maar het is wel goed voor de levensduur van de batterij.
So you’re saying that ik tegen m’n eigen belang in aan het investeren ben? Interessant complot.
Standaard VPP van Frank draait ~1,4 cycli/dag; in mijn geval 70% (tussen 95% en 25%), dus grofweg één volledige cycle per dag. Volgens de specs met typisch 6.000–8.000 gegarandeerde cycli op 70% DoD is dat ~16-22 jaar levensduur. Ik weet niet wat jij van plan bent met je batterij, maar in die levensduur heb ik de batterij dus bijna twee keer terugverdiend en kan ik "voor niets" een twee keer zo grote kopen.
Dat risico heb je niet meegenomen en is voor jouw rekening, niet voor die van de stroomleverancier. Je stelt het plaatje te mooi voor
Dat risico is juist waar we het de hele tijd over hebben. Het is je eigen keus om met je SOC-limit tussen de 100% en 4% te zitten zoals sommige mensen hier doen en je batterij in 8 jaar op te branden als een sportwagen, maar dat heeft verder niets met VPP te maken. Die limieten bepaal je toch echt zelf.
en nee, het is niet vergelijkbaar met een energiecooperatie waar de cooperatie zelf bepaalt wat er gebeurt, niet een derde partij.
Nou,
actually, de cooperatie kan de windmolens inderdaad aan een uit zetten, net als ik mijn batterij aan en uit kan zetten. Maar de netbeheerder bedient de windmolens op afstand vanwege de soms dagelijkse
noodcurtailment en zet de windmolens 4% tot 17% van de tijd stil, net zoals de provider mijn batterij bedient in VPP-modus. Alleen zij kunnen inspringen op onbalans. En dat geeft zo'n cooperatie graag uit handen anders zouden ze een zwaar negatieve prijs krijgen voor die MWh's.