Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Djaro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:38:
[...]

Heb je dat elke maand hetzelfde dan, want hoorde veel klachten dat beoogde doelen niet behaald werden en het tegenviel, zijn ook hier voorbijgekomen in dit draadje.
Nee het is echt heel variabel. Het ligt natuurlijk aan het weer (zon op land en wind voornamelijk op zee). In november en juni was het zo'n €200, in september en juli slechts €70. Ik weet niet wat de beoogde doelen waren, maar tot nu toe is het wel interessant. Behalve dan dat Frank Energie blijkbaar als ik dat hier zo lees een beetje karig is met de vergoeding voor eigen opwek. En toch wordt de rekening hoger in "Zelfconsumptie Plus".

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:56:
[...]

Ondanks twee maal de uitleg is dit dus twee keer niet juist.

Het is precies als coöperaties van burgers die gezamenlijk windmolens bezitten en exploiteren, zoals "De Windvogel", alleen kan je elk moment (een deel van) je batterij inzetten of terugclaimen.

Bovendien liggen "de verdiensten" niet bij een andere partij: Van de €3,50 per kWh tijdens onbalans op het screenshot krijg ik €3,48 en de leverancier €0,02.
Je bedoelt dus dat Zonneplan c.s. risico drager voor de spullen is? Echt niet. Hoe denk je dat het is voor de levensduur van je batterij, het constant laden en ontladen? Dat risico heb je niet meegenomen en is voor jouw rekening, niet voor die van de stroomleverancier. Je stelt het plaatje te mooi voor, en nee, het is niet vergelijkbaar met een energiecooperatie waar de cooperatie zelf bepaalt wat er gebeurt, niet een derde partij.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:18
Bij mij lijkt het mee te vallen. Vandaag gemeten en temperatuur is tussen 28,1 en 31,3 graden geweest tijdens het laden op PV (max 9kW). Nu weer gezakt naar 30,1 na een uur idle voor de batterijen. Alleen de PV is door de omvormer naar het net gegaan.
Dit is wel de gemiddelde temp van 4 batterijen. De warmste zit er 1 graad boven.
staat in ruime garage waar de temperatuur nu 25 graden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:53
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:12:
[...]

Nee het is echt heel variabel. Het ligt natuurlijk aan het weer (zon op land en wind voornamelijk op zee). In november en juni was het zo'n €200, in september en juli slechts €70. Ik weet niet wat de beoogde doelen waren, maar tot nu toe is het wel interessant. Behalve dan dat Frank Energie blijkbaar als ik dat hier zo lees een beetje karig is met de vergoeding voor eigen opwek. En toch wordt de rekening hoger in "Zelfconsumptie Plus".
Omdat je bij Frank dus die 2 cent betaald voor leveren en afnemen en die zal je niet betalen bij onbalans, gok ik zo. Beetje kunstmatig de rekening omhoog brengen zodat onbalans beter uit de bus komt bij Frank zelf.

Maar laten we de eindrekening effe vergelijken eind van het jaar dan zien we het wel. Het is erg lastig zo te zeggen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:06
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:12:
[...]

wil je al gelopen maanden hier delen, dan krijgen we wel een idee van de 14kW die je beschikbaar hebt gesteld over die periode, delen we dat door de maanden die je aangeeft en dat weer door die 14kW, en hebben we een ruwe schatting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:25
Voor de mensen die ook zonneplan hebben. Wat betekenen de centen die onder teruglevering en afname staan. Is dat het gemiddelde van alles? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlAkqN6c9lTXl1yyP9Yw42JsKKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZFpbttw4BHAqan4P6JWYZQm.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
de gemiddelde prijs waarvoor je kWh hebt afgenomen , en de gemiddelde prijs waarvoor je kWh hebt teruggeleverd

[ Voor 2% gewijzigd door Djaro op 02-09-2025 17:48 . Reden: kW kWh KWH, kwH aargh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:04
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:25:
@osluis @Bas Post dus ik ben niet de enige:

[...]

Dus ik had haastig en slordig even een ventilator gebouwd die lucht uit het raam haalt en onderaan de passieve koelelementen weer omhoog blaast. Er zit een zigbee thermometer op die boven de 25 graden de ventilator aanzet.

[Afbeelding]
Heeft deze oplossing inderdaad effect op de temperatuur in de ruimte? De temperatuur in onze garage is sinds de plaatsing van de Sigenstor flink gestegen dus ben ook op zoek naar een manier om deze te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:17
maho99 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:20:
[...]

Heeft deze oplossing inderdaad effect op de temperatuur in de ruimte? De temperatuur in onze garage is sinds de plaatsing van de Sigenstor flink gestegen dus ben ook op zoek naar een manier om deze te verlagen.
Bij ons werd het ook telkens rond de 30+ graden in de garage, en nu met de DC lader kan het helemaal hoog oplopen. Ik heb nu een rooster in het kruipruimte luik geplaatst en een verticale ventilator op de Duco gezet die exact door de 2,5cm spleet de warme lucht naar buiten blaast. Hierdoor kan ik de temperatuur ong 2 a 3 graden omlaag krijgen. Ik laat hem dus aangaan bij 29 graden en weer uit bij 28,5 en tot nu toe zit het gemiddelde op 28 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whF5kjESox8MR3h9jBwOH8p-tOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFN55TPhN53D9tjdEV8ZzuUT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJjQeP1_dkSusF-I4hQRLXvFbxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fp4R6PITWmPIQKcCEvw8oBcE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem even tijdelijk met een lijmklem vastgezet want wou het eerst testen alvorens ik hem voor vast ga monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:04
EB W schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:34:
[...]

Bij ons werd het ook telkens rond de 30+ graden in de garage, en nu met de DC lader kan het helemaal hoog oplopen. Ik heb nu een rooster in het kruipruimte luik geplaatst en een verticale ventilator op de Duco gezet die exact door de 2,5cm spleet de warme lucht naar buiten blaast. Hierdoor kan ik de temperatuur ong 2 a 3 graden omlaag krijgen. Ik laat hem dus aangaan bij 29 graden en weer uit bij 28,5 en tot nu toe zit het gemiddelde op 28 graden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hem even tijdelijk met een lijmklem vastgezet want wou het eerst testen alvorens ik hem voor vast ga monteren.
Mooie oplossing! 2 a 3 graden is alleen nog niet zo’n groot verschil, onze garage is sinds de plaatsing van de batterij ook rond de 30 graden in de zomer terwijl het voorheen rond de 18 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:01
Niemand die de Sigenstor buiten plaatst?
Dan zou de warmte beter afgevoerd moeten worden toch?

Niet in de zon hangen uiteraard. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Djaro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:06:
[...]

wil je al gelopen maanden hier delen, dan krijgen we wel een idee van de 14kW die je beschikbaar hebt gesteld over die periode, delen we dat door de maanden die je aangeeft en dat weer door die 14kW, en hebben we een ruwe schatting :)
Dat had ik al gedaan: €1400 / 11 ≈ €127 per maand / 14 ≈ €9,10 per kWh per maand. Met eerder genoemde kanttekeningen voorbehouden.
maho99 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:20:
[...]

Heeft deze oplossing inderdaad effect op de temperatuur in de ruimte?
Ik heb niet echt gelet op de omgevingstemperatuur. Het heeft vooral invloed op de temperatuur van de batterij. Minder invloed dan ik had gehoopt, maar de temperatuur van de batterij daalt alsnog zo'n 3 à 4 graden. Ik had eerst een te luide fan en die deed 4 graden, nu heb ik een stillere fan en die doet volgens mij niet meer dan 3 graden. Ik haal dan wel lucht van buiten die koeler is dan de lucht in de schuur, anders heeft het geen zin. Als je ook koelere lucht naar binnen haalt, dan wordt het ongetwijfeld koeler. Je hoeft het niet eens langs de batterij te laten gaan. Maar het is wel goed voor de levensduur van de batterij. :)
daemonix schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:22:
Je bedoelt dus dat Zonneplan c.s. risico drager voor de spullen is? Echt niet. Hoe denk je dat het is voor de levensduur van je batterij, het constant laden en ontladen?
So you’re saying that ik tegen m’n eigen belang in aan het investeren ben? Interessant complot.

Standaard VPP van Frank draait ~1,4 cycli/dag; in mijn geval 70% (tussen 95% en 25%), dus grofweg één volledige cycle per dag. Volgens de specs met typisch 6.000–8.000 gegarandeerde cycli op 70% DoD is dat ~16-22 jaar levensduur. Ik weet niet wat jij van plan bent met je batterij, maar in die levensduur heb ik de batterij dus bijna twee keer terugverdiend en kan ik "voor niets" een twee keer zo grote kopen.
Dat risico heb je niet meegenomen en is voor jouw rekening, niet voor die van de stroomleverancier. Je stelt het plaatje te mooi voor
Dat risico is juist waar we het de hele tijd over hebben. Het is je eigen keus om met je SOC-limit tussen de 100% en 4% te zitten zoals sommige mensen hier doen en je batterij in 8 jaar op te branden als een sportwagen, maar dat heeft verder niets met VPP te maken. Die limieten bepaal je toch echt zelf.
en nee, het is niet vergelijkbaar met een energiecooperatie waar de cooperatie zelf bepaalt wat er gebeurt, niet een derde partij.
Nou, actually, de cooperatie kan de windmolens inderdaad aan een uit zetten, net als ik mijn batterij aan en uit kan zetten. Maar de netbeheerder bedient de windmolens op afstand vanwege de soms dagelijkse noodcurtailment en zet de windmolens 4% tot 17% van de tijd stil, net zoals de provider mijn batterij bedient in VPP-modus. Alleen zij kunnen inspringen op onbalans. En dat geeft zo'n cooperatie graag uit handen anders zouden ze een zwaar negatieve prijs krijgen voor die MWh's.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
osluis schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:45:
[...]

Ik vind het zeker een serieus onderwerp om eens goed in te duiken. Ik heb je post teruggelezen en snap heel goed wat je bedoelt. Ik ga ook wat meer metingen doen, zeker omdat mijn batterij al minimaal 2 uur niets aan het doen is en toch een temperatuur van meer dan 40 graden heeft volgens de app. Het is jammer dat ik nu niet thuis ben om even met de IR meter er langs te lopen, maar voor een systeem in rust had ik echt andere waardes verwacht.
Ik ga het vermogen van de batterij maar eens een beetje afknijpen denk ik. Tijdens het laden meet ik op de bovenste batterij 36°C aan de linker kant (voorkant) en 47°C aan de rechterkant (voorkant). Op de koelvinnen aan de rechter zijkant meet ik 53°C

In de app zegt hij de de gemiddelde temperatuur 43°C is, dus dat is vermoedelijk de temperatuur van een aantal meetpunten in de accu die ze dan middelen.

Ik heb al foto's genomen en afmetingen genoteerd, hopelijk vanavond beginnen aan op maat gemaakte fan houders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Puppetmaster schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:22:

Ja ik heb het overwogen, maar na contact te hebben gehad met Sigenergy gaven ze aan dat hij prima tot 60 graden kan gaan (omgevingstemperatuur). Buiten zal hij onder 0 verwarmd moeten worden wat weer energie kost en zijn er meer temperatuur schommelingen, tja nu heb ik weer een ventilator die wat verbruikt…

Ik denk dat een geconditioneerde omgeving, zoals in de garage, een betere levensduur garandeert dan buiten in de regen.

Maar laten we nog even de winter afwachten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:21
@Djaro gaf een paar posts eerder aan dat bij hem ‘de boel buiten slaapt’

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Nu online
EB W schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:49:
[...]

Ja ik heb het overwogen, maar na contact te hebben gehad met Sigenergy gaven ze aan dat hij prima tot 60 graden kan gaan (omgevingstemperatuur). Buiten zal hij onder 0 verwarmd moeten worden wat weer energie kost en zijn er meer temperatuur schommelingen, tja nu heb ik weer een ventilator die wat verbruikt…

Ik denk dat een geconditioneerde omgeving, zoals in de garage, een betere levensduur garandeert dan buiten in de regen.

Maar laten we nog even de winter afwachten…
Sigenergy wijkt met dat antwoord wel af van hun eigen datasheet. Weet je zeker dat je her correct geïnterpreteerd hebt?

In het algemeen wordt geadviseerd om de temperatuur van een LiFePo battery onder de 60°C te houden en daar ga je met een omgeving temperatuur van 60°C gegarandeerd overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
osluis schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:10:
[...]

Sigenergy wijkt met dat antwoord wel af van hun eigen datasheet. Weet je zeker dat je her correct geïnterpreteerd hebt?

In het algemeen wordt geadviseerd om de temperatuur van een LiFePo battery onder de 60°C te houden en daar ga je met een omgeving temperatuur van 60°C gegarandeerd overheen.
Misschien is daar een kleine verwarring tussen idd, maar het is de heatsink temp die hoog oploopt, de batterij is bij mij tussen de 27 en 32 graden, dus vrijwel gelijk aan de omgevings temp. Dus 60 graden omgeving zal dan ong 55 batterij zijn… al wil ik dan niet weten hoeveel de heatsink temp dan is 🫣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44

HenkS

Da_king alias HenkS

timpel_800 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:35:
Voor de mensen die ook zonneplan hebben. Wat betekenen de centen die onder teruglevering en afname staan. Is dat het gemiddelde van alles? [Afbeelding]
Wat een verschil qua bedrag en inkoop en verkoop met mij haha.
Wij verbruiken dan ook wel veel stroom.
Maar idd bedrag eronder is je gemiddelde in en verkoop over heel de maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uZTjOU9gmLkh-Se3v_OeLR7l6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmfA4pYzLI9w1iXnMVC074f0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-09 16:47
Goedemorgen, bij mij is voor een aantal weken geleden ook een sigenergy systeem geplaatst ( sigenstor met een 2 x 9kwh battery zonder een gateway )alleen ik zie in de app mijn pv niet ??
Ik heb een aparte omvormer voor de panelen dus het zit niet aangesloten op de sigenstor.
Er is wel een sensor geplaatst in de meterkast, zodat de sigenstor het verbruik van ons huis wel ziet, maar volgens de installateur konden er geen 2 sensor’s op.
Als ik de ai van sigens vraag geeft die antwoord dat erwel 2 sensors op kunnen.
Nu mijn vraag hoe los ik dit op ??
Zijn er die erwel 2 sensors op hebben zitten ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjM5rBoS8fcFbqlDyELFmPo3SGA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YBM0npjfTm1GMgsNmu2dDHxJ.png?f=fotoalbum_large
Dit is hoe het er nu uit ziet in de app

[ Voor 6% gewijzigd door Rokar op 03-09-2025 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
EB W schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:10:
[...]

Misschien is daar een kleine verwarring tussen idd, maar het is de heatsink temp die hoog oploopt, de batterij is bij mij tussen de 27 en 32 graden, dus vrijwel gelijk aan de omgevings temp. Dus 60 graden omgeving zal dan ong 55 batterij zijn… al wil ik dan niet weten hoeveel de heatsink temp dan is 🫣
Ik zit weleens een beetje mee te lezen op het wirhlpool forum in Australië. Daar is Sigenergy marktleider. Die dingen worden daar neergezet in de 'outback' waar het gewoon 40-50 graden wordt. Ik denk dus dat we ons met ons gematigde klimaat niet zo'n zorgen hoeven te maken? https://forums.whirlpool.net.au/thread/374p81k1

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Rokar schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:18:
Goedemorgen, bij mij is voor een aantal weken geleden ook een sigenergy systeem geplaatst ( sigenstor met een 2 x 9kwh battery zonder een gateway )alleen ik zie in de app mijn pv niet ??
Ik heb een aparte omvormer voor de panelen dus het zit niet aangesloten op de sigenstor.
Er is wel een sensor geplaatst in de meterkast, zodat de sigenstor het verbruik van ons huis wel ziet, maar volgens de installateur konden er geen 2 sensor’s op.
[Afbeelding]
Wat voor omvormer heb je? Ik heb geen sensor voor mijn omvormer, maar mijn zonnepanelen worden wel gezien door de Sigenergy. Ik heb een SMA. Maar dit werkt niet voor alle omvormers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 11:37

Bij mij staat hij buiten (onder de patio en dus wel behoorlijk beschut). Hij zou technisch gezien helemaal buiten mogen staan, maar liefst niet recht in de zon.
Warmte wordt uiteraard beter afgevoerd en hoopt zich niet op. In de warme zomerdagen staat echter wel de ventilator bijna continu te blazen en dat maakt toch wel wat geluid. De buren hebben er geen last van zeggen ze, maar wanneer we zelf in de tuin zitten is het duidelijk hoorbaar.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Jazeker, hij staat bij ons voor de voormalig garage. Geen enkel probleem met warmte, ook niet op hete dagen en zelfs niet als hij aan het eind van de dag in de zon staat. Gecheckt met IR camera. (Ik wil het ding niet in huis hebben. ;))

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 03-09-2025 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
[Afbeelding]
Ja, voor de externe omvormer heb ik een 2e sensor aangesloten op de sigenstor. Dan wordt de externe PV ook zichtbaar in de app. Een heel stuk eerder in dit forum op 25 juli staat de handleiding voor het aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
  • Nu online
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p1fWfdLcivnC0iZ8RaAml4XwaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTs5mBF2v44MlmrBhxBElVkc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VuwxbswUi-sErF81K5T0L6ouR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYNWAoMwqm6Kn6lT01cnP1CN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCsPPHId1uinwyKIHAax4v2l3j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLzA0Y8sYHN6mTVuICR2gBQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:33:
Dat had ik al gedaan: €1400 / 11 ≈ €127 per maand / 14 ≈ €9,10 per kWh per maand. Met eerder genoemde kanttekeningen voorbehouden.
Aha, ok dat was mij niet duidelijk , ik had die 9 euro zelf grofweg uitgerekend aan de hand van de info die je verstrekte :D , dan is het niet de moeite op dit moment voor mij, scheelt maar heel weinig met wat ik haal met dynamisch.
Even voor de duidelijkheid, die verdienste zijn bij jouw de plus die je haalt, daar is je eigen verbruik toch hopelijk al vanaf dan toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Laatst online: 23:38
[Afbeelding]
idd, heb er ook 2, een sdm230 voor de PV en een sdm630 voor het grid, beide gaan braaf naar de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokar
Ja ik denk zelf dat toevoegen in de app daar kom ik wel uit, maar op welke poort wordt ie aangesloten op de sigenstor omdat er al een sensor op aangesloten is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokar
bekkerm schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:12:
[...]

idd, heb er ook 2, een sdm230 voor de PV en een sdm630 voor het grid, beide gaan braaf naar de batterij.
Oke, zelf er op aangesloten ?
En op welke poorten van de sigenstor ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Laatst online: 23:38
Rokar schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:19:
[...]

Oke, zelf er op aangesloten ?
En op welke poorten van de sigenstor ?
Nee de installateur heeft dat gedaan. Was een package deal incl verzwaring naar 3x25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Rokar schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:17:
[...]

Ja ik denk zelf dat toevoegen in de app daar kom ik wel uit, maar op welke poort wordt ie aangesloten op de sigenstor omdat er al een sensor op aangesloten is ?
Zie de forumpost met handleiding op 25 juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
kliffen schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:21:
@BBW

https://www.enjoyelec.net...inverter-setup-modbusrtu/
Poortje 15 en 16 gebruiken met respectievelijk + en -
Als je ook een powersensor gebruikt op de hoofdaansluiting zit die op poortje 13 en 14 met respectievelijk - en + (andersom dus).
LET dus op dat 13,14,15,16 op -,+, +, - wordt aangesloten!

https://www.sunlumo-energ..._V2%29_Quick_Guide_EN.pdf
Nog maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:18
Weet iemand toevallig hoe je de Sigenergy EV AC lader kan toevoegen aan je "Sigen plant" in HA?
Ik krijg een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1ePzWK_sYov5unFouOQVhm88hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1IeH7x8Udqqde8nzFJaTedXt.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik heb iets gevonden https://github.com/TypQxQ...cal-Modbus/discussions/37
Ik moet dus bij de installateur het ID laten wijzigen van 1 naar 2, dan kan ik de EV AC lader toevoegen onder ID 1 (wat dus een vereiste is)

[ Voor 21% gewijzigd door Bas Post op 03-09-2025 14:09 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
bekkerm schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:23:
[...]
Nee de installateur heeft dat gedaan. Was een package deal incl verzwaring naar 3x25A.
ondanks alle juiste adviezen hier hoe het wel moet, zou ik die doorgeven aan de installateur zodat die ook daadwerkelijk dat uitvoert wat je hoort te krijgen ipv zelf aan de gang gaan.
Aan de package deal is niet echt voldaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:02
Ik heb een offerte van 2x9 kWh (officieus 2x10 kWh) Sigenstor inclusief installatie en BTW van ~11k. Ik heb geen mogelijkheid BTW terug te vragen. De eventuele koop is puur uit financiële overwegingen. Welk rekenmodel ik ook gebruik, de terugverdientijd is veel hoger dan de door mij als redelijke termijn gestelde 8 jaar. Berekeningen gedaan zonder onbalans markt, omdat de opbrengsten hiervan dalen en de levensduur van de batterijen door het intensieve gebruik behoorlijk bekort. Tevens beperkt de onbalans markt je tot een handvol energieleveranciers.

Zitten hier allemaal enthousiaste domoticagebruikers en/of personen met groot groen hart, die hierom zo'n dure batterij kopen? Anders gezegd: kan iemand argumenten aandragen waarom uit financiële overwegingen zo'n batterij te kopen met een dynamisch energiecontract?
In 2025 is 3800 kWh van het net afgenomen en ongeveer dezelfde hoeveelheid ook weer teruggeleverd. Solar capaciteit is 8000 Wattpiek.

[ Voor 8% gewijzigd door Amersfoort op 03-09-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:31
[quote]HenkS schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:59:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amJWFNkrGDnu3-w044qDdokFwAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJipjfy9dwzODFFvZOCIzjNk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccQlB2ajKE3h_gW8AE4MtadhfxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPq17TSRj4tqzidsAtDg3w0L.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn PV opbrengst was in augustus 1839 hiervan is 1116 naar de grid gegaan. Vande grid 221 betrokken. Mijn verbruik was 944. Ik heb 32 KWH accu
Ik heb aan opbrengst € 255,65:32= 7.99 €/kwh met gebalanceerde energie. Ik vind dat niet slecht.
Henk.s €81.14:32=2.54 €/kwh opbrengst.
Henk zegt dat hij een hoog eigengebruik heeft en ik meen dat ik ergens gelezen heb dat hij ook een 32kwh accu heeft.
Timpel_800
€342.80:48=7,14€/kwh opbrengst .

Misschien interessant om ook de instellingen verder te delen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mipatje
Sando schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:57:
[...]

Dat zie ik anders. Je zet een deel van je batterij in als onderdeel van de Virtual Power Plant (VPP) van de leverancier - alle thuisbatterijen in het netwerk vormen samen één grote virtuele batterij die wordt aangestuurd door een professional, en je hebt een aandeel in die batterij - waarmee je bijdraagt aan de oplossing van het netcongestieprobleem en in ruil daarvoor de (soms hoge) onbalansprijzen kunt verdienen.

Dat andere deel behoud je als backup volgens de MySigen instellingen. Voor als de stroom uitvalt. Dat is waar ik althans de batterij in eerste instantie voor had gekocht.

[...]

Ja, "Zelfconsumptie Plus". Die heb ik ook een poosje gebruikt. Dan bewaar je je eigen opwek en de batterij laad ook op bij de laagste prijzen, maar de stroom blijft exclusief voor eigen gebruik, tenzij de onbalansprijs boven een bepaald zelf ingesteld bedrag komt en je dus wel erg leuke bedragen voor je kWh's ontvangt.

Maar ik ben teruggegaan naar de simpele VPP-onbalanshandel omdat dat simpelweg meer oplevert.

/cc @timpel_800
https://onbalansmarkt.com/resultaten/2025-08
Ik heb de cijfers althans van degene die ze op de onbalans markt zet en niemand heeft een beter opbrengst dan ik met mijn €255,65. Degene met het beste resulaat op de website doet het ook met de Ai van Sig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Amersfoort schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:08:
Ik heb een offerte van 2x9 kWh (officieus 2x10 kWh) Sigenstor inclusief installatie en BTW van ~11k. Ik heb geen mogelijkheid BTW terug te vragen. De eventuele koop is puur uit financiële overwegingen. Welk rekenmodel ik ook gebruik, de terugverdientijd is veel hoger dan de door mij als redelijke termijn gestelde 8 jaar. Berekeningen gedaan zonder onbalans markt, omdat de opbrengsten hiervan dalen en de levensduur van de batterijen door het intensieve gebruik behoorlijk bekort. Tevens beperkt de onbalans markt je tot een handvol energieleveranciers.

Zitten hier allemaal enthousiaste domoticagebruikers en/of personen met groot groen hart, die hierom zo'n dure batterij kopen? Anders gezegd: kan iemand argumenten aandragen waarom uit financiële overwegingen zo'n batterij te kopen met een dynamisch energiecontract?
Puur financieel gezien kun je het beter laten. Het is echter per situatie anders en o.a. afhankelijk van je eigen gebruik en hoeveelheid opgewekte PV.
In mijn situatie heb ik 14kWp PV en 32kWh batterij. Zelf gebruik ik daar 12kWh van.
Hiermee gerekend (kosten PV en batterij samen) kwam ik op terugverdientijd van 13 jaar. De batterij is dan aan vervanging toe, maar de PV gaat dan nog wel een keer 13 jaar mee.
Dit is op basis van huidige situatie met saldering. Het blijft koffiedik kijken vanaf 2027. Het zou zo maar kunnen dat het erg lonend is om met dit systeem zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken versus je PV gratis te moeten afstaan of uitzetten.

Als bonus krijg je er een backup voor je woning bij als de stroom uitvalt.
Als je nu een aansluiting van 3*35A nodig hebt moet je het wel gelijk aanschaffen. Dan kun je terug naar 3*25A en bespaar je alleen daar al €1500 per jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Mipatje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]
[[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn PV opbrengst was in augustus 1839 hiervan is 1116 naar de grid gegaan. Vande grid 221 betrokken. Mijn verbruik was 944. Ik heb 32 KWH accu
Ik heb aan opbrengst € 255,65:32= 7.99 €/kwh met gebalanceerde energie. Ik vind dat niet slecht.
Henk zegt dat hij een hoog eigengebruik heeft en ik meen dat ik ergens gelezen heb dat hij ook een 32kwh accu heeft.
Timpel_800

Oh doe die van mij eens aub. 24kWh met 12kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us0lvXefSY3hbEy1ajajBHjIz-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BYafB7croR3jJ0PdtRpk9XRA.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

In 2025 is 3800 kWh van het net afgenomen en ongeveer dezelfde hoeveelheid ook weer teruggeleverd. Solar capaciteit is 8000 Wattpiek.
Dan wil je 9 % rente maken op je geld. Dat ts wel een heel groot rendement ik hoop op 10-12 jaar. misschien dit eens lezen
https://jeroen.nl/energie/opslaan/thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
Mipatje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:34:
[...]

Dan wil je 9 % rente maken op je geld. Dat ts wel een heel groot rendement ik hoop op 10-12 jaar. misschien dit eens lezen
https://jeroen.nl/energie/opslaan/thuisbatterij
Ik benader dit anders dan 9% rendement. Als ik obgligaties koop of op de beurs beleg is 3 tot 6% per jaar redelijk haalbaar. Na 10 jaar heb ik (in mijn voorbeeld) €11.000 (batterij investering) * 4,5% (afgezien van inflatie, rente-op-rente en belasting) €4950 "verdiend", terwijl ik met een thuisbatterij dan in het gustige geval net quitte speel. En ja, ik moet meer betalen voor mijn elektra, maar met €4950 kan ik heel wat kWh kopen.

Als ik de rekentool van jeroen.nl invul, kom ik op een terugverdientijd van 25 jaar...

[ Voor 5% gewijzigd door Amersfoort op 03-09-2025 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
@Mipatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw7dWjxBE3njY1PIc3BID56rJzk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nqcwupJvdDdrqAlqkeGXfUek.png?f=fotoalbum_large
Mijn PV opbrengst was in augustus 1610 hiervan is 1060 naar de grid gegaan. Mijn verbruik was 941. Ik heb 32 KWH accu
Heel vergelijkbaar met jou, maar iets minder pv opbrengst waardoor saldo lager is.
Toen ik op onbalanshandel zat, was het verschil in prijs van levering en afname precies andersom. Dat scheelt ongeveer €160 en zou ik in augustus €20 hebben overgehouden aan opbrengst + het resultaat van de onbalansghandel.
Daar komt bij dat ik een mooie zonnebonus van Zonneplan krijg van €20
Al met al zeker geen minder resultaat met de AI van Sigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mipatje
Bschnitz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:32:
[...]

Oh doe die van mij eens aub. 24kWh met 12kW.

[Afbeelding]
Jij hebt per Kwh van de accu € 7,53
Wat ik heel interessant vind aangezien jij op max winst zit en ook een heel andere coefficient zetting heb. Er is ook het grote verschil in prijs van in- en verkoop.
Ik ben benieuwd naar de vergelijkingen van Duoruvis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Amersfoort schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:05:
[...]

Ik benader dit anders dan 9% rendement. Als ik obgligaties koop of op de beurs beleg is 3 tot 6% per jaar redelijk haalbaar. Na 10 jaar heb ik (in mijn voorbeeld) €11.000 (batterij investering) * 4,5% (afgezien van inflatie, rente-op-rente en belasting) €4950 "verdiend", terwijl ik met een thuisbatterij dan in het gustige geval net quitte speel. En ja, ik moet meer betalen voor mijn elektra, maar met €4950 kan ik heel wat kWh kopen.

Als ik de rekentool van jeroen.nl invul, kom ik op een terugverdientijd van 25 jaar...
Er zijn veel meer factoren die mee kunnen spelen in deze keuze, zoals je het zegt is het nogal zwart/wit voorgesteld.

Wat is het waard om je volledige huis op UPS te hebben, 100% garantie dat je de 24/7 kan handelen op de beurs en je bier koud staat is toch ook wat waard ? O-)

Je kan de batterij gebruiken om een dure/duurdere enexis verbinding te voorkomen, en gebruiken maken van de functie peakshaving.
Voorbeeld:
Als je nu 3x35/40 hebt en je kan terug naar 3x25 scheelt je dat circa 1500 per jaar.
Als je 3x80 heb en je kan terug naar 3x35/40 scheelt het 3000 per jaar

dan gaat het erg hard met terugverdienen toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mipatje
[...]

[...]

Iedereen heeft zijn afweging. Toen Rutte ons adviseerde een knijpkat aan te schaffen ben ik voor een Off Grid installatie gegaan met een aansluiting voor een generator. Ik heb ook een hybride WP, en nog een houtkachel. Ik wil absoluut niet in de kou zitten. Mijn rendement op mijn spaargeld is nog geen 3 %. Ik wil echter risicoloos beleggen. 6% kun je nergens risicoloos halen. Ik denk dat een accu alleen als geldbelegging zeker geen goede investering is. Maar het is heerlijk sexy als je de enige in de straat bent die koud bier heeft en geld terugkrijgt voor je overtollige energie en als ik in mijn bedje lig en zeker ben dat ik het niet koud krijg ben ik blij en slaap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Mipatje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:50:
[...]

Wat ik heel interessant vind aangezien jij op max winst zit en ook een heel andere coefficient zetting heb. Er is ook het grote verschil in prijs van in- en verkoop.
Weet je wat ook grappig is. Zonneplan doet niet de dagelijkse stroom teruggave in hun app (die vaste +-€600 : 365 dagen), alle andere leveranciers wel. Dus heel technisch zijn de scores van die onbalans website eigenlijk nog lager xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Mipatje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]
[[Afbeelding]
[Afbeelding]
Timpel_800

Mijn reactie.. want super interessant
Ik ben veel minder opbrengst zoals ik hiervoor deelde... 81 euro in aug.
Ik zal hieronder even mijn zonneplan screenshot delen maar ook de sigenergy visual die inzichtelijk maakt wat ik opwek en verbruik.
Onze panelen zijn nu 8 jaar oud en 'maar' 200w per paneel. Wel 16 ofzo op het zuiden en ook 16 op het noorden maar die liggen er voor Jan lul zowat op (ons dak is van paneel anders hadden we geen dak haha)
Maar ik heb een 32kw accu met 13kw omvormer
En heb de sigen op maximale winst staan en
Kopen 1,21x prijs + 14cent
Verkoop 1,0 x prijs + 11 cent
Soc max op 100% en soc min op 4%

Jij haalt veel meer rendement uit je 32kw sigen maar mijn beeld is dat je veel meer opwekt en minder verbruikt en het niet aan de settings ligt. Of zie ik dat fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2-ewwazjergZxG27tggR36ec1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X572eE4OjKEP8i0CYzmATK7x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2qY_JCaOtPxa1C1bCCrQ2lc2H4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXIW8JAFXjf5Xz55ZWy9yV6h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

HenkS schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:38:
[...]

Mijn reactie.. want super interessant
Ik ben veel minder opbrengst zoals ik hiervoor deelde... 81 euro in aug.
Ik zal hieronder even mijn zonneplan screenshot delen maar ook de sigenergy visual die inzichtelijk maakt wat ik opwek en verbruik.
Onze panelen zijn nu 8 jaar oud en 'maar' 200w per paneel. Wel 16 ofzo op het zuiden en ook 16 op het noorden maar die liggen er voor Jan lul zowat op (ons dak is van paneel anders hadden we geen dak haha)
Maar ik heb een 32kw accu met 13kw omvormer
En heb de sigen op maximale winst staan en
Kopen 1,21x prijs + 14cent
Verkoop 1,0 x prijs + 11 cent
Soc max op 100% en soc min op 4%

Jij haalt veel meer rendement uit je 32kw sigen maar mijn beeld is dat je veel meer opwekt en minder verbruikt en het niet aan de settings ligt. Of zie ik dat fout?

Ik twijfel nu wel of ik iets fout doe... al zie ik wel dat ik minder opwek. Maar ik vind het verschil zo groot in euros ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Volgens mij doe je niets fout. Zelfde beeld als bij ons, alleen je wekt minder op. 500kWh extra opbrengst * 0,25 cent is €125

[ Voor 10% gewijzigd door kliffen op 03-09-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

kliffen schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:53:
[...]

Volgens mij doe je niets fout. Zelfde beeld als bij ons, alleen je wekt minder op. 500kWh extra opbrengst * 0,25 cent is €125
Tnx dat dacht ik al.
In the end is het voor mij heel simpel... over een paar jaar vervang ik bv 10 panelen van 200w voor 500w panelen. Want al het andere is al in place en dan heb ik 3000w extra. En tegenwoordig zijn panelen steeds goedkoper, dus dan is de investering prima te doen voor meer rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:00:
[...]

Tnx dat dacht ik al.
In the end is het voor mij heel simpel... over een paar jaar vervang ik bv 10 panelen van 200w voor 500w panelen. Want al het andere is al in place en dan heb ik 3000w extra. En tegenwoordig zijn panelen steeds goedkoper, dus dan is de investering prima te doen voor meer rendement
Zou ik snel doen als ik jou was. Markt voor zp gaat binnenkort weer flink omhoog. Je hebt nu nog bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

[...]

Tnx dat dacht ik al.

Edit toch even opgezocht: nu zouden 10 panelen a 450w per paneel ongeveer 4200 euro kosten incl installatie. En het zal nog wel goedkoper worden en of meer vermogen per paneel over een jaar of 5.
Tegen die tijd eens kijken of het interessant is met alle variabelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:02:
[...]

Zou ik snel doen als ik jou was. Markt voor zp gaat binnenkort weer flink omhoog. Je hebt nu nog bodem.
Mwah heb geen haast. Kom nu goed uit en kan voorlopig vooruit. Wil over jaar of 5-6 pas iets gaan doen. Misschien wordt het wel wst duurder maar kan zijn dat je dan op 700w per paneel zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
[...]

Tnx dat dacht ik al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJObRECyr6Z4K04-NlINvTXKSAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xIZu1U0FHICWFHQvuJJEsg4T.png?f=fotoalbum_large

Heb toch wel wat meer opwek dan jou, maar gebruik ook veel meer zelf. Dus vandaar inderdaad het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Djaro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:16:
[...]

Even voor de duidelijkheid, die verdienste zijn bij jouw de plus die je haalt, daar is je eigen verbruik toch hopelijk al vanaf dan toch ?
Nee, eigen verbruik gaat er dan nog van af, maar de kosten van het opladen gaan wel weer van het eigen gebruik af, en de opbrengst van de zonnepanelen is niet meegerekend. Dus het is een soort bruto. Jij haalt hetzelfde netto? Dat kan toch haast niet zonder een aanzienlijke zonne-opbrengst mee te rekenen? Nu ben ik uiteraard benieuwd naar jouw specs/provider/aanstuurmethode, maar dan wel exclusief zonnepanelen.

Heb je dat al eerder gedeeld hier? Kan je misschien linken naar je eigen post zodat ik het terug kan lezen? :7
Mipatje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:20:
[...]

niemand heeft een beter opbrengst dan ik met mijn €255,65.
Heb je jouw specs en instellingen al eens gedeeld? Kan je ook een link geven naar je eigen post zodat ik het kan teruglezen?
Interessante website. Ik zie Frank Energie wel vaak in de top staan. Maar sommige maanden heb ik meer ontvangen dan de persoon met een grotere accu. Dus ik vind het een beetje vreemd. En als ik het goed begrijp zijn er hier mensen (e.g. @Djaro) die makkelijk meer halen zonder onbalanshandel, dus mijn begrip is sowieso een beetje in disbalans.

[ Voor 22% gewijzigd door Sando op 03-09-2025 20:30 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 10:55
[...]

1 ding weet je zeker en dat is dat de energieprijzen alleen maar blijven stijgen. Als jij dan nu investeert en dat over 15 jaar nog kan gebruiken, dan ben je toch spekkoper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Sando schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:23:
[...]

Nee, eigen verbruik gaat er dan nog van af, maar de kosten van het opladen gaan wel weer van het eigen gebruik af, en de opbrengst van de zonnepanelen is niet meegerekend. Dus het is een soort bruto. Jij haalt hetzelfde netto? Dat kan toch haast niet zonder een aanzienlijke zonne-opbrengst mee te rekenen? Nu ben ik uiteraard benieuwd naar jouw specs/provider/aanstuurmethode, maar dan wel exclusief zonnepanelen.

Heb je dat al eerder gedeeld hier? Kan je misschien linken naar je eigen post zodat ik het terug kan lezen? :7

[...]

Heb je jouw specs en instellingen al eens gedeeld? Kan je ook een link geven naar je eigen post zodat ik het kan teruglezen?

[...]

Interessante website. Ik zie Frank Energie wel vaak in de top staan. Maar sommige maanden heb ik meer ontvangen dan de persoon met een grotere accu. Dus ik vind het een beetje vreemd. En als ik het goed begrijp zijn er hier mensen (e.g. @Djaro) die makkelijk meer halen zonder onbalanshandel, dus mijn begrip is sowieso een beetje in disbalans.
Mijn beste maand tot nu toe was mei. Niet schrikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/010uOowWuOuukEfFY5VTVGd-OMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tFnRDoD3Jx54LG6xo0HgEUjV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Nu online
Mijn afweging was simpel. Ik heb een electrische auto van het werk en heb bijna 6000kWh terug het net op gestuurd voordat ik deze weer met de auto kon gebruiken. Netto kwam ik bijna op nul uit. Mijn werkgever betaalt mij tussen de 30 en 35c per kwh. Ik zou dus bijna 2000 per jaar laten verdampen en dan heb ik het niet eens over fratsen zoals negatieve teruglever prijzen, andere boetes en afschaffen salderingsregeling gehad.

De energiebelasting is nu nog relatief laag. Hoe lang denk je dat dat zo blijft? Nee hoor, ik schakel na 2027 over op ZC+ en ze mogen de boom in met de belastingen. Ik wek practisch genoeg op om de winter door te komen.

• Bas Post
@Bschnitz @Djaro @HenkS @kliffen @Mipatje (en de rest)
Wie van jullie hebben ook een EV?

Ik heb sinds 11 augustus een Sigenergy Sigenstor 16kWh met 10kW inverter en EV AC lader. Maar gelijk een 2e handse Ford Mustang Mach E AWD ER (98kW)
Ik vindt het moeilijk te doorgronden wat mijn opbrengst is van de batterij, omdat ik nu ook 272kWh geladen heb in augustus.

BP on the move!!!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:56
[...]

Dan ga je ook uit van niet snel stijgende prijzen van energie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Bas Post schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:55:

Ik heb sinds 11 augustus een Sigenergy Sigenstor 16kWh met 10kW inverter en EV AC lader. Maar gelijk een 2e handse Ford Mustang Mach E AWD ER (98kW)
Ik vindt het moeilijk te doorgronden wat mijn opbrengst is van de batterij, omdat ik nu ook 272kWh geladen heb in augustus.
Ik heb 170kWh geladen in augustus, maar gebruik is gebruik. Of dat nu een auto, zwembad of bakkerij oven is.

[ Voor 6% gewijzigd door kliffen op 04-09-2025 08:15 ]

• ArPi75

Als je de investering snel wilt terugverdienen dan moet je wat anders gaan doen. De thuisaccu markt begint nu net flink aan te zwellen waarbij de prijzen op dit moment waarschijnlijk zeker nog niet op een laagtepunt zitten.
Er zijn verder ook maar weinig investeringen die zich in 8 jaar terugverdienen zonder een (gezonde) portie risico.
Wil je echter minder afhankelijk zijn van wet- en regelgeving, mogelijk stijgende energieprijzen en misschien zelfs tijdelijke stroomuitval kunnen "overleven" door 's avonds toch lekker op de bank TV te kunnen kijken met een koud biertje in de hand terwijl de rest van de straat in het donker een nieuwe babyboom aan het creëren is en daarbij ook nog gebruik kunnen maken van de goedkoopste stroom van de dag op de duurste uren van de dag, dan moet je toch die batterij overwegen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CEdS

Ik had sinds sept 2024 een Sigenstore 10 kW EC en 16 kWh batterijen en een EV (85kWh) en 7,4 kWp aan panelen + Gateway en een Zappi V2 3 fase. De Zappi heb ik als eerste vervangen door de 11 kW EVAC want de Zappi doet het niet goed icm Sigenergy. En over de EVAC was ik ook niet tevreden.
In November kwam ik er achter dat deze configuratie niet voldoende was voor mijn off-griddoel en heb toen een 5 kWh batterij erbij genomen (via het installateurspuntensysteem van Sigenergy kon ik deze gratis krijgen).
In december heb ik de AC lader vervangen door de EVDC 12,5 kW lader
Maar daar zat 'm niet in, ik had meer panelen nodig.
In maart 2025 heb ik het aantal panelen uitgebreid naar 25 kWp en heb ik de 10 kW EC vervangen voor een 20 kW EC. En in juni 2025 heb ik de 5 kWh batterij verkocht en vervangen voor een 8 kWh.
In juli heb ik een 2e EV (49 kWh) erbij gekocht.

Uiteraard doet alles het prima op dit moment en heb ik over 1 jaar de volgende cijfers gegenereerd.
Opbrengst PV: 5700 kWh
Aankoop via net: 405 kWh (deze vonden alleen plaats in nov/dec/jan en is gebruikt om de auto te laden)
Huisgebruik: 2312 kWh
EV thuis laden: 2858 kWh
Ik woon in Frankrijk en kan hier niet handelen of terugleveren. Ik heb de de export gelimiteerd op 0 kW (vandaar de relatief lage pv opbrengst).
De Hoofdschakelaar staat vanaf Februari nier meer aan en ik heb al heel wat momenten van meer dan 5 uur gehad dat de buren zonder stroom zaten door externe stroomstroringen (waardoor ik een aantal systemen heb verkocht en geplaatst).
De komende winter moet blijken of ik werkelijk Offgrid kan zijn en zo niet, waar dan de schoen wringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz

Heb ook een EV en laad net iets minder dan jou per maand, ongeveer +-200kWh.

Qua opbrengst gaat dat gewoon eraf bij mij, ik ga altijd uit van worst case scenario want dan kan het alleen meevallen. Ik doe gewoon alvast of ik in 2027 leef, dat ter irritatie van gewaardeerde collegas hier 🤪.

Dus huis is 90-95% NoM en in het weekend laad ik dan goedkoop.

Bijvoorbeeld bij mij, die €7,5 per kWh is inclusief EV laden, want dat hoort er gewoon bij en soms als de accu vol is en er zon is dan laad ik 50% vanuit de accu en de rest zon als het wat duurder is.

EV zie ik dus als noodbuffer voor goedkope stroom of gratis stroom en meer niet.

Eigenlijk krijg ik ook nog eens 0,35c voor het laden van de werkgever xD maar die tel ik ook nergens mee op.

Allemaal extras :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas Post
Heren, bedankt voor jullie reactie. Mooi om te zien en lezen hoe iedereen ermee bezig is.
Ik probeer ook zoveel mogelijk in weekend te laden. Toevallig gister middag ook geladen met €0,15 bij Zonneplan. Ik en mijn vrouw rijden allebei veel km. Dus ook voor mijn vrouw komt dit jaar een EV erbij.
Dan zijn we de benzine slurpers kwijt, wat al enkel een besparing van ruim €400 p/mnd oplevert op benzinekosten. (wij leasen niet, rijden privé). Ook gaan we van gas af in oktober, weer een besparing van €180 p/mnd.
En zo ook de thuisaccu, probeer ik te berekenen wat de theoretische besparing zou zijn t.o.v. vorige situatie: Zonder EV en zonder thuisaccu. Maar daar kom ik wel uit.

De investering en terugverdienen vindt ik niet belangrijk. Ik kijk puur naar wat ik per maand (meer) over hou.

We zijn volledig onafhankelijk straks, daarom ook de gateway homepro. Weten jullie hoe je een warmtepomp aansluit op de gateway of gaat dat gewoon via de groepenkast?

[ Voor 6% gewijzigd door Bas Post op 04-09-2025 09:06 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje
Ik heb natuurlijk veel meer PV-opbrengst.
Wat ik echter veel interessanter vind is dat ik voor mijn meer opbrengst PV die ik zelf niet gebruikt heb een mooie prijs heb gekregen € 0,2651
Mijn installatie heeft ongeveer €17K gekost. Ik ga van 10.000 cycli uit. Dat betekent €1,70 per cycli.
De installatie heeft in augustus 900,37KWh geladen . Dus in totaal zijn dat 28,14 cycli.
€ 255,65 :28,14= €9,08 per cycli aan opbrengst. Dit is niet verkeerd dacht ik.
Wat me echt gaat interesseren is wat dit in de winter gaat worden.
Mijn WP gebruikt in de 4 koude maanden is ongeveer 5000 Kwh zeg maar gemiddeld 40Kwh per dag.
Ik heb VW met een dikke betonvloer en ben van plan om van 00;00 uur tot 06:00 uur op 21C te gaan dan nachtstand tot 09:00 uur en dan weer 21C tot 17:00 uur. Wij liggen rond 22:00 uur in bed en staan rond 06:00 uur op.
Welke coëfficiënten moet je gaan instellen als je in deze maanden bijna alles van de grid gaat betrekken.
Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben? Mijn gemiddelde dag verbruik zonder WP is 23 Kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Bas Post schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:04:
Heren, bedankt voor jullie reactie. Mooi om te zien en lezen hoe iedereen ermee bezig is.
Ik probeer ook zoveel mogelijk in weekend te laden. Toevallig gister middag ook geladen met €0,15 bij Zonneplan. Ik en mijn vrouw rijden allebei veel km. Dus ook voor mijn vrouw komt dit jaar een EV erbij.
Dan zijn we de benzine slurpers kwijt, wat al enkel een besparing van ruim €400 p/mnd oplevert op benzinekosten. (wij leasen niet, rijden privé). Ook gaan we van gas af in oktober, weer een besparing van €180 p/mnd.
En zo ook de thuisaccu, probeer ik te berekenen wat de theoretische besparing zou zijn t.o.v. vorige situatie: Zonder EV en zonder thuisaccu. Maar daar kom ik wel uit.

De investering en terugverdienen vindt ik niet belangrijk. Ik kijk puur naar wat ik per maand (meer) over hou.

We zijn volledig onafhankelijk straks, daarom ook de gateway homepro. Weten jullie hoe je een warmtepomp aansluit op de gateway of gaat dat gewoon via de groepenkast?
Zo kijk ik er ook naar of eigenlijk, "wat" hoef ik maandelijks niet uit te geven.
Ik vergat eigenlijk nog aan te geven dat ik hier ook nog een zonneboiler met 50 heatpipes (OEG) op het dak heb liggen. Deze verzorgen icm de zon voor heet (80 graden) tapwater en in het buffervat van 500 liter zit ook een aansluiting voor de vloerverwarming en enkele radiatoren. In de winter wordt het buffervat verwarmd door de CV houtkachel. De wasmachine en de vaatwasser krijgen warm water uit het buffervat (bij wasmachine is een thermostaat gemonteerd, bij vaatwasser niet, volle was op 40 graden kost ca. 200 Wh).
Ik wil nu nog een reversible airco aanleggen (Daikin) die het huis in het voor en najaar verwarmt en in de zomer koelt. Waarschijnlijk wordt deze in oktober geplaatst. Dan hoeven we alleen nog voor 4 kuub hout te zorgen.....

[ Voor 4% gewijzigd door CEdS op 04-09-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
CornermanNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:02:
[...]

Dan ga je ook uit van niet snel stijgende prijzen van energie?
Ik ga inderdaad ervan uit dat de elektraprijzen gelijk blijven tot licht dalen door:
  • minder onbalans
  • meer solarproductie
  • meer opslagcapaciteit
  • overheidstimulans om van gas af te gaan
In tegenstelling tot de gasprijzen waarvan ik verwacht dat die de komende jaren behoorlijk zullen stijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Amersfoort op 04-09-2025 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
HenkS schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:04:
Edit toch even opgezocht: nu zouden 10 panelen a 450w per paneel ongeveer 4200 euro kosten incl installatie. En het zal nog wel goedkoper worden en of meer vermogen per paneel over een jaar of 5.
Tegen die tijd eens kijken of het interessant is met alle variabelen :)
dat is bizar duur, 10 panelen van 440w kosten 750 incl btw ?
ik kom ze wel op je dak omwisselen hoor voor 3000 :P

https://www.solar-outlet....epaneel.html?id=290046388

• Bschnitz
Mipatje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:07:
[...]

Ik heb natuurlijk veel meer PV-opbrengst.
Wat ik echter veel interessanter vind is dat ik voor mijn meer opbrengst PV die ik zelf niet gebruikt heb een mooie prijs heb gekregen € 0,2651
Mijn installatie heeft ongeveer €17K gekost. Ik ga van 10.000 cycli uit. Dat betekent €1,70 per cycli.
De installatie heeft in augustus 900,37KWh geladen . Dus in totaal zijn dat 28,14 cycli.
€ 255,65 :28,14= €9,08 per cycli aan opbrengst. Dit is niet verkeerd dacht ik.
Wat me echt gaat interesseren is wat dit in de winter gaat worden.
Mijn WP gebruikt in de 4 koude maanden is ongeveer 5000 Kwh zeg maar gemiddeld 40Kwh per dag.
Ik heb VW met een dikke betonvloer en ben van plan om van 00;00 uur tot 06:00 uur op 21C te gaan dan nachtstand tot 09:00 uur en dan weer 21C tot 17:00 uur. Wij liggen rond 22:00 uur in bed en staan rond 06:00 uur op.
Welke coëfficiënten moet je gaan instellen als je in deze maanden bijna alles van de grid gaat betrekken.
Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben? Mijn gemiddelde dag verbruik zonder WP is 23 Kwh
Ja, ik schrik wel van jou verbruik. Je moet echt aardig wat oppervlakte hebben of je WP staat totaal verkeerd afgesteld. Je zou mijn instellingen kunnen gebruiken icm slaapstand, dan laad hij in de 2 goedkoopste uurtjes (vaak tussen 02:00 en 06:00 in de winter) en gaat dan weer in slaapstand. Vanaf 500w of meer bij mij komt die dan weer online bij mij en daar doe ik heel de dag ermee.

Om je toch uit te leggen hoezo ik zo schrik van jou gebruik, mijn WP deed in heel 2024 1.740kWh voor, verwarmen, koelen en SWW. Na meer tweaks hoop ik zelfs onder de 1.700kWh te komen voor 2025.

• daemonix
  • Niet online
Je kunt niet zo maar uitspraken doen over het verbruik van een warmtepomp zonder onder meer de isolatie waarde van het huis, de ingestelde temperatuur, de oppervlakte en inhoud van het huis te kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
  • Nu online
Amersfoort schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:10:
[...]

Ik ga inderdaad ervan uit dat de elektraprijzen gelijk blijven tot licht dalen door:
  • minder onbalans
  • meer solarproductie
  • meer opslagcapaciteit
In tegenstelling tot de gasprijzen waarvan ik verwacht dat die de komende jaren behoorlijk zullen stijgen.
Je maakt de fout om te denken dat de overheid zal blijven sturen op klimaatdoelstellingen in plaats van op de boekhouding. Naarmate er meer en meer mensen overstappen op volledig elektrisch zullen ze inkomsten van de overheid teruglopen en zijn ze genoodzaak om de energiebelasting te verhogen om de opbrengsten gelijk te houden Dat zie je bij de elektrische auto's al gebeuren. In verband met teruglopende accijnzen op brandstof zijn ze nu aan het kijken hoe dat ze de EV aan kunnen pakken, bijvoorbeeld met de kilometerheffing en wegenbelasting. Als je denkt dat dit met elektriciteit Voor thuisgebruik anders zal lopen kan je nog wel eens bedrogen uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje
Bschnitz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:28:
[...]

Ja, ik schrik wel van jou verbruik. Je moet echt aardig wat oppervlakte hebben of je WP staat totaal verkeerd afgesteld. Je zou mijn instellingen kunnen gebruiken icm slaapstand, dan laad hij in de 2 goedkoopste uurtjes (vaak tussen 02:00 en 06:00 in de winter) en gaat dan weer in slaapstand. Vanaf 500w of meer bij mij komt die dan weer online bij mij en daar doe ik heel de dag ermee.

Om je toch uit te leggen hoezo ik zo schrik van jou gebruik, mijn WP deed in heel 2024 1.740kWh voor, verwarmen, koelen en SWW. Na meer tweaks hoop ik zelfs onder de 1.700kWh te komen voor 2025.
Je hoeft niet te schrikken. Mijn gas verbruik voor ik de WP had was ongeveer 3500 kuub. Ik heb een bungalow. Mijn Energie label is A +++.. Inpandige ruimte 350m2 waarvan 245 M2 met vloerverwarming.
Het gebruik is wat het is. Ik wil mijn huis lekker warm hebben. Overdag 21 graden bevalt me prima. De koeling is te verwaarlozen rond de 200kwh per jaar. Heb nog een waterchiller maar deze draait alleen op PV.
Ik heb een hybride systeem en wil niet van het gas af. Hoewel ik in de 4 winters nooit het gas heb gebruikt. De WP redt het. Wel nog gas voor WW en koken. 240 kuub/jaar.
Vaillant WP en onderhoud ook door hen. Volgens de monterur prima performance.
Maar ik ben zeker geïnteresseerd in jouw instellingen.

• Amersfoort
osluis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:09:
[...]

Je maakt de fout om te denken dat de overheid zal blijven sturen op klimaatdoelstellingen in plaats van op de boekhouding. Naarmate er meer en meer mensen overstappen op volledig elektrisch zullen ze inkomsten van de overheid teruglopen en zijn ze genootzaak om de energiebelasting te verhogen om de opbrengsten gelijk te houden Dat zie je bij de elektrische auto's al gebeuren. In verband met teruglopende accijnzen op brandstof zijn ze nu aan het kijken hoe dat ze de EV aan kunnen pakken, bijvoorbeeld met de kilometerheffing en wegenbelasting. Als je denkt dat dit met elektriciteit Voor thuisgebruik anders zal lopen kan je nog wel eens bedrogen uitkomen.
De accijns heffing op autobrandstof is onlangs niet met 20 cent opgehoogd tot het nivo van voor Corona; boekhouding is dus niet heilig.
De wegenbelasting voor EV wil men niet op gewicht belasten, want dat zou te veel afschrikken, maar op voertuig oppervlakte.
Over kilometerheffing wordt al tientallen jaren gesproken, maar er gebeurt niets. Ik verwacht dat de relatief gunstige stroomprijs wordt bekostigd uit de belastingverhoging op gas.

Nu maar weer on-topic, want het is een Sigenergy forum.

[ Voor 5% gewijzigd door Amersfoort op 04-09-2025 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Mipatje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:33:
[...]

Je hoeft niet te schrikken. Mijn gas verbruik voor ik de WP had was ongeveer 3500 kuub. Ik heb een bungalow. Mijn Energie label is A +++.. Inpandige ruimte 350m2 waarvan 245 M2 met vloerverwarming.
Het gebruik is wat het is. Ik wil mijn huis lekker warm hebben. Overdag 21 graden bevalt me prima. De koeling is te verwaarlozen rond de 200kwh per jaar. Heb nog een waterchiller maar deze draait alleen op PV.
Ik heb een hybride systeem en wil niet van het gas af. Hoewel ik in de 4 winters nooit het gas heb gebruikt. De WP redt het. Wel nog gas voor WW en koken. 240 kuub/jaar.
Vaillant WP en onderhoud ook door hen. Volgens de monterur prima performance.
Maar ik ben zeker geïnteresseerd in jouw instellingen.
Ah ja dat verklaart een hoop. Dat is heel veel oppervlakte. Ik doe ca. 150m2 op 20c in de vloer. Low and slow zeg maar.

Qua settings doe ik in de winter dit:

Tarieven: max winst
In = 1.21+kaal+14cent
Uit (nieuw ivm zonnebonus) = 1.1+kaal+5cent
(mag ook meer dan 5, maar ik merk dat die met 5 of 6 al de juiste momenten pakt om te verkopen en het is redelijk realistisch zonder salderen!)

Je kan ook veel meer doen qua uit, maar dan heb je kans dat die 2 of soms wel 3 keer per dag gaat laden en ontladen.

Dan slaapstand/powersave modus met trashhold 400-500w (simpelweg waneer je wilt dat stroom van de batterij gaat ipv het net)

Waarom slaapstand? Snachts zijn de tarieven goedkoop in de winter ivm wind en ik hoef niet perse elk uur bijna 200w erdoorheen te jagen. Van 22:00 tot 7:00 gebeurt er niks in ons huishouden en kan die prima slapen tenzij opladen natuurlijk. Zo leef je direct van het net/grid alsof je geen batterij zou hebben.

Daarmee bespaar je ongeveer 2/3kWh per dag mee.

In de voorjaar, zomer en najaar doe ik geen slaapstand omdat de tarieven juist duur zijn in de avond. Dan wil ik juist geen net/grid. Dus ergens in november zal die aangaan.

• Djaro
Sando schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:23:
Exclusief zonnepanelen wordt een lastige, ik zie geen formule om dat tevoorschijn te toveren.
Die opbrengst van de panelen worden juist door de batterij enorm verbeterd. ipv terugleveren om 14:00 zorgt de batterij ervoor dat dit savonds gebeurd als het 30+ cent is.
Door simpelweg de opbrengst eraf te gaan trekken klopt het niet.

Ik kan ook geen history aanleveren , omdat ik pas sinds kort dynamisch gebruik , hiervoor was het zelfconsumptie zonder AI al dik een jaar.
Feit is dat ik geld toe krijg zelfs met aftrek van de vaste aansluitkosten en het veel laden van 2 evs, nog even kijken wat de wintermaanden doen.

Als je wilt deel ik hoe het vandaag heeft gedraaid, want er is niet zoveel zonne opbrengst vandaag, dus gaat de batterij veel importeren en exporteren om te verdienen. En ik laad geen autos vandaag.
Dus dan is het misschien makkelijker om een inzicht te krijgen als die factoren een dagje niet meespelen.

Let wel , je omvormer capaciteit is ook van belang, plus wat voor verbinding je naar de grid hebt, als je 50kw hebt in je batterij en je kan maar 10kw uploaden per uur als er een leuke prijs is dan schiet het ook niet op.
Dat moet je allemaal op elkaar afstemmen zodat het optimaal loopt.

• Mipatje
Bschnitz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:05:
[...]

Ah ja dat verklaart een hoop. Dat is heel veel oppervlakte. Ik doe ca. 150m2 op 20c in de vloer. Low and slow zeg maar.

Qua settings doe ik in de winter dit:

Tarieven: max winst
In = 1.21+kaal+14cent
Uit (nieuw ivm zonnebonus) = 1.1+kaal+5cent
(mag ook meer dan 5, maar ik merk dat die met 5 of 6 al de juiste momenten pakt om te verkopen en het is redelijk realistisch zonder salderen!)

Waarom zonder salderen t/m 2026 hebben we toch nog salderen. Ik heb zoals ik eerder schreef met mijn instelling 1,21 tennet +14,29 in de 31 dagen van augustus, 900Kwh geladen zijn 28 cycle is nog geen cycle /dag.

Je kan ook veel meer doen qua uit, maar dan heb je kans dat die 2 of soms wel 3 keer per dag gaat laden en ontladen.

Dan slaapstand/powersave modus met trashhold 400-500w (simpelweg waneer je wilt dat stroom van de batterij gaat ipv het net)

Waarom slaapstand? Snachts zijn de tarieven goedkoop in de winter ivm wind en ik hoef niet perse elk uur bijna 200w erdoorheen te jagen. Van 22:00 tot 7:00 gebeurt er niks in ons huishouden en kan die prima slapen tenzij opladen natuurlijk. Zo leef je direct van het net/grid alsof je geen batterij zou hebben.
Daarmee bespaar je ongeveer 2/3kWh per dag mee.

Ik wil graag dat dat de WP tussen 00:00 en 06.00 mijn huis op temp gaat brengen in principe moet hij dat dan van de grid doen

In de voorjaar, zomer en najaar doe ik geen slaapstand omdat de tarieven juist duur zijn in de avond. Dan wil ik juist geen net/grid. Dus ergens in november zal die aangaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mipatje op 04-09-2025 15:01 ]

• Bas Post
Wie van jullie hebben de installatie laten doen door Thuisbatterij Nederland? En wat zijn jullie ervaringen?
Met name after service?

Ik begin steeds meer geïrriteerd te raken door hun service. Ze nemen de telefoon niet meer op, zowel bij verkoop als klantenservice. Via mail reageren ze ook niet meer.
Ik heb een aantal vragen en kwaliteit probleempjes die opgelost moeten worden, maar krijg gewoon geen gehoor meer.

BP on the move!!!

• Bschnitz
Omdat ik meer lever dan ik afneemt en dus geen energiebelasting (13/14c) krijg op een redelijk deel van mijn teruglevering.

• Djaro
Bschnitz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:11:
[...]

Omdat ik meer lever dan ik afneemt en dus geen energiebelasting (13/14c) krijg op een redelijk deel van mijn teruglevering.
Moet je hem niet in slaap modus zetten in de winter, en laten downloaden en uploaden , download je meer dan je upload en trek je het verschil recht.. :+
moet je wel je prijzen fatsoeneren O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Bas Post schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:01:
Wie van jullie hebben de installatie laten doen door Thuisbatterij Nederland? En wat zijn jullie ervaringen?
Met name after service?

Ik begin steeds meer geïrriteerd te raken door hun service. Ze nemen de telefoon niet meer op, zowel bij verkoop als klantenservice. Via mail reageren ze ook niet meer.
Ik heb een aantal vragen en kwaliteit probleempjes die opgelost moeten worden, maar krijg gewoon geen gehoor meer.
Tot nu toe goede ervaring; ook met de (tot nu toe weinige) aftersales die ik nodig heb gehad. Heb 2x contact opgenomen per e-mail na levering en beide keren zeer snel (=binnen 1 uur) geholpen. De tweede keer was zelfs op een zaterdagavond.

• Bschnitz
Djaro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:34:
[...]

Moet je hem niet in slaap modus zetten in de winter, en laten downloaden en uploaden , download je meer dan je upload en trek je het verschil recht.. :+
moet je wel je prijzen fatsoeneren O-)
Zeker waar met die 80% RTE tussen inkoop en verkoop kan er uiteindelijk wel komen, maar dat is niet bepaald milieuvriendelijk.

Ook zit je met een limit bij zonneplan voor salderen tot 7500kWh, daar zou ik dan overheen komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Bschnitz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:00:
[...]

Zeker waar met die 80% RTE tussen inkoop en verkoop kan er uiteindelijk wel komen, maar dat is niet bepaald milieuvriendelijk.

Ook zit je met een limit bij zonneplan voor salderen tot 7500kWh, daar zou ik dan overheen komen...
ik heb nog nooit gehoord van een limiet van 7500... heb je linkje ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
Djaro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:06:
[...]

ik heb nog nooit gehoord van een limiet van 7500... heb je linkje ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8zF7BgtseRyhbzVWmk8uIl-9iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I8Jt1ThQbogtrNTI4TnHRo75.png?f=fotoalbum_large

https://www.zonneplan.nl/energie/zonnepanelen
Onderaan de pagina, onder de link "Bekijk de voorwaarden van de zonnebonus"

[ Voor 11% gewijzigd door Bas Post op 04-09-2025 16:14 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Bas Post schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:12:
[...]

[Afbeelding]

das alleen de bonus die dan vervalt, niet het salderen

• Bschnitz
Bas Post schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:12:
[...]

[Afbeelding]

Ah dat gaat alleen om de bonus, dus salderen zelf kan je wel verder. Heb ik blijkbaar fout begrepen.

• Djaro
Bschnitz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:19:
[...]

Ah dat gaat alleen om de bonus, dus salderen zelf kan je wel verder. Heb ik blijkbaar fout begrepen.
Lol, en het is milieuvriendelijker als je wel je batterij het op de piekmoment oplaad en ontlaad als het nodig is, dan voorkom je juist dat er ergens een kolen/gas brander aangaat.

• Bschnitz
Djaro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:22:
[...]

Lol, en het is milieuvriendelijker als je wel je batterij het op de piekmoment oplaad en ontlaad als het nodig is, dan voorkom je juist dat er ergens een kolen/gas brander aangaat.
Ontladen doe ik sowieso tijdens piek, alleen opladen doe ik alleen in de winter ivm gebrek aan zon.

Zou het wel doen als mijn accu 2x zo groot was, maar dat is die niet en ik produceert al meer dan genoeg stroom 🤪.

• Djaro
Amersfoort schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:10:
[...]

• minder onbalans
  • meer solarproductie
  • meer opslagcapaciteit
ik denk vanaf 2027 veel meer onbalans, ivm het afschaffen van salderen gaan slimme systemen die op dynamische contracten zitten (zoals iedereen in dit topic) veel minder importeren exporteren omdat het domweg niet loont.

Ik mis de logica van overheidsstimulans om van het gas af te gaan en daardoor de stroom goedkoper gaat worden.
Volgens mij zijn het 2 totaal verschillende partijen, en hoe meer er van het gas af gaan , hoe duurder de vaste lasten gaan worden, die worden volgens mij gedeeld door het aantal gebruikers die nog wel gas gebruiken.
Koffiedik kijken blijft leuk

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:49
Mipatje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:50:
[...]

Voorstel herformulering
Ik vind de definitie/formule €/kWh (opbrengst ÷ batterijcapaciteit) interessant, omdat daarin impliciet niet alleen de inkoopkosten (kWh afname) maar ook de gekozen SOC-vensters en strategieën hun weerslag vinden. Mocht ik die filosofie verkeerd begrijpen, dan hoor ik graag jullie correctie.

De septembertest is inmiddels gestart. Hiervoor heb ik de tabel uitgebreid met twee extra kolommen (zie rechterzijde in de bijlage).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vu1dguWzUFqgpxYrutUcx2SxX3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFbaHRIv4tc8tIV4fiAYXV6J.jpg?f=fotoalbum_large
De inkomsten en kosten komen rechtstreeks van Tibber. De kWh-waarden “naar net” en “van net” komen uit HomeWizard, omdat die op twee decimalen nauwkeurig meten en exact aansluiten bij de Tibber-factuur.

Voor de Sigen-kWh heb ik de waarde van Mipatje (32 kWh). Die van Kliffen en Djaro moet ik nog terugzoeken; alle hulp daarbij is welkom.

Persoonlijk denk ik niet dat €/kWh een harde waarde geeft, maar het kan wél een bruikbare indicatie vormen bij het vergelijken van strategieën. Uiteindelijk corrigeert de jaarafrekening toch nog op basis van verbruik, teruglevering en heffingen.

EDIT:
Uiteraard worden, net als in eerdere tests, ook de screendumps toegevoegd van de productie- en consumptievoorspelling (kW) én de prognose van de nutstarieven (menu Hoe werkt het systeem?).

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 04-09-2025 20:37 ]

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Djaro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:20:
[...]

dat is bizar duur, 10 panelen van 440w kosten 750 incl btw ?
ik kom ze wel op je dak omwisselen hoor voor 3000 :P

https://www.solar-outlet....epaneel.html?id=290046388
Haha tnx voor het delen.
Al zal de installatie hier niet goedkoop zijn, alles moet met een kraan omdat je niet over ons dak kunt lopen (is volledig paneel zonder dakpannen eronder).
Maar idd interessante prijzen

• Djaro
duoruvis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:04:
[...]
Voorstel herformulering
Ik vind de definitie/formule €/kWh (opbrengst ÷ batterijcapaciteit) interessant, omdat daarin impliciet niet alleen de inkoopkosten (kWh afname) maar ook de gekozen SOC-vensters en strategieën hun weerslag vinden. Mocht ik die filosofie verkeerd begrijpen, dan hoor ik graag jullie correctie.

De septembertest is inmiddels gestart. Hiervoor heb ik de tabel uitgebreid met twee extra kolommen (zie rechterzijde in de bijlage).
[Afbeelding]
De inkomsten en kosten komen rechtstreeks van Tibber. De kWh-waarden “naar net” en “van net” komen uit HomeWizard, omdat die op twee decimalen nauwkeurig meten en exact aansluiten bij de Tibber-factuur.

Voor de Sigen-kWh heb ik de waarde van Mipatje (32 kWh). Die van Kliffen en Djaro moet ik nog terugzoeken; alle hulp daarbij is welkom.

Persoonlijk denk ik niet dat €/kWh een harde waarde geeft, maar het kan wél een bruikbare indicatie vormen bij het vergelijken van strategieën. Uiteindelijk corrigeert de jaarafrekening toch nog op basis van verbruik, teruglevering en heffingen.

EDIT:
Uiteraard worden, net als in eerdere tests, ook de screendumps toegevoegd van de productie- en consumptievoorspelling (kW) én de prognose van de nutstarieven (menu Hoe werkt het systeem?).
Ik zou wel graag de echte resultaten dan ook zien van 2027, das grofweg 1/3 van wat je ziet in de Tibber app schat ik omdat die er nog wel energiebelasting en btw erbij rekent qua verdienste ?

Begrijp ik het goed dat je mijn setup moet weten ?

• duoruvis
Djaro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:44:
[...]

Ik zou wel graag de echte resultaten dan ook zien van 2027, das grofweg 1/3 van wat je ziet in de Tibber app schat ik omdat die er nog wel energiebelasting en btw erbij rekent qua verdienste ?

Begrijp ik het goed dat je mijn setup moet weten ?
Nee hoor, je setup inclusief je 2027-strategie heb ik netjes binnen. Mijn vraag gaat puur over de toevoeging €/kWh: wat is de capaciteit van jouw batterij?

• Djaro
duoruvis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:52:
[...]
Nee hoor, je setup inclusief je 2027-strategie heb ik netjes binnen. Mijn vraag gaat puur over de toevoeging €/kWh: wat is de capaciteit van jouw batterij?
ah die probeerde ik nou net zo lang mogelijk geheim te houden :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j5LfwvIHcCjnF-0AIpSA4Qj-fY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XJ0nuc2ddXPyCA4IE1bwifmD.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Djaro op 04-09-2025 21:06 ]

• kliffen
duoruvis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:04:
[...]

Voorstel herformulering

[Afbeelding]

EDIT:
Ik heb er 32 kWh

• Los Tigros
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 09:33
Ik krijg sinds vandaag ineens deze error: Fout: Error writing registers:
code:
1
 ModbusClientMixin.write_registers() got an unexpected keyword argument 'slave'.

Heeft weken gewerkt. Ben ik de enige? Lijkt erop alsof er niks geschreven kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Los Tigros op 04-09-2025 21:02 ]

• duoruvis
Djaro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:57:
[...]

ah die probeerde ik nou net zo lang mogelijk geheim te houden :*)
[Afbeelding]
Haha, dat geheim is niet lang bewaard gebleven 😄. Dank voor je aanvulling Djaro! Met die 93,56 kWh batterij hebben we nu alle gegevens compleet om de €/kWh toevoeging netjes mee te nemen – echt een beest van een setup.

• Djaro
duoruvis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:04:
[...]

Haha, dat geheim is niet lang bewaard gebleven 😄. Dank voor je aanvulling Djaro! Met die 93,56 kWh batterij hebben we nu alle gegevens compleet om de €/kWh toevoeging netjes mee te nemen – echt een beest van een setup.
Jep heel blij mee met het speelgoed.

Daarover gesproken , ik wil een V2X test doen om ook wat terug te doen voor wat jij doet, door een hele dag op een auto te draaien met de EVDC V2x functie.
Jij nog wensen qua setup, of wat je wil zien aan eindresultaat screenshots ?

• duoruvis
Djaro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:09:
[...]

Jep heel blij mee met het speelgoed.

Daarover gesproken , ik wil een V2X test doen om ook wat terug te doen voor wat jij doet, door een hele dag op een auto te draaien met de EVDC V2x functie.
Jij nog wensen qua setup, of wat je wil zien aan eindresultaat screenshots ?
Haha, mooi om te horen dat je er zo blij mee bent! 😄
Voor mezelf heb ik geen specifieke wensen voor een V2X-test, simpelweg omdat ik geen EV of laadpaal heb en er dus weinig directe ervaring mee kan koppelen.

Je aanbod is wél heel waardevol voor het topic. Daar leven namelijk veel vragen rond V2X: bijvoorbeeld AC-DC vs. DC-DC, laad-/ontlaadverliezen, stabiliteit en wat je in de praktijk een dag lang vanuit de auto kunt voeden. Als je dat soort zaken kunt meenemen in je test en screenshots, dan hebben veel anderen daar waarschijnlijk enorm veel baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 16:15
Welke leverancier is nu aan te raden met een thuisbatterij (sigenstor 36kw)
Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste