Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:39
AI samenvatting van RTL nieuws bericht van vandaag (https://www.rtl.nl/nieuws...eens-stuk-minder-nog-maar):

Eigenaren van slimme thuisbatterijen zien hun maandelijkse opbrengsten flink verminderen: waar ze vorig jaar gemiddeld zo’n €175 per maand verdienden, is dat nu gedaald naar €90. Onderzoeksbureau CE Delft waarschuwde eerder al dat terugverdienen waarschijnlijk 15 jaar zou duren—ongeveer de levensduur van de batterij.

Aanbieders zoals Zonneplan beloofden aanvankelijk dat terugverdienen binnen vijf jaar mogelijk was via onbalansvergoedingen, maar dat bleek optimistisch. Technische ontwikkelingen – zoals aansluiting op het Europese Picasso-platform waardoor netbalans sneller geregeld wordt, een nieuw algoritme voor beter datadeelbeheer en dalende elektriciteitsprijzen – hebben de inkomsten verlaagd.

Bovendien wordt de markt verzadigd: steeds meer thuisbatterijen functioneren op dezelfde onbalansmarkt, waardoor de “taart” per speler kleiner wordt. Volgens Zonneplan kan de terugverdientijd nu variëren van 4 tot 14 jaar, afhankelijk van de scenario’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat de onbalans markt veel minder interessant wordt was al een tijdje bekend. Er stappen grote partijen in die onbalans veel beter kunnen regelen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 16:06
@Sando Zoals belooofd de opbrengst van gisteren met relevante charts die ik eruit kan trekken.
Zonneopbrengst vervalt hier tegen eigen gebruik, dus blijf het handelen over, heb je hier wat aan of heb je andere charts nodig ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keabq4ELGXP-Yo7j5akKh0iaweI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUNG5MBGATOpr05iG49TDua1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbYDdEGGGKyKqgpdCzFSkS5Gel0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVPTxWRfU9FRgzoxBS85LO2n.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIViWpGcycFbW8WUx000pl9DdK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dwDQyvy2QDjKMY4q2QnZcOB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3X3nqkSwe5uRw_fIVifj34v014=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdCJGibhpPh6EMn8MufFZBJO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Djaro op 05-09-2025 10:40 . Reden: SOC chart toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:43
Djaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:28:
@Sando Zoals belooofd de opbrengst van gisteren met relevante charts die ik eruit kan trekken.
Zonneopbrengst vervalt hier tegen eigen gebruik, dus blijf het handelen over, heb je hier wat aan of heb je andere charts nodig ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jij hebt zoveel opwek en eigen gebruik dat puur de ‘handel’ overblijft. Prachtig verschil tussen inkoop en verkoop prijs. Dit is precies waarom onbalanshandel hier niet tegenop kan momenteel. Je hebt dan wel onbalansopbrengst, maar die valt weg omdat dan de inkoop en verkoop prijzen zo’n beetje omgedraaid zijn en je daar verlies maakt (ook al is er de zgn Epex correctie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Dat ziet er heel netjes uit. Is dat allemaal één dag? Heb je 60 zonnepanelen? En die batterij is dat inclusief auto? Het zijn grote cijfers voor één dag. Vergeleken daarbij ben ik een kleintje.

Ik had gister weinig eigen gebruik want ik heb mijn auto niet gebruikt. (Bij mij staat er geen minteken voor, maar dit is de opbrengst: )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cToKU5h3BDDEXiXQgf-Io9HWZ_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X6cHqefqNXcPLtafwTd1yOpx.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4YRwhyIgi-tGKIqRb-BKU4yE3E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/viCF6Q3wTESUBSQTZrD4z450.png?f=fotoalbum_large

Als jij nu al weet dat je -€16,49 betaalt voor gister, dan doet zonneplan toch iets beter, in ieder geval de app. Want ik krijg dus €6,79 terug, maar mijn kosten zijn €6,92, alleen gaat daar de inkoopprijs van de onbalanshandel nog van af. Ik ga er van uit dat dat ongeveer de helft is. Maar die correctie gebeurt pas op de volgende factuur.
kliffen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:41:
Dit is precies waarom onbalanshandel hier niet tegenop kan momenteel. Je hebt dan wel onbalansopbrengst, maar die valt weg omdat dan de inkoop en verkoop prijzen zo’n beetje omgedraaid zijn en je daar verlies maakt (ook al is er de zgn Epex correctie).
Kan je toelichten wat je bedoelt met omgedraaide prijzen? Ik maak toch ook geen verlies?

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 05-09-2025 11:16 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:30
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaaf! Ik heb vergelijkbare resultaat gisteren, maar met minder grote accupakket:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnRrec8E_6m-VGFLeRNgUmkbUWI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6eA9gyNycvVKint2KVafobXX.png?f=fotoalbum_large

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Amersfoort schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:27:
AI samenvatting van RTL nieuws bericht van vandaag (https://www.rtl.nl/nieuws...eens-stuk-minder-nog-maar):

Eigenaren van slimme thuisbatterijen zien hun maandelijkse opbrengsten flink verminderen: waar ze vorig jaar gemiddeld zo’n €175 per maand verdienden, is dat nu gedaald naar €90. Onderzoeksbureau CE Delft waarschuwde eerder al dat terugverdienen waarschijnlijk 15 jaar zou duren—ongeveer de levensduur van de batterij.

Aanbieders zoals Zonneplan beloofden aanvankelijk dat terugverdienen binnen vijf jaar mogelijk was via onbalansvergoedingen, maar dat bleek optimistisch. Technische ontwikkelingen – zoals aansluiting op het Europese Picasso-platform waardoor netbalans sneller geregeld wordt, een nieuw algoritme voor beter datadeelbeheer en dalende elektriciteitsprijzen – hebben de inkomsten verlaagd.

Bovendien wordt de markt verzadigd: steeds meer thuisbatterijen functioneren op dezelfde onbalansmarkt, waardoor de “taart” per speler kleiner wordt. Volgens Zonneplan kan de terugverdientijd nu variëren van 4 tot 14 jaar, afhankelijk van de scenario’s.
Je weet dat dit over de onbalansmarkt gaat, de optie EMS in de sigenergy waar je je investering uit handen geeft aan een bedrijf die van alles beloofd ?
Dit is niet waar wij het over hebben, de meeste hebben het hier in dit topic over de eigen controle met dynamische contracten, weliswaar een soort onbalans maar zeer zeker niet hetzelfde.
Dit artikel raakt mij dan ook niet qua terugverdientijd wat mij betreft.
Dat is meer een artikel voor het Frank energie/Zonneplan nexus topic.
daemonix schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:37:
Dat de onbalans markt veel minder interessant wordt was al een tijdje bekend. Er stappen grote partijen in die onbalans veel beter kunnen regelen.
Maar de dynamische markt lijkt mij voorlopig hetzelfde te blijven met de day ahead prijzen, er zit altijd ergens een dip door teveel wind/zon, niet zo extreem als bij die onbalans handel , en die extremen verdwijnen nu lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bas Post schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:19:
Ik heb vergelijkbare resultaat gisteren, maar met minder grote accupakket:
Jij zet zelfs je telefoon in voor de onbalanshandel? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ELWfeig9Ade2RC810QH02vOGko=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LJb6IoWNflYLZgHrOsqqrIH4.png?f=user_large :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:49
Amersfoort schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:27:

Ik draai nog niet lang genoeg mee in de onbalans handel om er veel zinnigs over te kunnen zeggen, maar het valt mij wel op dat er heeeel vaak in RT2 modus gedraaid wordt. Voor mij de indicatie dat er te veel partijen aan de zijlijn staan te trappelen om van het net op te nemen of er juist in te pompen.

Ik heb de batterij niet gekocht voor de handel, maar wou er tot 2027 wel een beetje van mee profiteren. Oftewel, ik zit er niet zo mee.

Ik verwacht wel dat in 2027 veel private opslagcapaciteit weg gaat vallen. Ben benieuwd wat het gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Djaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:21:
Dit is niet waar wij het over hebben (...)
Dat is meer een artikel voor het Frank energie/Zonneplan nexus topic.
De Sigenstor is een moderne batterij die allerlei functies heeft, waaronder VPP-modus. Het is dus naar mijn mening wel relevant om dat artikel van @Amersfoort hier te bespreken. Als je veel interesse hebt in die day-ahead markt zonder geneuzel over de features van de Sigenstor, is er ook het batterij-agnostische Grote Day-Ahead Prijzen topic.

Misschien zie ik een perverse prikkel over het hoofd, maar als de onbalanshandel oninteressant wordt, dan lijkt het mij dat providers zelf terugschakelen naar day-ahead prijzen? Ze zullen immers meer klanten krijgen/behouden als ze meer opleveren. Niet iedereen is technisch genoeg om dat allemaal zelf in te stellen, dus zal EMS een interessante optie blijven.
de dynamische markt lijkt mij voorlopig hetzelfde te blijven met de day ahead prijzen
De dynamische markt werkt toch door de onbalans van vraag en aanbod te voorspellen? Als de onbalansmarkt inzakt, dan zal de dynamische markt volgen lijkt mij. Dan is het op lange termijn slecht nieuws voor iedereen.

[ Voor 39% gewijzigd door Sando op 05-09-2025 11:47 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Sando schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:14:
[...]

Dat ziet er heel netjes uit. Is dat allemaal één dag? Heb je 60 zonnepanelen? En die batterij is dat inclusief auto? Het zijn grote cijfers voor één dag. Vergeleken daarbij ben ik een kleintje.

Ik had gister weinig eigen gebruik want ik heb mijn auto niet gebruikt. (Bij mij staat er geen minteken voor, maar dit is de opbrengst: )
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als jij nu al weet dat je -€16,49 betaalt voor gister, dan doet zonneplan toch iets beter, in ieder geval de app. Want ik krijg dus €6,79 terug, maar mijn kosten zijn €6,92, alleen gaat daar de inkoopprijs van de onbalanshandel nog van af. Ik ga er van uit dat dat ongeveer de helft is. Maar die correctie gebeurt pas op de volgende factuur.

[...]

Kan je toelichten wat je bedoelt met omgedraaide prijzen? Ik maak toch ook geen verlies?
Bij Frank kan je dat niet zo duidelijk zien, pas op de eindafrekening. Toen ik onbalans deed zag ik dat de gemiddelde inkoopprijs bv 21 cent was en de verkoop 19. De kosten voor inkoop zijn daarmee veel hoger dan de 15 cent zoals hierboven bij zonneplan en de opbrengsten voor verkoop veel lager. Dat verschil (en zeker omdat Frank geen enkele rekening houdt met je PV opbrengst) is zeker net zo groot (en in mijn geval groter) als de verdiensten met onbalanshandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

kliffen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:40:
[...]

Bij Frank kan je dat niet zo duidelijk zien, pas op de eindafrekening. Toen ik onbalans deed zag ik dat de gemiddelde inkoopprijs bv 21 cent was en de verkoop 19. De kosten voor inkoop zijn daarmee veel hoger dan de 15 cent zoals hierboven bij zonneplan en de opbrengsten voor verkoop veel lager.
Maar dat zijn day-ahead prijzen die je zag. De onbalansprijzen worden pas gecorrigeeerd op de kortingsfactuur. Frank in de app zegt bijvoorbeeld dat inkoop 21 cent is, maar als hij dan toch gaat opladen, dan betekent het dat de onbalansprijs onder die day-aheadprijs ligt. Volgens de factuur betaal je dan bijvoorbeeld 20 kWh keer 21 cent, maar op de kortingsfactuur gaat die 20 keer 21 cent er weer af, plus nog de van onbalans-inkoop vs onbalans-verkoop. Frank Energie staat niet voor niets vaak bovenaan op de ranglijst van handelsresultaten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Sando schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:14:
[...]

Ik had gister weinig eigen gebruik want ik heb mijn auto niet gebruikt. [small](Bij mij staat er geen minteken voor, maar dit is de opbrengst: )

Ja 1 dag , 70 panelen.
Nee 2 batterijen, = 93,5 kw
auto ga ik testen aankomende week met V2x die heeft 78kw

Ik snap die frank factuur nog steeds niet, vaag hoor, maar komt er op neer dat je verlies heb gemaakt ?
Bij mij zijn alle inkoopskosten eraf, eigen verbruik ook, enige wat je niet ziet zijn de maandelijkse aansluitkosten van 3x40a en 8 euro leveringskosten van zonneplan thats it.
Sando schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:37:
[...]
De Sigenstor is een moderne batterij die allerlei functies heeft, waaronder VPP-modus. Het is dus naar mijn mening wel relevant om dat artikel van @Amersfoort hier te bespreken. Als je veel interesse hebt in die day-ahead markt zonder geneuzel over de features van de Sigenstor, is er ook het batterij-agnostische Grote Day-Ahead Prijzen topic.

Misschien zie ik een perverse prikkel over het hoofd, maar als de onbalanshandel oninteressant wordt, dan lijkt het mij dat providers zelf terugschakelen naar day-ahead prijzen? Ze zullen immers meer klanten krijgen/behouden als ze meer opleveren. Niet iedereen is technisch genoeg om dat allemaal zelf in te stellen, dus zal EMS een interessante optie blijven.

[...]

De dynamische markt werkt toch door de onbalans van vraag en aanbod te voorspellen? Als de onbalansmarkt inzakt, dan zal de dynamische markt volgen lijkt mij. Dan is het op lange termijn slecht nieuws voor iedereen.
Je bijgewerkte reply is een stuk liever :>

Maar je hebt gelijk , zal inderdaad niet voor iedereen spreken hoor, dacht alleen dat het niet veel zin heeft om in dit topic aanwezig te zijn als je niet kan tweaken met je settings, het grootste deel gaat over dynamisch zover ik gevolgd heb en met ems/vpp heb je 0 controle.

Je laatste punt klinkt inderdaad heel logisch, hopelijk wordt het geen waarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Sando schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:04:
[...]

Maar dat zijn day-ahead prijzen die je zag. De onbalansprijzen worden pas gecorrigeeerd op de kortingsfactuur. Frank in de app zegt bijvoorbeeld dat inkoop 21 cent is, maar als hij dan toch gaat opladen, dan betekent het dat de onbalansprijs onder die day-aheadprijs ligt. Volgens de factuur betaal je dan bijvoorbeeld 20 kWh keer 21 cent, maar op de kortingsfactuur gaat die 20 keer 21 cent er weer af, plus nog de van onbalans-inkoop vs onbalans-verkoop. Frank Energie staat niet voor niets vaak bovenaan op de ranglijst van handelsresultaten.
Nee, dat zijn geen day-ahead prijzen, maar de daadwerkelijke prijzen op de factuur. Er is weliswaar een correctie op de kortingsfactuur, maar die corrigeert alleen het verschil tussen de epex prijs en de onbalansprijs op het moment van handelen.
Moeilijk via tekst uit te leggen vind ik, maar ik doe een poging:
Bij onbalanshandel gaat Frank bv stroom kopen als de epex prijs 20 cent is en de onbalansprijs 10 cent. Jij krijgt op de kortingsfactuur 10 cent te betalen en 20 cent epex correctie. Die 20 cent betaal je op de gewone factuur. Winst is 10 cent.
Hij verkoopt bv bij onbalansprijs 10 cent als epex prijs 0 is. Jouw verdienste 10 cent. Geen epex correctie en geen bedrag op de gewone factuur. Winst weer 10 cent. Totaal heen en weer 20 cent.
Kosten die er bij Frank bijkomen zijn de inkoop en verkoopvergoeding. Die worden ook gecorrigeerd, maar de omzetverliezen van 20% worden niet meegenomen, dus 2 cent kopen gecorrigeerd en 2 cent verkopen is 1,6 cent gecorrigeerd. Los van de extra kosten die je bij Frank hebt van alle geleverde stroom buiten de onbalanshandel om en dat is bijna al je opwek die je niet zelf gebruikt, dus meestal 70%. Als je 5000kWh opwek teruglevert is dat €100.
Op diezelfde dag koopt Sigen AI stroom als epex 0 is en verkoopt als epex 20 cent is. Winst is ook dan 20 cent. Die extra kosten heb je niet bij zonneplan, je krijgt zelfs een bonus als de teruglevering tijdens daglicht is en dat was de hele zomer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Djaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:06:
Ja 1 dag , 70 panelen.
Nee 2 batterijen, = 93,5 kw
auto ga ik testen aankomende week met V2x die heeft 78kw
Jeeetje. Woon jij op een boerderij in Friesland?
Geen antwoord geven hoor, je hoeft jezelf niet te doxxen.
Je bijgewerkte reply is een stuk liever :>
Ik ben gewoon jaloers. 8)7
(Ik dacht even dat je ons weg wilde hebben uit dit topic, gelukkig is er de edit knop B) )
dacht alleen dat het niet veel zin heeft om in dit topic aanwezig te zijn als je niet kan tweaken met je settings, het grootste deel gaat over dynamisch zover ik gevolgd heb en met ems/vpp heb je 0 controle.
Behalve dan instellingen voor veiligheidsgrenzen, beschikbaarheid, backup etc. zoals de vragen waarmee ik dit topic binnenkwam: Wat zijn verstandige SOC-limits en hoeveel % backup power houden jullie aan? In mijn geval was de batterij in eerste instantie voor de backup, maar die handel is zo interessant dat mijn backup inmiddels op 25% staat. Ook kan je de laad-snelheid aanpassen. Dagelijks aan- of afmelden. Je kan bijvoorbeeld alleen de late herfst en de vroege lente meepakken vanwege de onstuimige onbalansmarkt die de wind/zon dan opleveren. Het is toch een belangrijke feature geweest bij mijn keuze voor deze batterij.

Het is een beetje als die dure Asus routers met "aiProtection". Dan regelt TrendMicro (geloof ik) je security en alle DNS-verkeer wordt omgeleid. Je kunt ook zelf PFSense en PiHole draaien op een kleine server. Maar ook met aiProtection blijft de Asus router een mooi ding met veel instellingen die niets met de DNS-routing en firewall te maken hebben, terwijl dat in feite wel de hoofdzaak is bij internet.

Wat ik wel graag zou willen is dat je de zonne-energie toch kunt opslaan. De Sigenstor is de enige die live weet hoeveel je opwekt. Waarom kan dat ondanks de VPP/EMS niet gewoon ook naar de batterij gaan, en op de onbalansmarkt verkocht worden? Ik weet niet wat het probleem is.

Verder blijf ik me frustreren over de onduidelijkheid van Frank Energie om gewoon het totale kostenplaatje per dag per bron te zien. Dat heeft mede te maken met hun implementatie waarbij ze volgens mij dingen achteraf berekenen op een ander systeem. En dat zouden ze moeten oplossen. Maar ik ben ook geintrigeerd door de onbalansmarkt. Volgens mij is die day-ahead prijzenmarkt vooral lucratief als je veel zonnepanelen hebt en dus je strategie (geautomatiseerd) kunt inplannen. Als je bij wijze van spreken alleen een thuisbatterij hebt zonder zonnepanelen, volgens mij kan day-ahead dan niet op tegen onbalans. Het blijft allemaal lastig vergelijken.

Als laatste ben ik als Tweaker principiëel voorstander van vrije keus en open standaarden. Dus heb ik Frank Energie ook een beetje uit principe vanwege de vrije batterijkeuze. Als de onbalansmarkt duidelijk en consequent zwakker presteert dan day-ahead in mijn situatie, dan wordt het tijd om providers te gaan vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 05-09-2025 13:09 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@kliffen ik denk dat ik je snap, hoewel je dan wel een negatief scenario voor onbalans hebt. Maar hoef je op EPEX dan geen energiebelasting te betalen?
kliffen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:41:
[...]

Op diezelfde dag koopt Sigen AI stroom als epex 0 is en verkoopt als epex 20 cent is. Winst is ook dan 20 cent.
Ik dacht dat als je zelf koopt in plaats van je provider, dat je dan 15 cent energiebelasting en BTW betaalt ookal is de inkoopprijs 0. Dus dan is de winst nog 5 cent in plaats van 20 cent. Als je provider handelt in VPP-modus, dan zijn ze vrijgesteld van belastingen.

De inkoopvergoeding bij Frank (15%, net opgezocht), zoiets heb je niet bij Zonneplan? Ze zullen toch ergens op moeten verdienen. Zijn de vaste lasten hoger?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:35
Toen ik offertes ben gaan opvragen bij enkele leveranciers ook van Signenergy wilde ik per se een 17Kw omvormer hebben. Mijn Solaredge is ook 17Kw. Ik heb een 3x25 A aansluiting. Hier kan per fase max 5,750 KVA maximaal dus totaal 17,25KVA. De firma Hoppenbrouwer wilde max 12kwh omvormer leveren die heb ik toen laten schieten.
Een paar dagen geleden was de prijs om 20:00 uur 38 cent Ik heb toen een uur lang 16kwh ( mag maximaal bij 3x25A terug geleverd worden) naar de grid gestuurd en mijn eigen woning had op dat moment ook nog 1Kwh nodig. Ik ben dus heel blij met mijn 17Kw omvormer. Mijn 32 KWh accu kunnen in 2 uur vol of leeg gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Sando schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:26:
@kliffen ik denk dat ik je snap, hoewel je dan wel een negatief scenario voor onbalans hebt. Maar hoef je op EPEX dan geen energiebelasting te betalen?

[...]

Ik dacht dat als je zelf koopt in plaats van je provider, dat je dan 15 cent energiebelasting en BTW betaalt ookal is de inkoopprijs 0. Dus dan is de winst nog 5 cent in plaats van 20 cent. Als je provider handelt in VPP-modus, dan zijn ze vrijgesteld van belastingen.

De inkoopvergoeding bij Frank (15%, net opgezocht), zoiets heb je niet bij Zonneplan? Ze zullen toch ergens op moeten verdienen. Zijn de vaste lasten hoger?
Energiebelasting betaal je altijd, die liet ik in de berekening buiten beschouwing, omdat de salderingsregeling nog bestaat krijg je die ook weer terug bij terugleveren. Frank laat in zijn afrekening ook de energiebelasting buiten beschouwing.

Er is bij zonneplan ook een inkoopvergoeding van 2 cent, maar die krijg je bij teruglevering ook weer terug. Is dus volledige saldering. Bij Frank betaal je 1,8 cent als je koopt en je betaalt weer 1,2 cent als je verkoopt.
Heen en weer bij Frank kost dus 3 cent /kWh en bij Zonneplan is dat voor niets.

Op sommige dagen is onbalanshandel natuurlijk superieur als er bv 2 euro wordt betaald/kWh, maar de meeste dagen is dat niet zo. Aan de ander kant is er ook een dag geweest dat ik op epex geld kreeg voor de inkoop (prijs was geloof ik -16 cent) en vervolgens voor meer dam 30 cent verkocht. Maar dat was ook een uitschieter.
In ieder geval is in mijn situatie de epex handel gemiddeld ietsje beter dan onbalans en bovendien vind ik het ook veel leuker zo om eigen stroom te gebruiken en voor te bereiden op 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Djaro schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:57:
[...]

ah die probeerde ik nou net zo lang mogelijk geheim te houden :*)
[Afbeelding]
So, das een flinke unit :). 2x6xBAT 8.0? Ben wel benieuwd naar een foto van de installatie.

Ik ben aan het overwegen mijn 3x8.0 uit te breiden met 3 batterijen. Nu blijken er net nieuwe batterijen (BAT10.0) te zijn. Ga maar eens offertes opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:49
Jay-v schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:07:
[...]

So, das een flinke unit :). 2x6xBAT 8.0? Ben wel benieuwd naar een foto van de installatie.

Ik ben aan het overwegen mijn 3x8.0 uit te breiden met 3 batterijen. Nu blijken er net nieuwe batterijen (BAT10.0) te zijn. Ga maar eens offertes opvragen.
Houdt er wel rekening mee dat de 10 onderhuids "maar" 9.04 is. ik heb er 4 van staan, wil op termijn naar 6 stuks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 22:44

HenkS

Da_king alias HenkS

n00bCoder schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:45:
Welke leverancier is nu aan te raden met een thuisbatterij (sigenstor 36kw)
Maakt in de basis geen fluit uit. Alle leveranciers met dynamisch contract kunnen.
Er zit wel wat verschil in de constructies qua afrekening. Volgens mij staat er eea in de openingspost van dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
[...]

Heb ik ook gedaan zijn €3500 per stuk incl BTW. Ik wil naar 5 batterijen kan ik eventeel ook nog de DC lader plaatsen voor V2X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:57
kliffen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:38:
[...]

Energiebelasting betaal je altijd, die liet ik in de berekening buiten beschouwing, omdat de salderingsregeling nog bestaat krijg je die ook weer terug bij terugleveren. Frank laat in zijn afrekening ook de energiebelasting buiten beschouwing.

Er is bij zonneplan ook een inkoopvergoeding van 2 cent, maar die krijg je bij teruglevering ook weer terug. Is dus volledige saldering. Bij Frank betaal je 1,8 cent als je koopt en je betaalt weer 1,2 cent als je verkoopt.

Op sommige dagen is onbalanshandel natuurlijk superieur als er bv 2 euro wordt betaald/kWh, maar de meeste dagen is dat niet zo. Aan de ander kant is er ook een dag geweest dat ik op epex geld kreeg voor de inkoop (prijs was geloof ik -16 cent) en vervolgens voor meer dam 30 cent verkocht. Maar dat was ook een uitschieter.
In ieder geval is in mijn situatie de epex handel gemiddeld ietsje beter dan onbalans en bovendien vind ik het ook veel leuker zo om eigen stroom te gebruiken en voor te bereiden op 2027.
Ik heb een contract bij Frank. Als ik onderstaande goed begrijp doe ik mijzelf met elke Kwh die ik koop en verkoop 3 cent te kort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
[...]

Volgens mij 1x6 en 1x5 en een autolader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Opie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:42:
[...]

Ik heb een contract bij Frank. Als ik onderstaande goed begrijp doe ik mijzelf met elke Kwh die ik koop en verkoop 3 cent te kort..

Je krijgt ook nog eens 2c en 10% extra tijdens zon.

Dus eerder 6/7c verschil :)

https://www.zonneplan.nl/...n-introduceert-zonnebonus

[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 05-09-2025 15:59 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Opie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:42:
[...]

jep ... je geeft iemand die bij elke aankoop en verkoop geld aan je verdiend de volledige controle over wanneer die dat gaat doen, voor hun geen verschil of die transactie 4 cent of 10 cent oplevert.. no go voor mij iig
Mipatje schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:43:
[...]

Volgens mij 1x6 en 1x5 en een autolader
jep 6x8 en 5x9 (bat 10) plus evdc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
Djaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:00:
[...]

jep ... je geeft iemand die bij elke aankoop en verkoop geld aan je verdiend de volledige controle over wanneer die dat gaat doen, voor hun geen verschil of die transactie 4 cent of 10 cent oplevert.. no go voor mij iig

[...]

jep 6x8 en 5x9 (bat 10) plus evdc
n.m.m. heb je zo wie zo 5 cent afschrijving per KWh. Tel daar nog 10% batterij verlies bij op dan is 6 cent de minimale vergoeding die je per kwh nodig hebt.
Met PV stroom is dat denk ik geen probleem. Ik ben echt heel benieuwd hoe ik het er in de winter vanaf ga brengen. De goede coefficienten en snel op-en ontladen lijkt me dan cruciaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djaro
V2x

Ik ben van plan om een test te doen en daadwerkelijk het hele huis te draaien op een auto batterij en hier de resultaten te delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1oVKpWQd0qRiH8VLmJEfcx1urg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WZY5bRCWn3VBpqfOHkXa45Z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg 3 keuzes bij het selecteren van V2x bediening en mocht je overwegen om dit aan te schaffen zie je de mogelijkheden alvast.

optie 1 (die ga ik waarschijnlijk het eerst testen), let ook op de eis van gateway voor noodstroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOjbqXtP_HYUnPybvg7ndbG0itI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrLdGqOvda6IDi0MGToWSGkZ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iof4ODIGVnKh79RM_iRrdaue2J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fjMs2DnrZzzt1wKGo2J04m3.jpg?f=fotoalbum_large

optie 2 lijkt de volledige capaciteit toe te voegen aan de huidige setup. (de vertaling naar NL mag worden verbeterd :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrXPQUFmARo64dtFNue6AW3kKvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Qeby4yllJ3mbHvnaVysh009.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va5Ruq_yYN0I8IwDR8GrPerlyhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ov9SRsuqnjNasYM2dfvSH0Oz.jpg?f=fotoalbum_large

optie 3, handmatig de boel dirigeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdnuUlGoh8hrUpqlvVjHft6ohLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxWh3mDY7HMJhRQujvr8lTlp.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3igyRBwEyn8GMip8WGULOev5Nzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vQ9o094r64Lbiob1UBJDu41.jpg?f=fotoalbum_large

dat zijn ze tot zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Djaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:47:
V2x

Ik ben van plan om een test te doen en daadwerkelijk het hele huis te draaien op een auto batterij en hier de resultaten te delen.

[Afbeelding]

Ik krijg 3 keuzes bij het selecteren van V2x bediening en mocht je overwegen om dit aan te schaffen zie je de mogelijkheden alvast.

optie 1 (die ga ik waarschijnlijk het eerst testen), let ook op de eis van gateway voor noodstroom.
[Afbeelding][Afbeelding]

optie 2 lijkt de volledige capaciteit toe te voegen aan de huidige setup. (de vertaling naar NL mag worden verbeterd :) )
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

dat zijn ze tot zover
Heel gaaf dat je dit oppakt, Djaro! Voor mij als leek zonder EV is dit best lastig te doorgronden, maar het voelt echt alsof de auto als een soort energiecentrale kan functioneren.

Wat ik me vooral afvraag: straks na 2027, zonder saldering, zou V2X misschien een voordeel kunnen bieden. Ik denk dan aan optie 2 (auto als batterij) en optie 3 (handmatig sturen op prijzen), maar of dat in de praktijk zo uitpakt weet ik niet. Misschien kan jouw test daar juist meer duidelijkheid over geven.

Succes met je test, ik volg met veel interesse mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Djaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:47:
V2x

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

dat zijn ze tot zover
Sigenergy is er nog volop mee bezig. Regelmatig nieuwe update te verwachten. Ik weet niet of het bij alle auto’s zo is, maar bij die van mij was de max power 5,6kW tijdens teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
whahahaa, zit nu thee te drinken met water gekookt op de batterij van de auto, hele huis draait er al uurtje op nu.
ging supersimpel , in 2e poging (1 aanpassing) werkte het meteen, mogelijk is dat jouw fix @kliffen
zal ff wat screenshots bewerken en neer gooien

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Djaro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iof4ODIGVnKh79RM_iRrdaue2J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fjMs2DnrZzzt1wKGo2J04m3.jpg?f=fotoalbum_large
ok , in nr 1 had ik geen zin in, dus had zoiets van laat hem lekker staan, als het niet werkt, of errors, pas ik het alsnog wel aan. maar AI staat nog steeds op balanced mode.

Dan nr2
De DC lader instellingen
maak een primaire auto aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGouCAg52lJgTNwIOg8Bpeu0b7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qQRAciPBBOVQIYLvPAqQlJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Ga naar laadmodus en pas het "ontlaadvermogen auto" aan.
Ik heb hier 25kw ingevuld, dclader is 25kw, en omvormer ook, op 0 (standaardwaarde) vloog het laden alle kanten op, na die aanpassing ging het vanaf dat moment goed.
Uiteraard de modus op bidrectioneel zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bEj_5L8L55DchcFO-NiX2c_OCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WingHjUDAbjqM1KQGbyDK7ES.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23uyVM6_7sK0QBPMWmtCZQ6tmA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mu5N9t2jLORvE5zmhEWfqdsX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vqLR_OtodUPhVjDFGgnLNwk72w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKHPnEeQAUswx4ORsk4UWkzh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEBEvD4O7z2pNj7mzPIzHGG9c_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sw62eu9crRxHvsMxqyW4wHeo.jpg?f=fotoalbum_large

Na 1u16m uur (5,58kWh) kapt de tesla het af met melding "zwakke energiebron"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MTL1HJt-MrDy2BzJlz7bb5BULM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15kVlUY7dXoMAKvuqWES1izJ.jpg?f=fotoalbum_large
De tesla app staat te wachten op laden terwijl deze ontlaad, dus mogelijk omdat die niets ontvangt wordt het afgebroken (vermoeden) mag sigenergy hopelijk fixen.

opvallend:
De batterijmodules van de vaste set lijken als een soort buffer te fungeren als je meer of minder vraagt van de load. je ziet dan tijdelijk de load even van sigenergy komen of bijladen, en komt dan na een seconde of 10 weer tot rust.
Dus voor mensen die dachten alleen een omvormer 25kw, gateway en een evdc lader, en een leuk (schade) 2e handsje , een grote batterij te creeren , die vlieger gaat niet op zover ik kan overzien, minimaal batterij modules erbij om te fungeren als buffer.

tot zover deze test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Nu online
Djaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:08:
[Afbeelding]
ok , in nr 1 had ik geen zin in, dus had zoiets van laat hem lekker staan, als het niet werkt, of errors, pas ik het alsnog wel aan. maar AI staat nog steeds op balanced mode.

Dan nr2
De DC lader instellingen
maak een primaire auto aan
[Afbeelding]

Ga naar laadmodus en pas het "ontlaadvermogen auto" aan.
Ik heb hier 25kw ingevuld, dclader is 25kw, en omvormer ook, op 0 (standaardwaarde) vloog het laden alle kanten op, na die aanpassing ging het vanaf dat moment goed.
Uiteraard de modus op bidrectioneel zetten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na 1u16m uur (5,58kWh) kapt de tesla het af met melding "zwakke energiebron"
[Afbeelding]
De tesla app staat te wachten op laden terwijl deze ontlaad, dus mogelijk omdat die niets ontvangt wordt het afgebroken (vermoeden) mag sigenergy hopelijk fixen.

opvallend:
De batterijmodules van de vaste set lijken als een soort buffer te fungeren als je meer of minder vraagt van de load. je ziet dan tijdelijk de load even van sigenergy komen of bijladen, en komt dan na een seconde of 10 weer tot rust.
Dus voor mensen die dachten alleen een omvormer 25kw, gateway en een evdc lader, en een leuk (schade) 2e handsje , een grote batterij te creeren , die vlieger gaat niet op zover ik kan overzien, minimaal batterij modules erbij om te fungeren als buffer.

tot zover deze test
Mooie eerste praktijktest Djaro, dit laat meteen goed zien dat het principe werkt in de praktijk. Het is al bijzonder dat je met zo’n kleine aanpassing meteen een stabiel resultaat hebt. Benieuwd ook wat langere duurtesten gaan opleveren qua gedrag van AI en efficiëntie. En zeker interessant om te zien of dit soort V2X-toepassingen straks in de praktijk voordelen gaan bieden na de salderingsperiode. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 22:44

HenkS

Da_king alias HenkS

Waar ik even benieuwd naar ben ... in feite ondersteunen veel auto's,geen v2g zoals oa tesla.
En dan werkt het toch,... vind ik wel opvallend :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djaro
HenkS schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:48:
Waar ik even benieuwd naar ben ... in feite ondersteunen veel auto's,geen v2g zoals oa tesla.
ik zie al dingen voor me:
Eng voor werkgevers, gratis opladen op het werk, en dan savonds het huis op die stroom draaien
Wat ben jij vaak op het werk, ja kan me thuis niet goed concentreren :+

Moet eigenlijk een auto vinden die officieel wel V2x ondersteund en eens nachtje hier laten slapen hoe dat dan gaat.

had trouwens video gemaakt waarin ik de oven aanzet, 2 keramische platen voor waterkoken om te kijken of ik boven de @kliffen "kliffen" grens kon komen, dat lukt dus gewoon en je ziet het bufferen waar ik het over had.
note, mp4 naar gif omgezet omdat ik anders moeilijk moest doen , het begin van de video is met load 4.9kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lU4zQaaxi0KVIGq7_RD2_2_i8E=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/DvLKxmcTGFtFUjuhwsAP4rIT.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Djaro op 06-09-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
HenkS schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:48:
Ja dat is het ook voor mij. Ik heb weliswaar geen EV maar overweeg de Renault 5 E aan te schaffen die birectionaal kan laden. Renault en ook mijn installateur zeggen dat het hiervoor nog te vroeg is. Als ik het goed begrepen loop jou proef met een Tesla uit 2019.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:12
Mipatje schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:11:
[...]

Ja dat is het ook voor mij. Ik heb weliswaar geen EV maar overweeg de Renault 5 E aan te schaffen die birectionaal kan laden. Renault en ook mijn installateur zeggen dat het hiervoor nog te vroeg is. Als ik het goed begrepen loop jou proef met een Tesla uit 2019.
Ik had de R5 besteld en deze zou in december nog geleverd worden maar ik heb 'm geannuleerd toen bleek dat ik een Bi-laadpaal van Renault moest kopen en een daarbij bijbehorend energie contract met Mobilize power (maar die wilde mij niet aansluiten omdat ik zonnepanelen heb liggen en zij dus niet willen dat ik gratis energie aan hun lever waar zij voor moeten betalen.......ik moet eerst energie bij hen kopen en dan terugleveren.....) Dit was weliswaar in Frankrijk maar het bleek ook nog eens dat de R5 AC levert en geen DC. Volgens Sigenergy kunnen ze hier nog niets mee.
Volgende week heb ik hier een nieuwe Hyundai Kona 64 kWh (leenauto vd garage) en daar ga ik het mee uittesten. Ik houd u allen op de hoogte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
CEdS schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:00:
[...]

Ik had de R5 besteld en deze zou in december nog geleverd worden maar ik heb 'm geannuleerd toen bleek dat ik een Bi-laadpaal van Renault moest kopen en een daarbij bijbehorend energie contract met Mobilize power (maar die wilde mij niet aansluiten omdat ik zonnepanelen heb liggen en zij dus niet willen dat ik gratis energie aan hun lever waar zij voor moeten betalen.......ik moet eerst energie bij hen kopen en dan terugleveren.....) Dit was weliswaar in Frankrijk maar het bleek ook nog eens dat de R5 AC levert en geen DC. Volgens Sigenergy kunnen ze hier nog niets mee.
Volgende week heb ik hier een nieuwe Hyundai Kona 64 kWh (leenauto vd garage) en daar ga ik het mee uittesten. Ik houd u allen op de hoogte!
Binnen enkele weken ontvang ik mijn R5. Heb toch doorgezet ondanks dat terugleveren inderdaad geen optie lijkt. Leuke subsidie en extra korting omdat ze de V2G nog niet kunnen waarmaken in Nederland. Overigens is terugleveren met de R5 maar zeer beperkt. Inderdaad via AC, dus 2 x laadverlies en max 5kW. Ook het totaal aan kWh op de levensduur van de auto is beperkt. Eigenlijk alleen voor nood en niet echt lekker als thuisaccu. Maar om je daarvoor aan Mobilize te moeten binden als energieleverancier en weer een aparte laadpaal te moeten gebruiken, lijkt me niet.
Ga het wel proberen natuurlijk met de EV DC lader en laat het dan weten of ook de R5 gefopt kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
kliffen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:20:
[...]

Binnen enkele weken ontvang ik mijn R5. Heb toch doorgezet ondanks dat terugleveren inderdaad geen optie lijkt. Leuke subsidie en extra korting omdat ze de V2G nog niet kunnen waarmaken in Nederland. Overigens is terugleveren met de R5 maar zeer beperkt. Inderdaad via AC, dus 2 x laadverlies en max 5kW. Ook het totaal aan kWh op de levensduur van de auto is beperkt. Eigenlijk alleen voor nood en niet echt lekker als thuisaccu. Maar om je daarvoor aan Mobilize te moeten binden als energieleverancier en weer een aparte laadpaal te moeten gebruiken, lijkt me niet.
Ga het wel proberen natuurlijk met de EV DC lader en laat het dan weten of ook de R5 gefopt kan worden.
Ik heb het geprobeerd met de R5 in mei met de beta v2x software/app van sigenrgy, er gebeurde niets, maar dat kon ook aan de software/app liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
duoruvis schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 06:06:
[...]

Mooie eerste praktijktest Djaro, dit laat meteen goed zien dat het principe werkt in de praktijk. Het is al bijzonder dat je met zo’n kleine aanpassing meteen een stabiel resultaat hebt. Benieuwd ook wat langere duurtesten gaan opleveren qua gedrag van AI en efficiëntie. En zeker interessant om te zien of dit soort V2X-toepassingen straks in de praktijk voordelen gaan bieden na de salderingsperiode. 👍
2e praktijk test fail ivm gebrek aan rechten :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va5Ruq_yYN0I8IwDR8GrPerlyhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ov9SRsuqnjNasYM2dfvSH0Oz.jpg?f=fotoalbum_large

netautomatisering slotje ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plnctdhajWyb191rrocY2y9KHP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LR7TSf7sH02bHb6Gym8kqcRe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djaro
Test 3

Feit , na een uur en een kwartier kan het stoppen met de tesla met de vage foutmeldig.
Dus ik probeer wat anders.

Laat ik eens proberen of ik met de batterij van de auto een uur lang op 25kw de vaste batterij kan opladen.
Met 2x een uur zou ik een heel eind komen als in de winter de stroom zou uitvallen.
Als ik de kabel eruit haal en opnieuw erin steek kan ik gewoon weer 1uur ongestoord aan de gang.

Dus de boel weer aangesloten en allerlei handmatige acties geprobeerd.
Ik krijg de batterij wel tijdelijk aan het laden op 10kw, maar die loopt dan terug naar minder load, snap niet waarom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaMekKtDcaNHE9ZarrFqbBjt4cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Oumf9uWlHhk32aZ01Ag1z0S.jpg?f=fotoalbum_large
Loopt terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhSYt1gg66SM_Ilqw49_p88yzH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vbdP7GtTKBXxlSPVDBRm6hb.jpg?f=fotoalbum_large

Kies ik voor opladen, dan wordt de grid gekozen grotendeels als bron om de vaste batterij op te laden, en daar is het rechten probleem weer terug, die volgorde staat op slot :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHxV00D7zdBrQTYur7SVgvGD4Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2StkCtUfi39NmTRsgyG7pGd.jpg?f=fotoalbum_large

Het leuke nieuws:
Ik krijg wel voor elkaar om 20kw continue uit de auto te trekken maar die gaat naar de grid (aangevuld met de vaste batterij tot de 27kw export limit) als je ontladen kiest bij handmatige acties, dus V2G werkt om het positief te bekijken, en als ik de grid export zou kunnen aanpassen (ook op slot) naar 20kw dan zou alleen de auto exporteren.
Er is potentieel dus met wat tweaks of updates lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_ers34ivXTQnUyy7GoeL8yHSOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/024iC1RJ0A9ZAVIO4GKSQtEb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Djaro op 07-09-2025 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
  • Nu online
Djaro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:30:
[...]

2e praktijk test fail ivm gebrek aan rechten :(
[Afbeelding]

netautomatisering slotje ...
[Afbeelding]
Interessant om te lezen, Djaro. 🙂
Wat me opvalt: sommige functies zitten inderdaad achter een IA-slotje (IA = Installer Account), maar er zijn er ook die vrij toegankelijk zijn, zoals beperking voor netwerkexport, beperking voor netwerkimport en piekvermindering.

Misschien heb je die al getest (en ik kan zelf niet beoordelen of dit in combinatie met V2X überhaupt iets oplost), maar het zou een route kunnen zijn om toch wat te sturen zonder IA.

Een IA-account zou ik persoonlijk pas overwegen als blijkt dat het met een GA (Gebruikers Account) niet mogelijk is V2X optimaal te laten werken. Zeker omdat die functies waarschijnlijk niet voor niets achter een slotje staan, en niet iedere gebruiker zonder technische kennis hier zomaar mee uit de voeten kan.

Van sommige Tweakers die een zelfinstallatie hebben gedaan en een IA hebben, is er misschien een IA-handleiding waarin de functies van die slot-opties worden beschreven? Dat zou extra inzicht kunnen geven.

Knap trouwens hoe je dit allemaal uitzoekt ondanks de beperkingen. 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
duoruvis schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:01:
[...]
Interessant om te lezen, Djaro. 🙂
Wat me opvalt: sommige functies zitten inderdaad achter een IA-slotje (IA = Installer Account), maar er zijn er ook die vrij toegankelijk zijn, zoals beperking voor netwerkexport, beperking voor netwerkimport en piekvermindering.

Misschien heb je die al getest (en ik kan zelf niet beoordelen of dit in combinatie met V2X überhaupt iets oplost), maar het zou een route kunnen zijn om toch wat te sturen zonder IA.

Een IA-account zou ik persoonlijk pas overwegen als blijkt dat het met een GA (Gebruikers Account) niet mogelijk is V2X optimaal te laten werken. Zeker omdat die functies waarschijnlijk niet voor niets achter een slotje staan, en niet iedere gebruiker zonder technische kennis hier zomaar mee uit de voeten kan.

Van sommige Tweakers die een zelfinstallatie hebben gedaan en een IA hebben, is er misschien een IA-handleiding waarin de functies van die slot-opties worden beschreven? Dat zou extra inzicht kunnen geven.

Knap trouwens hoe je dit allemaal uitzoekt ondanks de beperkingen. 👌
Netwerk import en export lijken niet visueel achter een slotje te zitten, in het menu maar ik kan ze niet aanpassen (jij wel dan?), had die al willen aanpassen naar ietsie hoger (3x40a = 27600) maar dat gaat dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JyBBsGEZW2B6Coli1Xmb3UZlbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDlf5NTRlawP2mXkeS7rsCLS.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant is een gebruikers account relatief veilig, dus durf ik wel alles aan te klikken om te testen , dus heeft wel degelijk zijn voordelen.

@CEdS Ik wilde al een tijdje reageren op je bericht waar je 5 uur zonder stroom zat en jij wel stroom had, ben heel nieuwsgierig hoe de buurt erachter kwam en bij je aankwamen wellicht om te vragen waarom bij jouw wel het licht brandde ?
Heb je verlengkabels naar de buren gelegd om hun vriezer/koelkast/airco aan de praat te houden , telefoons op te laden etc etc ?
Zoiets stel ik me nl voor dat hier ooit ook gaat gebeuren :+

Dan nog een vraag, jij bent een installateur:
Is het mogelijk voor een installateur om een gebruiker (zoals ik) selectief of volledige rechten te verschaffen als je dat zou willen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 22:37
Djaro schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:32:
[...]

@CEdS Ik wilde al een tijdje reageren op je bericht waar je 5 uur zonder stroom zat en jij wel stroom had, ben heel nieuwsgierig hoe de buurt erachter kwam en bij je aankwamen wellicht om te vragen waarom bij jouw wel het licht brandde ?
Heb je verlengkabels naar de buren gelegd om hun vriezer/koelkast/airco aan de praat te houden , telefoons op te laden etc etc ?
Mijn systeem draaide net 3 dagen en er was hier al meteen een enorme stroomuitval in de omgeving voor enkele uren. Woning draaide op zonne-energie en de accu zat helemaal vol.

Was andersom dat ik er achter moest komen dat er een uitval was, merk je helemaal niets van. Zelfs internet en TV werkte gewoon. Kreeg wel een melding maar na drie dagen dacht ik eerder aan een fout in de installatie. Ben naar buiten gegaan en daar waren de buren al in paniek en kon ik vertellen dat ik gewoon stroom had en het bier straks nog koud stond voor de liefhebbers.

Een hele hoop vragen en jaloerse buren, verlengkabels en koken werd inderdaad al aangevraagd.... 8)
De EV6 kon ik ook inzetten als back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Nu online
Djaro schreef op zondag 7 september 2025 @ 00:19:
Test 3

Feit , na een uur en een kwartier kan het stoppen met de tesla met de vage foutmeldig.
Dus ik probeer wat anders.

Laat ik eens proberen of ik met de batterij van de auto een uur lang op 25kw de vaste batterij kan opladen.
Met 2x een uur zou ik een heel eind komen als in de winter de stroom zou uitvallen.
Als ik de kabel eruit haal en opnieuw erin steek kan ik gewoon weer 1uur ongestoord aan de gang.

Dus de boel weer aangesloten en allerlei handmatige acties geprobeerd.
Ik krijg de batterij wel tijdelijk aan het laden op 10kw, maar die loopt dan terug naar minder load, snap niet waarom.
[Afbeelding]
Loopt terug
[Afbeelding]

Kies ik voor opladen, dan wordt de grid gekozen grotendeels als bron om de vaste batterij op te laden, en daar is het rechten probleem weer terug, die volgorde staat op slot :(
[Afbeelding]

Het leuke nieuws:
Ik krijg wel voor elkaar om 20kw continue uit de auto te trekken maar die gaat naar de grid (aangevuld met de vaste batterij tot de 27kw export limit) als je ontladen kiest bij handmatige acties, dus V2G werkt om het positief te bekijken, en als ik de grid export zou kunnen aanpassen (ook op slot) naar 20kw dan zou alleen de auto exporteren.
Er is potentieel dus met wat tweaks of updates lijkt het.
[Afbeelding]
Heel interessant hoe je dit steeds verder uitdiept — en mooi dat je nu concreet 20 kW continu uit de auto weet te trekken, dat bevestigt toch echt dat V2G technisch werkt. 🚗⚡

Misschien is het nog een idee om te kijken of piekvermindering op 0 zetten effect heeft bij V2X. Theoretisch zou dat de export kunnen begrenzen, al vermoed ik dat Sigen dit op kritieke momenten kan overrulen om de stabiliteit te bewaken. Maar als test is het wellicht de moeite waard.

Hoe dan ook: je laat nu al zien dat er potentieel is en dat alleen de “slotjes” de volgende stap in de weg staan. Met wat tweaks of toekomstige updates kan dit echt groot worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS

Dan nog een vraag, jij bent een installateur:
Is het mogelijk voor een installateur om een gebruiker (zoals ik) selectief of volledige rechten te verschaffen als je dat zou willen ?
Zoals ik eerder gemeld heb hier, woon ik in Frankrijk en op het platteland. Mijn dichtstbijzijnde buren wonen op 150 meter van mij. Dat worden dus wel hele lange kabels ;-). Ik heb nog wel een buurman dichterbij maar die leeft helemaal offgrid (water/electra etc, allemaal in eigen beheer) dus die heeft geen stroom van mij nodig.
Maar een aantal hadden al een paar keer, want stroomuitval is hier vrij normaal met al die bovengrondse kabels, gezien dat bij ons alles doordraaide. En dan krijg je vragen.

Met de installateurs app heb ik nog niet ontdekt hoe ik in de gebruikersapp meer bevoegdheden kan toevoegen. Ik heb het idee dat dat niet kan, althans ik zie niet waar ik dat kan doen.
Ik adviseer mijn klanten dan ook om zelf een installateursaccount aan te maken en ik activeer het dan op hun telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
Als installateur heb ik ook nog wat slotjes, zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH-n2TOBVoTxIKHboQk-LH0PVP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQAfYwvha5lrY2dqOyg2DIGe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Nu online
CEdS schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:02:
[Afbeelding]
Zelfs bij functies zonder slotje, zoals Export/Import limitation parameters (Beperking voor netwerkexportvermogen), zie je als GA (Gebruikers Account) wel de optie en de toelichting, maar ontbreekt een knop om dit in te schakelen. Het lijkt dus een read-only placeholder te zijn die alleen met een Installer Account (IA) kan worden ingesteld. Mogelijk is dit zo bedoeld om te voorkomen dat gebruikers instellingen wijzigen die samenhangen met lokale wetgeving of afspraken met de netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
CEdS schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:02:
[Afbeelding]
Dus exact dezelfde instellingen/beperkingen hierin als een gebruiker.

Vreemd, zijn dit dan instelling die de distributeur en Sigenergy alleen kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI19DSYr7sl3rS9VkAM33AksoGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qilxwHKB98U135OwE3r5YSXM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
CEdS schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:27:
[...]
Zoals ik eerder gemeld heb hier, woon ik in Frankrijk en op het platteland. Mijn dichtstbijzijnde buren wonen op 150 meter van mij. Dat worden dus wel hele lange kabels ;-). Ik heb nog wel een buurman dichterbij maar die leeft helemaal offgrid (water/electra etc, allemaal in eigen beheer) dus die heeft geen stroom van mij nodig.
Maar een aantal hadden al een paar keer, want stroomuitval is hier vrij normaal met al die bovengrondse kabels, gezien dat bij ons alles doordraaide. En dan krijg je vragen.

Met de installateurs app heb ik nog niet ontdekt hoe ik in de gebruikersapp meer bevoegdheden kan toevoegen. Ik heb het idee dat dat niet kan, althans ik zie niet waar ik dat kan doen.
Ik adviseer mijn klanten dan ook om zelf een installateursaccount aan te maken en ik activeer het dan op hun telefoon.
Ja 150 meter is wat overdreven , maar wel grappig dat ze het op ging vallen dat bij jouw altijd het licht aan is.
Ik verwachtte zon verhaal als van @Anunnaki, echt cool om te horen dat je gewoon niets merkt , behalve van de buren vragen krijgt.

@CEdS weer meer vragen , sorry.
1) Jij gebruikt dan die my energreen app als installateur ? (enige andere app die ik kan vinden van sigenergy) ;)
2) Waar maak ik een installateur account aan dan, heb je linkje misschien ?
3) Kan je een bestaand systeem over switchen naar zon account, of bestaande account installateur van maken ?
4) Jij ziet met de installateurs account exact hetzelfde als wij in de normale app ?

alvast bedankt voor je tijd, waardevolle informatie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:54
Installateurs gebruiken dezelfde app. Die energreen lijkt eerder een bedrijf te zijn dat dezelfde batterij onder zn eigen naam verkoopt?

Met een installateursaccount zie je hetzelfde volgens mij, maar je kunt bijv. de gridcode parameters aanpassen. Volgens mij kan dat in een gebruikers app niet.

Dit zijn overigens best spannende dingen waarvan ik verwacht dat de meeste installateurs ook geen idee hebben wat ze er mee aanmoeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1Yunt-8IHAqlRGMOpeEQ0FTrGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPCC9OjOsyZ3Y9S3eVEjKKuT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW0EzBpipz7fNsUifrsw3rfJNP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/relkkB4FP9i3sDMUvwJupXpa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtwBOrqIiYQI2H49nze2aAg6iRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnrL8EruuMdzp4bdkzZpyPgn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVyctlwgjLHQL1MY_QNr9oIq0wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7syueKDc645bCQrxHqvBa4vD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 110% gewijzigd door timpel_800 op 07-09-2025 15:24 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
timpel_800 schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:06:
Die energreen lijkt eerder een bedrijf te zijn dat dezelfde batterij onder zn eigen naam verkoopt?
Klopt, net zoals de Haier SmartCube. Die plakken met toestemming hun eigen logo erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
1) Jij gebruikt dan die my energreen app als installateur ? (enige andere app die ik kan vinden van sigenergy) ;)
2) Waar maak ik een installateur account aan dan, heb je linkje misschien ?
3) Kan je een bestaand systeem over switchen naar zon account, of bestaande account installateur van maken ?
4) Jij ziet met de installateurs account exact hetzelfde als wij in de normale app ?
1 - Ik gebruik de gewone sigenergy app. er is maar 1 maar het ligt eraan hoe je inlogt.
2 - https://business.sigenclo...ss-service/user/register#
3 - Dit kan alleen als je aanvraag doet bij Sigenergy
4 - Zie de reactie van @timpel_800 Timpel800 verderop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Nu online
Zoals ik het nu begrijp uit de bijdragen van @Djaro, @Anunnaki, @CEdS en @timpel_800:

– De velden Netwerk import/export zijn zichtbaar in de app (dus geen slotje).
– Ze blijken echter read-only te zijn, zowel met een Gebruikersaccount (GA) als met een Installer Account (IA).
– Daarmee lijkt het dus een bewuste keuze van Sigenergy om deze parameters alleen via hun support te kunnen laten aanpassen, waarschijnlijk i.v.m. netbeheerder/wetgeving.

Als dit klopt, zou dat betekenen dat het aanvragen of proberen van een IA voor dit specifieke punt geen extra functionaliteit oplevert en dus voor Djaro’s test alleen tijdsverlies zou betekenen.

Kan een installateur (zoals CEdS) dit bevestigen of eventueel nuanceren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
duoruvis schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:30:
Zoals ik het nu begrijp uit de bijdragen van @Djaro, @Anunnaki, @CEdS en @timpel_800:

– Ze blijken echter read-only te zijn, zowel met een Gebruikersaccount (GA) als met een Installer Account (IA).
– Daarmee lijkt het dus een bewuste keuze van Sigenergy om deze parameters alleen via hun support te kunnen laten aanpassen, waarschijnlijk i.v.m. netbeheerder/wetgeving.

Als dit klopt, zou dat betekenen dat het aanvragen of proberen van een IA voor dit specifieke punt geen extra functionaliteit oplevert en dus voor Djaro’s test alleen tijdsverlies zou betekenen.

Import en exportbeperking kan met een installateurs account worden aangepast via deze instellingen pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xPDSCKpX0sFbsRu5c95v4xbcTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aFFIcfeIrM1pPK3qAySm3KPx.png?f=fotoalbum_large
Ik heb eerder ook een installateurs account aangevraagd, maar moest toen wel via Sigenergy mijn originele installateur laten verwijderen en de installatie geheel opnieuw doen na reset van het systeem.

[ Voor 22% gewijzigd door kliffen op 07-09-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Wat vond jouw installateur daarvan? Kan mij voorstellen dat de garantie dan ook vervalt?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:56:
Wat vond jouw installateur daarvan? Kan mij voorstellen dat de garantie dan ook vervalt?
Geen probleem. Garantie blijft, tenzij je natuurlijk stomme dingen doet 😉
Ze kunnen precies zien wat er gebeurt en gebeurt is.
Installateur vond het jammer, maar wel begrijpelijk. Er zijn een aantal instellingen, die onnodig bij de installateur liggen. Eigenlijk is dat na eerdere app updates, die nu al veel mogelijk maken voor gebruikersaccounts, voor mij alleen de import en exportbeperking nog. Dat zouden ze eenvoudig kunnen veranderen door de installateur de max settings te laten instellen, die voor de aansluiting noodzakelijk zijn en daaronder tot de limiet de gebruiker de instellingen te laten doen. Komt vast nog wel, ze luisteren goed naar de gebruikerswensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Bijzonder wel dit. De dc van de panelen loopt blijkbaar zo de batterij in? En daarnaast wordt de omvormer gebruikt om de ac van de grid om te zetten. Want er gaat 25kw in de batterij maar ik heb slechts 2*10kw omvormers...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFYtfT7js5eFvH-gNJXK6A2lMSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmPiBwtwkh0kKV7K8dC2uyXN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccpwYjzUue_JlPomTAPTbPFX6-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VM8HcKdD86DHHAnbUtYI8MZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door timpel_800 op 07-09-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Nu online
kliffen schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:23:
[...]

Geen probleem. Garantie blijft, tenzij je natuurlijk stomme dingen doet 😉
Ze kunnen precies zien wat er gebeurt en gebeurt is.
Installateur vond het jammer, maar wel begrijpelijk. Er zijn een aantal instellingen, die onnodig bij de installateur liggen. Eigenlijk is dat na eerdere app updates, die nu al veel mogelijk maken voor gebruikersaccounts, voor mij alleen de import en exportbeperking nog. Dat zouden ze eenvoudig kunnen veranderen door de installateur de max settings te laten instellen, die voor de aansluiting noodzakelijk zijn en daaronder tot de limiet de gebruiker de instellingen te laten doen. Komt vast nog wel, ze luisteren goed naar de gebruikerswensen.
@kliffen interessant dat het jou gelukt is om met een IA de instellingen aan te passen. Zou je willen delen hoe je dat hebt geregeld met je installateur? Ik denk dat @Djaro (en misschien ook anderen hier) daar veel aan kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:55
Bij ons draait de Sigenergy sinds 4 weken, self consumption.
40kWh/17kW met 25kW EVDC. Die laatste nog niet kunnen testen. Geen bijpassende Auto.
Die kan ik echter volgende week ophalen, ben wel benieuwd wat dat wel en niet werkt.

Gaat trouwens om een Kia EV3 GT+.

Zal mijn bevindingen zodra ik die heb ook posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
duoruvis schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:52:
[...]

@kliffen interessant dat het jou gelukt is om met een IA de instellingen aan te passen. Zou je willen delen hoe je dat hebt geregeld met je installateur? Ik denk dat @Djaro (en misschien ook anderen hier) daar veel aan kunnen hebben.
Ik heb eerst een installateursaccount aangemaakt/aangevraagd bij Sigenergy. Daar heb je wel een BV voor nodig met KvK nummer en een electricien code. Vervolgens Sigenergy gevraagd via een ticket om mijn systeem te resetten. Daarna met het installateursaccount de boel weer ingericht.
Niet voor iedereen geschikt denk ik.
Overigens is voor de meesten alleen die import en exportinstelling belangrijk. Die verander je niet vaak, sterker nog, sinds ik geen onbalanshandel meer doe heb ik dat niet eens meer nodig.
Ik neem aan dat je installateur het niet erg vindt om eens in de zoveel tijd die setting aan te passen als je dat wilt. Dat kan dan alleen niet alla minuut.
Als de app update met extra instelmogelijkheden er eerder was geweest, was ik er uberhaupt niet aan begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
timpel_800 schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:46:
Bijzonder wel dit. De dc van de panelen loopt blijkbaar zo de batterij in? En daarnaast wordt de omvormer gebruikt om de ac van de grid om te zetten. Want er gaat 25kw in de batterij maar ik heb slechts 2*10kw omvormers...[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan de helft van je accucapaciteit laden/ontladen in AC en je kan 2x16000 Watt DC gebruiken als je dat opwekt en in je accu laat gaan (maar met een max van 50% van je accucapaciteit) dan wel ontlaadt of een combinatie (maar daar zal je niet aankomen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
duoruvis schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:30:

Je kan de import / export wel degelijk instellen met de IA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:23
Batterij gaat het druk krijgen de komende 1,5 dag.....
Vanavond tegen 61 en 50 eurocent in 2 uur de accu ontladen, vannacht weer opladen uit het net en morgenvroeg om 7:00 uur nogmaals ontladen tegen bijna 50 cent.
Morgenoverdag weer vollopen om dan morgenavond weer tegen bijna 60 cent te verkopen.....

Gaat die accu zich misschien toch nog terugverdienen..... 😜

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
ja dit zijn de betere dagen daarvoor. Waarom is de stroom vanavond zo duur? Geen wind & geen zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:27
ArPi75 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:48:
Batterij gaat het druk krijgen de komende 1,5 dag.....
Vanavond tegen 61 en 50 eurocent in 2 uur de accu ontladen, vannacht weer opladen uit het net en morgenvroeg om 7:00 uur nogmaals ontladen tegen bijna 50 cent.
Morgenoverdag weer vollopen om dan morgenavond weer tegen bijna 60 cent te verkopen.....

Gaat die accu zich misschien toch nog terugverdienen..... 😜
Dat is toch de all-in prijs?
marktprijs 46 cent tenminste dat zegt mijn anwb app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
Djaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:08:
[Afbeelding]
Jezelf quoten ...

Raad eens waardoor het komt dat die dingen op slot staan :F :F :F :F ;( O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Rokar schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:14:
[...]

das om 2000.. maar om 1900 is het 61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 18:17
Rokar schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:14:
[...]

Er is iets geks met de ANWB app, mijn schoonvader geeft ook aan dat hij lager is dan 61ct (met alle bijkomende kosten) maar als ik op de site kijk van ANWB geeft hij ook 61ct aan….

Ik denk toch dat die app niet helemaal eerlijk is met de echte prijs weergave…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Nu online
Djaro schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:38:
[...]

Jezelf quoten ...

Raad eens waardoor het komt dat die dingen op slot staan :F :F :F :F ;( O-)
@Djaro, leuke uitdaging 😄 Ik doe de volgende gok met varianten 1 en 2:

Variant 1
Die slotjes zijn waarschijnlijk gewoon knoppen die pas openklikken als je een bepaalde functie of toepassing activeert. Tot die tijd houdt de AI ze lekker dicht 🔒😅 😇

Variant 2
Waarschijnlijk staan ze “op slot” omdat ze alleen zin hebben bij specifieke configuraties (bijv. bepaalde modi of actieve functies). In jouw setup zijn ze niet van toepassing en dus blijft het read-only. Firmware/AI houdt daar de sleutel van 😉🔑 😇

En wie weet… misschien zitten er stiekem nog meer geheime deurtjes achter die slotjes, maar daar laat Sigen ons voorlopig naar raden 😇🔒😂 Maar jij hebt die sleutel blijkbaar al gevonden? 😉 Heb je toevallig ook een kopie voor mij…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Wie hier zei ook alweer dat mijn 20% onzin waren en dat de Sigen er zelf rekening mee zou houden?

Blijkbaar dus niet. Zelfs Sigen raad minimaal 15% aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRsl6DJ9cZRj_HNs8kPNMOtVCT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tq8qs9MVxF6JgesGWedRGBZx.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
duoruvis schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:09:
[...]
En wie weet… misschien zitten er stiekem nog meer geheime deurtjes achter die slotjes, maar daar laat Sigen ons voorlopig naar raden 😇🔒😂 Maar jij hebt die sleutel blijkbaar al gevonden? 😉 Heb je toevallig ook een kopie voor mij…
vooraf:
niet bang zijn, je huidige instellingen worden niet geraakt die blijven ten alle tijden behouden.
Er komt dus een zelf gemaakt modus bij!

ok les is begonnen:
open uw app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxfXj7dC-EqqZ7hO-dJdSdHAQnQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HXJq2F68sYF77aWy27PIPawG.jpg?f=user_large
klik daarop (of andere modus waar je in draait).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buvvwfsFI8IX-utP3EmZKrACS_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D28NGW1OYz35FkaGBCMP8BF.jpg?f=fotoalbum_large
klik daarop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4aSou5gl0a0KjvWAjBrvoNPXW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMGBHNMCSBHiJvur5ZU8av9L.jpg?f=fotoalbum_large
Klik onderaan op toevoegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVwLx7ZP97_HOKRQ1g_4TQjZmQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJl6vATcE5md0o7d41trqJxJ.jpg?f=fotoalbum_large
Kies bij begin met een modus die je wilt maken, leeg beginnen kan ook , ik kies even zelfconsumptie want die heb ik nodig voor v2x

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYyR3SbR8eK649R4Jg-Rb5iQTTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuS38UKgP0ZWYvcu5bHxFN8x.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ziv23iT1Lbs5rHsldYLKL_FByos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KltMJ7Sp9Z0kXUdVjQsjHDRx.jpg?f=fotoalbum_large
Alle slotjes weg :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzlcbcT1edmIvxBw6L-MbN7GWlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyOToEgjvsSzWDfZmmBYBnPy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lASRDgURiPnD_dDQHU_G87AYUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7FpmvT9pSFuf7PvCj5ZeZbM.jpg?f=fotoalbum_large
Alle automatisering is beschikbaar, ziet eruit alsof ik daar heel wat uurtjes in kan verdwalen :9~
klik opslaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZmt7LharmoYQCp1GeoJ54SHJ2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgLKcTuQQyv2VsLqihwQWuE9.jpg?f=fotoalbum_large
Nu zie je onderaan de modus die je net hebt gemaakt, je kan details bekijken/bewerken of activeren en switchen tussen de AI of je eigen modus(sen), je kan er zoveel maken als je wilt.
Have fun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 16:11
Ik snap die rate plan settings niet. Wat moet je daar nu precies invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Laatst online: 11:36
Bschnitz schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:03:
Wie hier zei ook alweer dat mijn 20% onzin waren en dat de Sigen er zelf rekening mee zou houden?

[Afbeelding]
Ok, even uitgaande van die 15%. Bij Zonneplan is aankoop price * 1,21 + 14,286c (ode = 12,286c + 2c leververgoeding). Wil je altijd verkoop 15% lager wordt de verkoop "formule": price * 1,0285 + 12,1431.
(85% van 1,21% en 85% van 14,286)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen

[Afbeelding]
Ik kan het mis hebben, maar ik lees het anders. Ik lees dat de Sigen AI pas handelt als de prijs tussen koop en verkoop tenminste 15% is. Die 15% hoef je volgens mij niet te forceren met het aanpassen van de tarieven, maar dat gebeurt vanzelf met dynamische tarieven.
Als je inkoop en verkoop prijs formule bij wijze van spreke het zelfde zou maken dan koopt hij bv voor 20 cent en verkoopt voor 23 cent. Dat is dan puur door het verschil in EEX prijs.
Doordat wij iets meer marge inbouwen door de formule aan te passen wordt er minder gehandeld dan de AI zou doen met de echte tarieven.
In geval je dag en nacht tarief hebt zou het pas werken als er tenminste 15% tussen dag en nacht tarief zit.
Met vast tarief is AI natuurlijk zinloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:26:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar ik lees het anders. Ik lees dat de Sigen AI pas handelt als de prijs tussen koop en verkoop tenminste 15% is. Die 15% hoef je volgens mij niet te forceren met het aanpassen van de tarieven, maar dat gebeurt vanzelf met dynamische tarieven.
Als je inkoop en verkoop prijs formule bij wijze van spreke het zelfde zou maken dan koopt hij bv voor 20 cent en verkoopt voor 23 cent. Dat is dan puur door het verschil in EEX prijs.
Doordat wij iets meer marge inbouwen door de formule aan te passen wordt er minder gehandeld dan de AI zou doen met de echte tarieven.
In geval je dag en nacht tarief hebt zou het pas werken als er tenminste 15% tussen dag en nacht tarief zit.
Met vast tarief is AI natuurlijk zinloos.
Zou kunnen en klinkt plausibel, ging mij meer erom dat Sigen helemaal geen rekening met houd met zelfgebruik van de unit en ook de RTE.

Dat was gewoon niet waar, had alleen geen manier om dat aan te kunnen tonen.

Anyway.

Ben vanaf nu al in winter stand gegaan, dus slaapmodus voor de nacht aan en peakshaving uit.

Why?

De tarieven fluctueren nu al genoeg en avonds wordt al duurder dan ik acceptabel vindt, +25c.

Zonneopbrengst wordt met de dag beperkter, dus krijg de accu steeds minder zelf vol.

Pieken van +45c waar ik wel wil handelen, want leuke winst.

250w want 200w is mijn sluipverbruik, zo gaat hij alleen 1-2 uur aan om de batterij te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkisIEy8p90soo8laZr5IVH3F00=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SmkIUPBfVJLNsfpNlWLmW3Wa.png?f=fotoalbum_large

Instellingen: Tarieven verkoop (21% btw)kaal + ZP bonus (10%+2c)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFOZCX4Cg5Qmgw6F2-5Z2VcBmgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r75ms6Zo5O38cfJJB8pRLLWM.png?f=fotoalbum_large

Resultaat ai: koop pre ochtend voor verkoop, zelfde met middag voor verkoop begin avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1K5-oU70QwlToacuhk-pdx5MkA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W7Z533fGspBIfT5KMpGSV8vJ.png?f=fotoalbum_large

Desondanks de grote verschillen tussen in en verkoop gaat hij nog steeds lekker handelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 09-09-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:40:
[...]

Zou kunnen en klinkt plausibel, ging mij meer erom dat Sigen helemaal geen rekening met houd met zelfgebruik van de unit en ook de RTE.

Anyway.

Ben vanaf nu al in winter stand gegaan, dus slaapmodus voor de nacht aan en peakshaving uit.

Why?

De tarieven fluctueren nu al genoeg en avonds wordt al duurder dan ik acceptabel vindt, +25c.

Zonneopbrengst wordt met de dag beperkter, dus krijg de accu steeds minder zelf vol.

250w want 200w is mijn sluipverbruik, zo gaat hij alleen 1-2 uur aan om de batterij te laden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Resultaat ai: koop pre ochtend voor verkoop, zelfde met middag voor verkoop begin avond.

[Afbeelding]

Desondanks de grote verschillen tussen in en verkoop gaat hij nog steeds lekker handelen.
Dat wil ik ook gaan doen, maar het is mij nog nooit gelukt om de Sigenstor in rust te krijgen.
Spaarstand staat aan met drempel op 4000W vanwege de warmtepomp. Peakshaving uit en AI in max profit.
Is er nog iets anders nodig om die spaarstand te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
@kliffen Je bedoeld dat je hem dan wel selecteert, maar als je dan de instellingen controleert, staat hij weer op de normale stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56

Adze

CCNP !

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met "mijn 20%"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:34:
@kliffen Je bedoeld dat je hem dan wel selecteert, maar als je dan de instellingen controleert, staat hij weer op de normale stand?
Nee, de instelling blijft op spaarstand staan, maar hij gaat niet in spaarstand. De hele nacht blijft hij 230W gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:40:
[...]

Anyway.

Why?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op 4 september schrijft je
Tarieven: max winst
In = 1.21+kaal+14cent
Uit (nieuw ivm zonnebonus) = 1.1+kaal+5cent
(mag ook meer dan 5, maar ik merk dat die met 5 of 6 al de juiste momenten pakt om te verkopen en het is redelijk realistisch zonder salderen!)
unquote
Nu heb je het zo ingesteld:
1.21 price +14,5
en bij uit
1,31 price +2
Waarom is het nu anders. Als novice accu bezitter wil ik het graag begrijpen.

In de wintermaanden is mijn WP gebruik gemiddeld 40KWH per dag. Deze wil ik bij voorkeur afnemen van 00:00 uur tot 06:00 uur. en van 09:00uur tot 17:00 uur. Dat zijn 14 uur dat hij zou moeten draaien, gemiddeld bijna 3KWH per uur. Heeft het dan nog zin om in de slaapmodus te gaan b.v. op 4000 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Adze schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:41:
[...]

Wat bedoel je precies met "mijn 20%"?
Mijn opinie was destijds dat er minimaal een verschil van 20% moet zijn om het zinvol te maken qua handelen. Daar waren er destijds discussies over dat dit niet waar is en dat het systeem zelf met verliesen rekening zou houden.

Als je inkoop en verkoop dus hetzelfde is dan zou je verlies kunnen maken omdat de ai geen rekening houd met die 15% RTE en zelfgebruik = 20% worst case, 15% best case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Mipatje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:25:
[...]

Op 4 september schrijft je
Tarieven: max winst
In = 1.21+kaal+14cent
Uit (nieuw ivm zonnebonus) = 1.1+kaal+5cent
(mag ook meer dan 5, maar ik merk dat die met 5 of 6 al de juiste momenten pakt om te verkopen en het is redelijk realistisch zonder salderen!)
unquote
Nu heb je het zo ingesteld:
1.21 price +14,5
en bij uit
1,31 price +2
Waarom is het nu anders. Als novice accu bezitter wil ik het graag begrijpen.

In de wintermaanden is mijn WP gebruik gemiddeld 40KWH per dag. Deze wil ik bij voorkeur afnemen van 00:00 uur tot 06:00 uur. en van 09:00uur tot 17:00 uur. Dat zijn 14 uur dat hij zou moeten draaien, gemiddeld bijna 3KWH per uur. Heeft het dan nog zin om in de slaapmodus te gaan b.v. op 4000 watt
1: De ZP bonus werkt alleen overdag, ik merk nu dat de handel veel binnen dag opkomst en sluiting is. Dus die heb ik nu meegenomen in de verkoop formule. Die 2 van de 10 keer dat ik er net naast zit neem ik voor lief.

Ah en ik heb de (21% btw meegenomen na discussie hier, die krijg je wel, maar niet de energiebelasting. Is ook maar een paar cent maar dus wel realistisch.

2: Offtopic: Door jou enorme m2 doe jij niet aan nachtverlaging met je WP. Ik wel, tussen 22:00 en 08:00 staat alles uit bij mij, dus ook de WP.

Ik merk dat in de nacht het simpelweg te koud is, ik krijg elk uur defrosts waardoor ik totaal niet efficiënt kan verwarmen.

Dus ik laad alleen in de nacht de accu met goedkope stroom en verwarm dan er overdag mee.

Dus voor jou is slaapstand totaal zinloos, je verbruik is gewoon te hoog in de winter, met je m2 kan je daar ook weinig aan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 09-09-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:46:
[...]

Nee, de instelling blijft op spaarstand staan, maar hij gaat niet in spaarstand. De hele nacht blijft hij 230W gebruiken.
Vreemd, die van mij is zelfs nu gaan slapen desondanks load, waarschijnlijk omdat het goedkoper is om van grid te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69rq5tJCiur54PcUAZ0fX5GxOog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DPMDbly5X2Zwser4PtG2DMSf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
[...]

Vreemd, die van mij is zelfs nu gaan slapen desondanks load, waarschijnlijk omdat het goedkoper is om van grid te pakken.

[Afbeelding]
Deze info zegt niet alles. Ook al staat er hier 0 active power bij de omvormer dan gebruikt mijn systeem nog steeds stroom. Dat zie ik aan de Ampere meter die naar de batterij gaat. Als de batterij nog vol is wordt die stroom uit de batterij gehaald. Je ziet dan bij de active power van de inverter 0 staan, maar bij 1 of meerdere van de batterijen wel verbruik.
Als de batterij leeg is komt die 230W bij mij van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:56:
[...]

Deze info zegt niet alles. Ook al staat er hier 0 active power bij de omvormer dan gebruikt mijn systeem nog steeds stroom. Dat zie ik aan de Ampere meter die naar de batterij gaat. Als de batterij nog vol is wordt die stroom uit de batterij gehaald. Je ziet dan bij de active power van de inverter 0 staan, maar bij 1 of meerdere van de batterijen wel verbruik.
Als de batterij leeg is komt die 230W bij mij van het net.
Hij staat toch echt in slaapstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pekzFOkLIhsqyvebItqi4SYQuOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U4AJ6lFGRguR4LzQFGnaXS1C.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe HA dashboard kan ook niks berekenen en blijft op float.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GYkQOAJz1eR0JSwhNwoNdsUvlw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZLRPZWTPHt63q1XX3rs7rYTZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Bschnitz op 09-09-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:04:
[...]

Hij staat toch echt in slaapstand.

[Afbeelding]
Dat lijkt inderdaad zo volgens de gegevens van de Sigenstor zelf, maar als je vervolgens een ampere meter op de aanvoerkabel zet dan wordt er wel stroom verbruikt als de accu leeg is. Althans bij mij.
Dit was vanacht rond 02.00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61_O4rjrMYg-wYr0EILHIF33v74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iqEM4amnPZqkCViILQayyT2s.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door kliffen op 09-09-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:07:
[...]

Dat lijkt inderdaad zo volgens de gegevens van de Sigenstor zelf, maar als je vervolgens een ampere meter op de aanvoerkabel zet dan wordt er wel stroom verbruikt als de accu leeg is. Althans bij mij.
Leeg is niet automatisch slaapstand, leeg is ook bij mij +-180w als hij niet mag slapen.

Maar hij kan ook leeg zijn en in slaapstand of vol en in slaapstand afhankelijk van de tarieven.

Vorige winter heb ik toch echt geen verdubbeling gehad van mijn standby gebruik en geen extra usage gemeten tegenover mijn basis sluipverbruik.

Hoeveel meet jij dan? Gaat het om enkele watts of echt honderd nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:12:
[...]

Leeg is niet automatisch slaapstand, leeg is ook bij mij +-180w als hij niet mag slapen.

Maar hij kan ook leeg zijn en in slaapstand of vol en in slaapstand afhankelijk van de tarieven.

Vorige winter heb ik toch echt geen verdubbeling gehad van mijn standby gebruik en geen extra usage gemeten tegenover mijn basis sluipverbruik.

Hoeveel meet jij dan? Gaat het om enkele watts of echt honderd nog wat?
In vorige post heb ik plaatje toegevoegd. Over een uur gemiddeld 223W gebruik.
Ik hoop dat iemand anders ook eens over de aanvoer kan meten als sigenstor zegt in slaapstand te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:27:
[...]

In vorige post heb ik plaatje toegevoegd. Over een uur gemiddeld 223W gebruik.
Ik hoop dat iemand anders ook eens over de aanvoer kan meten als sigenstor zegt in slaapstand te staan.
Dan staat die toch echt aan en niet in slaapstand. Iets anders kan ik niet verzinnen.

Wil je aub checken op de unit zelf dat je batterij icon wit is en niet een andere kleur op het moment dat je vermoed/denkt dat hij in slaapstand is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaRXz-lYXj2mzJdrfgsFb9tvXnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFTgvjfHOdjUp3udcdzAPex0.jpg?f=fotoalbum_large

Verder als ik nu optel klopt de som, ik heb nergens 180-200w gebruik van mijn Sigen.

100w zon en 400w grid = 500w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqhAZJJgKNCU6xW_xUBnkV0MO2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ddlJV4FgYzIwvitgUcZTXlTD.png?f=fotoalbum_large

P1 ZP: geeft ook zelfde waarde aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BziO9TtDfLQgvMJO9QPSs8WrH3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y7Su49lsfb2BKZNhb1bHRWli.png?f=fotoalbum_large

Ik zie nergens de normale +-180w staan....

Van de batterij zelf gaat ook niks af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:41:
[...]

Dan staat die toch echt aan en niet in slaapstand. Iets anders kan ik niet verzinnen.

Wil je aub checken op de unit zelf dat je batterij icon wit is en niet een andere kleur op het moment dat je vermoed/denkt dat hij in slaapstand is?
[Afbeelding]

Verder als ik nu optel klopt de som, ik heb nergens 180-200w gebruik van mijn Sigen.

100w zon en 400w grid = 500w
[Afbeelding]

P1 ZP: geeft ook zelfde waarde aan.

[Afbeelding]

Ik zie nergens de normale +-180w staan....

Van de batterij zelf gaat ook niks af....
Ook dat is schijn.
Als je in de app naar het plaatje van je huis gaat en op solar klikt krijg je veel data van je PV. Als je daar het vermogen van alle 3 de PV strings optelt kom je hoger uit dan dat er op het plaatje van je huis wordt weergegeven. Tijdens zonne-opbrengst wordt die 180W bij jou van de PV gebruikt zonder dat je dat ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik ben het eens met @kliffen dat de nauwkeurigheid van de getoonde gegevens van het Huisplaatje behoorlijk afwijken en niet zo snel reageren als je op hetzelfde moment de data van de P1 meter in de gaten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:48:
[...]

Ook dat is schijn.
Als je in de app naar het plaatje van je huis gaat en op solar klikt krijg je veel data van je PV. Als je daar het vermogen van alle 3 de PV strings optelt kom je hoger uit dan dat er op het plaatje van je huis wordt weergegeven. Tijdens zonne-opbrengst wordt die 180W bij jou van de PV gebruikt zonder dat je dat ziet.
Ik heb een externe omvormer van SolarEdge dus ik zie daar niets binnen Sigen. Wellicht gaat die om die reden meer in slaapstand dan bij jullie? Kan mee voorstellen dat als de Sigen omvormer ook iets met zonnepanelen doet toch aanblijft?

Mijn Grid en SolarEdge staan los via de Gateway unit.

Verder klopt het wat je zegt, met dat verbruik van de omvormer direct van de zonnepanelen, dat is ook normaal maar dat kan mijn unit dus niet vanwege external solar only.

[ Voor 10% gewijzigd door Bschnitz op 09-09-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:50:
Ik ben het eens met @kliffen dat de nauwkeurigheid van de getoonde gegevens van het Huisplaatje behoorlijk afwijken en niet zo snel reageren als je op hetzelfde moment de data van de P1 meter in de gaten houdt.
Klopt dat de ZP P1 iets achterloopt.

Maar mijn Grid, Solar, Sigen staan allemaal los qua monitoring. Die P1 van ZP is alleen te controle voor mij qua kWh getallen. Die live functie is idd wat beperkt.

Maar als jullie ook maar 1w opwekken via zonnepanelen op de Sigen zelf zal deze eerst afgaan voor het gebruik van de unit zelf.

Terwijl bij mij moet hij deze pakken van de externe SolarEdge of van Grid. Naja hij kan deze ook pakken van de batterij natuurlijk, maar dat zie ik dan ook. Dat doet die ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
@timpel_800
Heb jij een mogelijkheid om tijdens de slaapstand na zonsondergang de stroom door de aanvoerkabel naar de Sigenstor te meten om te zien of die op 0 staat?
En de batterij moet dan ook niet voller zijn dan de minimum ontlaadstand, anders komt de energie uit de batterij.

[ Voor 25% gewijzigd door kliffen op 09-09-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik heb een multimeter. Je wilt dus dat ik meet op de kabel tussen de G.W. en de Inverter? Mij batterij staat op 5% backup en 5% Discharging cutt off. Dus als hij bijv. vanavond zichzelf heeft leeggemaakt tijdens de verkoop op piektijd. Dan meten met de app op slaapstand?

Ik kan wel meten maar welke stand zet ik de multimeter? Ik heb deze: https://5.imimg.com/data5...18120460208-1000x1000.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56

Adze

CCNP !

Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:31:
[...]

Mijn opinie was destijds dat er minimaal een verschil van 20% moet zijn om het zinvol te maken qua handelen. Daar waren er destijds discussies over dat dit niet waar is en dat het systeem zelf met verliesen rekening zou houden.

Als je inkoop en verkoop dus hetzelfde is dan zou je verlies kunnen maken omdat de ai geen rekening houd met die 15% RTE en zelfgebruik = 20% worst case, 15% best case.
Ah ja, dank voor de verduidelijking, ik las even verkeerd... Ik heb de instelling nu 14% verschil staan. 7%+ bij inkoop 7%- bij verkoop. Misschien deze waarden nog iets ophogen later, maar ben op dit moment tevreden met de manier waarop batterij nu werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:02:
Ik heb een multimeter. Je wilt dus dat ik meet op de kabel tussen de G.W. en de Inverter? Mij batterij staat op 5% backup en 5% Discharging cutt off. Dus als hij bijv. vanavond zichzelf heeft leeggemaakt tijdens de verkoop op piektijd. Dan meten met de app op slaapstand?

Ik kan wel meten maar welke stand zet ik de multimeter? Ik heb deze: https://5.imimg.com/data5...18120460208-1000x1000.jpg
Als jij een gateway hebt dan de kabel die van de meterkast naar de gateway gaat. Die is 3 fase natuurlijk en ik denk niet dat die multimeter geschikt is om die hele kabel te meten. Je zou dan in de meterkast 1 van de fasen moeten meten op de stand A. Maar dat ga ik niet van je vragen, is een beetje gevaarlijk als je er geen ervaring mee hebt. Zelf heb ik ook geen ervaring met multimeters; ik gebruik sensors die om de fase-draden worden gelegd, net als bij de sensor van sigenergy die de hoofdaansluiting meet.
Dank voor het aanbod in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik zie dat ik ook nog een Lidl Ampere tang heb liggen. Hiermee zou het moeten kunnen maar hoe betrouwbaar is dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
Adze schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:06:
[...]

Ah ja, dank voor de verduidelijking, ik las even verkeerd... Ik heb de instelling nu 14% verschil staan. 7%+ bij inkoop 7%- bij verkoop. Misschien deze waarden nog iets ophogen later, maar ben op dit moment tevreden met de manier waarop batterij nu werkt.
Kun je misschien een schermafdruk van je coefficienten posten. ik vind die -7% en + 7% erg interessant.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste