Ik denk dat wat @kliffen bedoeld je niet direct met de multimeter kan meten. Als het om stromen gaat dan moet je die door de kabel heen meten en niet over twee punten heen. De gemakkelijkste manier om die te meten is met CT-klemmen die om de aders heen gezet worden en welke op die manier de stroom door alle 3 de fasen kan meten.timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:02:
Ik heb een multimeter. Je wilt dus dat ik meet op de kabel tussen de G.W. en de Inverter? Mij batterij staat op 5% backup en 5% Discharging cutt off. Dus als hij bijv. vanavond zichzelf heeft leeggemaakt tijdens de verkoop op piektijd. Dan meten met de app op slaapstand?
Ik kan wel meten maar welke stand zet ik de multimeter? Ik heb deze: https://5.imimg.com/data5...18120460208-1000x1000.jpg
Stroom meten kan wel met een multimeter, maar zet hem aub niet op stroom meten om vervolgens tussen de gateway en de inverter te meten, want dan gaat alle stroom over de dunne draadjes van de multimeter. Dat zal niet ernstig zijn bij een hele kleine stroom, maar bij een grote stroom worden die kabeltjes al snel een verwarmingselement.
Edit: ik zie nu je opmerking over de amperetang. Die kan wel werken zo lang je die om de afzonderlijke aders van de fasen heen kan doen om eens te meten.
Dus 1x kijken wat hij aangeeft bij fase 1, 1x bij fase 2, 1x bij fase 3 en eventueel nog een keer om de 0 heen meten.
Dus niet ineens om de hele kabel heen doen, dat pas mogelijk wel, maar dan zal hij altijd 0 meten omdat de som van alle stromen dan 0 is.
[ Voor 13% gewijzigd door ArPi75 op 09-09-2025 14:00 ]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu