Goed idee, ga ik morgen eens proberen.
Ik heb ook nog een Utility / Kampeermodus, kan die ook nog proberen. Nu eerst aan het werk.
Ik heb ook nog een Utility / Kampeermodus, kan die ook nog proberen. Nu eerst aan het werk.
ahhh ... ik heb kampeermodus gebruikt bij de Tesla.. dan werkt het nl vlekkeloosuray schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:55:
Goed idee, ga ik morgen eens proberen.
![]() | ![]() |
| Woning: vrijstaand 1965, gasloos sinds Feb 25, 3x25A aansluiting, Tibber | WP: Panasonic Aquarea L, 9kW | PV: 13,5kWp, L1/L2: Enphase, L3: SolarEdge | Volvo XC40 Recharge | Lader: Easee Home / Easee Equalizer | TODO: SigenStor 27kWh/12kW, Gateway |
Ook de 30051 blijft de hele dag en nacht op 1 ook al doet het systeem uren niets.kliffen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:05:
[...]
De 30578 blijft bij mij altijd op 1 (running) staan. Nooit idle.
De 30051 ga ik vanacht uitlezen.
Dank voor deze info @duoruvis en @bekkerm
Hoe groot was jou gasmeter want de gateway is best een grote kast. Weet je zeker dat dit past ook icm met de voorgeschreven vrije ruimte rondom?RobertS68 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:46:
Beste SigenStor ervaringsdeskundigen en experts,
Als onze gasmeter eenmaal is weggehaald (~ Mrt26, een jaar na aanmelding!), ben ik van plan om een SigenStor (in de garage) met Gateway (in de meterkast, op de plek van de gasmeter) te laten plaatsen. Zie mijn signature voor verdere info over onze situatie.
Ter voorbereiding van gesprekken met een installateur heb ik een aantal vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden (hier of elders).
Hopelijk weten jullie het!
Extra info vooraf:
- Ik ben van plan de SigenStor op AI modus te draaien, op 'gebalanceerde energie' waarschijnlijk.
- Ik heb GEEN belangstelling voor HA of andere externe aansturing / oplossingen, alleen belangstelling voor de mogelijkheden van SigenStore met Gateway en SigEnergy EMS.
- Ik heb GEEN metered gateway van Enphase (ik heb de standaard gateway).
- Wij produceren met de PV op jaarbasis meer (~ 12 kWh) dan dat we verbruiken (~ 9 kWh, grid+PV), gegevens via HomeWizard.
De vragen:
A)
Over het uitschakelen van de PV (Enphase en SolarEdge) bij negatieve beursprijzen (en volle batterij):
A1) kan dat uitschakelen automatisch obv de beursprijs?
A2) Kun je bijvoorbeeld instellen om uit te schakelen bij een beursprijs vanaf -2ct? Screenshots van de App zou mooi zijn om dat te zien, als dat kan.
A3) Waarschijnlijk moeten beide systemen (Enphase en SolarEdge) hiervoor op de smartport aangesloten worden?
A4) Als beide systemen (Enphase en SolarEdge) op de Smartport zitten, kun je die dan nog afzonderlijk aansturen om uit te schakelen?
B )
Heeft iemand een ‘omschakelaar’ geïnstalleerd / laten installeren voordat de netaansluiting de Gateway ingaat? Bijvoorbeeld een Hager Sistemas SFT440 om aan te geven wat ik bedoel. Dit om bij een storing of defect in de Gateway (printplaat probleem bijvoorbeeld), altijd tijdelijk naar de oude situatie terug te kunnen omschakelen, dus naar de ‘zonder batterij en Gateway’-situatie. Om te voorkomen dat je dagen zonder stroom zit als de Gateway printplaat het bijvoorbeeld begeeft en niet op voorraad is!
C)
Mijn vrouw en ik werken vrijwel altijd vanuit huis en de auto staat daarmee hele dagen in de garage en wordt vaak alleen in het weekend gebruikt (12.000 km/j). In het voorjaar/zomer/najaar laad ik tot nu toe zoveel mogelijk met de 'Overtollige energie' functie van de Easee Equalizer. Dat werkt erg goed!
C1) Kan ik dat blijven gebruiken op die manier of krijgt de Easee op 1 of andere manier 'ruzie' met het SigEnergy EMS systeem?
C2) Hoe voorkom ik dat de SigenStor de auto gaat laden als ik de auto in de winter op volle kracht (11kW) wil laden van het net? (als ik bijvoorbeeld een laadvenster handmatig instel in de Easee Home lader op specifieke uren als de beursprijs erg laag is)
C3) Moet de Easee lader wellicht ook op de SmartPort? Of juist niet?
C4) Of is er een mogelijkheid dat de Sigenstor EMS de controle van de Easee overneemt om alleen te laden (in de winter voornamelijk) op de laagste beursprijs uren? Dat zou helemaal mooi zijn!
Andere tips of tricks voor de SigenStor aansluiting in onze situatie (zonder HA aansturing oid), zijn van harte welkom!
Mvg, Robert
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
A:RobertS68 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:46:
Als onze gasmeter eenmaal is weggehaald (~ Mrt26, een jaar na aanmelding!), ben ik van plan om een SigenStor (in de garage) met Gateway (in de meterkast, op de plek van de gasmeter) te laten plaatsen. Zie mijn signature voor verdere info over onze situatie.
Ter voorbereiding van gesprekken met een installateur heb ik een aantal vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden (hier of elders).
Extra info vooraf:
- Ik ben van plan de SigenStor op AI modus te draaien, op 'gebalanceerde energie' waarschijnlijk.
- Ik heb GEEN belangstelling voor HA of andere externe aansturing / oplossingen, alleen belangstelling voor de mogelijkheden van SigenStore met Gateway en SigEnergy EMS.
- Wij produceren met de PV op jaarbasis meer (~ 12 kWh) dan dat we verbruiken (~ 9 kWh, grid+PV), gegevens via HomeWizard.
De vragen:
A)
Over het uitschakelen van de PV (Enphase en SolarEdge) bij negatieve beursprijzen (en volle batterij):
A2) Kun je bijvoorbeeld instellen om uit te schakelen bij een beursprijs vanaf -2ct? Screenshots van de App zou mooi zijn om dat te zien, als dat kan.
A3) Waarschijnlijk moeten beide systemen (Enphase en SolarEdge) hiervoor op de smartport aangesloten worden?
A4) Als beide systemen (Enphase en SolarEdge) op de Smartport zitten, kun je die dan nog afzonderlijk aansturen om uit te schakelen?
B )
Heeft iemand een ‘omschakelaar’ geïnstalleerd / laten installeren voordat de netaansluiting de Gateway ingaat? Bijvoorbeeld een Hager Sistemas SFT440 om aan te geven wat ik bedoel. Dit om bij een storing of defect in de Gateway (printplaat probleem bijvoorbeeld), altijd tijdelijk naar de oude situatie terug te kunnen omschakelen, dus naar de ‘zonder batterij en Gateway’-situatie. Om te voorkomen dat je dagen zonder stroom zit als de Gateway printplaat het bijvoorbeeld begeeft en niet op voorraad is!
C)
Mijn vrouw en ik werken vrijwel altijd vanuit huis en de auto staat daarmee hele dagen in de garage en wordt vaak alleen in het weekend gebruikt (12.000 km/j). In het voorjaar/zomer/najaar laad ik tot nu toe zoveel mogelijk met de 'Overtollige energie' functie van de Easee Equalizer. Dat werkt erg goed!
C1) Kan ik dat blijven gebruiken op die manier of krijgt de Easee op 1 of andere manier 'ruzie' met het SigEnergy EMS systeem?
C2) Hoe voorkom ik dat de SigenStor de auto gaat laden als ik de auto in de winter op volle kracht (11kW) wil laden van het net? (als ik bijvoorbeeld een laadvenster handmatig instel in de Easee Home lader op specifieke uren als de beursprijs erg laag is)
C4) Of is er een mogelijkheid dat de Sigenstor EMS de controle van de Easee overneemt om alleen te laden (in de winter voornamelijk) op de laagste beursprijs uren? Dat zou helemaal mooi zijn!
Andere tips of tricks voor de SigenStor aansluiting in onze situatie (zonder HA aansturing oid), zijn van harte welkom!
Mvg, Robert
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
B.RobertS68 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:46:
Extra info vooraf:
De vragen:
A)
B )
C)
Mvg, Robert
WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Zover ik die bypass begrepen heb is die niet een bypass voor de gateway, maar is om load van b.v. een generator af te vangen en die zo te switchen dat het geen verstoring oplevert.timpel_800 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 06:47:
[...]
Wat betreft punt B, deze zit in de gateway zelf. Heet de Bypass Switch. Dat scheelt weer 😁
Mij is gezegd dat in geval van een storing in de gateway je door de by-pass direct met de grid etc wordt verbonden.Djaro schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:07:
[...]
Zover ik die bypass begrepen heb is die niet een bypass voor de gateway, maar is om load van b.v. een generator af te vangen en die zo te switchen dat het geen verstoring oplevert.
WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Zover ik het snap is dat altijd het geval, gateway kan evt. sturen, als die kapot zou zijn loopt de boel gewoon door.Mipatje schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:17:
[...]
Mij is gezegd dat in geval van een storing in de gateway je door de by-pass direct met de grid etc wordt verbonden.
Zo is het mij ook uitgelegd.Mipatje schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:17:
[...]
Mij is gezegd dat in geval van een storing in de gateway je door de by-pass direct met de grid etc wordt verbonden.
1
| {{ (((states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float * 1000) + states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float * 1000)* -1) | round() }} |
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik ga niet het hele proefwerk makenRobertS68 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:46:
A)
Mvg, Robert
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb best veel tijd besteed aan het uitzoeken van dit verhaal, het klinkt logisch om het zo te zien maar het is toch echt anders.
Nee, je doet een bypass van de hele installatie, en de gateway doet ook niets meer voor zover die al iets kon doen. Daar zit niet de logica in.Djaro schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:15:
[...]
Ik heb best veel tijd besteed aan het uitzoeken van dit verhaal, het klinkt logisch om het zo te zien maar het is toch echt anders.
Ik heb de gateway zonder bypass nl. en vond dit ook zo op het oog een single point of failure die mij niet aanstond maar het maakt dus geen verschil, met die bypass zet je de omvormer uit op de batterij, niet de gateway.
De grid en backupload (je huis dus) zitten op dezelfde stroom rails (onderin de gateway) dus vallen niet uit.
Klopt, ik heb de enphase standard (+ zwikje micro omvormers) en je kunt op je kop gaan staan maar de panelen gaan nooit uit. Niet door Sigen, niet door Enphase. Dus ook in mijn geval: als de batterij vol is en er is nog PV, dan gaat het altijd het net in. Punt. Dat kun je natuurlijk wel iets sturen door te zorgen dat de batterij niet vol is voordat er eventueel lage of negatieve prijzen zijn. De nul op de meter instelling neem ik daarom ook met een korreltje zout...daemonix schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:48:
@RobertS68
A1 Enphase kan niet worden uitgeschakeld door de Sigenstor, onafhankelijk systeem. Daarvoor heb je op dit moment en voor zover ik weet de metered gateway nodig die de setting heeft.
Ik vraag het gewoon aan het blauwe bolletje he. Die heb je zelf ook toch of zit die alleen in de installateursapp? Geen probleem hoor maar denk dat je zelf betere vragen kan stellen en doorvragenDjaro schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:36:
[...]
ik heb het nog 5x gelezen
Kan je die AI eens vragen wie/wat die dan bedoeld met die "network side contactor" die zou falen?
Want het staat er nog steeds vaag.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Dat is de contactor die er voor zorgt dat er overgeschakeld wordt van net naar batterij en terug en als die defect is wil een bypass kunnen doen. Het linkerapparaat bovenin de gateway.Djaro schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:36:
[...]
ik heb het nog 5x gelezen
Kan je die AI eens vragen wie/wat die dan bedoeld met die "network side contactor" die zou falen?
Want het staat er nog steeds vaag.
Volgens mij ben je er bijna, lijkt alsof de ev gaat opladen want je hebt solar opbrengst (meer dan je verbruikt) dus gaat dit bidirectioneel naar de auto.uray schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:03:
Nou, het werkt blijkbaar niet met een EV3, krijg niet echt een resultaat.
Afgezien van het feit dat van de EV batterij 3% verdampt is.
Zie de bijgevoegde afbeeldingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb dat blauwe bolletje niet aan staan en die wil ik ook niet op mijn phonetimpel_800 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:44:
[...]
Ik vraag het gewoon aan het blauwe bolletje he. Die heb je zelf ook toch of zit die alleen in de installateursapp? Geen probleem hoor maar denk dat je zelf betere vragen kan stellen en doorvragen
[Afbeelding]
Als ik via Google AI over de Bypass van de Gateway vraag, kom ik bij de onderstaande Australische installateur/ groothandel terecht en die zeggen dat de Bypass de hele Gateway buitenspel zet.Djaro schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:35:
[...]
Ik heb dat blauwe bolletje niet aan staan en die wil ik ook niet op mijn phone
Maaar het leest nog steeds alsof mijn leverancier echt gelijk heeft, je disconnect de omvormer (het energysysteem) van de gateway waardoor de grid het overneemt. Je bypassed nog steeds niet de gateway.
Ik laat het weten als ik antwoord heb van de leverancier.
| Woning: vrijstaand 1965, gasloos sinds Feb 25, 3x25A aansluiting, Tibber | WP: Panasonic Aquarea L, 9kW | PV: 13,5kWp, L1/L2: Enphase, L3: SolarEdge | Volvo XC40 Recharge | Lader: Easee Home / Easee Equalizer | TODO: SigenStor 27kWh/12kW, Gateway |
A:Bschnitz schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 07:23:
[...]
A:
Mijn SolarEdge gaat niet uit via de smartport. Negatieve prijzen -14c zijn heel zeldzaam en komen minder dan 1% van alle tijd voor. Wel houd Sigen rekening met mijn SolarEdge en zorgt ervoor dat rond de uren eromheen teruggeleverd wordt ipv op de negatieve uurtjes. Dat gaat allemaal de accu in.
De optie om via SolarEdge de omvormer uit te zetten heb ik na 1 dag weer uitgezet, die gaan al uit op 0cent 😑.
Volgens mij kan er 1 apparaat op de smartport en geen 2, wellicht dat andere hier er 2 op hebben? Maar worst case moet er een powermeter tussen voor de tweede.
B:
Weet ik niet, wat ik wel weet is dat als je de nieuwe gateway hebt, dus niet de Home max tp zoals mij maar een pro nog wat, dat dit geen issue meer zou moeten zijn. Dat heb ik tenminste ergens gelezen....
C:
Die kan los werken, wordt gewoon gezien als load en maakt geen ruzie, loadbalancer ertussen en klaar. Dacht dat er voor nu geen manier is om deze te koppelen maar wellicht hebben andere dat wel hier?
Gebruik die van mij gewoon dom, zaterdag of zondag staat de auto hier altijd te laden, altijd het goedkoopste moment.
Andere tip: Zorg dat je minimaal een 12kW omvormer neemt en liefst in jou situatie minimaal 24kWh accu. Ook een leverancier kiezen die Sigen snapt, zijn er genoeg hier geweest waarvan de installateur weet dat het een accu is en meer niet. De rest kan je vinden in de TS.
[ Voor 33% gewijzigd door uray op 13-09-2025 20:14 ]
Max profit. De Sigen ontlaadt nooit tijdens de goedkoper uurtjes. Worst case laad hij dus en je auto samen tegelijkertijd op, daarvoor heb je de loadbalancer zodat je niet boven 3x25a komt bijvoorbeeld. Want 11kW en 12kW zijn samen te veel voor een 3x25a aansluiting. De loadbalancer laad dan bijvoorbeeld mijn auto met 5kW tot er meer beschikbaar is.RobertS68 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:10:
[...]
A:
Ok, duidelijk, kansloos dus uitschakelen. Maar je opmerking is interessant vwb dat SigenStor voor de negatieve prijs zorgt dat de batterij ruimte heeft om PV bij negatieve prijzen op te slaan.
Welke AI instelling / modus zorgt daar voor?
C:
Ok, de laadpaal dus niet op de Smart Port laten zetten en gewoon zelf met de laadpaal instellen op goedkope uren. Maar hoe zorg je ervoor (welke instelling) dat de SigenStor niet wordt leeggezogen als je de auto wilt laden van de grid op goedkope uren?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ok, mooi dat die optie om eventueel handmatig in te grijpen er is!uray schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:13:
Voor Punt C, kun je Hold Battery tijdens het Laden aanzetten...
Dan haalt ie alles van het Net minus dat wat van de Zon komt.
Ok, top! Zo te horen hoef ik niks op de Smart port aan te laten sluiten. Of zie je iets wat ik daar op aan zou moeten laten sluiten in mijn situatie?Bschnitz schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:34:
[...]
Max profit. De Sigen ontlaadt nooit tijdens de goedkoper uurtjes. Worst case laad hij dus en je auto samen tegelijkertijd op, daarvoor heb je de loadbalancer zodat je niet boven 3x25a komt bijvoorbeeld. Want 11kW en 12kW zijn samen te veel voor een 3x25a aansluiting. De loadbalancer laad dan bijvoorbeeld mijn auto met 5kW tot er meer beschikbaar is.
De Sigen AI laad simpelweg niet de batterij op, hij stuurt de zon het net op zolang het nog positief is. Dus ook aan het begin van de dag als deze nog niet negatief zijn. Uitgesteld laden dus.
Dus jouw issue is er alleen als er 4-6 uur lang negatieve prijzen zijn en dat is dit jaar 2 keer voorgekomen dacht ik. Toen heb ik de auto gewoon aan de lader gehangen...
Want wat moet ik anders met 8 uur lang 11kW doen....
Toen liep de auto vol met negatieve prijzen en deels overtollige zonneopbrengst.
Kan je verzekeren dat de AI in 1 jaar meer fouten gaat maken wat geld kost dan die paar negatieve uurtjes, de ai kan het onmogelijk perfect doen sinds jij niet 24/7/365 dagen exact hetzelfde doet. De ai gokt ook maar wat en soms heeft die het simpelweg effe fout.
De Sigen moet wel communicatie hebben met jou externe omvormers om zonneopbrengst te kunnen voorspellen.RobertS68 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:17:
[...]
Ok, top! Zo te horen hoef ik niks op de Smart port aan te laten sluiten. Of zie je iets wat ik daar op aan zou moeten laten sluiten in mijn situatie?
De loadbalancer, die heb ik ook idd, die heet bij Easee een ‘Equalizer’. Die schakelt idd terug bij teveel andere vraag. Dus dat gaat vanzelf goed.
Dat AI zeker niet alles perfect doet besef ik, hij weet niet wanneer ik ga laden bijvoorbeeld, prima.
A1) kan dat uitschakelen automatisch obv de beursprijs?RobertS68 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:46:
Extra info vooraf:
De vragen:
A)
B )
C)
Mvg, Robert
Ah, ok, weer 2 dingen geleerd, dank!: 😃Bschnitz schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:27:
[...]
De Sigen moet wel communicatie hebben met jou externe omvormers om zonneopbrengst te kunnen voorspellen.
Wat ik zou doen, is de SolarEdge op de smartport doen voor power monitoring en de andere via een powermeter als deze niet ook nog op een poort kan op de gateway. Zo zou je in theorie €160-420 kunnen besparen.
Ja, klopt, de SolarEdge kan dat. Dat heb ik als test ook nu zo ingesteld: die gaat uit bij -2ct beursprijs.Mipatje schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:46:
[...]
N.m.m. kun je Solaredge in de Solaredge app uitschakelen bij negatieve stroomprijzen: Elek tarief>Dynamisch>aanvullende kosten> Negatieve Tariefoptimalisatie> aan. Het terugleveren van P.V. wordt dan gestopt. Het vullen van de accu kan doorgaan met een negatieve stroomprijs.
Naja het smartport kan wel meer dan "meten" maar kan een sensor vervangen die simpelweg geld kost.RobertS68 schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:58:
[...]
Ah, ok, weer 2 dingen geleerd, dank!: 😃
- De Smartport wordt (in mijn geval) dan gebruikt voor het meten van (voor de AI modus) wat er aan ‘pure’ PV opwek is? En dan gebruikt de AI modus die gegevens bijvoorbeeld voor het ontladen en dumpen van voldoende stroom op het net (om ‘ruimte’ in de batterij te maken) voordat er een negatieve beursprijs tijdvak aankomt? Werkt dat zo?
- een ‘Sigen Power sensor’ (ik wist nog niet van het bestaan! 😉) doet hetzelfde als wat de Smart port blijkbaar kan?
Helemaal duidelijk, hartelijk dank! 👍👍Bschnitz schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:05:
[...]
Naja het smartport kan wel meer dan "meten" maar kan een sensor vervangen die simpelweg geld kost.
Yea als de Sigen je externe zonopwek kan meten, dus via sensor of smartport dan werkt dat hetzelfde als voor interne zonopwek via de Sigen zelf.
Bijvoorbeeld half uur geleden dumpt mijn batterij alle stroom zodat ik de komende 6-8 uur van de zon kan opladen. Dat regelt de ai allemaal.
Dus om 12 uur ga ik mijn auto laden, zo pak ik goedkope uurtjes van het net en de zon gaat in de accu en live gebruik huis.
Hoe heb je hem ingesteld op -2c dan? Bij mij gaat die uit bij 0c en dat wil ik niet.RobertS68 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:05:
[...]
Ja, klopt, de SolarEdge kan dat. Dat heb ik als test ook nu zo ingesteld: die gaat uit bij -2ct beursprijs.
Aangezien we nog salderen en ik flink overschot heb, is alle teruglevering met een negatieve prijs lager dan 2 ct ongunstig voor mij (van Tibber krijg je sowieso 2 ct terug voor elke terug geleverde kWh, vandaar vanaf 2ct).
Het gaat om kleine bedragen uiteraard, maar leuk dat het kan.
Ja, dat is erg verwarrend idd.Bschnitz schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:07:
[...]
Hoe heb je hem ingesteld op -2c dan? Bij mij gaat die uit bij 0c en dat wil ik niet.
Pas bij -10/14c zou ik het interessant vinden. Maar alles wat ik invullen, telt hij op en dan gaat die nog eerder uit... Ik wil juist later....
Ah je kan dus min doen, dat is het hem. Die heb ik gemist.RobertS68 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:17:
[...]
Ja, dat is erg verwarrend idd.
Ik dacht in eerste instantie dat je -0,02 bij ‘energietarief export’ > ‘aanvullende kosten’ moest invullen, maar het is 0,02.
Dus hetzelfde als bij energietarief import’ > ‘aanvullende kosten’
[Afbeelding]
Import aanvullende kosten:
[Afbeelding]
Export aanvullende kosten:
[Afbeelding]
Dat blauwe vinkje komt tevoorschijn als je opslaat en weer terug gaat geloof ik.
[ Voor 18% gewijzigd door Bschnitz op 14-09-2025 09:26 ]
[ Voor 48% gewijzigd door Anunnaki op 14-09-2025 09:33 ]
Ja, min kan, maar dat werkte bij mij juist averechts 😃Bschnitz schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:25:
[...]
Ah je kan dus min doen, dat is het hem. Die heb ik gemist.
Jawel, je wilt juist de min. Want met + is het sneller gunstiger dat die uitgaat en dat wil je juist alleen tijdens echt die 1% van ergens -10/14c dat ook de btw en energiebelasting 100% vergoed is.
Ik heb nu -0.08c gedaan en dat werkt. Dus vandaag gaat die dan lekker niet uit. Hij denkt dan dat het 8c oplevert ipv de 2c rond 14 uur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij zijn de aanvullende kosten de kosten inclusief de energie belasting dus bij Zonneplan 14,2 centRobertS68 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:17:
[...]
Ja, dat is erg verwarrend idd.
Ik dacht in eerste instantie dat je -0,02 bij ‘energietarief export’ > ‘aanvullende kosten’ moest invullen, maar het is 0,02.
Dus hetzelfde als bij energietarief import’ > ‘aanvullende kosten’
[Afbeelding]
Import aanvullende kosten:
[Afbeelding]
Export aanvullende kosten:
[Afbeelding]
Dat blauwe vinkje komt tevoorschijn als je opslaat en weer terug gaat geloof ik.
Dat het zo werkt bij mij zie je hieronder: op 7 sept was om 10 uur de prijs negatief maar nog net niet -2ct en om 11 uur was die lager dan -2ct; de omvormer was om 10 nog aan en ging na 11 uur uitRobertS68 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:33:
[...]
Ja, min kan, maar dat werkte bij mij juist averechts 😃
Let wel, ik kijk en refereer naar de kale beursprijs, dus zonder belasting en inkoopvergoeding van leveranciers.
Bij mij zal de SolarEdge vanmiddag niet uitgaan omdat de beursprijs vanmiddag 0ct is op het laagste punt.
Klopt, dat is bij Tibber ongeveer hetzelfde. Maar aangezien ik veel meer teruglever op jaar basis dan afneem en we nog salderen, krijg ik alle belasting terug van het afname deel. Daarom kijk ik niet naar de belasting en is lager dan -2ct beursprijs al ongunstig voor mij om terug te leveren ipv dat pas vanaf -14ct beursprijs ongunstig is om terug te leveren.Mipatje schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:34:
[...]
Volgens mij zijn de aanvullende kosten de kosten inclusief de energie belasting dus bij Zonneplan 14,2 cent
[ Voor 13% gewijzigd door RobertS68 op 14-09-2025 10:32 ]
Het werkt met de EV6 volgens Sigenergy. Zou de EV3 dan hierin toch anders zijn?uray schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:03:
Nou, het werkt blijkbaar niet met een EV3, krijg niet echt een resultaat.
Afgezien van het feit dat van de EV batterij 3% verdampt is.
Waarschijnlijk omdat stroomprijs straks nog goedkoper is en er een overvloed aan zonnestroom in de nabije toekomst is. Het is dus voor de middag interessanter om aan het net te verkopen en dadelijk, als het nog goedkoper is, de overdaad aan zonnestroom op te slaan. AI kijkt niet enkel in-the-moment, maar ook in de toekomst.timpel_800 schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:46:
Weet iemand waarom ai ervoor kiest om nu niet de batterij te laden met alle pv opwek maar het grootste deel naar het net te sturen ?
Meestal kan ik ai wel volgen maar gisteren gebeurde dit ook.
[Afbeelding]
Die is wel anders ja, waaronder 800v Systeem.Anunnaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:26:
[...]
Het werkt met de EV6 volgens Sigenergy. Zou de EV3 dan hierin toch anders zijn?
Klopt, maar zal denk ik niet aan het 800 volt systeem liggen.uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:43:
[...]
Die is wel anders ja, waaronder 800v Systeem.
Wel zag ik op een engelse site dat de EV3 wel V2G/H zou moeten ondersteunen en de Sigenergy stond in diezelfde Supported lijst. Maar vooralsnog krijg ik het hier niet werkend. Zou een regional iets kunnen zijn uiteraard.
Ik heb op fase 1 en 2 elk apart een 1 fase omvormer hangen. Geeft geen enkel probleem.uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:27:
Weet iemand trouwens of je ook alleen maar 3 Fase apparatuur kunt aansluiten op de SmartPort van de HomePro TP Gateway ?
Heb je dan twee aders onder de N?osluis schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:39:
[...]
Ik heb op fase 1 en 2 elk apart een 1 fase omvormer hangen. Geeft geen enkel probleem.
Dat gebeurt in de meterkast al voordat het richting de gateway gaat, maar in feite het zelfde.
Als je zonnepanelen op verschillende oriëntatie legt, dan moet je of per oriëntatie minimaal een individuele string hebben, of optimizers per paneel gebruiken. Zonder optimizers op één string met oost + west oriëntatie is sub-optimaal...Opie schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:51:
Heb sinds 6 weken de Sigestore 2x 8 Kw met 10 Kw omvormer. Heb gelijktijdig 9 panelen van 450 Wp laten plaatsen. 2x oost en 7x west alles op 1 string.
Als je oost west op 1 string doet moeten deze altijd met hetzelfde aantal panelen aan beide oriëntaties liggen dus 2/7 lijkt mij geen goed idee. Lijkt mij dat er iets niet klopt. Dit kan alleen met micro omvormers.Opie schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:51:
Heb sinds 6 weken de Sigestore 2x 8 Kw met 10 Kw omvormer. Heb gelijktijdig 9 panelen van 450 Wp laten plaatsen. 2x oost en 7x west alles op 1 string.
Ik heb en had geen ervaring met zonnepanelen en twijfel of deze wel op de juiste manier werken. Is mij verkocht dat dit 3500 Kwh op zou brengen, maar ga ik nooit bij in de buurt komen denk ik.
Wat mij opvalt is dat op zonnige dagen zonder veel bewolking er in de middag rond 14.30 een dip in de grafiek is. Ook de dagelijkse opbrengst is vrij laag. Hoogste opbrengst is 12 Kwh op een dag maar afgelopen week is de weekopbrengst maar 49 Kwh. totaal.
Is er een manier hoe ik e.e.a. kan controleren of het op een juiste manier werkt.
[Afbeelding]
[ Voor 60% gewijzigd door uray op 14-09-2025 17:21 ]
Alles in Zelfconsumptie, met AI heb je on-Grid nodig, ik leef qua elektra off grid.Djaro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:22:
[...]
was dat in zelfconsumptie modus of nog in AI ?
Dat gaat hem niet worden. Die 2 oost moeten van de string af, dan brengen die 7 west al meer op dan het totaal nu. Als je oost nog 4 kan bijleggen dan heb je er 6 voor de 2e string. Alternatief is de 2 panelen naar de westkant leggen als dat past. Dan kan alles op 1 string blijven en kun je zeker in de buurt van die 3500kWh komen.Opie schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:51:
Ik heb en had geen ervaring met zonnepanelen en twijfel of deze wel op de juiste manier werken. Is mij verkocht dat dit 3500 Kwh op zou brengen, maar ga ik nooit bij in de buurt komen denk ik.
Wat mij opvalt is dat op zonnige dagen zonder veel bewolking er in de middag rond 14.30 een dip in de grafiek is. Ook de dagelijkse opbrengst is vrij laag. Hoogste opbrengst is 12 Kwh op een dag maar afgelopen week is de weekopbrengst maar 49 Kwh. totaal.
Is er een manier hoe ik e.e.a. kan controleren of het op een juiste manier werkt.
[Afbeelding]
CEdS schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:40:
@Djaro
Vandaag de leen Hyundai Kona 64 kW van garage meegekregen.
Thuis gekomen ben ik direct gaan testen met het V2X.
Op een aantal storingen na gebeurde er eigenlijk niets.
Als ik een handmatige versie startte, leverde de Kona 0,1 kW terug en stopte dan.
Ik denk dat de Kona niet kan terug leveren (alhoewel het voor de Kia Niro vlgs Sigenergy wel mogelijk is).
Wat de rest al zei, dit is echt niet correct aangesloten op deze manier. Ik wil je niet bang maken, maar ik zou direct alles in twijfel trekken. Is het netjes bekabeld, is het geaard, heb je voldoende ballast? Zijn er goed passende stekkers gebruikt (MC4 stekkers van verschillende merken mixen is mogelijk gevaarlijk) is het netjes aangesloten in de meterkast?Opie schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:51:
[Afbeelding]
Je dip is de overgang van oost naar west op je panelen. 1 string bij meerdere oriëntaties betekend dat al je panelen zoveel opleveren als je totale opbrengst op dat moment op die oriëntatie. Oost levert steeds minder op totdat de zon volledig op west staat en die de opbrengst daarna weer gaan bepalen.Opie schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:51:
Vandaag heb ik het proces van laden van 95% tot 100% gemonitord. Tot 99,9% gaat het vrij rechtlijnig. 1% is bij mij 324 W en dat kost 345W . Dat is prima.duoruvis schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:52:
[...]
🔋 99→100% laden: wat kost dat nou echt?
kliffen vroeg zich terecht af hoeveel kWh het kost om de laatste 1% van de batterij te vullen. Dat duurt immers relatief lang. Bschnitz liet in zijn grafieken mooi zien dat de batterij in die laatste procent het vermogen terugschakelt om de cellen netjes te balanceren. Dat verklaart de tijd — en het is volkomen normaal gedrag.
🔹 Hoeveel energie gaat erin?
In mijn geval een 8,05 kWh pack is 1% ≈ 80 Wh. Met ~95% efficiency is dat ~0,085 kWh aan netstroom.
🔹 Wat kost dat?
• Bij €0,15/kWh: ~1,3 cent
• Bij €0,26/kWh: ~2,2 cent
Het verschil tussen beide tarieven is nog geen cent per laadactie. Financieel dus verwaarloosbaar.
🔹 Wat zegt Sigenergy zelf?
In hun technical note stelt Sigenergy dat 0–100% DoD gewoon safe is. Er zit een buffer in de cellen, en het BMS balanceert automatisch. Geen risico voor schade of garantie.
🔹 Wat betekent dit in de praktijk?
Het is dus niet zozeer een kwestie van zomer vs. winter, maar van PV-surplus. Ook op heldere winterdagen kun je moeiteloos naar 100% laden. Met surplus of lage tarieven → gewoon toelaten. Zonder surplus of bij hoge tarieven → kun je er zelf voor kiezen op 95–98% te stoppen om de batterij wat te ontzien.
✅ Technisch verklaard, financieel doorgerekend, en strategisch geframed: 99→100% is geen probleem, hooguit een keuze of je die laatste procent in jouw situatie zinvol vindt.
Maar dan wel minimaal 1 paneel en waarschijnlijk 2 erbij. Anders is je probleem nog niet opgelost.. maar die is wel echt een bizarre fout hoor.. iedereen die een dhz cursus zonnepanelen heeft gevolgd weet dit.Anunnaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:09:
[...]
Je dip is de overgang van oost naar west op je panelen. 1 string bij meerdere oriëntaties betekend dat al je panelen zoveel opleveren als je totale opbrengst op dat moment op die oriëntatie. Oost levert steeds minder op totdat de zon volledig op west staat en die de opbrengst daarna weer gaan bepalen.
Ik vermoed dat de panelen ook niet op een plat dak liggen?
Dus inderdaad op 2 strings laten aansluiten.
In eerste instantie zouden er 9 panelen op de westkant gelegd worden. Bij het plaatsen konden er volgens de monteur 2 panelen niet op het dakkapel geplaatst worden. Waren er 4 berekend.timpel_800 schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:40:
[...]
Maar dan wel minimaal 1 paneel en waarschijnlijk 2 erbij. Anders is je probleem nog niet opgelost.. maar die is wel echt een bizarre fout hoor.. iedereen die een dhz cursus zonnepanelen heeft gevolgd weet dit.
[ Voor 80% gewijzigd door uray op 14-09-2025 19:06 ]
[ Voor 21% gewijzigd door timpel_800 op 14-09-2025 19:12 ]
Zou wel mogelijk zijn, maar dan moeten ze op het dakkapel onder dezelfde hoek gelegd worden (dus met behulp van frames en voldoende gewicht). Het dakkapel dient dat gewicht natuurlijk wel te kunnen dragen.timpel_800 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:10:
Maak anders eens een foto want ik snap die dakkapel ook niet precies. Wilde ze er twee op de dakkapel leggen en 7 op het schuine dak? Ook dat is niet mogelijk op 1 string namelijk.
timpel_800 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:10:
Ik zou wel kijken of je dan meteen die sigen optimizers kan installeren (zijn nog niet te koop) anders moet je nog een heel systeem ernaast gaan kopen (solar edge). In dar geval is het beter om die twee panelen af te koppelen. Maar ik zou dit goed op papier zetten en zorgen dat ze dit oplossen en jou niet met extra kosten gaan opzadelen.
Maak anders eens een foto want ik snap die dakkapel ook niet precies. Wilde ze er twee op de dakkapel leggen en 7 op het schuine dak? Ook dat is niet mogelijk op 1 string namelijk.
Zouden er 4 panelen aan de oostkant passen?Opie schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:47:
[...]
[Afbeelding]
5 op gedeelte dak hellingshoek 45 graden. 4 op dakkapel hellingshoek (denk) rond 30 graden.
Die 4 pasten dus niet?
2 panelen liggen nu op dakkapel en ander 2 panelen dus aan andere zijde van het dak. Die liggen wel vrij hoog.
4 panelen extra bij de 2 die er al liggen? Of 4 totaal?kliffen schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:03:
[...]
Zouden er 4 panelen aan de oostkant passen?
[ Voor 8% gewijzigd door Opie op 14-09-2025 20:08 ]
4 totaal. Dan heb je 1 string van 4 op oost en 1 string van 5 op west. Zeker als salderen voorbij is is het fijn om stroom te maken in de ochtend en tegen de avond.Opie schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:07:
[...]
4 panelen extra bij de 2 die er al liggen? Of 4 totaal?
2 erbij moet kunnen, 4 wordt moeilijk en lelijk om tegen aan te kijken.
Is dan wel weer 2 op 45 graden en 2 op 30 graden
[ Voor 52% gewijzigd door uray op 14-09-2025 20:40 ]
kliffen schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:30:
[...]
4 totaal. Dan heb je 1 string van 4 op oost en 1 string van 5 op west. Zeker als salderen voorbij is is het fijn om stroom te maken in de ochtend en tegen de avond.
30 en 45 graden in combi op 1 string is geen probleem denk ik.
In deze setup heb je geen optimizers nodig.
@Opie Zou die SigenMicro optimizers ook doen. Maar als je haast hebt, die van Tigo zijn ook compatible.timpel_800 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:10:
Ik zou wel kijken of je dan meteen die sigen optimizers kan installeren (zijn nog niet te koop) anders moet je nog een heel systeem ernaast gaan kopen (solar edge).
Ik heb de 800/1000W varianten voor €106/€122 excl btw voorbij zien komen. Kan je volgens mij twee panelen per stuk op aansluiten.Opie schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:53:
Dank aan allen voor jullie adviezen!
Ik zal het probleem terugkoppelen aan de installateur en de oplossingen van jullie voorleggen. Ben benieuwd hoe hier op gereageerd zal worden.
Nu is nog even de vraag wat die optimizers van Sigen gaan kosten. Anders is het bijplaatsen van 2 extra panelen en die met de andere 2 op eigen string zetten wellicht goedkoper.
Aaaaah daar zit hem net de kneep. tnx, weer wat wijzer geworden voor mijn eigen opstelling. Daar wil ik met de volgende uitbreiding ook wat aan knutselen.uray schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:49:
Nouja dat dus, Tygo's hebben een Gateway nodig. Echter doen de Sigenergy Optimizers 230V en de Tygo's de String Spanning. Welke dan gewoon weer in een MPPT van de Sigenergy kunnen. Ik denk dat de Sigenergy Optimizers dan ook in de Smartport ofzo moeten, maar dat laatste is een aanname.
Ik zie de sigenmicro vooral als een goede optie als de MPPT op de sigen omvormer al vol zitten. Ik heb er nooit aan gedacht om bijvoorbeeld mijn O-W opstelling die ik nu in twee strings heb liggen met tygo optimisers als 1 string naar de omvormer te brengen.timpel_800 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:59:
Tygos zijn dus in dit geval waarschijnlijk de betere keus? Ik zie niet het voordeel van de sigen optimizers want dan moet er nog een 230v kabel getrokken worden?
Ik zou trouwens je installateur het probleem voorleggen en kijken waar zij mee komen. Jij zit nu hun werk te doen. Leuk, maar daar heb je niet voor betaald natuurlijk.
Er zijn omvormers met 3 trackers… of polystring bij gelijke stringlengte is optie als omvormer de dubbele kortsluit stroom en Impp aan kan…timpel_800 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:18:
Als ik het goed begrijp heb je nu dus 3 oriëntaties/hoeken op 1 string. Dat gaat echt niet.
Ik zou niet weten hoe je dit goed op kunt lossen zonder micro's maar misschien heeft @Ronald hier een idee voor.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
1
2
3
| {% set batcharge = states("sensor.sigen_plant_accumulated_battery_charge_energy") | float * 1000 %} {% set batdischarge = states("sensor.sigen_plant_accumulated_battery_discharge_energy") | float * 1000 %} {{ ((batdischarge / batcharge) * 100) | round(2) }}% |
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
BP on the move!!!
Voor de AI heeft het niet veel zin denk ik. Normaal gesproken heeft een WP een voorspelbaar gebruik, dat na een paar weken gebruik volledig door de AI voorspelt kan worden.Bas Post schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:15:
Ik heb jullie advies nodig. Begin oktober wordt bij mij de Weheat Blackbird P60 warmtepomp geïnstalleerd.
Deze heeft 1 fase (aparte eigen groep) nodig. De bijbehorende binnenunit heeft ook een eigen groep nodig op een andere fase.
Ter voorbereiding zou ik willen weten hoe ik deze kan monitoren en toevoegen als een "Sigen-apparaat".
En is dit nuttig om zo toe te voegen? Heeft dat nut voor de AI?
Aanvullende vraag:Bas Post schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:15:
Ik heb jullie advies nodig. Begin oktober wordt bij mij de Weheat Blackbird P60 warmtepomp geïnstalleerd.
Deze heeft 1 fase (aparte eigen groep) nodig. De bijbehorende binnenunit heeft ook een eigen groep nodig op een andere fase.
Ter voorbereiding zou ik willen weten hoe ik deze kan monitoren en toevoegen als een "Sigen-apparaat".
En is dit nuttig om zo toe te voegen? Heeft dat nut voor de AI?
[ Voor 8% gewijzigd door Bas Post op 15-09-2025 09:03 ]
BP on the move!!!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq