Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:37
Bas Post schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:02:
[...]

Aanvullende vraag:
Zou Sigenergy ook met de Eastron SMD230-Wifi werken?
https://www.eastrongroup....ifunction-wifi-meter.html
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Want dan zou ik deze ook via HomeWizard en Sigenergy kunnen uitlezen (hoop ik)
Sigenergy maakt gebruik van de Eastron meters. Ik durf niet te zeggen of Sigenergy de wifi-meters kan uitlezen. Tussen de lijst met meters staat wel een SDM230 maar daar staat geen wifi achter....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

timpel_800 schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:08:
[...]

Als je oost west op 1 string doet moeten deze altijd met hetzelfde aantal panelen aan beide oriëntaties liggen dus 2/7 lijkt mij geen goed idee. Lijkt mij dat er iets niet klopt. Dit kan alleen met micro omvormers.

Maar jouw omvormer heeft meerdere mppt aansluitingen dus ze hadden ook wel die twee panelen op de andere mppt kunnen zetten, maar dan zat je waarschijnlijk met voltage opstart problemen (minimaal 180v met twee panelen redt je nooit). Maar je kunt in de thomas berger (google) je panelen etc ingeven en dan kijken wat je per maand zou moeten opwekken. Maar lijkt mij dat dit niet kan.
Je hebt minimaal 5 panelen per string nodig heb ik me laten vertellen (en dan moet dit ook nog ingesteld worden door de installateur, zodat een bepaalde string een lager opstartvoltage heeft). Wij hebben hier 3 strings. 2x 9 (groot dakvlak dat diagonaal verdeeld is een zonrijk en zonarm deel op het zuiden) en 1x 5 op het platte dak (westen).

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:46
@Hermanvh Het ligt aan het voltage per paneel maar met 5 zit je zeker goed.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:30
timpel_800 schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:40:
@Hermanvh
Het minimum Voltage moet 220V zijn op een 3-fase sigenstor.
Dus even kijken hoeveel Volt jouw panelen per stuk leveren. Als het meer dan 55V per stuk is zou het met 4 kunnen, maar precies op het randje is niet lekker. Voor 4 panelen zou ik wel tenminste 60-65V per stuk willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

timpel_800 schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:40:
Mij werd verteld dat 4 soms wel en soms niet werkt, met 5 zit je zeker goed. Kan wellicht ook liggen aan de ligging van de 5 panelen hier. Deze liggen op een plat dak en pakken meestal pas vanaf een uurtje of 14:30 een aantal uren zon. De opbrengst is niet super, maar elke kWh helpt. Met de huidige kosten was het eigenlijk zonde om het niet meteen mee te doen. Later alsnog erbij leggen kost in verhouding een stuk meer.

Waarschijnlijk brengen ze per jaar maar zo'n 900-1000 kWh op. Ze liggen er nu pas vanaf juli op, dus kan er nog niet zoveel nuttigs over zeggen op dit moment. Het grote dak verdelen in 2 strings van 9 was een goede keuze. Ik zie een duidelijk verschil in de opbrengst van het "zonrijke" en "zonarm" deel. De 9 strings in "zonarme" deel leveren ongeveer 80% van wat de panelen in het "zonrijke" gedeelte leveren. Dit is allemaal zonder optimizers, micro omvormers etc.

webOS all the way!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

kliffen schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:47:
[...]

@Hermanvh
Het minimum Voltage moet 220V zijn op een 3-fase sigenstor.
Dus even kijken hoeveel Volt jouw panelen per stuk leveren. Als het meer dan 55V per stuk is zou het met 4 kunnen, maar precies op het randje is niet lekker. Voor 4 panelen zou ik wel tenminste 60-65V per stuk willen zien.
Minimum voltage schijnt de installateur dus in te kunnen stellen. Deze is bij mij omlaag gezet, volgens mij doet ie nu bij 150v of 160v al iets (niet veel, maar toch).

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:05
Ik heb 3 strings, 2x12 a 305Wp op het westen en 1x5 a 305Wp op het oosten, maar deze string werkt niet helaas. Er komt binnenkort 1 paneel extra. Voltage van deze 5 is rondt 180V, maar wekken niets op.
Opstart voltage was door mijn installateur ThuisbatterijNederland ook lager gezet, maar helaas...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG4bhMgWbRLkorKalz8G8GmHvUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVWH3uvemvlTQkzJJC6bfLeG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bas Post op 15-09-2025 09:57 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanvh

Hermanvh

Bas Post schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:56:
Ik heb 3 strings, 2x12 a 305Wp op het westen en 1x5 a 305Wp op het oosten, maar deze string werkt niet helaas. Er komt binnenkort 1 paneel extra. Voltage van deze 5 is rondt 180V, maar wekken niets op.
Opstart voltage was door mijn installateur ThuisbatterijNederland ook lager gezet, maar helaas...

[Afbeelding]
Ik heb hier 5x 450WP DMEGC liggen, dat maakt wellicht het verschil denk ik.

168V, 0,36A, 0.09kW op het moment (is weinig, maar zoals ik in m'n andere post zei, komt hier vooral vanaf 14:30 zon op.

webOS all the way!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Bas Post schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:56:

[Afbeelding]
Jee, da’s niet veel. Mijn Sunpower Maxeon doen 70V per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:01
CEdS schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:22:
[...]

Alles in Zelfconsumptie, met AI heb je on-Grid nodig, ik leef qua elektra off grid.

Ik wil een auto accu alleen ter aanvulling op mijn 24 kWh Sigenergybatterijen en dan nog voor de winter......dus ik ga weer verder zoeken.
https://www.export-cars.e...Autopilot-Leder/o/1699112
heb je ruimte voor permanente parkeer batterij van 85kw :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
kliffen schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:06:
[...]

Jee, da’s niet veel. Mijn Sunpower Maxeon doen 70V per stuk.
+1 voor de Sunpowers. Heb ik ook. Ik heb 430's en die doen zelfs 81V geloof ik. Probleem met de sunpowers is dan weer dat ze niet op de micro's van de Sigen passen want die gaan maar tot 60V!! :?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39
Ik heb antieke Solar Frontier SF170 Panelen, die doen 100 volt. Wat destijds ook de reden was voor 3 fase omvormers. 1 fase omvormers gingen meestal tot 500 volt, 3 fase tot 800 volt of zelfs tot 1000. Hiervan liggen er 30 noord, 30 zuid en 14 op een plat dak zuid, maar daar zit mijn eigen schuine dak in de weg, dat is de reden dat ik daar waarschijnlijk optimizers ga plaatsen om ook de laatste kW's Zon binnen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:15
Bas Post schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:02:
[...]

Aanvullende vraag:
Zou Sigenergy ook met de Eastron SMD230-Wifi werken?
https://www.eastrongroup....ifunction-wifi-meter.html
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Want dan zou ik deze ook via HomeWizard en Sigenergy kunnen uitlezen (hoop ik)
Ik heb de 3 fase variant hangen (SDM-630-Wifi) ik zal er vanavond even naar kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
leuk feitje
Ik had een tesla op bezoek , oude model S, die werkt ook V2x ... alleen probleem voor Tesla. die heeft gratis supercharging, dus V2x zou uit moeten op gratis supercharging modellen om misbruik te voorkomen.
Verhoogt wel de waarde van die 2e handsjes van Teslas dus zijn ook voordelen aan voor Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Djaro schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:00:
leuk feitje
Ik had een tesla op bezoek , oude model S, die werkt ook V2x ... alleen probleem voor Tesla. die heeft gratis supercharging, dus V2x zou uit moeten op gratis supercharging modellen om misbruik te voorkomen.
Verhoogt wel de waarde van die 2e handsjes van Teslas dus zijn ook voordelen aan voor Tesla.
Daarom is de goedkoopste batterij een niet meer rijdende Tesla Model S. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
daemonix schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:37:
[...]

Daarom is de goedkoopste batterij een niet meer rijdende Tesla Model S. ;)
Hahaha, zo 1 heb ik nog. Nu 10 jaar oud.
Ik zie mezelf alleen nog niet dagelijks naar de supercharger rijden om stroom te halen voor het verdienmodel. Wel natuurlijk als backup bij langdurige stroomuitval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
GerardFianen schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:40:
Ik zie dat er wel anderen zijn hier die net als ik een koppeling met een SmartGrid ready warmtepomp overwegen, maar heb nog nergens kunnen vinden hoe dat exact te doen. Ik heb onderstaande in de SigEn community gepost, maar wellicht is er hier iemand die dit al uitgezocht heeft.

Just had the system installed and looking into connecting it to our (Viessmann) heatpump.

Our heatpump is SmartGrid Ready, that is compatible as mentioned in the SigEnergy documents. What is not clear to me is how to interface.

A SmartGrid Ready interface is two signals, basically 2 bits, that can put the HeatPump in 4 modes: Normal operation, Forced off, increased buffer heating and extra increased buffer heating.

The SigEnStor documentation shows two DO connections (4 pins). On first glance that seems to match, just put two relays circuits behind it. However, if I interpret correctly, looking into the App it seems the SigEnergy system will only drive one connection and thus only send an ON or OFF signal. It is also unclear what sort of Signal the DO (with its common contact is). Seems it is an isolated switch.

Question / Request:
Can someone who already did this (or SigEnergy !) provide more technical information on how to connect, nd how to use all 4 SG modes.. (assuming the S/W was designed for that …)

SigEnergy: An Application note would be most welcome.
Heb je dit nog werkend gekregen zonder shelly's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:16

HenkS

Da_king alias HenkS

Een vraag nalv een andere post over zonnepanelen en microomvormers een paar pagina's terug:
Ik heb een sigen32kw zoals al eens benoemd :) en verder zon 16 panelen op zuid en 16 op noord.
Panelen zijn jaar of 8 oud en zo'n 200w per paneel.

Stel (hypothetisch) ik wil meer zonnevermogen:
Zou ik dan bv op de zuidkant 8 panelen kunnen vervangen door nieuwe panelen en de rest laten liggen?
En dat ik die 8 panelen die nieuw zijn dan voorzien van micro-omvormers van sigenergy (als ze uit zijn) want ik heb het over een situatie over een paar jaar.

Dan zou ik dus
8 oude panelen op zuid en 16 op noord hebben van 200w
8 nieuwe panelen op zuid met micro-omvormers.
Zou zo'n opzet mogelijk zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
HenkS schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:14:
Een vraag nalv een andere post over zonnepanelen en microomvormers een paar pagina's terug:
Ik heb een sigen32kw zoals al eens benoemd :) en verder zon 16 panelen op zuid en 16 op noord.
Panelen zijn jaar of 8 oud en zo'n 200w per paneel.

Stel (hypothetisch) ik wil meer zonnevermogen:
Zou ik dan bv op de zuidkant 8 panelen kunnen vervangen door nieuwe panelen en de rest laten liggen?
En dat ik die 8 panelen die nieuw zijn dan voorzien van micro-omvormers van sigenergy (als ze uit zijn) want ik heb het over een situatie over een paar jaar.

Dan zou ik dus
8 oude panelen op zuid en 16 op noord hebben van 200w
8 nieuwe panelen op zuid met micro-omvormers.
Zou zo'n opzet mogelijk zijn ?
Waarom zou je microomvormers willen gebruiken? Je kunt die 8 nieuwe toch op 1 string aansluiten op de Sigenstor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Inderdaad als je geen extreme schaduw problemen hebt is het veel beter om gewoon direct op de sigen aan te sluiten. Scheelt ook een x omzettings verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
kliffen schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:47:
[...]

Hahaha, zo 1 heb ik nog. Nu 10 jaar oud.
Ik zie mezelf alleen nog niet dagelijks naar de supercharger rijden om stroom te halen voor het verdienmodel. Wel natuurlijk als backup bij langdurige stroomuitval!
Nee, daarom stond er ook 'niet rijdend'. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timpel_800
Grappig. Als ik onze kia niro 64kwh €40k vergelijk met de Sigen 48kwh €25k dan is die auto eigenlijk best goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inderdaad, hoewel je tegenwoordig 54 kWh voor die prijs krijgt. De batterij prijs wordt kunstmatig hoog gehouden om extra marge te genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uray
@HenkS @kliffen Helemaal met kliffen eens, als je geen Schaduw problemen hebt, why bother...
Kost meer, is meer werk, en meer points of failure. Ik overweeg het alleen bij panelen die schaduw problemen hebben. Bovendien zijn die Micro Inverters van Sigenergy 230v, dus worden niet op een MPPT van je Sigenstor aangesloten, maar waarschijnlijk de Smartport.

[ Voor 25% gewijzigd door uray op 15-09-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:41
timpel_800 schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:08:
[...]

Als je oost west op 1 string doet moeten deze altijd met hetzelfde aantal panelen aan beide oriëntaties liggen dus 2/7 lijkt mij geen goed idee. Lijkt mij dat er iets niet klopt. Dit kan alleen met micro omvormers.

Maar jouw omvormer heeft meerdere mppt aansluitingen dus ze hadden ook wel die twee panelen op de andere mppt kunnen zetten, maar dan zat je waarschijnlijk met voltage opstart problemen (minimaal 180v met twee panelen redt je nooit). Maar je kunt in de thomas berger (google) je panelen etc ingeven en dan kijken wat je per maand zou moeten opwekken. Maar lijkt mij dat dit niet kan.
Heb hier 1 string en daar zitten 31 zonnepanelen op 11 aan 1 kant van het dak en 20 aan de andere kant van het dak , en dat werkt prima en zo,n dip overdag heb ik nog nooit gehad , wel zit onder elk paneel een optimizer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uray
Dat is dus dankzij die Optimizers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 19:47
Die doet het dus niet met de V2X van de EVDC (heb er zelf zo een maar dan rijdend ;) ) als ik het in Zelfconsumptionmodus / off grid gebruik.

Hoe heb jij deze wel werkend gekregen?

[ Voor 11% gewijzigd door CEdS op 15-09-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
CEdS schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:05:
[...]

Die doet het dus niet met de V2X van de EVDC (heb er zelf zo een maar dan rijdend ;) ) als ik het in Zelfconsumptionmodus / off grid gebruik.

Hoe heb jij deze wel werkend gekregen?
aha.. computer 1.0 werkt niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Laatst online: 16-09 19:47
Djaro schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:49:
[...]

aha.. computer 1.0 werkt niet ?
Schijnbaar.....ik heb wel de MCU laten vervangen maar de laadunit is al wel eens vervangen (garantie) maar hetzelfde als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 10:54
Heeft iemand een heldere uitleg van die AI mode? Hij draait pas een dag of 4 bij mij dus mss is hij aan het leren. Maar nu - tijdens de piekuren qua prijs - is hij van het net aan het importeren terwijl de batterij 85% vol is. Dat begrijp ik niet.. wat is de logica daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
n00bCoder schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:13:
Heeft iemand een heldere uitleg van die AI mode? Hij draait pas een dag of 4 bij mij dus mss is hij aan het leren. Maar nu - tijdens de piekuren qua prijs - is hij van het net aan het importeren terwijl de batterij 85% vol is. Dat begrijp ik niet.. wat is de logica daarvan?
wat voor prijzen staan er ingesteld in je tarief plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
1.21xp+14.67
1.1xp+4
Beide tennet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Dan is de enige verklaring die ik kan geven, dat de Ai verwacht dat vanavond het net plat gaat of dat je minimum soc waarde te hoog staat. Staat die goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Discharge/backup/peak/charging cutoff soc
5/5/20/100

[ Voor 3% gewijzigd door n00bCoder op 15-09-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Hmm… denk dat die 100 lager moet zijn. Die mag toch hetzelfde als de peak shaving zijn..? Heb hem op 30 gezet, maar hij blijft importeren (niet laden) ondanks de hogere prijzen.

[ Voor 32% gewijzigd door n00bCoder op 15-09-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
n00bCoder schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:24:
Hmm… denk dat die 100 lager moet zijn. Die mag toch hetzelfde als de peak shaving zijn..?
Die 100 geeft aan wat de max is waar je batterij toe gevuld mag worden. Volgens sigen mag dat 100% zijn, maar er is hier iets eerder in het topic vastgesteld dat de laatste 0.1% niet efficiënt is. De mijne staat daarom op 99%.

Misschien kent hij je verbruik niet zo goed en is hij daarom bang om zonder te komen te zitten. In principe zou jij je max soc charge nooit mogen overschrijden.

[ Voor 15% gewijzigd door osluis op 15-09-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Heb hem ook op 99% gezet. Gaat hij toch weer laden.. 0.2kw. Maar dan nog…laat hem wel nog een weekje leren…

[ Voor 19% gewijzigd door n00bCoder op 15-09-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
osluis schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb de 3 fase variant hangen (SDM-630-Wifi) ik zal er vanavond even naar kijken
Helaas geen succes gehad met toevoegen van de wifi variant ongeacht welk type ik toevoeg, hij zegt dat de sensor niet gevonden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
osluis schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:28:
[...]

Die 100 geeft aan wat de max is waar je batterij toe gevuld mag worden. Volgens sigen mag dat 100% zijn, maar er is hier iets eerder in het topic vastgesteld dat de laatste 0.1% niet efficiënt is. De mijne staat daarom op 99%.

Misschien kent hij je verbruik niet zo goed en is hij daarom bang om zonder te komen te zitten. In principe zou jij je max soc charge nooit mogen overschrijden.
Ik heb ook 99% gekozen, maar ben wel van plan om eens per week of 2 weken een keer 100% te doen om te balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:32
Rokar schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:17:
[...]

Heb hier 1 string en daar zitten 31 zonnepanelen op 11 aan 1 kant van het dak en 20 aan de andere kant van het dak , en dat werkt prima en zo,n dip overdag heb ik nog nooit gehad , wel zit onder elk paneel een optimizer.
optimizers en micro omvormers zijn ongeveer hetzelfde (of leveren in ieder geval een vergelijkbaar resultaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Duumke schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:28:
[...]

optimizers en micro omvormers zijn ongeveer hetzelfde (of leveren in ieder geval een vergelijkbaar resultaat).
Micro omvormers halen een significant hoger rendement, ze starten eerder en stoppen later. Dat optimizers ongeveer hetzelfde doen is marketingpraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renger-oi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:52
Hallo ik heb een vraag? Heeft Sigenergy ook een load balancing sensor of zo iets want nu heb ik geregeld meer dan 25 A op 2 fases. Ik heb enkelfase zonnepanelen en als de zon schijnt en de batterij is aan het terugleveren dan gaan de fases boven de 25 A tot soms 30A heel even. De laadpaal heb ik al lager gezet want met de auto laden en de batterij laden samen heb ik dit ook. Als deze lager staat is het goed. Bestaat dit dit voor Sigenergy?
Solaredge 4300 wp 1 fase
SMA 2340 wp 1 fase
Sigenergy 18,08 kw en 10 kw omvormer
Laadpaal 11 kw
3 x 25 A aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Renger-oi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:08:
Hallo ik heb een vraag? Heeft Sigenergy ook een load balancing sensor of zo iets want nu heb ik geregeld meer dan 25 A op 2 fases. Ik heb enkelfase zonnepanelen en als de zon schijnt en de batterij is aan het terugleveren dan gaan de fases boven de 25 A tot soms 30A heel even. De laadpaal heb ik al lager gezet want met de auto laden en de batterij laden samen heb ik dit ook. Als deze lager staat is het goed. Bestaat dit dit voor Sigenergy?
Solaredge 4300 wp 1 fase
SMA 2340 wp 1 fase
Sigenergy 18,08 kw en 10 kw omvormer
Laadpaal 11 kw
3 x 25 A aansluiting
Je installateur moet de max import instelllingen even aanpassen. Max 17kW en in dropdownmenu kiezen: per fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xPDSCKpX0sFbsRu5c95v4xbcTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aFFIcfeIrM1pPK3qAySm3KPx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door kliffen op 16-09-2025 08:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kliffen
@duoruvis :
Misschien zijn de instellingen voor max import en export ook iets voor de startpagina? Gaat wel heel vaak verkeerd bij de installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renger-oi
kliffen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:19:
@duoruvis :
Misschien zijn de instellingen voor max import en export ook iets voor de startpagina? Gaat wel heel vaak verkeerd bij de installateurs.
Dank je wel. Vandaag komen ze kijken hoe dit op te lossen. Ik ga dit meenemen.
Hopelijk is het dan opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:05
osluis schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:36:
[...]

Helaas geen succes gehad met toevoegen van de wifi variant ongeacht welk type ik toevoeg, hij zegt dat de sensor niet gevonden kan worden.
Ah, jammer, in ieder geval bedankt voor het proberen

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:09

Mipatje

Petrolhead

n00bCoder schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:30:
Heb hem ook op 99% gezet. Gaat hij toch weer laden.. 0.2kw. Maar dan nog…laat hem wel nog een weekje leren…
Die 0,2 is het eigen gebruik van de accu. Vannacht was de stroom prijs 14 cent mijn accu was nog voor 60% vol. Ik heb toen 2,58kw van het de grid gehaald. 0,2 ging naar de accu en de de rest was voor de WP en mijn sluimergebruik. De kwh in mijn accu waren duurder/meer waard dan de kwh van de grid.

WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:16

HenkS

Da_king alias HenkS

kliffen schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:20:
[...]

Waarom zou je microomvormers willen gebruiken? Je kunt die 8 nieuwe toch op 1 string aansluiten op de Sigenstor?
Ahhh dan is t makkelijk
Ik dacht misschien dat je een probleem kreeg als je op 1 string van hetzelfde dak (zuidkant) panelen zou hebben met 200w en dan ook panelen van bv 500w
Maar dat kan dus prima op 1 string dat scheelt
Dan is het een relatief kleine investering om te upgraden over een paar jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
@HenkS Ah sorry dan hebben we je waarschijnlijk verkeerd begrepen. Panelen van 200wp en 500wp kunnen niet in 1 string. Ook niet met optimizers (wel met microomvormers zoals enphase). Ik denk dat het met de Sigenergy micro's ook kan, maar dan moet je alle panelen voorzien van een microovormer. Het lijkt mij veel eenvoudiger om een string erbij te trekken? Is er iets waardoor dit niet zou kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
HenkS schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:00:
[...]

Ahhh dan is t makkelijk
Ik dacht misschien dat je een probleem kreeg als je op 1 string van hetzelfde dak (zuidkant) panelen zou hebben met 200w en dan ook panelen van bv 500w
Maar dat kan dus prima op 1 string dat scheelt
Dan is het een relatief kleine investering om te upgraden over een paar jaar.
In jouw setup zou ik denk ik de nieuwe set PV op 1 string doen, de oude set op dezelfde dakzijde op de 2e string en alle overige panelen op de andere dakzijde op de 3e string.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArPi75
Die energiebesparingsfunctie gaat echt wel goed.....
Ik heb die momenteel aanstaan en vannacht heeft de Sigenergy de hele nacht in energiebesparing gestaan ondanks dat van 1:30 - 4:15 de auto met 10 - 11 kW heeft geladen.
Vanochtend om 7:53 sprong de energiebesparing weer uit en ging de Sigenergy weer energie verbruiken. Net nadat de PV ook weer voorzichtig begon te werken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
ArPi75 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:48:
Die energiebesparingsfunctie gaat echt wel goed.....
Ik heb die momenteel aanstaan en vannacht heeft de Sigenergy de hele nacht in energiebesparing gestaan ondanks dat van 1:30 - 4:15 de auto met 10 - 11 kW heeft geladen.
Vanochtend om 7:53 sprong de energiebesparing weer uit en ging de Sigenergy weer energie verbruiken. Net nadat de PV ook weer voorzichtig begon te werken.
😭 dat wil ik ook.
Ik heb een ticket gemaakt bij Sigenergy om te kijken wat er bij mij fout gaat. Staat altijd aan, ondanks spaarstand selectie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
CEdS schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:58:
[...]

Schijnbaar.....ik heb wel de MCU laten vervangen maar de laadunit is al wel eens vervangen (garantie) maar hetzelfde als voorheen.
Heeft 1.0 geen Kampeermodus dan ?

in de tesla, zet kampeer modus aan
Ac uit (minder stroomverbruik)
ventilator op 1
Zet sigenergy op zelfconsumptie
Zet evdc op bi-drectioneel
sluit kabel aan
druk op start bij evdc

(note deuren gaan NIET automatisch dicht in kampeermodus, dus als je niet op eigen terrein dit uitvoert let daar op!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwyI3eZX7J5z0m4Abk9Rc58I88o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bz20zA3JRCI3EBD1vlebrg6W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U6QiRm1_bX5ZFCxwOShO2UCty4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/at4deAYYICaOvCKEY6WKcbcY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 40% gewijzigd door Djaro op 16-09-2025 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djaro
bonus:
V2x werkt nu ook op VW ID4
Druk start/stop knop
zet iets van 20kg op de bestuurdersstoel _/-\o_
en V2x blijft werken |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_d1nKyngMz8_HbJDoPxvzte1pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPyfL1i66R63GVRbRHEsu4zc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:59
@duoruvis :
Daar zou ik als beginnende gebruiker (die over een paar weken een installatie krijgt) blij van worden, zodat ik de installateur een lijstje kan geven wat hij in moet stellen.

Meest gevraagde instellingen zoals modbus, zorgen dat er max 25A per fase van het net gehaald wordt, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
@duoruvis :
Ik vind het vrij schandig dat het zo vaak fout gaat of vergeten wordt. Dit is toch een van de basisinstellingen waar je naar moet kijken. Bij mij waren ze het ook vergeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:04
@duoruvis :
@kliffen @Bschnitz @Djaro @RobertS68 @ArPi75 @timpel_800 en iedereen die heeft bijgedragen
Ik ben de afgelopen dagen aan het nadenken hoe we de intro kunnen uitbreiden met waardevolle informatie die vaker terugkomt — zoals de DoD notes, instellingen voor max import/export, en de vragenlijst van RobertS68 met antwoorden.

Mijn idee is om in het begin van de intro een korte verwijzing op te nemen naar een FAQ-sectie onderaan. Zo blijft het verhaal zelf overzichtelijk, en kunnen we daar gestructureerd de veelgestelde onderwerpen kwijt:

📌 Intro-tussenblok
💡 Let op: In dit topic zijn door de tijd heen veel interessante vragen gesteld. Je kunt ervoor kiezen de intro verder te lezen, op het eind komt u vanzelf in het FAQ-gedeelte met samenvattingen en handige links (zoals de officiële Sigenergy notes over 0–100% DoD).

📖 FAQ-entry’s (voorbeeld)
🔋 0–100% DoD (technical note + uitleg)
🔋 Max import/export instellingen
🔋 Vragen & antwoorden van RobertS68
🔋 Andere terugkerende vragen
🔋 V2X Tesla en VW

De DoD-entry heb ik al klaar en voeg ik binnenkort toe. Voor de andere onderwerpen is alle input welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
Misschien nog wat verduidelijking over het peakshaven.
Peak-shaving works as follows:
1. When the battery SOC is higher than the peak-shaving SOC, the load will be fully powered by the battery, provided it does not exceed the maximum battery power.
2. When the battery SOC reaches the peak-shaving SOC, the household load will be powered by the grid. If the household load power exceeds the "maximum peak power," the grid will provide the maximum peak power, and the battery will supply the remainder.
3. When the battery SOC falls below the peak-shaving SOC, and the household load power falls below the "maximum peak power," the remaining grid power, excluding the power supplied to the load, will be used to charge the battery until the battery reaches the peak-shaving SOC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
timpel_800 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:32:
Misschien nog wat verduidelijking over het peakshaven.
1. When the battery SOC is higher than the peak-shaving SOC, the load will be fully powered by the battery, provided it does not exceed the maximum battery power.
2. When the battery SOC reaches the peak-shaving SOC, the household load will be powered by the grid. If the household load power exceeds the "maximum peak power," the grid will provide the maximum peak power, and the battery will supply the remainder.
3. When the battery SOC falls below the peak-shaving SOC, and the household load power falls below the "maximum peak power," the remaining grid power, excluding the power supplied to the load, will be used to charge the battery until the battery reaches the peak-shaving SOC.
Dank je wel @timpel_800 👍 — jouw uitleg over peak-shaving wordt toegevoegd aan de FAQ.

📖 FAQ-entry

🔋 Peak-shaving

💡 TL;DR (NL):
Boven de ingestelde SOC levert de batterij het verbruik, op de SOC-grens neemt het net het over (met max. piekvermogen), en onder die grens kan het net de batterij deels weer opladen.

(English source by @timpel_800, unchanged for accuracy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renger-oi
Renger-oi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:26:
[...]

Dank je wel. Vandaag komen ze kijken hoe dit op te lossen. Ik ga dit meenemen.
Hopelijk is het dan opgelost
Ze zijn net geweest en alles op 17 gezet. Wordt normaal nooit gedaan. Ben benieuwd of het nu goed is anders moet het nog iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Renger-oi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:49:
[...]

Ze zijn net geweest en alles op 17 gezet. Wordt normaal nooit gedaan. Ben benieuwd of het nu goed is anders moet het nog iets lager.
En heel belangrijk “vermogen per fase selecteren “!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
duoruvis schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:31:
[...]

Dank je wel @timpel_800 👍 — jouw uitleg over peak-shaving wordt toegevoegd aan de FAQ.

📖 FAQ-entry

🔋 Peak-shaving

💡 TL;DR (NL):
Boven de ingestelde SOC levert de batterij het verbruik, op de SOC-grens neemt het net het over (met max. piekvermogen), en onder die grens kan het net de batterij deels weer opladen.

(English source by @timpel_800, unchanged for accuracy)

Misschien nog vermelden dat dit geheel los staat van loadbalancing, dat moet worden ingesteld bij de import en exportlimieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
kliffen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:02:
[...]

Misschien nog vermelden dat dit geheel los staat van loadbalancing, dat moet worden ingesteld bij de import en exportlimieten.
Dank je wel voor je aanvulling @kliffen👍. Voor de FAQ hou ik de insteek bewust compact en afgerond, zodat het geen discussie-FAQ wordt. Wil je er een complete tekstversie van maken, dan kan ik die in overweging nemen om toe te voegen. Zo blijft de FAQ overzichtelijk, en kan de inhoudelijke discussie hier in het topic verder lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Renger-oi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:49:
[...]

Als dat normaal nooit gedaan wordt, dan gaan op veel plekken de stoppen eruit. Het zal een beetje liggen aan het samenspel van omvormer en eventuele grootverbuikers, maar ik vind dit een rare uitspraak.

In mijn geval 3x25A aansluiting. De omvormer kan 17kW trekken en dat is al bijne de max van de aansluiting. Komt daar 11kWh van de auto bij, eventueel een oven en de waterkoker en het feest is compleet.

Bij mij was het dus ook niet ingesteld en steeds vloog er wel een fase uit. Nu staat hij op 17kW en bewaking op "fase" en dat draait nu zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renger-oi
osluis schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:44:
[...]

Als dat normaal nooit gedaan wordt, dan gaan op veel plekken de stoppen eruit. Het zal een beetje liggen aan het samenspel van omvormer en eventuele grootverbuikers, maar ik vind dit een rare uitspraak.

In mijn geval 3x25A aansluiting. De omvormer kan 17kW trekken en dat is al bijne de max van de aansluiting. Komt daar 11kWh van de auto bij, eventueel een oven en de waterkoker en het feest is compleet.

Bij mij was het dus ook niet ingesteld en steeds vloog er wel een fase uit. Nu staat hij op 17kW en bewaking op "fase" en dat draait nu zonder problemen.
Waar kun je de bewaking op fase zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Renger-oi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:39:
[...]

Dat moet je installateur doen, mag je zelf niet aan komen van Sigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Renger-oi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:39:
[...]

Op dezelfde pagina als waar ze de 17kw hebben ingevuld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xPDSCKpX0sFbsRu5c95v4xbcTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aFFIcfeIrM1pPK3qAySm3KPx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door kliffen op 16-09-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:09

Mipatje

Petrolhead

osluis schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:44:
[...]

Hoppenbrouwer wilde mij alleen een 12KW omvormer leveren omdat het volgens hen illegaal is om meer dan 12KW terug te leveren. Mijn huidige installateur zei dat het max 16kw bij 3 x 25 A is.
Im en export staat dan ook op 16 Kw d.wz. dat mijn 32Kwh accu in een uur voor 50 %% leeg is bij een hoge avondprijs

WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mipatje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:58:
[...]

Hoppenbrouwer wilde mij alleen een 12KW omvormer leveren omdat het volgens hen illegaal is om meer dan 12KW terug te leveren. Mijn huidige installateur zei dat het max 16kw bij 3 x 25 A is.
Im en export staat dan ook op 16 Kw d.wz. dat mijn 32Kwh accu in een uur voor 50 %% leeg is bij een hoge avondprijs
Hoppenbrouwers houdt blijkbaar de 0,6 aan (waar dat totaal niet relevant is bij batterijen). Hier ook geleverd met 12 kW, die is voor ons voldoende ruim bemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renger-oi
Alles staat nu goed, op 17 kw en vermogen per fase.
Daar stond hij al op. Blijkt dit niet genoeg te zijn dan laat ik het nog iets aanpassen.
Bedankt 🤩 hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Zijn er mensen hier met Kia's die bezig zijn geweest met V2x ?
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wil dat het ook werkt met mijn auto, met of zonder trucjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:07
uray schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:48:
Zijn er mensen hier met Kia's die bezig zijn geweest met V2x ?
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wil dat het ook werkt met mijn auto, met of zonder trucjes.
Wel een Kia maar heb geen EVDC lader van Sigenergy. Zit je in de buurt van Den-Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Nee, compleet de andere kant van Nederland, woon in Hallum, Friesland.

Kom regelmatig in Tilburg, maar daar hebben we in dit geval niet zoveel aan.

[ Voor 36% gewijzigd door uray op 16-09-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:07
uray schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:35:
Nee, compleet de andere kant van Nederland, woon in Hallum, Friesland.
Das wel ver inderdaad….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:06

Consulectro

Lekker bezig...

Djaro schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:31:
bonus:
V2x werkt nu ook op VW ID4
Druk start/stop knop
zet iets van 20kg op de bestuurdersstoel _/-\o_
en V2x blijft werken |:(
[Afbeelding]
Is dat het enige om het werkend te houden? Welke firmware heb je op de VW ID4? Hoe stel je V2X in? Zelfde als laden? Werkt de autoaccu dan identiek zoals de Sigen accu's? Laden, ontladen afhankelijk van de energieprijs? Ben erg benieuwd. Dan schaf ik ook een DC-lader aan. :)

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:06

Consulectro

Lekker bezig...

@duoruvis Misschien is het handig om ook een overzicht bij te houden van de V2X functionaliteit voor verschillende EV's?

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Consulectro schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:48:
@duoruvis Misschien is het handig om ook een overzicht bij te houden van de V2X functionaliteit voor verschillende EV's?
Ik ben voor...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duoruvis
Consulectro schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:48:
@Consulectro @uray
Goed idee 👍, maar voor de duidelijkheid: ik ben geen archivaris en hou de FAQ het liefst in tweerichtingsverkeer. De voorbeelden van de DoD-notes (@Bschnitz) en Peak-shaving (@timpel_800) waren compact en daardoor eenvoudig en snel toe te voegen.

De V2X-post van @Djaro is ook zo’n voorbeeld dat direct bruikbaar is:

V2X werkt nu ook op VW ID4
Druk start/stop knop
Zet iets van 20kg op de bestuurdersstoel _/-\o_
En V2X blijft werken |:(
🔗 VW ID4

Voor Tesla heb ik nog nooit zo’n compacte versie gezien als bij de VW ID4. Heb ook niet de indruk dat die er al gepost is. Hulp is dus welkom!

Deze VW ID4-info voeg ik binnenkort ook toe aan de FAQ-entry, zodat het overzicht netjes bewaard blijft.

• kliffen
kliffen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:59:
[...]

😭 dat wil ik ook.
Ik heb een ticket gemaakt bij Sigenergy om te kijken wat er bij mij fout gaat. Staat altijd aan, ondanks spaarstand selectie.
Dat is lekker behulpzaam. Zou aan de AI liggen. Enkele van jullie gebruiken ook de AI max profit en dan gaat ie wel in slaapstand. Jammer……
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZEH7oN0xokbEkjzFIT95B8YlV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lh8mcxYXKNZ718XOxdEe3iga.png?f=fotoalbum_large

• ArPi75
kliffen schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:04:
[...]

Dat is lekker behulpzaam. Zou aan de AI liggen. Enkele van jullie gebruiken ook de AI max profit en dan gaat ie wel in slaapstand. Jammer……
[Afbeelding]
Inderdaad hier ook AI max profit stand geactiveerd en dus wel degelijk slaapstand. Die heb ik een aantal dagen geleden aangezet en ik zie dat die nu elke avond/nacht actief is.
Vanochtend is die tussen 6:30 en 7:00 uur even uitgeweest en is van 7:00 tot 7:15 weer een kwartier in slaapstand geweest. Om 6:30 stonden er wat mensen op en is er een wat hoger verbruik geweest. Na 7:15 begon de PV weer te genereren. Mooi om te zien met eerder deze week toen de prijs 's nachts extra laag was en het systeem niet uit slaapstand ging...

• Orlam74
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:35
Sinds deze week in het bezit van Sigenergy Sigenstor incl gateway.

Doordat we in de meterkast geen ruimte hebben, is deze op zolder gemonteerd.
Nu krijgen wij te horen van vrienden dat de installatie er keurig uitziet, maar dat ze moeite hebben dat de hoofdzekering niet meer zijn functionaliteit heeft om het huis spanningsloos te maken. Dit i.v.m. de off-grid functie van de Sigenergy.

Volgens de leverancier is het nog een grijs gebied hierin, en mag dit zo aangesloten worden.

• osluis
Orlam74 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:05:
Sinds deze week in het bezit van Sigenergy Sigenstor incl gateway.

Doordat we in de meterkast geen ruimte hebben, is deze op zolder gemonteerd.
Nu krijgen wij te horen van vrienden dat de installatie er keurig uitziet, maar dat ze moeite hebben dat de hoofdzekering niet meer zijn functionaliteit heeft om het huis spanningsloos te maken. Dit i.v.m. de off-grid functie van de Sigenergy.

Volgens de leverancier is het nog een grijs gebied hierin, en mag dit zo aangesloten worden.
Dan is het suboptimaal aangesloten. Ik heb iets soortgelijks, maar ik kan perfect de boel spannigsvrij maken in de meterkast.

hoofdschakelaar van stedin --> hoofdschakelaar naar gateway --> gateway-->hoofdschakelaar naar woning.

Op die manier kan ik zowel naar als van de gateway perfect isoleren. Jij moet nu waarschijnlijk naar de zolder om de gatway uit te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
duoruvis schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:01:
[...]

@Consulectro @uray
Goed idee 👍, maar voor de duidelijkheid: ik ben geen archivaris en hou de FAQ het liefst in tweerichtingsverkeer. De voorbeelden van de DoD-notes (@Bschnitz) en Peak-shaving (@timpel_800) waren compact en daardoor eenvoudig en snel toe te voegen.

De V2X-post van @Djaro is ook zo’n voorbeeld dat direct bruikbaar is:

V2X werkt nu ook op VW ID4
Druk start/stop knop
Zet iets van 20kg op de bestuurdersstoel _/-\o_
En V2X blijft werken |:(
🔗 VW ID4

Voor Tesla heb ik nog nooit zo’n compacte versie gezien als bij de VW ID4. Heb ook niet de indruk dat die er al gepost is. Hulp is dus welkom!

Deze VW ID4-info voeg ik binnenkort ook toe aan de FAQ-entry, zodat het overzicht netjes bewaard blijft.
O-)
https://gathering.tweaker...message/83439266#83439266

volledige voor de VW:
sluit kabel aan
Druk start/stop knop in de VW
Zet iets van 20kg op de bestuurdersstoel
druk op start bij evdc

feitelijk kan je volgens mij bijna elke auto v2x laten werken als je maar iets verzint waardoor die "aan" blijft als die geen v2x officieel heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Djaro op 17-09-2025 15:11 . Reden: volgorde VW ]

• Orlam74
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:35
osluis schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:23:
[...]

Dan is het suboptimaal aangesloten. Ik heb iets soortgelijks, maar ik kan perfect de boel spannigsvrij maken in de meterkast.

hoofdschakelaar van stedin --> hoofdschakelaar naar gateway --> gateway-->hoofdschakelaar naar woning.

Op die manier kan ik zowel naar als van de gatway perfect isoleren. Jij moet nu waarschijnlijk naar de zolder om de gatway uit te zetten?
Exact, volgens de installateur kon dit niet anders. Nu ik je verhaal lees kan dit wel.
Ik weet niet, of de verzekering er moeilijk over kan doen wanneer het zo is aangesloten.

• uray
@Djaro Dat dacht ik eerst ook, maar daar denkt mijn Kia EV3 toch anders over...

• Djaro
uray schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:29:
@Djaro Dat dacht ik eerst ook, maar daar denkt mijn Kia EV3 toch anders over...
heb jij dan de Air variant, die heeft ook geen V2l zie ik.

of heb je een plus ? dan zou er onder de 2e zitrij een Vehicle to load moeten zitten (kortom een 230v stopcontact vermoed ik)
In principe zegt kia dat ze allemaal v2x voorbereid zijn (op die Air na)

• ArPi75
Orlam74 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:41:
[...]

Exact, volgens de installateur kon dit niet anders. Nu ik je verhaal lees kan dit wel.
Ik weet niet, of de verzekering er moeilijk over kan doen wanneer het zo is aangesloten.
Verzekering doet er niet moeilijk over, ik heb het ook zo. Wat wel belangrijk is, is dat je bij je hoofdschakelaar duidelijk aanduidt dat de installatie nog onder spanning staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3zev6AdWlNGYsxrD6iWqrjaEiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDKxD9XMhWlcsnPH9hUeRGJf.jpg?f=fotoalbum_large

• osluis
Orlam74 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:41:
[...]

Volgens mij zal het voor de verzekering wel meevallen. Het zal vooral voor de volgende die aan je installatie komt klussen wel duidelijk moeten zijn. Bij mij hangen er meerdere stickers met "let op PV installatie aanwezig", "let op woning off-grid ready". Zolang je bij de gateway de hoofdschakelaar om kunt zetten is het voor de veiligheid wel in orde. het is alleen totaal niet praktisch. Ik had heel veel vrije ruimte in mijn groepenkast om het zo te doen, misschien had jij wat minder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
Djaro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:29:
[...]

O-)
https://gathering.tweaker...message/83439266#83439266

volledige voor de VW:
sluit kabel aan
Druk start/stop knop in de VW
Zet iets van 20kg op de bestuurdersstoel
druk op start bij evdc

feitelijk kan je volgens mij bijna elke auto v2x laten werken als je maar iets verzint waardoor die "aan" blijft als die geen v2x officieel heeft.
@Djaro Dank je wel voor je uitgebreide uitleg en procedures 🙌 — ik heb ze toegevoegd aan de FAQ-entry in de intro, naast de eerdere bijdragen van @Bschnitz en @timpel_800. Zo ontstaat er een steeds completer overzicht.

🔋 V2X-functionaliteit (EV ↔ Sigenstor)

💡 TL;DR (NL):
Met enkele instellingen en trucs kan V2X op bepaalde EV’s geactiveerd worden, zoals de geteste VW ID4 en Tesla-modellen. De beschreven methodes zijn niet universeel, maar kunnen dienen als leidraad om V2X op andere EV’s te testen.

(Source by @Djaro, based on own tests)

VW ID4 – stappenplan:
  1. Zet EVDC op bi-directioneel.
  2. Sluit kabel aan.
  3. Druk start/stop knop in de VW.
  4. Zet ±20 kg op de bestuurdersstoel.
  5. Zet Sigenergy op zelfconsumptie.
  6. Druk op start bij de EVDC.
🔗 VW ID4 bronpost met screenshots

Tesla – stappenplan:
  1. Zet kampeer-modus aan.
  2. Zet AC uit (minder verbruik).
  3. Ventilator op 1.
  4. Zet Sigenergy op zelfconsumptie.
  5. Zet EVDC op bi-directioneel.
  6. Sluit kabel aan.
  7. Druk op start bij de EVDC.
⚠️ Let op: in kampeer-modus gaan de Tesla-deuren niet automatisch dicht. Niet uitvoeren buiten eigen terrein!
🔗 Tesla bronpost met screenshots

👉 Aanvullingen voor andere EV’s zijn welkom — hoe compacter en praktischer, hoe makkelijker ze aan deze FAQ-entry toegevoegd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Djaro schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:22:
[...]

Heeft 1.0 geen Kampeermodus dan ?

in de tesla, zet kampeer modus aan
Ac uit (minder stroomverbruik)
ventilator op 1
sluit kabel aan
druk op start bij evdc

(note deuren gaan NIET automatisch dicht in kampeermodus, dus als je niet op eigen terrein dit uitvoert let daar op!)
[Afbeelding][Afbeelding]
Sinds kort hebben Tesla's ook de optie om Accessoirevoeding aan te laten (Bediening > Opladen > Accessoirevoeding aan laten). Ik vermoed dat dat ook werkt, met als voordeel dat de auto gewoon op slot kan. Je bent je er wel van bewust dat Tesla geen garantie meer geeft op de HV batterij als je deze gebruikt voor V2X?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOWOGvSXiifQ7KSEn3lzzATE87I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o9Zgti9oQISytkKxuswCyPHD.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 17-09-2025 17:48 ]

• Djaro
pdidi schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:27:
[...]

Sinds kort hebben Tesla's ook de optie om Accessoirevoeding aan te laten (Bediening > Opladen > Accessoirevoeding aan laten). Ik vermoed dat dat ook werkt, met als voordeel dat de auto gewoon op slot kan. Je bent je er wel van bewust dat Tesla mogelijk geen garantie meer geeft op de HV batterij als je deze gebruikt voor V2X?
In azie zijn de garantievoorwaarden aangepast dat ze geen garantie geven als die als "stationary powersource" zou worden gebruikt.
in NL niet te vinden in de voorwaarden. Hier de aziatische variant, als het hard waait heb je al geen garantie meer.
Ik zie graag de NL bron link verschijnen waar dit instaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjE7CjGhTHQAz0kHX6QCnmfhkG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHw0D2NDX56UL8UgWhDg5OS5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Djaro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:00:
[...]

In azie zijn de garantievoorwaarden aangepast dat ze geen garantie geven als die als "stationary powersource" zou worden gebruikt.
in NL niet te vinden in de voorwaarden. Hier de aziatische variant, als het hard waait heb je al geen garantie meer.
Ik zie graag de NL bron link verschijnen waar dit instaat.
[Afbeelding]
Ik had mijn post al aangepast met bijbehorende link en screenshot. Dus ook hier lijkt het een no-go (iig voor Tesla's die nog in de garantie periode van 8 jaar zitten). Hier de Nederlandstalige link (helemaal onderaan)

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 17-09-2025 18:09 ]

• daemonix
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:05:
[...]

Ik had mijn post al aangepast met bijbehorende link en screenshot. Dus ook hier lijkt het een no-go (iig voor Tesla's die nog in de garantie periode van 8 jaar zitten). Hier de Nederlandstalige link (helemaal onderaan)
Het gaat om de garantievoorwaarden bij aflevering, die kunnen ze niet aanpassen.

• uray
Djaro schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:34:
[...]

heb jij dan de Air variant, die heeft ook geen V2l zie ik.

of heb je een plus ? dan zou er onder de 2e zitrij een Vehicle to load moeten zitten (kortom een 230v stopcontact vermoed ik)
In principe zegt kia dat ze allemaal v2x voorbereid zijn (op die Air na)
Nee, ik heb de GT.

Vanmiddag ook geprobeerd de V2L aan de Smart Port te hangen om op die manier iets uit de Batterij te kunnen krijgen.
Maar tot dusver geen Succes. Ik zie spanning op de Smartport. En hij staat op Manual Start, maar nix.
Nu kan het zijn dat ie iets verwacht op de DO3-NC & DO3-Com, maar het wordt alweer schemerig, dus ben er maar weer mee opgehouden.

Het zou voor ons handig zijn als overbrugging wanneer de Auto vol is en de Sigenergy Batterij leeg zonder Zon in het vooruitzicht. Kan het huis op de Auto draaien. 1Kw is zat zeg maar.

• pdidi
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:50:
[...]

Het gaat om de garantievoorwaarden bij aflevering, die kunnen ze niet aanpassen.
Dit staat al sinds 2019 (link, zie blz 125) in alle Owner Manuals van de Tesla Model 3. In de garantievoorwaarden staat dat de garantie vervalt bij "Het negeren van de instructies, onderhoudsvoorschriften en waarschuwingen die in de verstrekte documentatie zijn gepubliceerd"
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste