Op zich hoeft de gateway niet in je meterkast, je moet maar net ruimte hebben om een 1 of 3 fase hoofdschakerlaar extra in je groepenkast te prikken. Die zet je dan tussen de kabel die terug van de gateway komt en de rest van je groepenkastOrlam74 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:04:
[...]
Even kijken of de installateur deze stickers heeft, geeft wel een prettig gevoel.
Bij ons zit de meterkast vol, dit had zeker mijn voorkeur gehad om de gateway daar te plaatsen.
🔄 Tesla en V2X – overzicht camp- en accessoiremodi
Een Tesla kan in camp mode of accessory mode tijdelijk stroom leveren voor apparaten, waarbij de 12V-voorziening actief blijft. Gebruik is beperkt, maar het maakt energiegebruik buiten rijden mogelijk.
⚡ Verbruik (indicatief, Model 3):
📌 Detecteerbaarheid Tesla camp-/V2X-gebruik
Op basis van de vervolgdiscussie en praktijkchecks van @Djaro blijkt dat de BMS afwijkend gedrag technisch kan herkennen, bijvoorbeeld wanneer de auto denkt dat er DC geladen wordt terwijl de SOC juist afneemt. Eerder werd gemeld dat hierbij specifieke foutcodes verschenen, maar in de geteste softwareversie(s) lijkt dit niet systematisch voor te komen. Wel grijpt de auto in zodra de SOC onder een drempel komt (rond 20%), waarbij camp mode automatisch wordt beëindigd. Dit lijkt vooral SOC-gedreven ter bescherming van de Tesla-batterij.
📌 Garantie & beleid: Tesla gaf in 2019 aan dat niet-ondersteund V2X-gebruik gevolgen kan hebben voor de garantie. Dit beleid werd mogelijk mede beïnvloed door de introductie van de Powerwall. Incidenteel gebruik lijkt voorlopig binnen normale patronen te passen; structureel gebruik kan risico’s geven.
📊 Toekomst: V2X breidt uit bij veel merken. Tesla’s marktsituatie kan ertoe leiden dat het dit op termijn ook omarmt, maar concrete timing blijft onzeker.
Een Tesla kan in camp mode of accessory mode tijdelijk stroom leveren voor apparaten, waarbij de 12V-voorziening actief blijft. Gebruik is beperkt, maar het maakt energiegebruik buiten rijden mogelijk.
- Accessory mode: ±0,1–0,2 kW → 2–4,4 kWh/24u
- Camp mode basis (ventilatie): ±0,5–1,0 kW → 12–18 kWh/24u
- Camp mode licht verwarmen/koelen: ±1,5–2,0 kW → 20–30 kWh/24u
- Camp mode intensief (verwarmen/koelen, extreme omstandigheden): 2,5–3,5 kW → piekverbruik
Op basis van de vervolgdiscussie en praktijkchecks van @Djaro blijkt dat de BMS afwijkend gedrag technisch kan herkennen, bijvoorbeeld wanneer de auto denkt dat er DC geladen wordt terwijl de SOC juist afneemt. Eerder werd gemeld dat hierbij specifieke foutcodes verschenen, maar in de geteste softwareversie(s) lijkt dit niet systematisch voor te komen. Wel grijpt de auto in zodra de SOC onder een drempel komt (rond 20%), waarbij camp mode automatisch wordt beëindigd. Dit lijkt vooral SOC-gedreven ter bescherming van de Tesla-batterij.
📌 Garantie & beleid: Tesla gaf in 2019 aan dat niet-ondersteund V2X-gebruik gevolgen kan hebben voor de garantie. Dit beleid werd mogelijk mede beïnvloed door de introductie van de Powerwall. Incidenteel gebruik lijkt voorlopig binnen normale patronen te passen; structureel gebruik kan risico’s geven.
📊 Toekomst: V2X breidt uit bij veel merken. Tesla’s marktsituatie kan ertoe leiden dat het dit op termijn ook omarmt, maar concrete timing blijft onzeker.
[ Voor 42% gewijzigd door duoruvis op 19-09-2025 06:25 ]
Toegevoegd aan de intro V2X:Djaro schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:52:
[...]
Wellicht in het algemeen vermelden bij V2x dat deze handelingen tegen de garantievoorwaarden van de fabrikant in kunnen gaan.
⚠️ Let op: Het gebruik van V2X kan bij sommige merken gevolgen hebben voor de garantie. Voor Tesla geldt dat structureel gebruik van de batterij als energiebron formeel tegen de garantievoorwaarden kan ingaan. Incidenteel gebruik, zoals bij stroomstoringen of vakantie, lijkt in de praktijk meestal binnen normale patronen te vallen. De risico's liggen bij de gebruiker.
Ik weet niet waar jij deze getallen vandaan hebt, maar de 16V LV batterij van een Tesla Model 3 heeft maar een vermogen van 99Wh. De nieuwe 12,8V van de Model Y iets meer (153Wh). Volgens de manual 12A continu, 16A piek. Dat is dus max 4,4kWh/24uurduoruvis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:31:
🔄 Tesla en V2X – overzicht camp- en accessoiremodi
- Accessory mode: ±0,2–0,4 kW → 5–10 kWh/24u
[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 18-09-2025 17:01 ]
Als de auto denkt dat die aan het DC laden is terwijl de SoC afneemt dan zal de BMS dat meteen waarnemen. Ik begreep ook dat (voorheen?) de Tesla na 1 uur er dan mee ophoudt en de klemmen van de HV batterij haalt. In de error logs wordt dan alert BMS_a076_SW_Dch_While_Charging gelogdduoruvis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:31:
📌 Detecteerbaarheid: Op basis van publiek beschikbare informatie lijkt het moeilijk voor Tesla om onderscheid te maken tussen intensief camp-gebruik en incidenteel V2X-gebruik. Het is mogelijk dat gedetailleerde logs extra informatie bevatten, maar er is geen publiekelijk bewijs dat deze systematisch worden gebruikt voor classificatie.
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 18-09-2025 17:46 ]
@pdidi dank voor de deskundige updates!pdidi schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:04:
[...]
Als de auto denkt dat die aan het DC laden is terwijl de SoC afneemt dan zal de BMS dat meteen waarnemen. Ik begreep ook dat (voorheen?) de Tesla na 1 uur er dan mee ophoudt en de klemmen van de HV batterij haalt. In de error logs wordt dan alert BMS_a076_SW_Dch_While_Charging gelogd
Deze waarden geven een veel realistischer beeld van het LV-vermogen in de Tesla Model 3, en helpen om eerdere indicaties over camp- en accessory-verbruik beter te kaderen.
[ Voor 31% gewijzigd door duoruvis op 19-09-2025 06:21 ]
Je V2x vermogen komt ook niet uit de LV batterij, maar uit de HV. Het LV systeem moet actief blijven om de HV te benaderen.pdidi schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:50:
[...]
Ik weet niet waar jij deze getallen vandaan hebt, maar de 16V LV batterij van een Tesla Model 3 heeft maar een vermogen van 99Wh. De nieuwe 12,8V van de Model Y iets meer (153Wh). Volgens de manual 12A continu, 16A piek. Dat is dus max 4,4kWh/24uur
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ja voorheen, tesla op camp mode werkt hoelang je wilt zonder problemen en blijkbaar dan ook zonder errors.pdidi schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:04:
[...]
Als de auto denkt dat die aan het DC laden is terwijl de SoC afneemt dan zal de BMS dat meteen waarnemen. Ik begreep ook dat (voorheen?) de Tesla na 1 uur er dan mee ophoudt en de klemmen van de HV batterij haalt. In de error logs wordt dan alert BMS_a076_SW_Dch_While_Charging gelogd
Ik heb op de 11e sept een 2 uur durende V2x sessie gedaan en ik kan 0 errors vinden in de log (althans wel errors maar niet die jij noemt , niet eens 1tje binnen die 2 uur
moet ik ergens anders kijken ?
![]() | ![]() |
I know. Ik reageerde op het maximale accessoire vermogen dat een Tesla kan leveren. Als je daar (ruim) boven gaat is het voor Tesla makkelijk te bepalen dat er V2X vermogen is geleverdPuppetmaster schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:50:
[...]
Je V2x vermogen komt ook niet uit de LV batterij, maar uit de HV. Het LV systeem moet actief blijven om de HV te benaderen.
ik heb 22kw eruit getrokken , en geen log melding ? screenshot met 22.7 kw ontladenpdidi schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:08:
[...]
I know. Ik reageerde op het maximale accessoire vermogen dat een Tesla kan leveren. Als je daar (ruim) boven gaat is het voor Tesla makkelijk te bepalen dat er V2X vermogen is geleverd
:strip_exif()/f/image/3KodeMYLam0VVRclCMOCDS1r.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, je kijkt goed. Volgens de beschrijving van de foutmelding treed deze pas op bij overschrijding van de threshold. Er staat alleen niet bij wat daar de waarde van is.Djaro schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:00:
[...]
Ja voorheen, tesla op camp mode werkt hoelang je wilt zonder problemen en blijkbaar dan ook zonder errors.
Ik heb op de 11e sept een 2 uur durende V2x sessie gedaan en ik kan 0 errors vinden in de log (althans wel errors maar niet die jij noemt , niet eens 1tje binnen die 2 uur
moet ik ergens anders kijken ?
[Afbeelding] [Afbeelding]
The BMS detects that the HV pack has been discharged to below the set threshold while charging.
dan houdt ik het gewoon bij mijn originele opmerking "het zal zon vaart wel niet lopen"pdidi schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:16:
[...]
Nee, je kijkt goed. Volgens de beschrijving van de foutmelding treed deze pas op bij overschrijding van de threshold. Er staat alleen niet bij wat daar de waarde van is.
The BMS detects that the HV pack has been discharged to below the set threshold while charging.
De threshold is 20% SoC van de HV batterij.
"You cannot use Camp Mode if the battery percentage goes below 20%, in order to save the battery from depletion and allow you to reach the nearest charging station."
"You cannot use Camp Mode if the battery percentage goes below 20%, in order to save the battery from depletion and allow you to reach the nearest charging station."
ok das ook de waarschuwing die camp mode geeft als die 20% zou bereiken , lijkt me nog steeds geen log van het gebruiken van v2x.Chicken schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:37:
:strip_exif()/f/image/at4deAYYICaOvCKEY6WKcbcY.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien is die threshold idd hetzelfde. Aan Djaro om uit te proberenChicken schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:37:
Ruimte heb ik nog zeker, daarom snap ik het ook niet. Toch even een berichtje sturen naar de installateur.osluis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:11:
[...]
Op zich hoeft de gateway niet in je meterkast, je moet maar net ruimte hebben om een 1 of 3 fase hoofdschakerlaar extra in je groepenkast te prikken. Die zet je dan tussen de kabel die terug van de gateway komt en de rest van je groepenkast
Ik kreeg net de geupdate documenten voor het aansluiten van een third-party inverter (bv SolarEdge). Daar staat heel duidelijk in dat het aangesloten moet worden op de smart port van de gateway (als je een gateway hebt) en als je gebruik wilt maken van de opwek gedurende blackout.
Maar ik meen me te herinneren dat meerderen hier het gewoon op de meterkast hadden staan (dus eigenlijk op de LOAD van de gateway).
Hoe zit dat nou? Is het nou toegestaan, niet geadviseerd, slim/dom, etc? Ze komen namelijk wel met een mooie oplossing om met een 3d party inverter aan zero export te doen (met of zonder gateway), wat mijn interesse weer vergroot t.o.v. SolarEdge accus.
Maar ik meen me te herinneren dat meerderen hier het gewoon op de meterkast hadden staan (dus eigenlijk op de LOAD van de gateway).
Hoe zit dat nou? Is het nou toegestaan, niet geadviseerd, slim/dom, etc? Ze komen namelijk wel met een mooie oplossing om met een 3d party inverter aan zero export te doen (met of zonder gateway), wat mijn interesse weer vergroot t.o.v. SolarEdge accus.
Wat een herrie maken die ventilatoren zeg. Heeft iemand suggesties om ze zachter te krijgen? NMB 08025DE-12Q-CUD
12V DC 0.82A
80x80x25 mm
12V DC 0.82A
80x80x25 mm
[ Voor 5% gewijzigd door Vhond op 19-09-2025 17:25 ]
Welke ventilatoren?Vhond schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:22:
Wat een herrie maken die ventilatoren zeg. Heeft iemand suggesties om ze zachter te krijgen? NMB 08025DE-12Q-CUD
12V DC 0.82A
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb de omvormer buiten staan, en de ventilatoren draaien eigenlijk niet. Alleen bij 12 kW load hoor je iets, maar dat zit dus tegen de 30-35 dB aan, en valt weg in omgevingsgeluid.
Hier staan ze blijkbaar op de Load van de Gateway, nu een keer met testen gehad dat de spanning te hoog werd en het hele systeem uitschakelde. Moet het zwembad en de laadpalen nog naar het ruwe net verplaatsen, dat gaat toch beter bij stroomuitval, die hoeven geen noodstroom (integendeel zelfs).jelleeelco schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:49:
Ik kreeg net de geupdate documenten voor het aansluiten van een third-party inverter (bv SolarEdge). Daar staat heel duidelijk in dat het aangesloten moet worden op de smart port van de gateway (als je een gateway hebt) en als je gebruik wilt maken van de opwek gedurende blackout.
Dat kan, ik had hem los op een powermeter en nu op de smartport.jelleeelco schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:49:
Geen verschil.
Tijdens een off-grid actie gaat de SolarEdge uit afhankelijk van je load en start dan opnieuw op.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Is die enkelfase of 3 fase aangesloten?Bschnitz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:45:
[...]
Dat kan, ik had hem los op een powermeter en nu op de smartport.
Geen verschil.
Tijdens een off-grid actie gaat de SolarEdge uit afhankelijk van je load en start dan opnieuw op.
3.daemonix schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:48:
[...]
Is die enkelfase of 3 fase aangesloten?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ik zal vanavond rond 19:30 de DB meten als mijn omvormer er 16KW uit gaat gooienVhond schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:44:
Bij ons staat ie binnen en is ie duidelijk te horen. Baal flink van de herrie.
WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Ja, ik had dat al wel verwacht. Daarom staat ie bij ons in de Garage. Maar je hebt gelijk, als er veel gevraagd wordt, kan ie best luidruchtig worden.Vhond schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:44:
Ben benieuwdMipatje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:59:
[...]
Ik zal vanavond rond 19:30 de DB meten als mijn omvormer er 16KW uit gaat gooien
Je bedoelt de opwek van de panelen was te hoog?daemonix schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:38:
[...]
Hier staan ze blijkbaar op de Load van de Gateway, nu een keer met testen gehad dat de spanning te hoog werd en het hele systeem uitschakelde. Moet het zwembad en de laadpalen nog naar het ruwe net verplaatsen, dat gaat toch beter bij stroomuitval, die hoeven geen noodstroom (integendeel zelfs).
Hier staat de omvormer ook buiten, maar het is toch vaak echt wel meer geluid dan dat het ongemerkt opgaat in het omgevingsgeluid.daemonix schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:36:
Ik heb de omvormer buiten staan, en de ventilatoren draaien eigenlijk niet. Alleen bij 12 kW load hoor je iets, maar dat zit dus tegen de 30-35 dB aan, en valt weg in omgevingsgeluid.
De buren schijnen er dan weer geen last van te hebben, maar ik hoor de fans binnen nog draaien als er wat meer vermogen door de omvormer gaat.
Heb helaas geen dB meter maar ik ben blij dat het buiten staat en niet ergens binnen in elk geval.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Hier idem. Bij ons staat de Sigenstor in de CV ruimte op de overloop. Maakt 24/7 behoorlijk wat db en geeft veel warmte af 32 graden is het hok.Vhond schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:44:
Ik heb besloten de Sigenstor inclusief Gateway te gaan verplaatsen hierdoor naar buiten, na installatie van mijn WeHeat Blackbird warmtepomp. Als Liander is geweest om de gasmeter en leiding weg te halen. Is daar de ideale ruimte voor de Gateway. Dan is het maar 4m voor de Sigenstor naar buiten.
Zie mijn eerdere posts met foto’s van mijn opstelling
BP on the move!!!
DB meter zit bv op een Iphone appArPi75 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:37:
[...]
Hier staat de omvormer ook buiten, maar het is toch vaak echt wel meer geluid dan dat het ongemerkt opgaat in het omgevingsgeluid.
De buren schijnen er dan weer geen last van te hebben, maar ik hoor de fans binnen nog draaien als er wat meer vermogen door de omvormer gaat.
Heb helaas geen dB meter maar ik ben blij dat het buiten staat en niet ergens binnen in elk geval.
WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Wij zouden 'm eerst op zolder laten installeren, maar de gateway moest zo dicht mogelijk bij de (hoofd)meterkast, nu staat ie dus in de gang... met best veel herrie als gevolg.Bas Post schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:55:
[...]
Hier idem. Bij ons staat de Sigenstor in de CV ruimte op de overloop. Maakt 24/7 behoorlijk wat db en geeft veel warmte af 32 graden is het hok.
Ik heb besloten de Sigenstor inclusief Gateway te gaan verplaatsen hierdoor naar buiten, na installatie van mijn WeHeat Blackbird warmtepomp. Als Liander is geweest om de gasmeter en leiding weg te halen. Is daar de ideale ruimte voor de Gateway. Dan is het maar 4m voor de Sigenstor naar buiten.
Zie mijn eerdere posts met foto’s van mijn opstelling
Op een meter zit hij op 60 db op 3 meter op 48 db. Hij staat in de garage dus geen probleem.Vhond schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:18:
[...]
Wij zouden 'm eerst op zolder laten installeren, maar de gateway moest zo dicht mogelijk bij de (hoofd)meterkast, nu staat ie dus in de gang... met best veel herrie als gevolg.
Mijn afzuigkap in mijn open keuken zit bij volle sterkte op 85 db dat vind ik erg irritant.
Trouwens waren er maar meer dagen met de huidige stroom prijs.
De omvormer draai bijna 16,8 kw. 16 naar de grid en 0,8 naar mijn casa.
[ Voor 6% gewijzigd door Mipatje op 19-09-2025 19:33 ]
Maar zijn er geen stillere ventilatoren voor te krijgen??
de maat is vrij standaard (80 x 80 x 25) alleen zit er zo'n gekke stekkeraansluiting aan...
de maat is vrij standaard (80 x 80 x 25) alleen zit er zo'n gekke stekkeraansluiting aan...
Ik zou er mee oppassen, als je ze al gaat vervangen zou ik ervoor zorgen dat je de zelfde statische druk en cfm er doorheen laat vliegen. Minder geluid gaat vaak gepaard met minder koeling al valt er soms wel wat te optimaliseren.Vhond schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:34:
Mijn bovenste accu is 39,5 graden en de onderste is steeds 5 graden koeler. De radiator ventilatoren blazen ook een lucht van 39,5 graden. In de garage is het nu 23 graden maar er werd nog goed geventileerd. Garagepoort stond nog open..Vhond schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:34:
Android gebruiker hier, maar eigenlijk verwacht ik niet dat een telefoon per definitie een goede meting zal doen, daarom ook niet gezocht naar apps daarvoor.
PS, hier is de accu nu nagenoeg leeg en de fan blaast niet meer, er komt nu dus geen geluid van de Sigenstor af. Ik vermoed dat ik tot 21u nog in zelfverbruik modus kan draaien en dan is het gebeurd en ga ik weer inkopen van het net tot de zon weer gaat schijnen morgen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Weet iemand of het mogelijk is om de smart load en backup port power values (kWh) van de gateway pro uit te lezen via modbus (of een andere interface). In de Sigenergy Modbus spec 2.5 kan ik er niets over terug vinden terwijl er op beide poorten in de gateway wel degelijk Ampere meters zitten...
Hoi allemaal,
ik heb sinds vorige week een warmtepomp ( TEC)
lijkt super te werken en SG ready,
echter het aansluiten heeft nog wat om aarde. dus misschien dat er hier meer mensen zijn die weten hoe of wat, beide installateurs wijzen eigenlijk naar elkaar.
de warmtepomp wordt aangestuurd met 4 draden om te schakelen tussen de verschillende standen.
:strip_exif()/f/image/EteiZGLKQqCATf6tYkYKSB0w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e5Rahla4cU7oN5ivcUPD6c3r.jpg?f=fotoalbum_large)
terwijl er van de Sig maar 2 draden komen,
:strip_exif()/f/image/KBcSAglOJqbDNMV1hpFu4ZC5.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn gevoel zegt gewoon SG1 en SG2 bruggen.
zodat je keuze hebt tussen normale werking of volledige inschakeling.
als jullie naar de schema's kijken of jullie eigen installatie wat hebben jullie dan gedaan ?
ik heb sinds vorige week een warmtepomp ( TEC)
lijkt super te werken en SG ready,
echter het aansluiten heeft nog wat om aarde. dus misschien dat er hier meer mensen zijn die weten hoe of wat, beide installateurs wijzen eigenlijk naar elkaar.
de warmtepomp wordt aangestuurd met 4 draden om te schakelen tussen de verschillende standen.
:strip_exif()/f/image/EteiZGLKQqCATf6tYkYKSB0w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e5Rahla4cU7oN5ivcUPD6c3r.jpg?f=fotoalbum_large)
terwijl er van de Sig maar 2 draden komen,
:strip_exif()/f/image/KBcSAglOJqbDNMV1hpFu4ZC5.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn gevoel zegt gewoon SG1 en SG2 bruggen.
zodat je keuze hebt tussen normale werking of volledige inschakeling.
als jullie naar de schema's kijken of jullie eigen installatie wat hebben jullie dan gedaan ?
[ Voor 22% gewijzigd door Richard321 op 19-09-2025 21:04 . Reden: foto ]
Ja ik begrijp dat ik niet zomaar een andere ventilator erin kan plaatsen, moet min of meer wel aan dezelfde specs voldoen. Maar is die gekke stekkeraansluiting misschien meer een probleem??osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:55:
[...]
Ik zou er mee oppassen, als je ze al gaat vervangen zou ik ervoor zorgen dat je de zelfde statische druk en cfm er doorheen laat vliegen. Minder geluid gaat vaak gepaard met minder koeling al valt er soms wel wat te optimaliseren.
Ziet er goed uit. 3D printer??osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:00:
Ondertussen maak ik ook vorderingen met mijn prototype voor koeling van de batterijen. Ik kan nu beginnen aan de casefans, stekkers en aansturing.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Nee. De spanning kwam op 277V. De opwek valt binnen de norm van 12 kW (op dat moment 8 kW). Een opslingering van de spanning op de een of andere manier. Er is een keurig rapport in de app wat de condities bij uitschakeling waren.jelleeelco schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:23:
[...]
Je bedoelt de opwek van de panelen was te hoog?
Aanzetten? De automaat ging er uit.Vhond schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:18:
Hoe herstart je het systeem eigenlijk?
Wat ik meer bedoelde, was de opwek van je panelen meer dan verbruik woning (incl laden van accu)? Dus dat de omvormer zijn stroom niet meer kwijt kan waardoor de spanning oploopt en dus de omvormer zich uitschakelt? Of zeg ik nou hele domme dingen...daemonix schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:35:
[...]
Nee. De spanning kwam op 277V. De opwek valt binnen de norm van 12 kW (op dat moment 8 kW). Een opslingering van de spanning op de een of andere manier. Er is een keurig rapport in de app wat de condities bij uitschakeling waren.
Bij een klant had ik een tijdje een 1 fase solaredge via een 1fase powermeter in het systeem hangen. Dus gewoon aangesloten in de meterkast, niet via de gateway. Deze Sollaredge bleef altijd stroom leveren ook als de accu vol was. Het liep dan het net in. Na 3 maanden heb ik daar een Solaredge SE15K opgehangen en aangesloten op de smartpoort. De algehele exportwaarde op 0 nul gezet en nu stopt de Solaredge als er geen stroom nodig is en of als de Sigenergy EC voldoende stroom kan leveren. Bij Off grid draait volledig mee.jelleeelco schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:49:
Als de overtollige energie niet het net op kan en de accu is vol, dan zal de Sigenergy de frequentie verhogen waardoor de PV uiteindelijk stopt met produceren.jelleeelco schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:41:
[...]
Wat ik meer bedoelde, was de opwek van je panelen meer dan verbruik woning (incl laden van accu)? Dus dat de omvormer zijn stroom niet meer kwijt kan waardoor de spanning oploopt en dus de omvormer zich uitschakelt? Of zeg ik nou hele domme dingen...
Bij mijn Enphase systeem krijg ik dan in elk geval een frequentiefoutmelding en stop het IQ-relay ermee.
Jup, beetje spelen in fusion 360. Het is geprint op een oude Creality CR10S die ik een beetje gemod heb. Ik ben nog aan het kijken voor een nieuwer model met een verwarmde kamer en eventueel een tool changer, maar kan de kosten voor mezelf nog niet verantwoorden 😬
Misschien moet ik van deze koelers te koop aanbieden, kan de printer zichzelf terugverdienen 😅
Is het aanpassen van een apparaat dat 1000+ euro kost een goed idee ivm garantie of kun je er beter op een andere manier zoals @osluis hierboven aan het doen is dit probleem oplossen? Ja wilt natuurlijk niet het geluid maar als je zorgt dat de algehele boel koeler is zal de fan ook minder snel aanspringen. Bij mij in de schuur in de zomer bijja continue aan, nu al veel minder (behalve dan vandaag en gisteren natuurlijk)Vhond schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:25:
[...]
Ja ik begrijp dat ik niet zomaar een andere ventilator erin kan plaatsen, moet min of meer wel aan dezelfde specs voldoen. Maar is die gekke stekkeraansluiting misschien meer een probleem??
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ben ik weer😀
In het kader van mijn research:
De terugverdientijd bereken je mede op basis van de jaarlijkse besparing door het vermijden van dure energieaankopen.
Klopt mijn veronderstelde verplaatsingswaarde van €0,18/kWh?
Of beter: wat is jullie gemiddelde gerealiseerde prijsverschil tussen inkoop en verkoop?
En, mag ik bij EPEX-handel door de ingebouwde ai uitgaan van 1 cyclus per dag?
De terugverdientijd bereken je mede op basis van de jaarlijkse besparing door het vermijden van dure energieaankopen.
Of beter: wat is jullie gemiddelde gerealiseerde prijsverschil tussen inkoop en verkoop?
[ Voor 12% gewijzigd door shthpnz op 20-09-2025 11:19 ]
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Ga ik weer ruzie maken hier. Nee, je doet geen 1 cyclus per dag, eerder 300 per jaar. Maar je kan er worstcase vanuit gaan dat je er 365 doet, kan alleen maar meevallen dus.shthpnz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:14:
Ben ik weer😀
/f/image/WyqcB64gAbv9IWlDiisqr3j4.png?f=fotoalbum_large)
Ik merk een enorm verschil tussen het plaatsen van een normale kamer ventilator gericht op de koelribben aan de rechterkant van de batterij. Zelfs na bijna 2 uur vol gas stampen is de boel gewoon nog koel ipv oncomfortabel warm. Als elles klaar is zal ik een vergelijking maken tussen voor en na. Kan iedereen voor zichzelf bepalen of het in hun situatie de moeite waard istimpel_800 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:37:
[...]
Is het aanpassen van een apparaat dat 1000+ euro kost een goed idee ivm garantie of kun je er beter op een andere manier zoals @osluis hierboven aan het doen is dit probleem oplossen? Ja wilt natuurlijk niet het geluid maar als je zorgt dat de algehele boel koeler is zal de fan ook minder snel aanspringen. Bij mij in de schuur in de zomer bijja continue aan, nu al veel minder (behalve dan vandaag en gisteren natuurlijk)
Ik heb zelf geen last van de herrie van de omvormer. Bij mij hangt hij in de garage, maar ik wik als ik hier mee klaar ben best even kijken wat ik kan verzinnen om de omvormer wat stiller te krijgen zonder de boel te verbouwen.
Nee, dat was niet het geval. Het was opslingering. Het wachten was op wie eerder zou stoppen: de zonnepanelen (die MOETEN afschakelen bij >253 V of de Sigen (die dat ook moet). De Sigen won.jelleeelco schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:41:
[...]
Wat ik meer bedoelde, was de opwek van je panelen meer dan verbruik woning (incl laden van accu)? Dus dat de omvormer zijn stroom niet meer kwijt kan waardoor de spanning oploopt en dus de omvormer zich uitschakelt? Of zeg ik nou hele domme dingen...
[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 20-09-2025 12:40 ]
OK, ik blijk dus uit te moeten gaan van een verplaatsingswaarde van ~ €0,09 per kWh ipv €0,18. Dat verdubbelt de terugverdientijd.Bschnitz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:45:
[...]
Nee, je doet geen 1 cyclus per dag, eerder 300 per jaar. Maar je kan er worstcase vanuit gaan dat je er 365 doet, kan alleen maar meevallen
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
+ Wat je bespaart door niet in te kopen op dure momenten.shthpnz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:09:
[...]
OK, ik blijk dus uit te moeten gaan van een verplaatsingswaarde van ~ €0,09 per kWh ipv €0,18. Dat verdubbelt de terugverdientijd.
+Je zonnepanelen brengen tenminste nog wat op.
+Onafhankelijk kunnen draaien, mits je een gateway hebt.
Zijn er vast wel meer.
Je verdient dat ding over het algemeen terug in die 10 jaar garantie.
Je weet ook niet de prijs van over 5 jaar, kan alles anders zijn, dan loont het wellicht nog meer dan nu.
De accu moet in je hoofd een lange termijn stroom contract zijn van 10 jaar. Alle gedonder met inflatie en fluctuerende markten leveren jou de mogelijkheid om de terugverdientijd te verkorten.
@Bschnitz dank voor je antwoorden. Die vullen de vragen n.a.v. de info die ik kreeg van chatgpt in👍
Ik verwarde verplaatsingswaarde met verschil tussen in- en verkoop. My bad. Het gaat om het verschil in kosten en opbrengsten tussen het zelf gebruiken van stroom en het afnemen of terugleveren van stroom aan het net.
En dat getal is, omdat de investering in mijn zonnepanelen zich al terugbetaald heeft, fors. Dan kom ik maar zo , ook gebruikmakend van de cijfers van @Bschnitz boven €0,22 uit.
Snel instappen en nog optimaal profiteren van de huidige situatie brengt de terugverdientijd met meer dan twee jaar naar beneden. Dan komt de conservatief berekende business case uit op een tijdsspanne van 5-7 jaar.
Ik verwarde verplaatsingswaarde met verschil tussen in- en verkoop. My bad. Het gaat om het verschil in kosten en opbrengsten tussen het zelf gebruiken van stroom en het afnemen of terugleveren van stroom aan het net.
En dat getal is, omdat de investering in mijn zonnepanelen zich al terugbetaald heeft, fors. Dan kom ik maar zo , ook gebruikmakend van de cijfers van @Bschnitz boven €0,22 uit.
Snel instappen en nog optimaal profiteren van de huidige situatie brengt de terugverdientijd met meer dan twee jaar naar beneden. Dan komt de conservatief berekende business case uit op een tijdsspanne van 5-7 jaar.
[ Voor 75% gewijzigd door shthpnz op 20-09-2025 14:10 ]
Ik begrijp echt niet dat een statistische LLM als bron van algemene waarheid wordt gezien. Je loopt heel vaak op de beperkingen.shthpnz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:55:
@Bschnitz dank voor je antwoorden. Die vullen de vragen n.a.v. de info die ik kreeg van chatgpt in👍
Dat klopt. Met zonnepanelen kom je zoals ik stel op ongeveer die 10 jaar uit, die je ook garantie hebt.shthpnz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:55:
Levensduur is 15-20 jaar. Wellicht zelfs meer, LFP is nog vrij nieuw en de EMS van Sigen helpt enorm.
Ik heb al vaker hier geroepen dat mijn angst is dat dit systeem juist te lang zal meegaan.
De zwakste schakel is de omvormer.
Die 2 jaar garantie op de gateway zijn ook om te lachen, de gateway is niets anders dan een slimmere meterkast, die zal ook niet zomaar kapot gaat binnen 15-20 jaar.
Ik snap wat je zegt. Helaas kunnen diverse leveranciers me geen inzicht geven en de in dit forum geproduceerde data leveren me eigenstandig ook geen gefundeerde business case. Ik ben daarom blij met de additioneel aangeleverde rekenmethoden die ai me aanreikt.daemonix schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:00:
[...]
Ik begrijp echt niet dat een statistische LLM als bron van algemene waarheid wordt gezien. Je loopt heel vaak op de beperkingen.
Dat zou heel fijn zijn als je hier over mee zou willen denken. Tuurlijk begrijp ik dat het voor de garantie niet goed zou zijn om te gaan 'prutsen' in het apparaat, aan de andere kant zou je verwachten dat Sigenstor voor dat geld (en zeker voor de toepassing in huis) niet ventilatoren zou gebruiken die in een serverruimte niet zouden misstaan.osluis schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:59:
[...]
Ik merk een enorm verschil tussen het plaatsen van een normale kamer ventilator gericht op de koelribben aan de rechterkant van de batterij. Zelfs na bijna 2 uur vol gas stampen is de boel gewoon nog koel ipv oncomfortabel warm. Als elles klaar is zal ik een vergelijking maken tussen voor en na. Kan iedereen voor zichzelf bepalen of het in hun situatie de moeite waard is
Ik heb zelf geen last van de herrie van de omvormer. Bij mij hangt hij in de garage, maar ik wil als ik hier mee klaar ben best even kijken wat ik kan verzinnen om de omvormer wat stiller te krijgen zonder de boel te verbouwen.
Hoe kom je aan twee jaar? Ik heb 5 jaar op de mijne en 10 jaar op de omvormer en batterijen.Bschnitz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:17:
[...]
Die 2 jaar garantie op de gateway zijn ook om te lachen, de gateway is niets anders dan een slimmere meterkast, die zal ook niet zomaar kapot gaat binnen 15-20 jaar.
:strip_exif()/f/image/1XYlAeScNaW3gjzjERqwZu0f.jpg?f=fotoalbum_large)
Ha, inderdaad. Mij zijn destijds 2 jaar verteld. Maar inderdaad, het zijn er daadwerkelijk 5. Maakt het verhaal niet anders trouwens. Realistische levensduur is veel langer voor ons in Nederland.osluis schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:46:
[...]
Hoe kom je aan twee jaar? Ik heb 5 jaar op de mijne en 10 jaar op de omvormer en batterijen.
[Afbeelding]
Kan me alleen voorstellen dat je dit kapot krijgt als je bijna elke dag off-grid zou moeten.
Als die schakelaar voor offgrid idd een paar keer per dag schakelt zoals ik mij in Afrika kan herinneren ( telkens de generator aan) dan zal hij idd wel sneller slijten.. hier in NL mogen we er wel zorgen dat hij niet vastroest 😅
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Over de levensduur maak ik me geen zorgen als hij 1,5 cycli per dag doet duurt het nog 20 jaar voordat we aan de 10.000 zijn.Bschnitz schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:28:
[...]
Ha, inderdaad. Mij zijn destijds 2 jaar verteld. Maar inderdaad, het zijn er daadwerkelijk 5. Maakt het verhaal niet anders trouwens. Realistische levensduur is veel langer voor ons in Nederland.
Kan me alleen voorstellen dat je dit kapot krijgt als je bijna elke dag off-grid zou moeten.
Misschien moet ik met mijn 7000km per jaar als het V2X goed uitgekristalliseerd is een Tesla 3 die uit de lease komt kopen. zie
https://autobahn.eu/artik...-3?utm_source=chatgpt.com
En met V2X krijgt de batterij veel minder te verduren, laad- en ontlaadvermogens zijn veel lager dan tijdens autogebruik. Tenzij je een PV installatie hebt die 150 tot 250kW kan leveren.Mipatje schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:57:
[...]
Over de levensduur maak ik me geen zorgen als hij 1,5 cycli per dag doet duurt het nog 20 jaar voordat we aan de 10.000 zijn.
Misschien moet ik met mijn 7000km per jaar als het V2X goed uitgekristalliseerd is een Tesla 3 die uit de lease komt kopen. zie
https://autobahn.eu/artik...-3?utm_source=chatgpt.com
Met 600.000km op de teller en een bereik van ongeveer 4 tot 500km heeft de batterij 1200 tot 1500 cycles gemaakt. En dat is een batterij pakket van 75kWh bruikbaar / 78kWh bruto.
Ik meen mij te herinneren dat ik een filmpje gezien heb waarin er verteld werd dat sigen de garantietermijn verlengd had oid. Misschien dat je daarom eerst 2 jaar te horen kreeg.Bschnitz schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:28:
[...]
Ha, inderdaad. Mij zijn destijds 2 jaar verteld. Maar inderdaad, het zijn er daadwerkelijk 5. Maakt het verhaal niet anders trouwens. Realistische levensduur is veel langer voor ons in Nederland.
Dat zou kunnen, ik was een van de eerste in NL. Dus dat is zeker aannemelijk.osluis schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:25:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat ik een filmpje gezien heb waarin er verteld werd dat sigen de garantietermijn verlengd had oid. Misschien dat je daarom eerst 2 jaar te horen kreeg.
De gateway is voornamelijk in Australië echt een ding/must. Dus wellicht na wat feedback toch naar 5 jaar gegaan
Mooie schakeling met display.osluis schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:00:
En we hebben een hartslag. 12V DC voeding gekoppeld aan een simpele temperatuurregelaar. Mijn plan is de sensor op de bovenste (warmste) accu te plakken, de temperatuur regelaar schakelt dan de fans aan en uit afhankelijk van de ingestelde temperatuur.
[Afbeelding]
Je kan eventueel ook met Shelly’s een temperatuur schakeling maken middels een add-on module en een DHT22 of alleen de temperatuur sensor.
Dan heb je meteen een stukje historische waarden als grafiekje en je kan de schakelwaardes eventueel via je browser aanpassen. Wel dan een Shelly 1 of een Shelly 2 PM kiezen, die hebben een potentiaal vrij contact.
/f/image/kp0cIqQEoNtEnV0nwvx20uX7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M8WANYrsCPH4r7aVQbqGEq54.jpg?f=fotoalbum_large)
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Ook een interessant concept. Ik heb thuis ook Shelly dimmers en schakelingen in de rolluiken, maar had mij verder nog niet zo verdiept in het merk.
Wie weet als ik nog eens een nieuwe revisie maak. Heb ik het goed als ik denk dat in het geval van Shelly, ik lokaal eerst nog iets van een controller op moet zetten als ik niet van hun clouddiensten afhankelijk wil zijn voor de aansturing? Dat sprak mij juist wel aan van lokaal aansturen, geen internet? Geen probleem, de boel draait lokaal.
Wie weet als ik nog eens een nieuwe revisie maak. Heb ik het goed als ik denk dat in het geval van Shelly, ik lokaal eerst nog iets van een controller op moet zetten als ik niet van hun clouddiensten afhankelijk wil zijn voor de aansturing? Dat sprak mij juist wel aan van lokaal aansturen, geen internet? Geen probleem, de boel draait lokaal.
Cloud kun je uitschakelen en de Shelly schakeling standalone gebruiken.osluis schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:23:
Ook een interessant concept. Ik heb thuis ook Shelly dimmers en schakelingen in de rolluiken, maar had mij verder nog niet zo verdiept in het merk.
**
Idd een heel aardig concept die Shelly's. Heb er op vele plekken al schakelingen mee op kunnen lossen, van trappenhuisverlichting in Duitsland tot aan 'centraal uit' lichtschakelingen in bedrijfsgebouwen.
**
:strip_exif()/f/image/xPvV44PLve8DygLvwfNQp7Q6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Ersus op 21-09-2025 17:29 . Reden: ** toegevoegd ** ]
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Ik denk dat je een heel belangrijke kostenbesparing niet meeneemt.shthpnz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:55:
De aansluitwaarde, de sigenergy heeft een "peakshaver" waardoor je in staat bent om een goedkope 3x25a af te nemen terwijl je eigenlijk 3x50 of andere nodig hebt.
De batterij zorgt er dan voor dat dat afgevangen wordt.
Alleen daarmee bespaar je je al 2500 per jaar. (in dit voorbeeld)
De vraag is alleen of dat in jouw situatie van toepassing is natuurlijk ?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T6kkZxl51gCdxWqylaLUp7b8.jpg?f=user_large)
@shthpnz heeft een 3x25A aansluiting als ik mij goed herinner dus die vlieger gaat niet op bij hem. (Bij mij persoonlijk wel dus helemaal eens met jouw redenatie!)
De eerste module is bekabeld. Ik ben nu wat random fans aan het hergebruiken, de uiteindelijke versie is zwart. Hier zitten ledjes in en dat wordt net iets te veel een kerstboom.
De kabels en stekkers kunnen 3A hebben, de fans die ik wil gebruiken trekken per stuk 0.07A waardoor ik bij een maximum van 6 modules onder de 1,5A blijf.
De kabels en stekkers kunnen 3A hebben, de fans die ik wil gebruiken trekken per stuk 0.07A waardoor ik bij een maximum van 6 modules onder de 1,5A blijf.
:strip_exif()/f/image/EFIM2j9eS9o3aPJumsxDZ21e.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door osluis op 21-09-2025 22:57 . Reden: typo's ]
Gaaf project @osluis Je bent een echte tweaker!osluis schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:30:
De eerste module is bekabeld. Ik ben nu wat random fans aan het hergebruiken, de uiteindelijke versie is zwart. Hier zitten ledjes in en dat wordt net iets te veel een kerstboom.
[Afbeelding]
Ik volg dit project met veel belangstelling.
BP on the move!!!
Ziet er goed uit. Plaats je die zoals de huidige fans links bovenin?osluis schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:30:
[Afbeelding]
https://www.currentgenera...ome-Maintenance-Guide.pdf
Ik vroeg mij af wat of hier mensen zijn die ervaring hebben met de Low Voltage variant.
https://cdn.webshopapp.co...controller-delta-grid.pdf
Zag dat de zonnepanelen eerder energie opwekken, maar dat de aantal zonnepanelen per string minder zijn. Ook dat de accu een behoorlijk lagere Batterij module voltage range krijgt? 300-600v ipv 600 - 900v. Heeft dit nog gevolgen voor capaciteit en duurzaamheid?
Zag dat de zonnepanelen eerder energie opwekken, maar dat de aantal zonnepanelen per string minder zijn. Ook dat de accu een behoorlijk lagere Batterij module voltage range krijgt? 300-600v ipv 600 - 900v. Heeft dit nog gevolgen voor capaciteit en duurzaamheid?
@shthpnztimpel_800 schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:37:
@shthpnz heeft een 3x25A aansluiting als ik mij goed herinner dus die vlieger gaat niet op bij hem. (Bij mij persoonlijk wel dus helemaal eens met jouw redenatie!)
Als er nog uitbreidingen in de planning staan kan je die afvangen met de batterij
Denk aan laadpaal, electrisch koken, quooker, warmtepomp etc etc.
of heb je die plannen niet ?
Zoja moet je misschien meenemen in je berekening dat je geen upgrade nodig hebt naar 3x35/40 in de toekomst , wat 1500 per jaar scheelt ?
https://www.solar-outlet....er-80-tp-low-voltage.htmldaemonix schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:56:
Is die te koop in Nederland dan?
Tnx, ik ga al een tijdje mee hier en knutselen is mijn passie. Of het nu gaat om bouwen van eigen zonnepaneel opstellingen (ook terug te vinden op het forum) of verbouwingen als ik de kans zie sla ik aan het klussen en modden 😅Bas Post schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:50:
[...]
Gaaf project @osluis Je bent een echte tweaker!![]()
Ik volg dit project met veel belangstelling.
Ik zit nog in dubio over welke case fans ik ga gebruiken. Momenteel gebruik ik Akasa DFS802512M van 24 jaar geleden schat ik. Ik had ze nog op de plank liggen. Zie foto's voor specs, maar ik vind deze net iets te veel geluid maken. Liefst zou ik een fan nemen die 2000 rpm draait en iets stiller is, maar aangezien ik er minimaal 12 en maximaal 18 stuks van nodig heb moeten ze ook een beetje betaalbaar zijn. Het aanbod is in de categorie een beetje karig vind ik. Ik vind heel weinig dat enigzins goedkoop is en ook leuke specs heeft. Wat nog het dichtst in de buurt komt is de XF034/XPF80.W van Xilence. Alleen de airflow valt mij een beetje tegen. Die is 21.8cfm vs 32.4cfm van mijn prototype.
:strip_exif()/f/image/0HUMsacdBezRsdNHi0d5yDwN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door osluis op 22-09-2025 13:09 ]
Voor een verduidelijking een paar foto's van hoe ze gemonteerd zijn.Vhond schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:34:
[...]
Ziet er goed uit. Plaats je die zoals de huidige fans links bovenin?
https://www.currentgenera...ome-Maintenance-Guide.pdf
![]() | ![]() |
Toevallig dat je dit zegt ik zat daar gisteren toevallig naar te kijken. Ik had allemaal SMA omvormers en die heb ik dus vervangen door de Sigenergy, behalve een kleine Sunny Boy 1.5 met zes panelen. Maar die gaat idd 's avonds langer door terwijl de sig dan al uit is terwijl daar echt veel meer Wp op zit.Epep schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:40:
Ik vroeg mij af wat of hier mensen zijn die ervaring hebben met de Low Voltage variant.
Het gaat natuurlijk om heel weinig Watt maar het is zeker merkbaar. Ik weet niet hoe anderen dit ervaren.
Snap exact wat je bedoelt, voor mijn AVR heb ik toen dit maar gedaan vanwege de makkelijke USB en silent modus... maar wat een geld voor 2 fans 🤬osluis schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:05:
[...]
Tnx, ik ga al een tijdje mee hier en knutselen is mijn passie. Of het nu gaat om bouwen van eigen zonnepaneel opstellingen (ook terug te vinden op het forum) of verbouwingen als ik de kans zie sla ik aan het klussen en modden 😅
Ik zit nog in dubio over welke case fans ik ga gebruiken. Momenteel gebruik ik Akasa DFS802512M van 24 jaar geleden schat ik. Ik had ze nog op de plank liggen. Zie foto's voor specs, maar ik vind deze net iets te veel geluid maken. Liefst zou ik een fan nemen die 2000 rpm draait en iets stiller is, maar aangezien ik er minimaal 12 en maximaal 18 stuks van nodig heb moeten ze ook een beetje betaalbaar zijn. Het aanbod is in de categorie een beetje karig vind ik. Ik vind heel weinig dat enigzins goedkoop is en ook leuke specs heeft. Wat nog het dichtst in de buurt komt is de XF034/XPF80.W van Xilence. Alleen de airflow valt mij een beetje tegen. Die is 21.8cfm vs 32.4cfm van mijn prototype.
[Afbeelding]
https://www.amazon.com/AC...ge=en_US&ref_=as_li_ss_tl
Dank @timpel_800 en @Djaro Ik heb idd 3x25A, maar onderhand is het geheel idd een kaartenhuis geworden. De aansluiting voedt zowel een verhuurd kantoor als ons woonhuis. Het kantoor vraagt door zwaardere it-systemen steeds meer en het woonhuis is onderhand ook niet meer standaard met een (te) grote WP, airco’s, inductie, Quooker, laadpaal voor de EV’s etc. In dit klassieke pand is een separate meterkast voor het kantoorgedeelte slechts met grote, lelijke ingrepen te realiseren. Jullie argument snijdt hout.Djaro schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:14:
[...]
@shthpnz
Als er nog uitbreidingen in de planning staan kan je die afvangen met de batterij
Denk aan laadpaal, electrisch koken, quooker, warmtepomp etc etc.
of heb je die plannen niet ?
Zoja moet je misschien meenemen in je berekening dat je geen upgrade nodig hebt naar 3x35/40 in de toekomst , wat 1500 per jaar scheelt ?
[ Voor 8% gewijzigd door shthpnz op 23-09-2025 09:55 ]
Misschien meer als @shthpnz UPS diensten levert aan het verhuurde kantoordaemonix schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:34:
@shthpnz Het is precies de business case die hier ook speelde. Terug van 3x 50A naar 3x 25A en de rest laten opvangen door de batterij. Met de huidige prijzen terug verdiend in 6 jaar.
Dus volgens mij kan je er niet onderuit... bestellen die Sigenergy
🤓Djaro schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:53:
[...]
Misschien meer als @shthpnz UPS diensten levert aan het verhuurde kantoor![]()
Dus volgens mij kan je er niet onderuit... bestellen die Sigenergy
Dan kan je wellicht als alternatief een of twee groepen naar ze toe dirigeren, daarop kan je ook een meter zetten per groep in je huidige meterkast hoeveel kws ze gebruiken a 0,xx per kwh en die doorbelasten.shthpnz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:48:
[...]
Dank @timpel_800 en @Djaro Ik heb idd 3x25A, maar onderhand is het geheel idd een kaartenhuis geworden. De aansluiting voedt zowel een verhuurd kantoor als ons woonhuis. Het kantoor vraagt door zwaardere it-systemen steeds meer en het woonhuis is onderhand ook niet meer standaard met een (te) grote WP, airco’s, inductie, Quooker, laadpaal voor de EV’s etc. In dit klassieke pand is een separate meterkast voor het kantoorgedeelte slechts met grote, lelijke ingrepen te realiseren. Jullie argument snijdt hout.
En zoals eerder gezegd ze kunnen op de UPS tegen vergoeding van xxx per maand , je moet je gateway wel terugverdienen natuurlijk.
Volgens mij heb je juist extra mogelijkheden om de investering heel snel terug te verdienen!
Ik denk dat het tegenwoordig zelfs makkelijker is om leuke 120mm fans te vinden dan 80mm, wat is de markt in dat opzicht veranderd zeg.Bschnitz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:08:
[...]
Snap exact wat je bedoelt, voor mijn AVR heb ik toen dit maar gedaan vanwege de makkelijke USB en silent modus... maar wat een geld voor 2 fans 🤬
https://www.amazon.com/AC...ge=en_US&ref_=as_li_ss_tl
Afijn, ik heb de knoop doorgehakt, het is geworden:
18x XI XF034 voor de batterij https://www.xilence.net/en/case-fans/51
1x XI XF037 voor de behuizing waar de voeding en temperatuurcontroler in komt https://www.xilence.net/en/case-fans/45
Ik schrok er een beetje van toen ik ging berekenen hoeveel lawaai 18 fans van 27.85dB in koor gaan maken, namelijk 40.40dB. Als ik fans heb van 20dB zakt dat naar 32.55dB wat meer dan zat is. Het gaat mij maar net om de lucht wat in beweging te brengen over de koelvinnen.
Ik heb een vraag over de energie spaarstand van de sigenstore, ik merk op dat mijn batterij in de nacht actief blijft maar eigenlijk niet zoveel doet inde nacht. Ik wil dit automatisch op slaapstand zetten want een nacht kost al gauw 2 kwh. Ik probeer te spelen met deze setting maar ik krijg het niet voor mekaar. Is iemand anders dit al geluk? Welke instelling heb je hiervoor nodig?
/f/image/S8y2GeJt5W79pq0Xrd47NLRs.png?f=fotoalbum_large)
Ik merk dat het AI model een beetje te kort begint te schieten nu de zonneproductie terug loopt. Het liefst zou ik willend dat het model de (2) goedkoopste uren van de dag gebruikt om de accu te vullen voor de rest van de dag. Is er een manier om dat te forceren?
Ik gebruik nu Balanced mode wat goed aansloot bij ons verbuik.
klik op sigen ai mode, kies dan die groene knop .. directe handmatige bediening en kies opladen 2 uur ?Noxa schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:01:
Ik merk dat het AI model een beetje te kort begint te schieten nu de zonneproductie terug loopt. Het liefst zou ik willend dat het model de (2) goedkoopste uren van de dag gebruikt om de accu te vullen voor de rest van de dag. Is er een manier om dat te forceren?
er is geen AI mode die het voor je doet, je kan wel zelf modes aanmaken , maar die hebben geen optie om te bepalen wat het goedkoopste moment is om te laden.
In principe kan je max profit instellen , die laad wel degelijk maar gooit het ook weer het net op als dat het meeste oplevert.
Proberen kan geen kwaad, als je al zolang op AI balanced staat, hoeft deze niet 10 dagen in te leren en gaat het meteen werken na paar uurtjes, terug kan je altijd.
:strip_exif()/f/image/QLho0wpgixcjey9fjrGhndFE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben nu inderdaad aan het pielen met handmatig laden. Ik ga dat eens een paar keer doen, misschien dat hij het dan op pakt?Djaro schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:10:
[...]
klik op sigen ai mode, kies dan die groene knop .. directe handmatige bediening en kies opladen 2 uur ?
er is geen AI mode die het voor je doet, je kan wel zelf modes aanmaken , maar die hebben geen optie om te bepalen wat het goedkoopste moment is om te laden.
In principe kan je max profit instellen , die laad wel degelijk maar gooit het ook weer het net op als dat het meeste oplevert.
Proberen kan geen kwaad, als je al zolang op AI balanced staat, hoeft deze niet 10 dagen in te leren en gaat het meteen werken na paar uurtjes, terug kan je altijd.
[Afbeelding]
Ja misschien wel. Ik weet niet precies hoe de AI werkt. Ik heb bijv. elke vrijdag en zaterdagochtend een enorme piek in verbruik (100+ kwh) maar dit weet hij nog niet zo goed. Hij denk dan gelijk dat ik maandag en de rest van de week ook zoveel ga verbruiken. Je kunt wel met Spikeload wat dingen invoeren maar dat gaat natuurlijk om verbruik.
Ik kijk vaak genoeg op die app, dus als ik zie dat hij niks gaat inkopen terwijl ik in de nacht niet met een lege batterij wil zitten forceer ik idd via de handmatige modus inkopen of stop ik het verkopen.
Ik kijk vaak genoeg op die app, dus als ik zie dat hij niks gaat inkopen terwijl ik in de nacht niet met een lege batterij wil zitten forceer ik idd via de handmatige modus inkopen of stop ik het verkopen.
Mijn sluimer verbruik is ongeveer 0,17 kWh dus ik heb jouw 3000W stand op 250W staan en daarmee staat de batterij 's nachts op standby en verbruikt dan niets. Misschien is je 3000 wat aan de hoge kant?Timisingebruik schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:47:
Ik heb een vraag over de energie spaarstand van de sigenstore, ik merk op dat mijn batterij in de nacht actief blijft maar eigenlijk niet zoveel doet inde nacht. Ik wil dit automatisch op slaapstand zetten want een nacht kost al gauw 2 kwh. Ik probeer te spelen met deze setting maar ik krijg het niet voor mekaar. Is iemand anders dit al geluk? Welke instelling heb je hiervoor nodig?
[Afbeelding]