Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:05
bekkerm schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:11:
[...]

Mijn sluimer verbruik is ongeveer 0,17 kWh dus ik heb jouw 3000W stand op 250W staan en daarmee staat de batterij 's nachts op standby en verbruikt dan niets. Misschien is je 3000 wat aan de hoge kant?
Even voor mijn beeldvorming. Hierdoor levert de accu ‘s nachts geen stroom naar de woning en koop je bewust van het net?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:12
@Anunnaki Klopt, tot je een tijdje boven die 250W uitkomt

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:29
Alvast een preview van de behuizing van de temperatuurregeling. Deze komt gewoon aan de muur te hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/914S1XnEQwM8OJDwq3wT1KU5VLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gRMYhkgCJZAxSYlZLVmMEfng.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-09 16:21
Anunnaki schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:04:
[...]

Even voor mijn beeldvorming. Hierdoor levert de accu ‘s nachts geen stroom naar de woning en koop je bewust van het net?
Correct, sterker nog; als de stroomprijs laag genoeg is, blijft de accu in spaarstand als je 's nachts de EV gaat laden met 11kW.

Mijn standby verbruik is zo'n 400W, ik heb echter de instelling op 375W gezet en daarmee valt op gegeven moment laat in de avond, begin van de nacht het systeem toch in slaap en blijft dan met een beetje geluk slapen totdat de zonnepanelen weer wakker worden.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:42
Noxa schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:01:
Ik merk dat het AI model een beetje te kort begint te schieten nu de zonneproductie terug loopt. Het liefst zou ik willen dat het model de (2) goedkoopste uren van de dag gebruikt om de accu te vullen voor de rest van de dag. Is er een manier om dat te forceren?
Gedurende de 6 maanden dat de panelen weinig tot niets opbrengen en de warmtepomp of de airco’s flink tekeer gaan, zou je er idd toch vanuit mogen gaan dat -na saldering- er een instelling is waardoor je in de goedkoopste 2-4 uur je batterijen automatisch vult om die de rest van de dag te gebruiken. (In het buitenland kennen ze het begrip salderen niet, dus is deze setting daar nu al relevant)
- Begrijp ik uit de antwoorden dat die logische instelling er niet is?
- zo nee, heeft iemand al een verbinding tussen de omvormer en Homey kunnen maken? Dan zou immers het gebruik van de app Power by the Hour voor de aansturing op de goedkope uren kunnen zorgen.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:08
Timisingebruik schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:47:
Ik heb een vraag over de energie spaarstand van de sigenstore, ik merk op dat mijn batterij in de nacht actief blijft maar eigenlijk niet zoveel doet inde nacht. Ik wil dit automatisch op slaapstand zetten want een nacht kost al gauw 2 kwh. Ik probeer te spelen met deze setting maar ik krijg het niet voor mekaar. Is iemand anders dit al geluk? Welke instelling heb je hiervoor nodig?

[Afbeelding]
Een aantal leden van dit forum is dit wel gelukt, maar bij mij werkt dit ook niet. Heb al van alles geprobeerd en inmiddels 3 keer aan Sigenergy gevraagd op verschillende manieren, maar zij zeggen dat het normaal is en mijn systeem alleen een beetje stroom bespaard maar nooit uitgaat. Het laatste antwoord dat ik kreeg was dat het door de gateway komt. Ik snap daar niets van, want anderen hier hebben dat ook.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:07
shthpnz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:23:
[...]

Gedurende de 6 maanden dat de panelen weinig tot niets opbrengen en de warmtepomp of de airco’s flink tekeer gaan, zou je er idd toch vanuit mogen gaan dat -na saldering- er een instelling is waardoor je in de goedkoopste 2-4 uur je batterijen automatisch vult om die de rest van de dag te gebruiken. (In het buitenland kennen ze het begrip salderen niet, dus is deze setting daar nu al relevant)
- Begrijp ik uit de antwoorden dat die logische instelling er niet is?
- zo nee, heeft iemand al een verbinding tussen de omvormer en Homey kunnen maken? Dan zou immers het gebruik van de app Power by the Hour voor de aansturing op de goedkope uren kunnen zorgen.
Je bent te ongeduldig. Dat doet de unit van november tot en met februari, gewoon met de ai modus.

Met slaapstand gaat hij dus 2 uur laden in de nacht en is ongeveer 4 uur uit, omdat de grid prijs goedkoper is.

Dan ochtends rond 7 of 8 uur als het duur wordt gaat de batterij weer aan tot ongeveer uur of 12 in de avond tot de batterij op is.

Er is gemiddeld nu nog te veel zon en nog geen duidelijk herhaal algoritme qua buy and user.

Kachel staat nog niet aan, de prijzen zijn nog onstabiel, heel plat gezegd.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:42
Ja, dat herken ik wel. Ik ga me inhouden🤣

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 17:06

Mipatje

Petrolhead

Bschnitz schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:11:
[...]

Je bent te ongeduldig. Dat doet de unit van november tot en met februari, gewoon met de ai modus.

Met slaapstand gaat hij dus 2 uur laden in de nacht en is ongeveer 4 uur uit, omdat de grid prijs goedkoper is.

Dan ochtends rond 7 of 8 uur als het duur wordt gaat de batterij weer aan tot ongeveer uur of 12 in de avond tot de batterij op is.

Er is gemiddeld nu nog te veel zon en nog geen duidelijk herhaal algoritme qua buy and user.

Kachel staat nog niet aan, de prijzen zijn nog onstabiel, heel plat gezegd.
En dan gebruik jij deze instelling
max profit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc5h3gKawBNMl5H8aJVz_625SFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gyy5eYJkdBWMkRYczKDe4L6b.jpg?f=fotoalbum_large
klopt dat

WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:07
Mipatje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:23:
[...]

En dan gebruik jij deze instelling
max profit
[Afbeelding]
klopt dat
Yup, alleen dan TenneT en niet eex, maar dat zou geen verschil moeten zijn qua werking van het systeem.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 14:41
Sinds kort kan ik mijn Tesla bij Tibber laten laden op basis van onbalans tarieven (grid rewards). Maar dit schopt de strategie van de Sigenstor natuurlijk wel een beetje in de war. Kan ik iets aanpassen zodat de batterij niet gaat ontladen als de Tesla gaat laden? Ik dacht misschien aan een max ontlaadt vermogen maar dan ontlaadt hij alsnog voor dat onderste deel.

Of dan toch maar een Sigenergy laadpaal installeren.

• Anunnaki
Noxa schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:22:
Sinds kort kan ik mijn Tesla bij Tibber laten laden op basis van onbalans tarieven (grid rewards). Maar dit schopt de strategie van de Sigenstor natuurlijk wel een beetje in de war. Kan ik iets aanpassen zodat de batterij niet gaat ontladen als de Tesla gaat laden? Ik dacht misschien aan een max ontlaadt vermogen maar dan ontlaadt hij alsnog voor dat onderste deel.

Vermoed inderdaad een laadpaal van Sigenergy installeren.

Ontladen gaat hij altijd doen als de EV (woning volgens Sigenstor) stroom nodig heeft en AI vind dat er geen inkoop vanuit het net mag plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 19:08

HenkS

Da_king alias HenkS

Noxa schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:22:

Ja dit kan handmatig eventueel
Bij de ai opties kun je ergens onderaan spikeload toevoegen. Zie afbeelding hieronder
Dan kun je bv aangeven: charge car en dsn geef je vermogen en duur handmatig op. Dan houdt de AI hier rekening mee dat de energie niet wordt verkocht maar voor deze laadsessie wordt gebruikt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhIvOe9HR-7SwFlBolC6qusjLZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrP8DqWR2Bpg4tYIo9TTj8UC.jpg?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HenkS schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:18:
[...]

Ja dit kan handmatig eventueel
Bij de ai opties kun je ergens onderaan spikeload toevoegen. Zie afbeelding hieronder
Dan kun je bv aangeven: charge car en dsn geef je vermogen en duur handmatig op. Dan houdt de AI hier rekening mee dat de energie niet wordt verkocht maar voor deze laadsessie wordt gebruikt [Afbeelding]
En dat is dan weer niet de bedoeling van Tibber, die wil dat het uit het net komt en niet uit de batterij. (edit: ik ga lekker met 12 kW uit het net laden op zo'n moment en krijg grid rewards ;))

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 24-09-2025 18:30 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 19:08

HenkS

Da_king alias HenkS

daemonix schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:25:
[...]

En dat is dan weer niet de bedoeling van Tibber, die wil dat het uit het net komt en niet uit de batterij. (edit: ik ga lekker met 12 kW uit het net laden op zo'n moment en krijg grid rewards ;))
Maar dan,zou volgens jou het voordeel groter zijn via het net en tibber dan via de slimme ai die zorgt dat het tegen de laagste prijs gebeurt? Kan me bijna niet voorstellen sat jouw idee goedkoper is? Wel benieuwd naar

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De slimme AI weet niets van Tibber grid rewards. Gister nog 50 cent mee verdiend. Vergeet niet dat de grid rewards tegen een heel ander tarief worden afgerekend dat niet bij de AI bekend is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Anunnaki
Sigenergy heeft weer een update gereleased.

Hopelijk is het probleem met het koppelen van Shelly plugs verholpen. Deze wilde niet koppelen nadat je de firmware van de plugs ge-update had.

• rsilderhuis
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Hallo,

Heb een aantal vragen.

1;
Als je kijkt naar overzicht van de Sigenergy app dan zie je dat ik vandaag bijna alle energie uit de batterijen heb gehaald, toch geeft hij bij overzicht aan dat volgens de app alsnog 65,09% van de energie vanuit het net komt. Iemand enig idee waar dit hem in zit?

2;
Ik heb sinds gisteren bij energietarieven 1,21+0,14 en 1,18+0,06 in gebruik. De batterij is nu bijna geheel leeg terwijl het duurste uur van deze ochtend net is begonnen. Ook al is het maar € 0,02/€0,03 duurder dan de eerdere uren. Toch voelt het ergens gek dat hij niet de batterij voornamelijk gebruikt voor de duurste uren. Als ik wil dat hij iets meer gaat sturen op prijsprikkels bij redelijk gelijkblijvende prijzen, is het dan een idee om bij verkoop 1,18+0,08 aan te houden?

3;
De meter van Sigenergy laat zien hoeveel ampere er per fase wordt gebruikt, terwijl er op dat moment ongeveer 0 import/export op de slimme meter gebeurt. Zijn de waardes die we op de meter van Sigenergy zien fictief, en zijn het de waardes welke de batterij van Sigenergy op dat moment afgeeft?

4;
Sigenergy besloot vannacht om twee keer over 30 minuten niet de batterij te gaan gebruiken, maar stroom uit het net te halen. Wat zou hier de reden voor kunnen zijn? En waarom dan twee keer 30 minuten en niet één keer 60 minuten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgLLBQnDjCUNtmP5Q5E6_D4v4sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFP5ltl4AgkmR8LTGZFo4QEN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRDNhe1hY3qvWlqYfaW4PIjhH1U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FcuddrRYe3lQx8gntH8XEwrL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdEPYfPttWPEcsI-aXrEL2VwT8g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fbe8m9xbFSGpmWiOf5ods9M4.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste