Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Natuurlijk:Djaro schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:06:
[...]
heb je screenshot van je grid import en grid export instellingen van de modus waar je op draait ?
:strip_exif()/f/image/2nRauzyHJbOm7jzrN06lEXw1.jpg?f=fotoalbum_large)
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
dat lijkt algemeen te zijn , en niet uit de modus waar je op draait ?
er zat een bug in de overname naar de modus, dus mogelijk is die leeg in je actieve modus of verkeerde waarde ?
Dit is idd in de Grid Code parameter settings. In de Sigen AI modus zijn de waardes hetzelfde. Ik doe verder niks met modbus (staat wel aan).Djaro schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:39:
[...]
dat lijkt algemeen te zijn , en niet uit de modus waar je op draait ?
er zat een bug in de overname naar de modus, dus mogelijk is die leeg in je actieve modus of verkeerde waarde ?
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ik heb al bij diverse klanten een uitbreiding gedaan qua batterijen.Vhond schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:43:
Vraagje: heeft iemand wel eens zelf het systeem uitgebreid met extra batterijcapaciteit?
Is dat een kwestie van 'inprikken' van de extra batterij en het systeem herkent alles na een herstart??
Het is inderdaad een kwestie van inpluggen.
Ik houd de volgende werkwijze aan:
Allereerst de heleboel uitschakelen en ook de DC switch op de omvormer.
Ca. 10 minuten wachten tot je echt verder gaat.
Alle kunststof beschermdelen loshalen, de plaatjes van de omvormer en of dc lader losschroeven.
Dan een soort van stelling maken waar je de omvormer/dclader tijdelijk op kan plaatsen.
Dclader/omvormer eraf tillen en op stelling zetten, let op houd rekening met de lengte van de bedrading
Plaats de nieuwe batterij(en)
Plaats de omvormer/dc lader
Plaatjes vastschroeven,
Nieuwe bevestiging maken aan de muur voor de omvormer
En de boel weer opstarten, te beginnen met de DC switch
Uiteindelijk de kunststofdelen monteren
In de app de nieuwe configuratie aangeven en alles werkt.
Ik heb een keer te snel de batterij losgehaald, dus korter dan 10 minuten gewacht, hiermee blies ik een stukje hardware op in de batterij. Die batterij werd overigens direct onder garantie vergoed.
Dus neem je tijd!!!
Zonneplan gebruikt die niet, dus wordt AI overhoop gehaald en gaat die met misinformatie halen en brengen
Ja dat was al lang bekend zou eerst meen ik per 1 julie zijn. Hoe weet je dat Zonneplan die niet gebruikt?Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:46:
prijzen van morgen zijn opeens per kwartier lijkt wel ?
Zonneplan gebruikt die niet, dus wordt AI overhoop gehaald en gaat die met misinformatie halen en brengen
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
EDIT: Zo juist een melding in de Zonneplan app:
/f/image/MEshQfWVXec9LtTXylQO8RqB.png?f=fotoalbum_large)
Voor degene die willen zien hoe de prijzen er morgen per kwartier uitzien:
https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen/morgen
Ik snap deze niet. Bij mij ziet er gewoon goed uit, met kwartier prijzen in de Sigenergy app. Zonneplan staat toch los hiervan?Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:46:
/f/image/3QVMB7mqAxUyUlwYPWUj7nem.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 90% gewijzigd door Bas Post op 30-09-2025 15:09 ]
BP on the move!!!
Het zou mooi zijn als je in de mysigen app kon instellen of je gegruik wil maken van de 15 min of 60 min index. Op de EpexSpot zijn deze prijzen namelijk gewoon beschikbaar: https://www.epexspot.com/...uction_period=&product=60Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:46:
Ja en nee, zonneplan gebruikt gemiddelde prijzen per uur van die 4 kwartieren denk ik.Bas Post schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:57:
Ik snap deze niet. Bij mij ziet er gewoon goed uit, met kwartier prijzen in de Sigenergy app. Zonneplan staat toch los hiervan?
[Afbeelding]
AI zou anders kunnen gaan kopen en verkopen daardoor, piek prijs is bv van 1900-1915 het hoogste (63 cent) maar ervoor en erna is het lager.
Als je kleine batterij hebt gaat tie hem daar ontladen , terwijl je de gemiddelde prijs ervoor krijgt bij zonneplan die lager ligt voor het hele uur.
AI kan ook bepalen dat het om 1830 al leuk is om te gaan ontladen terwijl die pas om 1900 in real life bij zonneplan hoger is, etc.. dus ik zou liever de uur prijzen zien waar AI rekening mee houdt.
AI wordt niet als zodanig overhoop gehaald, hij rekent vanaf 00:00 vannacht op basis van kwartierprijzen door wat het beste moment van (terug)levering is. Tegelijk is het zo dat Zonneplan met uurprijzen blijft werken. Hierdoor kan het zo zijn dat het door AI berekende moment om (terug) te leveren niet valt in het meest gunstige uur waar Zonneplan mee rekent. Daarom hoop ik dat Zonneplan binnenkort alsnog overstag gaat, en met kwartierprijzen gaat werken.Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:46:
Dat zou idd een hele mooie toevoeging zijn, daarmee voorkom je het hierboven geschetste probleem.RobvanHamersvel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:11:
[...]
Het zou mooi zijn als je in de mysigen app kon instellen of je gegruik wil maken van de 15 min of 60 min index. Op de EpexSpot zijn deze prijzen namelijk gewoon beschikbaar: https://www.epexspot.com/...uction_period=&product=60
Wel in mijn ogen , AI gaat stroom dumpen morgenavond om 1745 , omdat die prijs dan 37cent is, terwijl het in het echt bij zonneplan 30 is.JapioB schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:28:
[...]
AI wordt niet als zodanig overhoop gehaald, hij rekent vanaf 00:00 vannacht op basis van kwartierprijzen door wat het beste moment van (terug)levering is. Tegelijk is het zo dat Zonneplan met uurprijzen blijft werken. Hierdoor kan het zo zijn dat het door AI berekende moment om (terug) te leveren niet valt in het meest gunstige uur waar Zonneplan mee rekent. Daarom hoop ik dat Zonneplan binnenkort alsnog overstag gaat, en met kwartierprijzen gaat werken.
Ook heb ik dat met uitloop na halve uren en met opladen in de nacht die nu nergens op slaan , ik heb een redelijke forse batterij , dus dan gaat het meteen om een paar euro per verkeerde handeling, en die een paar keer per dag is gewoon zonde.
hier plaatje van vandaag, en van morgen waarin je al ziet met laden en lossen dat het op halve uren gaat
:strip_exif()/f/image/cGlsBdNW1UhhAOaeWf9DAmjE.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn wij het over het (ongewenste) effect wel eens, dat is ook wat ik bedoelde. Wat ik wilde aangeven is dat het niet zozeer AI is die overhoop wordt gehaald maar dat de aansluiting tussen de tarieven waar AI mee rekent en de tarieven waar Zonneplan weg is. En dat levert de door jou geschetste situatie op. Idd zonde. Het kunnen laden van een 60 min Index zou dit probleem oplossen....En anders wordt het doorschakelen naar een energieleverancier die wel op kwartierprijzen afrekent...Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:00:
[...]
Wel in mijn ogen , AI gaat stroom dumpen morgenavond om 1745 , omdat die prijs dan 37cent is, terwijl het in het echt bij zonneplan 30 is.
Ook heb ik dat met uitloop na halve uren en met opladen in de nacht die nu nergens op slaan , ik heb een redelijke forse batterij , dus dan gaat het meteen om een paar euro per verkeerde handeling, en die een paar keer per dag is gewoon zonde.
hier plaatje van vandaag, en van morgen waarin je al ziet met laden en lossen dat het op halve uren gaat![]()
[Afbeelding]
Heb overigens vanmiddag met Zonneplan gebeld en het probleem toegelicht, met de gedachte: als ze niet weten dat er een probleem is, dan is er voor Zonneplan ook geen probleem. Kreeg helaas niet de indruk dat ze erg onder de indruk van dit probleem waren. Er werd vooral op gewezen dat een thuisbatterij de functionaliteit zou moeten hebben om de tarieven van de energieleverancier te kunnen laden en dat er dan ook geen probleem is. Tja....
[ Voor 14% gewijzigd door JapioB op 30-09-2025 16:24 ]
Morgen worden de Epex prijzen per kwartier vastgelegd welke energie leverancier gaan hun dynamische prijzen hier ook op afstellen
Dat is een goede vraag — het hangt ervan af welke energieleveranciers bereid zijn om mee te gaan in het dynamische prijsmechanisme op basis van de EPEX (of de onderliggende spotmarkt).
Hier is wat ik heb uitgezocht + mijn inschatting:
Wat weten we al
De dynamische energieprijzen zijn gebaseerd op het aanbod en de vraag op de spotmarkt (EPEX SPOT).
Tot nu toe werden de stroomtarieven in Nederland vaak per uur vastgesteld bij dynamische contracten.
Vanaf 1 oktober 2025 zullen sommige leveranciers overstappen naar kwartierprijzen (dus prijsverschillen elke 15 minuten) in plaats van per uur.
Maar: niet elke leverancier doet dat meteen; uit de rondgang blijkt dat Tibber, Coolblue Energie en Noord Energie vanaf 1 oktober al van plan zijn om kwartierprijzen te hanteren.
Andere leveranciers (zoals Zonneplan, Vattenfall) geven aan voorlopig bij de uurprijzen te blijven.
Welke leveranciers gaan hun prijzen afstemmen op EPEX / dynamisch?
Op basis van bovenstaande lijkt het erop dat:
Leveranciers die al dynamische contracten aanbieden (flexibele energietarieven) zijn de meest waarschijnlijke kandidaten om hun tarieven af te stemmen op de EPEX spotprijzen.
Van de leveranciers die nu bekend zijn, zullen Tibber, Coolblue Energie en Noord Energie kwartierprijzen gaan hanteren vanaf 1 oktober.
Andere leveranciers doen het mogelijk later of niet direct — sommigen blijven voorlopig bij uurprijzen.
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Zodra de keuze beschikbaar is zie je hem in de Frank app, via "Regelen" en onder "Jouw energie".
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
YouTube: Eitje bakken? Vanaf nu is het over 15 minuten misschien goedkoper
Wat me opviel is dat de globale lijnen wel hetzelfde zijn, maar er toch ook best uitschieters naar boven en beneden inzitten.
Kan de Sigenstor daar zo snel op schakelen?
En indien ja; is dat nog nadelig voor de levensduur (vaker “aan/uit”)?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
De sigenstore kan dat prima. Ik zie dat nu ook in mijn AI-planning staan. Het irritante is alleen dat ik bij Zonneplan zit en die handeerd uurprijzen. Met als gevolg dat sigenAI om 16:00 wil laden omdat de kwartier prijs dan EUR 55 / MWh is. Maar de uurprijs op dat moment is EUR 85 / MWhPuppetmaster schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
Je ziet in dat filmpje een grafiek van kwartierprijzen tov uurprijzen.
Wat me opviel is dat de globale lijnen wel hetzelfde zijn, maar er toch ook best uitschieters naar boven en beneden inzitten.
Kan de Sigenstor daar zo snel op schakelen?
En indien ja; is dat nog nadelig voor de levensduur (vaker “aan/uit”)?
@RobvanHamersvel en voor iedereen die alleen uurprijzen bij hun leverancier zien. Een mede tweaker heeft een hele mooi app gemaakt die te vinden is in de AppStore (iPhone). Je zou die eventueel kunnen gebruiken om de prijzen in te kunnen zien. Ook kan je mooie widgets maken.RobvanHamersvel schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:52:
[...]
De sigenstore kan dat prima. Ik zie dat nu ook in mijn AI-planning staan. Het irritante is alleen dat ik bij Zonneplan zit en die handeerd uurprijzen. Met als gevolg dat sigenAI om 16:00 wil laden omdat de kwartier prijs dan EUR 55 / MWh is. Maar de uurprijs op dat moment is EUR 85 / MWh
Link tweakers:
EnergyPricing
Link app:
AppStore (iOS)
:strip_exif()/f/image/G44AqUhuE6qs4i24LPuBGU0P.jpg?f=fotoalbum_large)