Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:01
Zijn de fase-aanduidingen A, B en C te vertalen naar respectievelijk 1, 2 en 3 ?

Ik zie dat bij mij net-fase 3 op omvormer fase B zit. De anderen moet ik controleren waar die uitkomen.

Buiten dat het verwarrend is (omdat je aanneemt dat A=1, B=2, C=3) , kan het verder nog kwaad, bv bij een plotselinge off-grid situatie (ik heb een gateway) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:52

Consulectro

Lekker bezig...

aloft schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:07:
Zijn de fase-aanduidingen A, B en C te vertalen naar respectievelijk 1, 2 en 3 ?

Ik zie dat bij mij net-fase 3 op omvormer fase B zit. De anderen moet ik controleren waar die uitkomen.

Buiten dat het verwarrend is (omdat je aanneemt dat A=1, B=2, C=3) , kan het verder nog kwaad, bv bij een plotselinge off-grid situatie (ik heb een gateway) ?
Op zich is dat geen probleem hoe de P1-meter dat meet. Het is wel van belang dat de fase volgorde na de P1-meter gelijk blijft. Dus A=L1, B=L2, C=L3 is wel het meest duidelijk. Als je A=L2, B=L3, C=L1 of A=L3, B=L1, C=L2 hebt, dan blijft de draairichting gelijk. Ik zou voor de duidelijkheid dat aanpassen zoals de P1-meter dat meet. Maar nooit de fase verwisselen in of na de gateway!

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:25
Mipatje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:36:
In principe heb ik in mijn calculatie als ik uit ga van mijn investering van 19.000 euro bij 10.000 cycli 5,9 cent afschrijving per kwh. Dus een cycli van 32kwh heeft een afschrijving van 1,90. Verder is er nog een verlies van 15-20 % Dus moet een cycli minimaal 2,20 opbrengen. Ik ga verder uit dat mijn obligaties 2% rente zouden hebben opgebracht en dat ik de boel in 12 jaar zou moeten kunnen terugverdienen. Dat betekent dat ik met de accu 150 euro per maand of te wel 1800 euro per jaar moet kunnen besparen.
Dit is het financiele plaatje wat ik veel leuker vind is dat het spannender is dan obligaties :)
ik zag helemaal geen reply, je had tussen de quotes ingeschreven :)

ok hoe ik erover denk, maar dan zonder calculator zeg maar..
die afschrijving heb ik nu zwz , dus ik pak gewoon wat ik pakken kan om energierekening te verlagen.
5 cent is het minimale verschil waar ik de AI op probeer in te regelen.
Ik zie nergens een verlies van 15%-20% terug in mijn statistieken van verbruik ?

Ik bekijk het heel anders dan jij :*)
Stel ik had geen batterij , dan ging mijn zonneopbrengst grotendeels de deur uit voor weinig en moest ik ook een boete betalen van 1800 per jaar.
Nu krijg ik daar de max prijs voor, of ik gebruik het op een later tijdstip.
Lastig om daar een prijs aan te hangen of in een excelletje te prutsen.
Ook onafhankelijk grotendeels van het net is lastig te beprijzen
De ups functie etc etc.

Simpeler:
Ik heb een gemiddeld gebruik van 50kWh per dag. Voor normaal tarief 25 cent is dat 12,50 per dag , maal 365 is 4600 euro.
Ik krijg nu geld toe voor stroom, zon 5000 euro per jaar nu salderen nog geldig is.
Na 2026 zie ik dan wel weer, maar ook al wordt dat (veel) minder dan nog heeft het zin in mijn ogen.
Ik heb ook niet een nog zwaardere verbinding nodig wat ook 2000 pj scheelt.
Terugleverboete is nvt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:46

Mipatje

Petrolhead

Sorry ben nog niet zo goed met de in het outs van het forum
Natuurlijk heeft iedereen zijn argumenten. Terugverdienen/ ROI is leuk maar niet zalig makend. Als ik per jaar 1800€ goedkoper uit ben met het systeem dan heeft zich de installatie geloond en heb ik ook nog wat voor het milieu gedaan.
In 2027 wordt de hele zaak anders.

Ik heb dit weekend email contact gehad met mijn installateur. Deze laat het volgende weten.
De in- en verkoop vinden plaats op basis van marktprijzen, niet op basis van verliezen. Deze verliezen hoeven dus niet te worden meegenomen bij het invoeren van de prijzen. Omdat we salderen, blijven de prijzen gelijk; alleen de marktprijs verandert voortdurend. Hierdoor koop je op bepaalde momenten goedkoper in en verkoop je duurder. De aanvullende kosten worden door het salderen verrekend. De verliezen blijven altijd bestaan. Sig zal niet verkopen bij een verschil van één cent. Dit gedrag wordt bepaald door de gekozen bedrijfsmodus: maximale winst, gebalanceerd of eerst zelfverbruik. In de modus maximale winst wordt er sneller verkocht, en wordt er minder rekening gehouden met de verliezen.
De extra omzetting van de SolarEdge-omvormer is niet relevant voor de prijsinvoer. Het systeem bepaalt op basis van de actuele prijzen of de opgewekte zonnestroom direct wordt verkocht aan het net of wordt opgeslagen.
Ik zie in het systeem dat de huidige instellingen niet juist staan. Het lijkt erop dat je zelf de verliezen hebt berekend en deze hebt gecompenseerd in de prijzen, terwijl de modus op maximale winst staat. Dat zijn niet de instellingen die wij adviseren.

Stel de prijzen in zoals aangegeven in mijn vorige e-mail en zet de modus op ‘gebalanceerd’. Dan zal het systeem het beste resultaat opleveren.
In Nederland geldt op dit moment nog steeds de salderingsregeling. Dat betekent dat je de volledige stroomprijs mag wegstrepen tussen import en export. Daarom vullen wij de bedragen inclusief btw en energiebelasting in bij zowel import als export.

In Sigenergy gebruiken we een factor 1,21, omdat over de kale marktprijs nog btw wordt gerekend. De energiebelasting in Nederland bedraagt in 2025 12,286 ct/kWh (inclusief btw). Tel daarbij de kosten van Zonneplan van 2 ct/kWh (eveneens inclusief btw) op, dan kom je uit op 14,286 ct/kWh aan aanvullende kosten. De factor 1,21 wordt dus alleen toegepast op de kale marktprijs, en de aanvullende kosten vul je zelf in inclusief btw.

Omdat we mogen salderen, dien je bij zowel import als export dezelfde aantallen in te vullen. Ook de btw wordt namelijk terugbetaald door Zonneplan.
Let wel op: dit geldt alleen wanneer er op jaarbasis sprake is van meer verbruik dan productie.
Bij overproductie op jaarbasis saldeer je de volledige energiebelasting. In dat geval halen we de energiebelasting uit de aanvullende kosten en blijven alleen de inkoopkosten van 2 ct/kWh (inclusief btw) over. De factor 1,21 blijft daarbij van toepassing, omdat Zonneplan de btw eveneens terugbetaalt.

Vanaf 2027 verandert dit door afschaffing van de salderingsregeling. Je koopt dan altijd in inclusief btw en energiebelasting, en levert terug zonder btw en energiebelasting.

Tot slot kun je binnen de instellingen van het systeem zelf bepalen hoe er gehandeld wordt:
• Maximale winst: de batterij handelt puur op basis van prijsverschillen.
• Gebalanceerd: houdt rekening met eigen verbruik en handelt alleen bij rendabele verschillen.
• Eerst zelfgebruik: de batterij gebruikt enkel overtollige zonne-energie en exporteert niet actief.

Hopelijk verduidelijkt dit de verschillen en de redenatie achter onze instellingen.

Unquote

Ik ga terug naar deze instellingen.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Mipatje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:38:
Sorry ben nog niet zo goed met de in het outs van het forum
druk quote knop en dan altijd onder de / quote gaan typen dan zit je goed
Mipatje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:38:
Let wel op: dit geldt alleen wanneer er op jaarbasis sprake is van meer verbruik dan productie.
Bij overproductie op jaarbasis saldeer je de volledige energiebelasting. In dat geval halen we de energiebelasting uit de aanvullende kosten en blijven alleen de inkoopkosten van 2 ct/kWh (inclusief btw) over. De factor 1,21 blijft daarbij van toepassing, omdat Zonneplan de btw eveneens terugbetaalt.
niet meer verbruik .. moet minder zijn.
en bij overproductie krijg je juist de energiebelasting niet terug

dus tekst gecorrigeerd zou dit moeten zijn, die woorden maken nl een groot verschil:
Let wel op: dit geldt alleen wanneer er op jaarbasis sprake is van minder verbruik dan productie.
Bij overproductie op jaarbasis saldeer je alleen de btw. In dat geval halen we de energiebelasting uit de aanvullende kosten en blijven alleen de inkoop/verkoop kosten van 2 ct/kWh (inclusief btw) over. De factor 1,21 blijft daarbij van toepassing, omdat Zonneplan de btw eveneens terugbetaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:10
Wel een zeer nette en uitgebreide uitleg van jou installateur. Wat zijn dan je instellingen? 1.21* prijs + 14 voor buy en sell?

[ Voor 34% gewijzigd door timpel_800 op 06-10-2025 18:35 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:49
Heeft er iemand zijn Vaillant warmte pomp en/of boiler gekoppeld aan het Sigenergy systeem? Is dit via de modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboerdijk
  • Laatst online: 18:16
Ik heb een vraag over de instellingen van frequency control voor de situatie offgrid, van een sigenstor + homepro gateway, verbonden met een solaredge via de smart poort.

De installateur (bedrijf) legde uit dat "Alles prima is" settings: Frequency Control in de Sigen App staat uit, 3rd party invertor control uit - Solaredge op "APS/Generator" en geen P(f) waardes ingesteld) maar ik heb daar twijfel over, specifiek het scenario: Off-grid, batterij vol, huis wat geen / weinig stroom gebruikt, en PV installatie die lekker opwekt... die opgewerkt stroom moet of ergens heen, of niet geproduceerd worden - en frequency control is de aansturing om de PV minder te laten produceren dus ik ben bang voor eenmalige voken en een knal met de huidige settings.

Zoals ik het begrijp moet In de Sigen App het zo ingesteld staan:
  • "Inverter" (Smart Port 01) "..." -> Frequency Control: Aan
  • Grid Parameter Settings:
  • Grid and Off-Grid Controller "Enabled"
  • Off-Grid setting: Enable 3rd party PV Inverter Black Start: Enable
  • Third Party Inverter Control Enable: Aan
En dan in de Solaredge :
  • Alternative Power Source (APS) - Enabled of iets dergelijks? (hij staat nu bij mij op "Generator")
  • P(f) settings: P0: 50.2Hz, 100% power en P1: 51.2Hz: 0% power
Zou iemand kunnen bevestigen wat de correcte settings zijn?
Zijn er verder nog instellingen die relevant zijn voor offgrid?

BvD!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiGHQAl3MgQUQzCguPnAy5YidXY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tv9gfA8HTxk5zJVHUO0TZEIc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQTEsBOPFzQ-vOSEXvKNbg5hiYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qcXlQvKMIssJsWuTePDkjnQs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

timpel_800 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:31:
Wel een zeer nette en uitgebreide uitleg van jou installateur. Wat zijn dan je instellingen? 1.21* prijs + 14 voor buy en sell?
Ja dat klopt 14,29 cent

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

NoUser

For Real ?

Ik lurk hier al een tijdje mee, Sigenergy staat me echt wel aan. Het punt wat me oprecht verbaasde was het hoge zelfverbruik. Hoe staan jullie hier in ?
SigEnergy
System combinationSigenStor EC SP
Single phase system
Self-consumption (W)
SigenStor EC TP
Three phase system
Self-consumption (W)
​1+14692
​1+270116
​1+394140
​1+4118164
​1+5142188
​1+6166212

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:49
Het is wat aan de hoge kant, zeker met een EVDC Charger. Daarmee zit ik boven de 250.
Ik streep het echter weg omdat ik bij mijn oude Zonnestroom Inverters ook zeker een verlies had.

Daarbij moet ik wel zeggen dat het systeem hier eigenlijk altijd aan staat en niet in Standby gaat.
Dus trek je dat door over 24 uur is het wel veel. Wel heb ik het idee dat dit alleen klopt als de zonnepanelen niets doen. Dus het lijkt ook hier Inverter verliezen te zijn plus een eventuele Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
NoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:36:
Ik lurk hier al een tijdje mee, Sigenergy staat me echt wel aan. Het punt wat me oprecht verbaasde was het hoge zelfverbruik. Hoe staan jullie hier in ?
SigEnergy
System combinationSigenStor EC SP
Single phase system
Self-consumption (W)
SigenStor EC TP
Three phase system
Self-consumption (W)
​1+14692
​1+270116
​1+394140
​1+4118164
​1+5142188
​1+6166212
Bijna elke omvormer gebruikt zoveel, alleen gaat dit direct van de zonnepanelen af. Als je dus de zonnepanelen op de Sigen doet dan is het eigenlijk niet heel veel anders dan normaal.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:43
uray schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:59:
Het is wat aan de hoge kant, zeker met een EVDC Charger. Daarmee zit ik boven de 250.
Ik streep het echter weg omdat ik bij mijn oude Zonnestroom Inverters ook zeker een verlies had.

Daarbij moet ik wel zeggen dat het systeem hier eigenlijk altijd aan staat en niet in Standby gaat.
Dus trek je dat door over 24 uur is het wel veel. Wel heb ik het idee dat dit alleen klopt als de zonnepanelen niets doen. Dus het lijkt ook hier Inverter verliezen te zijn plus een eventuele Gateway.
Spijtig genoeg gaat het systeem bij mij ook nooit in standby. Sigenergy beweert dat het door de gateway komt. Andere gebruikers op dit forum zien hun systeem wel in standby gaan. Hangt dus blijkbaar van de inrichting en apparatuur af. Ook als de zonnepanelen stroom opwekken is dit zelfgebruik aanwezig. Het komt dan echter van de zonnepanelen af. Ik zie nl. dat de opwek ook die 200W meer is dan er aan stroom geladen wordt. In het begin van de dag begint het laden of terugleveren bv. pas als de opwek meer dan die 200W is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:33
kliffen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Spijtig genoeg gaat het systeem bij mij ook nooit in standby. Sigenergy beweert dat het door de gateway komt. Andere gebruikers op dit forum zien hun systeem wel in standby gaan. Hangt dus blijkbaar van de inrichting en apparatuur af. Ook als de zonnepanelen stroom opwekken is dit zelfgebruik aanwezig. Het komt dan echter van de zonnepanelen af. Ik zie nl. dat de opwek ook die 200W meer is dan er aan stroom geladen wordt. In het begin van de dag begint het laden of terugleveren bv. pas als de opwek meer dan die 200W is.
Ik heb 'm helemaal off grid, dus geen aansluiting op het net, ik overweeg om een 6 kWh accu te kopen voor alleen het zelfgebruik van het systeem. Ik zie ook zo'n 2,5 kWh per dag opgesnoept worden door Sigenergy.
Dan heb ik 30 kWh aan accu's en daarmee red ik het, ook op sombere winterdagen prima.
Er wordt echter over twee weken wel een Daikin 6 kWh Air/Air Airco/reverseble geplaatst om in het voor- en najaar de boel te verwarmen en in de zomer te koelen. Het koelen zal geen probleem zijn maar het verwarmen zal wel weer nieuwe data en inzichtn genereren....wellicht nog een accu, panelen liggen er genoeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:12
@CEdS De inzet van zo’n Daikin in voor- en najaar zal je flink besparen, vergeleken met een L/W WP👍 Ik schat in dat je in die periodes tweederde tot de helft minder stroomverbruik zult hebben. Natuurlijk een iets lagere COP, maar ook minder kubieke meters te verwarmen. Tot de andere delen van het huis te koud/vochtig worden.

[ Voor 4% gewijzigd door shthpnz op 07-10-2025 18:39 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:07
Ik vroeg mij af wat een installateur met zijn account allemaal kan zien en wijzigen. Ik ben daar vooraf nooit over geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
CEdS schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Ik heb 'm helemaal off grid, dus geen aansluiting op het net, ik overweeg om een 6 kWh accu te kopen voor alleen het zelfgebruik van het systeem. Ik zie ook zo'n 2,5 kWh per dag opgesnoept worden door Sigenergy.
Dan heb ik 30 kWh aan accu's en daarmee red ik het, ook op sombere winterdagen prima.
Er wordt echter over twee weken wel een Daikin 6 kWh Air/Air Airco/reverseble geplaatst om in het voor- en najaar de boel te verwarmen en in de zomer te koelen. Het koelen zal geen probleem zijn maar het verwarmen zal wel weer nieuwe data en inzichtn genereren....wellicht nog een accu, panelen liggen er genoeg ;-)
Ik ben jaloers! Wow, helemaal off grid ook in de winter 🤤

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Opie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:02:
Ik vroeg mij af wat een installateur met zijn account allemaal kan zien en wijzigen. Ik ben daar vooraf nooit over geïnformeerd.
Je bedoeld hoe hij kan meekijken in jouw app? Of wat zou je willen weten wat hij kan zien?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
@duoruvis

update, deuren blijven zo dicht !

Tesla – stappenplan:

Open de Tesla app, druk op het ventilatortje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apcKeRhzs3RImKv2q-4tLABDGYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hzRVxsf2GRkYxPn0ySk94wL.jpg?f=fotoalbum_large
Kies een stand die zoveel mogelijk met de buitentemperatuur of interieur overeenkomt voor minder verbruik.
Net wat het handigste is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aADH8DQBFw_EEISrOFZjZtxpJh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WH2BMXsVZvjHpWwiM1vFy8g.jpg?f=fotoalbum_large
Zet Sigenergy op zelfconsumptie.
Zet EVDC op bi-directioneel.
Sluit kabel aan.
Druk op start bij de EVDC.

(Je kan ook de kabel al aangesloten hebben natuurlijk, dan kan je dit vanaf de bank doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 20:54
[quote]shthpnz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:44:
@HarS ik kan je storing niet oplossen, maar als die opgelost is, zou ik de Energreen-installateur vragen of je in de gelegenheid kan worden gesteld de originele Sigenergy-app te gebruiken. Kan vast.

Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:07
timpel_800 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:28:
[...]

Je bedoeld hoe hij kan meekijken in jouw app? Of wat zou je willen weten wat hij kan zien?
Ja kunnen ze meekijken in de app?maar ook wat ze eventueel zouden kunnen wijzigen, zonder jou toestemming.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:33
Opie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Ja kunnen ze meekijken in de app?maar ook wat ze eventueel zouden kunnen wijzigen, zonder jou toestemming.
Alles wat jij kan wijzigen in de app kan de installateur ook en nog een aantal zaken extra die jij niet kan wijzigen.
Ik ben installateur en heb zo dus accounts onder mijn hoede:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivv8_Lm7tz9V7hyKVbqUWUkzfvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7gdGyQPhOm5UFtstFWu7A6X.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard kan je daar je bedenkingen bij hebben maar het heeft ook zo zijn voordelen. Elke ochtend check ik even de installaties op zgn. alarmcodes. Recentelijk ontving ik regelmatig op 1 installatie een alarmcode (voor mij een onbekende en niet na te checken via de AI) en stond de installatie in Standby. De instructie daarbij was dat ik de boel diende te resetten en dan te herstarten. Dit heb ik een aantal keren gedaan over een periode van 4 weken. Maar de alarmcode bleef terug komen. Vervolgens heb ik een ticket ingediend bij Sigenergy met het verzoek of zij op afstand de boel wilde checken. Een maand later kreeg ik het bericht dat er (wellicht) een fout in de offgridschakeling van de gateway zat. Gisteren ontving ik een nieuwe gateway voor deze klant.
Als installateur ben ik blij dat ik deze service kan leveren en een goede ondersteuning krijg vanuit de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Opie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Overigens is dit niet uniek voor Sigenergy. Solar edge, sma, etc hebben ook allemaal installateursaccount die meer kunnen dan de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

NoUser

For Real ?

Bschnitz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

Bijna elke omvormer gebruikt zoveel, alleen gaat dit direct van de zonnepanelen af. Als je dus de zonnepanelen op de Sigen doet dan is het eigenlijk niet heel veel anders dan normaal.
Daar heb inderdaad een punt. Het voelt alleen iets anders als het van de ‘gratis’ zonnestroom afgaat ipv dat het uit de accu’s zelf komt. Er is nog een klein verschil en dat is dat je PV omvormer alleen het verlies heeft als deze aan het omvormen is (bij zon). Met accu’s kan je de pech hebben dat het systeem niet naar Standby gaat en door gaat met zelfverbruik.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
CEdS schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:09:
[...]

Alles wat jij kan wijzigen in de app kan de installateur ook en nog een aantal zaken extra die jij niet kan wijzigen.
Ik ben installateur en heb zo dus accounts onder mijn hoede:
[Afbeelding]

Uiteraard kan je daar je bedenkingen bij hebben maar het heeft ook zo zijn voordelen. Elke ochtend check ik even de installaties op zgn. alarmcodes. Recentelijk ontving ik regelmatig op 1 installatie een alarmcode (voor mij een onbekende en niet na te checken via de AI) en stond de installatie in Standby. De instructie daarbij was dat ik de boel diende te resetten en dan te herstarten. Dit heb ik een aantal keren gedaan over een periode van 4 weken. Maar de alarmcode bleef terug komen. Vervolgens heb ik een ticket ingediend bij Sigenergy met het verzoek of zij op afstand de boel wilde checken. Een maand later kreeg ik het bericht dat er (wellicht) een fout in de offgridschakeling van de gateway zat. Gisteren ontving ik een nieuwe gateway voor deze klant.
Als installateur ben ik blij dat ik deze service kan leveren en een goede ondersteuning krijg vanuit de fabrikant.
Wij hebben al sinds de oplevering medio september van onze installatie een foutmelding mbt de inverter: zowel ac als dc zijde is het lampje rood terwijl het groen behoort te zijn. We hebben het doorgegeven aan onze installateur die het weer doorgegeven heeft aan Sigenergy, maar tot op heden nog geen antwoord. Er zou een external fan fout zijn (storing van externe ventilator). Systeem lijkt echter gewoon te functioneren (maar ventilator maakt wel veel herrie). Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
NoUser schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Daar heb inderdaad een punt. Het voelt alleen iets anders als het van de ‘gratis’ zonnestroom afgaat ipv dat het uit de accu’s zelf komt. Er is nog een klein verschil en dat is dat je PV omvormer alleen het verlies heeft als deze aan het omvormen is (bij zon). Met accu’s kan je de pech hebben dat het systeem niet naar Standby gaat en door gaat met zelfverbruik.
Klopt, om die reden gebruik ik de slaapstand in de winter onder +-300w gebruik. Avonds zijn prijzen in de winter toch het beste, dan heeft het draaien op de accu helemaal geen zin.

In de zomer zet ik die uit, want de stroom was overdag toch gratis en dan gebruik ik dus ongeveer 3kWh om 1.5kWh te coveren.

Het stroomverbruik is dus helemaal niet zo erg als je het in het juiste perspectief zet. Eigenlijk is Sigen te eerlijk vs andere leveranciers.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:13
duoruvis schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:32:
Test en analyse – Week 1: Mipatje Max Profit vs. Balanced

📌 Inleiding
Deze eerste weektest is opgezet met hulp van @Mipatje, @kliffen en @Djaro. Doel is niet het vinden van de ‘beste’ strategie, maar het zichtbaar maken van AI-keuzes en hun effecten. Zo ontstaat inzicht waarmee gebruikers zelf een passende strategie kunnen ontwikkelen, afhankelijk van hun eigen setup (Sigenergy, PV, verbruikers) en financiële doelen.

In week 2 is de oorspronkelijke @kliffen-test (Balanced) tijdelijk stopgezet. Reden: de hoge piekprijzen maakten het zinvoller om andere Max Profit strategieën te testen. Daardoor liep de geplande reeks van drie opeenvolgende weektests uit, en volgen de resultaten later dan eerst voorzien.

Omdat vaak nieuwe vragen van instappers terugkomen, wordt deze reeks volgens vaste opzet opgebouwd (tabellen, grafieken, management summary). Daarmee ontstaat een doorlopende serie die eenvoudig terug te vinden en te vergelijken is. In de FAQ van de openingspost zal een link naar deze reeks worden opgenomen.

💡 Opmerking: Deze test is uitgevoerd met uurprijzen, zoals destijds gebruikelijk. Inmiddels rekent Tibber met 15-minutenprijzen. Dat kan in toekomstige weken leiden tot fijnmaziger verschillen (nauwkeuriger export bij pieken, goedkoper inkopen bij korte dips). De hoofdlijnen en profielen van dit verslag (exportgericht vs. inkoopbeperkend) blijven echter volledig overeind.

📌 [Testverslag] Week 1 – AI Max Profit vs. AI Balanced (Mipatje)
🔹Buy = 1,21×DA + 14,0 / Sell = 1,21×DA + 10,0 (AI Max Profit)
🔹Buy = 1,21×DA + 14,0 / Sell = 1,21×DA + 10,0 (AI Balanced)

📊 Management Summary
🔹Max Profit → meer export, iets hogere winst.
🔹Balanced → minder export, lagere kosten door SOC-reserve.
🔹€/kWh-efficiëntie: vrijwel gelijk.
🔹Verschil zit niet in efficiëntie, maar in profiel: exportgericht vs. inkoopbeperkend.

🔎 Analyse Week 1 – Max Profit vs. Balanced
Zelfverbruik
🔹Nauwelijks verschil: 64 kWh (Max Profit) vs. 66 kWh (Balanced).

Export (naar net)
🔹Max Profit: ~70 kWh → € 19,18
🔹Balanced: ~51 kWh → € 13,60
🔹€/kWh export ≈ € 0,27 voor beide.

Inkoop (van net)
🔹Max Profit: 28 kWh → € 5,35
🔹Balanced: 10 kWh → € 1,89
🔹€/kWh inkoop ≈ € 0,18–0,19.
🔹Balanced houdt een SOC-reserve aan → minder dure inkoop.

Winst
🔹Max Profit: € 13,83
🔹Balanced: € 11,71
🔹Verschil: € 2,12, volledig uit extra export.

Conclusie
🔹Max Profit levert meer op via export, maar is afhankelijker van inkoop.
🔹Balanced geeft meer stabiliteit en lagere kosten door SOC-reserve.
🔹Efficiëntie is gelijk; verschil zit in de balans tussen exportgericht ontladen en inkoopbeperkend gebruik.

Toelichting bij tabel
De eerste twee regels zijn de werkelijke resultaten met een 8 kWh batterij (Tibber/Sigenstor).
De onderste twee regels zijn een *geschaalde voorstelling (* 4) naar 32 kWh batterij. Hierbij blijven vaste netkosten e.d. onveranderd, waardoor de Tibber-factuur niet exact *4 schaalt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

⚠️ T > V (Teruglevering groter dan Verbruik)
Wanneer teruglevering groter is dan verbruik (T > V), wordt een deel van de eerder ontvangen energiebelasting en BTW later weer verrekend.

→ De weekwinstcijfers zijn daardoor iets te gunstig als T > V optreedt.
→ Op weekbasis geeft dit wel goed inzicht in AI-profielen en kosten/baten.
→ Op jaarnota-niveau moet T > V altijd worden meegerekend.

🚀 Stappenplan: winst met Max Profit, zonder T > V-valkuil

1. Verkoop slimmer filteren (hoofdaanpak)
🔹Pas Sell iets aan, bv. 1,21×DA + 11,0 i.p.v. +10,0.
🔹Minder kleine exports, maar hogere marge per kWh.

2. Load shifting
🔹Stuur EV-laden, boiler of warmtepomp naar tarief piekuren.
🔹Je verbruikt overschotten zelf → minder netto export.

3. (Optioneel) SOC-minimum verhogen
🔹Zet ondergrens op 15–20% i.p.v. 5%.
🔹Extra buffer tegen dure inkoop en T > V.

👉 Begin met Sell-drempel verhogen, voeg daarna load shifting toe, en gebruik SOC-verhoging alleen als vangnet.

📈 Visualisaties
🔹Staafdiagram → absolute waarden (export, inkoop, winst).
🔹Curvediagram → verhoudingen en profielen.
🔹Samen laten ze de verschillen in strategie direct zien.

[Afbeelding]

🔜 Vervolg
De testreeks is opgezet in drie delen:
🔹Week 1 – Mipatje (Max Profit vs. Balanced) ← dit verslag (01-09-25 t/m 07-09-25)
🔹Week 2 – Kliffen (15-09-25 t/m 21-09-25)
🔹Week 3 – Djaro (22-09-25 t/m 28-09-25)

De volgende tests worden zoveel mogelijk volgens dezelfde opzet opgebouwd: tabellen, grafieken en een management summary. Zo ontstaat een doorlopende reeks die zowel nieuwkomers als gevorderden houvast biedt in hun eigen strategiekeuze.
🔋 Test en analyse – Week 2: Kliffen — Sigen Zelfverbruik vs AI Zelfverbruik

📌 Inleiding
Deze weektest (15–21 sept 2025) vergelijkt twee zelfverbruiksmodi op hetzelfde tarief: Sigen Zelfverbruik (vaste Sigen-modus) en AI Zelfverbruik (Sigen AI, 3e modus). Beide draaiden met:
🔹Buy = 1,26 × DA + 15,00 ct/kWh
🔹Sell = 1,16 × DA + 13,60 ct/kWh
Doel: zien of de AI-modus slimmer handelt op uurprijzen dan de vaste modus, en wat het effect is bij schaalvergroting (8 kWh → 32 kWh).

📊 Management Summary

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Orr_00ZW0tPmMV29fZ1EGJ6fhpk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/50WVy9SiZeGz35XtbXeRNjgu.png?f=user_large

🔎 Analyse

Zelfverbruik & SOC-gedrag
🔹Sigen Zelfverbruik toont actieve ontladingen tijdens middag/piekuren; SOC beweegt duidelijk en benut ⠀⠀zonuren voor verkoop.
🔹AI Zelfverbruik houdt vaker een hogere SOC (meer voorzichtig), ontlaadt minder vaak en mist enkele ⠀⠀hogere tariefmomenten.
⠀⠀De screendumps bevestigen dit temporele verschil: Sigen laat meerdere duidelijke ontlaadpieken; AI blijft ⠀⠀vlakker.

Export (naar net)
🔹Sigen: 25,73 kWh geëxporteerd (€ 8,38).
🔹AI: 9,45 kWh geëxporteerd (€ 1,87).
⠀⠀Impact: AI reduceert export met (25,73 − 9,45) / 25,73 = 63,3% — een aanzienlijke vermindering. Niet ⠀⠀alleen minder volume, ook lagere opbrengst (€ −6,51 ⠀⠀verschil op 8 kWh-niveau).

Inkoop (van net)
🔹Sigen: 40,06 kWh (kosten € 7,18).
🔹AI: 25,08 kWh (kosten € 4,04).
⠀⠀De AI koopt minder in, maar de besparing op inkoop compenseert niet de gemiste exportinkomsten.

Winst / Verlies
🔹8 kWh: Sigen +€1,20 vs AI −€2,17 → verschil € 3,37 in voordeel van Sigen.
🔹32 kWh: Sigen +€4,80 vs AI −€8,68 → verschil € 13,48.
⠀⠀Opschaling vergroot het effect: het defensieve AI-gedrag wordt met grotere capaciteit financieel zwaarder ⠀⠀doorgewogen.

Waar gaat het mis bij AI?
1️⃣ Timing: AI ontlaadt vaker te vroeg of te weinig rondom avondpieken — screendumps laten enkele ⠀⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ontlaadmomenten net vóór de hoogste prijs.
2️⃣ Conservatisme: AI houdt hogere SOC om dure inkoop te vermijden, maar hierdoor mist het ⠀⠀handelssignalen met positieve netto-opbrengst.
3️⃣ Vaste kosten: vaste net- en dagkosten blijven gelijk; lagere handelsvolumes betekenen dat die vaste ⠀⠀component relatief zwaarder gaan wegen.

💬 Conclusie
🔹De Sigen Zelfverbruik-modus wint deze week op financiële uitkomst: positief resultaat bij 8 kWh en 32 ⠀⠀kWh.
🔹De AI Zelfverbruik-modus is defensiever, verlaagt netinteractie en zelfconsumptie, maar leidt hier tot ⠀⠀verlies omdat het onvoldoende handelt op winstgevende pieken.
🔹Opschaling (meer kWh) versterkt deze effecten: positief rendement wordt groter bij actieve handel, ⠀⠀maar verminderde handel wordt bij AI groter verlies.

Aanbevelingen
🔹Verhoog de sell-drempel of laat AI iets agressiever reageren op dagpieken (bijv. door Sell iets hoger te ⠀⠀zetten of door specifieke sell-filters).
🔹Gebruik load-shifting (boiler, EV) om PV-overschotten economisch te benutten in plaats van stil te ⠀⠀bufferen.
🔹Bij 32 kWh+ capaciteit verdient gecontroleerde ontlading zich sneller terug; AI-tuning is dus essentieel.

Toelichting bij tabel
De eerste twee regels zijn de werkelijke resultaten met een 8 kWh batterij (Tibber/Sigenstor).
De onderste twee regels zijn een *geschaalde voorstelling (* 4) naar 32 kWh batterij. Hierbij blijven vaste netkosten e.d. onveranderd, waardoor de Tibber-factuur niet exact *4 schaalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnCG4rI15p_9gPhpHIuL1J768W0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ECLIMzvCCRHTneuO19ZbBN8O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFeak0DphEUnjXfSg41ZGOd-_ik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1y9GloC5aq2fcYTTeur0dFvj.png?f=user_large

⚠️ T > V (Teruglevering groter dan Verbruik)
Wanneer teruglevering groter is dan verbruik (T > V), wordt een deel van eerder ontvangen energiebelasting en BTW later weer verrekend — dat maakt weekcijfers tijdelijk gunstiger dan ze op de jaarnota-niveau werkelijk zijn.

✅ Resultaten 8 kW en 32 kW: T < V
In deze week is de verhouding gunstig: er is meer eigen verbruik dan teruglevering.
De winst- en verliescijfers weerspiegelen dus reëel gedrag, zonder correctie nodig voor energiebelasting.
→ Voor beslissingen op weekbasis zijn de cijfers nuttig om AI-profielen te vergelijken; op jaarniveau moet ⠀⠀T > V echter altijd worden meegenomen.

🚀 Stappenplan: winst verhogen, zonder T > V-valkuil

1️⃣ Verkoopmomenten optimaliseren
🔹 Verhoog de Sell-drempel licht, of laat AI iets agressiever reageren op dagpieken.
🔹 Dit voorkomt te vroege of onnodige ontladingen bij lage marges.

2️⃣ Load-shifting benutten
🔹 Stuur EV-laden, boiler of warmtepomp slim in de middag, bij overschot.
🔹 PV-energie wordt dan lokaal benut i.p.v. goedkoop teruggeleverd.

3️⃣ SOC-minimum fine-tunen
🔹 Bij grotere capaciteit (32 kWh +) loont een lager minimum-SOC (10–15%) om ruimte te houden voor ⠀⠀⠀ontlading bij piekprijzen.
🔹 AI-tuning is cruciaal: te hoge SOC-buffers kosten direct winstkansen.

📈 Visualisaties

1️⃣ Grafiek 1 — SOC vs Tijd schematische reconstructie uit screendumps)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUdWwOPjzNl5eyrJfh_2WHkYOHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hh6TLYoxLUq8MkHsUtsIMnHY.png?f=fotoalbum_large

2️⃣ Grafiek 2 — Energiebalans (8 kWh en 32 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjYE9UusN1pyOraYg1D3RAoqmWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZyqmQ4vL6GOdvkxg8rTQbxXR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN3vpsbcEwxBwp4wBlRkH3TyVoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hfj5ACOrmVBFZY5PXenPSpE9.png?f=fotoalbum_large

🔋Test en Analyse – Week 3: Djaro AI Balanced (+12,29) vs. Post-saldering (+0,00)
📆 Periode: 22 t/m 28 september 2025
💡 Tariefstructuur: uurprijzen (kwartierprijzen pas vanaf 01-10-2025)

📌 Inleiding
Deze derde weektest is opgezet door @Djaro om de verschillen te meten tussen twee varianten van de AI Balanced-strategie:

🔹Variant A (+ 12,29): standaard AI Balanced met verkoopmarge, gericht op winstoptimalisatie.
🔹Variant B (+ 0,00): post-salderings­test zonder verkoopmarge, bedoeld om te simuleren hoe de ⠀⠀⠀⠀installatie presteert wanneer de terugleververgoeding in 2027 vervalt.

Beide strategieën gebruikten uurprijzen en een 8 kWh Sigenstor, later opgeschaald naar 94 kWh om schaalgedrag zichtbaar te maken.
Het doel was niet om de hoogste winst te halen, maar om te begrijpen hoe de AI zich aanpast aan een systeem zonder verkoopbeloning.

📊 Management Summary
🔹 AI Balanced (+ 12,29) → lichte exportgerichtheid, kleine winst.
🔹 Post-saldering (+ 0,00) → minimale export, hogere inkoop, verliesgevend op weekbasis.
🔹 Zelfverbruik: gelijkwaardig (rond 70–80 kWh per week bij 8 kWh).
🔹 €/kWh-efficiëntie nagenoeg gelijk → het verschil zit in de balans tussen export en inkoop.
🔹Bij 94 kWh wordt het profiel stabieler maar blijft het rendement afhankelijk van de verkoopdrempel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tm9-UiYEEjAHbuoO9HpSgF8xVjE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IgDG9R8Iimzxpe5L56Pcwkwg.png?f=user_large

Toelichting bij tabel
De onderste twee regels zijn een *geschaalde voorstelling naar 94 kWh batterij. Hierbij blijven vaste netkosten e.d. onveranderd, waardoor de Tibber-factuur niet exact schaalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1qlYTU0Hz_SNyaoHs9d-hEIsAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNROJcym4SMfn15b0g3XZXjR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf9per7RdlAwG0ybQxDAV8Yu_oY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aVmSHJU2l7mn8oKefQgAqxyh.png?f=user_large

🔎 Analyse – AI Balanced vs. Post-saldering

Zelfverbruik
🔹AI Balanced (+ 12,29): ~82 kWh verbruikt uit PV-bron.
🔹Post-saldering (+ 0,00): ~71 kWh verbruikt uit PV-bron.
→ De AI blijft de batterij inzetten voor zelfverbruik, maar zonder verkoopprikkel ontstaat meer stil
⠀⠀ bufferen op lage prijzen.

Export (naar het net)
🔹AI Balanced: 18,6 kWh → € 5,67
🔹Post-saldering: 8,3 kWh → € 1,89
→ De AI reduceert export met ± 55 %, waardoor de simulatie van het post-salderingstijdperk realistisch
⠀⠀wordt: minder teruglevering, meer lokale opslag.

Inkoop (van het net)
🔹AI Balanced: 31,1 kWh → € 5,95
🔹Post-saldering: 18,8 kWh → € 3,50
→ In de post-salderingvariant daalt de inkoop, maar door het wegvallen van verkoopopbrengsten wordt
⠀⠀ het totaal verlies groter.

Winst / Verlies
🔹8 kWh-batterij: AI Balanced – € 0,28 verlies • Post-saldering – € 1,61 verlies.
🔹94 kWh-schaal: AI Balanced – € 3,29 verlies • Post-saldering – € 18,92 verlies.
→ Het verschil neemt sterk toe bij grotere capaciteit omdat het rendement zonder verkoopvergoeding
⠀⠀ steeds meer wegvalt.

⚠️ T > V (teruglevering groter dan verbruik)
Wanneer T > V optreedt, wordt een deel van de eerder ontvangen energiebelasting en btw later weer verrekend.
→ De weekwinstcijfers lijken dan iets te gunstig, maar in deze test gold voor beide scenario’s T < V.

✅ Resultaten 8 kWh en 94 kWh blijven dus realistisch voor post-salderingsevaluatie.

💡 Aanbevelingen
🔹 Laat AI iets agressiever reageren op piekuren (bijv. Sell + 1,0 of tijdelijk + 11–12 cent).
🔹 Gebruik load-shifting (boiler, EV, warmtepomp) om PV-overschotten te verbruiken in plaats van te
⠀⠀ verkopen.
🔹 Bij grotere batterijen (> 30 kWh) kan een lichte verkoopmarge weer winst brengen zonder T > V-risico.
🔹 Gebruik deze test als basis voor 2027-strategie: AI zonder verkoopprikkel is mogelijk, maar vergt
⠀⠀ actieve sturing.

📈 Visualisaties

1️⃣ SOC-ontwikkeling (schematisch uit screendumps)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksxGkAoZMgP8xuCgFIVhfewh6mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MNhbzSZnvpmBaacClL6ZWRCk.png?f=fotoalbum_large

2️⃣ Energiebalans 8 kWh ↔ 94 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em_ZvK1RlXX28AeVNiZDPhft3DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bj7bgzPxnHBFt65MTM972MqN.png?f=fotoalbum_large

3️⃣ Winsttrend per batterijgrootte / Winsttrend per benutte batterijcapaciteit (deel van 8 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7nzAjo_p2WzE3gsZI3NUIZS_3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eeLswLIEivbNL0VLaW3ZZ6z.png?f=fotoalbum_large

📘 Conclusie
De AI Balanced-variant met verkoopmarge blijft het beste presteren onder uurprijzen, maar de post-salderingstest laat zien dat zelfvoorzienendheid mogelijk is mits goede load-shifting en AI-tuning.
De marges krimpen sterk naarmate de batterij groeit, waardoor post-saldering alleen haalbaar blijft met slimme verbruikssturing.

[ Voor 100% gewijzigd door duoruvis op 08-10-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
@duoruvis dank je wel!!
Voor nu lijkt de AI zelfverbruik niet aantrekkelijk. Voor 2027 is het verschil waarschijnlijk beduidend kleiner doordat er minder interactie met het net is in AI zelfverbuik.
Eigenlijk had ik het omgekeerde verwacht. Ik dacht dat met AI zelfverbruik er meer handel zou zijn om toch wat winst te maken t.o.v. Sigen zelfverbuik.
Voor mij heel nuttige data, nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Pfff met deze tarieven allemaal valt weinig te doen 😑

Het duur of duurder.... Grrrr.

Vanaf vrijdag eindelijk weer wat zon maar wel kouder.

Vraag me zeer af of ik deze maand nog in de -€ kan blijven 🤐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Dit zijn niet de beste dagen inderdaad. Ai is druk bezig met handelen vandaag bij mij maar ik vraag mij af of er vanavond onderaan de streep veel overblijft...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jio_4fFyrAzqT8k1d6N3pQr4sMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKdCgcTXB13YuLy6knF2oyCc.jpg?f=fotoalbum_large

Nu 14 euro verbruik. We zullen zien om 20 uur wat er overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uray
@timpel_800 Ik ben ook erg benieuwd...

Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar ik heb mijn zonnepanelen in de Sigen App -20% gezet.
Geen idee of de AI daar iets mee doet. Maar ik had het idee dat ie de afgelopen week iedere keer veel te optimistisch was voor wat betreft de opbrengst. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Bschnitz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:48:
Pfff met deze tarieven allemaal valt weinig te doen 😑

Het duur of duurder.... Grrrr.

Vanaf vrijdag eindelijk weer wat zon maar wel kouder.

Vraag me zeer af of ik deze maand nog in de -€ kan blijven 🤐
Ik denk niet dat ik dat ga halen maat toch!
Deze maand 160 kwh voor 7 cent /kwh gekocht. WP heeft 93kwh verbruikt voor 19 euro gerekend naar de dynamische uurprijs .
Dat is toch best een aantrekkelijk resultaat met behulp van de accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:52
Ivm een defecte hotend heeft het wat langer geduurd, maar de behuizing voor de temperatuurregeling komt zojuist van de printer rollen. Hij behuist een 12V voeding met actieve koeling en is geprint in ASA. Op naar de volgende stap.

Zo te zien moet ik nog wat finetunen in de afstelling. Printlijnen zijn onderkant zo goed als non existent, Maar laat die kant nou juist tegen de muur komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DFa-9UYKXLrjraKFjRLHKgRQZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trkvnE4XUxnEGw9NZ7wnSgip.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRRRnBuKlqZxBkpBWLKRDF5YzXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZrgNVt95SUaxCPfzHsW16kT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIdAPbBidnyfIvqppeylbxCkVnU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrZjyRrdR1UOIu3ac7YBSlEw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 46% gewijzigd door osluis op 08-10-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
uray schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:31:
@timpel_800 Ik ben ook erg benieuwd...

Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar ik heb mijn zonnepanelen in de Sigen App -20% gezet.
Geen idee of de AI daar iets mee doet. Maar ik had het idee dat ie de afgelopen week iedere keer veel te optimistisch was voor wat betreft de opbrengst. We gaan het zien.
Eindstand, Batterij 0%. Saldo: €0,93. (nog een paar uur te gaan natuurlijk)
96kWh afgenomen tegen 26ct.
66kWh teruggeleverd tegen 36ct.
Eigen verbruik 40kWh. Solar heeft nog 12kWh opgeleverd. Dus uiteindelijk 0,93ct voor 28kWh? Uiteindelijk niet slecht misschien?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Zeker niet slecht...
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste