Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 34 Laatste
Acties:

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-12 22:11
Zijn de fase-aanduidingen A, B en C te vertalen naar respectievelijk 1, 2 en 3 ?

Ik zie dat bij mij net-fase 3 op omvormer fase B zit. De anderen moet ik controleren waar die uitkomen.

Buiten dat het verwarrend is (omdat je aanneemt dat A=1, B=2, C=3) , kan het verder nog kwaad, bv bij een plotselinge off-grid situatie (ik heb een gateway) ?

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12

Consulectro

Lekker bezig...

aloft schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:07:
Zijn de fase-aanduidingen A, B en C te vertalen naar respectievelijk 1, 2 en 3 ?

Ik zie dat bij mij net-fase 3 op omvormer fase B zit. De anderen moet ik controleren waar die uitkomen.

Buiten dat het verwarrend is (omdat je aanneemt dat A=1, B=2, C=3) , kan het verder nog kwaad, bv bij een plotselinge off-grid situatie (ik heb een gateway) ?
Op zich is dat geen probleem hoe de P1-meter dat meet. Het is wel van belang dat de fase volgorde na de P1-meter gelijk blijft. Dus A=L1, B=L2, C=L3 is wel het meest duidelijk. Als je A=L2, B=L3, C=L1 of A=L3, B=L1, C=L2 hebt, dan blijft de draairichting gelijk. Ik zou voor de duidelijkheid dat aanpassen zoals de P1-meter dat meet. Maar nooit de fase verwisselen in of na de gateway!

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-12 18:52
Mipatje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:36:
In principe heb ik in mijn calculatie als ik uit ga van mijn investering van 19.000 euro bij 10.000 cycli 5,9 cent afschrijving per kwh. Dus een cycli van 32kwh heeft een afschrijving van 1,90. Verder is er nog een verlies van 15-20 % Dus moet een cycli minimaal 2,20 opbrengen. Ik ga verder uit dat mijn obligaties 2% rente zouden hebben opgebracht en dat ik de boel in 12 jaar zou moeten kunnen terugverdienen. Dat betekent dat ik met de accu 150 euro per maand of te wel 1800 euro per jaar moet kunnen besparen.
Dit is het financiele plaatje wat ik veel leuker vind is dat het spannender is dan obligaties :)
ik zag helemaal geen reply, je had tussen de quotes ingeschreven :)

ok hoe ik erover denk, maar dan zonder calculator zeg maar..
die afschrijving heb ik nu zwz , dus ik pak gewoon wat ik pakken kan om energierekening te verlagen.
5 cent is het minimale verschil waar ik de AI op probeer in te regelen.
Ik zie nergens een verlies van 15%-20% terug in mijn statistieken van verbruik ?

Ik bekijk het heel anders dan jij :*)
Stel ik had geen batterij , dan ging mijn zonneopbrengst grotendeels de deur uit voor weinig en moest ik ook een boete betalen van 1800 per jaar.
Nu krijg ik daar de max prijs voor, of ik gebruik het op een later tijdstip.
Lastig om daar een prijs aan te hangen of in een excelletje te prutsen.
Ook onafhankelijk grotendeels van het net is lastig te beprijzen
De ups functie etc etc.

Simpeler:
Ik heb een gemiddeld gebruik van 50kWh per dag. Voor normaal tarief 25 cent is dat 12,50 per dag , maal 365 is 4600 euro.
Ik krijg nu geld toe voor stroom, zon 5000 euro per jaar nu salderen nog geldig is.
Na 2026 zie ik dan wel weer, maar ook al wordt dat (veel) minder dan nog heeft het zin in mijn ogen.
Ik heb ook niet een nog zwaardere verbinding nodig wat ook 2000 pj scheelt.
Terugleverboete is nvt

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:43

Mipatje

Petrolhead

Sorry ben nog niet zo goed met de in het outs van het forum
Natuurlijk heeft iedereen zijn argumenten. Terugverdienen/ ROI is leuk maar niet zalig makend. Als ik per jaar 1800€ goedkoper uit ben met het systeem dan heeft zich de installatie geloond en heb ik ook nog wat voor het milieu gedaan.
In 2027 wordt de hele zaak anders.

Ik heb dit weekend email contact gehad met mijn installateur. Deze laat het volgende weten.
De in- en verkoop vinden plaats op basis van marktprijzen, niet op basis van verliezen. Deze verliezen hoeven dus niet te worden meegenomen bij het invoeren van de prijzen. Omdat we salderen, blijven de prijzen gelijk; alleen de marktprijs verandert voortdurend. Hierdoor koop je op bepaalde momenten goedkoper in en verkoop je duurder. De aanvullende kosten worden door het salderen verrekend. De verliezen blijven altijd bestaan. Sig zal niet verkopen bij een verschil van één cent. Dit gedrag wordt bepaald door de gekozen bedrijfsmodus: maximale winst, gebalanceerd of eerst zelfverbruik. In de modus maximale winst wordt er sneller verkocht, en wordt er minder rekening gehouden met de verliezen.
De extra omzetting van de SolarEdge-omvormer is niet relevant voor de prijsinvoer. Het systeem bepaalt op basis van de actuele prijzen of de opgewekte zonnestroom direct wordt verkocht aan het net of wordt opgeslagen.
Ik zie in het systeem dat de huidige instellingen niet juist staan. Het lijkt erop dat je zelf de verliezen hebt berekend en deze hebt gecompenseerd in de prijzen, terwijl de modus op maximale winst staat. Dat zijn niet de instellingen die wij adviseren.

Stel de prijzen in zoals aangegeven in mijn vorige e-mail en zet de modus op ‘gebalanceerd’. Dan zal het systeem het beste resultaat opleveren.
In Nederland geldt op dit moment nog steeds de salderingsregeling. Dat betekent dat je de volledige stroomprijs mag wegstrepen tussen import en export. Daarom vullen wij de bedragen inclusief btw en energiebelasting in bij zowel import als export.

In Sigenergy gebruiken we een factor 1,21, omdat over de kale marktprijs nog btw wordt gerekend. De energiebelasting in Nederland bedraagt in 2025 12,286 ct/kWh (inclusief btw). Tel daarbij de kosten van Zonneplan van 2 ct/kWh (eveneens inclusief btw) op, dan kom je uit op 14,286 ct/kWh aan aanvullende kosten. De factor 1,21 wordt dus alleen toegepast op de kale marktprijs, en de aanvullende kosten vul je zelf in inclusief btw.

Omdat we mogen salderen, dien je bij zowel import als export dezelfde aantallen in te vullen. Ook de btw wordt namelijk terugbetaald door Zonneplan.
Let wel op: dit geldt alleen wanneer er op jaarbasis sprake is van meer verbruik dan productie.
Bij overproductie op jaarbasis saldeer je de volledige energiebelasting. In dat geval halen we de energiebelasting uit de aanvullende kosten en blijven alleen de inkoopkosten van 2 ct/kWh (inclusief btw) over. De factor 1,21 blijft daarbij van toepassing, omdat Zonneplan de btw eveneens terugbetaalt.

Vanaf 2027 verandert dit door afschaffing van de salderingsregeling. Je koopt dan altijd in inclusief btw en energiebelasting, en levert terug zonder btw en energiebelasting.

Tot slot kun je binnen de instellingen van het systeem zelf bepalen hoe er gehandeld wordt:
• Maximale winst: de batterij handelt puur op basis van prijsverschillen.
• Gebalanceerd: houdt rekening met eigen verbruik en handelt alleen bij rendabele verschillen.
• Eerst zelfgebruik: de batterij gebruikt enkel overtollige zonne-energie en exporteert niet actief.

Hopelijk verduidelijkt dit de verschillen en de redenatie achter onze instellingen.

Unquote

Ik ga terug naar deze instellingen.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Djaro
Mipatje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:38:
Sorry ben nog niet zo goed met de in het outs van het forum
druk quote knop en dan altijd onder de / quote gaan typen dan zit je goed
Mipatje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:38:
Let wel op: dit geldt alleen wanneer er op jaarbasis sprake is van meer verbruik dan productie.
Bij overproductie op jaarbasis saldeer je de volledige energiebelasting. In dat geval halen we de energiebelasting uit de aanvullende kosten en blijven alleen de inkoopkosten van 2 ct/kWh (inclusief btw) over. De factor 1,21 blijft daarbij van toepassing, omdat Zonneplan de btw eveneens terugbetaalt.
niet meer verbruik .. moet minder zijn.
en bij overproductie krijg je juist de energiebelasting niet terug

dus tekst gecorrigeerd zou dit moeten zijn, die woorden maken nl een groot verschil:
Let wel op: dit geldt alleen wanneer er op jaarbasis sprake is van minder verbruik dan productie.
Bij overproductie op jaarbasis saldeer je alleen de btw. In dat geval halen we de energiebelasting uit de aanvullende kosten en blijven alleen de inkoop/verkoop kosten van 2 ct/kWh (inclusief btw) over. De factor 1,21 blijft daarbij van toepassing, omdat Zonneplan de btw eveneens terugbetaalt.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:06
Wel een zeer nette en uitgebreide uitleg van jou installateur. Wat zijn dan je instellingen? 1.21* prijs + 14 voor buy en sell?

[ Voor 34% gewijzigd door timpel_800 op 06-10-2025 18:35 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:28
Heeft er iemand zijn Vaillant warmte pomp en/of boiler gekoppeld aan het Sigenergy systeem? Is dit via de modbus?

• rboerdijk
  • Laatst online: 13-11 17:34
Ik heb een vraag over de instellingen van frequency control voor de situatie offgrid, van een sigenstor + homepro gateway, verbonden met een solaredge via de smart poort.

De installateur (bedrijf) legde uit dat "Alles prima is" settings: Frequency Control in de Sigen App staat uit, 3rd party invertor control uit - Solaredge op "APS/Generator" en geen P(f) waardes ingesteld) maar ik heb daar twijfel over, specifiek het scenario: Off-grid, batterij vol, huis wat geen / weinig stroom gebruikt, en PV installatie die lekker opwekt... die opgewerkt stroom moet of ergens heen, of niet geproduceerd worden - en frequency control is de aansturing om de PV minder te laten produceren dus ik ben bang voor eenmalige voken en een knal met de huidige settings.

Zoals ik het begrijp moet In de Sigen App het zo ingesteld staan:
  • "Inverter" (Smart Port 01) "..." -> Frequency Control: Aan
  • Grid Parameter Settings:
  • Grid and Off-Grid Controller "Enabled"
  • Off-Grid setting: Enable 3rd party PV Inverter Black Start: Enable
  • Third Party Inverter Control Enable: Aan
En dan in de Solaredge :
  • Alternative Power Source (APS) - Enabled of iets dergelijks? (hij staat nu bij mij op "Generator")
  • P(f) settings: P0: 50.2Hz, 100% power en P1: 51.2Hz: 0% power
Zou iemand kunnen bevestigen wat de correcte settings zijn?
Zijn er verder nog instellingen die relevant zijn voor offgrid?

BvD!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiGHQAl3MgQUQzCguPnAy5YidXY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tv9gfA8HTxk5zJVHUO0TZEIc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQTEsBOPFzQ-vOSEXvKNbg5hiYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qcXlQvKMIssJsWuTePDkjnQs.png?f=fotoalbum_large

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

timpel_800 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:31:
Wel een zeer nette en uitgebreide uitleg van jou installateur. Wat zijn dan je instellingen? 1.21* prijs + 14 voor buy en sell?
Ja dat klopt 14,29 cent

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

NoUser

For Real ?

Ik lurk hier al een tijdje mee, Sigenergy staat me echt wel aan. Het punt wat me oprecht verbaasde was het hoge zelfverbruik. Hoe staan jullie hier in ?
SigEnergy
System combinationSigenStor EC SP
Single phase system
Self-consumption (W)
SigenStor EC TP
Three phase system
Self-consumption (W)
​1+14692
​1+270116
​1+394140
​1+4118164
​1+5142188
​1+6166212

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-12 11:47
Het is wat aan de hoge kant, zeker met een EVDC Charger. Daarmee zit ik boven de 250.
Ik streep het echter weg omdat ik bij mijn oude Zonnestroom Inverters ook zeker een verlies had.

Daarbij moet ik wel zeggen dat het systeem hier eigenlijk altijd aan staat en niet in Standby gaat.
Dus trek je dat door over 24 uur is het wel veel. Wel heb ik het idee dat dit alleen klopt als de zonnepanelen niets doen. Dus het lijkt ook hier Inverter verliezen te zijn plus een eventuele Gateway.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:13
NoUser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:36:
Ik lurk hier al een tijdje mee, Sigenergy staat me echt wel aan. Het punt wat me oprecht verbaasde was het hoge zelfverbruik. Hoe staan jullie hier in ?
SigEnergy
System combinationSigenStor EC SP
Single phase system
Self-consumption (W)
SigenStor EC TP
Three phase system
Self-consumption (W)
​1+14692
​1+270116
​1+394140
​1+4118164
​1+5142188
​1+6166212
Bijna elke omvormer gebruikt zoveel, alleen gaat dit direct van de zonnepanelen af. Als je dus de zonnepanelen op de Sigen doet dan is het eigenlijk niet heel veel anders dan normaal.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:13
uray schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:59:
Het is wat aan de hoge kant, zeker met een EVDC Charger. Daarmee zit ik boven de 250.
Ik streep het echter weg omdat ik bij mijn oude Zonnestroom Inverters ook zeker een verlies had.

Daarbij moet ik wel zeggen dat het systeem hier eigenlijk altijd aan staat en niet in Standby gaat.
Dus trek je dat door over 24 uur is het wel veel. Wel heb ik het idee dat dit alleen klopt als de zonnepanelen niets doen. Dus het lijkt ook hier Inverter verliezen te zijn plus een eventuele Gateway.
Spijtig genoeg gaat het systeem bij mij ook nooit in standby. Sigenergy beweert dat het door de gateway komt. Andere gebruikers op dit forum zien hun systeem wel in standby gaan. Hangt dus blijkbaar van de inrichting en apparatuur af. Ook als de zonnepanelen stroom opwekken is dit zelfgebruik aanwezig. Het komt dan echter van de zonnepanelen af. Ik zie nl. dat de opwek ook die 200W meer is dan er aan stroom geladen wordt. In het begin van de dag begint het laden of terugleveren bv. pas als de opwek meer dan die 200W is.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:43
kliffen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Spijtig genoeg gaat het systeem bij mij ook nooit in standby. Sigenergy beweert dat het door de gateway komt. Andere gebruikers op dit forum zien hun systeem wel in standby gaan. Hangt dus blijkbaar van de inrichting en apparatuur af. Ook als de zonnepanelen stroom opwekken is dit zelfgebruik aanwezig. Het komt dan echter van de zonnepanelen af. Ik zie nl. dat de opwek ook die 200W meer is dan er aan stroom geladen wordt. In het begin van de dag begint het laden of terugleveren bv. pas als de opwek meer dan die 200W is.
Ik heb 'm helemaal off grid, dus geen aansluiting op het net, ik overweeg om een 6 kWh accu te kopen voor alleen het zelfgebruik van het systeem. Ik zie ook zo'n 2,5 kWh per dag opgesnoept worden door Sigenergy.
Dan heb ik 30 kWh aan accu's en daarmee red ik het, ook op sombere winterdagen prima.
Er wordt echter over twee weken wel een Daikin 6 kWh Air/Air Airco/reverseble geplaatst om in het voor- en najaar de boel te verwarmen en in de zomer te koelen. Het koelen zal geen probleem zijn maar het verwarmen zal wel weer nieuwe data en inzichtn genereren....wellicht nog een accu, panelen liggen er genoeg ;-)

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:27
@CEdS De inzet van zo’n Daikin in voor- en najaar zal je flink besparen, vergeleken met een L/W WP👍 Ik schat in dat je in die periodes tweederde tot de helft minder stroomverbruik zult hebben. Natuurlijk een iets lagere COP, maar ook minder kubieke meters te verwarmen. Tot de andere delen van het huis te koud/vochtig worden.

[ Voor 4% gewijzigd door shthpnz op 07-10-2025 18:39 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-12 19:25
Ik vroeg mij af wat een installateur met zijn account allemaal kan zien en wijzigen. Ik ben daar vooraf nooit over geïnformeerd.

• kliffen
CEdS schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Ik heb 'm helemaal off grid, dus geen aansluiting op het net, ik overweeg om een 6 kWh accu te kopen voor alleen het zelfgebruik van het systeem. Ik zie ook zo'n 2,5 kWh per dag opgesnoept worden door Sigenergy.
Dan heb ik 30 kWh aan accu's en daarmee red ik het, ook op sombere winterdagen prima.
Er wordt echter over twee weken wel een Daikin 6 kWh Air/Air Airco/reverseble geplaatst om in het voor- en najaar de boel te verwarmen en in de zomer te koelen. Het koelen zal geen probleem zijn maar het verwarmen zal wel weer nieuwe data en inzichtn genereren....wellicht nog een accu, panelen liggen er genoeg ;-)
Ik ben jaloers! Wow, helemaal off grid ook in de winter 🤤

• timpel_800
Opie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:02:
Ik vroeg mij af wat een installateur met zijn account allemaal kan zien en wijzigen. Ik ben daar vooraf nooit over geïnformeerd.
Je bedoeld hoe hij kan meekijken in jouw app? Of wat zou je willen weten wat hij kan zien?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Djaro
@duoruvis

update, deuren blijven zo dicht !

Tesla – stappenplan:

Open de Tesla app, druk op het ventilatortje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apcKeRhzs3RImKv2q-4tLABDGYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hzRVxsf2GRkYxPn0ySk94wL.jpg?f=fotoalbum_large
Kies een stand die zoveel mogelijk met de buitentemperatuur of interieur overeenkomt voor minder verbruik.
Net wat het handigste is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aADH8DQBFw_EEISrOFZjZtxpJh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WH2BMXsVZvjHpWwiM1vFy8g.jpg?f=fotoalbum_large
Zet Sigenergy op zelfconsumptie.
Zet EVDC op bi-directioneel.
Sluit kabel aan.
Druk op start bij de EVDC.

(Je kan ook de kabel al aangesloten hebben natuurlijk, dan kan je dit vanaf de bank doen)

• HarS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-11 20:52
[quote]shthpnz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:44:
@HarS ik kan je storing niet oplossen, maar als die opgelost is, zou ik de Energreen-installateur vragen of je in de gelegenheid kan worden gesteld de originele Sigenergy-app te gebruiken. Kan vast.

Dank !

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-12 19:25
timpel_800 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:28:
[...]

Je bedoeld hoe hij kan meekijken in jouw app? Of wat zou je willen weten wat hij kan zien?
Ja kunnen ze meekijken in de app?maar ook wat ze eventueel zouden kunnen wijzigen, zonder jou toestemming.

• CEdS
Opie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Ja kunnen ze meekijken in de app?maar ook wat ze eventueel zouden kunnen wijzigen, zonder jou toestemming.
Alles wat jij kan wijzigen in de app kan de installateur ook en nog een aantal zaken extra die jij niet kan wijzigen.
Ik ben installateur en heb zo dus accounts onder mijn hoede:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivv8_Lm7tz9V7hyKVbqUWUkzfvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7gdGyQPhOm5UFtstFWu7A6X.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard kan je daar je bedenkingen bij hebben maar het heeft ook zo zijn voordelen. Elke ochtend check ik even de installaties op zgn. alarmcodes. Recentelijk ontving ik regelmatig op 1 installatie een alarmcode (voor mij een onbekende en niet na te checken via de AI) en stond de installatie in Standby. De instructie daarbij was dat ik de boel diende te resetten en dan te herstarten. Dit heb ik een aantal keren gedaan over een periode van 4 weken. Maar de alarmcode bleef terug komen. Vervolgens heb ik een ticket ingediend bij Sigenergy met het verzoek of zij op afstand de boel wilde checken. Een maand later kreeg ik het bericht dat er (wellicht) een fout in de offgridschakeling van de gateway zat. Gisteren ontving ik een nieuwe gateway voor deze klant.
Als installateur ben ik blij dat ik deze service kan leveren en een goede ondersteuning krijg vanuit de fabrikant.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• timpel_800
Opie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Overigens is dit niet uniek voor Sigenergy. Solar edge, sma, etc hebben ook allemaal installateursaccount die meer kunnen dan de gebruikers.

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

NoUser

For Real ?

Bschnitz schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

Bijna elke omvormer gebruikt zoveel, alleen gaat dit direct van de zonnepanelen af. Als je dus de zonnepanelen op de Sigen doet dan is het eigenlijk niet heel veel anders dan normaal.
Daar heb inderdaad een punt. Het voelt alleen iets anders als het van de ‘gratis’ zonnestroom afgaat ipv dat het uit de accu’s zelf komt. Er is nog een klein verschil en dat is dat je PV omvormer alleen het verlies heeft als deze aan het omvormen is (bij zon). Met accu’s kan je de pech hebben dat het systeem niet naar Standby gaat en door gaat met zelfverbruik.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
CEdS schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:09:
[...]

Alles wat jij kan wijzigen in de app kan de installateur ook en nog een aantal zaken extra die jij niet kan wijzigen.
Ik ben installateur en heb zo dus accounts onder mijn hoede:
[Afbeelding]

Uiteraard kan je daar je bedenkingen bij hebben maar het heeft ook zo zijn voordelen. Elke ochtend check ik even de installaties op zgn. alarmcodes. Recentelijk ontving ik regelmatig op 1 installatie een alarmcode (voor mij een onbekende en niet na te checken via de AI) en stond de installatie in Standby. De instructie daarbij was dat ik de boel diende te resetten en dan te herstarten. Dit heb ik een aantal keren gedaan over een periode van 4 weken. Maar de alarmcode bleef terug komen. Vervolgens heb ik een ticket ingediend bij Sigenergy met het verzoek of zij op afstand de boel wilde checken. Een maand later kreeg ik het bericht dat er (wellicht) een fout in de offgridschakeling van de gateway zat. Gisteren ontving ik een nieuwe gateway voor deze klant.
Als installateur ben ik blij dat ik deze service kan leveren en een goede ondersteuning krijg vanuit de fabrikant.
Wij hebben al sinds de oplevering medio september van onze installatie een foutmelding mbt de inverter: zowel ac als dc zijde is het lampje rood terwijl het groen behoort te zijn. We hebben het doorgegeven aan onze installateur die het weer doorgegeven heeft aan Sigenergy, maar tot op heden nog geen antwoord. Er zou een external fan fout zijn (storing van externe ventilator). Systeem lijkt echter gewoon te functioneren (maar ventilator maakt wel veel herrie). Iemand ervaring mee?

• Bschnitz
NoUser schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Daar heb inderdaad een punt. Het voelt alleen iets anders als het van de ‘gratis’ zonnestroom afgaat ipv dat het uit de accu’s zelf komt. Er is nog een klein verschil en dat is dat je PV omvormer alleen het verlies heeft als deze aan het omvormen is (bij zon). Met accu’s kan je de pech hebben dat het systeem niet naar Standby gaat en door gaat met zelfverbruik.
Klopt, om die reden gebruik ik de slaapstand in de winter onder +-300w gebruik. Avonds zijn prijzen in de winter toch het beste, dan heeft het draaien op de accu helemaal geen zin.

In de zomer zet ik die uit, want de stroom was overdag toch gratis en dan gebruik ik dus ongeveer 3kWh om 1.5kWh te coveren.

Het stroomverbruik is dus helemaal niet zo erg als je het in het juiste perspectief zet. Eigenlijk is Sigen te eerlijk vs andere leveranciers.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:23
duoruvis schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:32:
Test en analyse – Week 1: Mipatje Max Profit vs. Balanced

📌 Inleiding
Deze eerste weektest is opgezet met hulp van @Mipatje, @kliffen en @Djaro. Doel is niet het vinden van de ‘beste’ strategie, maar het zichtbaar maken van AI-keuzes en hun effecten. Zo ontstaat inzicht waarmee gebruikers zelf een passende strategie kunnen ontwikkelen, afhankelijk van hun eigen setup (Sigenergy, PV, verbruikers) en financiële doelen.

In week 2 is de oorspronkelijke @kliffen-test (Balanced) tijdelijk stopgezet. Reden: de hoge piekprijzen maakten het zinvoller om andere Max Profit strategieën te testen. Daardoor liep de geplande reeks van drie opeenvolgende weektests uit, en volgen de resultaten later dan eerst voorzien.

Omdat vaak nieuwe vragen van instappers terugkomen, wordt deze reeks volgens vaste opzet opgebouwd (tabellen, grafieken, management summary). Daarmee ontstaat een doorlopende serie die eenvoudig terug te vinden en te vergelijken is. In de FAQ van de openingspost zal een link naar deze reeks worden opgenomen.

💡 Opmerking: Deze test is uitgevoerd met uurprijzen, zoals destijds gebruikelijk. Inmiddels rekent Tibber met 15-minutenprijzen. Dat kan in toekomstige weken leiden tot fijnmaziger verschillen (nauwkeuriger export bij pieken, goedkoper inkopen bij korte dips). De hoofdlijnen en profielen van dit verslag (exportgericht vs. inkoopbeperkend) blijven echter volledig overeind.

📌 [Testverslag] Week 1 – AI Max Profit vs. AI Balanced (Mipatje)
🔹Buy = 1,21×DA + 14,0 / Sell = 1,21×DA + 10,0 (AI Max Profit)
🔹Buy = 1,21×DA + 14,0 / Sell = 1,21×DA + 10,0 (AI Balanced)

📊 Management Summary
🔹Max Profit → meer export, iets hogere winst.
🔹Balanced → minder export, lagere kosten door SOC-reserve.
🔹€/kWh-efficiëntie: vrijwel gelijk.
🔹Verschil zit niet in efficiëntie, maar in profiel: exportgericht vs. inkoopbeperkend.

🔎 Analyse Week 1 – Max Profit vs. Balanced
Zelfverbruik
🔹Nauwelijks verschil: 64 kWh (Max Profit) vs. 66 kWh (Balanced).

Export (naar net)
🔹Max Profit: ~70 kWh → € 19,18
🔹Balanced: ~51 kWh → € 13,60
🔹€/kWh export ≈ € 0,27 voor beide.

Inkoop (van net)
🔹Max Profit: 28 kWh → € 5,35
🔹Balanced: 10 kWh → € 1,89
🔹€/kWh inkoop ≈ € 0,18–0,19.
🔹Balanced houdt een SOC-reserve aan → minder dure inkoop.

Winst
🔹Max Profit: € 13,83
🔹Balanced: € 11,71
🔹Verschil: € 2,12, volledig uit extra export.

Conclusie
🔹Max Profit levert meer op via export, maar is afhankelijker van inkoop.
🔹Balanced geeft meer stabiliteit en lagere kosten door SOC-reserve.
🔹Efficiëntie is gelijk; verschil zit in de balans tussen exportgericht ontladen en inkoopbeperkend gebruik.

Toelichting bij tabel
De eerste twee regels zijn de werkelijke resultaten met een 8 kWh batterij (Tibber/Sigenstor).
De onderste twee regels zijn een *geschaalde voorstelling (* 4) naar 32 kWh batterij. Hierbij blijven vaste netkosten e.d. onveranderd, waardoor de Tibber-factuur niet exact *4 schaalt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

⚠️ T > V (Teruglevering groter dan Verbruik)
Wanneer teruglevering groter is dan verbruik (T > V), wordt een deel van de eerder ontvangen energiebelasting en BTW later weer verrekend.

→ De weekwinstcijfers zijn daardoor iets te gunstig als T > V optreedt.
→ Op weekbasis geeft dit wel goed inzicht in AI-profielen en kosten/baten.
→ Op jaarnota-niveau moet T > V altijd worden meegerekend.

🚀 Stappenplan: winst met Max Profit, zonder T > V-valkuil

1. Verkoop slimmer filteren (hoofdaanpak)
🔹Pas Sell iets aan, bv. 1,21×DA + 11,0 i.p.v. +10,0.
🔹Minder kleine exports, maar hogere marge per kWh.

2. Load shifting
🔹Stuur EV-laden, boiler of warmtepomp naar tarief piekuren.
🔹Je verbruikt overschotten zelf → minder netto export.

3. (Optioneel) SOC-minimum verhogen
🔹Zet ondergrens op 15–20% i.p.v. 5%.
🔹Extra buffer tegen dure inkoop en T > V.

👉 Begin met Sell-drempel verhogen, voeg daarna load shifting toe, en gebruik SOC-verhoging alleen als vangnet.

📈 Visualisaties
🔹Staafdiagram → absolute waarden (export, inkoop, winst).
🔹Curvediagram → verhoudingen en profielen.
🔹Samen laten ze de verschillen in strategie direct zien.

[Afbeelding]

🔜 Vervolg
De testreeks is opgezet in drie delen:
🔹Week 1 – Mipatje (Max Profit vs. Balanced) ← dit verslag (01-09-25 t/m 07-09-25)
🔹Week 2 – Kliffen (15-09-25 t/m 21-09-25)
🔹Week 3 – Djaro (22-09-25 t/m 28-09-25)

De volgende tests worden zoveel mogelijk volgens dezelfde opzet opgebouwd: tabellen, grafieken en een management summary. Zo ontstaat een doorlopende reeks die zowel nieuwkomers als gevorderden houvast biedt in hun eigen strategiekeuze.
🔋 Test en analyse – Week 2: Kliffen — Sigen Zelfverbruik vs AI Zelfverbruik

📌 Inleiding
Deze weektest (15–21 sept 2025) vergelijkt twee zelfverbruiksmodi op hetzelfde tarief: Sigen Zelfverbruik (vaste Sigen-modus) en AI Zelfverbruik (Sigen AI, 3e modus). Beide draaiden met:
🔹Buy = 1,26 × DA + 15,00 ct/kWh
🔹Sell = 1,16 × DA + 13,60 ct/kWh
Doel: zien of de AI-modus slimmer handelt op uurprijzen dan de vaste modus, en wat het effect is bij schaalvergroting (8 kWh → 32 kWh).

📊 Management Summary

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Orr_00ZW0tPmMV29fZ1EGJ6fhpk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/50WVy9SiZeGz35XtbXeRNjgu.png?f=user_large

🔎 Analyse

Zelfverbruik & SOC-gedrag
🔹Sigen Zelfverbruik toont actieve ontladingen tijdens middag/piekuren; SOC beweegt duidelijk en benut ⠀⠀zonuren voor verkoop.
🔹AI Zelfverbruik houdt vaker een hogere SOC (meer voorzichtig), ontlaadt minder vaak en mist enkele ⠀⠀hogere tariefmomenten.
⠀⠀De screendumps bevestigen dit temporele verschil: Sigen laat meerdere duidelijke ontlaadpieken; AI blijft ⠀⠀vlakker.

Export (naar net)
🔹Sigen: 25,73 kWh geëxporteerd (€ 8,38).
🔹AI: 9,45 kWh geëxporteerd (€ 1,87).
⠀⠀Impact: AI reduceert export met (25,73 − 9,45) / 25,73 = 63,3% — een aanzienlijke vermindering. Niet ⠀⠀alleen minder volume, ook lagere opbrengst (€ −6,51 ⠀⠀verschil op 8 kWh-niveau).

Inkoop (van net)
🔹Sigen: 40,06 kWh (kosten € 7,18).
🔹AI: 25,08 kWh (kosten € 4,04).
⠀⠀De AI koopt minder in, maar de besparing op inkoop compenseert niet de gemiste exportinkomsten.

Winst / Verlies
🔹8 kWh: Sigen +€1,20 vs AI −€2,17 → verschil € 3,37 in voordeel van Sigen.
🔹32 kWh: Sigen +€4,80 vs AI −€8,68 → verschil € 13,48.
⠀⠀Opschaling vergroot het effect: het defensieve AI-gedrag wordt met grotere capaciteit financieel zwaarder ⠀⠀doorgewogen.

Waar gaat het mis bij AI?
1️⃣ Timing: AI ontlaadt vaker te vroeg of te weinig rondom avondpieken — screendumps laten enkele ⠀⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ontlaadmomenten net vóór de hoogste prijs.
2️⃣ Conservatisme: AI houdt hogere SOC om dure inkoop te vermijden, maar hierdoor mist het ⠀⠀handelssignalen met positieve netto-opbrengst.
3️⃣ Vaste kosten: vaste net- en dagkosten blijven gelijk; lagere handelsvolumes betekenen dat die vaste ⠀⠀component relatief zwaarder gaan wegen.

💬 Conclusie
🔹De Sigen Zelfverbruik-modus wint deze week op financiële uitkomst: positief resultaat bij 8 kWh en 32 ⠀⠀kWh.
🔹De AI Zelfverbruik-modus is defensiever, verlaagt netinteractie en zelfconsumptie, maar leidt hier tot ⠀⠀verlies omdat het onvoldoende handelt op winstgevende pieken.
🔹Opschaling (meer kWh) versterkt deze effecten: positief rendement wordt groter bij actieve handel, ⠀⠀maar verminderde handel wordt bij AI groter verlies.

Aanbevelingen
🔹Verhoog de sell-drempel of laat AI iets agressiever reageren op dagpieken (bijv. door Sell iets hoger te ⠀⠀zetten of door specifieke sell-filters).
🔹Gebruik load-shifting (boiler, EV) om PV-overschotten economisch te benutten in plaats van stil te ⠀⠀bufferen.
🔹Bij 32 kWh+ capaciteit verdient gecontroleerde ontlading zich sneller terug; AI-tuning is dus essentieel.

Toelichting bij tabel
De eerste twee regels zijn de werkelijke resultaten met een 8 kWh batterij (Tibber/Sigenstor).
De onderste twee regels zijn een *geschaalde voorstelling (* 4) naar 32 kWh batterij. Hierbij blijven vaste netkosten e.d. onveranderd, waardoor de Tibber-factuur niet exact *4 schaalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnCG4rI15p_9gPhpHIuL1J768W0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ECLIMzvCCRHTneuO19ZbBN8O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFeak0DphEUnjXfSg41ZGOd-_ik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1y9GloC5aq2fcYTTeur0dFvj.png?f=user_large

Wanneer teruglevering groter is dan verbruik (T > V), wordt een deel van eerder ontvangen energiebelasting en BTW later weer verrekend — dat maakt weekcijfers tijdelijk gunstiger dan ze op de jaarnota-niveau werkelijk zijn.

✅ Resultaten 8 kW en 32 kW: T < V
In deze week is de verhouding gunstig: er is meer eigen verbruik dan teruglevering.
De winst- en verliescijfers weerspiegelen dus reëel gedrag, zonder correctie nodig voor energiebelasting.
→ Voor beslissingen op weekbasis zijn de cijfers nuttig om AI-profielen te vergelijken; op jaarniveau moet ⠀⠀T > V echter altijd worden meegenomen.

🚀 Stappenplan: winst verhogen, zonder T > V-valkuil

1️⃣ Verkoopmomenten optimaliseren
🔹 Verhoog de Sell-drempel licht, of laat AI iets agressiever reageren op dagpieken.
🔹 Dit voorkomt te vroege of onnodige ontladingen bij lage marges.

2️⃣ Load-shifting benutten
🔹 Stuur EV-laden, boiler of warmtepomp slim in de middag, bij overschot.
🔹 PV-energie wordt dan lokaal benut i.p.v. goedkoop teruggeleverd.

3️⃣ SOC-minimum fine-tunen
🔹 Bij grotere capaciteit (32 kWh +) loont een lager minimum-SOC (10–15%) om ruimte te houden voor ⠀⠀⠀ontlading bij piekprijzen.
🔹 AI-tuning is cruciaal: te hoge SOC-buffers kosten direct winstkansen.

📈 Visualisaties

1️⃣ Grafiek 1 — SOC vs Tijd schematische reconstructie uit screendumps)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUdWwOPjzNl5eyrJfh_2WHkYOHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hh6TLYoxLUq8MkHsUtsIMnHY.png?f=fotoalbum_large

2️⃣ Grafiek 2 — Energiebalans (8 kWh en 32 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjYE9UusN1pyOraYg1D3RAoqmWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZyqmQ4vL6GOdvkxg8rTQbxXR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN3vpsbcEwxBwp4wBlRkH3TyVoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hfj5ACOrmVBFZY5PXenPSpE9.png?f=fotoalbum_large

🔋Test en Analyse – Week 3: Djaro AI Balanced (+12,29) vs. Post-saldering (+0,00)
📆 Periode: 22 t/m 28 september 2025
💡 Tariefstructuur: uurprijzen (kwartierprijzen pas vanaf 01-10-2025)

📌 Inleiding
Deze derde weektest is opgezet door @Djaro om de verschillen te meten tussen twee varianten van de AI Balanced-strategie:

🔹Variant A (+ 12,29): standaard AI Balanced met verkoopmarge, gericht op winstoptimalisatie.
🔹Variant B (+ 0,00): post-salderings­test zonder verkoopmarge, bedoeld om te simuleren hoe de ⠀⠀⠀⠀installatie presteert wanneer de terugleververgoeding in 2027 vervalt.

Beide strategieën gebruikten uurprijzen en een 8 kWh Sigenstor, later opgeschaald naar 94 kWh om schaalgedrag zichtbaar te maken.
Het doel was niet om de hoogste winst te halen, maar om te begrijpen hoe de AI zich aanpast aan een systeem zonder verkoopbeloning.

📊 Management Summary
🔹 AI Balanced (+ 12,29) → lichte exportgerichtheid, kleine winst.
🔹 Post-saldering (+ 0,00) → minimale export, hogere inkoop, verliesgevend op weekbasis.
🔹 Zelfverbruik: gelijkwaardig (rond 70–80 kWh per week bij 8 kWh).
🔹 €/kWh-efficiëntie nagenoeg gelijk → het verschil zit in de balans tussen export en inkoop.
🔹Bij 94 kWh wordt het profiel stabieler maar blijft het rendement afhankelijk van de verkoopdrempel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tm9-UiYEEjAHbuoO9HpSgF8xVjE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IgDG9R8Iimzxpe5L56Pcwkwg.png?f=user_large

Toelichting bij tabel
De onderste twee regels zijn een *geschaalde voorstelling naar 94 kWh batterij. Hierbij blijven vaste netkosten e.d. onveranderd, waardoor de Tibber-factuur niet exact schaalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1qlYTU0Hz_SNyaoHs9d-hEIsAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNROJcym4SMfn15b0g3XZXjR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf9per7RdlAwG0ybQxDAV8Yu_oY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aVmSHJU2l7mn8oKefQgAqxyh.png?f=user_large

🔎 Analyse – AI Balanced vs. Post-saldering

Zelfverbruik
🔹AI Balanced (+ 12,29): ~82 kWh verbruikt uit PV-bron.
🔹Post-saldering (+ 0,00): ~71 kWh verbruikt uit PV-bron.
→ De AI blijft de batterij inzetten voor zelfverbruik, maar zonder verkoopprikkel ontstaat meer stil
⠀⠀ bufferen op lage prijzen.

Export (naar het net)
🔹AI Balanced: 18,6 kWh → € 5,67
🔹Post-saldering: 8,3 kWh → € 1,89
→ De AI reduceert export met ± 55 %, waardoor de simulatie van het post-salderingstijdperk realistisch
⠀⠀wordt: minder teruglevering, meer lokale opslag.

Inkoop (van het net)
🔹AI Balanced: 31,1 kWh → € 5,95
🔹Post-saldering: 18,8 kWh → € 3,50
→ In de post-salderingvariant daalt de inkoop, maar door het wegvallen van verkoopopbrengsten wordt
⠀⠀ het totaal verlies groter.

Winst / Verlies
🔹8 kWh-batterij: AI Balanced – € 0,28 verlies • Post-saldering – € 1,61 verlies.
🔹94 kWh-schaal: AI Balanced – € 3,29 verlies • Post-saldering – € 18,92 verlies.
→ Het verschil neemt sterk toe bij grotere capaciteit omdat het rendement zonder verkoopvergoeding
⠀⠀ steeds meer wegvalt.

⚠️ T > V (teruglevering groter dan verbruik)
Wanneer T > V optreedt, wordt een deel van de eerder ontvangen energiebelasting en btw later weer verrekend.
→ De weekwinstcijfers lijken dan iets te gunstig, maar in deze test gold voor beide scenario’s T < V.

✅ Resultaten 8 kWh en 94 kWh blijven dus realistisch voor post-salderingsevaluatie.

💡 Aanbevelingen
🔹 Laat AI iets agressiever reageren op piekuren (bijv. Sell + 1,0 of tijdelijk + 11–12 cent).
🔹 Gebruik load-shifting (boiler, EV, warmtepomp) om PV-overschotten te verbruiken in plaats van te
⠀⠀ verkopen.
🔹 Bij grotere batterijen (> 30 kWh) kan een lichte verkoopmarge weer winst brengen zonder T > V-risico.
🔹 Gebruik deze test als basis voor 2027-strategie: AI zonder verkoopprikkel is mogelijk, maar vergt
⠀⠀ actieve sturing.

📈 Visualisaties

1️⃣ SOC-ontwikkeling (schematisch uit screendumps)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksxGkAoZMgP8xuCgFIVhfewh6mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MNhbzSZnvpmBaacClL6ZWRCk.png?f=fotoalbum_large

2️⃣ Energiebalans 8 kWh ↔ 94 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em_ZvK1RlXX28AeVNiZDPhft3DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bj7bgzPxnHBFt65MTM972MqN.png?f=fotoalbum_large

3️⃣ Winsttrend per batterijgrootte / Winsttrend per benutte batterijcapaciteit (deel van 8 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7nzAjo_p2WzE3gsZI3NUIZS_3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eeLswLIEivbNL0VLaW3ZZ6z.png?f=fotoalbum_large

📘 Conclusie
De AI Balanced-variant met verkoopmarge blijft het beste presteren onder uurprijzen, maar de post-salderingstest laat zien dat zelfvoorzienendheid mogelijk is mits goede load-shifting en AI-tuning.
De marges krimpen sterk naarmate de batterij groeit, waardoor post-saldering alleen haalbaar blijft met slimme verbruikssturing.

[ Voor 100% gewijzigd door duoruvis op 08-10-2025 17:48 ]

• kliffen
@duoruvis dank je wel!!
Voor nu lijkt de AI zelfverbruik niet aantrekkelijk. Voor 2027 is het verschil waarschijnlijk beduidend kleiner doordat er minder interactie met het net is in AI zelfverbuik.
Eigenlijk had ik het omgekeerde verwacht. Ik dacht dat met AI zelfverbruik er meer handel zou zijn om toch wat winst te maken t.o.v. Sigen zelfverbuik.
Voor mij heel nuttige data, nogmaals dank!

PS: is het niet vreemd dat in de modus zelfverbruik er PV stroom wordt teruggeleverd als de batterij nog niet vol is? Ik zou denken dat in zelfverbruikmodus er zoveel mogelijk NOM wordt geprobeerd. Nu gaat de batterij niet vol en niet leeg en is er wel in en verkoop.

[ Voor 25% gewijzigd door kliffen op 09-10-2025 07:37 ]

• Bschnitz
Pfff met deze tarieven allemaal valt weinig te doen 😑

Het duur of duurder.... Grrrr.

Vanaf vrijdag eindelijk weer wat zon maar wel kouder.

Vraag me zeer af of ik deze maand nog in de -€ kan blijven 🤐

• timpel_800
Dit zijn niet de beste dagen inderdaad. Ai is druk bezig met handelen vandaag bij mij maar ik vraag mij af of er vanavond onderaan de streep veel overblijft...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jio_4fFyrAzqT8k1d6N3pQr4sMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKdCgcTXB13YuLy6knF2oyCc.jpg?f=fotoalbum_large

Nu 14 euro verbruik. We zullen zien om 20 uur wat er overblijft.

• uray
@timpel_800 Ik ben ook erg benieuwd...

Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar ik heb mijn zonnepanelen in de Sigen App -20% gezet.
Geen idee of de AI daar iets mee doet. Maar ik had het idee dat ie de afgelopen week iedere keer veel te optimistisch was voor wat betreft de opbrengst. We gaan het zien.

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Bschnitz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:48:

Ik denk niet dat ik dat ga halen maat toch!
Deze maand 160 kwh voor 7 cent /kwh gekocht. WP heeft 93kwh verbruikt voor 19 euro gerekend naar de dynamische uurprijs .
Dat is toch best een aantrekkelijk resultaat met behulp van de accu.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38
Ivm een defecte hotend heeft het wat langer geduurd, maar de behuizing voor de temperatuurregeling komt zojuist van de printer rollen. Hij behuist een 12V voeding met actieve koeling en is geprint in ASA. Op naar de volgende stap.

Zo te zien moet ik nog wat finetunen in de afstelling. Printlijnen zijn onderkant zo goed als non existent, Maar laat die kant nou juist tegen de muur komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DFa-9UYKXLrjraKFjRLHKgRQZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trkvnE4XUxnEGw9NZ7wnSgip.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRRRnBuKlqZxBkpBWLKRDF5YzXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZrgNVt95SUaxCPfzHsW16kT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIdAPbBidnyfIvqppeylbxCkVnU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrZjyRrdR1UOIu3ac7YBSlEw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 46% gewijzigd door osluis op 08-10-2025 18:27 ]

• timpel_800
uray schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:31:
@timpel_800 Ik ben ook erg benieuwd...

Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar ik heb mijn zonnepanelen in de Sigen App -20% gezet.
Geen idee of de AI daar iets mee doet. Maar ik had het idee dat ie de afgelopen week iedere keer veel te optimistisch was voor wat betreft de opbrengst. We gaan het zien.
Eindstand, Batterij 0%. Saldo: €0,93. (nog een paar uur te gaan natuurlijk)
96kWh afgenomen tegen 26ct.
66kWh teruggeleverd tegen 36ct.
Eigen verbruik 40kWh. Solar heeft nog 12kWh opgeleverd. Dus uiteindelijk 0,93ct voor 28kWh? Uiteindelijk niet slecht misschien?!

• uray
Zeker niet slecht...

• kliffen
Bschnitz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:48:

Ik laat AI max profit alles zelf doen. Tot nu toe in oktober (ik was niet thuis) 313 kWh gebruikt en 213 kWh teruggeleverd. Voor die 100kWh netto gebruik (vnl WP) krijg ik nog €3,22 kado!
Zal aan eind van de maand met minder PV en meer gebruik wel geen -€ meer zijn denk ik.

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:06:
[...]

Ik laat AI max profit alles zelf doen. Tot nu toe in oktober (ik was niet thuis) 313 kWh gebruikt en 213 kWh teruggeleverd. Voor die 100kWh netto gebruik (vnl WP) krijg ik nog €3,22 kado!
Zal aan eind van de maand met minder PV en meer gebruik wel geen -€ meer zijn denk ik.
Ohhh dan gaat het niet eens zo slecht xD heb wel €7 winst!

Denk dat vanaf vrijdag toch echt nog een omslag kan zijn, het wordt wel wat kouder, maar de zon gaat geld opleveren ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPTuuCdUfay2mx_1It90pcewMms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OsqFGsvLNATnWLsQJMj0fOVa.png?f=fotoalbum_large

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:04
duoruvis schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:58:
[...]

🔋 Test en analyse – Week 2: Kliffen — Sigen Zelfverbruik vs AI Zelfverbruik

📌 Inleiding
Deze weektest (15–21 sept 2025) vergelijkt twee zelfverbruiksmodi op hetzelfde tarief: Sigen Zelfverbruik (vaste Sigen-modus) en AI Zelfverbruik (Sigen AI, 3e modus). Beide draaiden met:
🔹Buy = 1,26 × DA + 15,00 ct/kWh
🔹Sell = 1,16 × DA + 13,60 ct/kWh
Doel: zien of de AI-modus slimmer handelt op uurprijzen dan de vaste modus, en wat het effect is bij schaalvergroting (8 kWh → 32 kWh).

📊 Management Summary

[Afbeelding]

🔎 Analyse

Zelfverbruik & SOC-gedrag
🔹Sigen Zelfverbruik toont actieve ontladingen tijdens middag/piekuren; SOC beweegt duidelijk en benut ⠀⠀zonuren voor verkoop.
🔹AI Zelfverbruik houdt vaker een hogere SOC (meer voorzichtig), ontlaadt minder vaak en mist enkele ⠀⠀hogere tariefmomenten.
⠀⠀De screendumps bevestigen dit temporele verschil: Sigen laat meerdere duidelijke ontlaadpieken; AI blijft ⠀⠀vlakker.

Export (naar net)
🔹Sigen: 25,73 kWh geëxporteerd (€ 8,38).
🔹AI: 9,45 kWh geëxporteerd (€ 1,87).
⠀⠀Impact: AI reduceert export met (25,73 − 9,45) / 25,73 = 63,3% — een aanzienlijke vermindering. Niet ⠀⠀alleen minder volume, ook lagere opbrengst (€ −6,51 ⠀⠀verschil op 8 kWh-niveau).

Inkoop (van net)
🔹Sigen: 40,06 kWh (kosten € 7,18).
🔹AI: 25,08 kWh (kosten € 4,04).
⠀⠀De AI koopt minder in, maar de besparing op inkoop compenseert niet de gemiste exportinkomsten.

Winst / Verlies
🔹8 kWh: Sigen +€1,20 vs AI −€2,17 → verschil € 3,37 in voordeel van Sigen.
🔹32 kWh: Sigen +€4,80 vs AI −€8,68 → verschil € 13,48.
⠀⠀Opschaling vergroot het effect: het defensieve AI-gedrag wordt met grotere capaciteit financieel zwaarder ⠀⠀doorgewogen.

Waar gaat het mis bij AI?
1️⃣ Timing: AI ontlaadt vaker te vroeg of te weinig rondom avondpieken — screendumps laten enkele ⠀⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ontlaadmomenten net vóór de hoogste prijs.
2️⃣ Conservatisme: AI houdt hogere SOC om dure inkoop te vermijden, maar hierdoor mist het ⠀⠀handelssignalen met positieve netto-opbrengst.
3️⃣ Vaste kosten: vaste net- en dagkosten blijven gelijk; lagere handelsvolumes betekenen dat die vaste ⠀⠀component relatief zwaarder gaan wegen.

💬 Conclusie
🔹De Sigen Zelfverbruik-modus wint deze week op financiële uitkomst: positief resultaat bij 8 kWh en 32 ⠀⠀kWh.
🔹De AI Zelfverbruik-modus is defensiever, verlaagt netinteractie en zelfconsumptie, maar leidt hier tot ⠀⠀verlies omdat het onvoldoende handelt op winstgevende pieken.
🔹Opschaling (meer kWh) versterkt deze effecten: positief rendement wordt groter bij actieve handel, ⠀⠀maar verminderde handel wordt bij AI groter verlies.

Aanbevelingen
🔹Verhoog de sell-drempel of laat AI iets agressiever reageren op dagpieken (bijv. door Sell iets hoger te ⠀⠀zetten of door specifieke sell-filters).
🔹Gebruik load-shifting (boiler, EV) om PV-overschotten economisch te benutten in plaats van stil te ⠀⠀bufferen.
🔹Bij 32 kWh+ capaciteit verdient gecontroleerde ontlading zich sneller terug; AI-tuning is dus essentieel.

Toelichting bij tabel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wanneer teruglevering groter is dan verbruik (T > V), wordt een deel van eerder ontvangen energiebelasting en BTW later weer verrekend — dat maakt weekcijfers tijdelijk gunstiger dan ze op de jaarnota-niveau werkelijk zijn.

✅ Resultaten 8 kW en 32 kW: T < V
In deze week is de verhouding gunstig: er is meer eigen verbruik dan teruglevering.
De winst- en verliescijfers weerspiegelen dus reëel gedrag, zonder correctie nodig voor energiebelasting.
→ Voor beslissingen op weekbasis zijn de cijfers nuttig om AI-profielen te vergelijken; op jaarniveau moet ⠀⠀T > V echter altijd worden meegenomen.

🚀 Stappenplan: winst verhogen, zonder T > V-valkuil

1️⃣ Verkoopmomenten optimaliseren
🔹 Verhoog de Sell-drempel licht, of laat AI iets agressiever reageren op dagpieken.
🔹 Dit voorkomt te vroege of onnodige ontladingen bij lage marges.

2️⃣ Load-shifting benutten
🔹 Stuur EV-laden, boiler of warmtepomp slim in de middag, bij overschot.
🔹 PV-energie wordt dan lokaal benut i.p.v. goedkoop teruggeleverd.

3️⃣ SOC-minimum fine-tunen
🔹 Bij grotere capaciteit (32 kWh +) loont een lager minimum-SOC (10–15%) om ruimte te houden voor ⠀⠀⠀ontlading bij piekprijzen.
🔹 AI-tuning is cruciaal: te hoge SOC-buffers kosten direct winstkansen.

📈 Visualisaties

1️⃣ Grafiek 1 — SOC vs Tijd schematische reconstructie uit screendumps)

[Afbeelding]

2️⃣ Grafiek 2 — Energiebalans (8 kWh en 32 kWh)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

🔋Test en Analyse – Week 3: Djaro AI Balanced (+12,29) vs. Post-saldering (+0,00)
📆 Periode: 22 t/m 28 september 2025
💡 Tariefstructuur: uurprijzen (kwartierprijzen pas vanaf 01-10-2025)

📌 Inleiding
Deze derde weektest is opgezet door @Djaro om de verschillen te meten tussen twee varianten van de AI Balanced-strategie:

🔹Variant A (+ 12,29): standaard AI Balanced met verkoopmarge, gericht op winstoptimalisatie.
🔹Variant B (+ 0,00): post-salderings­test zonder verkoopmarge, bedoeld om te simuleren hoe de ⠀⠀⠀⠀installatie presteert wanneer de terugleververgoeding in 2027 vervalt.

Beide strategieën gebruikten uurprijzen en een 8 kWh Sigenstor, later opgeschaald naar 94 kWh om schaalgedrag zichtbaar te maken.
Het doel was niet om de hoogste winst te halen, maar om te begrijpen hoe de AI zich aanpast aan een systeem zonder verkoopbeloning.

📊 Management Summary
🔹 AI Balanced (+ 12,29) → lichte exportgerichtheid, kleine winst.
🔹 Post-saldering (+ 0,00) → minimale export, hogere inkoop, verliesgevend op weekbasis.
🔹 Zelfverbruik: gelijkwaardig (rond 70–80 kWh per week bij 8 kWh).
🔹 €/kWh-efficiëntie nagenoeg gelijk → het verschil zit in de balans tussen export en inkoop.
🔹Bij 94 kWh wordt het profiel stabieler maar blijft het rendement afhankelijk van de verkoopdrempel

[Afbeelding]

Toelichting bij tabel
De onderste twee regels zijn een *geschaalde voorstelling naar 94 kWh batterij. Hierbij blijven vaste netkosten e.d. onveranderd, waardoor de Tibber-factuur niet exact schaalt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

🔎 Analyse – AI Balanced vs. Post-saldering

Zelfverbruik
🔹AI Balanced (+ 12,29): ~82 kWh verbruikt uit PV-bron.
🔹Post-saldering (+ 0,00): ~71 kWh verbruikt uit PV-bron.
→ De AI blijft de batterij inzetten voor zelfverbruik, maar zonder verkoopprikkel ontstaat meer stil
⠀⠀ bufferen op lage prijzen.

Export (naar het net)
🔹AI Balanced: 18,6 kWh → € 5,67
🔹Post-saldering: 8,3 kWh → € 1,89
→ De AI reduceert export met ± 55 %, waardoor de simulatie van het post-salderingstijdperk realistisch
⠀⠀wordt: minder teruglevering, meer lokale opslag.

Inkoop (van het net)
🔹AI Balanced: 31,1 kWh → € 5,95
🔹Post-saldering: 18,8 kWh → € 3,50
→ In de post-salderingvariant daalt de inkoop, maar door het wegvallen van verkoopopbrengsten wordt
⠀⠀ het totaal verlies groter.

Winst / Verlies
🔹8 kWh-batterij: AI Balanced – € 0,28 verlies • Post-saldering – € 1,61 verlies.
🔹94 kWh-schaal: AI Balanced – € 3,29 verlies • Post-saldering – € 18,92 verlies.
→ Het verschil neemt sterk toe bij grotere capaciteit omdat het rendement zonder verkoopvergoeding
⠀⠀ steeds meer wegvalt.

⚠️ T > V (teruglevering groter dan verbruik)
Wanneer T > V optreedt, wordt een deel van de eerder ontvangen energiebelasting en btw later weer verrekend.
→ De weekwinstcijfers lijken dan iets te gunstig, maar in deze test gold voor beide scenario’s T < V.

✅ Resultaten 8 kWh en 94 kWh blijven dus realistisch voor post-salderingsevaluatie.

💡 Aanbevelingen
🔹 Laat AI iets agressiever reageren op piekuren (bijv. Sell + 1,0 of tijdelijk + 11–12 cent).
🔹 Gebruik load-shifting (boiler, EV, warmtepomp) om PV-overschotten te verbruiken in plaats van te
⠀⠀ verkopen.
🔹 Bij grotere batterijen (> 30 kWh) kan een lichte verkoopmarge weer winst brengen zonder T > V-risico.
🔹 Gebruik deze test als basis voor 2027-strategie: AI zonder verkoopprikkel is mogelijk, maar vergt
⠀⠀ actieve sturing.

📈 Visualisaties

1️⃣ SOC-ontwikkeling (schematisch uit screendumps)

[Afbeelding]

2️⃣ Energiebalans 8 kWh ↔ 94 kWh

[Afbeelding]

3️⃣ Winsttrend per batterijgrootte / Winsttrend per benutte batterijcapaciteit (deel van 8 kWh)

[Afbeelding]

📘 Conclusie
De AI Balanced-variant met verkoopmarge blijft het beste presteren onder uurprijzen, maar de post-salderingstest laat zien dat zelfvoorzienendheid mogelijk is mits goede load-shifting en AI-tuning.
De marges krimpen sterk naarmate de batterij groeit, waardoor post-saldering alleen haalbaar blijft met slimme verbruikssturing.
Bedankt weer voor de uitgebreide uiteenzetting.
In mijn opinie moet je echter bij "Self-consumption" niet verwachten dat er veel winst is, het zou juist de bedoeling zijn om zoveel mogelijk opgewekte energie zelf weer te gebruiken en daarmee dus minder in te hoeven kopen en niet onnodig verkopen.

Wel apart om te zien hoe groot het verschil is tussen Sigen en AI in zelfverbruik.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:48
Hier eerdaags advies gesprek voor een thuisbatterij. AlphaESS, Huawei, Enphase en Sigenery/Sigenstor staan op mijn lijst voor nu maar tot nu toe gaat mijn voorkeur heel groot uit naar Sigenstor door de goede ervaringen en vooral de mogelijkheden. Dit topic heeft mij tevens die kant opgestuurd door al de actieve mensen in dit topic met veel ervaringen en hulp bij problemen. Maar schrik wel beetje van het feit dat ik hier ben gaan lezen dat deze een vast verbruik dagelijks van +/-1,5/2,5kWh heeft. Wat mis ik hier? Is dit bij de andere merken ook standaard het geval?

Ik heb zelf momenteel een Solaredge omvormer voor mijn PV (18 panelen 405). Ik twijfel of ik deze moet blijven gebruiken (is al terug verdient) of dat ik eventueel andere optimizers moet gaan kopen die direct met de Sigenstor kunnen werken. Ik kan deze zelf vervangen dus heb enkel de kosten van de optimzers zelf (30/35 euro per stuk dacht ik).

Benieuwd naar jullie reacties.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• kliffen
MvRtje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:43:
Hier eerdaags advies gesprek voor een thuisbatterij. AlphaESS, Huawei, Enphase en Sigenery/Sigenstor staan op mijn lijst voor nu maar tot nu toe gaat mijn voorkeur heel groot uit naar Sigenstor door de goede ervaringen en vooral de mogelijkheden. Dit topic heeft mij tevens die kant opgestuurd door al de actieve mensen in dit topic met veel ervaringen en hulp bij problemen. Maar schrik wel beetje van het feit dat ik hier ben gaan lezen dat deze een vast verbruik dagelijks van +/-1,5/2,5kWh heeft. Wat mis ik hier? Is dit bij de andere merken ook standaard het geval?

Ik heb zelf momenteel een Solaredge omvormer voor mijn PV (18 panelen 405). Ik twijfel of ik deze moet blijven gebruiken (is al terug verdient) of dat ik eventueel andere optimizers moet gaan kopen die direct met de Sigenstor kunnen werken. Ik kan deze zelf vervangen dus heb enkel de kosten van de optimzers zelf (30/35 euro per stuk dacht ik).

Alle batterij systemen hebben eigen gebruik. Maakt niet veel verschil denk ik.
Optimizers misschien helemaal niet nodig, tenzij er veel schaduw verschillen zijn of veel verschillende oriëntaties. Er kunnen 3 strings op de sigenstor.

• MvRtje
kliffen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:01:
[...]

Alle batterij systemen hebben eigen gebruik. Maakt niet veel verschil denk ik.
Optimizers misschien helemaal niet nodig, tenzij er veel schaduw verschillen zijn of veel verschillende oriëntaties. Er kunnen 3 strings op de sigenstor.
Ik heb een veldopstelling waar de zon langzaam van zonnepaneel 1 naar 18 actief word, dus optimizers is wel een must in dit geval ben ik bang.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• CEdS
MvRtje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:43:

Als je ruimte hebt, zou ik de Solaredge installatie laten liggen en op de smartpoort van de Gateway aansluiten. Vervolgens de boel uitbreiden met nieuwe panelen. Maar goed, ik ken je situatie niet.
Als je de panelen wilt behouden en aansluiten op de Sigenergy EC dan zou je de Solaredge optimizers kunnen vervangen door optimizers van Tigo, deze werken goed samen met Sigenergy.

• MvRtje
CEdS schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Als je ruimte hebt, zou ik de Solaredge installatie laten liggen en op de smartpoort van de Gateway aansluiten. Vervolgens de boel uitbreiden met nieuwe panelen. Maar goed, ik ken je situatie niet.
Als je de panelen wilt behouden en aansluiten op de Sigenergy EC dan zou je de Solaredge optimizers kunnen vervangen door optimizers van Tigo, deze werken goed samen met Sigenergy.
Ik begrijp je verhaal niet helemaal. De Solaredge blijven gebruiken met nieuwe panelen? Ik heb geen ruimte om extra panelen toe te voegen op moment. Heel misschien ver in de toekomst als er een extra carport of bijgebouw komt waar platdak op zit (heb namelijk op mijn woning en losse garage een rietenkap).

Het is voor mij vooral de vraag wat het beste voor de komende 15 jaar is. Solaredge omvormer behouden en die gewoon aansluiten op de Sigenstor of juist alle optimizers vervangen voor de Tigo variant en deze rechtstreeks op de Sigenstor gaan aansluiten.

• Bschnitz
MvRtje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. De Solaredge blijven gebruiken met nieuwe panelen? Ik heb geen ruimte om extra panelen toe te voegen op moment. Heel misschien ver in de toekomst als er een extra carport of bijgebouw komt waar platdak op zit (heb namelijk op mijn woning en losse garage een rietenkap).

Het is voor mij vooral de vraag wat het beste voor de komende 15 jaar is. Solaredge omvormer behouden en die gewoon aansluiten op de Sigenstor of juist alle optimizers vervangen voor de Tigo variant en deze rechtstreeks op de Sigenstor gaan aansluiten.
Als je SE installatie nog minimaal 7 jaar zal werken kan je beter afwachten tot de eerste 2 optimizers kapot gaan en dan kijken of het slim is om alles direct op de Sigen te doen.

• MvRtje
Bschnitz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Als je SE installatie nog minimaal 7 jaar zal werken kan je beter afwachten tot de eerste 2 optimizers kapot gaan en dan kijken of het slim is om alles direct op de Sigen te doen.
Mijn SE installatie werkt perfect en is nu 4/5 jaar oud. Heb het nu ongeveer terugverdient, vooral door het eerste jaar waar we nog 60/70 cent per kWh terug kregen en ik nog geen full elektric warmtepomp had. Conclusie lijkt dus deze gewoon aan te gaan sluiten op de Sigenstor.

Hier staat het verbruik van de Sigenstor dus volledig los van verder? Dit zit me nog wel dwars, ga eens uitzoeken hoe dit met andere installaties zit. Ik ga ook de partij waar ik advies voor installatie ga krijgen het ook eens navragen wat hun ervaringen hier mee zijn.

• Bschnitz
MvRtje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

Mijn SE installatie werkt perfect en is nu 4/5 jaar oud. Heb het nu ongeveer terugverdient, vooral door het eerste jaar waar we nog 60/70 cent per kWh terug kregen en ik nog geen full elektric warmtepomp had. Conclusie lijkt dus deze gewoon aan te gaan sluiten op de Sigenstor.

Hier staat het verbruik van de Sigenstor dus volledig los van verder? Dit zit me nog wel dwars, ga eens uitzoeken hoe dit met andere installaties zit. Ik ga ook de partij waar ik advies voor installatie ga krijgen het ook eens navragen wat hun ervaringen hier mee zijn.
Dan is het enorm zonde om te doen. Dan kan je beter over +-7 jaar het SE systeem verwijderen inclusief de zp en de zp geheel vervangen voor next gen +30% versies.

Je optimizers gaan toch rond jaar 10 stuk voor stuk kapot en dan loont het.

• MvRtje
Bschnitz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Dan is het enorm zonde om te doen. Dan kan je beter over +-7 jaar het SE systeem verwijderen inclusief de zp en de zp geheel vervangen voor next gen +30% versies.

Je optimizers gaan toch rond jaar 10 stuk voor stuk kapot en dan loont het.
Ja dit lijkt me ook, ik neem dit mee want zie veel installatie waar SE netjes op de Sigenstor is aangesloten.

• Bschnitz
MvRtje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Ja dit lijkt me ook, ik neem dit mee want zie veel installatie waar SE netjes op de Sigenstor is aangesloten.
Yea zoals mij, simpelweg op de gateway via de smartport.

Tijdens off-grid gaat het systeem uit en start weer op en dan heb je los zonnepanelen en los batterij.

De zonnepanelen leveren nog steeds stroom naar de batterij en je grid. Dus niks aan de hand.

Je hebt nu nog 7 jaar "vrij" zeker probleemloos gratis ROI, met het geld wat het systeem in die 7 jaar oplevert kan je makkelijk mooi nieuwe zp erop gaan leggen later. Wellicht zelfs zonder optimizers omdat er dan 4-6cut zo zouden kunnen zijn, who knows.

Vanaf 3cut heb je eigenlijk al geen optimizers meer nodig, maar dat is een discussie voor een andere topic en tijd.

• MvRtje
Bschnitz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Yea zoals mij, simpelweg op de gateway via de smartport.

Tijdens off-grid gaat het systeem uit en start weer op en dan heb je los zonnepanelen en los batterij.

De zonnepanelen leveren nog steeds stroom naar de batterij en je grid. Dus niks aan de hand.

Je hebt nu nog 7 jaar "vrij" zeker probleemloos gratis ROI, met het geld wat het systeem in die 7 jaar oplevert kan je makkelijk mooi nieuwe zp erop gaan leggen later. Wellicht zelfs zonder optimizers omdat er dan 4-6cut zo zouden kunnen zijn, who knows.

Vanaf 3cut heb je eigenlijk al geen optimizers meer nodig, maar dat is een discussie voor een andere topic en tijd.
Ah thanks voor de info. Wat bedoel je precies met dat het systeem uit gaat? Je bedoeld de SE omvormer die uit gaat? De woning blijft gewoon zonder dip up en running toch?

Duidelijk, dit lijkt me een goed plan.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik wil graag mijn invulling hierop geven.
Ik heb in oktober 2019 24x JA Solar panels van 305Wp met optimizers en een 1 fase 6kw SE omvormer laten installeren. Sinds begin 2024 al ROI.

Ik ben deze zomer overgegaan naar 3x25A aansluiting en een een 16kWh Sigenstor met 10kW omvormer met Gateway en AC lader laten installeren. Ik heb gekozen om alle optimizers weg te halen, 6 extra panelen erbij, 3 strings direct DC op de Sigenergy omvormer aangesloten. Hiermee de eerste AC>DC omzettingsverlies te reduceren om eigen verbruik van de Sigenstor te compenseren. Dat was mijn gedachte.
Ik heb totaal geen schaduw op het dak, dus kon dat ook en heb nu een Oost (6 panelen) + West (24 panelen) opstelling

BP on the move!!!

• Bschnitz
MvRtje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:51:
[...]

Ah thanks voor de info. Wat bedoel je precies met dat het systeem uit gaat? Je bedoeld de SE omvormer die uit gaat? De woning blijft gewoon zonder dip up en running toch?

Duidelijk, dit lijkt me een goed plan.
De SE doet een reboot afhankelijk van je load in je huis. Je huis blijft inderdaad aan.

• rboerdijk
Hallo,
Ik heb dat bij mij ook een keer gezien, ontladen startte ~20 min voor het uur met de hoogste prijs.

Was in dat geval verklaarbaar omdat in dat duurste uur mijn systeem max 8kWh ontladen kon (2x BAT 8 met 10kW controller). In het uur ervoor was de prijs ook hoog, in het uur erna lager. De AI heeft dus blijkbaar gerealiseerd dat het slimmer was om iets eerder te beginnen (en die hogere prijs te pakken).

Geen idee of dat ook in jouw situatie het geval was.

• JanTin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-12 21:37
Sinds vorige week staat hier een 54 kwh toren met een 17 kw omvormer.
circa 25000 wp aan panelen in alle richtingen (behalve noord)
4 strings rechtstreeks op de Sigenergy omvormer aangesloten.
In een normaal jaar opbrengst = verbruik, dit jaar leveren we vanwege de vele zonuren meer terug dan we verbruiken.
2 EV's en een volledig elektrische warmte pomp (lucht-water).
Dynamisch contract bij Frank-energy.
Geen BTW teruggave mogelijk (kan niet in KOR meedoen).
Mijn verdienmodel zit er voornamelijk in dat ik nu terug kan van 3 x 35 ampere naar 3x 25, maar wil ook gaan handelen in de balanced mode.

De AI gaat sinds gisteren aan de slag.
De installateur gaf aan:
Inkoop 1,21 + 15 cent
verkoop 1,21 - 2 cent (deze snap ik niet zie hier in dit topic dat iedereen deze hoger heeft staan).
Ik heb al aardig zitten lezen in dit topic maar snap de logica achter de coefficient niet helemaal, op pagina 2 staat een klein voorbeeld maar mijn gedachten volgen die logica niet helemaal.
De 1,21 factor is dat de btw?

stel kale marktprijs is 10 cent
klopt het dan dat de Sigenergy nu inkoop rekent met 10*1,21 +15 cent? dus 27 cent.
Je wil dus dat er dan verkocht wordt bij zeg 37 cent (om de verliezen te dekken). Hoe kan je de AI dan triggeren voor deze verkoopprijs?

Welke effecten hebben die 1,21 en die opslag van 15 cent?

Welk getal vullen jullie in de app, in centen zoals aangegeven of 0,15?

Bedankt voor het meedenken.

Hij gaat dan

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:01
Bschnitz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:14:
[...]

De SE doet een reboot afhankelijk van je load in je huis. Je huis blijft inderdaad aan.
Hoe moet ik dat zien? Als er teveel vraag is vanuit je huis tov je omvormer vermogen van je Sigenstor? Of heeft dat met de aansluiting op de Smart Port te maken?

Ik twijfel overigens nog steeds; een DC gekoppeld systeem van Solaredge of een Sigenstor. De Solaredge optie heeft wat meer invasieve ingrepen nodig (verplaatsen omvormer van zolder naar garage, daarvoor dakdoorvoer maken in de garage) en heeft omschakeltijd bij inschakelen backup. Max 5 kW vermogen, wat in ons huis afdoende is. Ook met warmtepomp. Minder verliezen door DC koppeling en ik houd het wat meer in één ecosysteem.

Sigenstor is minder invasief qua installatie, snelle omschakeling BUI, en ik kan deze monitoren met mijn Zappi (want AC, dus CT klem erom) en regelen dat mijn laadpaal mijn accu niet leegtrekt als ik dat niet wil. Hoger vermogen mogelijk en het systeem is meer tweakbaar van wat ik hier in het forum lees. Wel meer verliezen door extra conversie.

[ Voor 7% gewijzigd door Sportmind op 09-10-2025 11:59 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Bschnitz
Sportmind schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Hoe moet ik dat zien? Als er teveel vraag is vanuit je huis tov je omvormer vermogen van je Sigenstor? Of heeft dat met de aansluiting op de Smart Port te maken?

Ik twijfel overigens nog steeds; een DC gekoppeld systeem van Solaredge of een Sigenstor. De Solaredge optie heeft wat meer invasieve ingrepen nodig (verplaatsen omvormer van zolder naar garage, daarvoor dakdoorvoer maken in de garage) en heeft omschakeltijd bij inschakelen backup. Max 5 kW vermogen, wat in ons huis afdoende is. Ook met warmtepomp. Minder verliezen door DC koppeling en ik houd het wat meer in één ecosysteem.

Sigenstor is minder invasief qua installatie, snelle omschakeling BUI, en ik kan deze monitoren met mijn Zappi (want AC, dus CT klem erom) en regelen dat mijn laadpaal mijn accu niet leegtrekt als ik dat niet wil. Hoger vermogen mogelijk en het systeem is meer tweakbaar van wat ik hier in het forum lees. Wel meer verliezen door extra conversie.
Ik heb echt geen idee. Wat ik je wel kan vertellen uit mijn testen is dat juist te weinig load zorgt voor een reboot.

Dus als mijn load hoger is dan wat de ZP leveren dan gaan ze niet uit en als de load lager is dan wat de ZP leveren 8/10 wel, maar ook weer niet altijd dus 😑.

Ik gok dat het iets ermee te maken heeft hoe snel de gateway stroom kwijt moet kunnen en uit veiligheidsoverwegingen dan liever een reboot doet op de smartport voor reset frequentie voor normalisatie.

Maar ik ben geen elektriciteits guru, dus wellicht lul ik maar wat, is puur wat er hier bij mij gebeurt.

Snap dat je twijfelt, keuzes keuzes keuzes.

Ik heb alles zo gelaten en ga voor de first failure optie. De ontwikkelingen gaan zo snel dat ik ervanuit ga dat over 5 jaar alweer alles anders is.

• Sportmind
Bschnitz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Ik heb echt geen idee. Wat ik je wel kan vertellen uit mijn testen is dat juist te weinig load zorgt voor een reboot.

Dus als mijn load hoger is dan wat de ZP leveren dan gaan ze niet uit en als de load lager is dan wat de ZP leveren 8/10 wel, maar ook weer niet altijd dus 😑.

Ik gok dat het iets ermee te maken heeft hoe snel de gateway stroom kwijt moet kunnen en uit veiligheidsoverwegingen dan liever een reboot doet op de smartport voor reset frequentie voor normalisatie.

Maar ik ben geen elektriciteits guru, dus wellicht lul ik maar wat, is puur wat er hier bij mij gebeurt.

Snap dat je twijfelt, keuzes keuzes keuzes.

Ik heb alles zo gelaten en ga voor de first failure optie. De ontwikkelingen gaan zo snel dat ik ervanuit ga dat over 5 jaar alweer alles anders is.
Hmmm dat klinkt ook wel logisch. Maar een reboot is softwarematig en geen koude afschakeling neem ik aan? Dat laatste wil ik eigenlijk voorkomen.

Met first failure doel je denk ik op het bv overlijden van je SE omvormer en dan pas overgaan op iets alternatiefs?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Djaro
JanTin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:54:
In een normaal jaar opbrengst = verbruik, dit jaar leveren we vanwege de vele zonuren meer terug dan we verbruiken.
Mijn verdienmodel zit er voornamelijk in dat ik nu terug kan van 3 x 35 ampere naar 3x 25, maar wil ook gaan handelen in de balanced mode.

De installateur gaf aan:
Inkoop 1,21 + 15 cent
verkoop 1,21 - 2 cent (deze snap ik niet zie hier in dit topic dat iedereen deze hoger heeft staan).
Ik heb al aardig zitten lezen in dit topic maar snap de logica achter de coefficient niet helemaal, op pagina 2 staat een klein voorbeeld maar mijn gedachten volgen die logica niet helemaal.

klopt het dan dat de Sigenergy nu inkoop rekent met 10*1,21 +15 cent? dus 27 cent.
Je wil dus dat er dan verkocht wordt bij zeg 37 cent (om de verliezen te dekken). Hoe kan je de AI dan triggeren voor deze verkoopprijs?

Hij gaat dan
laat me raden , spul van VDH solar, met hun <censuur> inrichting van dynamische prijzen ?

begrijp uit jouw verhaal dat je vlakbij eigen gebruik zit van de opwek ?

die setting die vdh je meegeeft is feitelijk een zelf consumptie modus want je gaat niets verkopen op deze manier.
(de echte zelfconsumptie modus op de SIG is dan nog beter dan deze setting).
ook al zit je niet in KOR krijg je met salderen ook de BTW terug.

als je hem normaal instelt, en je laat hem handelen in de winter, haal je het verschil weg of naar beneden van wat je normaal niet kan salderen (door de overhead)

Je kan wel beter naar tibber of zonneplan gaan , dan krijg je voor elke verkocht kwh ook de inkoop/verkoop vergoeding en nu moet je betalen als je verkoopt bij Frank
"Dan betaal je €0,0127 per kWh aan terugleverkosten."

buy is prijs *1,21 + 15
sell is prijs *1,21 + 12

dan gaat deze wel handelen iig, met die -2 moet de prijs al kaal kwh boven de 25 cent uitkomen wil die wat gaan doen

[ Voor 20% gewijzigd door Djaro op 09-10-2025 15:15 . Reden: was niet zon nette reactie ]

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
JanTin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:54:

De installateur gaf aan:
Inkoop 1,21 + 15 cent

Hij gaat dan
Kreeg een document Dynamische tarieven instellen van de installateur en hier staat over -2 en 15 cent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T73xZQ_Z5gfbq89kk-c67gc_YwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yp2OQF8y0IKJQskFlyH5WGV6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSyVFjQ9sBgv0K-45mHyYq_Y7sA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMcDwzlYZRFTGJKdrmeTgfYk.jpg?f=fotoalbum_tile
Heb alleen het idee dat de afbeeldingen niet op de juiste plaats staan. :)

[ Voor 14% gewijzigd door BenEco op 09-10-2025 16:26 ]

• Bschnitz
Sportmind schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Hmmm dat klinkt ook wel logisch. Maar een reboot is softwarematig en geen koude afschakeling neem ik aan? Dat laatste wil ik eigenlijk voorkomen.

Met first failure doel je denk ik op het bv overlijden van je SE omvormer en dan pas overgaan op iets alternatiefs?
Nope, het is helaas koud.... "Crash" en 5min later klaar met de nieuwe boot.

Yea of 2 optimizers of meer. Whatever eerst dood gaat.

Ik heb nu ook een gedwongen Zuid met een paar west panels, nieuwe situatie wil ik direct op de Sigen Z/O/W.

Ik heb helemaal geen schaduw en een plat dak, totaal debiel dat ik hier een SE voor moest 😑.

• Djaro
BenEco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Kreeg een document Dynamische tarieven instellen van de installateur en hier staat over de 15 cent:

[Afbeelding]

En over de -2 cent:

[Afbeelding]

Heb alleen het idee dat de afbeeldingen niet op de juiste plaats staan. :)
jep das van vdh, die setting is voor eigenaren die 1000kwh gebruiken en er 20000 opwekken .. dan is het logischer.
hoeveel wek je op en hoeveel gebruik je ? en welke leverancier heb je ?

• JanTin
@Djaro en @BenEco
Bedankt, nu is het duidelijker. Op aangeven van de installateur had ik ook 0,15 ingevuld in de app maar dit moet dus gewoon 15 zijn. Ik zie nu de werkelijke prijs en de verkoop prijs daar net onder.
Het is van thuisbatterij nederland, ik denk dat hij ook bovenstaande handleiding gebruikt. Instellen van de App ging telefonisch, de monteur kon alleen de draadjes aansluiten, deed hij wel keurig overigens. Nu inderdaad ingesteld op 15 inkoop en 12 verkoop. Nu mezelf maar eens bedwingen om even af te wachten wat hij doet komende week.

Ik zit nog wel een beetje te puzzelen hoe ik mijn twee EV's in het systeem opneem. Heb twee zappi laadpalen, ze werden dus altijd met overschot geladen. Voordeel is dat ik ze nu altijd op 11 kw kan opladen dus de interne lader werkt wat efficienter, nadeel is dat hij de accu soms ook leegtrekt wat dus dubbele omzet verliezen geeft. Maar eens zien of de AI dit slim gaat oppakken. Dit is ook meer een winter probleem, In de zomer produceer ik overdag > 100 kWh dus zodra de accu vol is, is er stroom zat over voor de auto's.
Is er een manier om de Zappi's te laten praten met de accu, dit kan ik niet vinden in de handleiding.

Bedankt voor de tip van Tibber en zonneplan, was even snel naar Frank overgestapt omdat mijn greenchoice contract verliep en daar naar een stuk hoger maandbedrag zou gaan ivm terugleverkosten. Frank is snel opzegbaar.

• Sportmind
JanTin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:37:
@Djaro en @BenEco

Ik zit nog wel een beetje te puzzelen hoe ik mijn twee EV's in het systeem opneem. Heb twee zappi laadpalen, ze werden dus altijd met overschot geladen. Voordeel is dat ik ze nu altijd op 11 kw kan opladen dus de interne lader werkt wat efficienter, nadeel is dat hij de accu soms ook leegtrekt wat dus dubbele omzet verliezen geeft. Maar eens zien of de AI dit slim gaat oppakken. Dit is ook meer een winter probleem, In de zomer produceer ik overdag > 100 kWh dus zodra de accu vol is, is er stroom zat over voor de auto's.
Is er een manier om de Zappi's te laten praten met de accu, dit kan ik niet vinden in de handleiding.
Je kan een extra CT klem om de output leiding van je accu leggen en deze in je Zappi aanmerken als third party accu. Je kunt dan ook instellen dat je Zappi niet uit de accu laadt.

https://support.myenergi....ery-with-myenergi-devices

[ Voor 28% gewijzigd door Sportmind op 09-10-2025 16:11 ]

• Djaro
JanTin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:37:
@Djaro en @BenEco
Bedankt, nu is het duidelijker. Op aangeven van de installateur had ik ook 0,15 ingevuld in de app maar dit moet dus gewoon 15 zijn. Ik zie nu de werkelijke prijs en de verkoop prijs daar net onder.
Het is van thuisbatterij nederland, ik denk dat hij ook bovenstaande handleiding gebruikt. Instellen van de App ging telefonisch, de monteur kon alleen de draadjes aansluiten, deed hij wel keurig overigens. Nu inderdaad ingesteld op 15 inkoop en 12 verkoop. Nu mezelf maar eens bedwingen om even af te wachten wat hij doet komende week.

Bedankt voor de tip van Tibber en zonneplan, was even snel naar Frank overgestapt omdat mijn greenchoice contract verliep en daar naar een stuk hoger maandbedrag zou gaan ivm terugleverkosten. Frank is snel opzegbaar.
je moet hem een dag of 10 de tijd geven om je te leren kennen, je hebt AI balanced ingesteld toch ?
je kan je systeem inleren met de piekload knop, zit wel beetje verstopt en moet je paar keer voor klikken in de app om die te vinden.
Kan even geen screenshot leveren want zit niet in AI modus deze maand.
maar je moet op hoofdscherm AImodus klikken en als je er dan in zit, nog een keer de ai modus en dan vind je ergens onderaan de pieklast knop dacht ik, dan kan je vertellen hoelang je je auto gaat laden van te voren zodat je AI niet ontregelt daarmee en daar rekening mee gehouden wordt.

Volgens mij zijn er mede tweakers die ook zappis hebben en je daar vast meer over kunnen vertellen of dat gaat.

Als je nu direct wil overstappen zou ik dan nu voor Tibber gaan , want die hanteert 15 minuut prijzen, en helaas heeft zonneplan uurprijzen maar kan de Sigenergy alleen de 15 minuut prijzen ophalen waardoor AI niet 100% doet wat je wilt op het juiste moment, en met forse batterijen scheelt dat best veel euros.
(daarom zit ik op eigen modus en prog ik elke dag zelf wanneer die laad/ontlaad/zelfconsumptie)

De winter moet je gebruiken om fors te laden (en met 5cent of meer verschil weer terug te sturen) dan haal je in de winter je eigen verbruik eruit, plus dat je door de overhead meer gaat halen dan teruggeven, waardoor je weer meer saldeer ruimte hebt :+
zie screenshot gisteren 50kwh "gratis" en geld toe daarmee rek je de saldeer ruimte op , win win
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNPXxcMuqCzo5jpbSKi0LCpAq2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yl3MMfNUzeOmYBNV5cDRHN2u.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Sportmind schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

Je kan een extra CT klem om de output leiding van je accu leggen en deze in je Zappi aanmerken als third party accu. Je kunt dan ook instellen dat je Zappi niet uit de accu laadt.

https://myenergi.info/add...-myenergi-app-t13558.html
Ja, werkt dit?

Ik heb een andere workaround. Ik heb de CT klemmen die voorheen de Solar opwek registeerden nu op de uitgaande draden van de gateway gezet (naar de hoofdschakelaar).
Als de batterijen vol zitten of ik stel in de Sigenapp Hold Battery in dan gaat hij dus exporteren naar het net. De CT klemmen meten dan 'zonoverschot" en de zappi gaat in Eco++ modus deze stroom in de auto laden. Probleem is dat dit in de winter eigenlijk niet werkt want er is nooit overschot. Dan laadt ik dus gewoon op goedkope uren vol uit het net. Het nadeel is dat je de Sigen maar max 2 uur op HOLD kunt zetten. Dus je moet wel ff opletten anders gaat hij alsnog uit de batterij trekken.

Maar ik heb nog CT klemmen liggen dus ga jou methode proberen! Moet je wel ook een extra Harvi hebben lijkt mij?

• timpel_800
Djaro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

je moet hem een dag of 10 de tijd geven om te je leren kennen, je hebt AI balanced ingesteld toch ?
je kan je systeem inleren met de piekload knop, zit wel beetje verstopt en moet je paar keer voor klikken in de app om die te vinden.
Kan even geen screenshot leveren want zit niet in AI modus deze maand.
maar je moet op hoofdscherm AImodus klikken en als je er dan in zit, nog een keer de ai modus en dan vind je ergens onderaan de pieklast knop dacht ik, dan kan je vertellen hoelang je je auto gaat laden van te voren zodat je AI niet ontregelt daarmee en daar rekening mee gehouden wordt.

Volgens mij zijn er mede tweakers die ook zappis hebben en je daar vast meer over kunnen vertellen of dat gaat.

Als je nu direct wil overstappen zou ik dan nu voor Tibber gaan , want die hanteert 15 minuut prijzen, en helaas heeft zonneplan uurprijzen maar kan de Sigenergy alleen de 15 minuut prijzen ophalen waardoor AI niet 100% doet wat je wilt op het juiste moment, en met forse batterijen scheelt dat best veel euros.
(daarom zit ik op eigen modus en prog ik elke dag zelf wanneer die laad/ontlaad/zelfconsumptie)

De winter moet je gebruiken om fors te laden (en met 5cent of meer verschil weer terug te sturen) dan haal je in de winter je eigen verbruik eruit, plus dat je door de overhead meer gaat halen dan teruggeven, waardoor je weer meer saldeer ruimte hebt :+
zie screenshot gisteren 50kwh "gratis" en geld toe daarmee rek je de saldeer ruimte op , win win
[Afbeelding]
Klopt: Spikeload instellen:
... drie puntjes bij Systeem klkken
Energy Managment settings: Operational Mode kiezen
Sigen AI mode selecteren
Sigen AI mode >
Je zit nu in de settings van de AI modus.
Helemaal naar beneden scrollen en daar kan je de Spike Load aangeven.

Ik heb nu voor morgen mijn spikeload aangegeven (ik zet een prof. oven aan elke vrijdag ochtend). Maar ik moet dit wel elke week doen hoor. AI pakt dit zelf nog niet op ondanks dat ik dit al een paar weken consequent doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UNMKtVO6j3FKtzkHBBzzS4-gJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MPVvQdipOWW60AmiLpwbHQA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door timpel_800 op 09-10-2025 16:39 ]

• Sportmind
timpel_800 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

Ja, werkt dit?

Ik heb een andere workaround. Ik heb de CT klemmen die voorheen de Solar opwek registeerden nu op de uitgaande draden van de gateway gezet (naar de hoofdschakelaar).
Als de batterijen vol zitten of ik stel in de Sigenapp Hold Battery in dan gaat hij dus exporteren naar het net. De CT klemmen meten dan 'zonoverschot" en de zappi gaat in Eco++ modus deze stroom in de auto laden. Probleem is dat dit in de winter eigenlijk niet werkt want er is nooit overschot. Dan laadt ik dus gewoon op goedkope uren vol uit het net. Het nadeel is dat je de Sigen maar max 2 uur op HOLD kunt zetten. Dus je moet wel ff opletten anders gaat hij alsnog uit de batterij trekken.

Maar ik heb nog CT klemmen liggen dus ga jou methode proberen! Moet je wel ook een extra Harvi hebben lijkt mij?
Volgens mij wel een extra Harvi voo de communicatie, en ik denk 3 CT klemmen (voor elke fase 1). Ik heb zelf nog geen batterij, maar voor een DC gekoppeld systeem bedacht dat ik mijn laadpaal voor de Backup zou zetten (Solaredge BUI). Dan "ziet" je accu de laadpaal niet.
Bij een AC gekoppelde accu kun je volgens MyEnergi een extra CT klem gebruiken. Ik heb toevallig 2 Harvi's in de meterkast (lang verhaal, bouwer was vergeten een UTP kabel te leggen naar de laadpaal toe) en zal er dus denk ik nog eentje bij moeten hangen. Voordeel is dat je dan in je Myenergi app ook je laad/ontlaad gedrag van je accu kan zien.

• JanTin
Sportmind schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Volgens mij wel een extra Harvi voo de communicatie, en ik denk 3 CT klemmen (voor elke fase 1). Ik heb zelf nog geen batterij, maar voor een DC gekoppeld systeem bedacht dat ik mijn laadpaal voor de Backup zou zetten (Solaredge BUI). Dan "ziet" je accu de laadpaal niet.
Bij een AC gekoppelde accu kun je volgens MyEnergi een extra CT klem gebruiken. Ik heb toevallig 2 Harvi's in de meterkast (lang verhaal, bouwer was vergeten een UTP kabel te leggen naar de laadpaal toe) en zal er dus denk ik nog eentje bij moeten hangen. Voordeel is dat je dan in je Myenergi app ook je laad/ontlaad gedrag van je accu kan zien.
Ik heb nog een set CT-klemmen liggen van de tweede zappi, zag in de instellingen dat ik die kan aansluiten in de tweede zappi en dan Accu kan aangeven eens zien of dit werkt.

Ik zal ook met die spike load gaan experimenteren, ben benieuwd wat accu dan gaat doen, van het net halen of ontladen.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-12 22:11
Ik heb ook wel behoefte aan een uitleg over de effecten van die buy en sell tarieven, want ik begrijp er nog niet veel van. De installateur adviseerde om bij beide hetzelfde bedrag in te vullen (14.nogwat cent) omdat je toch nog kan salderen, dus dan moest het bedrag gelijk blijven. Maar ik weet niet of hij dan echt actief gaat handelen (in AI balanced mode) wat wel de bedoeling is als de prijsverschillen groot genoeg zijn.

De installateur erkende wel dat het voor leken ingewikkeld was (maar hij blinkt als oud- zonnepanelen man ook niet echt uit in diepgaande batterij kennis ;-) ).

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Goedemiddag!
Nieuw hier, en al enorm veel info ingewonnen door het volgen van het forum. Nu dan ook tijd om actie te ondernemen.
Ik ben in de afrondende fase van het aanschaffen van een sigenergy thuisbatterij met gateway, bestaande uit de volgende componenten: 10kW 3 fase omvormer (max ivm selectiviteit op 3x25A), 4x 10kWh batterij, HomeMax TP Gateway.
Verder hebben we 19 panelen op een enphase systeem, 5 panelen op een goodwe omvormer, een alfen laadpaal en een warmtepomp. Dit zijn de grootste verbruikers/opwekkers.
Dit jaar zitten we op 7,7MWh verbruik en 7,9MWh opwek.

Ik heb echter 2 vragen waar ik mee zit, en waar ik niet helemaal uit kom met de installateur:
1. De 19 Enphase panelen had ik zelf op de smart port gepland, maar de installateur geeft aan dat die prima op de meterkast kunnen blijven zitten die achter de backup port komt. Ik twijfel, maar 100% duidelijk krijg ik het niet met de documentatie online. De 5 panelen van GoodWe kan ik ivm de locatie niet makkelijk los naar de gateway brengen, die zullen op de backup kant blijven zitten.
2. De Alfen laadpaal is nu ingesteld om te laden bij overtollige zonne-energie. Dat meet ik via de P1 meter, maar dit vervalt uiteraard. Ik ben van plan om iets via HA te realiseren, maar iemand al een goed voorbeeld?

Zodra alles gerealiseerd is plaats ik wel even wat foto's :)

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als het gaat om selectiviteit is 12 kW ook nog steeds selectief. Eigenlijk is die hele selectiviteit onzin voor batterij systemen, zeker als die de totale load van een huis moet kunnen overnemen bij een 3x25 A aansluiting.

Om op je vragen terug te komen:
1 Het werkt perfect achter de backup port. ;)
2 Je kunt laden vanuit de batterij en nog steeds op overschot van de zonnepanelen. ;) Kwestie van de Sigenstor slim instellen, en dat kan met HA. Laat dus de P1 aansluiting gewoon lekker zitten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Djaro
djrednas schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:50:
Goedemiddag!
Nieuw hier, en al enorm veel info ingewonnen door het volgen van het forum. Nu dan ook tijd om actie te ondernemen.
Ik ben in de afrondende fase van het aanschaffen van een sigenergy thuisbatterij met gateway, bestaande uit de volgende componenten: 10kW 3 fase omvormer (max ivm selectiviteit op 3x25A), 4x 10kWh batterij, HomeMax TP Gateway.
Verder hebben we 19 panelen op een enphase systeem, 5 panelen op een goodwe omvormer, een alfen laadpaal en een warmtepomp. Dit zijn de grootste verbruikers/opwekkers.
Dit jaar zitten we op 7,7MWh verbruik en 7,9MWh opwek.

Ik heb echter 2 vragen waar ik mee zit, en waar ik niet helemaal uit kom met de installateur:
1. De 19 Enphase panelen had ik zelf op de smart port gepland, maar de installateur geeft aan dat die prima op de meterkast kunnen blijven zitten die achter de backup port komt. Ik twijfel, maar 100% duidelijk krijg ik het niet met de documentatie online. De 5 panelen van GoodWe kan ik ivm de locatie niet makkelijk los naar de gateway brengen, die zullen op de backup kant blijven zitten.
2. De Alfen laadpaal is nu ingesteld om te laden bij overtollige zonne-energie. Dat meet ik via de P1 meter, maar dit vervalt uiteraard. Ik ben van plan om iets via HA te realiseren, maar iemand al een goed voorbeeld?

Zodra alles gerealiseerd is plaats ik wel even wat foto's :)
3x25a is 17kw grid, toekomstbestendigheid zou het dan ook beter zijn om een 17kw omvormer te hebben als je vol wil halen en brengen naar de grid. 10kw is zeker niet de max. ik heb 25kw omvormers.

4x 9,04kw krijg je(er zijn geen 10kw batterijen, doordat Sig die BAT 10.0 heeft genoemd denken sommige installateurs dat het 10kw is )
je kan de helft per uur per batterij ontladen dus dan lijkt me die 17kw omvormer weer de betere anders kan je je batterij capaciteit niet benutten.

Ik heb al mijn panelen op de meterkast, werkt prima met een gateway hoor.

• Bschnitz
daemonix schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:56:
Als het gaat om selectiviteit is 12 kW ook nog steeds selectief. Eigenlijk is die hele selectiviteit onzin voor batterij systemen, zeker als die de totale load van een huis moet kunnen overnemen bij een 3x25 A aansluiting.

Om op je vragen terug te komen:
1 Het werkt perfect achter de backup port. ;)
2 Je kunt laden vanuit de batterij en nog steeds op overschot van de zonnepanelen. ;) Kwestie van de Sigenstor slim instellen, en dat kan met HA. Laat dus de P1 aansluiting gewoon lekker zitten.
Wel effe wat nuances voor de zekerheid.

Er moeten wel meters op voor de externe omvormers als ze niet op de gateway zitten, anders kan de Sigen ze niet als zonopwek zien en kan de ai geen rekening ermee houden.

Dus:

Externe omvormer = meter of gateway.

• daemonix
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Er moeten wel meters op voor de externe omvormers als ze niet op de gateway zitten, anders kan de Sigen ze niet als zonopwek zien en kan de ai geen rekening ermee houden.

Dus:

Externe omvormer = meter of gateway.
Meter en gateway hier. ;)

• djrednas
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:56:
Helaas willen ze niet meer dan dat aanbieden, omdat het dan niet volgens de door hun gestelde regels is ;)
Djaro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:00:
[...]
4x 9,04kw krijg je(er zijn geen 10kw batterijen, doordat Sig die BAT 10.0 heeft genoemd denken sommige installateurs dat het 10kw is )
Bekend mee :) Benoemde de artikelen met de benaming van Sig. Maar tnx voor het benoemen, ik weet zeker dat niet iedereen hiermee bekend is.
Bschnitz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

Maar als de zonnepanelen samen met alle verbruikers op de meterkast zit, dan ziet de gateway alleen het overtollige, en niet alles. Kloppen de statestieken ook niet lijkt mij? Dan toch maar een meter er tussen laten zetten?

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• daemonix
  • Niet online
djrednas schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:19:
[...]

Helaas willen ze niet meer dan dat aanbieden, omdat het dan niet volgens de door hun gestelde regels is ;)
Wie is het?

• djrednas
  • Nu online

• uray
Ik heb hier een 17kW omvormer met 5x8kWh accu's en een EVDC op een 3x25a Aansluiting.
Dus ik vindt die 10kW variant ook wel een beetje aan de voorzichtige kant.

• Bschnitz
[...]

[...]

Bekend mee :) Benoemde de artikelen met de benaming van Sig. Maar tnx voor het benoemen, ik weet zeker dat niet iedereen hiermee bekend is.

[...]

Maar als de zonnepanelen samen met alle verbruikers op de meterkast zit, dan ziet de gateway alleen het overtollige, en niet alles. Kloppen de statestieken ook niet lijkt mij? Dan toch maar een meter er tussen laten zetten?
De gateway is ook een meter op de smartport. Dat bespaart je een €160 3 fase meter voor een externe omvormer.

• daemonix
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:28:
[...]

De gateway is ook een meter op de smartport. Dat bespaart je een €160 3 fase meter voor een externe omvormer.
Nadeel is dat daar geen 230 V op blijft staan als de netspanning weg valt, dus schakelen de zonnepanelen af. Als die op de load zitten blijven ze werken.

• Djaro
[...]

Ik ga het gewoon zeggen : je koopt zo een ferrari op fietsbanden , echt niet doen. je kan niet eens een auto laden zonder de grid aan te spreken.
Als je in Belgie woont snap ik dat , want daar mag je niet meer als 10kw omvormer zonder gedoe met certificaten en controles etc. maar dat lijkt me niet ?

je hebt inderdaad een meter nodig hiervoor om de zonnepanelen opbrengst te zien in de app als die in de meterkast zijn aangesloten

• Bschnitz
daemonix schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

Nadeel is dat daar geen 230 V op blijft staan als de netspanning weg valt, dus schakelen de zonnepanelen af. Als die op de load zitten blijven ze werken.
Precies dat probleem had ik op load met meter, om die reden ben ik juist op de smartport gaan zitten met de SolarEdge en vallen de ZP alsnog uit en herstarten dus. Maakt 0 verschil voor mijn situatie.

Dus ik denk toch echt dat dit geheel type en merk afhankelijk is of dat wel of niet werkt...

• timpel_800
Ik had ook een installateur pertinent niet meer dan 10kw wilde installeren. Gewoon verder kijken. Precies was @Djaro hierboven zegt.

• Sportmind
JanTin schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Ik heb nog een set CT-klemmen liggen van de tweede zappi, zag in de instellingen dat ik die kan aansluiten in de tweede zappi en dan Accu kan aangeven eens zien of dit werkt.

Ik zal ook met die spike load gaan experimenteren, ben benieuwd wat accu dan gaat doen, van het net halen of ontladen.
Ik hoor graag hoe het is gegaan!

• Sportmind
daemonix schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

Heb jij ook een Solaredge systeem? Bij jou vallen ze niet weg bij schakelen naar backup? Ben benieuwd, als ik kies voor Sigenergy wil ik wel graag dat dit ook werkt...

• daemonix
  • Niet online
Sportmind schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:58:
[...]

Heb jij ook een Solaredge systeem? Bij jou vallen ze niet weg bij schakelen naar backup? Ben benieuwd, als ik kies voor Sigenergy wil ik wel graag dat dit ook werkt...
Nee, ik heb Enphase.

• ArPi75
Hier ook 4x8 kWh en 17kW omvormer op een 3x25A hoofdaansluiting.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• MvRtje
Oké goed om hier vast in te lezen dat als ik mijn adviesgesprek over 2 weken heb ik ook voor 17kW omvormer moet gaan. Wil starten met 3x 10 modules en heb ook 3x 25A hoofdaansluiting die ik niet wil verzwaren.

Wil de HomePro Gateway gaan gebruiken om offrid te kunnen.

Heb een Nibe S2125-12 Warmtepomp, 2 elektrische EV's en daarom 2 laders (Easee 1x 11kw en 1x 22kw mogelijkheid) op 1 groep met loadbalancing (16a) zitten momenteel, sauna en ga begin volgend jaar een Quooker plus Bora krijgen. Heb 18x 400WP panelen op een Solaredge omvormer met optimizers.

Vandaag eerste adviesgesprek gehad met een andere leverancier die enkel Enphase en AlphaESS doen. Nu blijkt dat de AlphaESS momenteel niet goed in NL werkt als backup/noodstroom. Problemen met omschakelen blijkbaar. Dus off grid is bij die al geen mogelijkheid op moment.
Offerte voor Enphase gehad, maar phoe wat een geld voor 20kw.. En vraag me af of het meer brengt dan Sigenergy.

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Ik had een leverancier die max 12kw omvormer wilde installeren. Heb een leverancier gevonden die wel 17kw wilde installeren.
Is afgesteld dat er 16kw terug kan naar de grid. Wat mooi is want ik kan nu in de 2 uren met de hoogste prijs 32KWh terugleveren. Er blijft dan nog 1,3kw over voor de eigengebruik. Ik wil nu even kijken hoe ik de winter doorkom.
Dan beslis ik of ik er nog 9kwh bij ga plaatsen. De adviezen wat je aan accu capaciteit nodig hebt zijn nog al verschilllend.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Mipatje schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:13:
Ik had een leverancier die max 12kw omvormer wilde installeren. Heb een leverancier gevonden die wel 17kw wilde installeren.
Is afgesteld dat er 16kw terug kan naar de grid. Wat mooi is want ik kan nu in de 2 uren met de hoogste prijs 32KWh terugleveren. Er blijft dan nog 1,3kw over voor de eigengebruik. Ik wil nu even kijken hoe ik de winter doorkom.
Dan beslis ik of ik er nog 9kwh bij ga plaatsen. De adviezen wat je aan accu capaciteit nodig hebt zijn nog al verschilllend.
Ik zit met hetzelfde … wil 18 kWh opslag hebben en heb nu een 12 3 fase omvormer aangeboden gekregen. Vind het lastig … meerprijs naar 17 is 1000 euro … is het nodig ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• ArPi75
backupdevice schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Ik zit met hetzelfde … wil 18 kWh opslag hebben en heb nu een 12 3 fase omvormer aangeboden gekregen. Vind het lastig … meerprijs naar 17 is 1000 euro … is het nodig ?
Met 18 kWh opslag en 0.5C kan max. 9kW geleverd worden uit de accu. Uiteraard kan de accu nog wel vergroot worden, maar als de verwachting is dat je niet boven 24kWh gaat, dan is die 12kW omvormer zo slecht nog niet....

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

ArPi75 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

Met 18 kWh opslag en 0.5C kan max. 9kW geleverd worden uit de accu. Uiteraard kan de accu nog wel vergroot worden, maar als de verwachting is dat je niet boven 24kWh gaat, dan is die 12kW omvormer zo slecht nog niet....
Zou een 15kW omvormer qua scaling dan goed zijn als je naar 27kWh opslag gaat?
Want ik zie mijzelf niet boven de 27 kWh uitkomen. Wil nu 18 opslag kopen en later misschien nog 9 erbij.

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 10-10-2025 20:25 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• rboerdijk
Bschnitz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:05:
[...]
Klopt, om die reden gebruik ik de slaapstand in de winter onder +-300w gebruik.
Vraag, ik heb om die reden ook slaapstand ingesteld, maar hoe weet ik wanneer die slaapstand "actief" is? Zie je dat ergens in de App?

Hoeveel neemt het verbruik dan af? Het was iets van 65 voor de controller en 45 per batterij, hoeveel is het dan in de slaapstand?

Ik heb relatief veel apparatuur hier dus ik zit ergens tussen 300 en 400 watt idle-verbruik 's nachts :-(
Betekend dat dat die slaapstand dan nooit ingaat? Of anders gevraagd, hoe kom je op 300 Watt? Kan dat ergens ingesteld worden?

[ Voor 10% gewijzigd door rboerdijk op 10-10-2025 21:55 ]

• Bschnitz
rboerdijk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:54:
[...]

Vraag, ik heb om die reden ook slaapstand ingesteld, maar hoe weet ik wanneer die slaapstand "actief" is? Zie je dat ergens in de App?

Hoeveel neemt het verbruik dan af? Het was iets van 65 voor de controller en 45 per batterij, hoeveel is het dan in de slaapstand?

Ik heb relatief veel apparatuur hier dus ik zit ergens tussen 300 en 400 watt idle-verbruik 's nachts :-(
Betekend dat dat die slaapstand dan nooit ingaat? Of anders gevraagd, hoe kom je op 300 Watt? Kan dat ergens ingesteld worden?
In slaapstand is het dan 0w. De batterij gaat letterlijk in standby en gebruikt geen stroom, Naja 1-5w waarschijnlijk.

Je leeft net zoals vroeger van het net, dat zie je ook in de app omdat de batterij niet langer aan het ontladen is.

Als je idle ongeveer 400w is dan moet je hem op 500w zetten, ongeveer denk ik. 550w is waarschijnlijk ook prima.

Het idee is dat die dan pas rond de 500w of meer weer aangaat, dus niet poets pats boem met 1 seconden gebruik, maar like 30-90 seconden of meer 500w gebruik continu.

Verder zoveel mogelijk 0 natuurlijk en flatlines in avond bij de voorspelling, zie je ook dat de batterij niet leeg zal lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuKnG-QJF05wDCwuVFqKvdDwXP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o804TmEiGkn0rKkh3QSyKaYZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gOY-maCeBGwikZLBzPo0fm-Hrg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hzS39zf4Iu2V2KsFMYbWT8Ft.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW1qBJh1LYEGbAuqt6FoWTZ1drg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u7ETACafwLPtmMLl5v1JrFh7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Bschnitz op 10-10-2025 22:09 ]

• rboerdijk
Bschnitz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

In slaapstand is het dan 0w. De batterij gaat letterlijk in standby en gebruikt geen stroom, Naja 1-5w waarschijnlijk.

Je leeft net zoals vroeger van het net, dat zie je ook in de app omdat de batterij niet langer aan het ontladen is.
Oh, bedankt voor de reactie en de screenshots - nu is het duidelijk. Ik dacht dat ie dan zuiniger" ging worden (=trager reageren met stroomuitval, dus met korte onderbreking), niet dat ie dan volledig uit ging.

Qua instellingen, ik had wel gezien dat je het kon aanzetten, maar me totaal niet gerealiseerd dat je in die "Load Threshold" box met "System Default" zelf een waarde kon invullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s285JOnpQ0G3YV_MMxOxvKDaErk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zTENN2Tb2VAd1pgfyRtHhXJG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door rboerdijk op 11-10-2025 00:45 ]

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Als je idle ongeveer 400w is dan moet je hem op 500w zetten, ongeveer denk ik. 550w is waarschijnlijk ook prima.

Het idee is dat die dan pas rond de 500w of meer weer aangaat, dus niet poets pats boem met 1 seconden gebruik, maar like 30-90 seconden of meer 500w gebruik continu.

Verder zoveel mogelijk 0 natuurlijk en flatlines in avond bij de voorspelling, zie je ook dat de batterij niet leeg zal lopen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals je weet blijft bij mij stroom gebruikt worden en gaat het systeem niet in slaapstand ook al gebeurt er urenlang niets. Nu zie ik bij jou in de realtime gegevens dat de active power 0 is. Bij mij is die ongeveer 200W.
Maar ik zie ook dat er spanning op de fases staat en er stroom loopt (ongeveer 0,8A per fase). Bij mij is dat ongeveer 0,5A per fase.
Nu is vermogen nog altijd V*I. Hoe kan de active power bij jou dan 0 zijn ??? Handigheidje in de software om gebruikte sluipstroom te verdoezelen??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO1WI99uQN9qS8LfNb0rx0Axgaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAYdvVPvmA2iYTXfb9vSzQta.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
kliffen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:09:
[...]

Zoals je weet blijft bij mij stroom gebruikt worden en gaat het systeem niet in slaapstand ook al gebeurt er urenlang niets. Nu zie ik bij jou in de realtime gegevens dat de active power 0 is. Bij mij is die ongeveer 200W.
Maar ik zie ook dat er spanning op de fases staat en er stroom loopt (ongeveer 0,8A per fase). Bij mij is dat ongeveer 0,5A per fase.
Nu is vermogen nog altijd V*I. Hoe kan de active power bij jou dan 0 zijn ??? Handigheidje in de software om gebruikte sluipstroom te verdoezelen??
[Afbeelding]
Dat komt door de grid power sensors, die zijn altijd on.

Ik heb nog steeds geen idee hoezo jou setup niet in slaapstand zou moeten gaan sinds onze setups zeer vergelijkbaar zijn.

Dat het aan de gateway zou moeten liggen zoals jou verteld is, is flauwekul. Die heb ik immers ook.

Zelf verbruik is idd een beetje lastig om te zien in de app zelf.

Ik doe mijn monitoring zo veel mogelijk met HA. Daar is het duidelijker wat de batterij exact doet.

Hier kan je goed zien dat de stroom rechtstreeks van het net komt, niets via de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QBpPmPMH0vVJU-GwpXvxmDZ3Xc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KHqnemTl9BVI2ONM4JLnwq7t.png?f=fotoalbum_large

Hier kan je ook goed zien dat er geen discharge is, ook op de accu zelf niet. 10 uur lang 💤💤💤.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZx0ufsUS6rwZxx6DyJJFqyU1TU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cW38aIuweYEo8K4K2KS6ZunJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 11-10-2025 07:32 ]

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12 08:38
Ik ga binnenkort uitbreiden met nog een module (BAT 10.0).

Nu ben ik meteen aan het kijken of ik mijn huidige laadpaal ook meteen vervang naar de EVAC. Heb nu een Alfen Single Pro, en communicatie tussen Sigenstor en Alfen is er niet, wat logisch is.

Bij het laden ziet SigenAI dat de woning 11kw nodig heeft en gaat soms de batterij ontladen wat ik niet wil. EV moet gewoon laden met zonenergie en bij goedkope momenten van het net.

Ik neem aan dat Sigen met EVAC dit allemaal netjes kan regelen zonder elke keer zelf handmatig dit in de gaten moet houden? Dus kan je aangeven dat hij nooit moet ontladen? Met de Alfen moet ik dit handmatig doen wat vaak niet lukt.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38
backupdevice schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Als je 3x 25A hebt is de 15kW omvormer al genoeg. Die haalt in praktijk al 17KW. €1000 is afzetterij. Bij de online webwinkels is het prijsverschil tussen 12 en 15kw, €290 en tussen de 12 en 17kW €450 (ex btw)

• ArPi75
kliffen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik gebruik ook de twee sensoren in Home Assistant
  • sensor.sigen_plant_plant_active_power
  • sensor.sigen_plant_battery_power
Om te bepalen of het systeem in slaap is volstaat het om naar de Plant Active Power te kijken, in slaapstand geeft die 0 aan. De twee sensoren samen geven je (waarschijnlijk bij benadering) het verbruik van het systeem aan (eigen verbruik + omzettingsverliezen bij elkaar opgeteld).
In HA bepaal je dat met de volgende template:
code:
1
2
3
{% set plant = states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float %}
{% set battery =  states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float %}
{{ (plant + battery) | abs | round(3) }} kW

Die waarde gaat ook naar 0 in slaapstand.

Of het systeem ons dan voor de gek houdt en 0 aangeeft terwijl het misschien toch >0 is dat weet ik niet, maar ik zie in mijn geval bij de omschakeling ook dat de grid-import met ongeveer diezelfde waarde afneemt op het moment dat het systeem in slaap gaat en weer toeneemt wanneer het systeem wakker wordt (zie hier een screenshot die ik eerder eens gemaakt heb), de sensor verbruik SigEnergy heb ik zelf aangemaakt en omgezet van kW naar W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV3cL2WzY-bAHUmmunDU1jSAjfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7kVV18DQsVNo6i3zt1RSADk.jpg?f=fotoalbum_large

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12 08:38
Bschnitz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:28:
[...]

Klopt wat je zegt, Gateway is idd ook een meter maar ik laat nu toch een aparte meter plaatsen. De Gateway wijkt per maand zo een 10% af op grid inkoop en export. Koop en verkoop volgens Sigen meer dan in werkelijkheid.

@djrednas 👆🏼
Pagina: 1 ... 21 ... 34 Laatste