Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Anunnaki schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:05:
Ik ga binnenkort uitbreiden met nog een module (BAT 10.0).

Nu ben ik meteen aan het kijken of ik mijn huidige laadpaal ook meteen vervang naar de EVAC. Heb nu een Alfen Single Pro, en communicatie tussen Sigenstor en Alfen is er niet, wat logisch is.

Bij het laden ziet SigenAI dat de woning 11kw nodig heeft en gaat soms de batterij ontladen wat ik niet wil. EV moet gewoon laden met zonenergie en bij goedkope momenten van het net.

Ik neem aan dat Sigen met EVAC dit allemaal netjes kan regelen zonder elke keer zelf handmatig dit in de gaten moet houden? Dus kan je aangeven dat hij nooit moet ontladen? Met de Alfen moet ik dit handmatig doen wat vaak niet lukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7wOPd7Z-mJYw_WprUt8JKMtLe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IK4b6nAZ9CkY4l6eoiC6CYlO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:29
Anunnaki schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Klopt wat je zegt, Gateway is idd ook een meter maar ik laat nu toch een aparte meter plaatsen. De Gateway wijkt per maand zo een 10% af op grid inkoop en export. Koop en verkoop volgens Sigen meer dan in werkelijkheid.

@djrednas 👆🏼
Eerlijk, dat denk ik niet. Nog veel sterker, ik ga dit niet eens controleren omdat ik ervanuit ga dat dit onderdeel is van de RTE.

2x10% is namelijk exact de RTE ...., exact op de plekken waar jij zegt dat het niet klopt.

Dus dat zou wel heel heeel, heeeel toevallig zijn 😬

Mijn waardes wijken geen 40% af kan ik je vertellen, maar wel 20% in totaal, wat weer overeenstemming is met de RTE.

Ik meet op elke laag apart, intern, Sigen en P1.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:31
ArPi75 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Ik gebruik ook de twee sensoren in Home Assistant
  • sensor.sigen_plant_plant_active_power
  • sensor.sigen_plant_battery_power
Om te bepalen of het systeem in slaap is volstaat het om naar de Plant Active Power te kijken, in slaapstand geeft die 0 aan. De twee sensoren samen geven je (waarschijnlijk bij benadering) het verbruik van het systeem aan (eigen verbruik + omzettingsverliezen bij elkaar opgeteld).
In HA bepaal je dat met de volgende template:
code:
1
2
3
{% set plant = states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float %}
{% set battery =  states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float %}
{{ (plant + battery) | abs | round(3) }} kW

Die waarde gaat ook naar 0 in slaapstand.

Of het systeem ons dan voor de gek houdt en 0 aangeeft terwijl het misschien toch >0 is dat weet ik niet, maar ik zie in mijn geval bij de omschakeling ook dat de grid-import met ongeveer diezelfde waarde afneemt op het moment dat het systeem in slaap gaat en weer toeneemt wanneer het systeem wakker wordt (zie hier een screenshot die ik eerder eens gemaakt heb), de sensor verbruik SigEnergy heb ik zelf aangemaakt en omgezet van kW naar W.

[Afbeelding]
Ik gebruik homey pro om uit te lezen.
In de sigen app gaat mijn active power nooit naar 0 zoals bij jullie. Ik meet ook in de meterkast datzelfde verbruik. Ook de status van het systeem blijft altijd op 1 (actief) staan en nooit naar 0 (standby).
Dus het gaat bij mij echt anders blijkbaar.
Het enige dat ik nog kan bedenken dat de gateway niet is aangesloten direct achter de hoofdzekering, maar via een aparte groepzekering in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-10 21:41
Bschnitz schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Eerlijk, dat denk ik niet. Nog veel sterker, ik ga dit niet eens controleren omdat ik ervanuit ga dat dit onderdeel is van de RTE.

2x10% is namelijk exact de RTE ...., exact op de plekken waar jij zegt dat het niet klopt.

Dus dat zou wel heel heeel, heeeel toevallig zijn 😬

Mijn waardes wijken geen 40% af kan ik je vertellen, maar wel 20% in totaal, wat weer overeenstemming is met de RTE.

Ik meet op elke laag apart, intern, Sigen en P1.
Wat ik opgaf was een gemiddelde van 10% op export en ik meet elke dag op P1 (lokaal), gegevens Tibber en Sigen. Afgelopen maand week de import flink af van de 2 maanden ervoor, 2 maanden ervoor meer import en afgelopen maand minder tov de werkelijkheid. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP6ij8d5B-BscilTCrAaMF33Mxg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QBYtTnkDbyJSnUSlmkE4AUBZ.png?f=user_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-10 19:32
ArPi75 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Ik gebruik ook de twee sensoren in Home Assistant
  • sensor.sigen_plant_plant_active_power
  • sensor.sigen_plant_battery_power
Om te bepalen of het systeem in slaap is volstaat het om naar de Plant Active Power te kijken, in slaapstand geeft die 0 aan. De twee sensoren samen geven je (waarschijnlijk bij benadering) het verbruik van het systeem aan (eigen verbruik + omzettingsverliezen bij elkaar opgeteld).
In HA bepaal je dat met de volgende template:
code:
1
2
3
{% set plant = states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float %}
{% set battery =  states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float %}
{{ (plant + battery) | abs | round(3) }} kW

Die waarde gaat ook naar 0 in slaapstand.

Of het systeem ons dan voor de gek houdt en 0 aangeeft terwijl het misschien toch >0 is dat weet ik niet, maar ik zie in mijn geval bij de omschakeling ook dat de grid-import met ongeveer diezelfde waarde afneemt op het moment dat het systeem in slaap gaat en weer toeneemt wanneer het systeem wakker wordt (zie hier een screenshot die ik eerder eens gemaakt heb), de sensor verbruik SigEnergy heb ik zelf aangemaakt en omgezet van kW naar W.

[Afbeelding]
Die sensor gebruik ik ook en daarnaast gebruik er nog 1 voor de standby

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    - name: "Sigen Battery Charge Status"
      unique_id: 3c1f2aa4-6e4b-426e-89b7-94e4b8dc1d8a
      state: >
        {% if is_state('binary_sensor.sigen_plant_battery_charging', 'on') %}
          charging
        {% elif is_state('binary_sensor.sigen_plant_battery_discharging', 'on') %}
          discharging
        {% elif is_state('binary_sensor.sigen_plant_battery_charging', 'off') and is_state('binary_sensor.sigen_plant_battery_discharging', 'off') %}
          standby
        {% else %}
          unknown
        {% endif %}

Voordat ik de batterij had, had ik mijn sluimerverbruik al eens gecalibreerd. Alles wat in een untracked consumption terecht kwam, heb ik bij benadering naar een fixed verbruik geplaatst. Ik zag dan, voornamelijk 's nachts dat al het verbruik gedekt werd door een meetwaarde.
Toen kwam de batterij en was het natuurlijk weer afwijkend.

Met behulp van bovenstaande sensor heb ik daar een vaste waarde van 150W aan gegeven (na een aantal pogingen). Dus in standby 0 en anders 150W. Ik zie dan ook precies wat er gebeurd. Ik zie daarmee ook meteen de afwijkingen want als het niet klopt, komt het restant in untracked consumption terecht.
In de Sigen app heb ik de spaarstand drempelwaarde op 250W gezet.

PowerCalc addon:
YAML:
1
2
3
4
5
6
sensors:
  - name: "Sigen Battery Power"
    unique_id: 7e96e75f-b9e7-4711-bf99-42e80a748c0e
    entity_id: sensor.sigen_battery_charge_status
    fixed:
      power: "{{ iif(is_state('sensor.sigen_battery_charge_status', 'standby'), 0, 150) }}"

Ik weet daarmee eigenlijk 100% zeker dat standby ook daadwerkelijk 0 verbruik geeft.

Gister (ik heb een 8kW batterij en vind het verbruik ook fors maar goed, het ding staat er nu dus heb besloten dat ik me er niet meer druk om ga maken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Up4RVCOwycv2qgvWVoxjcWBzAFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wWmI0fEWJjKN3zVvLQNMSYkj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-10 17:35
Anunnaki schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Wat ik opgaf was een gemiddelde van 10% op export en ik meet elke dag op P1 (lokaal), gegevens Tibber en Sigen. Afgelopen maand week de import flink af van de 2 maanden ervoor, 2 maanden ervoor meer import en afgelopen maand minder tov de werkelijkheid. :?

[Afbeelding]
Zou het iets te maken kunnen hebben met solar productie?
Die is de afgelopen maand ook fors minder dan de maanden ervoor ?

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 11-10-2025 14:09 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16-10 13:28
De laatste weken weinig opbrengst van zonnepanelen en niet veel laden. Daardoor vaak snel een lege batterij en dus stroom van het net. Modus AI max profit. Kan ik beter overschakelen op AI balanced of andere modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:44

Mipatje

Petrolhead

Opie schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:30:
De laatste weken weinig opbrengst van zonnepanelen en niet veel laden. Daardoor vaak snel een lege batterij en dus stroom van het net. Modus AI max profit. Kan ik beter overschakelen op AI balanced of andere modus
Klopt, echter tot nu toe in oktober 180kwh van de grid voor 20 euro. mijn WP heeft alleen al 120Kwh voor VVW gebruikt. Opbrengst van 196 KWH van PV. Totaal stroom verbruik is 365KWh Dit met balanced. Ik ben wel tevreden.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-10 06:53

HenkS

Da_king alias HenkS

Vreemde ai voorspelling.
Staat op max profit met 7 cent verschil tussen inkoop en verkoop
Waarom niet helemaal volgooien ivm verkoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrD0PxP0rQ3BTX27cVXgg8xfoOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiyvZXzFoGdvRfToOCjLt0hz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
kliffen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:20:
[...]

Binnen enkele weken ontvang ik mijn R5. Heb toch doorgezet ondanks dat terugleveren inderdaad geen optie lijkt. Leuke subsidie en extra korting omdat ze de V2G nog niet kunnen waarmaken in Nederland. Overigens is terugleveren met de R5 maar zeer beperkt. Inderdaad via AC, dus 2 x laadverlies en max 5kW. Ook het totaal aan kWh op de levensduur van de auto is beperkt. Eigenlijk alleen voor nood en niet echt lekker als thuisaccu. Maar om je daarvoor aan Mobilize te moeten binden als energieleverancier en weer een aparte laadpaal te moeten gebruiken, lijkt me niet.
Ga het wel proberen natuurlijk met de EV DC lader en laat het dan weten of ook de R5 gefopt kan worden.
Spijtig, maar de R5 die ik vandaag probeerde hield het 5 minuten vol om 4kW terug te leveren, maar ging daarna in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Mbt mijn eigen post hierboven.. sigen heeft het al aangepast , dus nu is het weer logischer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIdP4TouEGqmiGyLlyGTum74XS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40zIJK7VlaefINr6dlKQktJN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:19
Ligt het aan mij of doet de Sigenergy AI de laatste dagen hele vreemde dingen ?
Niet inkopen als de stroom goedkoop is, hold battery terwijl de prijzen een aantal uur eerder veel lager was.
Dus onnodig dure stroom inkopen. Verkoop lijkt wel goed te gaan, als ie besluit om goedkoop stroom in te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

uray schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:01:
Ligt het aan mij of doet de Sigenergy AI de laatste dagen hele vreemde dingen ?
Niet inkopen als de stroom goedkoop is, hold battery terwijl de prijzen een aantal uur eerder veel lager was.
Dus onnodig dure stroom inkopen. Verkoop lijkt wel goed te gaan, als ie besluit om goedkoop stroom in te kopen.
ik heb wel het idee dat hij anders is gaan acteren sinds de kwartierprijzen ja.... dat hij er wel 'last' van heeft. Misschien moet de AI dit ook weer leren? :)

sowieso vind ik de grafieken wat meer onoverzichtelijk door de kwartprijzen, zo mooi zijn als je ergens in settings kon kiezen voor uurprijzen overzicht, bv een gemiddelde van die kwartierprijzen, al is het maar voor het overzicht en dat hij wel acteert op kwartierprijzen

[ Voor 19% gewijzigd door HenkS op 13-10-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Ik zie ook dat de kwartierprijzen nu wel serieus roet in het eten gooien. De variatie binnen het uur is te groot. Ben aan het overwegen naar Tibber te gaan.
Is dan de 3e leverancier in een jaar. Wat een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
ja, hier hetzelfde. Hij stopt soms doodleuk een kwartier met dumpen tijdens het piek uur.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-10 19:13
In mijn Solaredge omvormer kan ik kiezen om rekening te houden met kwartierprijzen of uurprijzen. Dus blijkbaar worden die uurprijzen ook nog wel ergens als officiele referentie aangeboden.

Dat zou in de Sigenergy oplossing dan ook makkelijk ingebouwd kunnen worden lijkt me, zodat hij qua AI met de juiste cijfers rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:09
kliffen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:46:
Ik zie ook dat de kwartierprijzen nu wel serieus roet in het eten gooien. De variatie binnen het uur is te groot. Ben aan het overwegen naar Tibber te gaan.
Heb de volgende mail sinds 12-10-25 uitstaan bij Frank Energie: Beste klantenservice, op mijn mail van 1 oktober jl. heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen.

Op welke datum kan ik concreet kiezen voor kwartierprijzen?

Onze slimme batterij werkt met kwartierprijzen en uw gemiddelde uur prijzen zijn nadelig voor ons.
Voor u waarschijnlijk voordelig.

De term binnenkort is mij te vaag, graag een concrete datum.

Kunt u voor mij met onmiddellijke ingang kwartierprijzen inschakelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kliffen
Ik heb een ticket ingediend bij Sigenergy met verzoek het (uur)tariefplan van Zonneplan te integreren in de app, zodat je naast Tennet en EEX ook Zonneplan kan kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
Het lijkt wel of mijn systeem is gehackt?!
Als ik inlog krijg ik een foutmelding dat ik geen toegang heb en in de app zie ik volgens mij andere systemen. Steeds wisselende.
Jullie ook problemen?

Dit is een datalek van jewelste. Ik zie steeds wisselende systemen van diverse gebruikers met e-mail adressen en huisadressen.

[ Voor 24% gewijzigd door kliffen op 13-10-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Mijn systeem staat niet meer in de app en ik zie idd ook systemen van andere mensen, het ziet er niet best uit. Gelukkig ben ik niet in staat wijzigingen aan te brengen in andere systemen maar ik kan ze wel inkijken.

[ Voor 56% gewijzigd door timpel_800 op 13-10-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03:24
kliffen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:52:
Het lijkt wel of mijn systeem is gehackt?!
Als ik inlog krijg ik een foutmelding dat ik geen toegang heb en in de app zie ik volgens mij andere systemen. Steeds wisselende.
Jullie ook problemen?

Dit is een datalek van jewelste. Ik zie steeds wisselende systemen van diverse gebruikers met e-mail adressen en huisadressen.
Idem, exact hetzelfde, bij uitloggen zie ik vreemde mailadressen en wachtwoorden... Iemand heeft een toegangscode ontvangen om in te loggen...

Edit 11:46 lijkt weer normaal zowel via GSM als Windows app.

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 13-10-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

dat heeft toch niks met je energieleverancier te maken? of gebruik je de EMS van je leverancier

maar ik zit bij zonneplan, die hebben niet eens kwartierprijzen, maar gebruik gewoon de EMS - AI van sigen, en die kwartierprijzen pakt ie gewoon minder lekker op lijkt het. en die kwartierprijzen komen van tennet/epex en niet van je provider waar hij op handelt (althans, ligt eraan hoe je hem ingesteld hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:03
duoruvis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Idem, exact hetzelfde, bij uitloggen zie ik vreemde mailadressen en wachtwoorden... Iemand heeft een toegangscode ontvangen om in te loggen...
Neem aan dat je niet werkelijk e-mailadressen + wachtwoorden ziet van andere?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
mvrooij schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Neem aan dat je niet werkelijk e-mailadressen + wachtwoorden ziet van andere?
Ja, mailadres wel gezien, wachtwoord niet gezien, verificatiecode werd naar die onbekende gemaild...
Buren hadden hetzelfde, ik mailadres België, buren mailadres cz...

[ Voor 18% gewijzigd door duoruvis op 13-10-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
HenkS schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

dat heeft toch niks met je energieleverancier te maken? of gebruik je de EMS van je leverancier

maar ik zit bij zonneplan, die hebben niet eens kwartierprijzen, maar gebruik gewoon de EMS - AI van sigen, en die kwartierprijzen pakt ie gewoon minder lekker op lijkt het. en die kwartierprijzen komen van tennet/epex en niet van je provider waar hij op handelt (althans, ligt eraan hoe je hem ingesteld hebt)
Probleem is dat zonneplan een gemiddelde uurprijs gebruikt en sigen ai handelt op kwartierprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

kliffen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Probleem is dat zonneplan een gemiddelde uurprijs gebruikt en sigen ai handelt op kwartierprijzen.
nou ik vind dat het probleem niet, ik heb het gevoel dat sigen nog moeite heeft met kwartierprijzen uberhaupt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Dat was ik dus ook al aan het overwegen. Want van deze setup waarbij de Sig met Kwartiersprijzen werkt met een Uurprijzen overeenkomst krijg ik hoofdpijn. Ik heb al regelmatig moeten bijsturen, en daar heb ik de Sig niet voor. Meestal ging het na een kleine correctie van mij wel weer even goed.

Ik heb momenteel trouwens Zonneplan.

[ Voor 3% gewijzigd door uray op 13-10-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-10 23:39
Hallo,
Misschien een moeilijkere vraag ivm een SigenStor systeem.
Ik heb nu een oudere PV installatie met een omvormver van 3000Wp en overweeg de aankoop van een Sigen thuisbatterij.
Wegens de regelgeving in België kan ik niet alles doen
- ik heb tot juni 2031 nog recht op Belgische groenestroomcertificaten op voorwaarde dat ik de oude installatie niet verzwaar = er moet altijd een kWh teller blijven achter een deel van de installatie met omvormer van max 3000W.
- max 5kW onbalans tussen verschillende fasen / max 5kW op 1 fase
- max 10kW op 3 fase gecombineerd

Optie 1: AC koppeling van nieuwe thuisbatterij + beperking van de SigenStor tot 1-fase/2kW
= niet interessant omdat je dan bijna niets met de batterij kan doen. Zelfs het opladen van een hybride auto aan 2400W vereist het kopen van energie van het net

Optie 2: omschakelen naar 3-fasen + 1-fase Sigen batterij op een andere fase dan de huidige PV installatie hangen.
Hier verwacht ik moeilijkheden van de netbeheerder omdat je dan op fase 1: 3kW injectie kan krijgen + bij voorbeeld 5kW afname op fase2 = 8kW onbalans

Optie 3: DC koppeling via hybride omvormer van Sigen + beperking tot 3kW in Sigen programmeren
= iets beter, maar niet substantieel
extra nadeel = ik kan nooit PV panelen bijplaatsen (tenzij heel beperkt 2kWp via afzonderlijke omvormer)

Optie 4: AC koppeling van nieuwe thuisbatterij + beperking van de SigenStor tot 3-fase/2kW per fase
= voldoet aan max 10kW over de 3 fasen gecombineerd
evt aan te vullen met 4000Wp aan extra panelen

Vraag: is optie 4 in de praktijk mogelijk?
Kan je in het Sigen-instellingen een beperking van max 2000W per fase output aanmaken of bij voorbeeld max 8A per fase (= iets striktere beperking van max5.5kW 3-fasig).
Dit zou dan toelaten om vanuit de batterij een EV te laden aan 4.2kW (6A) / 5.5kW (8A) wat volgens mij in de meeste gevallen meer dan voldoende is om savonds/snachts te laden.
Ik kan ook een 3f 8A automaat voor de netaansluiting van de batterij schakelen, dan ben ik altijd in orde richting de netbeheerder/technische keuring, maar ik zou niet graag hebben dat deze dan af gaat springen.

Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Je kunt in de sigen gewoon instellen wat je min en max import/export is, ook per fase. Dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
  • Laatst online: 23:43
vivace schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:09:
Hallo,
Misschien een moeilijkere vraag ivm een SigenStor systeem.
Ik heb nu een oudere PV installatie met een omvormver van 3000Wp en overweeg de aankoop van een Sigen thuisbatterij.
Wegens de regelgeving in België kan ik niet alles doen
- ik heb tot juni 2031 nog recht op Belgische groenestroomcertificaten op voorwaarde dat ik de oude installatie niet verzwaar = er moet altijd een kWh teller blijven achter een deel van de installatie met omvormer van max 3000W.
- max 5kW onbalans tussen verschillende fasen / max 5kW op 1 fase
- max 10kW op 3 fase gecombineerd

Optie 1: AC koppeling van nieuwe thuisbatterij + beperking van de SigenStor tot 1-fase/2kW
= niet interessant omdat je dan bijna niets met de batterij kan doen. Zelfs het opladen van een hybride auto aan 2400W vereist het kopen van energie van het net

Optie 2: omschakelen naar 3-fasen + 1-fase Sigen batterij op een andere fase dan de huidige PV installatie hangen.
Hier verwacht ik moeilijkheden van de netbeheerder omdat je dan op fase 1: 3kW injectie kan krijgen + bij voorbeeld 5kW afname op fase2 = 8kW onbalans

Optie 3: DC koppeling via hybride omvormer van Sigen + beperking tot 3kW in Sigen programmeren
= iets beter, maar niet substantieel
extra nadeel = ik kan nooit PV panelen bijplaatsen (tenzij heel beperkt 2kWp via afzonderlijke omvormer)

Optie 4: AC koppeling van nieuwe thuisbatterij + beperking van de SigenStor tot 3-fase/2kW per fase
= voldoet aan max 10kW over de 3 fasen gecombineerd
evt aan te vullen met 4000Wp aan extra panelen

Vraag: is optie 4 in de praktijk mogelijk?
Kan je in het Sigen-instellingen een beperking van max 2000W per fase output aanmaken of bij voorbeeld max 8A per fase (= iets striktere beperking van max5.5kW 3-fasig).
Dit zou dan toelaten om vanuit de batterij een EV te laden aan 4.2kW (6A) / 5.5kW (8A) wat volgens mij in de meeste gevallen meer dan voldoende is om savonds/snachts te laden.
Ik kan ook een 3f 8A automaat voor de netaansluiting van de batterij schakelen, dan ben ik altijd in orde richting de netbeheerder/technische keuring, maar ik zou niet graag hebben dat deze dan af gaat springen.

Bedankt voor jullie input.
optie 5 : wat kost het je als je die certificaten kwijt raakt ? zet dat af tegen de baten die je haalt met een batterij en bepaal dan of je echt moeilijk moet gaan doen (zo ziet het uit met al die opties :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro01
Vraag aan Frank Energie: Op welke datum kan ik concreet kiezen voor kwartierprijzen?
Antwoord:
We zijn aan de achterkant druk bezig om te zorgen dat alles goed ingesteld staat voordat we live gaan met de kwartierprijzen. We willen namelijk niet overhaast iets live zetten en dat daarna blijkt dat het toch niet helemaal goed afgerekend kan worden op bijvoorbeeld de facturen.

Als het live gaat (verwachting is deze maand nog) zullen we onze klanten hierover informeren.

Fijne dag gewenst.
Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro01
uray schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Dat was ik dus ook al aan het overwegen. Want van deze setup waarbij de Sig met Kwartiersprijzen werkt met een Uurprijzen overeenkomst krijg ik hoofdpijn. Ik heb al regelmatig moeten bijsturen, en daar heb ik de Sig niet voor. Meestal ging het na een kleine correctie van mij wel weer even goed.
Vraag aan Frank Energie: Op welke datum kan ik concreet kiezen voor kwartierprijzen?
Antwoord:
We zijn aan de achterkant druk bezig om te zorgen dat alles goed ingesteld staat voordat we live gaan met de kwartierprijzen. We willen namelijk niet overhaast iets live zetten en dat daarna blijkt dat het toch niet helemaal goed afgerekend kan worden op bijvoorbeeld de facturen.

Als het live gaat (verwachting is deze maand nog) zullen we onze klanten hierover informeren.

Fijne dag gewenst.
Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
Djaro schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

optie 5 : wat kost het je als je die certificaten kwijt raakt ? zet dat af tegen de baten die je haalt met een batterij en bepaal dan of je echt moeilijk moet gaan doen (zo ziet het uit met al die opties :) )
Een kleine 900 a 1000 eur per jaar, dus het opgeven van deze certificaten is geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
timpel_800 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:36:
Je kunt in de sigen gewoon instellen wat je min en max import/export is, ook per fase. Dus dat is geen probleem.
@timpel_800 kan je hier eens een screenshot van posten aub?
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
vivace schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

@timpel_800 kan je hier eens een screenshot van posten aub?
Bedankt
https://tweakers.net/i/J5...AySm3KPx.png?f=user_large

Zoek ook in de zoekbalk "per fase"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-10 18:29
Goedemorgen,

Sinds gisteren ben ik trotse eigenaar van een Sigenergy-systeem. Ik ben nog volop aan het verkennen en heb een aantal vragen:

1. Inkoop- en verkoopprijsinstellingen (dynamisch contract met Frank Energie)

Ik heb Frank Energie als leverancier en wil graag mijn inkoop- en verkoopprijzen zo realistisch mogelijk instellen in het systeem.
Gisteren heb ik de standaardformules aangepast van:

Inkoop: 1.21 * prijs + 16 → naar 1.21 * prijs + 14.05

Verkoop: 1.21 * prijs + 16 → naar 1.21 * prijs + 13.5

Voor mijn gevoel klopt dit beter met de werkelijke kosten, maar ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben ingesteld.
Zijn er gebruikers die hun eigen waarden willen delen ter vergelijking?

2. Accu laadde vannacht niet (SOC zakte tot backupniveau)

Vannacht is de accu niet geladen. De SOC is zelfs gedaald tot het ingestelde backup-niveau van 20%.
Is dit normaal gedrag bij een nieuw systeem — bijvoorbeeld omdat hij eerst een soort leercurve doorloopt om mijn verbruik te analyseren?
Of is er wellicht iets verkeerd geconfigureerd in de laadschema’s of de energiemanagementinstellingen?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-10 19:13
Enzoz89 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:04:

Vannacht is de accu niet geladen. De SOC is zelfs gedaald tot het ingestelde backup-niveau van 20%.
Is dit normaal gedrag bij een nieuw systeem — bijvoorbeeld omdat hij eerst een soort leercurve doorloopt om mijn verbruik te analyseren?
Als je hem in AI modus hebt gezet, gaat hij eerst een week analyseren wat je verbruikspatroon is. Hij staat dan in "maximaal zelfconsumptie" wat betekent dat hij inderdaad je batterij niet actief oplaadt (alleen energie uit evt zonnepanelen). Dus effect is inderdaad dat hij naar je backup niveau ontlaadt.

Als het goed is staat dit ergens in de app vermeld, met een datum waarop hij wel actief bezig gaat.

Je kunt nu wel handmatig de batterij laden en ontladen als je gebruik wil maken van de variabele stroomprijzen. Ik weet niet of dat de analyse in de war gooit, maar ik zou verwachten van niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bschnitz
Goedemorgen,

Sinds gisteren ben ik trotse eigenaar van een Sigenergy-systeem. Ik ben nog volop aan het verkennen en heb een aantal vragen:

Ik heb Frank Energie als leverancier en wil graag mijn inkoop- en verkoopprijzen zo realistisch mogelijk instellen in het systeem.

Voor mijn gevoel klopt dit beter met de werkelijke kosten, maar ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben ingesteld.

Of is er wellicht iets verkeerd geconfigureerd in de laadschema’s of de energiemanagementinstellingen?

Startpost lezen en zsm van Frank weg.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:53:
[...]

Je bent wel een fan van FE he ;) je kunt zo in hun promotieteam ...
Haha maar ik snap t... is duurder en wat ik vooral enorm ruk vond is hun totale niet transparant zijn.
Is er trouwens echt een aanwijsbaar verschil tussen zonneplan en tibber of maakt dat weinig uit? Al is dit misschien niet het juiste topic voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Even wat anders. Ik zag dit op Facebook. Toevallig van een tweaker hier?
Maar ik heb het nog niet kunnen invullen. Maar misschien leuk eens te proberen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2-OmYhN4j2r7Eh28wpwEvTzaFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkPVLKq6bbB3i8p6wD3028kC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-10 18:29
Bschnitz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:53:
[...]

wie adviseer jij dan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10 09:04
Qua prijs is Zonneplan de beste keus. Ik zit momenteel bij ZP, voordeel is de vergoeding bij teruglevering en overdag pak je als extratje nog 10% extra op je teruggeleverde energie. Dat is in de zonnigemaanden best leuk als je accu begint te dumpen bij een tarief van 40ct ex btw en EB.

Enige probleem wat ik momenteel heb met ZP is dat ze geen kwartierprijzen hanteren. Aangezien de sigenAI beslissingen neemt o.b.v. kwartierprijzen gebeuren er nu op sommige momenten rare dingen. Qua geld zal het allemaal wel meevallen maar mijn OCD kan hier totaal niet tegen :). Ik wacht dus nog even een maandje af om te zien of Sigenery uurprijzen als optie toevoegt aan SigenAI of dat ZP aankondigt kwartierprijzen in te voeren. Mocht dat niet op korte termijn komen dan overweeg ik over te stappen op Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-10 11:39
Goedemorgen,

Er is al genoeg geschreven over de in- en verkoop, maar de meesten hier hebben enkel de inkoop prijs op het daadwerkelijke echte tarief ingesteld.
De verkoop wordt door de meesten hier lager ingesteld (waarmee de opbrengsten in de Sigen app dus ook niet realistisch zijn). Hiermee wordt echter wel gestuurd wanneer de batterij kan gaan handelen afhankelijk van de gekozen AI-instelling.
Je zult er achter komen dat wanneer je beide op "echte" tarieven instelt, dat de accu soms vreemde keuzen maakt voor wanneer er ingekocht en weer verkocht wordt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:56
RobvanHamersvel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

Qua prijs is Zonneplan de beste keus. Ik zit momenteel bij ZP, voordeel is de vergoeding bij teruglevering en overdag pak je als extratje nog 10% extra op je teruggeleverde energie. Dat is in de zonnigemaanden best leuk als je accu begint te dumpen bij een tarief van 40ct ex btw en EB.

Enige probleem wat ik momenteel heb met ZP is dat ze geen kwartierprijzen hanteren. Aangezien de sigenAI beslissingen neemt o.b.v. kwartierprijzen gebeuren er nu op sommige momenten rare dingen. Qua geld zal het allemaal wel meevallen maar mijn OCD kan hier totaal niet tegen :). Ik wacht dus nog even een maandje af om te zien of Sigenery uurprijzen als optie toevoegt aan SigenAI of dat ZP aankondigt kwartierprijzen in te voeren. Mocht dat niet op korte termijn komen dan overweeg ik over te stappen op Tibber.
Ik zit nu nog bij FE, maar als de salderingsregeling verdwijnt en er niets voor in de plaats komt overweeg ik tegen 2027 ook om over te stappen naar een ander. Die terugleverkostenv an FE zullen er tzt redelijk in hakken en voor de slimme handel die nu een leuke bijdrage levert hoef je het dan ook niet meer te doen. Voor die tijd wil ik nog wel een tijdje proefdraaien met de ZC+ mode van Frank. Er zijn namelijk momenten waarop de handel nog steeds interessant kan zijn ondanks de misgelopen energiebelasting. Ik heb al onbalansprijzen van €4 en €5 per kWh voorbij zien komen al is het wel zeldzaam. Die ga je met alleen AI handel helaas wel mis lopen.

Hopelijk zijn er tegen die tijd meer partijen die de accu slim aan kunnen sturen voor handel bij forse prijzen. Momenteel heb je naar mijn mening nog te weinig keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:38:
[...]

Je bent wel een fan van FE he ;) je kunt zo in hun promotieteam ...
Haha maar ik snap t... is duurder en wat ik vooral enorm ruk vond is hun totale niet transparant zijn.
Is er trouwens echt een aanwijsbaar verschil tussen zonneplan en tibber of maakt dat weinig uit? Al is dit misschien niet het juiste topic voor :)
ZP zoals hierboven al genoemd is ivm de 10% bonus en de transparantie van kosten en opbrengsten.

Het geeft rust en voorspelbaarheid.

Tibber zou ik niet doen omdat ze aan het einde € kunnen ophalen op basis van de te veel gegeven belasting. Dat kan bij afwijkend gebruik pijn doen.

Ik heb liever achteraf een meevaller dan een tegenslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

ZP zoals hierboven al genoemd is ivm de 10% bonus en de transparantie van kosten en opbrengsten.

Het geeft rust en voorspelbaarheid.

Tibber zou ik niet doen omdat ze aan het einde € kunnen ophalen op basis van de te veel gegeven belasting. Dat kan bij afwijkend gebruik pijn doen.

Dat weet je echt wel van te voren: dan is de opbrengst duidelijk meer dan het gebruik.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
daemonix schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Dat weet je echt wel van te voren: dan is de opbrengst duidelijk meer dan het gebruik.
Voor ons over het algemeen wel, maar er zijn helaas genoeg die zelfs met een variabel contract niet de juiste gegevens invullen tijdens het starten van het contract.

Soms weten ze het ook gewoon niet goed ivm nieuw huis of nieuwe apparatuur etc.

Als je al een paar jaar hetzelfde hebt en het bewust weet is er inderdaad weinig gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:41
daemonix schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Hier ook zo; ik weet zeker dat Tibber bij ons nog honderden euro's aan teveel uitgekeerde EB gaat terughalen. Ik heb het overzichtelijk door de stortingen van Tibber op een aparte rekening te zetten, hiervan betaal ik in de winter de energiekosten en aan het eind gaat het meeste dus weer terug naar Tibber. Zoals het nu lijkt lig ik in ieder geval nog goed op koers om quitte te spelen (nog zonder accu).

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-10 11:39
Bschnitz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Grappig, ik koos juist Tibber omdat die elke maand opnieuw het verbruik met je verrekenen en ik er nooit een krediet opbouw wat ingeval van een faillissement van de leverancier verdampt. In dit geval heb je het over de energieleverancier die jou als bank kiest omdat je mogelijk teveel energiebelasting en BTW terugbetaald krijgt waarop je achteraf gezien geen recht had.
Ik ben het overigens wel met je eens dat je daar wel bewust mee om moet gaan, zelf houd ik al mijn facturen in een Excelletje bij en zie ik precies hoeveel belasting ik op welk moment al dan niet nog teveel heb ontvangen. Voor mij verder ook geen issue omdat ik over het jaar genomen meer afneem dan teruglever en dus alle belasting mag salderen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
totaal onverklaarbaar toch dit? vanavond 59 cent om te verkopen. Nu gratis dc stroom voor niks exporteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c5ISsXfreC4Psw_8J1T0ROjjbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvZaODBgfYGjtGJLSRw8mrTN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door timpel_800 op 14-10-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
timpel_800 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:37:
totaal onverklaarbaar toch dit? vanavond 59 cent om te verkopen. Nu gratis dc stroom voor niks exporteren.

[Afbeelding]
Welke settings gebruik je? Hier doet hij het heel braaf, import van het net, export vanavond tijden de heel dure uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Max profit. Forecast is ook vreemd bij mij hoor. Normaal gaat hij altijd zorgen voor 100% soc op dit soort dagen maar nu blijft hij hangen.

Nu maar even manueel op ladengezet . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juTC0Bb3vdaNa0lmakqSRwqjbBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WNN1CzZB94rN5Bv8XKcyxcl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
Ik heb hier wel eens het idee dat als er overdag van grid geladen moet worden met b.v. 1.1 kW en er op dat moment onverwacht 2 kW van de PV komt de batterij nog steeds maar met 1.1 kW blijft laden, de rest wordt dan naar grid gestuurd. Ik zag dat hier net nog gebeuren.

Edit, hier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GANNZyMTJWmyspYtMjxQs59vH5I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oDkzV319HcnqDrvFqJ9O7g8n.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door RobvanHamersvel op 14-10-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
RobvanHamersvel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:13:
Ik heb hier wel eens het idee dat als er overdag van grid geladen moet worden met b.v. 1.1 kW en er op dat moment onverwacht 2 kW van de PV komt de batterij nog steeds maar met 1.1 kW blijft laden, de rest wordt dan naar grid gestuurd. Ik zag dat hier net nog gebeuren.

Edit, hier een voorbeeld:

[Afbeelding]
Ja precies dit ja. Maar je zou zeggen dat hij dat vrij snel kan bijsturen natuurlijk. Dit was wel ff een 10 minuten 10kW solar. Das toch zonde 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
timpel_800 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:10:
Max profit. Forecast is ook vreemd bij mij hoor. Normaal gaat hij altijd zorgen voor 100% soc op dit soort dagen maar nu blijft hij hangen.

Nu maar even manueel op ladengezet . [Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDsWnh9FkjgUUGVE9nrXidZiy0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QDt935bQKMDSJgOpgeCXLRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij doet ie het wel redelijk goed vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro01
Sinds een poosje hebben we een irritant luid gebrom uit de Gateway HomeMax TP.
Het gebrom is er niet altijd maar soms loopt het op tot boven de 50 decibel. Toen het Sigenergy systeem geïnstalleerd werd hoorde je wel een licht gezoem. Geen vergelijk met het irritante gebrom van nu.
Het Sigenergy systeem staat in de woning en het geluid dringt door in de slaapkamers en de woonkamer. Weet iemand hoe is dit is op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz

[Afbeelding]
Heb toevallig al de update gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Laro01 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:52:
Sinds een poosje hebben we een irritant luid gebrom uit de Gateway HomeMax TP.
Het gebrom is er niet altijd maar soms loopt het op tot boven de 50 decibel. Toen het Sigenergy systeem geïnstalleerd werd hoorde je wel een licht gezoem. Geen vergelijk met het irritante gebrom van nu.
Het Sigenergy systeem staat in de woning en het geluid dringt door in de slaapkamers en de woonkamer. Weet iemand hoe is dit is op te lossen?
Had ik ook, ben off-grid en on-grid met low load gegaan en toen was het weg.

Ga ik met high load off-grid en on-grid blijft de "zoom" aanwezig.

Wellicht werkt het bij jou toevallig ook zo xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro01
Bschnitz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:28:
[...]

Had ik ook, ben off-grid en on-grid met low load gegaan en toen was het weg.

Ga ik met high load off-grid en on-grid blijft de "zoom" aanwezig.

Wellicht werkt het bij jou toevallig ook zo xD
Wat bedoel je met low load en high load en hoe stel je dat in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

[Afbeelding]
Dat had ik gisteren ook... maar even handmatig op ontladen gezet want op de piek was hij vrolijk aan het dischargen met 2kw ipv 13... en met een 32kw accu moet ik 2 uur lang volledig ontladen... normaal gaat dit goed. Maar sinds de kwartierprijzen doet ie soms gek.

Zal wel goedkomen allemaal, kwartier kinderziektes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

HenkS schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Dat had ik gisteren ook... maar even handmatig op ontladen gezet want op de piek was hij vrolijk aan het dischargen met 2kw ipv 13... en met een 32kw accu moet ik 2 uur lang volledig ontladen... normaal gaat dit goed. Maar sinds de kwartierprijzen doet ie soms gek.

Zal wel goedkomen allemaal, kwartier kinderziektes :)
Bij mij kan ik nog niet ontdekken dat hij iets geks doet sinds 1 okt. Gisteren netjes in 2 uur 30kwh a 0,47 cent eruit gegooid. Vanmorgen ook 8Kwh verkocht. was vannacht helemaal vol geladen. Nu ook weer bijna vol. dus straks kijken of er weer 30kwh geexporteerd gaan worden. Dit soort dagen zijn in ieder geval veel leuker dan de afgelopen weekenden.
Ik heb wel balanced als AI ingesteld

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
Als ik nu kijk naar de voorspelling voor de komende nacht gebeurd er dus wel iets onwenselijks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lngZ2hKc1EZaQDZjdghzEB4iDuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fD06f9tpKb9xT7IeIOf3o6FE.png?f=fotoalbum_large

Hij gaat 03:30 to 04:30 laden en dan vervolgens van 06:00 to 06:15 en van 07:00 tot 7:30. Dat komt puur door een paar goedkope kwartieren aan het einde van de nacht. Als ik naar de uurprijzen bij ZP kijk dan zou hij gewoon van 03:00 tot 05:00 kunnen landen voor de voordeligste prijs.

Nogmaals, als ik ga uitrekenen wat dit kost zal het allemaal wel meevallen maar ik kan er slecht tegen dat een slim systeem niet zo slim is op dit moment...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro01
RobvanHamersvel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:44:
Als ik nu kijk naar de voorspelling voor de komende nacht gebeurd er dus wel iets onwenselijks:

[Afbeelding]

Hij gaat 03:30 to 04:30 laden en dan vervolgens van 06:00 to 06:15 en van 07:00 tot 7:30. Dat komt puur door een paar goedkope kwartieren aan het einde van de nacht. Als ik naar de uurprijzen bij ZP kijk dan zou hij gewoon van 03:00 tot 05:00 kunnen landen voor de voordeligste prijs.

Nogmaals, als ik ga uitrekenen wat dit kost zal het allemaal wel meevallen maar ik kan er slecht tegen dat een slim systeem niet zo slim is op dit moment...
Het systeem van Sigenergy is wel slim maar dat van de energie leverancier niet. Je zult moeten overstappen naar een energieleverancier met kwartierprijzen. Dat is de realiteit nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Laro01 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:49:
[...]

Het systeem van Sigenergy is wel slim maar dat van de energie leverancier niet. Je zult moeten overstappen naar een energieleverancier met kwartierprijzen. Dat is de realiteit nu. :)
Precies. je legt schuld bij de verkeerde, niet de batterij maar ZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
Ik snap dat het niet de schuld van de batterij is. Al kan je je wel afvragen of Sigenergy niet zou weten dat veel energieleveranciers (zowel in NL als in de rest van Europa) niet (direct) overgaan zijn gegaan naar kwartierprijzen. Het is gewoon jammer dat er niet meer mogelijkheden zijn om de prijs informatie op te halen i.p.v. alleen TenneT en EEX. Waarbij EEX overigens in de api response ook de optie heeft om 60-min prijzen door te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
En ik zit er inderdaad aan te denken om om deze rede over te stappen naar Tibber, ik moet alleen nog even de auto een paar keer laden om niet te veel teruggeleverd te hebben zodat ik de EB en BTW volledig kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
RobvanHamersvel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:57:
Ik snap dat het niet de schuld van de batterij is. Al kan je je wel afvragen of Sigenergy niet zou weten dat veel energieleveranciers (zowel in NL als in de rest van Europa) niet (direct) overgaan zijn gegaan naar kwartierprijzen. Het is gewoon jammer dat er niet meer mogelijkheden zijn om de prijs informatie op te halen i.p.v. alleen TenneT en EEX. Waarbij EEX overigens in de api response ook de optie heeft om 60-min prijzen door te geven.
De beurzen zijn over naar kwartierprijzen, en Sigenergy heeft er weinig mee te maken dat leveranciers te laat zijn met aanpassen. Die leveranciers worden vanzelf gestraft voor hun nalatigheid omdat ze te veel gaan betalen (te weinig zal niet voorkomen ;)). Het was al een keer uitgesteld dus tijd genoeg gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Laro01 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Wat bedoel je met low load en high load en hoe stel je dat in?
Switchen tussen off-grid en on-grid als er weinig aanstaat, avonds bijvoorbeeld.

Niet overdag als er veel apparaten aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
daemonix schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:06:
[...]

De beurzen zijn over naar kwartierprijzen, en Sigenergy heeft er weinig mee te maken dat leveranciers te laat zijn met aanpassen. Die leveranciers worden vanzelf gestraft voor hun nalatigheid omdat ze te veel gaan betalen (te weinig zal niet voorkomen ;)). Het was al een keer uitgesteld dus tijd genoeg gehad.
Dat zit toch echt iets genuanceerder in elkaar. Er zijn extra manieren gekomen om te handelen, de oude manieren blijven bestaan.

Er is geen enkele verplichting om over te stappen naar 15min. Voor consumenten niet en ook niet voor providers. Het zijn en blijven keuzes nu en in toekomst.

Er zijn 2 dingen fout gegaan, 1 TenneT en EEX hebben de zelf de standaard 15min gemaakt ipv als nieuwe optie. Dat was naar mijn inziens de grootste fout.

Sigen had dit kunnen aanzien komen en de API kunnen aanpassen zodat 1 uur de basis blijft tenzij er zelf wordt gekozen voor 15min. Helaas was hier waarschijnlijk geen prio voor gezien de klachten en wensen rondom het laden van de autos.

Maar ja, ik ben het met je eens dat er veel geslapen is aan alle kanten. Had prima voorkomen kunnen worden 😑.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz

[Afbeelding]

Bij mij begint die eindelijk ook weer eens iets te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8wz5l1Kes7dpzmC5YlimGfWtxI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YLN6HNWyJobHUofuC3X0g5sK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

RobvanHamersvel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:57:
Die sigen wordt wereldwijd verkocht. Die kunnen geen rekening houden met landen en energieleveranciers. Die accu is volledig ingericht op prijzen die hij binnenkrijgt dus in Nederland tennet/epex met kwartierprijzen en daar gaat hij op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis

[Afbeelding]

Ik herken dat, Rob — maar het is eigenlijk precies wat de AI hoort te doen.
Wat hier speelt is het verschil tussen AI-sturing, de gekozen Sigen-modus, en de tariefstructuur van je leverancier.
Ik test nu met Tibber (EEX kwartiertarieven), AI-modus Max Profit, en tarieven
Buy = 1,21×DA + 14,76 / Sell = 1,21×DA + 10,0.
Door die marge iets te verhogen of verlagen zie ik bij benadering exact jouw laadmomenten terug.
De AI volgt dus niet “blind”, maar optimaliseert binnen het kader dat jij hem meegeeft —
en dat kader is bij Zonneplan (uurtarieven) fundamenteel anders dan bij Tibber (kwartieren).

👉 De conclusie: het is niet de AI die afwijkend handelt, maar de tariefgrenzen en moduskeuze die het gedrag bepalen — waarmee jij misschien een beter passend patroon kunt vinden bij de Zonneplan-uurtarieven.

📊 Mijn screendump sluit aan op de Max Profit-modus en laat precies zien hoe de AI de juiste 15-minuten aan- en verkooppunten kiest — exact wat ik zocht.

Even finetunen dus, niet frustreren 😉 — of heb je dit al geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jxv--fXp_ZvrWzE3V8I7tykXhl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfjJcWOCHQFbVxuZxnUpg9i7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
Ik snap heel goed dat de techniek hier doet wat het zou moeten doen. Alleen is het niet te doen om max profit te draaien als je energie leverancier geen kwartierprijzen hanteert. De prijsverschillen van kwartier op kwartier zijn soms meer dan 10ct, en meestal zijn die extreme gevallen binnen de duurdere uren bij ZP (en andere die nog op uurprijzen werken).

Wat ik al eerder aangaf, ik ben niet getrouwd met ZP. En ik heb ook net perse een voorkeur voor kwartier of uurprijzen, de grootste stroomverbruikers hier in huis zijn slim en dus goed te plannen. Dus ik wacht nog even af of Sigenergy een feature toevoegd om met uurprijzen te werken, of dat ZP de mogelijkheid geeft om kwartierprijzen te gebruiken. Als dat niet komt dan stap ik wel over naar Tibber en is het op die manier opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvzCxZvVVdMTNuFwKY1i7CYwr9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2j8xdYDgCvdYGZHfvUzNCIMn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So9DtbWcjWnaVj-lVIQOYxovSOc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hZ9SUplTCbUuNQedAsHk7Prc.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij is ie hier goed op weg 🤠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
RobvanHamersvel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:01:
Ik snap heel goed dat de techniek hier doet wat het zou moeten doen. Alleen is het niet te doen om max profit te draaien als je energie leverancier geen kwartierprijzen hanteert. De prijsverschillen van kwartier op kwartier zijn soms meer dan 10ct, en meestal zijn die extreme gevallen binnen de duurdere uren bij ZP (en andere die nog op uurprijzen werken).

Wat ik al eerder aangaf, ik ben niet getrouwd met ZP. En ik heb ook net perse een voorkeur voor kwartier of uurprijzen, de grootste stroomverbruikers hier in huis zijn slim en dus goed te plannen. Dus ik wacht nog even af of Sigenergy een feature toevoegd om met uurprijzen te werken, of dat ZP de mogelijkheid geeft om kwartierprijzen te gebruiken. Als dat niet komt dan stap ik wel over naar Tibber en is het op die manier opgelost.
👍 Helder verwoord, Rob — volledig mee eens dat het verschil tussen kwartier- en uurprijzen de crux is.
Zodra Sigenergy een optie toevoegt om met uurtarieven te rekenen (of ZP met kwartiertarieven), vallen deze verschillen vanzelf weg. Tot die tijd is het inderdaad even kiezen welke kant je op wilt finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Dat zit toch echt iets genuanceerder in elkaar. Er zijn extra manieren gekomen om te handelen, de oude manieren blijven bestaan.

Er is geen enkele verplichting om over te stappen naar 15min. Voor consumenten niet en ook niet voor providers. Het zijn en blijven keuzes nu en in toekomst.

Er zijn 2 dingen fout gegaan, 1 TenneT en EEX hebben de zelf de standaard 15min gemaakt ipv als nieuwe optie. Dat was naar mijn inziens de grootste fout.

Sigen had dit kunnen aanzien komen en de API kunnen aanpassen zodat 1 uur de basis blijft tenzij er zelf wordt gekozen voor 15min. Helaas was hier waarschijnlijk geen prio voor gezien de klachten en wensen rondom het laden van de autos.

Maar ja, ik ben het met je eens dat er veel geslapen is aan alle kanten. Had prima voorkomen kunnen worden 😑.
Wat is je bron voor dit verhaal? Mijn bron is bijvoorbeeld: https://doe-duurzaam.nl/a...uur-naar-kwartierprijzen/

Nergens is er sprake van uurprijzen op de spot markets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Mooie screens Rokar 😄 — de rest blijft raden wat er onder de motorkap schuilgaat... geheim van de smid zeker? 🔧⚡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
duoruvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

Wat hier speelt is het verschil tussen AI-sturing, de gekozen Sigen-modus, en de tariefstructuur van je leverancier.
Buy = 1,21×DA + 10,0 / Sell = 1,21×DA + 10,0.
Door die marge iets te verhogen of verlagen zie ik bij benadering exact jouw laadmomenten terug.
De AI volgt dus niet “blind”, maar optimaliseert binnen het kader dat jij hem meegeeft —
en dat kader is bij Zonneplan (uurtarieven) fundamenteel anders dan bij Tibber (kwartieren).

👉 De conclusie: het is niet de AI die afwijkend handelt, maar de tariefgrenzen en moduskeuze die het gedrag bepalen — waarmee jij misschien een beter passend patroon kunt vinden bij de Zonneplan-uurtarieven.

📊 Mijn screendump sluit aan op de Max Profit-modus en laat precies zien hoe de AI de juiste 15-minuten aan- en verkooppunten kiest — exact wat ik zocht.

[Afbeelding]
Maar met de gelijke tarieven voor im- en export hou je geen rekening met de omzettingsverliezen van een procent of 20?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
daemonix schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:23:
[...]

Maar met de gelijke tarieven voor im- en export hou je geen rekening met de omzettingsverliezen van een procent of 20?
Nee klopt, dit is vooral een test om te zien hoe de AI reageert op elke 15-minutenprikkel — omzettingsverliezen etc. laat ik nu bewust even buiten beschouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:06
duoruvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

Mooie screens Rokar 😄 — de rest blijft raden wat er onder de motorkap schuilgaat... geheim van de smid zeker? 🔧⚡
O nee hoor, ik heb hier sinds half augustus een 10kw omvormer met 2_10kwh (9.04)batterijen staan in het begin nog al wat problemen mee gehad, maar met hulp van iemand uit dit forum is het allemaal op gelost en werkt het goed.
Maar ben nog van alles aan het uitproberen en uitvinden wat ie allemaal kan, en ook dan krijg ik nog wel eens hulp van iemand hier van het forum. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
daemonix schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:13:
[...]

Wat is je bron voor dit verhaal? Mijn bron is bijvoorbeeld: https://doe-duurzaam.nl/a...uur-naar-kwartierprijzen/

Nergens is er sprake van uurprijzen op de spot markets.
https://www.epexspot.com/...-products-market-coupling
The market clearing price will switch to a 15-minute resolution, available in the trading system and in the market data files, provided with a two-decimal precision.

A 60-minute price index will be published by EPEX SPOT as a strict arithmetic average of the corresponding 15-minute clearing prices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De clearing is 15 minuten. Daar wordt mee afgerekend naar de afnemers, daarom heet het clearing.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 14-10-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
daemonix schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:17:
[...]

De clearing is 15 minuten. Daar wordt mee afgerekend naar de afnemers, daarom heet het clearing.
De markt is idd naar 15min clearing gegaan, maar bid blijft 15/30/60 en mij gaat het puur erom dat de 60min prijs er nog wel is, ook al is het een "gemiddelde" komt dit op exact hetzelfde uit wat altijd al 1 uur al was.

Het is gewoon jammer dat we niet standaard op 1 uur zijn gebleven terwijl die optie naar de klanten toe er wel is en was. Ook qua api zal ongetwijfeld het gemiddelde uurtarief op te halen zijn, ander zou het niet publish moeten zijn imo.

Dus mijn opmerking slaat meer erop dat de klant de keuze ontnomen is, dat zijn wij. Wij hebben niets met clearing te maken namelijk, dat is voor de energie provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Rokar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

O nee hoor, ik heb hier sinds half augustus een 10kw omvormer met 2_10kwh (9.04)batterijen staan in het begin nog al wat problemen mee gehad, maar met hulp van iemand uit dit forum is het allemaal op gelost en werkt het goed.
Maar ben nog van alles aan het uitproberen en uitvinden wat ie allemaal kan, en ook dan krijg ik nog wel eens hulp van iemand hier van het forum. 8)
Mooi om te horen Rokar 👌 — dan heb je die opstartproblemen mooi opgelost en ben je duidelijk goed op weg met hulp van het forum.
Knappe setup ook, 2×10 kWh is niet niks! 🔋
Blijf vooral lekker experimenteren; de beste inzichten komen vaak juist uit het oplossen van uitdagingen.

En we zijn natuurlijk allemaal een beetje nieuwsgierig wat er precies onder jouw motorkap draait… 😉⚡ (AI-modus, strategie, tarieven?)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• osluis
Weer een beetje verder weten te komen met de koeling. De laatste revisie van de temperatuurregeling hangt aan de muur. De batterij is voorzien van een externe sensor die met warmte geleidende tape op de koelvinnen is geplakt. Hierbij heb ik deze express op een plek geplakt waar geen airflow is zodat ik zeker weten de temperatuur van het koellichaam aflees ipv dat de sensor door de lucht gekoeld wordt.

De actieve koeling van de voeding springt tegelijk aan met de koeling van de batterij. Dat klein beetje verbruik van de temperatuursensor mag hij passief afhandelen.

Nu begint de taak van het printen en bouwen van de 4 individuele koelmodules voor de batterij. De proefopstelling heeft best een tijdje netjes gedraaid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds_8Cgypd340RzCHLyFRAH-76gE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3sdF0qaMxBlEYX2jV0EMErH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zctAvHBU_a8rebiaRv5SOsWyktE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUeeE1NZEuLWh0PdI3MyZN24.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 15-10-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
duoruvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

Buy = 1,21×DA + 14,76 / Sell = 1,21×DA + 10,0.

[Afbeelding]
EDIT op mijn post 😉
Mijn actuele test draait op Buy = 1,21×DA + 14,76 en Sell = 1,21×DA + 10,0, niet 10–10 zoals eerder genoemd.
De AI pakt daarmee de kwartiermomenten precies zoals ik wil — dus goed dat even recht te zetten ⚡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

osluis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:20:
Weer een beetje verder weten te komen met de koeling. De laatste revisie van de temperatuurregeling hangt aan de muur. De batterij is voorzien van een externe sensor die met warmte geleidende tape op de koelvinnen is geplakt. Hierbij heb ik deze express op een plek geplakt waar geen airflow is zodat ik zeker weten de temperatuur van het koellichaam aflees ipv dat de sensor door de lucht gekoeld wordt.

De actieve koeling van de voeding springt tegelijk aan met de koeling van de batterij. Dat klein beetje verbruik van de temperatuursensor mag hij passief afhandelen.

Nu begint de taak van het printen en bouwen van de 4 individuele koelmodules voor de batterij. De proefopstelling heeft best een tijdje netjes gedraaid. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er allemaal heel gelikt uit mijn complimenten.
Ik heb een vraag je bent ook bezig op de onbalansmarkt van Frank.
1) Doe je dat met heel je accu capaciteit?
2) Hoe werkt dat nu met de kwartierprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Mipatje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:30:
[...]

Dat ziet er allemaal heel gelikt uit mijn complimenten.
Ik heb een vraag je bent ook bezig op de onbalansmarkt van Frank.
1) Doe je dat met heel je accu capaciteit?
2) Hoe werkt dat nu met de kwartierprijzen?
Dankjewel voor het compliment :) ik zal mijn best doen om de rest van het trajec tnet zo gelikt te maken.

Ik zit inderdaad bij Frank, maar momenteel niet op de onbalansmarkt. Ik ben over gezet naar "andere markten" welke dat zijn communiceer Frank helaas niet, maar het lijtk meer te focussen op netcongestie. Daar loopt een heel topic over met voor- en tegenstanders van hoe Frank tewerk gaat. Daar zal ik dit topic beter niet mee vervuilen.

Bij Frank heb je met uitzondering van ZelfConsumptie+ mode, geen mogelijkheid om je eigen accu te benutten. Die wordt dan 100% ingezet voor de handel. Eventuele eigen consumptie of PV opwek is bijvangst. De limieten die je voor je SOC instelt worden daarbij gerespecteerd als je deze conservatiever instelt dan wat Frank doet. Frank hanteer momenteel bij mij een bovengrens van 95% en een odnergrens van 15%.

Kwartierprijzen maak ik momenteel geen gebruik van. Ik kan er voor de afname wel voor kiezen, maar in de handel niet. Ik heb communicatie gezien waarin Frank aangeeft dat kwartierprijzen voor de handel nog niet goed genoeg werkt, dus dat ze dat nog niet uit willen rollen naar de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
📊 Herberekening post-saldering (2027-scenario)

Voor de testweek 3, post saldering van @Djaro zijn de oorspronkelijke verbruiken en opbrengsten nog volgens de huidige standaarden berekend (dus mét energiebelasting en btw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZYm8ARuh8rU6Jaz9IWKco8EApA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6YwVrlWvIfHMMUsyThJHPqSH.png?f=user_large

Kern: ook bij een redelijker vergoeding van 60 % blijven beide strategieën verlieslatend zonder saldering — het verlies wordt iets minder, maar verdwijnt niet.

[ Voor 98% gewijzigd door duoruvis op 15-10-2025 19:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duoruvis
📜 Stand van zaken – regels vanaf 2027 (Nederland)

De huidige salderingsregeling stopt per 1 januari 2027.
Vanaf dan krijg je voor teruggeleverde stroom een vergoeding van je leverancier, in plaats van saldering.

Wat vaststaat:

De terugleververgoeding moet minimaal 50 % van het kale leveringstarief zijn (dus excl. energiebelasting en btw).

Sommige leveranciers of landen hanteren hogere vergoedingen (bijv. 60 %), maar dat is vrijwillig, geen verplichting.

Leveranciers mogen terugleverkosten rekenen, mits redelijk en transparant (toezicht door ACM).

Wat nog onzeker is:

De werkelijke vergoeding kan door die terugleverkosten veel lager uitvallen.

Over de btw-toepassing en KOR-regeling bestaan nog onduidelijkheden.

De wet wordt na invoering geëvalueerd; de ACM bepaalt of tarieven “redelijk” zijn.

💡 Kort samengevat:
De 50–60 % in de tabel is dus geen dynamische marktprijs, maar het wettelijke minimum ten opzichte van de kale leveringsprijs zónder belasting.
Hoe hoog leveranciers het werkelijk zetten, zal per aanbieder verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
🗳️ Even lucht tussen de grafieken

Beste Tweakers,

Over twee weken mogen we weer naar de stembus.
Staat jullie focus dit keer op x, y of z — of toch meer op a, b of c?

Zelf twijfel ik nog:
stem ik voor het net,
tegen de netbeheerder,
of gewoon op de batterij? 🔋😉

Ik hoop in elk geval dat mijn stem straks niet wordt afgetopt, teruggeleverd tegen 50 %, of pas na kwartierverwerking meetelt.

En mocht er ooit een partij komen met het programma:
100 % salderen, 0 € terugleverkosten en realtime open API’s voor iedereen — dan krijgt die van mij de volle kWh aan vertrouwen. ⚡😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro01
Stroomprijzen bij Frank Energie zijn per kwartier in te stellen. Je keuze gaat in op 1 november 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
duoruvis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:24:
📜 Stand van zaken – regels vanaf 2027 (Nederland)

De huidige salderingsregeling stopt per 1 januari 2027.
Vanaf dan krijg je voor teruggeleverde stroom een vergoeding van je leverancier, in plaats van saldering.

Wat vaststaat:

De terugleververgoeding moet minimaal 50 % van het kale leveringstarief zijn (dus excl. energiebelasting en btw).

Sommige leveranciers of landen hanteren hogere vergoedingen (bijv. 60 %), maar dat is vrijwillig, geen verplichting.

Leveranciers mogen terugleverkosten rekenen, mits redelijk en transparant (toezicht door ACM).

Wat nog onzeker is:

De werkelijke vergoeding kan door die terugleverkosten veel lager uitvallen.

Over de btw-toepassing en KOR-regeling bestaan nog onduidelijkheden.

De wet wordt na invoering geëvalueerd; de ACM bepaalt of tarieven “redelijk” zijn.

💡 Kort samengevat:
De 50–60 % in de tabel is dus geen dynamische marktprijs, maar het wettelijke minimum ten opzichte van de kale leveringsprijs zónder belasting.
Hoe hoog leveranciers het werkelijk zetten, zal per aanbieder verschillen.
Volgens mij is het iets rooskleuriger:

We krijgen de dynamische stroomprijs terug die op dat moment geld plus een terugleververgoeding van 6-7 cent, anders had ik nooit een 2e batterij aangeschaft.
Het betreft de terugleververgoeding waar ze minimaal 50% op moeten gaan geven op basis van de leveringskosten, niet de kWh prijs, anders zou het wel heel somber zijn hoor.

even opgezocht bij Zonneplan en gevonden:
De huidige salderingsregeling, waarbij je opgewekte stroom een-op-een wordt weggestreept tegen je verbruik, verdwijnt inderdaad. Maar wees gerust: je blijft gewoon een vergoeding ontvangen voor de stroom die je teruglevert aan het net; namelijk de kale stroomprijs.

Je ontvangt nog steeds een terugleververgoeding
Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding. Uit onze berekening komt een geschatte vergoeding van 6,8 cent per kWh.

bron:
https://www.zonneplan.nl/zonnepanelen/salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Djaro schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

We krijgen de dynamische stroomprijs terug die op dat moment geld plus een terugleververgoeding van 6-7 cent, anders had ik nooit een 2e batterij aangeschaft.
Het betreft de terugleververgoeding waar ze minimaal 50% op moeten gaan geven op basis van de leveringskosten, niet de kWh prijs, anders zou het wel heel somber zijn hoor.

De huidige salderingsregeling, waarbij je opgewekte stroom een-op-een wordt weggestreept tegen je verbruik, verdwijnt inderdaad. Maar wees gerust: je blijft gewoon een vergoeding ontvangen voor de stroom die je teruglevert aan het net; namelijk de kale stroomprijs.

Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding. Uit onze berekening komt een geschatte vergoeding van 6,8 cent per kWh.

bron:
Ik denk alleen kale stroomprijs. Niet nog een vergoeding er bovenop. Die geschatte vergoeding is de kale stroomprijs vermoed ik.
Maar met batterij is de kale stroomprijs veel hoger dan die geschatte 6,8cent!

[ Voor 3% gewijzigd door kliffen op 16-10-2025 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

[...]

bron:
Ik denk niet dat je de dynamische prijs van het moment en daar bovenop nog 6-7 cent krijgt bij ZP.
Volgens mij is het bij een dynamisch contract de geldende (kwartier) uurprijs + 2 cent en 10 bonus als het zonnenuren zijn. De 6-7 cent is voor mensen met een vast of variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
[...]

bron:
Goed punt, @Djaro — dat nuanceert het beeld meteen. 👍
Die 6–7 ct maakt inderdaad een flink verschil t.o.v. de “kale marktprijs”-angst die soms rondgaat. Logisch dus dat de meeste rekenvoorbeelden zonder die vergoeding te somber uitvallen.
Laten we hem concreet maken met de getallen waar Djaro op doelt — de dynamische marktprijs (EPEX) plus een terugleververgoeding van ± € 0,068/kWh.
Dat laat zich mooi illustreren in drie scenario’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RRw1o3W2QcVBwe50sVDfrHLYSk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/e9Q8uDKxu3KqdQMKNTAdnNao.png?f=user_large

💡 Kernboodschap
Zodra je die 6–7 ct meerekent, kantelt het beeld direct. Teruglevering is dan niet meer “dumpprijs”, maar gewoon een redelijke vergoeding — en dat maakt een tweede batterij, zoals bij Djaro, inderdaad een stuk logischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
@duoruvis @kliffen @Mipatje

Ik heb nog flink zitten googlen, maar het is misschien nog te vroeg voor een definitieve uitspraak:
die 6-7 cent lijkt inderdaad op vast contract te wijzen, dus die vervalt :-(

Zover ik nu kan zien wordt het voor dynamisch contract bij zonneplan het volgende in 2027:
De kale kwh prijs (met onze batterijen altijd nog leuk op sommige momenten.)
Die kale kwh prijs is excl btw, dus die btw krijg je ook terug, wat vervalt is de energiebelasting van circa 12-13 cent.
De 2c inkoopkosten krijg je ook terug bij zonneplan (vooralsnog).
Er is een 10% zonnebonus als je teruglevert tijdens zonuren.
De formule voor terugleveren bij zonneplan zou dan in 2027 dit worden vooralsnog:
1.21*prijs+2
of
1.31*prijs+2 (incl zonnebonus)

Kortom een verschil van alleen de energiebelasting, daar valt mee te werken.

Als iemand verbeteringen of betere google skills heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Djaro schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:49:
@duoruvis @kliffen @Mipatje

Ik heb nog flink zitten googlen, maar het is misschien nog te vroeg voor een definitieve uitspraak:
die 6-7 cent lijkt inderdaad op vast contract te wijzen, dus die vervalt :-(

Zover ik nu kan zien wordt het voor dynamisch contract bij zonneplan het volgende in 2027:
De kale kwh prijs (met onze batterijen altijd nog leuk op sommige momenten.)
Die kale kwh prijs is excl btw, dus die btw krijg je ook terug, wat vervalt is de energiebelasting van circa 12-13 cent.
De 2c inkoopkosten krijg je ook terug bij zonneplan (vooralsnog).
Er is een 10% zonnebonus als je teruglevert tijdens zonuren.
De formule voor terugleveren bij zonneplan zou dan in 2027 dit worden vooralsnog:
1.21*prijs+2
of
1.31*prijs+2 (incl zonnebonus)

Kortom een verschil van alleen de energiebelasting, daar valt mee te werken.

Als iemand verbeteringen of betere google skills heeft hoor ik het graag.
Je krijgt geen BTW terug er wordt geen BTW geheven m.a.w. je hoeft geen BTW af te dragen. Verder krijg je een terugleververgoeding boven de epex prijs. De bonus geldt alleen bij een prijs die boven 0 is en die krijg je over de som van epex en de 2 cent teruglever vergoeding. dus bij een epex van 10 cent krijg je bonus van 10% over12 cent= 1,2 maakt 13,2 cent
de formule moet naar mijn mening zijn
1,1 (prijs Epex +2cent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Mipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:02:
[...]

Je krijgt geen BTW terug er wordt geen BTW geheven m.a.w. je hoeft geen BTW af te dragen. Verder krijg je een terugleververgoeding boven de epex prijs. De bonus geldt alleen bij een prijs die boven 0 is en die krijg je over de som van epex en de 2 cent teruglever vergoeding. dus bij een epex van 10 cent krijg je bonus van 10% over12 cent= 1,2 maakt 13,2 cent
de formule moet naar mijn mening zijn
1,1 (prijs Epex +2cent)
De politiek is er nog druk mee bezig, althans dat zou moeten, maar ze doen niet zoveel😉
In ieder geval is die btw nog lang niet zeker.
Het wordt een erg ingewikkelde wetgeving als je als ondernemer wordt aangezien vanwege de koop en verkoop van energie en dat er dan bij de aankoop wel btw moet worden betaald, maar bij de verkoop niet. Zelfde product met andere btw regel!?
De energiebelasting is wat anders, dat is makkelijker, want die mag alleen de overheid in rekening brengen.
Wat ik wil zeggen is dat als de ene ondernemer (bv Zonneplan) btw in rekening moet brengen voor energie die het levert, dat het dan qua wetgeving ingewikkeld is dat een andere ondernemer (wij) dat dan niet moeten doen.

We zullen zien. Iemand interesse in een weddenschapje? Ik zeg gewoon btw over de afgenomen en teruggeleverde stroom straks.

[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 16-10-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

kliffen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

De politiek is er nog druk mee bezig, althans dat zou moeten, maar ze doen niet zoveel😉
In ieder geval is die btw nog lang niet zeker.
Het wordt een erg ingewikkelde wetgeving als je als ondernemer wordt aangezien vanwege de koop en verkoop van energie en dat er dan bij de aankoop wel btw moet worden betaald, maar bij de verkoop niet. Zelfde product met andere btw regel!?
De energiebelasting is wat anders, dat is makkelijker, want die mag alleen de overheid in rekening brengen.
Wat ik wil zeggen is dat als de ene ondernemer (bv Zonneplan) btw in rekening moet brengen voor energie die het levert, dat het dan qua wetgeving ingewikkeld is dat een andere ondernemer (wij) dat dan niet moeten doen.

We zullen zien. Iemand interesse in een weddenschapje? Ik zeg gewoon btw over de afgenomen en teruggeleverde stroom straks.
Daarom zitten we in de KOR regeling. Teminste als je als kleinverbruiker wordt aangezien. Als je groot wilt terugleveren moet dat in overleg met de netbeheerder.

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste