vivace schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:09:
Hallo,
Misschien een moeilijkere vraag ivm een SigenStor systeem.
Ik heb nu een oudere PV installatie met een omvormver van 3000Wp en overweeg de aankoop van een Sigen thuisbatterij.
Wegens de regelgeving in België kan ik niet alles doen
- ik heb tot juni 2031 nog recht op Belgische groenestroomcertificaten op voorwaarde dat ik de oude installatie niet verzwaar = er moet altijd een kWh teller blijven achter een deel van de installatie met omvormer van max 3000W.
- max 5kW onbalans tussen verschillende fasen / max 5kW op 1 fase
- max 10kW op 3 fase gecombineerd
Optie 1: AC koppeling van nieuwe thuisbatterij + beperking van de SigenStor tot 1-fase/2kW
= niet interessant omdat je dan bijna niets met de batterij kan doen. Zelfs het opladen van een hybride auto aan 2400W vereist het kopen van energie van het net
Optie 2: omschakelen naar 3-fasen + 1-fase Sigen batterij op een andere fase dan de huidige PV installatie hangen.
Hier verwacht ik moeilijkheden van de netbeheerder omdat je dan op fase 1: 3kW injectie kan krijgen + bij voorbeeld 5kW afname op fase2 = 8kW onbalans
Optie 3: DC koppeling via hybride omvormer van Sigen + beperking tot 3kW in Sigen programmeren
= iets beter, maar niet substantieel
extra nadeel = ik kan nooit PV panelen bijplaatsen (tenzij heel beperkt 2kWp via afzonderlijke omvormer)
Optie 4: AC koppeling van nieuwe thuisbatterij + beperking van de SigenStor tot 3-fase/2kW per fase
= voldoet aan max 10kW over de 3 fasen gecombineerd
evt aan te vullen met 4000Wp aan extra panelen
Vraag: is optie 4 in de praktijk mogelijk?
Kan je in het Sigen-instellingen een beperking van max 2000W per fase output aanmaken of bij voorbeeld max 8A per fase (= iets striktere beperking van max5.5kW 3-fasig).
Dit zou dan toelaten om vanuit de batterij een EV te laden aan 4.2kW (6A) / 5.5kW (8A) wat volgens mij in de meeste gevallen meer dan voldoende is om savonds/snachts te laden.
Ik kan ook een 3f 8A automaat voor de netaansluiting van de batterij schakelen, dan ben ik altijd in orde richting de netbeheerder/technische keuring, maar ik zou niet graag hebben dat deze dan af gaat springen.
Bedankt voor jullie input.