Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:43
kliffen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

De politiek is er nog druk mee bezig, althans dat zou moeten, maar ze doen niet zoveel😉
In ieder geval is die btw nog lang niet zeker.
Het wordt een erg ingewikkelde wetgeving als je als ondernemer wordt aangezien vanwege de koop en verkoop van energie en dat er dan bij de aankoop wel btw moet worden betaald, maar bij de verkoop niet. Zelfde product met andere btw regel!?
De energiebelasting is wat anders, dat is makkelijker, want die mag alleen de overheid in rekening brengen.
Wat ik wil zeggen is dat als de ene ondernemer (bv Zonneplan) btw in rekening moet brengen voor energie die het levert, dat het dan qua wetgeving ingewikkeld is dat een andere ondernemer (wij) dat dan niet moeten doen.

We zullen zien. Iemand interesse in een weddenschapje? Ik zeg gewoon btw over de afgenomen en teruggeleverde stroom straks.
Zo zie ik het ook, goed omschreven, ze kunnen niet opeens de BTW laten vervallen en excl btw in binnenland gaan leveren aan wie dan ook , heeft niets met KOR te maken.
Product is btw plichtig, daar durf ik ook wel op te wedden.

Of ze moeten 0% gaan heffen, maar dan geld het ook voor inkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:56
Djaro schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Zo zie ik het ook, goed omschreven, ze kunnen niet opeens de BTW laten vervallen en excl btw in binnenland gaan leveren aan wie dan ook , heeft niets met KOR te maken.
Product is btw plichtig, daar durf ik ook wel op te wedden.

Of ze moeten 0% gaan heffen, maar dan geld het ook voor inkoop.
Leveranciers hebben niets te kiezen over wel of geen BTW. De wetgever stelt de BTW tarieven vast.
Als houder van zonnepanelen en thuis batterij ben je BTW plichtig over electra dat je terugstuurt naar het net. Daar hoor je gewoon een btw kortingsfactuur voor te krijgen. Juist daarom moest je voorheen BTW aangifte doen en was de KOR een optie als je weinig af moest dragen.

Frank Energie doet dat momenteel ook netjes en vermeldt op de kortingsfactuur die je ontvangt voor bijvoorbeeld simme handel wat het BTW bedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:44

Mipatje

Petrolhead

dat klopt, Via aggregator (FE) met btw-afhandeling.Platform factureert/verrekent inclusief btw en betaalt jou netto uit. BTW meestal door aggregator geregeld → jij hoeft niets te doen zolang het particulier gebruik betreft.
Bij teruglevering van (zonne)stroom heeft de wetgever al bepaald dat per 1-1-2027 .bij teruglevering geen energiebelasting en BTW verrekening plaatsvindt.
Ik durf te wedden dat de toekomstige regering hier voorlopig niks aan gaan veranderen. :'(

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Mipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:44:
Bij teruglevering van (zonne)stroom heeft de wetgever al bepaald dat per 1-1-2027 .bij teruglevering geen energiebelasting en BTW verrekening plaatsvindt.
Bron graag, ik kan hier niets over vinden, alleen dat de energiebelasting vervalt en de kale kwh prijs excl btw (die er dan dus bijkomt) uitbetaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

https://www.rijksoverheid...-thuis/salderingsregeling
Voor alle stroom die zonnepaneeleigenaren terugleveren, krijgen ze een vergoeding van de energieleverancier. Tot 2030 moet deze vergoeding minimaal 50% van het kale leveringstarief van stroom zijn. Dat is het stroomtarief zonder belastingen.
unquote
zonder belastingen BTW is ook een belasting. Een particulier kan geen BTW factureren. salderen was een bijzondere situatie waarbij we belasting tegen elkaar mochten wegstrepen dat is voorbij jammer maar waar.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Mipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:23:
https://www.rijksoverheid...-thuis/salderingsregeling
Voor alle stroom die zonnepaneeleigenaren terugleveren, krijgen ze een vergoeding van de energieleverancier. Tot 2030 moet deze vergoeding minimaal 50% van het kale leveringstarief van stroom zijn. Dat is het stroomtarief zonder belastingen.
unquote
zonder belastingen BTW is ook een belasting. Een particulier kan geen BTW factureren. salderen was een bijzondere situatie waarbij we belasting tegen elkaar mochten wegstrepen dat is voorbij jammer maar waar.
Dat artikel is niet gebaseerd op een dynamisch contract.
Zonneplan geeft gewoon aan de kale kwh prijs te hanteren plus de btw, want op dat product zit btw.

Over een jaar weten we vast meer :+

je kan wedden met kliffen ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Het heeft niks met dynamisch contract te maken. De wetgever zegt dat minimaal 50% van het kale tarief (epex) moet zijn. Bij dynamisch contract bij ZP krijg je 100% Epex plus 2 cent en eventueel 10% bonus..
dat voldoet dus aan de wet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:31
Mipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:44:
dat klopt, Via aggregator (FE) met btw-afhandeling.Platform factureert/verrekent inclusief btw en betaalt jou netto uit. BTW meestal door aggregator geregeld → jij hoeft niets te doen zolang het particulier gebruik betreft.
Ik durf te wedden dat de toekomstige regering hier voorlopig niks aan gaan veranderen. :'(
Er is inderdaad al gezegd dat bij teruglevering geen energiebelasting en BTW verrekening plaatsvindt. Dat gaat echter over de BTW over de energiebelasting en niet over de BTW over de teruggeleverde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
kliffen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Er is inderdaad al gezegd dat bij teruglevering geen energiebelasting en BTW verrekening plaatsvindt. Dat gaat echter over de BTW over de energiebelasting en niet over de BTW over de teruggeleverde stroom.
Bam, you are the man, 10 duimpjes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:29
Mipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:02:
[...]

Je krijgt geen BTW terug er wordt geen BTW geheven m.a.w. je hoeft geen BTW af te dragen. Verder krijg je een terugleververgoeding boven de epex prijs. De bonus geldt alleen bij een prijs die boven 0 is en die krijg je over de som van epex en de 2 cent teruglever vergoeding. dus bij een epex van 10 cent krijg je bonus van 10% over12 cent= 1,2 maakt 13,2 cent
de formule moet naar mijn mening zijn
1,1 (prijs Epex +2cent)
Die gaat het hem in theorie met de huidige informatie volgens mij ook worden.

Maar er kan nog wel wat veranderen.

Denk aan tijdslot tarieven qua load, dus tussen 7-9 en 16-19 duur tarief afname.

Terwijl je wel minder gaat betalen in de diepe nacht en in de middag.

Wij maken op dit moment alleen winst op de veranderingen binnen de EPEX, in toekomst komt daar voor ons de winst erbij voor het besparen van net kosten. Dat gaat waarschijnlijk over een extra verschil tussen 1-20c per kWh op dagelijkse basis.

Plat geslagen gaat dat erop neerkomen dat er veel meer momenten gaan komen waar je netto erg goedkoop tot gratis stroom kan binnenhalen.

Waar ik hier over praat is trouwens niet perse 2027 maar eerder 28/29.

Tijdsafhankelijk net tarief gaat voor ons omdat deze 9/10 hetzelfde is als de EPEX piek en daluren dus een goed resultaat leveren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste