Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 33 Laatste
Acties:

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:47
Enzoz89 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:04:
Goedemorgen allemaal,

Sinds 1,5 week ben ik de trotse eigenaar van een Sigenergy-accu (27 kWh) in combinatie met een 12 kW omvormer. Ik ben inmiddels ook overgestapt naar Tibber.

Na wat onderzoek heb ik de volgende instellingen ingevoerd:
• Inkoop: 1,21 × prijs + 12,2
• Verkoop: 1,18 × prijs + 6

De AI staat ingesteld op “maximaal winst” (maximum profit). Wat mij echter opvalt:

👉 Ondanks dat mijn accu ‘s nachts 100% SoC bereikt, koop ik toch stroom van het net, terwijl er energie beschikbaar is in de accu.
Dit voelt niet logisch: ik verwacht juist dat hij eerst uit de accu levert, en pas daarna inkoopt.

Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Moet ik iets anders instellen om te zorgen dat:
• ik zo veel mogelijk nul op de meter heb (eigen verbruik optimaal),
• en tegelijk nog steeds maximale winst haal?

Ik hoor graag hoe anderen dit hebben opgelost of ingesteld.

Alvast bedankt!
Als aanvulling op de antwoorden hierboven, kan het ook nog zijn dat je systeem de accu in slaapstand laat gaan (zeker 's nachts zou dat zomaar kunnen omdat er dan geen PV opwek is en meestal een laag verbruik).

Als je echt nul-op-de-meter wilt, dan strookt dan uiteraard niet niet max-profit of eigenlijk helemaal niet met "profit" aangezien dat betekent dat je dan zo weinig mogelijk wilt inkopen ongeacht de prijs en elk straaltje PV uiteindelijk als het even kan zelf wil gebruiken. Die modus heet bij Sigen Self-consumption. Er wordt dan niet gehandeld en alleen ingekocht als de accu leeg is en alleen verkocht wanneer de accu vol is.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:40

Mipatje

Petrolhead

Enzoz89 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:04:
Goedemorgen allemaal,

Sinds 1,5 week ben ik de trotse eigenaar van een Sigenergy-accu (27 kWh) in combinatie met een 12 kW omvormer. Ik ben inmiddels ook overgestapt naar Tibber.

Na wat onderzoek heb ik de volgende instellingen ingevoerd:
• Inkoop: 1,21 × prijs + 12,2
• Verkoop: 1,18 × prijs + 6

De AI staat ingesteld op “maximaal winst” (maximum profit). Wat mij echter opvalt:

👉 Ondanks dat mijn accu ‘s nachts 100% SoC bereikt, koop ik toch stroom van het net, terwijl er energie beschikbaar is in de accu.
Dit voelt niet logisch: ik verwacht juist dat hij eerst uit de accu levert, en pas daarna inkoopt.

Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Moet ik iets anders instellen om te zorgen dat:
• ik zo veel mogelijk nul op de meter heb (eigen verbruik optimaal),
• en tegelijk nog steeds maximale winst haal?

Ik hoor graag hoe anderen dit hebben opgelost of ingesteld.

Alvast bedankt!
Ik heb ook diverse zaken uitgeprobeerd mijn installateur gaf volgend advies: zie

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83610940
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F35A9ct9vl5CVe4y8VLrZ3x9-_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGIpbV06TAkqAdGs6IFhSEcH.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren had ik 12.4 kwh PV

Tot nu toe deze maand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AE9SXHHSRzIbvyWVQZOClgx1OWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqmJud3uwxgeokH9h6CslZA2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn WP alleen heeft 244Kwh gebruikt dit afgerekend aan het dan geldende dynamische tarief is voor €56,19.
Ik ben best tevreden met mijn instellingen

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• BossieE
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-11 20:30
Dag allemaal,

De afgelopen maanden ben ik me aan het voorbereiden om een Sigenergy Sigenstor aan te kopen. Heb dit hele forum gelezen en volg het met aandacht. Complimenten voor al jullie input en tips die voorbij vliegen.

Inmiddels meerdere installateurs over de vloer gehad en dit resulteert in de volgende setup:
  • SigEnergy SigenStor 18 kWh Thuisbatterij, 12 kW-Controller
  • Sigen Laadpaal EV-AC 11kW 4G T2-WH with 5 m cable
  • Sigen Gateway HomePro Three Phase (noodstroom functie - off-grid)
Ik twijfel nog over een paar zaken.
1) is het niet slim om een zwaardere controller te kiezen? In de huidige setup heeft dit geen meerwaarde in verband met de C rate / maar 18KWH batterij. Maar wellicht wel in de toekomst wel als we de accucapaciteit zouden uitbreiden naar 36KWH of zelfs 45KWH. De extra investering voor een 15kw controller is beperkt. Hoe zien jullie dit?

2) Ik twijfel erg over de AC of DC lader. Natuurlijk heeft DC meerwaarde, maar ook een forse meerprijs. Huidige Zappi vervangen voor een AC lader van Sigen vind ik wel handig. Alles in hetzelfde ecosysteem, waardoor je zaken optimaliseert. DC lader is leuk, maar PV panelen zitten niet rechtstreeks op controller en sneller laden hoef ik op dit moment ook niet. Enige reden om dit wel te doen is het feit dat je bent voorbereid op V2G en V2H. Maar gaat V2G of V2H op korte termijn zo'n vlucht nemen? Hoor wisselende berichten over het openstellen van deze functionaliteit vanuit autofabrikanten en leasemaatschappijen. Daar komt bij dat ik op dit moment niet de behoefte om te investeren in een nieuwe auto. Wat zouden jullie besluiten in deze? (Wel wil ik gaan kiezen voor een 22kW ipv 11kW lader.

Zou top zijn als jullie even willen meedenken.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Ik lees weinig mensen die enthousiast zijn over de AC lader van Sigen.
En met wat truukjes kun je de Zappi laten doen wat jij wilt (niet de batterij leegtrekken maar laden vanaf het net, even terugzoeken in dit topic).

Ik heb zelf ook een Zappi icm met de Sigen en dat werkt prima. Als ik zou upgraden zou ik de DC lader doen (maar mijn auto ondersteunt dit niet dus nog weinig zin, Kia Niro 2021).

Verder opteren we hier meestal voor het aanschaffen van idd een 15kW of beter nog een 17kW controller, zodat je je volledige 'aansluitings waarde' kan belasten. Zeker omdat het niet zoveel scheelt qua prijs.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:03
Hier 2x Easee laders gekoppeld aan Tibber. Beide doen load balancing door Easee zelf op 16a aansluiting zodat ik beide EV's tegelijk kan inprikken en kan volladen op moment Tibber Grid Rewards inschakelt of berekend wanneer dit het goedkoopste voor ik wil vertrekken.

Zodra ik mijn SigEnergy systeem krijg twijfel ik nog wat ik hiermee ga doen, vind het via Tibber eigenlijk wel prima werken plus hij schakelt ze puur in zodra ik Grid Rewards bij Tibber krijg. Hoe dit gaat werken samen met SigEnergy moet ik dan gaan ontdekken. We rijden niet extreem veel KM"s waardoor we de luxe hebben niet perse dagelijks hoeven te laden.

In de toekomst wil ik de DC lader 25KW gaan toevoegen maar voor nu wacht ik daar nog even mee.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43

backupdevice

No Risk , Full Push

BossieE schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:48:
Dag allemaal,

De afgelopen maanden ben ik me aan het voorbereiden om een Sigenergy Sigenstor aan te kopen. Heb dit hele forum gelezen en volg het met aandacht. Complimenten voor al jullie input en tips die voorbij vliegen.

Inmiddels meerdere installateurs over de vloer gehad en dit resulteert in de volgende setup:
1) is het niet slim om een zwaardere controller te kiezen? In de huidige setup heeft dit geen meerwaarde in verband met de C rate / maar 18KWH batterij. Maar wellicht wel in de toekomst wel als we de accucapaciteit zouden uitbreiden naar 36KWH of zelfs 45KWH. De extra investering voor een 15kw controller is beperkt. Hoe zien jullie dit?

2) Ik twijfel erg over de AC of DC lader. Natuurlijk heeft DC meerwaarde, maar ook een forse meerprijs. Huidige Zappi vervangen voor een AC lader van Sigen vind ik wel handig. Alles in hetzelfde ecosysteem, waardoor je zaken optimaliseert. DC lader is leuk, maar PV panelen zitten niet rechtstreeks op controller en sneller laden hoef ik op dit moment ook niet. Enige reden om dit wel te doen is het feit dat je bent voorbereid op V2G en V2H. Maar gaat V2G of V2H op korte termijn zo'n vlucht nemen? Hoor wisselende berichten over het openstellen van deze functionaliteit vanuit autofabrikanten en leasemaatschappijen. Daar komt bij dat ik op dit moment niet de behoefte om te investeren in een nieuwe auto. Wat zouden jullie besluiten in deze? (Wel wil ik gaan kiezen voor een 22kW ipv 11kW lader.

Ik zou toch voor een 15kw controller gaan, mocht je later toch een extra pack willen installeren.

Wij hebben net akkoord gegeven voor een 15kw controller, 27kWh opslag en een homePro 3-fase. Zaten eerst te kijken naar 18kWh opslag, maar dat leek ons niet genoeg met noodstroom en de 80% beschikbaarheid totale opslag. Nu hebben wij meteen de extra accu erbij genomen en zijn nu ook meteen klaar.

Voor ons was het misschien iets makkelijker aangezien het om nieuwbouw gaat en dus ook de omvormer BTW vrij is, wat eigenlijk de gehele oplossing BTW vrij maakt

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:29
MvRtje schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:37:
[...]
Helaas moet ik 40m overbruggen daarom dat we voor een 4x 10mm2 YMvK-AS kabel gaan + 2x extra UTP (beschermd).
De Gateway zal dan in de garage kunnen waar ook de SolarEdge omvormer hangt en om de hoek buiten ook de Sigenstor komt te staan onder een overstek uit de wind, zon en regen. Ook komt hier een 3 fase stekker bij mocht ik in de toekomst een generator willen aansluiten.
Ik heb destijds alle documentatie doorgeploegd, en weet even niet waarin het stond maar zover ik me herinner moest de gateway binnen 10 meter van de meterkast aanwezig zijn, anders zou deze niet snel genoeg kunnen schakelen bij grid uitval.
Daardoor heb ik ook een plek moet kiezen die niet meteen mijn voorkeur had, maar was dat een beperkende factor voor mijn keuzes, dus ben er redelijk zeker van.
Iemand hier die het zeker weet?! Want wil geen paniek zaaien maar ook voorkomen dat je werk/geld verzet die niet 100% gaat werken.
Ik heb wel de oude gateway overigens dus mogelijk is dat het verschil.

• Djaro
BossieE schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:48:
Dag allemaal,

ok mijn meedenk poging:
Je wilt noodstroom , dus ik zou als je 3x25a hebt, kiezen voor een 17kw omvormer, precies zoals @timpel_800 zegt --> match je aansluiting naar de grid. Zodat je ook kan importeren en exporteren als de prijzen leuk zijn en niet beperkt bent hierin.
Ook je batterij uitbreiding heb je dan meer aan. (met 4 batterijen zit je aan de max van je 17kw omvormer)

Een 25kw DC lader is geweldig, een model 3 van 50% naar 80% in een uurtje is gewoon ideaal.
Voor lange rit even 40 minuten tanken van 80% naar bijna max en gaan maakt het allemaal makkelijker.

Een 12kw EVDC vind ik het niet waard en zou ik niet doen. (3000 vs een tesla universal wall charger van 535 die praktisch hetzelfde kan)
Welke had je in gedachten, want je zegt ook iets over een 22kw AC lader, maar dat kunnen de meeste autos niet aan en dan klopt de aanname van 3x25a ook al niet meer :*)

• BossieE
Djaro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

ok mijn meedenk poging:
Je wilt noodstroom , dus ik zou als je 3x25a hebt, kiezen voor een 17kw omvormer, precies zoals @timpel_800 zegt --> match je aansluiting naar de grid. Zodat je ook kan importeren en exporteren als de prijzen leuk zijn en niet beperkt bent hierin.
Ook je batterij uitbreiding heb je dan meer aan. (met 4 batterijen zit je aan de max van je 17kw omvormer)

Een 25kw DC lader is geweldig, een model 3 van 50% naar 80% in een uurtje is gewoon ideaal.
Voor lange rit even 40 minuten tanken van 80% naar bijna max en gaan maakt het allemaal makkelijker.

Een 12kw EVDC vind ik het niet waard en zou ik niet doen. (3000 vs een tesla universal wall charger van 535 die praktisch hetzelfde kan)
Welke had je in gedachten, want je zegt ook iets over een 22kw AC lader, maar dat kunnen de meeste autos niet aan en dan klopt de aanname van 3x25a ook al niet meer :*)
Dank voor het meedenken.
3 x 25a is juiste aanname. Had 11kW of 22kW AC lader in gedachte. 22kw leek mij ideaal, met oog op toekomst. Nu kan Audi E-tron 22kw nog niet aan. Maar nieuwe auto's zullen dit wellicht wel kunnen. Door netlevering en levering uit batterij te combineren lijkt mij 22kw dan prima haalbaar. Of maak ik een denkfout?

25kW DC vind ik echt te kostbaar, dus gaan we niet doen.

Op basis van deze en andere reacties in ieder geval de keuze gemaakt om offerte aan te passen naar 27Kwh met 15 KW omvormer.

[ Voor 10% gewijzigd door BossieE op 23-10-2025 21:11 ]

• bekkerm
  • Laatst online: 08-12 19:03
HenkS schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Ik ben home assistant fan allereerst :)

Maar waarom in home assistant als je dit ook via de sigen app kunt doen? Meer om het op 1 centrale plek te hebben? Even benieuwd naar. En kun je dan dmv jouw oplossing ook aangeven hoe lang hij moet laden/ontladen?
Nou meer omdat ik in Sigen app volgens mij niet kan aangeven (met max profit) dat ik om x uur die dag 2 uur wil laden (bij mijn weten alleen op het moment dat je wil starten). Nu zou ik 's ochtends voordat ik andere dingen ga doen, de boel in kunnen stellen en er niet meer naar omkijken. Ik heb wel gezien dat als na 2 uur de remote ems weer uitgezet wordt (2e automation), Sigen default terug hopt naar self consumption. Verder nog niet uitgevogeld.

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-12 21:21
Ik zou denken aan een kleiner batterij systeem met de DC lader zodat je geen extra grote batterijen hoeft aan te schaffen, maar de auto als grote batterij kan gebruiken. 9/10 kw batterij zou dan al voldoende kunnen zijn.

Meeste autos kunnen (straks) bidirectioneel laden/ontladen met die 25 kw lader. Mijn ev6 (air) kan "standaard" niet V2X doen maar wel via een speciale adapter 220V leveren. Door de DC lader kan mijn auto echter nu al wel bidirectioneel gebruikt worden door de SigenStore. Is er toch opeens 58 kWh "gratis" bijgekomen. Ik wacht alleen nog even tot die DC lader in prijs gedaald is. ;)

"May The Force be with me"

• sand0r21
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-12 14:05
Is het iemand al gelukt om een externe omvormer draadloos via Modbus te koppelen aan een Sigenstor?

Ik heb zonnepanelen op mijn schuur geplaatst; die ligt ongeveer 80 meter van de Sigenstor vandaan. Een nieuwe sleuf trekken zie ik niet zitten — heeft iemand een (bij voorkeur draadloze) oplossing?

Situatie:
• Meterkast → onderverdeelkast (schuur)
• In de onderverdeelkast: een SolarEdge omvormer en een Wallbox

Ik had gehoopt de SolarEdge rechtstreeks aan de Sigenstor te koppelen. Iemand ervaring of advies?

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:46
sand0r21 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 06:36:
Is het iemand al gelukt om een externe omvormer draadloos via Modbus te koppelen aan een Sigenstor?

Ik heb zonnepanelen op mijn schuur geplaatst; die ligt ongeveer 80 meter van de Sigenstor vandaan. Een nieuwe sleuf trekken zie ik niet zitten — heeft iemand een (bij voorkeur draadloze) oplossing?

Situatie:
• Meterkast → onderverdeelkast (schuur)
• In de onderverdeelkast: een SolarEdge omvormer en een Wallbox

Ik had gehoopt de SolarEdge rechtstreeks aan de Sigenstor te koppelen. Iemand ervaring of advies?
Goedemorgen, ik had hier ongeveer het zelfde en bij mij is het draadloos opgelost in de meterkast (onderverdeelkast) is een sensor geplaats en een WI-BR (SolaX Wireless Bridge ) en de ontvanger in de meterkast in huis,deze kunnen makelijk 100/150 meter overbruggen.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:33
Vraagje, ik mis sinds 10 oktober de Inverter PV strings data in HA.
Ik heb 3 PV strings, maar kan deze niet meer monitoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpWPOKe1nx8qbknglyIwVfbY0kI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDy6gGE1GLkCRwdYTZapBI8F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ng2Qc4TsmBHvjavO4FMXLgk-m0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFIu9PGc0kNsqj9uEiuEvyFN.png?f=fotoalbum_large

Iemand zelfde probleem? Of hoe kan ik dit oplossen?

[ Voor 24% gewijzigd door Bas Post op 24-10-2025 10:00 ]

BP on the move!!!

• MvRtje
Djaro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Ik heb destijds alle documentatie doorgeploegd, en weet even niet waarin het stond maar zover ik me herinner moest de gateway binnen 10 meter van de meterkast aanwezig zijn, anders zou deze niet snel genoeg kunnen schakelen bij grid uitval.
Daardoor heb ik ook een plek moet kiezen die niet meteen mijn voorkeur had, maar was dat een beperkende factor voor mijn keuzes, dus ben er redelijk zeker van.
Iemand hier die het zeker weet?! Want wil geen paniek zaaien maar ook voorkomen dat je werk/geld verzet die niet 100% gaat werken.
Ik heb wel de oude gateway overigens dus mogelijk is dat het verschil.
Zoals ik van mijn installateur begreep gaan ze van mijn meterkast in de garage de hoofdmeterkast maken en verbinden ze de meterkast binnen daaraan. Dit is een "truc" die ze vaker toepassen en ook officieel geaccepteerd/ondersteund wordt. Ik ga uit van de installateur, die hebben al ontzettend veel installaties weggezet namelijk.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• MvRtje
Darth_Fedor schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:04:
Ik zou denken aan een kleiner batterij systeem met de DC lader zodat je geen extra grote batterijen hoeft aan te schaffen, maar de auto als grote batterij kan gebruiken. 9/10 kw batterij zou dan al voldoende kunnen zijn.

Meeste autos kunnen (straks) bidirectioneel laden/ontladen met die 25 kw lader. Mijn ev6 (air) kan "standaard" niet V2X doen maar wel via een speciale adapter 220V leveren. Door de DC lader kan mijn auto echter nu al wel bidirectioneel gebruikt worden door de SigenStore. Is er toch opeens 58 kWh "gratis" bijgekomen. Ik wacht alleen nog even tot die DC lader in prijs gedaald is. ;)
Wat ik in paar post terug aangaf is deze afgelopen weken flink in prijs gedaald. Zit nu ergens rond de 1799 excl. BTW dacht ik (5m kabel). Was voorheen volgens mij 3500 ofzo?

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:06
Rokar schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Goedemorgen, ik had hier ongeveer het zelfde en bij mij is het draadloos opgelost in de meterkast (onderverdeelkast) is een sensor geplaats en een WI-BR (SolaX Wireless Bridge ) en de ontvanger in de meterkast in huis,deze kunnen makelijk 100/150 meter overbruggen.
Dank @Rokar, jouw uitleg over de draadloze koppeling met de SolaX Wireless Bridge is inmiddels toegevoegd aan de FAQ-intro onder:
📡 Draadloze Modbus-verbinding tussen SolarEdge-omvormer (schuur, ±80 m) en Sigenstor
Zo blijft jouw oplossing goed vindbaar voor anderen met vergelijkbare situaties. 👍

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
MvRtje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Ik ga uit van de installateur, die hebben al ontzettend veel installaties weggezet namelijk.
Welke installateur?
@duoruvis
Misschien ook handig om een lijstje met goed bevallende / technisch goede installateurs op te nemen in de TS?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• duoruvis
Puppetmaster schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Welke installateur?
@duoruvis
Misschien ook handig om een lijstje met goed bevallende / technisch goede installateurs op te nemen in de TS?
Goed idee @Puppetmaster. Als er een samengestelde post met positieve ervaringen en technisch goede installateurs komt, voeg ik daar graag een link van toe in de FAQ-intro.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
duoruvis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Goed idee @Puppetmaster. Als er een samengestelde post met positieve ervaringen en technisch goede installateurs komt, voeg ik daar graag een link van toe in de FAQ-intro.
codia.nl kan ik aanraden. Zeer kundig rondom elektra en het Sigen systeem.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:15
Bschnitz schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:48:
[...]
codia.nl kan ik aanraden. Zeer kundig rondom elektra en het Sigen systeem.
Goed om dat te horen, want op basis van hun website zou ik ze niet kiezen. Contact link doet niks, algemene voorwaarden en privacy beleid bevatten nog placeholders voor KvK nummer, bedrijfsadres, e.d. Dat geeft weinig vertrouwen.

• BossieE
MvRtje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Wat ik in paar post terug aangaf is deze afgelopen weken flink in prijs gedaald. Zit nu ergens rond de 1799 excl. BTW dacht ik (5m kabel). Was voorheen volgens mij 3500 ofzo?
DC 25kW nu ca 2800 excl BTW, 12kW zit op 1900 excl BTW.

• Bschnitz
  • Nu online
Chicken schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Goed om dat te horen, want op basis van hun website zou ik ze niet kiezen. Contact link doet niks, algemene voorwaarden en privacy beleid bevatten nog placeholders voor KvK nummer, bedrijfsadres, e.d. Dat geeft weinig vertrouwen.
Ze doen voornamelijk installaties voor andere bedrijven die Sigen verkopen. Geloof me deze partij staat bij Sigen als zeer kundig.

Kan je zelfs vertellen dat als Sigen er niet uit zou komen met jou eigen installateur of verkoper omdat ze lopen te prutsen, dan komen hun ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:54
BossieE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Linkje?

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• MvRtje
BossieE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Ik heb andere prijzen zoals ik al stuurde. 1799 voor de 25kW met 5 meter kabel.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Hoppenbrouwers was goed en kundig. Enige nadeel is dat zij niet hoger gaan dan een 12 kW omvormer bij 3x25 A, maar meer hebben we ook niet nodig. Voorzien van alle benodigde certificaten voor de verzekering.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-12 00:15

HenkS

Da_king alias HenkS

[...]

Wat mij wel opvalt: ik zit ook in een facebookgroep die gaat over sigen. En op Facebook zitten natuurlijk enorm veel niet technische mensen.
Dan wordt die accu bij mensen geplaatst, en technisch zal het allemaal wel kloppen. Maar qua settings is er niks echt goed gezet. Dus die mensen met 0,0 kennis, delen in die Facebook dan een screenshot van hun settings en daar klopt niks van....

De vraag is natuurlijk, is een installateur hier voor verantwoordelijk? Van de andere kant wil je als Sigen, dat je product goed werkt en dat is inherent aan de settings. Want wie moet het anders doen? Veel mensen snappen er echt niks van.

• duoruvis
Voorbeeld van samengestelde installateurs post waarvan de link tzt wordt opgenomen in de FAQ intro:

🛠️ Installateurs – positieve ervaringen uit de community:

@Daemonix
Hoppenbrouwers was goed en kundig. Enige nadeel is dat zij niet hoger gaan dan een 12 kW omvormer bij 3×25 A, maar meer hebben we ook niet nodig. Voorzien van alle benodigde certificaten voor de verzekering.
➤ Landelijk actief, vaak vakkundige plaatsing, maar beperkt tot 12 kW bij 3×25 A.

@Bschnitz
codia.nl kan ik aanraden. Zeer kundig rondom elektra en het Sigen-systeem.
➤ Sterk in maatwerk-elektra en bekend met de technische kant van het Sigenergy-platform.

📩 Aanvullingen of ervaringen? Graag posten, dan voeg ik ze toe aan de samengestelde post.

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

HenkS schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

Wat mij wel opvalt: ik zit ook in een facebookgroep die gaat over sigen. En op Facebook zitten natuurlijk enorm veel niet technische mensen.
Dan wordt die accu bij mensen geplaatst, en technisch zal het allemaal wel kloppen. Maar qua settings is er niks echt goed gezet. Dus die mensen met 0,0 kennis, delen in die Facebook dan een screenshot van hun settings en daar klopt niks van....

De vraag is natuurlijk, is een installateur hier voor verantwoordelijk? Van de andere kant wil je als Sigen, dat je product goed werkt en dat is inherent aan de settings. Want wie moet het anders doen? Veel mensen snappen er echt niks van.
Ja, je kunt natuurlijk via een groothandel alles kopen bijvoorbeeld bij Warmteservice maar wordt het dan goed en veilig geïnstalleerd. In Duitsland kun je via Ebay alles kopen en met een adres in Duitsland ook nog BTW vrij. Daar kennen ze die enorme bureaucratie niet zoals hier om de BTW terug te krijgen. Zie
https://www.ebay.de/itm/1...1K8BB3PVEK9DDEQ6XX35VMF71

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• duoruvis
HenkS schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

Helemaal herkenbaar, @HenkS. Een belangrijk aandachtspunt: een installateur zorgt dat de hardware correct geplaatst is, maar de optimale instellingen zijn vaak een ander verhaal.

De installateur is verantwoordelijk voor een correcte fysieke installatie en het basisfunctioneren van het systeem. De leverancier/AI levert veilige, redelijk optimale default-instellingen; het finetunen voor maximale opbrengst (marge, SOC-curves, AI-optimalisatie) ligt bij de gebruiker.

Bij Sigen draait het om een product dat “out-of-the-box” goed werkt. Het is logisch dat de fabrikant de standaardinstellingen veilig en efficiënt maakt – wie anders zou dit doen als de gebruiker geen specialist is?

Kortom, iedereen heeft een verantwoordelijkheid: installateur levert correct, fabrikant faciliteert optimaal, gebruiker finetunet.

• Djaro
MvRtje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

Zoals ik van mijn installateur begreep gaan ze van mijn meterkast in de garage de hoofdmeterkast maken en verbinden ze de meterkast binnen daaraan. Dit is een "truc" die ze vaker toepassen en ook officieel geaccepteerd/ondersteund wordt. Ik ga uit van de installateur, die hebben al ontzettend veel installaties weggezet namelijk.
ah ... dat is slim , gelukkig !

• Djaro
ik zie nu dat ik 3% verlies met laden van de grid (het zelfverbruik stijgt met 700-800w)
en 6% met ontladen naar de grid (verbruik stijgt met 1500-1600w)
ik laad en ontlaad met 27600w max en die haal ik altijd met 2 omvormers van 25kw

Ziet iemand hetzelfde percentage terug in zijn statistieken ?
Hier mijne waar ik de uitspraak op baseer , zie rode kleine streepjes waar je de verhoging en verlaging zelfgebruik kan zien bij het starten/stoppen van laden of ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSyMiaab0Wn_A4RifhhDzkzr57s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVsegDYxUTj5jcyGEQfNrURb.jpg?f=fotoalbum_large

• Djaro
duoruvis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:35:
Voorbeeld van samengestelde installateurs post waarvan de link tzt wordt opgenomen in de FAQ intro:

@Daemonix
Hoppenbrouwers was goed en kundig. Enige nadeel is dat zij niet hoger gaan dan een 12 kW omvormer bij 3×25 A, maar meer hebben we ook niet nodig. Voorzien van alle benodigde certificaten voor de verzekering.
➤ Landelijk actief, vaak vakkundige plaatsing, maar beperkt tot 12 kW bij 3×25 A.

@Bschnitz
➤ Sterk in maatwerk-elektra en bekend met de technische kant van het Sigenergy-platform.

📩 Aanvullingen of ervaringen? Graag posten, dan voeg ik ze toe aan de samengestelde post.
hdsolar.nl
kan je op rekenen en doen ook installaties van meer dan 400kWh

• ArPi75
Djaro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:30:
ik zie nu dat ik 3% verlies met laden van de grid (het zelfverbruik stijgt met 700-800w)
en 6% met ontladen naar de grid (verbruik stijgt met 1500-1600w)
ik laad en ontlaad met 27600w max en die haal ik altijd met 2 omvormers van 25kw

Ziet iemand hetzelfde percentage terug in zijn statistieken ?
Hier mijne waar ik de uitspraak op baseer , zie rode kleine streepjes waar je de verhoging en verlaging zelfgebruik kan zien bij het starten/stoppen van laden of ontladen.

[Afbeelding]
Ik zie bij mij ook die verhoging. Ik heb een sensor in Home Assistant gemaakt die het zelfverbruik berekent. Dat zelfverbruik is in mijn geval in de basis zo'n 170W. Hoe meer vermogen het systeem (ont)laadt hoe hoger die waarde, daar zitten dan dus ook de omzetverliezen in berekend. 10kWh afnemen van het net is niet gelijk aan 10kWh toevoegen aan de accu namelijk.
Op dit moment is het systeem met 16kW aan het ontladen en zie ik een efficiency van 94% (dus ook 6% verlies). Dat betekent effectief 948W, dat is dus ongeveer 170W aan constant eigenverbruik en een kleine 780W aan ontlaadverliezen. Dat betekent dus bij -16kW uit de accu dat er ongeveer 15,2kW "van overblijft"

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij van sigenergy,
Alleen spreken 2 installateurs elkaar tegen wat betreft mijn p300 optimizers van solaredge die nu onder mijn panelen zitten.

nr1. zegt dat dit niet kan en dat de optimizers verwijderd moeten worden wat ervoor zal zorgen dat mijn opbrengst lager zal worden door schaduw in de ochtend van de dakkapel van de buren.

nr2. zegt dat dit gewoon kan alleen gaat de stroom via de omvormer naar de meterkast en daarna pas naar de batterij wat dan weer extra verlies geeft van vanwege het omvormen van de spanning

Wat is jullie mening/visie wat betreft deze uitdaging en/of wat zal het verschil kunnen zijn?

• Bschnitz
  • Nu online
Frank0378 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:06:
Hallo allemaal,

Alleen spreken 2 installateurs elkaar tegen wat betreft mijn p300 optimizers van solaredge die nu onder mijn panelen zitten.

nr1. zegt dat dit niet kan en dat de optimizers verwijderd moeten worden wat ervoor zal zorgen dat mijn opbrengst lager zal worden door schaduw in de ochtend van de dakkapel van de buren.

nr2. zegt dat dit gewoon kan alleen gaat de stroom via de omvormer naar de meterkast en daarna pas naar de batterij wat dan weer extra verlies geeft van vanwege het omvormen van de spanning

Wat is jullie mening/visie wat betreft deze uitdaging en/of wat zal het verschil kunnen zijn?
Hoe oud is je SE?

• Djaro
ArPi75 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Ik zie bij mij ook die verhoging. Ik heb een sensor in Home Assistant gemaakt die het zelfverbruik berekent. Dat zelfverbruik is in mijn geval in de basis zo'n 170W. Hoe meer vermogen het systeem (ont)laadt hoe hoger die waarde, daar zitten dan dus ook de omzetverliezen in berekend. 10kWh afnemen van het net is niet gelijk aan 10kWh toevoegen aan de accu namelijk.
Op dit moment is het systeem met 16kW aan het ontladen en zie ik een efficiency van 94% (dus ook 6% verlies). Dat betekent effectief 948W, dat is dus ongeveer 170W aan constant eigenverbruik en een kleine 780W aan ontlaadverliezen. Dat betekent dus bij -16kW uit de accu dat er ongeveer 15,2kW "van overblijft"
dank voor de bevestiging!

• duoruvis
Djaro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:32:
[...]

hdsolar.nl
@Djaro
hdsolar.nl
➤ kan je op rekenen en doen ook installaties van meer dan 400 kWh

Toegevoegd aan de lijst met positief beoordeelde installateurs in de FAQ-intro.
Dank voor je aanvulling — mooi om te zien dat ook grootschalige installaties worden genoemd!

• Djaro
Frank0378 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:06:
Hallo allemaal,

Dat nr1 niet kan is fout... want je kan de weg van nummer 2 volgen.

ik heb het ook als nummer 2 omdat ik al eerder de panelen had en niet moeilijk wilde doen.
Belangrijkste is dan denk ik voor jouw dat verlies met omzetten(van ac naar dc een extra keer) met edge in meterkast vs zonder optimizers rechtstreeks op de sig, geen drol uitmaakt en het geen goeie case is om het dak op te gaan om de optimizers te verwijderen en opnieuw aan te sluiten etc.

[ Voor 0% gewijzigd door Djaro op 24-10-2025 23:20 . Reden: verduidelijken ]

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Djaro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:32:
[...]

hdsolar.nl
Hebben bij mij de PV en later ook de SIG geplaatst heel prettig en kundig bedrijf

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Het huidige systeem is 10 jaar oud

• duoruvis
Mipatje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:37:
[...]

Hebben bij mij de PV en later ook de SIG geplaatst heel prettig en kundig bedrijf
Bedankt @Mipatje, mooie bevestiging van de eerdere ervaringen met hdsolar.nl — goed om te zien dat ze zowel PV als SIG-installaties vakkundig oppakken.

• BossieE
duoruvis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:35:

@Daemonix

@Bschnitz

Ben zelf in gesprek met Martijn en Stefan van MyBattery (my-battery.nl). Het informatiegesprek thuis was prettig. Ze reageren snel en nemen alle tijd. Ze werken landelijk en zijn “gold installer” van Sigen. Na installatie kan ik meer info geven.

• duoruvis
BossieE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

Ben zelf in gesprek met Martijn en Stefan van MyBattery (my-battery.nl). Het informatiegesprek thuis was prettig. Ze reageren snel en nemen alle tijd. Ze werken landelijk en zijn “gold installer” van Sigen. Na installatie kan ik meer info geven.
Bedankt voor je toevoeging @BossieE, mooi dat je ook de eerste indruk deelt van my-battery.nl. Goed om te weten dat ze landelijk werken en als “Gold Installer” van Sigen zijn gecertificeerd — dat maakt het beeld van de installateurslijst weer completer.
(Na installatie volgt update.)

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-12 16:18
Ik ben mij aan het inlezen in een SigEnergy systeem, ik heb komende week een gesprek met de installateur.
Als ik het systeem zou aanschaffen dan heb ik de volgende eisen.

- aansluiten 26x 450wp panelen (12 op OW, 14 op het Zuiden).
- 32-40kwh opslag capaciteit
- toekomstige laadpaal
- gateway voor aansturing van warmtepomp en solar en offgrid mogelijkheden

Ik heb enkele praktische vragen.

De opstelling zou geheel in de garage moeten worden geplaatst. Ik heb daar een 3 fase kabel naar toe liggen vanuit de meterkast (als een aparte groep)

- waar moet de gateway hangen? Kan die ook gewoon in de garage worden geplaatst? Ik heb namelijk geen ruimte in de meterkast zelf.

- Heb ik naast de slimme batterij en de gateway ook nog een omvormer nodig voor mijn panelen, of worden die rechtstreeks op de gateway of batterij aangesloten?

- Laadpaal voor een auto zal ook vrij snel nodig zijn. Wordt deze ook aangesloten op de gateway of kan die gewoon in de meterkast? Want ik heb namelijk al een loze leiding gemaakt van de meterkast naar de mogelijke plek van een laadpaal, maar dat is dus niet naar de plak waar de gateway of de batterij komt te staan.

- aansturing warmtepomp en boilervat (WeHeat p80). Beetje voortbordurend op vorige vraag, deze wordt ook aangesloten op de gateway?

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 24-10-2025 23:12 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Djaro
verstappen33 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:10:

- aansluiten 26x 450wp panelen (12 op OW, 14 op het Zuiden).
- 32-40kwh opslag capaciteit
- gateway voor aansturing van warmtepomp en solar en offgrid mogelijkheden

De opstelling zou geheel in de garage moeten worden geplaatst. Ik heb daar een 3 fase kabel naar toe liggen vanuit de meterkast (als een aparte groep)

- waar moet de gateway hangen? Kan die ook gewoon in de garage worden geplaatst? Ik heb namelijk geen ruimte in de meterkast zelf.

- Heb ik naast de slimme batterij en de gateway ook nog een omvormer nodig voor mijn panelen, of worden die rechtstreeks op de gateway of batterij aangesloten?

- Laadpaal voor een auto zal ook vrij snel nodig zijn. Wordt deze ook aangesloten op de gateway of kan die gewoon in de meterkast? Want ik heb namelijk al een loze leiding gemaakt van de meterkast naar de mogelijke plek van een laadpaal, maar dat is dus niet naar de plak waar de gateway of de batterij komt te staan.

- aansturing warmtepomp en boilervat (WeHeat p80). Beetje voortbordurend op vorige vraag, deze wordt ook aangesloten op de gateway?
Een aantal antwoorden , niet allemaal :)

Je mist een omvormer , een gateway is optioneel en zorgt ervoor dat je geen last hebt van stroomuitval.
Een omvormer baseer je op je aansluiting import export grid en je solaropwek piek.
De omvormer is tevens het zgn energy management systeem waar je de zonnepanelen op aansluit.
3x25a is 17kw omvormer als je volledige load wil over nemen in huis bij grid uitval.
Zijn er ook nog in 25kw en 30kw(nieuw).
32-40 lijkt gebaseerd op 8kw batterijen ? --> die zijn vervangen door 9kw (bat10.0) dus 36-45 wordt het dan.

Als dat binnen 10 meter is geen probleem om daar de gateway te plaatsen anders kan het nog steeds in de garage maar alleen als je daar ook je meterkast plaatst, net geleerd hier op dit forum deze truuk , dit omzeilt het probleem dat de gateway binnen 10 meter van de meterkast moet komen op je huidige plek
Dit is nodig om snel genoeg te kunnen omschakelen naar de batterijstroom voor het huis zonder dat je het merkt indien de grid uitvalt.
Dus verleng evt. de meterkast naar een plek waar je in de buurt de gateway kan plaatsen.

Laadpalen zijn er in AC en DC smaakjes, AC in 11 en 22kw ,DC in 12 en 25kw.
DC kan V2x met de auto, dus je auto als extra batterij gebruiken.

• daemonix
  • Niet online
Djaro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:47:
[...]

Een aantal antwoorden , niet allemaal :)

Je mist een omvormer , een gateway is optioneel en zorgt ervoor dat je geen last hebt van stroomuitval.
Een omvormer baseer je op je aansluiting import export grid en je solaropwek piek.
De omvormer is tevens het zgn energy management systeem waar je de zonnepanelen op aansluit.
3x25a is 17kw omvormer als je volledige load wil over nemen in huis bij grid uitval.
Zijn er ook nog in 25kw en 30kw(nieuw).
32-40 lijkt gebaseerd op 8kw batterijen ? --> die zijn vervangen door 9kw (bat10.0) dus 36-45 wordt het dan.

Als dat binnen 10 meter is geen probleem om daar de gateway te plaatsen anders kan het nog steeds in de garage maar alleen als je daar ook je meterkast plaatst, net geleerd hier op dit forum deze truuk , dit omzeilt het probleem dat de gateway binnen 10 meter van de meterkast moet komen op je huidige plek
Dit is nodig om snel genoeg te kunnen omschakelen naar de batterijstroom voor het huis zonder dat je het merkt indien de grid uitvalt.
Dus verleng evt. de meterkast naar een plek waar je in de buurt de gateway kan plaatsen.

Laadpalen zijn er in AC en DC smaakjes, AC in 11 en 22kw ,DC in 12 en 25kw.
DC kan V2x met de auto, dus je auto als extra batterij gebruiken.
Vergeet niet dat er voor de Gateway een extra 3 fase kabel naar de meterkast getrokken moet worden!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
duoruvis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Bedankt voor je toevoeging @BossieE, mooi dat je ook de eerste indruk deelt van my-battery.nl. Goed om te weten dat ze landelijk werken en als “Gold Installer” van Sigen zijn gecertificeerd — dat maakt het beeld van de installateurslijst weer completer.
(Na installatie volgt update.)
Hier een tot nu toe minder goede ervaring met My-Battery.
In de voorbereiding is alles op een prettige manier verlopen wat vertrouwen gaf. Voor de uitvoering wordt er gewerkt met andere partijen, waardoor de communicatie en kwaliteit te wensen overlaat.
Er wordt geïnstalleerd en volgt geen oplevering. Na uitvoering duurt het erg lang een reactie te krijgen op vragen en nog lopende zaken opgelost te krijgen.
Dus kortom hier een nog niet tevreden klant!

• verstappen33
@Djaro thanks voor je antwoord.

Ik had al begrepen dat er een omvormer op de batterijen kwam. Maar de vraag was meer of hier ook de zonnepanelen op aangesloten worden of dat ik een separate omvormer nodig heb die op de SigenStor moet aansluiten.

Die 10 meter zal er net om spannen, ik vermoed dat het 8-9 meter zal zijn tussen de hoofdaansluiting en de plek waar de gateway en batterij komt te staan.

@daemonix
Dus als ik het goed begrijp komt er dus 2x een 3 fase kabel naar de opstelling? 1x voor de SigenStor en 1x naar de gateway?
Op zich geen probleem, ik kan dat wel aanleggen via de kruipruimte.

Vraag die nog open staat is de aansluiting/aansturing van de warmtepomp en boilervat. Die elektra aansluiting komt wel of niet op de gateway?? Of moet de gewoon in de meterkast?

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 08:32
MvRtje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Ik heb andere prijzen zoals ik al stuurde. 1799 voor de 25kW met 5 meter kabel.
Waar?

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:21
Is het mogelijk om via een API / Homeassistant het percentage aan te passen dat de batterij als noodstroomvoorziening moet behouden? Ik heb hem normaal op 20 % staan, maar in voorkomende gevallen zou ik hem graag tijdelijk naar bv 50 of 100 % zetten om zeker te weten dat ik bij stroomuitval voldoende reserve heb om een periode door te komen.

Of kan dit alleen maar via de Sigen app ?

Ik heb alle 246 entries van de Home Assistant integratie doorgelopen, er is een waarde "ESS Backup State of Charge" waarmee je de waarde kunt uitlezen, maar aanpassingen via Home Assistant komen niet door, dus ik verwacht dat die 'read-only' is.

[ Voor 12% gewijzigd door aloft op 25-10-2025 09:33 ]

• duoruvis
Opie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:04:
[...]

In de voorbereiding is alles op een prettige manier verlopen wat vertrouwen gaf. Voor de uitvoering wordt er gewerkt met andere partijen, waardoor de communicatie en kwaliteit te wensen overlaat.
Er wordt geïnstalleerd en volgt geen oplevering. Na uitvoering duurt het erg lang een reactie te krijgen op vragen en nog lopende zaken opgelost te krijgen.
Bedankt voor je eerlijke terugkoppeling @Opie. Goed dat je dit deelt — juist ook minder positieve ervaringen helpen om een compleet beeld te vormen van de installateurs.
Zodra er opvolging of herstel komt, kun je dat hier ook gerust toevoegen; zo blijft het overzicht transparant en actueel voor iedereen.

• Bschnitz
  • Nu online
Frank0378 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Het huidige systeem is 10 jaar oud
Binnen 5 jaar krijg je van mij de garantie dat er iets kapot gaat van de omvormer zelf tot een aantal optimizers. Sinds je nu voor een ander systeem gaat is deze SE voor mij persoonlijk EOL.

Ik raad je het volgende aan:

1: Heel SE eruit en alles op de Sigen.

Dan kan je de schaduw accepteren, of je laat een aantal zonnepanelen uitrusten met Tigo optimizers welke wel door Sigen ondersteuning hebben.

Je zou ook alle zonnepanelen kunnen vervangen met 3cut zonnepanelen, dan heb je ook minder last van schaduw.

Genoeg opties! Succes.

• timpel_800
  • Nu online
verstappen33 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:09:

Ik had al begrepen dat er een omvormer op de batterijen kwam. Maar de vraag was meer of hier ook de zonnepanelen op aangesloten worden of dat ik een separate omvormer nodig heb die op de SigenStor moet aansluiten.

Die 10 meter zal er net om spannen, ik vermoed dat het 8-9 meter zal zijn tussen de hoofdaansluiting en de plek waar de gateway en batterij komt te staan.

@daemonix
Dus als ik het goed begrijp komt er dus 2x een 3 fase kabel naar de opstelling? 1x voor de SigenStor en 1x naar de gateway?

Vraag die nog open staat is de aansluiting/aansturing van de warmtepomp en boilervat. Die elektra aansluiting komt wel of niet op de gateway?? Of moet de gewoon in de meterkast?
De omvormer op de batterij is gelijk ook de omvormer van de zonnepanelen. Dus je kunt de solarkabels die van de panelen komen in de sigenstor klikken.
Je hoeft dus niet nog een seperate omvormer te kopen!

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• BossieE
Opie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:04:
[...]

Thanks! Dan hou ik dat even in gedachten. Ik zal eens vragen wie hier lokaal hun installateur is. Ben ook nog met een lokale partij (regio Utrecht) in gesprek. Keep u posted.

• daemonix
  • Niet online
@daemonix
Ja, dat klopt. Let er wel op dat de aders zo dik mogelijk moeten zijn, liever 10 mm2 dan 6 mm2.

• MvRtje
In mijn mailbox van de installateur. Ik zal hem eens vragen of deze prijzen kloppend zijn, puur omdat ik hem voor alsnog niet ga afnemen omdat ik DC laden nu niet perse nodig heb. In de toekomst kan deze er goed pas komen zodra mijn auto of nieuwe auto terug leveren gaat ondersteunen.

• MvRtje
Kwam deze ook tegen op FB net: https://www.facebook.com/...gy/posts/839075718461511/

Zoals je daar ziet praten ze over een 40% prijsverlaging. Dit is ook een reden waarom ik bij mijn installateur een erg goed gevoel heb, gewoon eerlijk over prijzen.

• timpel_800
  • Nu online
Das wel echt goedkoop hoor ik zie 1900 ex btw als installateur.

• ArPi75

@daemonix

Het Sigenstor systeem bestaat uit batterij met omvormer en eventueel een gateway. Jij wilt ook de gateway dus helemaal compleet.
Wat @Djaro al aangaf, probeer de omvormer af te stemmen op je huisaansluiting als je ook een gateway kiest (bij 3x25A is een 17kW omvormer ideaal omdat je de volledige netaansluiting via de gateway kan leveren als dat ooit nodig zou zijn).

Verder moet de hoofdaansluiting omgeleid worden naar de gateway en gaat vanuit de gateway er weer een kabel terug naar de meterkast. Dat betekent dus dat je 2 kabels nodig hebt tussen gateway en meterkast.
Als je er echter voor kiest om in de gateway de smartport ook te gebruiken dan kan het zomaar zijn dat een 3e kabel wenselijk is.
Ik heb zelf mijn hele huis zoals het voor de batterij was als backup aangesloten. Daar zitten in mijn geval ook de PV-panelen via een enphase systeem op. De smartport gebruik ik momenteel dus niet.
PV wil jij rechtstreeks op de omvormer van Sigen aansluiten, dat is geen probleem als je daarmee een traditionele omvormer vervangt. Let wel op, dat bij gebruik van Solaredge optimizers of enphase micro's dit niet mogelijk is. De 17kW omvormer heeft 4 MPPT-trackers, dus je kan er 4 afzonderlijke strings op aansluiten.
Andere (kleinere) omvormers hebben als ik mij niet vergis minder MPPT-trackers.
aloft schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:25:
Is het mogelijk om via een API / Homeassistant het percentage aan te passen dat de batterij als noodstroomvoorziening moet behouden? Ik heb hem normaal op 20 % staan, maar in voorkomende gevallen zou ik hem graag tijdelijk naar bv 50 of 100 % zetten om zeker te weten dat ik bij stroomuitval voldoende reserve heb om een periode door te komen.

Of kan dit alleen maar via de Sigen app ?

Ik heb alle 246 entries van de Home Assistant integratie doorgelopen, er is een waarde "ESS Backup State of Charge" waarmee je de waarde kunt uitlezen, maar aanpassingen via Home Assistant komen niet door, dus ik verwacht dat die 'read-only' is.
Ja, dat is mogelijk. Ik doe dat ook waarmee ik dynamisch de reserve aanpas op basis van mijn gebruik in de woning over de afgelopen 7 dagen. Zo houd ik altijd voor 5 uur aan reserve vermogen in de accu.
Je gebruikt daarvoor de entity: number.sigen_plant_ess_backup_state_of_charge. Die kan je met de action number.set_value instellen.

[ Voor 19% gewijzigd door ArPi75 op 25-10-2025 11:25 ]

• timpel_800
  • Nu online
@ArPi75 klopt de 10-12 en 15kW hebben 3 mppt's. Zie ook datasheet. https://www.sigenergy.com...load/1693469958902152.pdf
Maar het is niet helemaal duidelijk of @verstappen33 de panelen al heeft liggen of dat die ook bij deze installatie geïnstalleerd worden.

• verstappen33
ArPi75 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Het Sigenstor systeem bestaat uit batterij met omvormer en eventueel een gateway. Jij wilt ook de gateway dus helemaal compleet.
Wat @Djaro al aangaf, probeer de omvormer af te stemmen op je huisaansluiting als je ook een gateway kiest (bij 3x25A is een 17kW omvormer ideaal omdat je de volledige netaansluiting via de gateway kan leveren als dat ooit nodig zou zijn).

Verder moet de hoofdaansluiting omgeleid worden naar de gateway en gaat vanuit de gateway er weer een kabel terug naar de meterkast. Dat betekent dus dat je 2 kabels nodig hebt tussen gateway en meterkast.
Als je er echter voor kiest om in de gateway de smartport ook te gebruiken dan kan het zomaar zijn dat een 3e kabel wenselijk is.
Ik heb zelf mijn hele huis zoals het voor de batterij was als backup aangesloten. Daar zitten in mijn geval ook de PV-panelen via een enphase systeem op. De smartport gebruik ik momenteel dus niet.
PV wil jij rechtstreeks op de omvormer van Sigen aansluiten, dat is geen probleem als je daarmee een traditionele omvormer vervangt. Let wel op, dat bij gebruik van Solaredge optimizers of enphase micro's dit niet mogelijk is. De 17kW omvormer heeft 4 MPPT-trackers, dus je kan er 4 afzonderlijke strings op aansluiten.
Andere (kleinere) omvormers hebben als ik mij niet vergis minder MPPT-trackers.

[...]

Ja, dat is mogelijk. Ik doe dat ook waarmee ik dynamisch de reserve aanpas op basis van mijn gebruik in de woning over de afgelopen 7 dagen. Zo houd ik altijd voor 5 uur aan reserve vermogen in de accu.
Je gebruikt daarvoor de entity: number.sigen_plant_ess_backup_state_of_charge. Die kan je met de action number.set_value instellen.
Duidelijk verhaal, dankje wel.

Ik heb nu nog een solaredge systeem met 18 panelen op het zuiden. (7300wp).
Aangezien we flink gaan verbouwen en ook het dak vernieuwen moet alles eraf.

De installateur kan dit prima verzorgen en ook weer terugplaatsen.
En wanneer het terug geplaatst wordt moeten er nog 8-10 panelen bijgeplaatst worden.

Echter de installateur plaatst geen solaredge meer maar alleen SigEnergy systemen.

Maar omdat we ook aan de warmtepomp gaan komend voorjaar, kwam hij ook met een voorstel om over te gaan naar het SigEnergy systeem en dan gelijk voor de toekomst klaar te zijn.

Nieuwe situatie wordt dus.
12 panelen op een Oost West opstelling (6 om 6).
En 14 terug op de garage (plat dak) die op het zuiden liggen.

Ik kan zo gauw niet de specificaties vinden per string die de SigEnerngy omvormer nodig heeft.
Zal denk ik 2 strings worden. 1 voor het hoofd dak (OW) en de tweede voor het platte dak.

Weet iemand de specificaties per string op een 17kw omvormer?

• timpel_800
  • Nu online
@verstappen33 Zie de datasheet hierboven die ik gepost heb. Daar staan de specs op. Max input 1100volt. Startup 180volt. Dat ga je dus wel halen met jouw panelen.
Alle Solar Edge eraf slopen en de panelen direct zonder optimizers op de Sigenergy. Let op die solar kabels moeten dan dus ook naar je Sigenergy omvormer!

• ArPi75
verstappen33 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Nieuwe situatie wordt dus.
12 panelen op een Oost West opstelling (6 om 6).
En 14 terug op de garage (plat dak) die op het zuiden liggen.

Ik kan zo gauw niet de specificaties vinden per string die de SigEnerngy omvormer nodig heeft.
Zal denk ik 2 strings worden. 1 voor het hoofd dak (OW) en de tweede voor het platte dak.
Oost-West lijkt me niet handig om die samen als 1 string aan te sluiten. Die geven namelijk de hele dag door een verschillende opbrengst. In de ochtend is oost hogere opbrengst en later op de dag west. Dat betekent als je die op 1 string aansluit dat je bijna de hele dag een geknepen opbrengst hebt.
Je moet ahv de specs van je panelen kijken wat de spanning is voor een string van 6 panelen en of dat goed samengaat met de 180V opstartspanning zoals @timpel_800 aangaf hierboven.

• EB W
  • Laatst online: 08-12 22:20
Toen ik vandaag toevallig bij de batterij in de berging stond hoorde ik de ventilators ineens hard draaien en toen deed de Sigenstor een eigen reset, waarschijnlijk een update.

Daarna was de DC lader een tijdje offline en als ik een Diagnose uitvoer geeft hij een fout in de Battery Terminal Connection aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJoDIZhwhEhmuPIQd-bCMPRLpkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HKhJEfP1nQ9HV7ESP7APUPAS.png?f=fotoalbum_large

Alles werkt verder naar behoren.
EDIT: de DC charger laad wel maar in de app geeft hij dit niet aan en ik heb een paar rare waarden staan bij de kW settings van de lader:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38TPXygttdVLNeVtSQjqjuo0O84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5erAGoySI1RVwuQNlOtl7Qdg.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een volledige uitschakeling gedaan en na 30 min weer aan maar helaas zonder resultaat.

Op de Community in de app heeft iemand anders 6 dagen geleden hetzelfde probleem gehad…ik heb inmiddels een ticket ingestuurd.

Andere mensen met dit ‘probleem’?

[ Voor 46% gewijzigd door EB W op 25-10-2025 13:42 ]

• verstappen33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNG1UogbhztqyvycFdyKsYiQbBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEJGOy0lpmmhOzBnYlgTTgZu.jpg?f=fotoalbum_large

@timpel_800 @ArPi75
Welk voltage moet ik aanhouden? De MPP of de Voc?
Mogelijk

• ArPi75
Als ik het goed herinner gaat het om de open-circuit spanning dus Voc. Met >37V*6 zit je in elk geval ruim boven de 180 V en zou het goed moeten gaan met 6 van deze panelen in een string.
bekkerm schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:06:
[...]
Ik heb wel gezien dat als na 2 uur de remote ems weer uitgezet wordt (2e automation), Sigen default terug hopt naar self consumption. Verder nog niet uitgevogeld.
Als je daarna (handmatig) weer de AI-modus inschakelt, moet het systeem dan weer een week in de leerstand of is deze direct actief?

[ Voor 53% gewijzigd door ArPi75 op 25-10-2025 14:06 ]

• bekkerm
  • Laatst online: 08-12 19:03
ArPi75 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:42:

[...]

Als je daarna (handmatig) weer de AI-modus inschakelt, moet het systeem dan weer een week in de leerstand of is deze direct actief?
Lijkt erop dat het meteen actief is!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:35
EB W schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:27:
Toen ik vandaag toevallig bij de batterij in de berging stond hoorde ik de ventilators ineens hard draaien en toen deed de Sigenstor een eigen reset, waarschijnlijk een update.

Daarna was de DC lader een tijdje offline en als ik een Diagnose uitvoer geeft hij een fout in de Battery Terminal Connection aan.

[Afbeelding]

Alles werkt verder naar behoren.
EDIT: de DC charger laad wel maar in de app geeft hij dit niet aan en ik heb een paar rare waarden staan bij de kW settings van de lader:

[Afbeelding]

Ik heb een volledige uitschakeling gedaan en na 30 min weer aan maar helaas zonder resultaat.

Op de Community in de app heeft iemand anders 6 dagen geleden hetzelfde probleem gehad…ik heb inmiddels een ticket ingestuurd.

Andere mensen met dit ‘probleem’?
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit zegt de Sigen AI ervan.

A “battery terminal connection faulty” error usually indicates that the inverter cannot properly detect or communicate with the battery due to an electrical connection issue.

Based on the available information, possible causes include:
- The battery or inverter terminals have a **voltage shift** (floating potential).
- The **connection between the inverter and battery pack** is loose or improperly seated.

Recommended action:
1. Power off the system completely.
2. Remove the inverter and battery pack.
3. Check whether the **floating terminals** of the pack or inverter show any voltage shift.
4. Reconnect securely and power on again.

If the issue persists after these checks, contact Sigen support for further assistance.

• EB W
  • Laatst online: 08-12 22:20
osluis schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:22:
[...]

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit zegt de Sigen AI ervan.

A “battery terminal connection faulty” error usually indicates that the inverter cannot properly detect or communicate with the battery due to an electrical connection issue.

Based on the available information, possible causes include:
- The battery or inverter terminals have a **voltage shift** (floating potential).
- The **connection between the inverter and battery pack** is loose or improperly seated.

Recommended action:
1. Power off the system completely.
2. Remove the inverter and battery pack.
3. Check whether the **floating terminals** of the pack or inverter show any voltage shift.
4. Reconnect securely and power on again.

If the issue persists after these checks, contact Sigen support for further assistance.
Ja die had ik inderdaad ook bevraagd ☺️ maar het zal dus iets te maken hebben met de connector tussen de batterij en inverter. Maar laat nu net de DC lader daartussen zitten die niet helemaal lekker werkt (kan niet resetten, waarden worden vreemd weergegeven, etc). Dus ik denk dat ik het daar ergens moet zoeken. De community staat vol met deze melding dus het zal wel met een software update opgelost gaan worden.

Edit: na het typen heb ik nog een keer geprobeerd de DC lader te resetten, en nu pakte hij hem! En voila ook de error van de connectie was weg!

Geen idee wat er in de tussentijd is gebeurt, ik denk dat Sigenergy iets heeft gedaan…

[ Voor 7% gewijzigd door EB W op 25-10-2025 20:14 ]

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:21
Is de AI bij jullie ook in staking?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iqf912uIaN6nwS8i7REsURifzwQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K5ASwi6AnmRgfNSG0fesBUCl.png?f=fotoalbum_large

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Kan het zijn dat door de lage en vlakke stroomprijzen er gewoon niks staat te gebeuren voor de komende uren

• timpel_800
  • Nu online
Hier hetzelfde. Ik heb ook een gap in gegevens vannacht van 2 tot 3. Het lijkt mij dat er vandaag wel geladen kan worden en vanavond ontladen. 14 vs 25ct. Maar even afwachten. De Prijs blijft nog een hele tijd laag dus we kunnen handmatig nog bijsturen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxacMB1MIY-7rv99j8Rn0yPhEXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4Wlnyc68ND2qM82hkhEautk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door timpel_800 op 26-10-2025 07:41 ]

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:46
Goedemorgen, hier eigenlijk het zelfde er gebeurd weinig vandaag,maar de prijzen zijn ook laag vandaag.

• aloft
ArPi75 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:20:
[...
Heb je nog andere instellingen gemaakt waardoor je die waardes kan aanpassen (bv Remote EMS?) ?

Ik heb een aantal keer geprobeerd de waarde te zetten, maar de waarde verandert niet. Als ik in de app de waarde verander, leest HA dit wel goed uit.

action: number.set_value
data:
value: "21"
target:
entity_id: number.sigen_plant_ess_backup_state_of_charge

EDIT: gelukt; het systeem stond nog in read-only modus. Dat kun je in de configuratie aanpassen, en dan werkt het aanpassen van de value wel.

[ Voor 8% gewijzigd door aloft op 26-10-2025 08:45 ]

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ja ik had hetzelfde en wat ik toch vreemd vond , ondanks uitleg ai: dat de accu dan leeg zou zijn op het duurste moment.
Aangezien ik nog wakker was om 1 uur vanacht. Toen maar even handmatig laten volgooien.

• verstappen33
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar wel een onderbuik gevoel wat ik heb bij het aanschaffen van dit systeem.

De toekomst over de onbalans markt en het terugleveren/handelen met energie is erg onzeker.
Je leest veel tegenstrijdige berichten en met de afschaffing van de salderingsregeling over een jaar is het voor mij een beetje koffiedik kijken of deze investering wel goed zal zijn.

De enige reden die ik kan bedenken is dat ik vooral energie moet gaan opslaan wanneer het goedkoop te verkrijgen is. (Daluren) en hiermee de dure momenten op de dag zal moeten overbruggen.
Dit geld puur voor de periode wanneer de pv panelen niet meer voldoende opleveren in de donkere maanden.
De rest van het jaar zou ik zelfs “off-grid” kunnen draaien aangezien de opwek voldoende is voor eigen gebruik en ik deze kan opslaan voor de donkere uren of periode waar ik toch meer vraag heb dan dat de pv panelen leveren.

Het handelen op de onbalans markt is dan eigenlijk alleen een bonus. Toch?

Het gaat mij niet zozeer om de batterij snel terug te verdienen, maar ik probeer wel het voordeel te zien voor de komende 10-15 jaar.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

• ArPi75
aloft schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Heb je nog andere instellingen gemaakt waardoor je die waardes kan aanpassen (bv Remote EMS?) ?

Ik heb een aantal keer geprobeerd de waarde te zetten, maar de waarde verandert niet. Als ik in de app de waarde verander, leest HA dit wel goed uit.

action: number.set_value
data:
value: "21"
target:
entity_id: number.sigen_plant_ess_backup_state_of_charge

EDIT: gelukt; het systeem stond nog in read-only modus. Dat kun je in de configuratie aanpassen, en dan werkt het aanpassen van de value wel.
Welke integratie gebruik je voor SigEnergy? Ik gebruik deze https://github.com/TypQxQ/Sigenergy-Local-Modbus die via HACS te installeren is. Deze staat standaard in Read-Only mode. Als je dat niet bij het installeren aangepast hebt, ga je naar Settings => Devices & Services => SigEnergy ESS => Configure (tandwieltje) => Configure Sigen Plant => Zet read-only vinkje uit.

• duoruvis
verstappen33 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:34:
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar wel een onderbuik gevoel wat ik heb bij het aanschaffen van dit systeem.

De toekomst over de onbalans markt en het terugleveren/handelen met energie is erg onzeker.
Je leest veel tegenstrijdige berichten en met de afschaffing van de salderingsregeling over een jaar is het voor mij een beetje koffiedik kijken of deze investering wel goed zal zijn.

De enige reden die ik kan bedenken is dat ik vooral energie moet gaan opslaan wanneer het goedkoop te verkrijgen is. (Daluren) en hiermee de dure momenten op de dag zal moeten overbruggen.
Dit geld puur voor de periode wanneer de pv panelen niet meer voldoende opleveren in de donkere maanden.
De rest van het jaar zou ik zelfs “off-grid” kunnen draaien aangezien de opwek voldoende is voor eigen gebruik en ik deze kan opslaan voor de donkere uren of periode waar ik toch meer vraag heb dan dat de pv panelen leveren.

Het handelen op de onbalans markt is dan eigenlijk alleen een bonus. Toch?

Het gaat mij niet zozeer om de batterij snel terug te verdienen, maar ik probeer wel het voordeel te zien voor de komende 10-15 jaar.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Helemaal herkenbaar, @verstappen33 — dat onderbuikgevoel delen velen.
De waarheid is: niemand weet exact hoe de onbalans- en flexibiliteitsmarkten zich de komende jaren ontwikkelen. Wat we wél zien, is dat de richting duidelijk is: meer dynamiek, meer sturing, en meer waarde voor flexibiliteit.

💡 Waarom investeren in opslag nu al zinvol is
De toekomst van de energiemarkt is inderdaad onzeker: saldering verdwijnt, dynamische prijzen schommelen, en de onbalansmarkt is nog volop in ontwikkeling. Toch is investeren in opslag juist nú zinvol — niet alleen financieel, maar ook strategisch.

Autonomie en regie
Met een batterij bepaal je zelf wanneer je inkoopt en verbruikt. Je bent minder afhankelijk van grillige marktprijzen of veranderende regelingen.

Efficiëntie van eigen opwek
In plaats van gratis terug te leveren op goedkope momenten, gebruik je je eigen zonne-energie slim op duurdere uren. Dat scheelt direct op je energierekening, ook zonder handel.

Toekomstbestendigheid
De markt verschuift richting flexibiliteit en sturing. Wie nu al opslag heeft, staat straks vooraan wanneer dynamische contracten, VPP’s (virtuele power plants) en onbalansvergoedingen breder beschikbaar komen.

Bonuspotentieel
Handelen via AI of op de onbalansmarkt is voorlopig nog “extra rendement”, geen must. Het systeem verdient zich al deels terug door slim laden en ontladen op prijsverschillen.

@kliffen
Energie-strategie & visie
Als je nu een netaansluiting van 3×35 A hebt, kun je met dit systeem waarschijnlijk terug naar 3×25 A en bespaar je ± €1500 per jaar.

Kortom: je koopt niet alleen een batterij, maar een stukje regie over je energie-toekomst.

Wie nu instapt, bouwt ervaring op vóórdat de markt echt kantelt. Dat kan later het verschil maken tussen volgen en vooruitlopen.

• kliffen
duoruvis schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Helemaal herkenbaar, @verstappen33 — dat onderbuikgevoel delen velen.
De waarheid is: niemand weet exact hoe de onbalans- en flexibiliteitsmarkten zich de komende jaren ontwikkelen. Wat we wél zien, is dat de richting duidelijk is: meer dynamiek, meer sturing, en meer waarde voor flexibiliteit.

💡 Waarom investeren in opslag nu al zinvol is
De toekomst van de energiemarkt is inderdaad onzeker: saldering verdwijnt, dynamische prijzen schommelen, en de onbalansmarkt is nog volop in ontwikkeling. Toch is investeren in opslag juist nú zinvol — niet alleen financieel, maar ook strategisch.

Autonomie en regie
Met een batterij bepaal je zelf wanneer je inkoopt en verbruikt. Je bent minder afhankelijk van grillige marktprijzen of veranderende regelingen.

Efficiëntie van eigen opwek
In plaats van gratis terug te leveren op goedkope momenten, gebruik je je eigen zonne-energie slim op duurdere uren. Dat scheelt direct op je energierekening, ook zonder handel.

Toekomstbestendigheid
De markt verschuift richting flexibiliteit en sturing. Wie nu al opslag heeft, staat straks vooraan wanneer dynamische contracten, VPP’s (virtuele power plants) en onbalansvergoedingen breder beschikbaar komen.

Bonuspotentieel
Handelen via AI of op de onbalansmarkt is voorlopig nog “extra rendement”, geen must. Het systeem verdient zich al deels terug door slim laden en ontladen op prijsverschillen.

Kortom: je koopt niet alleen een batterij, maar een stukje regie over je energie-toekomst.

Wie nu instapt, bouwt ervaring op vóórdat de markt echt kantelt. Dat kan later het verschil maken tussen volgen en vooruitlopen.
Mag ik nog toevoegen:
Als je nu een netaansluiting van 3*35A hebt dan kun je met dit systeem waarschijnlijk terug naar 3*25A en bespaar je €1500 per jaar.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:49
Hallo allen,

gelukkig is er een topic betreft Sigenergy.
We hebben bij ons ook een zonnepanelen park op onze dak laten monteren (30 panelen 465 zit rond de 13.95Piek)

Nu vraag ik me waarom de batterij alsnog aan de stroom aanbieder levert ongeacht de batterij niet vol is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hd6ToTIfydHIcMhDOsG6V2qFAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqmTEN8Z8xJCaxs20MNGCLpn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil dit anders hebben, kan het bedrijf die het heeft uitgevoerd dit aanpassen? Want die hebben een monteurs sigenergy app.

Hij had me het net het volgende verteld.
Hallo, dat is het maximale laad- en ontlaadvermogen per accu is 4,5 kW, dus maximaal 9 kW. De accu verlaagt deze waarde afhankelijk van de celtemperatuur.
Daar kunnen we niets aan veranderen.
Nu is het zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dcyj90nm8v0LaU9ykE9743SvdEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZopMpxWffijUIq1YhBe5PWi.jpg?f=fotoalbum_large
Eigenlijk niks.

[ Voor 32% gewijzigd door theduke1989 op 26-10-2025 11:35 ]

• kliffen
theduke1989 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:29:
Hallo allen,

gelukkig is er een topic betreft Sigenergy.
We hebben bij ons ook een zonnepanelen park op onze dak laten monteren (30 panelen 465 zit rond de 13.95Piek)

Nu vraag ik me waarom de batterij alsnog aan de stroom aanbieder levert ongeacht de batterij niet vol is?
[Afbeelding]

Ik wil dit anders hebben, kan het bedrijf die het heeft uitgevoerd dit aanpassen? Want die hebben een monteurs sigenergy app.

Hij had me het net het volgende verteld.

[...]

Nu is het zo
[Afbeelding]
Eigenlijk niks.
Dat klopt. 2 batterijen kunnen samen niet meer dan 9kW laden.

• duoruvis
kliffen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Mag ik nog toevoegen:
Als je nu een netaansluiting van 3*35A hebt dan kun je met dit systeem waarschijnlijk terug naar 3*25A en bespaar je €1500 per jaar.
Goede aanvulling @kliffen , scherp gezien — dat voordeel van teruggaan naar 3×25 A en zo ± €1500 per jaar besparen is zeker het noemen waard. Wordt toegevoegd aan de post en opgenomen in de FAQ-entry:

Toegevoegd:
Energie-strategie & visie
Als je nu een netaansluiting van 3×35 A hebt, kun je met dit systeem waarschijnlijk terug naar 3×25 A en bespaar je ± €1500 per jaar.

FAQ intro:
💡 Energie-strategie & visie:
➤ Waarom investeren in opslag nú al zinvol is — samenvatting van @verstappen33’s vraag en duoruvis’ antwoord over autonomie, efficiëntie, toekomstbestendigheid en bonuspotentieel, met een waardevolle toevoeging van @kliffen over de besparing bij teruggaan naar 3×25 A (± €1500/jaar).

• theduke1989
kliffen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Dat klopt. 2 batterijen kunnen samen niet meer dan 9kW laden.
Maar oke dat het niet meer kan laden prima.
Maar de batterij is nog niet vol, daar gaat het mij om. Als de batterij vol is kan nog begrijpen. Maar batterij is nog niet vol.

• timpel_800
  • Nu online
Interessant dat je slechts 9kwh aan batterijen hebt met 14000wp. Dat matcht niet echt. Maar wat is de capaciteit van je omvormer?

• aloft
theduke1989 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Maar de batterij is nog niet vol, daar gaat het mij om. Als de batterij vol is kan nog begrijpen. Maar batterij is nog niet vol.
Als de laadcapaciteit van de batterijen max 9kW , dan kan de Sigen omvormer er niet meer dan 9 kW instoppen, op welk moment. Dus dan duurt het langer voordat je zonnepanelen de batterij heeft volgepompt.

Als je zonnepanelen meer dan 9 kW leveren, dan wordt dat dus naar het net ge-exporteerd.

Je hebt dus 2 mogelijke beperkingen:

Wat is de capaciteit van de omvormer?
Wat is de laadcapaciteit van de batterijen? Die is 0,5c , dus bij de 9kWh batterij is dat inderdaad 4.5 kW per batterij.

• kliffen
theduke1989 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Je hebt 2 batterijen. Samen 18kWh.
Die kunnen samen niet meer dan met 9kW laden. Dat betekent dat de batterijen niet sneller dan in 2 uur vol kunnen zijn.
Op moment dat je zonnepanelen 12kW opleveren en de batteirijen zijn nov niet vol gaat er 9 kW naar de batterijen en lever je 3 kW aan het net.
Zo duidelijker?

• theduke1989
timpel_800 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:23:
Interessant dat je slechts 9kwh aan batterijen hebt met 14000wp. Dat matcht niet echt. Maar wat is de capaciteit van je omvormer?
Heb 2 batterijen van 9kwh. Die 18kwh hebben.
En 30 panelen Aiko full black die 465 kunnen laden.

• kliffen
timpel_800 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:39:
Hier hetzelfde. Ik heb ook een gap in gegevens vannacht van 2 tot 3. Het lijkt mij dat er vandaag wel geladen kan worden en vanavond ontladen. 14 vs 25ct. Maar even afwachten. De Prijs blijft nog een hele tijd laag dus we kunnen handmatig nog bijsturen

[Afbeelding]
AI is echt van padje. Heb nu handmatig geladen.

• aloft
kliffen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Hier hetzelfde; nu prijzen van 14 cent, vanavond 25 cent, en morgen overdag sowieso prijzen vanaf 25 cent. Dan zou ik verwacht dat hij de batterij nu (of vannacht) naar 100 % laadt, en die stroom vasthoudt totdat de prijzen 25 cent zijn om zelfgebruik interessant te houden.

Ik zag vanmiddag ook overschot aan PV de batterij ingaan. En die werd ook weer ontladen toen er meer stroom nodig was. Terwijl import op 14 cent stond. Ook dan zou je verwachten dat hij die stroom vasthoudt tot 18:00.

• ArPi75
theduke1989 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Heb 2 batterijen van 9kwh. Die 18kwh hebben.
En 30 panelen Aiko full black die 465 kunnen laden.
Ik probeer het nog 1x uit te leggen. Met 30 panelen van 465 Wp, kun je in theorie 13,95kWp aan PV vermogen opwekken.
Jouw 18kWh SigenStor batterijen kunnen op maximaal 9kW geladen of ontladen worden (0,5C betekent de helft van de capaciteit aan vermogen). Als je zonnepanelen dus meer opwekken dan 9kW dan kan het overtollige deel niet in de accu, maar gaat het net op.
Als je toch 13kW in je accu wil stoppen, moet je minimaal 26kWh aan batterijcapaciteit hebben én je moet een omvormer van 15kW hebben (omdat een 12kW omvormer ook "maar" tot 12kW gaat).

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:44
timpel_800 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:39:

[Afbeelding]
Wintertijd?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:51
kliffen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Heb hem hier ook handmatig laten laden.

• ArPi75
Hier ook al de hele dag aan het ingrijpen op de AI. Wil met prijzen van net onder €0,15 de batterij gaan leegmaken voor zelfverbruik terwijl het met deze prijs veel interessanter is om dat in te kopen. En voor morgen de hele dag geeft hij ook in de voorspelling aan dat de batterij de hele dag op reserve zal staan. Niets opladen maar zelfverbruik totdat de reserve bereikt is dan zo laten. :S

• theduke1989
ArPi75 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

Ik probeer het nog 1x uit te leggen. Met 30 panelen van 465 Wp, kun je in theorie 13,95kWp aan PV vermogen opwekken.
Jouw 18kWh SigenStor batterijen kunnen op maximaal 9kW geladen of ontladen worden (0,5C betekent de helft van de capaciteit aan vermogen). Als je zonnepanelen dus meer opwekken dan 9kW dan kan het overtollige deel niet in de accu, maar gaat het net op.
Als je toch 13kW in je accu wil stoppen, moet je minimaal 26kWh aan batterijcapaciteit hebben én je moet een omvormer van 15kW hebben (omdat een 12kW omvormer ook "maar" tot 12kW gaat).
Ik ben van plan om een nieuwe batterij aan te schaffen 9kwh. Omvormer heb ik 12kwh nog. Moet kijken of in deze voor een 15kwh alsnog kan wisselen.. ga even kijken of ik nog kan wisselen van omvormer. Omdat ik deze pas heb aangeschaft onze complete installatie nog geen maand oud.

[ Voor 7% gewijzigd door theduke1989 op 26-10-2025 15:40 ]

• timpel_800
  • Nu online
Scherp ja :) Natuurlijk. Maar AI is er ook van in de war geraakt. Millenniumbug 😂

[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 26-10-2025 16:47 ]

• timpel_800
  • Nu online
ArPi75 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:30:
Hier ook al de hele dag aan het ingrijpen op de AI. Wil met prijzen van net onder €0,15 de batterij gaan leegmaken voor zelfverbruik terwijl het met deze prijs veel interessanter is om dat in te kopen. En voor morgen de hele dag geeft hij ook in de voorspelling aan dat de batterij de hele dag op reserve zal staan. Niets opladen maar zelfverbruik totdat de reserve bereikt is dan zo laten. :S
Ja, maar gelukkig is dit overdag. Maar vannacht willen we laden tussen 1:00 en 5:00. Hoe gaan we dat oplossen? :z

• verstappen33
We blijven aan het onderzoeken.

Bij mij wil ik de batterij etc in de garage zetten.
Maar als kijk naar een DC lader voor evt een toekomstige auto, dan zie ik dat de stekker voor de lader aan de SigenStor unit vast komt te zitten.
Helaas staat mijn auto nooit in de garage maar onder de carport ervoor.
Garage is voor opslag en fietsen etc.

Als ik zoek op kabel verlengen dan zie ik geen sluitend antwoord of dat mogelijk is. Er wordt telkens verwezen naar de installateur.

Is het mogelijk om de laadkabel te verlengen en zo evt door de kruipruimte te halen en gewoon als een “paal” op de oprit te plaatsen?
Totale lengte zal dan rond de 15-17m komen (beetje overlengte om de auto te kunnen stekkeren.)

Ik voel er weinig voor om die hele unit buiten te zetten, of de deur open te laten staan tijdens het laden en in de toekomst misschien te ontladen.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Blijft raar.
Vanacht handmatig aangezet en nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p_TmEuJUn4jHUxryXTZmzRxUjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECkfh0wCq5qgi3cdl41RV1xh.jpg?f=fotoalbum_large

• duoruvis
AI in winterslaap 💤

Voor wie de SOC handmatig heeft opgevoerd en merkt dat de AI “stilvalt”: hieronder een korte volgorde van handelingen om zelf de regie te houden.

1️⃣ Stop ontladen nu
→ Huidige modus: Directe handmatige bediening
→ Houd batterij vast tot je eigen verkoopmoment.
Zo voorkom je verkopen bij lage prijzen.

2️⃣ Plan de verkoop-actie
Ontlaad handmatig tussen 18:00–19:00 (of 17:45–19:15 als je meer volume wilt).
Gebruik het maximale vermogen (± of 80 % daarvan) voor korte, efficiënte “burst”-verkopen.
Doel-SOC: ongeveer 50 %.

3️⃣ Na verkoop
Zet de AI weer op Balanced of Zelfverbruik — tenzij de AI nog steeds “winterslaapt”.

4️⃣ Nachtelijk laden (03:00–05:00)
Plan handmatig of via schedule.
Laad de accu naar 100 % met goedkope nachtstroom.

5️⃣ Volgende dag
Verkoop opnieuw in het piekvenster (± 17:45–19:30).

Hopelijk wordt de AI vannacht weer netjes met de klok gesynchroniseerd —
tot die tijd is de handmatige modus de slimste AI 😉
Pagina: 1 ... 24 ... 33 Laatste