Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-10 18:54
Enzoz89 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:04:
Goedemorgen allemaal,

Sinds 1,5 week ben ik de trotse eigenaar van een Sigenergy-accu (27 kWh) in combinatie met een 12 kW omvormer. Ik ben inmiddels ook overgestapt naar Tibber.

Na wat onderzoek heb ik de volgende instellingen ingevoerd:
• Inkoop: 1,21 × prijs + 12,2
• Verkoop: 1,18 × prijs + 6

De AI staat ingesteld op “maximaal winst” (maximum profit). Wat mij echter opvalt:

👉 Ondanks dat mijn accu ‘s nachts 100% SoC bereikt, koop ik toch stroom van het net, terwijl er energie beschikbaar is in de accu.
Dit voelt niet logisch: ik verwacht juist dat hij eerst uit de accu levert, en pas daarna inkoopt.

Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Moet ik iets anders instellen om te zorgen dat:
• ik zo veel mogelijk nul op de meter heb (eigen verbruik optimaal),
• en tegelijk nog steeds maximale winst haal?

Ik hoor graag hoe anderen dit hebben opgelost of ingesteld.

Alvast bedankt!
Als aanvulling op de antwoorden hierboven, kan het ook nog zijn dat je systeem de accu in slaapstand laat gaan (zeker 's nachts zou dat zomaar kunnen omdat er dan geen PV opwek is en meestal een laag verbruik).

Als je echt nul-op-de-meter wilt, dan strookt dan uiteraard niet niet max-profit of eigenlijk helemaal niet met "profit" aangezien dat betekent dat je dan zo weinig mogelijk wilt inkopen ongeacht de prijs en elk straaltje PV uiteindelijk als het even kan zelf wil gebruiken. Die modus heet bij Sigen Self-consumption. Er wordt dan niet gehandeld en alleen ingekocht als de accu leeg is en alleen verkocht wanneer de accu vol is.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:17

Mipatje

Petrolhead

Enzoz89 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:04:
Goedemorgen allemaal,

Sinds 1,5 week ben ik de trotse eigenaar van een Sigenergy-accu (27 kWh) in combinatie met een 12 kW omvormer. Ik ben inmiddels ook overgestapt naar Tibber.

Na wat onderzoek heb ik de volgende instellingen ingevoerd:
• Inkoop: 1,21 × prijs + 12,2
• Verkoop: 1,18 × prijs + 6

De AI staat ingesteld op “maximaal winst” (maximum profit). Wat mij echter opvalt:

👉 Ondanks dat mijn accu ‘s nachts 100% SoC bereikt, koop ik toch stroom van het net, terwijl er energie beschikbaar is in de accu.
Dit voelt niet logisch: ik verwacht juist dat hij eerst uit de accu levert, en pas daarna inkoopt.

Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Moet ik iets anders instellen om te zorgen dat:
• ik zo veel mogelijk nul op de meter heb (eigen verbruik optimaal),
• en tegelijk nog steeds maximale winst haal?

Ik hoor graag hoe anderen dit hebben opgelost of ingesteld.

Alvast bedankt!
Ik heb ook diverse zaken uitgeprobeerd mijn installateur gaf volgend advies: zie

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83610940
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F35A9ct9vl5CVe4y8VLrZ3x9-_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGIpbV06TAkqAdGs6IFhSEcH.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren had ik 12.4 kwh PV

Tot nu toe deze maand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AE9SXHHSRzIbvyWVQZOClgx1OWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqmJud3uwxgeokH9h6CslZA2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn WP alleen heeft 244Kwh gebruikt dit afgerekend aan het dan geldende dynamische tarief is voor €56,19.
Ik ben best tevreden met mijn instellingen

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:58
Dag allemaal,

De afgelopen maanden ben ik me aan het voorbereiden om een Sigenergy Sigenstor aan te kopen. Heb dit hele forum gelezen en volg het met aandacht. Complimenten voor al jullie input en tips die voorbij vliegen.

Inmiddels meerdere installateurs over de vloer gehad en dit resulteert in de volgende setup:
  • SigEnergy SigenStor 18 kWh Thuisbatterij, 12 kW-Controller
  • Sigen Laadpaal EV-AC 11kW 4G T2-WH with 5 m cable
  • Sigen Gateway HomePro Three Phase (noodstroom functie - off-grid)
Ik twijfel nog over een paar zaken.
1) is het niet slim om een zwaardere controller te kiezen? In de huidige setup heeft dit geen meerwaarde in verband met de C rate / maar 18KWH batterij. Maar wellicht wel in de toekomst wel als we de accucapaciteit zouden uitbreiden naar 36KWH of zelfs 45KWH. De extra investering voor een 15kw controller is beperkt. Hoe zien jullie dit?

2) Ik twijfel erg over de AC of DC lader. Natuurlijk heeft DC meerwaarde, maar ook een forse meerprijs. Huidige Zappi vervangen voor een AC lader van Sigen vind ik wel handig. Alles in hetzelfde ecosysteem, waardoor je zaken optimaliseert. DC lader is leuk, maar PV panelen zitten niet rechtstreeks op controller en sneller laden hoef ik op dit moment ook niet. Enige reden om dit wel te doen is het feit dat je bent voorbereid op V2G en V2H. Maar gaat V2G of V2H op korte termijn zo'n vlucht nemen? Hoor wisselende berichten over het openstellen van deze functionaliteit vanuit autofabrikanten en leasemaatschappijen. Daar komt bij dat ik op dit moment niet de behoefte om te investeren in een nieuwe auto. Wat zouden jullie besluiten in deze? (Wel wil ik gaan kiezen voor een 22kW ipv 11kW lader.

Zou top zijn als jullie even willen meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:08
Ik lees weinig mensen die enthousiast zijn over de AC lader van Sigen.
En met wat truukjes kun je de Zappi laten doen wat jij wilt (niet de batterij leegtrekken maar laden vanaf het net, even terugzoeken in dit topic).

Ik heb zelf ook een Zappi icm met de Sigen en dat werkt prima. Als ik zou upgraden zou ik de DC lader doen (maar mijn auto ondersteunt dit niet dus nog weinig zin, Kia Niro 2021).

Verder opteren we hier meestal voor het aanschaffen van idd een 15kW of beter nog een 17kW controller, zodat je je volledige 'aansluitings waarde' kan belasten. Zeker omdat het niet zoveel scheelt qua prijs.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:03
Hier 2x Easee laders gekoppeld aan Tibber. Beide doen load balancing door Easee zelf op 16a aansluiting zodat ik beide EV's tegelijk kan inprikken en kan volladen op moment Tibber Grid Rewards inschakelt of berekend wanneer dit het goedkoopste voor ik wil vertrekken.

Zodra ik mijn SigEnergy systeem krijg twijfel ik nog wat ik hiermee ga doen, vind het via Tibber eigenlijk wel prima werken plus hij schakelt ze puur in zodra ik Grid Rewards bij Tibber krijg. Hoe dit gaat werken samen met SigEnergy moet ik dan gaan ontdekken. We rijden niet extreem veel KM"s waardoor we de luxe hebben niet perse dagelijks hoeven te laden.

In de toekomst wil ik de DC lader 25KW gaan toevoegen maar voor nu wacht ik daar nog even mee.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32

backupdevice

No Risk , Full Push

BossieE schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:48:
Dag allemaal,

De afgelopen maanden ben ik me aan het voorbereiden om een Sigenergy Sigenstor aan te kopen. Heb dit hele forum gelezen en volg het met aandacht. Complimenten voor al jullie input en tips die voorbij vliegen.

Inmiddels meerdere installateurs over de vloer gehad en dit resulteert in de volgende setup:
1) is het niet slim om een zwaardere controller te kiezen? In de huidige setup heeft dit geen meerwaarde in verband met de C rate / maar 18KWH batterij. Maar wellicht wel in de toekomst wel als we de accucapaciteit zouden uitbreiden naar 36KWH of zelfs 45KWH. De extra investering voor een 15kw controller is beperkt. Hoe zien jullie dit?

2) Ik twijfel erg over de AC of DC lader. Natuurlijk heeft DC meerwaarde, maar ook een forse meerprijs. Huidige Zappi vervangen voor een AC lader van Sigen vind ik wel handig. Alles in hetzelfde ecosysteem, waardoor je zaken optimaliseert. DC lader is leuk, maar PV panelen zitten niet rechtstreeks op controller en sneller laden hoef ik op dit moment ook niet. Enige reden om dit wel te doen is het feit dat je bent voorbereid op V2G en V2H. Maar gaat V2G of V2H op korte termijn zo'n vlucht nemen? Hoor wisselende berichten over het openstellen van deze functionaliteit vanuit autofabrikanten en leasemaatschappijen. Daar komt bij dat ik op dit moment niet de behoefte om te investeren in een nieuwe auto. Wat zouden jullie besluiten in deze? (Wel wil ik gaan kiezen voor een 22kW ipv 11kW lader.

Ik zou toch voor een 15kw controller gaan, mocht je later toch een extra pack willen installeren.

Wij hebben net akkoord gegeven voor een 15kw controller, 27kWh opslag en een homePro 3-fase. Zaten eerst te kijken naar 18kWh opslag, maar dat leek ons niet genoeg met noodstroom en de 80% beschikbaarheid totale opslag. Nu hebben wij meteen de extra accu erbij genomen en zijn nu ook meteen klaar.

Voor ons was het misschien iets makkelijker aangezien het om nieuwbouw gaat en dus ook de omvormer BTW vrij is, wat eigenlijk de gehele oplossing BTW vrij maakt

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02:35
mvrooij schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:37:
[...]
Helaas moet ik 40m overbruggen daarom dat we voor een 4x 10mm2 YMvK-AS kabel gaan + 2x extra UTP (beschermd).
De Gateway zal dan in de garage kunnen waar ook de SolarEdge omvormer hangt en om de hoek buiten ook de Sigenstor komt te staan onder een overstek uit de wind, zon en regen. Ook komt hier een 3 fase stekker bij mocht ik in de toekomst een generator willen aansluiten.
Ik heb destijds alle documentatie doorgeploegd, en weet even niet waarin het stond maar zover ik me herinner moest de gateway binnen 10 meter van de meterkast aanwezig zijn, anders zou deze niet snel genoeg kunnen schakelen bij grid uitval.
Daardoor heb ik ook een plek moet kiezen die niet meteen mijn voorkeur had, maar was dat een beperkende factor voor mijn keuzes, dus ben er redelijk zeker van.
Iemand hier die het zeker weet?! Want wil geen paniek zaaien maar ook voorkomen dat je werk/geld verzet die niet 100% gaat werken.
Ik heb wel de oude gateway overigens dus mogelijk is dat het verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
BossieE schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:48:
Dag allemaal,

ok mijn meedenk poging:
Je wilt noodstroom , dus ik zou als je 3x25a hebt, kiezen voor een 17kw omvormer, precies zoals @timpel_800 zegt --> match je aansluiting naar de grid. Zodat je ook kan importeren en exporteren als de prijzen leuk zijn en niet beperkt bent hierin.
Ook je batterij uitbreiding heb je dan meer aan. (met 4 batterijen zit je aan de max van je 17kw omvormer)

Een 25kw DC lader is geweldig, een model 3 van 50% naar 80% in een uurtje is gewoon ideaal.
Voor lange rit even 40 minuten tanken van 80% naar bijna max en gaan maakt het allemaal makkelijker.

Een 12kw EVDC vind ik het niet waard en zou ik niet doen. (3000 vs een tesla universal wall charger van 535 die praktisch hetzelfde kan)
Welke had je in gedachten, want je zegt ook iets over een 22kw AC lader, maar dat kunnen de meeste autos niet aan en dan klopt de aanname van 3x25a ook al niet meer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
Djaro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

ok mijn meedenk poging:
Je wilt noodstroom , dus ik zou als je 3x25a hebt, kiezen voor een 17kw omvormer, precies zoals @timpel_800 zegt --> match je aansluiting naar de grid. Zodat je ook kan importeren en exporteren als de prijzen leuk zijn en niet beperkt bent hierin.
Ook je batterij uitbreiding heb je dan meer aan. (met 4 batterijen zit je aan de max van je 17kw omvormer)

Een 25kw DC lader is geweldig, een model 3 van 50% naar 80% in een uurtje is gewoon ideaal.
Voor lange rit even 40 minuten tanken van 80% naar bijna max en gaan maakt het allemaal makkelijker.

Een 12kw EVDC vind ik het niet waard en zou ik niet doen. (3000 vs een tesla universal wall charger van 535 die praktisch hetzelfde kan)
Welke had je in gedachten, want je zegt ook iets over een 22kw AC lader, maar dat kunnen de meeste autos niet aan en dan klopt de aanname van 3x25a ook al niet meer :*)
Dank voor het meedenken.
3 x 25a is juiste aanname. Had 11kW of 22kW AC lader in gedachte. 22kw leek mij ideaal, met oog op toekomst. Nu kan Audi E-tron 22kw nog niet aan. Maar nieuwe auto's zullen dit wellicht wel kunnen. Door netlevering en levering uit batterij te combineren lijkt mij 22kw dan prima haalbaar. Of maak ik een denkfout?

25kW DC vind ik echt te kostbaar, dus gaan we niet doen.

Op basis van deze en andere reacties in ieder geval de keuze gemaakt om offerte aan te passen naar 27Kwh met 15 KW omvormer.

[ Voor 10% gewijzigd door BossieE op 23-10-2025 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Laatst online: 24-10 15:17
HenkS schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Ik ben home assistant fan allereerst :)

Maar waarom in home assistant als je dit ook via de sigen app kunt doen? Meer om het op 1 centrale plek te hebben? Even benieuwd naar. En kun je dan dmv jouw oplossing ook aangeven hoe lang hij moet laden/ontladen?
Nou meer omdat ik in Sigen app volgens mij niet kan aangeven (met max profit) dat ik om x uur die dag 2 uur wil laden (bij mijn weten alleen op het moment dat je wil starten). Nu zou ik 's ochtends voordat ik andere dingen ga doen, de boel in kunnen stellen en er niet meer naar omkijken. Ik heb wel gezien dat als na 2 uur de remote ems weer uitgezet wordt (2e automation), Sigen default terug hopt naar self consumption. Verder nog niet uitgevogeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-10 00:14
Ik zou denken aan een kleiner batterij systeem met de DC lader zodat je geen extra grote batterijen hoeft aan te schaffen, maar de auto als grote batterij kan gebruiken. 9/10 kw batterij zou dan al voldoende kunnen zijn.

Meeste autos kunnen (straks) bidirectioneel laden/ontladen met die 25 kw lader. Mijn ev6 (air) kan "standaard" niet V2X doen maar wel via een speciale adapter 220V leveren. Door de DC lader kan mijn auto echter nu al wel bidirectioneel gebruikt worden door de SigenStore. Is er toch opeens 58 kWh "gratis" bijgekomen. Ik wacht alleen nog even tot die DC lader in prijs gedaald is. ;)

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sand0r21
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-10 14:54
Is het iemand al gelukt om een externe omvormer draadloos via Modbus te koppelen aan een Sigenstor?

Ik heb zonnepanelen op mijn schuur geplaatst; die ligt ongeveer 80 meter van de Sigenstor vandaan. Een nieuwe sleuf trekken zie ik niet zitten — heeft iemand een (bij voorkeur draadloze) oplossing?

Situatie:
• Meterkast → onderverdeelkast (schuur)
• In de onderverdeelkast: een SolarEdge omvormer en een Wallbox

Ik had gehoopt de SolarEdge rechtstreeks aan de Sigenstor te koppelen. Iemand ervaring of advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-10 17:57
sand0r21 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 06:36:
Is het iemand al gelukt om een externe omvormer draadloos via Modbus te koppelen aan een Sigenstor?

Ik heb zonnepanelen op mijn schuur geplaatst; die ligt ongeveer 80 meter van de Sigenstor vandaan. Een nieuwe sleuf trekken zie ik niet zitten — heeft iemand een (bij voorkeur draadloze) oplossing?

Situatie:
• Meterkast → onderverdeelkast (schuur)
• In de onderverdeelkast: een SolarEdge omvormer en een Wallbox

Ik had gehoopt de SolarEdge rechtstreeks aan de Sigenstor te koppelen. Iemand ervaring of advies?
Goedemorgen, ik had hier ongeveer het zelfde en bij mij is het draadloos opgelost in de meterkast (onderverdeelkast) is een sensor geplaats en een WI-BR (SolaX Wireless Bridge ) en de ontvanger in de meterkast in huis,deze kunnen makelijk 100/150 meter overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:01
Vraagje, ik mis sinds 10 oktober de Inverter PV strings data in HA.
Ik heb 3 PV strings, maar kan deze niet meer monitoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpWPOKe1nx8qbknglyIwVfbY0kI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDy6gGE1GLkCRwdYTZapBI8F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ng2Qc4TsmBHvjavO4FMXLgk-m0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFIu9PGc0kNsqj9uEiuEvyFN.png?f=fotoalbum_large

Iemand zelfde probleem? Of hoe kan ik dit oplossen?

[ Voor 24% gewijzigd door Bas Post op 24-10-2025 10:00 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Djaro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Ik heb destijds alle documentatie doorgeploegd, en weet even niet waarin het stond maar zover ik me herinner moest de gateway binnen 10 meter van de meterkast aanwezig zijn, anders zou deze niet snel genoeg kunnen schakelen bij grid uitval.
Daardoor heb ik ook een plek moet kiezen die niet meteen mijn voorkeur had, maar was dat een beperkende factor voor mijn keuzes, dus ben er redelijk zeker van.
Iemand hier die het zeker weet?! Want wil geen paniek zaaien maar ook voorkomen dat je werk/geld verzet die niet 100% gaat werken.
Ik heb wel de oude gateway overigens dus mogelijk is dat het verschil.
Zoals ik van mijn installateur begreep gaan ze van mijn meterkast in de garage de hoofdmeterkast maken en verbinden ze de meterkast binnen daaraan. Dit is een "truc" die ze vaker toepassen en ook officieel geaccepteerd/ondersteund wordt. Ik ga uit van de installateur, die hebben al ontzettend veel installaties weggezet namelijk.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Darth_Fedor schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:04:
Ik zou denken aan een kleiner batterij systeem met de DC lader zodat je geen extra grote batterijen hoeft aan te schaffen, maar de auto als grote batterij kan gebruiken. 9/10 kw batterij zou dan al voldoende kunnen zijn.

Meeste autos kunnen (straks) bidirectioneel laden/ontladen met die 25 kw lader. Mijn ev6 (air) kan "standaard" niet V2X doen maar wel via een speciale adapter 220V leveren. Door de DC lader kan mijn auto echter nu al wel bidirectioneel gebruikt worden door de SigenStore. Is er toch opeens 58 kWh "gratis" bijgekomen. Ik wacht alleen nog even tot die DC lader in prijs gedaald is. ;)
Wat ik in paar post terug aangaf is deze afgelopen weken flink in prijs gedaald. Zit nu ergens rond de 1799 excl. BTW dacht ik (5m kabel). Was voorheen volgens mij 3500 ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:02
Rokar schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Goedemorgen, ik had hier ongeveer het zelfde en bij mij is het draadloos opgelost in de meterkast (onderverdeelkast) is een sensor geplaats en een WI-BR (SolaX Wireless Bridge ) en de ontvanger in de meterkast in huis,deze kunnen makelijk 100/150 meter overbruggen.
Dank @Rokar, jouw uitleg over de draadloze koppeling met de SolaX Wireless Bridge is inmiddels toegevoegd aan de FAQ-intro onder:
📡 Draadloze Modbus-verbinding tussen SolarEdge-omvormer (schuur, ±80 m) en Sigenstor
Zo blijft jouw oplossing goed vindbaar voor anderen met vergelijkbare situaties. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-10 15:52
mvrooij schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Ik ga uit van de installateur, die hebben al ontzettend veel installaties weggezet namelijk.
Welke installateur?
@duoruvis
Misschien ook handig om een lijstje met goed bevallende / technisch goede installateurs op te nemen in de TS?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Puppetmaster schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Welke installateur?
@duoruvis
Misschien ook handig om een lijstje met goed bevallende / technisch goede installateurs op te nemen in de TS?
Goed idee @Puppetmaster. Als er een samengestelde post met positieve ervaringen en technisch goede installateurs komt, voeg ik daar graag een link van toe in de FAQ-intro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-10 19:37
duoruvis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Goed idee @Puppetmaster. Als er een samengestelde post met positieve ervaringen en technisch goede installateurs komt, voeg ik daar graag een link van toe in de FAQ-intro.
codia.nl kan ik aanraden. Zeer kundig rondom elektra en het Sigen systeem.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:38
Bschnitz schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:48:
[...]
codia.nl kan ik aanraden. Zeer kundig rondom elektra en het Sigen systeem.
Goed om dat te horen, want op basis van hun website zou ik ze niet kiezen. Contact link doet niks, algemene voorwaarden en privacy beleid bevatten nog placeholders voor KvK nummer, bedrijfsadres, e.d. Dat geeft weinig vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
mvrooij schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Wat ik in paar post terug aangaf is deze afgelopen weken flink in prijs gedaald. Zit nu ergens rond de 1799 excl. BTW dacht ik (5m kabel). Was voorheen volgens mij 3500 ofzo?
DC 25kW nu ca 2800 excl BTW, 12kW zit op 1900 excl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Chicken schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Goed om dat te horen, want op basis van hun website zou ik ze niet kiezen. Contact link doet niks, algemene voorwaarden en privacy beleid bevatten nog placeholders voor KvK nummer, bedrijfsadres, e.d. Dat geeft weinig vertrouwen.
Ze doen voornamelijk installaties voor andere bedrijven die Sigen verkopen. Geloof me deze partij staat bij Sigen als zeer kundig.

Kan je zelfs vertellen dat als Sigen er niet uit zou komen met jou eigen installateur of verkoper omdat ze lopen te prutsen, dan komen hun ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:41
BossieE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Linkje?

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
BossieE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Ik heb andere prijzen zoals ik al stuurde. 1799 voor de 25kW met 5 meter kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Hoppenbrouwers was goed en kundig. Enige nadeel is dat zij niet hoger gaan dan een 12 kW omvormer bij 3x25 A, maar meer hebben we ook niet nodig. Voorzien van alle benodigde certificaten voor de verzekering.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:31

HenkS

Da_king alias HenkS

[...]

Wat mij wel opvalt: ik zit ook in een facebookgroep die gaat over sigen. En op Facebook zitten natuurlijk enorm veel niet technische mensen.
Dan wordt die accu bij mensen geplaatst, en technisch zal het allemaal wel kloppen. Maar qua settings is er niks echt goed gezet. Dus die mensen met 0,0 kennis, delen in die Facebook dan een screenshot van hun settings en daar klopt niks van....

De vraag is natuurlijk, is een installateur hier voor verantwoordelijk? Van de andere kant wil je als Sigen, dat je product goed werkt en dat is inherent aan de settings. Want wie moet het anders doen? Veel mensen snappen er echt niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Voorbeeld van samengestelde installateurs post waarvan de link tzt wordt opgenomen in de FAQ intro:

🛠️ Installateurs – positieve ervaringen uit de community:

@Daemonix
Hoppenbrouwers was goed en kundig. Enige nadeel is dat zij niet hoger gaan dan een 12 kW omvormer bij 3×25 A, maar meer hebben we ook niet nodig. Voorzien van alle benodigde certificaten voor de verzekering.
➤ Landelijk actief, vaak vakkundige plaatsing, maar beperkt tot 12 kW bij 3×25 A.

@Bschnitz
codia.nl kan ik aanraden. Zeer kundig rondom elektra en het Sigen-systeem.
➤ Sterk in maatwerk-elektra en bekend met de technische kant van het Sigenergy-platform.

📩 Aanvullingen of ervaringen? Graag posten, dan voeg ik ze toe aan de samengestelde post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

HenkS schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

Wat mij wel opvalt: ik zit ook in een facebookgroep die gaat over sigen. En op Facebook zitten natuurlijk enorm veel niet technische mensen.
Dan wordt die accu bij mensen geplaatst, en technisch zal het allemaal wel kloppen. Maar qua settings is er niks echt goed gezet. Dus die mensen met 0,0 kennis, delen in die Facebook dan een screenshot van hun settings en daar klopt niks van....

De vraag is natuurlijk, is een installateur hier voor verantwoordelijk? Van de andere kant wil je als Sigen, dat je product goed werkt en dat is inherent aan de settings. Want wie moet het anders doen? Veel mensen snappen er echt niks van.
Ja, je kunt natuurlijk via een groothandel alles kopen bijvoorbeeld bij Warmteservice maar wordt het dan goed en veilig geïnstalleerd. In Duitsland kun je via Ebay alles kopen en met een adres in Duitsland ook nog BTW vrij. Daar kennen ze die enorme bureaucratie niet zoals hier om de BTW terug te krijgen. Zie
https://www.ebay.de/itm/1...1K8BB3PVEK9DDEQ6XX35VMF71

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
HenkS schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

Helemaal herkenbaar, @HenkS. Een belangrijk aandachtspunt: een installateur zorgt dat de hardware correct geplaatst is, maar de optimale instellingen zijn vaak een ander verhaal.

De installateur is verantwoordelijk voor een correcte fysieke installatie en het basisfunctioneren van het systeem. De leverancier/AI levert veilige, redelijk optimale default-instellingen; het finetunen voor maximale opbrengst (marge, SOC-curves, AI-optimalisatie) ligt bij de gebruiker.

Bij Sigen draait het om een product dat “out-of-the-box” goed werkt. Het is logisch dat de fabrikant de standaardinstellingen veilig en efficiënt maakt – wie anders zou dit doen als de gebruiker geen specialist is?

Kortom, iedereen heeft een verantwoordelijkheid: installateur levert correct, fabrikant faciliteert optimaal, gebruiker finetunet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
mvrooij schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

Zoals ik van mijn installateur begreep gaan ze van mijn meterkast in de garage de hoofdmeterkast maken en verbinden ze de meterkast binnen daaraan. Dit is een "truc" die ze vaker toepassen en ook officieel geaccepteerd/ondersteund wordt. Ik ga uit van de installateur, die hebben al ontzettend veel installaties weggezet namelijk.
ah ... dat is slim , gelukkig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
ik zie nu dat ik 3% verlies met laden van de grid (het zelfverbruik stijgt met 700-800w)
en 6% met ontladen naar de grid (verbruik stijgt met 1500-1600w)
ik laad en ontlaad met 27600w max en die haal ik altijd met 2 omvormers van 25kw

Ziet iemand hetzelfde percentage terug in zijn statistieken ?
Hier mijne waar ik de uitspraak op baseer , zie rode kleine streepjes waar je de verhoging en verlaging zelfgebruik kan zien bij het starten/stoppen van laden of ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSyMiaab0Wn_A4RifhhDzkzr57s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVsegDYxUTj5jcyGEQfNrURb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
duoruvis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:35:
Voorbeeld van samengestelde installateurs post waarvan de link tzt wordt opgenomen in de FAQ intro:

@Daemonix
Hoppenbrouwers was goed en kundig. Enige nadeel is dat zij niet hoger gaan dan een 12 kW omvormer bij 3×25 A, maar meer hebben we ook niet nodig. Voorzien van alle benodigde certificaten voor de verzekering.
➤ Landelijk actief, vaak vakkundige plaatsing, maar beperkt tot 12 kW bij 3×25 A.

@Bschnitz
➤ Sterk in maatwerk-elektra en bekend met de technische kant van het Sigenergy-platform.

📩 Aanvullingen of ervaringen? Graag posten, dan voeg ik ze toe aan de samengestelde post.
hdsolar.nl
kan je op rekenen en doen ook installaties van meer dan 400kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-10 18:54
Djaro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:30:
ik zie nu dat ik 3% verlies met laden van de grid (het zelfverbruik stijgt met 700-800w)
en 6% met ontladen naar de grid (verbruik stijgt met 1500-1600w)
ik laad en ontlaad met 27600w max en die haal ik altijd met 2 omvormers van 25kw

Ziet iemand hetzelfde percentage terug in zijn statistieken ?
Hier mijne waar ik de uitspraak op baseer , zie rode kleine streepjes waar je de verhoging en verlaging zelfgebruik kan zien bij het starten/stoppen van laden of ontladen.

[Afbeelding]
Ik zie bij mij ook die verhoging. Ik heb een sensor in Home Assistant gemaakt die het zelfverbruik berekent. Dat zelfverbruik is in mijn geval in de basis zo'n 170W. Hoe meer vermogen het systeem (ont)laadt hoe hoger die waarde, daar zitten dan dus ook de omzetverliezen in berekend. 10kWh afnemen van het net is niet gelijk aan 10kWh toevoegen aan de accu namelijk.
Op dit moment is het systeem met 16kW aan het ontladen en zie ik een efficiency van 94% (dus ook 6% verlies). Dat betekent effectief 948W, dat is dus ongeveer 170W aan constant eigenverbruik en een kleine 780W aan ontlaadverliezen. Dat betekent dus bij -16kW uit de accu dat er ongeveer 15,2kW "van overblijft"

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-10 20:17
Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij van sigenergy,
Alleen spreken 2 installateurs elkaar tegen wat betreft mijn p300 optimizers van solaredge die nu onder mijn panelen zitten.

nr1. zegt dat dit niet kan en dat de optimizers verwijderd moeten worden wat ervoor zal zorgen dat mijn opbrengst lager zal worden door schaduw in de ochtend van de dakkapel van de buren.

nr2. zegt dat dit gewoon kan alleen gaat de stroom via de omvormer naar de meterkast en daarna pas naar de batterij wat dan weer extra verlies geeft van vanwege het omvormen van de spanning

Wat is jullie mening/visie wat betreft deze uitdaging en/of wat zal het verschil kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Frank0378 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:06:
Hallo allemaal,

Alleen spreken 2 installateurs elkaar tegen wat betreft mijn p300 optimizers van solaredge die nu onder mijn panelen zitten.

nr1. zegt dat dit niet kan en dat de optimizers verwijderd moeten worden wat ervoor zal zorgen dat mijn opbrengst lager zal worden door schaduw in de ochtend van de dakkapel van de buren.

nr2. zegt dat dit gewoon kan alleen gaat de stroom via de omvormer naar de meterkast en daarna pas naar de batterij wat dan weer extra verlies geeft van vanwege het omvormen van de spanning

Wat is jullie mening/visie wat betreft deze uitdaging en/of wat zal het verschil kunnen zijn?
Hoe oud is je SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
ArPi75 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Ik zie bij mij ook die verhoging. Ik heb een sensor in Home Assistant gemaakt die het zelfverbruik berekent. Dat zelfverbruik is in mijn geval in de basis zo'n 170W. Hoe meer vermogen het systeem (ont)laadt hoe hoger die waarde, daar zitten dan dus ook de omzetverliezen in berekend. 10kWh afnemen van het net is niet gelijk aan 10kWh toevoegen aan de accu namelijk.
Op dit moment is het systeem met 16kW aan het ontladen en zie ik een efficiency van 94% (dus ook 6% verlies). Dat betekent effectief 948W, dat is dus ongeveer 170W aan constant eigenverbruik en een kleine 780W aan ontlaadverliezen. Dat betekent dus bij -16kW uit de accu dat er ongeveer 15,2kW "van overblijft"
dank voor de bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Djaro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:32:
[...]

hdsolar.nl
@Djaro
hdsolar.nl
➤ kan je op rekenen en doen ook installaties van meer dan 400 kWh

Toegevoegd aan de lijst met positief beoordeelde installateurs in de FAQ-intro.
Dank voor je aanvulling — mooi om te zien dat ook grootschalige installaties worden genoemd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
Frank0378 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:06:
Hallo allemaal,

Dat nr1 niet kan is fout... want je kan de weg van nummer 2 volgen.

ik heb het ook als nummer 2 omdat ik al eerder de panelen had en niet moeilijk wilde doen.
Belangrijkste is dan denk ik voor jouw dat verlies met omzetten(van ac naar dc een extra keer) met edge in meterkast vs zonder optimizers rechtstreeks op de sig, geen drol uitmaakt en het geen goeie case is om het dak op te gaan om de optimizers te verwijderen en opnieuw aan te sluiten etc.

[ Voor 0% gewijzigd door Djaro op 24-10-2025 23:20 . Reden: verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Djaro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:32:
[...]

hdsolar.nl
Hebben bij mij de PV en later ook de SIG geplaatst heel prettig en kundig bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-10 20:17
Het huidige systeem is 10 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Mipatje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:37:
[...]

Hebben bij mij de PV en later ook de SIG geplaatst heel prettig en kundig bedrijf
Bedankt @Mipatje, mooie bevestiging van de eerdere ervaringen met hdsolar.nl — goed om te zien dat ze zowel PV als SIG-installaties vakkundig oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
duoruvis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:35:

@Daemonix

@Bschnitz

Ben zelf in gesprek met Martijn en Stefan van MyBattery (my-battery.nl). Het informatiegesprek thuis was prettig. Ze reageren snel en nemen alle tijd. Ze werken landelijk en zijn “gold installer” van Sigen. Na installatie kan ik meer info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
BossieE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

Ben zelf in gesprek met Martijn en Stefan van MyBattery (my-battery.nl). Het informatiegesprek thuis was prettig. Ze reageren snel en nemen alle tijd. Ze werken landelijk en zijn “gold installer” van Sigen. Na installatie kan ik meer info geven.
Bedankt voor je toevoeging @BossieE, mooi dat je ook de eerste indruk deelt van my-battery.nl. Goed om te weten dat ze landelijk werken en als “Gold Installer” van Sigen zijn gecertificeerd — dat maakt het beeld van de installateurslijst weer completer.
(Na installatie volgt update.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Ik ben mij aan het inlezen in een SigEnergy systeem, ik heb komende week een gesprek met de installateur.
Als ik het systeem zou aanschaffen dan heb ik de volgende eisen.

- aansluiten 26x 450wp panelen (12 op OW, 14 op het Zuiden).
- 32-40kwh opslag capaciteit
- toekomstige laadpaal
- gateway voor aansturing van warmtepomp en solar en offgrid mogelijkheden

Ik heb enkele praktische vragen.

De opstelling zou geheel in de garage moeten worden geplaatst. Ik heb daar een 3 fase kabel naar toe liggen vanuit de meterkast (als een aparte groep)

- waar moet de gateway hangen? Kan die ook gewoon in de garage worden geplaatst? Ik heb namelijk geen ruimte in de meterkast zelf.

- Heb ik naast de slimme batterij en de gateway ook nog een omvormer nodig voor mijn panelen, of worden die rechtstreeks op de gateway of batterij aangesloten?

- Laadpaal voor een auto zal ook vrij snel nodig zijn. Wordt deze ook aangesloten op de gateway of kan die gewoon in de meterkast? Want ik heb namelijk al een loze leiding gemaakt van de meterkast naar de mogelijke plek van een laadpaal, maar dat is dus niet naar de plak waar de gateway of de batterij komt te staan.

- aansturing warmtepomp en boilervat (WeHeat p80). Beetje voortbordurend op vorige vraag, deze wordt ook aangesloten op de gateway?

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 24-10-2025 23:12 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djaro
verstappen33 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:10:

- aansluiten 26x 450wp panelen (12 op OW, 14 op het Zuiden).
- 32-40kwh opslag capaciteit
- gateway voor aansturing van warmtepomp en solar en offgrid mogelijkheden

De opstelling zou geheel in de garage moeten worden geplaatst. Ik heb daar een 3 fase kabel naar toe liggen vanuit de meterkast (als een aparte groep)

- waar moet de gateway hangen? Kan die ook gewoon in de garage worden geplaatst? Ik heb namelijk geen ruimte in de meterkast zelf.

- Heb ik naast de slimme batterij en de gateway ook nog een omvormer nodig voor mijn panelen, of worden die rechtstreeks op de gateway of batterij aangesloten?

- Laadpaal voor een auto zal ook vrij snel nodig zijn. Wordt deze ook aangesloten op de gateway of kan die gewoon in de meterkast? Want ik heb namelijk al een loze leiding gemaakt van de meterkast naar de mogelijke plek van een laadpaal, maar dat is dus niet naar de plak waar de gateway of de batterij komt te staan.

- aansturing warmtepomp en boilervat (WeHeat p80). Beetje voortbordurend op vorige vraag, deze wordt ook aangesloten op de gateway?
Een aantal antwoorden , niet allemaal :)

Je mist een omvormer , een gateway is optioneel en zorgt ervoor dat je geen last hebt van stroomuitval.
Een omvormer baseer je op je aansluiting import export grid en je solaropwek piek.
De omvormer is tevens het zgn energy management systeem waar je de zonnepanelen op aansluit.
3x25a is 17kw omvormer als je volledige load wil over nemen in huis bij grid uitval.
Zijn er ook nog in 25kw en 30kw(nieuw).
32-40 lijkt gebaseerd op 8kw batterijen ? --> die zijn vervangen door 9kw (bat10.0) dus 36-45 wordt het dan.

Als dat binnen 10 meter is geen probleem om daar de gateway te plaatsen anders kan het nog steeds in de garage maar alleen als je daar ook je meterkast plaatst, net geleerd hier op dit forum deze truuk , dit omzeilt het probleem dat de gateway binnen 10 meter van de meterkast moet komen op je huidige plek
Dit is nodig om snel genoeg te kunnen omschakelen naar de batterijstroom voor het huis zonder dat je het merkt indien de grid uitvalt.
Dus verleng evt. de meterkast naar een plek waar je in de buurt de gateway kan plaatsen.

Laadpalen zijn er in AC en DC smaakjes, AC in 11 en 22kw ,DC in 12 en 25kw.
DC kan V2x met de auto, dus je auto als extra batterij gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Djaro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:47:
[...]

Een aantal antwoorden , niet allemaal :)

Je mist een omvormer , een gateway is optioneel en zorgt ervoor dat je geen last hebt van stroomuitval.
Een omvormer baseer je op je aansluiting import export grid en je solaropwek piek.
De omvormer is tevens het zgn energy management systeem waar je de zonnepanelen op aansluit.
3x25a is 17kw omvormer als je volledige load wil over nemen in huis bij grid uitval.
Zijn er ook nog in 25kw en 30kw(nieuw).
32-40 lijkt gebaseerd op 8kw batterijen ? --> die zijn vervangen door 9kw (bat10.0) dus 36-45 wordt het dan.

Als dat binnen 10 meter is geen probleem om daar de gateway te plaatsen anders kan het nog steeds in de garage maar alleen als je daar ook je meterkast plaatst, net geleerd hier op dit forum deze truuk , dit omzeilt het probleem dat de gateway binnen 10 meter van de meterkast moet komen op je huidige plek
Dit is nodig om snel genoeg te kunnen omschakelen naar de batterijstroom voor het huis zonder dat je het merkt indien de grid uitvalt.
Dus verleng evt. de meterkast naar een plek waar je in de buurt de gateway kan plaatsen.

Laadpalen zijn er in AC en DC smaakjes, AC in 11 en 22kw ,DC in 12 en 25kw.
DC kan V2x met de auto, dus je auto als extra batterij gebruiken.
Vergeet niet dat er voor de Gateway een extra 3 fase kabel naar de meterkast getrokken moet worden!

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
duoruvis schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Bedankt voor je toevoeging @BossieE, mooi dat je ook de eerste indruk deelt van my-battery.nl. Goed om te weten dat ze landelijk werken en als “Gold Installer” van Sigen zijn gecertificeerd — dat maakt het beeld van de installateurslijst weer completer.
(Na installatie volgt update.)
Hier een tot nu toe minder goede ervaring met My-Battery.
In de voorbereiding is alles op een prettige manier verlopen wat vertrouwen gaf. Voor de uitvoering wordt er gewerkt met andere partijen, waardoor de communicatie en kwaliteit te wensen overlaat.
Er wordt geïnstalleerd en volgt geen oplevering. Na uitvoering duurt het erg lang een reactie te krijgen op vragen en nog lopende zaken opgelost te krijgen.
Dus kortom hier een nog niet tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
@Djaro thanks voor je antwoord.

Ik had al begrepen dat er een omvormer op de batterijen kwam. Maar de vraag was meer of hier ook de zonnepanelen op aangesloten worden of dat ik een separate omvormer nodig heb die op de SigenStor moet aansluiten.

Die 10 meter zal er net om spannen, ik vermoed dat het 8-9 meter zal zijn tussen de hoofdaansluiting en de plek waar de gateway en batterij komt te staan.

@daemonix
Dus als ik het goed begrijp komt er dus 2x een 3 fase kabel naar de opstelling? 1x voor de SigenStor en 1x naar de gateway?
Op zich geen probleem, ik kan dat wel aanleggen via de kruipruimte.

Vraag die nog open staat is de aansluiting/aansturing van de warmtepomp en boilervat. Die elektra aansluiting komt wel of niet op de gateway?? Of moet de gewoon in de meterkast?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste