Als aanvulling op de antwoorden hierboven, kan het ook nog zijn dat je systeem de accu in slaapstand laat gaan (zeker 's nachts zou dat zomaar kunnen omdat er dan geen PV opwek is en meestal een laag verbruik).Enzoz89 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:04:
Goedemorgen allemaal,
Sinds 1,5 week ben ik de trotse eigenaar van een Sigenergy-accu (27 kWh) in combinatie met een 12 kW omvormer. Ik ben inmiddels ook overgestapt naar Tibber.
Na wat onderzoek heb ik de volgende instellingen ingevoerd:
• Inkoop: 1,21 × prijs + 12,2
• Verkoop: 1,18 × prijs + 6
De AI staat ingesteld op “maximaal winst” (maximum profit). Wat mij echter opvalt:
👉 Ondanks dat mijn accu ‘s nachts 100% SoC bereikt, koop ik toch stroom van het net, terwijl er energie beschikbaar is in de accu.
Dit voelt niet logisch: ik verwacht juist dat hij eerst uit de accu levert, en pas daarna inkoopt.
⸻
Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd? Moet ik iets anders instellen om te zorgen dat:
• ik zo veel mogelijk nul op de meter heb (eigen verbruik optimaal),
• en tegelijk nog steeds maximale winst haal?
Ik hoor graag hoe anderen dit hebben opgelost of ingesteld.
Alvast bedankt!
Als je echt nul-op-de-meter wilt, dan strookt dan uiteraard niet niet max-profit of eigenlijk helemaal niet met "profit" aangezien dat betekent dat je dan zo weinig mogelijk wilt inkopen ongeacht de prijs en elk straaltje PV uiteindelijk als het even kan zelf wil gebruiken. Die modus heet bij Sigen Self-consumption. Er wordt dan niet gehandeld en alleen ingekocht als de accu leeg is en alleen verkocht wanneer de accu vol is.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
:strip_exif()/f/image/eGIpbV06TAkqAdGs6IFhSEcH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sqmJud3uwxgeokH9h6CslZA2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vDy6gGE1GLkCRwdYTZapBI8F.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vFIu9PGc0kNsqj9uEiuEvyFN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yVsegDYxUTj5jcyGEQfNrURb.jpg?f=fotoalbum_large)