Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:26

Adze

CCNP !

theduke1989 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Ik ben van plan om een nieuwe batterij aan te schaffen 9kwh. Omvormer heb ik 12kwh nog. Moet kijken of in deze voor een 15kwh alsnog kan wisselen.. ga even kijken of ik nog kan wisselen van omvormer. Omdat ik deze pas heb aangeschaft onze complete installatie nog geen maand oud.
@theduke1989 hopelijk zie dit bericht niet als betweterig, ik hoop je enkel wat te leren.

kW = kilowatt en beschrijft hoeveelheid vermogen. kWh = kilowattuur en beschrijft hoeveelheid energie. Als voorbeeld gebruik ik altijd water in een badkuip. kW is hoe snel het water uit de kraan komt en kWh is hoeveel water er al in bad zit of kan.

Omvormers hebben een geen energiecapaciteit, maar kunnen wel vermogen omvormen. Daarom zie je bij omvormers enkel de kW waarde staan. Een omvormer van 12 kWh of 15 kWh bestaat niet. Een omvormer van 12 kW of 15 kW wel.

Batterijen kunnen wel energie opslaan. Daarom zie je bij batterijen twee waarden, namelijk kW en kWh. kW beschrijft de snelheid (vermogen) waarmee de batterij kan laden of ontladen en kWh beschrijft hoeveel volume (energie) deze kan vasthouden. Sigenergy batterijen hebben een (ont-)laadsnelheid van 0,5c. Dat betekent dat de batterij per uur voor maximaal de helft gevuld kan worden met energie.

Een batterij van Sigenergy van 9kWh kan daarom max met 4,5kW laden. Op maximaal vermogen is deze dan in ongeveer twee uur vol.

Dus al lijken de kW en kWh veel op elkaar, ze beschrijven twee verschillende dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Adze op 26-10-2025 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:46
HenkS schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:17:
Blijft raar.
Vanacht handmatig aangezet en nu dit:
[Afbeelding]
Yea AI is dood sinds het uur verschil, iets klopt niet.

Zal wel weer vanzelf goedkomen, neem ik aan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:23

Mipatje

Petrolhead

Day light saving time is over now it is money loosing time

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Mipatje schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:34:
Day light saving time is over now it is money loosing time
Nou, wellicht kan ik het deze maand nog goed trekken, afhankelijk of er nog 1 of 2 uurtjes komen waar ik iets mee kan.... De laatste 2 weken sloegen nou echt nergens op :/

Mijn unit heeft meer lopen slapen dan iets zinvols doen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:15
Adze schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:56:
[...]

@theduke1989 hopelijk zie dit bericht niet als betweterig, ik hoop je enkel wat te leren.

kW = kilowatt en beschrijft hoeveelheid vermogen. kWh = kilowattuur en beschrijft hoeveelheid energie. Als voorbeeld gebruik ik altijd water in een badkuip. kW is hoe snel het water uit de kraan komt en kWh is hoeveel water er al in bad zit of kan.

Omvormers hebben een geen energiecapaciteit, maar kunnen wel vermogen omvormen. Daarom zie je bij omvormers enkel de kW waarde staan. Een omvormer van 12 kWh of 15 kWh bestaat niet. Een omvormer van 12 kW of 15 kW wel.

Batterijen kunnen wel energie opslaan. Daarom zie je bij batterijen twee waarden, namelijk kW en kWh. kW beschrijft de snelheid (vermogen) waarmee de batterij kan laden of ontladen en kWh beschrijft hoeveel volume (energie) deze kan vasthouden. Sigenergy batterijen hebben een (ont-)laadsnelheid van 0,5c. Dat betekent dat de batterij per uur voor maximaal de helft gevuld kan worden met energie.

Een batterij van Sigenergy van 9kWh kan daarom max met 4,5kW laden. Op maximaal vermogen is deze dan in ongeveer twee uur vol.

Dus al lijken de kW en kWh veel op elkaar, ze beschrijven twee verschillende dingen.
Bedankt voor de heldere uitleg (vooral met de badkuip). Heb het gevoel nu dat de installateur mij een slecht systeem qua opbouw heeft geleverd. Ik had hem net dat aangegeven. Maar hij zegt telkens dat het allemaal in orde is en dat het goed is zoals het nu is?

Maar klopt dat wel dan? Als ik jullie nu berichten zo lees.

Momenteel ziet het zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka9WwYCe21ch-TClLTdBvOvWeeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrHemncOxMkl0SXrHHAo8xGV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqFzMokMNCTRp0YF5hT4M9L5FZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEfDunP7P7CGMuH27AT0FjUB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door theduke1989 op 26-10-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:52
Of jouw installateur jou het goede heeft verkocht kunnen wij natuurlijk niet bepalen. Het ligt er aan wat jij hem gevraagd hebt.
Het werkt gewoon naar behoren toch? Om 19:00 wordt de batterij gebruikt om jouw verbruik te dekken. Dat is precies wat je wilt want 19:00 is een "duur uur" dus die hoef jij niet van het jouw energieleverancier te kopen.

Daarnaast hebt de mogelijkheid nog een batterij module bij te plaatsen mocht je dat willen.
En een 12kW omvormer is voor de meeste mensen prima ondanks dat wij hier meestal een 15 of 17kW omvormer aanraden is dat absoluut niet noodzakelijk in de meeste gevallen (tenzij dikke Warmtepomp, 2 elektrische auto's etc).

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
verstappen33 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:00:
We blijven aan het onderzoeken.

Bij mij wil ik de batterij etc in de garage zetten.
Maar als kijk naar een DC lader voor evt een toekomstige auto, dan zie ik dat de stekker voor de lader aan de SigenStor unit vast komt te zitten.
Helaas staat mijn auto nooit in de garage maar onder de carport ervoor.
Garage is voor opslag en fietsen etc.

Als ik zoek op kabel verlengen dan zie ik geen sluitend antwoord of dat mogelijk is. Er wordt telkens verwezen naar de installateur.

Is het mogelijk om de laadkabel te verlengen en zo evt door de kruipruimte te halen en gewoon als een “paal” op de oprit te plaatsen?
Totale lengte zal dan rond de 15-17m komen (beetje overlengte om de auto te kunnen stekkeren.)

Ik voel er weinig voor om die hele unit buiten te zetten, of de deur open te laten staan tijdens het laden en in de toekomst misschien te ontladen.
Wat jij wilt kan -nog- niet. Ik heb hetzelfde probleem. De stack staat te ver van de oprit en 10 meter is de maximale lengte. Ik zag een bericht in de community van iemand die aangaf dat het fijn zou zijn als er een oplossing komt zoals jij die beschrijft en daar werd positief op gereageerd door Sigenergy maar verder geen beloftes.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
timpel_800 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:26:
Of jouw installateur jou het goede heeft verkocht kunnen wij natuurlijk niet bepalen. Het ligt er aan wat jij hem gevraagd hebt.
Het werkt gewoon naar behoren toch? Om 19:00 wordt de batterij gebruikt om jouw verbruik te dekken. Dat is precies wat je wilt want 19:00 is een "duur uur" dus die hoef jij niet van het jouw energieleverancier te kopen.

Daarnaast hebt de mogelijkheid nog een batterij module bij te plaatsen mocht je dat willen.
En een 12kW omvormer is voor de meeste mensen prima ondanks dat wij hier meestal een 15 of 17kW omvormer aanraden is dat absoluut niet noodzakelijk in de meeste gevallen (tenzij dikke Warmtepomp, 2 elektrische auto's etc).
Bedankt voor de uitleg, voor de omvormer is dan een 12kW omvormer niet toekomstbestendig. Als je zo kijkt naar wat er is gemonteerd is dat voldoende? Mijn warmtepomp van 14kWh inderdaad. E-Auto heb ik nog niet. Heb ook de module niet gekocht nog. Misschien de omvormer alsnog vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

theduke1989 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Bedankt voor de uitleg, voor de omvormer is dan een 12kW omvormer niet toekomstbestendig. Als je zo kijkt naar wat er is gemonteerd is dat voldoende? Mijn warmtepomp van 14kWh inderdaad. E-Auto heb ik nog niet. Heb ook de module niet gekocht nog. Misschien de omvormer alsnog vervangen?
Voor zover ik begrijp heb je 2x 9kWh batterij + 12kW omvormer. Ik denk dat dat prima is. Een gebalanceerd systeem. Eventueel nog een extra 9kWh batterij module maakt hem helemaal compleet. Daar is mijns inziens niets mis mee.

Enige wat ik denk dat er mis is gegaan is dat je installateur je niet goed genoeg uitleg heeft gegeven over het systeem en de werking. Maar ik denk dat je een prima systeem hebt staan, met een goed gedimensioneerde omvormer voor de hoeveelheid panelen en batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:45
theduke1989 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Indien de installateur vermeld heeft dat je:
* maximaal 9kW kan laden/ontladen omdat je maar 2 batterijen hebt
* Je niet 100% van je PV opwek kan opslaan omdat je gelimiteerd bent aan die 9kW
* Je niet het maximale uit je 12kW omvormer kan halen zonder eerst nog een batterij toe te voegen

Dan heeft hij "goed" werk geleverd. Als 1 van de bovenstaande niet waar is, dan zou ik de installateur daar zeker op aanspreken.
Waarbij "goed" tussen haakjes, omdat ik nooit een systeem zo zou verkopen, maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
djrednas schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:24:
[...]

Indien de installateur vermeld heeft dat je:
* maximaal 9kWh kan laden/ontladen omdat je maar 2 batterijen hebt
* Je niet 100% van je PV opwek kan opslaan omdat je gelimiteerd bent aan die 9kWh
* Je niet het maximale uit je 12kW omvormer kan halen zonder eerst nog een batterij toe te voegen
Incorrect. Hij kan 18 kWh laden want 2 batterijen en dat gaat prima met een 12 kW omvormer. Eenheden zijn heel erg belangrijk in deze.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

[...]

* maximaal 9kWh kan laden/ontladen omdat je maar 2 batterijen hebt
Wat had ik nou net gezegd ;) Grapje natuurlijk, maar @theduke1989 kan maximaal met 9kW laden (zonder h)
[...]

* Je niet 100% van je PV opwek kan opslaan omdat je gelimiteerd bent aan die 9kWh
Klopt, maar weer zonder die h
[...]

Niet helemaal mee eens. 9kW richting batterijen en 3kW richting het net, dus volle 12kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:45
daemonix schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:45:
[...]

Incorrect. Hij kan 18 kWh laden want 2 batterijen en dat gaat prima met een 12 kW omvormer. Eenheden zijn heel erg belangrijk in deze.
Lees ik mijn eigen bericht 3 keer na, doe ik het nog fout 8)7
Adze schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:48:
Niet helemaal mee eens. 9kW richting batterijen en 3kW richting het net, dus volle 12kW.
Met de aanname dat de zonnepanelen rechtstreeks op de Sigenergy zitten, maar dat lees/zie ik zo snel even niet terug. Kan het gemist hebben ;)

[ Voor 35% gewijzigd door djrednas op 26-10-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
daemonix schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:45:
[...]

Installateur heeft me verteld met de omvormer dat het allemaal samen past. Dat het een solide systeem is.

Ik zou eventueel wel nog een extra batterij willen. Vooral in de zomer dan zal het snel gaan met de opslag, en wordt het naar het net gestuurd, ik wil eigenlijk niet zoveel.

Met de omvormer heb ik nog steeds een nare nasmaak.

Hoe is dat bij jullie? Wat hebben jullie aan panelen en qua oplevering tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Adze schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:13:
[...]

Voor zover ik begrijp heb je 2x 9kWh batterij + 12kW omvormer. Ik denk dat dat prima is. Een gebalanceerd systeem. Eventueel nog een extra 9kWh batterij module maakt hem helemaal compleet. Daar is mijns inziens niets mis mee.

Enige wat ik denk dat er mis is gegaan is dat je installateur je niet goed genoeg uitleg heeft gegeven over het systeem en de werking. Maar ik denk dat je een prima systeem hebt staan, met een goed gedimensioneerde omvormer voor de hoeveelheid panelen en batterijen.
Heb inderdaad een omvormer van 12kw 3phase, voorheen bij eerste aanbod was het de 10kw. Maar waren ook war minder panelen. Van 24 panelen naar 30 panelen nu (omdat de dak groter is geworden (13.98m) nu.

Batterij hebben we inderdaad 2 van 9kWh in offerte staat 10.0 , maar geleverd is 9.0kWh heeft gezegd is normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcEmMENSguS-vJHvwhWBPoTv6Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6ORTKMc4mQ9Twk0MKy7bFjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O83GzimXmz3keon_lEZTFp9EYa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slqzHVcwqpsU2F13ypUbjT1g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w50j3a8mT7FRUQBoEUkUJoPDhxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWmxMwHkyzor8oPff3734mNm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door theduke1989 op 26-10-2025 23:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:02
Mijn AI heeft het spoor net op tijd weer gevonden en gaat in de nacht laden naar 100 % om dat gedurende de dag voor zelfconsumptie te gebruiken en om 18:30 terug op het net te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-10 14:49
timpel_800 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Wat jij wilt kan -nog- niet. Ik heb hetzelfde probleem. De stack staat te ver van de oprit en 10 meter is de maximale lengte. Ik zag een bericht in de community van iemand die aangaf dat het fijn zou zijn als er een oplossing komt zoals jij die beschrijft en daar werd positief op gereageerd door Sigenergy maar verder geen beloftes.
Gelukkig is het allemaal modulair opgebouwd en hoef ik nu nog niet perse deze module aan te schaffen, echter is het wel van belang waar ik de batterij wil plaatsen..
Medio komend jaar komt naar alle waarschijnlijkheid de EV, die is voorbereid op bi-directioneel laden maar is nog niet geactiveerd door Audi. Hopelijk wachten ze daar niet al te lang mee..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timpel_800
De kabel kan wel losgemaakt van de unit, dus hij zou eventueel wel ergens door een gat in de muur kunnen en daarna weer aangesloten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVmMURAWq8N1qwS66C5_Ut4epHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3yThqrFMCy7qSgoJZVwctC51.png?f=fotoalbum_large

De batterij etc komt in de garage, tegen de muur van de keuken, vanuit daar kan ik nog makkelijk de kruipruimte inkomen en richting de meterkast komen.
Onder de garage zit verder geen kruipruimte, dus aan de buitenmuur plaatsen is niet echt handig vanwege kabels die dan lastig gelegd kunnen worden (moet ik de vloer openbreken etc.)

De laadpaal/stekker zou tegenover de voordeur moeten komen, daar zit namelijk nog een muur van de garage van de buren (geschakelde woningen).

Er ligt al een loze leiding onder de oprit door die in de kruipruimte uitkomt, maar niet in de garage..
In de ideale opstelling zou ik dus gewoon vanaf de batterij de kruipruimte ingaan, onder de wc door en dan onder de oprit door naar de andere kant, en dan weer omhoog..
Maarja voordat ik weer boven de grond uit kom ben ik al 7-8m verder.
Dit ik hoop dat er ook een optie komt voor 15m, dat zou aanzienlijk veel schelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:29
verstappen33 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:04:
[Afbeelding]

De batterij etc komt in de garage, tegen de muur van de keuken, vanuit daar kan ik nog makkelijk de kruipruimte inkomen en richting de meterkast komen.
Onder de garage zit verder geen kruipruimte, dus aan de buitenmuur plaatsen is niet echt handig vanwege kabels die dan lastig gelegd kunnen worden (moet ik de vloer openbreken etc.)

De laadpaal/stekker zou tegenover de voordeur moeten komen, daar zit namelijk nog een muur van de garage van de buren (geschakelde woningen).

Er ligt al een loze leiding onder de oprit door die in de kruipruimte uitkomt, maar niet in de garage..
In de ideale opstelling zou ik dus gewoon vanaf de batterij de kruipruimte ingaan, onder de wc door en dan onder de oprit door naar de andere kant, en dan weer omhoog..
Maarja voordat ik weer boven de grond uit kom ben ik al 7-8m verder.
Dit ik hoop dat er ook een optie komt voor 15m, dat zou aanzienlijk veel schelen..
Batterij buiten tegen het toilet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
kliffen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

Batterij buiten tegen het toilet aan?
Geen optie, de garagedeur kan dan niet meer open..
Ik ben geen voorstander van het ding buiten plaatsen, maar als die buiten moet komen dan zou die wel tegenover de voordeur kunnen komen te staan, echter staan daar nu ook de kliko bakken..
Ik heb daar een 50mm buis naartoe liggen onder de oprit door. Daar passen genoeg kabels door..

Maar de voorkeur is om alles gewoon binnen te hebben staan, weet niet waarom, ik weet ook dat het prima buiten kan staan, maar het voelt niet echt goed.. Ook al woon ik in een nette buurt..

[ Voor 7% gewijzigd door verstappen33 op 27-10-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
verstappen33 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Ik ben geen voorstander van het ding buiten plaatsen, maar als die buiten moet komen dan zou die wel tegenover de voordeur kunnen komen te staan, echter staan daar nu ook de kliko bakken..
Ik heb daar een 50mm buis naartoe liggen onder de oprit door. Daar passen genoeg kabels door..

Maar de voorkeur is om alles gewoon binnen te hebben staan, weet niet waarom, ik weet ook dat het prima buiten kan staan, maar het voelt niet echt goed.. Ook al woon ik in een nette buurt..
Dan in de hoek in de garage tegenover de deur naar de keuken. Alle Kabels kunnen dan direct naar buiten. Oplader direct ter plaatse en kabels onder de oprit door naar de meterkast.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
verstappen33 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Op het dak van de garage? Ik ben wel voorstander van LFP batterijen buiten. Lees het draadje Veiligheid Energy Storage System (ESS) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
kliffen schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

Dan in de hoek in de garage tegenover de deur naar de keuken. Alle Kabels kunnen dan direct naar buiten. Oplader direct ter plaatse en kabels onder de oprit door naar de meterkast?
Of gewoon de auto in de garage opladen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Auto in de garage past niet.. Misschien de auto's uit 1980 nog wel, maar hedendaagse wagens helaas niet meer.

Daarnaast doet het meer dienst als schuur/bijkeuken waar de wasmachine en droger staat etc..

Aan de buitenmuur is een optie, maar dan moet ik de vloer helemaal openbreken om de kabels richting de kruipruimte te krijgen..

Buiten waar het laadpunt komt is de enige andere optie omdat ik daar al een voorbereiding heb zitten voor extra bekabeling..

Maarja, binnenkort maar eens overleggen met de installateur..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:33
bericht van sig:

Dear Community Members,

We’ve recently noticed that some stations are experiencing irregular behavior in AI Mode, such as:

The AI not charging the battery at the appropriate time
Missing data in the battery SOC and price trend charts
Errors occurring when setting up the electricity price plan

After initial investigation, we found that the main cause of the AI charging issue is a time offset triggered by the switch to winter time.

This time change led to deviations in price data parsing, demand forecasting, and system synchronization, which in turn activated the AI’s fallback strategy (Max Self-Consumption Mode).

Additionally, the switch to winter time also caused anomalies in certain charts and time displays.

Our team has been working to resolve these issues promptly, and full recovery is expected within today.
If you continue to encounter any time-related irregularities, please include your station ID when providing feedback — we’ll prioritize your case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
timpel_800 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:17:
[...]

Ja, maar gelukkig is dit overdag. Maar vannacht willen we laden tussen 1:00 en 5:00. Hoe gaan we dat oplossen? :z
Ik zou er niets aan gedaan hebben, dus zeker niet mijn wekker gezet hebben om in te grijpen. Ik zie echter vanochtend dat het systeem weer snapt wat de bedoeling was en is vannacht weer gaan laden tot 100%.
Helaas zie ik nu dat hij vanochtend de hele ochtend de batterij op 100% heeft laten staan en dus geen zelfverbruik heeft gedaan, maar goed. Vanavond gooit hij zo te zien wel de accu weer leeg....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

theduke1989 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 23:04:
[...]

Installateur heeft me verteld met de omvormer dat het allemaal samen past. Dat het een solide systeem is.

Ik zou eventueel wel nog een extra batterij willen. Vooral in de zomer dan zal het snel gaan met de opslag, en wordt het naar het net gestuurd, ik wil eigenlijk niet zoveel.

Met de omvormer heb ik nog steeds een nare nasmaak.

Hoe is dat bij jullie? Wat hebben jullie aan panelen en qua oplevering tevreden?
Betreffende omvormers: Sommige installateurs houden zich aan volgende voorwaarden
Dat fenomeen heet “netbeperking” of “aansluitbeperking” — en het hangt samen met de maximale teruglevercapaciteit van je netaansluiting.
Concreet:
Bij een 3×25 A aansluiting mag je volgens de NEN1010-norm en de richtlijnen van netbeheerders niet meer dan ±12 kVA (of kW) aan omvormervermogen terugleveren aan het net.
Dit komt voort uit het begrip:
👉 "Symmetrische belasting en maximale terugleverstroom per fase"
Technisch gezien:
• Een 3×25 A aansluiting kan maximaal 17,25 kW leveren (3 × 230 V × 25 A).
• Voor veiligheid en netstabiliteit stelt de netbeheerder (via Aansluitvoorwaarden Elektriciteit) een limiet op ongeveer 70 % van dat vermogen voor teruglevering.
• Daarom hanteren installateurs vaak een maximale omvormer van 11–12 kW voor 3×25 A.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Mipatje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Betreffende omvormers: Sommige installateurs houden zich aan volgende voorwaarden
Dat fenomeen heet “netbeperking” of “aansluitbeperking” — en het hangt samen met de maximale teruglevercapaciteit van je netaansluiting.
Concreet:
Bij een 3×25 A aansluiting mag je volgens de NEN1010-norm en de richtlijnen van netbeheerders niet meer dan ±12 kVA (of kW) aan omvormervermogen terugleveren aan het net.
Dit komt voort uit het begrip:
👉 "Symmetrische belasting en maximale terugleverstroom per fase"
Technisch gezien:
• Een 3×25 A aansluiting kan maximaal 17,25 kW leveren (3 × 230 V × 25 A).
• Voor veiligheid en netstabiliteit stelt de netbeheerder (via Aansluitvoorwaarden Elektriciteit) een limiet op ongeveer 70 % van dat vermogen voor teruglevering.
• Daarom hanteren installateurs vaak een maximale omvormer van 11–12 kW voor 3×25 A.
Maar wat als je een 17KW omvormer hebt?
Wat is dan de beperkende factor wanneer het systeem terug wil leveren aan het net bij een 3x25A aansluiting?
Of wordt dit softwarematig gelimiteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Je kunt dit idd sorfwarematig begrenzen. Ik heb 2 x 10kW omvormers (20kW dus) en heb de limiet dus op 17,25kW ingesteld.
Ik houd mij dus niet aan de boven gestelde wet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Djaro schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:32:
bericht van sig:

Dear Community Members,

We’ve recently noticed that some stations are experiencing irregular behavior in AI Mode, such as:

The AI not charging the battery at the appropriate time
Missing data in the battery SOC and price trend charts
Errors occurring when setting up the electricity price plan

After initial investigation, we found that the main cause of the AI charging issue is a time offset triggered by the switch to winter time.

This time change led to deviations in price data parsing, demand forecasting, and system synchronization, which in turn activated the AI’s fallback strategy (Max Self-Consumption Mode).

Additionally, the switch to winter time also caused anomalies in certain charts and time displays.

Our team has been working to resolve these issues promptly, and full recovery is expected within today.
If you continue to encounter any time-related irregularities, please include your station ID when providing feedback — we’ll prioritize your case.
Werkt weer, mijn unit koopt nu in op de juiste momenten. Zoals de aankomende 15c.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92a_0rQkKv5lIEs7g9wRQ_n_Ck8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/meRmIHBLaWl8GcMG9J7HWMGN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
ik heb uiteraard al jullie antwoorden doorgegeven, om meer info te krijgen. Ik woon in Duitsland, daar staat ook de installatie: Heb daarom een translate gemaakt.
je hebt alleen een omvormer van 15 kW nodig als je continu een vermogen van ongeveer 15 kW verbruikt. De omvormer van 12 kW kan tot 13.000 W gelijkstroom uit de PV-installatie omzetten in wisselstroom – dat is ruim voldoende.
Wanneer bereik je überhaupt zo'n hoog verbruik? Alleen als je tegelijkertijd de elektrische auto oplaadt en de warmtepomp draait – en zelfs dan regelt de wallbox automatisch het stroomverbruik.

Het vermogen van de omvormer heeft niets te maken met de grootte van de accu, omdat het om een hybride systeem gaat. Je DC/AC-verhouding is 1,16 – dat is optimaal.
Geloof me, de ontwerpgrootte is precies goed en de grootte van de accu speelt hier echt geen rol.
zijn dit van die standaard antwoorden of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

theduke1989 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:17:
ik heb uiteraard al jullie antwoorden doorgegeven, om meer info te krijgen. Ik woon in Duitsland, daar staat ook de installatie: Heb daarom een translate gemaakt.

[...]

Ik ken de regelgeving in Duitsland niet. Belangrijk is dat de voorschriften van daar gevolg worden. Met 12 kw ben je ook met 27kwh niet echt slecht bediend. Wel een voordeel is dat daar niet zo'n rompslomp met de BTW is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

[...]

Zoals ik al eerder zei, is het systeem een prima gebalanceerd systeem. Ik deel de mening van je installateur. Ik denk dat je je zorgen maakt om niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro

[...]

jouw installateur heeft het gesized op de panelen , daar klopt alles wat er verkondigd wordt.
Hij heeft alleen in zijn berekeningen vergeten dat de batterijen maar de helft per uur kunnen laden van wat de panelen kunnen leveren.
i.e. 9kw samen, de rest is overflow naar het net.
easy fix is een 3e batterij, dan matched alles en moet het gek lopen wil er nog iets naar het net gaan als de batterij niet vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Djaro schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

jouw installateur heeft het gesized op de panelen , daar klopt alles wat er verkondigd wordt.
Hij heeft alleen in zijn berekeningen vergeten dat de batterijen maar de helft per uur kunnen laden van wat de panelen kunnen leveren.
i.e. 9kw samen, de rest is overflow naar het net.
easy fix is een 3e batterij, dan matched alles en moet het gek lopen wil er nog iets naar het net gaan als de batterij niet vol is.
Je vergeet dat de panelen nooit de Wp zullen halen, dus het valt allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
daemonix schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Je vergeet dat de panelen nooit de Wp zullen halen, dus het valt allemaal wel mee.
? in zijn screenshots kwam die al boven de 9kw uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Dat is inderdaad niet slecht voor deze tijd van het jaar. Maar oriëntatie pal zuid, goede hellingshoek, koude lucht en de zon die achter de wolk vandaan komen kan dit soort waardes wel geven. Mijn schoonvader met 7800Wp aan panelen haalt ook ook soms meer dan 7800W . Die heeft ze dus ook "perfect" liggen.

Ik vraag mij trouwens af of dit bij @theduke1989 een gevalletje is van dat de omvormer het even niet aan kan en dat hij wat solar overboord gooit. Doet hij bij mij ook regelmatig bij bewolkt weer waar soms de zon zich ineens laat zien.
Zie ook dit bericht: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83676696

Dit was de 24e okt. 7800wp Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqE0sQHpIEUmcepRDj1d2Iw1Bfs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YiBncL6LOYpxubfCrm2IiDHE.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door timpel_800 op 27-10-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Momenteel is het zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-60PRHgOLVyab8GxmIOMLOQ8GI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SMDHzeatuGyqKiCZGq8oMLG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit dus nu te kijken om dan alleen een extra batterij van 9kWh aan te schaffen als jullie zeggen dat hij aan het rechte einde heeft. Dus om te voorkomen dat het allemaal naar het NET gaat.

Waar kan je überhaupt oplaad capaciteit zien. Heb het gevoel dat de app niet de beste is. Ik gebruik hun eigen app dat werd me aangeraden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CuLVJUI_aFCoWV4AGLrI-t73kU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLoWbmZiCZYsAwFoQsed9gCM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lARM-RgNYDMbEEXI2DeZ4BnCmQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19LDa432OccLVIaSN9A05oHk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door theduke1989 op 27-10-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Die app is prima. Je zie dat 16,97kWh je Current Battery Level is. Bijna vol dus aan de blokjes te zien.
Je kunt de app ook op Nederlands zetten als je dit makkelijker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Hoe zijn jullie verwachtingen nadat de set is opgebracht. Naar jullie verwachtingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Beste wat je kopen kan imo maar ik kan moeilijk wat anders zeggen natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
timpel_800 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:09:
Beste wat je kopen kan imo maar ik kan moeilijk wat anders zeggen natuurlijk :)
Eens, wat ze SOTA noemen. State of the Art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

theduke1989 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:01:
Hoe zijn jullie verwachtingen nadat de set is opgebracht. Naar jullie verwachtingen?
Meest verkocht in Australie en ook heel goed in Zuid Afrika. Op You Tube staat ook veel informatie. Ik ben heel tevreden vooral over de Ai die bijna altijd het prima voor je regelt. Daarnaast kun je als je het nodig vindt heel gemakkelijk even handmatig bijsturen. Voor ik het kocht heb ik ongeveer 10 systemen vergeleken maar Sig vond ik toch kwa prijs/kwaliteit/ performance het beste. Vooral de mogelijkheid om heel gemakkelijk je systeem uit te breiden. Ik heb met mijn parameters ( PV , WP, jaarlijkse energie gebruik) en de info over mijn energie behoefte de vraag aan ChatGpt gesteld en mijn huidige syteem kwam er als optimaal uit. Ik heb ook gevraagd of een uitbreiding met 9kwh bij mij zinvol zou zijn en dat werd afgeraden
✅ Conclusie:
Jouw 32 kWh batterij is vrijwel ideaal bij jouw profiel.
Kleiner zou minder nuttig zijn, groter geeft nauwelijks extra rendement t.o.v. de investering.
unquote
Zou je ook eens kunnen doen. Veel plezier met je systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Mipatje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Meest verkocht in Australie en ook heel goed in Zuid Afrika. Op You Tube staat ook veel informatie. Ik ben heel tevreden vooral over de Ai die bijna altijd het prima voor je regelt. Daarnaast kun je als je het nodig vindt heel gemakkelijk even handmatig bijsturen. Voor ik het kocht heb ik ongeveer 10 systemen vergeleken maar Sig vond ik toch kwa prijs/kwaliteit/ performance het beste. Vooral de mogelijkheid om heel gemakkelijk je systeem uit te breiden. Ik heb met mijn parameters ( PV , WP, jaarlijkse energie gebruik) en de info over mijn energie behoefte de vraag aan ChatGpt gesteld en mijn huidige syteem kwam er als optimaal uit. Ik heb ook gevraagd of een uitbreiding met 9kwh bij mij zinvol zou zijn en dat werd afgeraden
✅ Conclusie:
Jouw 32 kWh batterij is vrijwel ideaal bij jouw profiel.
Kleiner zou minder nuttig zijn, groter geeft nauwelijks extra rendement t.o.v. de investering.
unquote
Zou je ook eens kunnen doen. Veel plezier met je systeem
Uiteraard heb ik ook wat andere vergelijkingen gemaakt. Solax, als BYD systeem en deze.
BYD stond bij mij op nummer 1 eerst, omdat het qua batterij de meeste expertise heeft vergeleken met Sigenergy bijvoorbeeld. Maar uiteraard, na alles toch voor Sigenergy.

Het toevoegen vsn een batterij zou plug-en-play zijn, zou ideaal zijn ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Nou ik nu ook in de praktijk het soc verlies bevestigen.

0.01kWh per jaar.

Blijft nu definitief hangen op 24.17kWh van de 24.18kWh.

Het valt allemaal dus echt heel erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Nu online
Bschnitz schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:42:
Nou ik nu ook in de praktijk het soc verlies bevestigen.

0.01kWh per jaar.

Blijft nu definitief hangen op 24.17kWh van de 24.18kWh.

Het valt allemaal dus echt heel erg mee.
Daar valt idd niets van te zeggen. Had jij deze ook in Home Assistant geïntegreerd? If so, wat geeft de sensor.sigen_plant_battery_state_of_health sensor nu aan?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
ArPi75 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:51:
[...]

Daar valt idd niets van te zeggen. Had jij deze ook in Home Assistant geïntegreerd? If so, wat geeft de sensor.sigen_plant_battery_state_of_health sensor nu aan?
Die blijft op 100% staan, maar update al een paar dagen niet meer.

Maar ik zie het wel in de app, hij kwam de laatste tijd nog wel eens af en toe op 24.18 en de laatste 5x naar 100% laden niet meer.

Dus dat zie ik dan niet meer als toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
theduke1989 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:58:
Ik zit dus nu te kijken om dan alleen een extra batterij van 9kWh aan te schaffen als jullie zeggen dat hij aan het rechte einde heeft. Dus om te voorkomen dat het allemaal naar het NET gaat.
Dat is een prima oplossing maar nog wat afwegingen:
Heeft het wel zin voor je gebruik , ik zie 1.9kw gebruik in je screenshot, dus de batterij kan als die vol is je woning 8-9 uur voorzien van stroom. Met een extra batterij worden dat er dan circa 12-13.

Ook al plaatst je deze batterij erbij, met jouw opwek op piekvermogen zit de batterij nog steeds vol in 2 uurtjes en gaat de rest nog steeds naar het net!

meer is altijd beter, ik kom ook nog steeds te kort :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Djaro schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:41:
[...]

Dat is een prima oplossing maar nog wat afwegingen:
Heeft het wel zin voor je gebruik , ik zie 1.9kw gebruik in je screenshot, dus de batterij kan als die vol is je woning 8-9 uur voorzien van stroom. Met een extra batterij worden dat er dan circa 12-13.

Ook al plaatst je deze batterij erbij, met jouw opwek op piekvermogen zit de batterij nog steeds vol in 2 uurtjes en gaat de rest nog steeds naar het net!

meer is altijd beter, ik kom ook nog steeds te kort :+
Maar qua omvormer en qua vermogen aan zonnepanelen? Hoeveel heb je. Ik wou in het begin andere panalen die van 550 Aiko. Zou .eer opleveren. Helaas toch deze gekozen .
Welke gebruiken jullie?

Wat ik mis is dat ik niet per paneel kan zien hoe eel het laad en if het werkt of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Misschien een idee om je post nog een keer door te lezen voor je op versturen klikt.

De meeste panelen zit tegenwoordig 40 jaar garantie op. Dat doen ze niet voor niks ; ze gaan haast niet stuk. String omvormers zoals de Sigenergy hebben veel voordelen. Zeker als er net als bij jou weinig schaduw is. Dus niet teveel zorgen maken. Koop er nog een batterij bij voor je gemoedstoestand en lekker van genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
  • Nu online
theduke1989 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Maar qua omvormer en qua vermogen aan zonnepanelen? Hoeveel heb je. Ik wou in het begin andere panalen die van 550 Aiko. Zou .eer opleveren. Helaas toch deze gekozen .
Welke gebruiken jullie?

Wat ik mis is dat ik niet per paneel kan zien hoe eel het laad en if het werkt of niet
Ik heb 4x8 kWh batterijen, dus 32kWh totaal. Omvormer 17kW 3-fase. PV is bij mij een Enphase systeem dat dus niet rechtstreeks op de SigEnergy is aangesloten, maar waar ik wel een aparte meter op heb zitten zodat de SigEnergy weet wat er aan PV binnenkomt.
In totaal heb ik 10kWp aan panelen, op een topmoment in de zomer leveren ze net iets meer dan 9kW op en op een goede dag net iets meer dan 60kWh totaal.

Ben al bezig om de baas des huizes voor te bereiden op het bijplaatsen van een extra BAT.10 zodat er in elk geval nog 9kWh capaciteit bij komt. Ik merk dat ik nu met toenemend energieverbruik in huis ook meer reserve moet aanhouden om 5 uur zonder stroom te kunnen overbruggen. Dat gaat weer ten koste van de "bruikbare" energie voor in- en verkoop. Daarnaast zit ik nu vaak precies op 0.5C voor ontladen of laden. Door extra capaciteit toe te voegen ga ik naar ongeveer 0.4C en dat voelt wat beter ivm degradatie bij hogere C-waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
ArPi75 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Ik heb 4x8 kWh batterijen, dus 32kWh totaal. Omvormer 17kW 3-fase. PV is bij mij een Enphase systeem dat dus niet rechtstreeks op de SigEnergy is aangesloten, maar waar ik wel een aparte meter op heb zitten zodat de SigEnergy weet wat er aan PV binnenkomt.
In totaal heb ik 10kWp aan panelen, op een topmoment in de zomer leveren ze net iets meer dan 9kW op en op een goede dag net iets meer dan 60kWh totaal.

Ben al bezig om de baas des huizes voor te bereiden op het bijplaatsen van een extra BAT.10 zodat er in elk geval nog 9kWh capaciteit bij komt. Ik merk dat ik nu met toenemend energieverbruik in huis ook meer reserve moet aanhouden om 5 uur zonder stroom te kunnen overbruggen. Dat gaat weer ten koste van de "bruikbare" energie voor in- en verkoop. Daarnaast zit ik nu vaak precies op 0.5C voor ontladen of laden. Door extra capaciteit toe te voegen ga ik naar ongeveer 0.4C en dat voelt wat beter ivm degradatie bij hogere C-waarden.
Dat laatste zou je ook met de instelling max. Oplaad batterij kunnen doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i39T-_gODH2PS4XfEIUTSdCBfaU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6IVc47wm0YjaBIAHomrDmjUQ.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste