@theduke1989 hopelijk zie dit bericht niet als betweterig, ik hoop je enkel wat te leren.theduke1989 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:30:
[...]
Ik ben van plan om een nieuwe batterij aan te schaffen 9kwh. Omvormer heb ik 12kwh nog. Moet kijken of in deze voor een 15kwh alsnog kan wisselen.. ga even kijken of ik nog kan wisselen van omvormer. Omdat ik deze pas heb aangeschaft onze complete installatie nog geen maand oud.
kW = kilowatt en beschrijft hoeveelheid vermogen. kWh = kilowattuur en beschrijft hoeveelheid energie. Als voorbeeld gebruik ik altijd water in een badkuip. kW is hoe snel het water uit de kraan komt en kWh is hoeveel water er al in bad zit of kan.
Omvormers hebben een geen energiecapaciteit, maar kunnen wel vermogen omvormen. Daarom zie je bij omvormers enkel de kW waarde staan. Een omvormer van 12 kWh of 15 kWh bestaat niet. Een omvormer van 12 kW of 15 kW wel.
Batterijen kunnen wel energie opslaan. Daarom zie je bij batterijen twee waarden, namelijk kW en kWh. kW beschrijft de snelheid (vermogen) waarmee de batterij kan laden of ontladen en kWh beschrijft hoeveel volume (energie) deze kan vasthouden. Sigenergy batterijen hebben een (ont-)laadsnelheid van 0,5c. Dat betekent dat de batterij per uur voor maximaal de helft gevuld kan worden met energie.
Een batterij van Sigenergy van 9kWh kan daarom max met 4,5kW laden. Op maximaal vermogen is deze dan in ongeveer twee uur vol.
Dus al lijken de kW en kWh veel op elkaar, ze beschrijven twee verschillende dingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Adze op 26-10-2025 18:16 ]
:strip_exif()/f/image/YrHemncOxMkl0SXrHHAo8xGV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YEfDunP7P7CGMuH27AT0FjUB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F6ORTKMc4mQ9Twk0MKy7bFjA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/slqzHVcwqpsU2F13ypUbjT1g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GWmxMwHkyzor8oPff3734mNm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/3yThqrFMCy7qSgoJZVwctC51.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/meRmIHBLaWl8GcMG9J7HWMGN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8SMDHzeatuGyqKiCZGq8oMLG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FLoWbmZiCZYsAwFoQsed9gCM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/19LDa432OccLVIaSN9A05oHk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6IVc47wm0YjaBIAHomrDmjUQ.png?f=fotoalbum_large)