Enzoz89 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:47:
Hoi allemaal,
Ik ben sinds kort overgestapt naar Tibber en heb mijn Sigenergy SigenStor (27 kWh) ingesteld op AI mode – maximale winst.
Alleen loop ik een beetje vast op de instellingen voor inkoop en verkoop. Ik zie dat sommigen met een multiplier of vaste opslag werken (zoals 1,21x prijs + 12,2 of 1,18x prijs + 6), maar ik heb geen goed beeld wat nu gangbaar is bij Tibber-gebruikers.
Bestaat er misschien een gedeeld Google-document of overzicht waarin iedereen aangeeft bij welke energieleverancier hij zit en welke instellingen (inkoop/verkoop) hij gebruikt?
Lijkt me superhandig om wat vergelijkingsmateriaal te hebben, zeker nu de AI nog wat grillig reageert op prijsfluctuaties.
Alvast bedankt! 🙌
@
Enzoz89, goede vraag — en eentje die vaak terugkomt bij nieuwe Sigenstor-gebruikers.
Wellicht kunnen we als community hiermee beginners helpen om hun AI-strategie beter af te stemmen op hun leverancier en contracttype.
Onderstaande concepttabel met enkele fictieve voorbeelden vat samen welke buy/sell-instellingen en AI-modi gebruikers momenteel hanteren bij o.a. Tibber en Zonneplan.
Het plan is om deze (met jullie aanvullingen) op te nemen in de
FAQ-intro van deel 2, zodat iedereen er snel bij kan.
Opmerkingen, verbeteringen of uitbreidingen zijn uiteraard welkom! 👇
💡 Toelichting:
De Sigenergy-AI werkt altijd op basis van EPEX 15-minutenprijzen (QH).
Dat staat los van je leverancier.
Het verschil zit in de facturatie:
– Tibber rekent af per
15 minuten, dus exact volgens de prijsschommelingen waarop de AI reageert.
– Zonneplan rekent af
per uur, waardoor korte prijsdalingen of pieken gemiddeld worden.
De AI zelf ziet dus altijd kwartierprijzen, maar jouw energieleverancier bepaalt hoe fijnmazig je uiteindelijk betaalt of ontvangt.
Hopelijk helpt dit om de AI-logica wat beter te plaatsen – zeker nu steeds meer gebruikers overstappen naar dynamische contracten. ⚡
[
Voor 11% gewijzigd door
duoruvis op 03-11-2025 09:53
]