Afgelopen maandag de offerte voor de SigenStor + Gateway + nog heel wat dingen getekend bij EcoGreen in Goor (Hof van Twente
https://ecogreentwente.nl/)..
Kleine inleiding van mij kant hoe bij ons het balletje is gaan rollen, vervolgens een korte review over het gehele offerte traject..
3 jaar geleden hebben wij ons huidige woning gekocht, eerste focus lag op badkamer + keuken en alles na-isoleren.
Het dak is flink aangepakt, de vloer is nageisoleerd, en het HR glas is vervangen voor HR++ (muren konden helaas niet nageisoleerd worden..
De CV ketel was op dat moment al 15 jaar oud, maar werkte nog prima.
Later in dat jaar hebben we door het hele huis airco laten plaatsen, en hier verwarmen we afgelopen 2 winters al voor 80% de woning mee, de overige 20% is ondersteuning vanuit de CV op koudere dagen of wanneer we geen geblaas van de airco's willen hebben.
Huidige gas verbruik incl warm water voor 4 pers = 650m3
De woonkamer hadden we nog niet aangepakt, dit was nog heel netjes toen wij erin kwamen wonen en hebben we zo even gelaten.
De wens voor vloerverwarming was er al vanaf het begin, maar begin je aan vloer verwarming dan moet je ook het CV systeem aanpakken, dit wilde wij dus doen met een all-electric warmtepomp..
In de aanloop voor een warmtepomp spreek je natuurlijk met diverse partijen die ook andere verduurzaming aanbieden zoals thuis batterijen etc..
Eerst wilden wij er niet zoveel van weten, maar toen eenmaal bekend was welke warmtepomp we wilden hebben en waar die moest komen te staan, zaten we met het probleem dat eerst het dak van de garage vervangen moest worden, want die was ook al 25 jaar oud, en het zou zonde zijn dat we de warmtepomp weer er af moesten halen of moeilijk moesten doen als we binnen enkele jaren toch het dak moesten vervangen.
Aangezien we ook zonnepanelen op de garage hebben liggen, moest dat er natuurlijk ook eerst af..
En wanneer het dak vervangen zou zijn, moesten de panelen weer terug, en het liefst nog enkele bij op het hoofd dak.
Uiteindelijk bij EcoGreen uitgekomen die ons kon helpen bij alle aspecten binnen deze "verbouwing"..
Resume van alle werkzaamheden.
- Bestaande zonnepanelen van garage afhalen.
- Terug plaatsen huidige panelen op hoofdak
- Plaatsen van nieuwe panelen op garage (liggen op het zuiden, dus hogere Wp besteld, en dus meer rendement)
- Nieuwe warmtepomp plaatsen
- Aansluiting WP op vloerverwarming en overige radiatoren.
Aangezien alles van het dak af moest, kwam eigenlijk de discussie op gang over mijn huidige opstelling, betreft een Solar Edge systeem met optimizers die verder geen slimmigheid heeft qua energie..
Het bestaande systeem terugplaatsen en wat extra panelen aansluiten + zwaardere omvormer was geen probleem, maar de arbeid etc. was redelijk duur..
Hij stelde voor om het huidige systeem niet meer te gebruiken, en alles over te zetten naar een slim systeem die toekomst bestendig is, ze boden enkele systemen aan maar na flink lurken in dit topic kwam ik al snel uit dat ik voor SigEnergy wilde gaan.
We gaan nu voor een SigenStor met 4x 10Kwh+ 17KW omvormer + Gateway..
Grote voordeel is dat we nu 3 strings van zonnepanelen kunnen aansluiten (Oost, Zuid en West), en genoeg opslag hebben voor de warmtepomp en andere slimmigheden die mogelijk lucratief blijven..
Daarnaast namen we ook de warmtepomp via hun af en hebben we alles in 1 mooie deal kunnen gieten
De omgang met EcoGreen was zeer positief, op de eerste afspraak is hij (Hans de Directeur) ruim 1,5-2 uur langs geweest en heeft goed mee gedacht in oplossingen hoe alles aan te sluiten en kwam heel kundig over..
Daarna nog enkele keren gebeld en heen en weer gemaild over vragen en mogelijke ideeen voor installatie..
Ze waren goed bereikbaar en ik voelde geen druk om snel te moeten tekenen. Ik kon alles rustig overdenken en bij vragen stonden ze mij elke keer goed te woord.
Ook een keer in hun showroom geweest, want mijn vrouw wilde toch wel weten hoe groot die unit was die op het dak zou komen van de warmtepomp, en ook wat meer uitleg te krijgen over batterijen etc..
Ook op hun kantoor bijna 1,5 uur gepraat over mijn ideale opstelling thuis..
Toen eenmaal de offerte helemaal in orde was qua specificaties hebben we nog even enkele dagen onderhandeld over prijs en de tijdslijnen, maar ook dit liep vrij soepel..
Ik heb het niet helemaal uit onderhandeld tot de laagste prijs, mijn focus lag voornamelijk op duidelijke afspraken, geen gezeik, en een enigszins scherpe prijs..
De implementatie zal vanaf januari starten (dak wordt komende maand vervangen namelijk), ik zal tegen die tijd als de SigenStor er staat nog een review plaatsen hoe dat is verlopen.
Maar tot op heden heb ik veel vertrouwen in een goede samenwerking..
Toen ik eenmaal offertes ging vergelijken en optellen voor de gehele verbouwing was de meerprijs voor de Sigenstor Installatie 13-14k.
Als ik namelijk niet de Sigenstor zou nemen, dan was ik nog enkele duizenden euro's kwijt voor het demonteren + opnieuw monteren van de (extra) zonne panelen..
En aangezien we al zoveel werk bij hun wilde laten uitvoeren konden we een mooie korting op de totaal prijs krijgen en was de keus om van Solar Edge af te stappen eigenlijk snel gemaakt..
Wanneer er een EV komt (mogelijk volgend jaar), zal er de DC EV module nog geplaatst worden.
En dan zijn we hopelijk helemaal klaar..