Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste
Acties:

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:50
duoruvis schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:39:
[...]

@NitramRetsok & @Enzoz89:

Tenzij iemand tussentijds al een directe toelichting wil delen op de concrete vraag over die 1,21 × DA en 1,18 × DA instellingen.
1,21 wil zeggen kale prijs + 21% BTW
+ x cent moet alle opslagen bevatten (inclusief BTW), dus energiebelasting, en vergoeding van leverancier. Komt een beetje afhankelijk per leverancier op zo'n 14-15 cent uit.

Dat is gangbaar wat vrijwel iedereen voor Buy gebruikt.
Bij Sell wordt het lastiger. Er zijn hier mensen die op beide getallen een percentage in mindering brengen om zo rekening te houden met omzetverliezen van gelijkspanning naar wisselspanning en andersom. Er zijn mensen die geen BTW berekenen op Sell omdat ze meer terugleveren dan inkopen en dus over dat deel geen BTW en energiebelasting meer ontvangen.
Verder zie je bij zonneplan dat er een 10% zonnebonus is, die wordt door sommigen ook in de sell prijs verwerkt.

Verder zijn er mensen die een verschil tussen buy en sell instellen om zo een grotere marge in te stellen voor wanneer het systeem gaat in- en verkopen om bijvoorbeeld de afschrijving van het batterijsysteem ook nog mee te nemen.

Ten slotte kan de sell-prijs gemanipuleerd worden om te zorgen dat PV opwek wordt afgeknepen als die is aangesloten op de omvormer van de Sigen bij een all-in negatieve prijs.

Er zal dus niet zo snel een one-size-fits-all instelling zijn voor energieleverancier X, Y of Z. Met deze parameters kan behoorlijk goed gestuurd worden op wanneer de Sigen energie gaat in- danwel verkopen.

Vaak komt het erop neer om steeds kleine aanpassingen te doen en dan bijvoorbeeld een week te kijken wat de Sigen met die aanpassing doet om dan eventueel nog eens een kleine aanpassing te maken.

Wil je bijvoorbeeld dat de Sigen bij een prijs van 19 cent all-in gaat inkopen met als doel om bij een prijs van 25 all-in weer te gaan verkopen of wil je liever een verschil van >10 cent of wat dan ook zien voordat dit gebeurt. Dat is wat je kan tweaken met deze parameters.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
aloft schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:30:
Weet iemand wat het broadcast verkeer van zowel de Sigenstor als de gateway is?

Ik zie op mijn netwerk enorm veel broadcast verkeer van beide apparaten, UDP poort 21320 . In hoeveelheid verkeer valt het wel mee, maar het zijn zo'n 100 packets per seconde die naar al m'n netwerk poorten gaan.

Inhoud lijkt elke keer anders te zijn, dus mogelijk is het de manier tussen beide devices om gegevens met elkaar uit te wisselen, maar dat zou dan toch efficienter moeten kunnen in plaats van al m'n poorten belasten met deze gegevens.
Klopt helemaal, maar het is nou eenmaal zo. 🤪

Is nodig voor de 0MS schakeling en nog wat meer data.

[ Voor 3% gewijzigd door Bschnitz op 06-11-2025 14:17 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:44
Bschnitz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:10:
[...]

Klopt helemaal, maar het is nou eenmaal zo. 🤪

Is nodig voor de 0MS schakeling en nog wat meer data.
Ik had gehoopt op een discovery protocol en dat die onderdelen dan elkaar wel vinden en rechtstreeks communiceren. Deze manier van implementatie makkelijker programmeren, ook qua configuratie, maar wel een beetje lui in mijn ogen.

Ik kan eens proberen er een support ticket aan te wijden, maar ik vermoed dat het heel laag op de roadmap komt.

Wel irritant, want het vervuilt mijn netwerk behoorlijk. Ik hou niet van onnodig knipperende lampjes op m'n netwerk apparatuur ;) Of ik moet die devices in een eigen VLAN gaan zette en het op die manier wat rustiger op het netwerk te krijgen.

• Bschnitz
  • Nu online
aloft schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:09:
[...]

Ik had gehoopt op een discovery protocol en dat die onderdelen dan elkaar wel vinden en rechtstreeks communiceren. Deze manier van implementatie makkelijker programmeren, ook qua configuratie, maar wel een beetje lui in mijn ogen.

Ik kan eens proberen er een support ticket aan te wijden, maar ik vermoed dat het heel laag op de roadmap komt.

Wel irritant, want het vervuilt mijn netwerk behoorlijk. Ik hou niet van onnodig knipperende lampjes op m'n netwerk apparatuur ;) Of ik moet die devices in een eigen VLAN gaan zette en het op die manier wat rustiger op het netwerk te krijgen.
We hebben het al meer dan 1 jaar terug aangegeven. Sigen doet er toe nu toe niets mee.
Ik had ooit van iemand gehoord, die zei dat als je de unit zelf via WiFi doet ipv bekabeld dat het weer niet zo is. Dat de explosieve manier van communiceren puur bekabeld is. Zelf heb ik dit nooit getest, wellicht leuk voor jou om te testen en ons te informeren! Dan flikker ik hem namelijk op de WiFi.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-12 10:27
Bschnitz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:15:
[...]

We hebben het al meer dan 1 jaar terug aangegeven. Sigen doet er toe nu toe niets mee.
Ik had ooit van iemand gehoord, die zei dat als je de unit zelf via WiFi doet ipv bekabeld dat het weer niet zo is. Dat de explosieve manier van communiceren puur bekabeld is. Zelf heb ik dit nooit getest, wellicht leuk voor jou om te testen en ons te informeren! Dan flikker ik hem namelijk op de WiFi.
Is misschien nog sneller ook , bekabeld is 100mbit..

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:01
@Adze — in deze post gebruik ik jouw buy/sell-instellingen (1,21×DA + 15,361 en 1,125×DA + 11,426) die ik heb gebruikt tijdens lente/zomerstrategie.

Ik verwacht dat er vragen gaan/kunnen komen over deze combinatie — met name waarom je voor een Sell-factor van 1,125 kiest in plaats van 1,21, en wat het achterliggende doel hiervan is.

Zou je jouw instellingen met een korte toelichting willen delen zodat ik dit hier kan toevoegen?

Natuurlijk is het ook mogelijk dat je jouw volledige instellingen en korte toelichting in dezelfde tabelvorm deelt? Dan kan ik jouw entry toevoegen aan het overzicht waar we met de community aan bouwen.

🔄 Mijn seizoensprofielen bij Tibber — T/V-balans over het jaar

🏷️ Profiel 1 — Lente & Zomer (Tibber-60 + DA-60)
EDIT: (Is fout! 1.21xDA + 15,361), hieronder gecorrigeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1bsqDnENQK15pqat_yfQ6bjWTU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dk8RZuzkuRiS95wQCOki6DWk.png?f=user_large

🌱 Lente & Zomer — T > V (opbouwfase)
Prijsvolatiliteit is hoog, PV is overvloedig, en Max Profit benut diepe dalen en sterke pieken.

Gebruikte instellingen (o.a. afkomstig van @Adze :

• Buy: 1,301×DA + 15,361 EDIT: (Was fout! 1.21xDA + 15,361)
• Sell: 1,125×DA + 11,426
• Spread: ≈ 12,4 ct/kWh
• Periode: Juni t/m September
• Doel: Maximale winst

De gekozen coëfficiënten 1,301 en 1,125 corrigeren voor ±93% laad/ontlaadverlies (in lijn met de toevoeging van @Adze), waardoor het AI-model de échte netto-kansen selecteert.

Door de grote spread pakt AI alleen de echte opportuniteiten.
Resultaat: T > V in deze maanden — o.a. +€350 zomerwinst komt uit deze fase.

🏷️ Profiel 2 — Herfst & Winter (Tibber-15 + DA-15)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnCFWl5OGaahxWGMpgAPPHwaAtw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LPZW6KkAWq5TuMP3xXxcStya.png?f=user_large

🍂 Herfst & Winter — V > T (balansfase)
Vanaf 1 oktober zijn DA-15 en Tibber-15 actief.
Hier verschuift de strategie van winst naar balansherstel richting T≈V.
• Buy: 1,21×DA + 14,217
• Sell: 1,21×DA + 10,1
• Spread: ≈ 4,117 ct/kWh
• Periode: Oktober t/m Februari
• Doel: Zelfverbruik maximaliseren + gasbesparing door elektrisch te verwarmen

Ik draai in deze maanden 24/7 elektrische bijverwarming van 600–800 W, ~0,5°C bóven de CV-grens.
Hierdoor stijgt V in de winter, en worden de zomeroverschotten netjes afgebouwd.

Opvallend:
Zelfs met Max Profit laat de AI in vlakke prijsgebieden tóch Balanced-achtig gedrag zien — simpelweg omdat winst marginaal is.

🔧 Jaarlogica — waarom dit werkt
• Zomer → T > V (opbouwen)
• Winter → V > T (afbouwen)
• Einddoel → T≈V
→ zodat de zomerwinst niet wordt teruggevorderd op de eindnota.
Het systeem gedraagt zich als een balansmachine:
zomer vult, winter egaliseert.

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 07-11-2025 07:15 ]

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:52

Adze

CCNP !

duoruvis schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:27:
@Adze — in deze post gebruik ik jouw buy/sell-instellingen (1,21×DA + 15,361 en 1,125×DA + 11,426) die ik heb gebruikt tijdens lente/zomerstrategie.

Ik verwacht dat er vragen gaan/kunnen komen over deze combinatie — met name waarom je voor een Sell-factor van 1,125 kiest in plaats van 1,21, en wat het achterliggende doel hiervan is.

Zou je jouw instellingen met een korte toelichting willen delen zodat ik dit hier kan toevoegen?
Ik pas ook aankoop aan, niet enkel verkoop. Voor de aankoop en verkoop coëfficiënt neem ik het laadverlies mee van de batterij wanneer deze van het net laadt. Ik hanteer een efficiëntie van 93%. Dit adhv mijn eerdere metingen. Daarmee zijn mijn waarde, wat voor mij goed werkt, de volgende.

Zonder laad/ontlaad verlies bij Zonneplan:

Aankoop 1,21 * EPEX + 0,1429
Verkoop 1,21 * EPEX + 0,1229

Met laad/ontlaad verlies:

Aankoop: 1,30 * EPEX + 0,1536 ( =/ 93%)
Verkoop: 1,125 * EPEX + 0,1143 ( =* 93%)

Lekker bezig @duoruvis !! Het xls sheetje kan ik op korte termijn niet bijwerken. Maar in december kan ik wel wat data aanleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Adze op 06-11-2025 21:24 ]

• duoruvis
Adze schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:17:
[...]

Ik pas ook aankoop aan, niet enkel verkoop. Voor de aankoop en verkoop coëfficiënt neem ik het laadverlies mee van de batterij wanneer deze van het net laadt. Ik hanteer een efficiëntie van 93%. Dit adhv mijn eerdere metingen. Daarmee zijn mijn waarde, wat voor mij goed werkt, de volgende.

Lekker bezig @duoruvis !! Het xls sheetje kan ik op korte termijn niet bijwerken. Maar in december kan ik wel wat data aanleveren.
@Adze
Dank voor je duidelijke uitleg en de onderbouwing met de 93% efficiëntie. Daarmee vallen jouw coëfficiënten precies op hun plaats.
Mijn fout in het profiel heb ik inmiddels gecorrigeerd (Buy stond nog op 1,21×DA in plaats van 1,301×DA).

Ik kijk uit naar je data in december — dan kunnen we alles weer mooi naast elkaar leggen.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:46
[...]

Deze methodiek houd ik ook aan. In mijn metingen kom ik op 5% verlies.
Enige factor die ik lastig vind is dat de AI voor de ‘inkoop’ vanuit de PV dezelfde tarieven gebruikt. Bij direct aangesloten PV is het verlies echter minder tot verwaarloosbaar. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Overigens: is het tarief bij Zonneplan voor inkoop en verkoop niet gelijk? Vanwaar 2 cent minder bij verkoop? @Adze
mijn settings:
Aankoop: 1,26 * EPEX + 0,150
Verkoop: 1,16 * EPEX + 0,136

[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 07-11-2025 08:07 ]

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:16
[...]
Hier sluit ik mij graag bij aan. Vind zowieso de kwaliteit van de bijdragen in dit topic van hoog niveau, dus bij deze een bedankje aan iedereen die bijdraagt met een speciale vermelding voor iedereen die hard meewerkt aan het verzamelen van alle info en het bijwerken van de openingspost. Pure klasse!

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:02
Even een vraag betreft de SigEnergy en mijn NIBE warmtepomp. NIBE heeft de functie SPA, die zorgt ervoor dat mijn warmtepomp meer warmte het huis in brengt (vloerverwarming) op momenten stroom goedkoop is en op momenten dat het stroom duur is gaat hij of minder draaien of uit mits mogelijk om het huis voldoende op temperatuur te houden. Is het zo dat de SigEnergy dit gaat aanleren dat mijn WP dit doet of wat is in dit geval wijsheid? De functie juist uitschakelen op de NIBE zodra ik de Sigenergy heb of juist wel op die manier laten doen zodat de Sigenergy dit kan leren?

Op dagen zoals vandaag is het verbruik ongeveer 5 tot 8kWh, maar in winter als het bijvoorbeeld 0 graden en erg vochtig is kan het ook 40kWh zijn op een dag. Hoe gaan andere hiermee om?

Mijn SigEnergy van 27kWh komt begin December dus wil me vast wat voorbereiden op moment ik hem heb.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• kliffen
MvRtje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:48:
Even een vraag betreft de SigEnergy en mijn NIBE warmtepomp. NIBE heeft de functie SPA, die zorgt ervoor dat mijn warmtepomp meer warmte het huis in brengt (vloerverwarming) op momenten stroom goedkoop is en op momenten dat het stroom duur is gaat hij of minder draaien of uit mits mogelijk om het huis voldoende op temperatuur te houden. Is het zo dat de SigEnergy dit gaat aanleren dat mijn WP dit doet of wat is in dit geval wijsheid? De functie juist uitschakelen op de NIBE zodra ik de Sigenergy heb of juist wel op die manier laten doen zodat de Sigenergy dit kan leren?

Op dagen zoals vandaag is het verbruik ongeveer 5 tot 8kWh, maar in winter als het bijvoorbeeld 0 graden en erg vochtig is kan het ook 40kWh zijn op een dag. Hoe gaan andere hiermee om?

Mijn SigEnergy van 27kWh komt begin December dus wil me vast wat voorbereiden op moment ik hem heb.
Ik zou denken NIBE functie gebruiken en Sigen dat laten leren. In mijn ogen vergelijkbaar met de auto laden op goedkope momenten.

• MvRtje
kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:51:
[...]

Ik zou denken NIBE functie gebruiken en Sigen dat laten leren. In mijn ogen vergelijkbaar met de auto laden op goedkope momenten.
Mijn 2 EV's laat ik nu ook enkel laden als gridrewards inschieten of stroom erg goedkoop is. Tibber schakelt deze dan automatisch in als stroom goedkoop is. Dit mag ook zo blijven gebeuren, maar ik vraag me af hoe Sigenergy hier mee om zal gaan.

Heb 2 Easee laders gekoppeld aan Tibber en alles gaat nu automatisch. Ik stel een vertrek tijd van mijn EV in via de Tibber app en hij zorgt dan die week dat hij op de beste momenten gaat laden. Werkt perfect maar vraag me af hoe ik dit met SigEnergy het beste aan kan pakken daarom ook de vraag voor mijn Warmtepomp.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• Bschnitz
  • Nu online
MvRtje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:53:
[...]

Mijn 2 EV's laat ik nu ook enkel laden als gridrewards inschieten of stroom erg goedkoop is. Tibber schakelt deze dan automatisch in als stroom goedkoop is. Dit mag ook zo blijven gebeuren, maar ik vraag me af hoe Sigenergy hier mee om zal gaan.

Heb 2 Easee laders gekoppeld aan Tibber en alles gaat nu automatisch. Ik stel een vertrek tijd van mijn EV in via de Tibber app en hij zorgt dan die week dat hij op de beste momenten gaat laden. Werkt perfect maar vraag me af hoe ik dit met SigEnergy het beste aan kan pakken daarom ook de vraag voor mijn Warmtepomp.
Sigen gaat hier helemaal niets mee doen, is maar goed ook. Ik ga ervanuit dat ze loadbalancers geplaatst hebben voor je laadpaal, dus je auto zou dan langzamer moeten gaan laden als de batterij stroom trekt van het net, of zelfs op pauze gaan.

• MvRtje
Bschnitz schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:15:
[...]

Sigen gaat hier helemaal niets mee doen, is maar goed ook. Ik ga ervanuit dat ze loadbalancers geplaatst hebben voor je laadpaal, dus je auto zou dan langzamer moeten gaan laden als de batterij stroom trekt van het net, of zelfs op pauze gaan.
Zeker, dat gebeurt nu ook al constant. Als mijn warmtepomp in de winter op max draait en heb bijv. de sauna aan staat dan laad hij maar met lage snelheden. Op moment het vrij komt gaan ze automatisch weer omhoog. Werkt al 1,5 jaar top.

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:15:
[...]

Dat werkt inderdaad zo, maar wel van belang dat de max. Current van de loadbalancer van de laadpaal iets onder de begrenzing van de sigen import wordt ingesteld. Anders gaat de auto door met laden en wordt de Sigen geknepen.

• MvRtje
kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:20:
[...]

Dat werkt inderdaad zo, maar wel van belang dat de max. Current van de loadbalancer van de laadpaal iets onder de begrenzing van de sigen import wordt ingesteld. Anders gaat de auto door met laden en wordt de Sigen geknepen.
Mijn hoofdaansluiting is 3x 25A zoals de meeste hier. Mijn EV laders (2 stuks) zitten op 1x 16A met loadbalancing. Ik kan dus sowieso niet tegelijk 2 auto's volladen tegen 11kw, maar het is ook zelde dat ze dit beide nodig hebben en dan moeten ze in de nacht of het weekend gewoon wat langer wachten.

• kliffen
MvRtje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:22:
[...]

Mijn hoofdaansluiting is 3x 25A zoals de meeste hier. Mijn EV laders (2 stuks) zitten op 1x 16A met loadbalancing. Ik kan dus sowieso niet tegelijk 2 auto's volladen tegen 11kw, maar het is ook zelde dat ze dit beide nodig hebben en dan moeten ze in de nacht of het weekend gewoon wat langer wachten.
De laadpaal loadbalancing heeft 2 instellingen. 1 is de max voor het laden (in jouw geval 16A) en 1 voor de fase van de netaansluiting (in jouw geval zou dat 25A kunnen zijn). Als de laatste inderdaad op 25A is ingesteld en bij de sigen stellen ze ook 25A als max in dan is het maar de vraag welke van de 2 geknepen gaat worden. Als je de balancer van de laadpaal op 24A instelt weet je zeker dat de sigen voorrang krijgt.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:20
kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:20:
[...]

Gewoon even een security check: Is dezelfde instelling van toepassing op de export?
Indien overdag de zonnepanelen 6kW opwekken (niet DC gekoppeld), en de gateway 17kW naar het net probeert te drukken, ga ik over de 3x25A heen. Gezien alles door de gateway gaat, reken ik erop dat Sigenergy dit detecteert, en de output van de omvormer verlaagt. Correct? 8)7

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• kliffen
djrednas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:54:
[...]

Gewoon even een security check: Is dezelfde instelling van toepassing op de export?
Indien overdag de zonnepanelen 6kW opwekken (niet DC gekoppeld), en de gateway 17kW naar het net probeert te drukken, ga ik over de 3x25A heen. Gezien alles door de gateway gaat, reken ik erop dat Sigenergy dit detecteert, en de output van de omvormer verlaagt. Correct? 8)7
Correct. De sigen heeft zowel een import als export limiet setting. Die moet natuurlijk wel goed zijn ingesteld😜

[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 07-11-2025 11:22 ]

• JanTin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-12 21:37
Gisteren mijn zappi’s gekoppeld met ct-sensoren die ik nog over had.
Helft van de panelen zit bij mij direct op de sigenergy omvormer andere helft via de gateway.
Het de ct-sensoren op de 3 fase ac kabel gezet die naar de accu gaat.
Aangesloten op de slave zappi en bij ct-config deze als accu sensoren aangemerkt.
In de master zappi grid met ac batterij aangezet en ingesteld op avoid drain. Dit staat netjes omschreven in de handleiding van de zappi.
Hij laad nu in eco ++ mode dus op het overschot van de ac gekoppelde zonnepanelen.

Toevallig vandaag een mooie dag om dit te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVCY5-mBBx2UXeW87Qp2eQDyt6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oqWSWKAFmCYpwS1Smq4FQ9Vp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKAOmT679pDya3ZZ3tMt1qdhkNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNXdofmzw2KHW4KffWRiHpkN.png?f=fotoalbum_large

• ArPi75
MvRtje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:48:

Ik heb ook een Nibe WP en gebruik daar de SPA optie om harder te stoken op goedkope tijden en wat minder op dure tijden.
Wel kan de WP en ook Sig met elkaar communiceren via Smart-grid ready. Dan moet je een kabeltje tussen de beide aanbrengen. Dat heb ik niet gedaan omdat ik eigenlijk niet goed weet wat/of de voordelen hiervan zijn en zowel de Sigen installateur als de Nibe installateur weten dan weer niets van het "andere" apparaat en zeggen me daarbij ook niet behulpzaam te kunnen zijn......

SPA werkt in elk geval wel en werkt ook gewoon als je de Sigen gebruikt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:09
djrednas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:54:
[...]

De Sigen gaat dan gewoon ipv 17 uit de batterij nog maar 11 uit de batterij halen en de 6 van de panelen gelijk doorsluizen dat je weer op 17 zit.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Adze

Adze

CCNP !

kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:01:
[...]

Overigens: is het tarief bij Zonneplan voor inkoop en verkoop niet gelijk? Vanwaar 2 cent minder bij verkoop? @Adze
Ah ja, dat wist ik toen nog niet zeker. Goed opgemerkt. Wat wel moeilijk te verwerken is is de zonnebonus. Deze is namelijk enkel van toepassing als de inkoopprijs niet negatief is. Daar kan de Sigenergy app geen rekening mee houden.

• Bschnitz
  • Nu online
Adze schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 03:21:
[...]

Ah ja, dat wist ik toen nog niet zeker. Goed opgemerkt. Wat wel moeilijk te verwerken is is de zonnebonus. Deze is namelijk enkel van toepassing als de inkoopprijs niet negatief is. Daar kan de Sigenergy app geen rekening mee houden.
Je verkoopt ook geen stroom als de prijs negatief is, dan koop je juist :)

• timpel_800
Het zou wel fijn zijn als er weer een beetje wind komt want goedkoop laden in het weekend gaat niet echt lukken zo 😅

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
  • Nu online
timpel_800 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:37:
Het zou wel fijn zijn als er weer een beetje wind komt want goedkoop laden in het weekend gaat niet echt lukken zo 😅
Same, helaas zie ik deze week geen kans op wind die iets oplevert.

Wordt laden op werk 😑

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er is toch genoeg zon? Hier wel in ieder geval.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• timpel_800
16.5 kWh vandaag dus dat schiet niet echt op voor mij. Gisteren het dubbele trouwens dat was top. Voordeel is wel dat de warmtepomp weinig draait natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 08-11-2025 18:28 ]

• Djaro
ArPi75 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:00:
[...]
Er zijn mensen die geen BTW berekenen op Sell omdat ze meer terugleveren dan inkopen en dus over dat deel geen BTW en energiebelasting meer ontvangen.
Mooi bruggetje voor mij om op in te haken ;)

Je krijgt altijd de btw terug op de kale kWh prijs, wat er vervalt is de energiebelasting en de BTW die daarop zit. (ja belasting over belasting zou niet moeten kunnen maar goed, het maakt het ook heel verwarrend dat begrijp ik goed)
De energiebelasting en de btw daarop heeft niets te maken met de kwh prijs (en de btw daarop).

Dit is ook exact hoe het zal gaan in 2027 als salderen niet meer mogelijk is, terugleveren krijg je de kale dynamische prijs die op dat moment geld plus de btw daarover , dus sell 1,21 blijft gewoon staan.
+ evt de verkoopvergoeding van b.v een Tibber of Zonneplan (circa 2 cent) dus dan is het sell prijs*1,21+2

"De energiebelasting op stroom daalt in 2025 van € 0,13165 naar € 0,12286. Dat is een daling ten opzichte van het belastingtarief op stroom in 2024. In 2025 gaan consumenten die jaarlijks tussen de 0 en 10.000 kWh stroom verbruiken per kWh € 0,12286 belasting betalen (incl. 21% btw)."

Nog wat leuks (de reden van het bruggetje)
Vanaf 10.001 kWh tot 50.000 kWh betaald men €0,0839377 energiebelasting per kWh.(incl btw).
En van 50.001 tot 10.000.000 kWh betaald men €0.0468028 energiebelasting per kWh. (Incl btw).

Doordat ik giga aan het schuiven ben met stroom via eigen programmering van de batterij, haal ik 5000kWh per maand al makkelijk, dus met 2 maanden zit ik boven de 10.000kWh en heb ik 4 cent korting op het stroom tarief O-)

• NitramRetsok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:40
vraag, stel je hebt allerlei ideeen voor de app van Sigenergy etc qua verbetering, waar zou ik die dan het beste kunnen doorgeven?

Hebben jullie daar ideeen bij? Of gewoon via de support pagina op hun website?

• timpel_800
Heb je al eens in de community gekeken in de app? Daar je suggestie posten is denk ik het snelste. Soms zie ik dat dingen daar worden opgepakt.

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-12 21:28
Ik heb sinds iets meer dan een maand een compleet Sigenstor systeem en in mijn enthousiasme heb ik de AI modus geactiveerd en deze op max winst ingeschakeld. Ik had het tarief plan van de leverancier ingesteld maar de belastingen vergeten mee te nemen. Met volgende factuur als gevolg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmf7r2AVbzqhSHIleXAYg7YW_Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmiT22jI9MCicuzGnsRT2H79.jpg?f=fotoalbum_large

1 grote belastingsbrief is het geworden. Nu heb ik nieuwe tarieven ingesteld op basis van deze factuur en kom ik op volgende instellingen:

kopen: 1,02*prijs+15,0
verkoop: 0,98*prijs-1,5

Klopt dit met de realiteit of zie ik iets over het hoofd? Is handelen op tariefprijzen in BE met deze taxen bijna onmogelijk geworden om hier wat profijt uit te halen?

vraag 2; Ik heb in mijn Sigenergy systeem ook de DC lader en ik maak gebruik van de V2X. Kan ik manueel de wagen de thuisbatterij laten opladen?

• Bschnitz
  • Nu online
IceBlue schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:43:
Ik heb sinds iets meer dan een maand een compleet Sigenstor systeem en in mijn enthousiasme heb ik de AI modus geactiveerd en deze op max winst ingeschakeld. Ik had het tarief plan van de leverancier ingesteld maar de belastingen vergeten mee te nemen. Met volgende factuur als gevolg:

[Afbeelding]

1 grote belastingsbrief is het geworden. Nu heb ik nieuwe tarieven ingesteld op basis van deze factuur en kom ik op volgende instellingen:

kopen: 1,02*prijs+15,0
verkoop: 0,98*prijs-1,5

Klopt dit met de realiteit of zie ik iets over het hoofd? Is handelen op tariefprijzen in BE met deze taxen bijna onmogelijk geworden om hier wat profijt uit te halen?

vraag 2; Ik heb in mijn Sigenergy systeem ook de DC lader en ik maak gebruik van de V2X. Kan ik manueel de wagen de thuisbatterij laten opladen?
Is het in België niet de beste optie om hem op zelfgebruik te zetten?

• Djaro
Bschnitz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:08:
[...]

Is het in België niet de beste optie om hem op zelfgebruik te zetten?
Dacht beste optie peakshaven boven de 2500 watt anders betaal je 1 of ander straf tarief in belgie

• Bschnitz
  • Nu online
Djaro schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:38:
[...]

Dacht beste optie peakshaven boven de 2500 watt anders betaal je 1 of ander straf tarief in belgie
Yea daar was ook iets voor idd, dus een limit instelling zal voor hem ook goed zijn....

Lastig, we hebben hier eigenlijk geen andere BE gebruikers. Durf eigenlijk niet zo goed advies te geven 😅

• Djaro
Bschnitz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
[...]

Yea daar was ook iets voor idd, dus een limit instelling zal voor hem ook goed zijn....

Lastig, we hebben hier eigenlijk geen andere BE gebruikers. Durf eigenlijk niet zo goed advies te geven 😅
dat hoort zijn installateur toch allemaal te regelen zou je zeggen ..

• IceBlue
Dat noemt in BE het capaciteitstarief maar dat is nog te verwaarlozen tov de andere belastingen/kosten. Dan maar overschaken naar AI eigen gebruik. Weet er iemand of je ergens via V2X met de wagen de thuis batterij kan volladen al dan niet manueel?

• Djaro
IceBlue schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:14:
Dat noemt in BE het capaciteitstarief maar dat is nog te verwaarlozen tov de andere belastingen/kosten. Dan maar overschaken naar AI eigen gebruik. Weet er iemand of je ergens via V2X met de wagen de thuis batterij kan volladen al dan niet manueel?
jep, kan, maar hangt van je merk auto af, "de wagen" is niet afdoende voor een fatsoenlijk antwoord ....

• duoruvis
IceBlue schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:14:
@IceBlue Goed punt — in België noemen ze het capaciteitstarief.
Wat betreft V2X: technisch kan je auto in de toekomst inderdaad je thuis­batterij en/of huisnet ondersteunen (V2H/V2G). Voorlopig is de infrastructuur en regelgeving in België echter nog niet breed ingericht. Zie de startpost/FAQ voor de testopzet V2X.

@IceBlue
🔹 Voor de basisinformatie kun je de FAQ in de startpost erbij nemen.
🔹 En in conclaaf met @Djaro krijg je de meest actuele ervaringsinfo uit de praktijk.

[ Voor 11% gewijzigd door duoruvis op 11-11-2025 12:04 ]

• IceBlue
Djaro schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:49:
[...]

jep, kan, maar hangt van je merk auto af, "de wagen" is niet afdoende voor een fatsoenlijk antwoord ....
Ik heb het waarschijnlijk niet goed beschreven. Ik heb een Tesla model Y en ik heb deze in combinatie met de DC lader al vaak V2X gebruikt. Werkt prima. Alleen is het mij tot heden enkel in de AI modus gelukt. Daarbij regelt het systeem dat de wagen ofwel het vermogen dat het huis nodig heeft voor zijn rekening neemt of dat de wagen zijn batterijcapaciteit op het net zet op het moment dat de stroom “duur” is. Nu vroeg mij af of ik al dan niet de wagen kan gebruiken om de thuis batterij mee op te laden. Technisch zou het moeten kunnen. Maar ik heb de mogelijkheid nog niet gevonden in sigenergy software.

• Adze

Adze

CCNP !

IceBlue schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:31:
[...]

Ik heb het waarschijnlijk niet goed beschreven. Ik heb een Tesla model Y en ik heb deze in combinatie met de DC lader al vaak V2X gebruikt. Werkt prima. Alleen is het mij tot heden enkel in de AI modus gelukt. Daarbij regelt het systeem dat de wagen ofwel het vermogen dat het huis nodig heeft voor zijn rekening neemt of dat de wagen zijn batterijcapaciteit op het net zet op het moment dat de stroom “duur” is. Nu vroeg mij af of ik al dan niet de wagen kan gebruiken om de thuis batterij mee op te laden. Technisch zou het moeten kunnen. Maar ik heb de mogelijkheid nog niet gevonden in sigenergy software.
Uit nieuwsgierigheid, wat is het modeljaar van je Model Y? Heb je nog speciale trukjes moeten uithalen om dit goed werkend te krijgen zonder storingen op de Tesla?

• IceBlue
Het is een Model Y performance van eind 2023. Ik heb de "handleiding" van dit topic gevolgd. Als ik de stappen volg werkt het elke keer zonder foutmelding.
  1. Auto in P zetten
  2. campeermodus activeren
  3. temperatuur zo dicht mogelijk bij de buiten temperatuur (bij mij staat deze in de kelder dus op Low)
  4. airco uit
  5. ventilator op 1
Auto insteken en dan werk het bij mij. Misschien nog 1 punt maar wel belangrijk de auto mag niet 100% geladen zijn. Er moet nog "ruimte" zijn. Meestal laadt ik tot 90% maar dan moet ik voor dat ik de wagen aan de Sigenergy DC lader hang in de Tesla app het percentage verhogen tot waar ik kan laden naar 95% of 100% om het systeem te doen werken.

• Djaro
IceBlue schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:49:
Het is een Model Y performance van eind 2023. Ik heb de "handleiding" van dit topic gevolgd. Als ik de stappen volg werkt het elke keer zonder foutmelding.
  1. Auto in P zetten
  2. campeermodus activeren
  3. temperatuur zo dicht mogelijk bij de buiten temperatuur (bij mij staat deze in de kelder dus op Low)
  4. airco uit
  5. ventilator op 1
Auto insteken en dan werk het bij mij. Misschien nog 1 punt maar wel belangrijk de auto mag niet 100% geladen zijn. Er moet nog "ruimte" zijn. Meestal laadt ik tot 90% maar dan moet ik voor dat ik de wagen aan de Sigenergy DC lader hang in de Tesla app het percentage verhogen tot waar ik kan laden naar 95% of 100% om het systeem te doen werken.
Goeie handleiding O-)

Je kan dit forceren door een eigen mode aan te maken waarin je de bron volgorde kan wijzigen.
Je kan de volgorde niet wijzigen in AI mode namelijk.
zie --> https://gathering.tweaker...message/83374552#83374552

Daarin gaan alle slotjes eraf van alle opties en kan je het instellen zoals je nodig hebt:
links standaard volgorde, pas aan naar hoe het rechts uit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQka6xZbzGz8m6qszMBmMi7YdsA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VHjUL2KwNAyzTyxGsWtCpM8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-vHmPRaXRlgLm2Z-e3yGUhCe7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eI6CdAGC5Kb3fvnAaJmYaZMG.jpg?f=fotoalbum_tile
Als je dat klaar hebt, doe camp mode op de tesla, zodra je klaar bent voor de kabel , kies je de nieuwe modus, en stop de kabel in de wagen.
Zodat de sync compleet is (wacht even 3 mins) kies handmatige bediening en opladen voor 30/60/90/120 minuten. De batterij trekt nu de tesla leeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUDuxSm0YLdj4DV-IFggIdzhyZg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AobWkFPiVgfQzTJ0fKsJTyou.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyq50eYG1KpiqzWCZCCAM1--xx4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWzW2kwuxBDHqB2CjyMuI5d9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door Djaro op 11-11-2025 17:11 . Reden: staat gelinked bij de first post, ff mooier maken ]

• duoruvis
Djaro schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:56:
[...]

Goeie handleiding O-)

Je kan dit forceren door een eigen mode aan te maken waarin je de bron volgorde kan wijzigen.

Daarin gaan alle slotjes eraf van alle opties en kan je het instellen zoals je nodig hebt:
als je dat klaar hebt, doe camp mode op de tesla, zodra je klaar bent voor de kabel , kies je de nieuwe modus, en stop de kabel in de wagen.
Zodat de sync compleet is (wacht even 3 mins) kies handmatige bediening en opladen voor 30/60/90/120 minuten. De batterij trekt nu de tesla leeg.
[Afbeelding][Afbeelding]
@Djaro Mooie en duidelijke uitleg. Ik heb je stappen (link) toegevoegd aan het FAQ-deel V2X in de startpost, zodat toekomstige lezers deze methode ook makkelijk kunnen vinden. Bedankt 👍

• SpaceDok
  • Laatst online: 12:59
Ik heb een vraagje over de nieuwe SigenMicro inverters.
Deze leveren toch AC? Hoe kunnen ze dan zeggen dat dit "De ideale partner voor SigenStor" is? Dan heb je toch extra verliezen vanwege DC -> AC -> DC?

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:21
Omdat het van hetzelfde merk is en ze je liever die verkopen dan een ander merk? ;)
Verder marketing natuurlijk.

Aan de andere kant ken ik het ook niet dat je zonnepanelen DC aan een batterij koppelt, dus als je toch moet DC/AC/DC converteren, dan mogelijk het liefst binnen het ecosysteem. Zoiets? :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ArPi75
Puppetmaster schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:35:
.....
Aan de andere kant ken ik het ook niet dat je zonnepanelen DC aan een batterij koppelt, dus als je toch moet DC/AC/DC converteren, dan mogelijk het liefst binnen het ecosysteem. Zoiets? :)
De SigenStor omvormer heeft juist een aantal MPPT trackers waardoor je daadwerkelijk dus DC kan koppelen.
Verder heb ik me niet in deze micro's verdiept omdat ik al enkele jaren Enphase op het dak heb liggen, maar ik vermoed dat de AI van Sigen ook wel kan regelen dat de PV productie moet afschalen of stoppen.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-12 10:24
Afgelopen maandag de offerte voor de SigenStor + Gateway + nog heel wat dingen getekend bij EcoGreen in Goor (Hof van Twente https://ecogreentwente.nl/)..
Kleine inleiding van mij kant hoe bij ons het balletje is gaan rollen, vervolgens een korte review over het gehele offerte traject..

3 jaar geleden hebben wij ons huidige woning gekocht, eerste focus lag op badkamer + keuken en alles na-isoleren.
Het dak is flink aangepakt, de vloer is nageisoleerd, en het HR glas is vervangen voor HR++ (muren konden helaas niet nageisoleerd worden..

De CV ketel was op dat moment al 15 jaar oud, maar werkte nog prima.
Later in dat jaar hebben we door het hele huis airco laten plaatsen, en hier verwarmen we afgelopen 2 winters al voor 80% de woning mee, de overige 20% is ondersteuning vanuit de CV op koudere dagen of wanneer we geen geblaas van de airco's willen hebben.

Huidige gas verbruik incl warm water voor 4 pers = 650m3

De woonkamer hadden we nog niet aangepakt, dit was nog heel netjes toen wij erin kwamen wonen en hebben we zo even gelaten.

De wens voor vloerverwarming was er al vanaf het begin, maar begin je aan vloer verwarming dan moet je ook het CV systeem aanpakken, dit wilde wij dus doen met een all-electric warmtepomp..

In de aanloop voor een warmtepomp spreek je natuurlijk met diverse partijen die ook andere verduurzaming aanbieden zoals thuis batterijen etc..

Eerst wilden wij er niet zoveel van weten, maar toen eenmaal bekend was welke warmtepomp we wilden hebben en waar die moest komen te staan, zaten we met het probleem dat eerst het dak van de garage vervangen moest worden, want die was ook al 25 jaar oud, en het zou zonde zijn dat we de warmtepomp weer er af moesten halen of moeilijk moesten doen als we binnen enkele jaren toch het dak moesten vervangen.

Aangezien we ook zonnepanelen op de garage hebben liggen, moest dat er natuurlijk ook eerst af..
En wanneer het dak vervangen zou zijn, moesten de panelen weer terug, en het liefst nog enkele bij op het hoofd dak.

Uiteindelijk bij EcoGreen uitgekomen die ons kon helpen bij alle aspecten binnen deze "verbouwing"..

Resume van alle werkzaamheden.

- Bestaande zonnepanelen van garage afhalen.
- Terug plaatsen huidige panelen op hoofdak
- Plaatsen van nieuwe panelen op garage (liggen op het zuiden, dus hogere Wp besteld, en dus meer rendement)
- Nieuwe warmtepomp plaatsen
- Aansluiting WP op vloerverwarming en overige radiatoren.

Aangezien alles van het dak af moest, kwam eigenlijk de discussie op gang over mijn huidige opstelling, betreft een Solar Edge systeem met optimizers die verder geen slimmigheid heeft qua energie..

Het bestaande systeem terugplaatsen en wat extra panelen aansluiten + zwaardere omvormer was geen probleem, maar de arbeid etc. was redelijk duur..

Hij stelde voor om het huidige systeem niet meer te gebruiken, en alles over te zetten naar een slim systeem die toekomst bestendig is, ze boden enkele systemen aan maar na flink lurken in dit topic kwam ik al snel uit dat ik voor SigEnergy wilde gaan.

We gaan nu voor een SigenStor met 4x 10Kwh+ 17KW omvormer + Gateway..
Grote voordeel is dat we nu 3 strings van zonnepanelen kunnen aansluiten (Oost, Zuid en West), en genoeg opslag hebben voor de warmtepomp en andere slimmigheden die mogelijk lucratief blijven..

Daarnaast namen we ook de warmtepomp via hun af en hebben we alles in 1 mooie deal kunnen gieten

De omgang met EcoGreen was zeer positief, op de eerste afspraak is hij (Hans de Directeur) ruim 1,5-2 uur langs geweest en heeft goed mee gedacht in oplossingen hoe alles aan te sluiten en kwam heel kundig over..
Daarna nog enkele keren gebeld en heen en weer gemaild over vragen en mogelijke ideeen voor installatie..

Ze waren goed bereikbaar en ik voelde geen druk om snel te moeten tekenen. Ik kon alles rustig overdenken en bij vragen stonden ze mij elke keer goed te woord.
Ook een keer in hun showroom geweest, want mijn vrouw wilde toch wel weten hoe groot die unit was die op het dak zou komen van de warmtepomp, en ook wat meer uitleg te krijgen over batterijen etc..
Ook op hun kantoor bijna 1,5 uur gepraat over mijn ideale opstelling thuis..

Toen eenmaal de offerte helemaal in orde was qua specificaties hebben we nog even enkele dagen onderhandeld over prijs en de tijdslijnen, maar ook dit liep vrij soepel..
Ik heb het niet helemaal uit onderhandeld tot de laagste prijs, mijn focus lag voornamelijk op duidelijke afspraken, geen gezeik, en een enigszins scherpe prijs..

De implementatie zal vanaf januari starten (dak wordt komende maand vervangen namelijk), ik zal tegen die tijd als de SigenStor er staat nog een review plaatsen hoe dat is verlopen.
Maar tot op heden heb ik veel vertrouwen in een goede samenwerking..

Toen ik eenmaal offertes ging vergelijken en optellen voor de gehele verbouwing was de meerprijs voor de Sigenstor Installatie 13-14k.

Als ik namelijk niet de Sigenstor zou nemen, dan was ik nog enkele duizenden euro's kwijt voor het demonteren + opnieuw monteren van de (extra) zonne panelen..

En aangezien we al zoveel werk bij hun wilde laten uitvoeren konden we een mooie korting op de totaal prijs krijgen en was de keus om van Solar Edge af te stappen eigenlijk snel gemaakt..

Wanneer er een EV komt (mogelijk volgend jaar), zal er de DC EV module nog geplaatst worden.
En dan zijn we hopelijk helemaal klaar.. :)

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:59
@SpaceDok @Puppetmaster @ArPi75
Ik heb vorige (als test) een Hybrid omvormer van Sigenergy (Sigen Hybrid 3.0 TP2) geplaatst in een bestaand systeem (EC20.0TP - Gateway - 30kWp - 33,22 kWh batterijen).
De hybride omvormer wordt naadloos herkend door het systeem als je 'm met via FE op het netwerk waar de rest ook op aangesloten is, aansluit (dus je hoeft niets toevoegen etc)
Vervolgens wordt de hybride omvormer volledig aangestuurd en wordt gezien als een "slave".
Op de Hybride omvormer heb ik ook een string aangesloten en deze wordt, indien nodig, door het systeem aan- of uitgeschakeld.
Ditzelfde gebeurt er als je de Stringomvormers neemt. Dus vandaar "de ideale partner"?

[ Voor 3% gewijzigd door CEdS op 12-11-2025 09:06 ]

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Djaro
Algemene mededeling voor als je binnen de Sig je tarieven wil laten kloppen met de werkelijkheid in 2026:

verbruik: 0 - 10.000 kWh per jaar:
Het huidige belastingtarief op stroom is € 0,1229 per kWh (incl. btw).
In 2026 daalt dit tarief naar € 0,1108 per kWh (incl. btw).
-1.2 cent dus.

10.001 - 50.000 kWh
€ 0,0807 (incl. btw)

Daarentegen wordt de energiebelastingsvermindering die je jaarlijks krijgt verlaagd van 635,19 naar 628,96.
Je krijgt dus 6,23 minder.
Dus als je grofweg meer dan 600kWh per jaar verbruikt komt het op hetzelfde neer, de meeste onder ons zullen dus iets winnen.

• verstappen33
Djaro schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:54:
Algemene mededeling voor als je binnen de Sig je tarieven wil laten kloppen met de werkelijkheid in 2026:

verbruik: 0 - 10.000 kWh per jaar:
Het huidige belastingtarief op stroom is € 0,1229 per kWh (incl. btw).
In 2026 daalt dit tarief naar € 0,1108 per kWh (incl. btw).
-1.2 cent dus.

10.001 - 50.000 kWh
€ 0,0807 (incl. btw)

Daarentegen wordt de energiebelastingsvermindering die je jaarlijks krijgt verlaagd van 635,19 naar 628,96.
Je krijgt dus 6,23 minder.
Dus als je grofweg meer dan 600kWh per jaar verbruikt komt het op hetzelfde neer, de meeste onder ons zullen dus iets winnen.
Zijn die verbruiksgetallen bruto of netto (na aftrek van teruglevering die maand)???

[ Voor 11% gewijzigd door verstappen33 op 12-11-2025 13:17 ]

• Djaro
verstappen33 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:16:
[...]

Zijn die verbruiksgetallen bruto of netto (na aftrek van teruglevering die maand)???
netto.
Op jaarbasis wordt de saldering uitgerekend, verbruik min teruglevering.

• verstappen33
Djaro schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:16:
[...]

netto.
Op jaarbasis wordt de saldering uitgerekend, verbruik min teruglevering.
Hoe zit het dan met een dynamisch contract?

• Djaro
verstappen33 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:17:
[...]

Hoe zit het dan met een dynamisch contract?
Idem , ook jaarlijkse verrekening.
Zo compenseer je de hoge zomeropbrengst met het winterverbruik.

Edit:
jaarlijks wordt met dynamisch contract de energiebelasting verrekend.
Maandelijks wordt de inkoop en verkoop verrekend, als je kiest voor een dynamisch voorschot.
Je opbrengst wordt verrekend met je volgende maandbedrag op die manier, energieboeren weten niet dat je opeens een batterij/panelen hebt, dus bepalen je voorschot aan de hand van het verbruik van het jaar ervoor.

[ Voor 40% gewijzigd door Djaro op 12-11-2025 14:49 ]

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:22
Hallo Tweakers, never to late to join the party.
Sinds eind september 2025 draait hier een Sigenergy Install van 10kWh inverter 3f, 18kWh batterij (2x 9,1) en een gateway. Naar volle tevredenheid geleverd en geinstalleerd door ChargeUp uit Dokkum. Wij hadden reeds 20 ZP 375W op het zuiden.
Wij zitten sinds October 2025 bij Zonneplan.
Als ik dit topic zo doorlees is bovenstaande een goed begin.

Instellingen van de installatie; AI-modus maximale winst, Backup SOC 10%, kopen 1,21 +0,13, verkopen 1,21 +0,13.

Wat ik zoek, en zag al een paar goede instel tips, is een goede verhouding tussen 'dingen'. Staat m.i. nu op maximaal resultaat, maar zou wat meer backup willen en wellicht de koop/verkoop formule aanpassen. Ben niet zo'n held in uitzoeken/proberen met dergelijke installaties....

Wat zijn de 'beste' instellingen voor dit systeem?

• Bschnitz
  • Nu online
RobSig schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
Hallo Tweakers, never to late to join the party.
Sinds eind september 2025 draait hier een Sigenergy Install van 10kWh inverter 3f, 18kWh batterij (2x 9,1) en een gateway. Naar volle tevredenheid geleverd en geinstalleerd door ChargeUp uit Dokkum. Wij hadden reeds 20 ZP 375W op het zuiden.
Wij zitten sinds October 2025 bij Zonneplan.
Als ik dit topic zo doorlees is bovenstaande een goed begin.

Instellingen van de installatie; AI-modus maximale winst, Backup SOC 10%, kopen 1,21 +0,13, verkopen 1,21 +0,13.

Wat ik zoek, en zag al een paar goede instel tips, is een goede verhouding tussen 'dingen'. Staat m.i. nu op maximaal resultaat, maar zou wat meer backup willen en wellicht de koop/verkoop formule aanpassen. Ben niet zo'n held in uitzoeken/proberen met dergelijke installaties....

Wat zijn de 'beste' instellingen voor dit systeem?
Zou beginnen met die verkoop formule met tenminste 6cent te verlagen.

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:22
Bschnitz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:59:
[...]Zou beginnen met die verkoop formule met tenminste 6cent te verlagen.
Thx. Heb in eerste instantie de boel al lezend in topic nu op de volgende manier ingesteld;
AI-modus balanced, Backup SOC 20%, kopen 1,21 +0,14, verkopen 1,00 +0,08.

• Bschnitz
  • Nu online
RobSig schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:10:
[...]

Thx. Heb in eerste instantie de boel al lezend in topic nu op de volgende manier ingesteld;
AI-modus balanced, Backup SOC 20%, kopen 1,21 +0,14, verkopen 1,00 +0,08.
Dat is acceptabel. Wellicht die backup iets verlagen, stroomstoringen duren over het algemeen niet zo lang. Maar dat kan een keuze zijn als je in een instabiele wijk woont waar 6x per jaar de stroom eruit knikkert.

• IceBlue
Djaro schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:56:
[...]

Goeie handleiding O-)

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je dat klaar hebt, doe camp mode op de tesla, zodra je klaar bent voor de kabel , kies je de nieuwe modus, en stop de kabel in de wagen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Bedankt voor de uitleg. Ik heb even wat getest maar het is me nog niet gelukt. Als ik aangeef dat ik de thuisbatterij wil laden dan gaat het systeem het vermogen uit het net nemen en niet de wagen ook al heb ik dit ingesteld op eerst de EVDC.
Als ik bij de EVDC instellingen de handmatige besturing opzet dan gaat de wagen aan max vermogen ontladen maar zet de omvormer alles op het net en steekt deze het niet in de thuis batterij 8)7 .

• Djaro
IceBlue schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:45:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Ik heb even wat getest maar het is me nog niet gelukt. Als ik aangeef dat ik de thuisbatterij wil laden dan gaat het systeem het vermogen uit het net nemen en niet de wagen ook al heb ik dit ingesteld op eerst de EVDC.
Als ik bij de EVDC instellingen de handmatige besturing opzet dan gaat de wagen aan max vermogen ontladen maar zet de omvormer alles op het net en steekt deze het niet in de thuis batterij 8)7 .
Balen, ik zal in de komende tijd het zelf nog eens opnieuw uitvoeren en werkelijk alle stappen registreren en screenshotten in dit proces voor een volledige handleiding.
Ik heb het al wel voor elkaar gekregen om de batterij op te laden maar dat is al even geleden.
Deze methode is voor mij namelijk de reden dat ik meer ruimte heb om te handelen met de batterij
Ik heb nl nu een hele lage backupsoc van 2%, terwijl ik die normaal in de herfst/winter op 50% zou hebben staan.
Omdat ik altijd de autos achter de hand heb om die batterij op te laden kan dat nu.
Dus dat moet betrouwbaar zijn, dus hou dit topic in de gaten 8)

• ArPi75
Bschnitz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:30:
[...]

Dat is acceptabel. Wellicht die backup iets verlagen, stroomstoringen duren over het algemeen niet zo lang. Maar dat kan een keuze zijn als je in een instabiele wijk woont waar 6x per jaar de stroom eruit knikkert.
Ik heb zelfs de laatste weken zo'n 17-18% backup met een 32kWh accu. Ik houd in Home Assistant een lopend gemiddelde bij over de afgelopen 7 dagen (waarbij ik het laden van de EV niet meereken omdat ik in een situatie waarbij het net eruit ligt waarschijnlijk ervoor zal kiezen om de auto niet uit de accu te gaan laden).
Verder houd ik rekening met een te overbruggen tijd van 5 uur. Een aantal weken geleden had ik aan 10-12% nog genoeg, nu dus al wat meer nodig en ik verwacht zo december-februari nog meer nodig te hebben. Dat gaat hier wellicht nog meespelen in de overweging om er wellicht nog een extra batterijmodule bij te stapelen.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YJXNZdShNYt3e9jVX-U-8-Z6d0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oXTg6veMDnJKBRWDv2Ibuq4b.png?f=user_large

• MvRtje
ArPi75 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb zelfs de laatste weken zo'n 17-18% backup met een 32kWh accu. Ik houd in Home Assistant een lopend gemiddelde bij over de afgelopen 7 dagen (waarbij ik het laden van de EV niet meereken omdat ik in een situatie waarbij het net eruit ligt waarschijnlijk ervoor zal kiezen om de auto niet uit de accu te gaan laden).
Verder houd ik rekening met een te overbruggen tijd van 5 uur. Een aantal weken geleden had ik aan 10-12% nog genoeg, nu dus al wat meer nodig en ik verwacht zo december-februari nog meer nodig te hebben. Dat gaat hier wellicht nog meespelen in de overweging om er wellicht nog een extra batterijmodule bij te stapelen.....

[...]
Zo dit is wel een heel erg mooi script wat je in HA hebt gemaakt. Is dit iets wat publiek is of enkel voor je zelf in gebruik hebt?

• Bschnitz
  • Nu online
ArPi75 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:10:
[...]

[...]
Ha, prachtige uitleg en strategie. Die van mij is precies, jij houd rekening met wat je nodig zou hebben voor 5 uur met normaal gebruik, wat ik totaal kan begrijpen.

Mijn strategie, alleen aandoen wat nodig is. Dus dan kom ik uit op 300wh zodat ik water en riolering heb. Dat gaat helaas bij mij alles via pompen en heb ik dus niets zonder stroom.

De langste uitval sinds ik hier woon was 3 uur. Dus ik ga uit van 1kWh wat zinloos is om te reserveren omdat ik dat eigenlijk altijd wel heb.

Ook zijn tot nu toe alle uitvallen overdag geweest terwijl ik zon heb, wat altijd wel minimaal 300wh is.

Dus ik heb de reserve maar opgegeven en hoop op het beste 🙏

• ArPi75
Ik wil best wat delen. Moet even kijken hoe, heb dit in stappen gemaakt.
Wat ik doe is elke avond kort voor 0:00 uur het verbruik van die dag (excl EV-lader) opslaan in de variabele dag-1.
Uiteraard zet ik wel eerst dag-6 naar dag-7, dag-5 naar dag-6, dag-4 naar dag-5, enz. Dus elke dag net voor middernacht schuif ik de dagwaarden 1 dag door en sla ik de huidige dag op.
Voor de berekening pak ik dan die 7 dagen bij elkaar opgeteld samen met het gebruik van de huidige dag (ook weer excl. EV-lader) en het totaal deel ik door het aantal uren van die 7 dagen + het aantal uren dat vandaag verstreken is.
Vervolgens heb ik in een variabele het aantal uren reserve opgeslagen wat ik dan vermenigvuldig met het gemiddelde verbruik om te komen tot een aantal kWh dat ik als reserve moet houden. De capaciteit van de Sigen lees ik uit (in mijn geval 32,24 kWh) waarna ik weet hoeveel procent de reserve moet zijn.
Ik heb dan nog een knop om de automatische reserve aan of uit te zetten en met een automatisering zorg ik dat dit elk uur loopt en ook een keer loopt als het aantal reserve uren wordt gewijzigd of als de automatische reserve aangezet wordt (als die uit stond).
Dit is de belangrijkste automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
alias: SigEnergy Reserve aanpassen op basis van weekgebruik
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_number.sigen_aantal_uren_reserve
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_boolean.sigen_reserve_auto_aanpassen
    from: "off"
    to: "on"
conditions:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.sigen_reserve_auto_aanpassen
        state: "on"
      - condition: not
        conditions:
            entity_id: input_number.sigen_aantal_uren_reserve
            state: unavailable
            entity_id: input_number.sigen_aantal_uren_reserve
            state: unknown
actions:
  - variables:
      energieweek: "{{ states('sensor.energie_huis_auto_week') | float }}"
      uren_verstreken: >-
        {{ 168 + ((now().hour * 3600 + now().minute * 60 + now().second) / 3600)
        | round(3) }}
      avg: "{{ (energieweek / uren_verstreken) | float | round(2) }}"
      uren: "{{ states('input_number.sigen_aantal_uren_reserve') | float }}"
      capacity: "{{ states('sensor.sigen_plant_rated_energy_capacity') | float }}"
      reservenodig: "{{ (uren * avg / capacity * 100) | int + 1 }}"
      soc: "{{ states('sensor.sigen_plant_battery_state_of_charge') | float }}"
      reserve: "{{ states('input_number.sigen_reserve_noodstroom') | int }}"
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ reservenodig != reserve }}"
            alias: reservenodig != reserve
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: "{{ reservenodig < reserve }}"
                    alias: reservenodig < reserve
                sequence:
                  - data:
                      entity_id: input_number.sigen_reserve_noodstroom
                      value: "{{ reservenodig }}"
                    action: input_number.set_value
                  - action: persistent_notification.dismiss
                    metadata: {}
                    data:
                      notification_id: SigenReserveNodig
              - conditions:
                    value_template: "{{ reservenodig > reserve and reservenodig < soc }}"
                    alias: reservenodig > reserve and reservenodig < soc
                sequence:
                  - data:
                      value: "{{ reservenodig }}"
                    data:
              - conditions:
                    value_template: "{{ reservenodig > reserve and reservenodig > soc }}"
                    alias: reservenodig > reserve and reservenodig > soc
                sequence:
                  - alias: reserve < soc | int
                    if:
                        value_template: "{{ reserve < soc | int }}"
                    then:
                      - data:
                          value: "{{ soc | int }}"
                  - data:
                      title: Batterijreserve waarschuwing
                        De gewenste reserve van {{ reservenodig }}% kon niet
                        worden ingesteld. De batterij heeft slechts {{ soc }}%
                        beschikbaar.
                    action: persistent_notification.create
                  - data:
                        ⚠️ De reserve kon niet worden ingesteld op {{
                        reservenodig }}%. Huidige SOC is {{ soc }}%.
                      title: Batterijreserve waarschuwing
                    action: notify.mobile_app_ne2213
    default:
        data:
mode: single
Vervolgens heb ik een automatisering om de waarden aan te passen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Synchroniseer backup reserve tussen helper en batterij
description: >-
  Houd input_number en batterij-backuppercentage gesynchroniseerd tussen 6 en
  25%
triggers:
  - id: helper_changed
    trigger: state
  - id: battery_changed
    entity_id: number.sigen_plant_ess_backup_state_of_charge
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: helper_changed
        sequence:
          - target:
            data:
              value: "{{ states('input_number.sigen_reserve_noodstroom') | float }}"
            action: number.set_value
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: battery_changed
          - condition: numeric_state
            above: 5
            below: 26
        sequence:
          - target:
            data:
              value: >-
                {{ states('number.sigen_plant_ess_backup_state_of_charge') |
                float }}
mode: single
Als je nog meer vragen hebt dan laat maar weten.

• duoruvis
Interessante discussie hierboven van @MvRtje en @Bschnitz over de SOC-reserve bij stroomuitval — sluit mooi aan bij mijn volgende vraag:

🔋 Vraag over noodbedrijf en AI-sturing bij Gateway HomePro

Volgende week wordt bij mij en mijn buren de Sigen Gateway HomePro TP-3 geïnstalleerd.
Ik vroeg me af of er in de huidige firmware of app-instellingen al een mogelijkheid bestaat om alle AI-processen tijdelijk te onderbreken bij stroomuitval, zodat het systeem overschakelt op een noodbedrijf met minimaal verbruik.

Concreet bedoel ik: dat de batterij in zo’n situatie uitsluitend de woning voedt en de AI-laad/ontlaadstrategie wordt gepauzeerd, zodat de capaciteit niet wordt verbruikt aan onnodige optimalisatie- of verkoopacties. Idealiter zou de PV-opbrengst in dat scenario de ontlading nog kunnen beperken.

Of is het zo dat dit automatisch plaatsvindt?

• Bschnitz
  • Nu online
duoruvis schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:19:
Interessante discussie hierboven van @MvRtje en @Bschnitz over de SOC-reserve bij stroomuitval — sluit mooi aan bij mijn volgende vraag:

🔋 Vraag over noodbedrijf en AI-sturing bij Gateway HomePro

Volgende week wordt bij mij en mijn buren de Sigen Gateway HomePro TP-3 geïnstalleerd.
Ik vroeg me af of er in de huidige firmware of app-instellingen al een mogelijkheid bestaat om alle AI-processen tijdelijk te onderbreken bij stroomuitval, zodat het systeem overschakelt op een noodbedrijf met minimaal verbruik.

Concreet bedoel ik: dat de batterij in zo’n situatie uitsluitend de woning voedt en de AI-laad/ontlaadstrategie wordt gepauzeerd, zodat de capaciteit niet wordt verbruikt aan onnodige optimalisatie- of verkoopacties. Idealiter zou de PV-opbrengst in dat scenario de ontlading nog kunnen beperken.

Of is het zo dat dit automatisch plaatsvindt?
Het laatste, je bent off-grid dus je gaat in zelfgebruik modus en de zonnepanelen leveren weer aan je eigen grid en of batterij.

De technische term is om die reden ook eiland modus. Je zit dus op je eigen eiland 🏝️

• duoruvis
Bschnitz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:22:
[...]

Het laatste, je bent off-grid dus je gaat in zelfgebruik modus en de zonnepanelen leveren weer aan je eigen grid en of batterij.

De technische term is om die reden ook eiland modus. Je zit dus op je eigen eiland 🏝️
@Bschnitz:
Dank voor je duidelijke uitleg, dat maakt het meteen helder.
Mooi dat de Gateway in eilandmodus automatisch omschakelt naar zelfvoorziening, een geruststellend vooruitzicht. Sigenergy bewijst zijn degelijkheid in de praktijk 🏝️

• Bschnitz
  • Nu online
duoruvis schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:43:
[...]

@Bschnitz:
Dank voor je duidelijke uitleg, dat maakt het meteen helder.
Mooi dat de Gateway in eilandmodus automatisch omschakelt naar zelfvoorziening, een geruststellend vooruitzicht. Sigenergy bewijst zijn degelijkheid in de praktijk 🏝️
Nog wel, vanaf volgend jaar is 1komma5 op elk vlak op 1mm na net zo goed als Sigen en wellicht zelfs beter.

Ze moeten wel echt met iets gaan komen voor de NL markt of 1komma5 gaat een giga sprong maken.

• duoruvis
1komma5 bouwt snel richting de Europese standaard, maar de overtreffende stap ligt inderdaad bij Sigenergy: technologisch innovatiever, krachtiger in hardware en gevoed door community-gedreven kennis. Misschien zit juist dáár het volgende geheim – een Smart-modus die straks het verschil gaat maken. ⚡

• ArPi75
duoruvis schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:43:

Mooi dat de Gateway in eilandmodus automatisch omschakelt naar zelfvoorziening, een geruststellend vooruitzicht.
Iets anders kan niet; er is geen stroom op het grid dus hij kan daar niets halen en niets naartoe brengen. Er kan dus simpelweg niet gehandeld worden op zo'n moment.

• duoruvis
ArPi75 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:45:
[...]

Iets anders kan niet; er is geen stroom op het grid dus hij kan daar niets halen en niets naartoe brengen. Er kan dus simpelweg niet gehandeld worden op zo'n moment.
Daar heb je helemaal gelijk @ArPi75 Bij een stroomstoring (grid off) kan de AI inderdaad niet laden of ontladen richting grid. Dank voor de aanvulling!

• daemonix
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:22:
[...]

Ook wel bekend als eiland bedrijf. ;)

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-12 20:02
Kan je de laadpaal aansluiten op een backoffice zoals e-flux / road

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-12 22:43
ArPi75 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

Heb je toevallig ook peakshaving aanstaan?
Bij mij heb ik een tijdje peakshaving aangehad en toen hield de Sigen ook geen rekening met die instelling. Die stond bij mij op 16kW, maar Sigen vond het prima om bijna 19kW te gebruiken.
Peakshaving uitgezet en het systeem hield zich weer aan de instelling.

Inmiddels heeft bij mij de installateur ook de netbegrenzing op 17kW gezet, die stond voorheen niet ingesteld. Mogelijk (en hopelijk) dat deze waarde wel gehonoreerd wordt door het systeem, deze waarde kan ik echter zelf als gebruiker niet aanpassen (wel inzien in de app).
Ik heb peakshaving aan staan, heb altijd het tijdschema al wat vreemd gevonden want je wilt nooit dat je over de maximale limiet van de aansluiting gaat. Ik had ook niet de indruk dat het goed werkt behalve dat hij de het laden van de accu beperkt als deze boven de ingestelde limiet komt.
Nu begrijp ik dat je dus de 'beperking voor net import vermogen' instelling moet laten zetten door de installateur?
Werkt dat goed? Is het systeem zelf zo slim dat hij het wel per fase bekijkt? Want 17kw ongelijk over de fases verdeeld kan natuurlijk nog steeds overbelasting veroorzaken op een losse fase terwijl de anderen onderbelast zijn. Hij zorgt dan zelf dat er niet meer dan 5750watt per fase verbruikt kan worden en dat hij alleen op de overbelaste fases compenseert om daaronder te blijven?

• Adze

Adze

CCNP !

jelzie01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:28:
[...]

Ik heb peakshaving aan staan, heb altijd het tijdschema al wat vreemd gevonden want je wilt nooit dat je over de maximale limiet van de aansluiting gaat. Ik had ook niet de indruk dat het goed werkt behalve dat hij de het laden van de accu beperkt als deze boven de ingestelde limiet komt.
Nu begrijp ik dat je dus de 'beperking voor net import vermogen' instelling moet laten zetten door de installateur?
Werkt dat goed? Is het systeem zelf zo slim dat hij het wel per fase bekijkt? Want 17kw ongelijk over de fases verdeeld kan natuurlijk nog steeds overbelasting veroorzaken op een losse fase terwijl de anderen onderbelast zijn. Hij zorgt dan zelf dat er niet meer dan 5750watt per fase verbruikt kan worden en dat hij alleen op de overbelaste fases compenseert om daaronder te blijven?
Peakshaving werkt erg goed bij mij. Ik kan namelijk onze Lynk&Co en Leaf op 32A laden. Dit terwijl de belasting op de fasen nooit boven de 23A uitkomt! Zeer fijn!

• jelzie01
Adze schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:00:
[...]

Peakshaving werkt erg goed bij mij. Ik kan namelijk onze Lynk&Co en leaf op 32A laden. Dit terwijl de belasting op de fasen nooit boven de 25A uitkomt! Zeer fijn!
Hi adze,

Je weet zeker dat dat die peakshaving komt en niet load balancing van de laadpaal?

Wil jij je instellingen eens delen van peakshaving en import beperking? Kan ik dat eens vergelijken.
Dank!

• Adze

Adze

CCNP !

jelzie01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:06:
[...]

Hi adze,

Je weet zeker dat dat die peakshaving komt en niet load balancing van de laadpaal?

Wil jij je instellingen eens delen van peakshaving en import beperking? Kan ik dat eens vergelijken.
Dank!
Dat weet ik zeker, ruim 7kW laden op één fase EV. Hier wat foto's van mijn instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMi70Yh0Zi0hgzi27QaElzsMyco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAQ9MvGP6oSoUjtKAGuxgfjE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipIumxVf85X85n38SoZVGKwkWQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHdZJ74xgs0jauFfg2LGuXHN.jpg?f=fotoalbum_large

• jelzie01
Adze schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:11:
[...]

Dat weet ik zeker, ruim 7kW laden op één fase EV. Hier wat foto's van mijn instellingen:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank Adze,

Ik denk dat het mis gaat hij mij omdat Max grid import disabled is, ik kan die niet zelf zetten dus ik zal mijn installateur vragen dat aan te zetten.

• Bschnitz
  • Nu online
jelzie01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:41:
[...]

Dank Adze,

Ik denk dat het mis gaat hij mij omdat Max grid import disabled is, ik kan die niet zelf zetten dus ik zal mijn installateur vragen dat aan te zetten.
Die moet idd aanstaan anders gaat het uiteraard fout.

• Adze

Adze

CCNP !

jelzie01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:41:
[...]

Dank Adze,

Laat je installateur ook de optie "power per phase" aanvinken!

• jelzie01
Adze schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:02:
[...]

Laat je installateur ook de optie "power per phase" aanvinken!
Dank, heb ze gemaild, die laatste is wel belangrijk want die is nodig om te zorgen dat hij daadwerkelijk die 17 kw gelijk over de fases verdeeld gok ik zo ipv de totale som te pakken.

Nog een vraag:
Ik zie nu trouwens bij jou staan 15.000 maar het is in kw's en niet in watts toch? Moet dat niet 15 zijn? (Of eigenlijk 17,25kw bij 3x 25a)

• Adze

Adze

CCNP !

jelzie01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:16:
[...]

Dank, heb ze gemaild, die laatste is wel belangrijk want die is nodig om te zorgen dat hij daadwerkelijk die 17 kw gelijk over de fases verdeeld gok ik zo ipv de totale som te pakken.

Nog een vraag:
Ik zie nu trouwens bij jou staan 15.000 maar het is in kw's en niet in watts toch? Moet dat niet 15 zijn? (Of eigenlijk 17,25kw bij 3x 25a)
De punt is de Amerikaanse komma 🤪

• jelzie01
Adze schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:26:
[...]

De punt is de Amerikaanse komma 🤪
Ah tuurlijk🤣

Heb ze verzocht dit aan te zetten, met 17kw als Max en het vinkje. Ben benieuwd 😃

Irritant eigenlijk dat je nota bene als eigenaar dit en bijvoorbeeld modbus aanzetten via de installateur moet vragen.

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
jelzie01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:30:
[...]

Irritant eigenlijk dat je nota bene als eigenaar dit en bijvoorbeeld modbus aanzetten via de installateur moet vragen.
Ik heb nog geen sigenergy, maar ben er nog al geruime tijd er naar aan het kijken.

Dit is voor mij een No-Go

Wanneer ik iets koop, dan wil ik ook volledig toegang.
Ik had het zelfde met mijn SMA omvormer. Ook daar heb ik installateurs account met rechten gekregen.
Te vaak gehoord en ook zelf meegemaakt dat de leverancier/ installateur niet meer bereikbaar is.
Dus eis dit altijd wanneer ik iets koop.

Groetjes Manfred

• Bschnitz
  • Nu online
man_rot schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:45:
[...]

Ik heb nog geen sigenergy, maar ben er nog al geruime tijd er naar aan het kijken.

Ik had het zelfde met mijn SMA omvormer. Ook daar heb ik installateurs account met rechten gekregen.
Te vaak gehoord en ook zelf meegemaakt dat de leverancier/ installateur niet meer bereikbaar is.
Ho ho ho, rustig. Je bent te voorbarig aan het doen.

1: In toekomst komt dit in de gebruiker app, alleen voor nu nog niet. Ze zijn aan het kijken hoe of wat, het is een nieuw product wat nog in de ontwikkeling zit.

2: Het staat je vrij om installateur te zijn van de installatie waardoor je alles zelf kan. Doen hier meer mensen.

Dus wat je wilt kan gewoon.

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
Bschnitz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:51:
[...]

Ho ho ho, rustig. Je bent te voorbarig aan het doen.

1: In toekomst komt dit in de gebruiker app, alleen voor nu nog niet. Ze zijn aan het kijken hoe of wat, het is een nieuw product wat nog in de ontwikkeling zit.

2: Het staat je vrij om installateur te zijn van de installatie waardoor je alles zelf kan. Doen hier meer mensen.

Dus wat je wilt kan gewoon.
Ok, goed om te weten, maar ik lees hier wel heel vaak dat voor een aantal settings de installateur nodig is.
En blijkbaar wordt het nu nog niet bij iedereen aangeboden door de installateurs

Ik wacht de ontwikkelingen af.

Groetjes Manfred

• timpel_800
Je kunt dit toch ook gewoon als eis stellen als je de aankoop doet?

• Bschnitz
  • Nu online
man_rot schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:24:
[...]

Ok, goed om te weten, maar ik lees hier wel heel vaak dat voor een aantal settings de installateur nodig is.
En blijkbaar wordt het nu nog niet bij iedereen aangeboden door de installateurs

Ik wacht de ontwikkelingen af.
Nee, je hebt een installateur app nodig. Deze heeft veel meer opties, omdat je ook dingen kapot kan maken. Maar je kan iom je installeur ook zeggen dat jij deze krijgt ipv hij.

Dan kan je alles zelf.

• aloft
Bschnitz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:44:
[...]

Die moet idd aanstaan anders gaat het uiteraard fout.
Wat doet die peakshaving dan? Bij mij staat ook alleen peakshaving ingesteld. Het doel is om nooit boven de 25A per fase te komen, ook al zou er meer vraag vanuit het huis zijn op bepaalde fases. Dat gebeurt hier nog wel eens, vaak kortstondig, maar ik wil dan geen risico lopen dat toch de hoofdzekering eruit klapt.

Wat gebeurt er eigenlijk als van je 3 fases maar 1 fase eruit klapt (ik heb dat vanuit het stroom net wel eens gehad). Gaat dan de hele installatie offgrid, alleen die fase, of juist niets en ligt die fase er gewoon uit?

• Bschnitz
  • Nu online
aloft schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:56:
[...]

Wat doet die peakshaving dan? Bij mij staat ook alleen peakshaving ingesteld. Het doel is om nooit boven de 25A per fase te komen, ook al zou er meer vraag vanuit het huis zijn op bepaalde fases. Dat gebeurt hier nog wel eens, vaak kortstondig, maar ik wil dan geen risico lopen dat toch de hoofdzekering eruit klapt.

Wat gebeurt er eigenlijk als van je 3 fases maar 1 fase eruit klapt (ik heb dat vanuit het stroom net wel eens gehad). Gaat dan de hele installatie offgrid, alleen die fase, of juist niets en ligt die fase er gewoon uit?
@timpel_800 Deze is voor jou :p

• daemonix
  • Niet online
Ook al ben ik niet @timpel_800 toch een antwoord:

Er zijn 2 soorten peakshaving:
1 degene die jij wilt: het aanvullen van de stroom boven de maximale netbelasting, dat doet de sigen automatisch al.
2 het verminderen van de afgenomen hoeveelheid stroom van het net tot een ingesteld maximum om hoge kosten te voorkomen, meestal door een tariefplan. Dit is wat de Sigen bedoelt met peakshaving. Dat is niet iets dat relevant is voor ons.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:59
man_rot schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:45:
[...]

Je kan zo een installateurs account aanmaken.....

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• timpel_800
daemonix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:11:
Ook al ben ik niet @timpel_800 toch een antwoord:

Er zijn 2 soorten peakshaving:
1 degene die jij wilt: het aanvullen van de stroom boven de maximale netbelasting, dat doet de sigen automatisch al.
2 het verminderen van de afgenomen hoeveelheid stroom van het net tot een ingesteld maximum om hoge kosten te voorkomen, meestal door een tariefplan. Dit is wat de Sigen bedoelt met peakshaving. Dat is niet iets dat relevant is voor ons.
Precies.
1.En dit hoef je dus niet actief aan te zetten. Dit gebeurt automatisch. Je stelt de Netafname Limiet in en de Sigen gaat daar in principe niet overheen.
Ik had er laatst een fimpje over gemaakt :)
YouTube: Een batterij voor je bakkerij @sigenergy

• jelzie01
CEdS schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:18:
[...]

Je kan zo een installateurs account aanmaken.....
Kan ik dit doen zonder tussenkomst sigenergy en installateur (samsam)

• kliffen
Lieve mensen, lees de FAQ in het begin van dit draadje die @duoruvis zo mooi heeft gemaakt. Daar staat uitgelegd wat peakshaving in de Sigenstor doet. Waar de meeste gebruikers naar op zoek zijn is het voorkomen van overbelasting, daarvoor moet je de netimport settings aanpassen.

• timpel_800
Bschnitz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:50:
[...]

Nog wel, vanaf volgend jaar is 1komma5 op elk vlak op 1mm na net zo goed als Sigen en wellicht zelfs beter.

Ze moeten wel echt met iets gaan komen voor de NL markt of 1komma5 gaat een giga sprong maken.
Wil je hier iets meer over vertellen? Dit heeft met het voordeel van het Netbalans te maken? En wat zou Sigenergy kunnen doen om 1komma5 voor te blijven denk jij?

• aloft
kliffen schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:03:
Lieve mensen, lees de FAQ in het begin van dit draadje die @duoruvis zo mooi heeft gemaakt. Daar staat uitgelegd wat peakshaving in de Sigenstor doet. Waar de meeste gebruikers naar op zoek zijn is het voorkomen van overbelasting, daarvoor moet je de netimport settings aanpassen.
Ik had die FAQ gelezen, maar kan dat nog niet helemaal volgen.

Ik ben zelf inderdaad vooral op zoek naar voorkomen van overbelasting van een fase. In veel situaties heet dat peakshaving maar prima om dat ook overbelasting.

Ik ga de installateur vragen om de netimport settings aan te zetten, want hij heeft alleen peakshaving aangezet. Blijkbaar is dat voor installateurs dus ook nog onduidelijk, want het voorkomen dat er meer dan 25A per fase afgenomen wordt van het net is exact wat ik wil.

Dan blijft nog de vraag: wat gebeurt er als 1 fase uitvalt, gaat de gateway dan alleen die fase in off-grid modus zetten, of alle fases? Of doet hij niets en raak je die fase kwijt en moet je hem handmatig off-grid zetten.

• timpel_800
Als er een zekering wegsmelt, dan pakt de GW gewoon het hele systeem over. Ik heb dat eens gehad dus spreek uit ervaring :)

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:16
timpel_800 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:53:
Als er een zekering wegsmelt, dan pakt de GW gewoon het hele systeem over. Ik heb dat eens gehad dus spreek uit ervaring :)
Ik denk dat de vraag meer is of alle drie de fasen door de gateway overgenomen worden, of alleen de fase die een probleem heeft. Ik zat het even uittesten. Ben zo terug.

Net even fase 3 uitgezet in de meterkast. Vervolgens springen ze alle drie over op de batterij.

[ Voor 10% gewijzigd door osluis op 14-11-2025 16:23 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste