Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-11 16:48
duoruvis schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:39:
[...]

@NitramRetsok & @Enzoz89:

Tenzij iemand tussentijds al een directe toelichting wil delen op de concrete vraag over die 1,21 × DA en 1,18 × DA instellingen.
1,21 wil zeggen kale prijs + 21% BTW
+ x cent moet alle opslagen bevatten (inclusief BTW), dus energiebelasting, en vergoeding van leverancier. Komt een beetje afhankelijk per leverancier op zo'n 14-15 cent uit.

Dat is gangbaar wat vrijwel iedereen voor Buy gebruikt.
Bij Sell wordt het lastiger. Er zijn hier mensen die op beide getallen een percentage in mindering brengen om zo rekening te houden met omzetverliezen van gelijkspanning naar wisselspanning en andersom. Er zijn mensen die geen BTW berekenen op Sell omdat ze meer terugleveren dan inkopen en dus over dat deel geen BTW en energiebelasting meer ontvangen.
Verder zie je bij zonneplan dat er een 10% zonnebonus is, die wordt door sommigen ook in de sell prijs verwerkt.

Verder zijn er mensen die een verschil tussen buy en sell instellen om zo een grotere marge in te stellen voor wanneer het systeem gaat in- en verkopen om bijvoorbeeld de afschrijving van het batterijsysteem ook nog mee te nemen.

Ten slotte kan de sell-prijs gemanipuleerd worden om te zorgen dat PV opwek wordt afgeknepen als die is aangesloten op de omvormer van de Sigen bij een all-in negatieve prijs.

Er zal dus niet zo snel een one-size-fits-all instelling zijn voor energieleverancier X, Y of Z. Met deze parameters kan behoorlijk goed gestuurd worden op wanneer de Sigen energie gaat in- danwel verkopen.

Vaak komt het erop neer om steeds kleine aanpassingen te doen en dan bijvoorbeeld een week te kijken wat de Sigen met die aanpassing doet om dan eventueel nog eens een kleine aanpassing te maken.

Wil je bijvoorbeeld dat de Sigen bij een prijs van 19 cent all-in gaat inkopen met als doel om bij een prijs van 25 all-in weer te gaan verkopen of wil je liever een verschil van >10 cent of wat dan ook zien voordat dit gebeurt. Dat is wat je kan tweaken met deze parameters.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
aloft schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:30:
Weet iemand wat het broadcast verkeer van zowel de Sigenstor als de gateway is?

Ik zie op mijn netwerk enorm veel broadcast verkeer van beide apparaten, UDP poort 21320 . In hoeveelheid verkeer valt het wel mee, maar het zijn zo'n 100 packets per seconde die naar al m'n netwerk poorten gaan.

Inhoud lijkt elke keer anders te zijn, dus mogelijk is het de manier tussen beide devices om gegevens met elkaar uit te wisselen, maar dat zou dan toch efficienter moeten kunnen in plaats van al m'n poorten belasten met deze gegevens.
Klopt helemaal, maar het is nou eenmaal zo. 🤪

Is nodig voor de 0MS schakeling en nog wat meer data.

[ Voor 3% gewijzigd door Bschnitz op 06-11-2025 14:17 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-11 21:15
Bschnitz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:10:
[...]

Klopt helemaal, maar het is nou eenmaal zo. 🤪

Is nodig voor de 0MS schakeling en nog wat meer data.
Ik had gehoopt op een discovery protocol en dat die onderdelen dan elkaar wel vinden en rechtstreeks communiceren. Deze manier van implementatie makkelijker programmeren, ook qua configuratie, maar wel een beetje lui in mijn ogen.

Ik kan eens proberen er een support ticket aan te wijden, maar ik vermoed dat het heel laag op de roadmap komt.

Wel irritant, want het vervuilt mijn netwerk behoorlijk. Ik hou niet van onnodig knipperende lampjes op m'n netwerk apparatuur ;) Of ik moet die devices in een eigen VLAN gaan zette en het op die manier wat rustiger op het netwerk te krijgen.

• Bschnitz
aloft schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:09:
[...]

Ik had gehoopt op een discovery protocol en dat die onderdelen dan elkaar wel vinden en rechtstreeks communiceren. Deze manier van implementatie makkelijker programmeren, ook qua configuratie, maar wel een beetje lui in mijn ogen.

Ik kan eens proberen er een support ticket aan te wijden, maar ik vermoed dat het heel laag op de roadmap komt.

Wel irritant, want het vervuilt mijn netwerk behoorlijk. Ik hou niet van onnodig knipperende lampjes op m'n netwerk apparatuur ;) Of ik moet die devices in een eigen VLAN gaan zette en het op die manier wat rustiger op het netwerk te krijgen.
We hebben het al meer dan 1 jaar terug aangegeven. Sigen doet er toe nu toe niets mee.
Ik had ooit van iemand gehoord, die zei dat als je de unit zelf via WiFi doet ipv bekabeld dat het weer niet zo is. Dat de explosieve manier van communiceren puur bekabeld is. Zelf heb ik dit nooit getest, wellicht leuk voor jou om te testen en ons te informeren! Dan flikker ik hem namelijk op de WiFi.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11 12:11
Bschnitz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:15:
[...]

We hebben het al meer dan 1 jaar terug aangegeven. Sigen doet er toe nu toe niets mee.
Ik had ooit van iemand gehoord, die zei dat als je de unit zelf via WiFi doet ipv bekabeld dat het weer niet zo is. Dat de explosieve manier van communiceren puur bekabeld is. Zelf heb ik dit nooit getest, wellicht leuk voor jou om te testen en ons te informeren! Dan flikker ik hem namelijk op de WiFi.
Is misschien nog sneller ook , bekabeld is 100mbit..

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-11 21:42
@Adze — in deze post gebruik ik jouw buy/sell-instellingen (1,21×DA + 15,361 en 1,125×DA + 11,426) die ik heb gebruikt tijdens lente/zomerstrategie.

Ik verwacht dat er vragen gaan/kunnen komen over deze combinatie — met name waarom je voor een Sell-factor van 1,125 kiest in plaats van 1,21, en wat het achterliggende doel hiervan is.

Zou je jouw instellingen met een korte toelichting willen delen zodat ik dit hier kan toevoegen?

Natuurlijk is het ook mogelijk dat je jouw volledige instellingen en korte toelichting in dezelfde tabelvorm deelt? Dan kan ik jouw entry toevoegen aan het overzicht waar we met de community aan bouwen.

🔄 Mijn seizoensprofielen bij Tibber — T/V-balans over het jaar

🏷️ Profiel 1 — Lente & Zomer (Tibber-60 + DA-60)
EDIT: (Is fout! 1.21xDA + 15,361), hieronder gecorrigeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1bsqDnENQK15pqat_yfQ6bjWTU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dk8RZuzkuRiS95wQCOki6DWk.png?f=user_large

🌱 Lente & Zomer — T > V (opbouwfase)
Prijsvolatiliteit is hoog, PV is overvloedig, en Max Profit benut diepe dalen en sterke pieken.

Gebruikte instellingen (o.a. afkomstig van @Adze :

• Buy: 1,301×DA + 15,361 EDIT: (Was fout! 1.21xDA + 15,361)
• Sell: 1,125×DA + 11,426
• Spread: ≈ 12,4 ct/kWh
• Periode: Juni t/m September
• Doel: Maximale winst

De gekozen coëfficiënten 1,301 en 1,125 corrigeren voor ±93% laad/ontlaadverlies (in lijn met de toevoeging van @Adze), waardoor het AI-model de échte netto-kansen selecteert.

Door de grote spread pakt AI alleen de echte opportuniteiten.
Resultaat: T > V in deze maanden — o.a. +€350 zomerwinst komt uit deze fase.

🏷️ Profiel 2 — Herfst & Winter (Tibber-15 + DA-15)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnCFWl5OGaahxWGMpgAPPHwaAtw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LPZW6KkAWq5TuMP3xXxcStya.png?f=user_large

🍂 Herfst & Winter — V > T (balansfase)
Vanaf 1 oktober zijn DA-15 en Tibber-15 actief.
Hier verschuift de strategie van winst naar balansherstel richting T≈V.
• Buy: 1,21×DA + 14,217
• Sell: 1,21×DA + 10,1
• Spread: ≈ 4,117 ct/kWh
• Periode: Oktober t/m Februari
• Doel: Zelfverbruik maximaliseren + gasbesparing door elektrisch te verwarmen

Ik draai in deze maanden 24/7 elektrische bijverwarming van 600–800 W, ~0,5°C bóven de CV-grens.
Hierdoor stijgt V in de winter, en worden de zomeroverschotten netjes afgebouwd.

Opvallend:
Zelfs met Max Profit laat de AI in vlakke prijsgebieden tóch Balanced-achtig gedrag zien — simpelweg omdat winst marginaal is.

🔧 Jaarlogica — waarom dit werkt
• Zomer → T > V (opbouwen)
• Winter → V > T (afbouwen)
• Einddoel → T≈V
→ zodat de zomerwinst niet wordt teruggevorderd op de eindnota.
Het systeem gedraagt zich als een balansmachine:
zomer vult, winter egaliseert.

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 07-11-2025 07:15 ]

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:38

Adze

CCNP !

duoruvis schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:27:
@Adze — in deze post gebruik ik jouw buy/sell-instellingen (1,21×DA + 15,361 en 1,125×DA + 11,426) die ik heb gebruikt tijdens lente/zomerstrategie.

Ik verwacht dat er vragen gaan/kunnen komen over deze combinatie — met name waarom je voor een Sell-factor van 1,125 kiest in plaats van 1,21, en wat het achterliggende doel hiervan is.

Zou je jouw instellingen met een korte toelichting willen delen zodat ik dit hier kan toevoegen?
Ik pas ook aankoop aan, niet enkel verkoop. Voor de aankoop en verkoop coëfficiënt neem ik het laadverlies mee van de batterij wanneer deze van het net laadt. Ik hanteer een efficiëntie van 93%. Dit adhv mijn eerdere metingen. Daarmee zijn mijn waarde, wat voor mij goed werkt, de volgende.

Zonder laad/ontlaad verlies bij Zonneplan:

Aankoop 1,21 * EPEX + 0,1429
Verkoop 1,21 * EPEX + 0,1229

Met laad/ontlaad verlies:

Aankoop: 1,30 * EPEX + 0,1536 ( =/ 93%)
Verkoop: 1,125 * EPEX + 0,1143 ( =* 93%)

Lekker bezig @duoruvis !! Het xls sheetje kan ik op korte termijn niet bijwerken. Maar in december kan ik wel wat data aanleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Adze op 06-11-2025 21:24 ]

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-11 21:42
Adze schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:17:
[...]

Ik pas ook aankoop aan, niet enkel verkoop. Voor de aankoop en verkoop coëfficiënt neem ik het laadverlies mee van de batterij wanneer deze van het net laadt. Ik hanteer een efficiëntie van 93%. Dit adhv mijn eerdere metingen. Daarmee zijn mijn waarde, wat voor mij goed werkt, de volgende.

Lekker bezig @duoruvis !! Het xls sheetje kan ik op korte termijn niet bijwerken. Maar in december kan ik wel wat data aanleveren.
@Adze
Dank voor je duidelijke uitleg en de onderbouwing met de 93% efficiëntie. Daarmee vallen jouw coëfficiënten precies op hun plaats.
Mijn fout in het profiel heb ik inmiddels gecorrigeerd (Buy stond nog op 1,21×DA in plaats van 1,301×DA).

Ik kijk uit naar je data in december — dan kunnen we alles weer mooi naast elkaar leggen.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:37
[...]

Deze methodiek houd ik ook aan. In mijn metingen kom ik op 5% verlies.
Enige factor die ik lastig vind is dat de AI voor de ‘inkoop’ vanuit de PV dezelfde tarieven gebruikt. Bij direct aangesloten PV is het verlies echter minder tot verwaarloosbaar. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Overigens: is het tarief bij Zonneplan voor inkoop en verkoop niet gelijk? Vanwaar 2 cent minder bij verkoop? @Adze
mijn settings:
Aankoop: 1,26 * EPEX + 0,150
Verkoop: 1,16 * EPEX + 0,136

[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 07-11-2025 08:07 ]

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:43
[...]
Hier sluit ik mij graag bij aan. Vind zowieso de kwaliteit van de bijdragen in dit topic van hoog niveau, dus bij deze een bedankje aan iedereen die bijdraagt met een speciale vermelding voor iedereen die hard meewerkt aan het verzamelen van alle info en het bijwerken van de openingspost. Pure klasse!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:00
Even een vraag betreft de SigEnergy en mijn NIBE warmtepomp. NIBE heeft de functie SPA, die zorgt ervoor dat mijn warmtepomp meer warmte het huis in brengt (vloerverwarming) op momenten stroom goedkoop is en op momenten dat het stroom duur is gaat hij of minder draaien of uit mits mogelijk om het huis voldoende op temperatuur te houden. Is het zo dat de SigEnergy dit gaat aanleren dat mijn WP dit doet of wat is in dit geval wijsheid? De functie juist uitschakelen op de NIBE zodra ik de Sigenergy heb of juist wel op die manier laten doen zodat de Sigenergy dit kan leren?

Op dagen zoals vandaag is het verbruik ongeveer 5 tot 8kWh, maar in winter als het bijvoorbeeld 0 graden en erg vochtig is kan het ook 40kWh zijn op een dag. Hoe gaan andere hiermee om?

Mijn SigEnergy van 27kWh komt begin December dus wil me vast wat voorbereiden op moment ik hem heb.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• kliffen
mvrooij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:48:
Even een vraag betreft de SigEnergy en mijn NIBE warmtepomp. NIBE heeft de functie SPA, die zorgt ervoor dat mijn warmtepomp meer warmte het huis in brengt (vloerverwarming) op momenten stroom goedkoop is en op momenten dat het stroom duur is gaat hij of minder draaien of uit mits mogelijk om het huis voldoende op temperatuur te houden. Is het zo dat de SigEnergy dit gaat aanleren dat mijn WP dit doet of wat is in dit geval wijsheid? De functie juist uitschakelen op de NIBE zodra ik de Sigenergy heb of juist wel op die manier laten doen zodat de Sigenergy dit kan leren?

Op dagen zoals vandaag is het verbruik ongeveer 5 tot 8kWh, maar in winter als het bijvoorbeeld 0 graden en erg vochtig is kan het ook 40kWh zijn op een dag. Hoe gaan andere hiermee om?

Mijn SigEnergy van 27kWh komt begin December dus wil me vast wat voorbereiden op moment ik hem heb.
Ik zou denken NIBE functie gebruiken en Sigen dat laten leren. In mijn ogen vergelijkbaar met de auto laden op goedkope momenten.

• mvrooij
kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:51:
[...]

Ik zou denken NIBE functie gebruiken en Sigen dat laten leren. In mijn ogen vergelijkbaar met de auto laden op goedkope momenten.
Mijn 2 EV's laat ik nu ook enkel laden als gridrewards inschieten of stroom erg goedkoop is. Tibber schakelt deze dan automatisch in als stroom goedkoop is. Dit mag ook zo blijven gebeuren, maar ik vraag me af hoe Sigenergy hier mee om zal gaan.

Heb 2 Easee laders gekoppeld aan Tibber en alles gaat nu automatisch. Ik stel een vertrek tijd van mijn EV in via de Tibber app en hij zorgt dan die week dat hij op de beste momenten gaat laden. Werkt perfect maar vraag me af hoe ik dit met SigEnergy het beste aan kan pakken daarom ook de vraag voor mijn Warmtepomp.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Bschnitz
mvrooij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:53:
[...]

Mijn 2 EV's laat ik nu ook enkel laden als gridrewards inschieten of stroom erg goedkoop is. Tibber schakelt deze dan automatisch in als stroom goedkoop is. Dit mag ook zo blijven gebeuren, maar ik vraag me af hoe Sigenergy hier mee om zal gaan.

Heb 2 Easee laders gekoppeld aan Tibber en alles gaat nu automatisch. Ik stel een vertrek tijd van mijn EV in via de Tibber app en hij zorgt dan die week dat hij op de beste momenten gaat laden. Werkt perfect maar vraag me af hoe ik dit met SigEnergy het beste aan kan pakken daarom ook de vraag voor mijn Warmtepomp.
Sigen gaat hier helemaal niets mee doen, is maar goed ook. Ik ga ervanuit dat ze loadbalancers geplaatst hebben voor je laadpaal, dus je auto zou dan langzamer moeten gaan laden als de batterij stroom trekt van het net, of zelfs op pauze gaan.

• mvrooij
Bschnitz schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:15:
[...]

Sigen gaat hier helemaal niets mee doen, is maar goed ook. Ik ga ervanuit dat ze loadbalancers geplaatst hebben voor je laadpaal, dus je auto zou dan langzamer moeten gaan laden als de batterij stroom trekt van het net, of zelfs op pauze gaan.
Zeker, dat gebeurt nu ook al constant. Als mijn warmtepomp in de winter op max draait en heb bijv. de sauna aan staat dan laad hij maar met lage snelheden. Op moment het vrij komt gaan ze automatisch weer omhoog. Werkt al 1,5 jaar top.

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:15:
[...]

Dat werkt inderdaad zo, maar wel van belang dat de max. Current van de loadbalancer van de laadpaal iets onder de begrenzing van de sigen import wordt ingesteld. Anders gaat de auto door met laden en wordt de Sigen geknepen.

• mvrooij
kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:20:
[...]

Dat werkt inderdaad zo, maar wel van belang dat de max. Current van de loadbalancer van de laadpaal iets onder de begrenzing van de sigen import wordt ingesteld. Anders gaat de auto door met laden en wordt de Sigen geknepen.
Mijn hoofdaansluiting is 3x 25A zoals de meeste hier. Mijn EV laders (2 stuks) zitten op 1x 16A met loadbalancing. Ik kan dus sowieso niet tegelijk 2 auto's volladen tegen 11kw, maar het is ook zelde dat ze dit beide nodig hebben en dan moeten ze in de nacht of het weekend gewoon wat langer wachten.

• kliffen
mvrooij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:22:
[...]

Mijn hoofdaansluiting is 3x 25A zoals de meeste hier. Mijn EV laders (2 stuks) zitten op 1x 16A met loadbalancing. Ik kan dus sowieso niet tegelijk 2 auto's volladen tegen 11kw, maar het is ook zelde dat ze dit beide nodig hebben en dan moeten ze in de nacht of het weekend gewoon wat langer wachten.
De laadpaal loadbalancing heeft 2 instellingen. 1 is de max voor het laden (in jouw geval 16A) en 1 voor de fase van de netaansluiting (in jouw geval zou dat 25A kunnen zijn). Als de laatste inderdaad op 25A is ingesteld en bij de sigen stellen ze ook 25A als max in dan is het maar de vraag welke van de 2 geknepen gaat worden. Als je de balancer van de laadpaal op 24A instelt weet je zeker dat de sigen voorrang krijgt.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:41
kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:20:
[...]

Gewoon even een security check: Is dezelfde instelling van toepassing op de export?
Indien overdag de zonnepanelen 6kW opwekken (niet DC gekoppeld), en de gateway 17kW naar het net probeert te drukken, ga ik over de 3x25A heen. Gezien alles door de gateway gaat, reken ik erop dat Sigenergy dit detecteert, en de output van de omvormer verlaagt. Correct? 8)7

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• kliffen
djrednas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:54:
[...]

Gewoon even een security check: Is dezelfde instelling van toepassing op de export?
Indien overdag de zonnepanelen 6kW opwekken (niet DC gekoppeld), en de gateway 17kW naar het net probeert te drukken, ga ik over de 3x25A heen. Gezien alles door de gateway gaat, reken ik erop dat Sigenergy dit detecteert, en de output van de omvormer verlaagt. Correct? 8)7
Correct. De sigen heeft zowel een import als export limiet setting. Die moet natuurlijk wel goed zijn ingesteld😜

[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 07-11-2025 11:22 ]

• JanTin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:42
Gisteren mijn zappi’s gekoppeld met ct-sensoren die ik nog over had.
Helft van de panelen zit bij mij direct op de sigenergy omvormer andere helft via de gateway.
Het de ct-sensoren op de 3 fase ac kabel gezet die naar de accu gaat.
Aangesloten op de slave zappi en bij ct-config deze als accu sensoren aangemerkt.
In de master zappi grid met ac batterij aangezet en ingesteld op avoid drain. Dit staat netjes omschreven in de handleiding van de zappi.
Hij laad nu in eco ++ mode dus op het overschot van de ac gekoppelde zonnepanelen.

Toevallig vandaag een mooie dag om dit te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVCY5-mBBx2UXeW87Qp2eQDyt6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oqWSWKAFmCYpwS1Smq4FQ9Vp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKAOmT679pDya3ZZ3tMt1qdhkNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNXdofmzw2KHW4KffWRiHpkN.png?f=fotoalbum_large

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-11 16:48
mvrooij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:48:

Ik heb ook een Nibe WP en gebruik daar de SPA optie om harder te stoken op goedkope tijden en wat minder op dure tijden.
Wel kan de WP en ook Sig met elkaar communiceren via Smart-grid ready. Dan moet je een kabeltje tussen de beide aanbrengen. Dat heb ik niet gedaan omdat ik eigenlijk niet goed weet wat/of de voordelen hiervan zijn en zowel de Sigen installateur als de Nibe installateur weten dan weer niets van het "andere" apparaat en zeggen me daarbij ook niet behulpzaam te kunnen zijn......

SPA werkt in elk geval wel en werkt ook gewoon als je de Sigen gebruikt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:24
djrednas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:54:
[...]

De Sigen gaat dan gewoon ipv 17 uit de batterij nog maar 11 uit de batterij halen en de 6 van de panelen gelijk doorsluizen dat je weer op 17 zit.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:38

Adze

CCNP !

kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:01:
[...]

Overigens: is het tarief bij Zonneplan voor inkoop en verkoop niet gelijk? Vanwaar 2 cent minder bij verkoop? @Adze
Ah ja, dat wist ik toen nog niet zeker. Goed opgemerkt. Wat wel moeilijk te verwerken is is de zonnebonus. Deze is namelijk enkel van toepassing als de inkoopprijs niet negatief is. Daar kan de Sigenergy app geen rekening mee houden.

• Bschnitz
Adze schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 03:21:
[...]

Ah ja, dat wist ik toen nog niet zeker. Goed opgemerkt. Wat wel moeilijk te verwerken is is de zonnebonus. Deze is namelijk enkel van toepassing als de inkoopprijs niet negatief is. Daar kan de Sigenergy app geen rekening mee houden.
Je verkoopt ook geen stroom als de prijs negatief is, dan koop je juist :)

• timpel_800
Het zou wel fijn zijn als er weer een beetje wind komt want goedkoop laden in het weekend gaat niet echt lukken zo 😅

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:37:
Het zou wel fijn zijn als er weer een beetje wind komt want goedkoop laden in het weekend gaat niet echt lukken zo 😅
Same, helaas zie ik deze week geen kans op wind die iets oplevert.

Wordt laden op werk 😑

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er is toch genoeg zon? Hier wel in ieder geval.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• timpel_800
16.5 kWh vandaag dus dat schiet niet echt op voor mij. Gisteren het dubbele trouwens dat was top. Voordeel is wel dat de warmtepomp weinig draait natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 08-11-2025 18:28 ]

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste