Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:43
aloft schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:40:
[...]
Ik ben zelf inderdaad vooral op zoek naar voorkomen van overbelasting van een fase. In veel situaties heet dat peakshaving maar prima om dat ook overbelasting.
Peakshaving functioneert anders dan de net import/export limit

Er zijn drie situaties:
Als de batterij-SOC hoger is dan de piek-SOC:
De batterij levert alle stroom voor het huis, zolang het niet meer is dan het maximale vermogen van de batterij.
Als de batterij-SOC gelijk of lager is aan de piek-SOC:
Het huis krijgt stroom van het net. Als het huis meer stroom vraagt dan het “maximale piekvermogen”, levert het net dat maximale piekvermogen en de batterij vult de rest aan.
Als de batterij-SOC lager is dan de piek-SOC en het huis minder stroom vraagt dan het “maximale piekvermogen”:
De overgebleven stroom van het net (die niet naar het huis gaat) wordt gebruikt om de batterij op te laden tot hij weer op piek-SOC zit.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:26
Jij hebt schakelaars , das top!
Lijkt mij ook logisch, want de fasen moeten 'synchroon' lopen als ik mij niet vergis. Anders doen je 3 fase apparaten het ook niet.

Ik heb trouwens ook geen prik meer in m'n batterij. Helemaal leeg getrokken en pas vannacht gaat AI er weer wat instoppen. Blijft een beetje kommer en kwel met dit weer. Ik sta er wel van te kijken hoe sterk de invloed van wind is op de prijs.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:45
timpel_800 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:19:
[...]

Wil je hier iets meer over vertellen? Dit heeft met het voordeel van het Netbalans te maken? En wat zou Sigenergy kunnen doen om 1komma5 voor te blijven denk jij?
1komma5 heeft het voordeel van:

1: NL support
2: Meer garantie (12 jaar op 1.0 - 15 jaar op 2.0) https://1komma5.nl/pers/1...nieuwe-2-0-thuisbatterij/
3: NL marketing en uitleg
4: Nu dezelfde functies als Sigen en nog meer
5: AI die met al hun producten samen kan werken
6: WP ondersteuning en koppeling via hun zelf
7: ZP doen ze ook
8: Laadpaal doen ze ook (AC)
9: Zelfs een dynamisch energiecontract hebben ze

Dus van eigenlijk doen ze alles en hebben ze nu een circulair platform gemaakt.

1 aanspreekpunt voor alles. Als je er 1 keer aan begint heb je geen reden om verder te kijken naar iets anders. Het verkoopt zich vanzelf.

Alles waar ze nog achterlopen is DC technologie icm V2G. Zodra ze dat ook hebben is er geen reden meer om Sigen te kiezen.

Wat kan Sigen doen? DC master worden in tech en beter support leveren. Prijzen omlaag. Installateurs keurmerk, te veel cowboys. 1 fase debacle publiek maken en goed oplossen. Upgrade/resell plannen presenteren, zodat je binnen het platform blijft.

Zijn vast nog wel meer dingen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bschnitz op 14-11-2025 17:40 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-11 11:00
Bschnitz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:34:
[...]

2: Meer garantie (12 jaar op 1.0 - 15 jaar op 2.0) https://1komma5.nl/pers/1...nieuwe-2-0-thuisbatterij/

1 aanspreekpunt voor alles. Als je er 1 keer aan begint heb je geen reden om verder te kijken naar iets anders. Het verkoopt zich vanzelf.

Alles waar ze nog achterlopen is DC technologie icm V2G. Zodra ze dat ook hebben is er geen reden meer om Sigen te kiezen.

Wat kan Sigen doen? DC master worden in tech en beter support leveren. Prijzen omlaag. Installateurs keurmerk, te veel cowboys. 1 fase debacle publiek maken en goed oplossen. Upgrade/resell plannen presenteren, zodat je binnen het platform blijft.

Denk dat ze zich over NL maar een heel klein beetje zorgen gaan maken als ze dat al doen, en zijn de zorgen daarna al snel weer vergeten. De focus ligt op de vele verschillende markten en dus wereldwijd.

• Bschnitz
Anunnaki schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:32:
[...]

Denk dat ze zich over NL maar een heel klein beetje zorgen gaan maken als ze dat al doen, en zijn de zorgen daarna al snel weer vergeten. De focus ligt op de vele verschillende markten en dus wereldwijd.
Sigen focus is voornamelijk niet NL, klopt. Die zijn erg groot in Australië enzo.

1komma5 is dacht ik duits van origine, daar ligt de focus wel op EU en voornamelijk DACH/Benelux/Nordics.

Anyway, we gaan het zien. Laten we hopen dat Sigen toch wat meer met de EU bezig zal zijn dan nu.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Betere support leveren? Hoezo, is die niet goed genoeg? Ik mis de UPS functie. De batterijen zijn kleiner. 1 Aanspreekpunt heb ik ook, de leverancier. Sigen is een mooie stapel (en grotere capaciteit) met alles in die stapel, en te koppelen naar meerdere stapels inclusief de omvormer en de DC lader. Operating temp van Sigen is beter (kan ook bij koude laden want verwarming). Hoe zit het met uitbreiding na 5 jaar, omdat de batterijen bij Sigen niet in serie staan is veroudering geen probleem. In het datablad staat 10 jaar, net als Sigenstor. Mijn ervaring met Duitse software is Technik von Vorgestern fuer Preise von Uebermorgen. Verouderd als het wordt uitgeleverd dus. Sigen is veel groter, minder kans op omvallen. De website van 1komma5 is 1 groot marketing verhaal maar ondoorzichtig voor wat betreft techniek. Etc, etc.

O, ik vergeet de grotere omvormers bij Sigen nog. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Bschnitz
daemonix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:10:
[...]

Betere support leveren? Hoezo, is die niet goed genoeg? Ik mis de UPS functie. De batterijen zijn kleiner. 1 Aanspreekpunt heb ik ook, de leverancier. Sigen is een mooie stapel (en grotere capaciteit) met alles in die stapel, en te koppelen naar meerdere stapels inclusief de omvormer en de DC lader. Operating temp van Sigen is beter (kan ook bij koude laden want verwarming). Hoe zit het met uitbreiding na 5 jaar, omdat de batterijen bij Sigen niet in serie staan is veroudering geen probleem. In het datablad staat 10 jaar, net als Sigenstor. Mijn ervaring met Duitse software is Technik von Vorgester fuer Preise von Uebermorgen. Verouderd als het wordt uitgeleverd dus. Sigen is veel groter, minder kans op omvallen. De website van 1komma5 is 1 groot marketing verhaal maar ondoorzichtig voor wat betreft techniek. Etc, etc.

O, ik vergeet de grotere omvormers bij Sigen nog. ;)
Optioneel kan de 2.0. Batterij worden uitgebreid met een back-up module, waarmee een woning bij stroomuitval tijdelijk off-grid kan functioneren.
Support is daadwerkelijk van ze zelf, dus niet via derden installateurs. Wat imo beter is dan wat Sigen doet ivm cowboys.

De rest van je opmerkingen gaan allemaal over 1.0 en niet de 2.0 waar ik het eigenlijk over heb. Je moet de link lezen die ik heb meegestuurd.

Zeker is een deel marketing, maar daar gaan mensen uiteindelijk wel voor. Marketing van Sigen is gewoon none existing in NL.

Begrijp me verder niet verkeerd, over Duitsland ben ik het helemaal met je eens. Ik ben zelf Duits en koop Chinees spul omdat het gewoon dramatisch is geworden met wat ze aan het doen zijn. De Chinese zijn gewoon zo veel verder.

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:23
Bschnitz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:27:
[...]

[...]

Support is daadwerkelijk van ze zelf, dus niet via derden installateurs. Wat imo beter is dan wat Sigen doet ivm cowboys.

De rest van je opmerkingen gaan allemaal over 1.0 en niet de 2.0 waar ik het eigenlijk over heb. Je moet de link lezen die ik heb meegestuurd.

Zeker is een deel marketing, maar daar gaan mensen uiteindelijk wel voor. Marketing van Sigen is gewoon none existing in NL.

Begrijp me verder niet verkeerd, over Duitsland ben ik het helemaal met je eens. Ik ben zelf Duits en koop Chinees spul omdat het gewoon dramatisch is geworden met wat ze aan het doen zijn. De Chinese zijn gewoon zo veel verder.
Wat voor mij een grote nogo was: als je de 1komma5 AI wilt gebruiken, moet je een energiecontract via hun hebben. Ik wilde gewoon 100% onafhankelijk van energieleverancier. Kun je 1komma5 ook met modbus aansturen eigenlijk?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CAN bus blijkbaar. En ja, ik wilde ook die complete onafhankelijkheid van energieleverancier van mijn accu.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Bschnitz
jelzie01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:03:
[...]

Wat voor mij een grote nogo was: als je de 1komma5 AI wilt gebruiken, moet je een energiecontract via hun hebben. Ik wilde gewoon 100% onafhankelijk van energieleverancier. Kun je 1komma5 ook met modbus aansturen eigenlijk?
Yea het is echt voor de extreem luie consument.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:43
[...]

Ik mis vooral capaciteit bij 1komma5. Sigen gaat tot 54kWh op 1 stack. Tenzij ik het mis heb gaan 1komma5 niet hoger dan 42 kWh met 2.0. Op hun website was ik al eerder aan het snuffelen geslagen en kwam niet boven de 30 kWh, maar zal niet goed genoeg gezocht hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 15-11-2025 20:52 ]

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

daemonix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:11:
Ook al ben ik niet @timpel_800 toch een antwoord:

Er zijn 2 soorten peakshaving:
1 degene die jij wilt: het aanvullen van de stroom boven de maximale netbelasting, dat doet de sigen automatisch al.
Ik probeer dit even te snappen; begrijp ik goed dat als intern de vraag op een of meer fasen meer is dan boven een door jezelf ingestelde belasting van het stroomnet (zeg 3x15A op een 3x25A aansluiting), de accu dit aanvult? Hoe werkt dat dan? Neem aan dat er ook begrenzingen zijn om intern niet boven de 25A per fase te komen.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik zat ook even op die 1komma5 site te lezen, maar zie allemaal red flags.

Weinig transparantie, voor prijzen moet ik mijn persoonsgegevens afgeven om vervolgens een verkoper in mijn nek te krijgen. Charley Lownoise als grote promotor.... Niks te vinden over techniek.
Dit is gewoon ook een marketing cowboy die je hun vendor lock-in probeert aan te smeren. Nee bedankt.

Sigenergy komt beter op me over, al ben ik er nog niet gerust op welke systeemcontrole vanuit de leverancier/China kan worden uitgeoefend.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:11

Adze

CCNP !

JPS schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:57:
[...]

Ik probeer dit even te snappen; begrijp ik goed dat als intern de vraag op een of meer fasen meer is dan boven een door jezelf ingestelde belasting van het stroomnet (zeg 3x15A op een 3x25A aansluiting), de accu dit aanvult? Hoe werkt dat dan? Neem aan dat er ook begrenzingen zijn om intern niet boven de 25A per fase te komen.
Volgens mij begrijp je het goed.

Wanneer 1 fase tijdelijk meer gebruikt dan de ingestelde maximale import per fase, maar de totale capaciteit van de ingestelde maximale import (alle fasen bij elkaar) nog niet is bereikt, dan zal Sigenergy fase verschuiving toepassen. Er wordt vermogen onttrokken van een fase met minder belasting, zodat de tijdelijk overbelaste fase binnen de ingestelde waarde blijft.

Als alle fasen over de ingestelde maximale import gaan, of er is niet genoeg capaciteit beschikbaar op andere fasen, dan zal Sigenergy het tekort aan vermogen aanvullen vanuit de batterij.

Als daarna de batterij geen energie meer over heeft, zal Sigenergy de energievraag weer volledig uit het net halen, met het risico op overschreiding van je ingestelde maximale import.

• timpel_800
Jij of jouw installateur stelt in de grid code parameter settings de maximale waarde voor import en export in. Dit doe je natuurlijk op het max van je zekering. Dus, 5750w per fase (17250w totaal). Het is belangrijk dat hij op Per Fase staat want anders kan het dus zijn dat hij de fases niet netjes verdeelt en ondanks dat je totaal max 17.25kW trekt dit 8kW op fase 1 is, 3kW op fase en 6kW op fase 3 wat dus een probleem is.

In het peak shaving menu kun je deze waarde zelf aanpassen binnen die 0 tot 17.25kW range.
Maar ik snap niet waarom je dit in NL zou willen? Dit is alleen interessant voor als je bepaalde tijden een export verbod hebt of juist een importverbod boven een bepaalde waarde. Nogmaals in NL hoef je eigenlijk niks met het peakshaving menu. De sigen regelt het zelf voor je. Imo.

Als jij dus een bepaalde tijd meer dan de max van je hoofdaansluiting vraagt dan vult de sigen dat aan tot zover de omvormer en batterij ontladings C dat toelaat (bij een 17kW omvormer dus in totaal al 34kW).
Tot de batterij leeg is natuurlijk. Maar op het moment dat jouw vraag even onder die 17kW daalt gaat de Sigen automatisch de batterij weer aanvullen.

Misschien helpt dit plaatje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJJQxz6Ta5FGgIvFPY1gOP4xm-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ed3OXQCIROj0SX0RYNMiICuU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door timpel_800 op 16-11-2025 06:58 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja duidelijk, dank @Adze en @timpel_800 .
Interessant die faseverschuiving om de faseoverschreiding zo op te vangen. Andere geavanceerde merken/BMS'n zullen dat ook zo doen?
Maar load balancing voor bijv je laadpaal blijft dus wel nodig, dat doet de Sigenergy niet als ik het goed zie.

• Bschnitz
JPS schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:04:
Ja duidelijk, dank @Adze en @timpel_800 .
Interessant die faseverschuiving om de faseoverschreiding zo op te vangen. Andere geavanceerde merken/BMS'n zullen dat ook zo doen?
Maar load balancing voor bijv je laadpaal blijft dus wel nodig, dat doet de Sigenergy niet als ik het goed zie.
Ik heb een laadpaal van een derde, dus niet Sigen en dan is het nodig. Wellicht kan iemand hier zeggen of dat met een laadpaal van Sigen zelf niet nodig is.

• Adze
  • Laatst online: 05:11

Adze

CCNP !

timpel_800 schreef op zondag 16 november 2025 @ 06:36:
Jij of jouw installateur stelt in de grid code parameter settings de maximale waarde voor import en export in. Dit doe je natuurlijk op het max van je zekering. Dus, 5750w per fase (17250w totaal). Het is belangrijk dat hij op Per Fase staat want anders kan het dus zijn dat hij de fases niet netjes verdeelt en ondanks dat je totaal max 17.25kW trekt dit 8kW op fase 1 is, 3kW op fase en 6kW op fase 3 wat dus een probleem is.

In het peak shaving menu kun je deze waarde zelf aanpassen binnen die 0 tot 17.25kW range.
Maar ik snap niet waarom je dit in NL zou willen? Dit is alleen interessant voor als je bepaalde tijden een export verbod hebt of juist een importverbod boven een bepaalde waarde. Nogmaals in NL hoef je eigenlijk niks met het peakshaving menu. De sigen regelt het zelf voor je. Imo.
In de basis heb je helemaal gelijk, er is echter één detail belangrijk. Als je niets instelt in het peak-shave menu, dan zal je Sigenergy geen energie reserveren voor peak-shaving. Wanneer je dan alle energie hebt verkocht aan het net en je hebt net dat beetje oempf nodig, jammer joh... Je zal niet de eerste zijn die vertrouwd op peak-shaving, niets heeft ingesteld en wanneer het nodig is de batterij leeg is... Ik gebruik het dus bewust wel en reserveer 10% voor peak,-shaving.

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:47
Ik heb nog even gezocht naar de mogelijkheid om met de wagen de thuis batterij op te laden V2B. Maar deze mogelijkheid zou toegevoegd worden aan de nieuwe software versie PC112. Nog even afwachten dus.

• timpel_800
Hoe is de gesteldheid bij jullie AI vandaag? Bij mij heeft hij de laatste paar dagen totaal niet gehandeld maar gaat nu zo laden en vannacht om 4 uur als de prijs echt laag is niks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4kUgg3utduCP8B3z-bl_4yAGiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0k4i3ZlqYDzpEd69Iy7ZHp2.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:47:
Hoe is de gesteldheid bij jullie AI vandaag? Bij mij heeft hij de laatste paar dagen totaal niet gehandeld maar gaat nu zo laden en vannacht om 4 uur als de prijs echt laag is niks?

[Afbeelding]
Mijn AI is totaal kapot xD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI8WBb8P0ou9JnTzJ8-WWVW6THo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4QHtFKKyIT47sKXmBaFVpwJB.png?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Ah gelukkig het ligt niet aan mij.
Zo was het afgelopen dagen bij mij. Batterij niet boven de 5% gekomen. Maar nu dus ineens naar 100%.
Beetje vermoeiend wel 😅

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:02

[Afbeelding]
Hier is het ook vrij rustig , maar hier gaat ie vannacht wel even laden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU04MTn3O0LZFE6br5Z1LCtth60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vp2zhyatfGfB5zM7IzqogXhg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4QqGPddSRW0RCjGWpbrIzzcNls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n9bP4wbLLAXuXgCcRzrXdG1X.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:01

[Afbeelding]
Da’s toch wel gek?! Bij mij doet ie ook niet veel, maar is wel logisch zover ik kan zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQKJJ1x8kSlSO6cpaPSoI0GrBIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQJBG3E1959hsfR4BdGSTTQJ.png?f=fotoalbum_large

• SpaceDok
  • Laatst online: 23:26
Ik ben heel blij met dit topic. :)

Want ik ben aan het kijken voor de aanschaf van een SigenStor 2x 10kWh met Gateway.
Mijn installateur raad aan om een 3-fase Sigen hybrid inverter 12kW TP2 te nemen met een Sigen Battery Controler i.p.v. de 3-fase 12kW inverter die op de SigenStor past. Scheelt in aanschaf zo'n € 800. Ik kan niet goed de verschillen ontdekken en lijkt me dan wel logisch. Of heeft iemand van jullie hier nog interessant aanvullende info of ervaring over?
Maakt dit eventueel nog uit voor gebruik met Home Assistant?

Er worden zo'n 27 panelen panelen (layout met 2 merken door elkaar op oost/west) met Tigo TS-4-A0 optimizers DC aangesloten.

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• timpel_800
kliffen schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:52:
[...]

Da’s toch wel gek?! Bij mij doet ie ook niet veel, maar is wel logisch zover ik kan zien.
[Afbeelding]
Ja. Ik snap er ook niks van. Ook niks veranderd ofzo. Mijn beeld zag er uit zoals die van jullie.

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:44
Hier strompelt de boel ook van de ene dag in de andere. Ik laat het maar over me komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JEKUzcCGNpzFpBJnAQOyPUmsIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zG9bBTPeIKVavhx1id08aTBs.jpg?f=fotoalbum_large

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:56:
[...]

Ja. Ik snap er ook niks van. Ook niks veranderd ofzo. Mijn beeld zag er uit zoals die van jullie.
Bij mij is die anders gaan lopen doen vanaf 3.2.3, anders dan ik gewend ben het laatste jaar.

Wellicht hebben ze de AI wat strenger ingesteld, hij slaapt nu veel vaker dan vorig jaar, lijkt wel alsof die rekening houdt met meer variabelen zoals wat het kost om dat ding aan te hebben.

Heb nu ook scenarios gehad waar die overdag gaat slapen en ik van grid en mijn SE leef zonder dat de batterij mij stroom kost.

Hij springt de laatste paar dagen echt maar iets van 4 uur per dag aan, voor de rest zegt de AI Zzzzzz.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste