Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste
Acties:

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:37
aloft schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:40:
[...]
Ik ben zelf inderdaad vooral op zoek naar voorkomen van overbelasting van een fase. In veel situaties heet dat peakshaving maar prima om dat ook overbelasting.
Peakshaving functioneert anders dan de net import/export limit

Er zijn drie situaties:
Als de batterij-SOC hoger is dan de piek-SOC:
De batterij levert alle stroom voor het huis, zolang het niet meer is dan het maximale vermogen van de batterij.
Als de batterij-SOC gelijk of lager is aan de piek-SOC:
Het huis krijgt stroom van het net. Als het huis meer stroom vraagt dan het “maximale piekvermogen”, levert het net dat maximale piekvermogen en de batterij vult de rest aan.
Als de batterij-SOC lager is dan de piek-SOC en het huis minder stroom vraagt dan het “maximale piekvermogen”:
De overgebleven stroom van het net (die niet naar het huis gaat) wordt gebruikt om de batterij op te laden tot hij weer op piek-SOC zit.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:07
Jij hebt schakelaars , das top!
Lijkt mij ook logisch, want de fasen moeten 'synchroon' lopen als ik mij niet vergis. Anders doen je 3 fase apparaten het ook niet.

Ik heb trouwens ook geen prik meer in m'n batterij. Helemaal leeg getrokken en pas vannacht gaat AI er weer wat instoppen. Blijft een beetje kommer en kwel met dit weer. Ik sta er wel van te kijken hoe sterk de invloed van wind is op de prijs.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:21
timpel_800 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:19:
[...]

Wil je hier iets meer over vertellen? Dit heeft met het voordeel van het Netbalans te maken? En wat zou Sigenergy kunnen doen om 1komma5 voor te blijven denk jij?
1komma5 heeft het voordeel van:

1: NL support
2: Meer garantie (12 jaar op 1.0 - 15 jaar op 2.0) https://1komma5.nl/pers/1...nieuwe-2-0-thuisbatterij/
3: NL marketing en uitleg
4: Nu dezelfde functies als Sigen en nog meer
5: AI die met al hun producten samen kan werken
6: WP ondersteuning en koppeling via hun zelf
7: ZP doen ze ook
8: Laadpaal doen ze ook (AC)
9: Zelfs een dynamisch energiecontract hebben ze

Dus van eigenlijk doen ze alles en hebben ze nu een circulair platform gemaakt.

1 aanspreekpunt voor alles. Als je er 1 keer aan begint heb je geen reden om verder te kijken naar iets anders. Het verkoopt zich vanzelf.

Alles waar ze nog achterlopen is DC technologie icm V2G. Zodra ze dat ook hebben is er geen reden meer om Sigen te kiezen.

Wat kan Sigen doen? DC master worden in tech en beter support leveren. Prijzen omlaag. Installateurs keurmerk, te veel cowboys. 1 fase debacle publiek maken en goed oplossen. Upgrade/resell plannen presenteren, zodat je binnen het platform blijft.

Zijn vast nog wel meer dingen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bschnitz op 14-11-2025 17:40 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:23
Bschnitz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:34:
[...]

2: Meer garantie (12 jaar op 1.0 - 15 jaar op 2.0) https://1komma5.nl/pers/1...nieuwe-2-0-thuisbatterij/

1 aanspreekpunt voor alles. Als je er 1 keer aan begint heb je geen reden om verder te kijken naar iets anders. Het verkoopt zich vanzelf.

Alles waar ze nog achterlopen is DC technologie icm V2G. Zodra ze dat ook hebben is er geen reden meer om Sigen te kiezen.

Wat kan Sigen doen? DC master worden in tech en beter support leveren. Prijzen omlaag. Installateurs keurmerk, te veel cowboys. 1 fase debacle publiek maken en goed oplossen. Upgrade/resell plannen presenteren, zodat je binnen het platform blijft.

Denk dat ze zich over NL maar een heel klein beetje zorgen gaan maken als ze dat al doen, en zijn de zorgen daarna al snel weer vergeten. De focus ligt op de vele verschillende markten en dus wereldwijd.

• Bschnitz
Anunnaki schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:32:
[...]

Denk dat ze zich over NL maar een heel klein beetje zorgen gaan maken als ze dat al doen, en zijn de zorgen daarna al snel weer vergeten. De focus ligt op de vele verschillende markten en dus wereldwijd.
Sigen focus is voornamelijk niet NL, klopt. Die zijn erg groot in Australië enzo.

1komma5 is dacht ik duits van origine, daar ligt de focus wel op EU en voornamelijk DACH/Benelux/Nordics.

Anyway, we gaan het zien. Laten we hopen dat Sigen toch wat meer met de EU bezig zal zijn dan nu.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Betere support leveren? Hoezo, is die niet goed genoeg? Ik mis de UPS functie. De batterijen zijn kleiner. 1 Aanspreekpunt heb ik ook, de leverancier. Sigen is een mooie stapel (en grotere capaciteit) met alles in die stapel, en te koppelen naar meerdere stapels inclusief de omvormer en de DC lader. Operating temp van Sigen is beter (kan ook bij koude laden want verwarming). Hoe zit het met uitbreiding na 5 jaar, omdat de batterijen bij Sigen niet in serie staan is veroudering geen probleem. In het datablad staat 10 jaar, net als Sigenstor. Mijn ervaring met Duitse software is Technik von Vorgestern fuer Preise von Uebermorgen. Verouderd als het wordt uitgeleverd dus. Sigen is veel groter, minder kans op omvallen. De website van 1komma5 is 1 groot marketing verhaal maar ondoorzichtig voor wat betreft techniek. Etc, etc.

O, ik vergeet de grotere omvormers bij Sigen nog. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Bschnitz
daemonix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:10:
[...]

Betere support leveren? Hoezo, is die niet goed genoeg? Ik mis de UPS functie. De batterijen zijn kleiner. 1 Aanspreekpunt heb ik ook, de leverancier. Sigen is een mooie stapel (en grotere capaciteit) met alles in die stapel, en te koppelen naar meerdere stapels inclusief de omvormer en de DC lader. Operating temp van Sigen is beter (kan ook bij koude laden want verwarming). Hoe zit het met uitbreiding na 5 jaar, omdat de batterijen bij Sigen niet in serie staan is veroudering geen probleem. In het datablad staat 10 jaar, net als Sigenstor. Mijn ervaring met Duitse software is Technik von Vorgester fuer Preise von Uebermorgen. Verouderd als het wordt uitgeleverd dus. Sigen is veel groter, minder kans op omvallen. De website van 1komma5 is 1 groot marketing verhaal maar ondoorzichtig voor wat betreft techniek. Etc, etc.

O, ik vergeet de grotere omvormers bij Sigen nog. ;)
Optioneel kan de 2.0. Batterij worden uitgebreid met een back-up module, waarmee een woning bij stroomuitval tijdelijk off-grid kan functioneren.
Support is daadwerkelijk van ze zelf, dus niet via derden installateurs. Wat imo beter is dan wat Sigen doet ivm cowboys.

De rest van je opmerkingen gaan allemaal over 1.0 en niet de 2.0 waar ik het eigenlijk over heb. Je moet de link lezen die ik heb meegestuurd.

Zeker is een deel marketing, maar daar gaan mensen uiteindelijk wel voor. Marketing van Sigen is gewoon none existing in NL.

Begrijp me verder niet verkeerd, over Duitsland ben ik het helemaal met je eens. Ik ben zelf Duits en koop Chinees spul omdat het gewoon dramatisch is geworden met wat ze aan het doen zijn. De Chinese zijn gewoon zo veel verder.

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-12 22:43
Bschnitz schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:27:
[...]

[...]

Support is daadwerkelijk van ze zelf, dus niet via derden installateurs. Wat imo beter is dan wat Sigen doet ivm cowboys.

De rest van je opmerkingen gaan allemaal over 1.0 en niet de 2.0 waar ik het eigenlijk over heb. Je moet de link lezen die ik heb meegestuurd.

Zeker is een deel marketing, maar daar gaan mensen uiteindelijk wel voor. Marketing van Sigen is gewoon none existing in NL.

Begrijp me verder niet verkeerd, over Duitsland ben ik het helemaal met je eens. Ik ben zelf Duits en koop Chinees spul omdat het gewoon dramatisch is geworden met wat ze aan het doen zijn. De Chinese zijn gewoon zo veel verder.
Wat voor mij een grote nogo was: als je de 1komma5 AI wilt gebruiken, moet je een energiecontract via hun hebben. Ik wilde gewoon 100% onafhankelijk van energieleverancier. Kun je 1komma5 ook met modbus aansturen eigenlijk?

• daemonix
  • Niet online
CAN bus blijkbaar. En ja, ik wilde ook die complete onafhankelijkheid van energieleverancier van mijn accu.

• Bschnitz
jelzie01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:03:
[...]

Wat voor mij een grote nogo was: als je de 1komma5 AI wilt gebruiken, moet je een energiecontract via hun hebben. Ik wilde gewoon 100% onafhankelijk van energieleverancier. Kun je 1komma5 ook met modbus aansturen eigenlijk?
Yea het is echt voor de extreem luie consument.

• osluis
[...]

Ik mis vooral capaciteit bij 1komma5. Sigen gaat tot 54kWh op 1 stack. Tenzij ik het mis heb gaan 1komma5 niet hoger dan 42 kWh met 2.0. Op hun website was ik al eerder aan het snuffelen geslagen en kwam niet boven de 30 kWh, maar zal niet goed genoeg gezocht hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 15-11-2025 20:52 ]

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

daemonix schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:11:
Ook al ben ik niet @timpel_800 toch een antwoord:

Er zijn 2 soorten peakshaving:
1 degene die jij wilt: het aanvullen van de stroom boven de maximale netbelasting, dat doet de sigen automatisch al.
Ik probeer dit even te snappen; begrijp ik goed dat als intern de vraag op een of meer fasen meer is dan boven een door jezelf ingestelde belasting van het stroomnet (zeg 3x15A op een 3x25A aansluiting), de accu dit aanvult? Hoe werkt dat dan? Neem aan dat er ook begrenzingen zijn om intern niet boven de 25A per fase te komen.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik zat ook even op die 1komma5 site te lezen, maar zie allemaal red flags.

Weinig transparantie, voor prijzen moet ik mijn persoonsgegevens afgeven om vervolgens een verkoper in mijn nek te krijgen. Charley Lownoise als grote promotor.... Niks te vinden over techniek.
Dit is gewoon ook een marketing cowboy die je hun vendor lock-in probeert aan te smeren. Nee bedankt.

Sigenergy komt beter op me over, al ben ik er nog niet gerust op welke systeemcontrole vanuit de leverancier/China kan worden uitgeoefend.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:09

Adze

CCNP !

JPS schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:57:
[...]

Ik probeer dit even te snappen; begrijp ik goed dat als intern de vraag op een of meer fasen meer is dan boven een door jezelf ingestelde belasting van het stroomnet (zeg 3x15A op een 3x25A aansluiting), de accu dit aanvult? Hoe werkt dat dan? Neem aan dat er ook begrenzingen zijn om intern niet boven de 25A per fase te komen.
Volgens mij begrijp je het goed.

Wanneer 1 fase tijdelijk meer gebruikt dan de ingestelde maximale import per fase, maar de totale capaciteit van de ingestelde maximale import (alle fasen bij elkaar) nog niet is bereikt, dan zal Sigenergy fase verschuiving toepassen. Er wordt vermogen onttrokken van een fase met minder belasting, zodat de tijdelijk overbelaste fase binnen de ingestelde waarde blijft.

Als alle fasen over de ingestelde maximale import gaan, of er is niet genoeg capaciteit beschikbaar op andere fasen, dan zal Sigenergy het tekort aan vermogen aanvullen vanuit de batterij.

Als daarna de batterij geen energie meer over heeft, zal Sigenergy de energievraag weer volledig uit het net halen, met het risico op overschreiding van je ingestelde maximale import.

• timpel_800
Jij of jouw installateur stelt in de grid code parameter settings de maximale waarde voor import en export in. Dit doe je natuurlijk op het max van je zekering. Dus, 5750w per fase (17250w totaal). Het is belangrijk dat hij op Per Fase staat want anders kan het dus zijn dat hij de fases niet netjes verdeelt en ondanks dat je totaal max 17.25kW trekt dit 8kW op fase 1 is, 3kW op fase en 6kW op fase 3 wat dus een probleem is.

In het peak shaving menu kun je deze waarde zelf aanpassen binnen die 0 tot 17.25kW range.
Maar ik snap niet waarom je dit in NL zou willen? Dit is alleen interessant voor als je bepaalde tijden een export verbod hebt of juist een importverbod boven een bepaalde waarde. Nogmaals in NL hoef je eigenlijk niks met het peakshaving menu. De sigen regelt het zelf voor je. Imo.

Als jij dus een bepaalde tijd meer dan de max van je hoofdaansluiting vraagt dan vult de sigen dat aan tot zover de omvormer en batterij ontladings C dat toelaat (bij een 17kW omvormer dus in totaal al 34kW).
Tot de batterij leeg is natuurlijk. Maar op het moment dat jouw vraag even onder die 17kW daalt gaat de Sigen automatisch de batterij weer aanvullen.

Misschien helpt dit plaatje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJJQxz6Ta5FGgIvFPY1gOP4xm-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ed3OXQCIROj0SX0RYNMiICuU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door timpel_800 op 16-11-2025 06:58 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja duidelijk, dank @Adze en @timpel_800 .
Interessant die faseverschuiving om de faseoverschreiding zo op te vangen. Andere geavanceerde merken/BMS'n zullen dat ook zo doen?
Maar load balancing voor bijv je laadpaal blijft dus wel nodig, dat doet de Sigenergy niet als ik het goed zie.

• Bschnitz
JPS schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:04:
Ja duidelijk, dank @Adze en @timpel_800 .
Interessant die faseverschuiving om de faseoverschreiding zo op te vangen. Andere geavanceerde merken/BMS'n zullen dat ook zo doen?
Maar load balancing voor bijv je laadpaal blijft dus wel nodig, dat doet de Sigenergy niet als ik het goed zie.
Ik heb een laadpaal van een derde, dus niet Sigen en dan is het nodig. Wellicht kan iemand hier zeggen of dat met een laadpaal van Sigen zelf niet nodig is.

• Adze

Adze

CCNP !

timpel_800 schreef op zondag 16 november 2025 @ 06:36:
Jij of jouw installateur stelt in de grid code parameter settings de maximale waarde voor import en export in. Dit doe je natuurlijk op het max van je zekering. Dus, 5750w per fase (17250w totaal). Het is belangrijk dat hij op Per Fase staat want anders kan het dus zijn dat hij de fases niet netjes verdeelt en ondanks dat je totaal max 17.25kW trekt dit 8kW op fase 1 is, 3kW op fase en 6kW op fase 3 wat dus een probleem is.

In het peak shaving menu kun je deze waarde zelf aanpassen binnen die 0 tot 17.25kW range.
Maar ik snap niet waarom je dit in NL zou willen? Dit is alleen interessant voor als je bepaalde tijden een export verbod hebt of juist een importverbod boven een bepaalde waarde. Nogmaals in NL hoef je eigenlijk niks met het peakshaving menu. De sigen regelt het zelf voor je. Imo.
In de basis heb je helemaal gelijk, er is echter één detail belangrijk. Als je niets instelt in het peak-shave menu, dan zal je Sigenergy geen energie reserveren voor peak-shaving. Wanneer je dan alle energie hebt verkocht aan het net en je hebt net dat beetje oempf nodig, jammer joh... Je zal niet de eerste zijn die vertrouwd op peak-shaving, niets heeft ingesteld en wanneer het nodig is de batterij leeg is... Ik gebruik het dus bewust wel en reserveer 10% voor peak,-shaving.

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:56
Ik heb nog even gezocht naar de mogelijkheid om met de wagen de thuis batterij op te laden V2B. Maar deze mogelijkheid zou toegevoegd worden aan de nieuwe software versie PC112. Nog even afwachten dus.

• timpel_800
Hoe is de gesteldheid bij jullie AI vandaag? Bij mij heeft hij de laatste paar dagen totaal niet gehandeld maar gaat nu zo laden en vannacht om 4 uur als de prijs echt laag is niks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4kUgg3utduCP8B3z-bl_4yAGiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0k4i3ZlqYDzpEd69Iy7ZHp2.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:47:
Hoe is de gesteldheid bij jullie AI vandaag? Bij mij heeft hij de laatste paar dagen totaal niet gehandeld maar gaat nu zo laden en vannacht om 4 uur als de prijs echt laag is niks?

[Afbeelding]
Mijn AI is totaal kapot xD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI8WBb8P0ou9JnTzJ8-WWVW6THo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4QHtFKKyIT47sKXmBaFVpwJB.png?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Ah gelukkig het ligt niet aan mij.
Zo was het afgelopen dagen bij mij. Batterij niet boven de 5% gekomen. Maar nu dus ineens naar 100%.
Beetje vermoeiend wel 😅

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-12 11:20

[Afbeelding]
Hier is het ook vrij rustig , maar hier gaat ie vannacht wel even laden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU04MTn3O0LZFE6br5Z1LCtth60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vp2zhyatfGfB5zM7IzqogXhg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4QqGPddSRW0RCjGWpbrIzzcNls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n9bP4wbLLAXuXgCcRzrXdG1X.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:09

[Afbeelding]
Da’s toch wel gek?! Bij mij doet ie ook niet veel, maar is wel logisch zover ik kan zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQKJJ1x8kSlSO6cpaPSoI0GrBIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQJBG3E1959hsfR4BdGSTTQJ.png?f=fotoalbum_large

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• SpaceDok
  • Laatst online: 18:54
Ik ben heel blij met dit topic. :)

Want ik ben aan het kijken voor de aanschaf van een SigenStor 2x 10kWh met Gateway.
Mijn installateur raad aan om een 3-fase Sigen hybrid inverter 12kW TP2 te nemen met een Sigen Battery Controler i.p.v. de 3-fase 12kW inverter die op de SigenStor past. Scheelt in aanschaf zo'n € 800. Ik kan niet goed de verschillen ontdekken en lijkt me dan wel logisch. Of heeft iemand van jullie hier nog interessant aanvullende info of ervaring over?
Maakt dit eventueel nog uit voor gebruik met Home Assistant?

Er worden zo'n 27 panelen panelen (layout met 2 merken door elkaar op oost/west) met Tigo TS-4-A0 optimizers DC aangesloten.

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• timpel_800
kliffen schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:52:
[...]

Da’s toch wel gek?! Bij mij doet ie ook niet veel, maar is wel logisch zover ik kan zien.
[Afbeelding]
Ja. Ik snap er ook niks van. Ook niks veranderd ofzo. Mijn beeld zag er uit zoals die van jullie.

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:21
Hier strompelt de boel ook van de ene dag in de andere. Ik laat het maar over me komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JEKUzcCGNpzFpBJnAQOyPUmsIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zG9bBTPeIKVavhx1id08aTBs.jpg?f=fotoalbum_large

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:56:
[...]

Ja. Ik snap er ook niks van. Ook niks veranderd ofzo. Mijn beeld zag er uit zoals die van jullie.
Bij mij is die anders gaan lopen doen vanaf 3.2.3, anders dan ik gewend ben het laatste jaar.

Wellicht hebben ze de AI wat strenger ingesteld, hij slaapt nu veel vaker dan vorig jaar, lijkt wel alsof die rekening houdt met meer variabelen zoals wat het kost om dat ding aan te hebben.

Heb nu ook scenarios gehad waar die overdag gaat slapen en ik van grid en mijn SE leef zonder dat de batterij mij stroom kost.

Hij springt de laatste paar dagen echt maar iets van 4 uur per dag aan, voor de rest zegt de AI Zzzzzz.

• timpel_800
SpaceDok schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:55:
Ik ben heel blij met dit topic. :)

Want ik ben aan het kijken voor de aanschaf van een SigenStor 2x 10kWh met Gateway.
Mijn installateur raad aan om een 3-fase Sigen hybrid inverter 12kW TP2 te nemen met een Sigen Battery Controler i.p.v. de 3-fase 12kW inverter die op de SigenStor past. Scheelt in aanschaf zo'n € 800. Ik kan niet goed de verschillen ontdekken en lijkt me dan wel logisch. Of heeft iemand van jullie hier nog interessant aanvullende info of ervaring over?
Maakt dit eventueel nog uit voor gebruik met Home Assistant?

Er worden zo'n 27 panelen panelen (layout met 2 merken door elkaar op oost/west) met Tigo TS-4-A0 optimizers DC aangesloten.
Ik snap de verschillen niet die je aangeeft. Kun je datasheets of links geven van de producten die je noemt?

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:18
Hier een zelfde beeld. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik donderdag heb overgeschakeld naar AI-balanced en ik moet zeggen dat mij dat erg goed bevalt! In mijn optiek veel meer eigen gebruik opgewekte zonne-energie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD2ZFuqT2yS7BTTPSXMbgsNpDZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t26t7T6ZI5XlWfoXph8iro05.png?f=fotoalbum_large

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17
RobSig schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:11:
Hier een zelfde beeld. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik donderdag heb overgeschakeld naar AI-balanced en ik moet zeggen dat mij dat erg goed bevalt! In mijn optiek veel meer eigen gebruik opgewekte zonne-energie.
[Afbeelding]
Bij mij gaf HD Solar ook duidelijk aan dat 9 van de 10 klanten voor AI-balanced gaat. Ik moet nog 3 weken wachten tot ik mijn installatie up en running heb maar wil hier ook op gaan starten. Mijn doel is vooral het verbruik verlagen in mijn woning en dat ik zelf geen rekening hoef te houden met pieken in de stroomprijs.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• osluis
MvRtje schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:28:
[...]

Bij mij gaf HD Solar ook duidelijk aan dat 9 van de 10 klanten voor AI-balanced gaat. Ik moet nog 3 weken wachten tot ik mijn installatie up en running heb maar wil hier ook op gaan starten. Mijn doel is vooral het verbruik verlagen in mijn woning en dat ik zelf geen rekening hoef te houden met pieken in de stroomprijs.
Ik maak momenteel nog gebruik van Frank en laat Frank de batterij ook aansturen. In September was de opbrengst nog een stuk hoger dan wat Sigen berekende als besparing met de AI, in Oktober kwam dat al een stuk duchterbij en momenteel geeft de Sigen App aan dat het bedrag dat de AI zou besparen hoger is dan de opbrengst die ik momenteel uit de handel bij Frank haal.

Ik heb destijds de batterij aangeschaft om in eigen gebruik te voorzien, maar zag 2025/2026 als overgangsjaar waarbij de handel bij Frank de terugverdientijd zou kunnen helpen te verkorten. Inmiddels twijfel ik of ik niet eerder zal overstappen op volledig los van Frank draaien.

Wat is jullie ervaring met de inschattingen die de AI maakt mbt de besparingen. Komt dat redelijk met elkaar overeen of is de calculatie van Sigen momenteel een beetje van streek ivm de hoge volumes die nu rondgepompt worden ivm de handel?

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-12 10:27
IceBlue schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:04:
Ik heb nog even gezocht naar de mogelijkheid om met de wagen de thuis batterij op te laden V2B. Maar deze mogelijkheid zou toegevoegd worden aan de nieuwe software versie PC112. Nog even afwachten dus.
zet deze is op 0 of een lage waarde in de zelf gemaakte modus en probeer opnieuw ?
evt. kan je ook nog offgrid gaan zonder deze aanpassing, dat zou het zelfde inhouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8fDjk1Fh1PG8idQMezNU9e0dqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oED74OInAQemqeLeEi5Xo27R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjJVaIfXBq-rWVkeT_FoMTO1sTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buXYn5dQ7e9OCYEsHaT5pRK6.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Djaro op 17-11-2025 12:59 . Reden: offgrid als bonus optie ]

• SpaceDok
timpel_800 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:45:
[...]

Ik snap de verschillen niet die je aangeeft. Kun je datasheets of links geven van de producten die je noemt?
De datasheets van beide producten staan in de brochure met deze downloadlink: https://www.sigenergy.com/nl/support/files/357

De ene is een losse inverter
Afbeeldingslocatie: https://tienda.betsolar.es/2127-large_default/inversor-de-red-hibrido-sigen-energy-controller-sigenstor-ec-30kw-single-phase.jpg

De andere is bovenste module van de SigenStor
Afbeeldingslocatie: https://mpsolar.pl/wp-content/uploads/2024/09/11010015.jpg

• Bschnitz
SpaceDok schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:03:
[...]

De datasheets van beide producten staan in de brochure met deze downloadlink: https://www.sigenergy.com/nl/support/files/357

De ene is een losse inverter
[Afbeelding]

De andere is bovenste module van de SigenStor
[Afbeelding]
Hoezo zou je voor die inverter gaan?

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wat te doen als het systeem geen verbinding heeft met internet? (en je geen internetproblemen hebt)??

• SpaceDok
Bschnitz schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:07:
[...]

Hoezo zou je voor die inverter gaan?
Omdat de losse hybrid 12kW inverter €800 voordeliger is.

• osluis
SpaceDok schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:30:
[...]

Omdat de losse hybrid 12kW inverter €800 voordeliger is.
Sorry voor alle edits. Ben gaande weg het speuren een stuk wijzer geworden.

Weet je alleen wel zeker dat hij €800 goedkoper is? Is er dan wel rekening gehouden met de Sigenstor BC (Batterij Controler) die je dan nog extra dient te plaatsen tov de reguliere Inverter. Ik kan er online geen losse prijzen voor vinden.

[edit]
Toch nog met wat speurwerk B2B kunnen vinden om ze met elkaar te vergelijken. Zit inderdaad een circa €1000 verschil in de omvormers. De BC heb ik gevonden voor rond de €400.

Heb ik wel de vraag wat het verschil is in " extra functies". Volgens Copilot houdt dat het volgende in:

Geen geavanceerde EMS
Geen ingebouwde AI, dynamische load balancing of uitgebreide energiemanagementfuncties.
Geen piekvermogen boost (zoals 150% bij EC-modellen).
KenmerkSigenergy 12.0 TP2Sigenergy 12 EC (SigenStor EC 12.0 TP)
TypeDriefase hybride omvormerDriefase energiecontroller / hybride inverter
Nominale AC-uitgang12 kW12 kW
Max. PV-vermogen24 kW24 kW (DC/AC ratio 2.0)
MPPT-trackers23–4
MPPT spanningsbereik160–1000 V±100–1000 V
Max. DC-spanning1100 V1100 V
Efficiëntie98,8%98,4%
BatterijcompatibiliteitHoogspanningsmodules (300–600 V)SigenStor BAT-modules (laag- of hoogspanning)
Extra functiesBasis hybride functionaliteitEMS geïntegreerd, AI load balancing, 150% piekvermogen
BeschermingsklasseIP66IP66
KoelingFanless (natuurlijke convectie)Fanless (natuurlijke convectie)
Gewicht<17 kg±30 kg
Afmetingen475 × 568 × 99 mm±700 × 280 × 300 mm

[ Voor 79% gewijzigd door osluis op 17-11-2025 14:16 ]

• timpel_800
CEdS schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:26:
Vandaag heb ik de nieuwe hybride omvormer van Sigenergy ontvangen. Mooi platte uitvoeringen en uitermate geschikt voor twijfelaars.......
Want je kan deze "gewoon" als omvormer gebruiken, je kan er (later) batterijen op aansluiten (je hebt dan wel een BMS nodig) en hij kan op de Gateway. Ik ga hem installeren als 2e omvormer in een Sigenstor (20kW EC/33kWh accu's) waar de 4 mppt trackers al bezet zijn. Het is een 3 fase omvormer met standaard 3 mppt trackers. Om hem in het systeem te hangen, hoef je 'm alleen op hetzelfde netwerk als de EC en Gateway aan te sluiten en de AC output gewoon in de meterkast en vervolgens toevoegen via de app.
[Afbeelding][Afbeelding]
@SpaceDok @CEdS heeft er eentje. Misschien heb je een goed punt hoor, zo'n ding gebruiken ipv de omvormer bovenop de batterijen. Maar ik heb dit nog niet eerder gezien.

• osluis
timpel_800 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:17:
[...]

@SpaceDok @CEdS heeft er eentje. Misschien heb je een goed punt hoor, zo'n ding gebruiken ipv de omvormer bovenop de batterijen. Maar ik heb dit nog niet eerder gezien.
Nu ben ik wel een beejte in de war. Volgens de specsheet van sigenery zouden er 2 MPPT trackers zijn, zie ik er op de foto van @CEdS gewoon 3 8)7

• Bschnitz
osluis schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:50:
[...]

Sorry voor alle edits. Ben gaande weg het speuren een stuk wijzer geworden.

Weet je alleen wel zeker dat hij €800 goedkoper is? Is er dan wel rekening gehouden met de Sigenstor BC (Batterij Controler) die je dan nog extra dient te plaatsen tov de reguliere Inverter. Ik kan er online geen losse prijzen voor vinden.

[edit]
Toch nog met wat speurwerk B2B kunnen vinden om ze met elkaar te vergelijken. Zit inderdaad een circa €1000 verschil in de omvormers. De BC heb ik gevonden voor rond de €400.

Heb ik wel de vraag wat het verschil is in " extra functies". Volgens Copilot houdt dat het volgende in:

Geen geavanceerde EMS
Geen ingebouwde AI, dynamische load balancing of uitgebreide energiemanagementfuncties.
KenmerkSigenergy 12.0 TP2Sigenergy 12 EC (SigenStor EC 12.0 TP)
TypeDriefase hybride omvormerDriefase energiecontroller / hybride inverter
Nominale AC-uitgang12 kW12 kW
Max. PV-vermogen24 kW24 kW (DC/AC ratio 2.0)
MPPT-trackers23–4
MPPT spanningsbereik160–1000 V±100–1000 V
Max. DC-spanning1100 V1100 V
Efficiëntie98,8%98,4%
BatterijcompatibiliteitHoogspanningsmodules (300–600 V)SigenStor BAT-modules (laag- of hoogspanning)
Extra functiesBasis hybride functionaliteitEMS geïntegreerd, AI load balancing, 150% piekvermogen
BeschermingsklasseIP66IP66
KoelingFanless (natuurlijke convectie)Fanless (natuurlijke convectie)
Gewicht<17 kg±30 kg
Afmetingen475 × 568 × 99 mm±700 × 280 × 300 mm
Dus je neemt geen batterijen?

• osluis
Bschnitz schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:01:
[...]

Dus je neemt geen batterijen?
Ik snap je vraag niet helemaal vrees ik. De batterijen zijn toch ongeacht welke van de twee omvormers gekozen wordt het zelfde?

[ Voor 21% gewijzigd door osluis op 17-11-2025 15:07 ]

• Bschnitz
osluis schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:07:
[...]

Ik snap je vraag niet helemaal vrees ik. De batterijen zijn toch ongeacht welke van de twee omvormers gekozen wordt het zelfde?
Ja maar omdat je hebt ook toch een aansturing nodig hebt voor de batterijen... Heb je wel 2 apparaten en noe clue hoe goed die omvorming is naar de BAT units zelf.

Terwijl als je de normale BAT omvormer gebruikt deze ook gelijk je zonnepanelen kan aansturen en je wel weet dat de stroom wel direct goed in de BAT units komt zonder verlies of gezeur.

Iedereen vergeet weer eens doodleuk dat elke omvormer stroom kost ongeacht! Dus je hebt wel 15 jaar verlies door 2 omvormers apart van elkaar te gebruiken. Dat is stroom gebruik en of omzetverlies.

Het is is dat mijn SE omvormer nog zo nieuw is dat ik het zonde vindt en alle optimizers eraf zou moeten slopen.

Maar als ik nu een kans had om helemaal nieuw te beginnen,ou ik nooit en never in geen 1000 jaar 2 omvormers nemen als ik er met 1 af kan.

• osluis
Bschnitz schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:13:
[...]

Ja maar omdat je hebt ook toch een aansturing nodig hebt voor de batterijen... Heb je wel 2 apparaten en noe clue hoe goed die omvorming is naar de BAT units zelf.

Terwijl als je de normale BAT omvormer gebruikt deze ook gelijk je zonnepanelen kan aansturen en je wel weet dat de stroom wel direct goed in de BAT units komt zonder verlies of gezeur.

Iedereen vergeet weer eens doodleuk dat elke omvormer stroom kost ongeacht! Dus je hebt wel 15 jaar verlies door 2 omvormers apart van elkaar te gebruiken. Dat is stroom gebruik en of omzetverlies.

Het is is dat mijn SE omvormer nog zo nieuw is dat ik het zonde vindt en alle optimizers eraf zou moeten slopen.

Maar als ik nu een kans had om helemaal nieuw te beginnen,ou ik nooit en never in geen 1000 jaar 2 omvormers nemen als ik er met 1 af kan.
Een deel hiervan staat toch ook in mijn post?
Geen geavanceerde EMS

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:33
@osluis @SpaceDok en alle anderen ;-)

Ik heb hier een EC20.0TP en als test een Hybride 3.0TP
Ik zou alleen een Hybride ....TP adviseren als je nog niet weet of je batterijen wilt gaan plaatsen, als je dit wel weet en het antwoord is ja, neem dan de EC serie. Geen gezeur met extra aansluitingen, geen extra draden, geen losse BC maar direct alle functionaliteit en Plug and Play!

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Bschnitz
CEdS schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:44:

Ik zou alleen een Hybride ....TP adviseren als je nog niet weet of je batterijen wilt gaan plaatsen, als je dit wel weet en het antwoord is ja, neem dan de EC serie. Geen gezeur met extra aansluitingen, geen extra draden, geen losse BC maar direct alle functionaliteit en Plug and Play!
Dat dus.

• timpel_800
Artikel in de VK vandaag

Thuisaccu’s zijn razend populair in Duitsland. Kunnen ze ook iets betekenen voor de energietransitie in Nederland?
https://www.volkskrant.nl...ie-in-nederland~b7b46766/

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:40
timpel_800 schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:36:
Artikel in de VK vandaag

Thuisaccu’s zijn razend populair in Duitsland. Kunnen ze ook iets betekenen voor de energietransitie in Nederland?
Kan het artikel niet lezen ia alleen toegankelijk voor abonnees

• CEdS
Laro01 schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:59:
[...]

Kan het artikel niet lezen ia alleen toegankelijk voor abonnees
gebruik deze link, https://archive.ph/ en vul bij " I want to search the archive for saved snapshots" de link van het artikel in....

[ Voor 8% gewijzigd door CEdS op 17-11-2025 18:11 ]

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• SpaceDok
CEdS schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:44:

Ik ga zeker wel meteen batterijen nemen. In elk geval 2x Sigen 10kW. Ik ben met m’n installateur echter aan het kijken wat daarbij de beste oplossing voor het aansluiten van m’n zonnepanelen is. Oost 7x Sunpower 430WP + 5 x Trinasolar 290WP & west 7x Sunpower 430WP + 8x Trinasolar 290 WP.
Alle panelen met 27x SigenMicro inverters aansluiten is leuk voor het Sigenenergy Ecosysteem, maar dan breng je AC naar je batterijen die dan eerst weer naar DC omgezet moet worden. En het is een prijzige oplossing want de SigenMicro’s zijn best prijzig.
De andere oplossing is om alles met 27x Tigo TS4-A-0 optimizers aan te sluiten. Dan kan je rechtstreeks met DC naar je batterij wat een keertje omvormen uitspaart en de efficiëntie ten goede komt. Daarbij kwam de installateur dat de Sigen Hybrid TP 2 met Sigen BC een voordeligere optie is dan de Sigen inverter die bij de SigenStor geleverd wordt.

Maar ik dacht om hier e.e.a. te checken omdat ik me graag breed informeer en zie dat hier al heel wat ervaring is. _/-\o_

• CEdS
@SpaceDok Let op: Doordat de optimizer het amperage hoog houdt, zakt het voltage. De vuistregel is rust niet meer dan 1/3e van de string uit met Tigo optimizers. Dat heeft te maken met de opstartspanning van je omvormer. Tigo optimizers houden het amperage hoog om de rest van de string door te laten produceren. Automatisch gevolg is dat het voltage voor dat paneel zakt. De panelen in de string zónder optimizers moeten dus het opstartvoltage van je omvormer kunnen produceren.

• Bschnitz
SpaceDok schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:21:
[...]

Ik ga zeker wel meteen batterijen nemen. In elk geval 2x Sigen 10kW. Ik ben met m’n installateur echter aan het kijken wat daarbij de beste oplossing voor het aansluiten van m’n zonnepanelen is. Oost 7x Sunpower 430WP + 5 x Trinasolar 290WP & west 7x Sunpower 430WP + 8x Trinasolar 290 WP.
Alle panelen met 27x SigenMicro inverters aansluiten is leuk voor het Sigenenergy Ecosysteem, maar dan breng je AC naar je batterijen die dan eerst weer naar DC omgezet moet worden. En het is een prijzige oplossing want de SigenMicro’s zijn best prijzig.
De andere oplossing is om alles met 27x Tigo TS4-A-0 optimizers aan te sluiten. Dan kan je rechtstreeks met DC naar je batterij wat een keertje omvormen uitspaart en de efficiëntie ten goede komt. Daarbij kwam de installateur dat de Sigen Hybrid TP 2 met Sigen BC een voordeligere optie is dan de Sigen inverter die bij de SigenStor geleverd wordt.

Maar ik dacht om hier e.e.a. te checken omdat ik me graag breed informeer en zie dat hier al heel wat ervaring is. _/-\o_
Hoezo nou weer alles met optimizers. Heb je zoveel schaduw dat ze dit allemaal nodig hebben?

Je hebt toch ook 4 aparte ingangen, dat zouden bijvoorbeeld 2 zonder en 2 met optimizers gedaan kunnen worden, of zelfs alleen de 3-5 die het nodig hebben en de rest niet.

• SpaceDok
Bschnitz schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:35:
[...]

Hoezo nou weer alles met optimizers. Heb je zoveel schaduw dat ze dit allemaal nodig hebben?

Je hebt toch ook 4 aparte ingangen, dat zouden bijvoorbeeld 2 zonder en 2 met optimizers gedaan kunnen worden, of zelfs alleen de 3-5 die het nodig hebben en de rest niet.
Schaduw is niet zo’n probleem. Ik kan alleen de Sunpower en Trinasolar niet zomaar samen combineren in een string. Dan moeten er micro inverters of optimizers gebruikt worden.
Denk je dat 4 “korte” strings met elk één type PV module voldoende opstartvoltage leveren om e.e.a. vlot op te starten?

• timpel_800
Maar even hoor. Heb je nu ook optimizers onder die panelen? Of ga je de panelen eraf halen en die dingen eronder plaatsen?

Ik heb zelf SunPower 430 panelen en die hebben zulke hoge spanning dat je al met twee panelen aan je opstart voltage zit dus dat is echt geen probleem. https://files.abczonnepan...r%20Max%203%20415-430.pdf
Maar dit zijn geen dingen waar je over na hoeft te denken dit zijn gewoon dingen die je kunt opzoeken in je datasheet van je panelen. Dus pak die erbij en controleer voordat je overal lukraak Micros onder ga plaatsen.

Die 14 SunPowers kunnen allemaal in een string, want Oost/West. Dan heb je nog twee mppt over voor die Trina.

[ Voor 18% gewijzigd door timpel_800 op 18-11-2025 07:11 ]

• SpaceDok
Bedankt voor de tips en het meedenken. Dat is zeer gewaardeerd en is iets waar ik weer mee verder kan. 😀👍

• timpel_800
Een snelle check levert mij dat de Trina's 39,2Volt hebben. Dus dan kom je met 5 * 39,2 Volt makkelijk aan de 160V opstartvoltage dat de Sigenomvormer nodig heeft. https://www.originenergy..../Datasheet-Trina-290W.pdf

Je zou ook nog kunnen overwegen om die Trina's te vervangen. Die zijn +10 jaar oud en waarschijnlijk hebben die hun geld wel opgebracht...

• Adze

Adze

CCNP !

timpel_800 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:10:
Een snelle check levert mij dat de Trina's 39,2Volt hebben. Dus dan kom je met 5 * 39,2 Volt makkelijk aan de 160V opstartvoltage dat de Sigenomvormer nodig heeft. https://www.originenergy..../Datasheet-Trina-290W.pdf

Je zou ook nog kunnen overwegen om die Trina's te vervangen. Die zijn +10 jaar oud en waarschijnlijk hebben die hun geld wel opgebracht...
Ik sluit me aan bij @timpel_800 . Een nieuwe zonnepaneel is vaak ook nog eens goedkoper dan extra optimizers.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:39

Mipatje

Petrolhead

timpel_800 schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:36:
Artikel in de VK vandaag

Eigenlijk staat er niks nieuws in.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Bschnitz
SpaceDok schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:48:
[...]

Schaduw is niet zo’n probleem. Ik kan alleen de Sunpower en Trinasolar niet zomaar samen combineren in een string. Dan moeten er micro inverters of optimizers gebruikt worden.
Denk je dat 4 “korte” strings met elk één type PV module voldoende opstartvoltage leveren om e.e.a. vlot op te starten?
Dat is wat mijn vermoeden was en @timpel_800 perfect uitgerekend heeft.

In principe zou je weg kunnen komen met 4 ingang zonder iets.

Maar de opmerking om die oude panelen te verwijderen voor iets beters zijn zeker goed en ook daar sta ik achter. Want op het dak moet je sowieso voor het maken van de extra strings.

• Djaro
SpaceDok schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:21:
[...]
Alle panelen met 27x SigenMicro inverters aansluiten is leuk voor het Sigenenergy Ecosysteem, maar dan breng je AC naar je batterijen die dan eerst weer naar DC omgezet moet worden.

Daarbij kwam de installateur dat de Sigen Hybrid TP 2 met Sigen BC een voordeligere optie is dan de Sigen inverter die bij de SigenStor geleverd wordt.
Je vergeet je eigen gebruik, een deel AC laten kan je eigen gebruik afdekken zonder dat je werkzaamheden nu gaat verrichten om het DC te maken (dat kost ook geld en feitelijk moet het dan alsnog worden omgevormd).

Voordeliger maar meer kans op storing (complexer), ziet er lelijk uit die batterijen zonder de top erboven :P
Volgens mij raak je het voordeel kwijt aan de extra aansluituren van de installateur
En zover het lijkt in de specs heb je geen volledige AI om de boel te sturen maar dat is me niet helemaal duidelijk met de info die ik zie, maar voor de meeste hier lijkt me dat een nogo zonder AI.

• SpaceDok
Djaro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:48:
[...]

En zover het lijkt in de specs heb je geen volledige AI om de boel te sturen maar dat is me niet helemaal duidelijk met de info die ik zie, maar voor de meeste hier lijkt me dat een nogo zonder AI.
Dat van AI kan ik inderdaad ook niet goed terugvinden en is toch best wel belangrijk.

• daemonix
  • Niet online
Heb voor de zekerheid voor de komende nachten de batterijverwarming maar ingeschakeld. Jammer dat de Sigen dat niet zelf regelt als hij ontdekt dat de temperatuur laag wordt.

• Djaro
daemonix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:40:
Heb voor de zekerheid voor de komende nachten de batterijverwarming maar ingeschakeld. Jammer dat de Sigen dat niet zelf regelt als hij ontdekt dat de temperatuur laag wordt.
wat is te laag?

• daemonix
  • Niet online
0 graden.

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yTNNA75QOVQhtGcx9pWUkveaPw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PxNOl5HvPPmg0hG85Fzqq1C2.png?f=fotoalbum_large

Dit begrijp ik niet. Waarom verkoopt Sig stroom terwijl het vanavond veel duurder is.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:20
daemonix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:40:
Huh? Moet ik dat bij elke koude nacht handmatig inschakelen???

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17
duysa01 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:37:
[...]

Volgens de handleiding schakelt hij deze automatisch in onder 0 graden... ik heb hem nog niet dus nog niet kunnen ervaren.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:20
duysa01 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:37:
[...]

# 🔥 Automatische batterijverwarming bij vorst (SigenStor)

Goed nieuws — je hoeft **niets handmatig in te stellen** voor de batterijverwarming van je **SigenStor**.
Het systeem heeft een **ingebouwde automatische verwarmingsmodule** die zichzelf inschakelt zodra de temperatuur te laag wordt.

---

## 🧩 Hoe het werkt

1. **Temperatuurbewaking**
– De batterijmodule meet continu de interne temperatuur.
– Zodra de temperatuur **onder 0 °C** daalt, wordt **laden tijdelijk geblokkeerd** om schade te voorkomen.

2. **Automatische verwarming**
– De **interne verwarmingsmodule** wordt automatisch geactiveerd.
– De batterij verwarmt zichzelf tot een veilige temperatuur (meestal binnen **< 2 uur**).
– Daarna wordt het **laden automatisch hervat**.

3. **Energieverbruik**
– De verwarming gebruikt een kleine hoeveelheid energie uit het systeem.
– Dit is normaal en nodig om de batterij te beschermen.

---

## ⚙️ Instellingen

Er zijn **geen handmatige instellingen** nodig of beschikbaar in de **mySigen App** voor deze functie.
De verwarming werkt volledig **automatisch** op basis van de interne sensoren en softwarelogica van de batterij.

> 🔒 De functie is standaard geactiveerd in alle SigenStor-batterijmodules en kan niet worden uitgeschakeld.

---

## ✅ Samenvatting

| Functie | Activering | Instelling nodig? | Opmerking |
|----------|-------------|------------------|------------|
| Batterijverwarming | Automatisch bij < 0 °C | ❌ Nee | Beschermt batterij tegen kou |
| Herstart laden | Automatisch na opwarming | ❌ Nee | Meestal binnen 2 uur |

---

💡 **Extra tip:**
Zorg dat je SigenStor niet direct wordt blootgesteld aan extreme kou of wind (bijv. onder -20 °C).
Een beschutte installatieplaats helpt de verwarming sneller en efficiënter werken.

---

Wil je dat ik uitleg hoe je in de **mySigen App** kunt zien of de batterijverwarming actief is (via temperatuur- of statusweergave)?

• Djaro
Mipatje schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:30:
[Afbeelding]

Dit begrijp ik niet. Waarom verkoopt Sig stroom terwijl het vanavond veel duurder is.
dat slaat inderdaad nergens op, heb je die screenshot nog van de AI uitleg hiervan ?

• Bschnitz
Djaro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:21:
[...]

dat slaat inderdaad nergens op, heb je die screenshot nog van de AI uitleg hiervan ?
Zijn inkoop en verkoop zijn sowieso hetzelfde en sinds ze die 15% regel ingevoerd hebben zal die AI ongeacht raar lopen doen als je dat niet minimaal aanhoud.

Niet voor niks dat je die waarschuwing krijgt dat het niet mogelijk is om ai te gebruiken als je dit niet doet.

• Djaro
Bschnitz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:30:
[...]

Zijn inkoop en verkoop zijn sowieso hetzelfde en sinds ze die 15% regel ingevoerd hebben zal die AI ongeacht raar lopen doen als je dat niet minimaal aanhoud.

Niet voor niks dat je die waarschuwing krijgt dat het niet mogelijk is om ai te gebruiken als je dit niet doet.
Dat is het maximale verschil wat je mag hebben zodat AI kan handelen.
Je reply slaat dus nergens op, want zijn prijzen zijn gelijk, en het is gewoon raar dat AI niet wacht met het later verkopen, dat is waarom dit gepost wordt.

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nv13h44wTwRSxyb5OsNx8fr0-Uo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yAg4ioOqXhirAEvn0qCgGJWH.png?f=fotoalbum_large

• Djaro
lijkt alsof de prognose in de ochtend is gemaakt 06:45, kan je die verversen ?

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qqNOaDtNFEu3GNGyKjbOPrCBmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pnyKEJRjHPaz5ZlWUQGF8wHG.png?f=fotoalbum_large

Nu gemaakt

• Bschnitz
Djaro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:34:
[...]

Dat is het maximale verschil wat je mag hebben zodat AI kan handelen.
Je reply slaat dus nergens op, want zijn prijzen zijn gelijk, en het is gewoon raar dat AI niet wacht met het later verkopen, dat is waarom dit gepost wordt.
Je mag wel wat vriendelijker reageren wat mij betreft.

Het is een minimum en geen maximum verschil dus mijn opmerking slaat weldegelijk ergens op. Want deze is nu 0%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwuY59-7aM-_O3C_cRAWhZm6KEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gNUtpG7Vatz6iFubq4XF6XXm.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik zelf ook al aangegeven heb doet de AI idd wat raar, dus dat sowieso.

Maar dezelfde inkoop als verkoop hebben kan simpelweg niet meer met de AI, hij kan er niks mee.

• daemonix
  • Niet online
duysa01 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:53:
[...]

# 🔥 Automatische batterijverwarming bij vorst (SigenStor)

Goed nieuws — je hoeft **niets handmatig in te stellen** voor de batterijverwarming van je **SigenStor**.
Het systeem heeft een **ingebouwde automatische verwarmingsmodule** die zichzelf inschakelt zodra de temperatuur te laag wordt.

---

## 🧩 Hoe het werkt

1. **Temperatuurbewaking**
– De batterijmodule meet continu de interne temperatuur.
– Zodra de temperatuur **onder 0 °C** daalt, wordt **laden tijdelijk geblokkeerd** om schade te voorkomen.

2. **Automatische verwarming**
– De **interne verwarmingsmodule** wordt automatisch geactiveerd.
– De batterij verwarmt zichzelf tot een veilige temperatuur (meestal binnen **< 2 uur**).
– Daarna wordt het **laden automatisch hervat**.

3. **Energieverbruik**
– De verwarming gebruikt een kleine hoeveelheid energie uit het systeem.
– Dit is normaal en nodig om de batterij te beschermen.

---

## ⚙️ Instellingen

Er zijn **geen handmatige instellingen** nodig of beschikbaar in de **mySigen App** voor deze functie.
De verwarming werkt volledig **automatisch** op basis van de interne sensoren en softwarelogica van de batterij.

> 🔒 De functie is standaard geactiveerd in alle SigenStor-batterijmodules en kan niet worden uitgeschakeld.

---

## ✅ Samenvatting

| Functie | Activering | Instelling nodig? | Opmerking |
|----------|-------------|------------------|------------|
| Batterijverwarming | Automatisch bij < 0 °C | ❌ Nee | Beschermt batterij tegen kou |
| Herstart laden | Automatisch na opwarming | ❌ Nee | Meestal binnen 2 uur |

---

💡 **Extra tip:**
Zorg dat je SigenStor niet direct wordt blootgesteld aan extreme kou of wind (bijv. onder -20 °C).
Een beschutte installatieplaats helpt de verwarming sneller en efficiënter werken.

---

Wil je dat ik uitleg hoe je in de **mySigen App** kunt zien of de batterijverwarming actief is (via temperatuur- of statusweergave)?
Die handmatige instelling is wel degelijk beschikbaar: Instellingen - systeeminstellingen - bedrijfsmodus - voorverwarmingsschema.

Maar ik had inderdaad (lui als ik ben) nog niet in de handleiding gekeken. Gelukkig maar dat het automatisch gaat.

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-12 11:20
Uhh die zijn bij mij ook altijd nagenoeg hetzelfde qua uitleg wat de ai gaat doen.

• Djaro
Lijkt wel alsof die in een andere tijdzone leeft die AI , dat tie paar uur te vroeg actie onderneemt, maar je timing van de screenshots komen wel overeen met de correcte tijd.
Bijzonder inderdaad.. zo levert het niets op

• Djaro
Bschnitz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:34:
[...]

Het is een minimum en geen maximum verschil dus mijn opmerking slaat weldegelijk ergens op. Want deze is nu 0%.

[Afbeelding]

Maar dezelfde inkoop als verkoop hebben kan simpelweg niet meer met de AI, hij kan er niks mee.
allright.. die ziet er nu ik hem teruglees niet echt vriendelijk uit indeed.. ik moet niet posten als ik meer dingen tegelijk aan het doen ben, sorry.

@Mipatje doe sell eens 1 cent lager zetten dan buy ? en kijken of die AI het dan wel snapt ?

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:20
Bschnitz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:34:
[...]

[Afbeelding]

Hoe ik het lees is dat de prijs 15 % verschil moet hebben, om te handelen. Dat prijs verschil is er toch ook door de day Ahead Prijs ook al zet je de prijzen gelijk aan elkaar (buy en sell).

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• kliffen
Babro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:53:
[...]

Hoe ik het lees is dat de prijs 15 % verschil moet hebben, om te handelen. Dat prijs verschil is er toch ook door de day Ahead Prijs ook al zet je de prijzen gelijk aan elkaar (buy en sell).
Zo lees ik het ook.

• timpel_800
Maar day ahead prijzen kun je niet instellen en bij die screenshot moet je wel iets instellen toch? Dus lijkt mij toch dat @Bschnitz het goed interperteert?

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:22:
Maar day ahead prijzen kun je niet instellen en bij die screenshot moet je wel iets instellen toch? Dus lijkt mij toch dat @Bschnitz het goed interperteert?
Deze melding komt pas sinds ik geloof 2 of 3 updates terug. Dus voor mensen die nog niets hebben ingesteld en nieuw zijn. Wij hebben deze niet gehad omdat we al langer bezig zijn.

Je kan ai niet meer activeren zonder een minimum aan 15% verschil in de day ahead prijzen, want anders blokkeert die pop-up om verder te gaan.

Dus ja het gaat om die instellingen die je zelf kan aanpassen en niets anders, het kan namelijk zoals jezelf zegt ook niet anders.

Wellicht kan je het later weer aanpassen naar 0%, dat zou kunnen.

Maar Sigen stuurt er in iedergeval bewust op om minimaal 15% verschil te hebben, dus ik neem aan dat ze rekening houden ermee in de ai calculaties.

Anders zou ik niet weten hoezo ze sindskort die pop-up hebben gemaakt met die blokkade erop.

• Djaro
Babro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:53:
[...]

Vriendelijk modus on "jij snapt het wel" :)

• Bschnitz
Djaro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:38:
[...]

Vriendelijk modus on "jij snapt het wel" :)
Mensen krijgen deze pop-up als ze niets invullen bij de tarieven, dus OG day ahead. Dus Sell and Buy zonder verdere aanpassingen in % en of extra cents en kunnen vervolgens niet verder tot ze een minimum aan 15% verschil hebben bereikt in de ingevulde tarieven....

Ze kunnen dus niet opslaan zonder de aanpassing.

Ik heb dit ook niet ook niet bepaald of verzonnen.

• Djaro
Bschnitz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:08:
[...]

Mensen krijgen deze pop-up als ze niets invullen bij de tarieven, dus OG day ahead. Dus Sell and Buy zonder verdere aanpassingen in % en of extra cents en kunnen vervolgens niet verder tot ze een minimum aan 15% verschil hebben bereikt in de ingevulde tarieven....

Ze kunnen dus niet opslaan zonder de aanpassing.

Ik heb dit ook niet ook niet bepaald of verzonnen.
Er moet in de variabele koop prijs een verschil zitten van 15%
en in de verkoop prijs precies hetzelfde er moet 15% verschil in zitten.
1 van de 2 moet waar zijn om door te gaan.
Het verschil is dus niet tussen koop en verkoop wat er gemeld wordt.
Sig wil simpel weten of er genoeg ruimte is om te traden, koop 20 cent en later koop 23 cent is voldoende om te handelen.
En andersom voor verkoop.

Lees dit stukje nog maar eens goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUjRNusEamwoZJ8XZHgilMaJxTw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gbp6FUudJsKmCS6N3KuC0uny.png?f=user_large

• Bschnitz
Djaro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:15:
[...]

Er moet in de variabele koop prijs een verschil zitten van 15%
en in de verkoop prijs precies hetzelfde er moet 15% verschil in zitten.
1 van de 2 moet waar zijn om door te gaan.
Het verschil is dus niet tussen koop en verkoop wat er gemeld wordt.
Sig wil simpel weten of er genoeg ruimte is om te traden, koop 20 cent en later koop 23 cent is voldoende om te handelen.
En andersom voor verkoop.

Lees dit stukje nog maar eens goed:
[Afbeelding]
Ik snap je en ben het ook niet oneens met je dat dit voldoende is. Maar mensen krijgen deze pop-up toch echt als ze voor de basis kaal gaan tijdens het saven bij de eerste keer. Helaas kan ik het niet nabootsen omdat we al tarieven hebben en hij alles zal accepteren.

Ik kan het verder natuurlijk niet controleren wat die mensen allemaal doen en invullen, maar zodra ze meer invullen kunnen ze wel door, zeggen ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk1O_LMzi03iFYnpLtalYDjsBbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1qXOiuqnwbKhfoJY00Zb53q.jpg?f=fotoalbum_large

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:26:
[...]

Ik snap je en ben het ook niet oneens met je dat dit voldoende is. Maar mensen krijgen deze pop-up toch echt als ze voor de basis kaal gaan tijdens het saven bij de eerste keer. Helaas kan ik het niet nabootsen omdat we al tarieven hebben en hij alles zal accepteren.

Ik kan het verder natuurlijk niet controleren wat die mensen allemaal doen en invullen, maar zodra ze meer invullen kunnen ze wel door, zeggen ze.

[Afbeelding]
Wel een vreemde dit dan, bijna niet te geloven van deze chinezen. Het zou toch beter zijn en net zo makkelijk voor de AI om hier gewoon de werkelijke formule prijzen voor verkoop en inkoop in te vullen en de AI de sommetjes te laten maken rekening houdend met de verliezen?

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:24
kliffen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:59:
[...]

Wel een vreemde dit dan, bijna niet te geloven van deze chinezen. Het zou toch beter zijn en net zo makkelijk voor de AI om hier gewoon de werkelijke formule prijzen voor verkoop en inkoop in te vullen en de AI de sommetjes te laten maken rekening houdend met de verliezen?
Ik denk dat hier vooral één misverstand speelt: die 15% is géén onderdeel van de AI-logica, maar alleen een instap-check in de UI.
Sigen wil voorkomen dat nieuwe gebruikers een vlak profiel invullen waar de AI per definitie niets mee kan, dus moet je bij de eerste opslag aan minstens één van die 15%-regels voldoen.

Heb je eenmaal een geldige set opgeslagen, dan kun je die spread daarna gewoon onder de 15% aanpassen — en vanaf dat moment rekent de AI volledig op runtime-basis met de echte DA-prijzen, efficiënties, verliezen, SOC-bandbreedtes en je eigen +/- instellingen.

Dat ik bijvoorbeeld met ~7% spread (±1 cent) wél trades zie, klopt dus gewoon met dit model:
  • AI gebruikt de marktdata + jouw offsets, niet de UI-drempel
  • De 15% is alleen een onboarding-rail, geen operationele grens
Kort samengevat:
  • UI-drempel ≠ AI-logica
  • Eenmaal opgeslagen = volledige vrijheid
  • AI rekent met echte marktdata, niet met die 15%

• Bschnitz
duoruvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:10:
[...]

Ik denk dat hier vooral één misverstand speelt: die 15% is géén onderdeel van de AI-logica, maar alleen een instap-check in de UI.
Sigen wil voorkomen dat nieuwe gebruikers een vlak profiel invullen waar de AI per definitie niets mee kan, dus moet je bij de eerste opslag aan minstens één van die 15%-regels voldoen.

Heb je eenmaal een geldige set opgeslagen, dan kun je die spread daarna gewoon onder de 15% aanpassen — en vanaf dat moment rekent de AI volledig op runtime-basis met de echte DA-prijzen, efficiënties, verliezen, SOC-bandbreedtes en je eigen +/- instellingen.

Dat ik bijvoorbeeld met ~7% spread (±1 cent) wél trades zie, klopt dus gewoon met dit model:
  • AI gebruikt de marktdata + jouw offsets, niet de UI-drempel
  • De 15% is alleen een onboarding-rail, geen operationele grens
Kort samengevat:
  • UI-drempel ≠ AI-logica
  • Eenmaal opgeslagen = volledige vrijheid
  • AI rekent met echte marktdata, niet met die 15%
Dat klopt, maar je kan niet verder zonder deze "instap-check" en de aanpassing.

Dat je later alles kan veranderen is een ander ding.

Mijn verhaal gaat er meer om dat er een basis principe is voor het goed functioneren van de ai die Sigen het liefst aanhoud, namelijk minimaal 15%.

Dat die het ook met minder zal doen, sure. Maar ook dat is weer een ander verhaal, goed werkend en soort van werkend zijn toch echt andere dingen.

Sigen heeft deze functie pop-up waarschuwing niet voor niks ingebouwd.

Wat wij vinden is namelijk allemaal niet zo relevant, wat Sigen wil wel en in denk dat we daar ook rekening mee mogen houden. Dat dwingende advies zal niet voor niets zijn toch?

• Adze

Adze

CCNP !

Bschnitz schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:15:
[...]

Dat klopt, maar je kan niet verder zonder deze "instap-check" en de aanpassing.

Dat je later alles kan veranderen is een ander ding.

Mijn verhaal gaat er meer om dat er een basis principe is voor het goed functioneren van de ai die Sigen het liefst aanhoud, namelijk minimaal 15%.

Dat die het ook met minder zal doen, sure. Maar ook dat is weer een ander verhaal, goed werkend en soort van werkend zijn toch echt andere dingen.

Sigen heeft deze functie pop-up waarschuwing niet voor niks ingebouwd.

Wat wij vinden is namelijk allemaal niet zo relevant, wat Sigen wil wel en in denk dat we daar ook rekening mee mogen houden. Dat dwingende advies zal niet voor niets zijn toch?
Ik heb comments over de in- en verkoopprijs instellingen nu een paar keer gelezen en ik denk dat je een fout in je redenatie maakt. Let op dit is mijn eigen conclusie, dit heb ik niet nagevraagd bij Sigenergy. Bekijk deze tekst namelijk nog eens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_OGeUtnwfHyVM6LexRcP17bylY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azFkuiQQH7ex5mjuma4dBTnk.jpg?f=fotoalbum_large

Aan één van de twee condities moet minimaal worden voldaan. Maar daar gaat de discussie niet over.

Punt 1: op een dag moet de inkoopprijs minimaal 15% schelen. Dus tussen hoogste inkoopprijs en laagste inkoopprijs moet minimaal 15% zitten. Verkoop instelling zijn hier niet van invloed. Lijkt mij ook duidelijk.

Punt 2. De verkoopprijs ergens op de dag moet minimaal 15% hoger zijn dan de laagste inkoopprijs ergens op de dag. Deze conditie kan nog steeds prima waar zijn als je de in- en verkoop coëfficiënten gelijk hebt staan. Dit gaat namelijk over het tarief op het moment van de dag.

Als voorbeeld: stel je hebt inkoop en verkoop gelijk gezet. En stel om 14u kost stroom 3ct en om 19u kost deze 15ct. Met deze waarden wordt aan alle condities voldaan en zal AI kunnen werken. Er hoeft dus geen verschil in je in- en verkoop instelling te staan.

Maarrrr..... dat zou ik zelf nooit doen. Dus @Bschnitz je uitleg klopt volgens mij niet, maar je insteek om minimaal 15% verschil aan te houden onderschrijf ik wel.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-12 14:53
Ik vind de AI strategie een beetje tegen vallen de laatste tijd.

Ik heb hem op Balanced staan. En dan koopt hij wel wat in op de goedkope momenten maar bij lange na niet genoeg om het verbuik van mijn huishouden goed te dekken. Ik wil eigenlijk een "domme "modus" waarbij de accu altijd de 2 goedkoopste uren van de dag uitkiest en dan de accu vol gooit voor de rest van de dag. Ons huishouden krijg namelijk die 29kwh makkelijk op deze dagen. Kan ik dat ergens instellen of forceren?

• RobSig
Noxa schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:07:
Ik vind de AI strategie een beetje tegen vallen de laatste tijd.

Ik heb hem op Balanced staan. En dan koopt hij wel wat in op de goedkope momenten maar bij lange na niet genoeg om het verbuik van mijn huishouden goed te dekken. Ik wil eigenlijk een "domme "modus" waarbij de accu altijd de 2 goedkoopste uren van de dag uitkiest en dan de accu vol gooit voor de rest van de dag. Ons huishouden krijg namelijk die 29kwh makkelijk op deze dagen. Kan ik dat ergens instellen of forceren?
Dan moet je mi de AI modus uitzetten en controle op basis van tijd aanzetten.

• kliffen
RobSig schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:48:
[...]

Dan moet je mi de AI modus uitzetten en controle op basis van tijd aanzetten.
Als je toevallig een Homey Pro hebt kun je die daarvoor gebruiken (Homey heeft een app om de Sigenstor en EVDC aan te sturen). Ik doe dat voor het laden van de EV momenteel.
Opdracht in homey: gedurende de periode van 00:00-24:00 laad de auto tijdens de goedkoopste uren. De periode kun je natuurlijk zelf kiezen en ook hoelang hij dan moet laden.
In jouw geval dan de batterij laden op deze manier en de Sigenstor op zelfgebruik zetten.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-12 14:37
kliffen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:16:
[...]

Als je toevallig een Homey Pro hebt kun je die daarvoor gebruiken (Homey heeft een app om de Sigenstor en EVDC aan te sturen). Ik doe dat voor het laden van de EV momenteel.
Opdracht in homey: gedurende de periode van 00:00-24:00 laad de auto tijdens de goedkoopste uren. De periode kun je natuurlijk zelf kiezen en ook hoelang hij dan moet laden.
In jouw geval dan de batterij laden op deze manier en de Sigenstor op zelfgebruik zetten.
Maar dit is toch een standaard functie van de Sigenstor? Ik laad mijn EV altijd op met AI laadmodus.
Ik geef aan hoeveel kWh, hoe laat klaar en op basis van dynamische prijzen worden de goedkoopste kwartieren geselecteerd om te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggK9NZINXfqJG98ao9STWnRuDHs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BZmO7PIlf4NaR5ggkNPFuyd8.png?f=user_large

BP on the move!!!

• kliffen
.

[ Voor 99% gewijzigd door kliffen op 19-11-2025 15:37 ]

• kliffen
kliffen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:30:
[...]

Klopt, maar sinds de kwartierprijzen is dat niet meer zo fijn omdat ik bij Zonneplan zit. En ik heb een EVDC lader, die heeft alleen een V2X laadmodus en niet de Sigen AI modus. Werkt tijdens goedkope uren waarschijnlijk vergelijkbaar als die van jou met AI, maar probeert te ontladen als de prijzen hoog zijn.

• RobSig
Klopt, hier ook. Laad eigenlijk niet meer of je moet op direct laden drukken. Heb nu de AI modus uitgezet voor de lader en handmatig tussen 24.00 en 5.00 uur gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpMBT7tzJVaN0kcHwohl8N-E_I0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VMDBdlkDdPzzPmtIIhCDytQH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-uculK8tSHAgs_FRTJHq5jITBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R2IlpTqfin8mjK9A9Z10rrQR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door RobSig op 19-11-2025 15:58 ]

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:24
Je hebt absoluut een punt @Bschnitz, en ik sluit me inhoudelijk ook aan bij @Adze.
Mijn insteek was vooral om die 15%-regel in het juiste perspectief te zetten.

Ik verzamel nu data van de afgelopen 2–3 dagen (spread 1 ct bij mij vs. 6 ct bij de buren). Zodra de DA+1 van vandaag tussen 13–17 uur binnen is, post ik deze voorbereide complete analyse + screendumps.

Setup:
PV 4,8 kW • BAT 8 kW • Gateway sinds dinsdag • min SOC 30% • AI-Max-Profit

Context: waarom überhaupt 1 cent spread?
Afgelopen zondag was de TW-actualiteit: “AI doet niks, 04:00-dal blijft leeg, systeem slaapt…”
Zonder dat ik toen wist van die 15%-melding, zocht ik naar een manier om AI weer logische dal/piek-trades te laten pakken. Veel geëxperimenteerd — SOC-grenzen, eigen modus van @Djaro, peakshaving etc. — maar niets voelde efficiënt.

Uiteindelijk kwam ik op een spread van 1–2 cent. Op mijn installatie liet die ineens duidelijker en logischer trades zien dan een spread van 6 cent.

De kernvraag:
Beperk je daarmee het verlies beter, of draai je zelfs winst t.o.v. een grotere spread?

De uitkomsten:
Ma 17/11:
• 1 ct → –5,22 (groter verlies 0,37 tov 6 ct)
• 6 ct → –4,85

Di 18/11:
• 1 ct → –3,82
• 6 ct → –3,86 (klein verlies 0,04 tov 1 ct)

Wo 19/11:
• 1 ct → –7,73 (groter verlies 0,79 tov 6 ct)
• 6 ct → –6,44

(De ‘blinde vlekken’ in de grafieken zijn van de Gateway-installatie: systeem stond toen volledig spanningsloos.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6JbzNMjbNDBmNzzNHDrN41u6bA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oWjWOZHmXQ8aWUIDbrcbPhiY.png?f=user_large

Analyse op basis van de DA+1-prijzen (1 ct vs 6 ct):
De screendumps laten duidelijk zien dat de logica achter AI-trading bij een 1 ct-spread fundamenteel verschilt van een traditionele 6 ct-spread.

1. De AI kiest bij 1 ct aantoonbaar vaker rationele micro-trades.
Omdat de drempel extreem laag is, kan AI élke kleine DA-schommeling benutten. Dit zie je terug in de nachtelijke valley-trades en de latere piekstromen: het systeem reageert sneller en “levendiger”, waar 6 ct pas wakker wordt bij een grotere prijsdelta.

2. De 6 ct-spread laat wél scherpere, maar véél minder trades zien.
Buren met 6 ct pakken pas actie als een dagdeel écht wegzakt of omhoogschiet. Daardoor ontstaat een rustiger curve, minder cycli en soms zelfs gemiste opportunities wanneer de markt vlak is.

3. Bij 1 ct zie je een ander patroon: micro-optimalisatie i.p.v. pure winst-optimalisatie.
AI probeert veel kleinere verschuivingen mee te pakken, waardoor er vaker SOC-variaties plaatsvinden.
Dit verklaart ook waarom het verlies op sommige dagen lager uitvalt dan bij 6 ct — niet omdat 1 ct “beter” is, maar omdat AI kleine verliezen wegmasseert door licht te timen op prijsfluctuaties onder de 6 ct-drempel.

4. Cruciaal inzicht:
De 15%-check is een UI-controle, géén runtime-beperking.
De dumps laten zien dat AI gewoon exact dezelfde prijsband gebruikt voor berekeningen — alleen het actiepunt verschuift door de spread-instelling.

Kort gezegd:
• 1 ct = fijnmazige, continue runtime-sturing (ook zéér bruikbaar bij vlakke markten).
• 6 ct = traditionele piek/dal-sturing (alleen actief in ‘echte’ prijsverschillen).

En dat is precies waarom de 1 ct-strategie waarde heeft als testcase: het toont de lagere grenzen van wat de AI überhaupt kán.

Belangrijk voor nieuwe lezers:
Een spread van 1 cent werkt bij mij niet omdat het “beter” is dan 6 cent, maar omdat AI ná de UI-check volledig rekent met runtime-data: DA-prijs, efficiency, SOC-bandbreedtes, verliescurves etc.
De UI-check dwingt alleen een minimale baseline af bij het opslaan van de instellingen.
Eenmaal geldig opgeslagen = volledige vrijheid.
Daarom traden zowel 1 ct als 6 ct bij mij probleemloos.

Disclaimer:
Deze test is puur om inzicht te krijgen in AI-trading en stuurbaarheid.
Met twee 8 kW-batterijen en zonder EV/warmtepomp kun je hier géén algemene strategie aan ophangen.
One size fits not all.

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

RobSig schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:55:
[...]

Klopt, hier ook. Laad eigenlijk niet meer of je moet op direct laden drukken. Heb nu de AI modus uitgezet voor de lader en handmatig tussen 24.00 en 5.00 uur gezet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de 15 % nu ingevoerd maar ik heb vandaag weer hetzelfde probleem. Ik zit nu op gebalanceerde energie en dacht laat ik eens naar Winst Max gaan. Helaas dat zie ik niet meer in de App. Toen dacht ik ik ga laden van 0;15 tot 5;45. Heb dit ingesteld maar als ik het wil opslaan krijg ik de melding dat ik Ai moet uitschakelen. Helaas kan ik dat niet vinden. Morgen HD Solar maar eens bellen

Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste