Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 44 Laatste
Acties:

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:02
duoruvis schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:23:
Je hebt absoluut een punt @Bschnitz, en ik sluit me inhoudelijk ook aan bij @Adze.
Mijn insteek was vooral om die 15%-regel in het juiste perspectief te zetten.

Ik verzamel nu data van de afgelopen 2–3 dagen (spread 1 ct bij mij vs. 6 ct bij de buren). Zodra de DA+1 van vandaag tussen 13–17 uur binnen is, post ik deze voorbereide complete analyse + screendumps.

Setup:
PV 4,8 kW • BAT 8 kW • Gateway sinds dinsdag • min SOC 30% • AI-Max-Profit

Context: waarom überhaupt 1 cent spread?
Afgelopen zondag was de TW-actualiteit: “AI doet niks, 04:00-dal blijft leeg, systeem slaapt…”
Zonder dat ik toen wist van die 15%-melding, zocht ik naar een manier om AI weer logische dal/piek-trades te laten pakken. Veel geëxperimenteerd — SOC-grenzen, eigen modus van @Djaro, peakshaving etc. — maar niets voelde efficiënt.

Uiteindelijk kwam ik op een spread van 1–2 cent. Op mijn installatie liet die ineens duidelijker en logischer trades zien dan een spread van 6 cent.

De kernvraag:
Beperk je daarmee het verlies beter, of draai je zelfs winst t.o.v. een grotere spread?

De (voorlopige) uitkomsten:
Ma 17/11:
• 1 ct → –5,22 (groter verlies)
• 6 ct → –4,85

Di 18/11:
• 1 ct → –3,82
• 6 ct → nnb (wordt later toegevoegd)

Wo 19/11:
• nnb (wordt later toegevoegd)

(De ‘blinde vlekken’ in de grafieken zijn van de Gateway-installatie: systeem stond toen volledig spanningsloos.)

[Afbeelding]

Analyse op basis van de DA+1-prijzen (1 ct vs 6 ct):
De screendumps laten duidelijk zien dat de logica achter AI-trading bij een 1 ct-spread fundamenteel verschilt van een traditionele 6 ct-spread.

1. De AI kiest bij 1 ct aantoonbaar vaker rationele micro-trades.
Omdat de drempel extreem laag is, kan AI élke kleine DA-schommeling benutten. Dit zie je terug in de nachtelijke valley-trades en de latere piekstromen: het systeem reageert sneller en “levendiger”, waar 6 ct pas wakker wordt bij een grotere prijsdelta.

2. De 6 ct-spread laat wél scherpere, maar véél minder trades zien.
Buren met 6 ct pakken pas actie als een dagdeel écht wegzakt of omhoogschiet. Daardoor ontstaat een rustiger curve, minder cycli en soms zelfs gemiste opportunities wanneer de markt vlak is.

3. Bij 1 ct zie je een ander patroon: micro-optimalisatie i.p.v. pure winst-optimalisatie.
AI probeert veel kleinere verschuivingen mee te pakken, waardoor er vaker SOC-variaties plaatsvinden.
Dit verklaart ook waarom het verlies op sommige dagen lager uitvalt dan bij 6 ct — niet omdat 1 ct “beter” is, maar omdat AI kleine verliezen wegmasseert door licht te timen op prijsfluctuaties onder de 6 ct-drempel.

4. Cruciaal inzicht:
De 15%-check is een UI-controle, géén runtime-beperking.
De dumps laten zien dat AI gewoon exact dezelfde prijsband gebruikt voor berekeningen — alleen het actiepunt verschuift door de spread-instelling.

Kort gezegd:
• 1 ct = fijnmazige, continue runtime-sturing (ook zéér bruikbaar bij vlakke markten).
• 6 ct = traditionele piek/dal-sturing (alleen actief in ‘echte’ prijsverschillen).

En dat is precies waarom de 1 ct-strategie waarde heeft als testcase: het toont de lagere grenzen van wat de AI überhaupt kán.

Belangrijk voor nieuwe lezers:
Een spread van 1 cent werkt bij mij niet omdat het “beter” is dan 6 cent, maar omdat AI ná de UI-check volledig rekent met runtime-data: DA-prijs, efficiency, SOC-bandbreedtes, verliescurves etc.
De UI-check dwingt alleen een minimale baseline af bij het opslaan van de instellingen.
Eenmaal geldig opgeslagen = volledige vrijheid.
Daarom traden zowel 1 ct als 6 ct bij mij probleemloos.

Disclaimer:
Deze test is puur om inzicht te krijgen in AI-trading en stuurbaarheid.
Met twee 8 kW-batterijen en zonder EV/warmtepomp kun je hier géén algemene strategie aan ophangen.
One size fits not all.

Zodra de nnb-cijfers bekend zijn, wijzig ik deze post met de definitieve data. Wie dat wil, kan het later teruglezen via het aangepaste bericht.
Mijn unit begint eindelijk eens wat te doen. Wel puur om de komende tijd te dekken omdat het duur is. Niet om te verkopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo2at-CCJTkq0sf8eeNPsNSrhiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QbgutZGPZZkt4qIMMdzFDrqS.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• NitramRetsok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-01 20:06
welke prijzen houden jullie daar dan voor aan?

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-02 17:41

Mipatje

Petrolhead

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRKVB7TFGu-3cWR8zrt_6BjBpDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/adS24g0bnwAZDmBQbQCxrrrc.png?f=fotoalbum_large
Gisteren op tijd ingesteld. opladen vanacht tussen 00:15 en 5:45 . Wat me verbaasd heeft, is dat hij de complete 32 Kwh er weer vanmorgen vroeg heeft uitgegooid.
Was vergeten eigen gebruik ook in te schakekelen. Dat nu gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Mipatje op 20-11-2025 08:59 ]

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:28
Bij mij dit. Vanavond is de prijs een stuk hoger dus idd vreemd dat hij het niet vast gehouden heeft tot vanavond. Maar afhankelijk van hoe de day ahead prijs vanaf 13:00uur is past hij het misschien nog aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqKTkRzpbLJaYhruubLRlBNb_RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJsJPuUg8k8LIk8iWtaWtbTI.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
timpel_800 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:54:
Bij mij dit. Vanavond is de prijs een stuk hoger dus idd vreemd dat hij het niet vast gehouden heeft tot vanavond. Maar afhankelijk van hoe de day ahead prijs vanaf 13:00uur is past hij het misschien nog aan.

[Afbeelding]
Klopt, maar omdat jullie verschil tussen sell and buy kleiner is dan bij mij zie je dus dat hij wel gaat verkopen.

De besparing om de stroom te houden is door de hoge sell veel minder en maakt hij die keuze blijkbaar sneller.

Als jullie dus willen dat hij sneller stroom opslaat voor eigen gebruik zal de sell lager moeten zetten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:46
Djaro schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:50:
[...]

zet deze is op 0 of een lage waarde in de zelf gemaakte modus en probeer opnieuw ?
evt. kan je ook nog offgrid gaan zonder deze aanpassing, dat zou het zelfde inhouden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Held _/-\o_ maar dat wisten de mensen in dit topic waarschijnlijk wel al. Het heeft even geduurd voordat ik het kon testen. Omdat voor deze instellingen aan te passen ik installateurs toegang nodig had. Met deze instelling kan ik met de wagen de thuis accu volladen *O* .

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:11
IceBlue schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:27:
[...]

Held _/-\o_ maar dat wisten de mensen in dit topic waarschijnlijk wel al. Het heeft even geduurd voordat ik het kon testen. Omdat voor deze instellingen aan te passen ik installateurs toegang nodig had. Met deze instelling kan ik met de wagen de thuis accu volladen *O* .
Dan zie je ineens het echte verdienmodel! Auto ergens vullen op de laadpas van de leasemaatschappij, en bij thuiskomst weer in de thuisbatterij stoppen. _O-

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• IceBlue
djrednas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:55:
[...]

Dan zie je ineens het echte verdienmodel! Auto ergens vullen op de laadpas van de leasemaatschappij, en bij thuiskomst weer in de thuisbatterij stoppen. _O-
Alleen in de winter ;-). Vanaf de lente tot de herfst laad ik dan enkel nog thuis. Het verschuift maw gewoon een klein beetje ;) .

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
En dan kan je nog zoveel excelsheetjes bijhouden over verbruik, accu grootte etc, hier helpt maar 1 ding......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqoLO6-vjliM1PcMG2XNCzyqMw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SdVSVIrCGTmTZE7gcm1IpTc.jpg?f=fotoalbum_large

Met de hele dag onder het vriespunt: Vegen Vegen Vegen :-)

[ Voor 3% gewijzigd door CEdS op 21-11-2025 09:15 ]

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-02 18:28
IceBlue schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:27:
[...]
djrednas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:55:
[...]
Beetje dubbel gevoel dit voor mij.

Ja ik wist dat het werkte, daarom heb ik mijn backup soc op maar 2% voor meer speelruimte met laden en lossen.
Het is gewoon fijn om die extra zekerheid te hebben dat je ipv een generator dit kan inzetten als backup, en evt. bij regionale stroomuitval , je een auto kan vullen buiten de regio en daarnee thuis de batterij kan vullen en de vriezer gewoon aan blijft, dat is vooruitgang waarmee je het paar dagen kan uitzingen als het echt nodig is.
En mogelijk zelfs levens kan redden als iemand aan 1 of ander medisch apparaat hangt die altijd stroom nodig heeft, je de buren kan helpen met een verlengkabeltje etc etc.

Dan het dubbele gevoel zal ik zo formuleren:
Ik moet zeer sterk afraden dit dagelijks te gebruiken op de manier die hier geschetst wordt, zo had ik het niet voor ogen door deze instellingen te delen.

• timpel_800
CEdS schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:13:
En dan kan je nog zoveel excelsheetjes bijhouden over verbruik, accu grootte etc, hier helpt maar 1 ding......

[Afbeelding]

Met de hele dag onder het vriespunt: Vegen Vegen Vegen :-)
Goed bezig jij wil echt sowieso niks van de grid afnemen he 😎

Hier een stralende dag, 32 kWh opgewekt. Van mij mag het zo blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 21-11-2025 15:21 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
timpel_800 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:20:
[...]

Goed bezig jij wil echt sowieso niks van de grid afnemen he 😎

Hier een stralende dag, 32 kWh opgewekt. Van mij mag het zo blijven.
Hier maar 15 kWh maar ik heb ook de helft van jou WP :p

Vraag me af of iemand al heeft kunnen uitvogelen wat 3.2.4 heeft gedaan. Ik zie in iedergeval niks...

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:41:
[...]

Hier maar 15 kWh maar ik heb ook de helft van jou WP :p

Vraag me af of iemand al heeft kunnen uitvogelen wat 3.2.4 heeft gedaan. Ik zie in iedergeval niks...
Hier 24 kWh met minder Wp dan jij ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-02 12:06
🏋️ De Kilowatt-Sportschool

Soms voelt dit topic een beetje alsof we in de sportschool staan:

Aan de ene kant de kerels die elke set afsluiten met een triomfantelijke “kijk eens wat ik kan tillen!”.
Aan de andere kant een paar stille types die rustig hun eigen training volgen en af en toe denken:
“Jongens… het gaat toch om techniek?”

En dan begint het onvermijdelijke armpje-drukken:
Wie haalt de hoogste kWh?
Wie heeft de beste winst per Wp?
Wie kan de meeste kilowatts wegdrukken?

Maar bijna niemand vraagt:
“Hé, hoe heb jij je techniek eigenlijk zo strak opgebouwd?”
of
“Welke instellingen zorgen dat jouw winst stabiel blijft?”

De echte kracht zit namelijk niet in het schreeuwen van cijfers,
maar in het fluisteren van slimme instellingen.

💡 Punchline
In deze kilowatt-sportschool til je iedereen omver met cijfers, maar de echte spiermassa zit in wie de techniek begrijpt.

• IceBlue
Djaro schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:00:
[...]

[...]

Beetje dubbel gevoel dit voor mij.

Ja ik wist dat het werkte, daarom heb ik mijn backup soc op maar 2% voor meer speelruimte met laden en lossen.
Het is gewoon fijn om die extra zekerheid te hebben dat je ipv een generator dit kan inzetten als backup, en evt. bij regionale stroomuitval , je een auto kan vullen buiten de regio en daarnee thuis de batterij kan vullen en de vriezer gewoon aan blijft, dat is vooruitgang waarmee je het paar dagen kan uitzingen als het echt nodig is.
En mogelijk zelfs levens kan redden als iemand aan 1 of ander medisch apparaat hangt die altijd stroom nodig heeft, je de buren kan helpen met een verlengkabeltje etc etc.

Dan het dubbele gevoel zal ik zo formuleren:
Ik moet zeer sterk afraden dit dagelijks te gebruiken op de manier die hier geschetst wordt, zo had ik het niet voor ogen door deze instellingen te delen.
Je auto ergens vullen op de laadpas van de leasemaatschappij, en bij thuiskomst weer in de thuisbatterij stoppen kan ik niemand adviseren. Ik denk ook niet dat je je ontslag wil krijgen wegens diefstal. Ze zullen er snel achter zijn als je verbruik zo de lucht in schiet en de kilometers niet.

• duoruvis
IceBlue schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:02:
[...]

Je auto ergens vullen op de laadpas van de leasemaatschappij, en bij thuiskomst weer in de thuisbatterij stoppen kan ik niemand adviseren. Ik denk ook niet dat je je ontslag wil krijgen wegens diefstal. Ze zullen er snel achter zijn als je verbruik zo de lucht in schiet en de kilometers niet.
Klopt @IceBlue In theorie kun je zo’n arbitrage doen, maar in de praktijk prikt een leasemaatschappij daar vrij snel doorheen.

Het laadverbruik van een leaseauto correleert namelijk tamelijk strak met het kilometrage. Een EV die normaal ~17–21 kWh/100 km verbruikt, gaat niet opeens structureel 40–60 kWh per dag laden bij gelijkblijvende ritten. Dat valt direct op in het telematicarapport, in het laadpasoverzicht én bij afwijkende laadlocaties/tijdstippen.

Met andere woorden: voor één keer testwerk zal niemand iets zeggen, maar als je dit structureel doet, zie je in hun data meteen dat het energieverbruik niet meer klopt met de gereden kilometers.

Daarom: leuk als proof-of-concept, maar als verdienmodel is het voor een leasemaatschappij binnen no-time zichtbaar.

• djrednas
[...]

Ik hoop dan ook dat een ieder begrijpt dat ik dit niet serieus bedoelde :X Maar uiteraard een prachtige oplossing als extra noodstroom als je accu leeg is.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• timpel_800
duoruvis schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:20:
🏋️ De Kilowatt-Sportschool

Soms voelt dit topic een beetje alsof we in de sportschool staan:

Aan de ene kant de kerels die elke set afsluiten met een triomfantelijke “kijk eens wat ik kan tillen!”.
Aan de andere kant een paar stille types die rustig hun eigen training volgen en af en toe denken:
“Jongens… het gaat toch om techniek?”

En dan begint het onvermijdelijke armpje-drukken:
Wie haalt de hoogste kWh?
Wie heeft de beste winst per Wp?
Wie kan de meeste kilowatts wegdrukken?

Maar bijna niemand vraagt:
“Hé, hoe heb jij je techniek eigenlijk zo strak opgebouwd?”
of
“Welke instellingen zorgen dat jouw winst stabiel blijft?”

De echte kracht zit namelijk niet in het schreeuwen van cijfers,
maar in het fluisteren van slimme instellingen.

💡 Punchline
In deze kilowatt-sportschool til je iedereen omver met cijfers, maar de echte spiermassa zit in wie de techniek begrijpt.
Ik ben zo benieuwd wat voor werk jij doet ! 😀

• duoruvis
timpel_800 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 06:02:
[...]

Ik ben zo benieuwd wat voor werk jij doet ! 😀
Gepensioneerd ondernemer, ooit actief in technische ontwikkeling en hulpmiddelen binnen de zorgsector. Ik kijk dus nog steeds met een technische blik naar systemen — misschien daarom die metaforen.

• CEdS
[...]

Wij hebben een buitendienstmedewerker er voor ontslagen omdat hij zijn privé auto voltankte met de door ons beschikbaar gestelde tankpas (was nog benzine). Eerst kregen we de vinger er niet achter omdat hij zei dat zijn zoon de pas ongevraagd gebruikte (en hij toen alles terugbetaalde), korte tijd later gebeurde het weer en toen hebben we bij 2 tankstations de beelden opgevraagd en daar stond onze medewerker op met zijn privé auto. Ik weet niet wat wij erger vonden, het willens en wetens liegen en bedriegen of het stelen.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• timpel_800
duoruvis schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 06:47:
[...]

Gepensioneerd ondernemer, ooit actief in technische ontwikkeling en hulpmiddelen binnen de zorgsector. Ik kijk dus nog steeds met een technische blik naar systemen — misschien daarom die metaforen.
Maar ook je diplomatieke en keurig overzichtelijke opgestelde posts vallen op 8)

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Beginnersvraagje. Ik overweeg een Sigenstor en wilde ivm de 3x25A aansluiting een 17kW omvormer, maar dan eerst eens beginnen met 2x9kWh accu's.
Kun je de omvormer zo instellen dat ie met maximaal 9kW omzet zodat de laadsnelheid 0,5C is?

• CEdS
JPS schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:21:
Beginnersvraagje. Ik overweeg een Sigenstor en wilde ivm de 3x25A aansluiting een 17kW omvormer, maar dan eerst eens beginnen met 2x9kWh accu's.
Kun je de omvormer zo instellen dat ie met maximaal 9kW omzet zodat de laadsnelheid 0,5C is?
Ja dat kan

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ah mooi, is dat simpelweg met die import/export instelling tov de grid? En daarvoor is wel het installateursaccount nodig zeker?

Omdat komend jaar salderen nog kan is het dan in 2027 makkelijk opschalen met 1 of 2 extra accus's. Die dan misschien ook weer een stuk goedkoper zijn.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:22

Adze

CCNP !

JPS schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:21:
Dat wordt automatisch voor je geregeld en hoef je niet in te stellen. 0,5C is de max laadsnelheid van de accus, dus geen instelling nodig.

• Bschnitz
JPS schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:18:
Ah mooi, is dat simpelweg met die import/export instelling tov de grid? En daarvoor is wel het installateursaccount nodig zeker?

Omdat komend jaar salderen nog kan is het dan in 2027 makkelijk opschalen met 1 of 2 extra accus's. Die dan misschien ook weer een stuk goedkoper zijn.
Nee, je installateur hoeft alleen een max in te stellen en dan kan je de rest zelf.

Het ziet er niet naar uit de LFP accus goedkoper gaan worden.

• duoruvis
timpel_800 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:16:
[...]

Maar ook je diplomatieke en keurig overzichtelijke opgestelde posts vallen op 8)
Dank je, waardeer het — terug naar de techniek 👍

• duoruvis
Techniek
Sinds de installatie van de Gateway vorige week loop ik tegen een aantal afwijkingen aan:

Installatie lijkt niet conform Sigen-specs: de Gateway zou 3000 W nominaal en 5000 W piek van het grid moeten kunnen overnemen.

De MOD-poort (502, slave 1) op IP .207 is volledig verdwenen.
Home Assistant ziet alle Sigenstor-ID’s als “onbekend”.
IP .207 is nu gekoppeld aan een HomeWizard-socket (niet erg, maar bevestigt dat de MOD-interface niet meer actief is).

De Solaredge-omvormer (i.v.m. optimizers) geeft foutcodes:
– 97: AC overcurrent (line 2)
– 89: Passive anti-islanding
– 119: INIT

Netwerkinrichting / vermoedelijke oorzaak
– BAT staat op zolder – GAT & Meterkast Begane grond
– PV was al via TP-Link (zolder/woonkamer) met wifi verbonden.
– Tijdens de installatie is in de meterkast een unit verwijderd (mogelijk de MOD-meter); de vrijkomende draden zijn doorverbonden naar de Gateway.
– Er is geen LAN-verbinding aangelegd tussen batterij (zolder) en Gateway; vermoedelijk draait de Gateway nu via wifi op de TP-Link.
– Ik ging er vanuit dat de communicatie tussen BAT ↔ GAT geen wifi-protocol gebruikt.

Off-grid test
– Bij ± 2200 W belasting valt de stroom weg.
– Bij < 500 W blijft het systeem stabiel.
– Bij de buren hetzelfde gedrag, plus: LED-verlichting in de hal knippert (niet aan/uit, maar donkerder/lichter).

Voor nu leg ik het hier neer; als iemand vergelijkbare symptomen heeft gezien — of installatiekeuzes herkent die dit gedrag kunnen verklaren — hoor ik graag jullie bevindingen.

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 06:08:
Techniek
Sinds de installatie van de Gateway vorige week loop ik tegen een aantal afwijkingen aan:

Installatie lijkt niet conform Sigen-specs: de Gateway zou 3000 W nominaal en 5000 W piek van het grid moeten kunnen overnemen.

IP .207 is nu gekoppeld aan een HomeWizard-socket (niet erg, maar bevestigt dat de MOD-interface niet meer actief is).

– Tijdens de installatie is in de meterkast een unit verwijderd (mogelijk de MOD-meter); de vrijkomende draden zijn doorverbonden naar de Gateway.
– Er is geen LAN-verbinding aangelegd tussen batterij (zolder) en Gateway; vermoedelijk draait de Gateway nu via wifi op de TP-Link.
– Ik ging er vanuit dat de communicatie tussen BAT ↔ GW geen wifi-protocol gebruikt.

Off-grid test
– Bij de buren hetzelfde gedrag, plus: LED-verlichting in de hal knippert (niet aan/uit, maar donkerder/lichter).

Voor nu leg ik het hier neer; als iemand vergelijkbare symptomen heeft gezien — of installatiekeuzes herkent die dit gedrag kunnen verklaren — hoor ik graag jullie bevindingen.
Vreemd dat jij geen connectie hebt tussen BAT en GAT, mij is destijds verteld dat er wel een directe communicatie lijn nodig is voor het schakelen van 0MS. Dus die heb ik dan ook zover mij bekend is, als ik dit check zie ik ook van de BAT naar de GAT een LAN kabel.

De grijze is naar de GAT en de andere is voor internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBhsdn3dUx3SMFIxpi_-rP2HANc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XhDnTcpYsbC4WZtw4wUzfh6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93_TEzRI79tRzk3wuPnno-K_fG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANFXfvnJVoIKtHgIPS6JGniP.jpg?f=fotoalbum_large

• NitramRetsok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-01 20:06
Wat gebruiken jullie nu voor de "buy" en "sell" qua tarieven. Wat ik ook aanpas, ik heb nu niet echt het idee dat hij goed aan het traden is bij mij.

• Bschnitz
NitramRetsok schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:24:
Wat gebruiken jullie nu voor de "buy" en "sell" qua tarieven. Wat ik ook aanpas, ik heb nu niet echt het idee dat hij goed aan het traden is bij mij.
1: Ai doet de laatste tijd weinig zinvolle activiteiten, iets is veranderd aan de code, niemand weet nog hoe of wat.
2: Tarieven flukteren weinig, waardoor die extra weinig doet.
3: Wil je dat die meer doet zul je moeten afwachten of de het verschil tussen buy and sell kleinere moeten maken. Wat het laagste verschil is, daar zijn de meeningen nog over verdeeld. Denk dat als je 5c verschil aanhoud dat het nog wel te doen is.

Mijn batterij stat bijvoorbeeld vandaag in slaapstand omdat de tarieven simpelweg het niet rendabel maken om hem te gebruiken. €21-25c over 24 uur is niet financieel of om stroom technische redenen rendabel te maken. De beste actie is zoals mijn AI doet dus kloppend, 💤💤💤💤.

• CEdS
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 06:08:
Techniek

– Ik ging er vanuit dat de communicatie tussen BAT ↔ GW geen wifi-protocol gebruikt.

Off-grid test

Ik zou beginnen om alles bekabeld op 1 netwerk aan te sluiten. Het hoeft niet direct met elkaar verbonden te zijn als ze maar in dezelfde interne IP range zitten. Ik heb bijvoorbeeld de AC lader verbonden met EC en de EC verbonden met een router. De router is weer verbonden met een hub en daar heb ik de Gateway op en direct op de gateway heb ik de (2e) hybrid omvormer van Sigen aangesloten. Niets met WiFi. De hub is vervolgens weer verbonden met een andere router en dan naar Internet.
Daarnaast moet de 8.0 batterij 4000 Watt continu ontladen en 6000 Watt voor 10 seconden. Dat neemt nog niet weg dat e.e.a. bij 2200 W de stroom wegvalt. Weet je zeker dat het 2200 Watt is en niet een hogere waarde?
Zelf draai ik alles offgrid, dus geen connectie met Grid, ook bij mij willen de ledlampen nog weleens flikkeren en/of minder fel branden.
Volgens mij klopt dit. Ik meen dat de Gateway al sowieso geen eigen WiFi heeft.

Ik snap niet waar je de waardes van de Gateway vandaan haalt, De gateway is een doorgeefluik en de doorgifte wordt begrensd door de installatie automaten. Volgens mijn info kan de 1 fase gateway veel hogere waardes aan dan jij aangeeft. Hij kan met maximaal 55 Ampere gevoed worden door de Inverter, 63A door de smartpoort en 100 Ampere van de grid. (dus ruim tussen de 10 en 23 kW).

Nogmaals, ik zou beginnen bij de bekabeling want het systeem moet goed met alle componenten kunnen communiceren.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt (en als ik het fout heb, hoor ik het ook graag).

• duoruvis
Bschnitz schreef op zondag 23 november 2025 @ 06:38:
[...]

Vreemd dat jij geen connectie hebt tussen BAT en GAT, mij is destijds verteld dat er wel een directe communicatie lijn nodig is voor het schakelen van 0MS. Dus die heb ik dan ook zover mij bekend is, als ik dit check zie ik ook van de BAT naar de GAT een LAN kabel.

De grijze is naar de GAT en de andere is voor internet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
BAT staat op zolder, GAT & Meterkast begane grond (toegevoegd aan oorspronkelijke post).
Dat is precies mijn vermoeden. Tijdens de installatie is er in de meterkast een unit verwijderd (vermoedelijk de MOD-meter), en de vrijgekomen aders zijn doorverbonden naar de Gateway. Het lijkt erop dat ze die bestaande bekabeling nu gebruiken als koppellijn tussen BAT ↔ GAT in plaats van een dedicated LAN-verbinding?

Dat zou verklaren waarom:

– de MOD-interface (poort 502 / slave 1) verdwenen is
– het .207-adres nu aan een HomeWizard-socket hangt
– Home Assistant alle Sigenstor-ID’s kwijt is
– off-grid schakelen instabiel wordt boven ± 800 W

Zodra ik meer zekerheid heb over hoe ze dit exact hebben aangesloten, deel ik het hier.

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-02 22:16
Als ik het goed lees heb jij deze situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pi8rbDqYJoo7VFOliAZ36BXEKjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRw4GwChUMOT5cqfLTGA6yRN.jpg?f=fotoalbum_large

En horen er internetkabels tussen de gateway en de batterij. En of de gateway of de batterij aan het internet.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• duoruvis
CEdS schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:46:
[...]

Ik zou beginnen om alles bekabeld op 1 netwerk aan te sluiten. Het hoeft niet direct met elkaar verbonden te zijn als ze maar in dezelfde interne IP range zitten. Ik heb bijvoorbeeld de AC lader verbonden met EC en de EC verbonden met een router. De router is weer verbonden met een hub en daar heb ik de Gateway op en direct op de gateway heb ik de (2e) hybrid omvormer van Sigen aangesloten. Niets met WiFi. De hub is vervolgens weer verbonden met een andere router en dan naar Internet.
Daarnaast moet de 8.0 batterij 4000 Watt continu ontladen en 6000 Watt voor 10 seconden. Dat neemt nog niet weg dat e.e.a. bij 2200 W de stroom wegvalt. Weet je zeker dat het 2200 Watt is en niet een hogere waarde?
Zelf draai ik alles offgrid, dus geen connectie met Grid, ook bij mij willen de ledlampen nog weleens flikkeren en/of minder fel branden.

[...]

Volgens mij klopt dit. Ik meen dat de Gateway al sowieso geen eigen WiFi heeft.

Ik snap niet waar je de waardes van de Gateway vandaan haalt, De gateway is een doorgeefluik en de doorgifte wordt begrensd door de installatie automaten. Volgens mijn info kan de 1 fase gateway veel hogere waardes aan dan jij aangeeft. Hij kan met maximaal 55 Ampere gevoed worden door de Inverter, 63A door de smartpoort en 100 Ampere van de grid. (dus ruim tussen de 10 en 23 kW).

Nogmaals, ik zou beginnen bij de bekabeling want het systeem moet goed met alle componenten kunnen communiceren.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt (en als ik het fout heb, hoor ik het ook graag).
Dank voor je uitgebreide toelichting — helder verhaal 👍

Even precies schetsen wat ik nu zie, dan kun je misschien meedenken of dit logisch is:

Voorheen
– MOD-meter bereikbaar op IP .207
– Poort 502, slave 1 actief
– Home Assistant koppelde alle Sigenstor-ID’s via dat adres

Nu, sinds de Gateway-installatie
– De MOD-interface bestaat niet meer of het IP-adres is gewijzigd
– Poort 502/slave 1 reageert nergens
– Twee nieuwe IP-adressen opgedoken: .208 en .209
– HA ziet alle Sigenstor-ID’s als “onbekend”

Vraag aan jou:
De Gateway krijgt z’n IP via DHCP — maar heeft de GAT zelf ook poorten/protocollen die de MOD-communicatie “overnemen” of doorgeven?
Met andere woorden: kan het zijn dat het oorspronkelijke MOD-endpoint (voorheen .207) nu via de Gateway wordt gerouteerd en daardoor is verschoven naar .208 of .209?

Ik probeer eerst de configuratie logisch te reconstrueren, maar uiteindelijk moet dit door de installateur worden opgelost — de huidige setup voldoet inderdaad niet aan de Sigen-specificaties.

Off-grid test (antwoord op je vraag):
Ja, we hebben via de Sigen-app gemeten:
– Eerste test rond ~2000 W → directe uitval
– Tweede test onder 500 W → stabiel
– Aansluiting hier is 3×25A, 3-fase

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:48:
[...]

Dank voor je uitgebreide toelichting — helder verhaal 👍

Even precies schetsen wat ik nu zie, dan kun je misschien meedenken of dit logisch is:

Voorheen
– MOD-meter bereikbaar op IP .207
– Poort 502, slave 1 actief
– Home Assistant koppelde alle Sigenstor-ID’s via dat adres

Nu, sinds de Gateway-installatie
– De MOD-interface bestaat niet meer of het IP-adres is gewijzigd
– Poort 502/slave 1 reageert nergens
– Twee nieuwe IP-adressen opgedoken: .208 en .209
– HA ziet alle Sigenstor-ID’s als “onbekend”

Vraag aan jou:
De Gateway krijgt z’n IP via DHCP — maar heeft de GAT zelf ook poorten/protocollen die de MOD-communicatie “overnemen” of doorgeven?
Met andere woorden: kan het zijn dat het oorspronkelijke MOD-endpoint (voorheen .207) nu via de Gateway wordt gerouteerd en daardoor is verschoven naar .208 of .209?

Ik probeer eerst de configuratie logisch te reconstrueren, maar uiteindelijk moet dit door de installateur worden opgelost — de huidige setup voldoet inderdaad niet aan de Sigen-specificaties.

Volgens mij maken en GAT en de BAT een eigen netwerk via die LAN kabel, want ik heb niets op het netwerk van de GAT, ook geen IP. Die geeft denk alles door via de BAT wat je MOD overbodig maakt, ze zijn bij mij ook allemaal weg sinds ik alles op de GAT heb. Want mijn SE zit op de smartport van de GAT en dit snapt de BAT en die kan ik ook lezen via HA als sensor.sigen_plant_third_party_pv_power en sensor.sigen_plant_pv_power_2

Helpt je dit iets verder?

• duoruvis
Bschnitz schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:04:
[...]

Volgens mij maken en GAT en de BAT een eigen netwerk via die LAN kabel, want ik heb niets op het netwerk van de GAT, ook geen IP. Die geeft denk alles door via de BAT wat je MOD overbodig maakt, ze zijn bij mij ook allemaal weg sinds ik alles op de GAT heb. Want mijn SE zit op de smartport van de GAT en dit snapt de BAT en die kan ik ook lezen via HA als sensor.sigen_plant_third_party_pv_power en sensor.sigen_plant_pv_power_2

Helpt je dit iets verder?
Dat helpt zeker verder, dank 👍

Om je beeld te bevestigen:
Voorheen draaide mijn HA-koppeling via Modbus/TCP:

secrets.yaml
sigen_modbus_host_ip: 192.168.178.207
sigen_modbus_port: 502
sigen_modbus_slave: 1

Sinds de Gateway-installatie is .207 verdwenen en is dat IP nu een HomeWizard-socket geworden. De MOD-interface lijkt dus daadwerkelijk buiten werking (zoals jij ook zegt dat alles bij jou via GAT → BAT loopt).

Als ik jou goed begrijp, moet HA bij een setup met Gateway niet langer de oude MODBUS-endpoint gebruiken, maar de data van de BAT “anders” uitlezen — indirect via de Gateway, zonder poort 502/slave-1?

Met andere woorden:
✔️ MODBUS-config vervalt volledig
✔️ En de GAT heeft géén eigen IP nodig omdat hij via de BAT communiceert

Klopt dat volgens jouw ervaring?

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:18:
[...]

Dat helpt zeker verder, dank 👍

Om je beeld te bevestigen:
Voorheen draaide mijn HA-koppeling via Modbus/TCP:

secrets.yaml
sigen_modbus_host_ip: 192.168.178.207
sigen_modbus_port: 502
sigen_modbus_slave: 1

Sinds de Gateway-installatie is .207 verdwenen en is dat IP nu een HomeWizard-socket geworden. De MOD-interface lijkt dus daadwerkelijk buiten werking (zoals jij ook zegt dat alles bij jou via GAT → BAT loopt).

Als ik jou goed begrijp, moet HA bij een setup met Gateway niet langer de oude MODBUS-endpoint gebruiken, maar de data van de BAT “anders” uitlezen — indirect via de Gateway, zonder poort 502/slave-1?

Met andere woorden:
✔️ MODBUS-config vervalt volledig
✔️ En de GAT heeft géén eigen IP nodig omdat hij via de BAT communiceert

Klopt dat volgens jouw ervaring?
Yea zo doe ik het, geen idee hoe de rest het hier doet, je koppelt dus gewoon je BAT sinds deze wel een IP heeft. Voorbeeld bij mij via Plant in HA. De plant geeft dan alles door van de GAT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--v_GPQwHnlYlqgQ6A8lPIXv-uY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MZKHJWw1JQs3x3xXfsUeklYX.png?f=fotoalbum_large

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-01 09:08
Bij mij ziet het er precies zo uit als bij @Bschnitz maar uiteraard wel een ander IP-adres.
Volgens mij is het IP-adres het IP-adres van de controller op de batterij, welke in mijn geval direct met het lokale netwerk verbonden is.
Verder zit er inderdaad een directe netwerkkabel tussen de gateway en de controller. Daarmee zijn beide poorten op de controller bezet en is er 1 RJ-45 aansluiting in de gateway bezet.

Bij mij zit de PV via een extra kWh-meter met modbus verbonden via modbus, ik weet echter zo niet meer voor de geest te halen of die draadjes naar de gateway of de controller lopen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• duoruvis
Bschnitz schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:29:
[...]

Yea zo doe ik het, geen idee hoe de rest het hier doet, je koppelt dus gewoon je BAT sinds deze wel een IP heeft. Voorbeeld bij mij via Plant in HA. De plant geeft dan alles door van de GAT.

[Afbeelding]
Heldere uitleg @Bschnitz en @Adze , dank 👍

Ik heb in mijn HA geen extra instellingenmenu zoals de screenshot laat zien, alleen de standaard TypQxQ-integratie. Ik zag dus nergens een IP staan om te controleren of HA het juiste endpoint pakt.

Daarom heb ik het via het wifi modem opgelost:
ik ben door de DHCP-lijst gegaan en heb de nieuwe MAC van de controller opgezocht. Ik zag daar twee entries met dezelfde MAC:

BC:31:98:D0:D5:02 → 192.168.178.209
BC:31:98:D0:D5:02 → 192.168.178.208

Op goed geluk .209 in secrets.yaml gezet en daarmee kwamen alle Sigen-ID’s in HA direct weer terug. Dat bevestigt inderdaad dat de BAT-controller nu de volledige datastroom levert en dat MOD(.207) volledig verdwenen is sinds de Gateway-installatie. De MODBUS lijkt dus wel te werken maar het IP werd om de een of andere reden gewijzigd.

Vraag aan jullie beiden:
→ Hebben jullie ook twee IP’s met dezelfde MAC voor de controller?

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:35
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:48:
[...]
Wat voor omvormer heb je? Want als je een 3 fase omvormer hebt, moet je het vermogen door 3 delen om te weten wat je maximaal kunt overnemen op 1 fase.

Ik heb een 10 kW omvormer en kan dus per fase max 14-15A laten overnemen door de omvormer. Mijn stroom is nog niet zo goed verdeeld, dus soms heb ik dan ook uitval op die fase als ik off-grid ben en zware apparatuur heb draaien.

Met de hand off-grid gaan in de app gaat op zo'n moment bv ook niet, de app weigert dan off-grid te gaan.

In de details in de app kun je zien op welke fase er load is. Interessant om die 2000 watt verbruik te starten en dan te kijken of hoe die 2000 watt verdeeld is over de fases. Misschien zit daar een verklaring.

Qua LED: ik heb 1 (non-LED) lamp die even 'dipt' op het moment van off-grid, de rest lijkt behoorlijk stabiel.

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:23:
[...]

Heldere uitleg @Bschnitz en @Adze , dank 👍

Ik heb in mijn HA geen extra instellingenmenu zoals de screenshot laat zien, alleen de standaard TypQxQ-integratie. Ik zag dus nergens een IP staan om te controleren of HA het juiste endpoint pakt.

Daarom heb ik het via het wifi modem opgelost:
ik ben door de DHCP-lijst gegaan en heb de nieuwe MAC van de controller opgezocht. Ik zag daar twee entries met dezelfde MAC:

BC:31:98:D0:D5:02 → 192.168.178.209
BC:31:98:D0:D5:02 → 192.168.178.208

Op goed geluk .209 in secrets.yaml gezet en daarmee kwamen alle Sigen-ID’s in HA direct weer terug. Dat bevestigt inderdaad dat de BAT-controller nu de volledige datastroom levert en dat MOD(.207) volledig verdwenen is sinds de Gateway-installatie. De MODBUS lijkt dus wel te werken maar het IP werd om de een of andere reden gewijzigd.

Vraag aan jullie beiden:
→ Hebben jullie ook twee IP’s met dezelfde MAC voor de controller?
Ik denk dat jij nog de ouder versie gebruikt, ergens ooit was er een switch en moest je alle oude zooi verwijderen en opnieuw beginnen, was effe wat gedoe. Mijn screenshot komt gewoon uit de TypQxQ-integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JP8oa4qZi8Anyv2T9g7uRiFo_Ec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/smORb9wJsSBJVPLEGqyWDU6z.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
aloft schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:29:
[...]

Wat voor omvormer heb je? Want als je een 3 fase omvormer hebt, moet je het vermogen door 3 delen om te weten wat je maximaal kunt overnemen op 1 fase.

Ik heb een 10 kW omvormer en kan dus per fase max 14-15A laten overnemen door de omvormer. Mijn stroom is nog niet zo goed verdeeld, dus soms heb ik dan ook uitval op die fase als ik off-grid ben en zware apparatuur heb draaien.

Met de hand off-grid gaan in de app gaat op zo'n moment bv ook niet, de app weigert dan off-grid te gaan.

In de details in de app kun je zien op welke fase er load is. Interessant om die 2000 watt verbruik te starten en dan te kijken of hoe die 2000 watt verdeeld is over de fases. Misschien zit daar een verklaring.

Qua LED: ik heb 1 (non-LED) lamp die even 'dipt' op het moment van off-grid, de rest lijkt behoorlijk stabiel.
Als de app weigert kan je altijd nog handmatig in RL off-grid gaan. Vaak daarna doet het dit wel weer via de app, no clue why tho.

• duoruvis
aloft schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:29:
[...]

Dank voor je uitleg. Even mijn setup ter vergelijking:

– SolarEdge SE5K (3-fase)
– PV 4.800 W
– Test gedaan met ~500 W load
(2000 W kennen we inmiddels: dan valt hier ook alles uit, dus die laat ik even buiten beschouwing)

Bij die 500 W-test bleef bij de buren wél de LED-lamp continu licht dimmend ‘knipperen’, ongeacht of ik off-grid ging via meterkast, via de GAT of via de app.

Als ik jouw redenering volg, zou een SE5K maximaal ~5.000 W / 3 ≈ 1.650 W per fase mogen leveren. Dat zou betekenen dat de fasebelasting tijdens off-grid nooit boven die ~1,6 kW mag komen, anders klapt de boel eruit.

Denk jij dat dit klopt?
Of zit er technisch toch iets anders achter die instabiliteit bij lage load en het uitvallen bij hogere load?

• aloft
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:10:
[...]
Als ik jouw redenering volg, zou een SE5K maximaal ~5.000 W / 3 ≈ 1.650 W per fase mogen leveren. Dat zou betekenen dat de fasebelasting tijdens off-grid nooit boven die ~1,6 kW mag komen, anders klapt de boel eruit.

Denk jij dat dit klopt?
Of zit er technisch toch iets anders achter die instabiliteit bij lage load en het uitvallen bij hogere load?
Uitval bij hoge load is precies dat, je kunt dus max 1650W per fase hebben. Als die 2000W load dan niet goed verdeeld zit, krijg je uitval.

Wat die instabiliteit bij lage load veroorzaakt op de LED lamp, geen idee. Vraag is of dat bij elke load zo is, of bv alleen bij hele lage load (waardoor de omvormer misschien niet optimaal functioneert? )

• Bschnitz
[...]

– PV 4.800 W
(2000 W kennen we inmiddels: dan valt hier ook alles uit, dus die laat ik even buiten beschouwing)

Bij die 500 W-test bleef bij de buren wél de LED-lamp continu licht dimmend ‘knipperen’, ongeacht of ik off-grid ging via meterkast, via de GAT of via de app.

Denk jij dat dit klopt?
Als ik off-grid ben kan ik doen en laten wat ik wil. Dus dit verhaal gaat niet op.

Ik ben wel eens als test in de zomer 3 dagen off-grid gegaan.

Denk ook dat er hier voldoende andere gebruikers zijn die meer dagen off-grid zijn gegaan en gewoon hun ding kunnen doen.

• ArPi75
[...]

– PV 4.800 W

Denk jij dat dit klopt?
Er gaat iets anders mis.... Ik weet zo niet wat voor omvormer jouw SigEnergy heeft, maar stel dat je een 10kW 3-fase omvormer hebt dan kan die maximaal 10kW PV omzetten naar de accu of 10kW vanuit de accu aan het huis leveren. Dat is ongeveer 14,5A per fase ofwel ruim 3300W aan vermogen per fase.

Wel heb je ook nog de 0.5C maximale (ont)laad vermogen van de batterij, dus om 10kW te kunnen halen uit je batterijen moet je minimaal 20kWh aan capaciteit hebben.
Andersom kan je ook gaan rekenen: Stel je hebt 8kWh aan batterij capaciteit, dan kan de accu met 0.5C maximaal 4kW leveren (ongeacht de omvormer).

Als bij 500W de lampen al gaan flikkeren dan gaat er echt wat mis! Ik kan bij mij offgrid gaan met 10kW gebruik in de woning en dat merk je niet eens aan de lampen. Ik heb offgrid geschakeld door zowel de hoofdschakelaar in de meterkast uit te zetten als in de app. Beiden laten geen verschil zien in verlichting of andere zaken. Ik heb afgelopen zomer een keer bijna een volle dag offgrid gedraaid zonder problemen (heb toen wel niet de auto geladen, maar dat zou technisch ook nog moeten kunnen).

Ik weet zo niet waarom het precies misgaat bij jou en je buren. Misschien is het opgelost door een directe netwerkkabel aan te sluiten tussen omvormer en gateway, maar ik zou toch zeker de installateur om opheldering vragen.

Edit: Ik neem aan dat de batterij nu wel op de gateway is aangesloten en de gateway op de meterkast toch? De gateway moet in elk geval een grid aansluiting krijgen vanuit de meterkast. Verder gaat er vanuit de gateway een backup aansluiting terug naar de meterkast (of in elk geval naar de groepen die off-grid moeten kunnen doordraaien). De batterij zelf moet ook op de gateway zijn aangesloten.
Staan op de gateway ook de automaten ingeschakeld die ingeschakeld moeten zijn?
Hoor je relais schakelen bij offgrid gaan en nogmaals kort nadat je weet ongrid gaat?

[ Voor 11% gewijzigd door ArPi75 op 23-11-2025 14:02 ]

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 18:45
Ik zal ook nog even een duit in het zakje doen.
Wij hebben een 17kW/40kWh & EVDC. Die laatste doet er niet echt toe voor wat hier gevraagd wordt.
Ons Huis kan gewoon Off Grid gaan zonder dat iemand er in huis iets van merkt.
Nominaal verbruik ongeveer 1kW per uur. Weekends en 's Avonds hoger vanwege wassen/drogen & koken.
( dan kan de 10kW zomaar aangetikt worden ) Geen Flikkerende lampen. Geen uitval gevoelige apparatuur. En geen klagende Koi.
Alles verbonden met het huisnetwerk via kabels.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook ik zal dan toevoegen: 12 kW/27 kWh. Ook wij kunnen gewoon offgrid gaan zonder verdere gevolgen en het is in huis niet te zien dat er wordt overgeschakeld. Alleen als de auto dan ook nog staat te laden op 11 kW gaat het om voor de hand liggende redenen mis.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• timpel_800
Ik snap niet zo goed wat de omvormer van de zonnepanelen hiermee te maken heeft? Het gaat om de capaciteit van de Sigenergy omvormer. Die bepaald idd de max ontlaad vermogen.

Kun je niet wat fotos schieten van je installatie en de meterkast zodat we mee kunnen kijken?

• Bschnitz
De AI is echt definitief defect, zelfs met de dubbele prijs gaat die morgen niet tot 100% laden. Ja wat wil je dan nog meer 🤐.

• duoruvis
ArPi75 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:51:
[...]

Er gaat iets anders mis.... Ik weet zo niet wat voor omvormer jouw SigEnergy heeft, maar stel dat je een 10kW 3-fase omvormer hebt dan kan die maximaal 10kW PV omzetten naar de accu of 10kW vanuit de accu aan het huis leveren. Dat is ongeveer 14,5A per fase ofwel ruim 3300W aan vermogen per fase.

Wel heb je ook nog de 0.5C maximale (ont)laad vermogen van de batterij, dus om 10kW te kunnen halen uit je batterijen moet je minimaal 20kWh aan capaciteit hebben.
Andersom kan je ook gaan rekenen: Stel je hebt 8kWh aan batterij capaciteit, dan kan de accu met 0.5C maximaal 4kW leveren (ongeacht de omvormer).

Als bij 500W de lampen al gaan flikkeren dan gaat er echt wat mis! Ik kan bij mij offgrid gaan met 10kW gebruik in de woning en dat merk je niet eens aan de lampen. Ik heb offgrid geschakeld door zowel de hoofdschakelaar in de meterkast uit te zetten als in de app. Beiden laten geen verschil zien in verlichting of andere zaken. Ik heb afgelopen zomer een keer bijna een volle dag offgrid gedraaid zonder problemen (heb toen wel niet de auto geladen, maar dat zou technisch ook nog moeten kunnen).

Ik weet zo niet waarom het precies misgaat bij jou en je buren. Misschien is het opgelost door een directe netwerkkabel aan te sluiten tussen omvormer en gateway, maar ik zou toch zeker de installateur om opheldering vragen.

Edit: Ik neem aan dat de batterij nu wel op de gateway is aangesloten en de gateway op de meterkast toch? De gateway moet in elk geval een grid aansluiting krijgen vanuit de meterkast. Verder gaat er vanuit de gateway een backup aansluiting terug naar de meterkast (of in elk geval naar de groepen die off-grid moeten kunnen doordraaien). De batterij zelf moet ook op de gateway zijn aangesloten.
Staan op de gateway ook de automaten ingeschakeld die ingeschakeld moeten zijn?
Hoor je relais schakelen bij offgrid gaan en nogmaals kort nadat je weet ongrid gaat?
Dank voor je uitgebreide reactie @ArPi75 !
Even ter terugkoppeling waar we nu staan en wat ik volgende week ga testen:

• GAT ↔ meterkast
Die twee zitten hier letterlijk 30 cm uit elkaar op de begane grond. Grid-aansluiting en backup-aansluiting zijn correct aangesloten. Automaten staan ingeschakeld en bij off-grid hoor ik inderdaad relais schakelen.

• BAT ↔ LAN ↔ GAT
De batterij staat op zolder (2e verdieping). In een bestaande LAN-goot loopt een kabel naar beneden die in de meterkast is doorgekoppeld naar de GAT.
Op de LAN-multiplier boven zitten:
– BAT
– SolarEdge SE5K (3-fase, 5 kW)
– TP-Link
– tweede LAN-kabel naar de BAT, vermoedelijk naar de GAT of naar de de nieuwe MAC/IP 209?

Het vermoeden begint nu te groeien dat die LAN-route en/of TP-Link ruis veroorzaakt. Modbus werkt sinds vandaag namelijk weer, maar op een ander MAC+IP (209 i.p.v. 207) en er verschijnt zelfs een dubbel MAC-adres in mijn modem (208 én 209). Dat hoort natuurlijk niet.

• Sigen app – energiestromen
Sinds installatie geeft de app bij energiestatistieken Zon/Accu/Zelfgebruik gewoon weer, maar Grid blijft links én rechts op 0 kWh.

Volgende stap
Volgende week ga ik een test doen met een directe LAN-kabel tussen BAT en GAT, dus zonder TP-Link/multiplier ertussen. Tijdens die test doe ik opnieuw een off-grid schakelactie.
Als de flikkering en uitval dan verdwijnen, kan TP-Link vrijwel zeker als boosdoener worden aangewezen.

@timpel_800 dan volgen de foto's.

• timpel_800
Hier welAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyVN3u4fKKfF3b91vX4GLyK_Oxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gAUjqsRrROgbLur6gv18ri5.jpg?f=fotoalbum_large ze

• duoruvis
Hetzelfde beeld als bij timpel_800 bij spread van buren 6 ct en hier spread van 8 ct.

• ArPi75
Hier wordt ook bijgeladen tot 100%, weliswaar in stappen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu2iZMrb6F_PR1WcroJuei7rjts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12nw6rjM0sT6a3zsReubFJWG.png?f=fotoalbum_large

• timpel_800
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:33:
[...]

• GAT ↔ meterkast
Die twee zitten hier letterlijk 30 cm uit elkaar op de begane grond. Grid-aansluiting en backup-aansluiting zijn correct aangesloten. Automaten staan ingeschakeld en bij off-grid hoor ik inderdaad relais schakelen.

• BAT ↔ LAN ↔ GAT
De batterij staat op zolder (2e verdieping). In een bestaande LAN-goot loopt een kabel naar beneden die in de meterkast is doorgekoppeld naar de GAT.
– BAT
– TP-Link
– tweede LAN-kabel naar de BAT, vermoedelijk naar de GAT of naar de de nieuwe MAC/IP 209?

Het vermoeden begint nu te groeien dat die LAN-route en/of TP-Link ruis veroorzaakt. Modbus werkt sinds vandaag namelijk weer, maar op een ander MAC+IP (209 i.p.v. 207) en er verschijnt zelfs een dubbel MAC-adres in mijn modem (208 én 209). Dat hoort natuurlijk niet.

Sinds installatie geeft de app bij energiestatistieken Zon/Accu/Zelfgebruik gewoon weer, maar Grid blijft links én rechts op 0 kWh.

Volgende stap
Volgende week ga ik een test doen met een directe LAN-kabel tussen BAT en GAT, dus zonder TP-Link/multiplier ertussen. Tijdens die test doe ik opnieuw een off-grid schakelactie.
Als de flikkering en uitval dan verdwijnen, kan TP-Link vrijwel zeker als boosdoener worden aangewezen.

Ik onderschijf trouwens jou observatie dat als ik off grid ga, dit er voor zorgt dat mijn led verlichting ( ik heb veel ledstrips) soms knipperen als bijvoorbeeld de qoouker aanslaat oid. Dit gebeurt bij net afname nooit.

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:41:
[...]

Hetzelfde beeld als bij timpel_800 bij spread van buren 6 ct en hier spread van 8 ct.
Die van mij is 10c.

Maar dat kan toch geen reden voor de AI zijn om hem niet vol te maken. 🤯

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRV9za3zZLh6ibUlQcWH7ApjpEY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4M63nWwxZhtLeo6UnqLHF5Ng.png?f=fotoalbum_large

Met 8c gaat die wel bijna vol, wat een onzin is dit zeg. Dat is er dus veranderd aan de formule, de sell prijs heeft nu ook impact op de SOC hoeveelheid ipv alleen het vermogen. Zucht, zucht zucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BIMlO6uv8ewhWTTNJlvqzLVkwU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ysSZ8wGxGqd9XzeKKGSn2806.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Bschnitz op 23-11-2025 16:16 ]

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:33:
[...]

• GAT ↔ meterkast

• BAT ↔ LAN ↔ GAT
– BAT
– TP-Link

Volgende stap

Er mag niets tussen de BAT en GAT qua netwerk switch etc., vanwege die 0MS onder ander moet dit rechtstreeks. Dus ik weet wel zeker dat dit een probleem zal oplossen. Wellicht verklaard dit ook je dubbel IP/MAC.

Die SE moet je ook op de smartport gaan doen van je GAT als je alles wil gaan uitlezen via Sigen.

• RobSig
  • Registratie: November 2025
Hier zelfde beeld echter wel 100% vol laden. Is in de AI balanced mode, 1,21*+0,1429 en 1,21*+0,10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf90OWaRT4X1Bl-7BWiO0vQfnBc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SUDPrEizC39BgBjf0hKfuiay.png?f=fotoalbum_large

• aloft
Ik zit nog te kijken naar het stroomverbruik van het systeem zelf; ik zit rond de 160 W . Dat is een forse hoeveelheid, als ik snel reken kom ik rond de 300 EUR per jaar aan stroomkosten.

Ik overweeg om hem op standby modus te zetten, maar ik begrijp dat het omschakelen naar off-grid dan wat tijd kan kosten ipv de 0ms .

Hoeveel tijd kost dat? Want mogelijk is het interessanter om bij kritische loads een UPS te plaatsen. Dat is mogelijk interessanter qua kosten dan het standby laten draaien van de batterij/gateway.

• timpel_800
@aloft staat er gewoon bij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMbSobgxrPrWCKeAu6XKcBP5gY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1DacPqptLm2XTDwRyPfZXGM.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
aloft schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:16:
Ik zit nog te kijken naar het stroomverbruik van het systeem zelf; ik zit rond de 160 W . Dat is een forse hoeveelheid, als ik snel reken kom ik rond de 300 EUR per jaar aan stroomkosten.

Ik overweeg om hem op standby modus te zetten, maar ik begrijp dat het omschakelen naar off-grid dan wat tijd kan kosten ipv de 0ms .

Hoeveel tijd kost dat? Want mogelijk is het interessanter om bij kritische loads een UPS te plaatsen. Dat is mogelijk interessanter qua kosten dan het standby laten draaien van de batterij/gateway.
Dat is een foute rekensom. Je moet de zon uurtjes eraf halen. Dan zou die namelijk sowieso aanstaan om stroom op te wekken. Dus dat is geen verloren energie, die was je toch al kwijt.

Avonds valt bij ons in NL de stroom eigenlijk nooit uit, alleen overdag. Dan heb je gewoon 0ms, dus ik gebruik deze modus ook en leef avonds als ik slaap met alle liefde on-grid.

Zomer zet ik deze modus weer uit, dan draai ik wel 24/7 omdat stroom toch gratis was en ik liever dan de stroom afdek met wat ik overdag heb gewonnen.

• CEdS
Bschnitz schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:03:
[...]

Die van mij is 10c.

[Afbeelding]

Met 8c gaat die wel bijna vol, wat een onzin is dit zeg. Dat is er dus veranderd aan de formule, de sell prijs heeft nu ook impact op de SOC hoeveelheid ipv alleen het vermogen. Zucht, zucht zucht.

[Afbeelding]
Ik heb een router en een hub tussen de EC en de Gateway, alles werkt perfect!

• aloft
Dank, bij mij kwam er eerst een pop-up over de standby stand met een optie om hem aan te zetten en durfde ik niet verder te klikken. Daarna komt inderdaad de uitleg over 30-50ms .

• duoruvis
CEdS schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:46:
[...]

Goede tip.
De situatie is als volgt:
Op zolder zitten de BAT + SE5K + de GAT alle drie op een LAN-multiplier.

De TP-Links zitten niet tussen BAT en GAT, maar tussen modem ↔ LAN-multiplier:
– TP-Link A staat op zolder en gaat naar de multiplier.
– TP-Link B staat in de woonkamer en gaat naar het modem.

Ik ga eerst een test doen met een directe LAN-kabel (dus zonder TP-Link-verbinding ertussen) om te bepalen of het verschijnsel veroorzaakt wordt door de draadloze bridge of niet.
Als dat het probleem oplost, is een router-oplossing zoals jij gebruikt mogelijk een alternatief voor hier.

[ Voor 49% gewijzigd door duoruvis op 24-11-2025 07:12 ]

• RobSig
CEdS schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:46:
[...]
Hier exact hetzelfde; GAT in meterkast, BAT in hok op tuin. GAT in modem meterkast, BAT in bedrade router in hok. Werkt als een zonnetje.

• aloft
Over paar weken gaat het off-grid systeem zich in de praktijk moeten bewijzen; netbeheerder gaat aan de stroomvoorziening werken en dus ligt de hele straat maximaal 8 uur van de stroom af.

Vooraf batterij volladen, op zelfbehoud en backup op 100 % zetten. Dan moet ik die 8 uur wel kunnen halen.

• timpel_800
Over Off-grid gesproken.

Ik was eerst van de 0% backup, maar met de korte dagen en weinig opbrengst en het advies van de noodpakketten heb ik deze nu toch naar 5% gezet.
Ik ga even uit van een situatie waarin de batterij SOC 5% is en de stroom uitvalt voor 72 uur. De 5% gaat ons dan niet zover brengen, en dus dat de batterij vrij snel leeg is en we zonder stroom zitten.
Het probleem is dat mocht de zon gaan schijnen de Sigenergy niet opstart, omdat er geen internet is, want de modem is immers uit.
Zou het een idee zijn om toch zo'n 5G dongel te kopen zodat er in ieder geval altijd internet is (even ervanuit gaan dat het landelijke netwerk niet plat ligt natuurlijk).
Ik ben geen doomdenker, maar ik kan het straks thuis moeilijk verkopen dat we met onze 20K investering toch zonder stroom komen te zitten :)
Hoe zien jullie dit?

• aloft
timpel_800 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:18:

Zou het een idee zijn om toch zo'n 5G dongel te kopen zodat er in ieder geval altijd internet is (even ervanuit gaan dat het landelijke netwerk niet plat ligt natuurlijk).
Ik ben geen doomdenker, maar ik kan het straks thuis moeilijk verkopen dat we met onze 20K investering toch zonder stroom komen te zitten :)
Hoe zien jullie dit?
Beetje off topic, maar 5G gaat ook uitvallen bij een langdurige stroomstoring, de zendmasten hebben ook maar x-uur batterij.
Dus als je meer zekerheid wil (ook geen garantie) op een verbinding, dan zou je Starlink kunnen overwegen (als je die ergens kwijt kunt)

Tegenwoordig hebben ze een 5 EUR p/m 'abonnement' waardoor je altijd (lage snelheid) data hebt. In geval van nood heb je dan iets van data (en kan je dat moment nog je abonnement upgraden om meer snelheid te hebben).

Ik wist trouwens niet dat de Sigenergy een internet verbinding moet hebben om vanuit 0 te kunnen opstarten. Je zou zeggen dat zodra er weer stroom is (vanuit je zonnepanelen) hij wel weer opstart. Interessant om over dat 'black start' scenario na te denken.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 18:45
Pas na 3 maanden geen Internet verbinding begint de Sigenergy toch pas te protesteren ?

Bij kortere internet uitval zou er niks aan de werking van de Sigenergy moeten veranderen.
Behalve de Ai natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door uray op 24-11-2025 11:00 ]

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-01 14:52
IceBlue schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:43:
Ik heb sinds iets meer dan een maand een compleet Sigenstor systeem en in mijn enthousiasme heb ik de AI modus geactiveerd en deze op max winst ingeschakeld. Ik had het tarief plan van de leverancier ingesteld maar de belastingen vergeten mee te nemen. Met volgende factuur als gevolg:
...
kopen: 1,02*prijs+15,0
verkoop: 0,98*prijs-1,5

Klopt dit met de realiteit of zie ik iets over het hoofd? Is handelen op tariefprijzen in BE met deze taxen bijna onmogelijk geworden om hier wat profijt uit te halen?
Je ziet nog 2 bijkomende zaken over het hoofd:
Op de aankoopprijs moet je nog 6% BTW bijtellen (zou wel nog verlaagd worden volgens de regeringsonderhandelingen van vandaag).
+ daarna moet je nog 16.7639 €ct netkosten bijtellen

Bij de injectietarieven gelden deze beide zaken niet.

Ik heb de kwartierprijzen van het afgelopen jaar eens verwerkt en met de tarieven van Ecopower zijn er van 09/11/2024-08/11/2024 een volle 8 dagen geweest waarin er een mogelijkheid is geweest om een "winst" te maken door op het goedkoopste moment van de dag je batterij volledig vol te laden en deze op het duurste moment van de dag volledig leeg te laden 8)7 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ayds_Swj0PKPz9tqPRSKCUPa0HA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ecDVJyqYAYOGEAp9eJlx1KV3.jpg?f=user_large

Enkel op dagen dat je erg veel verbruik hebt dat je niet gedurende de dag hebt opgewekt met je eigen PV installatie, zou je een klein voordeel kunnen doen door op het goedkoopste moment je batterij vol te laden en deze later te ontladen (gemiddeld rond de 10€ct/kWh per dag) = 1 € per dag met een batterij van 10kWh.
Daartegenover staan dan weer extra abonnementskosten bij de energieleverancier
+ het afschaffen van het verdelen van je totale jaarlijkse verbruik over alle maanden van het jaar volgens het RLP-profiel als je voor een jaarlijkse afrekening kiest.

-> Vergeet die dynamische tarieven dus maar best.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:22

Adze

CCNP !

Over Off-grid gesproken.

Het probleem is dat mocht de zon gaan schijnen de Sigenergy niet opstart, omdat er geen internet is, want de modem is immers uit.

Hoe zien jullie dit?
Volgens mij is dit kolder. Zonder internet werkt de Sigenergy prima. Er zijn wel beperkingen als je geen internet hebt, maar het niet opstarten is er niet één van. Graag hoor ik hoe je aan deze info komt...

• djrednas
Adze schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:15:
[...]

Volgens mij is dit kolder. Zonder internet werkt de Sigenergy prima. Er zijn wel beperkingen als je geen internet hebt, maar het niet opstarten is er niet één van. Graag hoor ik hoe je aan deze info komt...
Het verhaal van internet staat hier los van, maar als je AC gekoppelde zonnepanelen hebt, dan heb je uiteraard wel een uitdaging.... Die hebben AC nodig om terugleveren te starten. Heeft Sigenergy hier iets voor? Bijvoorbeeld een 1% backup waarmee hij op een zonnig moment de AC zonnepanelen van stroom kan voorzien, zodat hij daarna ervan kan opladen?

• timpel_800
Adze schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:15:
[...]

Het is iets dat ik niet zeker weet en nu met volle batterij ook even niet kan testen. Maar toen mijn zekering eruit lag (fase twee, waar de modem op zit) en de batterij was ook leeg, kan ik mij herinneren dat het mij niet lukte om de boel weer aan de praat te krijgen. Maar dit was wel midden in de nacht met de nodige stress. Dus helemaal zeker weten doe ik het niet. Maar als dit inderdaad niet waar is, dan kunnen we het laten varen.

• IceBlue
vivace schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:11:
[...]

Op de aankoopprijs moet je nog 6% BTW bijtellen (zou wel nog verlaagd worden volgens de regeringsonderhandelingen van vandaag).

Ik heb de kwartierprijzen van het afgelopen jaar eens verwerkt en met de tarieven van Ecopower zijn er van 09/11/2024-08/11/2024 een volle 8 dagen geweest waarin er een mogelijkheid is geweest om een "winst" te maken door op het goedkoopste moment van de dag je batterij volledig vol te laden en deze op het duurste moment van de dag volledig leeg te laden 8)7 .

[Afbeelding]

Enkel op dagen dat je erg veel verbruik hebt dat je niet gedurende de dag hebt opgewekt met je eigen PV installatie, zou je een klein voordeel kunnen doen door op het goedkoopste moment je batterij vol te laden en deze later te ontladen (gemiddeld rond de 10€ct/kWh per dag) = 1 € per dag met een batterij van 10kWh.
+ het afschaffen van het verdelen van je totale jaarlijkse verbruik over alle maanden van het jaar volgens het RLP-profiel als je voor een jaarlijkse afrekening kiest.

Bedankt voor de analyse. Het gevoel zei me al dat het dynamisch tarief in BE te zot is voor woorden. En dit bevestigd dit. Ik ga terug naar het standaard tarief dat kost €5/maand minder.

• DeTracer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-01 16:03
Hallo allen,

Ik ben van plan komende week Sigenergy te bestellen en installeren. Hebben jullie, gezien de ervaring, nog tips voor mijn setup?

Plan is:
8kW hybrid TP
12 of 16kWh batterij
8.500 kWp PV (50/50 Noord-Oost / Zuid/West)

Ik de batterij kunnen bedienen met HA en daarbij dus Modbus te (laten) activeren.
In mijn setup wil ik vooral rekening houden met het volgende. Ik heb een MyPV Elwa2 die o.b.v. overschot van PV een boiler van 200L laadt met warmwater. Geen efficiëntie verlies en met omstreeks 8.500kWp PV vrijwel de gehele lente/zomer duurzaam warmwater. Krijg ik met deze setup de AI modus werkbaar denken jullie? Wat ik dus dien te doen is preferente voorkeur aan de Elwa2 alvorens de batterij wordt opgeladen.

Tips voor setup zijn welkom omdat ik nu nog de bestelling moet doen.

• CEdS
Over Off-grid gesproken.

Ik was eerst van de 0% backup, maar met de korte dagen en weinig opbrengst en het advies van de noodpakketten heb ik deze nu toch naar 5% gezet.
Ik ga even uit van een situatie waarin de batterij SOC 5% is en de stroom uitvalt voor 72 uur. De 5% gaat ons dan niet zover brengen, en dus dat de batterij vrij snel leeg is en we zonder stroom zitten.
Hoe zien jullie dit?
@aloft @Adze @djrednas
Ik draai hier alles off-grid en het gebeurt mij met enige regelmaat dat de boel helemaal zonder stroom komt te ziiten en internet uitvalt, wanneer dan zal je denken, bijvoorbeeld als Sigenergy weer een update heeft.
Ik moet dan altijd opstarten zonder stroom van de Grid en zonder Internet want deze valt dan ook uit.
Zolang er nog een beetje prut in de accu zit, kan je de boel weer aanzwengelen door op het kleine knopje op de omvormer te drukken net zolang tot je wat getik hoort. De boel start dan automatisch op. Het is dus slim om je afschakelpunt op 5% te zetten, je hebt dan altijd nog stroom in de accu.

Het aan uit knopje is nummer 7 in onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58InJt6mGOFhCp0dWgPXLdqqgEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66dRKveR5bZ4W03QLLzQdFOT.png?f=fotoalbum_large

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-02 18:28
Bschnitz schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:03:
[...]
Die van mij is 10c.

Dat is het wel.
Verschil is te groot omdat de piek om te ontladen te klein is om iets te verdienen.
Sig houdt zelf al rekening met 10% laden en ontladen, plus daarbovenop je 10c is too much om iets te verdienen.
Er komt te weinig boven die rode lijn uit zeg maar dus AI doet precies waar je de ruimte toe laat:
Daarom zie je ook meteen resultaat als je het verschil verkleint er komt domweg meer boven de rode lijn uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_9foA8mwE6z3FsCctHiqj7IyN4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BzBJzXQZTPFzP9rzTDcm508l.png?f=user_large

Ook ontneem je jezelf meer verdiensten op deze manier met dat grote verschil.
Als je zelf zoveel mogelijk wilt gebruiken van je opwek, kan je dat prima zo laten.
Als je echt meer wilt verdienen moet het verschil 0 of 1 cent zijn.
Op deze manier krijg je ook dat AI kiest voor batterij behoud en van het net gebruik maakt wat uiteindelijk voordeliger is.
Voorbeeld van AI wat je nu feitelijk uitschakelt door dat verschil:
23 november zowat flatline van tarief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9gnk1-OYYkIzZr0u2AaCh4g6fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9fFu2wKCYGmuQqtP644hfEi.jpg?f=fotoalbum_large
Laden tussen 0300 en 0600 - 22 cent.
Overhead is 3% met laden (ac naar dc)
Overhead is 6% met ontladen (dc naar ac)
Makkelijk rekenen even 10%
Dus 22 cent kopen is feitelijk zelf gebruiken op 24.2 cent als het weer uit de batterij moet komen.
Tussen 0600 en 1600 blijft de prijs onder de 24 cent, i.e. als je hier de batterij gebruikt verlies je per saldo ivm overhead, dus normaal zou AI kiezen voor behoud batterij (i.e. gebruik van de grid)
Als de prijs boven die 24.2 cent komt gebruik je wel de batterij, zo ben je het meest effectief en heb je de goedkoopst mogelijke stroom gebruikt.
Wat er over is kan op de maandag erna goed verkocht worden :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuoIJhM-x2mIQkP7XroJndxJXag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnG7j94yp9XnIoUqRpwlhm7y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Djaro op 25-11-2025 15:51 . Reden: zinsopbouw ]

• RobSig
Als je zelf zoveel mogelijk wilt gebruiken van je opwek, kan je dat prima zo laten.
Op deze manier krijg je ook dat AI kiest voor batterij behoud en van het net gebruik maakt wat uiteindelijk voordeliger is.
Plausibel verhaal! Ik heb de teriefen weer op mijn uitgangspunt gezet; 1,21*+0,14 en 1,21*+0,14

• Bschnitz
Djaro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:20:
[...]

Dat is het wel.
Verschil is te groot omdat de piek om te ontladen te klein is om iets te verdienen.
Sig houdt zelf al rekening met 10% laden en ontladen, plus daarbovenop je 10c is too much om iets te verdienen.
Er komt te weinig boven die rode lijn uit zeg maar dus AI doet precies waar je de ruimte toe laat:
Daarom zie je ook meteen resultaat als je het verschil verkleint er komt domweg meer boven de rode lijn uit.
[Afbeelding]

Voorbeeld van AI wat je nu feitelijk uitschakelt door dat verschil:
23 november zowat flatline van tarief.
[Afbeelding]
Laden tussen 0300 en 0600 - 22 cent.
Overhead is 3% met laden (ac naar dc)
Overhead is 6% met ontladen (dc naar ac)
Makkelijk rekenen even 10%
Dus 22 cent kopen is feitelijk zelf gebruiken op 24.2 cent als het weer uit de batterij moet komen.
Tussen 0600 en 1600 blijft de prijs onder de 24 cent, i.e. als je hier de batterij gebruikt verlies je per saldo ivm overhead, dus normaal zou AI kiezen voor behoud batterij (i.e. gebruik van de grid)
Als de prijs boven die 24.2 cent komt gebruik je wel de batterij, zo ben je het meest effectief en heb je de goedkoopst mogelijke stroom gebruikt.
Wat er over is kan op de maandag erna goed verkocht worden :9

[Afbeelding]
Het zal dan wel aan mij gedachtegoed liggen, maar ik kom er gewoon niet bij dat die dan alsnog niet de batterij volgooit. Ik snap je argumenten met handelen helemaal, daar ben ik het ook mee eens en om die reden heb ik ook de tarieven zo hoog gehad.

Echter blijft ik sterk van mening dat de sell tarieven geen invloed mogen hebben op de hoeveelheid SOC voor zelf gebruik, dat zouden alleen de buy tarieven mogen zijn.

Want de ai is er niet alleen maar om te handelen maar ook om goedkoper stroom in te kopen voor zelfgebruik.

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:23
Bschnitz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:12:
[...]

Het zal dan wel aan mij gedachtegoed liggen, maar ik kom er gewoon niet bij dat die dan alsnog niet de batterij volgooit. Ik snap je argumenten met handelen helemaal, daar ben ik het ook mee eens en om die reden heb ik ook de tarieven zo hoog gehad.

Echter blijft ik sterk van mening dat de sell tarieven geen invloed mogen hebben op de hoeveelheid SOC voor zelf gebruik, dat zouden alleen de buy tarieven mogen zijn.

Want de ai is er niet alleen maar om te handelen maar ook om goedkoper stroom in te kopen voor zelfgebruik.
Ik heb het verschil op 6,5 cent staan en gaat de batterij van 0 naar 100. Rekening houdend met de laagste kwartiertarieven. (soms dus in stappen)

• IceBlue
vivace schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:11:
[...]

[Afbeelding]

Waar ik nog niet uit ben is of er iets van winst te halen is vanaf dat het in het voorjaar het weer wat beter wordt en ik terug overschot zou hebben. Om dan te gaan ontladen op de duurste momenten en de batterij dan terug op te laden met de zon. Ik weet niet of ik daar de kosten van het dynamisch contract mee kan terug verdienen.(€60)/jaar).

• Bschnitz
Laro01 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:46:
[...]

Ik heb het verschil op 6,5 cent staan en gaat de batterij van 0 naar 100. Rekening houdend met de laagste kwartiertarieven. (soms dus in stappen)
Yea met 8c doet die het nu ook wel, ook in stappen.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-02 17:41

Mipatje

Petrolhead

Het lijkt erop dat het voor ons accu eigenaren en EMS in de winter beter is als er weinig wind is. De verschillen zijn in de tarieven relatief hoog en er is dan meer interessante handel. Misschien een nadeel dat de gemiddelde stroomprijs in de winter met veel wind laag is.
Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan met een vast maandbedrag. Weet nu niet hoe Z de uurprijzen die eigenlijk kwartier prijzen zijn heeft afgerekend. Mijn vraag is of er Tweakers zijn die met een dynamische prijs al een afrekening hebben gehad. Het is misschien interessant om deze afrekeningen dan met de Tibber afrekening te vergelijken.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Bschnitz
Mipatje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:37:
Het lijkt erop dat het voor ons accu eigenaren en EMS in de winter beter is als er weinig wind is. De verschillen zijn in de tarieven relatief hoog en er is dan meer interessante handel. Misschien een nadeel dat de gemiddelde stroomprijs in de winter met veel wind laag is.
Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan met een vast maandbedrag. Weet nu niet hoe Z de uurprijzen die eigenlijk kwartier prijzen zijn heeft afgerekend. Mijn vraag is of er Tweakers zijn die met een dynamische prijs al een afrekening hebben gehad. Het is misschien interessant om deze afrekeningen dan met de Tibber afrekening te vergelijken.
Je betaalt nu nog gewoon de uurprijs en dat is gewoon gemiddeld van de kwartieren. Volgens mij hebben de providers gewoon meer keuzes om af te rekenen. Dat heeft dacht ik weinig te maken met onze kwartier prijzen, anders kiezen ze er zelf voor want ZP is nog niet willens over te gaan naar kwartierprijzen.

Nog geen eindafrekening gehad, maar zal deze sowieso delen einde van het jaar. Heb me precies aangemeld voor een geheel jaar, dus vanaf 1 januari.

Denk dat we dan beter in het dynamische contract topic kunnen kijken naar tibber mensen, ook al zijn er hier ook een paar aanwezig dacht ik.

• Bschnitz
Eindelijk reactie gevonden die het gedrag verklaard wat ik zie.
We’ve been refining our algorithms recently, which may lead to different experiences for some users. We’ll also continue improving step by step based on your feedback to deliver the best and most acceptable results for everyone.Thanks for your support.

• DennisGi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-01 10:29
Ik heb sinds begin oktober een Sigenstore batterij. Kan ik doormiddel van een extra meter de 'LOAD' van onderstaande grafiek verfijnen? In bv. Auto, Warmtepomp en de rest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N00Tu60oyio_3VUC7Wb3GyPSq4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkqkTvi2bLxAiJApkKGgJkZW.jpg?f=fotoalbum_large

Sigenstor 36kWh/10kW

• Babro
Ja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17yzivDPc9PTpbTSwqEqR25gRs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gluiI9la16Y5zuoQ1OeW2Io4.jpg?f=fotoalbum_large

• DennisGi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-01 10:29
@Babro,
Welke meter(s) worden ondersteund? één/drie fasig?
Waar kan ik ergens documentatie vinden?
Kan ik dit als eindgebruiker instellen of heb ik een installateur login nodig?
Alvast bedankt!

Sigenstor 36kWh/10kW

• CEdS
DennisGi schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:17:
Ik heb sinds begin oktober een Sigenstore batterij. Kan ik doormiddel van een extra meter de 'LOAD' van onderstaande grafiek verfijnen? In bv. Auto, Warmtepomp en de rest?

[Afbeelding]
Als je geen Sigenergy lader hebt, kan je het EV laden niet zien. Ik zou kiezen voor Shelly's aangemeld in de sigenapp of via Home Assistant (zie onderstaand voorbeeld, Shelly in HomeAssistant).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gA9_-DCThu2lFdRb5l80jct0icg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFL10MOQNzHy3cIU0uWI0bz7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL_K7ZkvSLI0AIsiJV1DNnoxxdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u6sE1oVqZQEnvkxGrt9GflRT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door CEdS op 26-11-2025 18:08 ]

• Bschnitz
CEdS schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:06:
[...]

Als je geen Sigenergy lader hebt, kan je het EV laden niet zien. Ik zou kiezen voor Shelly's aangemeld in de sigenapp of via Home Assistant (zie onderstaand voorbeeld, Shelly in HomeAssistant).
[Afbeelding]
Fijn, ik ben niet meer gek. Dacht dat er niemand anders was die de koffiemachine trackt qua verbruik.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:29
Bschnitz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:10:
[...]

Fijn, ik ben niet meer gek. Dacht dat er niemand anders was die de koffiemachine trackt qua verbruik.
Proest, daar ging de koffie over m'n toetsenbord _O-

• CEdS
Bschnitz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:10:
[...]

Een Shelly in de wandmontage doos en klaar is de koffie.......en dan heb ik nog niet eens alles aangemeld in HA. Het is alleen jammer dat de Inverter in HA alles vertegenwoordigt qua opwek, eigen gebruik en EVDC, ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan splitsen (voor een bepaalde update kon je wel de EVDC en EVAC apart zien).

• Deltaken
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-01 20:55
Hallo, heb sinds begin deze week een EV DC lader laten toevoegen aan m'n installatie. En ik merk dat als ik de lader gebruik, deze onmiddellijk met 11kW laadt. De instelling van 'peak shaving' wordt genegeerd. In België is dit 's nachts niet zo wenselijk met het capaciteitstarief. Ik kan de lader manueel wel beperken in de app. Maar kan dit ook dynamisch met home assistant? De AI van Sigen doet hier voorlopig niets mee. Heb het hier al doorgelezen, maar vind het niet terug.

• sand0r21
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01 15:30
Iemand hier met een soortgelijke setup waarbij dit wél werkt?

Situatie:
• SigenStor
• Aangesloten via Modbus RS485_2
• Pin 13 = B, Pin 14 = A, Pin 12 = PE
• Meter: Eastron SDM630 Modbus V2, adres 1
• Dit is de netzijdesensor → werkt perfect
• Home Assistant via Modbus TCP → werkt ook goed

Nu wil ik mijn externe omvormer (SolarEdge) aansluiten via RS485_1:
• Pin 15 = A, Pin 16 = B, Pin 11 = PE
• Dit gaat via een tweede SDM630, adres 2

Maar ik krijg deze meter met geen mogelijkheid in de app zichtbaar.

Wanneer ik hem wil toevoegen als External Inverter, zie ik heel kort een telefoonicontje op de SDM630 verschijnen, maar daarna volgt in de app de foutmelding:

“Device of the selected model cannot be found”

Kan het zijn dat wanneer de netsensor al is geïnstalleerd én Home Assistant verbonden is, je geen extra fysieke sensor (kWh-meter) meer kunt toevoegen?

[ Voor 0% gewijzigd door sand0r21 op 26-11-2025 20:18 . Reden: typo ]

• timpel_800
CEdS schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:05:
[...]

Een Shelly in de wandmontage doos en klaar is de koffie.......en dan heb ik nog niet eens alles aangemeld in HA. Het is alleen jammer dat de Inverter in HA alles vertegenwoordigt qua opwek, eigen gebruik en EVDC, ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan splitsen (voor een bepaalde update kon je wel de EVDC en EVAC apart zien).
Cool zeg, zoveel inzicht. Welk type shelly gebruik je hiervoor?

• Bschnitz
timpel_800 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:24:
[...]

Cool zeg, zoveel inzicht. Welk type shelly gebruik je hiervoor?
Dat is in HA standaard, ongeacht welke kWh meter je gebruikt.

Ik gebruik hier bijvoorbeeld goedkope €10 tasmota wifi plugs icm Shelly PM Mini Gen3 welke helaas niet in Sigen kunnen, maar wel goedkoper zijn. Zelfde resultaat.

Ook al zou ik alles moeten vervangen, ik ook die dure nieuwe Shelleys zou kopen om ze ook in Sigen te kunnen doen. Helaas was de investering al gedaan voordat ik een Sigen had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2t40TUtLEnLCdM51I6FL0E2Fd8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7778eZlVECAFfhasejhMdOa9.png?f=fotoalbum_large

• Babro
DennisGi schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:26:
@Babro,
Welke meter(s) worden ondersteund? één/drie fasig?
Waar kan ik ergens documentatie vinden?
Kan ik dit als eindgebruiker instellen of heb ik een installateur login nodig?
Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMvddIAmvWYwBmG7vseWRT2xZrY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v2Z15G2LyYYDXgV0ypzbQ0tk.png?f=fotoalbum_large

Gewoon gebruikersaccount.
Tweede tabblad: apparaat

En dan scène toevoegen, daar zie je welke apparaten ondersteund worden. Ik ben van van Shelly’s . Helaas worden de oude niet herkend.
Succes

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-01 15:43
Ik heb een heel aantal bladzijden van dit topic door zitten nemen, maar verdwaal in de informatie.

Ik kom er niet goed uit, hoe aantrekkelijk een batterij nu daadwerkelijk is.

Ik produceer in de zomer 70 kwh op een dagverbruik van 10 kwh

In de winter zijn deze getallen 10 kwh en 30 kwh.

Ik zat aan sigenstor 9kwh te denken. Is dat logisch?

En wat zijn nu ongv terugverdientijd waar je aan moet denken?

Als ik vragen stel die elders zeer duidelijk zijn omschreven, dan is het ook prima om me daarheen te verwijzen

• Bschnitz
ruderodeo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:13:
Ik heb een heel aantal bladzijden van dit topic door zitten nemen, maar verdwaal in de informatie.

Ik kom er niet goed uit, hoe aantrekkelijk een batterij nu daadwerkelijk is.

Ik produceer in de zomer 70 kwh op een dagverbruik van 10 kwh

In de winter zijn deze getallen 10 kwh en 30 kwh.

Ik zat aan sigenstor 9kwh te denken. Is dat logisch?

En wat zijn nu ongv terugverdientijd waar je aan moet denken?

Als ik vragen stel die elders zeer duidelijk zijn omschreven, dan is het ook prima om me daarheen te verwijzen
Lijkt erg op mijn cijfers. Dus ik kan je alleen mijn verhaal geven, lijkt me leuk als andere dat ook doen.

Met 9kWh opslag ga je het niet halen. Denk eerder aan 3x9kWh met een 10-15kW inverter.

Terugverdientijd is zeer afhankelijk van jou situatie en de toekomst na 2027, dus beloven kunnen we je niets.

Maar uitgangspunt van wat ik bespaar is dat tussen de 7-10 jaar. Zou ook 5 kunnen worden als de markt onstabiel gaat worden.

Eigenlijk des te slechter de markt is, des te sneller verdien je de batterij terug. Je koopt dus eigenlijk een soort van verzekering voor goedkoper stroom voor jezelf voor ongeveer 15 tot max 20 jaar.

De andere kant van de verzekering is dat jou eigen stroom altijd nog iets waard is als je hem gaat verkopen.

Dus een deel is besparen en het andere deel zijn verdiensten.

Mijn behaald resultaat hieronder:
20c inkoop en 30c verkoop gemiddeld over 1 jaar tot nu toe en dat is veel beter dan ik vast zou kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKTKf4seoub0rgjW1xzktrniNVE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AM1THNwoWp09vfjo7LzJDwEm.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 29 ... 44 Laatste