Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 55 Laatste
Acties:

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:51
@Floris112

Google eens de prijzen van die Sigen apparatuur en zonnepanelen. Ik kom nooit op 16K met maar 1 BAT, zelfs met DC lader.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04 20:43
Voor een prijsindicatie van enkel de apparatuur zou je kunnen kijken op https://www.solar-bouwmar...ijen/sigenergy/sigenstor/. Die hebben de meeste onderdelen apart op hun website staan met volgens mij marktconforme prijzen.

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-04 12:57
@Floris112
Besteed je alles uit of ga je zelf ook aan de slag. Als je dat laatste doet kun je behoorlijk wat besparen door materiaal zelf ‘los’ te bestellen.
Groet

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 14:13
Dank allemaal voor de snelle reacties! @Bschnitz, @SpaceDok, @Fchart, Zelf installeren is voor mij geen optie. Daar niet de tijd, kennis en kunde voor. Ik had dat iets duidelijker in mijn bericht kunnen aangeven. Ik heb de individuele onderdeelprijzen opgezocht en kwam op het volgende uit, waarbij ik dus voor 9k aan onderdelen kan vinden, en uiteindelijk zo'n 6,5k dus overige kosten zou moeten zijn van installatie en materiaal.
Component#Prijs exl btw.
www.solar-bouwmarkt.nl/Sigenergy 3-Fase omvormer 12kW voor de SigenStor1€ 2.709,00
www.solar-bouwmarkt.nl/Sigenergy 10.0 SigenStor Batterij Module1€ 2.959,00
www.ati-solar.nlSigenergy Sigen EV DC Charging Module 12 kW 10m Cable CCS21€ 1.751,98
www.stralendgroen.nlAiko Solar Neostar ABC glas-glas 460wp25€ 1.600,00
Totaal componenten€ 9.019,98
Installatie en materiaal €    6.391,19
Totaal ex.btw €  15.411,17
De analyse van Gemini:
De marge van € 6.400 voor "installatie en materiaal" klinkt fors als je het vergelijkt met kale internetprijzen, maar in de realiteit is dit een heel normaal (zelfs scherp) bedrag.

Uit mijn nacalculatie blijkt dat de installateur slechts zo'n 8-10% netto winstmarge maakt op deze klus. De "onzichtbare kosten" zijn namelijk veel hoger dan je op het eerste gezicht denkt.
Waar gaat die € 6.400 heen? (Breakdown)
Hier is de werkelijke verdeling van de kostenpost "Installatie & Materiaal":
KostenpostBedrag (geschat)Toelichting
1. Montagemateriaal Dak€ 1.250Onderconstructie (rails, haken, klemmen) voor 25 panelen is duur. Reken op € 50 per paneel.
2. Elektra Materiaal€ 750Dikke YMVK-kabels (3-fase), DC-kabels, connectoren, werkschakelaars, nieuwe automaten in meterkast, buizen, gootwerk.
3. Veiligheid & Materieel€ 500Steigerhuur, valbeveiliging (verplicht!), pannenlift. Voor 25 panelen is dit serieus materieel.
4. Arbeid (Manuren)€ 2.850Dit is geen klusje van een middag.
- Team: 2 dakmonteurs + 1 elektricien.
- Duur: 1,5 tot 2 dagen.
- Totaal: ~40 manuren à € 65-70/uur.
5. Garantie & Risico€ 500Reservering voor als er over 2 jaar iets stuk gaat (servicebezoek kost hen geld).
6. Bedrijfskosten (Overhead)€ 500Werkvoorbereiding, schouw, administratie, busje, brandstof.
TOTAAL KOSTEN€ 6.350Dit zijn de kosten die de installateur zelf maakt.
Conclusie: Is het te duur?
Nee.
  • De "winst" voor de installateur op dit onderdeel is vrijwel nul (break-even). Ze verdienen hun geld waarschijnlijk op de inkoopkorting van de hardware (die ze goedkoper inkopen dan jij op internet ziet).
  • Risico van "zelf doen": Als je de hardware zelf koopt voor € 9.000, moet je zelf het dak op, zelf de meterkast ombouwen (levensgevaarlijk zonder certificering) en heb je bij storing geen enkel aanspreekpunt.
Oordeel: Een opslag van € 6.400 voor installatie, materiaal, garantie en risico bij een complex systeem van 25 panelen + thuisbatterij + autolader is marktconform en eerlijk. Het is zeker geen "rip-off".
Antwoorden op de vragen:
kliffen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 06:47:
@Floris112
Op welke dagen en welke tijdstippen ga je de auto laden?
Ik ga zelf uit van gemiddeld 1 tot 2 van de 5 werkdagen thuis, en 90% van de tijd in het weekend thuis.
Ronald schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:16:
@Floris112 Heb je in beeld hoe ineffectief een noord gericht PV systeem is zonder salderen?

Heb je een simulatie wat de effectieve netafname wordt met en zonder de PV?
Ja. Ik heb met OpenSolar de installatie ingetekend en de verwachtte opbrengst (6652 kwh/jaar) in kaart gebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj1Qk2GWXs5jZfYlkMWlZTnL_N0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4dLL5AqElywRhVZN2KrXZ6p.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTsV5SUZ5uul1r89lYSLSeZujLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lv6ZGwRQjhr2Z2GkTVeLpYfP.png?f=fotoalbum_large

Analyse van Gemini op de offerte in relatie tot mijn ingeschatte energiebehoefte en opbrengst van de PV-installatie:
De offerte van de installateur is technisch zeer geavanceerd en financieel scherp, vooral gezien de aanstaande wijzigingen in de energiemarkt (einde saldering 2027). De keuze voor het Sigenergy-platform is strategisch sterk voor uw situatie met een EV, warmtepomp en dynamische tarieven.

Hieronder vindt u de gedetailleerde beoordeling.
1. Beoordeling van de Offerte
De totaalprijs van €16.472,50 (incl. relevante btw) is zeer competitief voor de geboden kwaliteit en complexiteit.
  • Zonnepanelen (€0,83/Wp geinstalleerd): Voor 25 AIKO panelen (topsegment, glas-glas, schaduw-tolerant) is dit een erg lage prijs. Gangbaar is €1,00 - €1,20/Wp.
  • Batterij (€353/kWh): Met ~€3.180 voor 9 kWh zit u ver onder de marktprijs (vaak €600-800/kWh). Dit maakt de batterij nu al rendabel, iets wat bij duurdere systemen vaak niet zo is.
  • Systeemkeuze: Sigenergy is een "5-in-1" systeem. Het grote voordeel is dat de batterij, omvormer en EV-lader direct op DC-niveau gekoppeld zijn. Dit scheelt omvormingsverliezen (van DC naar AC en weer naar DC) die u bij een losse Zappi lader wel zou hebben.
2. Terugverdientijd & Financieel Perspectief
Vanaf 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling volledig. Vanaf dat moment krijgt u voor teruggeleverde stroom slechts een kale vergoeding (bij dynamisch: de uurprijs, vaak laag of negatief in de middag), terwijl u voor afname de volle prijs inclusief belasting betaalt.

Uw situatie (Noord-dak + Hoog verbruik + Dynamisch) maakt de batterij essentieel.

Schatting Terugverdientijd (Scenario 2027+):
Het Noord-dak spreidt de opwekking iets beter over de dag dan een Zuid-dak, maar de bulk blijft overdag vallen wanneer u vaak werkt.
  • Besparing Direct Verbruik: Van de 6652 kWh dekt u direct ~30% (weekend/thuiswerkdagen/warmtepomp).
  • Besparing Batterij & Slim Laden: De batterij (9kWh) en slimme sturing verhogen uw eigen consumptie naar schatting 60-70%. U slaat goedkope middagstroom op voor de avondpiek.
  • Handelskansen: Met Weheat Intelligence en Sigenergy AI kunt u in de winter goedkoop laden (bijv. 's nachts €0,20) en dure uren vermijden (€0,40).
InvesteringBedrag (geschat)Jaarlijkse besparing (2027+)Terugverdientijd
Zonnepanelen (11.5 kWp)€ 9.611€ 1.400 (mix eigen gebruik/teruglevering)~6,8 jaar
Batterij (9 kWh)€ 3.180 (ex btw)€ 450 - € 600 (arbitrage + eigen verbruik)~6,0 jaar
Meerprijs DC Lader€ 900 (t.o.v. AC)€ 150 (efficiëntie + goedkoper laden)~6 jaar
Totaal Systeem€ 14.500*~€ 2.000 - € 2.150~6 - 7 jaar
*Totaalprijs na aftrek mogelijke BTW teruggave batterij en uitgaande van DC lader meerprijs.
3. Advies: Batterijmodule (9 kWh)
Conclusie: Aanschaffen.
Financieel is dit absoluut te verantwoorden door de extreem lage aanschafprijs in deze offerte. Zonder saldering (2027) wordt de batterij uw "buffer" om de zonnestroom van uw kantoordagen te bewaren voor de avond.
  • Capaciteit: 9 kWh is passend bij uw nachtverbruik (warmtepomp + huishouden).
  • Vermogen: De 4,6 kW laad/ontlaad-limiet van de batterijmodule is voor huisgebruik prima. Voor de auto maakt dit niet uit, omdat de DC-lader direct stroom van de zonnepanelen (tot 12kW) én de batterij kan pakken.
4. Advies: 12kW DC Lader vs. Zappi (AC)
Conclusie: Ga voor de 12kW DC lader.
De meerprijs ten opzichte van een Zappi (ca. €800-€900 verschil) is het waard om twee redenen:
  1. De Ioniq 2020 Snelheidswinst:
    Uw huidige Ioniq Electric (2020) laadt op een normale thuispaal (AC) traag. Hij heeft waarschijnlijk een 1-fase lader (max 32A/7,2kW), maar uw huisaansluiting is waarschijnlijk 3x25A. Hierdoor laadt u thuis met maximaal 3,7 kW (1 fase x 16A).
    De Sigenergy DC-lader omzeilt de lader in de auto. Hij pakt 3-fasen uit uw net (of zon) en duwt dit direct als DC de accu in. Hierdoor kunt u uw Ioniq thuis met 11-12 kW laden (3x sneller). Dit is een enorm comfortvoordeel.
  2. V2X / V2H Toekomst (Kia EV6):
    De offerte vermeldt expliciet "V2X-ready". De Kia EV6 ondersteunt V2L (stekker uit auto) standaard, maar voor V2H (huis voeden) is een bidirectionele DC-lader nodig (zoals deze). Hiermee maakt u in de toekomst de 77kWh accu van de Kia onderdeel van uw huisbatterij. Dit bespaart potentieel honderden euro's per jaar extra door grootschalige energiehandel (laden bij negatieve prijzen, huis voeden bij hoge prijzen).
Samenvattend
De offerte is zeer solide. De combinatie van AIKO panelen en het Sigenergy systeem is klaar voor de markt van na 2027. Ik adviseer de DC-lader en Batterij beide mee te nemen; de batterij vanwege de lage prijs en het wegvallen van salderen, de DC-lader voor het directe laadcomfort van uw Ioniq en de toekomstbestendigheid van uw huis.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:50
Floris112 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:23:

Ja. Ik heb met OpenSolar de installatie ingetekend en de verwachtte opbrengst (6652 kwh/jaar) in kaart gebracht.
Ik ken de tool niet (verrassend voor mij 8)7) ... maar In het screenshot mis ik de belangrijke details.

De jaaropbrengst is niet zozeer het issue... de spullen zijn an sich goedkoop genoeg om er gewoon veel van te leggen...

Het gaat om de dagopbrengsten door het jaar heen. De batterij kom je de nacht mee door, maar met een warmtepomp er bij ook echt niet meer dan dat.

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Van 22 oktober tot 22 december tot 22 februari heb je maximaal 5 - 2 - 5 kWh per dag... maximaal.
En dat is ook het deel van het jaar dat die warmtepomp je verbruik omhoog stuwt.

Op 22 juni zou je 65kWh kunnen zien, en laten we eerlijk zijn... als je dat dagelijks in je auto moet proppen dan heb ik een ander advies wat in mijn hoofd op komt :D

Bij mij dus de vraag of je niet beter puur voor een goedkoop inkopend accu systeem gaat gecombineerd met slim laden van je auto.... Ik vraag me af of je de investering in PV ooit terug gaat zien. Daarom zal je een complete simulatie moeten maken... met verbruiksprofiel en alles.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 01-02-2026 13:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:26
@Floris112 Als je een Noord dak heb, dan heb je toch ook een Zuid dak? Of heb ik iets gemist?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
Ronald schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Ik ken de tool niet (verrassend voor mij 8)7) ... maar In het screenshot mis ik de belangrijke details.

De jaaropbrengst is niet zozeer het issue... de spullen zijn an sich goedkoop genoeg om er gewoon veel van te leggen...

Het gaat om de dagopbrengsten door het jaar heen. De batterij kom je de nacht mee door, maar met een warmtepomp er bij ook echt niet meer dan dat.

Van 22 oktober tot 22 december tot 22 februari heb je maximaal 5 - 2 - 5 kWh per dag... maximaal.
En dat is ook het deel van het jaar dat die warmtepomp je verbruik omhoog stuwt.

Op 22 juni zou je 65kWh kunnen zien, en laten we eerlijk zijn... als je dat dagelijks in je auto moet proppen dan heb ik een ander advies wat in mijn hoofd op komt :D

Bij mij dus de vraag of je niet beter puur voor een goedkoop inkopend accu systeem gaat gecombineerd met slim laden van je auto.... Ik vraag me af of je de investering in PV ooit terug gaat zien. Daarom zal je een complete simulatie moeten maken... met verbruiksprofiel en alles.
Met maar 1 BAT totaal zinloos helaas.

15-25kWh is de minimaal behoefte voor een all elektrische huis met wat mensen erin en als je er daadwerkelijk leeft.

In de winter zit je tussen 25-45kWh per dag ivm warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbFUE3_DW0JYt1fMnRtcp83C8Ss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nLX9mG0GuhGeXmnurE2qgdBn.png?f=fotoalbum_large

Je wilt 8 uur kunnen bufferen of 8 uur aan stroom verkopen.

Hij heeft dus minimaal 2 BAT 10 nodig, liefst 3.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Floris112
[...]

Ik ken de tool niet (verrassend voor mij 8)7 ) ... maar In het screenshot mis ik de belangrijke details.

Tja, mijn dak precies op het zuiden zou ik wel willen. Helaas kan ik er weinig aan doen dat ie volledig op het noorden ligt. Ik heb ook totaal niet de illusie dat ik de hele installatie kan (en moet) terugverdienen binnen 3 jaar. Het zal hier eerder richting de 10 jaar zijn. Maar alsnog verdien ik het dus terug, doordat de PV installatie tussen de 9k en 10k kost voor 11kwp waarvan ik er 6500kwh uit kan halen. En zoals ook al uit de analyse uit mijn vorige bericht bleek, zou het financieel haalbaar moeten zijn. Maar ik heb naar aanleiding van jouw opmerking nog even specifiek jouw vraag erin meegenomen:
Prompt:
met deze informatie, is het dan wel financieel te verantwoorden dat ik de zonnepanelen op het dak leg? Of kan ik beter gewoon alleen stroom inkopen op de juiste moment voor duurdere momenten wanneer ik ga gebruiken?

Antwoord:
Ja, het is financieel nog steeds te verantwoorden.

Het lijkt misschien tegenstrijdig: "Waarom investeren in panelen die in de winter niets doen en in de zomer overschot creëren, als ik stroom ook goedkoop kan kopen?"

Het antwoord zit in één cruciale factor: Belasting.

Hier is de financiële logica waarom u de panelen tóch op het dak moet leggen, zelfs op het noorden.
1. De "Belasting-Vloer"
Zelfs als de stroomprijs op de beurs €0,00 is (of zelfs negatief), is stroom uit het net nooit gratis. U betaalt namelijk altijd energiebelasting.
  • Energiebelasting 2026: Verwachting is ca. €0,11 per kWh (incl. btw).
  • Dit is uw "bodemprijs". Goedkoper dan €0,11/kWh kunt u stroom nooit inkopen, hoe slim u ook handelt.
2. De Kosten van Uw Eigen Stroom (LCOE)
Laten we kijken wat uw zonnestroom kost.
  • Investering Panelen: De meerprijs van de panelen + montage (los van de batterij/omvormer die u toch al zou nemen) schat ik op ca. €7.500.
  • Totale Productie (25 jaar): 25 jaar x 6.325 kWh (conservatief) = ~158.000 kWh.
  • Kostprijs per kWh: €7.500 / 158.000 = €0,047 per kWh.
3. De Vergelijking
  • Optie A (Kopen van het net): Minimaal €0,11 (alleen belasting) tot €0,30+ (piekuren).
  • Optie B (Zelf maken): Vast €0,05 voor de komende 25 jaar.
Conclusie: Elke kilowattuur die u zelf opwekt en direct in uw auto, warmtepomp (koeling) of batterij stopt, is winst. Uw eigen stroom is meer dan de helft goedkoper dan de allergoedkoopste stroom uit het net.
Waarom de Batterij + EV cruciaal zijn
Omdat u op het noorden ligt, moet u "dumpen" op het net voorkomen. Stroom terugleveren levert na 2027 waarschijnlijk nog maar 3 à 4 cent op (minder dan uw kostprijs van 5 cent).
  • Uw strategie is: Niet verkopen, maar zelf houden.
  • Met de batterij en de 12kW DC-lader zorgt u dat u bijna al die goedkope stroom van 5 cent zelf houdt. Daarmee vermijdt u de aankoop van dure belaste stroom.
Samenvattend Advies:
Leg de panelen neer. De investering is laag genoeg (€0,83/Wp) dat uw kostprijs per kWh (5 cent) ver onder de belastingvloer (11 cent) duikt. Zonder panelen bent u volledig overgeleverd aan de belastingtarieven, met panelen ontwijkt u die voor ca. 60-70% van uw verbruik.
[...]

[...]
Dan zou ik met mijn Ioniq elke dag 500 km moeten rijden :*) .

[ Voor 23% gewijzigd door Floris112 op 01-02-2026 15:00 ]

• Floris112
timpel_800 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:36:
@Floris112 Als je een Noord dak heb, dan heb je toch ook een Zuid dak? Of heb ik iets gemist?
Nee, mijn dak gaat maar één kant op. De buren aan linker of rechterkant van mij zouden dus 25 panelen lekker op het zuiden kunnen leggen. (edit: en die dat dus niet eens doen 8)7 , terwijl die bijna 11.000kwh/jaar zouden kunnen opwekken)

Potentieel bij de buren met dak op zuid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvG8vLKfjefOO4ROePZyyGkSy8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XfQ1EKuSkrOLztNqyzuy9ea2.png?f=fotoalbum_large
Bschnitz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Met maar 1 BAT totaal zinloos helaas.

15-25kWh is de minimaal behoefte voor een all elektrische huis met wat mensen erin en als je er daadwerkelijk leeft.

In de winter zit je tussen 25-45kWh per dag ivm warmtepomp.

[Afbeelding]

Je wilt 8 uur kunnen bufferen of 8 uur aan stroom verkopen.

Hij heeft dus minimaal 2 BAT 10 nodig, liefst 3.
Het idee is dat ik een combinatie van de Weheat WP met Weheat Intelligence de BG en 1e verd. vloer, en het SWW-vat, als thermische batterij kan gebruiken. En dat de WP dus op de 'goedkope' uren in de winter kan bufferen zodat op de dure avonduren hij uit kan staan. Verbruik dat totaal niet te sturen valt, zoals koken, of de Quooker, of andere activiteiten in de avond, die zouden met de BAT10 moeten kunnen worden opgevangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Floris112 op 01-02-2026 15:08 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Let er op dat 2 AI systemen elkaar gaan tegenwerken.

Voor die prijs had ik 3x BAT10, de zonnepanelen hadden we al.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:50
@Floris112 ga je nu echt AI vertrouwen op een investering van 5 cijfers?

Er staan zoals gebruikelijk de meest simpele fouten in… als stroom voor -10 op de Epex staat, dan ga je maar 2 ct netto betalen bij een Epex volgend contract.

En dat zijn precies de momenten dat jouw panelen hun piekvermogen leveren en ga je ze dus uit zetten, nadat de auto lang en breed vol is.

Effectief kom je dus niet aan de 6500kWh.

Gebruik daadwerkelijke opbrengst simulatie software, geen domme napraters op nvidia chips.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:43
@Floris112
Met jouw gebruik zou ik 2 batterijen meer doen. Tijdens het evdc laden met surplus pv is het wel lekker om de batterij te laten meehelpen, want minder dan 3kW laden is niet erg efficient. Je laadt dan tot 12 uur de batterij en daarna de auto 2 a 3 uur en daarna de batterij weer.
Maar…. Ik vermoed met je dak op het noorden dat je beter/goedkoper deze aanschaf niet doet. De helft van je gebruik is voor de auto en zo te horen kun je dat allemaal op goedkope uren doen. Gewoon een simpele AC lader is daarvoor prima in combinatie met dynamisch tarief.
De 2e verbruiker is je warmtepomp en die draait vooral in de winter. De afgelopen maanden lieten zien dat je daar geen dure batterij voor nodig hebt om kosten te besparen. De besparing zou minimaal zijn.
Alleen als je meer elektrisch zou gaan doen, waarbij je je huisaansluiting zou moeten verzwaren is deze aankoop rendabel denk ik om de kosten van die zwaardere aansluiting uit te kunnen sparen.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• timpel_800
Over de afgelopen periode gesproken hier mijn overzicht van januari. Wat mij betreft inderdaad een maand met weinig handel.

Hoewel qua teruglevering 0,4ct meer dan in december (34ct versus 30ct in dec)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c68AUdTstzJKz-76zvq_1GhKzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvkDkoQBhRwxUWT8mN2iOhWj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 01-02-2026 18:53 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:49:
Over de afgelopen periode gesproken hier mijn overzicht van januari. Wat mij betreft inderdaad een maand met weinig handel.

Hoewel qua teruglevering 0,4ct meer dan in december (34ct versus 30ct in dec)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJmztMUM6rYzNVqFxTk4OUOuITc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jSvnLsdYpnpRyOeZwEekztDf.png?f=fotoalbum_large

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:42

DM_

@Floris112

Dag Floris, ben zelf ook bezig met een vergelijkbare aanvraag. Maar krijg de indruk dat de offerte meer is gebaseerd op jaarverbruik dan seizoen/dag verbruik.

Bij ons:

Verbruik:
- EV 4250kWh p/j (weekend laden op zon)
- geen WP, verwacht totaal jaarverbruik 7000kWh.

Installatie:
- 14x PV (zuid en west) opbrengst 5700kWh
- sigen evac
- 10kw omvormer
- 18kWh bat
- gateway

Hiervoor zijn de kosten €3-3,5k voor arbeid irt de solarbouwmarkt prijzen.

Wat betreft TVT; laadpaal en PV lukt in 6j prive obv dynamisch contract excl. accu. Maar dat is dan met investering voor maar 14 panelen. (Wellicht dat kostenverhouding voor jouw gunstiger is ivm 1 dakvlak + bitumen.)

TVT Accu + gateway niet in de buurt prive. Omdat ik de accu+gateway zakelijk kan doen, incl. facturing naar derden, kom ik op 8-9j, dus min of meer kosten dekkend, en zie ik het meer als verzekering door de backup functie.

Voor de WP heb je waarschijnlijk ook gelezen op de diverse accu threads dat PV weinig opbrengt en dynamisch relatief vlak is in de koude maanden waardoor de accu ook weinig doet.

Wellicht dat in 2028 de verschillen door een capaciteitstarief wat lucht biedt, maar dat kan je nu niet weten en meenemen in je TVT.

Dus de AI tvt verhalen lijkt me onzin mbt de accu. De grootste opbrengst is tijdens de zonnige maanden wat vooral je auto in gaat ( en het goedkoopste stroom met dynamisch). Maar je grootste verbruik is tijdens de winter en dan i.c.m. omzetverliezen levert de accu een minimale besparing op, als dat lukt. En dan vanaf 2027 wordt waarschijnlijk het verschil met dynamisch + EB moeizaam i.r.t. handelen.

Lijkt een relatief grote investering voor beperkt voordelen. Bij ons is de combinatie back-up + inductie koken de grootste reden om niet een 10kWh PIB te nemen. Maar de luxe/comfort van 1 systeem voor alles met back-up maakt de extra investering wel de moeite waard in ons geval.

Nog een detailvraag, als je circa €10k investeert voor accu en PV, waarom maar €600,- btw korting?

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTnCcxfXhv-UrRG7g-abXIXrU3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wpcq4jrmEURj870Xeqi48Kbu.png?f=fotoalbum_large

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• Floris112
@iedereen: dank voor alle kritische beschouwingen!
Natuurlijk gaan er momenten zijn dat de energieprijs negatief is, maar daar staat tegenover dat de panelen ook iets opleveren op de extreem dure momenten. Uiteraard is maar een klein beetje opbrengst, maar alle beetjes helpen. Verder ben ik ook van plan juist die negatieve prijzen te gebruiken om dan de warmtepomp aan te zetten om de vloer actief te gaan koelen in de zomer. Ik heb namelijk geen AC-units. Uitzetten van de PV installatie is in die stuaties dus niet nodig.

Prima dat ik niet aan de 6500kwh per jaar kom. Ik kan er toch niks aan veranderen. Proberen zo slim mogelijk om te gaan met de feiten wel. De kWp van je installatie bepalen op je jaargebruik is een goede strategie in tijden van salderen. Ik probeer te beredeneren vanuit 'hoe kan ik zoveel mogelijk zelf opwekken', en dat het financiële plaatje nog wel klopt op een termijn van 10 tot 15 jaar. En zeker als ik een groot deel van de investering kan doen moet de Duurzamheidslening tegen 1,7% rente, kost het me uiteindelijk niks.

Mijn doel is om zoveel mogelijk op het dak te leggen zodat ik zo min mogelijk uit het net hoef te halen, zolang ik er maar gedurende de levensduur van de installatie maar niet op hoef toe te leggen. 10 panelen extra op het dak gaan qua kosten het verschil niet maken als ze sowieso al de steiger hebben opgebouwd om de 15 andere panelen er neer te leggen.
daemonix schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:15:
Let er op dat 2 AI systemen elkaar gaan tegenwerken.

Voor die prijs had ik 3x BAT10, de zonnepanelen hadden we al.
Ja het is inderdaad wel belangrijk om de Weheat en Sigen niet allebei achter het stuur gaan zitten. Voor zover ik het kan vinden moet dit allemaal in te stellen zijn.
kliffen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:20:
@Floris112
Met jouw gebruik zou ik 2 batterijen meer doen. Tijdens het evdc laden met surplus pv is het wel lekker om de batterij te laten meehelpen, want minder dan 3kW laden is niet erg efficient. Je laadt dan tot 12 uur de batterij en daarna de auto 2 a 3 uur en daarna de batterij weer.
Maar…. Ik vermoed met je dak op het noorden dat je beter/goedkoper deze aanschaf niet doet. De helft van je gebruik is voor de auto en zo te horen kun je dat allemaal op goedkope uren doen. Gewoon een simpele AC lader is daarvoor prima in combinatie met dynamisch tarief.
De 2e verbruiker is je warmtepomp en die draait vooral in de winter. De afgelopen maanden lieten zien dat je daar geen dure batterij voor nodig hebt om kosten te besparen. De besparing zou minimaal zijn.
Alleen als je meer elektrisch zou gaan doen, waarbij je je huisaansluiting zou moeten verzwaren is deze aankoop rendabel denk ik om de kosten van die zwaardere aansluiting uit te kunnen sparen.
De EVDC 12kw lader is vooral prettig omdat ik nu slechts met 1-fase AC kan laden met mijn Ioniq. Verder voordeel is natuurlijk ook dat als ik ergens in de komende jaren overstap naar een andere auto (EV6 bijv.) ik gelijk bidirectioneel kan laden. Dan heb ik ook gelijk niet meer per se extra BAT10 modules nodig. Tot die tijd kan ik in ieder geval de duurdere uurtjes overbruggen voor het verbruik dat niet te sturen is.
DM_ schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:06:
@Floris112

Dag Floris, ben zelf ook bezig met een vergelijkbare aanvraag. Maar krijg de indruk dat de offerte meer is gebaseerd op jaarverbruik dan seizoen/dag verbruik.

Bij ons:

Verbruik:
- EV 4250kWh p/j (weekend laden op zon)
- geen WP, verwacht totaal jaarverbruik 7000kWh.

Installatie:
- 14x PV (zuid en west) opbrengst 5700kWh
- sigen evac
- 10kw omvormer
- 18kWh bat
- gateway

Hiervoor zijn de kosten €3-3,5k voor arbeid irt de solarbouwmarkt prijzen.

Wat betreft TVT; laadpaal en PV lukt in 6j prive obv dynamisch contract excl. accu. Maar dat is dan met investering voor maar 14 panelen. (Wellicht dat kostenverhouding voor jouw gunstiger is ivm 1 dakvlak + bitumen.)

TVT Accu + gateway niet in de buurt prive. Omdat ik de accu+gateway zakelijk kan doen, incl. facturing naar derden, kom ik op 8-9j, dus min of meer kosten dekkend, en zie ik het meer als verzekering door de backup functie.

Voor de WP heb je waarschijnlijk ook gelezen op de diverse accu threads dat PV weinig opbrengt en dynamisch relatief vlak is in de koude maanden waardoor de accu ook weinig doet.

Wellicht dat in 2028 de verschillen door een capaciteitstarief wat lucht biedt, maar dat kan je nu niet weten en meenemen in je TVT.

Dus de AI tvt verhalen lijkt me onzin mbt de accu. De grootste opbrengst is tijdens de zonnige maanden wat vooral je auto in gaat ( en het goedkoopste stroom met dynamisch). Maar je grootste verbruik is tijdens de winter en dan i.c.m. omzetverliezen levert de accu een minimale besparing op, als dat lukt. En dan vanaf 2027 wordt waarschijnlijk het verschil met dynamisch + EB moeizaam i.r.t. handelen.

Lijkt een relatief grote investering voor beperkt voordelen. Bij ons is de combinatie back-up + inductie koken de grootste reden om niet een 10kWh PIB te nemen. Maar de luxe/comfort van 1 systeem voor alles met back-up maakt de extra investering wel de moeite waard in ons geval.

Nog een detailvraag, als je circa €10k investeert voor accu en PV, waarom maar €600,- btw korting?
Je stelt dat mijn lijstje meer gebaseerd is jaarverbruik dan seizoens, wat bedoel je daar mee? Ik heb namelijk het aantal panelen van 24/25 stuks gekozen omdat dat het maximale is dat op het dak past. Dan ben ik daar gelijk klaar mee. Met de aanname dat ik er wel voor kan kiezen om slechts 15 stuks te plaatsen, maar dat die laatste 10 er gelijk bij plaatsen niet zoveel duurder is. Ze hebben immers de steiger al opgebouwd en zijn al op het dak.

Mijn terugverdientijd zal inderdaad niet denderend zijn. Dat is de pech van een dak op het noorden. Voor zover ik kan inschatten zou een terugverdientijd van 8 tot 12 jaar haalbaar moeten zijn. En dat vindt ik ook niet erg. Alles wat je daarna nog als opbrengst hebt is pure winst.

Verder speelt ook mee dat het allemaal mooi speelgoed is. En zo lang ik het financieel kan verantwoorden vindt ik het het waard.

De prijzen van PV zijn al ex.btw. Btw van de batterij is wel vermeld omdat die wel zelf moet worden teruggevraagd.

@iedereen:
Ik heb nu veel feedback gekregen over de zin en onzin van het uberhaupt installeren van dit systeem, maar mijn vraag was eigenlijk vooral of de offerte goed/goedkoop/duur is. Zouden jullie daar nog input op kunnen leveren?

De totaalprijs voor deze componenten inclusief installatie enz. is € 15.411. In het overzicht hieronder mijn inschatting hoe die prijs tot stand komt. Is dat redelijk? Of is dit te duur voor wat ik ervoor krijg? Thanks!
Component#Prijs exl btw.
www.solar-bouwmarkt.nl/Sigenergy 3-Fase omvormer 12kW voor de SigenStor1€ 2.709,00
www.solar-bouwmarkt.nl/Sigenergy 10.0 SigenStor Batterij Module1€ 2.959,00
www.ati-solar.nlSigenergy Sigen EV DC Charging Module 12 kW 10m Cable CCS21€ 1.751,98
www.stralendgroen.nlAiko Solar Neostar ABC glas-glas 460wp25€ 1.600,00
Totaal componenten€ 9.019,98
Installatie en materiaal €    6.391,19
Totaal ex.btw €  15.411,17

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Floris112 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:23:
Ik heb de individuele onderdeelprijzen opgezocht en kwam op het volgende uit, waarbij ik dus voor 9k aan onderdelen kan vinden, en uiteindelijk zo'n 6,5k dus overige kosten zou moeten zijn van installatie en materiaal.
Die AI prijsbeoordeling zou ik niet op af gaan en vergeleken met de installatie die bij mij enkele weken geleden is geplaatst relatief prijzig. Ik heb een paar weken geleden in een keer het volgende laten doen: Sigen 17kw/36kWh, gateway, 11kW EVAC, 20 panelen (~9kWp) en 3 elektragroepen ter voorbereiding voor WP&Airco.

De componentenprijs is bij mij lager, maar de arbeidskosten schelen echt een stuk. Bij mij zijn 2 man 2 volle dagen bezig geweest.

• Floris112
Bedankt!

Mag ik vragen wat je hebt moeten betalen voor dat project, en wat zou jouw inschatting zijn van wat redelijk is voor de set die ik op het oog heb?

• Bschnitz
@Floris112

Ik heb anderhalf jaar terug, toen het nog duurder was iets van 13K inc betaald.

Voor 12EC 3xBAT 8 en GAT inc installatie.

Met zonnepanelen en een DC lader kom ik bij jou niet hoger dan 17K inc de btw, like max. Zou tegenwoordig 16K moeten zijn.

Jij komt hier naar ons voor advies maar je post qua uitleg AI onzin, als ervaringsdeskundigen kunnen we je niet meer vertellen dan dat.

Je moet natuurlijk zelf weten wie je moet geloven.

In de startpost staan ook leveranciers die wij vertrouwen. Wellicht handig om daar een offerte op te vragen.

• JPS
  • Niet online

JPS

Floris112 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:43:
Bedankt!

Mag ik vragen wat je hebt moeten betalen voor dat project, en wat zou jouw inschatting zijn van wat redelijk is voor de set die ik op het oog heb?
Zie je PM. Ik heb het ook niet aangelegd om direct terug te verdienen. Ook het hele dak volgegooid met panelen omdat het kan. Lees: de meerkosten om gelijk het achterdak op het Noordwesten mee te nemen vielen door de lage paneelprijs wel mee, en dan heb ik er ook in voor-naseizoen nog goed profijt van. In de zomer dan maar overschot en/of de airco lekker koud zetten.

• Floris112
Bschnitz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:53:
@Floris112

Ik heb anderhalf jaar terug, toen het nog duurder was iets van 13K inc betaald.

Voor 12EC 3xBAT 8 en GAT inc installatie.

Met zonnepanelen en een DC lader kom ik bij jou niet hoger dan 17K inc de btw, like max. Zou tegenwoordig 16K moeten zijn.

Jij komt hier naar ons voor advies maar je post qua uitleg AI onzin, als ervaringsdeskundigen kunnen we je niet meer vertellen dan dat.

Je moet natuurlijk zelf weten wie je moet geloven.

In de startpost staan ook leveranciers die wij vertrouwen. Wellicht handig om daar een offerte op te vragen.
P.S. Dat ik AI gebruik om mijn gedachten te structureren en sommetjes te checken klopt, maar ik post het hier juist om de scheiding aan te geven tussen hetgeen ik zelf beredeneerd heb. De AI output post ik voornamelijk om extra context mee te geven. Maar zoals je zegt kom ik naar jullie toe voor jullie ervaringen en inzichten juist omdat ik de AI/internet niet vertrouw. Jullie hulp wordt gewaardeerd! ;)

Ik heb de startpost doorgenomen, maar heb de lijst met mogelijke leveranciers even gemist. Ik ga het gelijk checken!

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:42

DM_

Floris112 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:08:
[...]

P.S. Dat ik AI gebruik om mijn gedachten te structureren en sommetjes te checken klopt, maar ik post het hier juist om de scheiding aan te geven tussen hetgeen ik zelf beredeneerd heb. De AI output post ik voornamelijk om extra context mee te geven. Maar zoals je zegt kom ik naar jullie toe voor jullie ervaringen en inzichten juist omdat ik de AI/internet niet vertrouw. Jullie hulp wordt gewaardeerd! ;)

Ik heb de startpost doorgenomen, maar heb de lijst met mogelijke leveranciers even gemist. Ik ga het gelijk checken!
Hey Floris,

Met jaarverbruik bedoelde ik vooral dat ik je dag verbruik misde, wellicht erover heen gelezen. Daar kijk ik vooral naar bij het bepalen van mijn configuratie. Op pvcalc kan je ook je gegevens invullen en dan kan je per dag zien wat er theoretisch met een zonnige dag aan opbrengst geleverd kan worden. Vind ik zelf gewoon leuk om te zien.

Je dak vol leggen lijkt mij ook geen slecht principe, was meer m'n reactie op TVT i.r.t. de AI wat je had gepost.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 14:16
Bschnitz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Ga je morgen vertellen of 3c nu wel weer normaal werkt 😑 tot 1 week terug ofzo deed 5c het nog gewoon.
En, al wat wijzer geworden ?

• timpel_800
@Djaro ik ben wel benieuwd naar hoe jij deze afgelopen maand bent doorgekomen, ben je inderdaad op dit soort dagen vol aan het laden en ontladen? En levert het wat op?

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:14
timpel_800 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:42:
@Djaro ik ben wel benieuwd naar hoe jij deze afgelopen maand bent doorgekomen, ben je inderdaad op dit soort dagen vol aan het laden en ontladen? En levert het wat op?
Ik draai sinds 2 Januari in mode ‘AI Max Profit’ met 0 cent tariefverschil en deze mode doet precies wat ik verwacht. Rekening houden met inkoop/verkoop verliezen etc. en als ik het goed zie is de gemiddelde marge minimaal 5 cent. Mijn installateur heeft uitgelegd dat dit de standaard is vanuit Sigenergy en ik stuur zelden handmatig bij.

System specs | X

• timpel_800
Maar hoe is jouw afname/verkoop dan als je op je afrekening kijkt zoals bijvoorbeeld hierboven gepost van zonneplan?

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:52

Mipatje

Petrolhead

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkW5jzZXA5pz3TdTV0G7cLLv1S0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x68AM8tjvMl3vAEWEGAbwbn6.png?f=fotoalbum_large

Bij mij ook in en verkoop gelijk en op AI balanced

[ Voor 8% gewijzigd door Mipatje op 03-02-2026 16:34 ]

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• kliffen
Dank voor de inzichten! Het lijkt erop dat zelf een extra verschil in prijs inbouwen niet meer nodig is.
Of althans niet in de winter. Ik heb het verschil van 10% dat ik had ingebouwd er nu ook uitgehaald.

• Bschnitz
uray schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:13:
[...]

En, al wat wijzer geworden ?
Hij doet het iets beter met 3c dan met 5c....helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUJ-GdT07OD8X77ozBV034FRY_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/afsK6OiVJlo0FpS9ErrBcN5w.png?f=fotoalbum_large

• uray
Hhmmm, misschien dat dan ook maar eens een maandje op 0 Cent zetten net als @MadHost .
Ben wel nieuwsgierig wat dat doet...

• timpel_800
Dit vind ik ook opvallend. Rond 14 uur vanmiddag ineens selfconsumptie. Bij jullie ook? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68UlmBVfL0tfJmRj48oj_rpi77g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWdYlkOG7nINrOPszoQkrWl3.jpg?f=fotoalbum_large

• uray
Ja, hier ook. Echter bijna niet te zien vanwege de Zon opbrengst.
Vanaf 16:30 heb ik heb op Selfconsumption geforceerd, dus die kan je negeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMyH73I12JtbdqwAZeAuJgHS2ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4wU2hFQzumoONHPJ6qThTw8.jpg?f=fotoalbum_large

• MadHost
timpel_800 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:41:
Maar hoe is jouw afname/verkoop dan als je op je afrekening kijkt zoals bijvoorbeeld hierboven gepost van zonneplan?
Ik zit bij Frank en daar ziet het overzicht er wat anders uit. Prijs ex belastingen zo te zien. Bij deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xNdoN7XbBwDFsv_MTHufCikyHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqiEE0U4Hg6cxjp25J93T0hi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MadHost op 03-02-2026 19:23 ]

System specs | X

• timpel_800
Bij mij is het minus belastingen:
Afname 13ct
Terugleveren 22,9ct
Een verschil van bijna 10ct en bij jou 6ct.

Dus het lijkt of ik wel wat beter af ben?

Ik zit qua tarief in de Sigen app op
Selling: 1.21*prijs+12
Buying 1.21*prijs+13.8

[ Voor 21% gewijzigd door timpel_800 op 03-02-2026 19:56 ]

• kliffen
Dat is toch wel een groot verschil in verkoopprijs (@MadHost )met mij. Ik had een verschil van 10% ingesteld staan (=2a3cent) in AI max profil. Nu heb ik het verschil ook op 0 gezet. Ben benieuwd aan het eind van de maand. Ik doe overigens niets handmatig verder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKPBNmRqe0ndvpmOKwtNnpcfvZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3PGw22Ii2ZZdlskx2NGv0TaE.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:34:
Afname 13ct
Terugleveren 22,9ct

Buying: 1.21*prijs+12
Selling 1.21*prijs+13.8
??? Jou sell is hoger dan je inkoop, hoe dan Oo.

• timpel_800
Sorry verkeerd om opgeschreven 8)7 In de app wel goed.
Nu aangepast in de post

[ Voor 25% gewijzigd door timpel_800 op 03-02-2026 19:57 ]

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:56:
Sorry verkeerd om opgeschreven 8)7 In de app wel goed.
Nu aangepast in de post
Jammer, wilde al bijna broodjes bij je kopen als het zo werkt 🤣

• MadHost
timpel_800 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:34:
Afname 13ct
Terugleveren 22,9ct

Selling: 1.21*prijs+12
Buying 1.21*prijs+13.8
Ik denk dat er meer factoren bottom line meewegen. In en verkoop is 1 maar wij hebben ook 2 EVs die we laden. Op het moment dat we die laden tegen het laagste tarief, is er weinig capaciteit beschikbaar tegen een acceptabel tarief om de batterij op te laden voor de handel. Ik ben nog maar net begonnen maar als ik het goed zag, zijn er deze maand zijn er niet heel veel dagen geweest met een groot tariefverschil. Daardoor is er nog minder ruimte of zie ik dat verkeerd?

Als laatste gaat het ook om volume. Hoeveel kun je wegzetten tegen 10 cent vs. 6 cent. De massa is kassa regel :*)

[ Voor 6% gewijzigd door MadHost op 03-02-2026 20:22 ]

System specs | X

• Bschnitz
MadHost schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:19:
[...]

Ik denk dat er meer factoren bottom line meewegen. In en verkoop is 1 maar wij hebben ook 2 EVs die we laden. Op het moment dat we die laden tegen het laagste tarief, is er weinig capaciteit beschikbaar tegen een acceptabel tarief om de batterij op te laden voor de handel. Ik ben nog maar net begonnen maar als ik het goed zag, zijn er deze maand zijn er niet heel veel dagen geweest met een groot tariefverschil. Daardoor is er nog minder ruimte of zie ik dat verkeerd?
December en januari zijn standaard vrij dramatisch, maar deze keer sloeg het echt nergens op.

Der was gewoon bijna niks te doen.

Dat is niet perse slecht, maar gewoon saai.

Links of rechtsom heb je het goedkoopste te pakken.

• Floris112
edit:
Excuus, bij nader inzien ga ik hier beetje offtopic wat betreft SIgenergy...
DM_ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Hey Floris,

Met jaarverbruik bedoelde ik vooral dat ik je dag verbruik misde, wellicht erover heen gelezen. Daar kijk ik vooral naar bij het bepalen van mijn configuratie. Op pvcalc kan je ook je gegevens invullen en dan kan je per dag zien wat er theoretisch met een zonnige dag aan opbrengst geleverd kan worden. Vind ik zelf gewoon leuk om te zien.

Je dak vol leggen lijkt mij ook geen slecht principe, was meer m'n reactie op TVT i.r.t. de AI wat je had gepost.
PVCalc had ik nog niet gezien. Mooi tooltje! Als ik uitga van:
  • 24x 460wp = 11,5 kWp
  • Noord met hoek van 28 graden
  • 9.000 euro
  • 7100 kWh productie (o.b.v. PVgis van EU, zie screenshot hieronder)
  • 2500 kWh eigen gebruik (veilige schatting, denk dat dit veel hoger kan liggen)
  • Regulier tarief van 0,23 euro, en terugleververgoeding van 0,03 euro
Kom ik uit met PVcalc uit op een TVT van 6,2 jaar. Op een gemiddelde januaridag zou ik uitkomen op een opbrengst rond de 5 kWh. Dat is niet veel, maar nog steeds beter dan 0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHJkb0W5_xDuUQS2Gn2U40PCY3Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q96QY9LO3Sa6EfSFUv64eWrs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-WZUXwbMEjop5rJRweS0cQj3kU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oAjRAAmQyozwSse6YRjualIG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVgqQNHSmlycnjgO0DGDJoLxEts=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sCYGB1LdC8sBe9jYa1fJFPKA.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g5OQW2tG61ARaepKTxGqjXb9P0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SrdwLFSWT8JHo9MXgPUtL9b1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrJFmxjARkU4NreC8hP-eNu_9vM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vQmzWu791OOz6acngwB2rost.png?f=fotoalbum_tile

• timpel_800
No way dat jij gemiddeld op Noord zoveel gaat opwekken in januari. Tegen de tijd dat de zon op het noorden staat is het al donker 😅
Ik zit met bijna 20kwp aan panelen op alle oriëntaties op 8.8 per dag gemiddeld in januari.

Ik zou het overigens wel doen hoor want je hebt veel opwek aan het einde van de dag, dan verbruik je zelf veel en zijn eventuele terugleververgoeding bij dynamisch contract hoog dus dat is top.

Maar 9k voor die panelen?? Dat lijkt mij geen marktconforme prijs?
Die panelen zijn 100 euro het stuk als je heel slecht inkoopt. Ik kom dan op 2400 euro aan panelen en hooguit een paar honderd euro aan montage materiaal. Dan blijft er 6000 euro aan installatie kosten over???

[ Voor 76% gewijzigd door timpel_800 op 04-02-2026 15:51 ]

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:52
Heeft iemand hier al ontdekt of we in Nederland de OTA upgrade kunnen doen van de EVDC lader? Dus van 12,5 naar 25kw: Artikel

Ik kan ook niks vinden over land restricties in hun application note: Application note EVDC upgrade

• Floris112
timpel_800 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:42:
No way dat jij gemiddeld op Noord zoveel gaat opwekken in januari. Tegen de tijd dat de zon op het noorden staat is het al donker 😅
Ik zit met bijna 20kwp aan panelen op alle oriëntaties op 8.8 per dag gemiddeld in januari.

Ik zou het overigens wel doen hoor want je hebt veel opwek aan het einde van de dag, dan verbruik je zelf veel en zijn eventuele terugleververgoeding bij dynamisch contract hoog dus dat is top.

Die panelen zijn 100 euro het stuk als je heel slecht inkoopt. Ik kom dan op 2400 euro aan panelen en hooguit een paar honderd euro aan montage materiaal. Dan blijft er 6000 euro aan installatie kosten over???
Ja, ik verbaas me er ook al over dat het zoveel opwek zou zijn, dan denk ik dat ik met het interpreteren van die grafiek van Prodcalc iets te optimistisch ben geweest.

Ik ben van de 9000 euro uitgegaan omdat dat de hoogste offerte is die ik heb gekregen, en voor deze 'simulatie' lijkt het me handig om uit te gaan van het slechtste scenario. Dan weet je tenminste dat zelfs dát financieel uit kan.

Ik heb nu een aantal offertes opgevraagd, maar ik vindt dat er vooral bij de panelen (+ onvormer en installatie) de prijzen tussen aanbieders wel heel erg verschilt.

• JPS
  • Niet online

JPS

Met 'paar honderd euro' aan montage materiaal heb je alleen bekabeling en wat ander klein spul. Je vergeet hier denk ik de bevestigingsmaterialen aan het dak.

Ik was onlangs voor 20 panelen (ruim 9kWp) op 2 dakzijden ongeveer 6500€ (~0.71€/Wp) kwijt:
* Jinko glasglas 460Wp panelen: 1300
* Valk Solar dakmontage systeem: 1100
* Sigenergy 17kW omvormer : 2600
* los materiaal: 200
* arbeid:1300

Dit alles op 0%/ex-BTW uiteraard.

• JPS
  • Niet online

JPS

Even over de Ai werking. Ik heb het verschil nog steeds op 5ct staan en het gedrag wordt nu wel logischer, ook met PV-opwekking erbij.
Wel gaat exporteren nog vaag. PV overschot gaat soms naar het net, maar ik zie 'm nog niet aggressief verkopen/accu dumpen. Daarom heb ik meerdere keren handmatig zelf op het duurste uur geexporteerd.

Ook valt me op dat ie bij AI prognose en bepalen van timeslots voor de EV nog vaak met kwartier intervallen werkt. Hij verzint het dan om bijv van 1:00 tot 1:45 de EV te laden en dan de rest later in de nacht vanaf 4u, terwijl bij ZP het hele tijdvak gewoon dezelfde prijs heeft. Zelfde geldt voor de AI prognose en beschrijving, dat gaat ook niet echt per uur.

Ik heb in het tariefplan al het nutsbedrijf gewisselt van EEX naar Tennet maar dat lijkt niks te helpen (maakt het uberhaupt iets uit?). Zien jullie vergelijkbaar gedrag?

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-04 15:55
EB W schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:23:
Heeft iemand hier al ontdekt of we in Nederland de OTA upgrade kunnen doen van de EVDC lader? Dus van 12,5 naar 25kw: Artikel

Ik kan ook niks vinden over land restricties in hun application note: Application note EVDC upgrade
Zou mooi zijn, ik heb het nagevraagd, ik post het hier zodra ik iets weet.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• timpel_800
JPS schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:48:
Even over de Ai werking. Ik heb het verschil nog steeds op 5ct staan en het gedrag wordt nu wel logischer, ook met PV-opwekking erbij.
Wel gaat exporteren nog vaag. PV overschot gaat soms naar het net, maar ik zie 'm nog niet aggressief verkopen/accu dumpen. Daarom heb ik meerdere keren handmatig zelf op het duurste uur geexporteerd.

Ook valt me op dat ie bij AI prognose en bepalen van timeslots voor de EV nog vaak met kwartier intervallen werkt. Hij verzint het dan om bijv van 1:00 tot 1:45 de EV te laden en dan de rest later in de nacht vanaf 4u, terwijl bij ZP het hele tijdvak gewoon dezelfde prijs heeft. Zelfde geldt voor de AI prognose en beschrijving, dat gaat ook niet echt per uur.

Ik heb in het tariefplan al het nutsbedrijf gewisselt van EEX naar Tennet maar dat lijkt niks te helpen (maakt het uberhaupt iets uit?). Zien jullie vergelijkbaar gedrag?
Bij mij heb ik ook soms het idee dat hij iets met die kwartier prijzen doet. Ik heb geen hard bewijs maar zal er eens op letten en opslaan.

• timpel_800
JPS schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Met 'paar honderd euro' aan montage materiaal heb je alleen bekabeling en wat ander klein spul. Je vergeet hier denk ik de bevestigingsmaterialen aan het dak.

Ik was onlangs voor 20 panelen (ruim 9kWp) op 2 dakzijden ongeveer 6500€ (~0.71€/Wp) kwijt:
* Jinko glasglas 460Wp panelen: 1300
* Valk Solar dakmontage systeem: 1100
* Sigenergy 17kW omvormer : 2600
* los materiaal: 200
* arbeid:1300

Dit alles op 0%/ex-BTW uiteraard.
Er stond geen omvormer bij dus vandaar dat ik schrok van de prijs.
Jouw prijs lijkt mij ook een stuk realistischer.

• Bschnitz
timpel_800 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:38:
[...]

Er stond geen omvormer bij dus vandaar dat ik schrok van de prijs.
Jouw prijs lijkt mij ook een stuk realistischer.
Ik schrik hier de laatste tijd van de berekening van de terugverdientijd.

Ben niet eens in staat om erop te reageren.

3-6 jaar 😮‍💨 🥴 😑

Der is maar een man waar ik dat kan geloven en dat is @timpel_800

Die bespaart er daadwerkelijk een dure 3x40 uit, wat insane veel € is.

Wij "normale" gebruikers doen er toch echt wel ongeveer 10 jaar over als je eerlijk rekend.

• daemonix
  • Niet online
Bschnitz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:53:
[...]

Ik schrik hier de laatste tijd van de berekening van de terugverdientijd.

Ben niet eens in staat om erop te reageren.

3-6 jaar 😮‍💨 🥴 😑

Der is maar een man waar ik dat kan geloven en dat is @timpel_800

Die bespaart er daadwerkelijk een dure 3x40 uit, wat insane veel € is.

Wij "normale" gebruikers doen er toch echt wel ongeveer 10 jaar over als je eerlijk rekend.
Hier hetzelfde hoor, we zijn van 3x50 A naar 3x 25 A gegaan, oftewel plm 2500 euro per jaar. 5,6 jaar terugverdien tijd. Voor de rest geloof ik niet zo veel van korte terugverdien tijden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:48

Ik was met € 4,5k klaar voor 16 x 450Wp = 7,2 kWp op twee zijden van een 55 graden steil zadeldak, plus omvormer, plus installatie. En daar zaten toch aardig wat manuurtjes in en een steiger.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• CEdS
Pr088 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Ik was met € 4,5k klaar voor 16 x 450Wp = 7,2 kWp op twee zijden van een 55 graden steil zadeldak, plus omvormer, plus installatie. En daar zaten toch aardig wat manuurtjes in en een steiger.
Je praat hier over een Bitumendak onder een hoek. Dat is iets heel anders dan een zadeldak waar je de railbevestiging onder de pannen kan realiseren.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-04 14:44
timpel_800 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:42:
Nadat de 1 uur setting aanwezig was heb ik die weer op AI gezet in december.
Handmatig is meer inkomsten, maar elke dag dat ding programmeren kreeg de vrouw de kriebels van :D

er waren niet bijster veel fluctuaties in Januari helaas, maar maak ik wel weer goed in de zomer :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAfWEcv0FQ_x1jDcoj_Mw_rV_g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJ5X7EThv2zolG4Z6IMb7hSr.jpg?f=fotoalbum_large

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-04 16:13
[b]MadHost in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"MadHost schreef op dinsdag 3 februari 2026
Ik draai sinds 2 Januari in mode ‘AI Max Profit’ met 0 cent tariefverschil en deze mode doet precies wat ik verwacht. Rekening houden met inkoop/verkoop verliezen etc. en als ik het goed zie is de gemiddelde marge minimaal 5 cent. Mijn installateur heeft uitgelegd dat dit de standaard is vanuit Sigenergy en ik stuur zelden handmatig bij.
@MadHost Voor mijn begrip: wat heb jij ingevuld bij Kopen en Verkopen, of: wat heeft de installateur je uitgelegd?

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; 4 HomeWizard PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• kliffen
Ter info @shthpnz @Bschnitz
Ik heb sinds kort inkoop=verkoop 1,21 x EEX +13cent
AI lijkt logisch en ongeveer 5 cent verschil tussen inkoop en verkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcOEkDGTNC2V2nFLWF1a-STW2UE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0GBBVulPdR2oYG2iQya35dbM.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:08:
Ter info @Bschnitz
Ik heb sinds kort inkoop=verkoop 1,21 x EEX +13cent
AI lijkt logisch en ongeveer 5 cent verschil tussen inkoop en verkoop.

[Afbeelding]
Wellicht door de winter update 😮‍💨 blijven zo maar heen en weer gaan 🙏

Zet hem weer op 5c verschil 😬

Dank voor de update 👍

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-04 21:45
MadHost schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Maakt het dan eigenlijk nog uit welk tarief je erin zet, beide+10 of beide +15?

• MadHost
shthpnz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:06:
[...]

@MadHost Voor mijn begrip: wat heb jij ingevuld bij Kopen en Verkopen, of: wat heeft de installateur je uitgelegd?
Ik draai op buy en sell: 1,21*price*12,99. Dit matcht met de prijzen van Frank.

System specs | X

• Bschnitz
MadHost schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:27:
[...]

Ik draai op buy en sell: 1,21*price*12,99. Dit matcht met de prijzen van Frank.
?
Is Frank spontaan gestopt met 2/3c inkoop en verkoop dan?

• kliffen
Bschnitz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:30:
[...]

?
Frank heeft veel verschillende contracten lijkt het. Ik heb per 1 januari ook weer Frank via eigen huis en in dat contract is ook de inkoop en verkoop gelijk net als bij zonneplan. Gedaan voor de kwartierprijzen.

• MadHost
Bschnitz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:30:
[...]

?
De inkoopvergoeding is inbegrepen. Zij noemen dit de “all in” prijs.

System specs | X

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-04 15:54
Wij hebben een PHEV en vraag me af of je via de Sigenergy app de auto kan opladen via het stopcontact op het goedkoopste moment via de batterij. Kun je zoiets instellen?

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-04 05:00
Hebben jullie het hier al gehad over de laatste aflevering van de groene nerds? De gast van my-battery (die dus alleen naar sigenstors plaatst) had het over omvormer vermogen. 17kW zou volgens hem zonder softwarematige begrenzing te zwaar zijn voor een 3x25A aansluiting. Ik zou graag weten wat de gedachte hierachter is. Iemand meer info? 75x230= 17.250?

• JPS
  • Niet online

JPS

bdgroot83 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:37:
Wij hebben een PHEV en vraag me af of je via de Sigenergy app de auto kan opladen via het stopcontact op het goedkoopste moment via de batterij. Kun je zoiets instellen?
Ik snap je punt van 'goedkoopste moment via de batterij' niet? Op het goedkoopste moment kun/wil je toch gewoon uit het net laden? En wat bedoel je met 'stopcontact'? De Sigenergy kan niet een specifiek 230V stopcontact aansturen, wel uitgeraard een Sigenergy laadpunt en daarbij kun je aangeven uit de accu te laden.

• JPS
  • Niet online

JPS

DaanTriple7 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:52:
Hebben jullie het hier al gehad over de laatste aflevering van de groene nerds? De gast van my-battery (die dus alleen naar sigenstors plaatst) had het over omvormer vermogen. 17kW zou volgens hem zonder softwarematige begrenzing te zwaar zijn voor een 3x25A aansluiting. Ik zou graag weten wat de gedachte hierachter is. Iemand meer info? 75x230= 17.250?
Installateur had bij mij na installatie nog niet de import begrenst op 17kW. Dan is de capaciteit van de omvormer dus je begrenzer, als je vol gaat laden. Gelukkig was dat snachts zonder andere grote verbruikers en bleek er bij mij ruim 18kW uit de aansluiting getrokken te worden. Is gelukkig goed gegaan en maar snel gevraagd die begrenzing wel in te stellen.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:26

Ersus

Zuid-Limburg

JPS schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:16:
[...]

Installateur had bij mij na installatie nog niet de import begrenst op 17kW. Dan is de capaciteit van de omvormer dus je begrenzer, als je vol gaat laden. Gelukkig was dat snachts zonder andere grote verbruikers en bleek er bij mij ruim 18kW uit de aansluiting getrokken te worden. Is gelukkig goed gegaan en maar snel gevraagd die begrenzing wel in te stellen.
Geen paniek: 21kW vermogen heen en weer over 3x C25A AEG hoofdzekeringen laat ze hier niet trippen. Ca 31A vloeit over een enkele zekering. Je hebt wel iets van speelruimte. Zolang je er maar zelf bij kan in geval van trippen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• JPS
  • Niet online

JPS

Ersus schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Geen paniek: 21kW vermogen heen en weer over 3x C25A AEG hoofdzekeringen laat ze hier niet trippen. Ca 31A vloeit over een enkele zekering. Je hebt wel iets van speelruimte. Zolang je er maar zelf bij kan in geval van trippen.
Niks paniek, maar lang niet iedereen heeft automaten en dan is dus een monteur nodig om er stoppen te vervangen. Kost een tijd/dag zonder gridstroom en een paar honderd euro asn kosten.
31A belasting per fase, voor bijna twee uur dat mijn batterij van leeg naar vol gaat vind ik geen goed idee, als dat al goed zou gaan.

• DaanTriple7
JPS schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:16:
[...]

Dat snap ik wel, maar als die capaciteit nagenoeg hetzelfde is als mijn aansluitwaarde snap ik niet waarom die meneer van my-battery dat teveel vindt.

• kliffen
DaanTriple7 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:53:
[...]

Dat snap ik wel, maar als die capaciteit nagenoeg hetzelfde is als mijn aansluitwaarde snap ik niet waarom die meneer van my-battery dat teveel vindt.
Hij zegt dat het zonder softwarematige begrenzing teveel is.
Zonder die begrenzing trekt de omvormer de volledige capaciteit en als je dan de koffiemachine aanzet gaat het fout.

• DaanTriple7
Okay. Dan mijn volgende vraag: de sigenstor doet dus niet aan loadbalancing? Als je hem kunt aangeven dat je 3x25A beschikbaar hebt kan hij zien dat ie even moet dimmen met volledig opladen als het koffiezetapparaat aan wordt gezet.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

JPS schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:38:
[...]

Niks paniek, maar lang niet iedereen heeft automaten en dan is dus een monteur nodig om er stoppen te vervangen. Kost een tijd/dag zonder gridstroom en een paar honderd euro asn kosten.
31A belasting per fase, voor bijna twee uur dat mijn batterij van leeg naar vol gaat vind ik geen goed idee, als dat al goed zou gaan.
Kort lontje? Volgens mij schreef ik dat ook dat je er minimaal bij moet kunnen? Dus nog steeds geldt: geen paniek.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• kliffen
DaanTriple7 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:29:
Okay. Dan mijn volgende vraag: de sigenstor doet dus niet aan loadbalancing? Als je hem kunt aangeven dat je 3x25A beschikbaar hebt kan hij zien dat ie even moet dimmen met volledig opladen als het koffiezetapparaat aan wordt gezet.
Zeker wel, dat is de softwarematige begrenzing en die is beschikbaar in de Sigenstor 😉

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-04 15:54
JPS schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:13:
[...]

Ik snap je punt van 'goedkoopste moment via de batterij' niet? Op het goedkoopste moment kun/wil je toch gewoon uit het net laden? En wat bedoel je met 'stopcontact'? De Sigenergy kan niet een specifiek 230V stopcontact
aansturen, wel uitgeraard een Sigenergy laadpunt en daarbij kun je aangeven uit de accu te laden.
Ja sorry het was een beetje raar geformuleerd van mij. Ik bedoel eigenlijk als ik mijn plug in hybride laadt en de AI zal dat na een tijdje herkennen gaat hij er dan rekening mee houden om het dan via de batterij te laten lopen indien de stroomprijs op dat moment hoog is, mits de batterij vol genoeg is.

• CEdS
DaanTriple7 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:29:
Door de begrenzing aan te geven, loadbalanced de Sigenstore.

Ik zie nu dat Kliffen dat ook al aangaf

[ Voor 4% gewijzigd door CEdS op 06-02-2026 09:44 . Reden: Kliffen zijn comment ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:48
Ik kijk zelf voor de toekomst naar een SigEnergy thuisbatterij oplossing. Er is dan een mooie combinatie te maken met hun laadpaal. Weet iemand of die laadpaal een MID meter heeft i.v.m. ERE certificaten?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• CEdS
Pr088 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:45:
Ik kijk zelf voor de toekomst naar een SigEnergy thuisbatterij oplossing. Er is dan een mooie combinatie te maken met hun laadpaal. Weet iemand of die laadpaal een MID meter heeft i.v.m. ERE certificaten?
Deze komt eraan maar is er nog niet. Volg voor updates dit forum.

• JPS
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:12:
[...]

Zeker wel, dat is de softwarematige begrenzing en die is beschikbaar in de Sigenstor 😉
Dat is alleen loadbalancing voor het laadpunt bij mijn weten. En zoals ik het begrijp zal de gateway de import van de Sigenstor begrenzen op max 17kW (in mijn geval) en het laadpunt zo nodig afschakelen, maar als er andere grootverbruikers aan gaan dan komt dat gewoon bovenop die begrenste 17kW.

• JPS
  • Niet online

JPS

bdgroot83 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Ja sorry het was een beetje raar geformuleerd van mij. Ik bedoel eigenlijk als ik mijn plug in hybride laadt en de AI zal dat na een tijdje herkennen gaat hij er dan rekening mee houden om het dan via de batterij te laten lopen indien de stroomprijs op dat moment hoog is, mits de batterij vol genoeg is.
Ja volgens mij wel, maar ik heb het systeem nog te kort in gebruik om met meer zekerheid te zeggen. Sowieso kun je hard aangeven om vanuit de batterij te laden, maar gisteravond rond 18u bij hoog tarief deed ie dat vanzelf.

• kliffen
JPS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Dat is alleen loadbalancing voor het laadpunt bij mijn weten. En zoals ik het begrijp zal de gateway de import van de Sigenstor begrenzen op max 17kW (in mijn geval) en het laadpunt zo nodig afschakelen, maar als er andere grootverbruikers aan gaan dan komt dat gewoon bovenop die begrenste 17kW.
Nee, de begrenzing is voor het hele systeem.
Alleen als de batterij leeg is en je huis gebruikt meer dan 17kW vanwege andere apparaten kan de Sigenstor niet meer compenseren.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ersus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:30:
[...]

Kort lontje? Volgens mij schreef ik dat ook dat je er minimaal bij moet kunnen? Dus nog steeds geldt: geen paniek.
Ik meen van niet en ik heb ook geen paniek. Maar met jouw automaten is het makkelijk de grens op te zoeken vergeleken met de hoofdstoppen die ik heb.
Volgens mij mag niemand zonder installateurs certificaat daar aankomen als ze springen, dus dan zijn de consequenties nogal vervelend. Bovendien lijkt het me ook niet goed om hier in het topic te makkelijk over die grensoverschreiding te doen, die begrenzing is er niet voor niets.

• JPS
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Nee, de begrenzing is voor het hele systeem.
Alleen als de batterij leeg is en je huis gebruikt meer dan 17kW vanwege andere apparaten kan de Sigenstor niet meer compenseren.
Ja ik was deze belangrijke toevoeging even vergeten. Risico is er dus bij lege batterij en denk ik ook als bijv backup nivo is bereikt?

• kliffen
JPS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:01:
[...]

Ja ik was deze belangrijke toevoeging even vergeten. Risico is er dus bij lege batterij en denk ik ook als bijv backup nivo is bereikt?
Boven het backup niveau kun je ook nog een peakshaving niveau instellen. Je hebt dan loadbalancing voor het verschil dat je instelt tot het backup niveau. Zodra er iets van die buffer is gebruikt en er komt ruimte vrij in de belasting vult de batterij direct weer bij.
Ieder moet voor zich bepalen hoeveel buffer nodig is.
Ik moet zeggen dat muv een EV lader een normaal full electric huis niet veel buffer nodig heeft. De overbelasting is meestal kort door bv. een koffiemachine, waterkoker, ed.
Zelf heb ik 5% peakshaving buffer (1,5kWh) tussen 17:00-20:00 en 07:00-10:00 aangezien dat de tijden zijn dat er veel losse 1-fase spullen tegelijk aan kunnen gaan. Wordt sporadisch gebruikt en nooit meer dan 10 minuten achter elkaar. Stel dat duurt per ongeluk een half uur, dan kun je dat half uur 4,5kW bovenop de 17kW gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door kliffen op 06-02-2026 12:26 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

JPS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Ik meen van niet en ik heb ook geen paniek. Maar met jouw automaten is het makkelijk de grens op te zoeken vergeleken met de hoofdstoppen die ik heb.
Volgens mij mag niemand zonder installateurs certificaat daar aankomen als ze springen, dus dan zijn de consequenties nogal vervelend. Bovendien lijkt het me ook niet goed om hier in het topic te makkelijk over die grensoverschreiding te doen, die begrenzing is er niet voor niets.
Een heel verstandig besluit met stoppen.
Tweakers zoeken meestal grenzen op om te Tweaken, maar dan heb ik dat verkeerd ingeschat. Dankje voor de herinnering.

• timpel_800
Ik zou als installateur ook niet graag een systeem neerzetten wat op het randje van de aansluitwaarde is.. tenzij je de groepenkast laat aanpassen en de smeltzekeringen vervangt door automaten. Ik zoek met mijn installatie behoorlijk de grens op en ga daar ook weleens overheen. Ik doe alles zelf en los ook alles zelf op maar als je klanten hebt die dat doen en ze houden jou verantwoordelijk voor als de zekeringen smelten is dat vervelend.
Dus ik snap die youtuber wel.

Sigenergy blinkt niet uit in het goed doorvoeren van updates en dergelijke en voor je het weet werkt er weer ff iets niet.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ersus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Een heel verstandig besluit met stoppen.
Tweakers zoeken meestal grenzen op om te Tweaken, maar dan heb dat verkeerd ingeschat. Dankje voor de herinnering.
Zeker, de kans is hier wat groter om over het kritische punt te gaan :-)
Ik zou trouwens graag (voor de bewoner toegangkelijke) automaten hebben, maar volgens mij is echt een minderheid van de woningen die dat standaard heeft (relatief nieuwe woningen). Bij Lainder kost het 635€ om te laten installeren zie ik, dus dat laat ik nog maar even achterwege. Ik heb nu immers ook een batterij om even op terug te kunnen vallen.

• JPS
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:18:
[...]
Zelf heb ik 5% peakshaving buffer (1,5kWh) tussen 17:00-20:00 en 07:00-10:00 aangezien dat de tijden zijn dat er veel losse 1-fase spullen tegelijk aan kunnen gaan. Wordt sporadisch gebruikt en nooit meer dan 10 minuten achter elkaar. Stel dat duurt per ongeluk een half uur, dan kun je dat half uur 4,5kW bovenop de 17kW gebruiken.
Ja ik heb ook wat peakshaving rond etenstijd ingesteld. Hoeft idd niet veel te zijn in een gewoon huishouden zonder dikke broodbakovens, maar wel een prettige functie/warning om je verbruik zo nodig ook even terug te schroeven voordat de stoppen doorbranden. Heb het zelf nog niet nodig gehad trouwens.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

JPS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:43:
[...]

Zeker, de kans is hier wat groter om over het kritische punt te gaan :-)
Ik zou trouwens graag (voor de bewoner toegangkelijke) automaten hebben, maar volgens mij is echt een minderheid van de woningen die dat standaard heeft (relatief nieuwe woningen). Bij Lainder kost het 635€ om te laten installeren zie ik, dus dat laat ik nog maar even achterwege. Ik heb nu immers ook een batterij om even op terug te kunnen vallen.
Dat is absoluut een punt. De automaten moeten wel bereikbaar zijn.
Het opzoeken van het automaten randje, is iets dat ik langere tijd terug, in een ander topic had gelezen ivm epex handelen en hier idd toegankelijke AEG automaten zitten. Zodoende zocht ik dat randje meteen op, als het misgaat zet ik ze zelf wel weer aan.

Met de warmtebeeld camera was er wel wat warmte zichtbaar maar niet schrikbarend eerlijk gezegd, de automaten melden zich wel als het over de mechanische grens heen gaat.

Doel is met 21kW injectie en gelijk ook het hele huis voorzien, vanuit de batterij, zoveel als mogelijk kWh's te transporteren in het tijdframe dat de tarieven het hoogst zijn zolang het nog kan om de investering wat te verzachten.

Vanuit die ervaring was die 'geen paniek' gedacht.. niet kwaad bedoelt..
Maar met 'stoppen' waar je niet bijkomt is dat een grens opzoeken die dan mogelijk meer kost dan dat het opbrengt, ben ik het absoluut met je eens.

• JPS
  • Niet online

JPS

Wel mooi experiment en zou ik met automaten ook zomaar kunnen gaan proberen :henk
Valt mij trouwens reuze mee dat je zo lang 21kW door die automaten heen kan trekken, dat is met stoppen denk ik wel anders.
Wat ik vaker heb gehoord is dat een fase een kwartier met ~5A overschreden kan worden voordat het teveel wordt. Dat ligt wel in de buurt van jouw vermogen van 21kW (bij 3x25A aansluiting), alleen dan niet zo lang.

[ Voor 33% gewijzigd door JPS op 06-02-2026 13:56 . Reden: toevoeging ]

• timpel_800
Met stoppen kan dat nog langer 👿 maar je moet het wel durven 😅

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

timpel_800 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:53:
Ik heb die extra Enexis Licentie niet aangevraagd en ook de tang met zegeltjes niet. Maar ik heb al voldoende klanten uit de bres geholpen met het vervangen van de stoppen in geval van overbelasting. De handeling wordt wel als zwaar 'mag niet' aangemerkt omdat je dan zou kunnen aftappen, maar pre thuisbatterij en PV tijd was dat niet zo'n probleem om te bewijzen aan de hand van je bijna statische verbruik;)

In het huidige tijdperk ligt dat wel iets genuanceerder.

• JPS
  • Niet online

JPS

timpel_800 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:53:
Oja? Jij had toch idd stoppen eerst? Ook zo lang 21kW kunnen trekken?

• timpel_800
Ik heb nog steeds smeltzekeringen. Het is meer als je de afschakelcurves van de smeltzekeringen versus de automaten ziet dat je meer marge hebt met de smeltzekeringen. Maar goed, het blijft natuurlijk gedoe met die dingen dat je ze niet zelf kan terugzetten. In Frankrijk hebben ze dat beter geregeld, niet @CEdS

@Ersus ik heb hier geen problemen mee maar als je zekeringen vervangt zonder dat je de zegels terugplaatst lijkt mij dat je daar last mee krijgt?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

timpel_800 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:11:
Ik heb nog steeds smeltzekeringen. Het is meer als je de afschakelcurves van de smeltzekeringen versus de automaten ziet dat je meer marge hebt met de smeltzekeringen. Maar goed, het blijft natuurlijk gedoe met die dingen dat je ze niet zelf kan terugzetten. In Frankrijk hebben ze dat beter geregeld, niet @CEdS

@Ersus ik heb hier geen problemen mee maar als je zekeringen vervangt zonder dat je de zegels terugplaatst lijkt mij dat je daar last mee krijgt?
Nou, het wordt steeds lastiger om te bewijzen, ofwel er vanuit te kunnen gaan, dat je niet aftapt vóór de meter.
Vroeger had je een afname patroon dat vrijwel altijd hetzelfde was nu zitten er toch wel meer variaties mede door PV en thuisbatterijen.

Vroeger werd niet snel aangifte gedaan, nu ziet dat er iets anders uit. Machtsvertoon door de monteur van Enexis soms ook…. Feit is dat het ‘strafbaar’ is omdat je illegaal kan aftappen vanaf dat punt.

Mijn ‘vroegere’ ervaring is geen garantie meer voor de toekomst ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ersus op 06-02-2026 16:27 ]

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Afgelopen week eindelijk mijn installatie gekregen. Tot nu toe is alles wat mondjesmaat, vanwege het gebrek aan zon. Hopelijk morgen eindelijk weer wat laden met de PV. Een van de dingen waar ik wel tegen aan loop is het confugreren van het tarief.

Op dit moment heb ik het als volgt ingevuld:
Buying
1 * Price + 18.89

Selling
1 * Price - 2.48

In het topic lees ik dat mensen aan het spelen zijn met de waarden, maar zowel met ChatGPT als Google kan ik er weinig van maken wat er nu precies geconfigureerd wordt helaas. Kan iemand mij helpen om de juiste prijzen van Tibber erin te krijgen. En nog belangrijker, hoe ik het eea kan vinden.

Ik had al wel het eea aan prijzen gevonden op de site van Tibber:
https://support.tibber.co...5892-de-kosten-bij-tibber

• timpel_800
Ipv chatgpt kun je misschien beter de zoekfunctie in dit topic gebruiken?

• JPS
  • Niet online

JPS

Modbus ook aan de praat gekregen. Ik zag de powerplant en omvormer heel vlot na installeren van Sigenergy ESS vanuit HACS. Het laadpunt alleen niet en kreeg bij handmatig toevoegen van EVC device een foutmelding bij modbusinstellingen. ID en poort waren goed, maar bleek dat je hier het IP adres van de omvormer moest gebruiken 8)7
Enfin, mooi dat het werkt en heb ik nu meer aanstuuropties.

Gisteren heb ik zo'n groene nerds filmpje over Sigenergy gezien en daar merkte de gastspreker op dat er ook een API beschikbaar zou komen. Dat maakt integraties dan denk ik nog mooier mogelijk.

• JPS
  • Niet online

JPS

Nou even een beetje rond zitten neuzen in de modbus opties via HA, maar dat installateursaccount is nu verder niet meer nodig volgens mij als ik alle beschikbare opties zo zie. Qua security maar matige afscherming van 'gevaarlijke' functies en installateurs config opties maar als tweaker wel fijn dat ik volledige controle kan hebben en niet afhankelijk ben van een installateur of beperkingen van de App.
Binnenkort maar eens beter alle definities bestuderen.

Vanuit elektrotechnisch oogpunt blijft het Sigenergy systeem een mooi ontwerp. Ook de software is functioneel erg gelikt, maar Ik heb geen hoge pet op van de IT/softwarematige beveiliging.
Het zint me niet dat installateurs en weet ik wie allemaal bij mijn systeem kunnen komen zonder dat ik er erg in heb. Of dat het platgelegd kan worden door figuren die een kwetsbaarheid hebben gevonden. Ik moet dus nog uitvogelen of/hoe ik alleen bepaalde noodzakelijke services kan toelaten (zoals de dagelijkse dynamische prijzen). Hoor graag als iemand daar meer info over heeft.

• daemonix
  • Niet online
Wat dacht je van een apart vlan aan een firewall waarin je bepaalt wie/wat er bij mag?

Pagina: 1 ... 44 ... 55 Laatste