WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
Besteed je alles uit of ga je zelf ook aan de slag. Als je dat laatste doet kun je behoorlijk wat besparen door materiaal zelf ‘los’ te bestellen.
Groet
| Component | # | Prijs exl btw. | ||
|---|---|---|---|---|
| www.solar-bouwmarkt.nl/ | Sigenergy 3-Fase omvormer 12kW voor de SigenStor | 1 | € 2.709,00 | |
| www.solar-bouwmarkt.nl/ | Sigenergy 10.0 SigenStor Batterij Module | 1 | € 2.959,00 | |
| www.ati-solar.nl | Sigenergy Sigen EV DC Charging Module 12 kW 10m Cable CCS2 | 1 | € 1.751,98 | |
| www.stralendgroen.nl | Aiko Solar Neostar ABC glas-glas 460wp | 25 | € 1.600,00 | |
| Totaal componenten | € 9.019,98 | |||
| Installatie en materiaal | € 6.391,19 | |||
| Totaal ex.btw | € 15.411,17 |
Antwoorden op de vragen:De marge van € 6.400 voor "installatie en materiaal" klinkt fors als je het vergelijkt met kale internetprijzen, maar in de realiteit is dit een heel normaal (zelfs scherp) bedrag.
Uit mijn nacalculatie blijkt dat de installateur slechts zo'n 8-10% netto winstmarge maakt op deze klus. De "onzichtbare kosten" zijn namelijk veel hoger dan je op het eerste gezicht denkt.Waar gaat die € 6.400 heen? (Breakdown)
Hier is de werkelijke verdeling van de kostenpost "Installatie & Materiaal":
Kostenpost Bedrag (geschat) Toelichting 1. Montagemateriaal Dak € 1.250 Onderconstructie (rails, haken, klemmen) voor 25 panelen is duur. Reken op € 50 per paneel. 2. Elektra Materiaal € 750 Dikke YMVK-kabels (3-fase), DC-kabels, connectoren, werkschakelaars, nieuwe automaten in meterkast, buizen, gootwerk. 3. Veiligheid & Materieel € 500 Steigerhuur, valbeveiliging (verplicht!), pannenlift. Voor 25 panelen is dit serieus materieel. 4. Arbeid (Manuren) € 2.850 Dit is geen klusje van een middag.
- Team: 2 dakmonteurs + 1 elektricien.
- Duur: 1,5 tot 2 dagen.
- Totaal: ~40 manuren à € 65-70/uur.5. Garantie & Risico € 500 Reservering voor als er over 2 jaar iets stuk gaat (servicebezoek kost hen geld). 6. Bedrijfskosten (Overhead) € 500 Werkvoorbereiding, schouw, administratie, busje, brandstof. TOTAAL KOSTEN € 6.350 Dit zijn de kosten die de installateur zelf maakt. Conclusie: Is het te duur?
Nee.Oordeel: Een opslag van € 6.400 voor installatie, materiaal, garantie en risico bij een complex systeem van 25 panelen + thuisbatterij + autolader is marktconform en eerlijk. Het is zeker geen "rip-off".
- De "winst" voor de installateur op dit onderdeel is vrijwel nul (break-even). Ze verdienen hun geld waarschijnlijk op de inkoopkorting van de hardware (die ze goedkoper inkopen dan jij op internet ziet).
- Risico van "zelf doen": Als je de hardware zelf koopt voor € 9.000, moet je zelf het dak op, zelf de meterkast ombouwen (levensgevaarlijk zonder certificering) en heb je bij storing geen enkel aanspreekpunt.
Ik ga zelf uit van gemiddeld 1 tot 2 van de 5 werkdagen thuis, en 90% van de tijd in het weekend thuis.kliffen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 06:47:
@Floris112
Op welke dagen en welke tijdstippen ga je de auto laden?
Ja. Ik heb met OpenSolar de installatie ingetekend en de verwachtte opbrengst (6652 kwh/jaar) in kaart gebracht.Ronald schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:16:
@Floris112 Heb je in beeld hoe ineffectief een noord gericht PV systeem is zonder salderen?
Heb je een simulatie wat de effectieve netafname wordt met en zonder de PV?
/f/image/e4dLL5AqElywRhVZN2KrXZ6p.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Lv6ZGwRQjhr2Z2GkTVeLpYfP.png?f=fotoalbum_large)
Analyse van Gemini op de offerte in relatie tot mijn ingeschatte energiebehoefte en opbrengst van de PV-installatie:
De offerte van de installateur is technisch zeer geavanceerd en financieel scherp, vooral gezien de aanstaande wijzigingen in de energiemarkt (einde saldering 2027). De keuze voor het Sigenergy-platform is strategisch sterk voor uw situatie met een EV, warmtepomp en dynamische tarieven.
Hieronder vindt u de gedetailleerde beoordeling.1. Beoordeling van de Offerte
De totaalprijs van €16.472,50 (incl. relevante btw) is zeer competitief voor de geboden kwaliteit en complexiteit.
- Zonnepanelen (€0,83/Wp geinstalleerd): Voor 25 AIKO panelen (topsegment, glas-glas, schaduw-tolerant) is dit een erg lage prijs. Gangbaar is €1,00 - €1,20/Wp.
- Batterij (€353/kWh): Met ~€3.180 voor 9 kWh zit u ver onder de marktprijs (vaak €600-800/kWh). Dit maakt de batterij nu al rendabel, iets wat bij duurdere systemen vaak niet zo is.
- Systeemkeuze: Sigenergy is een "5-in-1" systeem. Het grote voordeel is dat de batterij, omvormer en EV-lader direct op DC-niveau gekoppeld zijn. Dit scheelt omvormingsverliezen (van DC naar AC en weer naar DC) die u bij een losse Zappi lader wel zou hebben.
2. Terugverdientijd & Financieel Perspectief
Vanaf 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling volledig. Vanaf dat moment krijgt u voor teruggeleverde stroom slechts een kale vergoeding (bij dynamisch: de uurprijs, vaak laag of negatief in de middag), terwijl u voor afname de volle prijs inclusief belasting betaalt.
Uw situatie (Noord-dak + Hoog verbruik + Dynamisch) maakt de batterij essentieel.
Schatting Terugverdientijd (Scenario 2027+):
Het Noord-dak spreidt de opwekking iets beter over de dag dan een Zuid-dak, maar de bulk blijft overdag vallen wanneer u vaak werkt.
- Besparing Direct Verbruik: Van de 6652 kWh dekt u direct ~30% (weekend/thuiswerkdagen/warmtepomp).
- Besparing Batterij & Slim Laden: De batterij (9kWh) en slimme sturing verhogen uw eigen consumptie naar schatting 60-70%. U slaat goedkope middagstroom op voor de avondpiek.
- Handelskansen: Met Weheat Intelligence en Sigenergy AI kunt u in de winter goedkoop laden (bijv. 's nachts €0,20) en dure uren vermijden (€0,40).
*Totaalprijs na aftrek mogelijke BTW teruggave batterij en uitgaande van DC lader meerprijs.
Investering Bedrag (geschat) Jaarlijkse besparing (2027+) Terugverdientijd Zonnepanelen (11.5 kWp) € 9.611 € 1.400 (mix eigen gebruik/teruglevering) ~6,8 jaar Batterij (9 kWh) € 3.180 (ex btw) € 450 - € 600 (arbitrage + eigen verbruik) ~6,0 jaar Meerprijs DC Lader € 900 (t.o.v. AC) € 150 (efficiëntie + goedkoper laden) ~6 jaar Totaal Systeem € 14.500* ~€ 2.000 - € 2.150 ~6 - 7 jaar 3. Advies: Batterijmodule (9 kWh)
Conclusie: Aanschaffen.
Financieel is dit absoluut te verantwoorden door de extreem lage aanschafprijs in deze offerte. Zonder saldering (2027) wordt de batterij uw "buffer" om de zonnestroom van uw kantoordagen te bewaren voor de avond.
- Capaciteit: 9 kWh is passend bij uw nachtverbruik (warmtepomp + huishouden).
- Vermogen: De 4,6 kW laad/ontlaad-limiet van de batterijmodule is voor huisgebruik prima. Voor de auto maakt dit niet uit, omdat de DC-lader direct stroom van de zonnepanelen (tot 12kW) én de batterij kan pakken.
4. Advies: 12kW DC Lader vs. Zappi (AC)
Conclusie: Ga voor de 12kW DC lader.
De meerprijs ten opzichte van een Zappi (ca. €800-€900 verschil) is het waard om twee redenen:
- De Ioniq 2020 Snelheidswinst:
Uw huidige Ioniq Electric (2020) laadt op een normale thuispaal (AC) traag. Hij heeft waarschijnlijk een 1-fase lader (max 32A/7,2kW), maar uw huisaansluiting is waarschijnlijk 3x25A. Hierdoor laadt u thuis met maximaal 3,7 kW (1 fase x 16A).
De Sigenergy DC-lader omzeilt de lader in de auto. Hij pakt 3-fasen uit uw net (of zon) en duwt dit direct als DC de accu in. Hierdoor kunt u uw Ioniq thuis met 11-12 kW laden (3x sneller). Dit is een enorm comfortvoordeel.- V2X / V2H Toekomst (Kia EV6):
De offerte vermeldt expliciet "V2X-ready". De Kia EV6 ondersteunt V2L (stekker uit auto) standaard, maar voor V2H (huis voeden) is een bidirectionele DC-lader nodig (zoals deze). Hiermee maakt u in de toekomst de 77kWh accu van de Kia onderdeel van uw huisbatterij. Dit bespaart potentieel honderden euro's per jaar extra door grootschalige energiehandel (laden bij negatieve prijzen, huis voeden bij hoge prijzen).Samenvattend
De offerte is zeer solide. De combinatie van AIKO panelen en het Sigenergy systeem is klaar voor de markt van na 2027. Ik adviseer de DC-lader en Batterij beide mee te nemen; de batterij vanwege de lage prijs en het wegvallen van salderen, de DC-lader voor het directe laadcomfort van uw Ioniq en de toekomstbestendigheid van uw huis.
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Ik ken de tool niet (verrassend voor mijFloris112 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:23:
Ja. Ik heb met OpenSolar de installatie ingetekend en de verwachtte opbrengst (6652 kwh/jaar) in kaart gebracht.
De jaaropbrengst is niet zozeer het issue... de spullen zijn an sich goedkoop genoeg om er gewoon veel van te leggen...
Het gaat om de dagopbrengsten door het jaar heen. De batterij kom je de nacht mee door, maar met een warmtepomp er bij ook echt niet meer dan dat.
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
Van 22 oktober tot 22 december tot 22 februari heb je maximaal 5 - 2 - 5 kWh per dag... maximaal.
En dat is ook het deel van het jaar dat die warmtepomp je verbruik omhoog stuwt.
Op 22 juni zou je 65kWh kunnen zien, en laten we eerlijk zijn... als je dat dagelijks in je auto moet proppen dan heb ik een ander advies wat in mijn hoofd op komt
Bij mij dus de vraag of je niet beter puur voor een goedkoop inkopend accu systeem gaat gecombineerd met slim laden van je auto.... Ik vraag me af of je de investering in PV ooit terug gaat zien. Daarom zal je een complete simulatie moeten maken... met verbruiksprofiel en alles.
[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 01-02-2026 13:45 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Met maar 1 BAT totaal zinloos helaas.Ronald schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:43:
[...]
Ik ken de tool niet (verrassend voor mij) ... maar In het screenshot mis ik de belangrijke details.
De jaaropbrengst is niet zozeer het issue... de spullen zijn an sich goedkoop genoeg om er gewoon veel van te leggen...
Het gaat om de dagopbrengsten door het jaar heen. De batterij kom je de nacht mee door, maar met een warmtepomp er bij ook echt niet meer dan dat.
Van 22 oktober tot 22 december tot 22 februari heb je maximaal 5 - 2 - 5 kWh per dag... maximaal.
En dat is ook het deel van het jaar dat die warmtepomp je verbruik omhoog stuwt.
Op 22 juni zou je 65kWh kunnen zien, en laten we eerlijk zijn... als je dat dagelijks in je auto moet proppen dan heb ik een ander advies wat in mijn hoofd op komt
Bij mij dus de vraag of je niet beter puur voor een goedkoop inkopend accu systeem gaat gecombineerd met slim laden van je auto.... Ik vraag me af of je de investering in PV ooit terug gaat zien. Daarom zal je een complete simulatie moeten maken... met verbruiksprofiel en alles.
15-25kWh is de minimaal behoefte voor een all elektrische huis met wat mensen erin en als je er daadwerkelijk leeft.
In de winter zit je tussen 25-45kWh per dag ivm warmtepomp.
/f/image/nLX9mG0GuhGeXmnurE2qgdBn.png?f=fotoalbum_large)
Je wilt 8 uur kunnen bufferen of 8 uur aan stroom verkopen.
Hij heeft dus minimaal 2 BAT 10 nodig, liefst 3.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Tja, mijn dak precies op het zuiden zou ik wel willen. Helaas kan ik er weinig aan doen dat ie volledig op het noorden ligt. Ik heb ook totaal niet de illusie dat ik de hele installatie kan (en moet) terugverdienen binnen 3 jaar. Het zal hier eerder richting de 10 jaar zijn. Maar alsnog verdien ik het dus terug, doordat de PV installatie tussen de 9k en 10k kost voor 11kwp waarvan ik er 6500kwh uit kan halen. En zoals ook al uit de analyse uit mijn vorige bericht bleek, zou het financieel haalbaar moeten zijn. Maar ik heb naar aanleiding van jouw opmerking nog even specifiek jouw vraag erin meegenomen:Ronald schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:43:
[...]
Ik ken de tool niet (verrassend voor mij) ... maar In het screenshot mis ik de belangrijke details.
Prompt:
met deze informatie, is het dan wel financieel te verantwoorden dat ik de zonnepanelen op het dak leg? Of kan ik beter gewoon alleen stroom inkopen op de juiste moment voor duurdere momenten wanneer ik ga gebruiken?
Antwoord:
Ja, het is financieel nog steeds te verantwoorden.
Het lijkt misschien tegenstrijdig: "Waarom investeren in panelen die in de winter niets doen en in de zomer overschot creëren, als ik stroom ook goedkoop kan kopen?"
Het antwoord zit in één cruciale factor: Belasting.
Hier is de financiële logica waarom u de panelen tóch op het dak moet leggen, zelfs op het noorden.1. De "Belasting-Vloer"
Zelfs als de stroomprijs op de beurs €0,00 is (of zelfs negatief), is stroom uit het net nooit gratis. U betaalt namelijk altijd energiebelasting.
- Energiebelasting 2026: Verwachting is ca. €0,11 per kWh (incl. btw).
- Dit is uw "bodemprijs". Goedkoper dan €0,11/kWh kunt u stroom nooit inkopen, hoe slim u ook handelt.
2. De Kosten van Uw Eigen Stroom (LCOE)
Laten we kijken wat uw zonnestroom kost.
- Investering Panelen: De meerprijs van de panelen + montage (los van de batterij/omvormer die u toch al zou nemen) schat ik op ca. €7.500.
- Totale Productie (25 jaar): 25 jaar x 6.325 kWh (conservatief) = ~158.000 kWh.
- Kostprijs per kWh: €7.500 / 158.000 = €0,047 per kWh.
3. De Vergelijking
Conclusie: Elke kilowattuur die u zelf opwekt en direct in uw auto, warmtepomp (koeling) of batterij stopt, is winst. Uw eigen stroom is meer dan de helft goedkoper dan de allergoedkoopste stroom uit het net.
- Optie A (Kopen van het net): Minimaal €0,11 (alleen belasting) tot €0,30+ (piekuren).
- Optie B (Zelf maken): Vast €0,05 voor de komende 25 jaar.
Waarom de Batterij + EV cruciaal zijn
Omdat u op het noorden ligt, moet u "dumpen" op het net voorkomen. Stroom terugleveren levert na 2027 waarschijnlijk nog maar 3 à 4 cent op (minder dan uw kostprijs van 5 cent).Samenvattend Advies:
- Uw strategie is: Niet verkopen, maar zelf houden.
- Met de batterij en de 12kW DC-lader zorgt u dat u bijna al die goedkope stroom van 5 cent zelf houdt. Daarmee vermijdt u de aankoop van dure belaste stroom.
Leg de panelen neer. De investering is laag genoeg (€0,83/Wp) dat uw kostprijs per kWh (5 cent) ver onder de belastingvloer (11 cent) duikt. Zonder panelen bent u volledig overgeleverd aan de belastingtarieven, met panelen ontwijkt u die voor ca. 60-70% van uw verbruik.
Dan zou ik met mijn Ioniq elke dag 500 km moeten rijdenRonald schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:43:
[...]
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door Floris112 op 01-02-2026 15:00 ]
Nee, mijn dak gaat maar één kant op. De buren aan linker of rechterkant van mij zouden dus 25 panelen lekker op het zuiden kunnen leggen. (edit: en die dat dus niet eens doentimpel_800 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:36:
@Floris112 Als je een Noord dak heb, dan heb je toch ook een Zuid dak? Of heb ik iets gemist?
Potentieel bij de buren met dak op zuid:
Het idee is dat ik een combinatie van de Weheat WP met Weheat Intelligence de BG en 1e verd. vloer, en het SWW-vat, als thermische batterij kan gebruiken. En dat de WP dus op de 'goedkope' uren in de winter kan bufferen zodat op de dure avonduren hij uit kan staan. Verbruik dat totaal niet te sturen valt, zoals koken, of de Quooker, of andere activiteiten in de avond, die zouden met de BAT10 moeten kunnen worden opgevangen.Bschnitz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:38:
[...]
Met maar 1 BAT totaal zinloos helaas.
15-25kWh is de minimaal behoefte voor een all elektrische huis met wat mensen erin en als je er daadwerkelijk leeft.
In de winter zit je tussen 25-45kWh per dag ivm warmtepomp.
[Afbeelding]
Je wilt 8 uur kunnen bufferen of 8 uur aan stroom verkopen.
Hij heeft dus minimaal 2 BAT 10 nodig, liefst 3.
[ Voor 15% gewijzigd door Floris112 op 01-02-2026 15:08 ]
Voor die prijs had ik 3x BAT10, de zonnepanelen hadden we al.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Er staan zoals gebruikelijk de meest simpele fouten in… als stroom voor -10 op de Epex staat, dan ga je maar 2 ct netto betalen bij een Epex volgend contract.
En dat zijn precies de momenten dat jouw panelen hun piekvermogen leveren en ga je ze dus uit zetten, nadat de auto lang en breed vol is.
Effectief kom je dus niet aan de 6500kWh.
Gebruik daadwerkelijke opbrengst simulatie software, geen domme napraters op nvidia chips.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
/f/image/XfQ1EKuSkrOLztNqyzuy9ea2.png?f=fotoalbum_large)