Tuurlijk snap ik, maar ik ben nog niet in de dataflows gedoken en zoek dus een specificatie van services en servers/domains (als die er is). De day ahead prijzen etc wat nodig is voor AI wil ik bijv wel doorlaten en beheer alleen indien nodig. Als dat soort verkeer uit te spitsen is natuurlijk. Ik zag wel dat je minstens 1x per 90 dagen online moet komen voor updates anders, valt er functionaliteit uit.daemonix schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:36:
Wat dacht je van een apart vlan aan een firewall waarin je bepaalt wie/wat er bij mag?
De netwerk security voor het Sigenergy systeem vind ik een interessant onderwerp, maar ik heb nu zelf te weinig kennis van netwerken om dat in te kunnen schatten en/of op te lossen. Als hier iemand daar meer kennis van heeft en hier uitleg over kan geven zou dat denk ik voor een hoop gebruikers zinvol zijn en gewaardeerd worden. 🤔
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
Inderdaad een interessante vraag. Ik krijg eind april een 30 kWh sigenstor en wil ook wel alles een beetje veilig houden
[ Voor 56% gewijzigd door backupdevice op 07-02-2026 12:09 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik probeer mezelf een beetje voor te bereiden op een thuisaccu, en de daar bij komende kosten.
Ik heb nu dit lijstje bij elkaar gezocht:
/f/image/XdmcECuCWJPchpv1QC0qz9la.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie dat de Sigenergy 3-Fase omvormer 10kW voor de SigenStor er nog niet bij stond. Dat is nog eens 1900 euro.
Meeste is denk ik standaard, we hebben alleen 3 aparte omvormers voor de zonnepanelen, die ook nog eens niet in de buurt komen van de accupack. Ik wil de accupack dan ook eigenlijk aansluiten op de plaats van de huidige laadpaal (3 fase). vandaar 1 3 fase meter, en 3 enkel fase meters voor elke zonnepaneel installatie. De DC charger is eigenlijk bedoeld voor het V2X verhaal, maar ik moet eigenlijk nog een keer uitzoeken of de kia Niro /Tesla model 3 nu wel of niet v2x doen. De berichten gaan alle kanten op. Weet iemand of er speciale kabels nodig zijn om alles een elkaar te knopen? En hoe gaat de communicatie tussen de smart meter naar de omvormer? Kabel of wifi?
Ik heb nu dit lijstje bij elkaar gezocht:
/f/image/XdmcECuCWJPchpv1QC0qz9la.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie dat de Sigenergy 3-Fase omvormer 10kW voor de SigenStor er nog niet bij stond. Dat is nog eens 1900 euro.
Meeste is denk ik standaard, we hebben alleen 3 aparte omvormers voor de zonnepanelen, die ook nog eens niet in de buurt komen van de accupack. Ik wil de accupack dan ook eigenlijk aansluiten op de plaats van de huidige laadpaal (3 fase). vandaar 1 3 fase meter, en 3 enkel fase meters voor elke zonnepaneel installatie. De DC charger is eigenlijk bedoeld voor het V2X verhaal, maar ik moet eigenlijk nog een keer uitzoeken of de kia Niro /Tesla model 3 nu wel of niet v2x doen. De berichten gaan alle kanten op. Weet iemand of er speciale kabels nodig zijn om alles een elkaar te knopen? En hoe gaat de communicatie tussen de smart meter naar de omvormer? Kabel of wifi?
Ik lees hier een paar pagina's terug dat je de12kW DC lader alleen software matig begrenst is en dat deze ook misschien 25kW kan worden. Misschien interessant als deze goedkoper is om dit in de gaten te houden.
Overigens: ik dacht dat die DC laders fors in prijs waren gedaald. Ik zou wel effe goed shoppen want volgens mij kosten ze nu geen €3600 meer!
https://ati-solar.nl/wink...25-kw-10m-cable-ccs2.html
Als je een GW neemt kun je een van de omvormers daar op aansluiten (op de smartport in de GW). Dat scheelt misschien weer een Smartmeter.
Overigens: ik dacht dat die DC laders fors in prijs waren gedaald. Ik zou wel effe goed shoppen want volgens mij kosten ze nu geen €3600 meer!
https://ati-solar.nl/wink...25-kw-10m-cable-ccs2.html
Als je een GW neemt kun je een van de omvormers daar op aansluiten (op de smartport in de GW). Dat scheelt misschien weer een Smartmeter.
[ Voor 32% gewijzigd door timpel_800 op 07-02-2026 18:42 ]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
3 dagen lang deed mijn ai niks, zet ik hem uit om hem opnieuw in te stellen....
Gaat die niet meer aan 😂
Nu zit ik vast in zelfgebruik haha.
Gaat die niet meer aan 😂
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ter info: In Frankrijk, als je een zgn. Slimme Meter hebt, kies je je aansluitwaarde in kVA.. Bijvoorbeeld 3 fase 18 kVA = ongeveer gelijk aan 3x25 Amp. Op het moment dat je meer vermogen trekt dan je aansluitwaarde dan klapt de digitale zekering eruit. Door zelf de slimme meter te resetten, kan je weer verder. Heb je behoefte aan een hogere of lagere aansluitwaarde, bv. 12 of 30 kVA dan neem je contact op met jouw energieleverancier en dan wordt dat daags erna gewijzigd. Dit systeem werkt erg prettig.timpel_800 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:11:
Ik heb nog steeds smeltzekeringen. Het is meer als je de afschakelcurves van de smeltzekeringen versus de automaten ziet dat je meer marge hebt met de smeltzekeringen. Maar goed, het blijft natuurlijk gedoe met die dingen dat je ze niet zelf kan terugzetten. In Frankrijk hebben ze dat beter geregeld, niet @CEdS
@Ersus ik heb hier geen problemen mee maar als je zekeringen vervangt zonder dat je de zegels terugplaatst lijkt mij dat je daar last mee krijgt?
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Vandaag is dat niet erg kan ik je melden 😉Bschnitz schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:39:
3 dagen lang deed mijn ai niks, zet ik hem uit om hem opnieuw in te stellen....
Gaat die niet meer aan 😂
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Haha, klopt maar ben er al achter dat er meer aan de hand is.
Power saving mode werkt einde wel zoals het moet.
Maar er zijn wel meer mensen die issue hebben.
Der is iets kapot bij Sigen ergens, ze moeten nog reageren.
Zet ai mode dus niet uit en kijk niet raar op als je stats mist of je VPP geen connectie heeft.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Iets dat ik niet begrijp in de AI modus: als het verschil <5cent is dan wordt er niet gehandeld. Dat is prima. Maar dat hij de batterij niet vult tijdens de laagste prijzen vanuit de dc aangesloten panelen begrijp ik niet. Hij exporteert het dan allemaal direct naar het net. Van de AC aangesloten panelen snap ik dat, maar van de DC aangeloten panelen zou ik denken dat het beter is om eerst in de batterij op te slaan en dan tijdens de hogere prijzen pas om te zetten naar AC.
Duoruvis & Buren – vergelijkingstest AI-handel
Startcondities (Buy +13,56 sluit aan op Tibber-prijzen)
Startmoment: zondag 1 feb 16:15, daadwerkelijke test vanaf maandag 2 feb
Duoruvis AI-Modus Max Profit DA-15
Buy: 1,21 × DA + 13,56
Sell: 1,21 × DA + 10,00
Spread: 3,56 ct
Buren AI-Modus Max Profit DA-15
Sell: 1,21 × DA + 11,08
Spread: 2,48 ct
Tijdens deze testweek kreeg ik de indruk dat de AI-prijs/handels logica inconsistent leek met de ingestelde prijs- en handelslogica, vandaar onderstaande tariefwijzigingen:
Ma-Di Duoruvis Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 10,00 Spread: 3,56 ct
Ma-Di Buren Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 11,08 Spread: 2,48 ct
Wo-Do Duoruvis Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 13,56 Spread: 0,00 ct
Wo-Do Buren Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 13,56 Spread: 0,00 ct
Vr-Zo Duoruvis Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 14,06 Spread: -0,5 ct
Vr-Zo Buren Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 13,66 Spread: -0,1 ct
Aansluitend op meldingen van o.a. @Bschnitz en @kliffen hierbij mijn observaties van de afgelopen week binnen deze lopende vergelijkingstest.
Vanaf vrijdag ±09:00 tot zaterdag 24:00 zagen ik en de buren, net als Bschnitz, een aanhoudend vlakke SOC rond 0% zonder handelsactiviteit van de AI, terwijl dit op basis van de ingestelde prijslogica normaal gesproken wél verwacht zou worden.
Wat opviel:
• Het verschijnsel trad gelijktijdig bij meerdere gebruikers op.
• De langdurige idle was niet te verklaren vanuit de ingestelde prijslogica.
• De AI kwam pas weer tot leven nadat de Sell tijdelijk lager dan Buy werd gezet (negatieve spread).
Die laatste stap voelt onorthodox en is wat mij betreft uitsluitend geschikt als tijdelijke test- of herstelactie, niet als normale strategie. Het doorbreekt echter wél de idle en brengt het systeem weer in handelsmodus.
Van deze periode heb ik:
• 24u- en 48u-prijs/SOC-schermen (dag-n en dag-n+1)
• een Tibber-tarief weekoverzicht 1–8 feb en een tweedaagse overzicht 7–8 feb
• een tabel met import/export/kosten/opbrengst
De dataset van zondag 8 feb is nog niet volledig omdat de laatste Tibber-data morgen binnenkomen.
Ik zal deze post aanvullen zodra de gegevens compleet zijn.
Doel van deze bijdrage is vooral:
patroon bevestigen, data delen en een tijdelijke idle-doorbraak tonen,
zodat gezamenlijk beoordeeld kan worden of hier sprake is van een incident, configuratie-effect of structureel AI-gedrag.
/f/image/hXqledDUDvBNIVBGltKD1VoH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rMs8eNpMyJB7fZCAJ55mXJ35.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/iVusXPuMWqRIxPzcxtwcHb06.png?f=user_large)
Startcondities (Buy +13,56 sluit aan op Tibber-prijzen)
Startmoment: zondag 1 feb 16:15, daadwerkelijke test vanaf maandag 2 feb
Duoruvis AI-Modus Max Profit DA-15
Sell: 1,21 × DA + 10,00
Spread: 3,56 ct
Buren AI-Modus Max Profit DA-15
Sell: 1,21 × DA + 11,08
Spread: 2,48 ct
Tijdens deze testweek kreeg ik de indruk dat de AI-prijs/handels logica inconsistent leek met de ingestelde prijs- en handelslogica, vandaar onderstaande tariefwijzigingen:
Ma-Di Duoruvis Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 10,00 Spread: 3,56 ct
Ma-Di Buren Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 11,08 Spread: 2,48 ct
Wo-Do Duoruvis Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 13,56 Spread: 0,00 ct
Wo-Do Buren Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 13,56 Spread: 0,00 ct
Vr-Zo Duoruvis Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 14,06 Spread: -0,5 ct
Vr-Zo Buren Buy: 1,21 × DA + 13,56 Sell: 1,21 × DA + 13,66 Spread: -0,1 ct
Aansluitend op meldingen van o.a. @Bschnitz en @kliffen hierbij mijn observaties van de afgelopen week binnen deze lopende vergelijkingstest.
Vanaf vrijdag ±09:00 tot zaterdag 24:00 zagen ik en de buren, net als Bschnitz, een aanhoudend vlakke SOC rond 0% zonder handelsactiviteit van de AI, terwijl dit op basis van de ingestelde prijslogica normaal gesproken wél verwacht zou worden.
Wat opviel:
• Het verschijnsel trad gelijktijdig bij meerdere gebruikers op.
• De langdurige idle was niet te verklaren vanuit de ingestelde prijslogica.
• De AI kwam pas weer tot leven nadat de Sell tijdelijk lager dan Buy werd gezet (negatieve spread).
Die laatste stap voelt onorthodox en is wat mij betreft uitsluitend geschikt als tijdelijke test- of herstelactie, niet als normale strategie. Het doorbreekt echter wél de idle en brengt het systeem weer in handelsmodus.
Van deze periode heb ik:
• 24u- en 48u-prijs/SOC-schermen (dag-n en dag-n+1)
• een Tibber-tarief weekoverzicht 1–8 feb en een tweedaagse overzicht 7–8 feb
• een tabel met import/export/kosten/opbrengst
De dataset van zondag 8 feb is nog niet volledig omdat de laatste Tibber-data morgen binnenkomen.
Ik zal deze post aanvullen zodra de gegevens compleet zijn.
Doel van deze bijdrage is vooral:
patroon bevestigen, data delen en een tijdelijke idle-doorbraak tonen,
zodat gezamenlijk beoordeeld kan worden of hier sprake is van een incident, configuratie-effect of structureel AI-gedrag.
/f/image/hXqledDUDvBNIVBGltKD1VoH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rMs8eNpMyJB7fZCAJ55mXJ35.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/iVusXPuMWqRIxPzcxtwcHb06.png?f=user_large)
Totaal onbegrijpelijk inderdaad. Lekker de hele dag zon opbrengst exporteren ipv in de batterij te stoppen. Geen idee.kliffen schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:18:
Iets dat ik niet begrijp in de AI modus: als het verschil <5cent is dan wordt er niet gehandeld. Dat is prima. Maar dat hij de batterij niet vult tijdens de laagste prijzen vanuit de dc aangesloten panelen begrijp ik niet. Hij exporteert het dan allemaal direct naar het net. Van de AC aangesloten panelen snap ik dat, maar van de DC aangeloten panelen zou ik denken dat het beter is om eerst in de batterij op te slaan en dan tijdens de hogere prijzen pas om te zetten naar AC.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Nadat ze op het backend een paar dagen terug iets hebben gedaan, werkt de helft van de dingen niet meer xDtimpel_800 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:52:
[...]
Totaal onbegrijpelijk inderdaad. Lekker de hele dag zon opbrengst exporteren ipv in de batterij te stoppen. Geen idee.
Hallo,
Ben in de markt voor een thuisbatterij einde dit jaar. En ik kijk o.a. momenteel ook naar een Sigenstore als optie.
M'n vraag: als ik een instalatie koop met noodstroom functie (gateway?) wat doen mijn 4 stuks oudere 1 fase SMA PV omvormers dan in het geval het grid weg valt? Blijven die dan gewoon in de lucht en dus produceren? Als dat het geval is dan is er toch een probleem neem ik aan. Want mijn inverters zien geen verschil tussen de 230V van de Sigenstore en het net. Waar blijft mijn PV stroom dan als de batterij vol is op een gegeven moment, of ik produceer meer dan ik op dat moment gebruik? Ik ga er vanuit dat de spanning zal gaan oplopen en dat op een gegeven moment de 253 Volt bereikt wordt en de omvormers afschakelen. Maar dat is natuurlijk niet ideaal. Bovendien zou je dan een soort van JoJo effect krijgen want die omvormers zullen blijven proberen in te schakelen omdat de spanning al weer gedaald is als ze afgeschakeld zijn, en dus weer opstarten.
Zie ik hier iets over het hoofd of moet ik de PV omvormers maar beter buiten het noodstroom circuit houden?
Nu kunnen mijn oude omvormers volgensmij iets met frequentie shifting doen als ze dat signaal krijgen zodat ze vermogen gaan reduceren. Maar dan zal ik daar echt eerst eens in moesten duiken want heb geen idee nog wat dat dan precies omhelst en hoe ik dat instel.
Een andere (makkelijke) optie zou kunnen zijn om een deel van m'n PV op de Sigenstore te zetten zodat deze toch nog bij laad tijdens een langdurige stroomstoring. Alles wat over is aan omvormers dan maar buiten het noodstroom circuit houden. Dat heeft als nadeel dat ik een behoorlijke verbouwing aan m'n meterkast zou moeten doen dan.
Iemand met al een Sigenstore in zijn bezit en een idee heeft hoe het nu echt zit? Kom er zelf niet echt uit namelijk.
Ben in de markt voor een thuisbatterij einde dit jaar. En ik kijk o.a. momenteel ook naar een Sigenstore als optie.
M'n vraag: als ik een instalatie koop met noodstroom functie (gateway?) wat doen mijn 4 stuks oudere 1 fase SMA PV omvormers dan in het geval het grid weg valt? Blijven die dan gewoon in de lucht en dus produceren? Als dat het geval is dan is er toch een probleem neem ik aan. Want mijn inverters zien geen verschil tussen de 230V van de Sigenstore en het net. Waar blijft mijn PV stroom dan als de batterij vol is op een gegeven moment, of ik produceer meer dan ik op dat moment gebruik? Ik ga er vanuit dat de spanning zal gaan oplopen en dat op een gegeven moment de 253 Volt bereikt wordt en de omvormers afschakelen. Maar dat is natuurlijk niet ideaal. Bovendien zou je dan een soort van JoJo effect krijgen want die omvormers zullen blijven proberen in te schakelen omdat de spanning al weer gedaald is als ze afgeschakeld zijn, en dus weer opstarten.
Zie ik hier iets over het hoofd of moet ik de PV omvormers maar beter buiten het noodstroom circuit houden?
Nu kunnen mijn oude omvormers volgensmij iets met frequentie shifting doen als ze dat signaal krijgen zodat ze vermogen gaan reduceren. Maar dan zal ik daar echt eerst eens in moesten duiken want heb geen idee nog wat dat dan precies omhelst en hoe ik dat instel.
Een andere (makkelijke) optie zou kunnen zijn om een deel van m'n PV op de Sigenstore te zetten zodat deze toch nog bij laad tijdens een langdurige stroomstoring. Alles wat over is aan omvormers dan maar buiten het noodstroom circuit houden. Dat heeft als nadeel dat ik een behoorlijke verbouwing aan m'n meterkast zou moeten doen dan.
Iemand met al een Sigenstore in zijn bezit en een idee heeft hoe het nu echt zit? Kom er zelf niet echt uit namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 09-02-2026 01:26 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Heb zelf ook een SMA gehad. Ik heb deze verwijderd omdat de panelen veel efficiënter direct op de Sigenstor aangesloten kunnen worden. Ik heb daarvoor de PV-DC-kabels verlengt en de SMA omvormer verkocht. Leverde mij nog €400 op voor een 15kW Sunny TriPower.
Overigens je kunt uiteraard je SMA wel blijven gebruiken. In de Sigenstor zit een oplossing ingebouwd die de AC-SMA inverter voor de gek kan houden in Island-mode als de accu's vol zitten. Daardoor daalt het toegevoerde vermogen naar nagenoeg 0kW door de frequentie aan te passen. Zo werkt dit ook bij andere AC Solarinverters. Uiteraard alleen in Island mode. In grid-connected mode heb je dit probleem uiteraard niet. Dan wordt overtollige energie gewoon terug geleverd.
Overigens je kunt uiteraard je SMA wel blijven gebruiken. In de Sigenstor zit een oplossing ingebouwd die de AC-SMA inverter voor de gek kan houden in Island-mode als de accu's vol zitten. Daardoor daalt het toegevoerde vermogen naar nagenoeg 0kW door de frequentie aan te passen. Zo werkt dit ook bij andere AC Solarinverters. Uiteraard alleen in Island mode. In grid-connected mode heb je dit probleem uiteraard niet. Dan wordt overtollige energie gewoon terug geleverd.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
@Consulectro
Okay...da's dan (deels) wel goed nieuws. Ik zou dan sowieso van plan zijn om 2 strings van 1 omvormer over te zetten naar de Sigenstore. Dan zou ik dus ook nog 1 omvormer op die speciale ingang kunnen zetten van de Sigenstore (of heeft hij er meerdere?). Dan houd ik 3 omvormers "over". Die zouden dan buiten de noodstroom voorziening moeten blijven. Da's wel balen want dan moet m'n hele meterkast over de kop helaas.
Okay...da's dan (deels) wel goed nieuws. Ik zou dan sowieso van plan zijn om 2 strings van 1 omvormer over te zetten naar de Sigenstore. Dan zou ik dus ook nog 1 omvormer op die speciale ingang kunnen zetten van de Sigenstore (of heeft hij er meerdere?). Dan houd ik 3 omvormers "over". Die zouden dan buiten de noodstroom voorziening moeten blijven. Da's wel balen want dan moet m'n hele meterkast over de kop helaas.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Dank voor je zeer uitgebreide post. Dat ziet er helder uit. Wat zou je doen als je bij AI zelfverbruik op de eerste plaats zou zetten?duoruvis schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:40:
Duoruvis & Buren – vergelijkingstest AI-handel
Misschien ook iemand ideeën hierover?
Hier een vergelijkbaar probleem, met als extra handicap dat de omvormers ver verwijderd zullen zijn van de sigenstore, en extra kabels trekken nagenoeg onmogelijk is. Kom er zelf niet echt uit, dus vrees dat ik toch een keer iemand over de vloer moet laten komen, maar de zonnepanelen cowboys zijn zich nu aan het richten op de accu's, dus vind de communicatie op zijn zachts gezegd vermoeiend.Doggieman schreef op maandag 9 februari 2026 @ 01:51:
@Consulectro
Heb eind vorig jaar een offerte gevraagd, en daarna krijg je eerst 3 mailtjes dat je op moet schieten dat de aanbieding verloopt. Nu is die eindelijk verlopen en komt er na een maand nog een mail achteraan met de paniek kop dat de accu's snel in prijs zullen stijgen en dat ik op moet schieten om het alsnog voor de gegeven prijs te kunnen kopen.
Goede nuance — en je observatie klopt.Vhond schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:09:
[...]
Dank voor je zeer uitgebreide post. Dat ziet er helder uit. Wat zou je doen als je bij AI zelfverbruik op de eerste plaats zou zetten?
Misschien ook iemand ideeën hierover?
Het effect van Sell t.o.v. Buy hangt sterk af van de gekozen AI-modus:
1. Max Profit (arbitrage-gedreven)
Hier kijkt de AI primair naar prijsverschillen in de tijd.
• Sell = Buy of Sell > Buy
→ vergroot juist de kans op handelsactiviteit, omdat de AI sneller een winstgevende cyclus ziet.
→ minder hysterese, dus vaker laden/ontladen.
• Sell < Buy
→ doorbreekt eventuele idle, maar is economisch onlogisch als structurele instelling.
→ vooral bruikbaar als tijdelijke test- of herstelactie.
2. Zelfverbruik-prioriteit (consumptie-gedreven)
Hier verschuift het doel van markt-arbitrage naar het vermijden van netinkoop.
• Buy relatief hoog
→ voorkomt laden uit het net.
• Sell dicht bij Buy of iets hoger
→ ontmoedigt prijs-gedreven ontladen en bewaart energie voor eigen verbruiksmomenten.
• Resultaat: minder cycli, minder handel, hogere directe zelfconsumptie.
Kort samengevat:
• In Max Profit kan een gelijke of hogere Sell juist méér dynamiek geven.
• In Zelfverbruik eerst werkt diezelfde verhouding remmend op handel en beschermt ze de batterij-energie voor het huishouden.
De optimale verhouding is dus geen vaste regel, maar een directe afspiegeling van het gekozen optimalisatiedoel.
De screendumps illustreren dit zonder wijziging in de tariefopzet:
Buy 1,21 × DA + 13,56
Sell 1,21 × DA + 14,06
waarbij duidelijk verschil zichtbaar is tussen AI-Max Profit en AI-Zelfgebruik.
N.B. Zoals in een eerdere post genoemd:
een tijdelijk lagere Sell dan Buy (negatieve spread) kan een idle-situatie doorbreken en het systeem weer in handelsmodus brengen.
Dit moet worden gezien als tijdelijke test- of herstelactie, niet als structurele strategie.
:strip_exif()/f/image/zm9YhuO69LkgqdUCy0oPxraW.png?f=user_large)
Edit @Vhond @Rokar
Afbeeldingen:
Max Profit: van 00.00-24.00 uur
Zelfgebruik: van 00.09.17 Max Profit, van >09.17-24.00 Zelfgebruik
Max Profit 00.00-24.00 uur
:strip_exif()/f/image/hXyYil61RUri9msgUVEF0F4z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XEAv46qW09kYOyuIwTeAOSRp.jpg?f=fotoalbum_large)
Max Profit 00.00-09.17 uur - Zelfgebruik >09.17-24.00 uur
[ Voor 17% gewijzigd door duoruvis op 09-02-2026 12:53 ]
duoruvis schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Ik volg dit met grote belangstelling, maar ligt het nu aan mij of aan mijn pc geen idee, maar ik kan de foto's die jij erbij zet niet uit vergroten kan ook aan mijn ogen liggen maar kan er niet zoveel uitmaken.
gr
Goede nuance — en je observatie klopt.
1. Max Profit (arbitrage-gedreven)
Hier kijkt de AI primair naar prijsverschillen in de tijd.
• Sell = Buy of Sell > Buy
→ vergroot juist de kans op handelsactiviteit, omdat de AI sneller een winstgevende cyclus ziet.
→ minder hysterese, dus vaker laden/ontladen.
• Sell < Buy
→ doorbreekt eventuele idle, maar is economisch onlogisch als structurele instelling.
→ vooral bruikbaar als tijdelijke test- of herstelactie.
• Buy relatief hoog
→ ontmoedigt prijs-gedreven ontladen en bewaart energie voor eigen verbruiksmomenten.
Kort samengevat:
• In Max Profit kan een gelijke of hogere Sell juist méér dynamiek geven.
• In Zelfverbruik eerst werkt diezelfde verhouding remmend op handel en beschermt ze de batterij-energie voor het huishouden.
De optimale verhouding is dus geen vaste regel, maar een directe afspiegeling van het gekozen optimalisatiedoel.
Buy 1,21 × DA + 13,56
Sell 1,21 × DA + 14,06
een tijdelijk lagere Sell dan Buy (negatieve spread) kan een idle-situatie doorbreken en het systeem weer in handelsmodus brengen.
Dit moet worden gezien als tijdelijke test- of herstelactie, niet als structurele strategie.
[Afbeelding]
In een antwoord op je eerdere vraag gaf ik aan dat je de hybride omvormer van Sigenergy zou kunnen gebruiken voor de afstanden. Deze werkt naadloos samen met Sigenstore. Geen extra kabels, via WiFi. Wellicht heb je dit over het hoofd gezien. Ik heb hier zo'n proefopstelling draaien en dat gaat zonder problemen.gjcvro schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:03:
[...]
Hier een vergelijkbaar probleem, met als extra handicap dat de omvormers ver verwijderd zullen zijn van de sigenstore, en extra kabels trekken nagenoeg onmogelijk is. Kom er zelf niet echt uit, dus vrees dat ik toch een keer iemand over de vloer moet laten komen, maar de zonnepanelen cowboys zijn zich nu aan het richten op de accu's, dus vind de communicatie op zijn zachts gezegd vermoeiend.
Heb eind vorig jaar een offerte gevraagd, en daarna krijg je eerst 3 mailtjes dat je op moet schieten dat de aanbieding verloopt. Nu is die eindelijk verlopen en komt er na een maand nog een mail achteraan met de paniek kop dat de accu's snel in prijs zullen stijgen en dat ik op moet schieten om het alsnog voor de gegeven prijs te kunnen kopen.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Dank weer voor deze aanvulling. Maar wat ik begrijp is dat je de tarieven NIET aan zou passen als je de AI strategie voor zelfverbruik zou instellen?duoruvis schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Goede nuance — en je observatie klopt.
• Buy relatief hoog
Buy 1,21 × DA + 13,56
Sell 1,21 × DA + 14,06
[Afbeelding]
Stukje wifi heb ik gemist. En eigenlijk sluit je de hele stapel dan zo'n beetje standalone aan?CEdS schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:25:
[...]
In een antwoord op je eerdere vraag gaf ik aan dat je de hybride omvormer van Sigenergy zou kunnen gebruiken voor de afstanden. Deze werkt naadloos samen met Sigenstore. Geen extra kabels, via WiFi. Wellicht heb je dit over het hoofd gezien. Ik heb hier zo'n proefopstelling draaien en dat gaat zonder problemen.
@Rokar @Vhond
Post gewijzigd met extra afbeeldingen (groot)
https://gathering.tweaker...message/84604066#84604066
Goede vraag — en daar zit precies de nuance.Vhond schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:28:
[...]
Dank weer voor deze aanvulling. Maar wat ik begrijp is dat je de tarieven NIET aan zou passen als je de AI strategie voor zelfverbruik zou instellen?
Als de AI-strategie op zelfverbruik-prioriteit staat, ligt het minder voor de hand om de tarieven actief te blijven tweaken zoals bij Max Profit.
De optimalisatie verschuift dan namelijk van markt-arbitrage naar het minimaliseren van netinkoop en het bewaren van energie voor eigen verbruiksmomenten.
In die modus werken stabiele en conservatieve prijsinstellingen meestal het best.
Minder handelsactiviteit is dan geen probleem, maar juist een logisch gevolg van het gekozen doel: hogere directe zelfconsumptie in plaats van maximale prijsdynamiek.
Alleen bij zichtbaar onlogisch gedrag (zoals een langdurige idle die niet past bij vraag of prijs) kan tijdelijk ingrijpen zinvol zijn — maar dat is dan een diagnostische of herstelactie, geen structurele strategie.
Nogmaals dank. Je verhaal is weer geheel duidelijk, maar wat zou je stabiele conservatieve prijsstellingen vinden voor Tibber? Nog steeds?duoruvis schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Goede vraag — en daar zit precies de nuance.
Als de AI-strategie op zelfverbruik-prioriteit staat, ligt het minder voor de hand om de tarieven actief te blijven tweaken zoals bij Max Profit.
De optimalisatie verschuift dan namelijk van markt-arbitrage naar het minimaliseren van netinkoop en het bewaren van energie voor eigen verbruiksmomenten.
In die modus werken stabiele en conservatieve prijsinstellingen meestal het best.
Minder handelsactiviteit is dan geen probleem, maar juist een logisch gevolg van het gekozen doel: hogere directe zelfconsumptie in plaats van maximale prijsdynamiek.
Alleen bij zichtbaar onlogisch gedrag (zoals een langdurige idle die niet past bij vraag of prijs) kan tijdelijk ingrijpen zinvol zijn — maar dat is dan een diagnostische of herstelactie, geen structurele strategie.
Buy 1,21 × DA + 13,56
Sell 1,21 × DA + 14,06
Of zijn dit alleen waardes voor MaxProfit? En verkoop nog steeds hoger dan aankoop?
[ Voor 4% gewijzigd door Vhond op 09-02-2026 12:01 ]
Je kunt afhankelijk van hoeveel solar-strings men heeft, tot 4 strings (DC) op de Sigenstor EC aansluiten. Dat is het meest efficiënt. De Sigenstor EC heeft (afhankelijk van het vermogen wat je kiest) 4 onafhankelijke MPPT trackers. Daarnaast kun je ook 'third party' AC solar-omvormers inlezen met een (gemeenschappelijke) energiemeter (of aangesloten op de Smart-Port van de Gateway. Beiden worden dan getoond in de app. Dus een combinatie van DC- en AC-solar is geen probleem voor de Sigenstor.Doggieman schreef op maandag 9 februari 2026 @ 01:51:
@Consulectro
Alles kan dan binnen de noodstroomvoorziening blijven.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Dank voor het meedenken en de goede vragen in deze draad.Vhond schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Nogmaals dank. Je verhaal is weer geheel duidelijk, maar wat zou je stabiele conservatieve prijsstellingen vinden voor Tibber? Nog steeds?
Buy 1,21 × DA + 13,56
Sell 1,21 × DA + 14,06
Of zijn dit alleen waardes voor MaxProfit? En verkoop nog steeds hoger dan aankoop?
Als ik alles van de afgelopen week samenvat — de vergelijkingstest, de idle-observaties,
de invloed van AI-modus en de discussie over prijsinstellingen — dan kom ik zelf uit op
één vrij nuchtere conclusie:
Bij zelfverbruik-prioriteit draait het minder om het finetunen van centenverschillen
en meer om een stabiele, realistische basis die aansluit op de werkelijke
Tibber-kostenstructuur en geen onbedoelde handelsprikkel introduceert.
Daarmee blijft voor 2026 een logische conservatieve set:
• Inkoop: 1,21 × DA + 13,56
• Verkoop: 1,21 × DA + 11,08
Niet omdat dit “maximaal winstgevend” is, maar omdat het:
• voorspelbaar AI-gedrag geeft
• past bij zelfverbruik als primair doel
• en een neutraal vertrekpunt vormt voor verdere eigen optimalisatie
Deze conservatieve 2026-set sluit aan op de eerder doorgerekende Tibber-kostenstructuur zoals o.a. gedeeld door Laur3nss en bevestigd door Djaro in het topic.
https://gathering.tweaker...message/84168750#84168750
Alles wat je daarvan afwijkt wordt dan een bewuste strategiekeuze
in plaats van een correctie op onverwacht AI-gedrag.
@duoruvis : geweldig, dank weer voor je uitvoerige antwoord
Ik herken je verhaal wel, maar ik denk dat je dan misschien ook zelf de verkeerde aanbieders (cowboys) vraagt om offerte. Aanbieders die met dat soort simpele verkoopdruk aan zouden komen zetten vallen bij mij gelijk af.gjcvro schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:03:
[...]
<knip> maar de zonnepanelen cowboys zijn zich nu aan het richten op de accu's, dus vind de communicatie op zijn zachts gezegd vermoeiend.
Je zou de bestaande omvormer(s) kunnen vervangen door een hybride van Sigen. Zoals ik uit jouw eerdere posts opmaak, heb je alles al aangesloten. Dus van een huidige omvormer loopt er een voedingskabel naar de schakelkast/stoppenkast en deze is (neem ik aan) afgezekerd.gjcvro schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:37:
[...]
Stukje wifi heb ik gemist. En eigenlijk sluit je de hele stapel dan zo'n beetje standalone aan?
Je sluit de Hybride omvormer van Sigen aan op de kabel van de oude omvormer. Nu gaat deze als een omvormer functioneren.
Als je een Sigenstore hebt geïnstalleerd dan kun je (een) hybride omvormer(s) toevoegen aan het systeem. Als de hybride omvormer in hetzelfde netwerk aangemeld is op internet dan herkent de Sigenstore deze en wordt de hybride omvormer volledig automatisch een deel van je systeem.
Ik denk dat het ook werkt met de micro-omvormers van Sigen, hier heb ik echter geen ervaring mee.
[ Voor 5% gewijzigd door CEdS op 09-02-2026 14:40 ]
Wel een dure oplossing. Alle omvormers vervangen. Beter is dan misschien toch de dc kabels verlengen? Hoe moeilijk kan dat zijn?
DC kabels verlengen is waarschijnlijk beter, maar ook sterk afhankelijk van de situatie in je woning. Is er ruimte om kabels te trekken richting de opstelplaats van je thuisbatterij? Stukadoors zijn tegenwoordig ook niet goedkooptimpel_800 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:42:
Wel een dure oplossing. Alle omvormers vervangen. Beter is dan misschien toch de dc kabels verlengen? Hoe moeilijk kan dat zijn?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Hij geeft aan dat dat geen mogelijk is.......ik zou zelf een schop ter hand nemen of dat laten doen als ik het niet zelf zou kunnen..........idd nieuwe omvormers zijn ook niet gratistimpel_800 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:42:
Omdat we het over afstanden hebben van rond de 20 meter, ondergronds of door betonvloeren zonder kruipruimte, dus ik kan je beloven dat het heel moeilijk kan zijn.timpel_800 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:42:
Ik snap het. Doch je omvormers die nog prima zijn vervangen door omvormers met min of meer dezelfde techniek (DC-AC) lijkt mij economisch niet heel handig.
Nee, mij ook niet, vandaar was ik meer op zoek naar iets dat je b.v. aan de P1 poort van de meter kunt knopen.
In theorie zou ik een deel al aan kunnen sturen vanuit bijvoorbeeld Home Assistant, die leest de P1 poort al uit, en wilde ik gaan gebruiken om het laadproces van de auto's te optimaliseren naar eigen productie.
Of door de auto's rechtstreeks aan te sturen, of door het ombouwen van de domme laadpaal naar SmartEVSE.
In theorie zou ik een deel al aan kunnen sturen vanuit bijvoorbeeld Home Assistant, die leest de P1 poort al uit, en wilde ik gaan gebruiken om het laadproces van de auto's te optimaliseren naar eigen productie.
Of door de auto's rechtstreeks aan te sturen, of door het ombouwen van de domme laadpaal naar SmartEVSE.
Ik word ondertussen wel geïrriteerd door het ai gedrag van mijn sigen.
Ik heb nalv deze posts het inkoop em verkoop bedrag een week geleden (ongeveer) exact gelijk gezet.
Gisteren heeft de accu (32kw) grotendeels geladen op of goedkope stroom maar ook de helft op zonne-energie.
En vandaag kwam een prijs piek. Dus ik denk maar eens een screenshot. En dan zie je: verkoop op prijs piek
En ik kijk net, en wat is er gedaan... nadat nop verkocht
Hoe kan dit?
Staat op maximum profit met inkoop en verkoop gelijk .
1e foto is dus screenshot van gisteren, dat hij alles zou verkopen op de piek en 2e foto is net gemaakt
:strip_exif()/f/image/o4rMlIrJdOFeReIK8aK5Ik9d.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nalv deze posts het inkoop em verkoop bedrag een week geleden (ongeveer) exact gelijk gezet.
Gisteren heeft de accu (32kw) grotendeels geladen op of goedkope stroom maar ook de helft op zonne-energie.
En vandaag kwam een prijs piek. Dus ik denk maar eens een screenshot. En dan zie je: verkoop op prijs piek
Hoe kan dit?
1e foto is dus screenshot van gisteren, dat hij alles zou verkopen op de piek en 2e foto is net gemaakt
:strip_exif()/f/image/o4rMlIrJdOFeReIK8aK5Ik9d.jpg?f=fotoalbum_large)
HenkS schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:15:
Hoe kan dit?
1e foto is dus screenshot van gisteren, dat hij alles zou verkopen op de piek en 2e foto is net gemaakt .
En volgens die 2e screenshot gaat hij dus verkopen morgen ochtend om 8 uur, maar ik weet zeker dat tegen die tijd hij dat ook niet doet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hallo iedereen,
Ik heb al enige tijd een 4.6kW omvormer en 24kW aan batterij staan van Sigenergy.(Geen grotere omvormer door behoud groene stroom certificaten)
Ik ben nu voor het eerst eens in de instellingen aan het kijken en vroeg me af of hij correct ingesteld staat.
:strip_exif()/f/image/jyVIcUmVJAb56AXkOtt32eTt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heeft de installateur ingesteld maar ik weet niet of dit correct is voor het contract dat ik heb lopen bij FE.
Dit is mijn tariefkaart bij FE. https://drive.google.com/...m_2w5P8g/view?usp=sharing
Zouden jullie mij iets wijzer kunnen maken? Ik zie niet helemaal in welke waardes hier horen te staan en welke invloed dit heeft op de aankoop en verkoop. De installateur zei ook dat het beter is om de AI van Sigenergy te laten handelen i.p.v. Frank Energie.
Alvast bedankt.
Ik heb al enige tijd een 4.6kW omvormer en 24kW aan batterij staan van Sigenergy.(Geen grotere omvormer door behoud groene stroom certificaten)
Ik ben nu voor het eerst eens in de instellingen aan het kijken en vroeg me af of hij correct ingesteld staat.
:strip_exif()/f/image/jyVIcUmVJAb56AXkOtt32eTt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heeft de installateur ingesteld maar ik weet niet of dit correct is voor het contract dat ik heb lopen bij FE.
Dit is mijn tariefkaart bij FE. https://drive.google.com/...m_2w5P8g/view?usp=sharing
Zouden jullie mij iets wijzer kunnen maken? Ik zie niet helemaal in welke waardes hier horen te staan en welke invloed dit heeft op de aankoop en verkoop. De installateur zei ook dat het beter is om de AI van Sigenergy te laten handelen i.p.v. Frank Energie.
Alvast bedankt.
@HenkS dat snap ik ook niet. Ik heb ook gelijke prijs voor inkoop en verkoop en bij mij heeft hij wel alles gedumpt. Vannacht laadt hij weer tot 50% en morgen weer verkopen.
Bij mij ook alles verkocht. Hij had vanmorgen de helft verkocht en ik heb hem in de middag handmatig vol geladen (10ct verschil! ) en toen heeft hij zelf vanavond alles verkocht.
Vervelend @HenkS snap dat je daar van baalt. Ik houd hem altijd zelf op dit soort momenten in de gaten maar dat zou natuurlijk niet hoeven moeten.
Vervelend @HenkS snap dat je daar van baalt. Ik houd hem altijd zelf op dit soort momenten in de gaten maar dat zou natuurlijk niet hoeven moeten.
[ Voor 29% gewijzigd door timpel_800 op 09-02-2026 21:35 ]
Tja begreep ik de ai keuzes maar, want ik ben te druk om zelf actief te laden en ontladen.timpel_800 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:34:
Bij mij ook alles verkocht. Hij had vanmorgen de helft verkocht en ik heb hem in de middag handmatig vol geladen (10ct verschil! ) en toen heeft hij zelf vanavond alles verkocht.
@HenkS
Jou load is wel hoog. Je verbruikt bijna 24/7 2kW of meer. Dat vs jou sizing kan ermee te maken hebben dat hij liever de boel houd voor jezelf.
Er is immers weinig opwek nog.
Ik vind het niet gek, je verbruik zit circa 10-15% hoger dan je sizing.
Praat het gedrag van de verder niet goed, gewoon om je een idee te geven hoezo het bij anderen wel gaat.
Men vergeet hier regelmatig de persoonlijke factoren zoals gebruik en opwek welke de ai ook beïnvloeden.
Jou load is wel hoog. Je verbruikt bijna 24/7 2kW of meer. Dat vs jou sizing kan ermee te maken hebben dat hij liever de boel houd voor jezelf.
Praat het gedrag van de verder niet goed, gewoon om je een idee te geven hoezo het bij anderen wel gaat.
Men vergeet hier regelmatig de persoonlijke factoren zoals gebruik en opwek welke de ai ook beïnvloeden.
Tnx voor je reactieBschnitz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:00:
@HenkS
En ja i know, redelijk wat continue verbruik. Oa door 2 grote aquariums met pompen em heaters.
Alleen dan nog... als je op 37 cent kunt verkopen en als de accu leeg is dan wordt je huisverbruik oa die 2kw continue tegen 26 cent ofzo gedaan
Nu heeft hij dus ook tijdens die 37 cent vrolijk van het grid gekocht ondanks volle accu.
Plus voorheen verkocht de accu wel met pieken, en nu dus niet
Maw ik snap je opmerking hoor maar ook al heb ik een hoog eigen verbruik. Op de piek blijft hij energie uit de grid halen ook al zit de accu vol
Ik heb de ai vandaag weer aangekregen en wat me opviel, hij is alle data kwijt. Tenminste "onvoldoende data om voorspellingen te maken" Hij was 4 dagen uit.HenkS schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:27:
[...]
Tnx voor je reactie
En ja i know, redelijk wat continue verbruik. Oa door 2 grote aquariums met pompen em heaters.
Alleen dan nog... als je op 37 cent kunt verkopen en als de accu leeg is dan wordt je huisverbruik oa die 2kw continue tegen 26 cent ofzo gedaan
Nu heeft hij dus ook tijdens die 37 cent vrolijk van het grid gekocht ondanks volle accu.
Maw ik snap je opmerking hoor maar ook al heb ik een hoog eigen verbruik. Op de piek blijft hij energie uit de grid halen ook al zit de accu vol
Dus ik begin nu clean.
Wellicht is de ai van Sigen net zo slecht als chatgpt en als je hem te lang gebruikt kan je beter een nieuwe sessie starten.
Bij mij deed die ook vreemde dingen. Dus snap je wel.
Als ik meer verbruikt heb dan hij voorspelde tegen de piek aan, ging die ook aankopen puur om zijn lijn weer te halen qua soc. 💸💸💸
Doet die voornamelijk als er geen goedkoper moment aankwam om in te kopen in toekomst.
Zal je laten weten over paar dagen of de ai weer beter zijn werk doet na een reset.
Heb het verschil direct nu weer groot gemaakt zoals in vroeger had. Eens kijken wat die daarmee nu wel kan doen.
<foutje krijg bericht niet weg>
Hieronder de goede
Hieronder de goede
[ Voor 199% gewijzigd door HenkS op 10-02-2026 06:41 ]
[quote]HenkS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 06:34:
[...]
Hoe maak je een nieuwe sessie? Door hem van ai te halen en hem er dan weer op te zetten ?
Ik ga het gewoon proberen haha niks te verliezen.
Maar eerst eens afwachten of hij zo wel gaat verkopen conform voorspelling:
Ps 2e plaatje ook even toegevoegd, ik heb 'slaapstand' ingesteld onder de 450w. Ivm te hoog 'sluipverbruik' dat lijkt nu wel goed te gaan
:strip_exif()/f/image/VT9YvAPizw202FqG3WAb1GU4.jpg?f=fotoalbum_large)
[...]
Hoe maak je een nieuwe sessie? Door hem van ai te halen en hem er dan weer op te zetten ?
Ps 2e plaatje ook even toegevoegd, ik heb 'slaapstand' ingesteld onder de 450w. Ivm te hoog 'sluipverbruik' dat lijkt nu wel goed te gaan
:strip_exif()/f/image/VT9YvAPizw202FqG3WAb1GU4.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar dagen ai uitzetten en op iets draaien zonder ai.HenkS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 06:38:
[quote]HenkS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 06:34:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan de ai disable doen op dit scherm onderaan.
Mijn slaapstand doet het nog steeds niet met ai 😑
Tnx.Bschnitz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:03:
[...]
Paar dagen ai uitzetten en op iets draaien zonder ai.
Je kan de ai disable doen op dit scherm onderaan.
Mijn slaapstand doet het nog steeds niet met ai 😑
[Afbeelding]
Ik heb gisteren de batterij eens helemaal uitgezet en weer aan...
En nu pakt hij de slaapstand goed. Al weet ik niet zeker of het ervoor ook vaker goed of fout ging. Al heb ik die dormacy mode in dat plaatje volgens mij niet eerder gezien.
En nu lijkt ie vol te gaan verkopen om 8 uur. Ben benieuwd. Maar even een screenshot gemaakt voor de zekerheid en nu afwachten
Alvast een tip voor iedereen, zorg ervoor dat je batterij en auto leeg zijn voor zaterdag.
Dat gaat de eerste echt goedkoper dag worden, dus elke kWh pakken die je kan vullen!
Dat gaat de eerste echt goedkoper dag worden, dus elke kWh pakken die je kan vullen!
Hoe weet je dat?Bschnitz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:33:
Alvast een tip voor iedereen, zorg ervoor dat je batterij en auto leeg zijn voor zaterdag.
Meer opwek dan vraag, dus zeer waarschijnlijk goedkoop. Hoe goedkoop is lastig te zeggen, maar denk aan +-15c met een marge van 3c.
in je 2e screenshot zit teveel tijdsverschil tussen query en echte tijd.HenkS schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:15:
Hoe kan dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
je mag die 1x per uur verversen, wellicht ziet het dan beter uit als je weer in die situatie terecht komt
Bij mij werkt slaapstand nog steeds niet. Heb je de batterij via de app uit/aan gezet of via de knop op de omvormer?HenkS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:18:
[...]
Ik heb gisteren de batterij eens helemaal uitgezet en weer aan...
En nu pakt hij de slaapstand goed. Al weet ik niet zeker of het ervoor ook vaker goed of fout ging. Al heb ik die dormacy mode in dat plaatje volgens mij niet eerder gezien.
Maybe onzin, maar zoals je weet doet mijn slaapstand het ook niet meer. Gisteravond deed ik voor de gein nog een SigenCare check en spontaan na het einde ervan schoot die op eens in slaapstand.JPS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:29:
[...]
Bij mij werkt slaapstand nog steeds niet. Heb je de batterij via de app uit/aan gezet of via de knop op de omvormer?
Wellicht toevallig.
Sigencare ook nog maar eens gedraaid, 100% score net als paar dagen geleden.Bschnitz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Maybe onzin, maar zoals je weet doet mijn slaapstand het ook niet meer. Gisteravond deed ik voor de gein nog een SigenCare check en spontaan na het einde ervan schoot die op eens in slaapstand.
Wellicht toevallig.
Heb jij een drempelwaarde ingesteld voor de powersave? Ik heb 'm nu 450W staan, waar mijn sluipverbruik snachts echt lager ligt.
In zit in de tussentijd op 1200w om ook maar iets te triggeren. Vroeger werkte 450w idd prima....JPS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Sigencare ook nog maar eens gedraaid, 100% score net als paar dagen geleden.
Heb jij een drempelwaarde ingesteld voor de powersave? Ik heb 'm nu 450W staan, waar mijn sluipverbruik snachts echt lager ligt.
Beste Henk,HenkS schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:27:
[...]
Tnx voor je reactie
ik heb eeb 40kW variant en ook een hoog energiegebruik, boven de 1.5kW. Bij mij heeft ie echter ook leeg verkocht.
Ik lees dat jullie nu de inkoop en verkoop tarieven gelijk hebben staan.
Welke zouden dat moeten zijn voor Zonneplan en Tibber?
Welke zouden dat moeten zijn voor Zonneplan en Tibber?
Prijsverschil is duidelijk te klein om iets mee te kunnen verdienen, dus doet hij niets. Zoals het bij jou nu is ingesteld is er vanacht de mogelijkheid om voor 23 cent iets te kopen en voor 24 cent later op de dag weer te verkopen. Daar maak je de systeemverliezen niet mee goed. Dat geldt niet alleen voor eventuele handel, maar ook voor zelfgebruik.Rokar schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:14:
Beetje raar dit zou toch denken dat ie op de goedkoopste momenten de batterij weer zou volladen.
Ps, systeem staat op gebalanceerde energie,
[Afbeelding]
[ Voor 19% gewijzigd door kliffen op 10-02-2026 16:29 ]
Nee gewoon echt even stroom eraf gehaald. En ik heb geen offgrid.JPS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:29:
[...]
Bij mij werkt slaapstand nog steeds niet. Heb je de batterij via de app uit/aan gezet of via de knop op de omvormer?
Nu lijkt alles weer te werken zowel de slaapstand die ik op 400w heb staan en vanmorgen om 8 uur netjes verkocht.
Kan ik de batterij switch in de meterkast ook zo uitzetten dan? Schakelt de gatway dan ook naadloos over op de grid?HenkS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Nee gewoon echt even stroom eraf gehaald. En ik heb geen offgrid.
Nu lijkt alles weer te werken zowel de slaapstand die ik op 400w heb staan en vanmorgen om 8 uur netjes verkocht.
Of moet ik eerst de bypass switch in de gateway gebruiken (en dan batterij switch)?
[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 10-02-2026 21:24 ]
Geen idee, ik heb gewoon de stroom groep in de meterkast voor een paar minuten uitgezet. Daarna weer aan en dan start hij vanzelf op en kun je in de app controleren of weer alles up isJPS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:23:
[...]
Kan ik de batterij switch in de meterkast ook zo uitzetten dan? Schakelt de gatway dan ook naadloos over op de grid?
Of moet ik eerst de bypass switch in de gateway gebruiken (en dan batterij switch)?
Overigens dacht ik, toch eens wat testen omdat de ai vrij passief is ook wel door de vlakke prijzen natuurlijk, maar desondanks wel heel passief. Dus ik heb de sell price eens 1 cent hoger gezet dan de Buy price. Omdat de ai nu toch wel rekening lijkt te houden met een marge van 5 cent ofzo
En dan krijg ik dus dat er een stuk meer activiteit komt. Als ik dan kijk naar de daadwerkelijke tarieven bij zonneplan, dan koopt de sigen dus in voor 23 cent en verkoopt voor 28 cent
Maw 5 cent verschil gaat hij nu iets op doen omdat ik de sell price 1 cent hoger heb gezet dan de Buy. Zet ik ze gelijk dam doet hij niks qua handelen of heel weinig.
Dit is eem screenshot net gemaakt met sell 1 cent hoger dan Buy
En dan krijg ik dus dat er een stuk meer activiteit komt. Als ik dan kijk naar de daadwerkelijke tarieven bij zonneplan, dan koopt de sigen dus in voor 23 cent en verkoopt voor 28 cent
Maw 5 cent verschil gaat hij nu iets op doen omdat ik de sell price 1 cent hoger heb gezet dan de Buy. Zet ik ze gelijk dam doet hij niks qua handelen of heel weinig.
Dit is eem screenshot net gemaakt met sell 1 cent hoger dan Buy
Ik snap niet wat jij hebt...HenkS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:45:
[...]
Geen idee, ik heb gewoon de stroom groep in de meterkast voor een paar minuten uitgezet. Daarna weer aan en dan start hij vanzelf op en kun je in de app controleren of weer alles up is
Welke FW draai jij?
Wat bedoel je met FW? Help me evenBschnitz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:56:
[...]
Ik snap niet wat jij hebt...
Welke FW draai jij?
[Afbeelding]
Haha lekker scherp van mij.
Even aan sigen ai gevraagd en die zegt: (ps past niet op 1 scherm dus maar even in 2 screenshots gedaan)
:strip_exif()/f/image/xWKwp4INulM4yH2P5R8Lo6Ro.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door HenkS op 10-02-2026 23:14 ]
De ByPass Switch in de gateway mag je NOOIT gebruiken. Als het goed is, is deze vergrendeld met een clip. Deze mag alleen gebruikt worden in noodgevallen indien de inverter of de gateway defect is. Dan heb je een mogelijkheid om je huis nog van stroom te voorzien. Deze mag NOOIT ingeschakeld worden in Off-grid mode!JPS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:23:
[...]
Kan ik de batterij switch in de meterkast ook zo uitzetten dan? Schakelt de gatway dan ook naadloos over op de grid?
OK goed te weten, dankje. Hoe kan ik het systeem het beste resetten dan? Met het rode ON/OFF knopje op de omvormer?Consulectro schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:39:
[...]
De ByPass Switch in de gateway mag je NOOIT gebruiken. Als het goed is, is deze vergrendeld met een clip. Deze mag alleen gebruikt worden in noodgevallen indien de inverter of de gateway defect is. Dan heb je een mogelijkheid om je huis nog van stroom te voorzien. Deze mag NOOIT ingeschakeld worden in Off-grid mode!
Uitschakelen bedoel je neem ik aan. Je kunt dat het beste via de app doen (Instellingen -> Systeeminstellingen -> Systeemonderhoud -> Uitschakelen. Vervolgens zet je de DC-switch voor de (eventuele) zonnepanelen ook uit. Daarna wacht je minimaal 5 minuten. Daarna kun je weer inschakelen, ook de DC-switch.JPS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:59:
[...]
OK goed te weten, dankje. Hoe kan ik het systeem het beste resetten dan? Met het rode ON/OFF knopje op de omvormer?
Eventueel op de omvormer kun je deze ook uitschakelen met de rode ON/OFF knop. Deze moet 5 seconden ingedrukt worden nadat je ook (indien aangesloten op de PV ingangen) de DC-schakelaar uitgeschakeld hebt.
107M dus, zelfde als mij. Apart dat jij daar iets anders hebt dan mij.... Ik zie altijd 0.HenkS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:13:
[...]
Haha lekker scherp van mij.
Even aan sigen ai gevraagd en die zegt: (ps past niet op 1 scherm dus maar even in 2 screenshots gedaan)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles wat ik kan bedenken is de gateway....
@JPS Ter aanvulling: De DC schakelaar op de Inverter zorgt ervoor dat alle DC uitgeschakeld wordt ook die van de batterijen. Het rode on/off knopje gebruik je eigenlijk alleen als de Sigenstore niet meer vanzelf opstart.Consulectro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 01:33:
[...]
Uitschakelen bedoel je neem ik aan. Je kunt dat het beste via de app doen (Instellingen -> Systeeminstellingen -> Systeemonderhoud -> Uitschakelen. Vervolgens zet je de DC-switch voor de (eventuele) zonnepanelen ook uit. Daarna wacht je minimaal 5 minuten. Daarna kun je weer inschakelen, ook de DC-switch.
Eventueel op de omvormer kun je deze ook uitschakelen met de rode ON/OFF knop. Deze moet 5 seconden ingedrukt worden nadat je ook (indien aangesloten op de PV ingangen) de DC-schakelaar uitgeschakeld hebt.
En als je de boel uitschakelt, volg dan de uitschakelprocedure op de Gateway en gooi niet lukraak de stroom eraf (ik heb al een Gateway vervangen doordat de hele installatie te vaak plotseling zonder stroom kwam).
Dank @Consulectro en @CEdS , helemaal duidelijk zo!
Update is uit, we zijn nu klaar voor de 4 tijdslots in NL, laat ze maar komen 👍
Gratis dal en piek momenten kunnen we gebruiken.
Ga morgen eens experimenteren om alvast 2 slots te gebruiken.
Inkoop: 00:00 tot 06:00 met lage "belasting" dan zou de ai in theorie voorkeur moeten hebben om dan te kopen. = Neppe korting
Verkoop: 16:00 tot 21:00 met hoge "belasting" dan zou de ai in theorie voorkeur moeten hebben om dan te verkopen. = Neppe opbrengst
Natuurlijk geen idee of de ai er ook zo wat mee zou doen, maar logisch zou het wel zijn.
Inkoop: 00:00 tot 06:00 met lage "belasting" dan zou de ai in theorie voorkeur moeten hebben om dan te kopen. = Neppe korting
Verkoop: 16:00 tot 21:00 met hoge "belasting" dan zou de ai in theorie voorkeur moeten hebben om dan te verkopen. = Neppe opbrengst
Natuurlijk geen idee of de ai er ook zo wat mee zou doen, maar logisch zou het wel zijn.
[ Voor 62% gewijzigd door Bschnitz op 11-02-2026 08:37 ]
Hebben we dan een verschillende gateway ?Bschnitz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:40:
[...]
107M dus, zelfde als mij. Apart dat jij daar iets anders hebt dan mij.... Ik zie altijd 0.
Alles wat ik kan bedenken is de gateway....
Update voor tijdsloten (in de Sigen app) of is er ook een update voor de firmware van de hardware eraan welke dat mogelijk maakt??Bschnitz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:30:
Update is uit, we zijn nu klaar voor de 4 tijdslots in NL, laat ze maar komen 👍
Alleen de app.Vhond schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:46:
[...]
Update voor tijdsloten (in de Sigen app) of is er ook een update voor de firmware van de hardware eraan welke dat mogelijk maakt??
Zou kunnen, er zijn verschillende types. Die van mij staan altijd op 0 of een cijfer en nooit op een text, dus hoezo dat is begrijp ik niet.
Ok helder, maar wat doen deze met je AI instelling?
Stel dat je in jouw voorbeeld tussen 24 en 6 uur instelt als aankoopmoment en verkoop tussen 16 en 21 uur?
Als er dan te weinig overblijft voor zelfverbruik bij verkoop (dus tussen 16 en 21 uur waardoor je toch moet inkopen)?
Of als je genoeg over hebt in de goedkope uren wat gebeurt er dan met aankoop? Stopt het systeem dan eerder??
Dat weten we nog niet.Vhond schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Ok helder, maar wat doen deze met je AI instelling?
Stel dat je in jouw voorbeeld tussen 24 en 6 uur instelt als aankoopmoment en verkoop tussen 16 en 21 uur?
Als er dan te weinig overblijft voor zelfverbruik bij verkoop (dus tussen 16 en 21 uur waardoor je toch moet inkopen)?
Of als je genoeg over hebt in de goedkope uren wat gebeurt er dan met aankoop? Stopt het systeem dan eerder??
Maar in theorie zou er een duidelijke voorkeur moeten onstaan voor de ai....
Hij zou nooit moeten kunnen verkopen in de dal periode en alleen kunnen verkopen in de piek. Ik heb 5c extra in verschil gemaakt, we gaan zien hoe het uitpakt xD
We gaan het inderdaad zien. De laatste tijd was AI wel heel vaak van het padje af (ging verkopen op momenten dat zelfverbruik meer voor de hand lag zeker gezien relatief lagere prijs van dat moment OF juist dat er geïmporteerd werd op duurdere momenten terwijl al duidelijk was dat er goedkopere momenten in het verschiet lagen en de batterij nog niet dusdanig leeg was dat er stand op heden ingekocht moest worden)...
Het systeem is gisteravond toch verder gegaan op zelfverbruik , en heeft vannacht toch op het laagste moment de batterij weer opgeladen 🤷🏼♂️kliffen schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:26:
[...]
Prijsverschil is duidelijk te klein om iets mee te kunnen verdienen, dus doet hij niets. Zoals het bij jou nu is ingesteld is er vanacht de mogelijkheid om voor 23 cent iets te kopen en voor 24 cent later op de dag weer te verkopen. Daar maak je de systeemverliezen niet mee goed. Dat geldt niet alleen voor eventuele handel, maar ook voor zelfgebruik.
En dat gebruikt ie vandaag weer op de duurdere momenten zoals vanmorgen tussen 7.00 en 10.30 uur
Mijn tariefplan heeft een verschil bij in/verkoop van iets meer dan 3 cent.
[ Voor 6% gewijzigd door Rokar op 11-02-2026 10:32 ]
@Bschnitz : Waar voer je die extra tijdsloten eigenlijk in? Bij tariefplan?
Yes als extra kosten maar dan met tijdslot. Wel wat gedoe, niet bijzonder vriendelijk.Vhond schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:03:
@Bschnitz : Waar voer je die extra tijdsloten eigenlijk in? Bij tariefplan?
Er is ook weer een FW update gepusht. Is nu 107N.
🤪 mensen zijn blijkbaar te stom om AI te begrijpen. Wij trainen AI, maar andersom ho maar 😂Rokar schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:28:
[...]
Het systeem is gisteravond toch verder gegaan op zelfverbruik , en heeft vannacht toch op het laagste moment de batterij weer opgeladen 🤷🏼♂️
En dat gebruikt ie vandaag weer op de duurdere momenten zoals vanmorgen tussen 7.00 en 10.30 uur
Mijn tariefplan heeft een verschil bij in/verkoop van iets meer dan 3 cent.
Zit nog steeds op 107M, zucht....kliffen schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:17:
Er is ook weer een FW update gepusht. Is nu 107N.
Nee, maar toen ik de sell in dezelfde periode hoger maakte dan de buy was die het wel van plan.timpel_800 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:33:
Wordt er bij jullie nog iets geladen? 😅
[Afbeelding]
Alleen was die van plan om de 2 uur erna direct alles te dumpen 🤣.
Dus toch maar weer veranderd haha.
Maar goed, er is zo weinig verschil... 3.5c
Weet iemand of je ook aan kan passen waar de Sigenstor de weersverwachting ophaalt?
Voor morgen wordt er namelijk toch wat zon verwacht terwijl het hoogstwaarschijnlijk de hele dag regent danwel miezert??
Voor morgen wordt er namelijk toch wat zon verwacht terwijl het hoogstwaarschijnlijk de hele dag regent danwel miezert??
Blinde gok:
https://openweathermap.org/
https://openweathermap.org/
Euhhh ja! Inkoop en verkoop op +13timpel_800 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:33:
Wordt er bij jullie nog iets geladen? 😅
Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10
jep .. hier ook actieRobSig schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:37:
[...]
Euhhh ja! Inkoop en verkoop op +13
[Afbeelding]
@RobSig @Djaro
Welke activiteiten, jullie BAT is still in de toekomst haha.
Jullie kijken naar het verleden xD
Total flatline die soc!
Welke activiteiten, jullie BAT is still in de toekomst haha.
Jullie kijken naar het verleden xD
Total flatline die soc!
/f/image/rswKGZz9m4bc9UIzMtPAReSO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MVOUKLOVMp34ZUp4VNVTYbIh.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tGk2DjswvdKyHHGlfoohBYEJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nLEGHWHTKvRk8xN61YXyj5I3.jpg?f=fotoalbum_large)