Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:09
Bschnitz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:58:
@RobSig @Djaro

Welke activiteiten, jullie BAT is still in de toekomst haha.
Jullie kijken naar het verleden xD
Total flatline die soc!
Dat begrijp ik wel met die minimale verschillen komende uren. Laatste dagen heeft hij veel gehandeld, nu is hij vol en dat heb ik liever dan ‘leeg’.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:11
Nieuwe update 107N zorgt ervoor dat bij mij de batterijverwarming niet aangaat in de slaapstand. batterij temp is 11 graden. In de vorige versie ging hij verwarmen onder 13 graden.
Hopelijk hebben ze de treshhold flink lager gelegd.
Fijn dat ze toch wat doen met al onze commentaar (of dat lijkt zo in ieder geval).
Happy chappy hier 😁

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• kliffen
timpel_800 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:33:
Wordt er bij jullie nog iets geladen? 😅
[Afbeelding]
Nee, helemaal plat hier.
Als we @Bschnitz mogen geloven lopen we dit weekend weer binnen.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
kliffen schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:14:
Nieuwe update 107N zorgt ervoor dat bij mij de batterijverwarming niet aangaat in de slaapstand. batterij temp is 11 graden. In de vorige versie ging hij verwarmen onder 13 graden.
Hopelijk hebben ze de treshhold flink lager gelegd.
Fijn dat ze toch wat doen met al onze commentaar (of dat lijkt zo in ieder geval).
Happy chappy hier 😁
Heb hem uitgezet, klaar ermee. Klote ai.

1% soc en zwaar onder de threshold and blijft gewoon 24/7 150w trekken op grid 🤮🤮🤮🤮 voor saus.

Alleen onder selfuse doet de threshold het. Zit nu op 2500w en zelfs met 300w gaat die niet op sleep.

Firmware krijg ik ook weer niet.

Dan ding zit mij mentaal te martelen atm.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• skinnieh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 01:30
Evening!

Nieuwe Sigenstor eigenaar hier. Ik probeer die tariff's te doorgronden met max profit AI en heb uiteindelijk ChatGPT gevraagd om deze (monster van een) topic uit te lezen en mij te vertellen welke settings het meest populair zijn... dus gisteren ingesteld op 1.21*Price+13.73 buy en 1.0*Price+13.73 sell, maar toen viel íe helemaal stil met geen actie in de nabije toekomst (blijft strak op de 30% backup SOC die ik heb ingesteld).

Hoe kom ik uit op die 13.73? Dat is: 0.09161 Energie Belasting + 0.0219 Inkoopvergoeding + 21% BTW = 0.1373

Ondertussen vraag ik me af of de AI eigenlijk wel rekening houdt met de verliezen die bestaan bij het (ont)laden/dumpen en natuurlijk zijn eigen verbruik... en of daardoor de "revenue" uberhaupt reeel is als het verschil tussen inkoop en verkoop maar 4 cent is. Mag wat mij betreft wat duidelijker van Sigenergy. Vervolgens denk ik "kan toch niet de bedoeling zijn geweest van de AI mode om de boel te foppen met een fake coefficient of fee?" maar toch zijn een hoop mensen ermee aan 't experimenteren. Eigenlijk ben ik nu al compleet de weg kwijt.

En dan hebben we de nieuwe release:

Version 3.4
Release Date: February 2026.

1. Dynamic Tariff Adjustment

In some regions, the dynamic electricity prices automatically retrieved are wholesale market prices. However, the actual retail price paid by users also includes additional components such as taxes and grid fees. In the previous version, wholesale prices were adjusted using the formula (Adjusted Price = k × Price + b). In the new version, this formula has been further optimized with the following enhancements:

More Flexible Tax Coefficient (k) Configuration
Previously, the coefficient k was mainly used to apply a fixed VAT rate. In the new version, considering that taxes in some regions (e.g., Spain) may vary by season or time period, users can now configure the tax rate as either a fixed rate, or a time-of-use (TOU) rate. This enables more accurate modeling of the real electricity cost at different times of day.

Independent Additional Fee Settings
In the previous formula, the constant term b represented grid and transmission fees. In the new version, this part has been optimized into a dedicated Additional Fee Settings. Additional fees (such as grid or transmission charges) can be set as either fixed or TOU-based ones. Users can choose whether each additional fee is subject to VAT. The system will automatically apply the configured tax coefficient for compound calculations.

Dus nu staat íe zo ingesteld... (sorry, bij mij staat alles Engels)

Buying

Basic Info
Utility Company: TenneT
Pricing Interval: 1h
Currency Unit: Cent

Tax Fee
Tax Fee: Fixed Tax Rate
Tax Rate: 21%
Separate Tax for Negative Prices: No

Additional Fee 01
Fee Name: Energy Tax
Fee Type: Fixed Additional Fee
Rate Pre-Tax: 9.161
Apply Tax: Yes

Additional Fee 02
Fee Name: Purchase Fee
Rate Pre-Tax: 2.19

Resultaat Buy: 1.21 * (price + 11.351)

Selling

Basic Info

Tax Fee

Additional Fee 01

Resultaat Sell: 1.21 * (price + 9.161)

[ Voor 0% gewijzigd door skinnieh op 12-02-2026 01:30 . Reden: typo ]

SKiNNiEH

• kliffen
Bschnitz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:33:
[...]

Heb hem uitgezet, klaar ermee. Klote ai.

1% soc en zwaar onder de threshold and blijft gewoon 24/7 150w trekken op grid 🤮🤮🤮🤮 voor saus.

Alleen onder selfuse doet de threshold het. Zit nu op 2500w en zelfs met 300w gaat die niet op sleep.

Firmware krijg ik ook weer niet.

Dan ding zit mij mentaal te martelen atm.
Wat ik nu ontdek 🤪
De slaapstand wordt alleen geactiveerd in de periodes dat ik peakshaving heb ingesteld!
Schiet mij maar lek 🤬

• Bschnitz
  • Nu online
skinnieh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 01:07:
Evening!

Nieuwe Sigenstor eigenaar hier. Ik probeer die tariff's te doorgronden met max profit AI en heb uiteindelijk ChatGPT gevraagd om deze (monster van een) topic uit te lezen en mij te vertellen welke settings het meest populair zijn... dus gisteren ingesteld op 1.21*Price+13.73 buy en 1.0*Price+13.73 sell, maar toen viel íe helemaal stil met geen actie in de nabije toekomst (blijft strak op de 30% backup SOC die ik heb ingesteld).

Hoe kom ik uit op die 13.73? Dat is: 0.09161 Energie Belasting + 0.0219 Inkoopvergoeding + 21% BTW = 0.1373

Ondertussen vraag ik me af of de AI eigenlijk wel rekening houdt met de verliezen die bestaan bij het (ont)laden/dumpen en natuurlijk zijn eigen verbruik... en of daardoor de "revenue" uberhaupt reeel is als het verschil tussen inkoop en verkoop maar 4 cent is. Mag wat mij betreft wat duidelijker van Sigenergy. Vervolgens denk ik "kan toch niet de bedoeling zijn geweest van de AI mode om de boel te foppen met een fake coefficient of fee?" maar toch zijn een hoop mensen ermee aan 't experimenteren. Eigenlijk ben ik nu al compleet de weg kwijt.

En dan hebben we de nieuwe release:

Version 3.4
Release Date: February 2026.

1. Dynamic Tariff Adjustment

In some regions, the dynamic electricity prices automatically retrieved are wholesale market prices. However, the actual retail price paid by users also includes additional components such as taxes and grid fees. In the previous version, wholesale prices were adjusted using the formula (Adjusted Price = k × Price + b). In the new version, this formula has been further optimized with the following enhancements:

More Flexible Tax Coefficient (k) Configuration
Previously, the coefficient k was mainly used to apply a fixed VAT rate. In the new version, considering that taxes in some regions (e.g., Spain) may vary by season or time period, users can now configure the tax rate as either a fixed rate, or a time-of-use (TOU) rate. This enables more accurate modeling of the real electricity cost at different times of day.

Independent Additional Fee Settings
In the previous formula, the constant term b represented grid and transmission fees. In the new version, this part has been optimized into a dedicated Additional Fee Settings. Additional fees (such as grid or transmission charges) can be set as either fixed or TOU-based ones. Users can choose whether each additional fee is subject to VAT. The system will automatically apply the configured tax coefficient for compound calculations.

Dus nu staat íe zo ingesteld... (sorry, bij mij staat alles Engels)

Buying

Basic Info

Tax Fee

Additional Fee 01

Additional Fee 02
Fee Name: Purchase Fee
Rate Pre-Tax: 2.19

Resultaat Buy: 1.21 * (price + 11.351)

Selling

Basic Info

Tax Fee

Additional Fee 01

Resultaat Sell: 1.21 * (price + 9.161)
Was vroeger ook niet nodig. Ik werkte heel vorig jaar met 10c verschil. Maar sinds een tijd doet die alleen nog maar handelen met 0-5c verschil.

Zelfs voor eigen verbruik gaat die dan niet laden.

Dus veel zitten nu op 2/3 cent verschil zodat die überhaupt iets doet.

Zoals je nu hebt doet die tenminste nog iets dus daar is niks fout aan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:13:
[...]

Wat ik nu ontdek 🤪
De slaapstand wordt alleen geactiveerd in de periodes dat ik peakshaving heb ingesteld!
Schiet mij maar lek 🤬
Op selfeuse werkt de threshold ook, alleen op ai dus niet, maar wel met peakshaving. Interessant. Dat ga ik eens testen.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:58
Maar even voor mijn beeld. Is het uberhaupt verstandig om te handelen? Als je rekening houdt met alle factoren dan is het toch bijna niet rendabel? Dan moet de prijs wel heel hoog zijn op het moment van exporteren.

Import factoren

- Beursprijs
- Energiebelasting
- Inkoopvergoeding
- Belasting
- Minimaal 5% omzetverlies van AC naar DC en nog eens 5% weer naar AC
- Afschrijving d.m.v. extra ontlaad cycle?

En dan de export prijs, waar je de verkoopvergoeding bij de meeste leveranciers al niet meer hebt. En de energiebelasting alleen maar mee mag rekenen als je binnen salderen blijft (dus niet meer teruglevert dan dat je afneemt)

Als je dan gaat handelen met 5 cent verschil dan maak je mijn inziens verlies. Of zie ik iets over het hoofd?

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Is dat wat de Sigenstor gebruikt??

En is er iemand met een antwoord op mijn vraag: Weet iemand of je ook aan kan passen waar de Sigenstor de weersverwachting ophaalt?

• Bschnitz
  • Nu online
lunnie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:41:
Maar even voor mijn beeld. Is het uberhaupt verstandig om te handelen? Als je rekening houdt met alle factoren dan is het toch bijna niet rendabel? Dan moet de prijs wel heel hoog zijn op het moment van exporteren.

Import factoren

- Beursprijs
- Energiebelasting
- Inkoopvergoeding
- Belasting
- Minimaal 5% omzetverlies van AC naar DC en nog eens 5% weer naar AC
- Afschrijving d.m.v. extra ontlaad cycle?

En dan de export prijs, waar je de verkoopvergoeding bij de meeste leveranciers al niet meer hebt. En de energiebelasting alleen maar mee mag rekenen als je binnen salderen blijft (dus niet meer teruglevert dan dat je afneemt)

Als je dan gaat handelen met 5 cent verschil dan maak je mijn inziens verlies. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat hangt af van je situatie. Bijna allemaal hier hebben veel zon opbrengst, dus als wij handelen willen we ex btw een goede prijs. Dat komt later wel weer goed door salderen.

Mijn gemiddeld teruglevering was vorig jaar bijna 30cent inc de btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2P2m5EglNxjl4a39uFFAFEtB1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pih1tFWxDZNZlky9jyzXxPsM.png?f=fotoalbum_large

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:58
Bschnitz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:51:
[...]

Dat hangt af van je situatie. Bijna allemaal hier hebben veel zon opbrengst, dus als wij handelen willen we ex btw een goede prijs. Dat komt later wel weer goed door salderen.

Mijn gemiddeld teruglevering was vorig jaar bijna 30cent inc de btw.

[Afbeelding]
Ja die kan ik begrijpen. Maar we hebben het nu over een periode waarin de zon amper schijnt :)

• Bschnitz
  • Nu online
Vhond schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:50:
[...]

En is er iemand met een antwoord op mijn vraag: Weet iemand of je ook aan kan passen waar de Sigenstor de weersverwachting ophaalt?
Kan je niet aanpassen. Zijn ze niet duidelijk over waar, ze zeggen diverse diensten van derden.

• Bschnitz
  • Nu online
lunnie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:52:
[...]

Ja die kan ik begrijpen. Maar we hebben het nu over een periode waarin de zon amper schijnt :)
Som op 1 dag kan het verschil 20c zijn, alleen nu de laatste 2 maanden maar heel weinig verschil dus batterij doet eigenlijk niks.

Heel stabiel tussen de 20-25c met soms 2 dagen in de maand effe kort 30c of meer.

Kort verhaal:

Winter = besparing, want garantie op laagste tarieven + heel af toe handelen.

Zomer = overschot verkopen en dus veel handelen.

De functie van de batterij veranderen dus met seizoen.

Als je op gas zit en een batterij hebt kan je ook in de winter veel handelen, maar als je een WP hebt dan is dat kansloos tenzij je 60kWh of meer opslag hebt.

• Vhond
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:52:
[...]

Kan je niet aanpassen. Zijn ze niet duidelijk over waar, ze zeggen diverse diensten van derden.
Dat is best K dan. Amerikaanse weersatellieten maken andere voorspellingen dan Europese (en Chinese)??

Op het moment dat je verkeerde voorspellingen hebt dan weet die AI er ook niks van te bakken...

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-02 19:08

backupdevice

No Risk , Full Push

Kan je daar geen HA voor gebruiken ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Bschnitz
  • Nu online
Vhond schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:00:
[...]

Dat is best K dan. Amerikaanse weersatellieten maken andere voorspellingen dan Europese (en Chinese)??

Op het moment dat je verkeerde voorspellingen hebt dan weet die AI er ook niks van te bakken...
Dat weet die de laatste tijd sowieso niet. Over het algemeen is het weer wel OK.

Minste issue op dit moment....

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:13:
[...]

Wat ik nu ontdek 🤪
Schiet mij maar lek 🤬
OMG, het werkt. 1% peakshaving 24/7. POEF en hij gaat binnen verwachting op slaapstand.

🤯🤯🤯

Dus:

AI breekt de threshold, peakshaving fixed de threshold met AI en met selfuse werkt de threshold ook 😅.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujE_RALOMNhE4w5nsF4Z1i5M4y4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZS006A5opdBXu4CZNI4hQcvJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Bschnitz op 12-02-2026 09:05 ]

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:45
Bschnitz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:05:
[...]

OMG, het werkt. 1% peakshaving 24/7. POEF en hij gaat binnen verwachting op slaapstand.

🤯🤯🤯

Dus:

AI breekt de threshold, peakshaving fixed de threshold met AI en met selfuse werkt de threshold ook 😅.

[Afbeelding]
Ik zie bij mij ook dagelijks het verbruik omdat hij niet in slaapstand gaat. Afgelopen 48h doet hij eigenlijk niks, op die momenten kan hij toch gewoon in slaapstand?

Functie werkt dus wel met jou genoemde "trucje"?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:43
Bschnitz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:05:
[...]

🤯🤯🤯

Dus:

[Afbeelding]
Dat jij 1% peakshaving kan instellen... Ik moet minimaal 15% instellen wil hij het accepteren.
Enfin, ook na het instellen van de peakshaving, 24/7, 17kw, 15%soc, nog altijd geen slaapstand :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• kliffen
djrednas schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:46:
[...]

Dat jij 1% peakshaving kan instellen... Ik moet minimaal 15% instellen wil hij het accepteren.
Enfin, ook na het instellen van de peakshaving, 24/7, 17kw, 15%soc, nog altijd geen slaapstand :)
Als je ook PV hebt aangesloten doet hij dat niet tijdens daglicht periode.

• MvRtje
djrednas schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:46:
[...]

Dan heb je de minimale backup soc op 15% staan, dus dat hij niet verder mag ontladen dan dat. Ik heb 5% dus ik moet 5% instellen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:43
kliffen schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:58:
[...]

Als je ook PV hebt aangesloten doet hij dat niet tijdens daglicht periode.
MvRtje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:02:
[...]

Dan heb je de minimale backup soc op 15% staan, dus dat hij niet verder mag ontladen dan dat. Ik heb 5% dus ik moet 5% instellen.
In beide gevallen: DOH 8)7 Check, verklaart! Ik ga kijken of het vannacht beter gaat _/-\o_

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-02 15:33
[...]

Is op basis van je locatie, dus als er iets niet correct is probeer eens een andere locatie op te geven van een grote stad bij je in de buurt in de app O-)

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:32
Djaro schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:04:
[...]

Is op basis van je locatie, dus als er iets niet correct is probeer eens een andere locatie op te geven van een grote stad bij je in de buurt in de app O-)
Stond bij mij in My Home Basisinformatie de Land/regio Nederland en de tijdzone Berlin, ticket aangemaakt staat nu op Amsterdam.

• kliffen
Laro01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Stond bij mij in My Home Basisinformatie de Land/regio Nederland en de tijdzone Berlin, ticket aangemaakt staat nu op Amsterdam.
Lijkt me vreemd als hij voor het weer de tijdzone zou gebruiken.
Je kunt ook het systeemadres instellen. Staat dat juist?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Het weer in je woonplaats is vermoedelijk anders dan dat in Amsterdam tenzij je daar echt in de buurt woont...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Bschnitz
  • Nu online
djrednas schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:41:
[...]

[...]

In beide gevallen: DOH 8)7 Check, verklaart! Ik ga kijken of het vannacht beter gaat _/-\o_
Als je DC zon heb kan dat niet, ik heb AC zon dus mijn EC mag ook overdag slapen. Letterlijk het eenige voordeel van AC.

• Vhond
  • Niet online
Djaro schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:04:
[...]

Ik snap/begrijp dat het op basis van locatie is, maar zoals ik al schreef is het wel afhankelijk van welke satellietdata de Sigenstor gebruikt voor de verwachting (Europese doen het over het algemeen beter dan Amerikaanse en Chinese)...

• Djaro
  • Laatst online: 12-02 15:33
Vhond schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:19:
[...]

Ik snap/begrijp dat het op basis van locatie is, maar zoals ik al schreef is het wel afhankelijk van welke satellietdata de Sigenstor gebruikt voor de verwachting (Europese doen het over het algemeen beter dan Amerikaanse en Chinese)...
Dat geven ze niet vrij , dit is het enige wat me te binnen schoot waar je iets mee kan "tweaken"

• bekkerm
  • Laatst online: 00:39
[...]

Yup, hier ook op Berlijn. Ticket gemaakt, was binnen paar uurtjes gefixd. Of het heel erg uit gaat maken weet ik niet, maar goed...

[ Voor 5% gewijzigd door bekkerm op 12-02-2026 14:20 ]

• Bschnitz
  • Nu online
De nacht sell verlaging lijkt te werken, zonder de buy te verhogen, pakt die later toch het juiste moment om te verkopen.

Denk dat je de AI zo aardig kan dwingen om in een bepaalde periodes te gaan werken....

Raad jullie aan om er ook eens mee te gaan stoeien.

Ik heb hier simpelweg 10cent sell drop gedaan tussen 00:00 en 08:00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZyZfM6oYfrDUnsx4S2Pq3rRXek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iZrOP6eaEPPAIQiA8kNlb9wa.png?f=fotoalbum_large

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:00
Bschnitz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:21:
De nacht sell verlaging lijkt te werken, zonder de buy te verhogen, pakt die later toch het juiste moment om te verkopen.

Denk dat je de AI zo aardig kan dwingen om in een bepaalde periodes te gaan werken....

Raad jullie aan om er ook eens mee te gaan stoeien.

Ik heb hier simpelweg 10cent sell drop gedaan tussen 00:00 en 08:00.
Dat tarief plan iets bij in te zetten is niet echt gemakkelijk

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp in de nacht de verkoop 10 cent te verlagen en dan gooit ie hem wel vol..

[ Voor 4% gewijzigd door Rokar op 12-02-2026 16:40 ]

• Bschnitz
  • Nu online
Rokar schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Als ik het goed begrijp in de nacht de verkoop 10 cent te verlagen en dan gooit ie hem wel vol..
Naja bij mij deed die al dagen niks, dus dit is ook maar wat proberen.

Dacht gewoon zoals ik al eerder had gemeld ik nep hem als een gek en dan moet die vanzelf een patroon herkennen.

Eerst met verhoging en verlaging deed die niks...

Maar dit snapt die zo te zien wel.....

Dit bevestigt wel weer wat bij mij niet binnenkomt qua logica, hoezo als de sell price slecht is, koopt die wel in. Dit is nu de tweede keer dat ik dit patroon kan reproduceren.

Ik blijf erbij, inkoop heeft niks met sell te maken, dus hoezo vindt de AI dat wel zo belangrijk.

Alles wat ik kan verzinnen is, dat hij kijkt naar de prijzen vooruit en als dat binnen die zelfde marge valt doe die maar gewoon niks....

Zelfs voor eigen gebruik is het dan "te duur"....

Ik wil gewoon altijd de goedkoopste 2 uur van de dag en klaar en uit, whatever dat is. Dat lijkt hiermee eindelijk te werken.... tenminste dat denk ik....

Test zelf ook maar wat raak, als meer mensen testen weten we sneller of dit werkt.

Bedoel, door @kliffen werkt mijn slaapstand eindelijk weer, door ****** peakshaving, slaat nergens op. Was ik nooit op gekomen.

• MvRtje
Wat is de reden waarom AI vannacht/morgen niks gaat doen? Eerste keer dat ik hem niet snap, verschil is zeker 6 tot 8 cent.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2kwYeJ0Z-0fa-l9RUZTr8kBA3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGyjVcYkZCBPbDSgxoSeJOnq.jpg?f=fotoalbum_large

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:32
daemonix schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Het weer in je woonplaats is vermoedelijk anders dan dat in Amsterdam tenzij je daar echt in de buurt woont...
Als hij Berlin gebruikt is dat zo wie zo niet goed. Dan heb ik nog liever dat hij Amsterdam aanhoudt dat is hemelsbreed in ieder geval korter bij. Het was ook maar een suggestie want ik weet ook niet hoe de weersverwachting wordt geïmporteerd.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01:43
Mogelijk relevant datapunt in de huidige “AI doet niets” discussie.

Ik had zelf al vóór de recente meldingen het vermoeden dat de AI in een fout- of backend-state zat en heb daarom op 11 februari 04:38 een ticket bij Sigen geopend met o.a.:

• AI / Max Profit actief, maar >24 uur geen charge of discharge
• Planning wil naar 100% SOC ongeacht tarief
• SOC-gedrag inconsistent
• Overschakelen naar non-AI werkt wél normaal

Dat wijst eerder op een backend AI-state probleem dan op lokale instellingen.

Opvallend:
Binnen ~24 uur daarna werkte de AI hier weer normaal, terwijl het ticket nog steeds op “Sigen verwerken” staat.
Tegelijk zijn er menu-wijzigingen zichtbaar, maar firmware staat nog op 107E (terwijl anderen met 107M/N vergelijkbare problemen melden).

Dat maakt het aannemelijk dat:

• het probleem firmware-onafhankelijk kan zijn
• een server-side reset of aanpassing heeft plaatsgevonden
• lokale tarief-trucs (zoals sell-drops) mogelijk symptoombestrijding zijn i.p.v. de oorzaak

Geen harde conclusie — maar mogelijk helpt deze tijdlijn om te bepalen of we hier naar AI-gedrag of naar een backend-stabiliteitsissue kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSvQubG08noizGK30JguxxxP3LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lvH7ExoFHhn9GwVBPip7iVX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6514JASz0qqK2V08qOGPTGThJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbkJkaIVRrRD3gmtQ0Fp1CnW.jpg?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Laro01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Als hij Berlin gebruikt is dat zo wie zo niet goed. Dan heb ik nog liever dat hij Amsterdam aanhoudt dat is hemelsbreed in ieder geval korter bij. Het was ook maar een suggestie want ik weet ook niet hoe de weersverwachting wordt geïmporteerd.
De setting die je hier gebruikt gaat over de klok en laat die nou voor Berlijn en Amsterdam (en sterker, voor heel Duitsland en Nederland dezelfde tijd gebruiken (CET of CEST). De locatie is een andere setting zoals al aangegeven. Svp niet misleiden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
[...]

Ik zeg niet voor niets "blinde gok" Ik weet het niet, ik gok op ervaringen met andere apparaten die iets doen met het weer, waarbij ik verdacht vaak openweather tegenkwam als bron.

• MvRtje
MvRtje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:08:
Wat is de reden waarom AI vannacht/morgen niks gaat doen? Eerste keer dat ik hem niet snap, verschil is zeker 6 tot 8 cent.[Afbeelding]
Hij begint iets te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4oB-nLw-h2g2HfJjZGVr9hHnPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r60q9LH3FPl3t7wgjjyZHc79.png?f=fotoalbum_large
Maar nog steeds erg zwak...

• bekkerm
  • Laatst online: 00:39
Laro01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Nou een timezone is denk ik niet de basis voor een weersvoorspelling (wel heel erg wijd), je adres vast wel (staat goed hier). Als dat wel zo is, hebben we andere problemen...

En dat hele AI gebeuren? Ik ben heel dicht bij om gewoon altijd zelf bij laagste uren automatisch te gaan laden (via HA). Ik begin me al behoorlijk te irriteren dat ik dagelijks dat ding moet controleren. Daar heb ik m niet voor. Soms gaat het namelijk wel goed en dat is nog onbetrouwbaarder. Sterker nog, dat hele AI gebeuren neem ik met een korreltje zout. Beetje sluimer verbruik lukt nog wel om te voorspellen en 's avonds electrisch koken ook maar daar buiten, nee daar is ons verbruik schijnaar te dynamisch voor. En dan elke dag de app in duiken om een specifieke load in te geven? Nope, wil ik niet.

Sorry, moest er even uit!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:34

HenkS

Da_king alias HenkS

MvRtje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:56:
[...]

Hij begint iets te doen:
[Afbeelding]
Maar nog steeds erg zwak...
Bij mij gaat ie wel 'los' nadat ik de sell price 1 cent hoger heb staan dan de Buy price. Merk dat de ai hier een stuk activeren door is geworden.
De daadwerkelijke Buy price bij zonnenplan is dan 23cent en verkoop 28cent
Houdt natuurlijk niet over omdat je ook gewoon laadverliezen hebt, maar iets is beter dan niets en ik word er zelf vrolijker van dat het na al die weken/maanden niet meer zo vlak is dan....
Mijzelf psychisch voor de gek houden:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWjI_Aa4ZGp_omsM-Q3WjhD-XCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32VXUnNNJDLxV1jmLnvd8UHu.jpg?f=fotoalbum_large

• kliffen
Ter info:
AI heeft bij mij in kwartierstapjes de batterij gevuld vannacht. Ander systeem dat ik beheer op uurprijzen heeft niets gedaan.
Beide systemen prijs inkoop=verkoop
AI doet over het algemeen toch redelijk zijn werk in mijn opinie. <5cent verschil geen handel vind ik prima.
Af en toe foutje in de inschatting neem ik voor lief. Niet de moeite om alles handmatig te doen (voor mij dan).

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:09:
Ter info:
AI heeft bij mij in kwartierstapjes de batterij gevuld vannacht. Ander systeem dat ik beheer op uurprijzen heeft niets gedaan.
Beide systemen prijs inkoop=verkoop
AI doet over het algemeen toch redelijk zijn werk in mijn opinie. <5cent verschil geen handel vind ik prima.
Af en toe foutje in de inschatting neem ik voor lief. Niet de moeite om alles handmatig te doen (voor mij dan).
Grappig, daardoor weet je dat de ai niet naar het gemiddelde kijkt maar echt naar de top en de down prijs 😑

Anders had het uur systeem ook iets moeten doen.

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste