WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Je kan tot 16 kWp uitbreiden maar dat heeft alleen nut als je een DC lader hebt en/of veel batterijen (afnemers op DC dus) de EC10TP kan continue AC 11 kW leveren. Weet je wat je gemiddelde dagelijkse gebruik is? Met 3x9 kWh en 10 kWp op je dak heb je een mooie combinatie. Wil je ook off grid of wil je juist handelen? Heb je een EV?. Genoeg vragen om een gefundeerd antwoord te kunnen geven.RobSig schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:54:
Ik heb nu 20 zonnepanelen Longi 375 op het zuiden en zou dit nog uit kunnen breiden naar 28 stuks. Heb de ZP rechtstreeks op de Sigen, 10kW 3-fase omvormer aangesloten met 2x 9 kW batterij. Gelijktijdig zou ik een extra 9 kW batterij module willen nemen.
De 10 kW omvormer zou dit gemakkelijk kunnen doen m.i.
Maar, heeft dit nut? Hoe denken jullie hier over?
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Verbruik ca 700-725 kW per maand gemiddeld.
[ Voor 8% gewijzigd door RobSig op 26-01-2026 16:25 ]
Was eerst bij mij niet aangesloten, maar gaf foutmelding tijdens off-grid. Nu wel een kabeltje gelegd.Fchart schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:33:
[Afbeelding]
Weet iemand de exacte functie van deze ground en waarom deze niet ‘uit fabriek’ is uitbedraad naar onderliggende PE rail. Heeft dat met verschillende stelsels te maken en hebben jullie deze wel/niet bekabeld. Ground in NL lijkt mij toch goed en dus wel benodigd zou ik zeggen..
Groet
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Voor zover het mij uitgelegd is, is dit bedoeld om een externe aarde op aan te sluiten.Fchart schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:33:
[Afbeelding]
Weet iemand de exacte functie van deze ground en waarom deze niet ‘uit fabriek’ is uitbedraad naar onderliggende PE rail. Heeft dat met verschillende stelsels te maken en hebben jullie deze wel/niet bekabeld. Ground in NL lijkt mij toch goed en dus wel benodigd zou ik zeggen..
Groet
Stel je voor de "Grid" kabel heeft een probleem, en de aarde zou hierbij ook los raken... Dan heb je dus een op zichzelf staande aarde nodig.
Onze woning heeft bijvoorbeeld geen eigen aardpen, maar de aarde komt vanuit Stedin. Ik heb dus zelf een losse aardpen geslagen, en het systeem daarop nog eens geaard. Welliswaard niet op die klem bij de gateway, maar dat kan dus wel
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
@djrednas
@kliffen
Het aardpunt in de gateway welke niet aangesloten is.
Als je off-grid gaat dan gaat je hele systeem off-grid, ook de aarde. Om nu een zwevende neutraal te voorkomen als je offgrid bent, moet je zelf de neutraal aan de aarde leggen. Als je dat niet doet kan je echt een hoop elektra opblazen in je huis. In principe is de neutraal een "soort van aarde". Dus sluit dit punt X1 - GND aan met een aparte draad op je aardrail en alles is goed. Als je het niet doet en je gaat offgrid krijg je een foutmelding, ik meen 3002 of 5002.
Het is apart gehouden om dat in andere landen de aarde en de neutraal niet gescheiden zijn en je een eigen aardpen moet slaan. In Nederland wordt de aarde voor 99% aangeleverd door de netwerkbeheerder.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
:strip_exif()/f/image/zrFeTpoJwI53M8jRPgpsCARI.jpg?f=fotoalbum_large)