Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:10

timpel_800

Amber 65

Mooie tekening @EB W. Waarmee maak je die? Of zijn dit gewoon paintskills?

Ik heb een vraag over Peakshaving.

Stel even voor mijn situatie: ik heb momenten waarop ik 30kW uit het net trek.
Nu is het idee dat ik een 40kW/h accu plaatsen en een 20kW omvormer.
Idealiter ga ik mijn aansluiting verlagen van 3 x 50A naar 3 x 25A.

3 x 50 A = 34.500 Watt

Omvormer 20.000 Watt
3 x 25 A = 17,500 Watt
Bij elkaar 37,500 Watt
Dit zou dus makkelijk moeten kunnen.

Nu de situatie: ik ga een oven voorverwarmen, dit duurt ongeveer een uur, waarbij ik dus die 30kW trek. Als de ovens warm zijn heb ik kleine pieken van 20-25kW.

Hoe gaat de Sigenergy nu weten dat hij moet peakshaven, en niet gewoon in eerste instantie de batterij leegtrekken?

Dus hoe gaat hij ervoor zorgen dat ik tijdens het gebruik éérst het maximale uit het net trekt en juist aanvult met de batterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IciIvuuPdW1vOLrQGwqKvSr5vu8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/luKjqqSX6uDqd1MhHy621dzP.jpg?f=user_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:29
mestief schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:52:
[...]

Zonder power sensor ziet de Sig het als terugleveren aan het net. Maar als je na je Hoofdschakelaar ook een Power sensor plaatst kan de Sig 'zien' dat het eigen consumptie is.
Mijn advies zou zijn de power sensor nog aan je installatie toe te voegen. Deze is 4 eenheden breed. Mocht ruimte in de meterkast een probleem zijn dan kun je kiezen voor de uitvoering met CT klemmen en deze in een apart kastje naast je meterkast installeren.
Er moet nog wel een 3 aderige kabel van de sensor naar de Sigenstor. Hier kun je gangbare signaalkabel voor gebruiken maar ook eventueel UTP gebruiken hiervoor.
Ik ben er van uit gegaan dat je geen Power Sensor nodig hebt zodra je ook een Gateway installeert. Je uitleg waarom wel klinkt logisch.

Maandag de installatie en heb de sensor volgens mij niet inbegrepen ivm de Gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:22
timpel_800 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:57:

3 x 50 A = 34.500 Watt

Omvormer 20.000 Watt
3 x 25 A = 17,500 Watt
Bij elkaar 37,500 Watt

Nu de situatie: ik ga een oven voorverwarmen, dit duurt ongeveer een uur, waarbij ik dus die 30kW trek. Als de ovens warm zijn heb ik kleine pieken van 20-25kW.

Hoe gaat de Sigenergy nu weten dat hij moet peakshaven, en niet gewoon in eerste instantie de batterij leegtrekken?

Dus hoe gaat hij ervoor zorgen dat ik tijdens het gebruik éérst het maximale uit het net trekt en juist aanvult met de batterij?

[Afbeelding]
Je kunt gewoon instellen hoeveel % van de batterij beschikbaar moet zijn voor piekshaving
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_IBnih_x36_ysl4Gtec7jG82Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xOwWQaq9UuxVJYFzOJckQMD.png?f=fotoalbum_large

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
En dat kan ook nog in een schema, dus alleen als je het nodig hebt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRh7W14PpHGFFmv7hCBZFZJKciY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MxaMjKNvrBTb23R8Sy3PBgl3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
  • Laatst online: 06:53
Ik gebruik hier Miro voor :)
mestief schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:52:
[...]

Plaatje ziet er prima uit.
Ik heb het ook zelf geinstalleerd. De laadpaal enz welke aan de Gridzijde van de GW zitten kunnen ook profiteren van de batterij als je dat wilt. Zonder power sensor ziet de Sig het als terugleveren aan het net. Maar als je na je Hoofdschakelaar ook een Power sensor plaatst kan de Sig 'zien' dat het eigen consumptie is.
Mijn advies zou zijn de power sensor nog aan je installatie toe te voegen. Deze is 4 eenheden breed. Mocht ruimte in de meterkast een probleem zijn dan kun je kiezen voor de uitvoering met CT klemmen en deze in een apart kastje naast je meterkast installeren.
Er moet nog wel een 3 aderige kabel van de sensor naar de Sigenstor. Hier kun je gangbare signaalkabel voor gebruiken maar ook eventueel UTP gebruiken hiervoor.
Bedoel je de power sensor alleen voor de laadpaal of in totaal (zoals Sigenergy het ook in zijn schema aangeeft) Ik wil toch de laadpaal niet gebruik laten maken van de accu, anagezien deze op 11Kw laad en het eigenlijk zonde is en voor meer degradatie van de batterij zorgt.

Als ik dan naar de opties kijk (zie bijgevoegd plaatje), dan zou optie A er voor zorgen dat de Laadpaal totaal niet wordt gezien en in optie B hij de laadpaal wel ziet, echter kan ik dan niet voorkomen dat hij niet gaat ontladen zodra de lader aangaat toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfGTA2SK2KnWajJ-66LBJ_RokW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXjAWp1t1ZSqUehQZLNrsZRy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door EB W op 21-06-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:57

Adze

CCNP !

3 x 50 A = 34.500 Watt

Omvormer 20.000 Watt
3 x 25 A = 17,500 Watt
Bij elkaar 37,500 Watt

[Afbeelding]
Dit bericht is een aanvulling op wat @Babro ook al heeft gezegd.

1. Je stelt "Max Grid Import" in op 17kW.
2. Je doet een over de duim berekening met hoeveel kWh je nodig heb om de oven op 30kW voor x tijd te kunnen houden. (30-17) * aantal uur = kWh benodigd
3. Bereken daarna hoeveel procent dat van je batterij is en reserveer dat voor peak-shaving en je bent klaar. (kWh benodigd/kWh capaciteit) * 100
4. Profit!

Wannneer je Sig onder de % van ingestelde peak-shave batterij reserve komt en er is weer ruimte op je net (17kW) aansluiting, zal je batterij tussentijds weer bijladen. Je zal ervaren dat bovenstaande berekening dan vaak nog aan de conservatieve kant is.

[ Voor 4% gewijzigd door Adze op 21-06-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBW
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 05-07 18:14

BBW

Goedemiddag
Heb sinds een week een 16kwh SigenStor

Ik heb een vraag over zonnepanelen in de app van Sigenergy
Hij laad wel maar ik zie de Zonnepanelen niet in de app
Kan ik de SolarEdge omvormer aansluiten via een kabel aan de omvormer van sigenstore
Of kan dat alleen met een extra Sigen Sensor

En als de zonnepanelen niet zichtbaar zijn werkt dan de AI functie wel

☀️ Zonnepanelen:
11x 3,85Wp SolarEdge SE4000H (1-fase)

🔋 Thuisbatterij:
Sigenergy 16 kWh batterij
Sigenergy 10 kW omvormer (3-fase)

🆘 Gateway:
Sigenergy Sigen Sensor (3-fase)

🔎 Energiemonitoring:
Klik aan Klik Uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_B0vPzWhJcPxV_BiIJI6XlVcBE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZGYRz8vecgh8QKADdUFevSkw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Wat heeft men hier trouwens gemiddeld als contract vorm?

De grootste rede voor mij is om de overtollige zone energie op te slaan en te gebruiken. Maar de btw terugvraag is wel zo aantrekkelijk omdat dit al gauw €1500 kan schelen. Echter heb je daarvoor wel een dynamisch contract nodig.

Is het dan verplicht om te ‘handelen’ met stroom, of is verkoop niet perse nodig en kan ik de Sigenstor zelf instellen om niet te verkopen (zal dan geen AI functies zijn ben ik bang).

En om terug te komen op mijn lader verhaal, misschien ga ik gewoon voor een 12,5kW DC lader (advies van @CEdS )met een iets grotere Energy Controller en kan ik alles haarfijn instellen in de app. Kia zal eerst AC bidirectioneel ondersteunen maar best kans dat DC wel snel zou gaan volgen.

Overigens las ik ergens dat de Zappi 2 Go blijkbaar goed samengaat met de Sigenstor en AC bidirectional voorbereid is, iemand hier ervaring met de Zappi 2 Go? Helaas zit er trouwens geen vast kabel aan, krijg je dat weer 😓

[ Voor 35% gewijzigd door EB W op 22-06-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

EB W schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:57:
Is het dan verplicht om te ‘handelen’ met stroom, of is verkoop niet perse nodig en kan ik de Sigenstor zelf instellen om niet te verkopen (zal dan geen AI functies zijn ben ik bang).
Het officiele antwoord: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Je moet, wil je de BTW terug ontvangen, officieel 100% handelen. Privé gebruik van zelf opgewekte en opgeslagen stroom is niet toegestaan als je de BTW 100% wil terug vragen. Dat is het officiële verhaal, maar ik geloof niet dat een privé persoon die zijn sigenstore batterij heeft gekocht en BTW heeft terug gevraagd, zich daar volledig aan houdt.

Maar, en dat is discussie waardig, wanneer je de batterij volledig oplaadt met het net en volledig ontlaadt met het net (en dus handelt) en dat dat "toevallig" dezelfde laad en ontlaad snelheid is als je actuele opwek en verbruik, dan ben je volgens mij nog steeds binnen de lijntjes aan het kleuren... Wel moet je PV aan een externe (andere) omvormer hangen wil je dit geloofwaardig krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Adze op 22-06-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 15:10

HenkS

Da_king alias HenkS

Los van alles... het is niet te controleren door de belastingdienst of je handelt
Je moet wel opgeven bij welke maatschappij je zit en je contractvorm moet wel dynamisch zijn. Maar of je nu echt handelt is niet te zien.

Alleen waarom zou je niet willen handelen? Het gaat vanzelf en je verdiend er meer aan dan als je niet handelt nu salderen nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:41
BBW schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:26:
Goedemiddag
Heb sinds een week een 16kwh SigenStor

Ik heb een vraag over zonnepanelen in de app van Sigenergy
Hij laad wel maar ik zie de Zonnepanelen niet in de app
Kan ik de SolarEdge omvormer aansluiten via een kabel aan de omvormer van sigenstore
Of kan dat alleen met een extra Sigen Sensor

En als de zonnepanelen niet zichtbaar zijn werkt dan de AI functie wel

☀️ Zonnepanelen:
11x 3,85Wp SolarEdge SE4000H (1-fase)

🔋 Thuisbatterij:
Sigenergy 16 kWh batterij
Sigenergy 10 kW omvormer (3-fase)

🆘 Gateway:
Sigenergy Sigen Sensor (3-fase)

🔎 Energiemonitoring:
Klik aan Klik Uit
[Afbeelding]
Waarschijnlijk heb je geen power meter tussen je solaredge omvormer. Als je dat doet, kan de sigen ook die opbrengst meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

EB W schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:57:
Wat heeft men hier trouwens gemiddeld als contract vorm?

De grootste rede voor mij is om de overtollige zone energie op te slaan en te gebruiken. Maar de btw terugvraag is wel zo aantrekkelijk omdat dit al gauw €1500 kan schelen. Echter heb je daarvoor wel een dynamisch contract nodig.

En om terug te komen op mijn lader verhaal, misschien ga ik gewoon voor een 12,5kW DC lader (advies van @CEdS )met een iets grotere Energy Controller en kan ik alles haarfijn instellen in de app. Kia zal eerst AC bidirectioneel ondersteunen maar best kans dat DC wel snel zou gaan volgen.

Overigens las ik ergens dat de Zappi 2 Go blijkbaar goed samengaat met de Sigenstor en AC bidirectional voorbereid is, iemand hier ervaring met de Zappi 2 Go? Helaas zit er trouwens geen vast kabel aan, krijg je dat weer 😓
Ik heb zelf een Zappi v2 maar als ik google vind ik niks op Zappi 2 go?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27
timpel_800 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:10:
[...]

Ik heb zelf een Zappi v2 maar als ik google vind ik niks op Zappi 2 go?
Kijk op myenergy.com engelse site

De 2Go is nog niet in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
CEdS schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Kijk op myenergy.com engelse site

De 2Go is nog niet in Nederland
Die had ik inderdaad ook gevonden :)

Ik ben uiteindelijk op dit schema uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Old1q62n7k9x0p1RRqBocDFRok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0j1qz5jaHVneyBvxyDYPvvho.jpg?f=fotoalbum_large

- 16mm2 tussen meterkast en Gateway
- Werkschakelaar tussen Gateway en Energy Controler
- Energy Controler van 12kW genomen, mocht ik namelijk in de toekomst een 12,5 kW DC lader willen toevoegen dan is deze minimaal benodigd
- Geen Power meter installeren want wil de laadpaal geheel buiten beschouwing van de batterij houden. Zodra bekend is wat de Kia EV9 kan qua Bidirectioneel laden dan upgrade ik met de benodigde lader.

[ Voor 8% gewijzigd door EB W op 22-06-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manxman88
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-06 19:35
Ik heb een Sigenstor 24kWh met een 10kW inverter en had een gateway voorzien (3fase 3x230V delta grid).
Nu is de voorziene gateway niet beschikbaar (aangekondigd voor eind maart 2025) en moet ik op zoek naar een alternatief. Mijn installateur heeft nog geen idee hoe dit kan gebeuren. Ombouw naar 3x400V kost 1650 euro Fluvius + aanpassing huisinstallatie + nieuwe inverter.....lijkt mij geen optie.
Ik heb al veel op internet gezocht en kom uit bij een ATS 3 polig of een Enphase IQ gateway, alleen is de compatibiliteit met Sigenergy een grote vraag.
Heeft er iemand hier ervaring mee of zijn er andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

EB W schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:28:
[...]

[Afbeelding]

- Energy Controler van 12kW genomen, mocht ik namelijk in de toekomst een 12,5 kW DC lader willen toevoegen dan is deze minimaal benodigd
- Geen Power meter installeren want wil de laadpaal geheel buiten beschouwing van de batterij houden. Zodra bekend is wat de Kia EV9 kan qua Bidirectioneel laden dan upgrade ik met de benodigde lader.
Hoeveel meter ga je overbruggen van de MK naar de GW? Is 16mm2 niet wat veel?
Welke tool heb je gebruikt om dit te berekenen? 12kW omvormer is volgende de datasheet 20,1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

EB W schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:28:
[...]

[Afbeelding]

De aardlekschakelaar richting gateway is misschien wat te gevoelig voor deze positie. Aangezien het gehele huis er achter zit denk ik verhogen naar minimaal 100mA of misschien zelfs naar 300mA te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
timpel_800 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:53:
[...]

Hoeveel meter ga je overbruggen van de MK naar de GW? Is 16mm2 niet wat veel?
Welke tool heb je gebruikt om dit te berekenen? 12kW omvormer is volgende de datasheet 20,1A.
Het is ca 10 meter, echter staat er in de documentatie 16 kwadraat. Daarnaast komt het volgens mij ook met 16 binnen vanaf de straat, dus dan is het op zich wel logisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pmn-WfZYHY7dSos1ELN-Dfkngaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCLqbOLa3ISlA2ReTouAQNSQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Wat je zegt over de straat klopt wel, maar die is wel berekend op een grotere afname. Bij mij ligt ook zo'n kabel vanaf de straat, maar toen ik van 1x25A naar 3 x 50A ben gegaan is er niks met die kabel gebeurd. Het enige is zijn de zekeringen in het kastje van Liander en dikkere draden van dat kastje naar de meterkast.

Als je eens in dit schema kijkt: https://www.vekto.nl/info/kabelberekening en je pakt dan de 63A (waar jij nog ver onder zit), dan zit je met 10mm2 al ruimschoots voldoende. Maar misschien hebben anderen hier een andere mening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-07 07:37
timpel_800 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:40:
Wat je zegt over de straat klopt wel, maar die is wel berekend op een grotere afname. Bij mij ligt ook zo'n kabel vanaf de straat, maar toen ik van 1x25A naar 3 x 50A ben gegaan is er niks met die kabel gebeurd. Het enige is zijn de zekeringen in het kastje van Liander en dikkere draden van dat kastje naar de meterkast.

Als je eens in dit schema kijkt: https://www.vekto.nl/info/kabelberekening en je pakt dan de 63A (waar jij nog ver onder zit), dan zit je met 10mm2 al ruimschoots voldoende. Maar misschien hebben anderen hier een andere mening over.
Hoe dunner (en langer) de aders hoe hoger de spanningsdelta tussen eventuele PV en de hoofdaansluiting. Daar kan je tegenwoordig best rekening mee houden. Bij mij in de meterkast gaat de spanning op een mooie dag al snel richting de 250V. Desalniettemin is 16mm2 wel heel fors en ook prijzig.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ben aan het kijken om zelf een Sigenergy te installeren thuis, maar heb je daar nu echt een installateursaccount voor nodig om het werkend te krijgen ?

Ik wil niet overgeleverd zijn aan een Installateur die in mijn systeem kan kijken, en waar ik mee in contact moet als ik iets als gebruiker niet zou kunnen aanpassen.

Ik heb zelf genoeg kennis om het allemaal zelf aan te sluiten.

Bij de aanmelding voor een installateursaccount moet je een licentienummer van een gekwalificeerde elektricien invullen. Ja dat heb ik natuurlijk niet.

10x 295 Wp DMEGC 215 graden ZZW + 9x 450Wp DMEGC op NO - SMA Sunnyboy 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:36
EB W schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Ik gebruik hier Miro voor :)

[...]

Bedoel je de power sensor alleen voor de laadpaal of in totaal (zoals Sigenergy het ook in zijn schema aangeeft) Ik wil toch de laadpaal niet gebruik laten maken van de accu, anagezien deze op 11Kw laad en het eigenlijk zonde is en voor meer degradatie van de batterij zorgt.

Als ik dan naar de opties kijk (zie bijgevoegd plaatje), dan zou optie A er voor zorgen dat de Laadpaal totaal niet wordt gezien en in optie B hij de laadpaal wel ziet, echter kan ik dan niet voorkomen dat hij niet gaat ontladen zodra de lader aangaat toch?

[Afbeelding]
Bij optie A wordt het verbruik van de laadpaal niet gezien idd en bij optie B wel. Je kunt gewoon aangeven in de App dat de accu even of x aantal uur niet ontladen moet worden. Eventueel zou je dit ook 'slim' kunnen aansturen met een domotica oplossing. Het is in theorie zelfs mogelijk om de EC of GW een signaal te laten ontvangen wanneer er geladen wordt. Er zijn namelijk genoeg I/O poorten beschikbaar. Ik kan er alleen nog onvoldoende info over vinden. Ik heb me laten vertellen dat er wel aan documentatie hierover gewekt wordt. Hiermee wordt het ook eenvoudiger om 3th party omvormers te koppelen aan de Sig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
MarcelS1981 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:27:
Ben aan het kijken om zelf een Sigenergy te installeren thuis, maar heb je daar nu echt een installateursaccount voor nodig om het werkend te krijgen ?

Ik wil niet overgeleverd zijn aan een Installateur die in mijn systeem kan kijken, en waar ik mee in contact moet als ik iets als gebruiker niet zou kunnen aanpassen.

Bij de aanmelding voor een installateursaccount moet je een licentienummer van een gekwalificeerde elektricien invullen. Ja dat heb ik natuurlijk niet.
Je jebt idd een installateursaccount nodig en bij de licentienummer kun je gewoon wat invullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
manxman88 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 06:45:
Ik heb een Sigenstor 24kWh met een 10kW inverter en had een gateway voorzien (3fase 3x230V delta grid).
Nu is de voorziene gateway niet beschikbaar (aangekondigd voor eind maart 2025) en moet ik op zoek naar een alternatief. Mijn installateur heeft nog geen idee hoe dit kan gebeuren. Ombouw naar 3x400V kost 1650 euro Fluvius + aanpassing huisinstallatie + nieuwe inverter.....lijkt mij geen optie.
Ik heb al veel op internet gezocht en kom uit bij een ATS 3 polig of een Enphase IQ gateway, alleen is de compatibiliteit met Sigenergy een grote vraag.
Heeft er iemand hier ervaring mee of zijn er andere mogelijkheden?
Ik snap he tniet helemaal. Je hebt al een Sigenstor 10KW met 24KW accu capaciteit? Je zou een 3fase Gateway krijgen maar die is niet op voorraad? Dan schaf je de GW toch elders aan. Bij mijn zwager was die ook in backorder (ivm de overstap van HomeMax naar HomePro) daarom even geshopt waar die wel te koop was. Kostte daar wel 150,- meer maar nu kon de boel iig geinstalleerd worden.
Anders de boel eerst zonder GW installeren maar wel de bekabeling voorbereiden en zodra de GW er is deze er tussen laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
timpel_800 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:40:

Ik zou zelf ook 10mm2 nemen inderdaad want 16mm2 lijkt me een overkill en die zijn inderdaad erg prijzig. Misschien dat Sigenergy het puur als advies geeft omdat dit bij grote installaties wel van toepassing is. En er staat ' Recommended specifications' dus het is maar een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
MarcelS1981 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:27:

Ik heb N/A ingevuld, werd geaccepteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik heb ook nog even gekeken, maar jij doet maar een 12kW omvormer toch? Dan lees ik 4-6mm2?

Ik wil zelf een 20kW installeren op iets van 30 meter en twijfel ook of ik voor 10 of 16mm2 zal gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsS0LlOoCh93t28KPlf0ZCzVpqo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FbZIGXJemZ2LI78N0mDgaDd3.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door timpel_800 op 23-06-2025 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
Heb zelf ook 10mm2 bij ongeveer 10 meter. Volgens de schema's zou 6mm2 ook nog prima kunnen.
Vind overigens wel bijzonder dat ze het hebben evern een max Outer diameter van 22-32. Ik moet de eerste 5 aderige 16mm2 met een buiten diamerer kleinder dan 30mm nog zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
timpel_800 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:51:
Ik heb ook nog even gekeken, maar jij doet maar een 12kW omvormer toch? Dan lees ik 4-6mm2?

Ik wil zelf een 20kW installeren op iets van 30 meter en twijfel ook of ik voor 10 of 16mm2 zal gaan.

[Afbeelding]
Die had ik inderdaad ook gezien, maar las die als de verbinding tussen SigenStor en de Gateway. Maar nu ik het nog een keer lees kan het natuurlijk ook de kabel tussen meterkast zijn en de SigenStor als je geen Gateway gebruikt.

Ik denk dat ik maar voor de 10mm2 ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Niet online
EB W schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Ik heb N/A ingevuld, werd geaccepteerd :)
Heb het ook ingevuld, ben benieuwd. Lijkt er trouwens wel op dat je wel altijd met een serienummer het product kunt activeren. ik wacht het even af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
MarcelS1981 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Heb het ook ingevuld, ben benieuwd. Lijkt er trouwens wel op dat je wel altijd met een serienummer het product kunt activeren. ik wacht het even af
Er zijn bepaalde instelling die je niet kunt activeren als je geen installateursaccount hebt. Dus het is wel slim om vooraf een installateursaccount te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Niet online
mestief schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:54:
Heb zelf ook 10mm2 bij ongeveer 10 meter. Volgens de schema's zou 6mm2 ook nog prima kunnen.
Vind overigens wel bijzonder dat ze het hebben evern een max Outer diameter van 22-32. Ik moet de eerste 5 aderige 16mm2 met een buiten diamerer kleinder dan 30mm nog zien :)
DON YMVK DCA GY 5G16
buitendiameter ca. 21,3

Mogelijk hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
MarcelS1981 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Er zijn veel instellingen alleen via het installateursaccount in te stellen, dus dat account is zeker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
MarcelS1981 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:00:
[...]

DON YMVK DCA GY 5G16
buitendiameter ca. 21,3

Mogelijk hoor
Het bestaat dus :). De laatste.x.dat.ik 16mm2 gebruikt heb was deze aanzienlijk dikker. Maar zal een andere type kabel geweest zijn. Geen pretje trouwens om te.werken met 16mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
mestief schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Het bestaat dus :). De laatste.x.dat.ik 16mm2 gebruikt heb was deze aanzienlijk dikker. Maar zal een andere type kabel geweest zijn. Geen pretje trouwens om te.werken met 16mm2.
Ik neem dan de Neopreen versie, supersoepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Niet online
ja maar die is dan weer 33,3 mm. voorbeeld van de mijne was "normale" samengeslagen kabel.

gewone ymvk maar dan Soepel = 22,6mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Babro schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Er zijn veel instellingen alleen via het installateursaccount in te stellen, dus dat account is zeker nodig.
Vannacht goedkeuring gekregen nadat ik gister een installateursaccount had aangemaakt met verzonnen licentienummer.
Dus dat is alvast geregeld. Goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
MarcelS1981 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 06:03:
ja maar die is dan weer 33,3 mm. voorbeeld van de mijne was "normale" samengeslagen kabel.

gewone ymvk maar dan Soepel = 22,6mm
Ik heb voor de GW YMVK super soepel 10mm2 gebruikt, deze was net geen 20mm. Tussen de SigenStor en GW 6mm2 Neopreen. Die is aanzienlijk dikker maar wel veel flexibeler. Ze staan bij mij naastelkaar en ik heb gelijk rekening gegouden met max uitbreiding waardoor er een lus in zit verborgen acheter de afdekkapjes van de Sig. Met YMVK (zelfs super soepel) zou dat erg lastig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
mestief schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Ik snap he tniet helemaal. Je hebt al een Sigenstor 10KW met 24KW accu capaciteit? Je zou een 3fase Gateway krijgen maar die is niet op voorraad? Dan schaf je de GW toch elders aan. Bij mijn zwager was die ook in backorder (ivm de overstap van HomeMax naar HomePro) daarom even geshopt waar die wel te koop was. Kostte daar wel 150,- meer maar nu kon de boel iig geinstalleerd worden.
Anders de boel eerst zonder GW installeren maar wel de bekabeling voorbereiden en zodra de GW er is deze er tussen laten plaatsen.
In België hebben ze op sommige plekken nog 3x230V ipv 3x400V, daar zit het "probleem" als ik het goed lees. De meeste 3 fase gateways zijn voor 3x400V en dat is echt wat anders dan 3x230V.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
duoruvis schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:54:
[...]

🔧 Eerstvolgende stap: begin met deze coëfficiëntensets, die bij ons en buren goed werken en ook eerder zijn aangeraden:
  • 1,21 | 0,14 (standaardinstelling van Sigen)
  • 1,00 | 0,14 (iets behoudender bij inkopen, zelfde drempel bij verkopen)
Gisteren de trotse eigenaar van de Sigenstor met Gateway. Nu om even de verwarring bij mij te voorkomen.
  • 1,21 | 0,14 = verkoopcoëfficiënt
  • 1,00 | 0,14 = inkoopcoëfficiënt
Klopt dit? Dit omdat in de app de invulvelden net andersom staan. Bovenste is inkoop en onderste verkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik doe alles stap voor stap. Eerst het zware werk. Dat is nu gedaan. 15 meter lang, 60cm diep door de tuin. Tip van de week: een 9cm smalle schep.
Morgen de grondkabel erin en de Solarkabels, utp en aardekabel door de mantelbuizen trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEA9yGlFl6hqzz4QvYRo-uCkmRI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeNfuD8K5lcn71ZxpiXKfKW5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLHwA_9ArbEPsbONYL9rBMDqkYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQUlJOnKsMPexvYruyrgvHNt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWMs39Gq8lfgaCgha1Fko0n7iDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0S5BUiHWAG0aedNaNlMBRoyt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 79% gewijzigd door timpel_800 op 24-06-2025 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 15:10

HenkS

Da_king alias HenkS

Anunnaki schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Gisteren de trotse eigenaar van de Sigenstor met Gateway. Nu om even de verwarring bij mij te voorkomen.
Klopt dit? Dit omdat in de app de invulvelden net andersom staan. Bovenste is inkoop en onderste verkoop.
hi, nee dit klopt niet
ik heb inkoop: 1,21 | 0,14
en verkoop 1,00 | 0,06

ter info: dus btw over inkoop die 1,21
overigens heb ik die 0,06 ipv 0,14 gedaan bij verkoop om te voorkomen dat de ai bij een kleinere prijsverschillen al vol in de verkoop schiet. dus ik heb de 'gap' 8 cent kleiner gemaakt (14-6 cent) waardoor de ai pas gaat verkopen als er een groter verschil is in de koop/verkoop prijs vanuit de markt.
uiteindelijk is het beetje spelen heirmee, maar in een aantal topics komt het wel terug dat mensen dit aanpassen om teveel handelen een beetje te onderdrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Voor de aankoop en verkoop coëfficiënt neem ik het laadverlies mee van de batterij wanneer deze van het net laadt. Ik hanteer een efficiëntie van 93%. Dit adhv mijn eerdere metingen. Daarmee zijn mijn waarde, wat voor mij goed werkt, de volgende.

Zonder laad/ontlaad verlies:

Aankoop 1,21 * EPEX + 0,1429
Verkoop 1,21 * EPEX + 0,1229

Met laad/ontlaad verlies:

Aankoop: 1,30 * EPEX + 0,1536 ( / 93%)
Verkoop: 1,125 * EPEX + 0,1143 ( * 93%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
ArPi75 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:20:
[...]

In België hebben ze op sommige plekken nog 3x230V ipv 3x400V, daar zit het "probleem" als ik het goed lees. De meeste 3 fase gateways zijn voor 3x400V en dat is echt wat anders dan 3x230V.
Aha
Ja nu snap ik m. Had niet door dat het om België ging.
Voor zover ik weet kan een 3P4W GW aangepast worden voor 3x230V 3P3W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
timpel_800 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:34:
Ik doe alles stap voor stap. Eerst het zware werk. Dat is nu gedaan. 15 meter lang, 60cm diep door de tuin. Tip van de week: een 9cm smalle schep.
Morgen de grondkabel erin en de Solarkabels, utp en aardekabel door de mantelbuizen trekken.
Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:24
HenkS schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:11:
[...]

hi, nee dit klopt niet
en verkoop 1,00 | 0,06

overigens heb ik die 0,06 ipv 0,14 gedaan bij verkoop om te voorkomen dat de ai bij een kleinere prijsverschillen al vol in de verkoop schiet. dus ik heb de 'gap' 8 cent kleiner gemaakt (14-6 cent) waardoor de ai pas gaat verkopen als er een groter verschil is in de koop/verkoop prijs vanuit de markt.
uiteindelijk is het beetje spelen heirmee, maar in een aantal topics komt het wel terug dat mensen dit aanpassen om teveel handelen een beetje te onderdrukken
Ik las dit op Trustpilot, is jullie dit bekend? Is dat specifiek Engeland?

Sigenergy advertise and sell inverters/batteries though many outlets and promote the built in AI mode as a feature when selling the equipment - makes significant difference to you how much you can save or earn. (basically if you aren't using AI it's rubbish)
Unfortunately they aren't so upfront in telling you that at some point you will be locked out from using the AI mode unless you start paying them a subscription.... which can start at any time at any amount. I called up to confirm and they agreed this is what they're planning on doing. Myself and the installer were totally unaware of this until I stumbled across it in the app, just causally mentions it when you push the i button under AI mode.
Sigenegry website doesn't mention a subscription unless you google it specially and most retailers also seem unaware of this too which makes think its deliberate. Pretty sure they would be breaking consumer law if they tried to implement this. If they had been more upfront from the beginning I could have made a more informed choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
duysa01 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Ik las dit op Trustpilot, is jullie dit bekend? Is dat specifiek Engeland?

Sigenergy advertise and sell inverters/batteries though many outlets and promote the built in AI mode as a feature when selling the equipment - makes significant difference to you how much you can save or earn. (basically if you aren't using AI it's rubbish)
Unfortunately they aren't so upfront in telling you that at some point you will be locked out from using the AI mode unless you start paying them a subscription.... which can start at any time at any amount. I called up to confirm and they agreed this is what they're planning on doing. Myself and the installer were totally unaware of this until I stumbled across it in the app, just causally mentions it when you push the i button under AI mode.
Sigenegry website doesn't mention a subscription unless you google it specially and most retailers also seem unaware of this too which makes think its deliberate. Pretty sure they would be breaking consumer law if they tried to implement this. If they had been more upfront from the beginning I could have made a more informed choice.
Ik kreeg wel de melding toen ik AI activeerde dat dit nu gratis is maar kan in de toekomst gewijzigd worden naar een abonnement waarvoor je kan gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Wat een flauwekul.
Er staat duidelijk in de App dat de functie gratis gerpobeerd kan worden en dat de functie nu gratis is maar in de toekomst een betaald kan worden.

EDIT: @Anunnaki was me voor :)

[ Voor 10% gewijzigd door mestief op 24-06-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
HenkS schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:11:
[...]

hi, nee dit klopt niet
en verkoop 1,00 | 0,06

Bedankt voor de opheldering ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:05
Anunnaki schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Anunnaki! 🎉
Je hebt het goed gezien: in de app staat het misschien wat verwarrend.
Dus:

1,21 | 0,14 → Kopen
1,00 | 0,14 → Verkoop

Voor de duidelijkheid heb ik ook een paar screenshots toegevoegd waarin dit visueel terug te zien is. Mocht je binnenkort met AI-sturing gaan spelen, dan kun je hier echt mooie dingen mee doen. Veel plezier met ontdekken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAitS4JPMVG_vJQzyJ3ZlT4GdeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hp97XS9DKYCKfTXyQcfzOMN7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
@manxman88
Dit is wat de Sigen AI Service Assistent aangeeft.

"To convert a 3-phase 4-wire (3P4W) system to a 3-phase 3-wire (3P3W) system, you can use any two phases (L1, L2, or L3) as the line wires and connect the neutral (N) as needed. Specifically, for 3P3W, you can connect the N line to L2 and the L line to either L1 or L3. If you have a 3P4W system, you can use any one of L1, L2, or L3 as the L line, and connect the N line normally. This approach is referenced in the provided knowledge and should help guide your wiring configuration. If you need detailed wiring diagrams, it is recommended to consult the official product documentation or contact technical support for your specific equipment."

Ik meende ergens een technote gezien te hebben waarin de conversie beschreven stond maar kan het zo gauw niet meer vinden. Stuur anders gewoon een bericht naar SigEnergy support of laat je installateur dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Adze schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:29:
Voor de aankoop en verkoop coëfficiënt neem ik het laadverlies mee van de batterij wanneer deze van het net laadt. Ik hanteer een efficiëntie van 93%. Dit adhv mijn eerdere metingen. Daarmee zijn mijn waarde, wat voor mij goed werkt, de volgende.

Zonder laad/ontlaad verlies:

Aankoop 1,21 * EPEX + 0,1429
Verkoop 1,21 * EPEX + 0,1229

Met laad/ontlaad verlies:

Aankoop: 1,30 * EPEX + 0,1536 ( / 93%)
Verkoop: 1,125 * EPEX + 0,1143 ( * 93%)
@Adze Mooie toevoeging! Je splitsing tussen theoretische en praktijk-gecorrigeerde coëfficiënten geeft echt goed inzicht in de werkelijke marges. Interessant ook dat je expliciet rekent met 93% rendement — zie ik zelden zo netjes onderbouwd.

🔍 Wat jij anders doet dan anderen op TW:

Je corrigeert voor laad/ontlaadverlies (93% op basis van metingen).

Je past dat verlies door in je coëfficiënten:

Zonder verlies:
Aankoop = 1,21 * EPEX + 0,1429
Verkoop = 1,21 * EPEX + 0,1229

Met verlies:
Aankoop = 1,30 * EPEX + 0,1536 (/93%)
Verkoop = 1,125 * EPEX + 0,1143 (*93%)

⚖️ In perspectief:

Gebruiker Strategie Verlies meegenomen? Opmerkingen
HenkS Grotere marge via lage verkoopcoëfficiënt ❌ Nee Meer controle op AI-triggering
Anunnaki Standaardcoëfficiënten ❌ Nee Volgt defaults, zoekt uitleg
Adze Berekening o.b.v. praktijkrendement ✅ Ja Nauwkeurig en cijfermatig sterk

✅ Jouw methode is realistisch en vooral waardevol voor wie z’n AI-sturing wil finetunen op basis van daadwerkelijke kosten/opbrengsten.

⚠️ Noot: Voor beginners mogelijk wat complexer, maar dat zegt iets over het niveau van jouw aanpak, niet andersom 😉

Complimenten voor de onderbouwing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Iemand een idee hoe je kan zorgen dat de EV niet je batterij gebruikt maar gewoon van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Ik heb mijn EV charger direct achter de hoofdzekering geplaatst. Dus nog voor de gateway. Zo is de Sig blind voor dat verbruik. Heeft voordelen en nadelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
Je kunt tijden het autoladen aangeven dat de Sig niet moet ontladen. Kan gescheduled maar ook handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-07 19:41
Anunnaki schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:38:
Iemand een idee hoe je kan zorgen dat de EV niet je batterij gebruikt maar gewoon van het net.
Ik ben hier ook naar op zoek. Ik ga morgen eens kijken of ik met home assistant een automation kan maken die het ontladen van de sigenstor (optioneel) pauzeert zolang de EV aan het laden is.

Vraag aan de andere hier; hoe kan je in de sigen app aangeven dat je tijdelijk de batterij niet wil ontladen? Moet je dan van AI-modes naar Time based en uiteindelijk weer terug naar AI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-07 18:00
Wanneer de AI betaald moet gaan worden/te duur gaat worden dan kan het interessant zijn om dit met home assistant te laten doen.
Dat geldt natuurlijk ook voor andere merken, bestaat er al zo een ai model/home assistant feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
mestief schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:01:
Je kunt tijden het autoladen aangeven dat de Sig niet moet ontladen. Kan gescheduled maar ook handmatig.
Je zou bijna denken dat AI hiervan zou kunnen leren als je dit een paar keer handmatig hebt gedaan.

Bij 11kW batterij niet ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
RobvanHamersvel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:00:
[...]

Vraag aan de andere hier; hoe kan je in de sigen app aangeven dat je tijdelijk de batterij niet wil ontladen? Moet je dan van AI-modes naar Time based en uiteindelijk weer terug naar AI?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0edHC3dTNhxa34RuB4KjwhQqvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKQEDN0IvIdhHa72YLf5TMSk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Anunnaki schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:59:
[...]

Je zou bijna denken dat AI hiervan zou kunnen leren als je dit een paar keer handmatig hebt gedaan.

Bij 11kW batterij niet ontladen.
Als er een bepaalde regelmaat in zit die er wel van leren.
Maar als ze het te makkelijk maken koopt niemand de SigEnergy EV lader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
Weet iemand of je het afgenomen vermogen/wattage per fase per dag kunt monitoren in Home Automation bij Sigenstore? Zo ja hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
CEdS schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:41:
Weet iemand of je het afgenomen vermogen/wattage per fase per dag kunt monitoren in Home Automation bij Sigenstore? Zo ja hoe?
Er zijn verschillende sensoren voor zowel de Sigenstor als de grid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPTnB2L5e0X1_E0ULG1QF55bD6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3IjdqJ6hOm8EwWYEdKJW4V91.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
ArPi75 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Er zijn verschillende sensoren voor zowel de Sigenstor als de grid:
[Afbeelding]
Hoi. ik zie die inderdaad ook bij mij maar ik wil dit cumulatief per fase willen uitlezen. Ik zie wel het actuele gebruik. Wellicht is er ook een andere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
CEdS schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Hoi. ik zie die inderdaad ook bij mij maar ik wil dit cumulatief per fase willen uitlezen. Ik zie wel het actuele gebruik. Wellicht is er ook een andere oplossing?
Je kunt daarvoor een helper aanmaken:
Ga naar Settings -> Devices & services -> Helpers

Maak dan een helper aan van het type Integral sensor, geef de sensor een naam. Prefix zal meestal kilo zijn (voor kWh) en de time-uni Hours.
Geef de entity in die het actuele vermogen bevat waarvan je de energie wilt meten en kies Trapezoidal rule. Zelf kies ik bij kWh meestal voor een precision van 3 digits (3 cijfers achter d komma). De Max sub-interval kan je leeg laten.

Trapezoidal neemt het gemiddelde van de actuele waarden tussen twee meetpunten in en geeft normaal gezien bij (sterk) wisselende waarden de beste overeenkomst.

Je zult voor elke fase een helper moeten aanmaken en de cumulatieve energie zal een redelijke schatting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
ArPi75 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Je kunt daarvoor een helper aanmaken:
Ga naar Settings -> Devices & services -> Helpers

Maak dan een helper aan van het type Integral sensor, geef de sensor een naam. Prefix zal meestal kilo zijn (voor kWh) en de time-uni Hours.
Geef de entity in die het actuele vermogen bevat waarvan je de energie wilt meten en kies Trapezoidal rule. Zelf kies ik bij kWh meestal voor een precision van 3 digits (3 cijfers achter d komma). De Max sub-interval kan je leeg laten.

Trapezoidal neemt het gemiddelde van de actuele waarden tussen twee meetpunten in en geeft normaal gezien bij (sterk) wisselende waarden de beste overeenkomst.

Je zult voor elke fase een helper moeten aanmaken en de cumulatieve energie zal een redelijke schatting geven.
Ik ga dat eens proberen uitt te vogelen. Bedankt tot zover voor de support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Voor degene met een installatie hoger dan 12kW. Ik lees dat je op een 3 x 25A aansluiting, eigenlijk niet hoger mag dan een 12kW omvormer, omdat je slechts 25A mag invoeren. En bij een 15.0 TP ga je daar al overheen (25,1kW).
Of hebben jullie dit dan gelimiteerd in de software?

Ik ben van zins een 17 of 20kW omvormer te plaatsen, dat is nu geen probleem met m'n 3 x 50A aansluiting, maar daar wilde ik nu juist vanaf :)

Alvast bedankt voor jullie inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
timpel_800 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:12:
Voor degene met een installatie hoger dan 12kW. Ik lees dat je op een 3 x 25A aansluiting, eigenlijk niet hoger mag dan een 12kW omvormer, omdat je slechts 25A mag invoeren. En bij een 15.0 TP ga je daar al overheen (25,1kW).

Ik ben van zins een 17 of 20kW omvormer te plaatsen, dat is nu geen probleem met m'n 3 x 50A aansluiting, maar daar wilde ik nu juist vanaf :)

Heb hier een 3x25A aansluiting en een 17 kW omvormer, exact dezelfde vraag stelde ik voor de installatie aan de officiële sigenergy installateur en dit was het antwoord:

Een SigEnergy EC 17kW heeft idealiter een hoofdzekering van 3x35A nodig om te voldoen aan de eisen van de selectiviteit. Selectiviteit is iets wat in de netcode is opgenomen maar daar wordt niet op gehandhaafd of op gekeurd.

De 17kW is een vermogen die an sich geen probleem is voor een 3x25A hoofdzekering maar meestal regelen wij deze op een 3x25A terug naar 15kW of wij passen simpelweg export en importlimitatie toe.

Lang verhaal kort: 17kW of meer kan op 3x25A met de juiste voorzorgsmaatregelen (Software en meterkast) en voldoende kabeldikte.

Edit: @timpel_800 ik wou graag de 17kW omvormer want deze heeft 4 strings voor zonnepanelen en dekt het verbruik hier maar wilde wel een juist aangesloten installatie vandaar dat ik de vraag heb gesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 26-06-2025 10:43 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
timpel_800 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:12:

Hier een 3x25 aansluiting met een 17kW omvormer. Op dit moment is ook mijn accupakket van 32kWh nog een beperking, met 0,5C kom je dan op 16kW uit en dat is wat ik nu als harde limiet heb ingesteld.
Overigens is 3x25A => 3x230x25 = 17.250 W ofwel 17,25kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

ArPi75 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:58:
[...]

Hier een 3x25 aansluiting met een 17kW omvormer. Op dit moment is ook mijn accupakket van 32kWh nog een beperking, met 0,5C kom je dan op 16kW uit en dat is wat ik nu als harde limiet heb ingesteld.
Overigens is 3x25A => 3x230x25 = 17.250 W ofwel 17,25kW
De 8kWh accu's hebben iets hogere ontlaadsnelheid dan 0,5c (4kW). Ik haal met mijn twee 8kWh accu's een ontlaadsnelheid van 9,6kW. Jij met je 4 accu's gaat makkelijk over die 17kW vermogen heen en de beperking is je omvormer in dit geval.

Als je hem koppelt met modbus en je de waarde "sensor.sigen_plant_available_max_discharging_power" uitleest, zul je zien dat max ontlaad vermogen daalt naarmate de accu's bijna leeg zijn. De waarden "rated charge power" en "rated discharge power" staan op dit moment bij mij respectievelijk 8,4kW en 9,6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

BenEco schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Heb hier een 3x25A aansluiting en een 17 kW omvormer, exact dezelfde vraag stelde ik voor de installatie aan de officiële sigenergy installateur en dit was het antwoord:

Een SigEnergy EC 17kW heeft idealiter een hoofdzekering van 3x35A nodig om te voldoen aan de eisen van de selectiviteit. Selectiviteit is iets wat in de netcode is opgenomen maar daar wordt niet op gehandhaafd of op gekeurd.

De 17kW is een vermogen die an sich geen probleem is voor een 3x25A hoofdzekering maar meestal regelen wij deze op een 3x25A terug naar 15kW of wij passen simpelweg export en importlimitatie toe.

Lang verhaal kort: 17kW of meer kan op 3x25A met de juiste voorzorgsmaatregelen (Software en meterkast) en voldoende kabeldikte.
Bedankt voor je antwoord. Maar zoals ik het dan begrijp: je wil wel de mogelijkheid hebben om zelf die 17kW (omvormer)+ 17,25kW (net) = 34,25kW te gebruiken. Maar je laat hem slechts met max 15kW terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Weet iemand of er een manier is om lokaal toegang te krijgen met het systeem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:26
mestief schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:34:
Wat een flauwekul.
Er staat duidelijk in de App dat de functie gratis gerpobeerd kan worden en dat de functie nu gratis is maar in de toekomst een betaald kan worden.

EDIT: @Anunnaki was me voor :)
In NL blijft deze gratis.

Dat is voor ander landen ivm promos enzo, Engeland onder anderen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Anunnaki schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:33:
Weet iemand of er een manier is om lokaal toegang te krijgen met het systeem?
HA met de Sigen integratie, zou moeten staan in de startpost.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
Als Modbus TCP wordt asngezet kan het lokaal ( via lokale ipadres) aangestuurd en uitgelezen worden. Home Assistant, Domoticz, Homey en vast wel meer systemen kunnen hiermee integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
🔍 Voor wie via HA Sigen Plant PV power, een PV‑waarde van 0 kW ziet bij third-party omvormers (zoals SolarEdge): de oplossing, waar de ontwikkelaar (TypQxQ) met een HA‑update aan werkt, staat in het nieuwe Modbus‑protocol v2.7.

💬 Zie deze GitHub-discussie met een tijdelijke workaround:
https://github.com/TypQxQ...6#issuecomment-3005596844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:39:
[...]

HA met de Sigen integratie, zou moeten staan in de startpost.
Goed idee — misschien een sectie "Bekende integraties" in de startpost opnemen? Denk aan:
  • Home Assistant (TypQxQ)
  • Tibber-integratie
  • Hack/DIY (Modbus via eigen scripts e.d.)
@Bschnitz — jij hebt er vast nog meer in beeld?
En natuurlijk: alle ideeën van iedereen zijn welkom om dit lijstje compleet(er) te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Goed idee — misschien een sectie "Bekende integraties" in de startpost opnemen? Denk aan:
  • Home Assistant (TypQxQ)
  • Tibber-integratie
  • Hack/DIY (Modbus via eigen scripts e.d.)
@Bschnitz — jij hebt er vast nog meer in beeld?
En natuurlijk: alle ideeën van iedereen zijn welkom om dit lijstje compleet(er) te maken!
Gebruik nog de zonneplan integratie op HA voor de actualiteit van de kosten, leuk voor HA overzicht enzo.

Maar neem deze idd op voor lokale opties om de unit te besturen en of uit te lezen in de startpost anders krijgen we die vragen hier nog 100x. Simpelweg verwijzen naar HA en topic op tweakers inc een paar handige plugins met links voor onze situaties.

Eventueel kan je dan ipv met de AI van Sigen dus lokaal via HA en de plugin DAO optimizer en Sigen alles lokaal doen.

Hou het aub echt alleen bij verwijzing naar en niet al te veel uitleg, dit is allemaal niet voor Jan en Ingrid bedoeld. Die gebruiken maar lekker de AI. We moeten geen helpdesk hier worden voor HA en de plugin met alle opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:25
Ik zag net op YouTube een aankondiging van de 3.0 App update

Nu zag ik de integratie met Shelly smart plugs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNMSKWyzhX_zaxLYsdpsQSKClzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Q8G7IASNAuBo4fepEFH0Ltw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu alles van HomeWizard, deze zijn zeker niet te integreren met SigEnergy?
Ik wacht nog op installatie van mijn Sigenstor, is het nu handig om alles van HW te gaan verkopen en over te stappen op de Shelly's?

Andere vraag, hoe is de Sigenstor uberhaubt te integreren met de Energy App van HW?
Ook qua zonnepanelen die aangesloten zijn op de Sigenstor? Hoe wordt dat weergeven in de Energy App van HW? Nu heb ik prachtig overzicht met mijn SolarEdge omvromer integratie, maar deze gaat verdwijnen omdat ik de SolarEdge omvormer ga weghalen.

Ik zou eigenlijk wel meer willen weten welke apparaten toegevoegd kan worden qua connectiviteit?

[ Voor 4% gewijzigd door Bas Post op 26-06-2025 12:22 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 17:16
Bas Post schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:12:
Ik zag net op YouTube een aankondiging van de 3.0 App update
[YouTube: mySigen App 3.0]

Nu zag ik de integratie met Shelly smart plugs:
[Afbeelding]

Ik heb nu alles van HomeWizard, deze zijn zeker niet te integreren met SigEnergy?
Ik wacht nog op installatie van mijn Sigenstor, is het nu handig om alles van HW te gaan verkopen en over te stappen op de Shelly's?

Andere vraag, hoe is de Sigenstor uberhaubt te integreren met de Energy App van HW?
Ook qua zonnepanelen die aangesloten zijn op de Sigenstor? Hoe wordt dat weergeven in de Energy App van HW? Nu heb ik prachtig overzicht met mijn SolarEdge omvromer integratie, maar deze gaat verdwijnen omdat ik de SolarEdge omvormer ga weghalen.

Ik zou eigenlijk wel meer willen weten welke apparaten toegevoegd kan worden qua connectiviteit?
Ik zou zelf niet zo snel van HW overstappen naar Shelly... die aansturing van de HW stekkers kun je heel makkelijk in HA nabootsen, en de kwaliteit van HW is wel iets beter dan van Shelly (heb ik me laten vertellen, heb HW stekkers maar veel ander spul van Shelly).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:25
jelleeelco schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Ik zou zelf niet zo snel van HW overstappen naar Shelly... die aansturing van de HW stekkers kun je heel makkelijk in HA nabootsen, en de kwaliteit van HW is wel iets beter dan van Shelly (heb ik me laten vertellen, heb HW stekkers maar veel ander spul van Shelly).
Ik heb zelf als hoofdcontroller een Homey Pro 2023 draaien. Als schaduw systeem heb ik een HP ProDesk met HA draaien. Voor beide heb ik HW (P1 & water meter en 4 plugs) geïntegreerd. Ik ben ook wel gecharmeerd van de Energy dongle van Homey. Die heb ik nog niet.
Nu ben ik aan het uitzoeken hoe dit allemaal perfect geintregreerd kan worden met de aankomende Sigenstor.

Ik verwacht dat de HW app met Energy+ abonnement straks niet meer helemaal klopt met de toevoeging van de Sigenstor.
Daarom misschien is de Homey Energy tabblad straks wel beter geschikt en completer met Energy dongle?

[ Voor 6% gewijzigd door Bas Post op 26-06-2025 13:52 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
Ik heb zelf ook (o.a.) een Homey Pro en gebruik deze icm de HW P1 meter. De HW P1 meter heeft een mooiere en uitgebruidere dashboard (ook binnen Homey) dan de Energy dongle van Homey. De Sigensgtor kun je prima aan de Homey koppelen middels de "SolarEdge + Growatt TCP modbus" app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Bas Post schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:12:

Deze informatie komt binnenkort op de intro pagina te staan, hier alvast een overzicht (afbeelding komt ws niet in de intro):

HW integratie (je ziet de P1 meter en schakelsockets die je kunt automatiseren)
SolarEdge integratie (je ziet de PV opbrengst, echter per 15 minuten zoals in de SE app)
Sigenergy integratie (TypQxQ) (realtime PV opbrengst en ontelbare andere info van Sigen)

Dit is maar een greep die ik tot nu toe heb geïntegreerd in HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS50hfRirzA-8a2FXXJUrdaqspA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I3bRuyEvDQonKr8kUuLG6ug0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Ik heb ook de Homey Pro 2023. Maar gebruik een cemm voor mijn energie monitoring en de Homey als smart hub. Beide nog niet gekoppeld met Sigenergy maar dat is wel de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Het liefst zou ik Sigenergy ook willen koppelen met Tibber. Alleen ondersteunen ze Sigenergy niet en gaan ze ook niet toevoegen denk ik. Iets met eigen belang (Homevolt), maar dat zijn vermoedens.

Iemand toevallig Nextenergie als leverancier icm de Sigenstor? Daar kan je hem wel koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Gebruik nog de zonneplan integratie op HA voor de actualiteit van de kosten, leuk voor HA overzicht enzo.

Maar neem deze idd op voor lokale opties om de unit te besturen en of uit te lezen in de startpost anders krijgen we die vragen hier nog 100x. Simpelweg verwijzen naar HA en topic op tweakers inc een paar handige plugins met links voor onze situaties.

Eventueel kan je dan ipv met de AI van Sigen dus lokaal via HA en de plugin DAO optimizer en Sigen alles lokaal doen.

Hou het aub echt alleen bij verwijzing naar en niet al te veel uitleg, dit is allemaal niet voor Jan en Ingrid bedoeld. Die gebruiken maar lekker de AI. We moeten geen helpdesk hier worden voor HA en de plugin met alle opties.
📢 Startpost-update – integraties & automatisering
We hebben de intro van deel 2 uitgebreid met een korte sectie over lokale integraties (zoals Home Assistant, Tibber, Zonneplan, enz.). Niet als handleiding, maar puur als verwijzing naar GitHub en het HA-topic, zodat terugkerende vragen makkelijker beantwoord kunnen worden of juist voorkomen worden.

De lijst is algemeen en bedoeld voor gebruikers die zich bewust verdiepen in lokaal sturen of uitlezen. Voor de meeste mensen blijft de Sigen AI-sturing gewoon prima.

💬 Feedback of aanvullingen zijn welkom — als het ter zake doet, nemen we het graag mee.

duoruvis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Is dit "veilig" zonder onderbreking van de backup load uit te voeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxXYdCfUY6eBp3xReEWb9ZdqdhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qF6Z9cLRIR2cdFtQdpeO5CY1.jpg?f=fotoalbum_large

Geen release notes link, onduidelijk wat er geüpdatet zal worden...

Edit: het was de Mysigen app zelf, versie 3.0.1

[ Voor 11% gewijzigd door ArPi75 op 26-06-2025 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
versie 3.0.1 was om de instellingen van Ledverlichting weer beschikbaar te maken. Die was bij versie 3 verdwenen voor de 'normale' user/owner
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Volgens mij is de stroom hier in de buurt uitgevallen. Perfecte IRL test na het systeem pas 3 dagen te hebben, want merk er helemaal niks van.

Zou alleen wel mooi zijn als dit iets duidelijker in de app wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Mooi dat de zonnepanelen nu exact net zo veel opwekken als de woning vraagt. De opwek gaat met de vraag mee, en ook wel logisch als de batterij vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Bij berichten kun je je het zien maar ook in de dashboard. Ook notificatie bij berichten kan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Vreemde AI keuze nu.... Accu op reserve percentage, dynamische tarieven laag en PV wordt het net op gestuurd ipv accu te laden, terwijl AI zegt te gaan laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcg6FTSl1umaUtQHRstd0iuXpD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWga457HnB9b1JZBS4B8AxBd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Anunnaki schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:59:
Het liefst zou ik Sigenergy ook willen koppelen met Tibber. Alleen ondersteunen ze Sigenergy niet en gaan ze ook niet toevoegen denk ik. Iets met eigen belang (Homevolt), maar dat zijn vermoedens.

Iemand toevallig Nextenergie als leverancier icm de Sigenstor? Daar kan je hem wel koppelen.
Antwoorden Tibber voordat ik overstapte:
  1. Onze Pulse P1 heeft geen directe interactie met de genoemde configuratie. Onze Pulse geeft momenteel real-time zoals je gewend bent van je HomeWizard, en de Pulse voorziet load balancing, wanneer je ook een gekoppeld laadpunt hebt.
  2. ​Wat betreft onze API, uit onze API kun je onze prijzen opvragen, en alle data verbonden aan jouw account en contract. Als je een Pulse P1 hebt, kun je ook de real-time data opvragen via de API.
  3. ​Bij Tibber zijn we momenteel volop bezig met onze Homevolt. Hierdoor hebben we (nog) geen Power-up voor andere thuisbatterijen. Veel thuisbatterijen kunnen echter wel zelf de marktprijzen uitlezen en op basis daarvan laden en ontladen. Aangezien Tibber dezelfde marktprijzen gebruikt, profiteer je automatisch van de voordelen van laden tijdens goedkope uren en gebruiken of verkopen tijdens dure uren.
  4. ​Zodra de ontwikkeling en lancering van Homevolt is afgerond, zullen we integraties voor andere thuisbatterijen ontwikkelen, zodat ze ook kunnen profiteren van onze Grid Rewards.
  5. ​We hebben Sigenergy op ons wannahaves lijstje staan. Hoe meer vraag er naar is, hoe groter de kans dat het geïntegreerd wordt. Het ontwikkelen van een nieuwe Power-up is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd en is vaak afhankelijk van de mogelijkheden die de fabrikant biedt wat betreft het uitwisselen van informatie. Het ontwikkelen kost tijd. ⌛
  6. ​Omdat wij de batterij nog niet kunnen aansturen, zul je deze voorlopig zelf moeten aansturen, wat wij kunnen bieden in ondersteuning is de prijzen die gelden binnen ons dynamisch tarief, je kunt deze opvragen via onze API.
  7. ​Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert, ontvang je van ons de beursprijs die op dat moment ook geldt voor je stroomverbruik.
  8. Als voorbeeld: Stel dat tussen 14:00 en 15:00 de beursprijs €0,08 per kWh is, dan krijg je op dat moment van ons €0,08 + €0,1015 energiebelasting + €0,0205 inkoopvergoeding + de btw = €0,25 per teruggeleverde kWh van ons terug.
  9. ​Je kan de batterij zoals gewenst aansturen, voor bijvoorbeeld "handel" op de EPEX markt. De teruglevering wordt geregistreerd door je slimme meter, en wordt net zo verwerkt als teruglevering van je zonnepanelen.
  10. ​We hebben enkel een limitatie dat je startdatum minimaal 18 dagen in de toekomst ligt. Dit heeft te maken met de 14 dagen wettelijke bedenktijd, en verwerkingstijd. Verder kun je elk moment overstappen via onze website of app.
  11. Je kunt met een Tibber contract ook elk moment weer overstappen, we hanteren geen opzegtermijn of boetes.
​Wij hebben geen "officiële" integratie met Home Assistant, deze app wordt momenteel onderhouden door een particulier. Alle data in Home Assistant komt uit onze API, dus wij helpen graag om te zorgen dat de API toegankelijk is, maar we kunnen niet garanderen dat alles in de Home Assistant app perfect werkt.

Maand juni t/m 27-06-25 kosten en opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf6S_xsU1z3eEySVaO_usfqgO34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aw2f2IVmuQ7PjFuOHFQJWOkh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
ArPi75 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:43:
Vreemde AI keuze nu.... Accu op reserve percentage, dynamische tarieven laag en PV wordt het net op gestuurd ipv accu te laden, terwijl AI zegt te gaan laden.

[Afbeelding]
Mogelijk eerst via PV opladen, later PV+Net om kosten laag te houden?
Dit scenario heb ik ook vaker gezien.
Geen idee wat je SOC reserve is/was, kan ook een rol spelen?

Mijn AI prognose vandaag incl. datum en SOC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOX0YoGh7vhBZ5Dcs7EPZ8_JwPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZ2fDQ3DkLc9fbNmBjzX8FOR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Backup 20%. Ik heb vanochtend het systeem offgrid gezet omdat hij stroom naar het net bleef exporteren. Zojuist even ongrid gezet en weer gaat het surplus het net op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM64q27b_F_MIPtzUMp8Z4Ybn1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aKNM3vo29w8gts2XcTJklxR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

ArPi75 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:51:
Backup 20%. Ik heb vanochtend het systeem offgrid gezet omdat hij stroom naar het net bleef exporteren. Zojuist even ongrid gezet en weer gaat het surplus het net op.
[Afbeelding]
Dat lijkt mij logisch en wenselijk. Eerst alles dumpen en straks met overvloed aan pv weer opladen...

Ik zie dat vaker. Vlak voordat het echt goedkoop wordt alle rest lading verkopen, om straks weer gratis te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
In mijn ogen is het logsch dat de stroom naar het net gaat, de laagste prijs komt nog, als dan de accu vol zit, verkoop je voor een lagere prijs. Dus nu verkopen en met de laagste prijs de accu met de zonnepanelen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Niet online
zit alvast een beetje de installatie procedure te bekijken voor de gateway.
Ze hebben het over een functional earth cable (PE) die op de aparte GND aansluiting moet, in geval van een offgrid situatie.

Maar de voedingskabel die ik aanleg van mijn groepenkast naar de gateway heeft toch al een aangesloten aarde draad. Ook in offgrid mode, zit deze aardedraad altijd op de aardrail in mn groepenkast, was is dan nog het nut van de "extra" aardedraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFHmO0Mm_NRGnO4vZUbv5UMnsuI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xCSob5Om5rcK1xsbImirnEHs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
MarcelS1981 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:55:
zit alvast een beetje de installatie procedure te bekijken voor de gateway.
Ze hebben het over een functional earth cable (PE) die op de aparte GND aansluiting moet, in geval van een offgrid situatie.

Maar de voedingskabel die ik aanleg van mijn groepenkast naar de gateway heeft toch al een aangesloten aarde draad. Ook in offgrid mode, zit deze aardedraad altijd op de aardrail in mn groepenkast, was is dan nog het nut van de "extra" aardedraad.

[Afbeelding]
Het ligt aan je eigen aansluiting. Als de aarde vanuit een aardpen komt die nabij je eigen woning in de grond geslagen is, dan heb je altijd aarde. Komt deze vanuit het netwerk dan is die aarde er dus niet meer wanneer je offgrid gaat en is een additionele aarde vereist.
Ik ben geen electriciën, maar bij mijn weten zijn de meeste woningen in Nederland met een eigen aardpen aan de aarde bevestigd, in dat geval volstaat die uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
duoruvis schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:04:
[...]

📢 Startpost-update – integraties & automatisering
We hebben de intro van deel 2 uitgebreid met een korte sectie over lokale integraties (zoals Home Assistant, Tibber, Zonneplan, enz.). Niet als handleiding, maar puur als verwijzing naar GitHub en het HA-topic, zodat terugkerende vragen makkelijker beantwoord kunnen worden of juist voorkomen worden.

De lijst is algemeen en bedoeld voor gebruikers die zich bewust verdiepen in lokaal sturen of uitlezen. Voor de meeste mensen blijft de Sigen AI-sturing gewoon prima.

💬 Feedback of aanvullingen zijn welkom — als het ter zake doet, nemen we het graag mee.

duoruvis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
Ik heb nu Homey gekoppeld via Modbus aan de Sigenstor, misschien kan die ook worden toegevoegd.

Info en installatie heb ik hier vandaan: Homey - Sigenstor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CEdS
@MarcelS1981 @ArPi75

De functional earth cable (PE) die op de aparte GND aansluiting moet, in geval van een offgrid situatie;
Als je systeem offgrid gaat, schakelt de gateway alles af van het stroomnet. Dit is verplicht want ingeval van storing aan het net kan de monteur onder "jouw" spanning komen te staan als jouw systeem blijft leveren. Ook de N/nul/neutraal wordt afgeschakeld. Dit is onwenselijk voor het systeem want daarmee heb je geen neutraal meer en kan je een zwevende N/nul/neutraal in de hand werken met alle negatieve gevolgen van dien. Fasedraden kunnen dan als een zwevende nul gaan werken waardoor er opeens 2x 230 Volt op je wasmachine komt of TV etc.(voorbeeld).
De neutraal is in de basis een soort van aarde draad en Sigenergy gebruikt dan de PE als neutral. Dus altijd aansluiten die kabel. Als je het niet doet krijg je ook een systeem alarm!
En zoals Arpi75 schrijft, je kan deze aarde draad 9 van 10 keer met de aardebar vastmaken zolang de aarde dus niet afkoppelt ingeval offgrid.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste