[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:05

The_Scarabial

MTB for life!

flippy schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:10:
[...]

de zakelijke versie kan een backoffice hebben ja, dat wil ik straks ook. ik kijk even naar die website voor een paar losse tags. kan je die tags dan instellen dat die "vrij" zijn en dus niet via de backoffice worden verrekend?
Ja volgens mij kan dat want je kan elke rfid koppelen als er aan een bepaalde tag geen account gekoppeld is maar wel ter verificatie voor de paal om te laden betaal je dus niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik vind het vreemd dat als ik naar de officele website ga ik alleen maar installateurs word voorgeschoteld en geen enkele webshop. immers als er was misgaat moet ik het uitvechten met die shop en ik zou liever zien dat de fabrikant ook webshops opgeeft die hun ook officeel erkennen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:01
Get!em schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:17:
[...]
Pure solar doet normaal 1 fase laden. Maar kan sinds 1.8 ook schakelen naar 3 fase en terug.
Kan er iemand bevestigen dat dit effectief hoort te werken?
Ook met firmware 1.8 krijg ik helemaal niet de optie om te zonneladen als de paal op 3 fasen geconfigureerd is. Werkt dit gewoon niet in het algemeen of dit enkel een probleem met de Eneco Connectric?

Als workaround om toch puur te kunnen zonneladen overweeg ik om 2 fasen los te koppelen, zodat het effectief een 1-fase paal wordt. Werkt het puur zonneladen wel naar behoren op een 1-fase Eneco connectric?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:58
Op een non-branded Peblar werkt het prima.
Ook bij de vorige software versie kon je op 1 fase puur solar laden, toen kon hij niet zelf naar 3fasen switchen.
Dus het moet gewoon kunnen, ook als het apparaat als 3f geconfigureerd is.
Zou de Eneco hulplijn eens contacteren

[ Voor 7% gewijzigd door wickydude op 22-09-2025 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wickydude
plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBmSn3N4oz0c-020UCQZpVBkjVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dnkVFZqDgDKg9qDmbVI4ogM8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z__ncZFqrOtTh6uakB9E-h3FWQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFbWn8smWGqrLJdg9onDQcFw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
wickydude schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:40:
Zou de Eneco hulplijn eens contacteren
Ik ga het zeker proberen, maar twijfel sterk of ik veel succes ga hebben. Eneco wil eigenlijk niet dat je zelf aan de paal komt, bij installatie zetten ze wifi en wifi hotspot af en weigeren ze een utp aan te sluiten. Ik heb zelf een UTP aangesloten om aan de paal te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@wickydude De stappen zijn wel vrij grof, doet de Peblar met z'n eigen zonnestroom-laden alleen op hele A (ampère) sturen?

Als het goed is, is ie wel regelbaar op milliampère, althans met externe aansturing (bijv. evcc) wel.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:58:

Als het goed is, is ie wel regelbaar op milliampère, althans met externe aansturing (bijv. evcc) wel.
Plaatje met PV only mode in EVCC en de Peblar: wordt geregeld op 10 seconden ( EVCC interval) en kleinere stappen dan hele Amperes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHqA80VH0KYfC_6RMnGzsAgn49c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FLe391OXzMBcVGSQtMexwrB.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel 1.8, maar heb nog niet Solar mode geladen op de Peblar software zelf, omdat ik EVCC aan heb staan, neemt die de lead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
JanHenk schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:58:
@wickydude De stappen zijn wel vrij grof, doet de Peblar met z'n eigen zonnestroom-laden alleen op hele A (ampère) sturen?

Geen idee. Kan me eerlijk gezegd ook niet zo boeien. Goed genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
@Invictus66 Dit is enkel een probleem bij Eneco.
Zonneladen op een 1 fase Eneco laadpaal werkt wel perfect bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
Binnenkort komt ook hier een peblar home plus of peblar business lader. Ivm zonne-overschot wil ik flexibel zijn in uitsluitend zonneladen in de zomer en laden vanuit het net in de winter.

Vanaf firmare 1.8 werkt dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fases. Zoals ik het begrepen heb, werkt dit als volgt:

100% Zonneladen bij 17A overschot:
- 5,7A direct van Fase 1 zonnepanelen naar Fase 1 laadpaal
- 11,4A van Fase 2 en 3 zonnepanelen gaan naar hoofdzekering
- Peblar leest de hoofdzekering uit via HomeWizard en voegt 11,4A vanuit hoofdzekering toe aan Fase 1 laadpaal
- Fase 1 laadpaal zit daarmee op ruim 17A.

100% Zonneladen bij 19A overschot:
- 6,3A direct van Fase 1,2,3 zonnepanelen naar Fase 1,2,3 Peblar laadpaal.

Door het dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fase is een 3X32A aardlekautomaat niet meer noodzakelijk.
In beide gevallen heb ik voldoende aan een 3X20A of 3X25A aardlekautomaat. Maximaal 17A per fase in situatie 1.

Stel dat ik in de winter op maximaal vermogen wil laden, opbrengst zonnepanelen aanvullen tot 3X16A vanuit het net. Dan neem ik aan dat ik met een 3X20A aardlekautomaat ook voldoende heb? Immers, de meeste auto's laden op 3 fase maar op 16A maximaal.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakersOnly op 23-09-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Invictus66 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:55:
[...]

Eneco wil eigenlijk niet dat je zelf aan de paal komt, bij installatie zetten ze wifi en wifi hotspot af en weigeren ze een utp aan te sluiten. Ik heb zelf een UTP aangesloten om aan de paal te kunnen.
Geven ze daar in tegenstelling tot 50Five wel het wachtwoord voor de portal af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
TweakersOnly schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:35:
Binnenkort komt ook hier een peblar home plus of peblar business lader. Ivm zonne-overschot wil ik flexibel zijn in uitsluitend zonneladen in de zomer en laden vanuit het net in de winter.

Vanaf firmare 1.8 werkt dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fases. Zoals ik het begrepen heb, werkt dit als volgt:

100% Zonneladen bij 17A overschot:
- 5,7A direct van Fase 1 zonnepanelen naar Fase 1 laadpaal
- 11,4A van Fase 2 en 3 zonnepanelen gaan naar hoofdzekering
- Peblar leest de hoofdzekering uit via HomeWizard en voegt 11,4A vanuit hoofdzekering toe aan Fase 1 laadpaal
- Fase 1 laadpaal zit daarmee op ruim 17A.

100% Zonneladen bij 19A overschot:
- 6,3A direct van Fase 1,2,3 zonnepanelen naar Fase 1,2,3 Peblar laadpaal.

Door het dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fase is een 3X32A aardlekautomaat niet meer noodzakelijk.
In beide gevallen heb ik voldoende aan een 3X20A of 3X25A aardlekautomaat. Maximaal 17A per fase in situatie 1.

Stel dat ik in de winter op maximaal vermogen wil laden, opbrengst zonnepanelen aanvullen tot 3X16A vanuit het net. Dan neem ik aan dat ik met een 3X20A aardlekautomaat ook voldoende heb? Immers, de meeste auto's laden op 3 fase maar op 16A maximaal.
Vergeet de rest van je verbuikers niet, zoals oven, kookplaat, warmtepomp. Die gebruikennook van je pv.
Bij onze auto is het zo dat de auto de stroom begrenst op 16A. Dus bij 1 fase laden max 3.7kW. Schakelt idd naar 3f als er minimaal 6A op elke fase over is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:22

Argarath

MasterBlaster

Wat ik niet zo goed begrijp is het volgende: bij slim zonneladen zou de Peblar een mix moeten maken van zonne-stroom en netstroom. Wat ik nu denk te zien, is dat bij slim zonneladen en te weinig zonnestroom, de Peblar helemaal niet laadt. Nu ben ik gekend vanwege mijn gebrek aan geduld, maar nu heb ik al een aantal keer dit gedrag gezien.

Moet ik dan toch kiezen voor snel zonneladen ipv slim zonneladen?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
bassd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:36:
Dat heb ik inderdaad wel gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-10 19:35
Ik ben van plan om een Peblar Business met 7,5 meter kabel aan te schaffen. Is Charge24 een goed en betrouwbaar adres? Of zijn er nog andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Frank-33 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:52:
Ik ben van plan om een Peblar Business met 7,5 meter kabel aan te schaffen. Is Charge24 een goed en betrouwbaar adres? Of zijn er nog andere aanbieders.
Ik heb de home versie van slimmelaadpunt.nl, binnen 24 uur in huis

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22

Theuno

Da Devil Crew

Komt de mijne vandaan. Was keurig en snel geleverd met een transporteur voor wat grotere stukken (vrachtwagen).

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-10 18:11
bassd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:36:
[...]

Ik kreeg bij de installatie netjes het fomuliertje mee met de ww etc.
Maar als ik betaal voor de paal dan lijkt het me ook niet meer dan logisch dat ik ook de bijbehorende spullen krijg. als je er zelf voor betaald. (en ja in mijn geval betaald de werkgever, maar dat is niet anders dan als ik zelf had betaald)

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Argarath schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:27:
Wat ik niet zo goed begrijp is het volgende: bij slim zonneladen zou de Peblar een mix moeten maken van zonne-stroom en netstroom. Wat ik nu denk te zien, is dat bij slim zonneladen en te weinig zonnestroom, de Peblar helemaal niet laadt. Nu ben ik gekend vanwege mijn gebrek aan geduld, maar nu heb ik al een aantal keer dit gedrag gezien.

Moet ik dan toch kiezen voor snel zonneladen ipv slim zonneladen?
Hij wacht wel tot er een zekere drempelwaarde aan pv is overschreden voordat hij start met laden. Weet niet wat die waarde is…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Deze heb ik aangeschaft via hen, daags erna ontvangen, en zojuist in bedrijf genomen.

Gekoppeld aan Tap Electric backoffice voor autoriseren en eventueel vergoeden (voor gasten). Met mijn eigen laadpas gewoon nultarief ingesteld nu. De eerste PV-laden sessie gestart. Zojuist heb ik hem ook over zien gaan van 1-fase naar 3-fase, op "puur zonneladen". Erg tevreden tot nu toe.

Heb hem laten aanleggen met 6mm² en 32A installatieautomaat, PV-laden op 1-fase heeft zo een mooi bereik (1,4 kW tot 7,4 kW). De installateur had natuurlijk alleen maar 16 en 20 A installatieautomaten mee, ondanks dat ik had besproken dat het een 32A moest zijn. Maar dat is opgelost.

Zelf heb ik de lader opgehangen en geïnstalleerd. Een kind kan de was doen. 8)

Edit: plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0Nt0LXHLsBAdZ004HnaaKwqcFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oj89mGxu1WngBJQtQ5RfvcMH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 25-09-2025 13:15 ]

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-10 19:35
Dankjewel JanHenk voor je reactie.
Dit is exact wat ik ook wil gaan doen met de Tap Electric als backoffice.
Ging de installatie met Tap backoffice goed en makkelijk?
Mooi gemaakt zo. Wat is de afstand naar de meterkast?

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-10 17:39
Ik heb alleen maar een 5M laadkabel gekregen, ik kon niet kiezen voor een 7,5M kabel. Die moet ik dus nog ergens vandaan halen en omwisselen.

Ik heb vandaag ook de UTP-kabel geknepen en aangesloten, draait 1.7.1+1 met Eneco 1.2 op. Eneco veranderd het standaard wachtwoord gelukkig niet na installatie, dus een foto van het kaartje wat in de doos zit is voldoende. Ik weet niet wat de optie 'Wachtwoord vergeten' doet op de inlogpagina, iemand die al een keer geprobeerd? Mijn gok is dat de PUK-code ergens aan de binnenkant staat ofzo? PUK-code staat op datzelfde kaartje waar het wachtwoord ook op staat...

[ Voor 12% gewijzigd door rippiedoos op 25-09-2025 21:56 ]

• bassd
  • Niet online
rjhilbrink schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:34:
[...]

Ik kreeg bij de installatie netjes het fomuliertje mee met de ww etc.
Maar als ik betaal voor de paal dan lijkt het me ook niet meer dan logisch dat ik ook de bijbehorende spullen krijg. als je er zelf voor betaald. (en ja in mijn geval betaald de werkgever, maar dat is niet anders dan als ik zelf had betaald)
Bij de installatie vanuit 50Five?
Zo ja, wanneer is hij bij jou geïnstalleerd dan?

Helemaal eens met het feit dat je als eigenaar de toegang moet hebben, maar het loopt nogal hoog op, helaas vooralsnog zonder resultaat.

• rippiedoos
bassd schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:18:
[...]

Bij de installatie vanuit 50Five?
Zo ja, wanneer is hij bij jou geïnstalleerd dan?

Helemaal eens met het feit dat je als eigenaar de toegang moet hebben, maar het loopt nogal hoog op, helaas vooralsnog zonder resultaat.
Toen bij mij de monteur bezig was, lag er een stuk papier in de doos waar alle gegevens op stonden, zoals deze: Afbeeldingslocatie: https://peblar.com/hs-fs/hubfs/Picture%2023%20FAQ.png

Daarop stond dus ook het wachtwoord en de PUK-code, die je nodig hebt om het wachtwoord te resetten. En anders moet je Peblar zelf benaderen volgens deze link: https://peblar.com/nl/sup...terface-kwijt-of-vergeten

• bassd
  • Niet online
rippiedoos schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:36:
[...]

Toen bij mij de monteur bezig was, lag er een stuk papier in de doos waar alle gegevens op stonden, zoals deze: [Afbeelding]

Daarop stond dus ook het wachtwoord en de PUK-code, die je nodig hebt om het wachtwoord te resetten. En anders moet je Peblar zelf benaderen volgens deze link: https://peblar.com/nl/sup...terface-kwijt-of-vergeten
Mja, dat was in mijn geval helaas niet zo.
En het is geen native Peblar, maar een Shell Recharge white label, dus volgens mij verwijst Peblar je gewoon richting 50Five.

• rippiedoos
bassd schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:52:
[...]

En het is geen native Peblar, maar een Shell Recharge white label, dus volgens mij verwijst Peblar je gewoon richting 50Five.
Ik heb ook geen native peblar, maar een white label Eneco Connectric. Ik heb net nog wat foto's bekeken maar de PUK-code staat ook niet op een stikker aan de binnenkant, ook niet van de kappen (die bij Eneco dus spierwit zijn ipv onopvallend grijs...).

Heb je al geprobeerd om contact op te nemen met Peblar? Het serienummer staat aan de binnenkant als je de onderste kap lostrekt, hoef je dat ding niet eens open te schroeven. Wellicht dat zij toch stiekem de PUK-code kunnen overhandigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Aan de binnenkant in de lader zit ook een soort herstelcode cq pukcode zag ik vandaag bij installatie? Heb ik dat verkeerd gezien, of zit dat alleen in de originele Peblar? Heb er niet heel goed naar gekeken.

@Frank-33 Het is zeer eenvoudig om hem met Tap te installeren. Wel moet je dus direct bij eerste installatie al de backoffice aanmelden. Dus je moet in Tap je “ocpp link” al gereed hebben. Je kan hem eerst unmanaged installeren, maar dan moet je proces daarna nog een keer opnieuw doorlopen (en ben je historie kwijt). Dus ik zou dat meteen doen. Afstand tot de meterkast is aardig ver, volgens mij zo’n 25m. De paal is gemaakt van wat hergebruikt hardhout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:26
Heeft iemand ervaring of gebruik gemaakt van een aardlekautomaat met een type b die voor laadpalen wordt aangeraden?
“Bij een type B ligt dit punt bij maximaal 6 mA. Omdat er lekstromen kunnen ontstaan van hoger dan 6 mA DC/gelijkstroom is een type B aardlekschakelaar geschikt”

Had hier nog nooit eerder van gehoord, maar blijkt echt te bestaan. Vervolgens lees ik in de specificatie van een Peblar dat bescherming tegen die DC lekstromen al in Peblar ingebouwd is? Betekend dit dat je met een normale 30mA aardlekautomaat toe kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Zoek even op aardlek in dit topic, is al eens eerder aan de orde geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
wickydude schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:36:
Zoek even op aardlek in dit topic, is al eens eerder aan de orde geweest
Heb ik net gedaan en kom 2 vragen tegen die hier ook over lijken te gaan, maar uit antwoorden is mij niet duidelijk of je nou met een normale aardlekautomaat ook weg komt omdat de beveiliging tegen die 6mA DC lekstromen al in de Peblar zelf ingebouwd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Herbiek616 Kan gewoon met een reguliere aardlekautomaat. Hier geïnstalleerd met een Hager 32A B-karakteristiek (niet te verwarren met 'type B') aardlekautomaat.

6 mA DC-beveiliging is ingebouwd en aan de andere zijde daarvan is dus geen DC-lekdetectie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hier ook een “gewone “ aardlekautomaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ8PRA8clW4PwwbyeFiIpeMdPys=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkGDaX6HT9OTYpgPqv7SXyMy.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
klump4u schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:12:
Hier ook een “gewone “ aardlekautomaat
Nette labeling, zie jij dat jij je kast zo vaak open hebt gehad dat die plastic schroef linksboven van de rechterkast het niet meer overleeft heeft : :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19-10 19:18
bassd schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:52:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem laadpaal via 50 five en kan ook niet bij de instellingen. Wij kunnen maar 7 kw laden ipv 11 kwh. Is al 2 maanden vanaf de installatie en komen er niet door bij 50 five. 1 keer monteur geweest en zei dat na een update probleem wel verholpen zou zijn niet dus. Ik lees het graag als jij een oplossing hebt gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:05
JanHenk schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:10:
[...]

Heb hem laten aanleggen met 6mm² en 32A installatieautomaat, PV-laden op 1-fase heeft zo een mooi bereik (1,4 kW tot 7,4 kW). De installateur had natuurlijk alleen maar 16 en 20 A installatieautomaten mee, ondanks dat ik had besproken dat het een 32A moest zijn. Maar dat is opgelost.
Hi Jan Henk, waarom is er gekozen voor een installatieautomaat en niet een aardlekautomaat? Ik ben aan het voorbereiden, maar ik zit te denken aan een aardlekautomaat, ook omdat deze vanaf de hoofdschakelaar komt en niet van de aardlek schakelaar.
JanHenk schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:38:
Afstand tot de meterkast is aardig ver, volgens mij zo’n 25m.
Ik heb dezelfde afstand ongeveer. Merk je veel verlies tussen wat van de groepenkast komt en wat de paal zegt qua verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@debom Het is ook een aardlekautomaat, mea culpa.

Verder durf ik niet goed te zeggen wat het verlies is. Kan zomaar 50-100W zijn bij hele hoge stromen (>25A). In casu niet zo belangrijk, want het is PV-stroom. Bij 3-fase komt het daar niet op, dus is het in de kabel een stuk minder. Maar, in de lader in de auto juist doorgaans weer wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Niet online
rippiedoos schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:57:
[...]

Heb je al geprobeerd om contact op te nemen met Peblar? Het serienummer staat aan de binnenkant als je de onderste kap lostrekt, hoef je dat ding niet eens open te schroeven. Wellicht dat zij toch stiekem de PUK-code kunnen overhandigen?
Ik heb een tijd terug al contact met ze opgenomen, kreeg echter het volgende terug op die vraag:
Je kunt dit dus het beste bespreken met 50Five, zij zijn de enige die de inloggegevens kunnen verstrekken, en daarnaast ook uitspraken kunnen doen over het wel of niet beschikbaar maken van zonne-laad strategieën in de web-interface. De lader zal ook nooit ‘Peblar’ firmware kunnen accepteren, waardoor je dus altijd vanuit 50Five firmware updates dient te krijgen. Dit maakt het wel lastiger om van 50Five af te stappen.

Contact met Peblar support was overigens super, vlot en goede antwoorden op de vele vragen die ik voor ze had.

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-10 20:25
Is het al iemand gelukt om de. Stand 100% zonnestroom op 3 fase te gebruiken?

Systeem heeft de laatste firmware en ik heb echt voldoende stroom over

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHvZRuVwq0mKrgUcnnMjWPylkbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ8FvnNSyXjHl9F7DQ9qjA9k.jpg?f=fotoalbum_large

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37
bassd schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:20:
[...]

Ik heb een tijd terug al contact met ze opgenomen, kreeg echter het volgende terug op die vraag:
[...] De lader zal ook nooit ‘Peblar’ firmware kunnen accepteren [...]
Waarom eigenlijk niet? Qua hardware lijkt alles me identiek, het gaat dan dus alleen om de firmware. Die zou je er toch gewoon op moeten kunnen flashen? Peblar komt op mij over als een sympathiek Nederlands bedrijf met oog voor de consument/gebruikers, waarom dit dan wordt geblokkeerd is mij een groot raadsel.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Sandro! schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:56:
[...]

Waarom eigenlijk niet? Qua hardware lijkt alles me identiek, het gaat dan dus alleen om de firmware. Die zou je er toch gewoon op moeten kunnen flashen? Peblar komt op mij over als een sympathiek Nederlands bedrijf met oog voor de consument/gebruikers, waarom dit dan wordt geblokkeerd is mij een groot raadsel.
Dan moet je hem gewoon bij Peblar aankopen.

• Sandro!
klump4u schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:07:
[...]

Dan moet je hem gewoon bij Peblar aankopen.
Mijn laadpaal is een echte Peblar. Die heb ik gekozen omdat ie goede ondersteuning heeft voor evcc en Home Assistant, omdat hij uitgebreide laadopties heeft, en omdat je geen gedoe hebt met een abonnement o.i.d. Je hoeft je niet eens te registreren of zelfs een app uit eender welke Store te downloaden. Juist omdat ze zo hun best doen voor hun gebruikers vind ik het raar dat ze met zo'n, in mijn ogen arbitraire, anti-consumentenmaatregel komen, want de hardware zelf lijkt me geen beperking. Ik vraag me dus oprecht af wat hier achter zit.

Ik heb later nog gekeken naar de Eneco-versie, maar die is zowel duurder qua aanschaf als installatie, met minder opties, je mag er zelf maar beperkt aan sleutelen, en je hebt een abo nodig van minimaal een paar euro per maand. Waarom zou je die dan ooit aanschaffen?

[ Voor 4% gewijzigd door Sandro! op 27-09-2025 14:17 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Sandro! schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:13:
[...]

Mijn laadpaal is een echte Peblar. Die heb ik gekozen omdat ie goede ondersteuning heeft voor evcc en Home Assistant, omdat hij uitgebreide laadopties heeft, en omdat je geen gedoe hebt met een abonnement o.i.d. Juist omdat ze zo hun best doen voor hun gebruikers vind ik het raar dat ze met zo'n, in mijn ogen arbitraire, anti-consumentenmaatregel komen, want de hardware zelf lijkt me geen beperking. Ik vraag me dus oprecht af wat hier achter zit.

Ik heb later nog gekeken naar de Eneco-versie, maar die is zowel duurder qua aanschaf als installatie, met minder opties, je mag er zelf maar beperkt aan sleutelen, en je hebt een abo nodig van minimaal een paar euro per maand. Waarom zou je die dan ooit aanschaffen?
Omdat de meeste die niet zelf betalen denk ik, aanschaf via werkgever of zoiets.
Ik heb ook een Peblar gekocht voor de veelzijdigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:18
Sandro! schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:13:
[...]
Juist omdat ze zo hun best doen voor hun gebruikers vind ik het raar dat ze met zo'n, in mijn ogen arbitraire, anti-consumentenmaatregel komen, want de hardware zelf lijkt me geen beperking. Ik vraag me dus oprecht af wat hier achter zit.
Als je een white-label koopt heb je in principe niks met Peblar te maken. De verkoop, support en afhandeling gaat volledig via de partij waarbij je hem koopt, bijvoorbeeld Eneco. Ik zou het juist raar vinden als peblar wel de mogelijkheid zou aanbieden om de firmware van de white labels te updaten of zelfs zou overschrijven. Dat zou het vertrouwen in hun white label oplossing volledig teniet doen voor de afnemers (lees eneco, coolblue etc.). Het verdien model van zo'n eneco is juist dat klanten aan hun platform gebonden zitten. Daar zal peblar gewoon duidelijke afspraken en contracten over hebben.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 21:02
Sixkiller86 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:40:
Is het al iemand gelukt om de. Stand 100% zonnestroom op 3 fase te gebruiken?

Systeem heeft de laatste firmware en ik heb echt voldoende stroom over

[Afbeelding]
Hier al wel gelukt. Maar vond wel dat ie niet echt goed meegaat op het overschot. Lijkt wel of hij te weinig update ofzo, want op een bewolkte dag als de zon even wegvalt bleef ie volle bak doorladen en dus van het net trekken. Op zich niet heel erg, hij pastte zich uiteindelijk wel aan dus gaat niet om heel veel kw's.

• Sixkiller86
avdwerf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:59:
[...]

Hier al wel gelukt. Maar vond wel dat ie niet echt goed meegaat op het overschot. Lijkt wel of hij te weinig update ofzo, want op een bewolkte dag als de zon even wegvalt bleef ie volle bak doorladen en dus van het net trekken. Op zich niet heel erg, hij pastte zich uiteindelijk wel aan dus gaat niet om heel veel kw's.
Wat heb je gedaan? Iets qua instellingen? Ik heb de paal van wifi al naar bedraad omgezet. De p1 meter heeft een verbinding van 52%. Ik twijfel of het hier aan ligt. Maar dan nog geen 3 fasen.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 21:02
Sixkiller86 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:14:
[...]

Wat heb je gedaan? Iets qua instellingen? Ik heb de paal van wifi al naar bedraad omgezet. De p1 meter heeft een verbinding van 52%. Ik twijfel of het hier aan ligt. Maar dan nog geen 3 fasen.
Eigenlijk niets. Heb hem ook nog gewoon via wifi aangesloten. Het percentage zou niet uitmaken, als hij de p1 meter ziet is het voldoende. Als je standaard laad, gaat hij wel gewoon op 3 fases? Heb je toevallig home assistant? Via de integratie daar heb ik een switch om 1-fase laden te forceren, misschien dat die bij jou 'onder water' nog ergens aan staat?

• Sixkiller86
avdwerf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:17:
[...]

Eigenlijk niets. Heb hem ook nog gewoon via wifi aangesloten. Het percentage zou niet uitmaken, als hij de p1 meter ziet is het voldoende. Als je standaard laad, gaat hij wel gewoon op 3 fases? Heb je toevallig home assistant? Via de integratie daar heb ik een switch om 1-fase laden te forceren, misschien dat die bij jou 'onder water' nog ergens aan staat?
Bij standaard laden en de andere scenarios doet hij 3 fase. Nu het bewolkt is past hij verbruik op 1 fase ook niet aan. Dat gaat een email sturen worden naar de leverancier

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Sixkiller86 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:55:
[...]

Bij standaard laden en de andere scenarios doet hij 3 fase. Nu het bewolkt is past hij verbruik op 1 fase ook niet aan. Dat gaat een email sturen worden naar de leverancier
Wel de laatste firmware erop?

• Sixkiller86
klump4u schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:01:
[...]

Wel de laatste firmware erop?
Ja. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9doZvHPH4iAolNNUVHDCPvuef4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JI4X30gbom5fFY41dHJEgMFR.jpg?f=fotoalbum_large

• Sandro!
Skix_Aces schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:24:
[...]

Als je een white-label koopt heb je in principe niks met Peblar te maken. De verkoop, support en afhandeling gaat volledig via de partij waarbij je hem koopt, bijvoorbeeld Eneco. Ik zou het juist raar vinden als peblar wel de mogelijkheid zou aanbieden om de firmware van de white labels te updaten of zelfs zou overschrijven. Dat zou het vertrouwen in hun white label oplossing volledig teniet doen voor de afnemers (lees eneco, coolblue etc.). Het verdien model van zo'n eneco is juist dat klanten aan hun platform gebonden zitten. Daar zal peblar gewoon duidelijke afspraken en contracten over hebben.
Puur commercieel dus, niet hardwaregerelateerd. Ben benieuwd of iemand de firmware ooit nog eens weet te overschrijven. Zo'n paal aan je eigen huis waar je niks mee kan en mag lijkt me 3x niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
Sandro! schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:05:
Zo'n paal aan je eigen huis waar je niks mee kan en mag lijkt me 3x niks.
Daar ben ik het verder helemaal mee eens. Ik zou niemand een white label aanraden. Ik zou nooit zo'n afhankelijk van een fabrikant willen als het ook anders kan. Maarja, als je hem gratis krijgt van de werkgever krijgt heb je vaak geen keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassd
  • Niet online
Sandro! schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:56:
[...]

Je zegt het al goed, het "lijkt" je identiek.

Vanuit Peblar:
De SRS-laders (Shell Recharge/tegenwoordig Peblar) hebben maar 1 relay. Hierdoor kun je dus niet zomaar op 1-fase gaan zonne-laden. Sterker nog, je kunt niet actief fase wisselen.

Aldus de mensen bij 50Five:
De lader is alleen toegankelijk voor ons, u mag zelf geen aanpassingen doen in het laadstation. Hierdoor verliest u de garantie op het laadstation. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:33
Sixkiller86 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:55:
[...]

Bij mij was dit ook eerst het geval. Het probleem was toen dat ik bij installatie de verkeerde (p1) meter had gekozen. Daarna de installatie even opnieuw doorlopen en de juiste gekozen waardoor hij het daarna perfect deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Skix_Aces schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:14:
[...]

Daar ben ik het verder helemaal mee eens. Ik zou niemand een white label aanraden. Ik zou nooit zo'n afhankelijk van een fabrikant willen als het ook anders kan. Maarja, als je hem gratis krijgt van de werkgever krijgt heb je vaak geen keuze.
Gratis? Je krijgt hem niet gratis hoor, zit gewoon in uw leasebudget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sixkiller86
Erik- schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:11:
[...]

Bij mij was dit ook eerst het geval. Het probleem was toen dat ik bij installatie de verkeerde (p1) meter had gekozen. Daarna de installatie even opnieuw doorlopen en de juiste gekozen waardoor hij het daarna perfect deed.
Ik heb de installatie nog een keer gedaan. Nu werkt het wel goed ! Mogelijk dus dat ik dezelfde fout gemaakt heb. Thanks voor de tip !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-10 16:18
Ik heb gisteren een Peblar geïnstalleerd. Ik krijg geen ip adres op de kabel verbinding. Wifi werkt correct. Als ik de kabel verbinding wil gebruiken moet ik dan de wifi uitschakelen in de webapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

brugk000 schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:54:
Ik heb gisteren een Peblar geïnstalleerd. Ik krijg geen ip adres op de kabel verbinding. Wifi werkt correct. Als ik de kabel verbinding wil gebruiken moet ik dan de wifi uitschakelen in de webapp?
Denk het wel maar dat kun je toch gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:58:
[...]

Denk het wel maar dat kun je toch gewoon proberen.
Neen, ik had beiden (WiFi & ethernet) actief, ethernet neemt de bovenhand.. en daarna WiFi uitgeschakeld. Ik had ook 2 mac adressen van Peblar op de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
wickydude schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:59:
[...]

Vergeet de rest van je verbuikers niet, zoals oven, kookplaat, warmtepomp. Die gebruikennook van je pv.
Bij onze auto is het zo dat de auto de stroom begrenst op 16A. Dus bij 1 fase laden max 3.7kW. Schakelt idd naar 3f als er minimaal 6A op elke fase over is
Ik heb het over de netto teruglervering naar de hoofdzekering, oplevering zonnepanelen minus direct verbruik van apparaten in huis. Als er 17,9 A overblijft wordt er op 1 fase geladen. 12 A van fase 2 en 3 wordt aan fase 1 toegevoegd waardoor er op 1 fase 18A geladen wordt. Zodra er meer dan 18A netto teruglevering is, wordt er over 3 fases geladen met elk 6+A.

Bij jou lijkt alles goed te werken volgens deze theorie, zag je plaatje van vorige weej. Welke aardlekautomaat heb jij in de meterkast. Met een 3 fase 20A aardlekautomaat zou je voldoende moeten hebben, alleen krijg ik dat nergens hard bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Van Peblar Support:
Bedankt voor je bericht en voor je interesse in Peblar.
Bij de installatie van een Peblar Business-lader kun je in de toekomst tot 22 kW laden. Houd er rekening mee dat hoewel de lader het beschikbare vermogen levert, het uiteindelijk de auto is die bepaalt hoeveel er geladen wordt en wanneer. Dus zelfs als de lader 22 kW kan leveren, zal de auto bijvoorbeeld slechts 11 kW of 3,7 kW vragen, afhankelijk van zijn laadbehoefte—alles werkt dan zoals bedoeld.
Als je in de toekomst het volledige laadvermogen van 22 kW wilt benutten, is een upgrade naar 32A inderdaad voldoende.
Wat betreft de installatieautomaat: voor een 16A-installatie raden we een B20 aan, en voor een 32A-installatie bij voorkeur een B40. Dit zijn algemene aanbevelingen; de installateur van jouw keuze zal uiteraard de beste en meest geschikte oplossing bepalen op basis van jouw installatie en behoeften.
De installateur van keuze was ik zelf: dus B20 voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Ik heb ook een B20. En de installatielimiet staat op 19A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
6A per fase is overigens de start vereiste. Is er eenmaal een laadsessie gestart dan zie ik bij mijn Peblar het laden ook wel terugzakken naar 5A per fase als PV even wat minder produceert.

En de vereiste is 18A minimaal terugleveren , ongeacht de verdeling over de fases, bij 3 fases. De meter saldeert die dan intern, zodra de lader er 3x 6A van afneemt om 3 fase te starten met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
wickydude schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:50:
Ik heb ook een B20. En de installatielimiet staat op 19A.
Dat is mooi om te lezen. Ik heb thuis nog een ongebruikte 25A aardlekautomaat. Die wil ik dan gebruiken met een installatielimiet van 20A-22A. Of is het raadzaam om een 20A aardlekautomaat te plaatsen. Aansluiting is 3X25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Een automaat achter de hoofdschakelaar/automaat kan beter een lagere waarde hebben dan de hoofdautomaat. Als er wat gebeurt wil je liever dat alleen die groep uitschakelt, niet het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@wickydude Dat kan wel hoor. Hier een 32A alamat achter 25A hoofdzekering. De Peblar stel je in op 32A installatielimiet en 25A grid. Hij houdt dan middels load balancing in de gaten dat de belasting niet over de 25A gaat.

Dan zeg jij natuurlijk, wat als er iets mis gaat in die verbinding? Daarvoor stel je de “safe current” in. Als de laadpaal de verbinding verliest met de load balancing, gaat ie direct terug naar een lagere (ingestelde) waarde. Naar mijn idee geen risico op klappen van de hoofdzekering.

Die zijn in casu overigens ook nog ouderwetse en geen automaten helaas, maar dat durf ik wel aan. Heb de Peblar al een paar keer op 25-27A zien laden op één fase zonder problemen. Met behulp van de zon uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
@JanHenk mwt de nieuwe firmwarw is een 32A aardlekautomaat overbodig. Welk risico loop ik met een 25A aardlekautomaat als ik de peblar op max 20-21A instel? 20A aardlekautomaat moet ik apart kopen, terwijl ik de 25A heb liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Een automaat is een beveiliging voor bijvoorbeeld een kortsluiting. De stroomsterkte kan dan snel veel hoger gaan.
Zelf weten, het is niet mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ervan uitgaande dat ie goed werkt is dat juist de bedoeling van een zekeringsautomaat, de installatie (afgaande kabel) en het apparaat beschermen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Precies. Ik heb liever dat de laadpaal afschakelt voordat de hoofdautomaat afschakelt.
Maar als jij je laadpaal met 32A afzekert en je hoofdautomaat is 25A dan zal bij een eventuele overbelasting/kortsluiting je hoofd mogelijk eerder afschakelen dan je laadpaal. Wat een beetje afhankelijk is van de karakteristieken van de automaten. En je PV.
Het zou kunnen (even fictief) dat je laadpaal 32A trekt, dat je pv dan 10A levert die dan niet door de hoofdautomaat gaat maar direct naar je laadpaal. Heb je nog 22A over om uit het net te trekken. Je hoofdautomaat zal dan niet uitschakelen. Maar er gaat wel 32A door de bedrading naar je laadpaal. Moet je niet te dunne draadjes hebben.
Maar zoals gezegd, het is niet mijn installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
wickydude schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:45:
Precies. Ik heb liever dat de laadpaal afschakelt voordat de hoofdautomaat afschakelt.
Maar als jij je laadpaal met 32A afzekert en je hoofdautomaat is 25A dan zal bij een eventuele overbelasting/kortsluiting je hoofd mogelijk eerder afschakelen dan je laadpaal. Wat een beetje afhankelijk is van de karakteristieken van de automaten. En je PV.
Het zou kunnen (even fictief) dat je laadpaal 32A trekt, dat je pv dan 10A levert die dan niet door de hoofdautomaat gaat maar direct naar je laadpaal. Heb je nog 22A over om uit het net te trekken. Je hoofdautomaat zal dan niet uitschakelen. Maar er gaat wel 32A door de bedrading naar je laadpaal. Moet je niet te dunne draadjes hebben.
Maar zoals gezegd, het is niet mijn installatie.
Met pv, grootverbruikers, thuisbatterij in je huis moet je sowieso nadenken over de eventuele productie en consumptie binnen dezelfde fase en groepen en moet je groepenkast daar sowieso al op voorbereid zijn.

Om die reden ben ik ook meer fan van DC gekoppelde thuisbatterij (aan PV) dan van de plug-in batterij. Een eventuele DC gekoppelde EV lader zou dan helemaal mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Er zijn ook normen waaraan een elektrische installatie moet voldoen. Daarom laat ik werk in de meterkast over aan een elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De elektricien heeft hier gewoon met 32A aardlekautomaat aangelegd. Op mijn verzoek weliswaar, maar hij zei dat dat prima kon en hij begreep de motivatie ook goed. En nee, het is echt geen beunhaas installateur, maar een onderdeel van een grote landelijke installateursgroep. Je beveiligd uiteindelijk de afgaande installatie en die is uitgerekend op 32A, dus dat is prima.

Er is een zeer minimale kans dat op enig moment de hoofdzekering eerder klapt dan de zekering van je laadpaal zelf. Maar ook in dat geval: veilig is het nog steeds en dáárom kan het ook gewoon. Hooguit is het wat ongemakkelijk dat een groter deel van je huis zonder elektriciteit staat en/of je de installateur moet bellen voor vervanging van een zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:49:
[...]

Om die reden ben ik ook meer fan van DC gekoppelde thuisbatterij (aan PV) dan van de plug-in batterij. Een eventuele DC gekoppelde EV lader zou dan helemaal mooi zijn.
Dat is natuurlijk helemaal gaaf, maar vereist wel DC-links tussen de diverse bronnen en dan moet je huis daarop wel ingericht zijn. En ook bij DC-DC heb je omvormers nodig in verband met verschillende spanningen. Desniettemin waarschijnlijk wel de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
Ik heb problemen het het toevoegen van de bijgeleverde rfid tag aan de lader. Lijkt wel of de tag niet wordt herkent oid. Heeft iemand hier ook last van en hoe zou ik dit mogelijk kunnen oplossen?
Ik heb al gereset naar fabrieksinstellingen ed
Even verder gezocht:
1. Ik heb de Peblar gemonteerd en toe verbonden aan de wifi.
2. Toen de RFID tag toegevoegd en dat werkte goed.
3. Later een vaste kabel geïnstalleerd en zowel de vaste verbinding als de wifi krijgen allebei een ip adres.
4. Hierna werkt de rfid tag niet meer.
5. Kabel uit de router en de tag werkt weer 8)7

Bekend bij iemand?

[ Voor 52% gewijzigd door brugk000 op 30-09-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
bassd schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:45:

Vanuit Peblar:
De SRS-laders (Shell Recharge/tegenwoordig Peblar) hebben maar 1 relay. Hierdoor kun je dus niet zomaar op 1-fase gaan zonne-laden. Sterker nog, je kunt niet actief fase wisselen.
Weet er iemand hoe dit precies zit bij de Eneco Connectric?
Hebben deze ook maar één relais of zijn deze hardware matig identiek aan de Peblar?
Peblar kan of wil er niet op antwoorden en de communicatie met Eneco is wel heel stroef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rippiedoos
Invictus66 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Weet er iemand hoe dit precies zit bij de Eneco Connectric?
Hebben deze ook maar één relais of zijn deze hardware matig identiek aan de Peblar?
Peblar kan of wil er niet op antwoorden en de communicatie met Eneco is wel heel stroef.
Het ziet eruit dat het 1 relais is voor alle 3 de fases. Staat op Panasonic AHER4191.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYqXmEy-IUY5YZOOjaHHlbAr7SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4UcJSKSMn5GyJLIBDB2GU0H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@rippiedoos Scherp, dat is inderdaad anders dan mijn (originele) Peblar. Die heeft daar twee van die relais (iets kleiner) zitten. Dan lijkt het er sterk op dat bovenstaande versie dus daadwerkelijk niet schakelen kan tussen 1- en 3-fase. Uiteraard kan er wel op 1-fase geladen worden, maar dan alleen met een 1-fase kabel of 1-fase auto, want de spanning blijft op alle fases staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
Welke rfid druppel raden jullie aan om de Peblar te autoriseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
brugk000 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:19:
Die in de doos zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:17
En als extra eventueel de sleutelkaart van je auto (Tesla), je (android) telefoon of de toegangs rfid van je werk. De keuze is reuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
Naast wat al gezegd is: zolang je autoriseert op de paal zelf en niet via een backoffice, kun je iedere laadpas gebruiken. Of een andere pas met RFID, zoals de toegangspas van je werk of het pasje van Gamestate.

Heb je wel een backoffice ingesteld, dan kun je nog steeds iedere laadpas gebruiken, maar dan zul je voor die pas een 0-tarief moeten instellen zodat er niet via de backoffice verrekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-10 18:28
JanHenk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:27:
@rippiedoos Scherp, dat is inderdaad anders dan mijn (originele) Peblar. Die heeft daar twee van die relais (iets kleiner) zitten. Dan lijkt het er sterk op dat bovenstaande versie dus daadwerkelijk niet schakelen kan tussen 1- en 3-fase. Uiteraard kan er wel op 1-fase geladen worden, maar dan alleen met een 1-fase kabel of 1-fase auto, want de spanning blijft op alle fases staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ5fCjd_BEGl8IqRuyqA0cgGvKk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oX9MCKQyyeFu4mhY91jNZ0MX.jpg?f=user_large

Je ziet het inderdaad bij installatie foto's van andere Tweakers (Bijv. deze van Devke). In de orginele Peblar zitten 2 relais. Toch stom dat daar dan weer op bezuinigd is en het product een stuk minder future-proof is |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Pizr schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:44:
[...]

[Afbeelding]

Je ziet het inderdaad bij installatie foto's van andere Tweakers (Bijv. deze van Devke). In de orginele Peblar zitten 2 relais. Toch stom dat daar dan weer op bezuinigd is en het product een stuk minder future-proof is |:( .
Vind ik niet, zo houd Peblar exclusief fase-wisseling voor zichzelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rippiedoos
Ze moeten het product ergens goedkoper maken inderdaad om het als White Label te kunnen aanbieden.

Ben wel blij met mijn Eneco-Peblar, daar kun je tenminste nog iets mee. Met de verhalen over de Shell Recharge/50Five heb je toch het idee dat je een miskoop hebt gedaan of miskoop gekregen hebt van de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:54
ik hoopte dat de peblar via de API zou kunnen vertellen hoeveel er nog in de EV bijgeladen moet worden to 100%, maar ik zie dit niet in de API terug. weet iemand of de EVs aangeven hoe vol ze zitten via het laadprotocol? is dit iets wat Peblar in de software zou kunnen toevoegen?

Het lijkt me nl. wel handig om te weten hoeveel uur ik nog moet laden om de EV vol te krijgen, dan kan ik de goedkoopste uren kiezen om dit te doen (op basis van vertrektijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
HiBe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:30:
ik hoopte dat de peblar via de API zou kunnen vertellen hoeveel er nog in de EV bijgeladen moet worden to 100%, maar ik zie dit niet in de API terug. weet iemand of de EVs aangeven hoe vol ze zitten via het laadprotocol? is dit iets wat Peblar in de software zou kunnen toevoegen?

Het lijkt me nl. wel handig om te weten hoeveel uur ik nog moet laden om de EV vol te krijgen, dan kan ik de goedkoopste uren kiezen om dit te doen (op basis van vertrektijd)
Dat is op dit moment niet mogelijk, wellicht als de nieuwe norm gebruikt gaat worden. Die info zul je uit je auto moeten zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

HiBe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:30:

Dit kan wel met evcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Met de info uit de Peblar? Dat is nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wickydude schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:08:
[...]

Ja die geeft dan aan hoeveel % je auto is als je deze info in evcc hebt.
Evcc draait los op een Raspberry of als add-on in homeassistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrgFLModpaIhg0BjRVRlqZU20v4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/a3yD9HzphqkvNJTt8L387VkG.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Je moet dan wel je auto koppelen, doorgaans via de cloud API. Die informatie komt niet uit de Peblar hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
[...]

Wat @klump4u zegt klopt niet helemaal. EVCC haalt het percentage van de auto niet uit de Peblar, maar moet zelf een verbinding hebben met je auto. Dit kan ofwel een lokale verbinding zijn, ofwel via een cloud API van de fabrikant van de auto.

Als je hierin geinteresseerd bent zou ik zeker even de site bekijken: https://evcc.io/en/

Er is ook een forum op tweakers waar je met je vragen terecht kan: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Skix_Aces schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Wat @klump4u zegt klopt niet helemaal. EVCC haalt het percentage van de auto niet uit de Peblar, maar moet zelf een verbinding hebben met je auto. Dit kan ofwel een lokale verbinding zijn, ofwel via een cloud API van de fabrikant van de auto.

Als je hierin geinteresseerd bent zou ik zeker even de site bekijken: https://evcc.io/en/

Er is ook een forum op tweakers waar je met je vragen terecht kan: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Ik heb het wat onduidelijk geformuleerd maar noem er wel bij dat je die info in evcc moet hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
[...]

Nee, niet uit de Peblar.

Het AC laadprotocol heeft domweg die informatie niet van Auto naar Laadpaal. DC laders wel.

EVCC koppelt (indien mogelijk) op de API van het voertuig en haalt daar de info vandaan.

Bij eventuele offline vehicles, kan het ook een guestimate worden (op basis van batterij capaciteit en geladen kWh).
Bij wel met API verbonden auto's wordt die methode in EVCC ook gebruikt. Omdat de meeste API's van auto's ook niet realtime en elke seconde te benaderen zijn, doet EVCC ook een guestimate/interpolatie voor alle tussenliggende standen.

De peblar met zijn eigen software gaat gewoon laden, totdat de auto de laadsessie afbreekt. Peblar heeft geen weet van de SoC en ook niet van de eventuele aan auto kant geconfigureerde limieten in laadsnelheid of limiet van opladen naar bijv 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:54
wickydude schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:33:
[...]

Dat is op dit moment niet mogelijk, wellicht als de nieuwe norm gebruikt gaat worden. Die info zul je uit je auto moeten zien te krijgen.
Duidelijk. hopelijk in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59
Zijn er hiet mensen die de standaard Peblar Home (11kW, indicatieve meting en enkel wifi) hebben icm met een backoffice en verrekening? (Bv. Tap Electric of andere). In theorie volgens de spec sheet moet het werken, echter lijkt mij niet dat de Peblar Home daar op gericht is.

De site van Tap electric geeft voor de Peblar laders:
"Charger internet via LAN cable, nano-SIM with open network or nano-SIM from Tap Electric"
Wat impliceert dat het met de Peblar Home niet zou gaan. (of ze willen wifi niet als goede verbinding voor OCPP1.6J suggereren?)

[ Voor 33% gewijzigd door AndRo555 op 04-10-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
AndRo555 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:27:
Zijn er hiet mensen die de standaard Peblar Home (11kW, indicatieve meting en enkel wifi) hebben icm met een backoffice en verrekening? (Bv. Tap Electric of andere). In theorie volgens de spec sheet moet het werken, echter lijkt mij niet dat de Peblar Home daar op gericht is.

De site van Tap electric geeft voor de Peblar laders:
"Charger internet via LAN cable, nano-SIM with open network or nano-SIM from Tap Electric"
Wat impliceert dat het met de Peblar Home niet zou gaan. (of ze willen wifi niet als goede verbinding voor OCPP1.6J suggereren?)
Hier de Home, die heeft gewoon LAN aansluiting. En ik zie geen andere belemmering toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-10 08:40
Sinds afgelopen week heb ik toegang tot de Peblar charger gekregen en de wifi aan kunnen zetten. Nu heb ik de HA Integration van Frenck geinstalleerd en dat werkt goed voorzover ik na een paar dagen gebruik kan inschatten. Mijn P1 meter lees ik uit met de DSMR integration en het bijbehorende energy dashboard.

Nu had ik ook een P1 dongle van homewizzard gekocht, deze al bijna teruggestuurd maar nu toch nog een P1 splitter erbij besteld in een impuls aankoop:)
Maar goed, heeft iemand beide integrations naast elkaar draaien? Of ze beide een keer vergeleken en op basis daarvan een keuze gemaakt? Als ik de dongle en de splitter niet wil houden ben ik 10EUR aan portokosten armer, maar ik zou ze ook naast elkaar kunnen laten lopen omdat ik wel benieuwd ben hoe goed de HomeWizard is in het vaststellen van specifiek verbruik op basis van de apparaat karakteristieken van het stroom verbruik.

BVD

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

??

Home wizard leest je P1=dsmr uit. Maw wwardes zijn identiek.

Je kan wel de homeward toevoegen als loadbalancer aan je peblar.

Draait allemaal prima naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-10 08:40
@pj Bedankt voor je antwoord.
De reden dat ik het vraag is dat ik mijn dashboard van de DSMR integration zo heb ingericht dat het naar mijn zin is en niet weer opnieuw wil beginnen.
De "enige" reden om naar HomeWizard te gaan was de mogelijkheid voor load balancing, maar ik kan de lader nu ook alleen 's nachts laten laden en daarmee voorkom ik overbelasting van de aansluiting.

Het is een stukje zelfbescherming, om niet weer avonden te zitten knutselen voor een weergave die naar mijn wensen is:)

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste