Ja volgens mij kan dat want je kan elke rfid koppelen als er aan een bepaalde tag geen account gekoppeld is maar wel ter verificatie voor de paal om te laden betaal je dus nietsflippy schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:10:
[...]
de zakelijke versie kan een backoffice hebben ja, dat wil ik straks ook. ik kijk even naar die website voor een paar losse tags. kan je die tags dan instellen dat die "vrij" zijn en dus niet via de backoffice worden verrekend?
ik vind het vreemd dat als ik naar de officele website ga ik alleen maar installateurs word voorgeschoteld en geen enkele webshop. immers als er was misgaat moet ik het uitvechten met die shop en ik zou liever zien dat de fabrikant ook webshops opgeeft die hun ook officeel erkennen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Kan er iemand bevestigen dat dit effectief hoort te werken?Get!em schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:17:
[...]
Pure solar doet normaal 1 fase laden. Maar kan sinds 1.8 ook schakelen naar 3 fase en terug.
Ook met firmware 1.8 krijg ik helemaal niet de optie om te zonneladen als de paal op 3 fasen geconfigureerd is. Werkt dit gewoon niet in het algemeen of dit enkel een probleem met de Eneco Connectric?
Als workaround om toch puur te kunnen zonneladen overweeg ik om 2 fasen los te koppelen, zodat het effectief een 1-fase paal wordt. Werkt het puur zonneladen wel naar behoren op een 1-fase Eneco connectric?
Op een non-branded Peblar werkt het prima.
Ook bij de vorige software versie kon je op 1 fase puur solar laden, toen kon hij niet zelf naar 3fasen switchen.
Dus het moet gewoon kunnen, ook als het apparaat als 3f geconfigureerd is.
Zou de Eneco hulplijn eens contacteren
Ook bij de vorige software versie kon je op 1 fase puur solar laden, toen kon hij niet zelf naar 3fasen switchen.
Dus het moet gewoon kunnen, ook als het apparaat als 3f geconfigureerd is.
[ Voor 7% gewijzigd door wickydude op 22-09-2025 11:41 ]
Ik ga het zeker proberen, maar twijfel sterk of ik veel succes ga hebben. Eneco wil eigenlijk niet dat je zelf aan de paal komt, bij installatie zetten ze wifi en wifi hotspot af en weigeren ze een utp aan te sluiten. Ik heb zelf een UTP aangesloten om aan de paal te kunnen.wickydude schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:40:
@wickydude De stappen zijn wel vrij grof, doet de Peblar met z'n eigen zonnestroom-laden alleen op hele A (ampère) sturen?
Als het goed is, is ie wel regelbaar op milliampère, althans met externe aansturing (bijv. evcc) wel.
Als het goed is, is ie wel regelbaar op milliampère, althans met externe aansturing (bijv. evcc) wel.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Plaatje met PV only mode in EVCC en de Peblar: wordt geregeld op 10 seconden ( EVCC interval) en kleinere stappen dan hele Amperes.JanHenk schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:58:
/f/image/8FLe391OXzMBcVGSQtMexwrB.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel 1.8, maar heb nog niet Solar mode geladen op de Peblar software zelf, omdat ik EVCC aan heb staan, neemt die de lead.
Geen idee. Kan me eerlijk gezegd ook niet zo boeien. Goed genoeg.JanHenk schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:58:
@wickydude De stappen zijn wel vrij grof, doet de Peblar met z'n eigen zonnestroom-laden alleen op hele A (ampère) sturen?
@Invictus66 Dit is enkel een probleem bij Eneco.
Zonneladen op een 1 fase Eneco laadpaal werkt wel perfect bij mij.
Zonneladen op een 1 fase Eneco laadpaal werkt wel perfect bij mij.
Binnenkort komt ook hier een peblar home plus of peblar business lader. Ivm zonne-overschot wil ik flexibel zijn in uitsluitend zonneladen in de zomer en laden vanuit het net in de winter.
Vanaf firmare 1.8 werkt dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fases. Zoals ik het begrepen heb, werkt dit als volgt:
100% Zonneladen bij 17A overschot:
- 5,7A direct van Fase 1 zonnepanelen naar Fase 1 laadpaal
- 11,4A van Fase 2 en 3 zonnepanelen gaan naar hoofdzekering
- Peblar leest de hoofdzekering uit via HomeWizard en voegt 11,4A vanuit hoofdzekering toe aan Fase 1 laadpaal
- Fase 1 laadpaal zit daarmee op ruim 17A.
100% Zonneladen bij 19A overschot:
- 6,3A direct van Fase 1,2,3 zonnepanelen naar Fase 1,2,3 Peblar laadpaal.
Door het dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fase is een 3X32A aardlekautomaat niet meer noodzakelijk.
In beide gevallen heb ik voldoende aan een 3X20A of 3X25A aardlekautomaat. Maximaal 17A per fase in situatie 1.
Stel dat ik in de winter op maximaal vermogen wil laden, opbrengst zonnepanelen aanvullen tot 3X16A vanuit het net. Dan neem ik aan dat ik met een 3X20A aardlekautomaat ook voldoende heb? Immers, de meeste auto's laden op 3 fase maar op 16A maximaal.
Vanaf firmare 1.8 werkt dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fases. Zoals ik het begrepen heb, werkt dit als volgt:
- Peblar leest de hoofdzekering uit via HomeWizard en voegt 11,4A vanuit hoofdzekering toe aan Fase 1 laadpaal
Door het dynamisch switchen tussen 1 fase en 3 fase is een 3X32A aardlekautomaat niet meer noodzakelijk.
In beide gevallen heb ik voldoende aan een 3X20A of 3X25A aardlekautomaat. Maximaal 17A per fase in situatie 1.
Stel dat ik in de winter op maximaal vermogen wil laden, opbrengst zonnepanelen aanvullen tot 3X16A vanuit het net. Dan neem ik aan dat ik met een 3X20A aardlekautomaat ook voldoende heb? Immers, de meeste auto's laden op 3 fase maar op 16A maximaal.
[ Voor 4% gewijzigd door TweakersOnly op 23-09-2025 16:36 ]
Geven ze daar in tegenstelling tot 50Five wel het wachtwoord voor de portal af?Invictus66 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:55:
[...]
Eneco wil eigenlijk niet dat je zelf aan de paal komt, bij installatie zetten ze wifi en wifi hotspot af en weigeren ze een utp aan te sluiten. Ik heb zelf een UTP aangesloten om aan de paal te kunnen.
Vergeet de rest van je verbuikers niet, zoals oven, kookplaat, warmtepomp. Die gebruikennook van je pv.TweakersOnly schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:35:
Binnenkort komt ook hier een peblar home plus of peblar business lader. Ivm zonne-overschot wil ik flexibel zijn in uitsluitend zonneladen in de zomer en laden vanuit het net in de winter.
Bij onze auto is het zo dat de auto de stroom begrenst op 16A. Dus bij 1 fase laden max 3.7kW. Schakelt idd naar 3f als er minimaal 6A op elke fase over is
Wat ik niet zo goed begrijp is het volgende: bij slim zonneladen zou de Peblar een mix moeten maken van zonne-stroom en netstroom. Wat ik nu denk te zien, is dat bij slim zonneladen en te weinig zonnestroom, de Peblar helemaal niet laadt. Nu ben ik gekend vanwege mijn gebrek aan geduld, maar nu heb ik al een aantal keer dit gedrag gezien.
Moet ik dan toch kiezen voor snel zonneladen ipv slim zonneladen?
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Dat heb ik inderdaad wel gekregen.bassd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:36:
Geven ze daar in tegenstelling tot 50Five wel het wachtwoord voor de portal af?
Ik ben van plan om een Peblar Business met 7,5 meter kabel aan te schaffen. Is Charge24 een goed en betrouwbaar adres? Of zijn er nog andere aanbieders.
Ik heb de home versie van slimmelaadpunt.nl, binnen 24 uur in huisFrank-33 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:52:
Ik ben van plan om een Peblar Business met 7,5 meter kabel aan te schaffen. Is Charge24 een goed en betrouwbaar adres? Of zijn er nog andere aanbieders.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Komt de mijne vandaan. Was keurig en snel geleverd met een transporteur voor wat grotere stukken (vrachtwagen).Frank-33 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:52:
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Ik kreeg bij de installatie netjes het fomuliertje mee met de ww etc.bassd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:36:
[...]
Geven ze daar in tegenstelling tot 50Five wel het wachtwoord voor de portal af?
Maar als ik betaal voor de paal dan lijkt het me ook niet meer dan logisch dat ik ook de bijbehorende spullen krijg. als je er zelf voor betaald. (en ja in mijn geval betaald de werkgever, maar dat is niet anders dan als ik zelf had betaald)
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Hij wacht wel tot er een zekere drempelwaarde aan pv is overschreden voordat hij start met laden. Weet niet wat die waarde is…Argarath schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:27:
Wat ik niet zo goed begrijp is het volgende: bij slim zonneladen zou de Peblar een mix moeten maken van zonne-stroom en netstroom. Wat ik nu denk te zien, is dat bij slim zonneladen en te weinig zonnestroom, de Peblar helemaal niet laadt. Nu ben ik gekend vanwege mijn gebrek aan geduld, maar nu heb ik al een aantal keer dit gedrag gezien.
Deze heb ik aangeschaft via hen, daags erna ontvangen, en zojuist in bedrijf genomen.Frank-33 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:52:
Gekoppeld aan Tap Electric backoffice voor autoriseren en eventueel vergoeden (voor gasten). Met mijn eigen laadpas gewoon nultarief ingesteld nu. De eerste PV-laden sessie gestart. Zojuist heb ik hem ook over zien gaan van 1-fase naar 3-fase, op "puur zonneladen". Erg tevreden tot nu toe.
Heb hem laten aanleggen met 6mm² en 32A installatieautomaat, PV-laden op 1-fase heeft zo een mooi bereik (1,4 kW tot 7,4 kW). De installateur had natuurlijk alleen maar 16 en 20 A installatieautomaten mee, ondanks dat ik had besproken dat het een 32A moest zijn. Maar dat is opgelost.
Zelf heb ik de lader opgehangen en geïnstalleerd. Een kind kan de was doen.
Edit: plaatje:
:strip_exif()/f/image/oj89mGxu1WngBJQtQ5RfvcMH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 25-09-2025 13:15 ]
Dankjewel JanHenk voor je reactie.
Dit is exact wat ik ook wil gaan doen met de Tap Electric als backoffice.
Ging de installatie met Tap backoffice goed en makkelijk?
Mooi gemaakt zo. Wat is de afstand naar de meterkast?
Dit is exact wat ik ook wil gaan doen met de Tap Electric als backoffice.
Ging de installatie met Tap backoffice goed en makkelijk?
Mooi gemaakt zo. Wat is de afstand naar de meterkast?
Ik heb alleen maar een 5M laadkabel gekregen, ik kon niet kiezen voor een 7,5M kabel. Die moet ik dus nog ergens vandaan halen en omwisselen.
Ik heb vandaag ook de UTP-kabel geknepen en aangesloten, draait 1.7.1+1 met Eneco 1.2 op. Eneco veranderd het standaard wachtwoord gelukkig niet na installatie, dus een foto van het kaartje wat in de doos zit is voldoende. Ik weet niet wat de optie 'Wachtwoord vergeten' doet op de inlogpagina, iemand die al een keer geprobeerd? Mijn gok is dat de PUK-code ergens aan de binnenkant staat ofzo? PUK-code staat op datzelfde kaartje waar het wachtwoord ook op staat...
Ik heb vandaag ook de UTP-kabel geknepen en aangesloten, draait 1.7.1+1 met Eneco 1.2 op. Eneco veranderd het standaard wachtwoord gelukkig niet na installatie, dus een foto van het kaartje wat in de doos zit is voldoende. Ik weet niet wat de optie 'Wachtwoord vergeten' doet op de inlogpagina, iemand die al een keer geprobeerd? Mijn gok is dat de PUK-code ergens aan de binnenkant staat ofzo? PUK-code staat op datzelfde kaartje waar het wachtwoord ook op staat...
[ Voor 12% gewijzigd door rippiedoos op 25-09-2025 21:56 ]
Bij de installatie vanuit 50Five?rjhilbrink schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:34:
[...]
Ik kreeg bij de installatie netjes het fomuliertje mee met de ww etc.
Maar als ik betaal voor de paal dan lijkt het me ook niet meer dan logisch dat ik ook de bijbehorende spullen krijg. als je er zelf voor betaald. (en ja in mijn geval betaald de werkgever, maar dat is niet anders dan als ik zelf had betaald)
Zo ja, wanneer is hij bij jou geïnstalleerd dan?
Helemaal eens met het feit dat je als eigenaar de toegang moet hebben, maar het loopt nogal hoog op, helaas vooralsnog zonder resultaat.
Toen bij mij de monteur bezig was, lag er een stuk papier in de doos waar alle gegevens op stonden, zoals deze:bassd schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:18:
[...]
Bij de installatie vanuit 50Five?
Zo ja, wanneer is hij bij jou geïnstalleerd dan?
Helemaal eens met het feit dat je als eigenaar de toegang moet hebben, maar het loopt nogal hoog op, helaas vooralsnog zonder resultaat.

Daarop stond dus ook het wachtwoord en de PUK-code, die je nodig hebt om het wachtwoord te resetten. En anders moet je Peblar zelf benaderen volgens deze link: https://peblar.com/nl/sup...terface-kwijt-of-vergeten
Mja, dat was in mijn geval helaas niet zo.rippiedoos schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:36:
[...]
Toen bij mij de monteur bezig was, lag er een stuk papier in de doos waar alle gegevens op stonden, zoals deze: [Afbeelding]
Daarop stond dus ook het wachtwoord en de PUK-code, die je nodig hebt om het wachtwoord te resetten. En anders moet je Peblar zelf benaderen volgens deze link: https://peblar.com/nl/sup...terface-kwijt-of-vergeten
En het is geen native Peblar, maar een Shell Recharge white label, dus volgens mij verwijst Peblar je gewoon richting 50Five.
Ik heb ook geen native peblar, maar een white label Eneco Connectric. Ik heb net nog wat foto's bekeken maar de PUK-code staat ook niet op een stikker aan de binnenkant, ook niet van de kappen (die bij Eneco dus spierwit zijn ipv onopvallend grijs...).bassd schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:52:
[...]
Mja, dat was in mijn geval helaas niet zo.
En het is geen native Peblar, maar een Shell Recharge white label, dus volgens mij verwijst Peblar je gewoon richting 50Five.
Heb je al geprobeerd om contact op te nemen met Peblar? Het serienummer staat aan de binnenkant als je de onderste kap lostrekt, hoef je dat ding niet eens open te schroeven. Wellicht dat zij toch stiekem de PUK-code kunnen overhandigen?
Aan de binnenkant in de lader zit ook een soort herstelcode cq pukcode zag ik vandaag bij installatie? Heb ik dat verkeerd gezien, of zit dat alleen in de originele Peblar? Heb er niet heel goed naar gekeken.
@Frank-33 Het is zeer eenvoudig om hem met Tap te installeren. Wel moet je dus direct bij eerste installatie al de backoffice aanmelden. Dus je moet in Tap je “ocpp link” al gereed hebben. Je kan hem eerst unmanaged installeren, maar dan moet je proces daarna nog een keer opnieuw doorlopen (en ben je historie kwijt). Dus ik zou dat meteen doen. Afstand tot de meterkast is aardig ver, volgens mij zo’n 25m. De paal is gemaakt van wat hergebruikt hardhout
@Frank-33 Het is zeer eenvoudig om hem met Tap te installeren. Wel moet je dus direct bij eerste installatie al de backoffice aanmelden. Dus je moet in Tap je “ocpp link” al gereed hebben. Je kan hem eerst unmanaged installeren, maar dan moet je proces daarna nog een keer opnieuw doorlopen (en ben je historie kwijt). Dus ik zou dat meteen doen. Afstand tot de meterkast is aardig ver, volgens mij zo’n 25m. De paal is gemaakt van wat hergebruikt hardhout
Heeft iemand ervaring of gebruik gemaakt van een aardkekautomaat met een type b die vvor laadpalen wordt aangeraden?
“Bij een type B ligt dit punt bij maximaal 6 mA. Omdat er lekstromen kunnen ontstaan van hoger dan 6 mA DC/gelijkstroom is een type B aardlekschakelaar geschikt”
Had hier nog nooit eerder van gehoord, maar blijkt echt te bestaan. Vervolgens lees ik in de specificatie van een Peblar dat bescherming tegen die DC lekstromen al in Peblar ingebouwd is? Betekend dit dat je met een normale 30mA aarlekautomaat toe kan?
“Bij een type B ligt dit punt bij maximaal 6 mA. Omdat er lekstromen kunnen ontstaan van hoger dan 6 mA DC/gelijkstroom is een type B aardlekschakelaar geschikt”
Had hier nog nooit eerder van gehoord, maar blijkt echt te bestaan. Vervolgens lees ik in de specificatie van een Peblar dat bescherming tegen die DC lekstromen al in Peblar ingebouwd is? Betekend dit dat je met een normale 30mA aarlekautomaat toe kan?