Heb je ‘beperk AC-laadstroom’ aan staan op de Elroq? Bij mij beperkt de boel met dat schuifje tot 5-6kW laadsnelheid.Opie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:37:
[...]
De auto is een Skoda Elroq die volgens de beschrijving een boordlader heeft van 11 KW. Zou dus meer dan die 7 KW moeten kunnen laden.
Vraagje: heeft er al iemand geprobeerd om een Peblar lader direct vanuit HA aan te sturen middels Modbus?
Ik wil dit namelijk gaan doen zodat ik geen EVCC nodig heb en toch kan wisselen tussen 1-3 fase laden.
Dit bespaart kosten voor EVCC en extra software.
Ik wil dit namelijk gaan doen zodat ik geen EVCC nodig heb en toch kan wisselen tussen 1-3 fase laden.
Dit bespaart kosten voor EVCC en extra software.
@bartzzz Volgens de documentatie kan dat gewoon via de REST API interface, waarom zou je dan modbus willen gebruiken?
Of reageert de Peblar anders op input van de ene of de andere interface?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Omdat je via de REST API niet kunt wisselen tussen 1 of 3 fase.JanHenk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:54:
@bartzzz Volgens de documentatie kan dat gewoon via de REST API interface, waarom zou je dan modbus willen gebruiken?
En dit zou je willen om je overschot aan PV goed te kunnen gebruiken.
Dat is de rede voor de meeste gebruikers om EVCC te kiezen. Want die kan dit wel omdat het Modbus gebruikt
Ik zet de peblar met HA in de stand “puur zonneladen” en dan regelt ie het vanzelf.
Ja, maar dan laad hij enkel op 1 fase en niet op 3.wickydude schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:05:
Ik zet de peblar met HA in de stand “puur zonneladen” en dan regelt ie het vanzelf.
Je hebt een force 1 phase via rest.bartzzz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:01:
[...]
Omdat je via de REST API niet kunt wisselen tussen 1 of 3 fase.
En dit zou je willen om je overschot aan PV goed te kunnen gebruiken.
Dat is de rede voor de meeste gebruikers om EVCC te kiezen. Want die kan dit wel omdat het Modbus gebruikt
En je kunt max current regelen.
Moet je vervolgens zelf t script schrijven om zonneladen over 1 of 3 fases te verdelen met juiste current.
Puur en slim zonneladen is alleen op 1 fase beschikbaarwickydude schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:05:
Daarvoor heb je dus een Modbus aansturing nog om te kunnen wisselen tussen 1 of 3 fase laden.Get!em schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:50:
[...]
Je hebt een force 1 phase via rest.
En je kunt max current regelen.
Moet je vervolgens zelf t script schrijven om zonneladen over 1 of 3 fases te verdelen met juiste current.
Via REST kun je enkel 1 fase afdwingen, maar niet wisselen van 1 naar 3 en weer terug.
Dit lijkt gewoon dezelfde optie te moeten zijn met hetzelfde gedrag?bartzzz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:11:
[...]
Daarvoor heb je dus een Modbus aansturing nog om te kunnen wisselen tussen 1 of 3 fase laden.
Via REST kun je enkel 1 fase afdwingen, maar niet wisselen van 1 naar 3 en weer terug.
https://developer.peblar....paths/~1evinterface/patch
https://developer.peblar.com/modbus-api
Ok. Voor mij is dat niet erg want PV houdt op bij iets boven 6kW. Een fase voor de lader en de rest voor warmtepomp en andere dingen. Of ik zet hem handmatig in een andere modus.Get!em schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:51:
[...]
Puur en slim zonneladen is alleen op 1 fase beschikbaar
Als hij in Default/normal staat, is de Force1phase gewoon een switch tussen 1 en 3 fase. Hier al meermaals getest.bartzzz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:11:
[...]
Daarvoor heb je dus een Modbus aansturing nog om te kunnen wisselen tussen 1 of 3 fase laden.
Lader verbreekt dan even de verbinding met de auto en zet dan opnieuw op met de gekozen fases.
Dat klopt, maar dat wil je eigenlijk niet.Get!em schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:40:
[...]
Als hij in Default/normal staat, is de Force1phase gewoon een switch tussen 1 en 3 fase. Hier al meermaals getest.
Lader verbreekt dan even de verbinding met de auto en zet dan opnieuw op met de gekozen fases.
Niet elke auto vind het fijn als het laden aan en uitgezet wordt en dan weer aan.
D.m.v. Modbus sturen kun je dit voorkomen.
Net even gecontroleerd of deze aan stond. Staat helaas uit, dus probleem nog niet opgelost. Paal is via 50 five dus die een mail gestuurd. Duurt alleen heel lang voordat je daar een antwoord krijgt.rippiedoos schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
Heb je ‘beperk AC-laadstroom’ aan staan op de Elroq? Bij mij beperkt de boel met dat schuifje tot 5-6kW laadsnelheid.
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door wickydude op 06-08-2025 20:38 ]
Volgens de electricien die nu bezig is met de groepenkast is het verstandiger om de Peblar pas in te schakelen als de 3 fasen- aansluiting een feit is. Dit vanwege het feit omdat hij nu op 3 fasen aangesloten is.WishmasterNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:17:
[...]
De lader stond ingesteld op 1 fase.
Na de omzetting door de netbeheerder kan je de lader via de webinterface omzetten naar 3 fase.
Correctie, kan wel, electricien dacht dat het puur een 3 fasen lader was. Was niet op de hoogte dat ook 1 fase geselecteerd kon worden.R.K schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:44:
[...]
Volgens de electricien die nu bezig is met de groepenkast is het verstandiger om de Peblar pas in te schakelen als de 3 fasen- aansluiting een feit is. Dit vanwege het feit omdat hij nu op 3 fasen aangesloten is.
Weet iemand of je de Peblar webinterface ook kunt benaderen anders dan zijn eigen wifi-netwerk? Dus via je eigen netwerk bv?
Je kan de bekabelde LAN aanzetten of WiFi laten connecteren op je eigen WiFi-netwerk.R.K schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:24:
Weet iemand of je de Peblar webinterface ook kunt benaderen anders dan zijn eigen wifi-netwerk? Dus via je eigen netwerk bv?
Als je Peblar aan je router koppelt, (wifi of kan kabel) kun je er vanuit je huis bij. Zet je dan vervolgens daarop een vpn server (WireGuard of tailscale bijv) dan kun je er ook vanaf afstand bij.R.K schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:24:
Met Homeassistant kun je eigenlijk t meeste ook wel bedienen. Dus als je de remote beschikbaar maakt is t ook goed.
Heb overigens nog weinig/niemand positief gehoord over de wifi naar router verbinding. Dat blijkt toch te verbreken ondanks goed signaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 08-08-2025 21:44 ]
Heb het nu voor elkaar, bij het aanleggen van de voedingskabel heb ik gelijk een ethernetkabel getrokken. Ik kan er nu via mijn eigen netwerk bij.Get!em schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:40:
[...]
Als je Peblar aan je router koppelt, (wifi of kan kabel) kun je er vanuit je huis bij. Zet je dan vervolgens daarop een vpn server (WireGuard of tailscale bijv) dan kun je er ook vanaf afstand bij.
Met Homeassistant kun je eigenlijk t meeste ook wel bedienen. Dus als je de remote beschikbaar maakt is t ook goed.
Heb overigens nog weinig/niemand positief gehoord over de wifi naar router verbinding. Dat blijkt toch te verbreken ondanks goed signaal.
's Avonds laden gestopt (via Home Assistant "Opladen schakelaar") en 's ochtends weer proberen te starten. Dat deed niks...
Auto ontgrendelen dan kabel er uit en er weer in, dat deed het wel.
Is dit auto eigen? Protocol eigen? Peblar eigen? Hoe kan ik het verhelpen?
Auto is een Hyundai Kona.
[ Voor 6% gewijzigd door Da_Poncho op 09-08-2025 21:11 ]
Met mijn wagen (VW ID.7) lukt dat allesinds zonder problemen. Als ik via home assistant de peblar charging switch afzet, dan geeft de peblar status "suspended" aan en ik kan gewoon terug beginnen laden wanneer ik wil zonder opnieuw te moeten badgen.
Wat zie je in de webinterface?
Wat zie je in de webinterface?
Als ik 's avonds thuis kom zou ik via de zonnepanelen een start willen maken om de auto op te laden.
Hierbij zou er geen energie uit mijn Homewizard thuis accu gehaald moeten worden.
Als de zonne energie dan te weinig wordt moet het opladen stoppen en dan via gepland laden om 02:00 uur 's nachts verder.
Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd maar nog geen werkende oplossing gevonden.
Weet iemand hoe dit in te stellen
Hierbij zou er geen energie uit mijn Homewizard thuis accu gehaald moeten worden.
Als de zonne energie dan te weinig wordt moet het opladen stoppen en dan via gepland laden om 02:00 uur 's nachts verder.
Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd maar nog geen werkende oplossing gevonden.
Is niet in te stellen zonder verdere aansturing. Je Peblar kent je hw batterij niet en viceversa. Ze opereren dus zelf met hun ingestelde modus.Ton_Zantman schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:29:
Als ik 's avonds thuis kom zou ik via de zonnepanelen een start willen maken om de auto op te laden.
Ook is gepland laden op de Peblar niet in te stellen met zon of regulier modus per tijdsblok.
Je zult dus externe aansturing nodig hebben via Home assistant of bijv EVCC.
Ikzelf zou EVCC kiezen om dat te doen ivm de geavanceerdere planning en batterij combinatie.
Dank voor de snelle reactie.
Ik was er al bang voor.
Dan zal ik me toch maar eens gaan verdiepen in EVCC aansturing.
Iemand toevallig ervaring of dit ook te doen is via Homey?
Ik was er al bang voor.
Je kunt toch gewoon een laadschema plannen? Ik zie die hier in mijn webinterface staan. Als ik daar dan de goedkoopste uren markeer dan zou dit moeten werken toch? Even los van de HW batterij. Daar komt inderdaad een stukje sturing bij kijken.Get!em schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
Is niet in te stellen zonder verdere aansturing. Je Peblar kent je hw batterij niet en viceversa. Ze opereren dus zelf met hun ingestelde modus.
Ook is gepland laden op de Peblar niet in te stellen met zon of regulier modus per tijdsblok.
Je zult dus externe aansturing nodig hebben via Home assistant of bijv EVCC.
Ikzelf zou EVCC kiezen om dat te doen ivm de geavanceerdere planning en batterij combinatie.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je kunt de uren wel markeren, maar niet de modus per tijdseenheid. Dus als je ‘s middags op Pure solar laad, kun je niet ‘s nachts op schema laden, tenzij je hem zelf ‘s avonds omzet.Devke schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:31:
[...]
Je kunt toch gewoon een laadschema plannen? Ik zie die hier in mijn webinterface staan. Als ik daar dan de goedkoopste uren markeer dan zou dit moeten werken toch? Even los van de HW batterij. Daar komt inderdaad een stukje sturing bij kijken.
Evcc kan wel precies wat je zoekt, ik gebruik het op die manier. Maar plug-and-play is het nog niet helemaal. En daarnaast kan het bij mijn weten niet op een Homey draaien. Tenzij je op Homey ook Linux containers of iets dergelijks kan draaien.Ton_Zantman schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:14:
Dank voor de snelle reactie.
Ik was er al bang voor.
Wat wél kan is een Raspberry Pi Zero 2W, die kosten een paar tientjes compleet.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Als je een tijdsblok neemt dan gaat hij dynamisch laden? In principe dus je tijd die je insteld en vol gas dus.Get!em schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:22:
[...]
Je kunt de uren wel markeren, maar niet de modus per tijdseenheid. Dus als je ‘s middags op Pure solar laad, kun je niet ‘s nachts op schema laden, tenzij je hem zelf ‘s avonds omzet.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Zoals ik t zie wel ja. Net ook even gekeken en je kunt alleen instellen: laden of niet.Devke schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:40:
[...]
Als je een tijdsblok neemt dan gaat hij dynamisch laden? In principe dus je tijd die je insteld en vol gas dus.
Ben me momenteel aan het oriënteren op een thuislader wegens nakende EV-aankoop.
Peblar lijkt me het interessantst door de mogelijkheid om te integreren met mijn Home Assistant.
Had echter nog een vraagje: hier in Vlaanderen hebben we het capaciteitstarief, waardoor ik het totaal van het net afgenomen vermogen wil beperken (dus de lader samen met eventuele andere actieve apparaten in huis). Is dat in te stellen door de laadstroombeperking van de Peblar in combinatie met load balancing? Of beperkt die laadstroombeperking enkel het maximale vermogen van de Peblar, en moet ik het totaal afgenomen vermogen van het net bewaken en sturen via bv Home Assistant of EVCC?
Peblar lijkt me het interessantst door de mogelijkheid om te integreren met mijn Home Assistant.
Had echter nog een vraagje: hier in Vlaanderen hebben we het capaciteitstarief, waardoor ik het totaal van het net afgenomen vermogen wil beperken (dus de lader samen met eventuele andere actieve apparaten in huis). Is dat in te stellen door de laadstroombeperking van de Peblar in combinatie met load balancing? Of beperkt die laadstroombeperking enkel het maximale vermogen van de Peblar, en moet ik het totaal afgenomen vermogen van het net bewaken en sturen via bv Home Assistant of EVCC?
Je stelt de max laadstroom per fase in. Voor de gehele installatie (tijdens inrichten) en als parameter tijdens gewoon gebruik.janvda123 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:33:
Ben me momenteel aan het oriënteren op een thuislader wegens nakende EV-aankoop.
Stel je dus 25A in, dan zal hij in 1 fase, max 25A pakken en in 3 fase 75A.
BIj 5A ingesteld, zal hij dus 5A of 15A pakken.
Dus of je limiteert het al bij initialisatie van de paal en werkt permanent zo (tijdens initalisatie in webinterface)
Of je zet je limieten dynamisch, maar dat kan alleen via API achteraf.
Als je dus de maxlaadstroom instelt, moet je parallel dus ook de force1phase instelling beheren om tot de juiste rekensom te komen. Beide parameters kun je dus alleen via API instellen, en niet via webinterface. HomeAssistant kan je helpen de API te bedienen.
[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 12-08-2025 09:46 ]
Dankjewel voor je antwoord. Heb een monofase aansluiting, dus controle over het aantal gebruikte fasen is bij mij niet aan de orde.Get!em schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Je stelt de max laadstroom per fase in. Voor de gehele installatie (tijdens inrichten) en als parameter tijdens gewoon gebruik.
Stel je dus 25A in, dan zal hij in 1 fase, max 25A pakken en in 3 fase 75A.
BIj 5A ingesteld, zal hij dus 5A of 15A pakken.
Dus of je limiteert het al bij initialisatie van de paal en werkt permanent zo (tijdens initalisatie in webinterface)
Of je zet je limieten dynamisch, maar dat kan alleen via API achteraf.
Als je dus de maxlaadstroom instelt, moet je parallel dus ook de force1phase instelling beheren om tot de juiste rekensom te komen. Beide parameters kun je dus alleen via API instellen, en niet via webinterface. HomeAssistant kan je helpen de API te bedienen.
Als ik wil dat het totaal aan de elektriciteitsmeter opgenomen vermogen (huis+lader) wil beperken tot bv. 10A, dan kan dat niet via de Peblar load balancing, begrijp ik? En dus enkel via externe sturing via Home Assistant?
Dus: auto is bv aan het laden aan 8A, de wasmachine springt aan en verbruikt kortstondig 6A, waardoor mijn totaal verbruik 14A wordt. De Peblar kan dan niet zelfstandig het laden pauzeren tot het 6A verbruik uit het net weer zakt tot 2A?
Peblar krijgt native ondersteuning in de homewizard app.Ton_Zantman schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:29:
Hoe dit gaat werken is nog niet duidelijk.
Maar samenwerking batterij lijkt me wel voordehand liggend.
Zie screenshot van @ytr81 gemaakt van YouTube filmpje van ketel klets over de peblar
:no_upscale():strip_exif()/f/image/opR1vH4pTdJBPgrw5OQiZue5.avif?f=user_large)
Ik denk dat dat wel moet lukken. Je zet dan je huisinstallatielimiet op 10A. Loadbalancing zal dan zorgen dat je P1 meter niet hoger dan 10A detecteert en alle andere verbruik dus ervanaf halen.janvda123 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:03:
[...]
Dankjewel voor je antwoord. Heb een monofase aansluiting, dus controle over het aantal gebruikte fasen is bij mij niet aan de orde.
Als ik wil dat het totaal aan de elektriciteitsmeter opgenomen vermogen (huis+lader) wil beperken tot bv. 10A, dan kan dat niet via de Peblar load balancing, begrijp ik? En dus enkel via externe sturing via Home Assistant?
Dus: auto is bv aan het laden aan 8A, de wasmachine springt aan en verbruikt kortstondig 6A, waardoor mijn totaal verbruik 14A wordt. De Peblar kan dan niet zelfstandig het laden pauzeren tot het 6A verbruik uit het net weer zakt tot 2A?
Let op, een P1 meter icm loadbalancing is niet direct en kan dus, bijv bij DSMR4, seconden boven de 10A uitkomen als je bijv een zware gebruiker aanschakelt, je p1 meter dat 10seconden later detecteert en daarna je Peblar dat nog de laadstroom moet beperken. Je zult moeten kijken welke loadbalancing-bron (bijv CT) je gaat gebruiken die het meest direct reageert.
Vorig jaar was de samenwerking met HomeWizard (met name vanwege de P1) al aangekondigd. Dus deze stap is logisch.stunter schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Peblar krijgt native ondersteuning in de homewizard app.
Hoe dit gaat werken is nog niet duidelijk.
Maar samenwerking batterij lijkt me wel voordehand liggend.
Zie screenshot van @ytr81 gemaakt van YouTube filmpje van ketel klets over de peblar
[Afbeelding]
Zou me niet verbazen als ze gewoon de REST API zaken gaan weergeven in de HomeWizard app: Peblar sessie verbruik, totaal verbruik, momentane vermogen. En dat ook kunnen weergeven op de HomeWizard screen.
Samenwerking met de batterij is al meer geavanceerd richting BMS/Laadplanning. Denk niet dat dat zomaar erin komt.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 12-08-2025 10:22 ]
Bij het modernere DSMR5 protocol is er een uitlezing per seconde (en niet per 10 seconden zoals bij DSMR4). Check je slimme meter welk protocol hij ondersteunt.Get!em schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:20:
[...]
Let op, een P1 meter icm loadbalancing is niet direct en kan dus, bijv bij DSMR4, seconden boven de 10A uitkomen als je bijv een zware gebruiker aanschakelt, je p1 meter dat 10seconden later detecteert en daarna je Peblar dat nog de laadstroom moet beperken. Je zult moeten kijken welke loadbalancing-bron (bijv CT) je gaat gebruiken die het meest direct reageert.
Loadbalancing is niet in te stellen op A maar op kW.
Dit is minimaal 4kW bij de Peblar.
Als je lager wilt gaan, kan je dit bewerkstelligen via Home Assistent bijvoorbeeld.
Als je lager wilt gaan, kan je dit bewerkstelligen via Home Assistent bijvoorbeeld.
Dat is niet juist. De limiet is echt opgegeven in A (per fase), niet kW.KweNi schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:57:
Loadbalancing is niet in te stellen op A maar op kW.
En het minimum is 6A, bij een fase 6x230=1.380 W. Zie ik regelmatig bij puur solar laden voorbijkomen.
Zie laadlimiet in plaatje (hier 19A).
:strip_exif()/f/image/1Y7WHFm9uBlG3W7J39e08HAt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door wickydude op 12-08-2025 16:07 ]
Je kan toch bij de instellingen ook aangeven dat je het piekverbruik lager wil hebben, speciaal vanwege capaciteitstarief in België?
@wickydude : ik kan nu geen screenshot tonen aangezien ik niet thuis ben, maar ik heb 2 schuifbalken. 1 in Ampère, die gaat van 6 tot 32A. Dat is de laadlimiet. Dus hoe hard de lader laadt. Onafhankelijk van de loadbalancing. En dan 1 in kW. Die gaat van 4kW tot de 22kW (?). Die houdt rekening met je P1 meter.
Ben benieuwd naar je screenshots.KweNi schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:46:
@wickydude : ik kan nu geen screenshot tonen aangezien ik niet thuis ben, maar ik heb 2 schuifbalken. 1 in Ampère, die gaat van 6 tot 32A. Dat is de laadlimiet. Dus hoe hard de lader laadt. Onafhankelijk van de loadbalancing. En dan 1 in kW. Die gaat van 4kW tot de 22kW (?). Die houdt rekening met je P1 meter.
Waar ik op doelde is de instelling:
Als je die op 10 zet, werkt Loadbalancing met die 10A als max.Maximale netaansluiting van het gebouw
25 A
MAXIMALE NETAANSLUITING VAN HET GEBOUW
Informeer het laadstation over de maximale totaal beschikbare stroom per fase voor dit gebouw.
Ben me aan het voorbereiden op komst van een EV en daar hoort een laadstation bij en ik kom uit bij de Peblar Business.
Nu willen we de paal delen met de buren waarbij we aparte RFID tags zullen gebruiken om de laadsessie te starten. Kun je vervolgens een rapportage draaien waarbij de kWh afname in een bepaalde tijdsperiode (bijv. een week of maand) per RFID tag inzichtelijk kunt maken?
Nu willen we de paal delen met de buren waarbij we aparte RFID tags zullen gebruiken om de laadsessie te starten. Kun je vervolgens een rapportage draaien waarbij de kWh afname in een bepaalde tijdsperiode (bijv. een week of maand) per RFID tag inzichtelijk kunt maken?
Nee, een e-Niro uit 2020.KweNi schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:17:
@Franckxz : heb je toevallig een Enyaq? (of Elroq)
Want ik heb dit ook met mijn Enyaq, maar in de diagnostiek zie je dat die 200W wel beschikbaar is.
Met een andere auto stelt dit probleem zich niet.
Als je de paal bij bijvoorbeeld Eneco afneemt op woning 1 worden alle bedragen per kWh netjes verrekend met woning 1. De paal wordt dan openbaar gezet zodat iedereen met een laadpas kan laden. Dan moet woning 2 ook een laadpas aanvragen bij bijvoorbeeld Eneco en die kan dan bij de openbare paal van woning 1 laden en wordt aangeslagen voor de afgenomen kWh. Eneco is in dit geval de CPO (charge point operator) en zorgt voor die verrekening.buzzlightyear schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:17:
Ben me aan het voorbereiden op komst van een EV en daar hoort een laadstation bij en ik kom uit bij de Peblar Business.
Allemaal zelf doen kan vast ook wel maar zal geklier blijven. En die laadpassen heb je toch nodig voor onderweg.
[ Voor 5% gewijzigd door rippiedoos op 13-08-2025 05:50 ]
Thanks. Helaas wordt dat teveel gedoe voor ons. Ik ga eens kijken of we het op een andere manier kunnen oplossen.rippiedoos schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 05:48:
[...]
Als je de paal bij bijvoorbeeld Eneco afneemt op woning 1 worden alle bedragen per kWh netjes verrekend met woning 1. De paal wordt dan openbaar gezet zodat iedereen met een laadpas kan laden. Dan moet woning 2 ook een laadpas aanvragen …………….
Je kunt gewoon een .csv-bestand van je laadsessies downloaden en filteren op/per autorisatie token. Bij de levering van de Peblar krijg je 1 RFID Tag, je kunt er nog een bijbestellen, of een andere laadpas toevoegen. Hoeft niet ingewikkelder dan dat.buzzlightyear schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:44:
[...]
Thanks. Helaas wordt dat teveel gedoe voor ons. Ik ga eens kijken of we het op een andere manier kunnen oplossen.
Toevoeging: je kunt zelf kiezen welk tijdvak (tussen welke datums) en als je je kwh-prijs invult, heb je gelijk ook de kosten. Ik heb een Peblar Home, dus 'ongeveer' metingen. Met de Business heb je nog iets preciezer, maar weet niet of dat het met de buren waard is.
[ Voor 21% gewijzigd door tiunk op 13-08-2025 13:31 ]
Dank je wel. Inmiddels ook reactie van Peblar dat de rapportage standaard aanwezig is.tiunk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:10:
[...]
Je kunt gewoon een .csv-bestand van je laadsessies downloaden en filteren op/per autorisatie token. Bij de levering van de Peblar krijg je 1 RFID Tag, je kunt er nog een bijbestellen, of een andere laadpas toevoegen. Hoeft niet ingewikkelder dan dat.
Toevoeging: je kunt zelf kiezen welk tijdvak (tussen welke datums) en als je je kwh-prijs invult, heb je gelijk ook de kosten. Ik heb een Peblar Home, dus 'ongeveer' metingen. Met de Business heb je nog iets preciezer, maar weet niet of dat het met de buren waard is.
Vraag over zonneladen op de Peblar: de ECO en de ECO+ stand:
Ik heb 5000Wp aan zonnepanelen op het dak en een driefase PV-omvormer. Ik lees dat de Peblar alleen 1-fase zonnestroom kan laden. Betekent dit dan dat mijn zonnestroom opbrengst maar voor een-derde gebruikt wordt voor het laden?
De Zappi kan blijkbaar schakelen tussen 1- en 3-fase zonnestroom laden...
Ik heb 5000Wp aan zonnepanelen op het dak en een driefase PV-omvormer. Ik lees dat de Peblar alleen 1-fase zonnestroom kan laden. Betekent dit dan dat mijn zonnestroom opbrengst maar voor een-derde gebruikt wordt voor het laden?
Nee, je slimme meter doet aan intern salderen. Maakt niet uit over welke fase je teruglevert. Het momentane saldo is geldend. Dus als je fase 1 2kW en fase 2 2kW en fase 3 1kW teruglevert (dus totaal 5kW), en op fase 1 5kW consumeert (netto op die fase dus 3kW importeert), is het saldo over alle 3 fases dus 0 (geen import/geen export), en dat is wat je energieleverancier dan ziet en op de factuur zet.aard01 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:21:
Vraag over zonneladen op de Peblar: de ECO en de ECO+ stand:
Met 5kW aan panelen, zul je overigens grootste deel van de tijd niet genoeg hebben om de minimale 4,2kW voor 3 fase te kunnen leveren. Alleen op piekmomenten in mei, juni en juli zal je dat dan lukken, en dan alleen bij zon in hoogste stand en panelen op zuid ( maar is geheel afhankelijk van de rest van je inrichting).
Daarnaast kan de Peblar (nog) niet zonneladen op 3 fase.
In jouw geval ben je dus prima uit met zonneladen op de Peblar, die op 1 fase werkt. Ik vermoed zelfs dat je met een gewone Home (16A per fase) al je zonverbruik kunt gebruiken omdat je vaak ook nog wat ander huisverbruik hebt.
Ter aanvulling. Het hangt ook af van hoeveel energie je in je auto wilt stoppen in hoeveel tijd.
Heb je de hele dag de tijd om met 1 fase te laden en je hebt slechts 10 a 20 kWh nodig, of moet je met 11 kW laden omdat je 80kWh nodig hebt om s avonds vol te vertrekken?
In het laatste geval is er de modus fast solar, die wel kijkt of er zonneenergie beschikbaar is, maar toch maximaal gaat laden met 3 fasen. Je 5kW panelen gaan dan toch niet genoeg opwekken. Maar alle beschikbare pv wordt gebruikt.
In het eerste geval lekker op 1 fase vol laten lopen gedurende de dag.
Heb je de hele dag de tijd om met 1 fase te laden en je hebt slechts 10 a 20 kWh nodig, of moet je met 11 kW laden omdat je 80kWh nodig hebt om s avonds vol te vertrekken?
In het laatste geval is er de modus fast solar, die wel kijkt of er zonneenergie beschikbaar is, maar toch maximaal gaat laden met 3 fasen. Je 5kW panelen gaan dan toch niet genoeg opwekken. Maar alle beschikbare pv wordt gebruikt.
In het eerste geval lekker op 1 fase vol laten lopen gedurende de dag.
Welke mening is jullie toebedeeld qua draaddikte voor de aanslutiing op de groepenkast? 4 mm2 is voldoende voor 20A maar is het verstandig om direct maar 6mm2 in te graven zodat het meer toekomst zeker is?
Eneco heeft hier standaard 6mm2 ingegraven, om de verliezen over een afstand te beperken met de continue belasting van 16A per fase. Beetje hetzelfde als een 20A alamat plaatsen voor een 16A fase, om de constante piekbelasting tegen te gaan. Kan wel maar is het verstandig voor langere tijd?buzzlightyear schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:11:
Welke mening is jullie toebedeeld qua draaddikte voor de aanslutiing op de groepenkast? 4 mm2 is voldoende voor 20A maar is het verstandig om direct maar 6mm2 in te graven zodat het meer toekomst zeker is?
Top, thxrippiedoos schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:31:
[...]
Eneco heeft hier standaard 6mm2 ingegraven, om de verliezen over een afstand te beperken met de continue belasting van 16A per fase. Beetje hetzelfde als een 20A alamat plaatsen voor een 16A fase, om de constante piekbelasting tegen te gaan. Kan wel maar is het verstandig voor langere tijd?
Hoi allemaal,
Vandaag heb ik mijn peblar home geïnstalleerd. De eerste kilowatts zijn succesvol geladen, echter krijg ik de verbinding tussen de lader en de homewizard niet goed.
Ze weten elkaar te vinden, maar de waardes die ik in de installatie wizard en nu ook in diagnostiek zie updaten niet en alleen in fase 1 zie ik een (foutieve) waarde
/f/image/hv4ZBmVEWwJexwe26EC69v6Y.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben momenteel nog verbonden via wifi, want had wat issues met het goed aankrimpen van een rj45 stekkertje. Naast zorgen voor een betere internet verbinding, zijn er mensen die nog tips hebben?
De homewizard doet het prima met de app van homewizard zelf en de api staat aan.
Edit: ik ben niet zo slim! Ik had per ongeluk een 3 fase meter van de warmtepomp als “homewizard” input gebruikt in plaats van de p1 meter! Nu werkt het!
Vandaag heb ik mijn peblar home geïnstalleerd. De eerste kilowatts zijn succesvol geladen, echter krijg ik de verbinding tussen de lader en de homewizard niet goed.
Ze weten elkaar te vinden, maar de waardes die ik in de installatie wizard en nu ook in diagnostiek zie updaten niet en alleen in fase 1 zie ik een (foutieve) waarde
/f/image/hv4ZBmVEWwJexwe26EC69v6Y.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben momenteel nog verbonden via wifi, want had wat issues met het goed aankrimpen van een rj45 stekkertje. Naast zorgen voor een betere internet verbinding, zijn er mensen die nog tips hebben?
De homewizard doet het prima met de app van homewizard zelf en de api staat aan.
Edit: ik ben niet zo slim! Ik had per ongeluk een 3 fase meter van de warmtepomp als “homewizard” input gebruikt in plaats van de p1 meter! Nu werkt het!
[ Voor 7% gewijzigd door hondacb50 op 14-08-2025 20:18 ]
Haha, ik wou net zeggen, in de laatste update hebben ze ook de Homewizard inline 3 fase meter supported, die vind hij ook nu bij t zoeken naar compatible Homewizard meters.hondacb50 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:06:
Hoi allemaal,
[Afbeelding]
Vraag; is het mogelijk dat de peblar home de thuisbatterij ( stekker batterij) ontziet bij het laden van de auto?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Peblar weet niks van andere apparaten in je huis, behalve het verbruik via je p1.berrieberrie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:32:
Vraag; is het mogelijk dat de peblar home de thuisbatterij ( stekker batterij) ontziet bij het laden van de auto?
Je stekker weet niks van andere apparatuur in je huis, behalve je p1 meter.
Beide sturen dus onafhankelijk op de bij hen ingestelde limieten (bij Peblar Loadbalancing en bij de batterij op NOM)
Je zult een centrale aansturing nodig hebben om te gaan coördineren. EVCC zou dat mogelijk kunnen bij een compatibel batterij.
Of bij Homeassistant, dan zul je zelf automations moeten schrijven.
Ik heb dit geregeld via Home Assistant, werkt prima. Heb een automatisering daarin die de batterij op "Alleen opladen" zet zodat hij hem niet leeg gaat trekken in de auto. Zo kunnen ze netjes naast elkaar opladen zonder dat de een de andere in weg zit.berrieberrie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:32:
Grappig om te zien zo bij Eneco.
Bij de default software van Peblar heb je alleen de laadlimiet. De huishoud limiet niet. Wat staat er bij de uitleg “?” Icoon ?
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 16-08-2025 22:07 ]
@Get!em "Maximaal vermogen dat het huishouden mag gebruiken"
Maar misschien is dit er ook bij de gewone Peblar, maar enkel bij een bepaalde configuratie.
Maar misschien is dit er ook bij de gewone Peblar, maar enkel bij een bepaalde configuratie.
Neem aan dat de batterij daarvoor geschikt moet zijn, zodat deze in home assistant aangestuurd kan worden. Dit zal niet bij elke battery het geval zijn?avdwerf schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:33:
[...]
Ik heb dit geregeld via Home Assistant, werkt prima. Heb een automatisering daarin die de batterij op "Alleen opladen" zet zodat hij hem niet leeg gaat trekken in de auto. Zo kunnen ze netjes naast elkaar opladen zonder dat de een de andere in weg zit.
Kun je in het kort uitleggen hoe jij dat qua hard en software geregeld hebt?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Ik heb het 'Huishoudlimiet' ook en ik heb een Peblar Home Plus. Zou het iets Belgisch kunnen zijn voor het capaciteitstarief?Get!em schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:03:
[...]
Grappig om te zien zo bij Eneco.
Bij de default software van Peblar heb je alleen de laadlimiet. De huishoud limiet niet. Wat staat er bij de uitleg “?” Icoon ?
Volgens mij wel ja. Ik meen me te herinneren dat er zoiets genoemd wordt als je opnieuw configureert.
Ik heb een Zendure batterij. Is ook veel info over te vinden hier op het forum. Die is volledige aan te sturen via Home Assistant. Dan is het eigenlijk een vrij simpele automatisering maken in HA. Als de peblar state veranderd in status charging (EV laden), dan zet de modus van de batterij op Alleen opladen (hij pakt dan eventuele overtollige stroom nog om in de batterij te doen). Dat voorkomt dat hij de batterij in de EV gaat trekken. Zodra de peblar niet meer op charging staat, verander de modus van de batterij terug naar wat het eerst was (bij mij "Nul op de meter").berrieberrie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 06:46:
[...]
Neem aan dat de batterij daarvoor geschikt moet zijn, zodat deze in home assistant aangestuurd kan worden. Dit zal niet bij elke battery het geval zijn?
Kun je in het kort uitleggen hoe jij dat qua hard en software geregeld hebt?
Krijg zojuist een melding van HA dat er een firmware update is. Die ondersteund switchen naar 3 fase voor zonneladen!
---------------------
1- to 3-phase switching for solar charging
The charger now automatically switches from 1-phase to 3-phase charging when excess solar power is available. That means more of your self-generated power is used to charge your car, easing grid pressure and lowering costs.
---------------------
The charger now automatically switches from 1-phase to 3-phase charging when excess solar power is available. That means more of your self-generated power is used to charge your car, easing grid pressure and lowering costs.
Lol, net nu ik de eerste sessie in EVCC heb afgerond waarom hij automatisch switchte.avdwerf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:02:
Krijg zojuist een melding van HA dat er een firmware update is. Die ondersteund switchen naar 3 fase voor zonneladen!
---------------------
Hier nu ook geïnstalleerd.
Let op, deze update activeert externe toegang voor servicemonteurs en staat default aan naar de servers van Peblar.
Handig bij problemen, maar mogelijk wil je dit uitzetten.
Let op, deze update activeert externe toegang voor servicemonteurs en staat default aan naar de servers van Peblar.
Handig bij problemen, maar mogelijk wil je dit uitzetten.
Nou de vraag hier ook maar stellen.
Peblar home met Hyundai Kona 64 die nukken heeft bij 1 fase laden.
Kan ik de lader vast op alleen 3 fase zetten?
Is dit aanpasbaar in maximum Amperage bv 10A o.i.d.?
Werkt dit dan samen met Evcc?
Of met de P1 van Homewizard?
Ik wil b.v. alleen solar laden of eventueel mix laden waar solar de voorrang krijgt.
Ik wil b.v. alleen solar laden of eventueel mix laden waar solar de voorrang krijgt.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Naar mijn weten niet in te stellen dat alleen wordt geladen op 3 fasen.klump4u schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:42:
Nou de vraag hier ook maar stellen.
Als je gaat laden en de zon schijnt, gaat vanzelf de zonnestroom naar je auto. Stroom is stroom.
Wat je zou kunnen doen is gepland laden of standaard laden, daar pakt hij altijd 3f voor. eventueel aangezet via evcc als je pv opbrengst hoog genoeg is. Maar hij gaat dan wel volle bak laden en trekt de rest uit het net.
Wat je zou kunnen doen is gepland laden of standaard laden, daar pakt hij altijd 3f voor. eventueel aangezet via evcc als je pv opbrengst hoog genoeg is. Maar hij gaat dan wel volle bak laden en trekt de rest uit het net.
In regulier laden pakt hij sowieso 16A 3 fase. Als je dan de limiet schuift naar 10A, zou hij 10A per fase moeten pakken.
Fast solar, is 3 fase laden zolang er maar overschot is.
In EVCC is 3 fases vast te zetten:
https://docs.evcc.io/en/d...uration/loadpoints#phases (Let op, dit doe je nu in de interface ipv de yaml, maar geeft wel aan dat die optie er is. Default staat deze bij Peblar in evcc op 0 = automatisch switchen)
——-
Net even gekeken: de equalizer van easee switcht ook bij gewoon Loadbalancing (zonder zonneladen) indien nodig naar 1 fase, en dat kan ook fase B of C zijn . Ze promoten dat zelfs als feature.
Fast solar, is 3 fase laden zolang er maar overschot is.
In EVCC is 3 fases vast te zetten:
https://docs.evcc.io/en/d...uration/loadpoints#phases (Let op, dit doe je nu in de interface ipv de yaml, maar geeft wel aan dat die optie er is. Default staat deze bij Peblar in evcc op 0 = automatisch switchen)
——-
Net even gekeken: de equalizer van easee switcht ook bij gewoon Loadbalancing (zonder zonneladen) indien nodig naar 1 fase, en dat kan ook fase B of C zijn . Ze promoten dat zelfs als feature.
[ Voor 62% gewijzigd door Get!em op 19-08-2025 19:47 ]
Nou we gaan het zien,ik heb de Peblar Home besteld.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik overweeg ook de aanschaf van een Peblar Home. Het idee is om dan met de P1 dongle de loadbalancing te regelen.
Nu heb ik bij mijn elektricien geïnformeerd of hij dit kan aansluiten. Op zich geen probleem, alleen heeft hij weinig ervaring met loadbalancing. Misschien toch beter om dit aansluiten door een laadpaalboer te laten doen? Of moet het geen problemen opleveren?
Nu heb ik bij mijn elektricien geïnformeerd of hij dit kan aansluiten. Op zich geen probleem, alleen heeft hij weinig ervaring met loadbalancing. Misschien toch beter om dit aansluiten door een laadpaalboer te laten doen? Of moet het geen problemen opleveren?
In de laatste software update is het koppelen van Homewizard p1 zo simpel dat hij hem al automatisch selecteert als de peblar hem vind op je netwerk.edtbonep schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:42:
Ik overweeg ook de aanschaf van een Peblar Home. Het idee is om dan met de P1 dongle de loadbalancing te regelen.
Als je dus eerst je p1 activeert. Dan je Peblar commisioned, zal hij hem al vinden. Wel je Peblar met LAN kabel doen, scheelt weer zorgen om een onstabiele wifi.
Zie release notes
https://peblar.com/nl/art...pdate-1.8.0-release-notes
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 19-08-2025 20:56 ]
Ja. De LAN kabel ligt al klaar.
In dat geval kan ik de Peblar gewoon zelf aanschaffen. De elektricien hoeft dan alleen maar een gat door de muur te boren (meterkast is aan de andere kant van de muur waar de Peblar komt, dus geen graafwerk), een hoofdschakelaar (ontbreekt in mijn meterkast) en aardlekautomaat te plaatsen. Ik denk dat dit een stuk goedkoper wordt dan wat een laadpaalboer rekent.
O ja. P1 dongle heb ik al aan de meter hangen.
In dat geval kan ik de Peblar gewoon zelf aanschaffen. De elektricien hoeft dan alleen maar een gat door de muur te boren (meterkast is aan de andere kant van de muur waar de Peblar komt, dus geen graafwerk), een hoofdschakelaar (ontbreekt in mijn meterkast) en aardlekautomaat te plaatsen. Ik denk dat dit een stuk goedkoper wordt dan wat een laadpaalboer rekent.
O ja. P1 dongle heb ik al aan de meter hangen.
[ Voor 5% gewijzigd door edtbonep op 19-08-2025 21:07 ]
Ik twijfel nog tussen Peblar home of Peblar Home Plus. Die laatste zou het verbruikte aantal Kwh volgens MID specificaties kunnen meten (die eerste meet wel maar niet nauwkeurig genoeg voor verekenen?) Zou dit verstandig zijn als ik in de toekomst een elektrische auto van het werk thuis wil opladen en verrekenen?
Mid of niet is nog nergens mij een werkgever of belastingdienst geeist vziw. Zoek maar eens in het thuislaadpaal topic.
Ik heb hetzelfde issue met mijn Kia Niro EV. Ik ga maar eens een support ticket bij Peblar aanmaken.Da_Poncho schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:10:
's Avonds laden gestopt (via Home Assistant "Opladen schakelaar") en 's ochtends weer proberen te starten. Dat deed niks...
Met mijn vorige laadpaal (Zappi) werd de laadsessie wel weer herstart na een onderbreking.
Volgens mij zet je met die switch de lader uit, ipv dat je de laadsessie op pauze zet.
Een alternatieve methode om te krijgen wat je wilt: zet de lader in een andere slimme modus, bijv in Zonneladen, als het avond is. De lader zet zichzelf dan wel in pauze.
Of je zet hem op schema laden, en markeert de uren waarop je wel wilt laden (waarbij hij dan wel automatisch naar de reguliere max 11 of 22kW gaat).
Beide werken natuurlijk niet handig als je de switch wilt gebruiken obv input vanuit bijv een automation (bijv obv output van DAO).
Een alternatieve methode om te krijgen wat je wilt: zet de lader in een andere slimme modus, bijv in Zonneladen, als het avond is. De lader zet zichzelf dan wel in pauze.
Of je zet hem op schema laden, en markeert de uren waarop je wel wilt laden (waarbij hij dan wel automatisch naar de reguliere max 11 of 22kW gaat).
Beide werken natuurlijk niet handig als je de switch wilt gebruiken obv input vanuit bijv een automation (bijv obv output van DAO).
[ Voor 36% gewijzigd door Get!em op 20-08-2025 09:48 ]
Ik gebruik de switch in HA ook om laden te pauzeren. Dat gaat zonder problemen met mijn Enyaq.
Kona werkte niet maar bij de Hyundai ioniq (28kWh) werkte het wel... dat was ~18 uur 'suspended' via home assistant.slagermvd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:07:
[...]
Ik heb hetzelfde issue met mijn Kia Niro EV. Ik ga maar eens een support ticket bij Peblar aanmaken.
Met mijn vorige laadpaal (Zappi) werd de laadsessie wel weer herstart na een onderbreking.
Ik ga het binnenkort nog een keer testen met de Kona op Peblar 1.8.0.
[ Voor 7% gewijzigd door Da_Poncho op 20-08-2025 10:03 ]
Goede aanvulling, dan heb ik niks gezegd.KweNi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:55:
Ik gebruik de switch in HA ook om laden te pauzeren. Dat gaat zonder problemen met mijn Enyaq.
Het hoeft momenteel niet, maar uit voorzichtigheidsprincipe zou ik kiezen voor de Home Plus als je weet dat later verrekenen misschien nodig is.Herbiek616 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:14:
Ik twijfel nog tussen Peblar home of Peblar Home Plus. Die laatste zou het verbruikte aantal Kwh volgens MID specificaties kunnen meten (die eerste meet wel maar niet nauwkeurig genoeg voor verekenen?) Zou dit verstandig zijn als ik in de toekomst een elektrische auto van het werk thuis wil opladen en verrekenen?
De home plus is uit productie.
Ze hebben nu de business met socket / vaste kabel.
Wat dit betekent voor de plus met de ondersteuning is me niet duidelijk. Ik ben daarom voor de business gegaan.
Ze hebben nu de business met socket / vaste kabel.
Wat dit betekent voor de plus met de ondersteuning is me niet duidelijk. Ik ben daarom voor de business gegaan.
Volgens mij is het niet meer dan rebranding. Eerst had je home (kabel), home plus (met kabel) en business ( met socket). Nu home als eerst, en hebben ze een business uitvoering met kabel en een met socket. De business met kabel is volgens mij gewoon de home plus met een andere naam.
Voor support ben ik niet bang ( heb een home plus).
Voor support ben ik niet bang ( heb een home plus).
Ik zie dat er nu een pagina is over de home plus en dat ze support blijven geven.
De home plus heeft ook geen support voor ISO15118 Plug and Charge ready. Maar ik hecht daar niet veel waarde aan daar dat nog ontwikkeld word.
De home plus heeft ook geen support voor ISO15118 Plug and Charge ready. Maar ik hecht daar niet veel waarde aan daar dat nog ontwikkeld word.
Ik dacht gelezen te hebben in de documentatie van de integratie of in de comments van een bestand van de integratie dat de laadlimiet op 0A gezet wordt als de switch wordt getriggerd.Get!em schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:15:
[...]
Goede aanvulling, dan heb ik niks gezegd.
Ah, ok.KweNi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:23:
[...]
Ik dacht gelezen te hebben in de documentatie van de integratie of in de comments van een bestand van de integratie dat de laadlimiet op 0A gezet wordt als de switch wordt getriggerd.
Misschien ter test voor diegene: als je zelf in HA de limiet naar 0A zet ( en daarna weer terug) , wat er dan gebeurt.
Bovendien, wat zien jullie in de laadsessie historie: een afgesloten sessie? Of eentje die wel doorgaat?
@Get!em Limiet kan in HA niet op 0 gezet worden. Minimum is 6A.
Theoretisch kan dit wel natuurlijk, want de integratie doet dit bij de switch. En in de Peblar documentatie staat dit ook beschreven.
Theoretisch kan dit wel natuurlijk, want de integratie doet dit bij de switch. En in de Peblar documentatie staat dit ook beschreven.
Nou de Peblar home hangt aan de muur en heb ik aangesloten, Degelijk apparaat vind ik en duidelijke handleiding. Kona is op 3 fase 10Aaan het laden momenteel. Intregratie in HA was ook zo gebeurd. Krijg morgen een Homewizard P1 meter en ga dan eens solar laden proberen.
Ja klopt ja, staat in de .py dat een boolean switch het naar 0 zetKweNi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:52:
@Get!em Limiet kan in HA niet op 0 gezet worden. Minimum is 6A.
https://github.com/home-a...mponents/peblar/switch.py
De minimum van 6000 (6A) staat daar ook in.
Het is ook al voorgesteld om deze slider toe te staan op mA, waardoor je de factor 1000 die er verderop staat, niet meer nodig hebt.
https://github.com/home-a...mponents/peblar/number.py
Steps staat hier ingedeeld op 1 tellend vanaf 6
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 20-08-2025 15:15 ]
@Get!em ja, dat heb ik voorgesteld, maar jammer genoeg ziet de ontwikkelaar er voorlopig nog niets in.
Vandaag de nieuwe FW geflashed op de Peblar. Verliep allemaal soepel. Mooie updates ook, oa automatische wisseling tussen 1 of 3 fase laden met zonnestroom.
https://peblar.com/articl...pdate-1.8.0-release-notes
https://peblar.com/articl...pdate-1.8.0-release-notes