[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:04
De laadlpaal is al binnen. Snel. De paal is 1 gegoten paal waaraan een voet zit met 4 schroefgaten. Ik had gevraagd of deze paal op een betonnenvoet moest. Nee vlgs leverancier. 4 gaten en vastzetten met bouten in grond is best lastig 😜. Hebben jullie de paal een stukje ingegraven grond erop en klaar? Toch maar op een tegel vast gezet met de bouten die erbij zitten of beton gestort rondom de paal?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:53
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:35:
De laadlpaal is al binnen. Snel. De paal is 1 gegoten paal waaraan een voet zit met 4 schroefgaten. Ik had gevraagd of deze paal op een betonnenvoet moest. Nee vlgs leverancier. 4 gaten en vastzetten met bouten in grond is best lastig 😜. Hebben jullie de paal een stukje ingegraven grond erop en klaar? Toch maar op een tegel vast gezet met de bouten die erbij zitten of beton gestort rondom de paal?
Ik had zelf de Peblar Ground pole gekocht. Deze is 50cm langer en speciaal bedoeld om in de grond te graven. Aangezien jij al floor pole binnen hebt zul je het waarschijnlijk daar mee willen doen. In dat geval zou ik een betonnen pour storten met 4 schroefdraden erin waarop je hem kan bevestigen. Ik heb van andere tweakers voorbij zien komen dat ze een aantal tegels eronder hadden gelegd, maar ik weet niet hoe stabiel dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Skix_Aces schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:48:
[...]

Ik had zelf de Peblar Ground pole gekocht. Deze is 50cm langer en speciaal bedoeld om in de grond te graven. Aangezien jij al floor pole binnen hebt zul je het waarschijnlijk daar mee willen doen. In dat geval zou ik een betonnen pour storten met 4 schroefdraden erin waarop je hem kan bevestigen. Ik heb van andere tweakers voorbij zien komen dat ze een aantal tegels eronder hadden gelegd, maar ik weet niet hoe stabiel dat is.
Als het goed is moet er een metalbase steun bijzitten. Daar zou de paal dus op moeten komen te staan. Ik heb niet alle doosjes nog open gemaakt. Had dat eerst ff moeten doen. Schreeuw net ff iets te vroeg. |:(

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:50
Ik had ook ergens gezien dat die metalbase weer apart besteld moest worden (ze vroegen er iets van 90 euro voor of zo)

anders zou ik gewoon zoiets halen:

https://www.hornbach.nl/p...LYjTQk9zL60saAiHLEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Skix_Aces schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:48:
[...]

Er zit een metal base bij. Daar kan de paal mooi boven op. Misschien wat snel beton er nog omheen maar dan staat het denk ik ook als een huis. Nu nog even 2 weekjes wachten op de electriciën voor aansluit werk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Ik heb ondertussen mijn HomeAssistant opgeleukt met de Ultra Vehicle Card

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0fqtjLpO8BDGoEgaXirUh9tCYY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l0KnoRqMPpr5Eq8roAZqlftR.png?f=fotoalbum_large

De yaml die de ultra vehicle card oplevert is wat te groot om hier te posten, maar als je hem gebruikt is er een wysiwyg editor om hem in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
Ik ben ook nieuw in de wondere wereld van de laadpalen, ik verwacht eind die jaar mijn eerste elektrische auto en ben dus ook opzoek naar een laadpaal thuis.

Mijn oog is nu gevallen op de Peblar Home, alleen heb ik nog een kleine uitdaging, ik wil gebruik maken van de load balancing en solar charging.

Bij de de Peblar Home kan dat ook via P1, mooi dacht ik, dat wil ik en dan ben ik in een keer klaar, maar ik zie net dat we een relatief oude slimme meter hebben de Kamstrup 382JxC met DSMR 2.2, volgens mij kan de HomeWizard P1 hier niet meer overweg? De P1 opie vervalt dan voor mij? Ik zou dan met CT-Klemmen moeten werken? Werken load balancing en solar charging dan hetzelfde als bij de P1 optie?

Ik zie dat de CT Klemmen ongeveer 150 extra kosten, een nieuwe slimme meter kost me blijkbaar 200 euro.

En klopt het dat de Peblar Home niet overweg kan met dynamische energiecontracten? Zo nee, staat dit nog op de roadmap?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 18:41
Danielson schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:15:
Bij de de Peblar Home kan dat ook via P1, mooi dacht ik, dat wil ik en dan ben ik in een keer klaar, maar ik zie net dat we een relatief oude slimme meter hebben de Kamstrup 382JxC met DSMR 2.2, volgens mij kan de HomeWizard P1 hier niet meer overweg? De P1 opie vervalt dan voor mij? Ik zou dan met CT-Klemmen moeten werken? Werken load balancing en solar charging dan hetzelfde als bij de P1 optie?
De kamstrup gaat werken, maar de p1 meter moet los gevoed worden met een usb power adapter. Zie deze site. https://helpdesk.homewiza...ter-met-mijn-slimme-meter

[ Voor 11% gewijzigd door debom op 09-07-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
debom schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:28:
[...]

De kamstrup gaat werken, maar de p1 meter moet los gevoed worden met een usb power adapter. Zie deze site. https://helpdesk.homewiza...ter-met-mijn-slimme-meter
Ja, dat zou top zijn! Ik dacht dat DSMR 2.2 te traag was en niet de juiste data doorgaf? Bijvoorbeeld de belasting per fase enz? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Danielson schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Ja, dat zou top zijn! Ik dacht dat DSMR 2.2 te traag was en niet de juiste data doorgaf? Bijvoorbeeld de belasting per fase enz? :)
Ben inderdaad bang dat de Peblar te weinig informatie krijgt van de P1
https://github.com/energi...ob/main/dsmr-p1-specs.csv

Zie ook peblar:

https://peblar.com/nl/blo...d-with-peblar-ev-chargers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Daar was ik ook al bang voor, solar charging kan dus met DSMR 2.2, maar load balancing niet! Het lijkt me dan een mooiere oplossing om voor een nieuwe slimme meter te gaan ipv de CT-klemmen? Qua prijs maak het niet heel veel uit...

Het later instellen van de HomeWizard P1 voor Solar Charging en Load balancing in de Peblar is gewoon mogelijk lijkt me?

Wat zou jullie advies zijn?

En klopt het dat alleen de Peblar Business V2G gaat ondersteunen?

[ Voor 8% gewijzigd door Danielson op 09-07-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormnl
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:56
Ik heb een Blue Built van Coolblue met CT klemmen, laadt prima maar de zogenaamde app en de opties daarin zijn minimaal en echt dom. zonnestroom voorkeur is niet in te stellen etc. alleen laadperiode.
Coolblue beloofde deelname aan een pilot met Homewizard, maar geeft nu niet thuis, waardeloze helpdesk en ondersteuning. NIET met een glimlach.

Nu overweeg ik om een Peblar te kopen en de voorplaat daarvan (waar volgens mij alle hardware/prints etc inzit) te installeren op de BlueBuilt.
met zo'n 650 Euro ben ik dan vrij van Clooblue, en kan ik zonnestroom laden instellen. Dat scheelt ons makkelijk 100 Euro per maand.

Heeft iemand dit al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:53
stormnl schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:19:
Nu overweeg ik om een Peblar te kopen en de voorplaat daarvan (waar volgens mij alle hardware/prints etc inzit) te installeren op de BlueBuilt.
met zo'n 650 Euro ben ik dan vrij van Clooblue, en kan ik zonnestroom laden instellen. Dat scheelt ons makkelijk 100 Euro per maand.

Heeft iemand dit al geprobeerd?
In principe zijn ze makkelijk te wisselen. Alle hardware van de Peblar zit in het deurtje die je er zo uit kan tillen. Je moet dan wel even de laadkabel overzetten maar dat is zo gepiept.

Maar dat terzijde, hoelang heb je de Coolblue paal al, en valt er niet iets met Coolblue te regelen? Er is iemand anders in dit topic (of in het Thuisladen van je EV deel 2 topic) waarvan Coolblue de BlueBuilt heeft terug genomen omdat hij niet aan zijn verwachtingen voldeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Laatst online: 10-09 18:41
Ik heb vanuit mijn werkgever eindelijk te horen gekregen wat ze willen mee betalen. Voorwaarde is wel dat ik zelf eerst de installatie betaal en dat er vervolgens een declaratie gedaan kan worden. Nu heb ik het gevoel dat dit 1 op 1 de tekst van de leasemaatschappij is. Ik kan de laadpaal ook zelf installeren, maar dan kan ik het bedrag niet declareren.

Heeft iemand goede ervaringen met installatie bedrijven voor de peblar business. Je mag dit DM'en als je dat fijner vindt. Op het moment heb ik het geld niet om voor te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:08
@stormnl Is de Blue Built aanstuurbaar met Home Assistant?
Indien wel, dan kan je het zonneladen zelf programeren of evcc gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
KweNi schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:39:
Voor HA = REST api
Voor EVCC = ModBus API

Dus ook kijken of je beide aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
debom schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:00:
Op het moment heb ik het geld niet om voor te schieten.
Afhankelijk van de werkgever en zijn declaratiebeleid en uitbetaling daarvan kan het volgende werken:

Betalen met creditcard (liefst begin van de maand), direct declareren, en zorgen dat het uitbetaald wordt voordat creditcard afgeschreven wordt.
In dat geval wil je dus een installateur die met CC te betalen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormnl
KweNi schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:39:
@KweNi Ik heb homewizard P1, die werkt (nog steeds) niet met BlueBuilt, en wil ik graag gebruiken. homewizard P1 werkt wel met peblar.
Heb geen home assistant, noch kennis daarover.
@Get!em Zou niet weten hoe de rest api aan te zetten. volgens mij zit de bluebuilt pot dicht voor aanpassingen instellingen door de eind gebruiker.

[ Voor 15% gewijzigd door stormnl op 10-07-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormnl
@Skix_Aces zal nogmaals m'n best gaan doen bij Coolblue.
Per mail geven ze geen antwoord en niet thuis, behalve een generieke referentie naar hun webpage waar de "updates" zouden komen. Die pagina is al maanden niet veranderd.
tijdens het verkoop contact is echt beloofd/gezegd dat de laadpaal rekening zou kunnen houden met onze zonnepanelen en dat dat in te stellen zou zijn via de app. Niets is minder waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:11
tjaf schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:21:
[...]

Nee, dat was een HW probleem, die fout duidt blijkbaar op een aardlekfout tussen de paal en de wagen - Peblar support is inderdaad heel goed en responsief. Volgens Peblar support zou dit ofwel aan de kabel ofwel mogelijks aan de wagen liggen. Ik moet zeggen dat ik gewoon de kabel wat verlegd heb en sindsdien geen problemen meer gehad, maar kan ook puur geluk geweest zijn :) In elk geval stond dat los van de FW update.

Maar ik zou misschien gewoon eerst Eneco helpdesk even bellen. Die kunnen remote FW updaten en dan ben je zeker.
Doordat het met Eneco zelf niet opschiet, toch de firmware upgrade geprobeerd. Krijg het helaas niet voor elkaar met beide bestanden. "Fout tijdens het communiceren met oplaad systeem". Zowel via wifi als via wifi hotspot krijg ik deze melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb-5_3EJbHu6AKtuWEX35J_6sdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eH336gr7dWExrPRx5kb6o6Xj.png?f=fotoalbum_large

Ook via Home assistant geprobeerd om het "puur solar" profiel te activeren, maar dan krijg je helaas de melding dat het nog niet beschikbaar is in de Peblar interface.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUx24lbzcVCY_qWaHE1FBOKSEYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJDm8kNFDCT9rk6b7VPTXg4R.png?f=fotoalbum_large

Ben bang dat ik dus vast zit totdat Eneco ooit wel mijn firmware wil upgraden :'(..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjaf
  • Laatst online: 19:46
Wat een zonde. Wel vreemd dat het niet gaat. Is je wifi verbinding stabiel genoeg tot bij de paal? Je kan eens proberen bij peblar support om te vragen wat deze foutmelding betekent? Via de website van peblar is er een contact formulier en die hebben mij toen snel antwoord gegeven over wat de foutmelding die ik toen kreeg precies wou zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@Pizr : Welke versie probeer je? En op welke versie zit je nu?
Ik heb 1.6.2+1+WL-1 probleemloos kunnen upgraden naar 1.7.0+1+WL-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 13:00
[b]Danielson in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Ik zie dat de CT Klemmen ongeveer 150 extra kosten, een nieuwe slimme meter kost me blijkbaar 200 euro.
Alvast bedankt! :)
Volgens mij hebben wij ook teveel betaald voor de CT klemmen. Hier hebben we de CTK05-14.Echter heb je veel meer mogelijkheden die ondersteund worden:
C-CT-10
C-CT-16
C-CT-24
TT 50-SD
TT 100-SD
SCT010
SCT013
C/CT-810

Met een beetje googlen denk ik dat je onder de 50 euro wel klaar kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:11
KweNi schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:41:
@Pizr : Welke versie probeer je? En op welke versie zit je nu?
Ik heb 1.6.2+1+WL-1 probleemloos kunnen upgraden naar 1.7.0+1+WL-1
Ik probeer 1.6.2+1+WL-1 naar 1.7.1+1+WL-1. Dat is nu de latest version.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
@Pizr Misschien is die laatste versie niet helemaal compatibel met de personalisatie firmware van Eneco.
Probeer de vorige versie, die is ook beschikbaar op de site van Peblar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:14
Ik ga overstappen op een EV. Ik ben van plan om een Peblar Home 11KW te laten plaatsen (nog even uitvogelen door wie ik dat het beste kan laten doen).
Nu ben ik een volkomen leek en heb hier het nodige doorgelezen.
Ik heb een Kaifa E0025/E0026 slimme meter en in ieder geval zou ik DSMR 4 moeten hebben. Dus zou een HomeWizard P1 met voeding moeten werken. Ik begrijp dat loadbalancing hiermee voldoende werkt?
Ik vraag mij ook af of in de meterkast nog iets moet worden aangepast (extra aardlek?).
Volgens mij heb ik wel 3-fase.

Mijn leverancier is Vattenfall. Ik lees op hun website dat zij onder andere TijdPrijs Nacht aanbieden.
Van hun website:
Met TijdPrijs Nacht laad je elke nacht tussen 00.00 en 06.00 uur tegen een voordeliger stroomtarief dan overdag. Door het opladen van je elektrische auto naar de nacht te verplaatsen, bespaar je op je laadkosten.

Ik heb geen zonnepanelen. Is het handig om dit bij Vattenfall te nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Umh6sl1STNBE-CN26IlfldL2T8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPHfGMUsxsvuntiY194ppVTX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVH2zjKhKqwmUzEgPrw9IDdWHf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6Uzo8wvN9dMU3TtozsacxUs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeKvLDPTnlK-uesG11ZSvkU4IA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCYfF4BMnFOsgprLOjWKRlOb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
Nu ben ik ook geen elektricien, maar mijn installatie vorige week met 2x een Peblar 22kW (en P1 meter) kon niet afgerond worden met bovenstaande Kaifa slimme meter. Die van mij had DSMR 4.2 en die geeft geen fase (over)voltage info.
Stedin gebeld en die komen deze week de meter kosteloos vervangen door een recenter model. Loadbalancing zou daarna wel goed moeten werken volgens de installateur.

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
man-o-script schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:57:
Nu ben ik ook geen elektricien, maar mijn installatie vorige week met 2x een Peblar 22kW (en P1 meter) kon niet afgerond worden met bovenstaande Kaifa slimme meter. Die van mij had DSMR 4.2 en die geeft geen fase (over)voltage info.
Stedin gebeld en die komen deze week de meter kosteloos vervangen door een recenter model. Loadbalancing zou daarna wel goed moeten werken volgens de installateur.
Netjes van Stedin! Bij Enexis kost met dit 206 euro! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
man-o-script schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:57:
Dat moesten ze toch al ooit, want GPRS, mooi dat ze het kosteloos nu al doen.

https://github.com/energi...ob/main/dsmr-e-meters.csv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
edtbonep schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:18:
Ik ga overstappen op een EV. Ik ben van plan om een Peblar Home 11KW te laten plaatsen (nog even uitvogelen door wie ik dat het beste kan laten doen).
Nu ben ik een volkomen leek en heb hier het nodige doorgelezen.
Ik heb een Kaifa E0025/E0026 slimme meter en in ieder geval zou ik DSMR 4 moeten hebben. Dus zou een HomeWizard P1 met voeding moeten werken. Ik begrijp dat loadbalancing hiermee voldoende werkt?
Ik vraag mij ook af of in de meterkast nog iets moet worden aangepast (extra aardlek?).
Volgens mij heb ik wel 3-fase.

Mijn leverancier is Vattenfall. Ik lees op hun website dat zij onder andere TijdPrijs Nacht aanbieden.
Van hun website:
Met TijdPrijs Nacht laad je elke nacht tussen 00.00 en 06.00 uur tegen een voordeliger stroomtarief dan overdag. Door het opladen van je elektrische auto naar de nacht te verplaatsen, bespaar je op je laadkosten.

Ik heb geen zonnepanelen. Is het handig om dit bij Vattenfall te nemen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tijdprijs is gewoon een verkapte vorm van Dynamisch contract, met minder dynamische eigenschappen en wat garantie. Zal ongetwijfeld ingeprijsd zijn in de rest van de tarieven.
Omdat de peblar met de peblar software nog geen dynamische tarieven afhandelen voor slim laden, is het wel handig, omdat je dan gewoon op schema ( door je zelf ingesteld in peblar) kan laden snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:50
Get!em schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Tijdprijs is gewoon een verkapte vorm van Dynamisch contract, met minder dynamische eigenschappen en wat garantie. Zal ongetwijfeld ingeprijsd zijn in de rest van de tarieven.
Omdat de peblar met de peblar software nog geen dynamische tarieven afhandelen voor slim laden, is het wel handig, omdat je dan gewoon op schema ( door je zelf ingesteld in peblar) kan laden snachts.
is het niet gewoon het oude dag/nacht stroom onder een nieuwe marketing naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Togi schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:50:
[...]

is het niet gewoon het oude dag/nacht stroom onder een nieuwe marketing naam?
Nee, die dal/normaal tarief zit in signaal, en wordt opgepikt door slimme meter.

Tijdprijs is een leverancier specifieke tijdvak indeling die via meterstanden per uur van je slimmemeter worden doorgegeven en bij leverancier worden berekend. Je kunt namelijk ook een Tijdprijs Trend (middag) afspreken.
https://www.vattenfall.nl...iedingen/tijdprijs-nacht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik heb onlangs (vorige week) een Peblar Business lader thuis gekregen.

Twee dingen wat betreft verbinding die mij opvallen:

1. Zaterdag was hij niet meer verbonden met het wifi netwerk, ik moest stroom eraf halen en er weer op zetten
2. Vandaag was hij de verbinding kwijt met Tap Electric backoffice en kon hem via de UI herstarten om weer te laten verbinden.

Verbinding met het access point zou in theorie prima moeten zijn (zit letterlijk alleen een buitenmuur tussen de AP en laadpaal). Is een Unifi U7 lite AP, alleen 2.4 Ghz in IoT mode (apart WiFi SSID).

Herkend iemand deze, relatief vage, verbindings issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
Begrijp ik het goed dat ik 3 x 25A heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J56lh9EU473rWg8K_Ep4e2AGphg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfH6Vy0YPvAiKjb6sW3dXFiu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
gerwim schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:28:
Ik heb onlangs (vorige week) een Peblar Business lader thuis gekregen.

Twee dingen wat betreft verbinding die mij opvallen:

1. Zaterdag was hij niet meer verbonden met het wifi netwerk, ik moest stroom eraf halen en er weer op zetten
2. Vandaag was hij de verbinding kwijt met Tap Electric backoffice en kon hem via de UI herstarten om weer te laten verbinden.

Verbinding met het access point zou in theorie prima moeten zijn (zit letterlijk alleen een buitenmuur tussen de AP en laadpaal). Is een Unifi U7 lite AP, alleen 2.4 Ghz in IoT mode (apart WiFi SSID).

Herkend iemand deze, relatief vage, verbindings issues?
Paal wordt hier binnenkort geïnstalleerd. Ook de Business. Ik laat een extra LAN kabel mee leggen. Is dat wellichg een idee om punt 1 op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
Devke schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Paal wordt hier binnenkort geïnstalleerd. Ook de Business. Ik laat een extra LAN kabel mee leggen. Is dat wellichg een idee om punt 1 op te lossen?
Ja de datakabel heb ik liggen, maar ik heb geen bedraad netwerk in de meterkast. Dus vandaar op WiFi. Alternatief zou kunnen is een accesspoint in de meterkast te plaatsen en daar de datakabel op aan te sluiten, maar goed dan gaat het nog steeds via WiFi (echter niet met de Peblar chip). Is het misschien waard, maar ik zie het eerst nog wel even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
Geïsoleerde buitenmuur kan het signaal serieus verzwakken. Bedraad draagt altijd de voorkeur weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
edtbonep schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:36:
Begrijp ik het goed dat ik 3 x 25A heb?

[Afbeelding]
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-08 23:02
Hier via de lease van de wagen ook een connectric laadpaal van eneco.
Ook hier geen interactie met de zonnepanelen mogelijk.
Ik ben van Belgie dus zit met het capa tarief.
Het is blijkbaar dus wel mogelijk de laadpaal zo in te stellen dat hij je maximum ingesteld vermogen bij de woning niet overschrijdt maar niet dat het laadvermogen zich aanpast naar het beschikbaar vermogen...
Maw, als ik die instel op 5kw wat bij zon het vermogen is dat ik terug lever via de zonnepanelen gaat hij bij schaduw 5kw van het net afnemen.
Dat is iets wat ik uiteraard wil vermijden want dan heb ik 5KW capa tarief te betalen wat neerkomt op een 15€ per maand extra in de zomer en dat gun ik fluvius niet...
Zelf aan de firmware sleutelen doe ik niet want het is een lease en wil geen problemen met de werkgever.

Bizar dat in deze tijden het niet mogelijk is op die laadpaal om het laadvermogen effectief te sturen via de P1 meter...

Tom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:34
Tom35 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:40:

Bizar dat in deze tijden het niet mogelijk toegestaan is op die laadpaal om het laadvermogen effectief te sturen via de P1 meter...

Tom
Fixed that for you 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjaf
Tom35 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:40:
Hier via de lease van de wagen ook een connectric laadpaal van eneco.
Ook hier geen interactie met de zonnepanelen mogelijk.
Ik ben van Belgie dus zit met het capa tarief.
Het is blijkbaar dus wel mogelijk de laadpaal zo in te stellen dat hij je maximum ingesteld vermogen bij de woning niet overschrijdt maar niet dat het laadvermogen zich aanpast naar het beschikbaar vermogen...
Maw, als ik die instel op 5kw wat bij zon het vermogen is dat ik terug lever via de zonnepanelen gaat hij bij schaduw 5kw van het net afnemen.
Dat is iets wat ik uiteraard wil vermijden want dan heb ik 5KW capa tarief te betalen wat neerkomt op een 15€ per maand extra in de zomer en dat gun ik fluvius niet...
Zelf aan de firmware sleutelen doe ik niet want het is een lease en wil geen problemen met de werkgever.

Bizar dat in deze tijden het niet mogelijk is op die laadpaal om het laadvermogen effectief te sturen via de P1 meter...

Tom
Dit kan in principe dus wel degelijk, zie screenshot hieronder. Zoals je kan zien is het een Eneco managed paal en ik heb wel degelijk alle solar charging opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uInNQ4ajgwhuaZAvXvoDQrhTDIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DreeuFT15aTTMNgT3C0U25fC.png?f=fotoalbum_large

Ik moet wel zeggen dat ik zelf manueel mijn FW naar de laatste versie heb geupdate.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajMLbqP58eB9iCVA6C0gHsVl3lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3cHOOn9LucxFFBs7p5Wx8ZP.png?f=fotoalbum_large

En daarna ZELF een Recommission heb gedaan en een solar measurement source toegevoegd. Dit is een screenshot van tijdens de recommissioning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWqh2nto5aNMa71s8-M10OefiWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jo0E6kpuwUNeLAunt1jmwyAN.png?f=fotoalbum_large

Maar mijn Eneco Connectric kan in elk geval dus wel puur solar charging doen. Maar ik begrijp dat je niet zelf aan de FW en recommissioning wil prutsen. Het is onbegrijpelijk dat Eneco dit niet correct wil instellen voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geebelen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 10:54
Ik heb een Eneco Business laadpaal geinstalleerd gekregen thuis. Ik probeer die uit te lezen met modbus TCP. Deze aangezet in Webui en daarna proberen uit te lezen met Mobus poll. Op geen enkele manier krijg ik er een waarde uit. Krijg altijd "02 Illegal Data Address". Iemand dit ooit werkende gekregen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devke
Hij hangt hier hoor. De Peblar Business. Netjes door de elektricien aangelegd. Super tevreden mee. Snel getest even, wat een genot laden aan huis. Snel getest ook daar de tarieven morgen veel leuker zijn (heb dynamisch tarief). Echter is de auto de hele dag weg, iets met timing :-)

Dit gaat enorm besparen op onze laadkosten. Ik heb nog geen tijd gehad om via HA e.a. te integreren. Komt zeker nog wel. Zodra ik wat meer kennis heb opgedaan kan ik misschien ook wat vragen hier beantwoorden of mijn ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vilnius
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:24
@Devke ik ben benieuwd hoe je de unit hebt aangeschaft. Via de elektricien of zelf? Ik ben namelijk van plan het ding zelf te installeren en dus zelf te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Vilnius schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:23:
@Devke ik ben benieuwd hoe je de unit hebt aangeschaft. Via de elektricien of zelf? Ik ben namelijk van plan het ding zelf te installeren en dus zelf te kopen.
Ik heb hem zelf aangeschaft bij een bedrijfje. De installatiekosten vond ik te hoog. Door een elektricien laten doen die gewoon hier steeds topwerk levert. Zelf ben ik daar niet handig in. Deze constructie was goedkoper dan alles via 1 partij te doen en het doet aan de garantie niets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrhwqTVFmWG_9e6xZf-vZOTb9bg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3UmyK0uKV8OvIMQa4eskG2F1.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat deze foutmelding inhoudt? Kan er niets over vinden namelijk. In de grafiek erboven zie je ook dat er steeds gepauzeerd wordt.

Gaat overigens om 2 Peblar laadpunten, waarvan nu één een Renault Zoe aan het laden is, ingesteld met loadbalancing via P1.

[ Voor 12% gewijzigd door man-o-script op 19-07-2025 19:25 ]

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
Ik heb hem zelf aangeschaft bij een bedrijfje. De installatiekosten vond ik te hoog. Door een elektricien laten doen die gewoon hier steeds topwerk levert. Zelf ben ik daar niet handig in. Deze constructie was goedkoper dan alles via 1 partij te doen en het doet aan de garantie niets af.
Nou, daar denk ik dus ook aan. Ik had voor de Pebler Home 22KW een offerte opgevraagd. Er moeten wel een extra aardlekautomaat en hoofdschakelaar worden geplaatst, maar wat een geld werd daarvoor gevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
edtbonep schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:33:
[...]

Nou, daar denk ik dus ook aan. Ik had voor de Pebler Home 22KW een offerte opgevraagd. Er moeten wel een extra aardlekautomaat en hoofdschakelaar worden geplaatst, maar wat een geld werd daarvoor gevraagd.
Beste is volgens mij zelf paal kopen. Vergeet niet om korting te vragen en dan zelf doen of een elektricien inhuren. Heb ik ook gedaan omdat ik niet zelf met stroom wil klooien :P . Plus een andere combi was dus gewoon goedkoper.

Je zou ook die spullen eens kunnen navragen bij een elektricien. Misschien is hij goedkoper daarmee. Al met al hier tevreden. Paal moet ik nog goed testen (auto was niet leeg). De eerste test van een paar kWh waren mooi om te zien.

Electricien hier zal nog wel een x gevraagd gaan worden voor klusje nr 3. Ik houd uiteraard in de gaten wat het kost bij anderen maar vakwerk is ook wel iets waard. Kreeg van de netbeheerder zelfs een compliment hoe het was aangelegd. Hij had ook de voorbreiding gedaan naar omzetten van 1 fase naar 3. Gelijk de oude kast vervangen. Was geen ruimte meer in.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Devke
De eerste indruk van de Peblar:
De Peblar laadpaal heb ik recent aangeschaft. Misschien leuk om even stil te staan bij de eerste ervaring.

Vandaag de 1e laadsessie. Gaat dat goed? Wat doet loadbalancing? Werkt het? Grijpt hij in als het nodig is? Altijd spannend.

Dit is hem dan. Van de buitenkant. Een lader met een display erin waarop je o.a. kunt zien wat je op dat moment geladen hebt. Hier niet afgebeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pllpp-kd_n9hfbeHQ-Rn8_oXUUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUPAu3HtAdMEjHumOlaQwGae.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe ziet hij er dan van binnenuit. Als je het ziet dan is alles netjes afgewerkt. Ik vroeg me wel af waarom een lader zoveel geld moet kosten als je kijkt wat erin zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_nsv8LVVNk2HZclbgvULYf9VV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qwg2SnsfC3ZSMEXvatNrKzm0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Olip5lKqAnGfemet-YkV1KbOLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oX9MCKQyyeFu4mhY91jNZ0MX.jpg?f=fotoalbum_large

Dan het laden. Laadkabel in de auto en in de laadpaal. Daarna het laden starten kan met een Tag. Je krijgt er 1 bijgeleverd van Peblar. Het toevoegen doe je in de webinterface. Het wijst eigenlijk vanzelf de weg. Dit doe je onder het kopje instellingen -> Autorisatie. Het laadproces start dan op het moment dat je de Tag op het display houdt. Je ziet een kWh meter beginnen te tellen en ook de kleur van de led op de lader veranderd van kleur.

Dan zal je in een app of in de webinterface moeten gaan kijken wat er allemaal gebeurd. Ik heb eens gekeken o.a. in mijn Homewizard app. Je ziet dat er over 3 fasen geladen wordt. Wat was er allemaal actief op dat moment?

Natuurlijk als eerste de lader van de auto. Die verdeeld zijn vermogen over 3 fasen. Je ziet dat fase 2 iets hoger is qua waarde. Er stonden een paar batterijen op te laden. Ook zitten de zonnepanelen op die fase voor wat tegengas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yYF3TQP3cy8F63cZdxcftZKHvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrK2H4p0MQGf6dZ0JVP5kFeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Na even geladen te hebben besloten ze hier in huis om de oven maar eens aan te zwengelen. Leuk, maar dit werd dan wel gelijk even de test voor loadbalancing. Grijpt deze in? Ja hoor. Ik zag even 8 Kw over 1 fase gaan en toen vond hij het mooi. Loadbalancing wordt geregeld door de p1 meter van Homewizard. Het werkt perfect. In de webinterface krijg je ook een melding. De melding had van mij iets duidelijker gemogen maar het was mij wel duidelijk omdat we zelf bewust een actie aan het inzetten waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tggyXEWRHczsIvoAE6hNTvUyh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSq0ZBVU6huF0T1O8jvUL2HA.png?f=fotoalbum_large

In de laadgrafiek van de dag zie je nog wel een paar keer ingrijpen van loadbalancing. Echter als de overkill opgelost is dan pakt de paal het vanzelf allemaal weer op. Geen omkijken naar. Ik heb vandaag opgeladen op basis van dynamische tarieven. Zelf gestart, nog niets met een automatisering binnen HA gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLckFj_ZzrkJyiohmj8VJky8cDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7GMIuFaOzK8bkwzCvpA3RHz.png?f=fotoalbum_large

Een ander puntje is dat de grafiek met betrekking tot een langere laadgeschiedenis nog niet is bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2a2XvNDwm10pcBpRWK41OZh4Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GRm57DReRNwtz9vlyIb0Q8V.png?f=fotoalbum_large

Dit is inmiddels een uur of 3 geleden. Opzich voor ons niet zo spannend daar we straks toch alles in HA zetten. Ik heb wel een paar nutsmeters in HA aangemaakt. Gewoon om eens te laten berekenen wat een sessie aan de laadpaal had gekost (goedkoopste hier in de buurt) en wat mijn besparing op die paal nu is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whs6vDJ0FurQN0w0p7ZzdME0quY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P4HDdZSdoAYcoySslkInsFj0.png?f=user_large

Dit had het mij gekost aan de openbare laadpaal. Wat was de besparing vandaag? (de EV was niet compleet leeg nog).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxaHy3M_IhEsLK_ZrAakY3LedSY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/89MZUC6G8T1pfiRip1DYTy8c.png?f=user_large

Het 1e stukje van de paal is alweer terugverdiend. We zijn blij voor deze paal gekozen te hebben. We zien het voordeel van thuis laden in gemak maar ook lagere kosten terug, De 1-voud waarin de boel werkt. Geen omkijken naar. Hopelijk een leuke bijdrage aan het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfadude1
  • Laatst online: 07:56
Ik heb een vraagje in verband met de load balancing.
Het is dus wel zo dat hij de laadsnelheid naar beneden brengt tot hij onder de ingestelde waarde is?
En pas als hij bij de minimale laadstroom nog over de ingestelde waarde gaat het laden onderbroken wordt?
Zelf ga ik binnen kort naar een nieuwbouw en deze laadpaal wind ik zeer interessant omdat de koppeling met Home assistant gemakkelijk zou gaan. Maar aangezien ik in België woon met een capaciteitstarief is het goed functioneren van load balancing zeer belangrijk.
Momenteel heb ik een Zappi die ingesteld staat op maximum 6kW netimport en dat gaat perfect. Het enige nadeel van de zappi is dat hij niet lokaal is aan te sturen. Je moet altijd over de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:54
Heb je door de firmware update geen problemen gekregen met de koppeling naar Eneco? I.v.m. facturering.
tjaf schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Dit kan in principe dus wel degelijk, zie screenshot hieronder. Zoals je kan zien is het een Eneco managed paal en ik heb wel degelijk alle solar charging opties.

[Afbeelding]

Ik moet wel zeggen dat ik zelf manueel mijn FW naar de laatste versie heb geupdate.
[Afbeelding]

En daarna ZELF een Recommission heb gedaan en een solar measurement source toegevoegd. Dit is een screenshot van tijdens de recommissioning.

[Afbeelding]

Maar mijn Eneco Connectric kan in elk geval dus wel puur solar charging doen. Maar ik begrijp dat je niet zelf aan de FW en recommissioning wil prutsen. Het is onbegrijpelijk dat Eneco dit niet correct wil instellen voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
@Gertjansp de backoffice gegevens blijven behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
helaas lukt het niet de firmware te updaten, deze is al 1.7.1,
enkel de eneco custom firmware is bij mij 1.2 ipv 1.3, ik denk dat daar iets in zit, maar daar is weinig/niets van te vinden. ik zal eneco eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@Gertjansp firmware moet niet hoger, je kan gewoon herconfigureren zonder upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
Daarmee krijg ik de extra instellingen niet vrij, enkel de keuze tussen ongepland en gepland.
Eneco heeft geen idee wat ze zouden kunnen doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:02
Ik heb vandaag ook een Eneco Connectric aan de muur gekregen. Mooi slank apparaatje!

Nu zit er echter een SIM-kaart in die de communicatie met Eneco zou moeten verzorgen. Ik heb de foto's van de inloggegevens, de hotspot en dat soort dingen wel gemaakt.

Gelukkig is er naast de P1-kabel ook een extra UTP-kabel getrokken op verzoek (held van een monteur, hoef ik dat niet te doen!) maar die moet ik zelf aansluiten, want dat mocht de monteur niet zelf doen. Geen probleem, die UTP-stekkers snap ik zelf ook wel.

Mijn vraag is nu dus ook, moet ik nog met Eneco contact opnemen dat UTP voorrang gaat krijgen op 4G of moet ik aanvullende dingen uitvoeren om UTP werkend te krijgen, zodat ik deze in Home Assistant beschikbaar kan krijgen? Gaat het mij verder nog ergens bij helpen, bijvoorbeeld het koppelen van extra passen zodat ik gasten kan laten opladen die dan weer niet via de LM worden afgerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
@rippiedoos je kan de kabel gewoon aansluiten. De geen probleem.
Het koppelen van extra passen gaat niet, maar gasten kunnen wel laden met hun pas. Jij krijgt je geld en je gast betaald aan Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Wat gaat hier mis? Hebben jullie ook te weinig gegevens op het portal? Ik mis 2 sessies. De 1e was een test sessie van 1 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdjH9esp2L8CIYlgYCRb9Cr3tk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ENqXsMoOsLUtfPG4PpbFz7S8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Devke schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:56:
Wat gaat hier mis? Hebben jullie ook te weinig gegevens op het portal? Ik mis 2 sessies. De 1e was een test sessie van 1 kWh

[Afbeelding]
Heb je een firmware update geïnstalleerd? Met name de 1.7.1? Na een sessie?

Pa na die firmware zat geschiedenis en download functie er goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Ik heb versie 1.7.1+1+WL-1

Die staat er zeker een paar dagen op. Gisteren nog geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckxz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-09 06:26
Franckxz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat ik die te pakken heb inderdaad. Ik heb een Landis Gyr E350, volgens specs die ik online vind heeft die een DSMR 4.0. Verwarrend. Maar dat veroorzaakt wellicht die grotere schommelingen.
Bedankt!
Bij de verzwaring van Liander ook meteen een nieuwe slimme meter ontvangen. Wordt nu iedere seconde een signaal doorgegeven. Heb ook het idee dat de Peblar nu stabieler draait dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
Vilnius schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:23:
Ik heb mijn Peblar Business via LaadpaalTotaal. Netjes geïnstalleerd en afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tjaf schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet jij of je eerder de Eneco Mobility software 1.2 had. Ik heb recent de firmware geüpdatet naar 1.7.1 maar de Eneco software blijft hangen op 1.2 waardoor de solar-opties niet beschikbaar zijn. Weet je misschien of de Eneco software bij het recommissionen opnieuw is opgehaald.

Op het moment heb ik de peblar geknoopt aan evcc via de modbusconnectie wat ook erg goed werkt bij deze paal echter ben ik benieuwd of de ingebouwde solar opties gelijkwaardig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Avvd op 29-07-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Avvd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Op het moment heb ik de peblar geknoopt aan evcc via de modbusconnectie wat ook erg goed werkt bij deze paal echter ben ik benieuwd of de ingebouwde solar opties gelijkwaardig zijn.
Die van evcc zijn in ieder geval uitgebreider (1P3P switch bijv.) en ook zelf te configureren (start en einde bij hoeveel overschot voor hoelang) etc. :)

Goed om te horen dat het goed werkt via modbus. Ik ga binnenkort een Peblar installeren op mijn bedrijfslocatie en ben uiteraard van plan om die (ook, zoals mijn Alfen thuis) met evcc aan te sturen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Die van evcc zijn in ieder geval uitgebreider (1P3P switch bijv.) en ook zelf te configureren (start en einde bij hoeveel overschot voor hoelang) etc. :)

Goed om te horen dat het goed werkt via modbus. Ik ga binnenkort een Peblar installeren op mijn bedrijfslocatie en ben uiteraard van plan om die (ook, zoals mijn Alfen thuis) met evcc aan te sturen.
Enige nadeel is dat de peblar nog geen automatisch phase shift aan kan (in ieder geval niet via modbus) waardoor het laden minimaal op 3.9kwh gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Avvd Weet je dat zeker? Zou wel moeten werken via evcc / modbus. (Force 1-Phase, zie documentatie.) Anders even in het evcc topic een stuk logging plaatsen of iets dergelijks.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
Avvd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Weet jij of je eerder de Eneco Mobility software 1.2 had. Ik heb recent de firmware geüpdatet naar 1.7.1 maar de Eneco software blijft hangen op 1.2 waardoor de solar-opties niet beschikbaar zijn. Weet je misschien of de Eneco software bij het recommissionen opnieuw is opgehaald.

Ik had al eneco FW 1.3 voor de normale FW update. Voor zover ik weet kan je niet zelf de eneco FW updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Avvd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Enige nadeel is dat de peblar nog geen automatisch phase shift aan kan (in ieder geval niet via modbus) waardoor het laden minimaal op 3.9kwh gaat.
Als je Puur solar selecteert dan begint ie op 1.4kW. Zie hieronder. Stukje pur solar en dan vanaf 21:00 door tot vol op de max 7.4kW die de auto aankan.
Dat is dan direct, geen modbus of evcc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00oeI_Al2POK73wmw7-lAjXMPU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgPzem9wxfqobhu6mHNAn4Op.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
Ivm de peblar solar options: ikzelf heb maar een eenfase aansluiting. Dus ik kan niet meespreken over 3-fase. Ik heb wel een thuis batterij en de pure solar mode werkt voor mij niet 100% goed samen met een thuisbatterij. Eerst wordt de thuisbatterij opgeladen en dan gaat de overschot van de zonne energie mooi naar de Peblar. Dat is inderdaad exact het gewenste gedrag, maar als de zon dan wegvalt, gebeurt het wel eens dat de batterij gewoon overneemt en de peblar niet helemaal correct terugschakelt. Aangezien de peblar in mijn geval enkel de digitale teller uitleest en dus enkel weet of we injecteren of niet, vermoed ik dus dat als de zon wegvalt, mijn thuisbatterij sneller schakelt dan de peblar en mijn thuis batterij wordt dan leeg getrokken. Na verloop van tijd schakelt hij wel terug, maar hij pakt toch een stuk van de thuisbatterij voor het helemaal goed komt. Ik gebruik dus de pure solar option niet, maar heb mijn eigen logica via HA gemaakt, die ineens dan ook nog met veel meer kan rekening houden (zoals of ik de wagen nodig heb, of de vaatwasser die dag nog moet draaien, etc. etc.).

In principe zou het leegtrekken van een thuisbatterij gemakkelijk kunnen opgevangen worden als de peblar niet naar 0 injectie zou sturen, maar altijd een klein beetje (bijvoorbeeld 100W) injectie zou toelaten? Dat zou de thusibatterij niet opvangen en dan zou de Peblar gewoon lekker terugschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
Volgens mij kan niemand de Eneco firmware updaten? Vorige week uitvoerig gebeld met Eneco, maar die snappen niet wat er bedoeld wordt…. Als iemand een truc weet, let me know
tjaf schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Ik had al eneco FW 1.3 voor de normale FW update. Voor zover ik weet kan je niet zelf de eneco FW updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@Avvd Pure Solar werkt enkel op 1 fase configuratie bij Eneco.
Je kan je laadpaal herconfigureren als 1 fase, dan kan je Pure Solar laden, echter is dit dan wel op 3 fasen. I know, crazy. Dus minstens 4,2 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:36

R.K

Vraagje, Ik heb zelf ook een Peblar Home 11kw gekocht die aangesloten wordt door een electricien in de groepenkast, die groepenkast wordt ivm verzwaring aansluiting een 3 fasen groepenkast.

Die 3 fasen groepenkast is tot Liander langs komt tijdelijk op een 1 fase aansluiting aangesloten.
Werkt de Peblar dan uberhaupt wel? Is dat een kwestie van aanpassen in de webinterface naar 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
R.K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:32:
Vraagje, Ik heb zelf ook een Peblar Home 11kw gekocht die aangesloten wordt door een electricien in de groepenkast, die groepenkast wordt ivm verzwaring aansluiting een 3 fasen groepenkast.

Die 3 fasen groepenkast is tot Liander langs komt tijdelijk op een 1 fase aansluiting aangesloten.
Werkt de Peblar dan uberhaupt wel? Is dat een kwestie van aanpassen in de webinterface naar 1 fase?
Je kunt force 1 fase aanzetten (in home assistant in iedergeval) en hij zal dan op 16A laden op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K

R.K

Get!em schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:46:
[...]

Je kunt force 1 fase aanzetten (in home assistant in iedergeval) en hij zal dan op 16A laden op 1 fase.
Ik ben nog niet echt thuis in HA, dus wil eigenlijk weten of het via de webinterface is in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@R.K ja dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:39

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Dat kan zeker.
Bij mij heeft de peblar ook tijdelijk op 1 fase geladen totdat de netbeheerder was langs geweest om alles om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K

R.K

WishmasterNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:50:
Dat kan zeker.
Bij mij heeft de peblar ook tijdelijk op 1 fase geladen totdat de netbeheerder was langs geweest om alles om te zetten.
Heb je daar in de instellingen nog iets voor moeten doen? of herkent het apparaat dat er maar 1 fase beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:39

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

R.K schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Heb je daar in de instellingen nog iets voor moeten doen? of herkent het apparaat dat er maar 1 fase beschikbaar is?
De lader stond ingesteld op 1 fase.
Na de omzetting door de netbeheerder kan je de lader via de webinterface omzetten naar 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K

R.K

WishmasterNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:17:
[...]

De lader stond ingesteld op 1 fase.
Na de omzetting door de netbeheerder kan je de lader via de webinterface omzetten naar 3 fase.
Thnx, dan weet ik wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:12
Ik ben nu opzoek naar mijn eerste laadpaal, zappi, easee of een Peblar. Ben helemaal nieuw in de wereld van de laders en eigenlijk ook homeassistant als niet IT-er, ik draai het al wel een paar maanden om mijn slimme vaatwasser aan te sturen op zonnenenergie.

Nu lijkt de Peblar het meest interessant voor mij. Ik zou de Peblar aan willen sturen via EVCC via Home assistant. Nu denk ik dat ik mijn Peblar niet bedraad aan kan gaan sluiten omdat ik maar 1 loze leiding heb naar buiten. Is het mogelijk om de Modbus API via wifi te laten gaan? Of is echt een bedrade ethernet verbinding nodig? Of kan EVCC ook werken via de REST API naar home assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjaf
Ethernet of wifi maakt voor de peblar niets uit. Beide zijn een optie voor HA. Zorg er wel voor dat de WiFi ontvangst echt goed is waar je de paal wilt plaatsen. Met wifi ging mijn paal heel regelmatig offline. De modem staat slechts 3m in regelrechte lijn vwrwijderd, maar met een gewapende beton muur ertussen 😂. Het was voor mij vervelend genoeg dat ik zelf achteraf nog een ethernet kabel heb getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:21
Hier sinds dinsdag een Peblar Business laten installeren. Hangt letterlijk binnen een meter van een UniFi U6 Pro. Vrij oud huis (1961, baksteen en spouwmuur isolatie), maar hier ook een laadpaal die elke keer offline gaat. Stomme is; hij wil verbinden met een AP aan de andere kant van m'n woning. Hard pinnen aan dat ding in de meterkast vindt ie niet grappig. AP aan andere kant van de woning is nog een UAP AC PRO (stuk ouder dus).

Denk dat het makkelijkste is om er een UTP kabel tussen te trekken. Ik ga het installatiebedrijf maar eens vragen of ze dat nog willen doen.

Ondanks dat dat ding geen Wifi heeft, accepteert hij wel m'n laadpas. Enige consequentie lijkt dat de communicatie met mijn verrekeningspartij te zijn.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:31
Heb sinds vorige week de Peblar business hangen. Ik laad nu vooral op stand slim zonneladen. Ik heb hierover twee vraagjes.

Weet iemand wat deze 3 kleurtjes betekenen?
Kon het niet vinden op de Peblar site.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY9YpV6BLCJO1uWSUTNSqZAgZTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st9el2pbf64U1aYvD0NvpOPy.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik een vrij grote accu, maar beperkte overcapaciteit van m'n zonnepanelen. Op zich niet erg want de auto staat regelmatig overdag voor de deur. Dat betekent echter regelmatig 15kw bijladen. Is dat een issue voor de accu? Want je hebt wel 3x meer laadcycli?
Ik probeer eigenlijk altijd tussen de 20%-80% te blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
zarar schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:06:
Heb sinds vorige week de Peblar business hangen. Ik laad nu vooral op stand slim zonneladen. Ik heb hierover twee vraagjes.

[Afbeelding]

Daarnaast heb ik een vrij grote accu, maar beperkte overcapaciteit van m'n zonnepanelen. Op zich niet erg want de auto staat regelmatig overdag voor de deur. Dat betekent echter regelmatig 15kw bijladen. Is dat een issue voor de accu? Want je hebt wel 3x meer laadcycli?
Laatste vraag kan ik beantwoorden. Een laadcyclus is van 0% naar 100% opladen en weer ontladen van 100% naar 0%. Ik weet niet wat de capaciteit van de accu in de auto is maar bij een 77 kWh batterij zal er dus ben je wel even bezig voor je 1 cyclus hebt gehad dan.

Edit : Ik heb ook een Peblar maar laad alleen "Standaard" op. Dynamische tarieven.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 03-08-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
zarar schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:06:

[Afbeelding]

Als ik het goed heb…:
Oranje = huidig laadvermogen
Geel = maximum wat de lader vind dat ie mag doen in slim zonneladen modus
Rood = limiet van de installatie iets als 19A bij 3fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
wickydude schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Als ik het goed heb…:
Oranje = huidig laadvermogen
Geel = maximum wat de lader vind dat ie mag doen in slim zonneladen modus
Rood = limiet van de installatie iets als 19A bij 3fasen
Ja zoiets, maar die grafiek kan echt duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik vind het niet zo boeien. Belangrijkste is wat ie momenteel levert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:31
wickydude schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:39:
Ik vind het niet zo boeien. Belangrijkste is wat ie momenteel levert
Is ook wel zo, maar zeker nu de lader pas net hangt, log je wel eens in om te kijken hoe t gaat en dan zie je de kleurtjes in de grafiek elke keer verschuiven, dan ben ik gewoon nieuwsgierig. Je zou een legenda verwachten. (ik iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:02
Ook wij hebben een Peblar geïnstalleerd gekregen via Arval en geplaatst door 50 five. Welk type?
Wij hebben onze meterkast laten verzwaren naar 3x 25 ampere en zijn ervan uit gegaan dat we 11 KW zouden kunnen laden. Tot nu toe is het laden niet hoger dan 7KW geweest. We kunnen dus zelf niks aanpassen omdat we geen toegang hebben tot de webinterface. Iemand enig idee of dit met een instelling te maken heeft dat we niet hoger dan 7 KW kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Je zou ergens in de systeeminstellingen kunnen kijken wat de stroomsterktelimieten zijn. Edit: ah dat kun je dus niet… :(

Overigens zijn ook de autodetails van belang.
Wij hebben een e-Up die niet meer dan 7.4kW AC kan laden, ook al kan de Peblar meer leveren.
Een wallbox is niet meer dan een doorgeefluik, de eigenlijke lader hardware die AC naar DC converteert voor de accu zit in de auto. Die is dan soms limiterend, zoals in ons geval.

[ Voor 4% gewijzigd door wickydude op 04-08-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Opie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:41:
Ook wij hebben een Peblar geïnstalleerd gekregen via Arval en geplaatst door 50 five. Welk type?
Wij hebben onze meterkast laten verzwaren naar 3x 25 ampere en zijn ervan uit gegaan dat we 11 KW zouden kunnen laden. Tot nu toe is het laden niet hoger dan 7KW geweest. We kunnen dus zelf niks aanpassen omdat we geen toegang hebben tot de webinterface. Iemand enig idee of dit met een instelling te maken heeft dat we niet hoger dan 7 KW kunnen laden.
Heb je gezien of dit op 1 fase of 3 fase is? (Via monitoring op je p1 meter)

Bij 3 fase laden is de auto limiterend.
Bij 1 fase laden heb je waarschijnlijk de business of de home plus, ingesteld op 32A per fase, wat dus eigenlijk te hoog is voor je meterkast en alleen kan met tegelijkertijd PV productie.
2 fase 16A zou ook nog kunnen (zeldzamer), dan is het wederom je auto die limiteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Om 7kW met 1 fase te doen moet je 32A trekken en dat zou je 3x25A niet leuk vinden nee. Dus ik vermoed toch dat je auto maar twee fasen gebruikt. Zou je in de P1 meter ook moeten kunnen zien hoewel dat bij HomeWizard een betaalde functie is.
Ik zou eerst nakijken wat de handleiding van je auto zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
wickydude schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:40: Zou je in de P1 meter ook moeten kunnen zien hoewel dat bij HomeWizard een betaalde functie
Via de lokale api naar Home Assistant is dat alsnog gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:46:
@Avvd Weet je dat zeker? Zou wel moeten werken via evcc / modbus. (Force 1-Phase, zie documentatie.) Anders even in het evcc topic een stuk logging plaatsen of iets dergelijks.
Automatic phase switching werkt bij mij niet, de optie zit er voor mij ook niet in in modbus (met 1.7.1), ook niet zichtbaar in home assistant. Ik zit zelf nog op eneco versie 1.2, ik vermoed dat het daarin geblokkeerd is, toch eens contact opnemen met Eneco om te kijken of ze de eneco saus kunnen upgraden naar 1.3

Als ik het uitlees met de rest api krijg ik ook te zien dat force 1 phase "not allowed is":

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
    "ActiveErrorCodes": [],
    "ActiveWarningCodes": [
        10276
    ],
    "CellularSignalStrength": -76,
    "FirmwareVersion": "1.7.1+1+WL-1",
    "Force1PhaseAllowed": false,
    "PhaseCount": 3,
    "ProductPn": "***********",
    "ProductSn": "*********",
    "Uptime": 1945,
    "WlanSignalStrength": null
}

code:
1
"\"This system is either a 1 phase system, or it does not support charging with only 1 phase while it is a 3 phase system. Force1Phase cannot be changed.\""

[ Voor 36% gewijzigd door Avvd op 04-08-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
wickydude schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:47:
Je zou ergens in de systeeminstellingen kunnen kijken wat de stroomsterktelimieten zijn. Edit: ah dat kun je dus niet… :(

Overigens zijn ook de autodetails van belang.
Wij hebben een e-Up die niet meer dan 7.4kW AC kan laden, ook al kan de Peblar meer leveren.
Een wallbox is niet meer dan een doorgeefluik, de eigenlijke lader hardware die AC naar DC converteert voor de accu zit in de auto. Die is dan soms limiterend, zoals in ons geval.
De auto is een Skoda Elroq die volgens de beschrijving een boordlader heeft van 11 KW. Zou dus meer dan die 7 KW moeten kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
Get!em schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

Heb je gezien of dit op 1 fase of 3 fase is? (Via monitoring op je p1 meter)

Bij 3 fase laden is de auto limiterend.
Bij 1 fase laden heb je waarschijnlijk de business of de home plus, ingesteld op 32A per fase, wat dus eigenlijk te hoog is voor je meterkast en alleen kan met tegelijkertijd PV productie.
2 fase 16A zou ook nog kunnen (zeldzamer), dan is het wederom je auto die limiteert.
Heb helaas geen P1 meter, kan dus niks contoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franckxz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-09 06:26
tjaf schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:09:
Ivm de peblar solar options: ikzelf heb maar een eenfase aansluiting. Dus ik kan niet meespreken over 3-fase. Ik heb wel een thuis batterij en de pure solar mode werkt voor mij niet 100% goed samen met een thuisbatterij. Eerst wordt de thuisbatterij opgeladen en dan gaat de overschot van de zonne energie mooi naar de Peblar. Dat is inderdaad exact het gewenste gedrag, maar als de zon dan wegvalt, gebeurt het wel eens dat de batterij gewoon overneemt en de peblar niet helemaal correct terugschakelt. Aangezien de peblar in mijn geval enkel de digitale teller uitleest en dus enkel weet of we injecteren of niet, vermoed ik dus dat als de zon wegvalt, mijn thuisbatterij sneller schakelt dan de peblar en mijn thuis batterij wordt dan leeg getrokken. Na verloop van tijd schakelt hij wel terug, maar hij pakt toch een stuk van de thuisbatterij voor het helemaal goed komt. Ik gebruik dus de pure solar option niet, maar heb mijn eigen logica via HA gemaakt, die ineens dan ook nog met veel meer kan rekening houden (zoals of ik de wagen nodig heb, of de vaatwasser die dag nog moet draaien, etc. etc.).

In principe zou het leegtrekken van een thuisbatterij gemakkelijk kunnen opgevangen worden als de peblar niet naar 0 injectie zou sturen, maar altijd een klein beetje (bijvoorbeeld 100W) injectie zou toelaten? Dat zou de thusibatterij niet opvangen en dan zou de Peblar gewoon lekker terugschakelen?
Bij mij blijft er bij Pure Solar altijd 200w injectie over. Ik was benieuwd of die waarde bij te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
@Opie Dan je leverancier contacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@Franckxz : heb je toevallig een Enyaq? (of Elroq)
Want ik heb dit ook met mijn Enyaq, maar in de diagnostiek zie je dat die 200W wel beschikbaar is.
Met een andere auto stelt dit probleem zich niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
@Avvd phase switching is niet mogelijk bij Eneco, ook niet bij 1.3.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste