De business Edition is voorbereid op V2G, mocht dat in 2026 worden vrijgegeven, iets voor autobezitters met die optie. Ik heb sinds kort een ev3 die dat kan
Weet iemand waar ik die sokkels/palen kan bestellen? Ik wil de lader niet aan de muur schroeven maar zie nergens peblar palen te koop?
De bestelling voor de Peblar is de deur uit 🙂 maar dub nog over load balancing. Los van kosten aspect lijkt mij dat het gebruik van CT spoelen het meest betrouwbaar is (vaste ononderbroken verbinding zonder risico van uitvan netwerk e.d.). Voor mij is een betrouwbare oplossing belangrijker dan bijv. mogelijkheid tot integreren/uitlezen un bijv. HA.
Wat zijn de voor en nadelen van het gebruik van de P1 dongle versus gebruik CT spoelen?
En kun je ze ook naast elkaar/in parallel gebruiken?
Wat zijn de voor en nadelen van het gebruik van de P1 dongle versus gebruik CT spoelen?
Als ik google op peblar montagepaal zie ik best een heel aantal resultaten?Herbiek616 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:55:
Weet iemand waar ik die sokkels/palen kan bestellen? Ik wil de lader niet aan de muur schroeven maar zie nergens peblar palen te koop?
Voordeel van de p1 dongle is de eenvoud van montage en de prijs, de dubbele functie met homewizard en minder ruimte nodig in je meterkast. Bij mij is de dongle al jaren betrouwbaar werkend. De Peblar maakt lokaal verbinding dus als de cloud wegvalt is er niets aan de hand . Als het niet betrouwbaar genoeg zou zijn zou peblar het niet aanbieden.buzzlightyear schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:16:
De bestelling voor de Peblar is de deur uit 🙂 maar dub nog over load balancing. Los van kosten aspect lijkt mij dat het gebruik van CT spoelen het meest betrouwbaar is (vaste ononderbroken verbinding zonder risico van uitvan netwerk e.d.). Voor mij is een betrouwbare oplossing belangrijker dan bijv. mogelijkheid tot integreren/uitlezen un bijv. HA.
Je kunt beide opties monteren, maar er maar 1 tegelijk gebruiken in de peblar opties. Wisselen moet handmatig.
Dank voor je reactie. Stel, ik maak gebruik van CT spoelen dan kun je niet optimaal gebruiken van het OV overschot? Neem aan dat je daar de P1 dongle voor nodig hebt?wickydude schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:51:
[...]
Voordeel van de p1 dongle is de eenvoud van montage en de prijs, de dubbele functie met homewizard en minder ruimte nodig in je meterkast. Bij mij is de dongle al jaren betrouwbaar werkend. De Peblar maakt lokaal verbinding dus als de cloud wegvalt is er niets aan de hand . Als het niet betrouwbaar genoeg zou zijn zou peblar het niet aanbieden.
Je kunt beide opties monteren, maar er maar 1 tegelijk gebruiken in de peblar opties. Wisselen moet handmatig.
Heb gisteren de update naar 1.8.0 gedaan en dit is geluktKweNi schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:18:
@Pizr Misschien is die laatste versie niet helemaal compatibel met de personalisatie firmware van Eneco.
Probeer de vorige versie, die is ook beschikbaar op de site van Peblar.
/f/image/2tvFYTqpYlIu5T4Y9czLmR8T.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sJfp9JvIaHfwXuNwiZH82xGj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/B15oPg789MbTv0YhzeWMvfo4.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben geen expert, maar in het topic dat over m'n thuisaccu gaat werd aangegeven dat een P1 juist nauwkeuriger is dan CT spoelen. Inderdaad maakt de peblar lokaal verbinding dus als internet wegvalt is er niets aan de hand.buzzlightyear schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:16:
Zoals anderen al hebben aangegeven werkt de communicatie met de P1 dongle gewoon lokaal. Mocht onverhoopt toch de Wi-Fi uitvallen waardoor de Peblar geen contact kan opnemen met de P1 dongle, dan zal de Peblar terug vallen op een "Safe Current". Deze veilige stroomsterkte is zelf te configureren. Ik heb hem zelf op 8A staan, maar zover ik weet is hij hier nog nooit op teruggevallen.buzzlightyear schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:16:
Het is ook goed om te weten dat je hoofdzekering er niet meteen uitklapt als er een paar ampere teveel doorheen gaat. Op de nieuwste slimme meter wordt het P1 signaal elke seconde geupdatet en dat is snel genoeg voor load-balancing
[ Voor 4% gewijzigd door Skix_Aces op 22-08-2025 09:01 ]
Dank. Het gaat mij om je opmerking “ Wi-Fi uitvallen waardoor de Peblar geen contact kan opnemen met de P1 dongle”. De Peblar staat 30 meter van het huis vandaag zonder enig wifi bereik. Plan is bedraad ethenet aan te leggen. Kan de Peblar via het bedrade netwerk de P1 bereiken?Skix_Aces schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:00:
[...]
Zoals anderen al hebben aangegeven werkt de communicatie met de P1 dongle gewoon lokaal. Mocht onverhoopt toch de Wi-Fi uitvallen waardoor de Peblar geen contact kan opnemen met de P1 dongle, dan zal de Peblar terug vallen op een "Safe Current". Deze veilige stroomsterkte is zelf te configureren. Ik heb hem zelf op 8A staan, maar zover ik weet is hij hier nog nooit op teruggevallen.
Het is ook goed om te weten dat je hoofdzekering er niet meteen uitklapt als er een paar ampere teveel doorheen gaat. Op de nieuwste slimme meter wordt het P1 signaal elke seconde geupdatet en dat is snel genoeg voor load-balancing(zelfs de wat oudere slimmere meters zijn goed genoeg voor load-balancing en die updaten hem elke 10 seconde)
@Pizr Ik denk dat het zonneladen bij Eneco enkel werkt op een installatie die op 1 fase geconfigureerd is.
Mijn collega heeft dit getest. Hij heeft 3 fasen en kan met de gewone 3 fase configuratie ook niet zonneladen, maar als hij de Peblar herconfigureert en 1 fase selecteert, dan kan hij wel zonneladen. Hij laadt dan wel gewoon met 3 fases, dus met een minimum van 4,1kW.
Mijn collega heeft dit getest. Hij heeft 3 fasen en kan met de gewone 3 fase configuratie ook niet zonneladen, maar als hij de Peblar herconfigureert en 1 fase selecteert, dan kan hij wel zonneladen. Hij laadt dan wel gewoon met 3 fases, dus met een minimum van 4,1kW.
Ja en dat is ook de voorkeur. Er zijn al meerdere mensen die de wifi op 2-3meter hebben en toch problemen ervaren.buzzlightyear schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:00:
[...]
Dank. Het gaat mij om je opmerking “ Wi-Fi uitvallen waardoor de Peblar geen contact kan opnemen met de P1 dongle”. De Peblar staat 30 meter van het huis vandaag zonder enig wifi bereik. Plan is bedraad ethenet aan te leggen. Kan de Peblar via het bedrade netwerk de P1 bereiken?
Dus peblar met lan-kabel aansluiten.
Een P1 meter met lan ken ik nog niet, dus die zal in meeste gevallen wel op je wifi zitten.
Ik zou de Peblar sowieso bedraad aansluiten. Heb in dit topic al bij meerdere mensen problemen voorbij zien komen die hem op de Wi-Fi hadden gezet. Zoals @Get!em ook al aangeeft doelde ik meer op de Wi-Fi verbinding tussen de P1 meter en je access-point. De Peblar heeft geen probleem om je P1 meter te vinden. In de laatste update doet hij dat zelfs volledig automatisch voor de HomeWizard P1 dongle!buzzlightyear schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:00:
[...]
Dank. Het gaat mij om je opmerking “ Wi-Fi uitvallen waardoor de Peblar geen contact kan opnemen met de P1 dongle”. De Peblar staat 30 meter van het huis vandaag zonder enig wifi bereik. Plan is bedraad ethenet aan te leggen. Kan de Peblar via het bedrade netwerk de P1 bereiken?
[ Voor 9% gewijzigd door Skix_Aces op 22-08-2025 10:16 ]
De optie Slim Zonneladen werkt die ook in de avond/nacht?
Ik laad meestal overdag maar mijn schoonzoon wil nog wel eens komen laden als hun oprit bezet is door de camper.
Ik laad meestal overdag maar mijn schoonzoon wil nog wel eens komen laden als hun oprit bezet is door de camper.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ja hij werkt: er is geen zon, dus laadt hij nietklump4u schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:18:
Smart solar is gedefinieerd in openingstopic, volg daar de link.
Als er een beetje overschot is, vult hij dat aan tot minimum.
Geen overschot , dan laden uit.
Bij EVCC is min+ pv wel ook ‘s nachts laden.
Als er geen overschot is, gaat hij niet laden.klump4u schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:18:
Je kan natuurlijk gewoon even omezetten naar default en indien nodig beperken.
Was natuurlijk makkelijk om maar een instelling te gebruiken, misschien maar weer eens EVCC instaleren.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet om in de app even om te zetten naar Standaard of Gepland laden....
Nee dat klopt maar waarom moeilijk als het ook makkelijker kan.wickydude schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:46:
Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet om in de app even om te zetten naar Standaard of Gepland laden....
StomAls ik google op peblar montagepaal zie ik best een heel aantal resultaten?

Ik heb een handleiding gevonden voor de montage van die paal. Blijkbaar is die versie die je alleen maar ingraaft niet meer verkrijgbaar. De versie die je op een vaste ondergrond/poer moet vast (floor mount) zetten nog wel. Ik zie alleen niet in die handleiding hoe die kabel er aan de onderkant in moet. of gaat dat aan de achterzijde?
https://www.cvtotaal.nl/a.../file/2074/product/52638/
Heeft iemand van jullie dit al een keer gezien of wellicht zelf gemonteerd?
Op pagina 7 zie je op het plaatje staan dat hij via de onderkant wordt ingevoerd. De grondpaal is inderdaad moeilijk te vinden, maar nog zeker wel leverbaar. Ik heb gewoon contact opgenomen met een laadpaal webwinkel die ook het Peblar laadpunt verkochten met de vraag of ze ook de Peblar Ground Pole konden leveren. Desondanks dat hij niet op hun site stond hebben ze hem wel gewoon geleverd.Herbiek616 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:03:
[...]
Stomverkeerde zoekterm gebruikt, idd nu wel een aantal websites gevonden waar je die kunt kopen.
Ik heb een handleiding gevonden voor de montage van die paal. Blijkbaar is die versie die je alleen maar ingraaft niet meer verkrijgbaar. De versie die je op een vaste ondergrond/poer moet vast (floor mount) zetten nog wel. Ik zie alleen niet in die handleiding hoe die kabel er aan de onderkant in moet. of gaat dat aan de achterzijde?
https://www.cvtotaal.nl/a.../file/2074/product/52638/
Heeft iemand van jullie dit al een keer gezien of wellicht zelf gemonteerd?
De kabel steek je in die ovalen opening van de paal voor grondmontage (die is +- 2 meter, de andere is +- 1,5 m)
.
Das mooi want dat scheelt ook weer een beton poerDesondanks dat hij niet op hun site stond hebben ze hem wel gewoon geleverd.
Over de wifi p1 oplossing:
1. volgens mij communiceert die met het wifi netwerk in huis, in mijn geval via het internet modem/router
2. de peblar maakt verbinding via de datakabel met datzelfde modem/router en zit dus via een ander protocol in datzelfde netwerk en kan daarmee communiceren, Of zie ik iets over het hoofd?
3. op systeem installatie zie je een referentie naar een HW adres.
1. volgens mij communiceert die met het wifi netwerk in huis, in mijn geval via het internet modem/router
2. de peblar maakt verbinding via de datakabel met datzelfde modem/router en zit dus via een ander protocol in datzelfde netwerk en kan daarmee communiceren, Of zie ik iets over het hoofd?
Vandaag de installatie van de Peblar Home afgemaakt en deze gemonteerd op een hardhouten 'plank' van de lokale houthandel. De maat 40*200*2000mm deze heb ik 500mm in de grond gezet, voor €25 scheelde dat zo'n €300 met de pole van Peblar!
Mochten anderen ook zoiets overwegen neem dan een plank die minimaal 50mm dik is, dan weet je zeker dat de bijgeleverde schroeven er niet doorheen komen.
Nu kunnen we lekker onze Enyaq laden op eigen terrein en zijn we voorbereid op het volledig gebruiken van onze zonnestroom als het salderen vervalt. De Homewizzard P1 komt morgen dus dan kan hij echt voluit laden. Nu nog de twijfels over een iets zelf te regelen in Home Assistant of EVCC te gebruiken voor een paar euro per maand. Ergens heb ik de Peblar gekocht om niet afhankelijk te zijn van de cloud en dan is maandelijks EVCC "sponsoren" ook een soort afhankelijkheid.
Plaatje bij dit praatje:
Mochten anderen ook zoiets overwegen neem dan een plank die minimaal 50mm dik is, dan weet je zeker dat de bijgeleverde schroeven er niet doorheen komen.
Nu kunnen we lekker onze Enyaq laden op eigen terrein en zijn we voorbereid op het volledig gebruiken van onze zonnestroom als het salderen vervalt. De Homewizzard P1 komt morgen dus dan kan hij echt voluit laden. Nu nog de twijfels over een iets zelf te regelen in Home Assistant of EVCC te gebruiken voor een paar euro per maand. Ergens heb ik de Peblar gekocht om niet afhankelijk te zijn van de cloud en dan is maandelijks EVCC "sponsoren" ook een soort afhankelijkheid.
Plaatje bij dit praatje:
:strip_exif()/f/image/BWAunzE0XXmilwebq80OoQAk.jpg?f=fotoalbum_large)
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Je huisnetwerk is normaliter een netwerk waarin alle deelnemers elkaar kunnen vinden. Ongeacht of de deelnemers nu bekabeld of via wifi zijn aangesloten. Iedere deelnemer heeft een uniek IP adres.adcl schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:12:
Over de wifi p1 oplossing:
[ Voor 3% gewijzigd door aard01 op 22-08-2025 21:31 ]
Mooie oplossing. Hoe heb je het aan de achterkant afgewerkt? Een grondkabel en datakabel direct erop gemonteerd?Mr.Viper schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:28:
Vandaag de installatie van de Peblar Home afgemaakt en deze gemonteerd op een hardhouten 'plank' van de lokale houthandel. De maat 40*200*2000mm deze heb ik 500mm in de grond gezet, voor €25 scheelde dat zo'n €300 met de pole van Peblar!
Plaatje bij dit praatje:
[Afbeelding]
Ik wil op kantoor exact zoiets maken. Heb al een mantelbuis getrokken maar nu nog de spullen halen om het een keer af te maken.
Verder ben ik zelf groot fan van evcc, maar dat zal niet voor iedereen zo zijn. Je kan een paar trail tokens pakken om alles uit te proberen en eventueel daarna eenmalig sponsoren (heb ik gedaan althans). Dat voelt anders dan iedere maand betalen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Aan de achterkant heb ik inderdaad de grondkabel vastgezet met drukzadels en een dubbele UTP kabel in een 19mm slagvaste buis gemonteerd. Als het goed is zorgt de hedera ervoor dat we daar straks niks meer van zien. Heb wel alle gaten voorgeboord voordat ik ging schroeven want anders knapte de schroeven af.JanHenk schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:33:
[...]
Mooie oplossing. Hoe heb je het aan de achterkant afgewerkt? Een grondkabel en datakabel direct erop gemonteerd?
Ik wil op kantoor exact zoiets maken. Heb al een mantelbuis getrokken maar nu nog de spullen halen om het een keer af te maken.
Verder ben ik zelf groot fan van evcc, maar dat zal niet voor iedereen zo zijn. Je kan een paar trail tokens pakken om alles uit te proberen en eventueel daarna eenmalig sponsoren (heb ik gedaan althans). Dat voelt anders dan iedere maand betalen.
@Mr.Viper ben even nieuwsgierig, waarom niet direct op het hek gemonteerd?
Ik denk voor de klimop die daar groeit..Vilnius schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 06:53:
Voor de stevigheid, het hek is eigenlijk alleen bedoeld voor de klimop en ook een beetje om de kabel netjes en schoner op te kunnen hangen. Zit nog wel te twijfelen om een "socket" te regelen om de stekker daar in te doen, maar eerst dit ervaren.Vilnius schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 06:53:
Ikzelf haat ook altijd dat gedoe met die kabel. Omdat we thuis toch altijd op dezelfde plaats parkeren heb ik een extra socket geprint net naast de laadklep. Nooit gedoe met de kabel op of afrollen. Gewoon uit de socket trekken even omdraaien en in de wagen steken. Ik heb me dat pas na installatie gerealiseerd. Misschien dat ik ooit nog wel eens de moeite doe om de kabel wat mooier weg te werken.
:strip_exif()/f/image/75lkQGOHtGoHeOp0YsNCCCWI.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds vorige week is bij mij ook een Peblar geinstalleerd. Via 50five en uiteindelijk dus een branded versie (Shell Recharge Advanced Flex 1.1). Deze wordt beheerd door 50five en ik heb vooralsnog dus geen toegang tot lokale api/instellingen.
Via de portaal van 50five kan ik ook niet veel en belangrijkste is dat ik eigenlijk zou willen kunnen zonneladen via mijn homewizard p1. Ik heb een ticket aangemaakt bij 50five met dit verzoek, maar vrees dat ik het antwoord al weet. Iemand hier verder al ervaring mee? Ik zie hier in het topic wel wat eneco langskomen, maar shell/50five nog niet echt.
Vandaag ook nog even geprobeerd de Peblar op LAN aan te sluiten. Hoopte een interface te krijgen (waar ik dan geen wachtwoord van zou hebben), maar krijgt wel een ip, kan pingen, maar verder lijkt er geen webserver oid actief te zijn.
Via de portaal van 50five kan ik ook niet veel en belangrijkste is dat ik eigenlijk zou willen kunnen zonneladen via mijn homewizard p1. Ik heb een ticket aangemaakt bij 50five met dit verzoek, maar vrees dat ik het antwoord al weet. Iemand hier verder al ervaring mee? Ik zie hier in het topic wel wat eneco langskomen, maar shell/50five nog niet echt.
Vandaag ook nog even geprobeerd de Peblar op LAN aan te sluiten. Hoopte een interface te krijgen (waar ik dan geen wachtwoord van zou hebben), maar krijgt wel een ip, kan pingen, maar verder lijkt er geen webserver oid actief te zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door petermdevries op 23-08-2025 15:33 ]
Zijn alle Peblar laders op een of andere manier voorzien van software van andere partijen (Branded)? En hoe weet ik als ik ergens een Peblar koop of die branded is of niet?
Als je gewoon bij een installateur of webshop een Peblar bestelt krijg je een ‘kale’ Peblar.Herbiek616 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:35:
Zijn alle Peblar laders op een of andere manier voorzien van software van andere partijen (Branded)? En hoe weet ik als ik ergens een Peblar koop of die branded is of niet?
Of te wel als je geen dienst neemt via 50Five, Coolblue, Eneco, etc krijg je gewoon een reguliere unit zonder locks of branding.
Precies. Een n branded versie heet niet Peblar maar heeft een of andere fancy naam
Unbranded versie hier. Zit alles op wat de fabriekant heeft bedacht. Aanrader!
Zie ketelklets link YouTube: Review: Peblar EV laadpunt voor een review
Ben ook aan het kijken naar een Peblar Home.
Wanneer salderen straks afgeschaft is, wil ik eigenlijk dat de auto zo langzaam mogelijk gaat laden om zoveel mogelijk stroom van m'n panelen zelf te verbruiken. (het is maar een kleine accu; hyundai tucson phev).
Op zo'n dag als vandaag produceer ik momenteel 1800W, zonnepanelen van 2013, 2.6-3.0 MHh per jaar opbrengst)
Mijn aanname is dat je dat kunt instellen door op de Peblar je max Amp zo laag mogelijk te zetten, klopt dat? (en zo ja wat de laagste stand waarop je dat kunt instellen?)
Ik weet dat je kunt instellen dat ie moet gaan laden als er x wordt teruggeleverd maar als ik bijv 1000W teruglever wil ik toch graag dat de auto gaat opladen.
Of is het beter om dit allemaal via de webinterface of home assistant in te regelen?
Wanneer salderen straks afgeschaft is, wil ik eigenlijk dat de auto zo langzaam mogelijk gaat laden om zoveel mogelijk stroom van m'n panelen zelf te verbruiken. (het is maar een kleine accu; hyundai tucson phev).
Op zo'n dag als vandaag produceer ik momenteel 1800W, zonnepanelen van 2013, 2.6-3.0 MHh per jaar opbrengst)
Mijn aanname is dat je dat kunt instellen door op de Peblar je max Amp zo laag mogelijk te zetten, klopt dat? (en zo ja wat de laagste stand waarop je dat kunt instellen?)
Ik weet dat je kunt instellen dat ie moet gaan laden als er x wordt teruggeleverd maar als ik bijv 1000W teruglever wil ik toch graag dat de auto gaat opladen.
Of is het beter om dit allemaal via de webinterface of home assistant in te regelen?
Member of the Ukraine IT Army
Je kunt hem op 6A een fase zetten, dat is het minimum zonder toeters of bellen die hem aanstuurt. Lager werkt niet.NIK0 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:28:
Ben ook aan het kijken naar een Peblar Home.
Mensen al ervaring met de automatische 3-fase switch voor puur zonneladen? Hier lijkt dat niet goed te werken. Als er genoeg is om over te schakelen houdt hij hem niet meer straks op het overschot dat er is. Zag net dat hij bijna 2kwh extra van het net aan het afnemen was en dat duurde best lang.
Hier werkt het prima, weliswaar indien genoeg overschot, anders schakelt hij terug naar 1F.avdwerf schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:08:
Mensen al ervaring met de automatische 3-fase switch voor puur zonneladen? Hier lijkt dat niet goed te werken. Als er genoeg is om over te schakelen houdt hij hem niet meer straks op het overschot dat er is. Zag net dat hij bijna 2kwh extra van het net aan het afnemen was en dat duurde best lang.
Bij 'Slim-zonneladen' neemt hij nooit van het net af, stopt gewoon met laden.
Dat is Puur zonneladen wat je beschrijft.RigolleM schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:33:
[...]
Hier werkt het prima, weliswaar indien genoeg overschot, anders schakelt hij terug naar 1F.
Bij 'Slim-zonneladen' neemt hij nooit van het net af, stopt gewoon met laden.
'Puur zonne-laden' heb ik nog nooit gebruikt, enkel 'Slim zonne-laden' en 's nachts 'Standaard'.wickydude schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:36:
[...]
Dat is Puur zonneladen wat je beschrijft.
Zie beginpost van het topic. Slim zonneladen doet er wat van het net bij, puur niet.
Heb het over puur zonneladen inderdaad. Hij switch ook wel naar 3 fase toe, maar hij gaat dan meer naar de EV sturen dan er beschikbaar is en dus alsnog van het net afnemen. Zal het wel gaan melden bij Peblar.
Hoeveel stroom lever je op dat moment met je zonnepanelen? Op 1 fase kan hij maximaal met 16A laden, terwijl het minimum bij 3 fase laden 18A is. Als hij overschakelt zit er dus een gat van 2A, ofwel ongeveer 460W. Dan is het de vraag wat voor gedrag hij heeft. Gaat hij wachten totdat je 18A overschot hebt voordat hij overschakeld, of gaat hij meteen overschakelen als hij 16.1A teruglevering ziet.avdwerf schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:40:
Heb het over puur zonneladen inderdaad. Hij switch ook wel naar 3 fase toe, maar hij gaat dan meer naar de EV sturen dan er beschikbaar is en dus alsnog van het net afnemen. Zal het wel gaan melden bij Peblar.
De zonnepanelen brachten toen ongeveer 6500w op, maar hij stuurde ruim 7750w de auto in. Min wat eigen verbruik nog van de zonnepalen was dat bijna 2000w teveel (die zag ik ook afgenomen worden van het net op dat moment).Skix_Aces schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:53:
[...]
Hoeveel stroom lever je op dat moment met je zonnepanelen? Op 1 fase kan hij maximaal met 16A laden, terwijl het minimum bij 3 fase laden 18A is. Als hij overschakelt zit er dus een gat van 2A, ofwel ongeveer 460W. Dan is het de vraag wat voor gedrag hij heeft. Gaat hij wachten totdat je 18A overschot hebt voordat hij overschakeld, of gaat hij meteen overschakelen als hij 16.1A teruglevering ziet.
Heeft iemand ervaring met de Peblar ingesteld op laden op puur zonnestroom icm met een Enphase (Envoy Metered) ingesteld op AI Optimalisatie? Waarschijnlijk schakel ik over naar een Dynamisch contract waarbij ik het profiel aanpas naar AI optimalisatie waarbij de Enphase de panelen uitschakelt op het moment dat ik moet gaan betalen voor terugleveren. Wat gebeurd er dan als je auto gaat laden met een Peblar met alleen zonnestroom?
Weet de Peblar dan niet beter dat er niks over is en stopt met laden of gaat de Envoy dan toch meer panelen bijschakelen? Beetje kip ei situatie?
Kan het zelf niet testen, omdat ik nog niet ben overgestapt naar een Dynamisch contract en nog geen laadpaal heb. (wel allemaal in voorbereiding, dus vraag is vooruitlopend op toekomst)
Weet de Peblar dan niet beter dat er niks over is en stopt met laden of gaat de Envoy dan toch meer panelen bijschakelen? Beetje kip ei situatie?
Kan het zelf niet testen, omdat ik nog niet ben overgestapt naar een Dynamisch contract en nog geen laadpaal heb. (wel allemaal in voorbereiding, dus vraag is vooruitlopend op toekomst)
Interessant! Wat houd de AI optimalisatie in? Alleen panelen uitzetten als terugleveren geld kost, of kijkt de Envoy ook wat je teruglevert?Herbiek616 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:03:
Heeft iemand ervaring met de Peblar ingesteld op laden op puur zonnestroom icm met een Enphase (Envoy Metered) ingesteld op AI Optimalisatie? Waarschijnlijk schakel ik over naar een Dynamisch contract waarbij ik het profiel aanpas naar AI optimalisatie waarbij de Enphase de panelen uitschakelt op het moment dat ik moet gaan betalen voor terugleveren. Wat gebeurd er dan als je auto gaat laden met een Peblar met alleen zonnestroom?
Kan je dan niet beter beide systemen aansturen vanuit home assistant?
Je hebt dan twee kapiteins. En dat kan wel, maar dan moet je vertrouwen op de balans tussen die twee.Herbiek616 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:03:
Afhankelijk hoe de Enphase stuurt op NOM (en dus wel productie toestaat ter hoogte van je eigen verbruik).
Als je beide op perfect 0 (nul op meter) zet, zal het mogelijk niet goed balanceren of niet snel genoeg.
Je wilt dan bijv de lader (Peblar) steeds net iets teveel verbruikt (bijv 100W) vanuit het net. Dus net niet NOM. De Enphase wordt dan gedwongen om bij te schakelen. Alleen ken ik geen instelling in de Peblar die die offset mogelijk maakt in de (Smart)Solar modus.
Andersom kan ook, de enphase dwingen om 100W export te doen (dus net te veel), waardoor Peblar automatisch opschakelt. Heeft de Enphase AI deze offset instelling?
Wel zit je met het startprobleem (1400W nodig), dus je zult op Smart Solar moeten starten.
Andere optie:
Je zou bjiv EVCC op een net-niet NOM kunnen zetten bij de limits. Bijv 100W vanaf het net (optie residualPower op site level) . En daarbij dan min+pv in te stellen (want anders ben je voor het starten afhankelijk van de eerste 1400W, terwijl EVCC die niet ziet, als Enphase dat heeft afgeschakeld). https://docs.evcc.io/en/d...ration/site#residualpower
Op die pagina staat jouw situatie ook uitgelegd, two independent surplus regulation systems.
Maar even naar je eigenlijke vraag: je wilt niet betalen voor invoeding.... in dynamische tarievenland, is dat hetzelfde als geld toe krijgen op consumptie.
Je wilt in de uren met negatieve tarieven op electra, dan dus gewoon je lader op maximaal zetten (11kW) in reguliere modus. Dan verbruik je maximaal vanaf het net, en maximaal vanaf je zonnepanelen. Zodra je auto dan vol is, is de Enphase weer de enige op je netwerk die aan het sturen is, en is er dus geen probleem
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 25-08-2025 11:56 ]
Goede punten @Get!em! Peblar met dynamische tarieven zit nog niet in hun software geloof ik? Dus dat zou ook zelf via EVCC of HA moeten?
Je hebt gelijkwickydude schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:23:
Zie beginpost van het topic. Slim zonneladen doet er wat van het net bij, puur niet.

Er zit een thuisbatterij tussen bij mij, waardoor er niks van het net wordt genomen.. Hij begint ook maar te laden als er voldoende zonne-overschot is, er gaat 4 kW in de batterij.. en zodra er 5,4 kW zonnestroom is begint de Peblar met laden, 4 kW naar de batterij en 1,4kW (6A) naar de wagen. Momenteel levert hij ook 'maar' 1,2kW naar de batterij, terwijl de batterij belange nog niet vol is (86%), terwijl de Peblar ondertussen 4,52kW (16A) zonnestroom krijgt. Dus de Peblar neemt de bovenhand. Van zodra de zonnestroom op maximale stroomsterkte is (deze periode rond de 8kW) schakelt hij over naar 3F, maar als er wat minder zon is, blijft hij wel op 3F maar neemt hij een deel van de batterij, ik zie hem vaak schakelen tussen 6A en 12A als er wat wolken passeren.
Hij staat nu op 'Puur zonne-laden', maar ik merk geen verschil met 'Slim zonne-laden', wellicht komt dit door de thuisbatterij, die een beetje een spelbreker is voor het slim zonne-laden. De HW P1 ziet de thuisbatterij niet, dus klinkt dit wel logisch.
Wederom, 2 kapiteins (of 3 als je je omvormer ook nog een dynamische export limit meegeeft). Zorg dat je een coordinator hebt ertussen. Bijv HA, of EVCC. EVCC heeft tegenwoordig ook instellingen voor een batterij.RigolleM schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
Je hebt gelijk![]()
Er zit een thuisbatterij tussen bij mij, waardoor er niks van het net wordt genomen.. Hij begint ook maar te laden als er voldoende zonne-overschot is, er gaat 4 kW in de batterij.. en zodra er 5,4 kW zonnestroom is begint de Peblar met laden, 4 kW naar de batterij en 1,4kW (6A) naar de wagen. Momenteel levert hij ook 'maar' 1,2kW naar de batterij, terwijl de batterij belange nog niet vol is (86%), terwijl de Peblar ondertussen 4,52kW (16A) zonnestroom krijgt. Dus de Peblar neemt de bovenhand. Van zodra de zonnestroom op maximale stroomsterkte is (deze periode rond de 8kW) schakelt hij over naar 3F, maar als er wat minder zon is, blijft hij wel op 3F maar neemt hij een deel van de batterij, ik zie hem vaak schakelen tussen 6A en 12A als er wat wolken passeren.
Hij staat nu op 'Puur zonne-laden', maar ik merk geen verschil met 'Slim zonne-laden', wellicht komt dit door de thuisbatterij, die een beetje een spelbreker is voor het slim zonne-laden. De HW P1 ziet de thuisbatterij niet, dus klinkt dit wel logisch.
https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery
Mijn Zendure 2400AC wordt op standby gezet door HA zodra er meer dan 0 Watt uit de Peblar komt, is het laden klaar of breek ik het af dan gaat de batterij weer naar NOM. De 2400AC van Zendure wordt nog niet ondersteunt door EVCC
I know, ik schrijf nergens dat dit een issue is. Ik laad meestal op als de thuisbatterij op 100% staat, dan bestrijkt de zon over alle zonnepanelen.Get!em schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:21:
[...]
Wederom, 2 kapiteins (of 3 als je je omvormer ook nog een dynamische export limit meegeeft). Zorg dat je een coordinator hebt ertussen. Bijv HA, of EVCC. EVCC heeft tegenwoordig ook instellingen voor een batterij.
https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery
Btw. mijn thuisbatterij (Viessmann VitoCharge) staat er niet tussen, er zijn ook geen plugins voor HA, HomeBridge,...
Oftopic, ik zie de discussie ja... https://github.com/home-assistant/core/issues/91417RigolleM schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:33:
[...]
Btw. mijn thuisbatterij (Viessmann VitoCharge) staat er niet tussen, er zijn ook geen plugins voor HA, HomeBridge,...
Kan een "gewone Home" helemaal niet zakelijk verrekenen of is het gewoon minder nauwkeurig?Kakola schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:43:
[...]
Het hoeft momenteel niet, maar uit voorzichtigheidsprincipe zou ik kiezen voor de Home Plus als je weet dat later verrekenen misschien nodig is.
En hoe minder nauwkeurig is het dan, heeft iemand hier ervaring mee?
Voor mij is zakelijk verrekenen een must, maar verder zou een Home een prima fit zijn.
Er is gewoon een report functie , en ook koppelen met een eventuele backoffice kan.japie101 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:51:
[...]
Kan een "gewone Home" helemaal niet zakelijk verrekenen of is het gewoon minder nauwkeurig?
En hoe minder nauwkeurig is het dan, heeft iemand hier ervaring mee?
Voor mij is zakelijk verrekenen een must, maar verder zou een Home een prima fit zijn.
Er is, volgens het topic Thuisladen, nog geen werkgever of belastingdienst over gevallen dat eerder laadpalen al dan niet MID gecertificeerd zijn. Het staat bij mijn weten ook niet in de export.
Ik denk overigens dat de marges in de laadverliezen tussen hoofdzekering en uiteindelijk de batterij van de auto groter zijn dan de marge van de gebruikte meter. Helemaal als je gaat laden in solarmode.
Bovendien is het nog lastiger om een tarief vast te stellen bij een dynamisch contract, laat staan als dat straks bij kwartier basis gebeurt in combinatie met zonnepanelen geleverde stroom.
Mocht het later alsnog verplicht worden, dan knoop je in je meterkast er een Homewizard3 fase tussen voor €120.
[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 26-08-2025 18:52 ]
Kan iemand mij een goede leverancier aanbevelen voor een Peblar home 11kW die tevens een goede prijs vraagt.
Thanks
Thanks
Ik heb hem gekocht bij slimmelaadpunt.nl voor €649,-. Hij was de volgende dag geleverd!brugk000 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:13:
Kan iemand mij een goede leverancier aanbevelen voor een Peblar home 11kW die tevens een goede prijs vraagt.
Thanks
Owja de Homewizzard P1 is daar duurder dan bij Homewizzard zelf dus goed opletten!
[ Voor 17% gewijzigd door Mr.Viper op 26-08-2025 20:39 ]
Ik heb hem bij slimmelaadpunt.nl gekocht. Was op dat moment de goedkoopste, weet niet of dat nogsteeds zo is. Momenteel €650 inclusief BTW voor de 5m versie.brugk000 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:13:
Thanks
Als je gaat vergelijken moet je er op letten dat sommige winkels de prijs exclusief btw tonen. De btw komt er dan in je mandje weer bij waardoor hij duurder is dan je aanvankelijk dacht!
Hier staat een heel stuk over AI optimalisatie voor Enphase: https://enphase.com/nl-nl...bruikstijd-gebruikersgidsVerdicampo schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:32:
[...]
Interessant! Wat houd de AI optimalisatie in?
Kijk even bij Scenario 8
Ik heb 2 dagen terug een business met 7,5m vast kabel voor €999,- gekocht bij charge24.nl. Dit was ruim goedkoper dan de concurrenten inclusief slimmelaatpunt.nl. Misschien dat de home daar dus ook goedkoper is.
[ Voor 3% gewijzigd door pj op 26-08-2025 21:33 ]
Ik denk zelf dat de marges ook wel mee vallen, maar je oplossing zie ik niet helemaal, dat gaat toch niet werken met zakelijk verrekenen, dat moet toch "automatisch" gaan via de laadpaal ipv handmatig met een aparte meter?Get!em schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:47:
[...]
Er is gewoon een report functie , en ook koppelen met een eventuele backoffice kan.
Er is, volgens het topic Thuisladen, nog geen werkgever of belastingdienst over gevallen dat eerder laadpalen al dan niet MID gecertificeerd zijn. Het staat bij mijn weten ook niet in de export.
Ik denk overigens dat de marges in de laadverliezen tussen hoofdzekering en uiteindelijk de batterij van de auto groter zijn dan de marge van de gebruikte meter. Helemaal als je gaat laden in solarmode.
Bovendien is het nog lastiger om een tarief vast te stellen bij een dynamisch contract, laat staan als dat straks bij kwartier basis gebeurt in combinatie met zonnepanelen geleverde stroom.
Mocht het later alsnog verplicht worden, dan knoop je in je meterkast er een Homewizard3 fase tussen voor €120.
Er zijn genoeg werkgevers waarbij thuisladen wordt verrekend per declaratie. Dat is waar ik op doelde.japie101 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
Ik denk zelf dat de marges ook wel mee vallen, maar je oplossing zie ik niet helemaal, dat gaat toch niet werken met zakelijk verrekenen, dat moet toch "automatisch" gaan via de laadpaal ipv handmatig met een aparte meter?
Voor laden met Laadpas van baas gaat t dan niet werken inderdaad.
Is er nog iemand die zijn Peblar aanstuurt via modbus?
Tot voor kort kon ik de laadlimiet perfect instellen via modbus. De lader heeft steeds in beheerde mode gestaan, maar ik kon zowel via lokale rest api als modbus de laadlimiet instellen.
Sinds enkele dagen lukt geen van beide me nog. Recent is wel de upgrade naar firmware 1.8 gebeurd.
Dus vandaar de vraag, zijn er nog mensen in deze situatie? Beheerde mode, firmware 1.8 en modbus of lokale rest api?
PS : de standaard integratie binnen HA laat me ook niet toe om de laadstroom te wijzigen. Via de webinterface van de Peblar zelf lukt het nog wel....
Tot voor kort kon ik de laadlimiet perfect instellen via modbus. De lader heeft steeds in beheerde mode gestaan, maar ik kon zowel via lokale rest api als modbus de laadlimiet instellen.
Sinds enkele dagen lukt geen van beide me nog. Recent is wel de upgrade naar firmware 1.8 gebeurd.
Dus vandaar de vraag, zijn er nog mensen in deze situatie? Beheerde mode, firmware 1.8 en modbus of lokale rest api?
PS : de standaard integratie binnen HA laat me ook niet toe om de laadstroom te wijzigen. Via de webinterface van de Peblar zelf lukt het nog wel....
Ik kan met 1.80 gewoon nog met HA aanpassen. Staat de Rest API nog wel ingeschakeld in de Peblar interface?
snip: niet de bedoeling
[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 27-08-2025 12:07 ]
Zowel de REST API als modbus staan op "Lezen & schrijven".
Ik kan wel nog gegevens lezen.
Als ik probeer te schrijven via Qmodmaster krijg ik "Slave device or server failure". Ok hier geen probleem met het lezen van de gegevens.
@wickydude staat de laadpaal ok in beheerde mode?
Als ik probeer te schrijven via Qmodmaster krijg ik "Slave device or server failure". Ok hier geen probleem met het lezen van de gegevens.
Zowel met HA (via Rest api) als via EVCC (modbus) nog gewoon verbinding en ook write rechten.Zorka schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:40:
Is er nog iemand die zijn Peblar aanstuurt via modbus?
Check even of je in de webinterface de read/write hebt aanstaan bij de API instellingen (default is read).
Zoals eerder aangegeven, zowel rest api als modbus staat op read/write. Connect hub staat uit.
Laadpaal ook al herstart.
Laadpaal ook al herstart.
als je daarmee bedoelt dat er een tag gebruikt moet worden, dan nee. ook geen backoffice, alleen lokaal.Zorka schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:59:
Zowel de REST API als modbus staan op "Lezen & schrijven".
[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 27-08-2025 13:09 ]
Ik bedoel inderdaad met een tag en backoffice.
Daar heb ik ondertussen ook navraag gedaan, en langs hun kant zijn er geen wijzigingen gebeurd.
Web interface geeft ook aan : Beperkt door stroomlimiet, terwijl dit vroeger rest api of modbus was
Daar heb ik ondertussen ook navraag gedaan, en langs hun kant zijn er geen wijzigingen gebeurd.
Web interface geeft ook aan : Beperkt door stroomlimiet, terwijl dit vroeger rest api of modbus was
[ Voor 26% gewijzigd door Zorka op 27-08-2025 13:23 ]
@Zorka is je P1 meter misschien niet meer verbonden?
De P1 meter is nooit verbonden geweest met de laadpaal. Er is een CT-spoel gebruikt door de installateur.
Ik lees de P1 meter wel uit in HA, en gebruik dit samen met gegevens van de GroWatt omvormer en thuisbatterij om de paal via modbus aan te sturen.
Zoals gezegd werkte dit tot voor enkele dagen probleemloos.
Wat is er ondertussen gewijzigd? De firmware van de Peblar en wat updates binnen HA. Wegens dat laatste heb ik geprobeerd om via QmodMaster de settings te wijzigen. Maar dit lukt zoals gezegd ook niet.
Ik ga verder nog even proberen of ik de REST API rechtstreeks kan aanspreken ipv via HA, maar ik vermoed dat ik hier tegen hetzelfde probleem zal lopen.
Ik lees de P1 meter wel uit in HA, en gebruik dit samen met gegevens van de GroWatt omvormer en thuisbatterij om de paal via modbus aan te sturen.
Zoals gezegd werkte dit tot voor enkele dagen probleemloos.
Wat is er ondertussen gewijzigd? De firmware van de Peblar en wat updates binnen HA. Wegens dat laatste heb ik geprobeerd om via QmodMaster de settings te wijzigen. Maar dit lukt zoals gezegd ook niet.
Ik ga verder nog even proberen of ik de REST API rechtstreeks kan aanspreken ipv via HA, maar ik vermoed dat ik hier tegen hetzelfde probleem zal lopen.
Probeer anders even de servicedesk van Peblar. De keren dat ik die nodig had, was hun antwoord vrij vlot.
Ondertussen een downgrade gedaan van de firmware naar de vorige versie (1.7.1+1+WL-1, Peblar-1.11) en alles werkt terug zoals voorheen. Geen idee of de personalisatie firmware (Peblar-1.12) of de normale firmware (1.8.0+1+WL-1) de boosdoener is.
De vraag is voorgelegd aan Peblar. Van zodra ik antwoord heb post ik het hier.
De vraag is voorgelegd aan Peblar. Van zodra ik antwoord heb post ik het hier.
Een update van Ketel klets.
YouTube: Peblar puur zonne-laden op 3-fase
YouTube: Peblar puur zonne-laden op 3-fase
Is er al iemand die z’n “Eneco” peblar naar de nieuwste versie heeft geüpgraded? Mij lukt het niet om de firmware te updaten, lijkt dicht getimmerd door Eneco… maar ik zou graag het zonneladen-fenomeen willen!
Antwoord van Peblar
Beste,
Hartelijk dank voor het aanleveren van alle gedetailleerde specificaties.
Dit probleem is inderdaad bij ons bekend en de oplossing is inmiddels geïntegreerd in onze volgende firmware-update (1.8.1). Teruggaan naar versie 1.7.1 is één van de tijdelijke oplossingen. Een alternatief is om de lader te configureren als 3 aangesloten fasen (ook al is er fysiek slechts 1 fase verbonden) en vervolgens force 1 phase te activeren om enkelvoudig laden te garanderen. Deze tweede optie kan interessanter zijn wanneer u gebruik wilt maken van de verbeteringen die versie 1.8 met zich meebrengt.
Ter referentie is dit onderwerp ook hier behandeld:
GitHub – Peblar py-modbus-api-client issue #2
Laat ons gerust weten hoe dit voor u uitpakt. Wij wensen u een fijne dag toe en staan uiteraard open voor verdere feedback die u met ons wilt delen.
Met vriendelijke groet / Kind regards,
Beste,
Hartelijk dank voor het aanleveren van alle gedetailleerde specificaties.
Dit probleem is inderdaad bij ons bekend en de oplossing is inmiddels geïntegreerd in onze volgende firmware-update (1.8.1). Teruggaan naar versie 1.7.1 is één van de tijdelijke oplossingen. Een alternatief is om de lader te configureren als 3 aangesloten fasen (ook al is er fysiek slechts 1 fase verbonden) en vervolgens force 1 phase te activeren om enkelvoudig laden te garanderen. Deze tweede optie kan interessanter zijn wanneer u gebruik wilt maken van de verbeteringen die versie 1.8 met zich meebrengt.
Ter referentie is dit onderwerp ook hier behandeld:
GitHub – Peblar py-modbus-api-client issue #2
Laat ons gerust weten hoe dit voor u uitpakt. Wij wensen u een fijne dag toe en staan uiteraard open voor verdere feedback die u met ons wilt delen.
Met vriendelijke groet / Kind regards,
Ik probeer er achter te komen hoe je automatisch kan verrekenen en ik heb de hele threat doorgelezen maar ik snap nog niet precies hoe het werkt. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat ik niet goed snap hoe die verrekening nu plaatsvind. En voordat ik overga naar de aanschaf van de lader wil ik weten of ik de juiste keuze maak unt
Wat ik dus uiteindelijk wil is dat mijn auto laat en dat er automatische verrekening plaat vindt met een backoffice omdat de leasemaatschappij mijn laadkosten vergoed.
Wat voor mij belangrijk is:
- dat het verbruikt vermogen goed bijgehouden wordt
- dat ik ze zelf in staat ben om de kosten per kilowatt op te geven
- als het mogelijk is om mijn laatste sessie automatisch te starten zou ik dat fijn vinden maar als ik er een pasje tegenaan moet houden zou ik dat niet erg vinden
Wat ik dus uiteindelijk wil is dat mijn auto laat en dat er automatische verrekening plaat vindt met een backoffice omdat de leasemaatschappij mijn laadkosten vergoed.
- als het mogelijk is om mijn laatste sessie automatisch te starten zou ik dat fijn vinden maar als ik er een pasje tegenaan moet houden zou ik dat niet erg vinden
Je configureert een backoffice op de laadpaal via de webinterface en vervolgens authenticeer je iedere laadsessie met je pasje. De backoffice verrekent de laadsessies met de MSP (het bedrijf achter het pasje) en betaalt jou uit. Qua backoffice zijn er meerdere opties, veelgenoemd zijn E-Flux (maandelijks abo) en Tap (gratis voor jou, maar rekenen een bedrag bovenop jouw ingestelde tarief aan de MSP).Hannesie1804 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:37:
Ik probeer er achter te komen hoe je automatisch kan verrekenen en ik heb de hele threat doorgelezen maar ik snap nog niet precies hoe het werkt. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat ik niet goed snap hoe die verrekening nu plaatsvind. En voordat ik overga naar de aanschaf van de lader wil ik weten of ik de juiste keuze maak unt
Dit kan allemaal prima met een Peblar. Als je het exacte verbruik wilt bijhouden, kies een Home Plus of Business; is een redelijke inschatting voldoende, kun je ook voor een Home gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Sandro! op 28-08-2025 17:40 ]
Eergisteren een Peblar Home opgehangen. Installatie was gemakkelijk met de duidelijke instructies. Voelde als degelijke kwaliteit en ziet er fraai uit. Werkt mooi met zonne-laden icm Homewizard P1.
Vandaag een flinke regenbui gehad, zie ik dat er direct vocht in het display gedeelte zit. Iemand anders hier ook ervaringen mee? Ik snap dat volledig waterdicht niet mogelijk is, maar je verwacht niet zo snel al vocht op dit soort plekken.
:strip_exif()/f/image/HYeksLDjWbGglpSRxVdPvoPA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag een flinke regenbui gehad, zie ik dat er direct vocht in het display gedeelte zit. Iemand anders hier ook ervaringen mee? Ik snap dat volledig waterdicht niet mogelijk is, maar je verwacht niet zo snel al vocht op dit soort plekken.
:strip_exif()/f/image/HYeksLDjWbGglpSRxVdPvoPA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TSNY9c1xcAje3cLt1oGqoAUU.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Peblar Home hangt nu ruim een halfjaar buiten in weer en wind (niet helemaal zo blootgesteld als die van jou), maar heeft tot op heden nog geen vocht erin. Ik zou er mee teruggaan naar jouw leverancier en onder garantie vervangen.
bedankt voor de uitleg, stel voor ik koppel TAP aan mijn Peblar laadpaal, ik authoriseer mijn laadpas van het bedrijf. Gaat de rest dan vanzelf? of moet ik mijn werkgever op de hoogte stellen of hoe werkt dat?Sandro! schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Je configureert een backoffice op de laadpaal via de webinterface en vervolgens authenticeer je iedere laadsessie met je pasje. De backoffice verrekent de laadsessies met de MSP (het bedrijf achter het pasje) en betaalt jou uit. Qua backoffice zijn er meerdere opties, veelgenoemd zijn E-Flux (maandelijks abo) en Tap (gratis voor jou, maar rekenen een bedrag bovenop jouw ingestelde tarief aan de MSP).
Dit kan allemaal prima met een Peblar. Als je het exacte verbruik wilt bijhouden, kies een Home Plus of Business; is een redelijke inschatting voldoende, kun je ook voor een Home gaan.
Kan ik ook bepereken dat alleen mijn pas verrekend wordt?
"Gelijk vervangen" lijkt me nou geen duurzame oplossing.... Kan er niet gewoon eerst eens worden gekeken naar een oplossing met/op het huidige apparaat?tiunk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:51:
Mijn Peblar Home hangt nu ruim een halfjaar buiten in weer en wind (niet helemaal zo blootgesteld als die van jou), maar heeft tot op heden nog geen vocht erin. Ik zou er mee teruggaan naar jouw leverancier en onder garantie vervangen.
Ik zou eens kijken of er iemand op jouw werk je kan uitleggen wat er van je verwacht wordt. Er is vast iemand die de auto's in zijn takenpakket heeft.Rubke schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:28:
[...]
bedankt voor de uitleg, stel voor ik koppel TAP aan mijn Peblar laadpaal, ik authoriseer mijn laadpas van het bedrijf. Gaat de rest dan vanzelf? of moet ik mijn werkgever op de hoogte stellen of hoe werkt dat?
Kan ik ook bepereken dat alleen mijn pas verrekend wordt?
Wat ik nog mis in de openingspost en ook niet kan vinden op het internet: Foutcodes.
In de interface staat er een onduidelijke beschrijving bij.
Ik ga mijn Peblar tegen de muur schroeven, maar zoek nog een mooie manier om de kabel (voeding en netwerkkabel) onder de Peblar tegen de muur te monteren... Het past net niet in een 22mm buis. Een CV-buis van 28mm (warmteservice.nl) zou kunnen, maar ik vraag me af of er niet iets mooiers van te maken is. Een grijze halyesterpijp vind ik niet mooi en ik betwijfel of deze in dit formaat te krijgen is.
Zie: Clock in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"aard01 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:58:
Ik ga mijn Peblar tegen de muur schroeven, maar zoek nog een mooie manier om de kabel (voeding en netwerkkabel) onder de Peblar tegen de muur te monteren... Het past net niet in een 22mm buis. Een CV-buis van 28mm (warmteservice.nl) zou kunnen, maar ik vraag me af of er niet iets mooiers van te maken is. Een grijze halyesterpijp vind ik niet mooi en ik betwijfel of deze in dit formaat te krijgen is.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MI9rRsflGdYKldlINz9HjhJ9.jpg?f=user_large)
En waar komt dat vandaan?
Clock in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
https://www.kabeldirect.n...6-mm-1-1-meter-zwart.html
Ik ga deze combinatie dit weekend ook tegen de muur schroeven, zal het resultaat ook wel laten zien
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Ik heb een keer eerder gezien een zwarte pijp 32 mm met klemmen
Ik begrijp de vraag niet zo goed. Er zijn elektro PVOC buizen in maten 20, 25 en 32mm, en ook diverse kleuren.
Ja die heb ik gewoon geupdate naar de laatste versie. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de te downloade update. Die heb ik uitgepakt. Dan krijg je 2 update bestanden, 1 voor de interface aanpassingen, en een met de firmware van de paal. Ik heb alleen de laatste geupload naar de paal zelf.Gertjansp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:43:
Is er al iemand die z’n “Eneco” peblar naar de nieuwste versie heeft geüpgraded? Mij lukt het niet om de firmware te updaten, lijkt dicht getimmerd door Eneco… maar ik zou graag het zonneladen-fenomeen willen!
Op het moment van update was de paal alleen via wifi verbonden met mijn netwerk. WIFI kan niet gebruikt worden door de paal (in ieder geval bij eneco) om de paal te laten communiceren via het internet. Alleen de SIM lijkt internet toegang te geven.
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Ik wist niet dat PVC buizen er in allerlei kleuren warenKakola schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:33:
Ik begrijp de vraag niet zo goed. Er zijn elektro PVOC buizen in maten 20, 25 en 32mm, en ook diverse kleuren.

Maar de aluminium kabelgoot zoals door @Theuno is voorgesteld is precies wat ik zocht
Zover ik weet zijn de foutcodes niet publiekelijk gedocumenteerd. De vorige keer dat ik een foutcode had heb ik met Peblar contact opgenomen. Die hebben me toen goed geholpen om het probleem op te lossen.KweNi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:48:
Wat ik nog mis in de openingspost en ook niet kan vinden op het internet: Foutcodes.
Bedankt, update is gelukt. Helaas krijg ik (nog) geen extra mogelijkheden om te laden, enkel Standaard en Gepland. Lukt dat bij jou wel?
rjhilbrink schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:31:
[...]
Ja die heb ik gewoon geupdate naar de laatste versie. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de te downloade update. Die heb ik uitgepakt. Dan krijg je 2 update bestanden, 1 voor de interface aanpassingen, en een met de firmware van de paal. Ik heb alleen de laatste geupload naar de paal zelf.
Op het moment van update was de paal alleen via wifi verbonden met mijn netwerk. WIFI kan niet gebruikt worden door de paal (in ieder geval bij eneco) om de paal te laten communiceren via het internet. Alleen de SIM lijkt internet toegang te geven.
Ik ben van plan om loadbalancing toe te passen met behulp van de Homewizard P1 dongle.
De dongle is al aangesloten op mijn slimme meter, de Peblar Home moet nog worden geïnstalleerd.
Echter, als ik in de Homewizard app kijk dan kom ik bijgaande melding tegen. Houdt dat dus in dat loadbalancing op deze manier niet mogelijk is?
Mijn slimme meter is een Kaifa E0026 met DSMR versie 4.2.2.
Moet ik dan CT spoel gebruiken of een KWH meter?
De dongle is al aangesloten op mijn slimme meter, de Peblar Home moet nog worden geïnstalleerd.
Echter, als ik in de Homewizard app kijk dan kom ik bijgaande melding tegen. Houdt dat dus in dat loadbalancing op deze manier niet mogelijk is?
Mijn slimme meter is een Kaifa E0026 met DSMR versie 4.2.2.
Moet ik dan CT spoel gebruiken of een KWH meter?
:strip_exif()/f/image/FX13GttE6Cxx6QbXp9iWgJGT.jpg?f=fotoalbum_large)