[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• schadefurdich
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-02 10:44
aard01 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:54:
Misschien moet je de business kopen ook omdat er een MID meter in de paal zit. Ik las dat je wellicht geld terug krijgt wanneer je laadt. Wetsvoorstel is in behandeling.
Zie 'ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen' in forum Mobiliteit
Dat is een goede tip. Dat brengt mij weer aan twijfelen voor Zaptec go 2. Even in de gaten houden wat er allemaal gaat gebeuren binnenkort. Ik heb nog niet zoveel haast.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

pentaw1nz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:26:
[Afbeelding]

Hier hangt hij ook. Degelijk ding. Installeren ging vlot. Wel lastig met de 6mm2 draden, maar gelukkig is er voldoende ruimte intern. Morgen nog de meterkast.

Dit zat in het zakje met schroefjes voor de kap. Wat is het?[Afbeelding]
Als je meerdere peblar laders hebt, sluit je deze jumper aan op de laatste.

Wise enough to play the fool

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:20
Dankje.
Die heb ik niet :)

Wel een beetje balen dat hij net 3 dagen hangt en ik dan pas het verhaal + vereisten lees voor ERE- certificaten.

Dan had ik denk ik toch de Business besteld.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• iMuchacho
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:36
Gisteren was ik via Google opzoek naar de Peblar Home. Het viel mij op dat op de officiële website een andere afbeelding getoond werd. Deze heb ik verder ook niet op de website kunnen ontdekken of eerder gezien.

Inmiddels word de juiste afbeelding getoond. Foutje bij Google of zal er binnenkort een nieuwe versie komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuKmwN4uK16GtMxqqIs-e-xiNuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bSpnj3KXyoKOOxucP5OQtVcv.png?f=fotoalbum_large

Journey to the city unscathed

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Die komt uit deze folder van 2023:
https://peblar.com/hubfs/...ET_WL_MAY30.pdf?hsLang=en
Kennelijk was er de mogelijkheid van een afwijkende behuizing.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:18
Iemand enig idee wat de changelog van 1.8.0 -> 1.8.1 is?

Kan alleen de de changelog van 1.8.0 vinden.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:21
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:49:
Iemand enig idee wat de changelog van 1.8.0 -> 1.8.1 is?

Kan alleen de de changelog van 1.8.0 vinden.
Staat hier toch? https://peblar.com/downloads#software-updates

• avdknijff
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-01 19:24
rippiedoos schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Moet je wel met Eneco nog bellen, want die moeten dan die extra pas aan je zakelijk abonnement koppelen met een 0-tarief. Gaat lang niet altijd goed heb ik gemerkt, toen ik mijn extra pas aangevraagd heb...
Wellicht hebben wij afwijkende oplossingen. Ik hoef niets met een 0-tarief in te regelen in mijn opzet.

De peblar hangt aan mijn meterkast en ik krijg van eneco iedere kwh die geleverd wordt door de paal vergoed tegen mijn eigen stroom tarief. Ik betaal dus per geleverde kwh 0,23 Euro aan mijn energieleverancier( in mijn geval essent) en krijg 0,23 Euro per geleverde kwh door de laadpaal terug van Eneco. Per saldo is dat dus 0 Euro, ongeacht wie er met de paal geladen heeft.

Mijn laadpaal werkt net als een straatpaal, hij kent een leveringstarief ter hoogte van mijn stroom tarief (0,23 Euro). Wanneer een laadsessie wordt gestart, kan alleen met een laadpas, dan betaalt diegene 0,23 Euro per geladen kwh plus eventuele vaste kosten behorend bij zijn pas. Als ik met mijn laadpas van het werk laad dan zie ik daar geen rekening van die gaat naar mijn werkgever. Wanneer ik met mijn privé pas laad dan betaal ik daar 0,23 Euro cent per kwh voor aan de laadpas leverancier.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:18
Thanks! ik kwam alleen maar op hun "blog" uit en daar staat alleen 1.8.0.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:19
Wij zijn aan het orienteren voor een EV / hybride en daarbij ook gelijk aan het zoeken naar laders.
Vandaar nagenoeg gehele topic doorgelezen ( en staat ontzettend veel info ), maar mijn vraag heb ik net kunnen vinden.

Ik zal graag willen laden op overschot van zonne-energie ,maar als de auto dan niet vol is dat snachts 2e scenario gaat lopen om de auto helemaal vol te laden.

Kan dit ook met deze lader ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
mversluis schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:15:
Wij zijn aan het orienteren voor een EV / hybride en daarbij ook gelijk aan het zoeken naar laders.
Vandaar nagenoeg gehele topic doorgelezen ( en staat ontzettend veel info ), maar mijn vraag heb ik net kunnen vinden.

Ik zal graag willen laden op overschot van zonne-energie ,maar als de auto dan niet vol is dat snachts 2e scenario gaat lopen om de auto helemaal vol te laden.

Kan dit ook met deze lader ?
Volgens mij niet met puur alleen Peblar instellingen, maar bv met EVCC / home assistant wel.

Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

• wickydude
  • Laatst online: 20:48
Gaat inderdaad niet vanzelf met alleen de Peblar (of enige andere lader volgens mij).
Zonder iets als home assistant kun je handmatig wisselen tussen zonneladen en gepland laden, waar je dan een schema aan kunt maken zodat hij s nachts de lader ook vrijgeeft.
Met Home Assistant al dan niet met evcc kun je dat automatisch laten verlopen.
Ik zet hem met HA elke ochtend naar puur zonneladen, en s avonds op bepaalde dagen naar gepland laden.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• mversluis
wickydude schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:36:
Gaat inderdaad niet vanzelf met alleen de Peblar (of enige andere lader volgens mij).
Zonder iets als home assistant kun je handmatig wisselen tussen zonneladen en gepland laden, waar je dan een schema aan kunt maken zodat hij s nachts de lader ook vrijgeeft.
Met Home Assistant al dan niet met evcc kun je dat automatisch laten verlopen.
Ik zet hem met HA elke ochtend naar puur zonneladen, en s avonds op bepaalde dagen naar gepland laden.
Zal dit bv ook met homey kunnen ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
mversluis schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:06:
[...]

Zal dit bv ook met homey kunnen ?
In homey kun je flows maken toch? Als je daarmee de modus van de Peblar integratie app, kunt omzetten van pv naar fast op basis van zonsondergang en zonsopkomst. Dan ben je er.

https://homey.app/nl-nl/a...Peblar/Peblar-EV-Charger/

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:19
JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:59:
Een MID-meter is voor backoffices niet verplicht. Veel laadpalen doen gewoon een 'schatting' zonder een echte kWh-meter. Denk dat het wel 95% accuraat is zonder MID. Alle versies van de Peblar kunnen een backoffice aansluiten, maar er is maar één versie met een kWh-meter.
Dat vind ik wel héél vreemd. Net zoals een tankstation moet geijkt zijn (anders ben je niet zeker hoeveel liter je getankt hebt en kan de rekening eventueel foutief zijn), zou ik toch denken dat een MID meter ook verplicht is indien je een laadpaal publiek zet.
Ik ben aan het overwegen om een Peblar aan te schaffen. Iemand die met zekerheid kan zeggen dat elke Peblar (ook de home) op een backoffice kan gezet worden en dus publiek laden ondersteunt?

Want een Peblar business komt in de buurt van een Alfen S-line pro met vaste kabel zelfs, indien de prijs bijna overeenkomt dan ben ik toch eerder geneigd naar de Alfen te gaan.
Bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Pharos1985 op 18-01-2026 15:39 ]

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:21
@Pharos1985 de Home heeft backoffice mogelijkheden.
Zie hier: https://peblar.com/products/ev-charging

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:08
Weet iemand waarom de Peblar met CT spoelen volgens de handleiding niet kan zonne-laden? CT spoelen kunnen prima verbruik en teruglevering detecteren: de stroomrichting is dan andersom. Dus dat zal het niet zijn..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RichieB
Ik heb momenteel een Tesla Wall Charger v2 en een Tesla privé en een andere zakelijk. Het verbruik daarvan wil ik uiteraard scheiden ivm vergoeding van het laden van de zakelijke auto. Via de TWCManager software heb ik nu een mooi overzicht in MySQL met de laadsessies per VIN. Hoe werkt dat met de Peblar? Kan die ook via Plug and Charge (ISO 15118) de VIN opslaan per sessie? Of wordt momenteel alleen de RFID daarvoor gebruikt?

Is voor het bijhouden van laadsessies een backoffice aansluiting nodig? Zo ja, zit bij een van de ondersteunde integraties ook software die je zelf kan hosten? Ondersteuning voor CitrineOS of SteVe zou ideaal zijn natuurlijk.

• Huipi
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-02 16:55
mitsumark schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Volgens mij niet met puur alleen Peblar instellingen, maar bv met EVCC / home assistant wel.

Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Er is een functie 'slim zonne-laden" daarmee pak je de meeste zonne enrgie maar vult hij bij tekort aan vanuit het net om aan het minimum te voldoen.

Smart solar
De smart solar aanpak van Peblar introduceert een adaptieve strategie voor de momenten dat de zon niet zo fel schijnt, maar je toch je EV efficiënt wilt blijven opladen.

Wanneer er een overschot aan zonne-energie is dat teruggeleverd zou worden aan het elektriciteitsnet, zal de Peblar de EV laden met behulp van zonne-energie in aanvulling op de energie van het net zelf.

Het overschot bereikt bijvoorbeeld niet altijd de minimumdrempel voor laden en met deze strategie zal de lader netstroom toevoegen om ten minste het minimum te bereiken. Vervolgens volgt de lader het patroon van opgewekte stroom min huishoudelijk gebruik.

In deze opzet combineert de Peblar lader naadloos zonne-energie met netstroom om je EV constant te laden.

• wickydude
RichieB schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:17:
Ik heb momenteel een Tesla Wall Charger v2 en een Tesla privé en een andere zakelijk. Het verbruik daarvan wil ik uiteraard scheiden ivm vergoeding van het laden van de zakelijke auto. Via de TWCManager software heb ik nu een mooi overzicht in MySQL met de laadsessies per VIN. Hoe werkt dat met de Peblar? Kan die ook via Plug and Charge (ISO 15118) de VIN opslaan per sessie? Of wordt momenteel alleen de RFID daarvoor gebruikt?

Is voor het bijhouden van laadsessies een backoffice aansluiting nodig? Zo ja, zit bij een van de ondersteunde integraties ook software die je zelf kan hosten? Ondersteuning voor CitrineOS of SteVe zou ideaal zijn natuurlijk.
Peblar Business is wel iso15118 ready qua HW, maar is nog niet beschikbaar in FW. RFID/NFC dus.
Populaire SW is Home Assistant met eventueel evcc integratie in home assistant.
Verder kun je de laaddata ook uit de Peblar webinterface trekken.

• RichieB
wickydude schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Peblar Business is wel iso15118 ready qua HW, maar is nog niet beschikbaar in FW. RFID/NFC dus.
Populaire SW is Home Assistant met eventueel evcc integratie in home assistant.
Ik gebruik geen Home Assistant.. maar zie je daar het RFID bij de laadsessies staan? Zo ja, dan duik ik wel even in de integratie om te kijken hoe ze dat ophalen.
Verder kun je de laaddata ook uit de Peblar webinterface trekken.
Mooi, dat las ik net hier ook. Webgui scraping is wel een beetje lame.. maar dat zal in ieder geval wel werken.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Rest api heeft geen endpoint voor laad historie voor zover ik kan zien op developer.peblar

Er is een Python library op GitHub (die ook in de Homeassistant zit) die de rest api benut.

Als je echt laadsessies wilt, zou je ook de evcc laadsessies kunnen pakken? Die database kun je zelf configureren.

• RichieB
@Get!em Waar haalt EVCC het ID van de auto vandaan? Want de Peblar modbus API heeft die informatie ook niet. Wat ik las bij evcc.io is dat ze via de API van de auto’s kijken welke auto op het moment van een sessie aan het laden is. Dat kan ik zelf ook wel zo doen.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:16
RichieB schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:18:
Weet iemand waarom de Peblar met CT spoelen volgens de handleiding niet kan zonne-laden? CT spoelen kunnen prima verbruik en teruglevering detecteren: de stroomrichting is dan andersom. Dus dat zal het niet zijn..
Beslissing van het Product-team, omdat veel installateurs de CT-spoelen andersom aansluiten en het dan gezeik geeft.
Schiet niet op de pianist.

• RichieB
@Kakola Dat was ook het enige dat ik zelf kon bedenken. Beetje suf, maar het zal wel nodig zijn..

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:37

elsinga

=8-)

Je zou toch wel kunnen detecteren dat die spoelen verkeerd-om zijn aangesloten? Al is het maar door te kijken welke kant de stroom op gaat in de nacht...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:19
Niet betrouwbaar als detectie zulke "systemen" en al zeker niet voor een "mass rollout" als je 1000'en chargers hebt.
Ik heb deze nacht bvb per ongeluk teruggeleverd vanuit mijn batterij door een kleine configuratiefout... Wat moet er dan gebeuren? Mijn charger die in alarm gaat? Een foutmelding geeft oid?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:17:
Dat is open-source software gebaseerd op ocpp begrijp ik?

Volgens mij kun je op dit moment geen custom url backoffices koppelen helaas, zie hier: Mijn gewenste backoffice staat niet in het dropdown menu

Misschien kun je ze eens vragen of ze een mogelijkheid willen implementeren om een custom backoffice te gebruiken? Zo moeilijk moet dat niet zijn; gewoon een vrije keuze voor url...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:04:
@Get!em Waar haalt EVCC het ID van de auto vandaan? Want de Peblar modbus API heeft die informatie ook niet. Wat ik las bij evcc.io is dat ze via de API van de auto’s kijken welke auto op het moment van een sessie aan het laden is. Dat kan ik zelf ook wel zo doen.
Klopt helemaal, op basis polling van API van de auto('s). Werkt niet 100% vlekkeloos, dus als het betrouwbaar moet zijn, zou ik wat anders zoeken.

Misschien helpt het als je de Peblar koppelt aan een backoffice als Tap Electric (gratis) en daar twee rfid's registreert voor nultarief. Tap heeft vervolgens ook een API, waar je wellicht met de juiste query jouw gewenste gegevens kan ophalen en wegschrijven?

Is maar een idee, zijn meerdere wegen naar Rome waarschijnlijk :D

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 19-01-2026 11:23 ]

• pentaw1nz
de achterkant van de Peblar home lijkt hetzelfde als die van de Business.
Zou het technisch mogelijk zijn om de voorkant van een home te vervangen voor enkel een voorkant van de Business?

I.v.m. isntallatiegemak als je overstapt naar Business (bijv. voor ERE-certificaten). Of zie ik dan iets over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2T8K4tujDv-4-l7_7xTgJRFGDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wwEzm1vqOVumvPOGGNnEs0al.png?f=user_large

En waar ze de MID meter op een Peblar Business precies? Is dat nog enigszins achteraf in te bouwen?
Als Peblar dit als optie geeft op dezelfde manier als hoe het in andere versies zit/zat (het zat immers in de Home Plus en nu in de Business) zijn er wel licht mogelijkheden dat tussenpartijen de Peblar Home (die dan dus een Home Plus is geworden) wel accepteren, en dat je jouw laadpaal ook onder dat type kunt aanmelden.

[ Voor 21% gewijzigd door pentaw1nz op 19-01-2026 17:24 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• mitsumark
Alle elektronica zit in de voorkant, ook bij de business.

Ik denk dat ie voor het zien van de MID kWh meter verder uit elkaar moet, maar dat was ik nu niet van plan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O33aFvp_0QqjhXg3lfhF4FYVgJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUTEiTUEVGtmWq0PBfqic2e4.jpg?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
Dus swappen van de voorkantjes zou in ieder geval een optie zijn.

En dam de home verkopen met weer een nieuw onbeschadigd achterkantje.

Zou helemaal top zijn als peblar iets fixt met MID metertjes die je er in kunt pluggen

• mitsumark
pentaw1nz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:12:
Dus swappen van de voorkantjes zou in ieder geval een optie zijn.

En dam de home verkopen met weer een nieuw onbeschadigd achterkantje.

Zou helemaal top zijn als peblar iets fixt met MID metertjes die je er in kunt pluggen
Achterkant nog even, ter bevestiging dat ook daar niks extra's in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh3qR27-_0wy6IKkgOfI5Dy8xP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pHoHk2IL4LoX3kxQiE5Kkx1.jpg?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
Dankje!

Achterkantje kan ik dus laten hangen bij switchen naar een Business. Dat scheelt weer.
Heb waarschijnlijk een famillielid die mijn Home wil overnemen.

Kleine meerprijs, maar vind het wel leuk om het ERE-certificaten verhaal te volgen en te kijken wat het brengt...

Heb jij ook de Business? Volgens mij zit bij die 2 clipjes midden/onder het voorste deel dan de MID meter

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 19-01-2026 22:11 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Achterkant nog even, ter bevestiging dat ook daar niks extra's in zit.
[Afbeelding]
Interessant om een business te installeren. De Home is met een 5x1,5mm2 kabels geleverd. Is dit ook zo bij de business variant? Deze kan 22kW laden en dan verwacht ik wel 5x2,5mm2.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-02 18:02
Morgen weet ik bovenstaande zeker: ga mijn Home (die er nog maar net hangt) omwisselen voor een Business. Ik zie echt geen verschillen qua achterbak, wordt een fluitje van een cent.

Een heel andere vraag: op de site van Peblar staat een pagina vol wollig marketing geblaat over de fantastische samenwerking tussen Peblar en HW. Ik weet dat de Peblar de HW p1 meter voor load balancing kan gebruiken maar hoe zit dat andersom?
Tot nu toe heb ik een losse HW kWh meter maar kan HW de Peblar MID meter uitlezen en weergeven in hun app zoals de HW kWh meter? Ik gebruik ook HA en evcc maar vind het toch prettig “de laadpaal” ook inzichtelijk te hebben.

• wickydude
Nee, dat kan (nog??) niet.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:58
AA42 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:30:
Morgen weer ik bovenstaande zeker: ga mijn Home (die er nog maar net hangt) omwisselen voor een Business. Ik zie echt geen verschillen qua achterbak, wordt een fluitje van een cent.
Wellicht wel verwarrend dat de serienummers e.d. op de rechterzijkant van de achterplaat straks niet overeenkomen met de daadwerkelijke elektronica van de voorzijde?

[ Voor 5% gewijzigd door crbnnw op 20-01-2026 20:19 ]

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:57
Ik ga deze week ook een Peblar Business ophangen heb hem al in huis. Iemand had hier een foto staan van een kabel gootje waar zowel stroomkabel als ethernet kabel doorheen liep. Deze moeten echter op een andere plek de behuizing in worden geleid. Hoe hebben jullie dat netjes strak verwerkt zonder dat die ethernet kabel zichtbaar is? Die kabelgoot kon toch ook niet tot vlak onder de lader komen omdat die wartel voor de kabel nog een eind uitsteekt naar onder?

• Herbiek616
De bovenste klemt zich achter de peblar en haakt met 2 kleine schroefjes achter de goot. De onderste zit met 2x schroef/plug vast.
Het bovenste deel snap ik omdat die goot niet mooi aansluit op de onderkant van de Peblar, maar waarom heb je ook een deel geprint voor de onderzijde? Daar heb ik beide kabels vlak tegen de muur tussen de bestrating omhoog lopen en kan ik de goot tot op de bestrating laten lopen?

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:56
Ik overweeg een Peblar Business te nemen om mijn zelfbouw brouwsel te vervangen, in navolging ook van iedereen voor de ERE certificaten.

Loop nog even stuk op het volgende:
De huidige aardlek is een SEP 3P+N / B16A.
Ik heb 3x25A, meterkast vorig jaar vernieuwd met zonnepanelen (27 stuks).

De huidige zelfbouw SmartEVSE hangt hierachter, gebruikt 2 fasen met een trafo aan het einde om alsnog met wat tempo de Ioniq 28 (die een 1 fase lader heeft maar met 6,6kw kan laden) te laden.

Als er op termijn een nieuwe EV komt die een 3 fase lader aan boord heeft, en ook om het laadtempo van de huidige Ioniq hoog te houden, moet ik dus die automaat vervangen, toch? En dan zou in dit geval dus bijv. een SEP 3P+N B25A voldoen? Of B20A om onder de limiet van het huis te blijven? Ik twijfel nu even en wil niet dat iets begint te gloeien omdat ik onderbemeten iets plaats.

• AA42
crbnnw schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Wellicht wel verwarrend dat de serienummers e.d. op de rechterzijkant van de achterplaat straks niet overeenkomen met de daadwerkelijke elektronica van de voorzijde?
Getver, wist niet eens dat er een typeplaathe/serienummer op de onderbak zat maar die zit inderdaad op de rechter zijkant heb ik nu gezien. Dat betekent voor mij idd de achterbak ook vervangen, zucht. Weer dat gekut met die rubbertjes….

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:28

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

AA42 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Getver, wit niet eens dat er een typeplaathe/serienummer op de onderbak zat maar die zit inderdaad op de rechter zijkant heb ik nu gezien. Dat betekent voor mij idd de achterbak ook vervangen, zucht. Weer dat gekut met die rubbertjes….
Rubbertjes kan je toch gewoon overzetten ;)

• mversluis
Sorry hoor moet erg hard lachen. Als je context niet weet en er staat gekut met die rubbertjes in de zin. Lijkt het erg anders over te gaan

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Herbiek616 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Het bovenste deel snap ik omdat die goot niet mooi aansluit op de onderkant van de Peblar, maar waarom heb je ook een deel geprint voor de onderzijde? Daar heb ik beide kabels vlak tegen de muur tussen de bestrating omhoog lopen en kan ik de goot tot op de bestrating laten lopen?
Printjes zijn van mij. In mijn situatie is de onderzijde niet zo fraai. Vandaar ook daar een afdekkap.

• pentaw1nz
Ik heb een vraag over de laadkabel die je bij de Peblar Business krijgt.
Ik heb de home omgeruild voor Business, maar er zit eenzelfde laadkabel bij.
Had verwacht dat deze dikker zou zijn. Er zit een 20a kabel bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4_9qKmgCewxLGbA25JTXW5SbMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wb50RWrbRBoC9tvhszpmRDm6.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Socket variant waar een andere tweaker foto's van deelde zie je wel dikkere draden.
Ik heb nog geen foto's ontdekt van variant met vaste kabel.

Voor de werking maakt het overigens niets uit, want ik heb eem 3x25a aansluiting.
Dikkere bedrading tbv 22kw laden heeft hier dus toch niet zoveel zin.

[ Voor 28% gewijzigd door pentaw1nz op 22-01-2026 08:39 ]

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:51

buzzlightyear

To infinity and beyond...

pentaw1nz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:38:
Ik heb een vraag over de laadkabel die je bij de Peblar Business krijgt.
Ik heb de home omgeruild voor Business, maar er zit eenzelfde laadkabel bij.
Had verwacht dat deze dikker zou zijn. Er zit een 20a kabel bij.

[Afbeelding]

Bij de Socket variant waar een andere tweaker foto's van deelde zie je wel dikkere draden.
Ik heb nog geen foto's ontdekt van variant met vaste kabel.

Voor de werking maakt het overigens niets uit, want ik heb eem 3x25a aansluiting.
Dikkere bedrading tbv 22kw laden heeft hier dus toch niet zoveel zin.
Wat is je vraag?

• pentaw1nz
Of mijn aanname klopt dat ik de verkeerde kabel bij de Business heb gekregen (20a).

Voor de werking maakt het denk ik niet uit, maar daar zit Natuurlijk wel een prijsverschil in

• wickydude
Navragen bij de shop waar je hem besteld hebt.
Kabel zit (af Peblar) volgens mij niet standaard bij Peblar Business.

Edit: O wacht, de rebranding van de home plus… |:(

[ Voor 33% gewijzigd door wickydude op 22-01-2026 09:08 ]

• JanHenk
  • Niet online
pentaw1nz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:53:
Of mijn aanname klopt dat ik de verkeerde kabel bij de Business heb gekregen (20a).

Voor de werking maakt het denk ik niet uit, maar daar zit Natuurlijk wel een prijsverschil in
Ik heb een Peblar Business 22 kW met vaste kabel (7,5m).

De stekker is 32A en de kabel is 5G4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcMbob1FmLqK1v-5A1fQ-9PeXso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2p9VbpB925plaiBo2p67DCWW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxXye5DAamwl5SxBYo1wMT-YpDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TR6E3KMxRDZZrZ7LZ41GHcNV.jpg?f=fotoalbum_tile

• JanHenk
  • Niet online
@pentaw1nz Overigens, ik gebruik het ook daadwerkelijk om op 1-fase tot 7,4 kW te kunnen (op zonnestroom). Naar de paal toe ligt een 6mm² kabel (is ook wel zo'n 30 meter trouwens) en in de groepenkast zit een 32A aardlekautomaat.

Peblar doet load balancing op 25A op het net en dat werkt ook perfect is mijn ervaring.

Op zonnestroom best handig zo 8)

Maar gebruik ook wel regelmatig gewoon snel opladen en dan pakt ie 'gewoon' 16A == 11kW i.v.m. beperking van mijn auto. Andere auto zou hier nog sneller kunnen laden. Tot 17kW (25A) op het net of zelfs 22kW (32A) bij voldoende zon. :)

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 22-01-2026 09:30 ]

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:28

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

JanHenk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Ik heb een Peblar Business 22 kW met vaste kabel (7,5m).

De stekker is 32A en de kabel is 5G4.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik kan dit beamen. Vandaag is eenzelfde kabel bij mij uit de doos van een Peblar Business gekomen.

• AA42
Net mijn Home vervangen door de Business. Achterbak ook vervangen i.v.m. serie/type sticker op de achterbak, kan best dat ze dat controleren bij retourneren en is ook wel zo netjes. Ging ook allemaal best alsnog vlot, ik begin ervaring te krijgen, dit is de 3e die ik ophang (op dezelfde plek hè...).

Ik kan bevestigen dat de kabel van de Business wel degelijk dikker hoort te zijn dan die van de Home. Als je dezelfde dikte kabel als de Home hebt ontvangen dan denk ik dat je een versie hebt ontvangen die al eerder door iemand anders is "geswapped". Dat zou ik niet accepteren. Je kunt wel zeggen dat het nu niets uit maakt maar je garantie dan? Natuurlijk, zolang je max. 11kW laadt is er technisch niets aan de hand. En je weet ook nooit wat er in de toekomst gebeurt, als je ooit wel met hogere stromen wil laden dan zou ik die dunne kabel niet willen gebruiken. Contact opnemen met de verkoper. Wellicht nog andere sporen dat je een gebruikte hebt ontvangen (dichtgeplakte zakjes, kloppen de serienummers van achterbak en het kaartje wat er bij zit?).
Overigens is de kabel gelukkig nog steeds lekker soepel, een heel stuk beter dan de "tuinslang" die aan mijn EVBox Elvi zat...

De foto van de kabelmarkering is van de (dunne) Home versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNn9GROCuHLQPDFIQVGAMVDiVp4=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/JXzpqnMOjIAFiffJHqJwj1eS.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vu4c7CIsPfVFKeBRD1BCdyaTqY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fClRMGBe9s2jK9ptvzEue7CK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFlAj8dYUGwKgh1Za4oNxysrRKU=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lAOSkYXZhQOCozgTgF8zGH2V.gif?f=fotoalbum_tile
Verdere visuele verschillen: onderaan links zie je opvallend een oranje dingetje en natuurlijk een SIM kaart houder (dat was ik alweer vergeten, de Business kan wel een SIM gebruiken, de Home heeft op die plek geen SIM houder. Het oranje dingetje blijkt na googelen de GSM antenne.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dizsEPGehgsitvipDiUyCYyuCH8=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dkLCW6yMKdJd93Ju3K7qspFF.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-36pChyIBcSF7Q55Mp2lAEAio8Y=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zv7PmTj2RG8TWRkY9YIF5BKY.gif?f=fotoalbum_tile
Helemaal recht onderop zit op de home ook een lege plek voor een chip die op de Business wel geplaatst is. Het typenummer gegoogled en dit blijkt een chip die de communicatie over de laaddraden kan uitvoeren. Dit is dus de hardware voorbereiding om bi-directioneel te kunnen laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-o03ezsZXE2TqciQ8o1v335DzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMQRNaPAj1PfboivQBqXNuNc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giO8mFFqLFEO6w-lAEBDeEUJBAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONQPG2Fit8slZboWyl4PwTc4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 22-01-2026 18:24 ]

• AA42
WishmasterNL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Rubbertjes kan je toch gewoon overzetten ;)
Klopt maar ik vind die rubbertjes nou niet bepaald makkelijk (goed) in de gaatjes te krijgen.....heb ik wel eens beter meegemaakt maar dat is weer een heel ander verhaal.... >:) 8)

Komt ook wel doordat mijn netwerkkabel heel erg kort was van mijn vorige lader en ik er een connector op moest zetten (handig die dingen, geen speciale tang nodig). Kortste patchkabeltje dat ik kon vinden er in en gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5vIjO0exW7vHYhq0Fdwe0Zp6Gg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/HXGpRdTNyrWHrF4IWoZjPi8v.gif?f=fotoalbum_large

Moet ook zeggen dat je er handiger in wordt naarmate je het vaker doet........ >:)

• AA42
Aanvulling: de MID meter (chip?) zit dus ergens onder de plastic afdekking dus het blijft (nog?) onbekend of dat nu echt een hardware verschil is tussen de Home en de Business. Wel staat er op de serie/typenr. sticker op de onderbak info over de MID meter.

En nog een andere opmerking: omdat ik (als back-up) zeker wilde weten dat de WiFi ook OK is mocht de Ethernet een keer niet werken of iets dergelijks heb ik hem eerst daar mee geconfigureerd. Werkte prima maar mijn laadpaal staat dan ook op hoogtuit 3 meter afstand van mijn Netgear Orbi basisstation en er zit geen grote metalen garagedeur of zo tussen. Signaal was -57dB (dacht ik gezien te hebben).

Alles werkt ook (weer) probleemloos met evcc. Ik moet nog best een hoop uitpuzzelen. Zo heb ik met mijn vorige lader het bijgeleverde load-balancing kastje eigenlijk nooit in gebruik gehad....maar het lijkt me toch wel verstandig dat eens te gaan bekijken. En zo zijn er nog wel wat dingetjes....

[ Voor 57% gewijzigd door AA42 op 22-01-2026 20:21 ]

• AA42
mversluis schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:04:
Sorry hoor moet erg hard lachen. Als je context niet weet en er staat gekut met die rubbertjes in de zin. Lijkt het erg anders over te gaan
“Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval.”

• Herbiek616
Printjes zijn van mij. In mijn situatie is de onderzijde niet zo fraai. Vandaar ook daar een afdekkap.
Klopt het dat dit 3D onderdeel de netwerkkabel ingang niet afdekt? Zie geen ethernetkabel, wifi gebruikt?

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-02 13:51
sigmundfreund schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:42:
Ik overweeg een Peblar Business te nemen om mijn zelfbouw brouwsel te vervangen, in navolging ook van iedereen voor de ERE certificaten.

Loop nog even stuk op het volgende:
De huidige aardlek is een SEP 3P+N / B16A.
Ik heb 3x25A, meterkast vorig jaar vernieuwd met zonnepanelen (27 stuks).

De huidige zelfbouw SmartEVSE hangt hierachter, gebruikt 2 fasen met een trafo aan het einde om alsnog met wat tempo de Ioniq 28 (die een 1 fase lader heeft maar met 6,6kw kan laden) te laden.

Als er op termijn een nieuwe EV komt die een 3 fase lader aan boord heeft, en ook om het laadtempo van de huidige Ioniq hoog te houden, moet ik dus die automaat vervangen, toch? En dan zou in dit geval dus bijv. een SEP 3P+N B25A voldoen? Of B20A om onder de limiet van het huis te blijven? Ik twijfel nu even en wil niet dat iets begint te gloeien omdat ik onderbemeten iets plaats.
Levern die zonnepanelen ook op 3 fasen terug? dan zou je eventueel nog hoger kunnen dan die B20A.
Hier zit er een 32A zekering tussen. zodat ik van (1x)6A tot 3x 32A kan laden. Loadbalancer zorgt ervoor dat de hoofdzekeringen er niet uitslaan. (Ook de aardlek schakelaars zijn 63A volgens voorschrift fabrikant).

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• RichieB
Vandaag heb ik mijn Tesla Wall Charger v2 vervangen door de Peblar Business. De installatie viel me erg mee. Hij zit heel slim in elkaar mbt de montage en aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50zit_PCVSQC8y_I1k2-zvsXEFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mV9h3W5zFnj8auMTjMZOgNi7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUvlTRq6B7Bu5bgkqdfemZmajWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qex3FzTdllGLQpDVbeQmx3Rl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moest wel een beetje improviseren omdat de stroomaansluiting van de TWC in het midden zit, en bij de Peblar rechtsonder. Dus het gat in mijn paal zit ook precies midden onder. Daardoor kwam ik niet uit met de bevestiging, maar met een stukje RVS van 2mm dik heb ik dat opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLoYih_B9FYwizQLho3S2Tai6Ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1TT8tvXKMJhGQlpU4GSHMyq.jpg?f=fotoalbum_large

• AA42
Netjes getweaked !

Wat ik ook even moest door krijgen was hoe het "scharnier" werkt, dat je het "voordeurtje" een beetje naar voren moet trekken voordat je hem "omdraait". In eerste instantie kreeg ik hem niet omgedraaid en wou het niet forceren. Maar verder inderdaad erg gebruiksvriendelijk.

• RichieB
Ik heb vandaag mijn eerste echte laadsessie gestart (Smart Solar). Ik heb de Tap Electric backend provider toegevoegd en daar bij de laadpaal Acces op "Skip authorization" gezet. Ik had verwacht dat het laden dan direct zou starten, maar de Peblar bleef op "Wachten op autorisatie" ofzoiets staan. Welke RFID kaart ik er ook bij hield, er gebeurde niets. Ik heb uiteindelijk de laadsessie kunnen starten via de Tap Electric app. Als de sessie klaar is ga ik verder spelen met RFID, want dat zou gewoon moeten werken.

Nu ik er over nadenk snap ik dat de laadpaal een seintje via OCPP verwacht dat er gestart mag worden. Kennelijk moet in die aanvraag ook een ID meegestuurd worden vanuit de RFID kaart. Dus zonder (herkende) kaart, geen laadsessie. Dat vind ik toch wel een nadeel, gedoe met RFID pasjes bij je eigen laadpaal. Ik denk dat ik hem weer op unmanaged zet totdat ISO 15118 Plug & Charge het doet. Gewoon inpluggen en automatisch starten zoals ik ook gewend was met de Tesla Wall Charger.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:58
RichieB schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:34:
Ik heb vandaag mijn eerste echte laadsessie gestart (Smart Solar). Ik heb de Tap Electric backend provider toegevoegd en daar bij de laadpaal Acces op "Skip authorization" gezet. Ik had verwacht dat het laden dan direct zou starten, maar de Peblar bleef op "Wachten op autorisatie" ofzoiets staan. Welke RFID kaart ik er ook bij hield, er gebeurde niets. Ik heb uiteindelijk de laadsessie kunnen starten via de Tap Electric app. Als de sessie klaar is ga ik verder spelen met RFID, want dat zou gewoon moeten werken.

Nu ik er over nadenk snap ik dat de laadpaal een seintje via OCPP verwacht dat er gestart mag worden. Kennelijk moet in die aanvraag ook een ID meegestuurd worden vanuit de RFID kaart. Dus zonder (herkende) kaart, geen laadsessie. Dat vind ik toch wel een nadeel, gedoe met RFID pasjes bij je eigen laadpaal. Ik denk dat ik hem weer op unmanaged zet totdat ISO 15118 Plug & Charge het doet. Gewoon inpluggen en automatisch starten zoals ik ook gewend was met de Tesla Wall Charger.
Ik heb vanaf begin januari een bedrijfswagen en een laadkaart van de werkgever, en ik heb ook Tap Electric gekozen voor split billing.
Bij mij staat alles in het Nederlands, dus ik antwoord met de Nederlandse termen die Tap Electic gebruikt.
'Autoriseer gebruikers voordat ze hier mogen laden", staat mij wel actief.
Ik kon vanaf de eerste moment mijn auto's laden, zowel met of zonder RFID. Zonder RFID, start ik het laden via de app, met RFID heb ik 2 mogelijkheden, via mijn laadpas van het werk en via de gratis Tap Tag. Mijn privé wagen laad ik op via de Tap Tag en wordt er niks verrekend.
O ja, mijn wagen staat in de garage, dus mij maakt het niet uit of ik met of zonder RFID laad, pasje ligt bij de laadpaal.

• RichieB
Wij laden zoveel mogelijk op de zon. Vaak is het ‘s avonds inpluggen en dan start het laden de volgende ochtend pas bij voldoende zon. Met een RFID kaart ben ik bang dat we dat gaan vergeten en dat het laden dan nooit start terwijl de auto wel is aangesloten. Kortom, gedoe dat ik wil vermijden.

• RigolleM
RichieB schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:00:
Wij laden zoveel mogelijk op de zon. Vaak is het ‘s avonds inpluggen en dan start het laden de volgende ochtend pas bij voldoende zon. Met een RFID kaart ben ik bang dat we dat gaan vergeten en dat het laden dan nooit start terwijl de auto wel is aangesloten. Kortom, gedoe dat ik wil vermijden.
Als je geen split billing toepast of uw paal publiek zet om er iets aan te verdienen, zie ik geen nut om die beheerd te gebruiken. Ik heb dit ook zo gedaan tot eind december.
En enkel laden als er zon is, dat is dan ook vanaf Maart/April.. 's Winters zie je weinig tot geen zon!

• RichieB
RigolleM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:21:
[...]
Als je geen split billing toepast of uw paal publiek zet om er iets aan te verdienen, zie ik geen nut om die beheerd te gebruiken. Ik heb dit ook zo gedaan tot eind december.
Voor het automatisch inboeken van de sessies voor de ERE-certificaten vrees ik dat een backend wel vereist is. Gelukkig kan het ook handmatig.

Een laadpaal op je oprit "publiek" zetten vind ik sowieso een no-go. Ik zal zelf ook niet even op iemands oprit gaan staan laden. Dat zo'n paal in een laad app staat is nog geen uitnodiging om je auto neer te zetten op iemands privéterrein. Eigenlijk is dat gewoon vervuiling van de laadpaal database.
En enkel laden als er zon is, dat is dan ook vanaf Maart/April.. 's Winters zie je weinig tot geen zon!
In de winter moet er vaak wel iets vanaf het net bij, maar laad ik nog steeds het liefst als de zon op is. Bijvoorbeeld vandaag al 33 kWh opgewekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuGp0w0WlmiROXusWAXfPvA5eBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMnfXGaVv9Sw9NWUflHldkcQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door RichieB op 24-01-2026 16:05 ]

• RigolleM
RichieB schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Voor het automatisch inboeken van de sessies voor de ERE-certificaten vrees ik dat een backend wel vereist is. Gelukkig kan het ook handmatig.
ERE-certificaten hebben we hier niet in België.
Een laadpaal op je oprit "publiek" zetten vind ik sowieso een no-go. Ik zal zelf ook niet even op iemands oprit gaan staan laden. Dat zo'n paal in een laad app staat is nog geen uitnodiging om je auto neer te zetten op iemands privéterrein. Eigenlijk is dat gewoon vervuiling van de laadpaal database.
Ik heb weet van iemand die het wel doet, maar zelf doe ik het ook niet, laadpaal hangt binnen in huis, dus heeft ook weinig zin om hem publiek te zetten.
In de winter moet er vaak wel iets vanaf het net bij, maar laad ik nog steeds het liefst als de zon op is. Bijvoorbeeld vandaag al 33 kWh opgewekt:
[Afbeelding]
Vaak? Deze week was er af en toe zon, maar de week voordien heb ik weinig zon gezien, en vandaag was het inderdaad een goede dag.

• mitsumark
RigolleM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:21:
Vaak? Deze week was er af en toe zon, maar de week voordien heb ik weinig zon gezien, en vandaag was het inderdaad een goede dag.
Veel mensen hoeven maar 1x per week te laden, of nog minder.
Mn vrouw rijdt maar 100km per week, ikzelf ook, dus als we wekelijks 40-50kWh kunnen laden zijn we er wel.
Ja, dat lukt inderdaad niet alle winterweken 100%.
Natuurlijk zijn er ook mensen die 500+km per week rijden, dan is de kans klein dat je alleen kunt zonneladen..

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
mitsumark schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:52:
[...]
Natuurlijk zijn er ook mensen die 500+km per week rijden, dan is de kans klein dat je alleen kunt zonneladen..
De gemiddelde rijtjeswoning heeft waarschijnlijk iets van 6 panelen, daar ga je het ook niet mee redden in de winter :N

• RigolleM
mitsumark schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:52:
[...]
Veel mensen hoeven maar 1x per week te laden, of nog minder.
Mn vrouw rijdt maar 100km per week, ikzelf ook, dus als we wekelijks 40-50kWh kunnen laden zijn we er wel.
Ja, dat lukt inderdaad niet alle winterweken 100%.
OK snap ik, mijn vrouw rijdt ook maar 100km/week, en is er maar 30% uit haar batterij na een week, moet die wel bijladen naar 100% 1x/week door de LFP batterij. Ikzelf zit in het andere spectrum, volgende week ga ik makkelijk over die 500km, en dan is zonneladen inderdaad onvoldoende voor mij, en de zon is al weg al ik thuis kom :*)

• RigolleM
ASW1 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:03:
[...]

De gemiddelde rijtjeswoning heeft waarschijnlijk iets van 6 panelen, daar ga je het ook niet mee redden in de winter :N
Als je 33 kWh opgewekt hebt vandaag heb je meer dan 6 panelen 8)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
RigolleM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Als je 33 kWh opgewekt hebt vandaag heb je meer dan 6 panelen 8)
Ik heb hier 31 panelen op oost/west. Vanaf november tot februari ligt gemiddelde opbrengst ergens tussen 0 en 9kWh per dag. Dat is met de warmtepomp al wel weg meestal.

De EV wordt hier trouwens meer gebruikt dan verwacht. Hij is privé. Verwacht was dat we tussen de 10 en 15k km uit zouden komen, maar met nog 4 maanden te gaan, zijn we al ruim over de 15 en op weg naar 20k. Winterverbruik is ook hoger dan verwacht. Zomer is 13kWh/100km, maar winter neigt nu naar 18-20kWh/100km.

• RichieB
Het is me gelukt om de Tap Electric backend te behouden, maar toch automatisch het laden te laten starten zonder RFID kaart. Dit vereist dat je een paar custom instellingen aanpast via OCPP die niet gedocumenteerd zijn. Dit kan je doen via de https://web.tapelectric.app/ website: Chargers -> More actions -> Advanced charger configuration

De keys die je moet aanpassen zijn:
  • AutoAuthorizeId: deze zet je op een willekeurig hex getal van 14 tekens. Voeg dit id ook toe aan Charger access -> Free usage keys
  • AuthorizationMode: deze staat standaard op Rfid, verander dit naar Automatic
Als je nu de kabel in een auto steekt zal er direct een sessie starten met het AutoAuthorizeId als idTag. Het mooie is dat je nog steeds een andere RFID kaart kan gebruiken: scan eerst de kaart voordat je de kabel in de auto steekt. Dan wordt de sessie gestart met de idTag van die kaart ipv de AutoAuthorizeId. Dit is echt perfect voor ons: onze privé auto kunnen we dan gewoon inprikken zonder verdere actie, terwijl we voor de zakelijke auto eerst de RFID tag scannen voor het inpluggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VV0GAj6zNFMGEDwV_1F3cHVqU0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UWGF6zAylK47axInetTl5qJn.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdwW9u9FzHVyF6H-Yvxm2u6LNg8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XaHL0zPpy3j86oEgKJjWRti7.png?f=fotoalbum_large

Ik moet zeggen dat de Tap Electric site met het Message Log super handig is om OCPP te troubleshooten. Dat doen ze goed daar.

Een andere interessante observatie is dat als je via de Peblar GUI de Laadsessies download, hij de naam van het Autorisatietoken haalt uit zijn lokale database. OCPP gebruikt zelf namelijk alleen het idTag. Dus als je de RFID tags toevoegt in Unmanaged mode, dan krijg je daarna netjes de namen erbij in de CSV en PDF.

Je kan in de Peblar GUI de RFID tokens niet meer beheren als je in Managed mode draait (dus met een OCPP backend), maar via de API nog wel:
code:
1
2
3
POST /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{"RfidTokenUid":"1234567890ABCD","RfidTokenDescription":"My Charge Card"}
Om de tokens in te zien gebruik je:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
GET /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{
    "Tokens" : 
    [
        {
            "RfidTokenDescription" : "My Charge Card",
            "RfidTokenUid" : "1234567890ABCD"
        }
    ]
}

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:20
De Zappi heeft wel zo'n optie, Smart Boost.
wickydude schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:36:

• RichieB
Ik vind het gepland laden van de Peblar best beperkt. Als je daar ipv aan/uit de verschillende “slim laden” opties zou kunnen kiezen inclusief de laadlimiet dan heb je home assistant niet meer nodig voor de planning.

• QFX23
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Hallo, ik heb ook een Peblar Home geïnstalleerd bij mij thuis, was goed te doen. Er is alleen één ding, hij is verbonden met WiFi en het signaal is sterk, maar als verbinding even weg is dan probeert hij daarna niet opnieuw te verbinden. Alleen als je hem uit en dan weer aan zet. Is dit normaal?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

RichieB schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:03:
Het is me gelukt om de Tap Electric backend te behouden, maar toch automatisch het laden te laten starten zonder RFID kaart. Dit vereist dat je een paar custom instellingen aanpast via OCPP die niet gedocumenteerd zijn. Dit kan je doen via de https://web.tapelectric.app/ website: Chargers -> More actions -> Advanced charger configuration

De keys die je moet aanpassen zijn:
  • AutoAuthorizeId: deze zet je op een willekeurig hex getal van 14 tekens. Voeg dit id ook toe aan Charger access -> Free usage keys
  • AuthorizationMode: deze staat standaard op Rfid, verander dit naar Automatic
Als je nu de kabel in een auto steekt zal er direct een sessie starten met het AutoAuthorizeId als idTag. Het mooie is dat je nog steeds een andere RFID kaart kan gebruiken: scan eerst de kaart voordat je de kabel in de auto steekt. Dan wordt de sessie gestart met de idTag van die kaart ipv de AutoAuthorizeId. Dit is echt perfect voor ons: onze privé auto kunnen we dan gewoon inprikken zonder verdere actie, terwijl we voor de zakelijke auto eerst de RFID tag scannen voor het inpluggen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik moet zeggen dat de Tap Electric site met het Message Log super handig is om OCPP te troubleshooten. Dat doen ze goed daar.

Een andere interessante observatie is dat als je via de Peblar GUI de Laadsessies download, hij de naam van het Autorisatietoken haalt uit zijn lokale database. OCPP gebruikt zelf namelijk alleen het idTag. Dus als je de RFID tags toevoegt in Unmanaged mode, dan krijg je daarna netjes de namen erbij in de CSV en PDF.

Je kan in de Peblar GUI de RFID tokens niet meer beheren als je in Managed mode draait (dus met een OCPP backend), maar via de API nog wel:
code:
1
2
3
POST /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{"RfidTokenUid":"1234567890ABCD","RfidTokenDescription":"My Charge Card"}
Om de tokens in te zien gebruik je:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
GET /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{
    "Tokens" : 
    [
        {
            "RfidTokenDescription" : "My Charge Card",
            "RfidTokenUid" : "1234567890ABCD"
        }
    ]
}
Dit wil @elsinga weten volgens mij :)

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Zou iedereen via een ticket naar Peblar willen vragen om plugchoice backend te gaan ondersteunen?

Dit is een handige gratis service bij het ERE-certificaat verhaal.

Ik heb Peblar al gemaild maar ze gaven weinig sjoege. Ook willen ze het niet inrichten dat je ea zelf kan invullen ipv alleen maar uit hun preferred lijstje kan kiezen.

• JanHenk
  • Niet online
@pj Had ik ook al een ticket voor ingediend...

• RichieB
pj schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Ook willen ze het niet inrichten dat je ea zelf kan invullen ipv alleen maar uit hun preferred lijstje kan kiezen.
Hier is een work-around voor. Stel Tap Electric in als OCPP backend. Daana kan je in de Laadpaal advanced instellingen op de Tap Electric website de OCPP URL aanpassen. Gebruiken op eigen risico.

• TimB89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:12
De beperking dat de laadpaal enkel lokaal te benaderen was vond ik niet prettig. Om dat op te lossen een portforward ingesteld op: http://interneip op poort 80. Nu kan ik de laadpaal ook remote, met bijvoorbeeld 5g aflezen. Zijn hier bezwaren tegen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
TimB89 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:39:
De beperking dat de laadpaal enkel lokaal te benaderen was vond ik niet prettig. Om dat op te lossen een portforward ingesteld op: http://interneip op poort 80. Nu kan ik de laadpaal ook remote, met bijvoorbeeld 5g aflezen. Zijn hier bezwaren tegen?
Ja, de http / 80 is onbeveiligd en in feite stuur je de login leesbaar voor iedereen over het internet.

Bovendien is er ook geen 2fa mogelijkheid.

Beter maak je een vpn naar je eigen netwerk. Mogelijk kan je router dat of heb je een server met WireGuard. Alternatief zou eventueel Homeassistant waarop je tailscale of WireGuard addons zet.

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik was aan het koken voor het aansluiten van mijn laadpaal en toen kwam ik deze berichten tegen van @JanHenk en @rjhilbrink.
rjhilbrink in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
JanHenk in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

Snel gezien zit ik met dezelfde situatie. Heb zonnepanelen die op 3fase terugleveren, maar is het dan verstandig om er een aardlekautomaat te plaatsen die meer dan 3x 25A doorlaat? Heb nog van die oude smeltzekeringen als hoofd zekering, dus als het een keer mis gaat, is het meer werk dan gewoon weer aan te zetten. (Nu denk ik niet dat ik het extra vermogen snel nodig heb, maar toch)

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-02 21:08
Get!em schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:49:
[...]

Ja, de http / 80 is onbeveiligd en in feite stuur je de login leesbaar voor iedereen over het internet.

Bovendien is er ook geen 2fa mogelijkheid.

Beter maak je een vpn naar je eigen netwerk. Mogelijk kan je router dat of heb je een server met WireGuard. Alternatief zou eventueel Homeassistant waarop je tailscale of WireGuard addons zet.
Daarnaast zou het kunnen dat omdat de Peblar er niet voor gemaakt is er op bepaalde punten minder over beveiliging is nagedacht dan gewenst. Wordt je IP bijvoorbeeld geblokkeerd als je meerdere keren achter elkaar het verkeerde wachtwoord invult of kun je dat oneindig blijven proberen (bruteforcen) tot je het juiste wachtwoord hebt gevonden? Zitten er wellicht vulnerabilities in de software? Dan kan iemand door jouw paal heen je interne netwerk in komen en bij andere apparaten komen.

Ik zou z.s.m. de portforward weer uitzetten en inderdaad een VPN opzetten/gebruiken als je van buitenaf wilt verbinden.

• mversluis
Sandro! schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Daarnaast zou het kunnen dat omdat de Peblar er niet voor gemaakt is er op bepaalde punten minder over beveiliging is nagedacht dan gewenst. Wordt je IP bijvoorbeeld geblokkeerd als je meerdere keren achter elkaar het verkeerde wachtwoord invult of kun je dat oneindig blijven proberen (bruteforcen) tot je het juiste wachtwoord hebt gevonden? Zitten er wellicht vulnerabilities in de software? Dan kan iemand door jouw paal heen je interne netwerk in komen en bij andere apparaten komen.

Ik zou z.s.m. de portforward weer uitzetten en inderdaad een VPN opzetten/gebruiken als je van buitenaf wilt verbinden.
Ik zal dit echt met klem willen afraden. Port 80 is unsecure en wordt alles gewoon in clear text verstuurd. Zonder enige moeite is dit dat te onderscheppen en kunnen ze misbruik maken van de laadpaal en mogelijk het interne netwerk.

Vpn is optie maar dan wel een betaalde versie. Ander alternatief is misschien met ha of homey ( nog geen ervaring mee hoe die apps werken )

Just my 2 cents

• TimB89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:12
Inmiddels poort dicht gezet, toch best een tekortkoming. Wellicht in de toekomst..

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:40
TimB89 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:55:
Inmiddels poort dicht gezet, toch best een tekortkoming. Wellicht in de toekomst..
Mocht het bij jou mogelujk zijn, de Homey integratie werkt goed.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:43
TimB89 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:55:
Er zal ongetwijfeld wel een use-case voor zijn, maar ik heb ze nog niet gevonden. Ik heb nog nooit de nood gehad om mijn laadpaal te bedienen als ik niet thuis was.

• JanHenk
  • Niet online
Eppo © schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:55:
Ik was aan het koken voor het aansluiten van mijn laadpaal en toen kwam ik deze berichten tegen van @JanHenk en @rjhilbrink.
rjhilbrink in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
JanHenk in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

Snel gezien zit ik met dezelfde situatie. Heb zonnepanelen die op 3fase terugleveren, maar is het dan verstandig om er een aardlekautomaat te plaatsen die meer dan 3x 25A doorlaat? Heb nog van die oude smeltzekeringen als hoofd zekering, dus als het een keer mis gaat, is het meer werk dan gewoon weer aan te zetten. (Nu denk ik niet dat ik het extra vermogen snel nodig heb, maar toch)
Load balancing ten opzichte van de hoofdzekering staat los van de afzekering van de paal. Als ik nu mijn auto inplug, pakt ie ook minder minder dan 16A (11kW) omdat we hier flink wat andere elektraverbruikers hebben. Tevens idem ouderwetse smeltzekeringen. Dat gaat tot op heden ook altijd goed. Dan gaat het ook wel goed op 1-fase met zonnestroom tot 32A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZJrVHgRkVrQtmyZbVMXKhAmNbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLmeD5xcFw7oj9EdenmvReFF.jpg?f=fotoalbum_large

Ter lering en vermaak: dit is een sessie op basis van "snel laden" en 25A load balancing. Zoals je ziet, enorme pieken en dalen, zelfs meermaals gepauzeerd en hervat. Nog geen smeltende hoofdzekering gehad.

En vanuit die optiek durf ik de 32A over één fase ook wel aan :)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:44
Ben wegens aankoop van een EV me aan het orienteren op een laadpaal, en de Peblar Business spreekt me wel aan. Ik zie dat ze een P1 meter vereisen en doorverwijzen naar HomeWizard. Ik ben echter voornemens om met Homey aan de slag te gaan en dus ook een P1-meter van Homey te nemen, iemand ervaring hiermee of dit ook werkt?

• JanHenk
  • Niet online
@Blik1984 De HomeWizard P1-meter werkt ook in Homey, voor zover ik weet. Dan kun je volstaan met enkel die HomeWizard meter voor beide.

• Blik1984
JanHenk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:46:
@Blik1984 De HomeWizard P1-meter werkt ook in Homey, voor zover ik weet. Dan kun je volstaan met enkel die HomeWizard meter voor beide.
klopt, maar had het idee dat Homey wel iets meer mogelijkheden biedt qua integratie / inzichten in homey. Waar Homewizard daar ook weer een abonnement voor verlangt. Dus als alles ook werkt met de Homey, dan heeft dat wellicht mijn voorkeur.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:20
Blik1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:55:
[...]

klopt, maar had het idee dat Homey wel iets meer mogelijkheden biedt qua integratie / inzichten in homey. Waar Homewizard daar ook weer een abonnement voor verlangt. Dus als alles ook werkt met de Homey, dan heeft dat wellicht mijn voorkeur.
De Homewizzard meter kan je gewoon gebruiken zonder abonnement om in- en uitgaande stroom te meten. Vervolgens koppel je die meter aan Homey en heb je alle mogelijkheden die je noemt.

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 08:22
Blik1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:44:
Ben wegens aankoop van een EV me aan het orienteren op een laadpaal, en de Peblar Business spreekt me wel aan. Ik zie dat ze een P1 meter vereisen en doorverwijzen naar HomeWizard. Ik ben echter voornemens om met Homey aan de slag te gaan en dus ook een P1-meter van Homey te nemen, iemand ervaring hiermee of dit ook werkt?
Nee dat kan niet. De Peblar gebruikt de lokale api van de Homewizard p1 meter (of van een homewizard kWh meter). De data wordt gebruikt voor load balancing en voor het zonneladen. Hier vindt je integraties van Peblar: https://peblar.com/nl/products/accessories

Je kunt wel meerdere p1 meters aansluiten met een splitter als je ook nog de Homey P1 wilt. En je kunt natuurlijk zowel je peblar als je Homewizard aan je Homey koppelen.

[ Voor 7% gewijzigd door cvanatten op 28-01-2026 13:30 ]

• Blik1984
cvanatten schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Nee dat kan niet. De Peblar gebruikt de lokale api van de Homewizard p1 meter (of van een homewizard kWh meter). De data wordt gebruikt voor load balancing en voor het zonneladen. Hier vindt je integraties van Peblar: https://peblar.com/nl/products/accessories

Je kunt wel meerdere p1 meters aansluiten met een splitter als je ook nog de Homey P1 wilt. En je kunt natuurlijk zowel je peblar als je Homewizard aan je Homey koppelen.
Dank, dan gaat het (indien ik voor de Peblar ga) gewoon de HW P1-meter worden en dan kijken we daarna verder.

• Sandro!
mversluis schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:22:
[...]
Vpn is optie maar dan wel een betaalde versie.
Wat bedoel je hiermee? Ik bedoel dus nadrukkelijk geen commerciële VPN, maar gewoon OpenVPN, WireGuard, of iets dergelijks op je router of ander apparaat in je netwerk. Commerciële VPNs gebruik je om je eigen internetgedrag te maskeren, een privé-VPN om een veilige verbinding naar binnen op te zetten. Mijn € 0,02 ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Sandro! schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Ik bedoel dus nadrukkelijk geen commerciële VPN, maar gewoon OpenVPN, WireGuard, of iets dergelijks op je router of ander apparaat in je netwerk. Commerciële VPNs gebruik je om je eigen internetgedrag te maskeren, een privé-VPN om een veilige verbinding naar binnen op te zetten. Mijn € 0,02 ;)
Toch nog 2 centen betaald ;)

Overigens een optie die zomaar over het hoofd wordt gezien:

Apple TV met tailscale als exitnode in je netwerk.

• AA42
O, o..... wat betekent dit en is het ernstig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vmrm0rGauFXW-msMHJ5dVJcO_u0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0snTQVunMaPOyRpe84pdZPFl.png?f=user_large

Afgelopen nacht eigenlijk voor het eerst een "volle" laadsessie gedaan en zie nu dit in het dashboard.

Ik kan ZO slecht tegen foutmeldingen zonder verder enige info (wanneer was het, was het eenmalig? Wat is de oorzaak, wat zijn de gevolgen? Is het nu nog steeds aan de hand of al opgelost?

Heb de Peblar ingesteld op een vast IP adres 10.0.0.42, Subnet mask 255.255.255.0, standaard gateway 10.0.0.1
DNS modus staat op handmatig en er is niets ingevuld bij Primaire en Secundaire DNS server. Is dat soms fout?

Gebruik ethernet.

[ Voor 152% gewijzigd door AA42 op 28-01-2026 15:10 ]

• Sandro!
Get!em schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Toch nog 2 centen betaald ;)

Overigens een optie die zomaar over het hoofd wordt gezien:

Apple TV met tailscale als exitnode in je netwerk.
Dat valt onder 'iets dergelijks op je router of ander apparaat in je netwerk', maar is wellicht wel makkelijker op te zetten dan de andere genoemde opties, dus goede toevoeging!

Overigens: de reden dat je makkelijk via een app kunt verbinden met je slimme oven/koelkast/robotstofzuiger is omdat de leverancier ergens een server heeft draaien ('de cloud'); als zij die server uitzetten omdat ze jouw oven/koelkast/robotstofzuiger niet meer ondersteunen, kun je niks meer. Voor mij is het feit dat Peblar dit niet heeft juist een pluspunt en een van de redenen waarom ik überhaupt voor een Peblar ben gegaan.

• Sandro!
AA42 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:57:
O, o..... wat betekent dit en is het ernstig?

[Afbeelding]

Afgelopen nacht eigenlijk voor het eerst een "volle" laadsessie gedaan en zie nu dit in het dashboard.

Ik kan ZO slecht tegen foutmeldingen zonder verder enige info (wanneer was het, was het eenmalig? Wat is de oorzaak, wat zijn de gevolgen? Is het nu nog steeds aan de hand of al opgelost?

Heb de Peblar ingesteld op een vast IP adres 10.0.0.42, Subnet mask 255.255.255.0, standaard gateway 10.0.0.1
DNS modus staat op handmatig en er is niets ingevuld bij Primaire en Secundaire DNS server. Is dat soms fout?

Gebruik ethernet.
Er zit een bug in de Peblar-firmware waarbij NTP niet lekker werkt bij een static IP. Als je het static IP in je dhcp-server/router kunt instellen en de Peblar zelf op dynamisch laat staan, treedt die bug niet op.

Zie hier:
Devke in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Skix_Aces in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

• AA42
Ah OK vandaar, meteen geregeld, vast IP adres ingesteld in m'n Netgear Orbi, en de Peblar op dynamisch. Foutmelding inderdaad verdwenen, dank voor je snelle reactie :)

[ Voor 9% gewijzigd door AA42 op 28-01-2026 16:51 ]

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste