Je reageert op twee dingen, dus ik zal ze maar beide beantwoorden

Ten eerste is ik meen hier in dit topic (en anders Reddit) een document van de FIA / stewards waarin staat dat bij afsnijden van in ieder geval de nouvelle chicane en het niet teruggeven van de plek er de mogelijkheid zou zijn tot het geven van een zwaardere straf. Omdat het dus onsportief is en de FIA / stewards dit langzaam rijden voorspelden.
Ten tweede gaf race control een "penalty served" melding (voor de drive through van Russell) na de finish vlag. Bij voorgaande races als het om een time penalty ging werd, veel sneller, na een pitstop de "penalty served" melding gegeven. En met de rondenummers die je hieronder aanhaalt: ze hebben echt geen 20+ ronden nodig om vast te stellen dat Russell idd door de pitstraat gereden is (een time penalty is lastiger te beoordelen of het ook echt 5s of 10s was dat de auto stil stond (en niet nog een beetje beweegde) en ook echt niemand de auto aan raakte).
[...]
Welke resterende pitstop? In ronde 51 sneed hij de bocht af, in 53 kreeg hij de drive-through aan z'n broek, in ronde 55 "box, box for penalty" en doet hij zijn drive-through, waarna hij in ronde 56 nog steeds op "0 tyre changes" staat. Vervolgens doet hij zijn twee pitstops in rondes 65 en 71. Gewoon volgens het boekje. Als hij nog een resterende pitstop had was het een DSQ geweest zoals heel duidelijk in de regels staat.
Ik bedoel dat hij nu 11e geworden is nadat hij de illegale inhaalactie gedaan heeft + drive through + 2 pitstops. Terwijl hij voor die illegale inhaalactie ook al 11e reed. Zie ook Antonelli, zelfde verhaal, reed alleen direct achter Russell, en die finisht 18e op 3 ronden achterstand na zijn pitstops. En hetzelfde voor Tsunoda, die reed ook in dat treintje en met zijn enkele resterende pitstop werd die 17e. Als Russell dus niet had afgesneden was die dus waarschijnlijk 17e at best geworden. Hij heeft nu dus nog steeds voordeel gehad van het afsnijden, want 11e geworden. En ik
denk dat als Russell in de punten was gefinisht dat de FIA / stewards daar alsnog not amused daarover zouden zijn geweest. Want de actie was totaal respectloos naar de sport en andere coureurs (/bracht de sport in diskrediet) en hij zou er dan alsnog voordeel van hebben.
Edit:
@
DataGhost & @
EJanus, het penalty document:
Staat dus duidelijk in dat de race director vooraf, op verzoek van de stewards, alle teams had ingelicht dat dit gedrag (chicane afsnijden om uit een treintje van bewust langzaam rijdende auto's te komen) zwaarder mocht / zou bestraffen dan de standaard straf van 10 sec time penalty. Zonder dat er dus een maximum vernoemd wordt. Nu zijn ze dus voor de "volgende" optie gegaan (5 sec time penalty, 10 sec time penalty, drive through, 5 sec stop & go, 10 sec stop & go (, DSQ). Zwaarder straffen dan 10 sec time penalty is een drive through de lichtste optie), maar het had dus ook een nog zwaardere straf kunnen zijn.
[
Voor 12% gewijzigd door
RobertMe op 27-05-2025 11:27
]