Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:14
Sonero schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:10:
[...]

Een beetje off-topic maar uit nieuwsgierigheid: een sluipverbruik van 34-39 watt, hoe krijg je dat voor elkaar? Vriezer en koelkast A+++, geen beveiligingscamera’s en andere sensoren, geen Home Assistent?
Eén dubbeldeurs koel/vries combi. Geen mechanische ventilatie, geen warmtepomp, geen huis vol automatiserings zooi. Geen tuinverlichting en bewaking en .. en ..
Tweepersoons huishouden.
Koop een energysocket en ga er mee aan het meten. Eén week hier, één week de volgende. Zeer leerzaam.
Alsof accu's niks kosten. Na een week roepen mensen hier al dat ze een tweede accu gaan bestellen omdat de eerste om middernacht al leeg is. Of de derde of ..enz.
Energie besparen lijkt helaas uit beeld te verdwijnen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
henkzelf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:48:
[...]
Eén dubbeldeurs koel/vries combi. Geen mechanische ventilatie, geen warmtepomp, geen huis vol automatiserings zooi. Geen tuinverlichting en bewaking en .. en ..
[...]
Een warmtepomp en mechanische ventilatie etc kun je niet echt wegbesparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:14
bixobie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:51:
[...]

Een warmtepomp en mechanische ventilatie etc kun je niet echt wegbesparen.
We gaan niet verder offtopic maar in de geknipte quote stond het advies om te meten. Wat verbruikt die mech ventilatie en waarom kan die 's nachts niet een paar uur uit?
Ik weet het. Soms heb je pech met je huis en de apparatuur. Huidige nieuwe cv ketel neemt 3 watt in rust. De vorige bijna 35. Die ging dus achter een socket met programma. Scheelde 100 kWh per jaar.
Mijn punt was: batterijen besparen geen energie. Hou dat in gedachten.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:47:
Sinds drie dagen de PiB in huis. Hij houdt het vol tot drie uur en is dan leeg...
Echter gisteren was er een internet storing, P1 meter en watermeter waren rood nadat internet terug was. P1 meter met wat meer moeite dan anders kunnen koppelen, echter het groene lampje lampje blijft knipperen. Alles werkt wel en de wifi verbinding is 100%.

Volgens helpdesk:

"Knipperend groen
Bij een knipperend groen lampje is de P1 meter aan het verbinden met je router. Wacht rustig af tot de statusring volledig groen wordt."

Hij staat echter al de hele nacht te knipperen...... tijd voor een nieuwe??
P1 x verwijderen en opnieuw installeren middels de app? Modem een x opnieuw opstarten?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:10:
[...]

P1 x verwijderen en opnieuw installeren middels de app? Modem een x opnieuw opstarten?
P1 vast ip adres toekennen in de router
Het zelfde ook voor batterij
Succes

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

henkzelf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:48:
[...]

Tweepersoons huishouden.
Koop een energysocket en ga er mee aan het meten. Eén week hier, één week de volgende. Zeer leerzaam.
Alsof accu's niks kosten. Na een week roepen mensen hier al dat ze een tweede accu gaan bestellen omdat de eerste om middernacht al leeg is. Of de derde of ..enz.
Hier geknepen wat kon dan gaat de batterij langer mee. Echter je koekast, netwerkmeuk, verwarming, ed. heeft toch continu een stroompje nodig. En die automatisering? Die helpt juist energie te bespaarden. Met Homey ben je beter is staat te regelen wat er moet gebeuren dan een weekthermostaat die geen idee heeft waar jij bent. Daarnaast is die paar Watt extra is niet zo erg als het uit je PV + batterij komt. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36
Devke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:10:
[...]

Beide al gedaan met het zelfde resultaat, watermeter doet het wel normaal en de PiB wordt goed aangestuurd....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:17:
[...]

Beide al gedaan met het zelfde resultaat, watermeter doet het wel normaal en de PiB wordt goed aangestuurd....
Kijk eens in je router of je P1 kunt vinden.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:17:
[...]

Apart. De P1 is nodig voor de PIB. Dan gaat het goed en blijft hij alleen knipperen?

Wat @GL007 als zegt. Vast IP adres p1. Ook voor je batterijen. Ik heb een x een stukje gelezen en dat ging over dat bestaande ip adressen niet meer vrijgegeven werden na een herstart van modem. Range vol? Nergens een melding "kan geen ip adres verkrijgen?"

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
henkzelf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:05:
Mijn punt was: batterijen besparen geen energie. Hou dat in gedachten.
Maar een batterij kan (als je zonnepanelen hebt) wel netafname voorkomen, en dat is het primaire doel van deze batterij, "NOM". Hou dat in gedachten.

Gisteren hier 9 kWh verbruikt door de woning, maar slechts 1,5 kWh afgenomen van het net. En toen heeft de HW batterij tussen middernacht en zonsopgang nog niet eens bijgedragen omdat hij net geleverd was en dus niet geheel opgeladen.

Vandaag het eerste volledige etmaal met de HW batterij.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
Devke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Apart. De P1 is nodig voor de PIB. Dan gaat het goed en blijft hij alleen knipperen?

Wat @GL007 als zegt. Vast IP adres p1. Ook voor je batterijen. Ik heb een x een stukje gelezen en dat ging over dat bestaande ip adressen niet meer vrijgegeven werden na een herstart van modem. Range vol? Nergens een melding "kan geen ip adres verkrijgen?"
Alles werkt goed, wifi 100%. Alles heeft een vast ip-adres. En deze kloppen ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jk1hAr_pHFc8t3-1iqAv7NqvHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krn4JIFVvxbXY7B4NsYlW8b9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door bing69 op 09-05-2025 08:40 ]

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:37:
[...]

Alles werkt goed, wifi 100%. Alles heeft een vast ip-adres. En deze kloppen ook.
Top dat het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Devke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:39:
[...]

Top dat het weer werkt.
Alleen dat knipperen he

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:40:
[...]

Alleen dat knipperen he
Kun je periodiek data verkeer zien op P1 in je router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:40:
[...]

Alleen dat knipperen he
Hmmm. Ik kan ff niets bedenken dan testen op een andere p1 poort. (buren/ouders). Chatgpt eens gevraagd? Als het allemaal lijkt te werken dan evt gewoon even aankijken. Als hij stuk is dan had je dit allemaal niet gekunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
GL007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Kun je periodiek data verkeer zien op P1 in je router.
Helaas, heb een simpel ziggo modem waar ik volgens mij niets kan zien. Fix ip adres regel ik via Pi-Hole

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DoubleTweak schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:06:
Mijn batterij staat soms minutenlang bijna continu te schakelen op de momenten dat ie net wel / net niet hoeft te leveren. Het is dan net een ouderwetse tikkende klok. Herkennen jullie dit gedrag?

Dat getik is behoorlijk storend aan het worden. Daar mag van mij wel een vertraging voor ingebouwd worden.
Ja dit heb ik ook sinds de laaste firmware. Ik heb hier contact met HW over gehad en ze erkennen het probleem.

Dit was hun reactie:

We gaan het probleem wat je ervaart binnenkort oplossen! Gelieve nog even geduld te hebben.

Dus hopelijk in de komende firmware update :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Maar een batterij kan (als je zonnepanelen hebt) wel netafname voorkomen, en dat is het primaire doel van deze batterij, "NOM". Hou dat in gedachten.

Gisteren hier 9 kWh verbruikt door de woning, maar slechts 1,5 kWh afgenomen van het net. En toen heeft de HW batterij tussen middernacht en zonsopgang nog niet eens bijgedragen omdat hij net geleverd was en dus niet geheel opgeladen.

Hier idem, werkt als zonnetje. Hier onder plaatje van vorige week. Afname van het net alleen bij verbruik boven 800W + vermogen van de panelen. In de praktijk kan dat de wasmachine of de kookplaat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDqDPCrNn1L4WZeUSnR6rzQpBuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nf2rYhulfdatNZFJsfy9l1ei.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Helaas, heb een simpel ziggo modem waar ik volgens mij niets kan zien. Fix ip adres regel ik via Pi-Hole
Ik heb de wifi van ziggo uitgeschakeld en een AMPLIFI router aan geschaft en daarop het wifi verkeer geregeld. Reden hiervan was dat ik regelmatig de IOT devices bij ziggo wifi must herstarten omdat ziggo het leuk vind om de ip addressen te veranderen. En dan moest ik in homey alle app herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:45
Devke schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:31:
Eerste ervaring P1 meter versie 6.0201.
Gisteren heeft HW versie 6.0201 beschikbaar gesteld voor de beta-test groep. De eerder versie is daarmee komen te vervallen.

HW gaf gisteren aan onderstaande verbeteringen te hebben doorgevoerd:

Wanneer de modus is ingesteld op to_full en alle batterijen volledig zijn opgeladen, zal de modus nu overschakelen naar standby in plaats van zero. Deze wijziging zorgt ervoor dat de automatisering zelf kan bepalen wat de volgende stap is. Dit gebeurt alleen wanneer je de modus via de API op to_full instelt. Als je dit via de app doet, schakelt de modus terug naar zero.

We hebben ook verdere verbeteringen aangebracht in het geheugenbeheer, wat de algehele systeemstabiliteit verder zou moeten verhogen.

Vanaf gisteravond draait deze versie hier ook. Testen maar.

Ik heb eerst de batterij geladen om te kijken of de batterij inderdaad de "standby" stand in gaat als de batterij vol is. Test : Geslaagd.

Daarna heb ik hem later op de avond in de "zero" stand gezet (nom). De hele avond en nacht is er netjes nom gedraaid. Ik heb een dynamisch energie contract dus wil zolang mogelijk de panelen terug laten leveren. De tarieven zijn dan hoger en ondersteun daarmee het net. Prijs hoog, dus er zal een tekort zijn. Nederland komt thuis :-). Dit ging dus ook naar wens.

In de ochtend komt rond 8 uur hier weer voldoende opwek uit de panelen. Ook dan zijn de tarieven hoog. Dus liever de opwek naar het net dan de batterij in. Een automatisering gemaakt die om 8 uur de batterij in standby zet. Beter is kijken naar de p1 meter maar dat volgt nog wel. De batterij ging vanmorgen netjes in "standby".

Om 12 uur beginnen de goedkopere uren. Dan wil ik graag de batterij laden. Binnen HA is er een integratie Cheapest Hours die bijvoorbeeld de 3 goedkoopste uren op een dag zoekt. Daar stond ook een automatisering voor klaar. Zojuist om 12 uur begon de batterij dus op te laden. Precies zoals gewenst.

Dus deze versie heeft de eerste proef hier doorstaan.

Op deze manier wil ik jullie een beetje op de hoogte houden omtrent het testen van nieuwe versies. Zo gebruik ik dit bij dynamische tarieven, maar ik zie zo ook een mogelijkheid voor iedereen die zijn batterij wilt tegenhouden als hij/zij zijn auto gaat laden.

Onderstaand een plaatje nog van de status veranderingen van de batterij.

[Afbeelding]
@Devke
Ik ben geen beta tester, dus wacht nog op dit soort automatisering, echter voor mij alleen nuttig als die vanuit de app bedienbaar is. Geen HA en ook nog geen zin in.
Voor mij persoonlijk is de functie “handmatige oplaadmodus” ook een uitkomst, want, net als jij met een dynamisch contract is het de kunst de batterijen (hier 2 stuks) vol te hebben als de prijs in de avond weer omhoog gaat/schiet, en nog niet leeg voor de “ochtend spits”.
Vandaag is weer zo’n mooie dag, de stroom is netto 5 uur lang, van 11 tot 16 uur, 0€cent, 15 cent inclusief belasting en (Tibber) inkoopvergoeding.
Opladen gaat maximaal met 1600W, dus ca. 30% per uur. Dus ik plan het eventuele starten van handmatig laden zo dat de batterij rond 16 uur vol is. Vandaag trekt hij dat overigens waarschijnlijk op de PV opbrengst alleen, tenzij ik de auto te laden zet.
In dat laatste geval is “handmatig opladen” parallel aan de auto laden mijn “truc” om te voorkomen dat de auto rond 16 uur geladen is en de batterij leeg. 8)7
Als ik de accu dan (mits voldoende vol) in stand-by kan zetten is dat al winst.
Wat meer automatisering opties in de app is dus een al eerder geuite wens.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:43

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

JeroenH schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Van 19:00 uur tot 7:00 uur leveren onze batterijen voldoende zonnestroom voor het huis. Nul op de meter. Van november tot maart wordt de zolder (waar ze staan) aangenaam verwarmd met het "verlies" van deze batterijen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Tunnelplan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Van 19:00 uur tot 7:00 uur leveren onze batterijen voldoende zonnestroom voor het huis. Nul op de meter. Van november tot maart wordt de zolder (waar ze staan) aangenaam verwarmd met het "verlies" van deze batterijen.
Je ziet denk ik een klein puntje over het hoofd. Tenzij je veel panelen hebt zal je in de winter periode weinig gebruik maken van de batterijen omdat wat er opgewekt wordt gelijk in huis verbruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 15:54
Dat vraag ik me ook wel af. Als je geen dynamisch energiecontract hebt of het dan handig is om de batterij in dec/jan gewoon uit te schakelen? Of het daltarief moet nog enigsinds interessant zijn om snachts te laden/net ontlasten op piekmomenten, maar ik gok dat door het RTE verlies je daar niks van overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 14:20

Eagle Creek

Breathing security

JeroenH schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:51:
Gisteren erg druk geweest dus weinig kunnen posten, maar toen de rariteiten met de bezorging eenmaal achter de rug waren, ging het in gebruik nemen erg eenvoudig:

[Afbeelding]
Leuk! Waar komt dit screenshot uit?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Eagle Creek schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:52:
[...]

De Power Flow Plus Card in Home Assistant. Gebruik hem zelf ook :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
GL007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb de wifi van ziggo uitgeschakeld en een AMPLIFI router aan geschaft en daarop het wifi verkeer geregeld. Reden hiervan was dat ik regelmatig de IOT devices bij ziggo wifi must herstarten omdat ziggo het leuk vind om de ip addressen te veranderen. En dan moest ik in homey alle app herstarten.
daarom doe ik DHCP via de Pi-Hole

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type81
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-09 21:43
Het was even knoeien omdat Domoticz in zijn energie dashboard maar 1 batterij en 1 omvormer toelaat. Best lastig met 2 accu's en 2 sets zonnepanelen. Dus eerst wat rekenwerk naar dummy apparaten en dat vervolgens aanbieden aan het energie dashboard. Witgoed staat lekker te beuken en de 2 accu's bijna volle bak te laden. Die NOM gaan we wel halen komende nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCtjYZQBz0izoTSF0LiglnP2-Fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pekLjnBaROflZLxmRo9IbXmr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Dit betreft home assistant, kun je heel je huis automatiseren. Leuke hobby en niet al te duur, software is open source.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 22:06
Erg leuk hoor om allemaal te zien wat er gebeurd. Hieronder een overzicht van mijn maand april.

Totaal elektra verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubI-62MNHEBu-2BQmU4AJ2Auc7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aGhIDSk2DxohpNqHQpyshUJz.png?f=fotoalbum_large
Totaal zon opwek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl99Yzg1H4HrVo0Oh5zA4sFRx08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I9hDYiTyw8sPW6EwpZKM7dAg.png?f=fotoalbum_large

Totale import/export van het net:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE60u_QcJRUbrKV6AERGlqZiBMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CLHkSEXl3KgXgQbmlHyDoCbw.png?f=fotoalbum_large

Grafiek met eigen verbruik. Woensdag middag in week 16 was de batterij “geïnstalleerd”:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLE--yoK8HxUTXb4renyAy4-UaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r48VQKCDyk8uaRzhaTsZ2nwr.png?f=fotoalbum_large

Je kunt dus mooi zien hoe het patroon veranderd.

Vooral week 15 vs week 18 waar de zon opbrengst gelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:56:
[...]

@Devke
Ik ben geen beta tester, dus wacht nog op dit soort automatisering, echter voor mij alleen nuttig als die vanuit de app bedienbaar is. Geen HA en ook nog geen zin in.
Voor mij persoonlijk is de functie “handmatige oplaadmodus” ook een uitkomst, want, net als jij met een dynamisch contract is het de kunst de batterijen (hier 2 stuks) vol te hebben als de prijs in de avond weer omhoog gaat/schiet, en nog niet leeg voor de “ochtend spits”.
Vandaag is weer zo’n mooie dag, de stroom is netto 5 uur lang, van 11 tot 16 uur, 0€cent, 15 cent inclusief belasting en (Tibber) inkoopvergoeding.
Opladen gaat maximaal met 1600W, dus ca. 30% per uur. Dus ik plan het eventuele starten van handmatig laden zo dat de batterij rond 16 uur vol is. Vandaag trekt hij dat overigens waarschijnlijk op de PV opbrengst alleen, tenzij ik de auto te laden zet.
In dat laatste geval is “handmatig opladen” parallel aan de auto laden mijn “truc” om te voorkomen dat de auto rond 16 uur geladen is en de batterij leeg. 8)7
Als ik de accu dan (mits voldoende vol) in stand-by kan zetten is dat al winst.
Wat meer automatisering opties in de app is dus een al eerder geuite wens.
Ik denk dat die optie straks in de app ook gewoon komt. Althans dat lijkt mij het meest logische om ook iedereen die geen gebruik maakt van HA en Homey ook de batterij functionaliteit van standby te bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eagle Creek schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Home Assistant, dit is de power flow card. Ik gebruik het al een tijd en ik vind het een briljant overzichtelijke manier om in één oogopslag overzicht te hebben van alle energiestromen in je huis.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Home Assistant, dit is de power flow card. Ik gebruik het al een tijd en ik vind het een briljant overzichtelijke manier om in één oogopslag overzicht te hebben van alle energiestromen in je huis.
Er zit wel 1 uur vertraging op de getallen. Het is niet actueel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:46

Satom

Verzamel ervaringen

henkzelf schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:33:
[...]

Ja ik herken dit wel. Heb samen met Ingrid nog een half uur naar die led strip zitten kijken en de betekenis van de kleuren opgezocht.
En nu staat die al 8 dagen roerloos en fluisterstil in een hoek van de kamer zijn ding te doen.
Lekker Nommen.
Het enige spannende was of die met ons standby vermogen van 34 watt in de nacht wel actief zou blijven . Dat gaat prima nadat die uiteraard eerder in de avond bij hogere vermogens vraag begint te leveren. Standby is inmiddels 38 à 39 watt. Die black beauty lust zelf ook watt.
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met een dergelijke sluipverbruik (net ietsjes hoger met een gemiddelde van 50 watt)! Ook goed om te lezen dat de batterij dan gewoon werkt :+ We wonen dan weliswaar in een appartement met mechanise ventilatie (en zonnepanelen), maar geen warmtepomp (het is huur en met een jaarverbruik van 100m3 gas ook niet echt interessant).

Zelf een tijdje geleden ook actief gezocht naar de grootverbruikers. Zodoende hebben we juist Home Assistant de deur uitgedaan! Het viel mij op dat HA toch best wel resource-heavy is en zorgde voor een continue verbruik van 10 watt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Er zit wel 1 uur vertraging op de getallen. Het is niet actueel.
De kaart in het screenshot is het momentane vermogen, en die is wel actueel.

In het energy dashboard zie je de energie, en die wordt inderdaad elk uur bijgewerkt met de waarde over het afgelopen uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bixobie
hanev001 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Je ziet denk ik een klein puntje over het hoofd. Tenzij je veel panelen hebt zal je in de winter periode weinig gebruik maken van de batterijen omdat wat er opgewekt wordt gelijk in huis verbruikt wordt.
Beetje offtopic maar dit is het argument om ondanks wegvallen van saldering toch veel panelen te plaatsen zodat je in de winter toch puur door de hoeveelheid panelen nog genoeg stroom kunt opwekken, en in de zomer limiteer je de opbrengst gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 22:21
Starck schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:39:
[...]

Ja dit heb ik ook sinds de laaste firmware. Ik heb hier contact met HW over gehad en ze erkennen het probleem.

Dit was hun reactie:

We gaan het probleem wat je ervaart binnenkort oplossen! Gelieve nog even geduld te hebben.

Dus hopelijk in de komende firmware update :)
Top! Hopelijk komt ie snel uit.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Beetje offtopic maar dit is het argument om ondanks wegvallen van saldering toch veel panelen te plaatsen zodat je in de winter toch puur door de hoeveelheid panelen nog genoeg stroom kunt opwekken, en in de zomer limiteer je de opbrengst gewoon ;)
Kan je doen als je geld wlit weggooien. Je hebt dan in de zomer een investering op je dak staan die niets doet.
Je maakt je terugverdientijd dus extra lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

aip

hanev001 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Kan je doen als je geld wlit weggooien. Je hebt dan in de zomer een investering op je dak staan die niets doet.
Dat is een beetje kort door de bocht. Dat hangt af van vele factoren, waaronder de terugleververgoeding, terugleverboete, kortere/langere levensduur van de omvormers, mogelijkheid tot eigen gebruik (auto laden?) etc.

Maar zo straightforward als het was, gaat het niet meer zijn. Hier is alles terugverdiend, de beide sets liggen al jaren, en met 7+mWp heb ik meer dan genoeg als ik de zakelijke auto's niet thuis laad. Dus zolang aan laten staan mij netto geen geld gaat kosten, laat ik het lekker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:47
Tunnelplan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:14:
[...]
Van november tot maart wordt de zolder (waar ze staan) aangenaam verwarmd met het "verlies" van deze batterijen.
Stel je daar niet teveel van voor, het is niet zo dat er een 800W kachel staat te verwarmen. Een kleine ruimte als een meterkast zal wat stijgen in temperatuur, maar een zolder die normaliter 16 graden is krijg je er echt niet mee op 21 graden.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 22:06
aip schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Dat is een beetje kort door de bocht. Dat hangt af van vele factoren, waaronder de terugleververgoeding, terugleverboete, kortere/langere levensduur van de omvormers, mogelijkheid tot eigen gebruik (auto laden?) etc.

Maar zo straightforward als het was, gaat het niet meer zijn. Hier is alles terugverdiend, de beide sets liggen al jaren, en met 7+mWp heb ik meer dan genoeg als ik de zakelijke auto's niet thuis laad. Dus zolang aan laten staan mij netto geen geld gaat kosten, laat ik het lekker zo.
Het is inderdaad beetje koffiedik kijken. We kunnen alleen maar speculeren wat er na 1 januari 2027 gaat gebeuren want terugleverkosten blijven. We weten alleen niet in welke hoedanigheid. Wel is duidelijk dat de regering wil dat er een uniform beleid en rekenmodel komt voor de terugleverkosten.

Op dit moment ging ik er van uit dat energie leveranciers terugleverkosten rekenen voor enkel de gesaldeerde hoeveelheid. Dat blijkt niet vanzelfsprekend. "Mega" waar ik zat, rekende ook de hoeveelheid buiten de te salderen hoeveelheid wat resulteerde in minimaal 6,8 ct/kW versus 6ct/kw teruglever vergoeding. Die 6,8 ct kon flink oplopen als ik maar 1kW over de schaal grens zou zitten dan zou1kW ineens 110 euro zijn.... Gelukkig leverde ik niet meer terug dan ik saldeerde. Nu met de batterij nog veel minder.

Nu ben ik overgestapt naar Budget Energie voor een jaar contract. Zij rekenen geen terugleverkosten buiten saldeer hoeveelheid, maar terugleververgoeding is maar 2ct. Beter dan niks.

Nu nog geen issue maar gisteren te horen gekregen dat ons bod op een huis is geaccepteerd. Met 20 panelen, 4 collectoren en volledig van gas af met warmtepomp. Dus dat is weer even opnieuw aan de rekentafel hoe dat gaat uitpakken qua energie, want dan is meer terug leveren onvermijdelijk lijkt. Dan heeft de HW batterij misschien niet zo heel veel zin meer. Mogelijk kan ik wel een laadpunt voor EV "krijgen" vanuit werk dus dan heeft mijn Elon bak misschien wat meer voordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:08
Zo te zien zijn er weer een berg accu's klaar.

Net voor zowel mijn accu (besteld 7/12) als voor mijn schoonvaders accu (besteld 11/12) de betaal link ontvangen.

Hopelijk snel geleverd.
tijd om snel even de laatste hand te leggen aan de plek waar de accu moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
hanev001 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:43:
[...]

50 euro voor een 450W paneel LOL... ze zijn nog net niet gratis.
Terugverdientijd speelt amper een rol meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 12:50
bixobie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:22:
[...]

50 euro voor een 450W paneel LOL... ze zijn nog net niet gratis.
Terugverdientijd speelt amper een rol meer.
is nog duur. Zal naam niet noemen, maar er is een winkel in zwijndrecht die zonnepanelen verkoopt, momenteel voor 29 euro per paneel van 420W!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:08
Snap niks van de levering,17 februari besteld.
Eerder lieten we weten dat je jouw batterij voor eind april kon verwachten. De levering is in volle gang, maar gaat minder snel dan gehoopt. We verwachten jouw batterij in de eerste 2 weken van mei bij je te bezorgen. We snappen dat je ernaar uitkijkt en hopen snel bij je aan te bellen!
Fijn dat je nog niks hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
De eerste 2 weken van mei zijn nog in volle gang.
Zelfde mail hier.
Geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:42
HBO88 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:25:
[...]

is nog duur. Zal naam niet noemen, maar er is een winkel in zwijndrecht die zonnepanelen verkoopt, momenteel voor 29 euro per paneel van 420W!!
Vergeet je montage materialen, omvormers/micro omvormers niet mee te rekenen.
Net even op de site gekeken en inderdaad de panelen zijn spotgoedkoop. Wij hebben een Enphase systeem waar nog max 4 panelen op dezelfde Gateway kunnen. Maar als ik de micro omvormers a €140,0 per stuk erbij optel, de speciale kabels en het systeem om ze op een plat dak te leggen gaat het toch wel wel hard... Niet dat ik ze nu direct nodig heb.

Eerst maar kijken wat de 1e accu gaat doen die augustus verwacht wordt in combinatie met de thuisbatterij op wielen die we nu al gebruiken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:42
Ral23087 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:44:
Eerder lieten we weten dat je jouw batterij voor eind april kon verwachten. De levering is in volle gang, maar gaat minder snel dan gehoopt. We verwachten jouw batterij in de eerste 2 weken van mei bij je te bezorgen. We snappen dat je ernaar uitkijkt en hopen snel bij je aan te bellen!
Tja als het allemaal een beetje uitloopt is vervelend maar geen ramp toch? De batterij heb je nog niet dus weet ook niet wat je mist. En als het goed is zijn komende maanden nog prima voor de zonneenergie of gunstige prijzen met een dynamisch contract :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Mijn ervaringen met HW tot dusver zijn zeer wisselend:

* Levering P1-meter + splitter, kon niet beter. Bestellen, betalen, volgende dag in huis. Aansluiten, werken.
* Levering batterij, 7 maanden wachten, ok nieuw product, can happen
* Leveringsproces na betaling: zeer slecht, geen keus voor leverdatum, leverdatum die twee dagen in beeld stond was niet correct, op de leverdag een berichtje "hij komt vandaag" en puur mazzel gehad dat er iemand thuis was. Vervoerder en HW niet telefonisch bereikbaar. HW verschuilt achter een gekmakend incompetente chatbot. Twee dagen later (nadat de batterij geleverd was) eens antwoord per mail.
* Aansluiten batterij, simpel stekker erin, configureren in de app, werken. Aanmaken in Home Assistant, klaar.

Kortom, ik ben blij met de batterij, maar niet met de manier hoe hij hier gekomen is.

Als HW levering + klantcontact kan verbeteren hebben ze denk ik goud in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Laatst online: 12:48

BKK

Vandaag de 2 batteries ontvangen na installatie vertonen beide pib’s de volgende E nr’s E404, E405 en E406 iemand een idee wat je daarmee moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type81
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-09 21:43
BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:12:
Vandaag de 2 batteries ontvangen na installatie vertonen beide pib’s de volgende E nr’s E404, E405 en E406 iemand een idee wat je daarmee moet?
Contact zoeken met HW, E4 meldingen kun je niet zelf oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:34

Winkiller

De Mopperpot

Ral23087 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:44:
Ha die email hebben wij hier ook gehad, uiteindelijk 2 weken te laat geleverd op de eerste prognose.
Kortom even wat extra geduld, dan komt het vanzelf goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

Wat is de snelste manier om contact te zoeken met HW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:55
BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:18:
thuisbatterij@homewizard.nl

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

Heeft er iemand ervaring met E codes 404,405 en 406?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:55
BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:26:
Contact opnemen met HomeWizard thuisbatterij@homewizard.nl

- NAC Breda -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:26:
Probeer: https://gathering.tweaker...message/81971886#81971886

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:12:
405 in de zoekbalk zetten, en je hebt 8 hits. Terug naar Homewizard dus. Even zoeken is een kleine moeite.

Edit @BKK het is niet vervelend bedoeld, maar als iedereen telkens dezelfde vraag stelt, zonder te kijken naar eerder gegeven antwoorden, dan vervuilt het topic en is het voor andere gebruikers ook minder nuttig, vandaar mijn opmerking.

[ Voor 25% gewijzigd door aip op 09-05-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Type81 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:15:
[...]

Contact zoeken met HW, E4 meldingen kun je niet zelf oplossen
Herstarten en dan een uur laten werken en kijk dan wat de codes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

Herstart gedaan en mail gestuurd naar HW. Toch wel teleurstellend na 6 maanden wachten krijg je twee producten die niet functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

@aip had ik al gedaan maar daar kon ik niets zinnigs vinden vandaar nogmaals mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:15:
Herstart gedaan en mail gestuurd naar HW. Toch wel teleurstellend na 6 maanden wachten krijg je twee producten die niet functioneren.
Snap ik. Ik zit hier ook alweer de hele dag te wachten, ze zouden rond de lunch komen, en vooralsnog is het stil. De leveringen zijn echt beneden alle peil. Service rondom vervangen gelukkig tot nu toe wel goed. Hoop dat ik dat niet nodig ga hebben, maar toch.

Edit. Nou, ze zijn er. De eerste neergezet, proces doorlopen, werkt in 1 x prima. Wel zo te zien al een revisie versie: heeft 11 cycli achter de rug.

Als ie het doet, prima, kan ik mee leven.

De tweede neergezet, proces doorlopen, en hoppa, Errors 404, 405 en 405. Lijkt erop dat ik toch het service/omwissel proces nodig ga hebben. En op deze tweede zitten op 1 hoek duidelijk krassen, deze is dus ook al uit de doos geweest. Ik zucht, haal diep adem, en ga zo maar eens een mail sturen.

[ Voor 33% gewijzigd door aip op 09-05-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

@aip alles opnieuw gekoppeld en HW mail gestuurd ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik bericht heb. Ik heb 1 doos weggegooid, ik ging er niet vanuit dat ik dadelijk twee pib’s moet terugsturen. Mogen ze nog n lege doos opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:31:
@aip alles opnieuw gekoppeld en HW mail gestuurd ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik bericht heb. Ik heb 1 doos weggegooid, ik ging er niet vanuit dat ik dadelijk twee pib’s moet terugsturen. Mogen ze nog n lege doos opsturen.
Bleven de foutcodes hetzelfde nadat je hebt uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
Ik had zelf een keer een foutcode maar na herstart heb ik het niet meer gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

Knop om, stekker eruit. Apparaat vergeten en proces opnieuw gedaan. Batterijen zijn nu online(waren ze de eerste keer ook) maar vertonen nog dezelfde codes. Staat ook nog een opmerking bij: “er is een snelle update nodig om alles soepel te laten werken” wat dat betekent weet ik verder niet. Deze opmerking stond er de eerste keer ook al. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat HW via de mail reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:20
BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:48:
Knop om, stekker eruit. Apparaat vergeten en proces opnieuw gedaan. Batterijen zijn nu online(waren ze de eerste keer ook) maar vertonen nog dezelfde codes. Staat ook nog een opmerking bij: “er is een snelle update nodig om alles soepel te laten werken” wat dat betekent weet ik verder niet. Deze opmerking stond er de eerste keer ook al. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat HW via de mail reageert
De vervoerder een noodstop gemaakt en de batterijen omgekukeld? Vreemd dat beide dit probleem hebben. Succes gewenst!

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de zekerheid. Je zit op de laatste firmware? Al verwacht ik dat dit omruilen wordt. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:18:
Chat via hun site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

Firmware 10106 en p1 60112. Beiden online maar inactief.
Wat mij verder opvalt is dat er bij de ene batterij 10 laadcycli zijn gedaan en de andere 22? Vind ik vreemd. Kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:59:
Wat mij verder opvalt is dat er bij de ene batterij 10 laadcycli zijn gedaan en de andere 22? Vind ik vreemd. Kan dat?
Hier eentje met 11 Cycli, eentje met 2, dus vermoedelijk beiden al eens eerder uitgeleverd maar teruggenomen. Die met 11 Cycli werkt vooralsnog, de ander geeft dezelfde errors als jij noemt. Heb inmiddels de chatbot aan het werk gezet.

(/ ik ben blij dat ik grotendeels thuis werk. Je zou toch maar een 'echte' baan hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is de software versie van P1 en batterij.
Ik zie is al beantwoordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

@GL007 Firmware 10106 en p1 60112.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:29:
Ik zou graag willen weten wat de codes voorstellen. Ophouden met verstoppertje spelen
HW maakt de codes bekend. Je krijgt er meer begrip voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Devke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat die optie straks in de app ook gewoon komt. Althans dat lijkt mij het meest logische om ook iedereen die geen gebruik maakt van HA en Homey ook de batterij functionaliteit van standby te bieden.
@Devke
In de huidige software is er de optie bij meerdere batterijen het maximum ontlaad vermogen te ontgrendelen, onder uiteraard bepaalde voorwaarden. Tot aantal batterijen maal 800W
Voor mij is dat een vrij “lompe” optie, omdat het alles of niets is.
Nu 1600W, straks 2400W.
Waar 800W voor het opvangen van mijn wijnkelder koelmachine net wat te weinig is, is 1600W nergens voor nodig, laat staan 2400W.
Het zou natuurlijk een fijne extra functie zijn als je het ontlaadvermogen, onder uiteraard weer dezelfde strikte voorwaarden in stappen, of traploos zou kunnen vrijgeven. Bijvoorbeeld 1000, 1200, 1400W voor 2 batterijen als tussenstappen.
Misschien goed voor @HomeWizard_NL dit eens te overwegen (voor zover ik je lijstje interpreteer staat dit punt er niet op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met twee is het maximaal 1600 watt. Heb je maar 1000 Watt nodig doen beide dus 500 Watt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elypsion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:57
Zojuist betaallink ontvangen, besteldatum 31-12-24 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BKK

BKK

@GL007 inderdaad geen verstoppertje spelen en gewoon een telefoonnummer waarop men te bereiken is , wat wettelijk verplicht is. Waarschijnlijk krijg ik maandag pas reactie.
Wat mij ook niet zint is dat er bij beiden al cicli op staan. Resp. 10 en 22, heb ik dan een tweedehands gekregen? Of is dit normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:08
Bij de vele storingen begrijp ik dat je dus een 2e hands gebruikte van een ander terug krijgt.
Kan toch niet waar zijn.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
  • Laatst online: 08:17
BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:47:
@GL007 inderdaad geen verstoppertje spelen en gewoon een telefoonnummer waarop men te bereiken is , wat wettelijk verplicht is. Waarschijnlijk krijg ik maandag pas reactie.
Wat mij ook niet zint is dat er bij beiden al cicli op staan. Resp. 10 en 22, heb ik dan een tweedehands gekregen? Of is dit normaal.
waarschijnlijk refurbished 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben ze geen volledige reset gehad?
In dat geval probeer een volledige reset te geven. De aanraakknop 10 sec of langer vasthouden en dan de batterij uit de app verwijderen en op nieuw installeren.
Probeer dit met een batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BKK

BKK

Als dat zo is, ga ik ze snel verkopen en daalt mijn vertrouwen in HW enorm. Ik ga t ze zeker vragen wat de cicli info betekent bij mijn nieuwe batterijen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
aip schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:07:
[...]

Hier eentje met 11 Cycli, eentje met 2, dus vermoedelijk beiden al eens eerder uitgeleverd maar teruggenomen. Die met 11 Cycli werkt vooralsnog, de ander geeft dezelfde errors als jij noemt. Heb inmiddels de chatbot aan het werk gezet.

(/ ik ben blij dat ik grotendeels thuis werk. Je zou toch maar een 'echte' baan hebben)
@aip ,@BKK
Dat is teleurstellend. En eigenlijk nog meer dan dat.
Als je zo kort na het installeren deze fouten krijgt kun je oprecht de vraag stellen of de batterij in het fabricage proces wel afdoende getest is.
Ik had eerder van @HomeWizard_NL hier op dit forum begrepen dat de batterijen ca. een etmaal getest worden.
Er is natuurlijk een kansje dat een of twee van de dozen gestuiterd kunnen zijn, maar waar komt die “golf” van 4xx errors dan vandaan, die eigenlijk geruime tijd verdwenen waren?
Een batterij van jou is kennelijk veel langer getest (22 cycli is 2,5-3 weken), of een geretourneerde batterij die bij @HomeWizard_NL door de test komt, maar niet gereset is?
De genoemde E4xx fouten of enkele ervan vrees ik zijn mechanisch van aard, waarschijnlijk onvoldoende kwaliteit van de verbindingen tussen te cellen (die in deze batterij niet gelast zouden zijn, maar met bouten aan elkaar bevestigd).
Ik snap dat de geretourneerde batterijen zoveel mogelijk hergebruikt horen te worden, maar moet dat dan zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Verwijderd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:41:
Met twee is het maximaal 1600 watt. Heb je maar 1000 Watt nodig doen beide dus 500 Watt.
Sure, is me bekend, maar ik wil niet persé ook het gebruik van een ‘s nachts draaiende wasmachine oid afdekken. Gegeven de tarief fluctuatie voor mijn dynamisch contract is dat niet lood om oud ijzer, de grootverbruiker gaat aan als het tarief (in de winter nogal eens ‘s nachts) laag is, niet de beste tijd om de accu te laten bijspringen.
Tja persoonlijke omstandigheden, maar het lijkt me dat de eerder genoemde optie om stapsgewijs of traploos het maximale ontlaad vermogen in te kunnen stellen waarde toevoegt voor veel dynamische contract bezitters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:29:
Dan zit je wel op de laatste firmware. De E4 serie foutmeldingen kun je niet oplossen vlgs Homewizard. Denk dat je weinig anders kunt dan contacten. Balen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:47
aip schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:07:
[...]

Vraagje van mijn kant, een nieuw ongebruikte PiB het die dan een cycle van 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EVfan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:57:
[...]

@aip ,@BKK
Dat is teleurstellend. En eigenlijk nog meer dan dat.
Als je zo kort na het installeren deze fouten krijgt kun je oprecht de vraag stellen of de batterij in het fabricage proces wel afdoende getest is.
Ik had eerder van @HomeWizard_NL hier op dit forum begrepen dat de batterijen ca. een etmaal getest worden.
Er is natuurlijk een kansje dat een of twee van de dozen gestuiterd kunnen zijn, maar waar komt die “golf” van 4xx errors dan vandaan, die eigenlijk geruime tijd verdwenen waren?
Een batterij van jou is kennelijk veel langer getest (22 cycli is 2,5-3 weken), of een geretourneerde batterij die bij @HomeWizard_NL door de test komt, maar niet gereset is?
De genoemde E4xx fouten of enkele ervan vrees ik zijn mechanisch van aard, waarschijnlijk onvoldoende kwaliteit van de verbindingen tussen te cellen (die in deze batterij niet gelast zouden zijn, maar met bouten aan elkaar bevestigd).
Ik snap dat de geretourneerde batterijen zoveel mogelijk hergebruikt horen te worden, maar moet dat dan zo?
Dat beetje wat een wasmachine uit de batterij pakt is dat ding niet gelijk leeg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:38:
[...]

@Devke
In de huidige software is er de optie bij meerdere batterijen het maximum ontlaad vermogen te ontgrendelen, onder uiteraard bepaalde voorwaarden. Tot aantal batterijen maal 800W
Voor mij is dat een vrij “lompe” optie, omdat het alles of niets is.
Nu 1600W, straks 2400W.
Waar 800W voor het opvangen van mijn wijnkelder koelmachine net wat te weinig is, is 1600W nergens voor nodig, laat staan 2400W.
Het zou natuurlijk een fijne extra functie zijn als je het ontlaadvermogen, onder uiteraard weer dezelfde strikte voorwaarden in stappen, of traploos zou kunnen vrijgeven. Bijvoorbeeld 1000, 1200, 1400W voor 2 batterijen als tussenstappen.
Misschien goed voor @HomeWizard_NL dit eens te overwegen (voor zover ik je lijstje interpreteer staat dit punt er niet op).
Misschien begrijp ik je niet goed hoor.... dus correct me if i am wrong.

Ik dacht altijd dat de batterijen hun vermogen deelden. Stel je hebt 1200 watt nodig dat 1 batterij dan 600 Watt pakt en de ander ook. In geval van 2 batterijen. Zover ik begreep zou er efficiënt ontladen / geladen moeten worden. Als je ontgrendeld hebt. Ik zie net het bericht van @Verwijderd .

Zelf pleit ik er ook voor om de mogelijkheid te bieden om te kiezen waar tegen je gaat laden of ontladen. Stel de (en daar is hij weer) RTE is het best bij 650 Watt dan wil ik daar graag laden en ontladen. Persoonlijk vind ik het stroom verspillen zonde. Maar goed dat is een andere discussie.

Wat ik wel zie is dat de API opener wordt. De 1 heeft daar wel behoefte aan de ander totaal niet. Zelf zou ik ook graag het vermogen sturen om de reden die ik net al noem. Jij hebt jouw redenen ertoe.In een app zou je mijn inziens staffels kunnen kiezen en wellicht is dat daar ook handiger??? In HA zou ik die waardes zelf willen bepalen. Iets met tweakers :X

De wens is wel opgenomen in de feature request. Een open API. Daar zou jij dus ook mee uit de voeten moeten kunnen. De beta groep is aan het testen. Daar is deze wens (nog) niet in opgenomen. Wel de batterij in een standby mode zetten o.a. (toepasssing laden EV). Ook deze stond op de feature request lijst. Denk dat we nog even geduld moeten hebben. Beter goed werkend wat nu getest wordt dan een uitrol met ellende. Hier draait het goed in ieder geval na de laatste release.

Wat je aangeeft rondom dynamisch. Fair punt. Dynamisch kijk je anders naar een batterij, althans je maakt soms net even andere beslissingen. Morgen is het stroomprijs inclusief belasting negatief. Ga je dan nu laden? Nee liever morgen dan krijg je een paar cent toe. Rijk wordt je er niet van. Wel een leuke sport. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 09-05-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm37KCqe1NxQIN8nfYUNlEBg_50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fpAjciVtrvlJeL8luKFXiW2h.png?f=fotoalbum_large
De batterij werkt hier als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

ManS-H schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Ik heb bij mijn eerste PiB helaas niet gekeken bij aflevering. Toen ik na een weekje me een beetje ging verdiepen stond ie op 6, nu op 26. Ik zou denken rond 1-2 Cycli, maar ik weet het oprecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

1430uur mail naar HW gestuurd, geen reactie meer gekregen. Dat wordt dan maandag. Ik ben wel een beetje pissed, nadat ik vandaag extra thuis ben gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Devke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:23:
[...]

Misschien begrijp ik je niet goed hoor.... dus correct me if i am wrong.

Ik dacht altijd dat de batterijen hun vermogen deelden. Stel je hebt 1200 watt nodig dat 1 batterij dan 600 Watt pakt en de ander ook. In geval van 2 batterijen. Zover ik begreep zou er efficiënt ontladen / geladen moeten worden. Als je ontgrendeld hebt. Ik zie net het bericht van @Verwijderd .

Zelf pleit ik er ook voor om de mogelijkheid te bieden om te kiezen waar tegen je gaat laden of ontladen. Stel de (en daar is hij weer) RTE is het best bij 650 Watt dan wil ik daar graag laden en ontladen. Persoonlijk vind ik het stroom verspillen zonde. Maar goed dat is een andere discussie.

Wat ik wel zie is dat de API opener wordt. De 1 heeft daar wel behoefte aan de ander totaal niet. Zelf zou ik ook graag het vermogen sturen om de reden die ik net al noem. Jij hebt jouw redenen ertoe.In een app zou je mijn inziens staffels kunnen kiezen en wellicht is dat daar ook handiger??? In HA zou ik die waardes zelf willen bepalen. Iets met tweakers :X

De wens is wel opgenomen in de feature request. Een open API. Daar zou jij dus ook mee uit de voeten moeten kunnen. De beta groep is aan het testen. Daar is deze wens (nog) niet in opgenomen. Wel de batterij in een standby mode zetten o.a. (toepasssing laden EV). Ook deze stond op de feature request lijst. Denk dat we nog even geduld moeten hebben. Beter goed werkend wat nu getest wordt dan een uitrol met ellende. Hier draait het goed in ieder geval na de laatste release.

Wat je aangeeft rondom dynamisch. Fair punt. Dynamisch kijk je anders naar een batterij, althans je maakt soms net even andere beslissingen. Morgen is het stroomprijs inclusief belasting negatief. Ga je dan nu laden? Nee liever morgen dan krijg je een paar cent toe. Rijk wordt je er niet van. Wel een leuke sport. >:)
@Devke
Grotendeels eens hoor.
Ik kan ontgrendelen en dan wordt de 950W van de koelmachine netjes gecompenseerd.
Maar liever doe ik dat ontgrendelen in stappen, en niet gelijk de volle 2400W.
En vandaag heb ik niet geladen, maar morgen goed plannen, want een auto is 1 fase, laadt 5% SoC per uur, dus ja is een sport, maar een die best wel wat scheelt.
Bijvoorbeeld, eigengebruik van PV was in april 2025 65%, versus april 2024 35%.
Gemiddelde stroomkosten waren ook enkele centen lager (dan bedoel ik de netto prijs zoals Tibber die publiceert, netto na aftrek van PV opbrengst).
Geen honderden €€, maar naast de lol, brengt ook nog wat op, en stabiliseert het net.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:06
Als dit klopt is dit echt niet goed. Een refurbished product als nieuw verkopen zou bij mij onder de categorie “niet acceptabel” vallen.
Ik snap dat HW het tempo erin wil houden maar welke stropdas bij HW heeft dit bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmay
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-08 11:05
Afgelopen woensdag na 79 cycli opeens error 455 op de PiB.
Ik ben op vakantie dus dacht, ik meld het wel bij Homewizard zodra ik weer thuis ben.
De batterij werkte verder prima en ik zag geen afwijkend gedrag.
Vandaag maar weer eens gekeken en tot mijn verbazing was de foutmelding weg.
Tja schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
[...]

Hier stond hij in de avond van de eerste dag op 1

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 19:20
Ik had volgens mij 1 cycle er op staan toen ik hem kreeg.
Kan mij voorstellen dat ze iets meer cycles doen voor ze uitleveren, maar meer dan 5 lijkt mij toch niet zo heel netjes.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:25
aip schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:20:
[...]

Snap ik. Ik zit hier ook alweer de hele dag te wachten, ze zouden rond de lunch komen, en vooralsnog is het stil. De leveringen zijn echt beneden alle peil. Service rondom vervangen gelukkig tot nu toe wel goed. Hoop dat ik dat niet nodig ga hebben, maar toch.

Edit. Nou, ze zijn er. De eerste neergezet, proces doorlopen, werkt in 1 x prima. Wel zo te zien al een revisie versie: heeft 11 cycli achter de rug.

Als ie het doet, prima, kan ik mee leven.

De tweede neergezet, proces doorlopen, en hoppa, Errors 404, 405 en 405. Lijkt erop dat ik toch het service/omwissel proces nodig ga hebben. En op deze tweede zitten op 1 hoek duidelijk krassen, deze is dus ook al uit de doos geweest. Ik zucht, haal diep adem, en ga zo maar eens een mail sturen.
Ze leveren je een product wat niet werkt, en vervangen het door een product wat niet nieuw is (en dus duidelijk al hersteld is vanuit een vorige eigenaar). Dat lijkt me niet passend bij wat eerder werd gezegd…anyway sterkte, snap dat je hier enorm van baalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

De onze stond bij levering / installatie op 1 cycli, dus ja lijkt mij van wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:08
frankj030 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Ze leveren je een product wat niet werkt, en vervangen het door een product wat niet nieuw is (en dus duidelijk al hersteld is vanuit een vorige eigenaar). Dat lijkt me niet passend bij wat eerder werd gezegd…anyway sterkte, snap dat je hier enorm van baalt.
Toen ik mijn batterij moest omruilen ,vroeg ik of ik een gereviseerde of een nieuwe batterij kreeg, maar ik kreeg een geïrriteerde mail terug ( althans gebruik van uitroepteken van support) dat ik een nieuwe kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

Ik zal maandag een terugkoppeling hoe HW heeft gereageerd en ook de verklaring van 10 en 22 cicli bij een nieuwe PIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:08
BKK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:59:
Nee als daarover van te voren niet over gecommuniceerd is dan dan klopt dat zeer zeker niet.

Voor dat soort dingen als je er met een leverancier er niet uitkomt, heb ik een rechtsbijstandsverzekering.
Pagina: 1 ... 99 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.