Eerste ervaring P1 meter versie 6.0201.
Gisteren heeft HW versie 6.0201 beschikbaar gesteld voor de beta-test groep. De eerder versie is daarmee komen te vervallen.
HW gaf gisteren aan onderstaande verbeteringen te hebben doorgevoerd:
Wanneer de modus is ingesteld op to_full en alle batterijen volledig zijn opgeladen, zal de modus nu overschakelen naar standby in plaats van zero. Deze wijziging zorgt ervoor dat de automatisering zelf kan bepalen wat de volgende stap is. Dit gebeurt alleen wanneer je de modus via de API op to_full instelt. Als je dit via de app doet, schakelt de modus terug naar zero.
We hebben ook verdere verbeteringen aangebracht in het geheugenbeheer, wat de algehele systeemstabiliteit verder zou moeten verhogen.
Vanaf gisteravond draait deze versie hier ook. Testen maar.
Ik heb eerst de batterij geladen om te kijken of de batterij inderdaad de "standby" stand in gaat als de batterij vol is. Test : Geslaagd.
Daarna heb ik hem later op de avond in de "zero" stand gezet (nom). De hele avond en nacht is er netjes nom gedraaid. Ik heb een dynamisch energie contract dus wil zolang mogelijk de panelen terug laten leveren. De tarieven zijn dan hoger en ondersteun daarmee het net. Prijs hoog, dus er zal een tekort zijn. Nederland komt thuis :-). Dit ging dus ook naar wens.
In de ochtend komt rond 8 uur hier weer voldoende opwek uit de panelen. Ook dan zijn de tarieven hoog. Dus liever de opwek naar het net dan de batterij in. Een automatisering gemaakt die om 8 uur de batterij in standby zet. Beter is kijken naar de p1 meter maar dat volgt nog wel. De batterij ging vanmorgen netjes in "standby".
Om 12 uur beginnen de goedkopere uren. Dan wil ik graag de batterij laden. Binnen HA is er een integratie Cheapest Hours die bijvoorbeeld de 3 goedkoopste uren op een dag zoekt. Daar stond ook een automatisering voor klaar. Zojuist om 12 uur begon de batterij dus op te laden. Precies zoals gewenst.
Dus deze versie heeft de eerste proef hier doorstaan.
Op deze manier wil ik jullie een beetje op de hoogte houden omtrent het testen van nieuwe versies. Zo gebruik ik dit bij dynamische tarieven, maar ik zie zo ook een mogelijkheid voor iedereen die zijn batterij wilt tegenhouden als hij/zij zijn auto gaat laden.
Onderstaand een plaatje nog van de status veranderingen van de batterij.