Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-09 06:47
Ik zag net de drie PIB's maar met 1600W aan het laden waren ipv 2400W.
Eén PIB de E305 storing.
Uitgezet, stekker er uit en na een minuut weer aan.
Opgelost.

Gelijk bij alle drie de update er op gezet.
Ik hoefde niet eens de veiligheids restrictie er weer af te halen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
creo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:15:
Ik denk erover om een HW thuisaccu aan te schaffen en misschien in de toekomst nog 1 of 2 erbij. Ik heb op zolder een mooi plekje ervoor.
Op diezelfde zolder hangt een WTW-unit (Orcon HRC300) die een eigen groep heeft. Ook is er een WCD beschikbaar die op een andere groep zit. Die laatste groep is gedeeld met de hal, wc, badkamer, overloop en kantoor. Geen zware gebruikers op deze groep, enkel wat lampen, een printer, monitor en een laptop-voeding.
Gezien het vermogen heeft een WTW toch helemaal geen eigen groep nodig en zou ik die prima bij die andere groep in kunnen steken? Daarmee krijg ik een groep beschikbaar alleen voor de thuis-accu.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik zag dat die WTW max 30W gebruikt, daar kan een HW PiB prima bij. Maar om het net optimaal te ontlasten zou je de PiB op de groep moeten aansluiten waar ook de zonnepanelen op zitten. Zit die groep bij jullie niet op zolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het zijn uitzonderingen maar komen voor. Negatieve stroomprijzen inclusief de energiebelasting. Morgen wordt het dus de batterij opladen en er geld bij krijgen. Je zal wel de zonnepanelen moeten uitzetten. Terugleveren kost dan geld. Je wordt er niet schatrijk van maar wel leuk om een x te zien dat het net helpen dus geld oplevert m.b.v. de PIB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WBqHq4V9XGGOnUTdKl7QGJlK58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yhziVzgjsex7QIoqfj0G3Jo.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:28
Prisma16 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:27:
[...]

Ik zag dat die WTW max 30W gebruikt, daar kan een HW PiB prima bij. Maar om het net optimaal te ontlasten zou je de PiB op de groep moeten aansluiten waar ook de zonnepanelen op zitten. Zit die groep bij jullie niet op zolder?
De omvormer van de zonnepanelen zit op vrijwel dezelfde plek. Maar daar bij plaatsen lijkt mij toch niet aan de orde gezien ik overal lees dat meerdere HW PiB's op een eigen groep moeten zitten. Dan is die groep van de WTW toch een betere plek om ze aan te sluiten? Het is bij meerdere PiB's voor mij wel de bedoeling om de 800 Watt begrenzing er af te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
creo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:32:
[...]

De omvormer van de zonnepanelen zit op vrijwel dezelfde plek. Maar daar bij plaatsen lijkt mij toch niet aan de orde gezien ik overal lees dat meerdere HW PiB's op een eigen groep moeten zitten. Dan is die groep van de WTW toch een betere plek om ze aan te sluiten? Het is bij meerdere PiB's voor mij wel de bedoeling om de 800 Watt begrenzing er af te halen.
Je hebt gelijk, ik haal twee dingen door elkaar. Het heeft voor het externe net voordelen als PiB en zonnepanelen op dezelfde fase groep zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:04
Prisma16 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:12:
[...]

Je hebt gelijk, ik haal twee dingen door elkaar. Het heeft voor het externe net voordelen als PiB en zonnepanelen op dezelfde fase groep zitten.
Dezelfde fase: goed idee. Maar als de zonnepanelen al een eigen groep hebben zou ik daar geen aftakking op maken. Zonder met NEN1010 te willen schermen: er kan daarmee de situatie ontstaan dat op de ‘afgetakte’ wandcontactdoos de output van je omvormer (3 kW bijvoorbeeld?) plus de output van je meterkast (3,6 kW) beschikbaar komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klassieker schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:57:
Heb me net even verdiept in het verhaal waarom de batterij niet meer dan 800 Watt mag afgeven. Er blijft dus altijd gevaar op overbelasting of bij kortsluiting op de groep waar de PiB op aangesloten zit omdat hij buiten de automaat om aangesloten zit.

Wat vinden de deskundigen hiervan?

Als noodschakelaar dus. Niet om te resetten!
Een PiB zit niet buiten de automaat om aangesloten. De PiB heeft zelf een aantal beveiligingen ingebouwd, zou alleen een noodschakelaar toevoegen als het je een beter gevoel geeftn en die dan heel spaarzaam gebruiken. En een keer op afstand resetten kan vast geen kwaad, alleen geen gewoonte van maken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:27:
Het zijn uitzonderingen maar komen voor. Negatieve stroomprijzen inclusief de energiebelasting. Morgen wordt het dus de batterij opladen en er geld bij krijgen. Je zal wel de zonnepanelen moeten uitzetten. Terugleveren kost dan geld. Je wordt er niet schatrijk van maar wel leuk om een x te zien dat het net helpen dus geld oplevert m.b.v. de PIB.
[Afbeelding]
Mits je hem uitgesteld kunt laden uiteraard :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:36:
[...]

Mits je hem uitgesteld kunt laden uiteraard :)
Dat kan. Is via een omweg even maar heb goede hoop dat dit straks ook anders kan :)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:10:
[...]

Dat kan. Is via een omweg even maar heb goede hoop dat dit straks ook anders kan :)
In feite moet je de batterij kunnen sturen en de batterij moet goede foutmelding geven en geen niets zeggende fout codes in de app.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:18:
[...]

In feite moet je de batterij kunnen sturen en de batterij moet goede foutmelding geven en geen niets zeggende fout codes in de app.
Ben ik met je eens. De omweg geeft voor nu even een "escape" zeg maar. Echter dit moet straks idd wel anders kunnen. Graag zou ik dit via de de API en HA zelf willen regelen. Heb er zelf al wel een idee bij hoe. In de app een knop is prima voor gebruikers die hem daar fijn vinden en geen zin in HA hebben ofzo. Voor ieder wat wils.

Foutcode's heeft HW al eens aangeven. Alles in de 4 serie is iets wat je als bezitter van de PIB niet zelf op kunt lossen. In het topic is al een paar x gevraagd naar de error codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:24:
[...]

Ben ik met je eens. De omweg geeft voor nu even een "escape" zeg maar. Echter dit moet straks idd wel anders kunnen. Graag zou ik dit via de de API en HA zelf willen regelen. Heb er zelf al wel een idee bij hoe. In de app een knop is prima voor gebruikers die hem daar fijn vinden en geen zin in HA hebben ofzo. Voor ieder wat wils.

Foutcode's heeft HW al eens aangeven. Alles in de 4 serie is iets wat je als bezitter van de PIB niet zelf op kunt lossen. In het topic is al een paar gevraagd naar de error codes.
De batterij zelf mag van mij fout codes geven maar de HW app moet deze vertalen naar begrijpbare text. Of je moet een code lijst maken in de gebruikershandleiding. Wat aansturen batterij in automaat NOM of manual mode zetten. Verder in manual mode laden , ontladen en stand-by. Voor lange tijd niet actief laad naar 60%.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:40:
[...]

De batterij zelf mag van mij fout codes geven maar de HW app moet deze vertalen naar begrijpbare text. Of je moet een code lijst maken in de gebruikershandleiding. Wat aansturen batterij in automaat NOM of manual mode zetten. Verder in manual mode laden , ontladen en stand-by. Voor lange tijd niet actief laad naar 60%.
Jij zoekt naar E305 melding als voorbeeld dat de app aangeeft "Je batterij staat niet op een vlakke ondergrond" denk ik. Het liefst met de oplossing er dan bij. De complete foutcode lijst komt denk ik niet.

Ik denk wat je aangeeft qua modi je al best een eind kunt komen. Geforceerd laden (voor testdoeleinden of laden op goedkope uren), een soort Idle stand (laad of ontlaaduitstel) en het zou inderdaad ook mooi zijn als we het laad en ontlaadvermogen zouden kunnen sturen. Ik zie daar bijvoorbeeld een mooie kans om de RTE te verbeteren. Ook dit mag voor de niet HA gebruikers in de app maar voor de HA gebruikers zou het meer dan welkom zijn denk ik als het ook via de API te sturen is. Middels automatiseringen.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 26-04-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:55
Daarom mag je er slechts één per groep aansluiten als je op die groep ook andere gebruikers hebt.
HomeWizard zegt zelf dat je 2 of 3 batterijen (geen 4 batterijen dus) op dezelfde groep mag aansluiten MITS deze niet ontgrendeld worden via de app, m.a.w. 2 batterijen op dezelfde groep met de standaard instelling max 800W ontladen is geen probleem.

Bron: https://helpdesk.homewiza...e%20een,keer%20800%20watt.

[ Voor 3% gewijzigd door eovermeer op 26-04-2025 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eovermeer schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:59:
[...]

HomeWizard zegt zelf dat je 2 of 3 batterijen (geen 4 batterijen dus) op dezelfde groep mag aansluiten MITS deze niet ontgrendeld worden via de app, m.a.w. 2 batterijen op dezelfde groep met de standaard instelling max 800W ontladen is geen probleem.

Bron: https://helpdesk.homewiza...e%20een,keer%20800%20watt.
Stellen dat dit geen probleem is kan alleen als je de belasting van de betreffende groep kent. Mensen gaan hier veel te makkelijk mee om. Dit verschilt per huishouden, als 1600-2400-3200 altijd prima was geweest, dan was 800 Watt/device geen limiet geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:27
Taro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:55:
[...]

Stellen dat dit geen probleem is kan alleen als je de belasting van de betreffende groep kent. Mensen gaan hier veel te makkelijk mee om. Dit verschilt per huishouden, als 1600-2400-3200 altijd prima was geweest, dan was 800 Watt/device geen limiet geworden.
Dit is niet anders als bijvoorbeeld een straalkachel aan sluiten op die groep.
De 800 watt van de batterijen die ze gezamenlijk kunnen terug leveren is dan geen probleem. (Met de vergrendeling erop)
En dat is volgens de regels.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De discussie rondom het aansluiten komt regelmatig terug. Laat duidelijk zijn dat veiligheid voorop staat. Om deze discussie niet steeds te moeten voeren heb ik een stukje hierover opgenomen in de TS. Daarbij in een voorbeeld proberen uit te leggen waar het mis zou kunnen gaan. Weet je het niet zeker allemaal, schakel dan de gecertificeerde elektricien in. Voorkomen is beter dan genezen! Hopelijk is het zo wat duidelijker (al zal het niet alles omvattend zijn).

Het stukje staat bij het ontgrendelen van de batterijen.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 27-04-2025 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Graag nu weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:22:
De discussie rondom het aansluiten komt regelmatig terug. Laat duidelijk zijn dat veiligheid voorop staat. Om deze discussie niet steeds te moeten voeren heb ik een stukje hierover opgenomen in de TS. Daarbij in een voorbeeld proberen uit te leggen waar het mis zou kunnen gaan. Weet je het niet zeker allemaal, schakel dan de gecertificeerde elektricien in. Voorkomen is beter dan genezen! Hopelijk is het zo wat duidelijker (al zal het niet alles omvattend zijn).

Het stukje staat bij het ontgrendelen van de batterijen.
Je voorbeeld klopt niet. Je houdt namelijk geen rekening met het feit dat als de batterij aan het laden is het een gebruiker is en de 800W daarvoor altijd vrij moet zijn en bij meerdere batterijen de veelvoud daarvan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32
Leuk artikel over de Homewizard accu https://iotdomotica.nl/du...stroom-en-nul-op-de-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:37:
[...]

Je voorbeeld klopt niet. Je houdt namelijk geen rekening met het feit dat als de batterij aan het laden is het een gebruiker is en de 800W daarvoor altijd vrij moet zijn en bij meerdere batterijen de veelvoud daarvan.
Scherp: Work in Progress!

Stuur maar even een DM. Dank voor je oplettendheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 27-04-2025 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:De herhaling van zetten is aan Welke risico's ontstaan bij 800W invoeden met stekker? toegevoegd

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Taro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:55:
[...]

Bij toepassen van meerdere HW batterijen (die nog gelockt zijn) wordt de totale invoeding in software tot 800W begrensd, volgens mij is dat wat @peterbier beschreef (en wat ik in de gelinkte Homewizard site faq lees).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Proton_ schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:02:
[...]

Bij toepassen van meerdere HW batterijen (die nog gelockt zijn) wordt de totale invoeding in software tot 800W begrensd, volgens mij is dat wat @peterbier beschreef (en wat ik in de gelinkte Homewizard site faq lees).
Jawel, maar mijn reactie bevatte een quote/uitspraak en daar reageerde ik op. Je kunt ook niet zomaar stellen dat 800 Watt altijd veilig is. Zal er nu niet verder op ingaan ivm offtopic.

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 27-04-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-05 09:57
In elk geval, de foto van peterbier zijn extra kast voor 3 PIB laat toch zien dat de praktische uitvoering dik in orde is. Dat mag ook gezegd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:27
Weer veel voorbij zien komen over veiligheid, kasten, stoppen kasten en weet ik wat.
Maar wat mij persoonlijk meer bezig blijft houden is de efficiëntie van de batterij ( komt hier uit op 73.9 - 74% )
Ik weet niet wat de "geleerde " hier van vinden, maar persoonlijk valt mij dat tegen.

Als hier batterij geheel vol zit en we gaan hier "vroeg" naar bed ( laat zeggen 22.00- 22.30) dan levert de batterij hier tot 07.00 - 07.15 terug , daarna leeg.

Persoonlijk had ik dus een wat hoger rendement van de batterij verwacht, was mijn verwachting niet reëel of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 21:56
ivo1969 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:25:
Weer veel voorbij zien komen over veiligheid, kasten, stoppen kasten en weet ik wat.
Maar wat mij persoonlijk meer bezig blijft houden is de efficiëntie van de batterij ( komt hier uit op 73.9 - 74% )
Ik weet niet wat de "geleerde " hier van vinden, maar persoonlijk valt mij dat tegen.

Als hier batterij geheel vol zit en we gaan hier "vroeg" naar bed ( laat zeggen 22.00- 22.30) dan levert de batterij hier tot 07.00 - 07.15 terug , daarna leeg.

Persoonlijk had ik dus een wat hoger rendement van de batterij verwacht, was mijn verwachting niet reëel of mis ik iets?
https://helpdesk.homewizard.com/en/articles/9503450-the-plug-in-battery-everything-you-need-to-know

Yes, with any battery or inverter, some power is also converted into heat. With efficient power conversion to the battery and back, you have less heat and, therefore, less loss. The loss depends on the ambient temperature and how charging and discharging are done relative to the maximum output of the inverter (keep in mind between 75% and 88% efficiency in real conditions). By using micro-inverters, the HomeWizard Plug-In Battery is much more efficient than home batteries with larger inverters. Most manufacturers quote efficiency figures under laboratory conditions (with the most ideal set-up).

Je verwachting was anders? Maar klopt volgens wat HomeWizard heeft aangegeven. Dat je nu 74/75 procent haalt zegt niets over wat je in andere weken of maanden gaat zien. Ook zal bijvoorbeeld 800 Watt constant ontladen beter zijn dan 70 Watt constant ontladen.

Ook een reden waarom de Marstek een nog veel slechtere efficiency heeft omdat deze een 2400 watt omvormer heeft. Daarmee een paar honderd Watt constant ontladen en je zit op 60% efficiency.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20

Je hebt dus 13% verlies met laden en 13% met ontladen.
Echt veel beter ga je niet krijgen, dat is technisch niet haalbaar.
Sommige accus van bijv. Sessy halen 80%, maar die 6% valt toch ook wel mee.

Een accu die direct vanuit de zonnepanelen geladen kan worden zijn wat efficiënter, je hebt die 13% verlies bij laden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
TFX77 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:33:
[...]

https://helpdesk.homewizard.com/en/articles/9503450-the-plug-in-battery-everything-you-need-to-know

Yes, with any battery or inverter, some power is also converted into heat. With efficient power conversion to the battery and back, you have less heat and, therefore, less loss. The loss depends on the ambient temperature and how charging and discharging are done relative to the maximum output of the inverter (keep in mind between 75% and 88% efficiency in real conditions). By using micro-inverters, the HomeWizard Plug-In Battery is much more efficient than home batteries with larger inverters. Most manufacturers quote efficiency figures under laboratory conditions (with the most ideal set-up).

Je verwachting was anders? Maar klopt volgens wat HomeWizard heeft aangegeven. Dat je nu 74/75 procent haalt zegt niets over wat je in andere weken of maanden gaat zien. Ook zal bijvoorbeeld 800 Watt constant ontladen beter zijn dan 70 Watt constant ontladen.

Ook een reden waarom de Marstek een nog veel slechtere efficiency heeft omdat deze een 2400 watt omvormer heeft. Daarmee een paar honderd Watt constant ontladen en je zit op 60% efficiency.
Ik snap je verhaal, echter ik had 1e batterij sinds februari ( omruiling heeft in maart plaats gevonden), maar ik zie het rendement dus alleen maar wat dalen en dus niet toenemen.
Ik kwam in begin van de tijd uit op rendement van 76 - tot 77% , maar a het is vroeger dat zon schijnt, b het blijft langer licht en betekend dus dat batterij sneller geladen is en pas later moment terug hoeft gaan te leveren.
Dus daarom mijn gedachte rendement zal stijgen, maar dat zie ik hier zelf dus niet terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
HBO88 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:37:
[...]

Een accu die direct vanuit de zonnepanelen geladen kan worden zijn wat efficiënter, je hebt die 13% verlies bij laden niet.
Oke, dan is dat duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
ivo1969 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:40:
[...]

Ik snap je verhaal, echter ik had 1e batterij sinds februari ( omruiling heeft in maart plaats gevonden), maar ik zie het rendement dus alleen maar wat dalen en dus niet toenemen.
Ik kwam in begin van de tijd uit op rendement van 76 - tot 77% , maar a het is vroeger dat zon schijnt, b het blijft langer licht en betekend dus dat batterij sneller geladen is en pas later moment terug hoeft gaan te leveren.
Dus daarom mijn gedachte rendement zal stijgen, maar dat zie ik hier zelf dus niet terug.
Denk ook aan temperatuur. Kouder = meer efficiency. Rustiger laden als er minder zon is, waarschijnlijk betere efficiency. Te koud minder. Te warm minder.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rendement hier is circa 73%
Gelukkig komt de energie van de zonnepanelen.
Kwa regeling doet de batterij het perfect.

[ Voor 22% gewijzigd door GL007 op 27-04-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Laatst online: 15:55
Vandaag 2 nieuwe aardlekschakelaars besteld zodat ik zeker goed zit met de PIB batterijen.

Ik heb nu type A aardlekschakelaars dat wordt dus voor de zekerheid Type B.

Ondanks dat HW PIB volgens de folder voldoet wil ik het zeker weten omdat ik ook een autolader heb en zonnepanelen.

Wel een dure grap, maar gevoel zegt gewoon doen ter voorkoming van elektrocuteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26

Even voor de duidelijkheid, het gaat bij je om de RTE of gaat het om de capaciteit van de batterij? Om '0700u' leeg is wat anders als een RTE van 74%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
fikkie123 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:10:
[...]

Even voor de duidelijkheid, het gaat bij je om de RTE of gaat het om de capaciteit van de batterij? Om '0700u' leeg is wat anders als een RTE van 74%.
RTE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:19

fxs81

Julianadorp

Ik vind de RTE lastig te bepalen, dat wisseld zo erg per dag. Heb er dagen bij van nog geen 60% maar ook dagen van 100% en alles wat er tussen zit. Als ik het totaal bekijk van tot nu toe dan kom ik nu op 72% maar de accu is net volgeladen en het huis draait op de panelen, die leveren nu voldoende voor opladen pib, wasmachine en de oven staat aan. Kijk ik vanavond net voor 12 uur dan is dat getal alweer verandert naar zo'n 75%. Ik kijk dus niet zozeer naar de RTE maar meer naar de dagen waar de batterij ruim 4 kWh van mijn overtollige zonne energie opslaat. Mijn eigen zonneverbuik is verdubbelt en de netafname gehalveert sinds de pib er staat dus wat mij betreft doet deze prima voor waar ik hem heb aangeschaft.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:27
Ik heb alleen de P1 meter en energie sockets van HW, maar ik dacht dat die batterijen primair bedoelt zijn voor laden van zonnestroom en die 's nachts te gebruiken.
Waarom dan zo'n drukte om de RTE?
Die doet er dan helemaal niet toe.
Alleen als je energie gaat inkopen om de batterij te laden speelt de RTE pas een rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polvo176 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:25:
Ik heb alleen de P1 meter en energie sockets van HW, maar ik dacht dat die batterijen primair bedoelt zijn voor laden van zonnestroom en die 's nachts te gebruiken.
Waarom dan zo'n drukte om de RTE?
Die doet er dan helemaal niet toe.
Alleen als je energie gaat inkopen om de batterij te laden speelt de RTE pas een rol.
Ik ben het eens met het principe maar zolang salderen nog bestaat is elke kwh die je op die manier verliest een kwh dat je niet kan salderen met gebruik later in het jaar.

Vanaf 2027 als teruglevering bijna niets meer waard is maakt de RTE op die manier inderdaad weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:26
Nog zes dagen voor de aangekondigde twee weken voorbij zijn…….

Bing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:27
hanev001 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:34:
[...]

Ik ben het eens met het principe maar zolang salderen nog bestaat is elke kwh die je op die manier verliest een kwh dat je niet kan salderen met gebruik later in het jaar.

Vanaf 2027 als teruglevering bijna niets meer waard is maakt de RTE op die manier inderdaad weinig uit.
Klopt, de batterijen worden pas na 1-1-27 echt interessant.
Maar je bespaart nu op terug leverkosten.
Als je meer opwekt dan gebruikt, bespaar je nu juist terug lever kosten dankzij een slechte RTE. ;)

Dat is dan wel weer situatie afhankelijk natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:04
De PIB’s maken gebruik van Wifi (immers je moet ze aanmelden).
De P1 dongle maakt gebruik van Wifi (die moet je ook aanmelden).

Hoe werkt de aansturing van de PIB ?
PIB - WIFI - WIFI - P1 / P1 - WIFI - WIFI - PIB
Of loopt er nog een apart draadloos signaal tussen PIB en P1 ?

Ik krijg namelijk nog steeds meldingen
Meestal 1 per 1 a 2 dgn, random op PIB 1 danwel 2 danwel 3 danwel 4 (nooit op 2 of meer PIB’s).
“ P1 meter losgekoppeld, we konden geen verbinding maken met de P1 meter voor het balanceren van je stroom in huis. Controleer of deze in hetzelfde wifi netwerk zit en werkt”
In mijn eerdere posts kun je zien wat ik allemaal gedaan heb om de foutmelding te proberen te voorkomen (zowat alles incl meest recente firmware op PIB’s en P1).
Ik blijf het heel vreemd dat (maar) 1 PIB het op dat moment heeft en de rest niet.

Ook lees ik op de homewizard site “Vanaf Q2 2025 kan je de thuisbatterij ook aansturen door een HomeWizard kWh Meter op je hoofdaansluiting te (laten) installeren.”

Ik twijfel dus of ik de P1 dicht bij de PIB’s moet leggen (middels Cedel universele verlengmodule).
Afstand is nu een meter of 2 met spouwmuur ertussen.
Eventueel wachten op de ondersteuning van de kWh meter (hopende dat die stabieler is).

Op moment dat ik de foutmelding krijg rest alleen uit/aanzetten middels de knop op de zijkant.
Opnieuw verbinden middels de app werkt nooit dus daar ben ik al mee gestopt.

Voor de zekerheid een nieuwe P1 besteld, kijken wat die doet.

Adviezen zijn welkom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWQ1x3_Ka-qUxbm5gUkYBlcBUuc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o59cx2VEhC8ZKr0bqPNWG9gd.png?f=fotoalbum_largeEnphase met 'AI optimalisatie' in combinatie met de plugin-batterij bij negatieve stroomprijs. Een paar dagen geleden beweerde ik dat dit nog niet zo vaak van toepassing zou zijn. Maar vandaag was het dus zover, drie uur dat de bruto stroomprijs -18 ct of lager was, dus ook netto negatief.

De zonnepanelen gingen automatisch naar nul productie, en de plugin-batterij ging ontladen om het huis van stroom te voorzien. Ik was zelf niet thuis, het verbruik was laag in die drie uur (0,6 kWh) .

Niet helemaal wat ik wilde, ik had gehoopt dat de zonnepanelen zo'n 200W zouden blijven leveren zodat de batterij niet zou gaan ontladen.

De volgende keer maar eens kijken wat er gebeurt als ik in de app 'nu opladen' aanzet, dat kan ik tenminste op afstand doen.

De echte kapitalisten waren natuurlijk thuisgebleven om zoveel mogelijk stroom te verbruiken tussen 1 en 2, maar ja, de was hadden we gisteren al gedaan en we hebben ook geen EV voor de deur staan 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik herken wat @ivo1969 zegt. De RTE daalt. Sterker nog ik denk dat dit bij meer mensen zo is. Ik zelf heb al herhaaldelijk gezegd op het topic dat ik dit ook graag beter zie. Je gooit stroom weg, laten we dat nu zo min mogelijk doen. Er zit nu nog een financieel voordeel aan voor de mensen die toch ook een terugverdien wens hebben. De saldering die @hanev001 benoemd. Voor iedereen geldt dit min of meer wel. Alleen de 1 hecht er waarde aan en de ander niet.

Een verklaring is er wel denk ik. Het weer is zonnig. Des te verder we komen draaien we langer op de panelen in het seizoen. Dus heeft de batterij bijna geen inzet nodig bijvoorbeeld bij koken. Warmepompen gaan of zijn uit. Het vermogen om te ondersteunen wordt lager. Waar bij koken bij 1 batterij 800 Wh nodig was is nu misschien nog maar 100 Wh nodig daar de panelen genoeg opwekken. Dus raar vind ik het niet.

Daarom zou het fijn zijn als je ook het vermogen kon sturen. Ik denk dat er dan zeker wel een verbetering mogelijk is. Die 88% van HW komt ook ergens vandaan uit hun ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ritsl schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:53:
[Afbeelding]Enphase met 'AI optimalisatie' in combinatie met de plugin-batterij bij negatieve stroomprijs. Een paar dagen geleden beweerde ik dat dit nog niet zo vaak van toepassing zou zijn. Maar vandaag was het dus zover, drie uur dat de bruto stroomprijs -18 ct of lager was, dus ook netto negatief.

De zonnepanelen gingen automatisch naar nul productie, en de plugin-batterij ging ontladen om het huis van stroom te voorzien. Ik was zelf niet thuis, het verbruik was laag in die drie uur (0,6 kWh) .

Niet helemaal wat ik wilde, ik had gehoopt dat de zonnepanelen zo'n 200W zouden blijven leveren zodat de batterij niet zou gaan ontladen.

De volgende keer maar eens kijken wat er gebeurt als ik in de app 'nu opladen' aanzet, dat kan ik tenminste op afstand doen.

De echte kapitalisten waren natuurlijk thuisgebleven om zoveel mogelijk stroom te verbruiken tussen 1 en 2, maar ja, de was hadden we gisteren al gedaan en we hebben ook geen EV voor de deur staan 😉.
Je hebt een dynamisch contract?

Je moet idd het geforceerd laden aanklikken. Dan waren de batterijen niet gaan ontladen maar hadden ze gewoon doorgeladen. Ik heb de panelen ook uitgezet. Batterijen bleven mooi laden. Wel een hele kromme situatie vind ik als de stroom bij je van het dak komt. Andere kant heb ik het gevoel dat ik nu het net (landelijk gezien) geholpen zou moeten hebben. Geen extra capaciteit het net op duwen, helpen overtollige stroom op te vangen in de PIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:32:
De PIB’s maken gebruik van Wifi (immers je moet ze aanmelden).
De P1 dongle maakt gebruik van Wifi (die moet je ook aanmelden).

Hoe werkt de aansturing van de PIB ?
PIB - WIFI - WIFI - P1 / P1 - WIFI - WIFI - PIB
Of loopt er nog een apart draadloos signaal tussen PIB en P1 ?

Ik krijg namelijk nog steeds meldingen
Meestal 1 per 1 a 2 dgn, random op PIB 1 danwel 2 danwel 3 danwel 4 (nooit op 2 of meer PIB’s).
“ P1 meter losgekoppeld, we konden geen verbinding maken met de P1 meter voor het balanceren van je stroom in huis. Controleer of deze in hetzelfde wifi netwerk zit en werkt”
In mijn eerdere posts kun je zien wat ik allemaal gedaan heb om de foutmelding te proberen te voorkomen (zowat alles incl meest recente firmware op PIB’s en P1).
Ik blijf het heel vreemd dat (maar) 1 PIB het op dat moment heeft en de rest niet.

Ook lees ik op de homewizard site “Vanaf Q2 2025 kan je de thuisbatterij ook aansturen door een HomeWizard kWh Meter op je hoofdaansluiting te (laten) installeren.”

Ik twijfel dus of ik de P1 dicht bij de PIB’s moet leggen (middels Cedel universele verlengmodule).
Afstand is nu een meter of 2 met spouwmuur ertussen.
Eventueel wachten op de ondersteuning van de kWh meter (hopende dat die stabieler is).

Op moment dat ik de foutmelding krijg rest alleen uit/aanzetten middels de knop op de zijkant.
Opnieuw verbinden middels de app werkt nooit dus daar ben ik al mee gestopt.

Voor de zekerheid een nieuwe P1 besteld, kijken wat die doet.

Adviezen zijn welkom
Je hebt 4 batterijen en HA? p1 meter heeft ruimte voor 4 connecties heb ik wel eens gelezen. HA zou dan nr 5 moeten zijn?

Mijn p1 meter en PIB staan 2 verdiepingsvloeren van elkaar af. Gaat eigenlijk altijd goed. Je zou nog naatr Wifi sterktes kunnen kijken op de PIB en P1? Hier staan 2 boosters in huis. 1e verdieping en op de 2e ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:52
Devke schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:00:
[...]

Je hebt een dynamisch contract?

Je moet idd het geforceerd laden aanklikken. Dan waren de batterijen niet gaan ontladen maar hadden ze gewoon doorgeladen. Ik heb de panelen ook uitgezet. Batterijen bleven mooi laden. Wel een hele kromme situatie vind ik als de stroom bij je van het dak komt. Andere kant heb ik het gevoel dat ik nu het net (landelijk gezien) geholpen zou moeten hebben. Geen extra capaciteit het net op duwen, helpen overtollige stroom op te vangen in de PIB.
Ja , ik heb een dynamisch contract. Dit was een mooie nulmeting: wat doen die apparaten samen, wanneer je niet zelf ingrijpt. Mooi 'nul op de meter' dus in de praktijk. Niet optimaal voor mijn portemonnee of het elektriciteitsnet. Maar wel beter voor beiden dan zonder de AI Optimalisatie in het Enphase systeem, want dan had ik ongeveer 3 kWh geëxporteerd in die uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ritsl schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:21:
[...]

Ja , ik heb een dynamisch contract. Dit was een mooie nulmeting: wat doen die apparaten samen, wanneer je niet zelf ingrijpt. Mooi 'nul op de meter' dus in de praktijk. Niet optimaal voor mijn portemonnee of het elektriciteitsnet. Maar wel beter voor beiden dan zonder de AI Optimalisatie in het Enphase systeem, want dan had ik ongeveer 3 kWh geëxporteerd in die uren.
Kijk mooie tesrcase. Volgende x doorladen erbij kiezen en dan laad hij door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:44
bing69 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:52:
Nog zes dagen voor de aangekondigde twee weken voorbij zijn…….
Komt wel goed. Had ik ook, dag 12 een link gehad geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
Devke schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:04:
[...]

Je hebt 4 batterijen en HA? p1 meter heeft ruimte voor 4 connecties heb ik wel eens gelezen. HA zou dan nr 5 moeten zijn?

Mijn p1 meter en PIB staan 2 verdiepingsvloeren van elkaar af. Gaat eigenlijk altijd goed. Je zou nog naatr Wifi sterktes kunnen kijken op de PIB en P1? Hier staan 2 boosters in huis. 1e verdieping en op de 2e ook.
Heb 4 batterijen, geen HA, wel Homey (pro).
Heb een aparte accespoint met alleen 2.4Ghz en apart SSID, niet in mesh opgenomen,
waar de 4 baterijen, de p1 en de Energy Display op zitten, allen met fixed IP adres.
Wifi sterkte allen boven 90%.

Dongle heb ik niet opgenomen in Homey en geen enkele andere app.
lokaal API staat uit.

Daarbuiten natuurlijk mijn modem router, 4 andere accesspoints, 1 repeater met 5 en 2.4Ghz wifi, alles fixed IP adressen,
Geen gastnetwerk meer (voor de zekerheid uitgezet), mesh, alles van Fritzbox.
Homey pro en Homey bridge.
Sonos.

Dus ik probeer wat er te proberen valt.
Maar wordt er een beetje stapel van 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door MartindM op 27-04-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
MartindM schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:42:
[...]

Heb een aparte accespoint met alleen 2.4Ghz en apart SSID, niet in mesh opgenomen,
waar de 4 baterijen, de p1 en de Energy Display op zitten, allen met fixed IP adres.

lokaal API staat uit.

Daarbuiten natuurlijk mijn modem router, 4 andere accesspoints, 1 repeater met 5 en 2.4Ghz wifi, alles fixed IP adressen,
Sonos.

Dat zijn 5 connecties. Max is 4 connecties met de p1.
Ik zou de homey ontkoppelen. Zie requirements van homewizard.
—> sorry zie nu dat Homey al ontkoppelt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
internet4me schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:46:
[...]

Ik heb 3x een pib, homey en home assistent draaien.
Met 1 accu 2x connectie probleem gehad sinds eind januari .
Afgelopen 2 maanden nul problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HBO88 schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:37:
[...]

Heb hier een accu met 83-84% efficiency staan, is technisch prima haalbaar hoor. Sterker nog, die wordt nu op 800 ipv 2400 Watt gebruikt, dus kan mogelijk nog iets beter uitkomen op ander vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:46
internet4me schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:46:
[...]

Is het display niet óók een connectie? Dan zit je dus op 5 connecties en dat zou het kunnen verklaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
Panelen op vol vermogen (ik heb slechts 2000wp) auto aan de oma lader. Vaatwasser aan, stofzuiger door de tent. Op één gegeven moment 3kW van het net getrokken en nog muntjes toe. 😆 Twee weken mail was een week geleden, moet toch eens eerdaags een kom op met je munten mail krijgen. (En de twee weken mail voor de eind april batterij) Gok zomaar dat die morgen komt. Kan ik eindelijk mee knikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 22:57
Inmiddels ben ik een maandje verder met mijn tweede batterij. De eerste batterij was geleverd op 28 februari 2025, en gaf na 8 cycles (een paar weken) foutcode E442 aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeI1OcyzX5ryZpS2NYKYkPVDMPc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6bnQFg0vjBTxaqHauICnpGKT.png?f=user_large

Toen ik contact opnam met de servicedesk om te vragen wat deze code inhield en wat ik er aan kon doen, werdt er geen uitleg gegeven (ook niet naar herhaaldelijk vragen) maar wel onmiddelijk een accuruil aangeboden. Binnen drie dagen na het aanmaken van het ticket was de koerier aan de deur om mijn eerste batterij op te halen, en een tweede batterij terug te geven, uiteraard zonder kosten voor mij.

Deze batterij, geleverd op 25 maart 2025, heeft op moment van schrijven 19 cycles gemaakt, 60.8 kWh import en 42.16 kWh export. En is 66% vol. Op basis van een grove berekening kom ik uit op zo'n 75% efficientie. Wel wat lager dan ik gehoopt had eigenlijk, maar wellicht is het inherent aan het omvormen én mijn gebruikspatroon.

Ik denk dat mijn tweede batterij die de eerste verving, een andere batch was, de opdruk was namelijk subtiel verschillend.

De eerste batterij, die is opgehaald vanwege E442:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skuw26O6QgxFgVMY4Lck91ov9HA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m8W4PdhGtuELlNOYxk6d77jY.png?f=fotoalbum_large

De tweede batterij, die nu hier staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FEeXSDW-AouT8whFZ4UejBpZ7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jy84JRlGmLOAsEWygYgO2kaR.png?f=fotoalbum_large

Ik documenteer en post deze informatie hier in de hoop dat iemand er ooit wat aan heeft in de diepe krochten van het internet, nu of wellicht over 10 jaar. Ben jij die persoon? Veel succes met je batterij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

lokaal API staat uit.

Sonos.

Als je een koppeling naar Homey wil schaf de energy dongle van Athom aan. En je kunt echt alles doen.
Ik heb het hier aan de gang en het werkt prima. Het mooie is dat de usb voeding voor energy dongle tevens de P1 dongle voedt.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 27-04-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Laatst online: 15:55
Helium-3 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:51:
Inmiddels ben ik een maandje verder met mijn tweede batterij. De eerste batterij was geleverd op 28 februari 2025, en gaf na 8 cycles (een paar weken) foutcode E442 aan.
[Afbeelding]

Toen ik contact opnam met de servicedesk om te vragen wat deze code inhield en wat ik er aan kon doen, werdt er geen uitleg gegeven (ook niet naar herhaaldelijk vragen) maar wel onmiddelijk een accuruil aangeboden. Binnen drie dagen na het aanmaken van het ticket was de koerier aan de deur om mijn eerste batterij op te halen, en een tweede batterij terug te geven, uiteraard zonder kosten voor mij.

Deze batterij, geleverd op 25 maart 2025, heeft op moment van schrijven 19 cycles gemaakt, 60.8 kWh import en 42.16 kWh export. En is 66% vol. Op basis van een grove berekening kom ik uit op zo'n 75% efficientie. Wel wat lager dan ik gehoopt had eigenlijk, maar wellicht is het inherent aan het omvormen én mijn gebruikspatroon.

Ik denk dat mijn tweede batterij die de eerste verving, een andere batch was, de opdruk was namelijk subtiel verschillend.

De eerste batterij, die is opgehaald vanwege E442:
[Afbeelding]

De tweede batterij, die nu hier staat:
[Afbeelding]

Ik documenteer en post deze informatie hier in de hoop dat iemand er ooit wat aan heeft in de diepe krochten van het internet, nu of wellicht over 10 jaar. Ben jij die persoon? Veel succes met je batterij!
Wat lijp zeg dat de opdruk dusdanig afwijkt van de 2e batterij, dit doet vermoeden dat je eerste per definitie dus al een refurbished exemplaar was, en dat zou toch niet voorkomen had HW dat niet ergens gezegd 🤔

De refurbished exemplaren zouden toch pas ingezet worden in een later stadium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
De https verbinding kan maximaal 4 verbindingen aan (lokale API v2) deze zijn volgens mij puur voor de HomeWizard Thuisbatterij. De http verbinding (lokale API v1) doet het ook nog gewoon. Lijkt mij dat HA of Homey draaien op de V1 geen enkel probleem is. Ik denk dat je de v2 niet eens KAN gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TFX77 schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:23:
De https verbinding kan maximaal 4 verbindingen aan (lokale API v2) deze zijn volgens mij puur voor de HomeWizard Thuisbatterij. De http verbinding (lokale API v1) doet het ook nog gewoon. Lijkt mij dat HA of Homey draaien op de V1 geen enkel probleem is. Ik denk dat je de v2 niet eens KAN gebruiken.
Het verschil tussen beide versies is toch alleen de USB aansluiting. Of zit er in versie 2 nog andere aanpassingen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
thunder68 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:36:
[...]

Is het display niet óók een connectie? Dan zit je dus op 5 connecties en dat zou het kunnen verklaren?
Dat zou wel heel vreemd zijn als dat niet kan.
Zal m als test verwijderen.

Nog belangrijker
@HomeWizard_NL graag de restricties vermelden wat niet kan.
Je hebt de app met daarin 1 of meerdere PIB’s, P1, energy display, sockets. 1 en of 3 fase meters.
Vraag: wat kan, of wat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
GL007 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:52:
[...]

Als je een koppeling naar Homey wil schaf de energy dongle van Athom aan. En je kunt echt alles doen.
Ik heb het hier aan de gang en het werkt prima. Het mooie is dat de usb voeding voor energy dongle tevens de P1 dongle voedt.
Die heb ik, maar, die kan de baterijen niet aansturen.
Dus mijn PIB - P1 (dis)connectie probleem blijft

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MartindM schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:30:
[...]

Dat zou wel heel vreemd zijn als dat niet kan.
Zal m als test verwijderen.

Nog belangrijker
@HomeWizard_NL graag de restricties vermelden wat niet kan.
Je hebt de app met daarin 1 of meerdere PIB’s, P1, energy display, sockets. 1 en of 3 fase meters.
Vraag: wat kan, of wat kan niet.
Display wordt vanuit de cloud geüpdatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:31:
[...]

Die heb ik, maar, die kan de baterijen niet aansturen.
Dus mij PIB - P1 (dis)connectie probleem blijft
De batterijen worden direct vanuit Homey gelezen via poort 443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
GL007 schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:37:
[...]

De batterijen worden direct vanuit Homey gelezen via poort 443
Heb de PIB’s in Homey zitten.
Die info zie ik.
De P1 (bewust) niet in Homey.
Wel de energy dongle van Athom

[ Voor 7% gewijzigd door MartindM op 27-04-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:43:
[...]

Heb de PIB’s in Homey zitten.
Die info zie ik.
De P1 (bewust) niet in Homey.[url="https://tweakers.net/i/Iy9z33ISXgG7kLfezyQXLQZVwYg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6xmOMyF3x31WeOv46KtWvWB0.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAFkSyqQyA_wKGBU5rcQq53ghbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6xmOMyF3x31WeOv46KtWvWB0.png?f=fotoalbum_large
Wel de energy dongle van Athom
Je kunt nu een Dashboard opstellen
Voor temperatuur meting gebruikt ik een smart module van fibaro met twee temperatuursensoren.

[ Voor 14% gewijzigd door GL007 op 27-04-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 14:20

Eagle Creek

Breathing security

Stinie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:06:
Ik heb vorige week mijn Plug-In Battery mogen ontvangen. Na enkele dagen perfect gefunctioneert te hebben, werkte afgelopen zondag de batterij ineens niet meer. In de app stond de melding:

'Oeps! Er gaat iets niet goed (E447)'.

In de begeleidende tekst stond dat ik de batterij even opnieuw moest opstarten. 'Helaas' was ik afgelopen weekend even een weekendje weg, dus dat kon ik pas bij thuiskomst doen.

Bij thuiskomst zag ik op de accu een rood/amber-kleurig lampje knipperen. Na de accu opnieuw opgestart te hebben (schakelaar uit, stekker uit stopcontact, 30 seconde wachten en weer inschakelen), werkte de accu weer prima.

Afgelopen maandag heb ik dit toch maar even gemeld bij HomeWizard, gewoon via de chat. Ook omdat ik wilde weten wat deze foutmelding precies inhoudt. Ik kreeg daar binnen een uur antwoord op:

Bedankt voor je bericht. Ons team heeft onderzoek gedaan naar de werking van jouw batterij, helaas is er een defect geconstateerd en het is dus nodig om de batterij om te wisselen voor een nieuwe. Als we het omruilproces nu in gang zetten, dan komen ze morgen de batterij omruilen. Zou dit voor je uitkomen?

Sinds vanochtend staat er dus een nieuwe accu, en is de oude opgehaald. Super service door @HomeWizard_NL ! Nogmaals dank!

Op de vraag wat precies de oorzaak is van de foutmelding, heb ik (nog) geen antwoord.
Vandaag mijn accu aangesloten. Ben nu zojuist voor het eerst van huis en ook deze foutmelding. Lekker voorgevoel dus..

Straks maar even kijken of herstart gaat werken.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:42:
[...]

Panelen op vol vermogen (ik heb slechts 2000wp) auto aan de oma lader. Vaatwasser aan, stofzuiger door de tent. Op één gegeven moment 3kW van het net getrokken en nog muntjes toe. 😆 Twee weken mail was een week geleden, moet toch eens eerdaags een kom op met je munten mail krijgen. (En de twee weken mail voor de eind april batterij) Gok zomaar dat die morgen komt. Kan ik eindelijk mee knikkeren.
Vandaag hier netto 9.5 kWh opgenomen uit het net. € 2,40 euro erbij gekregen. Jammer dat EV nog niet kan anders was het vele malen meer geweest. Maar wie het kleine niet eert...... apart gewaarwording dit. Hopelijk ben je snel aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

lokaal API staat uit.

Sonos.

Ik zie dat al e.a. gedeeld is met je. Nodige ook al gedaan lees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

lokaal API staat uit.

Sonos.

Heb je de P1 meter van extra voeding voorzien? 4PIB is het max aantal die het aankan las ik... dus P1 heeft max voeding nodig.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 17:21

aip

Ronald1245 schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:17:
[...]

Wat lijp zeg dat de opdruk dusdanig afwijkt van de 2e batterij, dit doet vermoeden dat je eerste per definitie dus al een refurbished exemplaar was, en dat zou toch niet voorkomen had HW dat niet ergens gezegd 🤔

De refurbished exemplaren zouden toch pas ingezet worden in een later stadium
Dat de opdruk anders is, is opvallend. Maar waar maak jij uit op dat de 1e een refurbisched exemplaar zou zijn. Daar zie ik op basis van de opdruk echt geen enkele aanwijzing voor.

Zou best kunnen hoor, maar ik hou niet van speculeren, ik hou meer van feiten. Vandaar mijn -misschien naieve- vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
SatScan schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:39:
[...]

Heb je de P1 meter van extra voeding voorzien? 4PIB is het max aantal die het aankan las ik... dus P1 heeft max voeding nodig.
Eerst had ik de P1 voorzien van voeding.
Nu is de situatie de Energy Dongle van Athom geinstallleerd, daarin de P1 dongle.
athom Energy dongle voorzien van voeding.
De melding dat verbinding met P1 verbroken was,
Deed zich voor in 1e situatie en nu ook nog.

Alle “oplossingen ten spijt” waarom de melding maar op 1 PIB, en random op 1 van de 4.
Als er echt iets zou zijn, verwacht ik de melding op alle 4 en dat is niet het geval.

[ Voor 18% gewijzigd door MartindM op 27-04-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:25:
[...]

Nu is de situatie de Energy Dongle van Athom geinstallleerd, daarin de P1 dongle.

Alle “oplossingen ten spijt” waarom de melding maar op 1 PIB, en random op 1 van de 4.
Als er echt iets zou zijn, verwacht ik de melding op alle 4 en dat is niet het geval.
En waarom de P1 meter niet met extra voeding? Ik zou alles van een voeding voorzien zolang ik een probleem heb. Bij setting van het modem check op meldingen bij gebeurtennissen, zie je daar wat bijzonders?

Anders een (tp-link / travel) router van 2 tientjes bij de Action kopen en daar alles op hangen dat werkt in verschillende situaties het beste. Het is altijd lastig om vanaf afstand juist te adviseren bij dit type problemen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:25:
[...]

Wat is het signaal sterkte van het wifi in P1 dongle?
Deze moet hoge dan 65% zijn. Anders krijg je retries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:18
Paar dagen geleden vertelde ik dat de accu spontaan uit is gegaan.
Nu net weer. Heb de magnetron aanstaan en en zie mooi verbruik van 800Wh. Magnetron is klaar en loop naar de kamer. Zie mijn HW scherm ineens 250wh verbruik. Kijk naar de accu, geen enkel lampje dat meer brand.
Schakelaar om aan de zijkant, en 30 seconden wachten. Weer aan en hij start weer op.
En kijk nu naar de accu, en hij stuurt stroom het net op, terwijl er verbruik uit het net is.
Zie afbeelding. Iemand die dit ook al meegemaakt heeft? Of toch maar een berichtje richting HW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i--6H1dIhjK9lgh-Gc6uE2irJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uYxXiTsYP52ONP1D01EAIDkP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel28 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:56:
Nu net weer. Heb de magnetron aanstaan en en zie mooi verbruik van 800Wh. Magnetron is klaar en loop naar de kamer. Zie mijn HW scherm ineens 250wh verbruik. Kijk naar de accu, geen enkel lampje dat meer brand.
Schakelaar om aan de zijkant, en 30 seconden wachten. Weer aan en hij start weer op.
En kijk nu naar de accu, en hij stuurt stroom het net op, terwijl er verbruik uit het net is.
Zie afbeelding. Iemand die dit ook al meegemaakt heeft? Of toch maar een berichtje richting HW.
[Afbeelding]
Wat is hierbij de foutmelding van de batterij in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel28 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:56:
[Afbeelding]
Wat ik in het plaatje zie is dat de batterij een 90 Watt bijspringt maar er nog 141 Watt uit het net komt. Ik merk hier wel als ik de batterij weer terug in het juiste wifi netwerk zet (ivm dynamische tarieven) dat als we bijvoorbeeld koken, het even duurt voordat de batterij 800 Wh toevoegd. Ik denk dat hij dan nog bezig is met balanceren met het stroomnet. Bij jou staat er ook een uitroepteken achter zie ik. Foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
GL007 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:01:
[...]

Wat is hierbij de foutmelding van de batterij in de app?
Geen, alleen offline volgens de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
Devke schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:04:
[...]

Wat ik in het plaatje zie is dat de batterij een 90 Watt bijspringt maar er nog 141 Watt uit het net komt. Ik merk hier wel als ik de batterij weer terug in het juiste wifi netwerk zet (ivm dynamische tarieven) dat als we bijvoorbeeld koken, het even duurt voordat de batterij 800 Wh toevoegd. Ik denk dat hij dan nog bezig is met balanceren. Bij jou staat er ook een uitroepteken achter zie ik. Foutmelding?
Klopt wat je zegt als ik naar het plaatje kijk. Hij levert 96wh idd. En rest uit het net.
Hij is nu ondertussen wel 0 op de meter.
Had geen foutmelding alleen offline in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtwFEM82BklA0HyNEZ-iYarZtVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zECizPcTc0YMw9eUpEr8WZ5e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel28 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:08:
[...]

Klopt wat je zegt als ik naar het plaatje kijk. Hij levert 96wh idd. En rest uit het net.
Hij is nu ondertussen wel 0 op de meter.
Had geen foutmelding alleen offline in de app.
[Afbeelding]
Top dat hij weer terug is. De vertraging herken ik in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Uw redenering over de efficientie van de marstek klopt niet . Uit ervaring van nu meer dan 2 maanden in gebruik van de Marstek kan ik zeggen dat de efficientie van de MT 76% is en dat is met laden en ontladen tussen 150W in de nacht in 2500W tijdens de dag, dus een gemiddelde over 2 maanden van 76% :)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:19

fxs81

Julianadorp

Daniel28 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:04:
[...]

Geen, alleen offline volgens de app.
Als je hem hebt uitgezet dan duurt het weer even voor hij gesynchroniseerd is met het stroomnet, ik denk dat het daarvan is aangezien hij het nu weer normaal doet. Zou het trouwens evengoed even melden bij HW, ding hoort niet spontaan uit te gaan toch.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:24:
[...]

Uw redenering over de efficientie van de marstek klopt niet . Uit ervaring van nu meer dan 2 maanden in gebruik van de Marstek kan ik zeggen dat de efficientie van de MT 76% is en dat is met laden en ontladen tussen 150W in de nacht in 2500W tijdens de dag, dus een gemiddelde over 2 maanden van 76% :)
KAK! ik zit op 75% vanaf 10 januari tot nu.
Met net als jij tussen de 150 en 200 in de nacht en laden gaat van 0 tot 2500w als de zon weer opkomt.

Pruts accu's die Marstek met hun grote omvormer ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[Afbeelding]
Vraagje, zou het dan niet voordelig zijn om de accu in de Manual Charge Mode te zetten tijdens dit/deze uurje(s) in plaats van op stand-by?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
GL007 schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:29:
[...]

Het verschil tussen beide versies is toch alleen de USB aansluiting. Of zit er in versie 2 nog andere aanpassingen in?
Ik heb het over de API v1 = http de API v2 = https. Dit staat los van de hardware versies van de HomeWizard P1 Meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
GL007 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:46:
[...]

Wat is het signaal sterkte van het wifi in P1 dongle?
Deze moet hoge dan 65% zijn. Anders krijg je retries.
Wifi sterkte is groter dan 90% op PIB’s en op P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartindM
SatScan schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:46:
[...]

En waarom de P1 meter niet met extra voeding? Ik zou alles van een voeding voorzien zolang ik een probleem heb. Bij setting van het modem check op meldingen bij gebeurtennissen, zie je daar wat bijzonders?

Anders een (tp-link / travel) router van 2 tientjes bij de Action kopen en daar alles op hangen dat werkt in verschillende situaties het beste. Het is altijd lastig om vanaf afstand juist te adviseren bij dit type problemen.
Extra voeding op P1 (naast op de Athom Energy Dongle) zou een optie kunnen zijn.
Idem mbt ander merk Acess point.

Wat ik nu gewijzigd heb is accesspoint direct aangesloten op modem/router ipv via switch en prioriteit op het accesspoint ingesteld. Even afwachten wat dat doet en dan de volgende opties belopen. Blijft een “trial and error” traject. Dank voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gise schreef op maandag 28 april 2025 @ 00:45:
[...]

Vraagje, zou het dan niet voordelig zijn om de accu in de Manual Charge Mode te zetten tijdens dit/deze uurje(s) in plaats van op stand-by?
Klopt. Dit doe ik iedere dag weer. Ook bij lagere tarieven ipv negatieve tarieven incl. energiebelasting. Vandaag is het laagste punt rond de 13 ct. Hoogste 38 ct.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 28-04-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 22:06
Ronald.42 schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:47:
[...]

KAK! ik zit op 75% vanaf 10 januari tot nu.
Met net als jij tussen de 150 en 200 in de nacht en laden gaat van 0 tot 2500w als de zon weer opkomt.

Pruts accu's die Marstek met hun grote omvormer ;)
Vond de claims al zo positief voor een systeem die toch hetzelfde is dan de HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thunder68 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:36:
[...]

Display wordt via de cloud gestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59

In jouw voorbeeld heeft de accu, terwijl je in bed lag, een uur of 8 geleverd en sinds zonsondergang daarvoor ook al een uur of 3 minimaal. Dus 11 uur gebruik. De energie die je in de accu is opgeslagen is ongeveer 2.4 kWh, dit houdt in dat je gemiddelde verbruik ongeveer 220 watt was. Je mag aannemen in de avonduren hoger en in de nacht lager. Het rendement zal bij 90-100% belasting (t.o.v. 800 watt) het hoogst zijn en daar zit je lang niet aan. Ik vind 74% best wel goed eigenlijk. Dit is dan inclusief de laad verliezen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:40
winwiz schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:13:
[...]

In jouw voorbeeld heeft de accu, terwijl je in bed lag, een uur of 8 geleverd en sinds zonsondergang daarvoor ook al een uur of 3 minimaal. Dus 11 uur gebruik. De energie die je in de accu is opgeslagen is ongeveer 2.4 kWh, dit houdt in dat je gemiddelde verbruik ongeveer 220 watt was. Je mag aannemen in de avonduren hoger en in de nacht lager. Het rendement zal bij 90-100% belasting (t.o.v. 800 watt) het hoogst zijn en daar zit je lang niet aan. Ik vind 74% best wel goed eigenlijk. Dit is dan inclusief de laad verliezen.
Dit kan wel kloppen aangezien mijn pib het niet haalt tot 23:00 uur door mijn koivijver, opgroeibak en de game pc van mijn zoon. Vorige maand was ik al blij als ik tot 21:30 gebruik kon maken van de pib.
Een 2de is verleidelijk maar homewizard zal eerst moeten zorgen dat de problemen worden opgelost.

Mijn RTE is 77,6

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MartindM schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:45:
[...]

Extra voeding op P1 (naast op de Athom Energy Dongle) zou een optie kunnen zijn.
Idem mbt ander merk Acess point.

Wat ik nu gewijzigd heb is accesspoint direct aangesloten op modem/router ipv via switch en prioriteit op het accesspoint ingesteld. Even afwachten wat dat doet en dan de volgende opties belopen. Blijft een “trial and error” traject. Dank voor de tips.
Heb je het volgend al geprobeerd?

Zet een van de batterij uit en kijk dan een paar dagen of de andere 3 wel On-line blijven.

Is het antwoord Ja, dan ligt het waarschijnlijk aan overbelasting of niet goed werken van de P1-meter en zal je verder moeten zoeken wat dat dan veroorzaakt.
Is het antwoord Nee, dan zul je meer in de richting van je netwerk moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 22:06
Marc25579 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:28:
[...]

Dit kan wel kloppen aangezien mijn pib het niet haalt tot 23:00 uur door mijn koivijver, opgroeibak en de game pc van mijn zoon. Vorige maand was ik al blij als ik tot 21:30 gebruik kon maken van de pib.
Een 2de is verleidelijk maar homewizard zal eerst moeten zorgen dat de problemen worden opgelost.
Dan is in dat geval je batterij onderbemeten gezien je rust verbruik aanzienlijk hoger is.

Efficiëntie (zo zie ik het) is hetzelfde als een PC voeding. Een voeding is efficiënter bij hoge belasting dichter bij sweet spot zit en neemt weer af tegen het maximum. Zie hier een uitleg: https://www.anandtech.com...king-power-supply-myths/3

Dus bij optimale belasting zal efficiëntie misschien wel >90% kunnen zijn. Misschien is dat wel de 800W. Maar zelfs dan is dat 2* verlies omdat het twee keer omvormt wat neerkomt op 81% efficiëntie (100*0.9*0.9). Dus uiteindelijk is het niet zo heel slecht denk ik voor de manier waarop het is geïmplementeerd.

Jouw RTE lijkt dus best hoog te liggen met 77% omdat je hogere belasting hebt. Als je eens goed uitrekent wat je gemiddeld nacht/avond verbruik is zou je best kunnen profiteren van een grotere batterij en laden tijdens dal uren/zon uren.

Efficiënter zou zijn als een batterij direct op hybride omvormer zit en laad met hoog voltage waarmee het maar één keer wordt omgevormd. En dat kost veel geld. Hier kwam voor 5kWh met hybride omvormer het bedrag van €5200 over de tafel. Is €2400 euro extra tov €2800 van 2 HW batterijen dat waard, of 1 Marstek van €1900? Haal dat bedrag er uit tijdens de levensduur? Denk het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door phoenix2149 op 28-04-2025 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TFX77 schreef op maandag 28 april 2025 @ 01:00:
[...]

Ik heb het over de API v1 = http de API v2 = https. Dit staat los van de hardware versies van de HomeWizard P1 Meter.
Dank U

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:45:
[...]

Dan is in dat geval je batterij onderbemeten gezien je rust verbruik aanzienlijk hoger is.

Efficiëntie (zo zie ik het) is hetzelfde als een PC voeding. Een voeding is efficiënter bij hoge belasting dichter bij sweet spot zit en neemt weer af tegen het maximum. Zie hier een uitleg: https://www.anandtech.com...king-power-supply-myths/3

Dus bij optimale belasting zal efficiëntie misschien wel >90% kunnen zijn. Misschien is dat wel de 800W. Maar zelfs dan is dat 2* verlies omdat het twee keer omvormt wat neerkomt op 81% efficiëntie (100*0.9*0.9). Dus uiteindelijk is het niet zo heel slecht denk ik voor de manier waarop het is geïmplementeerd.

Jouw RTE lijkt dus best hoog te liggen met 77% omdat je hogere belasting hebt. Als je eens goed uitrekent wat je gemiddeld nacht/avond verbruik is zou je best kunnen profiteren van een grotere batterij en laden tijdens dal uren/zon uren.

Efficiënter zou zijn als een batterij direct op hybride omvormer zit en laad met hoog voltage waarmee het maar één keer wordt omgevormd. En dat kost veel geld. Hier kwam voor 5kWh met hybride omvormer het bedrag van €5200 over de tafel. Is €2400 euro extra tov €2800 van 2 HW batterijen dat waard, of 1 Marstek van €1900? Haal dat bedrag er uit tijdens de levensduur? Denk het niet.
Dit is een goed artikel. Komt redelijk overeen met de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1ALqtctIpKqMA-6WRt1FzU9ZAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KC7ehkM6OsgaJ4ddSLuMmweM.png?f=fotoalbum_large
De batterij werk hier perfect.
Nu nog wachten op de tweede batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Zijn er meer mensen die het een bijzondere keuze vinden om voor 25.6V en 105 Ah accu te kiezen ipv de cellen anders te oriënteren en voor een hogere spanning te kiezen?

Met hogere stroom heb je meer kans op verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32
Ik lees dit forum driftig mee en zit te wachten in mei op de levering.
Mijn vraag, de nieuwe optie bij de Plug-In Battery, Manual Charge Mode. Kan ik deze
optie ook sturen met een timer in bijv. Domoticz of Home Assistent? Dit geeft mij meer flexibiliteit met een vast energie contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManS-H schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:09:
Mijn vraag, de nieuwe optie bij de Plug-In Battery, Manual Charge Mode. Kan ik deze
optie ook sturen met een timer in bijv. Domoticz of Home Assistent? Dit geeft mij meer flexibiliteit met een vast energie contract.
Nee. API is Read-Only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
ManS-H schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:09:
Nee, de api is voorlopig read only.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Pagina: 1 ... 90 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.