Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:06

joeri1

Cloud Engineer

Kevin1990 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:24:
[...]

Dat stukje van noodstroom is wel een leuke functie denk ik maar volgens mij mag dit niet bij stroomuitval in Nederland toch? Zou ook gevaarlijk kunnen zijn voor de technische mensen van een net beheerder als ze ergens aan het werk zijn om een stroomstoring op te lossen en er staat op een kabel toch wel wat spanning vanuit een huis?

Wel een goed geprijsde batterij ook weer! Ik had er nog nooit van gehoord ;)
De noodstroom functie is gewoon een enkel stopcontact waar je 'ieder' apparaat op aan kan sluiten. Je geeft dus geen stroom terug aan het hele huis, alleen aan een enkel apparaat. Handig? Ja. Alleen HW heeft er voor gekozen dit niet te doen omdat de kans aanwezig is dat de accu (bijna) leeg is als je hiervan gebruik wilt maken. Om die reden heb ik dan ook een losse powerstation met zonnepaneel mocht een stroomuitval zich voordoen. Deze zit ook altijd vol en dus kan ik daar altijd op vertrouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door joeri1 op 24-04-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
joeri1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:37:
[...]

De noodstroom functie is gewoon een enkel stopcontact waar je 'ieder' apparaat op aan kan sluiten. Je geeft dus geen stroom terug aan het hele huis, alleen aan een enkel apparaat. Handig? Ja. Alleen HW heeft er voor gekozen dit niet te doen omdat de kans aanwezig is dat de accu (bijna) leeg is als je hiervan gebruik wilt maken. Om die reden heb ik dan ook een losse powerstation met zonnepaneel mocht een stroomuitval zich voordoen. Deze zit ook altijd vol en dus kan ik daar altijd op vertrouwen.
Dat is ook mijn plan om er een Ecoflow bij te nemen. Ook handig voor vakantie onderweg.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Nvm

[ Voor 100% gewijzigd door henkNL op 24-04-2025 12:54 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:31:
Firmware version 1.0106 is now available for all Plug-In Batteries. This update will be installed automatically over the coming weeks. (Deze voorkomt de E305 errors)
Ik ga het aanpassen in de TS. Dank voor het melden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

winwiz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:31:
Firmware version 1.0106 is now available for all Plug-In Batteries. This update will be installed automatically over the coming weeks. (Deze voorkomt de E305 errors)
Bedankt, mijn PiB is zojuist succesvol geupdated. Hopelijk is deze firmwareversie stable.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harri schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:31:
Die noodstroom/back-up functie van de Marstek is gewoon toegestaan.
klopt, alleen mag je deze dus niet aan je huis-installatie verbinden tenzij je de hoofdschakelaar en indien mogelijk je hoofdzekeringen ook uit kunt zetten, waardoor je een eventuele teruglevering kunt voorkomen.
mn is dit dus een veiligheidsaspect voor de beste mensen die weer proberen je aansluiting actief te maken.

ja mag daar dus alleen een of meerdere verbruikstoestellen op aansluiten, bv je vrieskist en of koelkast. (dus normaal gezien geen verlichting of je moet deze direct aan de noodstroom (lamp bv) aan kunnen sluiten).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
MacD007 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:09:
[...]

klopt, alleen mag je deze dus niet aan je huis-installatie verbinden tenzij je de hoofdschakelaar en indien mogelijk je hoofdzekeringen ook uit kunt zetten, waardoor je een eventuele teruglevering kunt voorkomen.
mn is dit dus een veiligheidsaspect voor de beste mensen die weer proberen je aansluiting actief te maken.

ja mag daar dus alleen een of meerdere verbruikstoestellen op aansluiten, bv je vrieskist en of koelkast. (dus normaal gezien geen verlichting of je moet deze direct aan de noodstroom (lamp bv) aan kunnen sluiten).
Niet alleen verbruikers: Je mag op die uitgang ook een omvormer van je zonnepanelen aansluiten. (micro omvormer bijvoorbeeld) En dan laadt de accu op als je genoeg zonnestroom hebt terwijl er ook afname mag zijn op die uitgang. Dus een Eilandsysteem.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ben benieuwd of ik überhaupt nog een paar elektronen in de batterij krijg vandaag... beetje erg grauw hier.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-09 12:55
pms1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:21:
[...]

Niet alleen verbruikers: Je mag op die uitgang ook een omvormer van je zonnepanelen aansluiten. (micro omvormer bijvoorbeeld) En dan laadt de accu op als je genoeg zonnestroom hebt terwijl er ook afname mag zijn op die uitgang. Dus een Eilandsysteem.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:09:
[...]

In het verleden had ik een noodstroom voorziening gehad in de vorm van een Diesel generator. Die automatisch werd gestart als de netspanning uitviel. Je werk met 2 magneet schakelaars voorzien van vergrendel contacten. Verder had je een netspanning wachter die de beide relais bediende.
Achter de energie meter werd de installatie losgekoppeld en vertraagd verbonden met de aggregaat .
Verder waren alle computers gevoed vanuit nobreak voedingen. Zodat de pc in de lucht blijven.
Met dit verhaal wil ik zeggen dat gezien de huidige normen je aardig in moet verdiepen. Voordat je een en ander gaat doen. Ik heb een paar installaties gezien die dat allemaal aanboord hadden. Het vereist een behoorlijke investering.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 24-04-2025 13:47 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De batterij blijft wat langer standby. Dat is bekend. Echter ik zie dat hij uren standby is. Meer mensen dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdPVcNAIl7R9KUJBd3ExHaARI8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbIaKwzVN1XsmpUVCjoxluDj.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:46:
De batterij blijft wat langer standby. Dat is bekend. Echter ik zie dat hij uren standby is. Meer mensen dit?

[Afbeelding]
Dat zie ik hier dagelijks. Maar de batterij trekt maar 2,7watt uit het net.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:48:
[...]

Dat zie ik hier dagelijks. Maar de batterij trekt maar 2,7watt uit het net.
Staat hier dagelijks op 0. Vandaar dat het opviel ineens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pms1 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:21:
[...]

een normaal pv systeem wat in normale situatie dus gewoon aan het net hangt heeft een dermate instelling dat de omvormer (verplicht) uit gaat indien de netspanning door bv een netuitval stopt.

Bepaalde, maar zeker niet alle omvormers kun je in een eiland modus zetten waarbij deze onafhankelijk van de netspanning kan functioneren, vrijwel altijd, uitzonderingen daargelaten, is dat wel een keuze die je vooraf moet instellen en er niet automatisch opkomt als het net er uit gaat, want dan gelden er nog aanvullende eisen aan je netaansluiting, bv automatische afscchakeling net enz. voor de doorsnee burger is dit a) veel te duur en b) gezien de kans op netuitval ook volledig overbodig.
overigens is in de netcode ook vastgelegd dat een PiB automatisch uit moet gaan indien de spanning boven cq onder een bepaalde waarde komt. Wat de marstek hier doet is dat de netverbinding uit gaat maar omgeschakeld kan worden naar de noodstroom uitgang (de netkabel richting WCD is dan echter wel spanningsloos, vanuit de batterij gezien).

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 24-04-2025 14:03 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04
Is dat niet eerder al aan de orde geweest dat de pib de eerste 30min voor hij idle gaat, of de eerste 30min van idle op een soort stand by blijft die rond de 6W verbruikt? Sinds een eerdere update?

De details kan ik me niet meer herinneren maar zoiets was het dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:03:
Is dat niet eerder al aan de orde geweest dat de pib de eerste 30min voor hij idle gaat, of de eerste 30min van idle op een soort stand by blijft die rond de 6W verbruikt? Sinds een eerdere update?

Klopt. Is voor een bepaalde periode. Ik kan me niet herinneren dat het uren is. Batterij staat hier offline i.v.m. dynamisch laden. Dus zou afgeschakeld moeten zijn inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:53:
[...]

Staat hier dagelijks op 0. Vandaar dat het opviel ineens.
Ik meet het vermogen met een aparte energy socket om te monitoren wat er allemaal gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 24-04-2025 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
All. Laten we een beetje oppassen dat we niet te ver afwijken t.o.v. het topic onderwerp. De PIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:07:
[...]

Ik meet het vermogen met een aparte meetstokken om te monitoren wat er allemaal gebeurt.
Oke. Ik bekijk het via de app en er zit een energy socket van HW tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Sjamo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:03:

Ja dat is om de inverter niet te vaak te laten schakelen rond het overslag punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:29:
[...]

Ja dat is om de inverter niet te vaak te laten schakelen rond het overslag punt.
Was half uurtje / uurtje max toch? Ben hem ff kwijt 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Devke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:36:
[...]

Was half uurtje / uurtje max toch? Ben hem ff kwijt 🙈
Ja half uurtje bij geen activiteit qua laden / ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:46:

[Afbeelding]
De 6 Watt continu had ik ook tijdens een E305 melding. Nu net de update gedaan en hij gaat nu weer naar de 0 Watt toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzq3mNeLEPqMoa_pZzwT21tKm9o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ouv65UUiKergd9YC06QRRTBP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:46:
[...]

De 6 Watt continu had ik ook tijdens een E305 melding. Nu net de update gedaan en hij gaat nu weer naar de 0 Watt toe.

[Afbeelding]
Ben beta tester. Deze versie stond er al op. Ik houd het wel even in de gaten. Stroom zal niet helemaal verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Devke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:59:
[...]

Ben beta tester. Deze versie stond er al op. Ik houd het wel even in de gaten. Stroom zal niet helemaal verloren gaan.
Het is alleen om de inverter aan te houden terwijl hij niets doet in feite. Nou ja je praat over 3 Wh (6 W x 30 minuten), dat is minder dan 0.1 % van de batterij capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:41:
[...]

Het is alleen om de inverter aan te houden terwijl hij niets doet in feite. Nou ja je praat over 3 Wh (6 W x 30 minuten), dat is minder dan 0.1 % van de batterij capaciteit.
Klopt. Alleen het blijft continue 6 watt. Daarom vond ik het zo vreemd. De hoeveelheid zal het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Devke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:46:
[...]

Klopt. Alleen het blijft continue 6 watt. Daarom vond ik het zo vreemd. De hoeveelheid zal het niet zijn.
Ik ben eens een flink aantal dagen gaan terugkijken. Het gros van de dagen gaat hij direct naar 0 en blijft daar. Er zijn een aantal dagen dat hij na het laden een half uur op 8 - 11 Watt blijft hangen. Het lijkt heel willekeurig, maar nooit langer dan 30 minuten bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:53:
[...]

Ik ben eens een flink aantal dagen gaan terugkijken. Het gros van de dagen gaat hij direct naar 0 en blijft daar. Er zijn een aantal dagen dat hij na het laden een half uur op 8 - 11 Watt blijft hangen. Het lijkt heel willekeurig, maar nooit langer dan 30 minuten bij mij.
Ik ga eens zien wat de komende dagen gebeurd als het weer volle bak laden wordt. Schakel gedrag dan ook eens bekijken. Hij komt dus niet in rust lijkt. De harde reset al een x gedaan. 90 seconde procedure. Hij staat nu al even op 9 watt.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 24-04-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatafoxChris
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 08:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKrMixuE6WLg0vBLSQcqjM41HWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o1kkY5uG6JjKpOoMIxK8muvG.png?f=fotoalbum_large

Iemand dit wel eens gezien? Dit komt van de HW P1 Meter met de laatste productie FW 6.0112

Mijn HW-accu heeft hele vreemde reacties op het moment dat de hoofdmeter precies op 0 komt.... Dit zal hier vast mee te maken hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchwonderer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0cuxujVfpsvBYXmD2_ELxx7yeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPOx0Z8XnmSGzT7g6t9ZlF4E.jpg?f=fotoalbum_largeVanmiddag bij het opstarten van de PC, met daarop een eigen programma dat al mijn meters e.d. uitleest, viel de batterij uit en kreeg ik meteen deze melding in de HW app. Eigen software draaide prima door en de P1 meter was gewoon uitleesbaar. Alleen de batterij vond van niet.
P1 meter even eruit en weer erin en de batterij deed het weer. Toch vreemd gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchwonderer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:13:
[Afbeelding]Vanmiddag bij het opstarten van de PC, met daarop een eigen programma dat al mijn meters e.d. uitleest, viel de batterij uit en kreeg ik meteen deze melding in de HW app. Eigen software draaide prima door en de P1 meter was gewoon uitleesbaar. Alleen de batterij vond van niet.
P1 meter even eruit en weer erin en de batterij deed het weer. Toch vreemd gedrag.
Je zit op de laatste updates voor PIB en P1? Beide ook vastgepind met een eigen IP adres. Je netfrequentie een te grote dip gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchwonderer
Ik zit op 1.0104 voor de batterij en op 6.0112 voor de P1 meter. Kan geen info vinden over de netfrequentie helaas.
Alles heeft hier een vast IP adres

[ Voor 13% gewijzigd door dutchwonderer op 24-04-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchwonderer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:23:
Ik zit op 1.0104 voor de batterij en op 6.0112 voor de P1 meter. Kan geen info vinden over de netfrequentie helaas.
Dan zit je voor de batterij nog niet op de laatste versie. Die wordt de komende periode uitgerold. Lukt eventueel handmatig updaten? Misschien pakt hij al wel.

P1 meter ben je actueel.

Batterij heeft een eigen sensor die net frequentie laat zien. Denk niet dat het daaraan ligt. Deze melding lijkt even op verlies van de verbinding. Is de wifi sterkte van de P1 en batterij hoog genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:18
Hallo allemaal,
Ik volg dit topic al een poosje en vind het allemaal erg interessant.
Het enige wat ik niet tegenkom en waar ik Home Wizard over bericht heb is het volgende.

Mijn batterij (vanaf 5 mrt) doet iets raars.
Hij blijft tikken als het vermogen vanuit het net schommelt tussen de 0 leveren en terugleveren.
Dan blijft dan ongeveer 1 minuut lang elke seconde tikken. Daarna worden de leds wit. HW heeft gevraagd een filmpje te maken en dat is uiteindelijk ook gelukt. En volgens HW is het probleem bekend en zijn ze met een oplossing bezig.

Waar ik me dan zorgen om maak is het relais
Die schakelt met dagen als deze (beetje bewolkt) minimaal 60 x per minuut en heeft het vandaag al 6x gedaan. Zijn alleen al 360 schakelingen op 1 dag. Zo zal het relais niet 10 a 15 jaar meegaan.

Iemand anders die dit ook heeft?

Kan niet zo goed vinden waar ik een filmpje kan uploaden om het zichtbaarder te maken.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchwonderer
Devke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:26:
[...]

Dan zit je voor de batterij nog niet op de laatste versie. Die wordt de komende periode uitgerold. Lukt eventueel handmatig updaten? Misschien pakt hij al wel.

P1 meter ben je actueel.

Batterij heeft een eigen sensor die net frequentie laat zien. Denk niet dat het daaraan ligt. Deze melding lijkt even op verlies van de verbinding. Is de wifi sterkte van de P1 en batterij hoog genoeg?
Wifi sterkte is ruim voldoende. Er draait hier een PiZero die elke minuut de P1 meter uitleest en af en toe een PC die dan elke seconde de P1 meter uitleest en beide gaven geen enkel probleem. Ik zag op de PC dat de batterij niet meer aan het opladen was terwijl er ruim 120 Watt naar het net toeging, vandaar dat ik verder ben gaan kijken.
Wat ik vooral vreemd vind is dat de batterij gewoon uitvalt en niet meer uit zichzelf de P1 kan vinden. Het geheel heeft zo'n 3 minuten geduurd dus ruim de tijd om een verbinding te vinden lijkt mij.

[ Voor 10% gewijzigd door dutchwonderer op 24-04-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Laatst online: 10-07 02:22
Hier vroeg in de middag ook weer E305, maar direct de firmware update 1.0106 uitgevoerd. PiB werd automatisch herstart. Ben benieuwd of hij het eens een tijdje zonder problemen blijft doen.

Iedereen bedankt voor de reacties op mijn bericht van gisterenavond. MacD007 in het bijzonder i.v.m. Zijn uitgebreide verhaal en leerzame rekensom.

Ik ben overigens niet van plan om afscheid te nemen van de net aangeschafte PiB hoor, maar was gewoon benieuwd waar je hem eventueel in zou kunnen leveren.

Met vrolijke groet,

[ Voor 0% gewijzigd door Klassieker op 24-04-2025 17:47 . Reden: Verkeerde benoeming ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchwonderer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:31:
[...]

Wifi sterkte is ruim voldoende. Er draait hier een PiZero die elke minuut de P1 meter uitleest en af en toe een PC die dan elke seconde de P1 meter uitleest en beide gaven geen enkel probleem. Ik zag op de PC dat de batterij niet meer aan het opladen was terwijl er ruim 120 Watt naar het net toeging, vandaar dat ik verder ben gaan kijken.
Wat ik vooral vreemd vind is dat de batterij gewoon uitvalt en niet meer uit zichzelf de P1 kan vinden. Het geheel heeft zo'n 3 minuten geduurd dus ruim de tijd om een verbinding te vinden lijkt mij.
Gevalletje ff pech? Ik zou 1,2,3 niet even verder een oplossing weten. Blijven monitoren even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchwonderer
Devke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:47:
[...]

Gevalletje ff pech? Ik zou 1,2,3 niet even verder een oplossing weten. Blijven monitoren even.
Ik denk het ook. In elk geval bedankt voor het meedenken en ik blijf de boel monitoren. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 12:47
dutchwonderer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:52:
[...]

Ik denk het ook. In elk geval bedankt voor het meedenken en ik blijf de boel monitoren. :*)
Hier ook zelfde probleem gehad 1 maand terug, oorzaak dat de P1 meter te dicht bij de router geplaatst was :? , Nadat de P1 meter 30 cm verder van de router was geplaatst was het probleem opgelost, en heeft zich niet meer voor gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchwonderer
Peterhardenberg schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:04:
[...]

Hier ook zelfde probleem gehad 1 maand terug, oorzaak dat de P1 meter te dicht bij de router geplaatst was :? , Nadat de P1 meter 30 cm verder van de router was geplaatst was het probleem opgelost, en heeft zich niet meer voor gedaan.
Bedankt voor je reactie.

Ik denk niet dat mijn router te dichtbij staat, die staat in een andere ruimte op zo'n 4 meter afstand met een stenen muur er tussen. Dit is ook de eerste keer dat ik deze foutmelding kreeg en het spul draait hier vanaf eind maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Daniel28 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:26:
Hallo allemaal,
Het enige wat ik niet tegenkom en waar ik Home Wizard over bericht heb is het volgende.

Hij blijft tikken als het vermogen vanuit het net schommelt tussen de 0 leveren en terugleveren.
Dan blijft dan ongeveer 1 minuut lang elke seconde tikken. Daarna worden de leds wit. HW heeft gevraagd een filmpje te maken en dat is uiteindelijk ook gelukt. En volgens HW is het probleem bekend en zijn ze met een oplossing bezig.

Die schakelt met dagen als deze (beetje bewolkt) minimaal 60 x per minuut en heeft het vandaag al 6x gedaan. Zijn alleen al 360 schakelingen op 1 dag. Zo zal het relais niet 10 a 15 jaar meegaan.

Kan niet zo goed vinden waar ik een filmpje kan uploaden om het zichtbaarder te maken.

Alvast bedankt.
Volgens mij heb ik dit gedrag vorige week ook een keer gezien. Ik kwam op zolder, waar de batterij staat, en hoorde hem ook continue klikken, volgens mij zelfs 2 keer per seconde. Ik schrok er wel een beetje van.
Verder doet de batterij het goed, ruim 2 maanden in gebruik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:27
zonneschijn schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:48:
[...]

Volgens mij heb ik dit gedrag vorige week ook een keer gezien. Ik kwam op zolder, waar de batterij staat, en hoorde hem ook continue klikken, volgens mij zelfs 2 keer per seconde. Ik schrok er wel een beetje van.
Verder doet de batterij het goed, ruim 2 maanden in gebruik nu.
Dat heb ik al 2 firmware versies geleden ook al gehad het in constant aan en uit klikken van relais wat je hoort en aangezien batterij hier tussen woonkamer / keuken staat ontkom je niet aan dat geklik.

Als reactie kreeg ik dan weer te horen dat ik te veel op let tav batterij, maar goed voor het relais kan het nooit zijn.
Van de week had ik dat geklik weer even , en dacht zelfs even de batterij maar uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DunaxNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:53
Hallo allemaal,

Alvast bedankt.
Dit ervaar ik ook op bewolkte dagen. Het is eerder (in februari) al gemeld en @HomeWizard_NL gaf toen aan dat het met firmware versie 6.0110 zou zijn opgelost:
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:38:
Hallo allemaal,

Voor wie het nog niet heeft gezien: er is een nieuwe software-update beschikbaar voor de P1 Meter (versie 6.0110). Deze update is speciaal voor gebruikers van de Plug-in Battery. Jullie feedback is deels verwerkt, en omdat hier vaker om is gevraagd, delen we de releasenotes:
  • [...]
  • Batterijen schakelen minder vaak tijdens zonsopkomst, zonsondergang en bewolkte dagen (het ‘flipperkast’-effect).
Toch merk ik persoonlijk nog geen verschil sinds die update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In de batterij moet een herstart mogelijkheid in de software komen zodat je op afstand de batterij kunt herstarten. Dit gebeurt namelijk ook na een software update. S.v.p. deze mogelijkheid toevoegen in HW app!!!!!
Dit item kan in het keuze menu onder UPDATE worden geplaatst.

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 25-04-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:06

joeri1

Cloud Engineer

GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:15:
In de batterij moet een herstart mogelijkheid in de software komen zodat je op afstand de batterij kunt herstarten. Dit gebeurt namelijk ook na een software update. S.v.p. deze mogelijkheid toevoegen in HW app!!!!!
Dit item kan in het keuze menu onder UPDATE worden geplaatst.
Sterker nog, waarom kan de batterij zichzelf niet herstarten als die 'vastloopt'. Z'n knopje is wellicht prima als laatste redmiddel, alleen lijkt het mij niet de bedoeling dat ik iedere dag mijn batterij moet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:15:
In de batterij moet een herstart mogelijkheid in de software komen zodat je op afstand de batterij kunt herstarten. Dit gebeurt namelijk na een software update. S.v.p. deze mogelijkheid toevoegen in HW app!!!!!
Waarom? Je zegt zelf dat het automatisch gebeurd na een software update.
In alle andere situaties staat de batterij permanent aan tenzij er een Error optreed en die zal je dan eerst moeten oplossen. Het is onverstandig om dat vanaf afstand te doen.

Je zou bovendien een veiligheids probleem maken omdat je een toegang van buiten naar de batterij open moet gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:21:
[...]

In alle andere situaties staat de batterij permanent aan tenzij er een Error optreed en die zal je dan eerst moeten oplossen. Het is onverstandig om dat vanaf afstand te doen.

Je zou bovendien een veiligheids probleem maken omdat je een toegang van buiten naar de batterij open moet gaan zetten.
Ik kan op afstand alles beheersen. Hier draait een van verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:27:
[...]

Ik kan op afstand alles beheersen. Hier draait een van verbinding.
Dat is geen antwoord. Dat zegt alleen maar dat jij iets wil maar zonder motivatie waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:29:
[...]

Dat is geen antwoord. Dat zegt alleen maar dat jij iets wil maar zonder motivatie waarom.
Ga jij maar op de camping staat en de batterij valt in storing dan baal je wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:30:
[...]

Ga jij maar op de camping staat en de batterij valt in storing dan baal je wel.
Dat is nog steeds geen goede reden.

Er is in dit forum met regelmaat gesproken over veiligheid en brandgevaar.
Ik zou het een zeer onverstandige actie vinden om van buiten af een herstart uit voeren zonder eerst eens te kijken wat het probleem is en te weten dat de batterij fysiek in goede staat is.

HW heeft aangegeven dat ze veilgheid belangrijk vinden, dan moeten ze niet een optie gaan maken die gevaarlijk gedrag uit kan lokken bij mensen die niet weten wat ze aan doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:21:
[...]

Ik heb de batterij via een Energy socket aangesloten. Op deze manier kan ik hem resetten. Dit is niet bevordelijk voor de electronica. Er zit geen opstart timer in die de rest van de Electronics vrijgeeft. Dit is wel iets wat ik mist. In het verleden heb ik deze timer tientallen keren toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb de batterij via een Energy socket aangesloten. Op deze manier kan ik hem resetten. Dit is niet bevordelijk voor de electronica. Er zit geen opstart timer in die de rest van de Electronics vrijgeeft. Dit is wel iets wat ik mist. In het verleden heb ik deze timer tientallen keren toegepast.
Die socket is voor gebruik bij andere apparaten niet de batterij. Het komt er dus op neer dat je iets wil waar voor de batterij niet is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:36:
[...]

Dat is nog steeds geen goede reden.

Er is in dit forum met regelmaat gesproken over veiligheid en brandgevaar.
Ik zou het een zeer onverstandige actie vinden om van buiten af een herstart uit voeren zonder eerst eens te kijken wat het probleem is en te weten dat de batterij fysiek in goede staat is.

HW heeft aangegeven dat ze veilgheid belangrijk vinden, dan moeten ze niet een optie gaan maken die gevaarlijk gedrag uit kan lokken bij mensen die niet weten wat ze aan doen zijn.
Opstart timer is in mijn ogen een onderdeel van het veiligheidssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:41:
[...]

Nee, de functie van de batterij is Aan zetten en verder niet aan komen. Er is dus op geen enkel moment een timer nodig. Dat er mensen zijn die dingen willen doen die buiten de specificaties vallen is geen reden om extra functies te maken die een veilgheidsprobleem kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:36:
[...]

Socket is sws geen aanrader maar ik ben wel benieuwd naar de reden? Loopt jouw batterij zo vaak vast dan? Als dat het geval is kun je beter HW contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:41:
[...]

hanev001 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:45:
[...]

Nee, de functie van de batterij is Aan zetten en verder niet aan komen. Er is dus op geen enkel moment een timer nodig. Dat er mensen zijn die dingen willen doen die buiten de specificaties vallen is geen reden om extra functies te maken die een veilgheidsprobleem kunnen veroorzaken.
Even los van de dialoog over remote aan/uit zetten, als(!) het inderdaad zeer schadelijk is om de stekker er op een random moment uit te trekken en weer in te pluggen, dan had dat beveiligd moeten zijn door HomeWizard. Als het niet heel schadelijk is, maar dat je alleen de levensduur mogelijk verkort, tja, dat is zo met alle elektrische apparaten die je te vaak aan/uit schakelt.

Stel je voor dat je een los contact of een draadbreuk ergens hebt, ergens tussen de wijkkast en jouw PiB, dan sta je de PiB letterlijk op random momenten te herstarten. Daar moet de PiB tegen kunnen, en zeker niet zelfvernietigen. Dat kun je bereiken door safe te herstarten, bijvoorbeeld beschermd met een opstart timer die snelle wisselingen weghoudt bij de rest van de elektronica.

Dus in dat opzicht eens met GL007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scorpionv schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:14:
Stel je voor dat je een los contact of een draadbreuk ergens hebt, ergens tussen de wijkkast en jouw PiB, dan sta je de PiB letterlijk op random momenten te herstarten. Daar moet de PiB tegen kunnen, en zeker niet zelfvernietigen. Dat kun je bereiken door safe te herstarten, bijvoorbeeld beschermd met een opstart timer die snelle wisselingen weghoudt bij de rest van de elektronica.

Dus in dat opzicht eens met GL007.
Je noemt een bizar scenario wat ik nog nooit tegen ben gekomen. Als er een stroomstoring op treed zoals jij beschrijft valt alles uit. Geen enkel huishoud apparaaat heeft daar een voorziening voor. En Ja dan zullen er soms apparaten sneuvelen en dat kan dan ook een batterij zijn.

Als je daar tegen wil beveiligen dat heb je het over een totaal ander nivo aan electronica en dat zal je dan ook terug zien in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
  • Laatst online: 23:18
Batterij was er net mee opgehouden.
Alles uit. Volgend de app was hij om 11:20 nog aan het laden, en keek toevallig naar de batterij toen ik langs liep, en geen enkel lampje meer. Open de app, en idd offline.
Stekker eruit, kwam er een rood lampje tevoorschijn, draaiknop uitgezet. Poosje gewacht. Stekker er in, draaiknop maar on en hij startte weer op. En draait nu weer. Bijzonder.
Gister een update gehad van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

hanev001 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:24:
[...]

Je noemt een bizar scenario wat ik nog nooit tegen ben gekomen. Als er een stroomstoring op treed zoals jij beschrijft valt alles uit. Geen enkel huishoud apparaaat heeft daar een voorziening voor. En Ja dan zullen er soms apparaten sneuvelen en dat kan dan ook een batterij zijn.

Als je daar tegen wil beveiligen dat heb je het over een totaal ander nivo aan electronica en dat zal je dan ook terug zien in de kosten.
Ik werk in de industriële automatisering, en daar ben ik meerdere keren tegengekomen dat complete relaisbesturingen uitgefikt zijn als gevolg van continu hoge opstartstromen door (zeer snel) schakelen. 9 van de 10 keer op rijdende apparaten, dus onder invloed van trillingen. Dus is het in een 'home' setting onmogelijk? Nee, zeer onwaarschijnlijk, maar met de enorme installed base die HomeWizard aan het opbouwen is kan het zeer onwaarschijnlijke toch een keer voorkomen. Beetje jammer dat dan die 1 op de 10000(?) apparaten dan mogelijk een huis laat afbranden, voor een paar 10tjes aan materiaalkosten.

Het is risicoanalyse. Gaat het apparaat stuk, maar is er geen kans op vervolgschade? Dan besteed je die paar extra 10tjes liever aan iets anders. Is er risico op vervolgschade? Dan moet je investeren in beveiliging.

Overigens 10 tegen 1 dat deze risicoanalyse is gedaan door HomeWizard, en dat de risico's zijn afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
Toch is het misschien wel een goed idee om een "op afstand bedienbare schakelaar" tussen de PiB en de WCD te zetten zodat je in noodgevallen de spanning van de groep waar de PiB op staat af kunt halen als er onverhoopt toch iets mis gaat.

Heb me net even verdiept in het verhaal waarom de batterij niet meer dan 800 Watt mag afgeven. Er blijft dus altijd gevaar op overbelasting of bij kortsluiting op de groep waar de PiB op aangesloten zit omdat hij buiten de automaat om aangesloten zit.

Wat vinden de deskundigen hiervan?

Als noodschakelaar dus. Niet om te resetten!

[ Voor 0% gewijzigd door Klassieker op 25-04-2025 13:58 . Reden: Schrijffouten ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
scorpionv schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:46:
[...]

Ik werk in de industriële automatisering, en daar ben ik meerdere keren tegengekomen dat complete relaisbesturingen uitgefikt zijn als gevolg van continu hoge opstartstromen door (zeer snel) schakelen. 9 van de 10 keer op rijdende apparaten, dus onder invloed van trillingen. Dus is het in een 'home' setting onmogelijk? Nee, zeer onwaarschijnlijk, maar met de enorme installed base die HomeWizard aan het opbouwen is kan het zeer onwaarschijnlijke toch een keer voorkomen. Beetje jammer dat dan die 1 op de 10000(?) apparaten dan mogelijk een huis laat afbranden, voor een paar 10tjes aan materiaalkosten.

Het is risicoanalyse. Gaat het apparaat stuk, maar is er geen kans op vervolgschade? Dan besteed je die paar extra 10tjes liever aan iets anders. Is er risico op vervolgschade? Dan moet je investeren in beveiliging.

Overigens 10 tegen 1 dat deze risicoanalyse is gedaan door HomeWizard, en dat de risico's zijn afgedekt.
Ik heb ruim 40 jaar in de industriële automatisering gewerkt. En heb in het verleden diverse veiligheidssystemen ontwikkeld. Het afschakelen van de batterij op afstand dmv energy socket heeft niet mijn voorkeur. Echter als je op de camping zit in andere deel van Europa dan is het handig dat je de batterij bij problemen kunt afschakelen. Dus een aparte stand stoppen is hier op zijn plaats. Dan kan ik hierna de energy socket uitschakelen. Dit doe je ook bij complexe besturing daar heb ook een toestand voor opstarten inclusief veiligstellen en stand voor running en een stand voor stoppen. Hierna kun je alles uitschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatafoxChris
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 08:59
Hallo allemaal,

Alvast bedankt.
YUP hier precies het zelfde, en tussen het schakelen door hoor ik ook een eng brommend geluid alsof er kort eventjes hele hoge stromen doorheen gieren :-(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Klassieker schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:57:
Toch is het misschien wel een goed idee om een "op afstand bedienbare schakelaar" tussen de PiB en de WCD te zetten zodat je in noodgevallen de spanning van de groep waar de PiB op staat af kunt halen als er onverhoopt toch iets mis gaat.

Heb me net even verdiept in het verhaal waarom de batterij niet meer dan 800 Watt mag afgeven. Er blijft dus altijd gevaar op overbelasting of bij kortsluiting op de groep waar de PiB op aangesloten zit omdat hij buiten de automaat om aangesloten zit.

Wat vinden de deskundigen hiervan?

Als noodschakelaar dus. Niet om te resetten!
Lijkt me niet zo verstandig, de draden van een huis installatie kunnen zonder problemen de maximale stroom aan die door de draden kan gaan, 16 A van de zekering en de 800 watt die de accu kan leveren.
In de accu zitten voldoende beveiligingen om overbelasting te voor komen aan de AC kant, en een dergelijke schakellaar doet niets voor problemen aan de DC kant van de accu, want daar blijft altijd spanning op staan.
Als je de veiligheid van de accu niet vertrouwd, kun je beter geen accu aanschaffen. Zelf oplossingen bedenken zullen eerder problemen kunnen opleveren dan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
@Peterhardenberg , bedankt voor de feedback. 🙏🎈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er blijft dus altijd gevaar op overbelasting of bij kortsluiting op de groep waar de PiB op aangesloten zit omdat hij buiten de automaat om aangesloten zit.
Als je niet creatief bezig bent geweest in je groepenkast kast. En dat ding volgens de normen is opgebouwd zit ook je batterij gewoon keurig over een automaat of D patroon als je een oude kast hebt.

Wat je achter de veiligheid aan het doen bent is de vraag. Daarom mag je er slechts één per groep aansluiten als je op die groep ook andere gebruikers hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Peterhardenberg schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:16:
[...]

Lijkt me niet zo verstandig, de draden van een huis installatie kunnen zonder problemen de maximale stroom aan die door de draden kan gaan, 16 A van de zekering en de 800 watt die de accu kan leveren.
In de accu zitten voldoende beveiligingen om overbelasting te voor komen aan de AC kant, en een dergelijke schakellaar doet niets voor problemen aan de DC kant van de accu, want daar blijft altijd spanning op staan.
Als je de veiligheid van de accu niet vertrouwd, kun je beter geen accu aanschaffen. Zelf oplossingen bedenken zullen eerder problemen kunnen opleveren dan voorkomen.
Klopt inderdaad, standaard 2,5 kwadraat installatiedraad mag volgens de Belgen tot 20A en volgens de Nederlanders tot 25A stroom doorheen.

De PiB legt maximaal 800W/230V = 3,5A bovenop de 16A die de automaat toestaat. Dus samen 19,5A, en dat kan de draad gemakkelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
joeri1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:21:
[...]

Sterker nog, waarom kan de batterij zichzelf niet herstarten als die 'vastloopt'. Z'n knopje is wellicht prima als laatste redmiddel, alleen lijkt het mij niet de bedoeling dat ik iedere dag mijn batterij moet controleren.
Dat lijkt me juist wel de bedoeling. Wat als de batterij geen internet meer heeft en zijn error melding over overbelasting of hoge temperatuur niet bij je kwijt kan? Ga je wachten tot het brandalarm af gaat? Of verwacht je dat de software dit 100% af vangt?

Regelmatig controleren wat de staat van je batterij is, is geen slecht idee. Hij loopt niet zonder reden vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
graceful schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:26:
[...]

Dat lijkt me juist wel de bedoeling. Wat als de batterij geen internet meer heeft en zijn error melding over overbelasting of hoge temperatuur niet bij je kwijt kan? Ga je wachten tot het brandalarm af gaat? Of verwacht je dat de software dit 100% af vangt?

Regelmatig controleren wat de staat van je batterij is, is geen slecht idee. Hij loopt niet zonder reden vast.
De batterij is gekoppeld via api met homey dus je kunt kontroleren of hij het doet. Door de stroommeting en de stand waarin de batterij staat en als de zonnepanelen energie leveren daar kun je een heel mooie scenario voor opzetten en beslissen wat er aan de hand is. Helaas geeft de batterij via de app geen foutmelding. Voor de rest moet ik zeggen dat de batterij tot dit moment perfect werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 25-04-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:31:
[...]

De batterij is gekoppeld via api met homey dus je kunt kontroleren of hij het doet. Door de stroommeting en de stand waarin de batterij staat en als de zonnepanelen energie leveren daar kun je een heel mooie scenario voor opzetten en beslissen wat er aan de hand is. Helaas geeft de batterij via de app geen foutmelding. Voor de rest moet ik zeggen dat de batterij tot dit moment perfect werkt.
De foutmeldingen wens is vaker aanbod geweest. Ik heb deze in de feature request opgenomen en deze ook met @HomeWizard_NL gedeeld.

Edit: Ik denk dat het technisch best mogelijk is uiteraard. Vanmiddag kreeg ik nog een melding dat mijn stroomverbruik hoger was dan normaal. Klopt. Dynamisch contract dus spitsuur. Dus het werkt perfect daarvoor om een afwijking te signaleren.

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 25-04-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou eigenlijk wel willen wanneer precies de of een van de relais schakelt.
Is dat bij omschakeling naar stand-by en van stand-by naar laden of ontladen.
Hoeveel relais zitten er in batterij besturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:00
Wat ik heb begrepen uit een eerdere post van @HomeWizard_NL (even getagd want dat zie ik vaker) is dat het relais schakelt als er word gewisseld tussen laden/ontladen/standby.

[ Voor 6% gewijzigd door Harri op 25-04-2025 17:49 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:32:
Tijd voor een Tweakers teardown event. Samen een extra PiB kopen en deze reverse engineeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoals je het beschrijft schakelt het relais vooral onder lage belasting (logisch want zowel lader als inverter is met software moduleerbaar). Dat houdt een relais heel lang vol, afhankelijk van het type natuurlijk, maar 10^8 schakelingen mechanisch is vrij normaal. Met belasting wordt dat wat minder maar 10^6 is alsnog 8 jaar vol met alleen maar dagen zoals jij beschrijft. Dat is onwaarschijnlijk, de meeste dagen zijn anders.

Random datasheet (geen flauw idee of het lijkt op een relais zoals daar gebruikt wordt, maar voor context):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERIezySoK4oA0mEhGhOkOmLBJog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iPtC6AiD4CoUUxVEAJp1o2Zs.png?f=fotoalbum_large
Ik ga er dan vanuit dat grote condensatoren wel een inrush limiter hebben :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
Nogmaals dank voor alle reacties.

Zelf ben ik een "Pensioenadis" uit de automobiel branche en heb heel wat ellennde met 🚗 🔋🔋🔋 meegemaakt. Wellicht niet vergelijkbaar, maar dit verklaart wellicht mijn "voorzichtigheid". Ik heb heel wat 🚗🚗🚗 met 🔋🔋🔋 in quarantaine moeten zetten. Nogmaals, voor de experts is de🔋van een 🚗 niet vergelijkbaar met een PiB.

Ja ik ben er van overtuigd dat HW voldoende veiligheid heeft ingebouwd. Ik ben heel erg pro HW, heb inmiddels al hun producten aangeschaft.😀

[ Voor 0% gewijzigd door Klassieker op 25-04-2025 17:59 . Reden: Schrijffouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:32:
Je kunt in de grafiek van de app toch zien wat de HW PiB doet paars er word geladen, groen er word ontladen, vlakke blauwe streep stand-by.
Bij de overgang van een kleur schakelt een relais.
Aantal relais blijft de vraag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-S1s-MHeexeyRihxO4wiJrmAPAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IazWtbBiflOjxsXLD2MM1X22.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klassieker schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:59:
Nogmaals dank voor alle reacties.

Zelf ben ik een "Pensioenadis" uit de automobiel branche en heb heel wat ellennde met 🚗 🔋🔋🔋 meegemaakt. Wellicht niet vergelijkbaar, maar dit verklaart wellicht mijn "voorzichtigheid". Ik heb heel wat 🚗🚗🚗 met 🔋🔋🔋 in quarantaine moeten zetten. Nogmaals, voor de experts is de🔋van een 🚗 niet vergelijkbaar met een PiB.

Ja ik ben er van overtuigd dat HW voldoende veiligheid heeft ingebouwd. Ik ben heel erg pro HW, heb inmiddels al hun producten aangeschaft.😀
Homewizard ken ik al vanaf 2010. Ze hadden als een van de eerste een domatica controller. Waar ik veel plezier van heb gehad. Echter in 2016 heb ik kennis gemaakt met Homey van Athom waarvan ik nu de laatste generatie domatica controller hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:05

Ik vind dat hier te paniekerig over wordt gedaan. Voor een gemiddeld huishouden (met een fatsoenlijk ingerichte meterkast en goed over groepen verdeelde grootverbruikers) zie ik het helemaal geen probleem worden.

Voorbeeld: De vaatwasser, ovens, magnetron en waterkoker zitten op groepen voor de keuken. Wasmachine en föhn zitten op de badkamer groep. Alle andere verbruikers zijn peanuts, zelfs de stofzuiger trekt maar 600 watt.

Wat kan er dan precies fout gaan, dat je een 2000 watt kachel tegelijk aanzet óp dezelfde groep met de droger én een PiB die 800 watt levert? Zonder PiB zou de zekering dan ook al trippen. Ik heb in 25 jaar op mezelf alleen zekeringen zien klappen als er een apparaat kapot was en kortsluiting veroorzaakte. Verder nooit.

In geen enkel scenario zie ik die 800 watt van de PiB het veilige wattage van een groep overschrijden. Ik zet mijn twee batterijen dan ook elk op een groep zonder zware gebruikers (a.k.a. níet de keuken of badkamer) en verder maak ik me er niet druk om.

Of zie ik iets over het hoofd...

(geen warmtepomp, geen EV laden etc etc)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

EvaluationCopy schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:37:

Wat kan er dan precies fout gaan, dat je een 2000 watt kachel tegelijk aanzet óp dezelfde groep met de droger én een PiB die 800 watt levert? Zonder PiB zou de zekering dan ook al trippen. Ik heb in 25 jaar op mezelf alleen zekeringen zien klappen als er een apparaat kapot was en kortsluiting veroorzaakte. Verder nooit.
De rekensom op zich is simpel. Zonder PiB:
2000w kachel
2500w droger
4500w samen: Automaat trekt de grens rond 3700w, en zal er uit klappen na enige tijd.

Met PiB:
2000w kachel
2500w droger
4500w samen. PiB levert 800w waar de meterkast niks vanaf weet, en de automaat levert de resterende 3700w. Automaat blijft er net in, maar er loopt formeel te veel stroom (19,5A) door je bedrading. Alles zal best heel blijven, als er volgens het boekje met 2,5 kwadraat is gewerkt kan je bedrading dit prima aan. Doe dit alleen niet met meerdere ontgrendelde PiBs op dezelfde groep, dan ga je wel over de veilige grens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
Voorop gesteld dat ik totaal geen verstand van electronica heb, begrijp ik dat de PiB buitenom de "Automaat":werkt. En Verbeter mij als ik er naast zit. Als er kortsluiting of overbelasting ontstaat in de groep waar de PiB in zit er wel een gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Nou heb ik maar één PiB en blijkt dat in alle omstandigheden de bekabeling dit kan doorstaan

Ben ik toch wel een beetje huiverig geworden voor die paar honderd euro "voordeel" per jaar.

Nogmaals, ik heb alle vertrouwen in HW maar door alle "Startup Problemen" ben ik toch een beetje "afwachtenf/Achterdochtig" geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scorpionv schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:50:
[...]

2000w kachel
2500w droger
4500w samen: Automaat trekt de grens rond 3700w, en zal er uit klappen na enige tijd.

Met PiB:
2000w kachel
2500w droger
4500w samen. PiB levert 800w waar de meterkast niks vanaf weet, en de automaat levert de resterende 3700w. Automaat blijft er net in, maar er loopt formeel te veel stroom (19,5A) door je bedrading. Alles zal best heel blijven, als er volgens het boekje met 2,5 kwadraat is gewerkt kan je bedrading dit prima aan. Doe dit alleen niet met meerdere ontgrendelde PiBs op dezelfde groep, dan ga je wel over de veilige grens heen.
Met PIB.... dan zit je toch ook al op 4500 Watt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klassieker schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:55:
Voorop gesteld dat ik totaal geen verstand van electronica heb, begrijp ik dat de PiB buitenom de "Automaat":werkt. En Verbeter mij als ik er naast zit. Als er kortsluiting of overbelasting ontstaat in de groep waar de PiB in zit er wel een gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Nou heb ik maar één PiB en blijkt dat in alle omstandigheden de bekabeling dit kan doorstaan

Ben ik toch wel een beetje huiverig geworden voor die paar honderd euro "voordeel" per jaar.

Nogmaals, ik heb alle vertrouwen in HW maar door alle "Startup Problemen" ben ik toch een beetje "afwachtenf/Achterdochtig" geworden
Het is je boerenverstand blijven gebruiken. Heb je geen kennis van electra dan is dat zeker niet erg. In de TS staat ook laat je adviseren dan door een gecertificeerd electriciën.

Over een maandje wordt hier de meterkast ook aangepakt. Wil EV thuis kunnen laden. Ik pak gelijk de PIB aan. Op een aparte groep gelijk. Kan het stroomtechnisch niet mis gaan. Wordt uitgevoerd door een gecertificeerd electriciën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:02
Klassieker schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:55:
De PiB werkt niet buiten de automaat om.
Alleen in bovengenoemd voorbeeld wel.
Normaal gesproken als je weet wat er op een bepaalde groep zit aangesloten en je telt alle vermogens bij elkaar op moet je gewoon ruim onder de 2500W blijven. Dan zit je aan de veilige kant. Dan kom je als de batterij volop laadt op 3300W. Weet niet hoeveel de Max is van een continue vermogen wat een 230V automaat mag/kan hebben. Kan ik even niet vinden. Het maximaal vermogen is 3680W.

Kortsluiting word ook gezien door de automaat als er in het vorige voorbeeld te veel word geleverd op de bedrading. Want de bedrading zit natuurlijk nog wel steeds aan de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 22:06
mike123 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:17:
[...]

De PiB werkt niet buiten de automaat om.
Alleen in bovengenoemd voorbeeld wel.
Normaal gesproken als je weet wat er op een bepaalde groep zit aangesloten en je telt alle vermogens bij elkaar op moet je gewoon ruim onder de 2500W blijven. Dan zit je aan de veilige kant. Dan kom je als de batterij volop laadt op 3300W. Weet niet hoeveel de Max is van een continue vermogen wat een 230V automaat mag/kan hebben. Kan ik even niet vinden. Het maximaal vermogen is 3680W.

Kortsluiting word ook gezien door de automaat als er in het vorige voorbeeld te veel word geleverd op de bedrading. Want de bedrading zit natuurlijk nog wel steeds aan de automaat.
Volgens mij is het maximum hoe dan ook 800W/PiB. Als je er 2 op een groep hebt kan het gecombineerd 1600W worden begreep ik en met 3 2400W. Bij dat laatste moet je eigenlijk al zorgen dat ze alle drie (samen) op een lege groep zitten. Met 4 al helemaal want dat zit het totaal op 3200W.

Zo heb ik het begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:02
phoenix2149 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:26:
[...]

Volgens mij is het maximum hoe dan ook 800W/PiB. Als je er 2 op een groep hebt kan het gecombineerd 1600W worden begreep ik en met 3 2400W. Bij dat laatste moet je eigenlijk al zorgen dat ze alle drie (samen) op een lege groep zitten. Met 4 al helemaal want dat zit het totaal op 3200W.

Zo heb ik het begrepen.
Ik bedoel dat als je maar 1 PiB hebt en alle vermogens samen, van apparaten die op die groep zitten, zonder PiB, zit je onder de 2500W dan moet de PiB er gewoon bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:05
scorpionv schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:50:
[...]

2000w kachel
2500w droger

Met PiB:
2000w kachel
2500w droger
In welk scenario sluit iemand de PiB aan op dezelfde groep als de droger én zet daar dan nog een 2000 watt kachel bij aan? Dat doe je zonder PiB ook niet want dan tript de zekering ook al met 4500 watt totaal.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

EvaluationCopy schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:27:
[...]

In welk scenario sluit iemand de PiB aan op dezelfde groep als de droger én zet daar dan nog een 2000 watt kachel bij aan? Dat doe je zonder PiB ook niet want dan tript de zekering ook al met 4500 watt totaal.
Het is een onrealistisch scenario, maar het legt het probleem bloot. De stroom die een PiB binnen dezelfde groep teruglevert, wordt niet door de automaat geregistreerd. Daar zit het gevaar, en daarom vergrendelt HomeWizard de output van meerdere PiBs op gezamenlijk 800W, tenzij je zelf akkoord gaat met de risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
Totaal geen kennis van de E-installatie en de normen daarvoor. Heeft het nog veiligheidsvoordelen om twee PiB's met zo'n type wcd's aan te sluiten? https://amzn.eu/d/ihqjw0L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is het zelfde als twee batterijen op een WCD op een eigen groep. Het is ook geen vrijbrief om op die groep dan wel extra apparaten aan te sluiten tussen automaat in de groepenkast en deze kast. Wat wel een veiligheidsvoordeel heeft is een erkent installateur er bij halen als je geen kennis hebt van elektrische installaties. verder gewoon de informatie van Home Wizard volgen. Zie ook TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zijn er hier mensen die een 3 fase aansluiting hebben, een PIB en een dynamisch contract? Ik wil even niet te ver offtopic duiken.... wil je me dan een DM sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:26
GL007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:04:
[...]

Homewizard ken ik al vanaf 2010. Ze hadden als een van de eerste een domatica controller. Waar ik veel plezier van heb gehad. Echter in 2016 heb ik kennis gemaakt met Homey van Athom waarvan ik nu de laatste generatie domatica controller hebt.
Idem, daarna over op Domoticz en nu een twee jaar Homey wat heel erg wennen was (geen scripts meer intikken) maar wil nu niet meer terug.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
Goedemorgen,

Nog even terugkomend op mijn post dat de PiB buiten de automaat werkt. (Zoals ik het gelezen heb)

Ik schets de volgende voorbeeldsituatie. Er ontstaat kortsluiting in een apparaat in de groep waar ook de PiB op zit. De automaat constateert de kortsluiting en schakelt de stroom eraf. Is het dan niet zo dat de PiB toch stroom blijft leveren aan het apparaat wat kortsluiting heeft, omdat dat de PiB "een power unit" is?

Nogmaals, ik ben geen Electronicus, wil ook geen paniek zaaien, maar probeer dingen te begrijpen.

Bron van dit verhaal:

https://klimaatproductenk...-800-watt#google_vignette

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klassieker schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:27:
Goedemorgen,

Nog even terugkomend op mijn post dat de PiB buiten de automaat werkt. (Zoals ik het gelezen heb)

Ik schets de volgende voorbeeldsituatie. Er ontstaat kortsluiting in een apparaat in de groep waar ook de PiB op zit. De automaat constateert de kortsluiting en schakelt de stroom eraf. Is het dan niet zo dat de PiB toch stroom blijft leveren aan het apparaat wat kortsluiting heeft, omdat dat de PiB "een power unit" is?

Nogmaals, ik ben geen Electronicus, wil ook geen paniek zaaien, maar probeer dingen te begrijpen.

Bron van dit verhaal:

Nee, want je bent de netspanning dan kwijt en dan werkt de batterij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 17:21

aip

Goedemorgen,

Bron van dit verhaal:

Als de stroom van de groep is, kan de PiB toch ook niet meer leveren? Net als bij zonnepanelen waarbij de omvormer ook niet levert als er geen actieve aansluiting is, om de simpele reden dat de omvormer aan het net synchroniseert. Als er geen netspanning is, is er geen frequentie om aan te synchroniseren, en zal de omvormer niet leveren - dat is verplicht ingebouwde beveiliging. Dat zal bij de PiB en alle soortgelijke systemen zonder twijfel ook verplicht. Daarom kun je ook niet in eilandbedrijf off-grid werken met normale zonnepanelenomvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
Bedankt voor jullie reacties 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goedemorgen,

Bron van dit verhaal:

Gelezen. Altijd goed om met veiligheid bezig te zijn maar oppassen dat het geen "paniek" wordt. Ben ook geen electriciën. Echter zie ik wel hier wat extreme voorbeelden genoemd. 3 kacheltjes van 2500 Watt op een groep i.c.m. een stekker accu bijvoorbeeld.

HW heeft hier kennelijk over nagedacht. Ze adviseren ook max 1 PIB op een groep. Volgens dr schrijver van het artikel kan dit ook. Wil je meer dan is een eigen groep het advies. Dan is er ook beveiliging daar de stroom door de groep loopt. Kan HW het voorkomen dat mensen onhandig zijn? Nee. Maar dat is niet alleen bij een thuisbatterij. Ik heb al wat plaatjes voorbij zien komen op facebook. Een Jas over de PIB heen gegooid. Kapstok was vol. PIB plaatsen bij de CV met dus gas in de buurt. Ik blijf bij een eerder opmerking. Gebruik je boerenverstand of vraag een gecertificeerd electriciën om advies en uitvoering van evt maatregelen. Ze gebruiken het plaatje van de PIB in hun artikel, maar dit had natuurlijk net zo goed een andere PIB kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lees dit *linkdrop, waarom moeten we dit lezen? Samenvatting, stelling etc ontbreekt

[ Voor 79% gewijzigd door Proton_ op 26-04-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij van WC-eend adviseren WC-eend verhaal.

Edit: Gaat bovendien over een installatie groter dan 20Kwh opslag.

[ Voor 45% gewijzigd door Proton_ op 26-04-2025 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:55:
[...]

Wij van WC-eend adviseren WC-eend verhaal.

Edit: Gaat bovendien over een installatie groter dan 20Kwh opslag.
Dat klopt. Deze verhalen kunnen voor de verzekeringsmaatschappijen de reden om aan vullende eisen te stellen voor kleine batterijen. Gelukkig heeft Homewizard hier al op ingespeeld. Ik heb dit meegemaakt met Alex richtlijnen voor besturingen en hun behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:40
Mijn eerste error:

Vandaag zag ik in het display dat er ruim zonne-energie was om op te laden maar de pib bleef inactief. Nadat ik de app had gecontroleerd, waar alles ok was, ben ik naar de pib gegaan en bleek deze oranje te knipperen.
Na uitzetten en 90sec de stekker eruit ging de pib binnen 2 minuten werken.
Eergister heb ik update 1.0106 geinstalleerd en gisteren is de aardlek (waar de pib en de P1 meter op zitten) getriggerd door een defect apparaat. Ter controle heb ik de aardlek nogmaals laten afgaan. Aangezien er hier en daar errors zijn controlleer ik de app regelmatig en tot nu geen errors.
Ik heb dus de eer dat er wel een error was en dat de app dit niet weergeeft.
Uiteraard heb ik via thuisbatterijathomewizard.nl Homewizard op de hoogte gesteld maar wilde jullie dit niet onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:28
Ik denk erover om een HW thuisaccu aan te schaffen en misschien in de toekomst nog 1 of 2 erbij. Ik heb op zolder een mooi plekje ervoor.
Op diezelfde zolder hangt een WTW-unit (Orcon HRC300) die een eigen groep heeft. Ook is er een WCD beschikbaar die op een andere groep zit. Die laatste groep is gedeeld met de hal, wc, badkamer, overloop en kantoor. Geen zware gebruikers op deze groep, enkel wat lampen, een printer, monitor en een laptop-voeding.
Gezien het vermogen heeft een WTW toch helemaal geen eigen groep nodig en zou ik die prima bij die andere groep in kunnen steken? Daarmee krijg ik een groep beschikbaar alleen voor de thuis-accu.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Pagina: 1 ... 89 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.