Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
hanev001 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:46:
[...]
Arme Belgen, dwars gezeten door stupide regelgeving. Want het wordt dus van een eenvoudig Plug-en Play apparaat op deze manier toch iets waar een dure installateur aan te pas moet komen.
of (te) invloedrijke installateurs-lobby..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:04
Ja moedeloos word je ervan. Zie wel dat de shelly bij de lijst staat dus de kWh meter zal ook wel de goedkeuring krijgen. Vind dit wel frappant dat die opnieuw door de keuring moet, want die zijn al op de markt en gekeurd. Heb er hier 2 (1fase) in gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:48

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Zojuist de mail ontvangen om de bestelling af te ronden. 31 aug bestelling geplaatst, tijdje geleden de 10 mei mail gehad, geen twee weken mail ontvangen, maar nu meteen de mail voor de betaling. Nu maar hopen dat het nog lukt deze week te bezorgen. Gaat snel ineens!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Magnatic schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:46:
Zojuist de mail ontvangen om de bestelling af te ronden. 31 aug bestelling geplaatst, tijdje geleden de 10 mei mail gehad, geen twee weken mail ontvangen, maar nu meteen de mail voor de betaling. Nu maar hopen dat het nog lukt deze week te bezorgen. Gaat snel ineens!
Ik denk dat in het begin een stortvloed is geweest aan bestellingen en daarna naar een wat bij te houden tempo gezakt is. Als je nu besteld heb je je hem Juli. We tikken al naar Mei toe. Zendure zit ook op een maandje of 2. Aardig in lijn met HW.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:38
Verwijzend naar dit artikel https://www.p1meter.nl/stekker-thuisbatterij-eigen-groep/.

Ik kom er echter maar niet uit of op een dubbele WCD nu 2 HomeWizard Plug-in Batterijen aangesloten mogen worden. Zo niet dan wordt het nog een probleem om er twee kwijt te kunnen in een eensgezinswoning. Je hebt ze toch het liefst op elkaar staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crrJTedRG0_oSryGMJczgYxm2Dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Feg9SvumUTmsg8K2CaLLlUa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 15:52

FL_

eovermeer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:02:
Verwijzend naar dit artikel https://www.p1meter.nl/stekker-thuisbatterij-eigen-groep/.

Ik kom er echter maar niet uit of op een dubbele WCD nu 2 HomeWizard Plug-in Batterijen aangesloten mogen worden. Zo niet dan wordt het nog een probleem om er twee kwijt te kunnen in een eensgezinswoning. Je hebt ze toch het liefst op elkaar staan.

[Afbeelding]
Lijkt me eerder dat zoiets niet mag omdat je in de regel dan 2 batterijen hebt op niet een 'dedicated'-groep, het lijkt me stug dan een fatsoenlijke dubbele WCD geen 1.6 kWh continue aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

eovermeer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:02:

[Afbeelding]
Voor mij zijn dit 2 wcd's en als er hier een 2e bij komt dan komt ie in precies zo'n wcd bij de andere te staan. Ik lees het dat je dus geen verlengsnoer of splitter gaat gebruiken. Op de groep waar ze dan samen komen te staan zit alleen 1 ledlamp van de zolder, verder niets dus zou dat mijn inziens ook geen enkel probleem op moeten leveren.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-09 17:29
Edit, bericht is aangepast.

[ Voor 173% gewijzigd door P1Meter.nl op 15-04-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33
@P1Meter.nl Je gebruikt het woord stekkerblokken op verschillende manieren. Eerder getoonde plaatje is een wandcontactdoos (of in de volksmond: stopcontact) en Homewizard zegt dat je daar je accu direct in moet prikken. Niet via een stekkerblok (wat een verlengsnoer is met een of meerdere contacten aan het uiteinde).

Je mag dus wél 2 accu's op bovengetoonde dubbele wandcontactdoos aansluiten. Wil je de restrictie uitschakelen om met <aantal accu's> x 800 watt te kunnen ontladen, dán moeten ze op een eigen groep, en zo'n dubbel stopcontact is maar aangesloten op 1 groep, dus dan moet je ze niet bij elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-09 17:29
phYzar schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:34:
@P1Meter.nl Je gebruikt het woord stekkerblokken op verschillende manieren. Eerder getoonde plaatje is een wandcontactdoos (of in de volksmond: stopcontact) en Homewizard zegt dat je daar je accu direct in moet prikken. Niet via een stekkerblok (wat een verlengsnoer is met een of meerdere contacten aan het uiteinde).

Je mag dus wél 2 accu's op bovengetoonde dubbele wandcontactdoos aansluiten. Wil je de restrictie uitschakelen om met <aantal accu's> x 800 watt te kunnen ontladen, dán moeten ze op een eigen groep, en zo'n dubbel stopcontact is maar aangesloten op 1 groep, dus dan moet je ze niet bij elkaar zetten.
Je hebt gelijk, ik ga er nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 12:57
phYzar schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:34:
@P1Meter.nl
Wat, nee? Eigen groep wordt niet mee bedoeld dat iedere individuele batterij op een aparte groep zit, maar dat er een groep is met alleen maar batterijen. Dus dan kunnen er nog steeds 2 op zo'n dubbelle wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yustmenl
  • Laatst online: 18-09 12:24
HikariMisako schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:50:
[...]

Wat, nee? Eigen groep wordt niet mee bedoeld dat iedere individuele batterij op een aparte groep zit, maar dat er een groep is met alleen maar batterijen. Dus dan kunnen er nog steeds 2 op zo'n dubbelle wcd.
dat is inderdaad ook zoals ik hem lees een groep per batterij lijkt me ook een beetje overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 22:33
HikariMisako schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:50:
Dat klopt, mijn reactie zegt inderdaad niks over welke andere apparaten er nog op dezelfde groep zitten. Maar zo'n dubbel stopcontact is sowieso maar een enkele groep. (Niet persé gedeeld met andere wandcontactdozen/verbruikers, maar zou kunnen)

Homewizard zegt een aantal dingen:
https://helpdesk.homewiza...eerdere-plug-in-battery-s
Sluit je meerdere batterijen aan? Dan adviseren we om deze niet op een groep te zetten met andere grootverbruikers die langdurig veel stroom gebruiken, zoals een elektrische verwarming, wasmachine of condensdroger.

De vuistregel bij meer dan 3 batterijen is om te verdelen over groepen óf een eigen groep te gebruiken waar geen andere apparaten op zijn aangesloten.
Dus 2 of 3 batterijen? Restrictie aan: Mag op zelfde groep mits geen andere grootverbruikers. Bij 4 wel verdelen over verschillende groepen óf een dedicated batterij-only groep.
Wil je een hoger ontlaadvermogen (tot 3200 watt)? Dan dienen de batterijen aangesloten te worden op een eigen groep(en) waar geen andere apparaten op zijn aangesloten. Hiervoor raden wij een installateur aan.
Dus 2 of meer batterijen? Restrictie uit: dedicated batterij-only groep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De update m.b.t. de Plug In Battery voor de Belgische markt door Homewizard heb ik in de TS toegevoegd.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Elypsion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:00
Zojuist via de mail een update van HW over de levering van april ontvangen:
Eerder lieten we weten dat je jouw batterij voor eind april kon verwachten. De levering is in volle gang, maar gaat minder snel dan gehoopt. We verwachten jouw batterij in de eerste 2 weken van mei bij je te bezorgen. We snappen dat je ernaar uitkijkt en hopen snel bij je aan te bellen!

Zodra jouw Plug-In Battery klaar is voor verzending, ontvang je een e-mail om je bestelling af te ronden. Daarna ontvang je jouw persoonlijke levermoment. Ben je niet thuis? Dan wordt er een nieuw moment ingepland. Houd je inbox (en spamfolder) in de gaten. Je bestelling wordt aangetekend geleverd, dus zorg dat je thuis bent voor een krabbel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wutangtony
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-08 19:30
Zonet mail ontvangen:

Gereserveerd op 11-2-2025
Levering: eind april
Update van vandaag; levering wordt eerste 2 weken van mei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 13:59
Elypsion schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:09:

[...]
Zelfde mail hier :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:48
Wutangtony schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:34:
Zonet mail ontvangen:

Gereserveerd op 11-2-2025
Levering: eind april
Update van vandaag; levering wordt eerste 2 weken van mei
Mijn bestelling batt 2 en 3 heb ik 2sept24 besteld en vandaag de betaal mail gehad.
Ze zijn nu dus (15-4) met de bestellingen van begin sept2024 bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:38
[Je mag dus wél 2 accu's op bovengetoonde dubbele wandcontactdoos aansluiten. Wil je de restrictie uitschakelen om met <aantal accu's> x 800 watt te kunnen ontladen, dán moeten ze op een eigen groep, en zo'n dubbel stopcontact is maar aangesloten op 1 groep, dus dan moet je ze niet bij elkaar zetten.
Dit is eigenlijk wat ik wilde horen ;)

Op de groep zitten nog enkele LED lampen van de slaapkamers maar ik heb niet de intentie om de restrictie om met 1600W te ontladen in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:23
<knip> Offtopic / weinig constructief

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 15-04-2025 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir Jepper
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sir Jepper schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:04:
Voor de geïnteresseerden.
Zojuist de betaallink ontvangen en betaald. Nu wachten op de afleverdatum van GoParcel.
Bestelling was 16-08-24 voor de Maart batch. Ook ik heb de uitstel mail van levering voor 10 mei ontvangen. Het is nu dus zover.
De batterij is vandaag (15-04) afgeleverd.
Installeren ging vrijwel probleemloos. Moest wel een paar keer proberen mijn P1-Meter geupdate te krijgen, maar dat is uiteindelijk gelukt.
Na de update van de P1 lijkt de batterij het te doen. Helaas te bewolkt vandaag om de batterij nog vol te krijgen, maar kan mooi gebruik maken van de 47% lading waar die mee is afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat in België nog even langer duren.

YouTube: HOMEWIZARD BATTERIJ UITGESTELD IN BELGIE

Kan die voorraad naar de maart en eind april bestellers. Dan heb ik ze misschien beide tegelijk. <+:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:43:
Het gaat in België nog even langer duren.

YouTube: HOMEWIZARD BATTERIJ UITGESTELD IN BELGIE

Kan die voorraad naar de maart en eind april bestellers. Dan heb ik ze misschien beide tegelijk. <+:)
Mijn idee graag

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) Sowieso, wat is het probleem met de P1 meter in België? Je mag het dus wel aan je Homey of zoiets dergelijks hangen. Maar niet als meter gebruiken? Het is niet dat je de tellerstanden kan manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:52:
:) Sowieso, wat is het probleem met de P1 meter in België? Je mag het dus wel aan je Homey of zoiets dergelijks hangen. Maar niet als meter gebruiken? Het is niet dat je de tellerstanden kan manipuleren.
Belgen hebben een heel eigenaardig manier van beredeneren. En politiek natuurlijk

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, of is het de markt tegenwerken door de netbeheerder in de hoop dat mensen er vanaf zien? Een kilowattuurmeter in de groepenkast laten installeren is natuurlijk niet echt plug & play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
Politieke spelletjes. Eerst nadenken hoe kunnen we hieraan verdienen.

Brengt ons bij het gelobby van installateurs. Zo verdienen zij er ook iets aan en dan moet het ook nog gekeurd worden. Weer verdienmodel. Te simpel is niet goed hier, lees de gewone man mag er niet teveel (liefst geen)profijt van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

België en “gekeurde” installaties? Ik ben wel eens in een pand geweest dat ik dacht als je dit in Nederland flikt gaat vandaag de tent nog dicht. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03
Elypsion schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:09:

[...]
Zelfde gehad... Nou valt mij alles mee, ik vreesde een langere uitstel. Nog even en ze zijn op voorraad leverbaar. Misschien dan een optie voor een 3e accu tzt

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Ja dat krijg je dan idd als reactie .Tegendraads en onveilig soms.
Bedenk me net: moeten al men HW energy sockets en men vaatwasser de deur uit want die worden ook via de P1 aangestuurd 😱.
Zoek het verschil 😅

[ Voor 4% gewijzigd door rabero1985 op 15-04-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankie2404
Niemand met Powerplay?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram2488
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 09:47
Hier 3 batterijen vandaag geleverd, installatie vlekkeloos en makkelijk.

Helaas wel bij 1 batterij de melding "water gedetecteerd". Het regende wel behoorlijk op het moment van levering.

Nu contact opgenomen met de helpdesk.

In de app staat er netjes dan je hem meteen moet uitzetten door de stekker eruit te halen. Ik heb voor de zekerheid eerst de schakelaar uit gedraaid.

De batterij doet dan overigens meteen niets bij deze water detectie ook al zit de stekker erin en staat de knop aan, dus de beveiliging doet zijn werk.

Ik hoop niet dat dit door die regenbui komt, dan kan je herfst leveringen wel schudden #sarcasme aan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door bram2488 op 15-04-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hiervoor moet je in een ander topic zijn. Nexus doel je denk ik op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• enter81
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:26
Vandaag betaal link ontvangen
Geen vooraf mail van 2 weken.
Besteld op 3 september 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankie2404
Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:58:
[...]

Hiervoor moet je in een ander topic zijn. Nexus doel je denk ik op.
Nee, gaat niet over de Nexus, maar een optie binnen het dynamische energie contract van Zonneplan (i.c.m. zonnepanelen) Maar zal waarschijnlijk ergens anders moeten kijken. Dank voor de reactie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• freeaanzee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hier nog een teleurgestelde Belg ... Terwijl de use case hier extra zinvol is, aangezien we door de vroegere uitfasering van onze salderingsregeling (bij het vervangen van de analoge tellers door digitale) eens voorliepen op gidsland Nederland :).

Ik vond online wel deze infosessie van Synergrid terug, waarin ze 2 jaar geleden al aangaven dat het signaal van de P1 niet gebruikt mag worden in het 'vermogenbeheerssysteem' (te lang voor Scrabble) van een batterij-omvormer: https://www.synergrid.be/...ebinar_C10_11.pdf#page=19.

Redenering: die info komt van de distributienetbeheerder, en niet van de fabrikant van het toestel, en dus kunnen wij het niet homologeren. Plus: "snelheid en resolutie zijn niet geschikt als gebruik voor beveiliging". Beetje absurd, maar ik zie hier niet meteen een complot van de elektricienslobby in. Wel schrik om verantwoordelijkheid op te nemen over wat de P1-poort aanstuurt ...

HomeWizard had de bui dus wel al langer kunnen zien hangen. Ondertussen staat het ook expliciet in de FAQ over de homologatie van decentrale productie-eenheden: https://www.synergrid.be/...ntrale-productie-eenheden. Ik zie ze hier helaas dus niet snel op terugkomen.

Rest dan inderdaad de vraag of HW het koppelen van hun PIB aan een P1-meter ook effectief zal moeten blokkeren in België. Anders is het een extra administratieve hoepel waar vooral HW nu even door moet. Betwijfel of men bij een AREI-keuring zal zoeken of er ergens in huis een PIB staat, laat staan welke meter hem aanstuurt :P.
rabero1985 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:46:
Bedenk me net: moeten al men HW energy sockets en men vaatwasser de deur uit want die worden ook via de P1 aangestuurd 😱.
Zoek het verschil 😅
Een energy socket is een veredelde aan/uit knop in je binneninstallatie, geen omvormer die aan het net kan leveren ... Dat zal Synergrid worst wezen, voorlopig 8)7.

Groeten,

Frederik

''Doch wat moet ik nu doen? Leven zoals zij, en wachten tot weer het oerwoud over dit alles heen is gegroeid?'' — Menuet, Louis Paul Boon

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:17

HvM

Mijn PIB # 1 is vandaag vlekkeloos en netjes binnen de voorspelde tijd door Transmission thuis bezorgd.

Vanavond geïnstalleerd: duurde amper 4 minuten. Even accu + P1 updaten, even synchroniseren.... klaar!

En dan zie je wat nul-op-de-meter is.

Ik kijk nu al uit naar PIB # 2 - die komt voor 10 mei

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM8FjOkd39Y9Tmkac5KPBFpMM7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q1miyUqsylJ6u4Nk5mXpA8m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoGLJLkHx2Y0e2LH4N3HdCRb9pA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHDVGc4bDE8QtCyhfE97u3Rd.jpg?f=fotoalbum_large

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 3x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Dus eigenlijk vertrouwen ze hun eigen digitale meters niet. Als het toch eens fout gaat, ☂️,het is niet onze schuld, maar die van jezelf, de fabrikant, of de installateur of de keurder. Slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Hey all,

Newbie hier. Heb gezocht naar topic over de energy sockets maar kan die niet echt vinden.

Stomme vraag misschien:

Hier thuis verschillende laders voor verschillende accu’s voor e-bikes. De zonnepanelen zijn aanstaande en dus zou ik het laden van die accu’s willen gaan aansturen met een homewizard energysocket op momenten dat er overcapaciteit is.

Moet elke lader dan een aparte socket of kan ik de socket ook veilig in een wcd plaatsen met een verdeeldoos erachter en daar meerdere laders aan?

Of is dat onveilig/moet de verdeeldoos dan aan bepaalde normen voldoen?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
SniperEye schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:15:
[...]

Die mensen die geen foutmelding krijgen die gaan echt niet in een topic schrijven dat ze geen foutmelding krijgen. Een topic als deze is absoluut niet representatief voor de aantallen.
Ik wel hoor! ;)
62 cycli foutloos en perfect werkend apparaat hier.

Maar ik begrijp je punt en ben het daar helemaal mee eens. Tevreden klanten (vooral dan ook niet-tweaker klanten) hebben dat ding aangesloten, kijken zo nu en dan in de app en gaan rustig hun tijd aan andere dingen besteden. Zoals dit product ook bedoeld is. En die mensen hoor je verder niks meer van, TOTDAT er iets mis is. Dat is toch eigenlijk overal hetzelfde.
Mijn auto, zonnepanelen, fiets, waterkoker etc doen wat ze moeten doen, moet ik nu op allerlei fora gaan posten dat er niks te melden is verder over mijn auto, zonnepanelen, fiets en waterkoker?
Ik zit ook vooral op dit forum om de ervaringen van anderen te lezen en de ontwikkelingen in de gaten te houden. Want ik vind dit toevallig bovengemiddeld interessant.
Maar mijn PiB doet het lekker "saai" gewoon prima. Dus eigenlijk hoor ik hier misschien niet thuis... :+

BTW: hoop dat onze Belgische buren ook zo snel mogelijk van een saaie, goedwerkende PiB mogen gaan genieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Vandaag de batterij keurig op de afgesproken tijd ontvangen. Meeste werk was het ding naar zolder zeulen. Rest is niet meer dan plug and play. Batterij was ruim 30% bij aflevering. Rond 18.00 gestart dus weinig zon meer. Staat nu keurig nul-op-de-meter te doen. Vertraging, slimme meter is GPRS, is mooi te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdDkMiMFqxJ7qBQTJr3KFmeK4Vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSttENen4P8BIOQlKWHWCLOI.png?f=fotoalbum_large

Grafiek uit een BeeClear, worden helaas niet meer gemaakt.

Batterij 22 augustus besteld / 15 april geleverd

[ Voor 7% gewijzigd door Prisma16 op 16-04-2025 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rabero1985
Ook wel leuk om toch ook de 'saaie' positieve berichten eens te lezen.🙂

@boefje79 ,
Max. belasting
Max. 3680W (16A), Continu: 2760W (12A).
Zolang je met je laders hier niet overgaat en je stekkerblok ook deze vermogens aan kan, denk ik niet dat dit een probleem is.

[ Voor 57% gewijzigd door rabero1985 op 15-04-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Laatst online: 21:56

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

boefje79 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:12:
Hey all,

Newbie hier. Heb gezocht naar topic over de energy sockets maar kan die niet echt vinden.

Stomme vraag misschien:

Hier thuis verschillende laders voor verschillende accu’s voor e-bikes. De zonnepanelen zijn aanstaande en dus zou ik het laden van die accu’s willen gaan aansturen met een homewizard energysocket op momenten dat er overcapaciteit is.

Moet elke lader dan een aparte socket of kan ik de socket ook veilig in een wcd plaatsen met een verdeeldoos erachter en daar meerdere laders aan?

Of is dat onveilig/moet de verdeeldoos dan aan bepaalde normen voldoen?
Niet het juiste forum....
Oeps, te laat, zie hierboven, max 16 ampere...etc

Wel is voor het op zonne stroom overschot schakelen een abbo nodig, 99ct per maand, is wel de moeite waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilmaas op 15-04-2025 20:54 ]

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Ik heb een vraag, beetje off topic, maar wel gerelateerd aan de HomeWizard batterij.

Ik ga binnenkort extra zonnepanelen laten plaatsen et enphase micro omvormers. Ik kan daarbij een Envoy S metered laten installeren, waarmee ik het vermogen van de zonnepanelen kan terugregelen zodat ik niet teveel teruglever. Ik wil hiermee voorbereid zijn op de mogelijke situatie dat er nog een teruglever boete is na de afschaffing van de salderingsregeling. Maar hoe goed werkt dit samen met mijn HomeWizard batterij? Ik begrijp dat je met het Enphase systeem kan instellen bij hoeveel Watt het systeem gaat terugregelen.

Iemand die zo´n Enphase systeem heeft in combinatie met de HomeWizard PiB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik apart blijf vinden is het volgende. Ik laad de batterij steeds volledig op en ontlaad hem ook volledig. Toch zie ik nu net na volledig ontladen direct de start van een SoC drift correctie. Dat zou in deze situatie schets toch nvt moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSFvgVV9WbKLYQgsMGAjRnZGmc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFSP9j7leVHR7rjcMyz5bjG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXqyO03j_mXcSFY3_DvS98z8StI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMS2I2kMIpknIUwhCpzFAAmn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:34:
Wat ik apart blijf vinden is het volgende. Ik laad de batterij steeds volledig op en ontlaad hem ook volledig. Toch zie ik nu net na volledig ontladen direct de start van een SoC drift correctie. Dat zou in deze situatie schets toch nvt moeten zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is jouw rendement van de batterij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk dO
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 20:57
Uitlevering update: 21-8 besteld en 15-4 vandaag geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Wilmaas schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:50:
[...]

Niet het juiste forum....
Oeps, te laat, zie hierboven, max 16 ampere...etc

Wel is voor het op zonne stroom overschot schakelen een abbo nodig, 99ct per maand, is wel de moeite waard.
Wat is het juiste forum? Want een algemeen homewizard topic of specifiek over de sockets kan ik niet vinden 🙏🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josh77
  • Laatst online: 20-09 20:13
Helaas geeft hier de ca 2 weken geleden omgeruilde batterij ook weer een foutcode.
Nu E 451 ,de vorige keer E 452. Ik moet weer contact opnemen met support en zal wel weer omgeruild worden.
Had toch gehoopt dat de omgeruilde batterijen een extra kwaliteits controle hadden ondergaan. Valt me toch een beetje tegen van HW.
Dit betekent weer een dag thuisblijven om op Transmission te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Vanavond met een bijna volle batterij (80%) de nacht in. Dagen worden langer 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDlL1S7iMLf5dAi348VGGndXNcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTg2AmroK4LbkwHWfEmBuYo4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 200% gewijzigd door PeteSplit op 15-04-2025 22:32 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:46:
[...]

Wat is jouw rendement van de batterij
Voor April tot nu toe 75,95%
Maart was 74,18%
Februari was 75,78%
Januari paar dagen 84% maar dit is vertekend ivm lading die bij levering er al in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Laatst online: 21:56

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

boefje79 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:52:
[...]

Wat is het juiste forum? Want een algemeen homewizard topic of specifiek over de sockets kan ik niet vinden 🙏🏻
Lees even hieronder bij quick reply, de vraag gaat niet over de accu😉
Zoekfunctie gebruiken of een vraag in een geschikt topic aanmaken, maar antwoord is al gegeven, ben nie boos hoor, geeft niets👍

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:55

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Devke,
Ik denk eerder dat HW dit doet voor de levensduur van de batterij zelf, er staat 0% maar in feite is het 8%.
Gemiddeld(althans bij mij) gaat het BMS 1 keer in de week ook die 8 % gebruiken dus de batterij volledig leeg te trekken om vervolgens hem weer te vullen tot 8%. M.i. goed voor de batterij en voor een juiste weergave van de SOC. Het is dus niet per ongeluk te diep ontladen maar express te diep ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zalmjam op 15-04-2025 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:46
zonneschijn schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:33:
Ik heb een vraag, beetje off topic, maar wel gerelateerd aan de HomeWizard batterij.

Ik ga binnenkort extra zonnepanelen laten plaatsen et enphase micro omvormers. Ik kan daarbij een Envoy S metered laten installeren, waarmee ik het vermogen van de zonnepanelen kan terugregelen zodat ik niet teveel teruglever. Ik wil hiermee voorbereid zijn op de mogelijke situatie dat er nog een teruglever boete is na de afschaffing van de salderingsregeling. Maar hoe goed werkt dit samen met mijn HomeWizard batterij? Ik begrijp dat je met het Enphase systeem kan instellen bij hoeveel Watt het systeem gaat terugregelen.

Als het kon zou ik deze post 10 likes / plussen geven. Batterij vol? Dan omvormer vermogen van de zonnepanelen knijpen tot de vraag vanuit de woning. Eigenlijk niet veel anders dan het algoritme van een ontladende batterij.

De optie aan/uit is bij veel omvormers blijkbaar eenvoudig te regelen maar een analoge waarde tussen 0 % en 100 % ligt blijkbaar wat moeilijker. Je krijgt al snel met oplossingen zoals Home Assistant te maken. Of je komt vast te zitten in een ecosysteem zoals SMA. (Prima spullen overigens maar ik ben niet zo’n liefhebber van vendor lock-in.)

Er zijn ook andere topics over zoals Zonnepanelen geautomatiseerd uitschakelen maar wellicht kan jij je specifieke vraag beter kwijt in Het grote Enphase topic - deel 2.

Ook op Duitse sites moet e.e.a. terug te vinden zijn. Daar mag je voor (sommige) plug-in systemen best 2 kWp op je dak hebben maar terugleveren moet beperkt zijn tot 800 W. Het wiel van automatisch omvormer output regelen is dus al uitgevonden. Genoeg kostbare hardware te vinden daar maar een systeem dat dat eenvoudig lokaal regelt - dus eenvoudige hardware zonder complexe clouddiensten en apps - ben ik nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:50:
[...]

Maart was 74,18%
Februari was 75,78%
Januari paar dagen 84% maar dit is vertekend ivm lading die bij levering er al in zat.
Hier in de buurt van 74%

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zalmjam schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:56:
[...]

Devke,
Ik denk eerder dat HW dit doet voor de levensduur van de batterij zelf, er staat 0% maar in feite is het 8%.
Gemiddeld(althans bij mij) gaat het BMS 1 keer in de week ook die 8 % gebruiken dus de batterij volledig leeg te trekken om vervolgens hem weer te vullen tot 8%. M.i. goed voor de batterij en voor een juiste weergave van de SOC. Het is dus niet per ongeluk te diep ontladen maar express te diep ontladen.
Het principe snap ik, de reden waarom. Ik vind het alleen apart als je de uiteinden steeds al opzoekt dat het dan nog steeds optreed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:28
GL007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:15:
[...]

Hier in de buurt van 74%
Hier idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:55
Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:30:
[...]

Het principe snap ik, de reden waarom. Ik vind het alleen apart als je de uiteinden steeds al opzoekt dat het dan nog steeds optreed.
Alleen de 100% wordt steeds opgezocht, de onderkant dus niet. 0% is namelijk niet leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:25
GL007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:15:
[...]

Hier in de buurt van 74%
februari 70.8% (accu heeft 1.5 week uit gestaan)
Maart 74.9%
April 74.8%

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ojgc
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-04 19:30
Sinds vanochtend is de batterij van 30% naar 0% gesprongen, geprobeerd te laden, maar op 0% gebleven. Ook na reboot lijkt hij op 0% te blijven. Is dit een bekende bug? Hoe krijg ik hem weer aan de praat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeKKnE2IZKRfzA1HCQJT8uukIK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQFaFd4oxp49LTLyrHaIVwfb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:02
Maart: 76,7%
April: 76,6%

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ojgc schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:51:
Sinds vanochtend is de batterij van 30% naar 0% gesprongen, geprobeerd te laden, maar op 0% gebleven. Ook na reboot lijkt hij op 0% te blijven. Is dit een bekende bug? Hoe krijg ik hem weer aan de praat?

[Afbeelding]
Je kunt in de app eens kiezen voor handmatig opladen. Pakt hij dat wel op?
De 90 seconden spanningsloos maken werkt niet?

Ik gok als handmatig laden niet lukt dat je HW moet contacten. Opwek zal er nu onvoldoende zijn dus dan doet ie sws niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zalmjam schreef op woensdag 16 april 2025 @ 02:56:
[...]

Alleen de 100% wordt steeds opgezocht, de onderkant dus niet. 0% is namelijk niet leeg.
De 0 is eigenlijk de 92% van de capaciteit vd batterij verbruikt. Die grens van 8% kan dit type batterij ook niet goed vaststellen? Ik weet dat het in een bepaald gebied in de curve lastig is om een goede SoC te bepalen. Enige conclusie die ik dan kan bedenken is dat dit bij vol wel lukt maar bij de 0% (eigenlijk 8%) niet goed lukt. Ik kan me vaag herinneren dat HW hier iets aan wilde doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ojgc
  • Laatst online: 25-04 19:30
Devke schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:54:
[...]

Je kunt in de app eens kiezen voor handmatig opladen. Pakt hij dat wel op?
De 90 seconden spanningsloos maken werkt niet?

Ik gok als handmatig laden niet lukt dat je HW moet contacten. Opwek zal er nu onvoldoende zijn dus dan doet ie sws niets.
Ah, jij bent scherper dan ik vanochtend. Ik wacht even tot de zon gaat schijnen. Vermoedelijk een soc(?) maar ik vind de sprong van 30% naar 0 wel groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03
Als de batterij (bijna) leeg is zakt de spanning enorm snel, daarom is het ook moeilijk om precies "de bodem" te bepalen. Daarom zullen ze waarschijnlijk ook regelmatig even een teen in het water later zakken om te kijken wat het "leeg" punt is. Daarna even voorzichtig weer lading toevoegen (de 75 Watt en later kort 800 Watt) om weer in de veilige regionen te komen en dat als 0 verklaren. https://www.evlithium.com...of-lifepo4-batteries.html

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
winwiz schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:19:
Als de batterij (bijna) leeg is zakt de spanning enorm snel, daarom is het ook moeilijk om precies "de bodem" te bepalen. Daarom zullen ze waarschijnlijk ook regelmatig even een teen in het water later zakken om te kijken wat het "leeg" punt is. Daarna even voorzichtig weer lading toevoegen (de 75 Watt en later kort 800 Watt) om weer in de veilige regionen te komen en dat als 0 verklaren. https://www.evlithium.com...of-lifepo4-batteries.html
Mooi plaatje. Herkenbaar. Die drop in het begin zou je mijn inziens beter moeten kunnen bepalen. Die bijna vlakke lijn is idd stuk lastiger maar dat is bekend. Het laden startte ook direct na ontladen. Is er zo'n val op spanning dan ineens? Die signaleer je toch al eerder gezien jouw gedeelde link.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 16-04-2025 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 15:26
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:09:
België en “gekeurde” installaties? Ik ben wel eens in een pand geweest dat ik dacht als je dit in Nederland flikt gaat vandaag de tent nog dicht. 8)7
Wij moeten enkel laten keuren bij verkoop (en dan moet het niet in orde zijn, gewoon "afgekeurd") of bij bijvoorbeeld een zonnepaneel installatie. En dan keuren ze ook alleen dat deel van de installatie.

Er zijn dus zeker nog héél veel huizen in België waarvan de elektriciteit niet in orde is. Maar door de verplichte keuring verbeterd de situatie bij elke vastgoedtransactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Ik zit nu op lifttime 139 in 110 uit wat een RTE van 79,1 geeft.

De maand maart was 89,8 uit 71,3 in wat 79,4 als RTE geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-09 15:45
JeroenH schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:11:
[...]

En als je het als volgt doet: je knoopt je Home Assistant aan de P1-poort van je slimme meter (heeft sowieso veel voordelen voor inzicht). Je bouwt op een ESP32 met bv ESPHOME een "fake-P1-poort" die de P1-data van Home Assistant aan de meter van je thuisaccu voert. Kun je nog spelen met die data ook, zodat je uitgesteld laden en pauzeren etc makkelijk zelf kunt bouwen.

Dan heb je geen koppeling tussen je thuisbatterij en je slimme meter - althans niet één die een ambtenaar gaat snappen en daar gaat het om ;)

Dat je door dit soort hoepels zou moeten springen om aan onnodige regels te voldoen is natuurlijk heel gek, maar het is wat het is.
Gaaf idee en als je een fake p1 poort zou bouwen en daarop een home wizard p1 meter aansluit, die vervolgens weer wordt gebruikt door de batterij (maar dan ook door de app en zo en dat wil je mss niet), dan kun je de batterij ook optimaliseren voor een dynamisch contract. Dit is vermoedelijk wel uitvoerbaar, omdat er geen beveiliging of authenticatie op de p1 poort zit (is er vermoedelijk wel tussen de home wizard p1 meter en de overige home wizard apparaten). Zou interessant zijn als je meerdere p1 home wizard meters kunt koppelen in de energy app en dan kunt kiezen welke gebruikt wordt door de batterij etc (maar dat laatste kan wrs niet, of wel?)

Of je voert de integratie uit vanuit home assistent (gebruik je bijv. p1 monitor op de pi voor de echte data), dat kan wel, dan is de energy app minder van belang. Ok, er is dus een markt voor fake p1 poorten, die je naar believen kunt aansturen.

En dan kun je zeggen, ja, maar dan ben ik het hele home wizard eco systeem kwijt, maar daarentegen geldt dat de batterij ook qua prijs ver boven dat system uittorent - dus die opoffering kun je wel doen.

[ Voor 16% gewijzigd door johnhemmers op 16-04-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
alwind schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:55:

Nice. Als ik het goed zie heb jij heel veel vol laden en vol ontladen toch?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 15:11
Helaas is vanmorgen mijn batterij ermee gestopt. Rond 6 uur is hij gestopt met ontladen en geeft hij code E446.

Contact opgenomen via het emailadres. Hopelijk kan hij snel omgewisseld worden. Het waren de eerste nachten dat ik de 0 wist te houden. Gisteren over de hele dag slechts 0.4 kWh van het net geïmporteerd.

Volgend jaar waarschijnlijk een tweede batterij bestellen en dan hopelijk (nog) minder afhankelijk van de energiemaatschappijen.

Mijn RTE is:

53.32 import
38.91 export
17 Cycli
73% RTE, maar zit nu nog 9% in de batterij dus het is nog mogelijk iets hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door Leanderr op 16-04-2025 09:00 ]

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48

Ja ik heb enphase pv (31stuks), metered envoy, enphase laadpaal en enphase accu.
Daarnaast 3x pib
totaal 17.5kwh aan batterijen.

hele enphase installatie is begin deze maand afgerond.
Ben met de accu van enphase nog niet gelukkig omdat deze zover ik kan zien 24/7 100w+ energie trekt ben met enpahse daarmee bezig, ga van het weekend denk ik even een meter ertussen plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:55:

Ben benieuwd wat je doet om dit voor elkaar te krijgen. Ik zie hier meer 75 en 76% een beetje als range..... dus deel je tips 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!
johnhemmers schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:57:
[...]

Gaaf idee en als je een fake p1 poort zou bouwen en daarop een home wizard p1 meter aansluit, die vervolgens weer wordt gebruikt door de batterij (maar dan ook door de app en zo en dat wil je mss niet), dan kun je de batterij ook optimaliseren voor een dynamisch contract. Dit is vermoedelijk wel uitvoerbaar, omdat er geen beveiliging of authenticatie op de p1 poort zit (is er vermoedelijk wel tussen de home wizard p1 meter en de overige home wizard apparaten). Zou interessant zijn als je meerdere P1 home wizard meters kunt koppelen in de app en dan kunt kiezen welke gebruikt wordt door de batterij etc (maar dat laatste kan wrs niet)

Of je voert de integratie uit vanuit home assistent (gebruik je bijv. p1 monitor op de pi voor de echte data), dat kan wel, dan is de energy app minder van belang. Ok, er is dus een markt voor fake p1 poorten, die je naar believen kunt aansturen.
@HomeWizard_NL komt hopelijk snel met de open API. Dan is dit allemaal niet nodig. Soms moeten we iets geduld hebben al is dat knap lastig voor een tweaker (zegt hij hardop tegen zichzelf). 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnhemmers
Devke schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:10:
[...]

@HomeWizard_NL komt hopelijk snel met de open API. Dan is dit allemaal niet nodig. Soms moeten we iets geduld hebben al is dat knap lastig voor een tweaker (zegt hij hardop tegen zichzelf). 😜
Ja, dat zou het beste zijn, want op deze manier gaan mensen er toch omheen werken en dat leidt tot rare en minder waardevolle data op de home wizard servers, die dus lastiger te interpreteren is en minder waard is.

Of zou je er gewoon afgegooid worden als je bijvoorbeeld midden in de nacht bij veel wind en lage prijzen hoge opwek rapporteert - het is natuurlijk denkbaar dat de klant een kleine windmolen heeft ...

[ Voor 16% gewijzigd door johnhemmers op 16-04-2025 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:45
Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:50:
[...]

Maart was 74,18%
Februari was 75,78%
Hier ook 74,8% totale levensduur, 47 cycli

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Mijn RTE blijft ook elke week iets verder dalen.
Afgelopen twee weken naar respectievelijk 72,6% en 72,7%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pWS6dS-kUJLjTb4wlLh94qhE58=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6QakCBnk6v34zRsVqeNrmBN9.jpg?f=user_large

(gegevens in tabel zijn PER WEEK)

Lifetime RTE staat nu dus op 74,1% maar die zie ik nog wel iets verder dalen de komende tijd.

Dus net als Devke (en anderen), ben ik ook wel erg benieuwd hoe het gebruik of usecase is van mensen die een (aanzienlijk) hogere RTE weten te behalen.
Enige wat ik regelmatig doe is de PiB even uitzetten in de ochtend en pas aanzetten rond uurtje of 11-12 als ik meer dan 800 W teruglever. Het huis verbruikt in de nacht 100 tot 200 W en in de avond ongeveer 400-500 W.
Wat kan ik nog beter doen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
ArthurMorgan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:57:
[...]

Nice. Als ik het goed zie heb jij heel veel vol laden en vol ontladen toch?
Devke schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:07:
[...]

Ben benieuwd wat je doet om dit voor elkaar te krijgen. Ik zie hier meer 75 en 76% een beetje als range..... dus deel je tips 😊
Ja ik doe dus eigenlijk niks. Dat ding staat gewoon op zolder en ik kijk bij het koffiezetten op mijn scherm hoe het gaat.

Ik heb 20 zonnepanelen van 405 watt liggen in 3 richtingen. Dus de accu begint rustig met laden in de ochtend en gaat vrij snel naar de 800 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:05
dotternetta schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:30:
[...]

74.6%, iets over de 40 cycli. En dat is vanaf dat de dozen binnen zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 08:26
Knurt schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:33:
Mijn RTE blijft ook elke week iets verder dalen.
Afgelopen twee weken naar respectievelijk 72,6% en 72,7%.
...
Wat kan ik nog beter doen? ;)
Mijn RTE lag de afgelopen week voornamelijk tussen 76% en zelfs 79% op een dagje.
Eigenlijk behaal ik die RTE met de volgende zaken:
- Warmtepomp staat "uit" de gehele dag (standby- pompt alleen wat water rond met zo'n 10-20W).
- Het is een zonnige dag waardoor we eigenlijk alleen zonnestroom kunnen gebruiken tot zonsondergang.
- De HW accu pas gaat leveren savonds.
- "Ideale temperatuur" in de ruimte waar die staat. (Volgens de app dan)
- We savonds méér dan 250W gebruiken (denk ik)

Nu zullen er vast nog wel meer (rand)zaken zijn waardoor die RTE te behalen is, maar bovenstaand zijn de enige aanknoop punten die ik kon vinden voorlopig. En zelfs dat is een beetje natte vingerwerk ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34

Ik heb hier (onder andere) ook Enphase micro omvormers.

De terugleverkosten zijn bij de meeste energieleveranciers nog steeds (net) iets lager dan wat ze moeten salderen.

Eigenlijk is het verminderen van terugleveren dus alleen interessant met een dynamisch contract waarbij je werkelijk negatieve prijzen hebt in bepaalde uren. In zo'n geval zou ik niet voor HW gaan omdat die zelfs met 4 gestapelde accu's niet meer dan 3200W opwek op kan vangen en waarschijnlijk ook al vol zitten voordat de uren met negatieve prijzen er zijn. Alles wat je minder opwekt kan je ook niet salderen qua energiebelasting.

Bij dynamische prijzen heb je een veel grotere opslag en vermogen nodig zodat je al het overschot in de negatieve uren tijdens de avonduren kan verkopen. Dan is terugregelen in de meeste gevallen ook niet nodig.

Persoonlijk hou ik het dus gewoon bij een vast contract. Want in december en januari is de opwek nagenoeg niks en zijn de energieprijzen vaak juist extreem hoog. Om naast die onzekerheid ook nog te investeren in 20 kWh aan accu's om te gaan handelen op een veranderende energiemarkt vind ik nogal een grote gok met de huidige prijzen.

Voor nu hou ik het dus bij nul op de meter met net genoeg HW accu's om 200+ dagen per jaar de nacht door te komen en accepteer dan maar een beetje terugleverkosten. Ik zie dit niet als een probleem zolang ik de energiebelasting tot 2027 keurig terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Sonero schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:00:
[...]
Batterij vol? Dan omvormer vermogen van de zonnepanelen knijpen tot de vraag vanuit de woning. Eigenlijk niet veel anders dan het algoritme van een ontladende batterij.

De optie aan/uit is bij veel omvormers blijkbaar eenvoudig te regelen maar een analoge waarde tussen 0 % en 100 % ligt blijkbaar wat moeilijker. Je krijgt al snel met oplossingen zoals Home Assistant te maken.
Het is zelfs iets eenvoudiger, als je wil knijpen tot de vraag uit de woning (het eigen verbruik).
De batterij is namelijk gewoon een verbruiker, net als bijvoorbeeld een stofzuiger en zit dus in de vraag uit de woning.
Als je de omvormer wilt gaan knijpen met bijvoorbeeld Home Assistant, dan moet alleen de waarde van het eigen verbruik omgezet worden in een percentage (grid limit) voor de omvormer en klaar ben je. :+

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 16-04-2025 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit gedrag ken ik helemaal niet. Wat ik zie is dat het ontladen na 3% tergend langzaam gaat. En heel zelden na dat hij op 0% beland is 10min op 6 watt staat te laden.

Dat is na 66 cycles en 200 kWh import
Overall RTE van 75.4
De RTE is de laatste weken wel aan het dalen hoogst gemeten was 75.8% overall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:54:
[...]

Mijn RTE lag de afgelopen week voornamelijk tussen 76% en zelfs 79% op een dagje.
Eigenlijk behaal ik die RTE met de volgende zaken:
- Warmtepomp staat "uit" de gehele dag (standby- pompt alleen wat water rond met zo'n 10-20W).
- Het is een zonnige dag waardoor we eigenlijk alleen zonnestroom kunnen gebruiken tot zonsondergang.
- De HW accu pas gaat leveren savonds.
- "Ideale temperatuur" in de ruimte waar die staat. (Volgens de app dan)
- We savonds méér dan 250W gebruiken (denk ik)

Nu zullen er vast nog wel meer (rand)zaken zijn waardoor die RTE te behalen is, maar bovenstaand zijn de enige aanknoop punten die ik kon vinden voorlopig. En zelfs dat is een beetje natte vingerwerk ;)
Bedankt voor het overzicht!
Eigenlijk begrijp ik er alleen nu nog minder van, want mijn situatie is min of meer hetzelfde. :)
Wij hebben alleen geen warmtepomp (dus die is dan ook "uit" hahaha)
Ook ideale temp voor de PiB.
Misschien dat jouw gebruik ook in de nacht als iedereen slaapt hoger ligt dan bij ons...?
Heb jij nog een DSRM 4 of al een 5.0 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:05
netappie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:04:
Om naast die onzekerheid ook nog te investeren in 20 kWh aan accu's om te gaan handelen op een veranderende energiemarkt vind ik nogal een grote gok met de huidige prijzen.
Hier heb je groot gelijk in!

https://solarmagazine.nl/...e-handelsmarkten-op-komst

Er is maar "zoveel" onbalans en met 1000-en batterijen bij consumenten achter de voordeur hebben de energiemaatschappijen ineens een enorm stuk gereedschap om er wat aan te doen. In Arnhem staan bijvoorbeeld minstens 1600 van die Zonneplan batterijen. Afgezien van de opslag kunnen die dingen 16MW (1600*10kW) verstouwen. Dat is wat je plaatselijk kan wegwerken of aanvullen.

Vul dat aan met 1000-en van die PiB systemen en het is vlug gedaan met de grote pieken en dalen op ons net.

Daar komt bij dat de overheid met spelregels wil komen voor de terugleverende accu's én dat met het vervallen van de salderingsregeling de energiebelasting op de stroom niet meer weggestreept kan worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

De RTE tot nu toe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f_o23aKiQ0rETzyt18ewgZMR-M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VxngpY65erbHSjsEkCFc5Gl9.png?f=user_large

De batterij is 's morgens vaak nog niet leeg, als deze weer begint te laden.

[ Voor 17% gewijzigd door PeteSplit op 16-04-2025 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bram2488
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 09:47
Nog even een semi-positief bericht over de levering en omruil van de batterijen.

Gisteren de batterijen ontvangen 15-04
1 van de 3 defect door melding "water gedetecteerd ".
Gisteravond gemeld via de chat van hw. En vanochtend al mail dan hij vrijdag geruild wordt.

Jammer dat hij stuk is, snelheid van oplossing is dan weer fijn.

Overigens is mijn ervaring met de levering is dat je de link in de mail van goparcel (de barcode link) het beste kan gebruiken om de bestelling te volgen, de verwachte leverdag en tijd klopte.

Verder tevreden met de werking, ik heb een wat oudere digitale meter die per 10 seconde een update geeft, zelfs dan weet hij redelijk goed de nom te halen. Je ziet wel dat de reactie op piekverbruik of snelle wisseling in opwek van de zonnepanelen bij bewolkt weer logischerwijs wat achterloopt.

[ Voor 21% gewijzigd door bram2488 op 16-04-2025 10:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Josh77 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:55:
Helaas geeft hier de ca 2 weken geleden omgeruilde batterij ook weer een foutcode.
Nu E 451 ,de vorige keer E 452. Ik moet weer contact opnemen met support en zal wel weer omgeruild worden.
Ah, weer iemand in dit topic die iets meemaakt waar maar 0,0225% kans op zou moeten zijn. Wat toevallig :z
* Gizz 's onderbuikgevoel begint te rommelen

Serieuzer: rot dat je nu voor de tweede keer met je neus in de boter valt. Ik hoop dat je omwisseling soepel verloopt en dat er niet drie bezoekjes van Transmission op verschillende dagen voor nodig zijn om je batterij te wisselen, zoals bij mij het geval was.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 16-04-2025 11:03 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
[...]

De terugleverkosten zijn bij de meeste energieleveranciers nog steeds (net) iets lager dan wat ze moeten salderen.

Eigenlijk is het verminderen van terugleveren dus alleen interessant met een dynamisch contract waarbij je werkelijk negatieve prijzen hebt in bepaalde uren. In zo'n geval zou ik niet voor HW gaan omdat die zelfs met 4 gestapelde accu's niet meer dan 3200W opwek op kan vangen en waarschijnlijk ook al vol zitten voordat de uren met negatieve prijzen er zijn. Alles wat je minder opwekt kan je ook niet salderen qua energiebelasting.

Bij dynamische prijzen heb je een veel grotere opslag en vermogen nodig zodat je al het overschot in de negatieve uren tijdens de avonduren kan verkopen. Dan is terugregelen in de meeste gevallen ook niet nodig.

Persoonlijk hou ik het dus gewoon bij een vast contract. Want in december en januari is de opwek nagenoeg niks en zijn de energieprijzen vaak juist extreem hoog. Om naast die onzekerheid ook nog te investeren in 20 kWh aan accu's om te gaan handelen op een veranderende energiemarkt vind ik nogal een grote gok met de huidige prijzen.

Voor nu hou ik het dus bij nul op de meter met net genoeg HW accu's om 200+ dagen per jaar de nacht door te komen en accepteer dan maar een beetje terugleverkosten. Ik zie dit niet als een probleem zolang ik de energiebelasting tot 2027 keurig terug krijg.
Ik ken enphase onvoldoende, bij apsystems microomvormers kun je de ecu c (alleen die) aansluiten middels ct klemmen op de meterkast en dan de optie 'zero export' aanzetten; de ecu fungeert dan als stroom meter en past het geleverde vermogen steeds aan (ik heb dit nog niet gedaan, maar ga het wel zo inrichten). Om dat goed te krijgen icm de home wizard batterij moet je de batterij dan wel dwingen te laden. En dat is dus mss wel de hoofdreden om de batterij extern aan te kunnen sturen; met zero export is er immers nooit stroom over.

Ook kunnen de aps micro omvormers afzonderlijk aan en uitgezet worden dan wel in vermogen beperkt (daarvoor zijn geen ct klemmen nodig).

Zero export lijkt me een belangrijk richtsnoer voor de toekomst, zeker icm afschaffen salderen, dynamisch contract en absurde (in de ogen van nu) overdimensionering van de zonnepanelen omdat je bij bijvoorbeeld 40 watt per paneel ook zo goed mogelijk uit wil komen (meer panelen is altijd beter! nu rond de 30 GW landelijk, dat moet naar 300)

[ Voor 9% gewijzigd door johnhemmers op 16-04-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:42:
[...]

[...]

Ja ik doe dus eigenlijk niks. Dat ding staat gewoon op zolder en ik kijk bij het koffiezetten op mijn scherm hoe het gaat.

Ik heb 20 zonnepanelen van 405 watt liggen in 3 richtingen. Dus de accu begint rustig met laden in de ochtend en gaat vrij snel naar de 800 watt.
Vrij snel laden naar 800 dus, oke hier altijd gelijk op max. Hoe ziet je ontladen eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

GeoWilly86 schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:36:
Bijzonder, ik had vanmorgen ook een E305 error op 1 van de 2 batterijen (na 2 maanden zonder problemen te hebben gedraaid). Ik lees dat er meer mensen waren die dit vanmorgen hadden, dat is toch wel toevallig zoveel op dezelfde ochtend. Ik was op mijn werk, maar gelukkig wonen mijn ouders bij mij in de straat en die waren thuis, dus zij hebben even de batterij uit en aan gedaan en de melding was weg. Ik had het idee dat de 2e batterij zonder foutmelding ook niks deed omdat de andere de foutmelding had. Er was opwek van ruim 170 watt, maar beide batterijen bleven op inactief staan. Na het uit/aan van de ene batterij gingen ze beide weer lekker opladen. Uiteindelijk beide batterijen vol.
Devke schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:56:
Top dat het weer werkt. HW heeft al aangegeven volgens @gielz dat er gewerkt wordt aan update. Onterrechte meldingen.
Bedankt voor de tip. Hier ook gisteravond een E305, schakelaar uit en weer aan, en draaien weer. Als deze onterecht wordt gegeven ga ik er niet te veel drukte over maken.

Het is wel knullig dat je uit de niet meer veranderende SOC moet afleiden dat de batterij in storing staat. @HomeWizard_NL, is er een bijvoorbeeld een uitroepteken in het icoontje te maken als de batterij storing heeft (vergelijkbaar met het offline icoontje)?

En enig idee wanneer de onterechte E305 storingen worden weggepatcht met een nieuwe firmwareversie?

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scorpionv schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:48:
[...]

[...]

Bedankt voor de tip. Hier ook gisteravond een E305, schakelaar uit en weer aan, en draaien weer. Als deze onterecht wordt gegeven ga ik er niet te veel drukte over maken.

Het is wel knullig dat je uit de niet meer veranderende SOC moet afleiden dat de batterij in storing staat. @HomeWizard_NL, is er een bijvoorbeeld een uitroepteken in het icoontje te maken als de batterij storing heeft (vergelijkbaar met het offline icoontje)?

En enig idee wanneer de onterechte E305 storingen worden weggepatcht met een nieuwe firmwareversie?
Ook deze wens heb ik in het feature request post meegenomen richting Homewizard. Of het er komt is de vraag maar de wens was er ook bij meerdere tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje3FR
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:19

Hammetje3FR

Zuidoost Friesland

dotternetta schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:30:
[...]

Hier 74,9% van totale gebruikstijd en 58 cycli inmiddels

3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Devke schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:46:
[...]

Vrij snel laden naar 800 dus, oke hier altijd gelijk op max. Hoe ziet je ontladen eruit?
Vrij random. Als het koud is slurpt de warmtepomp alles meteen op. Als het warm genoeg is gaat er 20% uit bij koken en gaat die dan met 200-300 watt leeg. Met kans op hier en daar een wasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:00:
[...]

Vrij random. Als het koud is slurpt de warmtepomp alles meteen op. Als het warm genoeg is gaat er 20% uit bij koken en gaat die dan met 200-300 watt leeg. Met kans op hier en daar een wasje.
Hmm avond is hier tussen de 250-350 watt, nacht 90-150 Watt. Koken valt er vaak buiten als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:19:
[...]

Dit gedrag ken ik helemaal niet. Wat ik zie is dat het ontladen na 3% tergend langzaam gaat. En heel zelden na dat hij op 0% beland is 10min op 6 watt staat te laden.

Dat is na 66 cycles en 200 kWh import
Overall RTE van 75.4
De RTE is de laatste weken wel aan het dalen hoogst gemeten was 75.8% overall.
Hij ontlaad wel steeds langzamer hoor. Dat is niet anders dan normaal. Ik vind het vanuit ontladen na direct laden vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Blijkbaar zitten wij met zijn alle in oude gedachte vast geroest.

Bij een dynamisch contract krijg je juist meer in de uren dat de prijs positief is. Dus laat maar lopen. Home Wizzard is er al mee bezig om het laden en ontladen aan de hand van de marktprijs te sturen. Dus dat komt wel goed. Vervolgens als de batterijen vol zijn en de marktprijs negatief is (denk ook aan de verkoop vergoeding) ga je de omvormer knijpen met een EPM. Uiteraard heb je een batterijcapaciteit waarmee je de niet zon uren kan overbruggen, en een PV installatie waarmee je huis kan draaien en de batterijen vol kan krijgen. Alles wat je kan exporteren aan een positieve marktprijs is pure winst. Een PV installatie die je in de zomer moet terug regelen betekend dat je er in de wintermaanden meer aan hebt. Zie het als een dikke diesel aggregaat. Die heb je ook niet altijd op vol vermogen staan. Deze regelt zichzelf ook naar de vraag. En dat is precies wat een EPM doet. Dus als je wasmachine moet verwarmen gaat de PV weer op 100%. Salderen? Daar hou ik al geen rekening meer mee voor die twee jaar. (mooie meevaller op de jaarrekening) Zie ook het "potje" systeem wat ik tig pagina's geleden al uitlegde.

De echte tweaker maakt natuurlijk zelf een EPM met Homey /.Home Assistant
https://community.homey.a...port-power-manager/134503

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scorpionv schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:48:
[...]

[...]

Geen idee wanneer de update hiervoor komt. Ken alleen de post van HW hierover,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OBD75
  • Laatst online: 18-09 03:12
Ik heb een My Energy systeem (Zappi laadpaal en Eddi aangestuurde boiler) die door middel van CT klemmen de terug te leveren stroom meten vlak voor de slimme meter.
Als ik nu Homewizard batterij(en) installeer wat wordt dan de volgorde van gebruik? De CT klemmen van Myernergy zitten voor de meter en de homewizard zit op de P1 poort.
Is het nu zo dat het myenergy systeem "als eerste"de overstroom meet en de Eddi aanzet waardoor er geen stroom naar de batterij gaat voordat de boiler opgewarmd is?

Normaal zou ik als eerste warm water willen opwekken en daarna de rest in 1 of 2 batterijen willen opslaan.

Ik zou de batterij ook kunnen schakelen met een energy socket maar ik heb ergens gelezen dat dat geen goed plan is...

Iemand ervaring met het combineren van meerdere systemen naar homewizard en de prioriteitsstelling?
Pagina: 1 ... 83 ... 213 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.