Als er sprake is van kapotte cellen, dan zullen ze alle accu's terug moeten roepen lijkt me. Aangenomen dat t cellen zijn van een van de grote chinese producenten lijkt t me ook onwaarschijnlijk.
E305 is fysiek uit en weer aanzetten.Webarcher schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:25:
[...]
Hier nu ook ineens een E305 error! Komt hij vanzelf nu weer goed of moet je echt een de stekker eruit halen? Zit nu op het werk...
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
En die twee weken waren dus 6 dagen, zojuist de bestelmail gehad & betaald. Nu hopen dat de levering snel is, zodat de batterij er is voordat ik weg ga op vakantie.aip schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:08:
Om de voortgang inzichtelijk te houden: bestelling op 22 augustus, vandaag het 'twee weken mailtje'. Waar ik niet aan kan voldoen wegens vakantie (ga over 1,5 week 2 weken weg), maar daar mail ik HW wel op als de mail met betaallink komt.
Edit: in de mail staat levering via GoParcel? Zijn ze op een andere leverancier overgestapt, of is dat een tussenpartij?
[ Voor 10% gewijzigd door aip op 14-04-2025 11:43 ]
Waarom? Dat er batterijen zijn met een defecte cel wil niet zeggen dat alle batterijen dat probleem hebben.Vdvmark schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:35:
Als er sprake is van kapotte cellen, dan zullen ze alle accu's terug moeten roepen lijkt me. Aangenomen dat t cellen zijn van een van de grote chinese producenten lijkt t me ook onwaarschijnlijk.
Als je een Error melding in de 4serie krijgt meldt je dat aan HW en dan wisselen ze hem om.
Ik denk dat er wel een mogelijkheid ligt op dynamische tarieven. Probeer binnen de grenzen van de PIB ervaring op te doen.MacD007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:46:
[...]
@Devke weer eens mooi uitgelegdwaarbij natuurlijk die laatste nr. 6 natuurlijk nog niet is overgestapt en nog even wacht.
en laten we eerlijk zijn, wat @chulin ook aangeeft, een noodzaak (buiten het verlagen van je TLK, zo ver je ze hebt) er is op dit moment gewoon niet.
Aan de andere kant is het wel een de next step waar we wel naar toe zullen gaan, dus nu al met relatief kleine kosten daaraan ervaring op te doen klinkt nog helemaal niet zo verkeerd en ik denk ook dat je daar op dit moment gewoon veruit de meeste mensen die daar aan begonnen zijn kunt goeperen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Net even mijn zoon instructie gegeven. De schakelaar 2 minuten uit was de oplossing voor nu.
De snelheid van laden is vooral afhankelijk van je aanbod, dus als je in de winter slechts 100Wh krijgt aangeleverd zal hij dus ook maar met die 100Wh kunnen laden. Dat is dus max 800W qua laadvermogen.kletskopje schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:03:
Als je opbrengst in de winter niet de 800kWh haalt laad de batterij dan wel op? Doet hij dat dan ook langzamer?
Zo niet is dat ding voor ons niet interessant. De opbrengst is maximaal 6 maanden boven de 800. De rest zit het maximum daar onder.
(er zit daar ook maar een 800W microomvormer in).
overigens is het dus 800Wh (in Wh) en niet 800kWh, daar zit een verschil van duizend keer in.
de vraag is, tenminste dat zie ik tijdens de echte winter dat ik vrijwel geen stroom over heb die je in een batterij (tijdens de winter dan) kunt stoppen. de door mijn toch redelijke PV installatie opgewekte stroom wordt bij mij namelijk direct zelfs door het huis verbruikt, er blijft dus niets over om in de batterij te stoppen.
hier een voorbeeld van afgelopen winterdag (je ziet dat er dus die dag slechts 400Wh naar het net zijn gegaan, deze hoeveelheid zou dus ook richting de batterij gegaan zijn.
/f/image/JcAwH6tie9ljPseHeaQGoNp7.png?f=fotoalbum_large)
Bij een dynamisch contract zou je dan nog gebruik kunnen maken van goedkope stroom, maar deze batterij kan daar op dit moment nog niet mee overweg en is dus puur voor opslag van je eigen zonnestroom bedoeld.
wat je noemd dat je max 800W opbrengst er maar in 6 mnd boven zou zitten is eigenlijk helemaal niet belangrijk, één batterij heeft een max capaciteit van 2,7 kWh, dus zou je die met bv 400W gaan laden dan heb je daar dus bijna 7 uur voor nodig en dan is deze compleet vol, echter is dit niet continu 400W maar heeft dat een bepaalde brandbreedte, dus soms meer en soms iets minder.
het probleem als je boven de 800W zit ligt in het feit dat dan de overige stroom boven die 800W dus niet in een batterij opgeslagen kan worden maar in dit geval dus terug gaat naar het net. Dit is dus bij één batterij, met bv twee batterijen kun je tot max 1.600W laden, ontladen gaat dan weer met max 800W.
ik zie dat ik al halverwege februari tot circa halverwege november nog regelmatig voldoende opwek over heb om dit in één batterij te kunnen stoppen. zelf reken ik altijd met maart t/m oktober en de rest is mooi meegenomen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Deze: https://homey.app/nl-nl/a...i/Ubiquiti-UniFi-Network/MartindM schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:49:
[...]
welke App heb je hiervoor in Homewizard dan toegevoegd ?
BVD
Bedankt allen voor de info en uitgebreide antwoorden 👍
2027 is nog ver, het kan van alles gebeuren en weten we nog niet wat energiemaatschappijen gaan doen met nieuwe contracten.
Voorlopig geen batterij voor mij maar ik zal (o.a.) deze topic regelmatig bezoeken.
Ik hoop alle kinderziektes snel verdwijnen en alle batterijen naar behoren werken 👍
2027 is nog ver, het kan van alles gebeuren en weten we nog niet wat energiemaatschappijen gaan doen met nieuwe contracten.
Voorlopig geen batterij voor mij maar ik zal (o.a.) deze topic regelmatig bezoeken.
Ik hoop alle kinderziektes snel verdwijnen en alle batterijen naar behoren werken 👍
Het gaat voor zover we hier weten meestal niet om defecte cellen maar een onvolledige aansluiting door gebruik van een modulair ontwerp van losse cellen en een mechanische bevestiging i.p.v. las-tabjes/gesoldeerde verbindingen.Vdvmark schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:35:
Update voor de wachtende onder ons:
27 aug besteld
8 april 2 weken mail
zojuist (14 april) betaallink ontvangen
27 aug besteld
8 april 2 weken mail
zojuist (14 april) betaallink ontvangen
Ter verificatie.
De HW batterijen leveren niets terug aan het net, dus er is geen sprake van een verplichting om deze aan te melden bij
https://www.netbeheernede...n-aan-op-energieleverennl
lees ik hier en elders regelmatig.
Ik was ook beslist niet van plan ze aan te melden als dat maar enigszins te vermijden is.
Echter in dit gelinkte document is het voorbehoud van (minder dan 800W vermogen) terugleveren niet vermeld. De netbeheerder wil kennelijk alles weten (voorbereiden voor weer een nieuwe belasting?).
Iemand die het zeker weet?
De HW batterijen leveren niets terug aan het net, dus er is geen sprake van een verplichting om deze aan te melden bij
Ik was ook beslist niet van plan ze aan te melden als dat maar enigszins te vermijden is.
Echter in dit gelinkte document is het voorbehoud van (minder dan 800W vermogen) terugleveren niet vermeld. De netbeheerder wil kennelijk alles weten (voorbereiden voor weer een nieuwe belasting?).
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
2dec besteld. Nog niets gehoord. Zou eind april geleverd worden. Zou wel fijn zijn als HW binnenkort hierover een update stuurt want verwacht niet eind april iets te krijgen.
Voor zo ver ik weet levert de batterij wél "terug aan het net" als de verbruiker op een andere fase zit aangesloten dan de batterij, maar wordt dit binnen in de slimme meter gewoon gecompenseerd onder 1 verbruik/teruglever berekening. Als je verbruiker op dezelfde fase zit als je batterij, dan pakt die wel direct van je batterij.EVfan schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:25:
Ter verificatie.
Maar veel woningen hebben meer dan 1-fase.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Door meet- en timingsverschillen levert elke AC-accu wat terug aan het net, ook als als strategie NOM staat ingesteld. Daar is niet aan te ontkomen.EVfan schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:25:
De HW batterijen leveren niets terug aan het net,
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Technisch waar maar Praktisch niet echt. Je hebt het over waarde die vaak minder dan 10W zijn. Als dat soort teruglevering het net kan beinvloeden dan staat het compleet op in storten.JeroenH schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:35:
[...]
Door meet- en timingsverschillen levert elke AC-accu wat terug aan het net, ook als als strategie NOM staat ingesteld. Daar is niet aan te ontkomen.
Hoho ik zit nog op 1, heel even nog maar. 3 komt eraan.LongTimeAgo schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:29:
[...]
Voor zo ver ik weet levert de batterij wél "terug aan het net" als de verbruiker op een andere fase zit aangesloten dan de batterij, maar wordt dit binnen in de slimme meter gewoon gecompenseerd onder 1 verbruik/teruglever berekening. Als je verbruiker op dezelfde fase zit als je batterij, dan pakt die wel direct van je batterij.
Maar veel woningen hebben meer dan 1-fase.
De netbeheerder kan denk ik zeker zien of er een thuisbatterij aan je huisnet hangt.Al is er maar iets teruglevering in de nacht. p.s. helaas heb ik de waarde van teruglevering eraf geknipt. Tis aan de kleur te zien iig

:strip_exif()/f/image/NXxoqLyHXd2bTIErcZ815Dzs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 14-04-2025 15:53 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Van diezelfde link: "Wie in Nederland een thuisbatterij laat installeren, is verplicht technische gegevens van deze installatie te registreren."EVfan schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:25:
Ter verificatie.
Je laat geen thuisbatterij installeren en ik noem inpluggen als een broodrooster of koffiezetmachine ook niet installeren dus ik zeg, nee je hoeft de plug in batterij niet aan te melden.
Het aanmelden lukt niet eens. Je krijgt een foutmelding als je 800W vermogen wil invoeren.EVfan schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:25:
Ter verificatie.
/f/image/TLB7cwIRZP0v4AVxD7QemQwa.png?f=fotoalbum_large)
4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery
Inderdaad, deze discussie werd hier al eerder gevoerd. De teruglevering is zeer klein. Meetbaar? Misschien. Maar statistieken bestaan om ze te misbruiken, als je gedurende een aantal jaar, gedurende 9 maand per jaar laten we zeggen 2,7 kWh per nacht hebt verbruikt, en nu plots 0... Wat heb je volgens de netbeheerder dan gedaan? Je diepvriezer, koelkast, verwarming enz.. verkocht? Of heb je een thuisbatterij?hanev001 schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:45:
[...]
Technisch waar maar Praktisch niet echt. Je hebt het over waarde die vaak minder dan 10W zijn. Als dat soort teruglevering het net kan beinvloeden dan staat het compleet op in storten.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Dus theoretisch met meer dan 1 PiB kom je wel boven die limiet, maar praktisch wordt er marginaal teruggeleverd, paar W af en toe, en dan is dat natuurlijk alleen van de wel aangemelde PV te onderscheiden in de nacht. Dus meetbaar ja en als je geschiedenis “gelicht wordt” hebben ze “beetVahalis schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:58:
[...]
Het aanmelden lukt niet eens. Je krijgt een foutmelding als je 800W vermogen wil invoeren.
[Afbeelding]
Maar vooralsnog ga ik denk ik mijn batterijen nog niet aanmelden.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Stel nu ik ga met een dynamisch contract wel wat terug leveren? Met een open API kun je straks een ontlaad opties aangeven ga ik vanuit. Of een vermogen voor ontlading instellen die de best RTE gaat geven. Dan kan het zijn dat er meer het net in fietst.EVfan schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:22:
[...]
Dus theoretisch met meer dan 1 PiB kom je wel boven die limiet, maar praktisch wordt er marginaal teruggeleverd, paar W af en toe, en dan is dat natuurlijk alleen van de wel aangemelde PV te onderscheiden in de nacht. Dus meetbaar ja en als je geschiedenis “gelicht wordt” hebben ze “beet”.
Maar vooralsnog ga ik denk ik mijn batterijen nog niet aanmelden.
Dan val je onder een ander definitie. Want dan is het niet meer kleine schakel waarde van een NOM systeem.Devke schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:29:
[...]
Stel nu ik ga met een dynamisch contract wel wat terug leveren? Met een open API kun je straks een ontlaad opties aangeven ga ik vanuit. Of een vermogen voor ontlading instellen die de best RTE gaat geven. Dan kan het zijn dat er meer het net in fietst.
Als je op die wijze gaat terugleveren ben je aan het handelen.
Snap ik maar kun je dan jezelf wel aanmelden? Ik zag net een screen dat je boven de 0.8 kW moet zitten.hanev001 schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:31:
[...]
Dan val je onder een ander definitie. Want dan is het niet meer kleine schakel waarde van een NOM systeem.
Als je op die wijze gaat terugleveren ben je aan het handelen.
Komt waarschijnlijk omdat niemand zich kan voorstellen dat je met zo'n klein vermogen gaat handelen want zelfs als je er al winst mee maakt zal het om hele kleine bedragen gaan die niet echt de moeite waard zijn.Devke schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:35:
[...]
Snap ik maar kun je dan jezelf wel aanmelden? Ik zag net een screen dat je boven de 0.8 kW moet zitten.
Je moet boven de 1kW zitten dus met 2 batterijen kun je wel aanmelden.Devke schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:35:
[...]
Snap ik maar kun je dan jezelf wel aanmelden? Ik zag net een screen dat je boven de 0.8 kW moet zitten.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Is dat aanmelden niet gewoon onzin. Bij mijn zonnepanelen moest ik ook het één en ander aanmelden toen der tijd en toen moest ik ook aangeven welk merk de omvormers van waren. Stonden er niet tussen dus gebeld; "vul maar gewoon wat in als wij maar een vinkje hebben".
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
In een facebookgroep worden er al meldingen gedaan van mensen die in november hebben besteld al een betaallink hebben ontvangen. Als dat klopt dan gaat het ineens rap.
Denk dat dit fake news ishuijbreghs schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:50:
In een facebookgroep worden er al meldingen gedaan van mensen die in november hebben besteld al een betaallink hebben ontvangen. Als dat klopt dan gaat het ineens rap.
3 september besteld en nog niets gehoord behalve mei mail
Formeel ligt de verplichte aanmeld drempelwaarde bij een vermogen van minimaal 0,8 kWh (wat dus eigenlijk 0,8 kW (zonder de h, want dat is de hoeveelheid energie) zou moeten zijn.Vahalis schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:58:
[...]
Het aanmelden lukt niet eens. Je krijgt een foutmelding als je 800W vermogen wil invoeren.
[Afbeelding]
Aangezien de HW PiB een vermogen <800W heeft, eis om via een stekker verbonden te mogen worden, zou dit in feite betekenen dat een aanmelding van dergelijke PiB niet verplicht is.
Het gekke is echter dat op hun eigen site van www.energieleveren.nl daar relatief weing informatie te vinden is, zelfs niet op basis van welke wetgeving dit zou moeten. zie de FAQ van deze site.
De daar ook vermelde lijst van gekeurde omvormers vind je het merk Home Wizard ook helemaal niet terug. Ook andere bekende merken zoals Zendure en de Anker reeks E1600 is daar niet te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 14-04-2025 19:27 ]
Je kunt van de batterij het merk en type invoerenMacD007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:42:
[...]
Formeel ligt de verplichte aanmeld drempelwaarde bij een vermogen van minimaal 0,8 kWh, aangezien de HW PiB een vermogen <800W heeft, eis om via een stekker verbonden te mogen worden, zou dit in feite betekenen dat een aanmelding van dergelijke PiB niet verplicht is.
Het gekke is echter dat op hun eigen site van www.energieleveren.nl daar relatief weing informatie te vinden is, zelfs niet op basis van welke wetgeving dit zou moeten. zie de FAQ van deze site.
De daar ook vermelde lijst van gekeurde omvormers vind je het merk Home Wizard ook helemaal niet terug. Ook andere bekende merken zoals Zendure en de Anker reeks E1600 is daar niet te vinden.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
23 augustus pre-order, 8 april de 2-weken-mail, zojuist betaallink betaald.
Batterij #2 heb ik 15 november besteld.
Van beide bestellingen had ik een bericht dat ik voor 10 mei geleverd zal krijgen.
Batterij #2 heb ik 15 november besteld.
Van beide bestellingen had ik een bericht dat ik voor 10 mei geleverd zal krijgen.
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 3x 2.7 kWh thuisbatterij
Als kWh en W door elkaar gehaald worden heb ik altijd het idee dat de concepten energie en vermogen niet zo goed begrepen worden...MacD007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:42:
[...]
Formeel ligt de verplichte aanmeld drempelwaarde bij een vermogen van minimaal 0,8 kWh, aangezien de HW PiB een vermogen <800W heeft,

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Niet iederéén heeft een elektrotechnische achtergrond/interesse.
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
snap ik alleen in hun eigen lijst van volgens hun goedgekeurde omvormers type A staat er dus geen Home Wizard merk.GL007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:51:
[...]
Je kunt van de batterij het merk en type invoeren

ja, maar daar moet je dus niet bij mij wezen, ik ken echt wel het verschil, ik denk ook dat men eerder 0,8kW bedoelde dan 0,8 kWh. ik heb hier bewust de waarde overgenomen die ik tegenkwam en ik deel je vraagtekens.JeroenH schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:01:
[...]
Als kWh en W door elkaar gehaald worden heb ik altijd het idee dat de concepten energie en vermogen niet zo goed begrepen worden...

ik heb de post daarop ook maar even aangepast.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 14-04-2025 19:28 ]
26 augustus besteld, vandaag betaald. 15 of 16 april de levering.
Denk niet dat dit het net echt gaat beïnvloeden.hanev001 schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:45:
[...]
Technisch waar maar Praktisch niet echt. Je hebt het over waarde die vaak minder dan 10W zijn. Als dat soort teruglevering het net kan beinvloeden dan staat het compleet op in storten.
:strip_exif()/f/image/9m9PCQOnu5oRDDP5sDqdI1n4.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vuVwvB3ZagJhZj4Jv5E7pQmE.jpg?f=user_large)
Bijzonder, ik had vanmorgen ook een E305 error op 1 van de 2 batterijen (na 2 maanden zonder problemen te hebben gedraaid). Ik lees dat er meer mensen waren die dit vanmorgen hadden, dat is toch wel toevallig zoveel op dezelfde ochtend. Ik was op mijn werk, maar gelukkig wonen mijn ouders bij mij in de straat en die waren thuis, dus zij hebben even de batterij uit en aan gedaan en de melding was weg. Ik had het idee dat de 2e batterij zonder foutmelding ook niks deed omdat de andere de foutmelding had. Er was opwek van ruim 170 watt, maar beide batterijen bleven op inactief staan. Na het uit/aan van de ene batterij gingen ze beide weer lekker opladen. Uiteindelijk beide batterijen vol.
Dat snap ik, maar kW/kWh niet door elkaar gebruiken zijn toch wel de absolute basics. We zitten hier op Tweakers...Harri schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:13:
Niet iederéén heeft een elektrotechnische achtergrond/interesse.
Een wat luchtiger onderwerp dan; mijn kinderen spelen Minecraft, en daarbij is er iets als "AFK gaan". Dan laat je je computer aan, het spel draait, en dan spaar je bepaalde resources. In een energiebewust huishouden als dat van ons ben natuurlijk geen groot fan van onnodig elektriciteitsverbruik. Maar in het kader van compromissen sluiten; overdag, zeker als de zon schijnt, mogen de heren "AFK gaan". Maar ik wil niet dat ze die computers nachten lang laten draaien.
De heren zijn echter lang niet dom, en ik krijg sinds deze week af en de vraag "wanneer die accu nou komt". Vragend naar waarom ze daar zo geïnteresseerd in zijn blijkt dat ze denken dat ze hun computers dan ook 's nachts aan kunnen laten.
Daar gaan we het nog over hebben
Top dat het weer werkt. HW heeft al aangegeven volgens @gielz dat er gewerkt wordt aan update. Onterrechte meldingen.GeoWilly86 schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:36:
Bijzonder, ik had vanmorgen ook een E305 error op 1 van de 2 batterijen (na 2 maanden zonder problemen te hebben gedraaid). Ik lees dat er meer mensen waren die dit vanmorgen hadden, dat is toch wel toevallig zoveel op dezelfde ochtend. Ik was op mijn werk, maar gelukkig wonen mijn ouders bij mij in de straat en die waren thuis, dus zij hebben even de batterij uit en aan gedaan en de melding was weg. Ik had het idee dat de 2e batterij zonder foutmelding ook niks deed omdat de andere de foutmelding had. Er was opwek van ruim 170 watt, maar beide batterijen bleven op inactief staan. Na het uit/aan van de ene batterij gingen ze beide weer lekker opladen. Uiteindelijk beide batterijen vol.
Succes met die discussie. Geen idee hoe oud ze zijn, maar de mijne zijn inmiddels van de leeftijd dat ze later naar bed gaan dan ik. Hou ze dan maar eens tegen.JeroenH schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:51:
[...]
De heren zijn echter lang niet dom, en ik krijg sinds deze week af en de vraag "wanneer die accu nou komt". Vragend naar waarom ze daar zo geïnteresseerd in zijn blijkt dat ze denken dat ze hun computers dan ook 's nachts aan kunnen laten.
Daar gaan we het nog over hebben
Overigens: net mail dat er morgen wordt geleverd. Ben benieuwd!
Best wel veel 305 errors de afgelopen dagen, hoe zien jullie dat die error er is ?GeoWilly86 schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:36:
Ik zag het bij toeval omdat ik een hoger gebruik had aan begin van de avond, ik gebruik de app bijna niet.
Vandaag in de chat gemeld dat ik het toch wel erg prettig zou vinden als ik die error kan laten uitlezen door bv Home Assistant, dan kan ik een melding versturen mocht dit gebeuren.
Deze gebruiker valt onder categorie nummer 6: de kat-uit-de-boom kijker.MacD007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:46:
[...]
@Devke weer eens mooi uitgelegdwaarbij natuurlijk die laatste nr. 6 natuurlijk nog niet is overgestapt en nog even wacht.
en laten we eerlijk zijn, wat @chulin ook aangeeft, een noodzaak (buiten het verlagen van je TLK, zo ver je ze hebt) er is op dit moment gewoon niet.
Aan de andere kant is het wel een de next step waar we wel naar toe zullen gaan, dus nu al met relatief kleine kosten daaraan ervaring op te doen klinkt nog helemaal niet zo verkeerd en ik denk ook dat je daar op dit moment gewoon veruit de meeste mensen die daar aan begonnen zijn kunt goeperen.
Want wat valt me op in de PiB-wereld?
- Juridische ‘f*ck you’-constructies. Zowel kleine ondernemers als degenen die wat langer aan de weg timmeren richten even een apart BV-tje op voor hun batterij-activiteiten. Grond te heet onder de voeten? Dan figuurlijk stekker eruit, dag support, dag garantie. En voor jou, als gebruiker, letterlijk stekker eruit.
- Politiek, netbeheerders en energiebedrijven veranderen de regels tijdens het spel. Batterij al aangemeld? Mooi, dan mag u vanaf nu de EMT-toeslag gaan betalen. “Deze energiemix toeslag voorkomt dat belaste en onbelaste kWh per ongeluk in dezelfde accu belanden. Zo weten we zeker dat u altijd voldoende belasting betaalt. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet”. Ondertussen blije berichten op Solar Magazine hoe goed al die nieuwe regeltjes wel niet zijn voor de installatiebranche.
- Levertijden van een half jaar terwijl de functionaliteit nog niet compleet is en de waslijst met errors met de dag groeit. Gezien de prijs vergeleken met anderen: alsof ik zojuist een Lexus heb besteld die het op maandagochtend niet altijd doet. Dat komt dan omdat het een oneven dag is en het de nacht ervoor geregend heeft. Of zoiets.
- Functionaliteit afhankelijk van cloud services in plaats van lokale communicatie. Zonder in de wappie-modus te willen schieten: als Xi een slecht humeur heeft ziet het er voor veel PiB-bezitters slecht uit hier. (Voor veel zonnepaneel-bezitters overigens ook.) Alleen HW en Zendure icm Shelly lijken dit op orde te hebben.
- Een oplossing plug-and-play noemen terwijl je alleen maar de meterkast hoeft open te schroeven en na een cursus NEN1010 plus amendementen de boel nog steeds niet veilig werkend krijgt. Het verschil kennen tussen kWh en kW kan ervoor zorgen dat je wcd niet als lichtbron gaat dienen. Quiz: zoek op wat deze afkorting wcd betekent en win een kortingscode voor ons nieuwste product!
- Over gesloten eco-systemen, ontoegankelijke API’s en koppelverkoop kunnen we ook nog wel even doorgaan.
Hopelijk worden de teugels niet al te strak aangetrokken en blijft er genoeg experimenteer-ruimte voor ons Tweakers over.
Vandaag betaal link gekregen voor de batterij. Besteld 26-8.
Toen was de schatting al maart en de vertraging valt dus best mee. Twee weekjes ongeveer. Ga er van uit dat hij eind van de week geleverd wordt. Kan ik de knieschot kast even uitmesten en ruimte maken.

Toen was de schatting al maart en de vertraging valt dus best mee. Twee weekjes ongeveer. Ga er van uit dat hij eind van de week geleverd wordt. Kan ik de knieschot kast even uitmesten en ruimte maken.
Ik kijk dagelijks toch regelmatig even in de app "hoe het er bij staat". In het begin natuurlijk uit interesse en om te zien hoe het precies werkt en dat is eigenlijk een gewoonte geworden. Gisterochtend zag ik wel opwek, maar geen oplaadactie van de PiB's, dus toen even doorgeklikt naar elke PiB apart en zo zag ik de melding bij 1 van de 2 PiB's.Pixelmagic schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:32:
[...]
Best wel veel 305 errors de afgelopen dagen, hoe zien jullie dat die error er is ?
Ik zag het bij toeval omdat ik een hoger gebruik had aan begin van de avond, ik gebruik de app bijna niet.
Vandaag in de chat gemeld dat ik het toch wel erg prettig zou vinden als ik die error kan laten uitlezen door bv Home Assistant, dan kan ik een melding versturen mocht dit gebeuren.
Heb het al eens gevraagd maar is nu bekend waar de cellen worden gemaakt wat voor zijn het ( pouch ? Prismatic ? ) en zijn er charge en discharge curves beschikbaar alsmede voltage max ,min en nominal
Yes, hier nu eerste keer de hele nacht (en ochtend) doorgekomen op 1 PiB! :-)
:strip_exif()/f/image/b6XIC4LuoMJcpOXq7iP4gBoX.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel klein piekje netafname vanochtend door de waterkoker, ventilatie hoogste stand en fornuis maar de accu deed nog net mee toen. Inmiddels is ie leeg.
Gisteravond relatief laat ook nog de even oven aangehad bij wijze van uitzondering. Dus als je dat meeneemt, is het best tof om te zien.
:strip_exif()/f/image/b6XIC4LuoMJcpOXq7iP4gBoX.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel klein piekje netafname vanochtend door de waterkoker, ventilatie hoogste stand en fornuis maar de accu deed nog net mee toen. Inmiddels is ie leeg.
Gisteravond relatief laat ook nog de even oven aangehad bij wijze van uitzondering. Dus als je dat meeneemt, is het best tof om te zien.
Om die er even uit te pikken: Ook de HW-accu leunt op de HW-could voor werking van app, waarmee je de werking/performance in de gaten houdt, foutmeldingen ziet en firmware-updates doet. Geen internet = geen van deze functionaliteiten. De accu blijft wel werken, maar een gewone gebruiker heeft geen idee van de status. Een Tweaker die de accu aan iets als HA heeft gekoppeld heeft dat inzicht iets beter, maar die API is ook nog in ontwikkeling. Ik weet niet goed of je daar bv ook eventuele foutmeldingen ziet, ik geloof het niet. Maar in ieder geval wel of de accu oplaadt/ontlaadt.Sonero schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:30:
[list]
• Functionaliteit afhankelijk van cloud services in plaats van lokale communicatie. Zonder in de wappie-modus te willen schieten: als Xi een slecht humeur heeft ziet het er voor veel PiB-bezitters slecht uit hier. (Voor veel zonnepaneel-bezitters overigens ook.) Alleen HW en Zendure icm Shelly lijken dit op orde te hebben.
En wat je zegt over Xi onderschrijf ik 101%: IoT moet niet bij internet kunnen. Ik herhaal: IoT moet niet bij internet kunnen. En mocht iemand er per ongeluk overheen gelezen hebben: IoT moet niet bij internet kunnen. Dat heeft niets met wappie-modus te maken, dat is gewoon goed securitybeleid.
Ik heb vorig jaar mijn SolarEdge omvormer ook van internet gehaald, monitoring gaat nu lokaal via HA. De app natuurlijk piepen "Ik heb al een tijd niets van de omvormer gehoord, gaat het wel goed?" maar dat is dan jammer.
De oven met wifi (Bosch) idem. De app (en zelfs de HA-integratie) werkt alleen via de Home Connect cloud. Ik kreeg ook de hele tijd ongevraagde FW-updates met compleet onbekende changelog. Stout IoT-apparaat (er is feitelijk geen andere categorie), dus geen internet meer. Dan maar niet de oven op afstand kunnen aanzetten.
Mijn Shelly-pluggen: geen internet. Mijn ESPHOME devices: geen internet. De Brother netwerkprinter: geen internet. Ikea Tradfri hub: geen internet. Enz enz enz.
Ik ga het met de HW-accu net zo aanpakken. Dat mensen hier dan roepen "daar is-ie niet voor bedoeld" tsja dat klopt maar dat is dan jammer. Als het niet (goed) werkt kijk ik wel wat ik dan doe. Verkopen is altijd nog een optie.
Men zegt wel eens: The "S" in "IoT" stands for Security. Tegelijk grappig en tragisch.
Om een kort antwoord te geven. Nee. HW geeft e.a. ook niet prijs denk ik. Is al meerdere keren om gevraagd.Maxwp schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:33:
Heb het al eens gevraagd maar is nu bekend waar de cellen worden gemaakt wat voor zijn het ( pouch ? Prismatic ? ) en zijn er charge en discharge curves beschikbaar alsmede voltage max ,min en nominal
hoe werkt het dan eigenlijk? Ik heb ergens begin dit jaar besteld met “levering eind april”, dat zou een beetje raar zijn als ik ‘m dan eerder zal ontvangen, terwijl jij eerder heb besteldenter81 schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:40:
[...]
Denk dat dit fake news is
3 september besteld en nog niets gehoord behalve mei mail

Je goed recht. Laten we dat voorop stellen. Ik denk bij je 1e punt dat je daar doelt op 1 specifiek merk? Ik volg het topic niet meer daar maar herken het cowboy deel. Dozen schuiven.Sonero schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:30:
[...]
Deze gebruiker valt onder categorie nummer 6: de kat-uit-de-boom kijker.
Want wat valt me op in de PiB-wereld?Even serieus. Over het algemeen ben ik niet zo positief over overheidsbemoeienis maar gezien het enorme cowboy-gehalte in deze markt, kunnen we voor PIB een aantal aanvullende eisen verwachten. Het zou me niet verbazen als die maatregelen al dit najaar worden aangekondigd of zelfs van kracht worden.
- Juridische ‘f*ck you’-constructies. Zowel kleine ondernemers als degenen die wat langer aan de weg timmeren richten even een apart BV-tje op voor hun batterij-activiteiten. Grond te heet onder de voeten? Dan figuurlijk stekker eruit, dag support, dag garantie. En voor jou, als gebruiker, letterlijk stekker eruit.
- Politiek, netbeheerders en energiebedrijven veranderen de regels tijdens het spel. Batterij al aangemeld? Mooi, dan mag u vanaf nu de EMT-toeslag gaan betalen. “Deze energiemix toeslag voorkomt dat belaste en onbelaste kWh per ongeluk in dezelfde accu belanden. Zo weten we zeker dat u altijd voldoende belasting betaalt. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet”. Ondertussen blije berichten op Solar Magazine hoe goed al die nieuwe regeltjes wel niet zijn voor de installatiebranche.
- Levertijden van een half jaar terwijl de functionaliteit nog niet compleet is en de waslijst met errors met de dag groeit. Gezien de prijs vergeleken met anderen: alsof ik zojuist een Lexus heb besteld die het op maandagochtend niet altijd doet. Dat komt dan omdat het een oneven dag is en het de nacht ervoor geregend heeft. Of zoiets.
- Functionaliteit afhankelijk van cloud services in plaats van lokale communicatie. Zonder in de wappie-modus te willen schieten: als Xi een slecht humeur heeft ziet het er voor veel PiB-bezitters slecht uit hier. (Voor veel zonnepaneel-bezitters overigens ook.) Alleen HW en Zendure icm Shelly lijken dit op orde te hebben.
- Een oplossing plug-and-play noemen terwijl je alleen maar de meterkast hoeft open te schroeven en na een cursus NEN1010 plus amendementen de boel nog steeds niet veilig werkend krijgt. Het verschil kennen tussen kWh en kW kan ervoor zorgen dat je wcd niet als lichtbron gaat dienen. Quiz: zoek op wat deze afkorting wcd betekent en win een kortingscode voor ons nieuwste product!
- Over gesloten eco-systemen, ontoegankelijke API’s en koppelverkoop kunnen we ook nog wel even doorgaan.
Hopelijk worden de teugels niet al te strak aangetrokken en blijft er genoeg experimenteer-ruimte voor ons Tweakers over.
Politiek. Tja als je daarop moet wachten is het 2030. Die zijn drukker met migratie en geruzie. Ik ga hier niet te ver op in. Offtopic.
Punt 3. Alles wat nieuw is heeft vaak levertijden. Een auto nieuw heb je morgen ook niet. Los van een koffiezetapparaat..... die dan wel weer. Ik denk dat de stap naar een thuisbatterij wereldwijd hard gaat ineens. Prima. Kan me indenken dat je geen maanden wenst te wachten. Tis wel de realiteit.
Liever idd lokaal. HW kan dit icm met zijn p1 meter. Bij Zendure komt dit eraan meen ik gelezen te hebben. Zou goede ontwikkeling zijn.
Meterkasten open slopen bij plug in?
Als je er meer dan één of twee plaatst, dan een extra vrije groep nodig. Denk dat hij dat bedoelt.Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:58:
Meterkasten open slopen bij plug in?
Dit blijkt dus geen soc-drift zoals ik al vermoedde maar een defecte accu (cellen die niet werken). De accu gaat deze week vervangen worden.hanev001 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:18:
[...]
Dit is hier al vele malen gevraagd en beantwoord. Dit is SOC-drift. Dat opladen is het herstellen van de minimum cel spanning. Is een normale beveliging voor de levensduur van de batterij
Fair punt.JeroenH schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:02:
[...]
Als je er meer dan één of twee plaatst, dan een extra vrije groep nodig. Denk dat hij dat bedoelt.
Heb je een screen nog van die dag? Ik heb eens je orginele post opgezocht en die deed mij ook SoC drift vermoeden. Daar je het precies zo omschrijft. Daarom wel benieuwd naar de grafiek van dat moment / dag.EricHens schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:05:
[...]
Dit blijkt dus geen soc-drift zoals ik al vermoedde maar een defecte accu (cellen die niet werken). De accu gaat deze week vervangen worden.
Precies dat. En sommige modellen vragen om CT-klemmen aan te brengen want ‘we hebben nog geen werkende P1-meter’.JeroenH schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:02:
[...]
Als je er meer dan één of twee plaatst, dan een extra vrije groep nodig. Denk dat hij dat bedoelt.
(Al zal 5 kWh / 800 W voor degenen zonder WP of EV vaak voldoende zijn.)
Helder. Dat CT klemmen geneuzel zou ik ook rammelgek van worden. Bouw iets compleets of doe niets! HW heeft de p1. Zendure de Shelly. P1 meter volgt. Shelly moet je dan wel weer inbouwen.Sonero schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:26:
[...]
Precies dat. En sommige modellen vragen om CT-klemmen aan te brengen want ‘we hebben nog geen werkende P1-meter’.
(Al zal 5 kWh / 800 W voor degenen zonder WP of EV vaak voldoende zijn.)
Helaas was ik vanmorgen aan de beurt met een E450 melding.
Na een reboot doet hij weer vrolijk zijn werk, heb HW support op de hoogte gesteld.
edit: HW gaat hem omruilen voor een nieuwe.
Na een reboot doet hij weer vrolijk zijn werk, heb HW support op de hoogte gesteld.
edit: HW gaat hem omruilen voor een nieuwe.
/f/image/KbRB2PWc0GrsrlnjqCDJgaMY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Starck op 15-04-2025 12:27 ]
Inmiddels vertoond de accu om de 2/3 cycli het aangegeven gedrag: van 10% ineens naar leeg, vervolgens 0,6 kwh laden om op 0% te blijven staan. Vooral dat eerste (10% naar 0% in 1 seconde) is geen SoC drift gedrag begreep ik van de helpdesk. Inmiddels geeft de accu ook een foutmelding: E450,E455.Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:20:
[...]
Heb je een screen nog van die dag? Ik heb eens je orginele post opgezocht en die deed mij ook SoC drift vermoeden. Daar je het precies zo omschrijft. Daarom wel benieuwd naar de grafiek van dat moment / dag.
Onderstaand een screenshot van afgelopen nacht.
/f/image/nen1h64kO0nnDP4fPh8yqYDx.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie het. Dat weg vallen is idd apart. Wat daarna ontstaat is idd SoC drift maar ik kan me voorstellen dat dit veroorzaakt wordt door die rare daling ineens van 10% naar 0. SoC drift was hier nu een week geleden. Ik snap dat ze hem gaan omruilen. Dankje voor delen.EricHens schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:15:
[...]
Inmiddels vertoond de accu om de 2/3 cycli het aangegeven gedrag: van 10% ineens naar leeg, vervolgens 0,6 kwh laden om op 0% te blijven staan. Vooral dat eerste (10% naar 0% in 1 seconde) is geen SoC drift gedrag begreep ik van de helpdesk. Inmiddels geeft de accu ook een foutmelding: E450,E455.
Onderstaand een screenshot van afgelopen nacht.
[Afbeelding]
Je begint je toch af te vragen of die 1,5% batterijen met problemen die eerder door HW genoemd werd (nog) wel klopt.
Er komen zoveel mensen met een E4**-foutmelding + batterijwissel langs in dit topic én er zijn al meerdere tweakers geweest die al twee omwisselingen achter de rug hebben (de kans daarop zou 1,5*1,5=0,0225% moeten zijn).
De enigen die hier blij van worden zijn de eindbazen van Transmission, want hun bezorgers hebben veel extra klussen
Er komen zoveel mensen met een E4**-foutmelding + batterijwissel langs in dit topic én er zijn al meerdere tweakers geweest die al twee omwisselingen achter de rug hebben (de kans daarop zou 1,5*1,5=0,0225% moeten zijn).
De enigen die hier blij van worden zijn de eindbazen van Transmission, want hun bezorgers hebben veel extra klussen

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Die mensen die geen foutmelding krijgen die gaan echt niet in een topic schrijven dat ze geen foutmelding krijgen. Een topic als deze is absoluut niet representatief voor de aantallen.Gizz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:12:
Je begint je toch af te vragen of die 1,5% batterijen met problemen die eerder door HW genoemd werd (nog) wel klopt.
@Gizz Om daar een inschatting van te kunnen maken moet je op z'n minst een telling hebben gemaakt van alle eigenaren in dit topic én het aantal eigenaren met gemelde klachten. Tot die tijd blijft het gissen. En dan nog kun je je afvragen hoe representatief de uitkomst daar van is.
Alleen Homewizard zelf weet hoe het daadwerkelijk zit.
Alleen Homewizard zelf weet hoe het daadwerkelijk zit.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
@SniperEye dat klopt en is een veelgehoorde nuancering. Maar t.o.v. andere topics waar hardware wordt besproken komen er mijns inziens wel heel veel berichten over omwisselingen voor. Met deze frequentie heb ik nog nooit gezien in topics over camera's, Steam Decks, laptops, smart home spullen etc. Jullie wel?
Los van het aantal losse meldingen van omwisselen: vooral de meldingen van meerdere tweakers waarvan de batterij 2x omgewisseld moest worden vind ik opvallend. Daar zou 1 op de 4444 klanten mee te maken moeten krijgen en volgens mij heb ik in dit topic minstens 3 mensen gezien met meerdere omwisselingen omdat de eerste vervangende batterij ook weer kapot ging. Terwijl we echt niet met een groep van 15.000+ gebruikers in dit topic zitten die ervaringen uitwisselen, eerder enkele honderden.
Maar goed, prima als anderen denken dat we een vertekend beeld hebben en alles wel meevalt. Hoop dat het zo is
Los van het aantal losse meldingen van omwisselen: vooral de meldingen van meerdere tweakers waarvan de batterij 2x omgewisseld moest worden vind ik opvallend. Daar zou 1 op de 4444 klanten mee te maken moeten krijgen en volgens mij heb ik in dit topic minstens 3 mensen gezien met meerdere omwisselingen omdat de eerste vervangende batterij ook weer kapot ging. Terwijl we echt niet met een groep van 15.000+ gebruikers in dit topic zitten die ervaringen uitwisselen, eerder enkele honderden.
Maar goed, prima als anderen denken dat we een vertekend beeld hebben en alles wel meevalt. Hoop dat het zo is
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Natuurlijk valt het op. Echter wat eerder gezegd is conclusies kun je trekken als je meer feiten hebt. Verkoop aantallen bijvoorbeeld of bij hoeveel tweakers het probleem tov aantal tweakers totaal. Lastig. Meer onderbuik.Gizz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:22:
@SniperEye dat klopt en is een veelgehoorde nuancering. Maar t.o.v. andere topics waar hardware wordt besproken komen er mijns inziens wel heel veel berichten over omwisselingen voor. Met deze frequentie heb ik nog nooit gezien in topics over camera's, Steam Decks, laptops, smart home spullen etc. Jullie wel?
Wat ik wel netjes vind is dat er actie komt. Geen gezeur. Omruilen en door.........
Marstek is/was pas een drama vond ik. Dat is mijn inziens meer we gaan op de markt en we zien wel.
Om maar eerst met het écht slechte nieuws te beginnen en dan m’n op je laatste punt, we zien in België waar dit toe leid, lijkt heel veel op een kip zonder kop waarbij de rechterpoot naar rechts en de linker naar achteren wilt en dat elke seconde weer anders is.Sonero schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:30:
[...]
Want wat valt me op in de PiB-wereld?Even serieus. Over het algemeen ben ik niet zo positief over overheidsbemoeienis maar gezien het enorme cowboy-gehalte in deze markt, kunnen we voor PIB een aantal aanvullende eisen verwachten. Het zou me niet verbazen als die maatregelen al dit najaar worden aangekondigd of zelfs van kracht worden.
Nee, meer regels gaan het door jouw genoemde cowboygedoe dus niet helpen, we zitten op dit moment echt niet te wachten op meer regels, die er zijn is al meer dan genoeg.
Omtrent het aanmelden van PIB is het op dit moment ook niet bepaald duidelijk gesteld, de overheid hult zich hierbij via hun daarvoor bedoelde site in een grijze wolk waar gesproken wordt over verplicht en eisen zonder echter echt duidelijk te maken wat nu echt verplicht is en wat meer je mag maar hoeft het niet cq als je het wilt blijkt het in hun systeem niet te kunnen. Oeps.
Qua eisen het zelfde theater, er worden met termen gegooid die echter een consument helemaal niet zelf kan controleren en als hij dit dan via een aangeboden lijst wil doen blijkt dat zijn merk daar helemaal niet op te vinden is, net zo min als vergelijkbare producten.oeps voor de tweede keer
En dan komt er een eis wanneer je een thuisbatterij dan wel moet aanmelden, je ziet dan een minimum vermogen ( waarbij ook nog onduidelijk is welk vermogen ze bedoelen, je deze namelijk in twee smaken ( laad en ontlaad ), maar laten we maar uitgaan van de ontlaad vermogen (want dat belast je het net mee)
Vermogen wordt in W of kW of MW uitgedrukt.
Dan heb je nog de capaciteit van een batterij, dus de hoeveelheid energie die een batterij kan opslaan, voor het net in feite totaal oninteressant maar juist voor de overheid die daar mogelijk belasting over wil gaan heffen mogelijk wel interessant, alleen daarvoor is de capaciteit die overigens in Wh, kWh of MWh wordt uitgedrukt niet voldoende want je moet dan ook nog weten wat er in en uit gaat en wat dat dan wel is.
Belangrijk is dat hierbij (nu nog) eigen opgewekte zonnestroom zolang deze binnen je eigen huis (installatie) blijft namelijk onbelast is.
De eerder genoemde grenswaarde die soms in W of kW staat en soms weer tegenkomt in Wh of kWh maakt het ook niet bepaald duidelijk, tenslotte zijn dit totaal verschillende grootheden, bij de een is het vermogen en bij de ander draait het om capaciteit van de energie. De waarde die je dan tegen komt is vanaf 800W of 0,8 kW maar er staat ook wel eens 800 Wh of 0,8 kWh.
Maar laten we eerst een uitgaan van W of kW. Wat betekend dat voor de PIB? Daarvoor moet je wat dieper graven in de netcode en EU regelgeving.
En daaruit blijkt dat er juist voor de PIB, dus die thuis batterij met een stekker een heel belangrijke eis bestaat, namelijk <800W uitgaand vermogen (kleiner dan 800W), waarbij er in feite geen beperking bestaat qua capaciteit. Blijkbaar moet je bij het ingeven zelfs een vermogen => 1 kW ingeven, kan ik helaas niet controleren.
Hoe moeilijk kan het zijn om hier gewoon eenduidig en duidelijk aan te geven wanneer wel en wanneer je niet je thuis-batterij zou moeten aangeven.
Je noemd eigenlijk een ding niet, dat je tot 2027 nog gewoon over een hele grote (afhankelijk van je netverbruik) virtuele thuis-batterij in de vorm van de salderingsregeling beschikt, en dat ook nog geheel gratis (de eventuele TLK nu maar even niet mee gerekend).
Ik verwacht overigens, en dat zie je eigenlijk nu al, komen steeds nieuwe en vaak met meer opties voorziene thuis-batterijen uit. Ook qua prijs, zeker nu het gedoe tussen China en de US, verwacht ik dat m’n de batterij prijs nog behoorlijk omlaag zal gaan, juist omdat de grote markt van de US voor China steeds meer onder druk komt te staan ( de vraag die Trump zou moeten stellen is dat er eigenlijk vrijwel geen grote andere producenten van deze dingen zijn behalve China.)
Echter van uit de EU zou ook tegen dumping daar ook weer maatregelen kunnen komen.
Dit is op dit moment gewoon heel lastig te voorspellen.
Ik verwacht dat 2026 het jaar van de thuis-batterij zal zijn, en er zijn zowel voor en nadelen als je er nu al mee gaat beginnen.
Hou vooral het nieuws in de gaten, zeker als je geïnteresseerd bent om deels je saldering voor een groot deel van het jaar op te hunnen vangen. Overige verdienmodellen hebben helaas veel meer risico’s juist met een onvoorspelbare overheid die de spelregels zo maar kan omgooien.
Net een mail gehad van HomeWizard (België)
Om de Plug-In Battery conform de technische voorschriften van Synergrid in België te laten werken, is een gecertificeerde tussenmeter nodig. We wachten op goedkeuring voor de HomeWizard kWh Meter, voordat we de verkoop starten.
Onze MID-gekeurde kWh Meter is beschikbaar in een 1-fase of 3-fase variant. Geen idee welke je nodig hebt? Vraag het aan je installateur. De kWh Meter zorgt ervoor dat de Plug-In Battery precies weet wat je woning op elk moment nodig heeft. Houd er rekening mee dat je installatie wordt uitgevoerd of goedgekeurd door een erkende installateur voordat je deze in gebruik neemt. Wil je uitbreiden met meerdere Plug-In Battery’s? Dat kan! Het systeem blijft gewoon schaalbaar tot maximaal vier plug-in-toestellen.
Eenmaal geïnstalleerd, laadt de Plug-In Battery op met zonne-energie die je zelf opwekt. Zo sla je energie op om te injecteren aan je woning op een later moment, in plaats van aan het net. Je batterij werkt dus volledig binnen je eigen woning.
Momenteel geldt voor alle stekkerbatterijen dat je te maken hebt met bepaalde regels en voorschriften. Hoewel andere partijen er misschien voor kiezen het anders aan te pakken, bieden wij de Plug-In Battery in België liever aan op een manier die helemaal in lijn is met de regelgeving. Dit betekent dat je de Plug-In Battery nog niet kan reserveren. Op dit moment werken we aan het certificeren van onze kWh Meters voor het aansturen van batterijen voor de Belgische markt. Je ontvangt een nieuwe notificatie zodra de Plug-In Battery te reserveren is.
Update: Plug-In Battery in België
Je ontvangt deze mail omdat je hebt aangegeven een notificatie te willen ontvangen zodra de Plug-In Battery te bestellen is. We vertellen je graag meer over de situatie en wat je kan verwachten.Geen aansturing via P1-poort met P1 Meter toegestaan
In België mag een thuisbatterij volgens de nieuwe regels (17 april), niet worden aangestuurd via de P1-poort van de digitale meter. Dit betekent dat de Plug-In Battery in België op dit moment helaas niet door de P1 Meter van HomeWizard (of soortgelijke producten) mag worden aangestuurd. Dat is de reden dat de Plug-In Battery nu nog niet op de lijst van gehomologeerde toestellen staat. We hopen dat het in België binnenkort ook mogelijk wordt om thuisbatterijen via een P1 Meter aan te sturen. Technisch gezien staat niets dat in de weg, maar de huidige regelgeving verbiedt het helaas nog.Om de Plug-In Battery conform de technische voorschriften van Synergrid in België te laten werken, is een gecertificeerde tussenmeter nodig. We wachten op goedkeuring voor de HomeWizard kWh Meter, voordat we de verkoop starten.
Onze MID-gekeurde kWh Meter is beschikbaar in een 1-fase of 3-fase variant. Geen idee welke je nodig hebt? Vraag het aan je installateur. De kWh Meter zorgt ervoor dat de Plug-In Battery precies weet wat je woning op elk moment nodig heeft. Houd er rekening mee dat je installatie wordt uitgevoerd of goedgekeurd door een erkende installateur voordat je deze in gebruik neemt. Wil je uitbreiden met meerdere Plug-In Battery’s? Dat kan! Het systeem blijft gewoon schaalbaar tot maximaal vier plug-in-toestellen.
Eenmaal geïnstalleerd, laadt de Plug-In Battery op met zonne-energie die je zelf opwekt. Zo sla je energie op om te injecteren aan je woning op een later moment, in plaats van aan het net. Je batterij werkt dus volledig binnen je eigen woning.
Zo maken we energieopslag toegankelijk
“We merken dat er in België ontzettend veel interesse is in betaalbare oplossingen voor het slim omgaan met energie. Om kosten te besparen en ook om duurzaam met zelfopgewekte energie om te gaan. Met de Plug-In Battery willen we energieopslag toegankelijk maken voor iedere consument”, aldus de oprichter en ceo van HomeWizard, Paul Straathof. Echter is het volgens de huidige regelgeving zonder tussenkomst van een installateur helaas niet toegestaan.Momenteel geldt voor alle stekkerbatterijen dat je te maken hebt met bepaalde regels en voorschriften. Hoewel andere partijen er misschien voor kiezen het anders aan te pakken, bieden wij de Plug-In Battery in België liever aan op een manier die helemaal in lijn is met de regelgeving. Dit betekent dat je de Plug-In Battery nog niet kan reserveren. Op dit moment werken we aan het certificeren van onze kWh Meters voor het aansturen van batterijen voor de Belgische markt. Je ontvangt een nieuwe notificatie zodra de Plug-In Battery te reserveren is.
Nou vooruit danSniperEye schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:15:
[...] Die mensen die geen foutmelding krijgen die gaan echt niet in een topic schrijven dat ze geen foutmelding krijgen.
Idem. Indrukwekkend gemakkelijk product, true plug en play hier.eckru schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:36:
[...]
Nou vooruit dan: mijn PIB draait sinds een kleine maand (26 cycli) zonder problemen.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Voor iedereen in België natuurlijk wel jammer nog. Geduld wordt nog even op de proef gesteld. Goed dat je het even post zodat alle collega zuider-buren die hier actief zijn ook gelijk even bij gepraat zijn. Al is dit niet het nieuws waar jullie op wachten. Komt goed. De regelgeving bij jullie slaat wellicht wat door?RaVenXeoN schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:30:
Net een mail gehad van HomeWizard (België)Update: Plug-In Battery in België
Je ontvangt deze mail omdat je hebt aangegeven een notificatie te willen ontvangen zodra de Plug-In Battery te bestellen is. We vertellen je graag meer over de situatie en wat je kan verwachten.Geen aansturing via P1-poort met P1 Meter toegestaan
In België mag een thuisbatterij volgens de nieuwe regels (17 april), niet worden aangestuurd via de P1-poort van de digitale meter. Dit betekent dat de Plug-In Battery in België op dit moment helaas niet door de P1 Meter van HomeWizard (of soortgelijke producten) mag worden aangestuurd. Dat is de reden dat de Plug-In Battery nu nog niet op de lijst van gehomologeerde toestellen staat. We hopen dat het in België binnenkort ook mogelijk wordt om thuisbatterijen via een P1 Meter aan te sturen. Technisch gezien staat niets dat in de weg, maar de huidige regelgeving verbiedt het helaas nog.
Om de Plug-In Battery conform de technische voorschriften van Synergrid in België te laten werken, is een gecertificeerde tussenmeter nodig. We wachten op goedkeuring voor de HomeWizard kWh Meter, voordat we de verkoop starten.
Eenmaal geïnstalleerd, laadt de Plug-In Battery op met zonne-energie die je zelf opwekt. Zo sla je energie op om te injecteren aan je woning op een later moment, in plaats van aan het net. Je batterij werkt dus volledig binnen je eigen woning.Zo maken we energieopslag toegankelijk
“We merken dat er in België ontzettend veel interesse is in betaalbare oplossingen voor het slim omgaan met energie. Om kosten te besparen en ook om duurzaam met zelfopgewekte energie om te gaan. Met de Plug-In Battery willen we energieopslag toegankelijk maken voor iedere consument”, aldus de oprichter en ceo van HomeWizard, Paul Straathof. Echter is het volgens de huidige regelgeving zonder tussenkomst van een installateur helaas niet toegestaan.
Momenteel geldt voor alle stekkerbatterijen dat je te maken hebt met bepaalde regels en voorschriften. Hoewel andere partijen er misschien voor kiezen het anders aan te pakken, bieden wij de Plug-In Battery in België liever aan op een manier die helemaal in lijn is met de regelgeving. Dit betekent dat je de Plug-In Battery nog niet kan reserveren. Op dit moment werken we aan het certificeren van onze kWh Meters voor het aansturen van batterijen voor de Belgische markt. Je ontvangt een nieuwe notificatie zodra de Plug-In Battery te reserveren is.
Arme Belgen, dwars gezeten door stupide regelgeving. Want het wordt dus van een eenvoudig Plug-en Play apparaat op deze manier toch iets waar een dure installateur aan te pas moet komen.RaVenXeoN schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:30:
Net een mail gehad van HomeWizard (België)Update: Plug-In Battery in België
In België mag een thuisbatterij volgens de nieuwe regels (17 april), niet worden aangestuurd via de P1-poort van de digitale meter. Dit betekent dat de Plug-In Battery in België op dit moment helaas niet door de P1 Meter van HomeWizard (of soortgelijke producten) mag worden aangestuurd. Dat is de reden dat de Plug-In Battery nu nog niet op de lijst van gehomologeerde toestellen staat. We hopen dat het in België binnenkort ook mogelijk wordt om thuisbatterijen via een P1 Meter aan te sturen. Technisch gezien staat niets dat in de weg, maar de huidige regelgeving verbiedt het helaas nog.
Eenmaal geïnstalleerd, laadt de Plug-In Battery op met zonne-energie die je zelf opwekt. Zo sla je energie op om te injecteren aan je woning op een later moment, in plaats van aan het net. Je batterij werkt dus volledig binnen je eigen woning.Zo maken we energieopslag toegankelijk
“We merken dat er in België ontzettend veel interesse is in betaalbare oplossingen voor het slim omgaan met energie. Om kosten te besparen en ook om duurzaam met zelfopgewekte energie om te gaan. Met de Plug-In Battery willen we energieopslag toegankelijk maken voor iedere consument”, aldus de oprichter en ceo van HomeWizard, Paul Straathof. Echter is het volgens de huidige regelgeving zonder tussenkomst van een installateur helaas niet toegestaan.
Ik heb wel een vraag? Hoe werken de andere apparaten die HW levert dan. Zover mijn bekend gaat alles via de P1-meter. Wat maakt het uit of de aansturing via de P1-meter of een kwh meter gaat, het effect is toch hetzelfde.
hier ook een zeer tevreden gebruiker van 1 PIB, besteld 8 juli 24, geleverd begin 24 maart. 2e besteld op 1 maart en wacht nog up update mails. Geen foutmeldingen tot nu toe. FW is helemaal bijgewerkt. 2x een SoC dift gezien en een RTE van 75,64% as we speakSniperEye schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:15:
[...]
Die mensen die geen foutmelding krijgen die gaan echt niet in een topic schrijven dat ze geen foutmelding krijgen. Een topic als deze is absoluut niet representatief voor de aantallen.
3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power
Waar haal jij de kreet EMT-Toeslag vandaan. Ben je paniek aan het zaaien.Sonero schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:30:
[...]
De websit waar je de batterij kunt aanmelden heeft geen juridische waarde. De netwerk beheerder willen alleen indicatie hebben van wat er gebeurt op het netwerk.
Blijft natuurlijk de vraag of HW zelf de koppeling in België aan een P1 meter zal/kan blokkeren? Op risico van de gebruiker dan die niet in lijn is met de regelgeving..hanev001 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:46:
[...]
Arme Belgen, dwars gezeten door stupide regelgeving. Want het wordt dus van een eenvoudig Plug-en Play apparaat op deze manier toch iets waar een dure installateur aan te pas moet komen.
Ik heb wel een vraag? Hoe werken de andere apparaten die HW levert dan. Zover mijn bekend gaat alles via de P1-meter. Wat maakt het uit of de aansturing via de P1-meter of een kwh meter gaat, het effect is toch hetzelfde.
Lijk me op het eerste zicht ook helemaal niet te kloppen. Op de homologatielijst zijn andere producten te vinden (vb Marstek) die op het eerste zicht op exact dezelfde manier werken.
Zeer benieuwd dus naar welk specifiek deel van de BE regelgeving HW hier refereert....
Zeer benieuwd dus naar welk specifiek deel van de BE regelgeving HW hier refereert....
En als je het als volgt doet: je knoopt je Home Assistant aan de P1-poort van je slimme meter (heeft sowieso veel voordelen voor inzicht). Je bouwt op een ESP32 met bv ESPHOME een "fake-P1-poort" die de P1-data van Home Assistant aan de meter van je thuisaccu voert. Kun je nog spelen met die data ook, zodat je uitgesteld laden en pauzeren etc makkelijk zelf kunt bouwen.MrMichiel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:04:
Blijft natuurlijk de vraag of HW zelf de koppeling in België aan een P1 meter zal/kan blokkeren? Op risico van de gebruiker dan die niet in lijn is met de regelgeving..
Dan heb je geen koppeling tussen je thuisbatterij en je slimme meter - althans niet één die een ambtenaar gaat snappen en daar gaat het om
Dat je door dit soort hoepels zou moeten springen om aan onnodige regels te voldoen is natuurlijk heel gek, maar het is wat het is.
Waarschijnlijk had ik de bekende /s quotes er omheen moeten zetten. Sarcasme, excuses voor de verwarring. Nog eentje dan?GL007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:49:
[...]
Waar haal jij de kreet EMT-Toeslag vandaan. Ben je paniek aan het zaaien.
De websit waar je de batterij kunt aanmelden heeft geen juridische waarde. De netwerk beheerder willen alleen indicatie hebben van wat er gebeurt op het netwerk.
s
En dan natuurlijk de TBT, de nog te introduceren thuisbatterij-toeslag “vanwege de milieu-effecten”. Of een andere nog te verzinnen toeslag waardoor zowel de consument als de solar-branche weer in een hollen-stilstand-hollen situatie terecht komen. Die toeslag kan uiteraard ook een vrijstelling zijn die na de volgende verkiezingen weer afgeschaft wordt.
/s
Eergister heb ik mijn bestelling geplaatst voor de PiB van HW.
Levering juli staat aangegeven in de mail.
Ik ben erg benieuwd of ik gedurende de zomermaanden mijn installatie met NOM voor elkaar kan krijgen.
Levering juli staat aangegeven in de mail.
Ik ben erg benieuwd of ik gedurende de zomermaanden mijn installatie met NOM voor elkaar kan krijgen.
Laten we nou geen politiek bedrijven. Daar ben ik als techneut helemaal wars van. Niet doen laten we bij de techniek laten.Sonero schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:17:
[...]
Waarschijnlijk had ik de bekende /s quotes er omheen moeten zetten. Sarcasme, excuses voor de verwarring. Nog eentje dan?
s
En dan natuurlijk de TBT, de nog te introduceren thuisbatterij-toeslag “vanwege de milieu-effecten”. Of een andere nog te verzinnen toeslag waardoor zowel de consument als de solar-branche weer in een hollen-stilstand-hollen situatie terecht komen. Die toeslag kan uiteraard ook een vrijstelling zijn die na de volgende verkiezingen weer afgeschaft wordt.
/s
Heb net nog eens gekeken in die lijst (laatste update 11/04/2025) en degene die je noemt zie ik er niet tussen zitten dus vraag me af of er ergens een nog recentere lijst is waar je die in gezien hebt?Rik Mertens schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:08:
Lijk me op het eerste zicht ook helemaal niet te kloppen. Op de homologatielijst zijn andere producten te vinden (vb Marstek) die op het eerste zicht op exact dezelfde manier werken.
De synergrid lijst heb ik niet gecheckt neen, maar dacht ergens gelezen te hebben dat zaken als marstek intussen OK waren. Ze worden in elk geval al verkocht in BE. Dat mag (in theorie) dan nog niet.
Waar vind je die lijst met update op 11/04, ik zie enkel die met update op 07/04?Rik57 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:05:
[...]
Heb net nog eens gekeken in die lijst (laatste update 11/04/2025) en degene die je noemt zie ik er niet tussen zitten dus vraag me af of er ergens een nog recentere lijst is waar je die in gezien hebt?
/f/image/pbN9Alo1H7snRniWzh2q6QTN.png?f=fotoalbum_large)
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Precies, dan rennen we offtopic. Ook daar is weer een topic voor op tweakers De landelijke Nederlandse politiek 2025GL007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:01:
[...]
Laten we nou geen politiek bedrijven. Daar ben ik als techneut helemaal wars van. Niet doen laten we bij de techniek laten.
Verkopen mag nog niet, doen ze toch. Koppelen aan de P1 meter mag niet blijkt, doen ze toch. Ook Marstek heeft dacht ik een eigen p1 meter. Dus tja....... ik noem dit een gevalletje "s..... aan de hele wereld".... nog een doos verkocht, weer 1, ohhh nog 1.... Als we allemaal zo gaan werken is het einde zoek.Rik Mertens schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:09:
De synergrid lijst heb ik niet gecheckt neen, maar dacht ergens gelezen te hebben dat zaken als marstek intussen OK waren. Ze worden in elk geval al verkocht in BE. Dat mag (in theorie) dan nog niet.
Marstek heeft ook ct klemmen.Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:20:
[...]
Verkopen mag nog niet, doen ze toch. Koppelen aan de P1 meter mag niet blijkt, doen ze toch. Ook Marstek heeft dacht ik een eigen p1 meter. Dus tja....... ik noem dit een gevalletje "s..... aan de hele wereld".... nog een doos verkocht, weer 1, ohhh nog 1.... Als we allemaal zo gaan werken is het einde zoek.
Werkt dat al? Ik heb daar e.a. over gelezen dat dit niet bij iedereen feilloos werkt.
Resultaat heel wisselend idd. Maar ze hebben het wel.Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:24:
[...]
Werkt dat al? Ik heb daar e.a. over gelezen dat dit niet bij iedereen feilloos werkt.
Iets met goedkoop is ….
Je moet idd het kaft wel een beetje van het koren weten te scheiden. Al is geen enkele merk voor mij nog heilig. Altijd objectief proberen te blijven kijken.internet4me schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:25:
[...]
Resultaat heel wisselend idd. Maar ze hebben het wel.
Iets met goedkoop is ….
Ja en zo komt de business case ook serieus in het gedrang hé... Een 3-fasige kWh meter is ook niet echt goedkoop (€130). Ik ga dus nog even de kat uit de boom kijken vrees ik.Devke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:45:
[...]
Voor iedereen in België natuurlijk wel jammer nog. Geduld wordt nog even op de proef gesteld. Goed dat je het even post zodat alle collega zuider-buren die hier actief zijn ook gelijk even bij gepraat zijn. Al is dit niet het nieuws waar jullie op wachten. Komt goed. De regelgeving bij jullie slaat wellicht wat door?
Oftewel komt HomeWizard toch nog met een homologatie via de P1 meter, of ik wacht nog een paar jaar en laat gewoon een volwaardig batterijsysteem plaatsen eens de prijzen gehalveerd zijn :-)
Maar idd heel jammer want ik wilde hem zo graag in huis halen. En ik las ergens dat je een Nederlands model niet zomaar in België kan inpluggen ivm kleine afwijkingen in de voltages van het stroomnet ofzoiets?
Idd, dat is hier in België wel meer het geval...hanev001 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:46:
[...]
Arme Belgen, dwars gezeten door stupide regelgeving. Want het wordt dus van een eenvoudig Plug-en Play apparaat op deze manier toch iets waar een dure installateur aan te pas moet komen.
De andere HW apparaten werken gewoon via de P1 meter zoals bij jullie. Het effect is idd nét hetzelfde, het is alleen de regelgever die hier lastig doet omdat normaal voor een batterijsysteem er een aparte meting in de meterkast vereist is... Maar zo is het geen plug-in battery meer natuurlijk :-)
Ik heb thuis wel een monofase kWh meter van HomeWizard tussen mijn zonnepaneel omvormer zitten, dat werkt wel heel erg netjes! Zo kan ik met een energy socket en een zonnetaak de firmawagen optimaal laden als de zon schijnt ^^
Ook de mail ontvangen, schrik er niet van. Gelobby van de installateurs , plug and play is te makkelijk en mag vervolgens niet. Wanneer ze de nodige taxen/belastingen hebben uitgevonden mag het mss weer wel. Het is wat het is en gelukkig zijn er altijd achterpoortjes 👹.
Maar zoals met veel toestanden hier zeg ik, arm zielig België.
Maar zoals met veel toestanden hier zeg ik, arm zielig België.
[ Voor 10% gewijzigd door rabero1985 op 15-04-2025 13:43 ]
Bij jullie is saldering er al af dus ik kan me voorstellen dat daar al een betere businesscase te bedenken valt. Hollanders werken graag eerst met boetes als ze een probleem niet opgelost krijgen of te laat zijn. Iets met melkkoe.RaVenXeoN schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:31:
[...]
Ja en zo komt de business case ook serieus in het gedrang hé... Een 3-fasige kWh meter is ook niet echt goedkoop (€130). Ik ga dus nog even de kat uit de boom kijken vrees ik.
Oftewel komt HomeWizard toch nog met een homologatie via de P1 meter, of ik wacht nog een paar jaar en laat gewoon een volwaardig batterijsysteem plaatsen eens de prijzen gehalveerd zijn :-)
Maar idd heel jammer want ik wilde hem zo graag in huis halen. En ik las ergens dat je een Nederlands model niet zomaar in België kan inpluggen ivm kleine afwijkingen in de voltages van het stroomnet ofzoiets?
Hier is er nog geen businesscase te bouwen op de batterij hoor. Alleen boete besparing maar dan heb je een TVT die te lang is. Spijtig oprecht, jullie kunnen daarin tegen wel mooi ons de kinderziektes voor jullie er alvast laten uithalen
Hier nog een Belg die de mail ontvangen heeft. Echt teleurstelled dit.
Heb sinds kort een digitale meter, gelegaliseerde diefstal noem ik dat....
Heb sinds kort een digitale meter, gelegaliseerde diefstal noem ik dat....
Hier via deze link en dan in die tekst in het blauw "de lijst C10/26" klikken dan krijg je een excel ter download.Gely schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:12:
[...]
Waar vind je die lijst met update op 11/04, ik zie enkel die met update op 07/04?
[Afbeelding]
In die excel "bewerken inschakelen" klikken. Dan in de kolom "additional information" op dat klein driehoekje klikken. In het venster dat opent, onderaan ; "lege cellen" uitvinken en ok klikken en dan komen alle plug en play toestellen te voorschijn. Je hoeft dan enkel te letten op de kolom "energy storage" of daar een vinkje in staat. Dat zijn de batterijen... Eens je het weet gaat het makkelijker
@Rik57 Bedankt! Die lijst kende ik al en is niet verschillend (voor Plug&Play althans) van de reeds gefilterde lijst voor enkel Plug&Play toestellen die je hier vindt, is iets overzichtelijkerRik57 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:15:
[...]
Hier via deze link en dan in die tekst in het blauw "de lijst C10/26" klikken dan krijg je een excel ter download.
In die excel "bewerken inschakelen" klikken. Dan in de kolom "additional information" op dat klein driehoekje klikken. In het venster dat opent, onderaan ; "lege cellen" uitvinken en ok klikken en dan komen alle plug en play toestellen te voorschijn. Je hoeft dan enkel te letten op de kolom "energy storage" of daar een vinkje in staat. Dat zijn de batterijen... Eens je het weet gaat het makkelijker
Als het via een aanpassing in de kast is (om die kwh te installeren), is het zeker en vast geen plug & play. Want voor elke wijziging aan de elektriciteitsinstallatie (wat dit is want je moet in de kast iets toevoegen), moet uw elektriciteit opnieuw gekeurd worden.
Het is dan ook nog eens spijtig dat die meter van HW alleen via WIFI werkt, wat in mijn geval niet zal werken (ik heb een metalen kast). De shelly kan wel werken (want die heeft een ethernet aansluiting).
Langs de andere kant begrijp ik niet waarom dit pas last minute als een verrassing naar boven komt. Op 17 oktober 2024 konden homologaties al aangevraagd worden en was het duidelijk aan wat de plug & play batterijen moeten voldoen.
Het is dan ook nog eens spijtig dat die meter van HW alleen via WIFI werkt, wat in mijn geval niet zal werken (ik heb een metalen kast). De shelly kan wel werken (want die heeft een ethernet aansluiting).
Langs de andere kant begrijp ik niet waarom dit pas last minute als een verrassing naar boven komt. Op 17 oktober 2024 konden homologaties al aangevraagd worden en was het duidelijk aan wat de plug & play batterijen moeten voldoen.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.