Nu nog een keer gedaan en krijg een E400 melding.Devke schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:12:
[...]
De 90 seconden stekker uit WCD methode? Batterij uit. Stekker uit WCD. 90 sec wachten. Stekker weer terugplaatsen en batterij weer aanzetten.
Evt batterij 1 even los koppelen? Degene die vol is.arnord schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:13:
[...]
Ook al wel gedaan, doet hij het even maar daarna bij een verbruiker die vraagt uit deze accu stop hij er weer mee.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Edit. Laatste alinea.hanev001 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:18:
[...]
Conclusie: Er is geen voorraad maar ze hadden toen het plan om extra te gaan inkopen als er zicht was op levering in Belgie.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 12-04-2025 18:32 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hmmm. Das balen. De E400 serie is HW contacten. 1e x dit? Vlgs mij poste je ook een rij E3 meldingen daarvoor.arnord schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:21:
[...]
Nu nog een keer gedaan en krijg een E400 melding.
[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 12-04-2025 17:25 ]
Nee de E3 meldingen heb ik nog niet gehad. deze draait al 57 cycles goed.Devke schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:24:
[...]
Hmmm. Das balen. De E400 serie is HW contacten. 1e x dit? Vlgs mij poste je ook een rij E3 meldingen daarvoor.
lezen is blijkbaar toch een vak. zie het bericht van HW wat @Devkehanev001 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:18:
[...]
Conclusie: Er is geen voorraad maar ze hadden toen het plan om extra te gaan inkopen als er zicht was op levering in Belgie.
HW geeft in deze tekst echter aan: "voor belgie, er is extra voorraad ingerekend voor eind april die we hopelijk dan vrij kunnen geven."
dus voor Belgie

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Sugestie schakel de goede batterij voor 1 uur uit. En kijkt wat de probleem batterij doet.arnord schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:13:
[...]
Ook al wel gedaan, doet hij het even maar daarna bij een verbruiker die vraagt uit deze accu stop hij er weer mee.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Nog steeds issues met wegvallen van P1 op diverse accu's. nu 2 vd 4 gewoon geen verbinding meer ineens.shthpnz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:15:
[...]
Welkom bij de club. Het lijkt alsof de helpdesk van HomeWizard het probleem niet onderkent.
Als dat gebeurd, wordt er niet meer gebalanceerd, en dus doet de accu niks ....
Paar dagen geleden waren het accu 1 en 3, nu weer 1 en 2, een keer 4... allemaal willekeurig.
Geen melding uiteraard, want de accu's zijn volgens de app online.
Ik vind de betrouwbaarheid van deze accu's met de dag minder worden.
Zit je op de laatste firmware van de p1 en batterij?elmunstro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:22:
[...]
Nog steeds issues met wegvallen van P1 op diverse accu's. nu 2 vd 4 gewoon geen verbinding meer ineens.
Als dat gebeurd, wordt er niet meer gebalanceerd, en dus doet de accu niks ....
Paar dagen geleden waren het accu 1 en 3, nu weer 1 en 2, een keer 4... allemaal willekeurig.
Geen melding uiteraard, want de accu's zijn volgens de app online.
Ik vind de betrouwbaarheid van deze accu's met de dag minder worden.
Suggestie maak in de wifi router alle Homewizard unit IP-adressen static. Dit scheelt problemen.Devke schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:34:
[...]
Zit je op de laatste firmware van de p1 en batterij?
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Had met de laatste update ook een aantal keren de E400 melding. Vorige week is de batterij vervangen door een nieuwe en tot nu toe geen gekkigheden.arnord schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:21:
[...]
Nu nog een keer gedaan en krijg een E400 melding.
(Had vaak dat de batterij onverwacht een tijd inactief was zowel bij opladen als ontladen)
Dus beste even contact opnemen met Homewizard
Precies dit, heb melding vrijdag gemaakt. We wachten af.zonpaneel schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:18:
[...]
Had met de laatste update ook een aantal keren de E400 melding. Vorige week is de batterij vervangen door een nieuwe en tot nu toe geen gekkigheden.
(Had vaak dat de batterij onverwacht een tijd inactief was zowel bij opladen als ontladen)
Dus beste even contact opnemen met Homewizard
Helaas nog niet. Reactie van HomeWizard was, we hebben een firmware update uitgebracht en naar jou device gepushed. Nu is alles opgelost.Gizz schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:10:
@bpssoftware vervelend! Dat soort problemen heb ik gelukkig niet gehad. En na 1 reboot waren mijn E3**'s permanent opgelost.
Met al 20x resetten en je andere problemen denk ik niet dat dit nog goed gaat komen met deze specifieke batterij. Ik hoop dat je snel van HW hoort dat ze een nieuwe batterij komen brengen.
Helaas blijkt het vandaag toch nog niet opgelost te zijn en kan ik me ook aansluiten in het lijstje met E305 foutmeldingen. Maar weer eens contact met de klantenservice opgenomen en aangegeven dat ik GEEN genoegen neem met het antwoord van "harde reset". Zelf heb ik dit al uitgevoerd, want terugleveren was niet mogelijk ook al was er ruim voldoende vraag. WiFi heb ik ook gecheckt, helemaal perfect de connectie voor 8+ dagen op access points, ruimte hoeveelheid dBm en SNR is ook top.
:strip_exif()/f/image/jcJoom4oxMwalb3JEObAeY8p.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vertrouwen in HomeWizard begint echt in een dieptepunt te komen. Ik heb nog een batterij voor mei in pre-order staan, maar die ga ik annuleren als er nu geen permanente oplossing komt. De batterij zou 10-15 jaar moeten meegaan, maar heb aan de hand van de huidige ervaringen niet het idee dat de batterij 1 jaar gaat halen.
Ik heb even gekeken. De batterij heeft zo’n stekker.MacD007 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:53:
[...]
en dit is een E/F stekker die ook met een penaarde past, zie pijl. Dus als HW deze veel gebruikte stekker heeft gebruikt (wat te verwachten is) past deze gewoon ook in Belgie.
[Afbeelding]
4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery
Mijn bericht van vanmiddag:bpssoftware schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:22:
[...]
Helaas nog niet. Reactie van HomeWizard was, we hebben een firmware update uitgebracht en naar jou device gepushed. Nu is alles opgelost.
Helaas blijkt het vandaag toch nog niet opgelost te zijn en kan ik me ook aansluiten in het lijstje met E305 foutmeldingen. Maar weer eens contact met de klantenservice opgenomen en aangegeven dat ik GEEN genoegen neem met het antwoord van "harde reset". Zelf heb ik dit al uitgevoerd, want terugleveren was niet mogelijk ook al was er ruim voldoende vraag. WiFi heb ik ook gecheckt, helemaal perfect de connectie voor 8+ dagen op access points, ruimte hoeveelheid dBm en SNR is ook top.
[Afbeelding]
Mijn vertrouwen in HomeWizard begint echt in een dieptepunt te komen. Ik heb nog een batterij voor mei in pre-order staan, maar die ga ik annuleren als er nu geen permanente oplossing komt. De batterij zou 10-15 jaar moeten meegaan, maar heb aan de hand van de huidige ervaringen niet het idee dat de batterij 1 jaar gaat halen.
TFX77 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:11:
Ik had ook E305 op één van mijn HomeWizard Plug-In Batteries. Even gekeken naar Unifi. De HomeWizard Batterij staat gewoon als 100% binnen Unifi. Echter zag ik dat deze verbinding 37% TX retries had. Blijkbaar had de Batterij (of Unifi) welke beneden staat besloten dat verbinden met het access-point op zolder een goed idee was. Dubieus.
E305 ligt in mijn ogen voor 99,9 procent aan je Wireless verbinding en is niet "de schuld" van HomeWizard. Als de verbinding genoeg klappert zal de HomeWizard uiteindelijk de Batterij in deze fout zetten omdat het onveilig wordt om opdrachten er naar toe te sturen. Helemaal terecht.
Doe er je voordeel mee.
[ Voor 91% gewijzigd door TFX77 op 12-04-2025 23:12 ]
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Wel apart, als je dat in 2024 zei werd aangegeven dat de HW PiB een simpel apparaat moest blijven en je met extra wensen naar andere producten moest kijken. Nu wil blijkbaar "iedereen" wel extra functies? Apart hoe dingen met de tijd kunnen veranderen.JeroenH schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:08:
[...]
Volgens mij hoopt zo'n beetje iedereen hier dat
Ik heb eerst nog een hoop andere hoop... Hoop dat de accu snel komt, hoop dat hij goed werkt, hoop dat hij niet omgeruild hoeft, en dan hoop ik dat de lokale API wordt uitgebreid.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De batterij moet je na installatie in de app direct een vast IP adres geven dan heb je geen last van dons systemen van de router in de wifi verbinding. De chips in de batterij en P1 unit zijn te klein kwa ram geheugen. Ik heb in het verleden veel met die chips geprogrammeerd. Het zijn geen computers zoals een PC of MAC of IPad.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:25:
[...]
Wel apart, als je dat in 2024 zei werd aangegeven dat de HW PiB een simpel apparaat moest blijven en je met extra wensen naar andere producten moest kijken. Nu wil blijkbaar "iedereen" wel extra functies? Apart hoe dingen met de tijd kunnen veranderen.
Zoals ik al aangegeven heb, dat is niet het geval hier. Netwerk stats zijn perfect hier.
Voorheen heb ik al een AC vlakbij de batterij geplaatst, gelocked aan deze AC, vast IP, aparte SSID aangemaakt met alleen 2.4 GHz, geen fast roaming etc opties op die SSID aan.
Dus in dit geval lijkt het geen WiFi te zijn
Ingerekend is niet het zelfde als het hebben van die voorraad. Ze hebben mogelijk rekening gehouden met met opbouwen van voorraad tegen de tijd dat ze verwachte een goedkeuring te krijgen. Nu die als maar niet komt zou ik forse vraagtekens zetten bij het management van een bedrijf dat product en werkkapitaal opsluit in een voorraad die onverkoopbaar is zonder goedkeuring terwijl ze tergelijkertijd achterlopen op het uitleveren van orders die al 8 maanden geleden geplaatst zijn.MacD007 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:51:
[...]
lezen is blijkbaar toch een vak. zie het bericht van HW wat @Devke![]()
![]()
![]()
zo mooi en netjes voor je heeft opgezocht (had je zelf ook met enige kleine moeite ook kunnen doen) maar je ziet de TS doet het met aller plezier voor je.
HW geeft in deze tekst echter aan: "voor belgie, er is extra voorraad ingerekend voor eind april die we hopelijk dan vrij kunnen geven."
dus voor Belgieis er duswel een bepaalde voorraad,die is echter niet voor NL
bestemd denk ik dan maar.
Moet zeggen dat ik nog geen koffie op heb, maar waar krijg je die melding te zien??Devke schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:52:
Ik krijg de laatste paar dagen vaker deze melding:
[Afbeelding]
Ik vind het apart dat je dat apart vindt.Taro schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:25:
Wel apart, als je dat in 2024 zei werd aangegeven dat de HW PiB een simpel apparaat moest blijven en je met extra wensen naar andere producten moest kijken. Nu wil blijkbaar "iedereen" wel extra functies? Apart hoe dingen met de tijd kunnen veranderen.
1. Dit is Tweakers.net. Noem me ouderwets, maar is dit niet het Nederlandse bolwerk van tweaken, waar o.a. het meer uit apparaten halen dan ze af-fabriek kunnen zo'n beetje is uitgevonden?
2. Sommige concurrerende producten bieden wel meer, als in andere strategieën of een uitgebreide lokale API. Ik vind het helemaal niet "apart" dat HW vragen krijgt (zeker hier op Tweakers!) of hun product op dat vlak ook nog verder ontwikkeld wordt. HW heeft hier ook positief op gereageerd, dus dat moedigt dit aan. Fijn toch juist?
3. Voortschrijdend inzicht. Als iemand niet veel van accu's weet, een HW accu bestelt met bv de gedachte "dat vervangt dan mooi salderen", vervolgens meer over de materie te weten komt en dan denkt "mmmm andere strategieën zouden eigenlijk wel fijn zijn", dan is het toch niet vreemd dat dat vragen/verzoeken richting HW oplevert?
Naar mijn idee is het juist goed dat hier op Tweakers de "moeilijke" vragen aan HW worden gesteld. Ik vind dat ze er doorgaans positief op reageren.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Mijn mobiel meldt dat deze app regelmatig vast loopt. Mij valt op dat als je de batterij van de Wifi haalt en later terug zet op de Wifi dat bij iedere slag de app opnieuw opstart als het koppelen gelukt is. Dus bij succesvol afkopelen een restart van de app en bij aankoppelen weer.ivo1969 schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:21:
[...]
Moet zeggen dat ik nog geen koffie op heb, maar waar krijg je die melding te zien??
Heb je iPhone of een Android telefoonDevke schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:30:
[...]
Mijn mobiel meldt dat deze app regelmatig vast loopt. Mij valt op dat als je de batterij van de Wifi haalt en later terug zet op de Wifi dat bij iedere slag de app opnieuw opstart als het koppelen gelukt is. Dus bij succesvol afkopelen een restart van de app en bij aankoppelen weer.
Android.
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, ik gaf in 2024 al aan dat het beoogde doel van het product in mijn ogen te beperkt was/is. Dat is ook de reden dat ik toen naar alternatieven ben gaan kijken. Als ik bijv. uitgesteld laden, pauzeren, wachten op EV, dynamische tarieven, Home Assistant, etc. noemde dan had ik het gevoel dat men mij het liefst met pek en veren het topic uit joeg (Neem die niet te serieus hoor
Juist helemaal eens, dit is het bolwerk van tweaken en dat zie je ook wel gebeuren met Wi-Fi uitschakelen, HA scripts en grafieken, P1-meters emuleren, etc. Mooi om te zien.1. Dit is Tweakers.net. Noem me ouderwets, maar is dit niet het Nederlandse bolwerk van tweaken, waar o.a. het meer uit apparaten halen dan ze af-fabriek kunnen zo'n beetje is uitgevonden?
Eens, nogmaals: Denk dat je mij verkeerd begreep, ik sta daar juist 100% achter om dat allemaal te tweaken, ik doe zelf niet anders. Echter zie ik een kanteling van "1 HW PiB is genoeg en het product moet simpel blijven" naar "Ik heb een 2e, 3e of zelfs 4e nodig om de nacht door te komen en het zou fijn zijn als je via de App X, Y en Z kon doen".2. Sommige concurrerende producten bieden wel meer, als in andere strategieën of een uitgebreide lokale API. Ik vind het helemaal niet "apart" dat HW vragen krijgt (zeker hier op Tweakers!) of hun product op dat vlak ook nog verder ontwikkeld wordt. HW heeft hier ook positief op gereageerd, dus dat moedigt dit aan. Fijn toch juist?
Ja eens, maar daarom hamer ik er ook altijd op: Kijk eerst goed naar wat je nodig hebt en of een product voldoet aan je wensen en eisen. Veel mensen gaan té snel tot aanschaf over en daarna pas nadenken over wat ze nodig hebben en onderzoek doen. Een beetje hetzelfde als regelmatig in de laadpalen topics langskomt: "Hallo, ik heb via iBood voor 359 Euro een laadpaal kunnen oppikken, maar die blijkt niet slim te zijn, hoe kan ik deze slim maken?".3. Voortschrijdend inzicht. Als iemand niet veel van accu's weet, een HW accu bestelt met bv de gedachte "dat vervangt dan mooi salderen", vervolgens meer over de materie te weten komt en dan denkt "mmmm andere strategieën zouden eigenlijk wel fijn zijn", dan is het toch niet vreemd dat dat vragen/verzoeken richting HW oplevert?
Jazeker. En het siert HomeWizard ook dat ze hier erg actief zijn en moeilijke vragen niet uit de weg gaan. En voor zover ik kan overzien leveren ze ook goede support. Dit is ook zeker niet negatief bedoeld richting HomeWizard, de lancering van een relatief complex product vs andere producten brengt altijd kinderziektes met zich mee en daarna is het belangrijk hoe je daar mee omgaat: Goed communiceren, producten snel vervangen, snel met firmware updates komen en er bovenop zitten. En dat doet HomeWizard volgens mij. Je weet als early adopter nou eenmaal dat je soms tegen problemen aan zult lopen.Naar mijn idee is het juist goed dat hier op Tweakers de "moeilijke" vragen aan HW worden gesteld. Ik vind dat ze er doorgaans positief op reageren.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik denk je dat gelijk hebtTaro schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:27:
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt,
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Hier een Pixel 6a met android 15 , maar moet zeggen dat hier nooit vast loopt of dat soort meldingen krijg.Devke schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:30:
[...]
Mijn mobiel meldt dat deze app regelmatig vast loopt. Mij valt op dat als je de batterij van de Wifi haalt en later terug zet op de Wifi dat bij iedere slag de app opnieuw opstart als het koppelen gelukt is. Dus bij succesvol afkopelen een restart van de app en bij aankoppelen weer.
Ik denk dat het komt door het ontkoppelen van de batterij van de Wifi en later weer terug zetten. Dan zie ik ook de restart van de app. Andere Android gebruikers hier geen last van? @HomeWizard_NLivo1969 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:00:
[...]
Hier een Pixel 6a met android 15 , maar moet zeggen dat hier nooit vast loopt of dat soort meldingen krijg.
Ik heb de laatste weken flink getwijfeld of ik mijn reservering voor twee HW batterijen wel wilde omzetten in aanschaf. De zeer regelmatig terugkerende foutmeldingen hielpen daarbij niet.
Voor mij leek het beste eventuele alternatief de Zendure.
De pro’s en con’s van beide systemen zoals die voor mij gelden (en daar hoef je het niet mee eens te zijn) heb ik eerder hier al eens vermeld, maar kort gezegd, de HW heeft nu nog te weinig mogelijkheden om het laad en ontlaad gedrag aan te passen aan mijn specifieke situatie, voor de Zendure was het me net weer teveel, maar ook onvolledig integraal stuurbaar voor de relatieve leek. De AC2400 komt m.i. aardig in de buurt van set en forget, zonder een kerstboom aan kabeltjes te moeten aansluiten met PV etc maar er is geen P1 meter, beschikbaarheid daarvan en van de AC2400 niet goed bekend, en dan nog, werkt het ook zo goed als de HW P1 meter.
Kortom 50/50, wat weegt het zwaarst.
Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de HW, in de hoop dat enkele kleine aanpassingen in de APP mijn wensen deels tegemoet zullen komen. Ik vertrouw daar wel op.
Met name uitgesteld en dynamisch laden zijn voor mij wezenlijk (gegeven mijn specifieke situatie met PV op ZW en NW en 2 maal EV, en een zware warmtepomp). Tevens wil ik verbruiken als het net niet zwaar belast is en het net ontzien in de (ochtend en avond) piek. Die wensen zijn door @Devke al verwoord.
Dus gekozen voor een Nederlands product, een firma met een uitstekende reputatie, en ik zit al diep in hun ecosysteem.
De Zendure is voor mij de new kid on the block, en zonder geïntegreerd P1 systeem kan ik er niet mee wat ik wil en een Shelly wil ik in de groepenkast er niet ook nog eens in (laten) friemelen.
Vorige week vrijdag besteld, dinsdag geleverd.
Installatie was een simpele zaak, en sindsdien elke dag de 2 batterijen vol rond 1700 uur, en kom de nacht bijna door met NOM, uitgezonderd pieken van de vaatwasser, waterkoker en nog af en toe de warmtepomp.
Tot nu toe zeer tevreden.
Ik heb de batterijen bewust ook niet ontgrendeld, laad met 1600W en ontlaad met 800W.
Ik heb de temperatuur van de kabels en WCD gemeten met een IR camera, en ben geheel gerustgesteld: de maximale temperatuur van de WCD (buitenoppervlak) is ruim onder de 30 graden, de kabel naar de groepenkast maximaal 32 graden.
De afgelopen week was qua PV uitzonderlijk, zoals wel vaker in april, en het feit dat ik nog wel 2 batterijen had kunnen vullen is uiteraard geen garantie voor het gemiddelde gebruik.
Maar mijn modellering op basis van 6 jaar PV in deze woning geeft aan dat 80/20 een 3de PiB nuttig is (ik zeg niet financieel rendabel, zoals ook een nieuwe fiets, keuken, of meubels niet een nette ROI hebben). Dat ROI verhaal wil ik hier niet weer oprakelen.
Dus die discussie, toch nog een derde, ga ik met mezelf nog hebben.
Qua plaatsing.
De batterijen staan op elkaar in een ruimte naast de WP binnenunit. En dat staat heel stevig.
Voldoende koeling (IR beelden bevestigen de temperaturen die hier al eerder zijn gepost).
Voor een 3de ernaast is de ruimte krapjes en boven op de andere twee is het makkelijkst. Maar ik kan ze niet aan de muur bevestigen, want daar lopen de CV leidingen.
Ik verwacht dat de drie op elkaar ook goed kan en veilig is, en de kans dat ze daar omver gelopen worden is gewoon 0,0.
Heeft iemand anders ook 3 batterijen los gestapeld staan? Bevalt dat?
Ik kan eventueel een strip achter de batterijen monteren (de schroefgaten zitten er al). Dat geeft net iets meer zekerheid.
Of zie ik nog andere argumenten en factoren over het hoofd.
Dank voor jullie adviezen.
De pro’s en con’s van beide systemen zoals die voor mij gelden (en daar hoef je het niet mee eens te zijn) heb ik eerder hier al eens vermeld, maar kort gezegd, de HW heeft nu nog te weinig mogelijkheden om het laad en ontlaad gedrag aan te passen aan mijn specifieke situatie, voor de Zendure was het me net weer teveel, maar ook onvolledig integraal stuurbaar voor de relatieve leek. De AC2400 komt m.i. aardig in de buurt van set en forget, zonder een kerstboom aan kabeltjes te moeten aansluiten met PV etc maar er is geen P1 meter, beschikbaarheid daarvan en van de AC2400 niet goed bekend, en dan nog, werkt het ook zo goed als de HW P1 meter.
Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de HW, in de hoop dat enkele kleine aanpassingen in de APP mijn wensen deels tegemoet zullen komen. Ik vertrouw daar wel op.
Met name uitgesteld en dynamisch laden zijn voor mij wezenlijk (gegeven mijn specifieke situatie met PV op ZW en NW en 2 maal EV, en een zware warmtepomp). Tevens wil ik verbruiken als het net niet zwaar belast is en het net ontzien in de (ochtend en avond) piek. Die wensen zijn door @Devke al verwoord.
Dus gekozen voor een Nederlands product, een firma met een uitstekende reputatie, en ik zit al diep in hun ecosysteem.
De Zendure is voor mij de new kid on the block, en zonder geïntegreerd P1 systeem kan ik er niet mee wat ik wil en een Shelly wil ik in de groepenkast er niet ook nog eens in (laten) friemelen.
Installatie was een simpele zaak, en sindsdien elke dag de 2 batterijen vol rond 1700 uur, en kom de nacht bijna door met NOM, uitgezonderd pieken van de vaatwasser, waterkoker en nog af en toe de warmtepomp.
Ik heb de batterijen bewust ook niet ontgrendeld, laad met 1600W en ontlaad met 800W.
Ik heb de temperatuur van de kabels en WCD gemeten met een IR camera, en ben geheel gerustgesteld: de maximale temperatuur van de WCD (buitenoppervlak) is ruim onder de 30 graden, de kabel naar de groepenkast maximaal 32 graden.
De afgelopen week was qua PV uitzonderlijk, zoals wel vaker in april, en het feit dat ik nog wel 2 batterijen had kunnen vullen is uiteraard geen garantie voor het gemiddelde gebruik.
Maar mijn modellering op basis van 6 jaar PV in deze woning geeft aan dat 80/20 een 3de PiB nuttig is (ik zeg niet financieel rendabel, zoals ook een nieuwe fiets, keuken, of meubels niet een nette ROI hebben). Dat ROI verhaal wil ik hier niet weer oprakelen.
Qua plaatsing.
De batterijen staan op elkaar in een ruimte naast de WP binnenunit. En dat staat heel stevig.
Voldoende koeling (IR beelden bevestigen de temperaturen die hier al eerder zijn gepost).
Voor een 3de ernaast is de ruimte krapjes en boven op de andere twee is het makkelijkst. Maar ik kan ze niet aan de muur bevestigen, want daar lopen de CV leidingen.
Ik verwacht dat de drie op elkaar ook goed kan en veilig is, en de kans dat ze daar omver gelopen worden is gewoon 0,0.
Ik kan eventueel een strip achter de batterijen monteren (de schroefgaten zitten er al). Dat geeft net iets meer zekerheid.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Hier op zich tevreden gebruiker van de HW batterij en het is gewoon een plug en play product in mijn ogen.EVfan schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:17:
Ik heb de laatste weken flink getwijfeld of ik mijn reservering voor twee HW batterijen wel wilde omzetten in aanschaf. De zeer regelmatig terugkerende foutmeldingen hielpen daarbij niet.
De pro’s en con’s van beide systemen zoals die voor mij gelden (en daar hoef je het niet mee eens te zijn) heb ik eerder hier al eens vermeld, maar kort gezegd, de HW heeft nu nog te weinig mogelijkheden om het laad en ontlaad gedrag aan te passen aan mijn specifieke situatie, voor de Zendure was het me net weer teveel, maar ook onvolledig integraal stuurbaar voor de relatieve leek. De AC2400 komt m.i. aardig in de buurt van set en forget, zonder een kerstboom aan kabeltjes re moeten aansluiten met PV etc maar er is geen P1 meter, beschikbaarheid daarvan en van de AC2400 niet goed bekend, en dan nog, werkt het ook zo goed als de HW P1 meter.
Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de HW, in de hoop dat enkele kleine aanpassingen in de AP mijn wensen deels tegemoet zullen komen. Ik vertrouw daar wel op.
Dus die discussie ga ik met mezelf nog hebben.
Qua plaatsing.
Ter vergelijking een simpele platenspeler zonder, anti skating, zonder vta afstelling enz.
Ik zelf ben toch meer van de anti skating en vta afstelling , dit allemaal als ter vergelijking.
Nu ik steeds meer kom te weten over de HW batterij de zwakke en sterke kanten, neig ik toch tzt over te gaan naar een andere aanbieder en dat is battery vision van solarwatt.
Geheel is modulair te gebruiken en wat ik sterk punt vind ook te gebruiken als noodvoorziening .
Maar dat ga ik pas doen als de salderingsregeling geheel ten einde is en gok er nog op dat de prijzen van de batterij gaan dalen.
Momenteel dus wel happy gebruiker van de HW batterij
Bij mij werken de 3 batterijen nu 2 maanden perfect 
Vandaag voor het eerst een foutmelding, 'geen verbinding met P1' bij 1 batterij.
Opnieuw verbinden via de app werkte niet, toen de batterij uitgezet met de draaiknop, gewacht en weer aangezet.
Daarna deed ie het weer.
Hoop dat dit niet vaker voorkomt, maar mocht het weer gebeuren, is er een optie om de batterij op afstand te herstarten?
Dat zou handig zijn als er niemand thuis is.
Vandaag voor het eerst een foutmelding, 'geen verbinding met P1' bij 1 batterij.
Opnieuw verbinden via de app werkte niet, toen de batterij uitgezet met de draaiknop, gewacht en weer aangezet.
Daarna deed ie het weer.
Hoop dat dit niet vaker voorkomt, maar mocht het weer gebeuren, is er een optie om de batterij op afstand te herstarten?
Dat zou handig zijn als er niemand thuis is.
Ik heb 2 PiB besteld voor batch eind April, wat het dus bijna is. Waar zijn we inmiddels met de uitlevering?
Volgens mij loopt HomeWizard flink achter met uitlevering?
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Hier werd de pib op 3 april geleverd en dat zou eind maart zijn, net een paar dagen later dus ik denk dat het met achterlopen wel meevalt @SpeedingWilly Eind april is nog 17 dagen dus ze hebben nog ff de tijd en ze verwachten deze week weer een partij pibs wat een paar pagina's terug door HW gemeld is.
Hier draait hij vlekkeloos, zag dat ik ook firmware updates had gehad, niets van gemerkt al blijft het wel zo dat ik liever zelf zou bepalen of ik wel of niet wil updaten.
Hier draait hij vlekkeloos, zag dat ik ook firmware updates had gehad, niets van gemerkt al blijft het wel zo dat ik liever zelf zou bepalen of ik wel of niet wil updaten.
/f/image/cYaAgseVVqYyzKO714jIb6ku.png?f=fotoalbum_large)
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Maar waarop zou je die keuze baseren? Aangezien de changelogs héél summier (of niet bestaand) zijnfxs81 schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:05:
al blijft het wel zo dat ik liever zelf zou bepalen of ik wel of niet wil updaten.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Puur op dat ik hier lees dat bij sommige problemen beginnen na een update, dat kan natuurlijk toeval zijn maar als iets precies doet wat het moet doen dan hoef ik eigenlijk geen update. Een knopje in de app waarbij je auto update uit kan zetten zou ik dus fijn vinden. Van de andere kant, zolang mijn pib probleemloos blijft draaien dan is het natuurlijk ook goed.Gizz schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:12:
[...]
Maar waarop zou je die keuze baseren? Aangezien de changelogs héél summier (of niet bestaand) zijn
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Zou het zelf fijner vinden dat er eventueel een downgrade optie erop zou zitten, als na een upgrade iets niet meer goed werkt wat het eerst wel goed deed.fxs81 schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:16:
[...]
Puur op dat ik hier lees dat bij sommige problemen beginnen na een update, dat kan natuurlijk toeval zijn maar als iets precies doet wat het moet doen dan hoef ik eigenlijk geen update. Een knopje in de app waarbij je auto update uit kan zetten zou ik dus fijn vinden. Van de andere kant, zolang mijn pib probleemloos blijft draaien dan is het natuurlijk ook goed.
uiteraard... en na die updates beginnen nou net de problemen ..Devke schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:34:
[...]
Zit je op de laatste firmware van de p1 en batterij?
helemaal juist, maar dat is slechts één kant van de medaille, de andere kant is dat de producent die om tal van reden soms wel of ook vooral juist niet gaat toestaan en daar dus maatregelen nemt om dat onbedoelde (vanuit de fabrikant kant gezien) tegen te gaan, heel duidelijk zie je dat bv bij apple producten (deze zijn behoorlijk afgeschermd), dus niet alles wat wij graag zouden willen kun je uiteindelijk ook daadwerkelijk met een dergelijk apparaat.JeroenH schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:22:
[...]
Ik vind het apart dat je dat apart vindt.
1. Dit is Tweakers.net. Noem me ouderwets, maar is dit niet het Nederlandse bolwerk van tweaken, waar o.a. het meer uit apparaten halen dan ze af-fabriek kunnen zo'n beetje is uitgevonden?
dus is het mn aan de producent of hij een onbedoeld gebruik cq functie wel of niet toestaat (dat kan dus ook onbedoeld zijn), e.e.a. heeft te maken welke mogelijke ingrepen de producent in zijn apparaat wel cq niet toestaat en of je daar een mogelijke workaround voor kunt bedenken. Bij bepaalde producten lukt dat soms meer dan bij anderen. daar is dus niets apart aan.
klopt, echter bedenk dat op dit moment de insteek van HW nu juist niet die 2% tweakers markt is, hoe leuk dat ook wel lijkt om er me te starten, maar juist veel meer in die overige 98% ligt van consumenten die een product kopen exact waarvoor de verkopende partij deze in de markt zet. in dit geval dus ligt de klemtoon op simpel en eenvoudig zonder dat daar veel kennis en kunde voor nodig is, maw dus plug & play, koop dat ding, stop de stekker in het stopcontact en sluit dan nog de P1 dongel aan en laad de software op je telefoon of tablet, en dat is voor heel veel mensen al een heel gedoe.2. Sommige concurrerende producten bieden wel meer, als in andere strategieën of een uitgebreide lokale API. Ik vind het helemaal niet "apart" dat HW vragen krijgt (zeker hier op Tweakers!) of hun product op dat vlak ook nog verder ontwikkeld wordt. HW heeft hier ook positief op gereageerd, dus dat moedigt dit aan. Fijn toch juist?
nee zeker niet, en mogelijk gaat daar HW ook wel iets mee doen, maar dat is de keuze aan HW en niet aan ons.3. Voortschrijdend inzicht. Als iemand niet veel van accu's weet, een HW accu bestelt met bv de gedachte "dat vervangt dan mooi salderen", vervolgens meer over de materie te weten komt en dan denkt "mmmm andere strategieën zouden eigenlijk wel fijn zijn", dan is het toch niet vreemd dat dat vragen/verzoeken richting HW oplevert?
juist, en daar mogen we ook wel blij om zijn, maar ook dat heeft zijn grenzen, wij kunnen iets willen en dat dan ook netjes vragen, prima, maar het is toch echt HW die bepaald of hun daar iets mee willen doen, en vergeet niet, wij zijn maar circa 2%, dus niet bepaald een belangrijke fractie in het hele spel.Naar mijn idee is het juist goed dat hier op Tweakers de "moeilijke" vragen aan HW worden gesteld. Ik vind dat ze er doorgaans positief op reageren.
vervelend. Idee om je aan te melden bij de beta groep? Des te sneller komen wellicht foutjes aan het licht die met de huidige groep (omvang weet ik niet) niet aan het licht komen.elmunstro schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:57:
[...]
uiteraard... en na die updates beginnen nou net de problemen ..
Just an idea.
Dus dit betekend dat de HW PiB ook gewoon zonder een andere stekker ook in Belgie gebruikt kan worden, zijn onze Zuiderburen dan ook weer gerust gesteld en nu nog wachten dat deze batterij ook in Belgie wordt toegelaten.Vahalis schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:00:
[...]
Ik heb even gekeken. De batterij heeft zo’n stekker.
Helaas afgelopen week mijn 2e batterij ineens uit na update internet router door provider. Daardoor was het internet even onderbroken en de router offline. Mijn twee netgear accesspoints zijn verbonden met de provider router. Provider wifi staat uit.
Geen lampjes meer aan te krijgen. Wel hoor ik 'gezoem' als hij aanstaat. Contact met HW en hij wordt komende week omgewisseld. Op verzoek van HW staat de batterij helemaal uit in afwachting van het omwisselen. Stekker is er ook uit.
Nu was ik de wifi kanalen voor wat anders aan het scannen en ik kom een wifinetwerk vanuit de batterij tegen? Netwerk 'battery_recovery'. Ik kan verbinding leggen met als WW 'SetupPass'. Verder kom ik niet. Blijkbaar een soort backup systeem voor de batterij?
De verbinding is er, zou ik er nog wat verder met kunnen?
Geen lampjes meer aan te krijgen. Wel hoor ik 'gezoem' als hij aanstaat. Contact met HW en hij wordt komende week omgewisseld. Op verzoek van HW staat de batterij helemaal uit in afwachting van het omwisselen. Stekker is er ook uit.
Nu was ik de wifi kanalen voor wat anders aan het scannen en ik kom een wifinetwerk vanuit de batterij tegen? Netwerk 'battery_recovery'. Ik kan verbinding leggen met als WW 'SetupPass'. Verder kom ik niet. Blijkbaar een soort backup systeem voor de batterij?
Wat ik zie in mijn netwerk analyse tool is dat P1 2 tcp socket heeft met poort 80 en 443fikkie123 schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:06:
Helaas afgelopen week mijn 2e batterij ineens uit na update internet router door provider. Daardoor was het internet even onderbroken en de router offline. Mijn twee netgear accesspoints zijn verbonden met de provider router. Provider wifi staat uit.
De batterij heeft alleen tcp socket met poort 443.
Het heeft zelf geen subnetwork aan board.
Naar aanleiding van jouw opmerking over Solarwatt Battery Vision ben ik eens in de datasheets gedoken.ivo1969 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:29:
[...]
Hier op zich tevreden gebruiker van de HW batterij en het is gewoon een plug en play product in mijn ogen.
Ter vergelijking een simpele platenspeler zonder, anti skating, zonder vta afstelling enz.
Ik zelf ben toch meer van de anti skating en vta afstelling , dit allemaal als ter vergelijking.
Nu ik steeds meer kom te weten over de HW batterij de zwakke en sterke kanten, neig ik toch tzt over te gaan naar een andere aanbieder en dat is battery vision van solarwatt.
Geheel is modulair te gebruiken en wat ik sterk punt vind ook te gebruiken als noodvoorziening .
Maar dat ga ik pas doen als de salderingsregeling geheel ten einde is en gok er nog op dat de prijzen van de batterij gaan dalen.
Momenteel dus wel happy gebruiker van de HW batterij
Geen PiB maar wel indrukwekkende cijfers zoals een RTE van 95%, hoe doen ze dat? En verkrijgbaar in zowel 1-fase als 3-fase uitvoering. Dank voor de tip, die batterij gaat op de optielijst.
Dikke 6k voor 5,2 kWh. Mij niet bellen. Reken eens uit wat de HW PIB, Zendure of deze per kWh capaciteit kost. Snel klaar denk ik. De RTE is puur commercieel. HW zegt ook een dikke 80% te kunnen halen. Kom maar door wie het gehaald heeftSonero schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:21:
[...]
Naar aanleiding van jouw opmerking over Solarwatt Battery Vision ben ik eens in de datasheets gedoken.
Geen PiB maar wel indrukwekkende cijfers zoals een RTE van 95%, hoe doen ze dat? En verkrijgbaar in zowel 1-fase als 3-fase uitvoering. Dank voor de tip, die batterij gaat op de optielijst.
[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 13-04-2025 16:32 ]
Maar heb in omgeving al resultaten gezien, welke op professionele basis gebruikt worden.Devke schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:30:
[...]
Dikke 6k voor 5,2 kWh. Mij niet bellen. Reken eens uit wat de HW PIB, Zendure of deze per kWh capaciteit kost. Snel klaar denk ik. De RTE is puur commercieel. HW zegt ook een dikke 80% te kunnen halen. Kom maar door wie het gehaald heeft. Dit zijn waarden die onder de meest optimale situatie worden bereikt.
En ja het is een totaal ander product dan dat van HW en ja daar hangt een totaal ander prijskaartje aan.
10 jaar garantie, geeft ook stuk vertrouwen , daar komt HW helaas totaal niet in de buurt
Verder staat er een grote organisatie erachter, hoe zit dat eigenlijk precies bij HW?
Verder heb ik ook gezegd dat ik zowieso 2 jaar wacht, hopen op prijsdaling.
En ik ben eest ingestapt bij HW om te kijken hoe een batterij hier bevalt
Er zit voor mij tot nu toe veel voordelen aan, maar goed dat hoeft voor een ander niet zo te zijn
[ Voor 13% gewijzigd door ivo1969 op 13-04-2025 16:43 ]
Bij mezelf 4 batterijen op elkaar.EVfan schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:17:
De pro’s en con’s van beide systemen zoals die voor mij gelden (en daar hoef je het niet mee eens te zijn) heb ik eerder hier al eens vermeld, maar kort gezegd, de HW heeft nu nog te weinig mogelijkheden om het laad en ontlaad gedrag aan te passen aan mijn specifieke situatie, voor de Zendure was het me net weer teveel, maar ook onvolledig integraal stuurbaar voor de relatieve leek. De AC2400 komt m.i. aardig in de buurt van set en forget, zonder een kerstboom aan kabeltjes re moeten aansluiten met PV etc maar er is geen P1 meter, beschikbaarheid daarvan en van de AC2400 niet goed bekend, en dan nog, werkt het ook zo goed als de HW P1 meter.
Qua plaatsing.
Bevalt prima.
De kabels met stekkers lopen aan de achterzijde naar beneden, daarom heb ik de boutjes van HW vervangen door iets langere van de Gamma. Zodat dat mogelijk is. Geeft daarnaast meer ruimte achter de batterij dus meer ruimte voor koeling, bij gelijkblijvende functionaliteit vd boutjes (valbeveiliging).
:strip_exif()/f/image/nV9gkvCt95J8FTaG3dWSsxX2.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij vrienden 2 baterijen op elkaar (stroom moet nog wel beter {mooier}) aangesloten worden.
:strip_exif()/f/image/s8YU8Di81mblnmq7QgqKcfx7.jpg?f=fotoalbum_large)
De boutjes
:strip_exif()/f/image/PMJjZvqmq1zWgvTLTIqVksqy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook dat geld moet terug verdiend worden. Mij maak je niet wijs dat al die grote organisaties het doen voor het klimaat.ivo1969 schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:41:
[...]
Maar heb in omgeving al resultaten gezien, welke op professionele basis gebruikt worden.
En ja het is een totaal ander product dan dat van HW en ja daar hangt een totaal ander prijskaartje aan.
10 jaar garantie, geeft ook stuk vertrouwen , daar komt HW helaas totaal niet in de buurt
Verder staat er een grote organisatie erachter, hoe zit dat eigenlijk precies bij HW?
Verder heb ik ook gezegd dat ik zowieso 2 jaar wacht, hopen op prijsdaling.
En ik ben eest ingestapt bij HW om te kijken hoe een batterij hier bevalt
Er zit voor mij tot nu toe veel voordelen aan, maar goed dat hoeft voor een ander niet zo te zijn
Hier ook ingestapt op ervaring. Veel geleerd afgelopen maanden. Hij draait mooi stabiel. Nu op basis van een dynamisch contract. Das ff andere koek dan alleen de terugleverboete. We experimenteren gewoon door :-)
Nou ik zelf doe het ook niet voor het klimaat, want dat zet toch geen zoden aan de dijk en zeker niet met het jojo beleid welke we hier hebben in Nederland en rest op deze aardkloot.Devke schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:51:
[...]
Ook dat geld moet terug verdiend worden. Mij maak je niet wijs dat al die grote organisaties het doen voor het klimaat.
Hier ook ingestapt op ervaring. Veel geleerd afgelopen maanden. Hij draait mooi stabiel. Nu op basis van een dynamisch contract. Das ff andere koek dan alleen de terugleverboete. We experimenteren gewoon door :-)
Het is iets waar ik ben ingestapt en leer er ieder dag over bij en heb nu wel een idee welke kant ik ga.
Maar zoals gezegd , momenteel happy gebruiker van de HW batterij
Als we allemaal een stukje klimaat als insteek meenemen komen we denk ik een heel eind. Ik kijk naar de RTE. Waarom? Ik wil zo min mogelijk stroom weggooien. Het neven effect is dat het minder kost / meer oplevert.ivo1969 schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:56:
[...]
Nou ik zelf doe het ook niet voor het klimaat, want dat zet toch geen zoden aan de dijk en zeker niet met het jojo beleid welke we hier hebben in Nederland en rest op deze aardkloot.
Het is iets waar ik ben ingestapt en leer er ieder dag over bij en heb nu wel een idee welke kant ik ga.
Maar zoals gezegd , momenteel happy gebruiker van de HW batterij
De zon schijnt hier nu volop. Dynamische tarief is 16 ct per kWh. Volgende uur 25 ct per kWh. De batterij geladen voor gemiddeld 12 ct per kWh vanmiddag. Ga ik dan nu op de zon of laat ik de batterij bij springen?
Kom net iets tekort om te koken. Normaliter de batterij. De tarieven zijn laag dus er is een overschot. Door de batterij nu even te pauzeren help ik het overschot te verminderen. Al is het maar een druppel op de bekende........
Straks als de tarieven 25 ct + zijn schakel ik de batterij in. Er is dan een tekort. Goed voor het net. Goed voor de knip. De spread is een stuk groter dan nu. Bewust mee aan het experimenteren hiermee maar dat moet binnenkort wel automatisch.
Ja maar denk dat ieder er stuk anders tegen aankijkt, RTE heel leuk allemaal maar ik kijk gewoon wat er hier gebeurt in de praktijk en hoe we het hier afstemmen met wassen, koken, weet ik wat mbt stroomvebruik.Devke schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:04:
[...]
Als we allemaal een stukje klimaat als insteek meenemen komen we denk ik een heel eind. Ik kijk naar de RTE. Waarom? Ik wil zo min mogelijk stroom weggooien. Het neven effect is dat het minder kost / meer oplevert.
De zon schijnt hier nu volop. Dynamische tarief is 16 ct per kWh. Volgende uur 25 ct per kWh. De batterij geladen voor gemiddeld 12 ct per kWh vanmiddag. Ga ik dan nu op de zon of laat ik de batterij bij springen?
Kom net iets tekort om te koken. Normaliter de batterij. De tarieven zijn laag dus er is een overschot. Door de batterij nu even te pauzeren help ik het overschot te verminderen. Al is het maar een druppel op de bekende........
Straks als de tarieven 25 ct + zijn schakel ik de batterij in. Er is dan een tekort. Goed voor het net. Goed voor de knip. De spread is een stuk groter dan nu. Bewust mee aan het experimenteren hiermee maar dat moet binnenkort wel automatisch.
Van 1 batterij van HW had ik eerlijk gezegd in mijn huidige situatie iets meer van verwacht, norrmaal huishouden zou 1 batterij voldoende moeten zijn volgens verkooppraat , maar helaas dat zal er toch minstens 2 moeten zijn.
Verder aangesloten op ieder stopcontact?? amahoela dus niet.
Maar het is voor mij tot nu toe een leuke instapper, en leer bij en komt zo over een tijd wel uit welk product/ aanbieder beste bij mij past
Precies. De basis van het product is ook opladen op overschot van zonne opwek en ontladen als de woning daarom vraagt. Als dat voor jouw ook volstaat is het een dikke prima toch. Heb hier inmiddels wat andere inzichten gekregen.ivo1969 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:10:
[...]
Ja maar denk dat ieder er stuk anders tegen aankijkt, RTE heel leuk allemaal maar ik kijk gewoon wat er hier gebeurt in de praktijk en hoe we het hier afstemmen met wassen, koken, weet ik wat mbt stroomvebruik.
Van 1 batterij van HW had ik eerlijk gezegd in mijn huidige situatie iets meer van verwacht, norrmaal huishouden zou 1 batterij voldoende moeten zijn volgens verkooppraat , maar helaas dat zal er toch minstens 2 moeten zijn.
Maar het is voor mij tot nu toe een leuke instapper, en leer bij en komt zo over een tijd wel uit welk product/ aanbieder beste bij mij past
Oww maar inzichten hier zijn groeiende en Keulen en Rome zijn ook niet 1 in dag gebouwd.Devke schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:13:
[...]
Precies. De basis van het product is ook opladen op overschot van zonne opwek en ontladen als de woning daarom vraagt. Als dat voor jouw ook volstaat is het een dikke prima toch. Heb hier inmiddels wat andere inzichten gekregen.
Dank je @MartindM. Mooie stapel.MartindM schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:44:
[...]
Bij mezelf 4 batterijen op elkaar.
Bevalt prima.
De kabels met stekkers lopen aan de achterzijde naar beneden, daarom heb ik de boutjes van HW vervangen door iets langere van de Gamma. Zodat dat mogelijk is. Geeft daarnaast meer ruimte achter de batterij dus meer ruimte voor koeling, bij gelijkblijvende functionaliteit vd boutjes (valbeveiliging).
[Afbeelding]
Bij vrienden 2 baterijen op elkaar (stroom moet nog wel beter {mooier}) aangesloten worden.
[Afbeelding]
De boutjes
[Afbeelding]
Helaas kan ik ze niet tegen een muur plaatsen, dus ook langere bouten helpen me niet. Wat wel zou kunnen is een stevig RVS U profiel aan de achterkant bevestigen, met dezelfde schroefgaten, zelfs de onderste en bovenste zou dan al voldoende zijn, en daarmee de stapel wat robuuster te maken. Maar een vaste verankering kan op die plek niet. Tja ze zijn per stuk best hoog, 3 stuks is net geen meter hoog.
Heb jij bijzondere WCDn? Ik kan me namelijk geen reden voorstellen waarom de stekker niet in een WCD past.ivo1969 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:10:
[...]
Of bedoel je dat niet elke lokatie in je huis geschikt is voor het plaatsen van een batterij.
Dat kan je niet aan HW verwijten maar ligt aan jouw en/of je huis.
Kom op zeg heeft niks met mijn woning te maken, ik kan batterij neer zetten waar ik wil, maar of ik heb het verkeerd begrepen en dan mag je het zeer zeker uitleggen, maar je moet wel kijken op welke groep je het zet en hoeveel de groep aankanhanev001 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:18:
[...]
Heb jij bijzondere WCDn? Ik kan me namelijk geen reden voorstellen waarom de stekker niet in een WCD past.
Of bedoel je dat niet elke lokatie in je huis geschikt is voor het plaatsen van een batterij.
Dat kan je niet aan HW verwijten maar ligt aan jouw en/of je huis.
@DevkeDevke schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:04:
[...]
Als we allemaal een stukje klimaat als insteek meenemen komen we denk ik een heel eind. Ik kijk naar de RTE. Waarom? Ik wil zo min mogelijk stroom weggooien. Het neven effect is dat het minder kost / meer oplevert.
Precies dat, voldoende spreiding en niet de EV batterij van 80 kWh met de schamele paar kWh uit de HW proberen vol te blaffen. You only scratch the surface. Dus wat je eigenlijk wilt is als er voldoende stroomaanbod is, de prijs is laag, je EV laden én tegelijkertijd met dezelfde lage tarieven je HW PiB laden en niet deze batterij in de auto dumpen.
Dat is een van de meest logische wensen als we zowel wat willen besparen, als het stroomnet verder helpen.
Zo zie ik het.
Al jaren een dynamisch contract, veel PV en dit spel speel ik dus al langer. En de bonus is echt goed meetbaar en positief.
[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 13-04-2025 17:49 ]
Goedemiddag dames en heren:
Hier een tevreden Homewizard gebruiker, maar nog steeds zonder pib.
Ik volg graag deze topic, lees graag jullie ervaringen, en heb ik wat opmerkingen…
Homewizard brengt iets nieuws op het markt maar er zijn kinderziektes….
Tot 2027 kunnen we gebruik maken van de saldering regeling.
Imo nog steeds te duur voor wat je krijgt, het wordt alleen maar goedkoper.
Dus, mijn vraag..
Waarom zou men nu een batterij aanschaffen? Volgens mij als je alles bij elkaar wordt bijgeteld, alleen maar ellende.
Correct me if i’m wrong 😉
Ik volg graag deze topic, lees graag jullie ervaringen, en heb ik wat opmerkingen…
Dus, mijn vraag..
Waarom zou men nu een batterij aanschaffen? Volgens mij als je alles bij elkaar wordt bijgeteld, alleen maar ellende.
Nee geen ellende dat is zwaar overdreven, ik kijk puur hier alleen wat er in de praktijk gebeurd en a, er wordt minder stroom verbruikt en b teruglevering daalt ook.chulin schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
Dus, mijn vraag..
Het is voor mijzelf gewoon op dit moment een leerschool en met HW batterij is dat goed betaalbaar en ik heb wat kleine probleempkes gehad, maar batterij doet op zich waarvoor het op de markt gezet is.
[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 13-04-2025 17:54 ]
Voor we 2027 bereiken is het erg handig om te meten en testen hoe je optimaal en met het meeste gemak het soldering probleem kunt tekkelen. Ik monitor de batterij in de HomeWizard app op een Homey domatica systeem met als reden: Meten is weten. Met die meet resultaten kun je pas goed bekijken hoe je in diverse situaties moet handelingen om het wegvallen van de soldering. In mijn situatie is dat voor ruim 2000kWh.chulin schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
Dus, mijn vraag..
Terugleverboete minimaliseren en het voelt gewoon mega vet dat je ‘s avonds op de bank zit en alle apparaten draaien op eigen energiechulin schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
Dus, mijn vraag..
Bijna? We zitten nog niet eens op de helft van april..SpeedingWilly schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:41:
Ik heb 2 PiB besteld voor batch eind April, wat het dus bijna is. Waar zijn we inmiddels met de uitlevering?
Het doel verschilt per persoon. De 1 is gewoon graag een early adopter en wil alles weten van de nieuwe technieken. Een ander wil zijn terugleverboete beperken. Een 3e persoon doet het voor het klimaat. De 4e voor een combinatie van voorgaande 3. Nummer 5 denkt het voor het geld te doen en die komt nu bedrogen uit. Nr 6. Die kijkt de kat uit de boom. Heb ik ze allemaal? Allemaal een eigen reden dus waarom ze erin stappen.chulin schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
Dus, mijn vraag..
En als je dit allemaal straks nog eens automatisch kunt maken.........feestje. Ik heb er nu 1. Uiteindelijk moet wel ook de financiële prikkel mee gaan werken. Een realistische TVT. Zie mijn vorige post.EVfan schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:26:
[...]
@Devke
Precies dat, voldoende spreiding en niet de EV batterij van 80 kWh met de schamele paar kWh uit de HW proberen vol te blaffen. You only scratch the surface. Dus wat je eigenlijk wilt is als er voldoende stroomaanbod is, de prijs is laag, je EV laden én tegelijkertijd met dezelfde lage tarieven je HW PiB laden en niet deze batterij in de auto dumpen.
Dat is een van de meest logische wensen als we zowel wat willen besparen, als het stroomnet verder helpen.
Zo zie ik het.
Al jaren een dynamisch contract, veel PV en dit spel speel ik dus al langer. En de bonus is echt goed meetbaar en positief.
Dat heet gewoon voortschrijdend inzichtDevke schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:13:
[...]
Precies. De basis van het product is ook opladen op overschot van zonne opwek en ontladen als de woning daarom vraagt. Als dat voor jouw ook volstaat is het een dikke prima toch. Heb hier inmiddels wat andere inzichten gekregen.
Het zal ook vast intern al besproken zijn, en de eerste stappen gezet. Echter, nog niet iedereen heeft zijn/haar bestelde batterij ontvangen, er zijn wat kwaliteitsproblemen met E3xx en E4xx, en HomeWizard is ook druk om een nieuwe markt op te gaan zodat ook onze zuiderburen aan de PiB kunnen.
Voorlopig doen mijn batterijen het uitstekend en heb ik absoluut geen klachten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zeker. Sterker nog HW leert denk ik ook veel van onze feedback hier. Ze lezen mee heasing schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:26:
[...]
Dat heet gewoon voortschrijdend inzicht. Gelukkig zijn dit soort systemen "Software Defined" dus als je de hardware hebt worden de extra functies makkelijk.
Het zal ook vast intern al besproken zijn, en de eerste stappen gezet. Echter, nog niet iedereen heeft zijn/haar bestelde batterij ontvangen, er zijn wat kwaliteitsproblemen met E3xx en E4xx, en HomeWizard is ook druk om een nieuwe markt op te gaan zodat ook onze zuiderburen aan de PiB kunnen.
Voorlopig doen mijn batterijen het uitstekend en heb ik absoluut geen klachten.
Gelukkig is idd het e.a. software. Is ook wel wat fout gevoeliger maar met een gedegen uitrolbeleid en testomgeving komen die dingen prima op hun pootjes terecht.
Dit dus. Het is gewoon wel mooi om te zien, hoe je heel de avond alle apparaten op je eigen energy hebt draaien. Het is daarnaast voor mij ook gewoon een testcase.Alpha89 schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:05:
[...]
Terugleverboete minimaliseren en het voelt gewoon mega vet dat je ‘s avonds op de bank zit en alle apparaten draaien op eigen energie.
Overigens werkt de pib sinds de levering, 4 maart , al die tijd gewoon stabiel zonder problemen. Uitpakken, stekker in het stopcontact, aanmelden op netwerk en gaan. Ik heb sterk de indruk dat dit voor de meeste geldt. Die hoor je natuurlijk niet, want er valt niet veel te melden als de pib gewoon zn ding doet.
Verwijderd
Nieuwe producten hebben kinderziektes, zo simpel is het. Dus wacht gewoon tot volgend jaar dan zijn ze er wel uit. Of ze goedkoper worden? Met niet nader te noemen presidenten weet je het nooit wat de wereldmarkt doet. Dus toch nu aanschaffen? Je hebt namelijk ook nog het vraag en aanbod verhaal. Steeds meer techniek draait met batterijen. Er zijn een hoop Chinezen, maar ook die kunnen maar beperkt produceren. En het verhaal terugleverkosten / nergatief tarief heb je vast ook wel mee gekregen. Je kunt een EPM op je panelen zetten. Maar het is natuurlijk voordeliger om de energie in een batterij te proppen. (en een EPM te draaien)chulin schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
Dus, mijn vraag..
Omdat ik al op een dynamisch contract draai ben ik bezig met een EPM via Homey.
https://community.homey.a...port-power-manager/134503
Dit jaar de eerste circa 130 euro alvast terug "verdienen" door lagere terugleverkosten.chulin schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
Dus, mijn vraag..
Gebruik is ook testcase voor als de saldering eraf gaat. Weet nu vrij goed wat ik dan echt nodig heb, bij min of meer gelijke omstandigheden.
Maar ook de mogelijkheid om met dynamische tarieven te simuleren met deze accu en dan over jaar a anderhalf jaar een weloverwogen keuze qua energiecontract te kunnen maken.
En toch ook echt wel het tevreden gevoel dat je bijna alles draait in huis op zelf opgewekte energie voor een aanzienlijk deel van het jaar.
Gekozen voor HW want al jaren goede ervaring mee en ze bouwen de software zelf en dat merk je ook, gezien de vele updates.
Verder totaal geen problemen gehad met de PiB hier sinds hij uit de doos kwam.
Dingen zullen in veel gevallen goedkoper worden, dat is voor thuisbatterijen waarschijnlijk niet anders. De een wil daarop wachten en de ander wil alvast instappen om alvast te beginnen met terugverdienen of gebruik ervaring op te doen.
Speaking of which:
Lekker weekje weer zo qua eigen verbruik:
:strip_exif()/f/image/JHMcYd0pO3TbQqh8hRCmqRiG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Knurt op 13-04-2025 23:51 ]
Update met betrekking tot E305 melding. Dit weekend de batterij zeker 5 keer moeten resetten.
Zojuist stond de batterij weer in de E305 error en dit zorgt ervoor dat de batterij zowel niet gaat laden als ontladen. Helaas geen nul op de meter hier meer dus.
De Plug en Pray batterij lijkt wat mij betreft dus helemaal kapot te zijn. Hebben andere met deze foutmelding dezelfde ervaring?
Zojuist stond de batterij weer in de E305 error en dit zorgt ervoor dat de batterij zowel niet gaat laden als ontladen. Helaas geen nul op de meter hier meer dus.
De Plug en Pray batterij lijkt wat mij betreft dus helemaal kapot te zijn. Hebben andere met deze foutmelding dezelfde ervaring?
Even zoeken op E305. Vast hits 😉. Dus ervaringen.bpssoftware schreef op maandag 14 april 2025 @ 04:57:
Update met betrekking tot E305 melding. Dit weekend de batterij zeker 5 keer moeten resetten.
Andere wifi netwerk kiezen? P1 en batterij mogen niet op hetzelfde netwerk zitten maar vlgs mij weet jij dat al. Ben je bezig i.c.m. de Zendure? Bij elkaar? Reset? Uitzetten Zendure? Wat doet hij dan?peterbier schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:08:
Batterij blijft laden ook als ik de wifi block.
Vaag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hier niet heel veel gepost sinds de ontvangst van mijn 2 HW batterijen.chulin schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
Dus, mijn vraag..
Ze werken namelijk ontzettend goed en dat is nogal saai. Natuurlijk zal je meer lezen over de gevallen waar het fout gaat. Het is een jong product voor HomeWizard, dus daar moeten ze even doorheen. Ik ga er van uit dat de volgende batch thuisbatterijen weer beter zal zijn (personeel dat assemblage doet zal ook leren) en dat eventuele softwareproblemen er binnenkort wel uit zijn.
Zolang je geen terugleverkosten betaalt met een vast contract moet je vooral geen thuisbatterij kopen als terug verdienen je enige motivatie is.
Bij mij loopt dit jaar het vaste contract af en dan krijg ik onder de streep dus alleen nog de energiebelasting gesaldeerd. Ik heb de thuisbatterijen eerder besteld, maar dat is bewust.
Ik wilde dat namelijk voor zijn en deze zomer kijken of ik met 2 thuisbatterijen uit kom of dat ik er later nog een derde bij moet nemen. Daarbij vind ik het ook een uitdaging om zo min mogelijk onnodig vieze stroom af te nemen van kolencentrales.
Als je het alleen om het geld doet, dan zou ik nog even wachten. Er is steeds meer concurrentie en de prijzen zullen ongetwijfeld nog dalen.
Nu het warmer begint te worden en de airco minder hoeft bij te verwarmen gaat NOM op 1 batterij ook steeds dichterbij komen. Afgelopen nacht tot 4 uur geen import. En sindsdien minder dan 1,5 kWh.
Om een tweede batterij uit te laten kunnen vind ik wel dat ik daar een extra 350kWh mee kunnen besparen. Denk niet dat dat gaat lukken. volgens de simulatie die ik draai zou een tweede dit jaar plusminus 66 kWh hebben bespaard tegen 102 van de eerste.
Verder hier geen foutmeldingen of andere zaken die niet werken. Heb afgelopen week wel mijn tweede SOC drift bijladen gehad. Maar dat is het dan ook wel weer. Zeer tevreden gebruiker dus. (RTE ligt vrij stabiel op 75-76%)
Om een tweede batterij uit te laten kunnen vind ik wel dat ik daar een extra 350kWh mee kunnen besparen. Denk niet dat dat gaat lukken. volgens de simulatie die ik draai zou een tweede dit jaar plusminus 66 kWh hebben bespaard tegen 102 van de eerste.
Verder hier geen foutmeldingen of andere zaken die niet werken. Heb afgelopen week wel mijn tweede SOC drift bijladen gehad. Maar dat is het dan ook wel weer. Zeer tevreden gebruiker dus. (RTE ligt vrij stabiel op 75-76%)
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Wat lees ik hier nu??? P1 en Batterij moeten in hetzelfde wifi segment zitten. En liefst met fixed IP-adressen in de wifi router gedeelte anders krijgt je veel retries in de communicatie .Devke schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:09:
[...]
Even zoeken op E305. Vast hits 😉. Dus ervaringen.
Hier het zelfde beeld. Batterij werkt als een zonnetje.ArthurMorgan schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:13:
Nu het warmer begint te worden en de airco minder hoeft bij te verwarmen gaat NOM op 1 batterij ook steeds dichterbij komen. Afgelopen nacht tot 4 uur geen import. En sindsdien minder dan 1,5 kWh.
Hier een zeer vergelijkbaar beeld.ArthurMorgan schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:13:
Warmtepomp die heeft de afgelopen week bijna niets meer hoeven doen. Zodoende draait de batterij nu keurig langzaam leeg tot 07:00.
Bijna wat we precies wilden. Gewoon alle sluipverbruik in de nacht 'oplossen'! (Moet het wel een mooi zonnig dagje geweest zijn de dag er voor, want 3300wp op West is bij grijs/regenachtig weer niet genoeg gok ik).
Die ene batterij doet al goed werk!
Ik zit nu wel te kijken of ik wellicht nog een drietal paneeltjes kan plaatsen aan de oostkant van m'n dak... Alleen moet ik dan ook de omvormer vervangen. Nóg meer kosten.
Projectje voor 2027 gok ik
Daarbij is m'n terugleverboete waarschijnlijk nu 48 euro over een heel jaar ipv 150 of zelfs 252 euro, door de HW accu! Maar zeker weten doe ik dit pas in Oktober.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
E305 reactie HW;
we zien op dit moment bij sommige batterijen onterecht de error E305 verschijnen. We werken er aan dit via een softwareupdate op te lossen. Deze update verwachten we binnenkort uit te brengen.
In de tussentijd kan het helaas nog gebeuren dat deze error soms verschijnt, onze excuses daarvoor. We werken aan een oplossing.
we zien op dit moment bij sommige batterijen onterecht de error E305 verschijnen. We werken er aan dit via een softwareupdate op te lossen. Deze update verwachten we binnenkort uit te brengen.
In de tussentijd kan het helaas nog gebeuren dat deze error soms verschijnt, onze excuses daarvoor. We werken aan een oplossing.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Had het van HW netter gevonden om dan toch aan te geven wat een E305 error isgielz schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:11:
E305 reactie HW;
Ik zou überhaupt van die errorcodes willen weten wat ze inhouden, maar als ik het me goed herinner geeft HW die informatie niet uit omdat we er als gebruikers toch niets mee kunnen. Tsja.ivo1969 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:19:
Had het van HW netter gevonden om dan toch aan te geven wat een E305 error is
Dat geldt eigenlijk voor alle E-errors. Ik kreeg vorige week een E450,E454,E455 error. Had HW al gemaild. Intussen PIB uitgezet en na 15 min weer aan. Errors waren toen weg.ivo1969 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:19:
[...]
Had het van HW netter gevonden om dan toch aan te geven wat een E305 error is
Kreeg toen reply van HW dat ze hem wilden omruilen. Dat hoefde niet meer nadat ik aangaf error met herstart verdwenen was.
Ik zou deze toch maar omruilen, ze bieden dat niets voor niets aan, de kans dat je deze terugkrijgt is zeker aanwezig.chantalcoolsma schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:24:
[...]
Dat geldt eigenlijk voor alle E-errors. Ik kreeg vorige week een E450,E454,E455 error. Had HW al gemaild. Intussen PIB uitgezet en na 15 min weer aan. Errors waren toen weg.
Kreeg toen reply van HW dat ze hem wilden omruilen. Dat hoefde niet meer nadat ik aangaf error met herstart verdwenen was.
E4xx is iets met het BMS. Zoveel hebben ze medegedeeld.JeroenH schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:23:
[...]
Ik zou überhaupt van die errorcodes willen weten wat ze inhouden, maar als ik het me goed herinner geeft HW die informatie niet uit omdat we er als gebruikers toch niets mee kunnen. Tsja.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hier de 1e volle week met de pib. RTE gemiddeld 75% dus dat is prima, dagelijks schommelt deze nogal, komt ook doordat ik meestal wat te kort kom om de nacht door te komen, gaat wel beter nu de airco niet meer aanstaat. Ik ga dit even aankijken de komende weken en dan misschien een 2e erbij.
Vooralsnog heb ik het eigen verbruik verdubbelt en de import gehalveerd tov de laatste week zonder batterij. De teruglevering is wel gelijk gebleven dankzij het mooie weer wat wel weer naadje is voor de terugleverboete
Hier nog geen foutmeldingen gezien. Als er een 2e bijkomt is dat al wel dit jaar, in tegenstelling tot wat ik hier van sommige lees denk ik dat de pib's ipv goedkoper voorlopig alleen maar duurder worden, hoe meer vraag hoe hoger de prijs. Is bij de zonnepanelen ook gebeurt, toen iedereen ze wilde vlogen de prijzen omhoog.
Zoals je ziet was het woensdag nogal bewolkt, wel een RTE van 100%
Vooralsnog heb ik het eigen verbruik verdubbelt en de import gehalveerd tov de laatste week zonder batterij. De teruglevering is wel gelijk gebleven dankzij het mooie weer wat wel weer naadje is voor de terugleverboete

Hier nog geen foutmeldingen gezien. Als er een 2e bijkomt is dat al wel dit jaar, in tegenstelling tot wat ik hier van sommige lees denk ik dat de pib's ipv goedkoper voorlopig alleen maar duurder worden, hoe meer vraag hoe hoger de prijs. Is bij de zonnepanelen ook gebeurt, toen iedereen ze wilde vlogen de prijzen omhoog.
Zoals je ziet was het woensdag nogal bewolkt, wel een RTE van 100%
/f/image/fAZ3zeMCzjPjn5hSwTB0ajSv.png?f=fotoalbum_large)
Ja natuurlijk moet je oppassen met de belasting van de groep waar je de batterij op aansluit. Maar dat heeft toch helemaal niets met HW te maken.ivo1969 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:21:
[...]
Kom op zeg heeft niks met mijn woning te maken, ik kan batterij neer zetten waar ik wil, maar of ik heb het verkeerd begrepen en dan mag je het zeer zeker uitleggen, maar je moet wel kijken op welke groep je het zet en hoeveel de groep aankan
Het is niet anders dan een TV of een PC in een WCD steken. Ook daarvan zal de verkoper zeggen dat ze overal geplaatst kunnen worden.
Het komt dus neer op persoonlijke keuzes. Wil je hem op een bepaalde plek zetten maar is de groep waar die dan op zou komen al fors belast dan zal je of een andere plek dienen te kiezen of de belasting van de groep verminderen door een ander gebruiker te verplaatsen.
Doet me erg denken aan het Tesla Model 3 leveringstopic van eind 2019. Eenmaal ontvangen waren de meeste rijders tevreden, die hoorde je niet meer in het topic. Wat overbleef waren de klagers (al dan niet terecht). Geeft inderdaad een vertekend beeld.netappie schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:39:
Ik heb hier niet heel veel gepost sinds de ontvangst van mijn 2 HW batterijen.
Ze werken namelijk ontzettend goed en dat is nogal saai. Natuurlijk zal je meer lezen over de gevallen waar het fout gaat.
Hier 100% tevreden met m'n PiB, die nu een dikke maand draait. Nog geen uitval of errors gehad. Voor ons gebruik is het ruim voldoende, ik haal al een tijdje de volgende ochtend en op wat pieken van oven en waterkoker na nu NOM (geen airco/WP, koken op gas etc).
Met de 2e batterij in bestelling blijft er van die pieken straks ook weinig meer over denk ik. Maar: het was wel een ongekend zonnige periode vanaf 28 februari al, nu de komende dagen met wat normaler Nederlands weer eens zien hoe het gaat.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik moest het in de gaten houden. PIB werkt perfect. Zodra melding weer terugkomt, ruilen ze hem alsnog om.MacD007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:35:
[...]
Ik zou deze toch maar omruilen, ze bieden dat niets voor niets aan, de kans dat je deze terugkrijgt is zeker aanwezig.
Zojuist ook een E305 melding op een van mijn batterijen. Even uitzetten, stekker uit WCD en na een paar minuten weer aan en het werkt weer.gielz schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:11:
E305 reactie HW;
Gezien het bovenstaande bericht niet de moeite genomen om het aan HW te melden Wacht eerst even op hun update.
@Devke weer eens mooi uitgelegdDevke schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:37:
[...]
Het doel verschilt per persoon. De 1 is gewoon graag een early adopter en wil alles weten van de nieuwe technieken. Een ander wil zijn terugleverboete beperken. Een 3e persoon doet het voor het klimaat. De 4e voor een combinatie van voorgaande 3. Nummer 5 denkt het voor het geld te doen en die komt nu bedrogen uit. Nr 6. Die kijkt de kat uit de boom. Heb ik ze allemaal? Allemaal een eigen reden dus waarom ze erin stappen.
en laten we eerlijk zijn, wat @chulin ook aangeeft, een noodzaak (buiten het verlagen van je TLK, zo ver je ze hebt) er is op dit moment gewoon niet.
Aan de andere kant is het wel een de next step waar we wel naar toe zullen gaan, dus nu al met relatief kleine kosten daaraan ervaring op te doen klinkt nog helemaal niet zo verkeerd en ik denk ook dat je daar op dit moment gewoon veruit de meeste mensen die daar aan begonnen zijn kunt goeperen.
Als je opbrengst in de winter niet de 800kWh haalt laad de batterij dan wel op? Doet hij dat dan ook langzamer?
Zo niet is dat ding voor ons niet interessant. De opbrengst is maximaal 6 maanden boven de 800. De rest zit het maximum daar onder.
Zo niet is dat ding voor ons niet interessant. De opbrengst is maximaal 6 maanden boven de 800. De rest zit het maximum daar onder.
Voor de geïnteresseerden.
Zojuist de betaallink ontvangen en betaald. Nu wachten op de afleverdatum van GoParcel.
Bestelling was 16-08-24 voor de Maart batch. Ook ik heb de uitstel mail van levering voor 10 mei ontvangen. Het is nu dus zover.
Zojuist de betaallink ontvangen en betaald. Nu wachten op de afleverdatum van GoParcel.
Bestelling was 16-08-24 voor de Maart batch. Ook ik heb de uitstel mail van levering voor 10 mei ontvangen. Het is nu dus zover.
Het opladen begint al bij 70W, het ontladen bij 50Wkletskopje schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:03:
Als je opbrengst in de winter niet de 800kWh haalt laad de batterij dan wel op? Doet hij dat dan ook langzamer?
Dankjewel. Dan zou alleen december en januari de batterij weinig tot niets doen hier. Dat is nog te overzien.hanev001 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:05:
[...]
Het opladen begint al bij 70W, het ontladen bij 50W
Ik zou hier toch nog even achteraan gaan. E4-errors duiden op problemen met je cellen. Misschien merk je het niet meteen maar je zult problemen krijgen met laden en/of ontladen. Je hebt €1400 voor het ding betaald.chantalcoolsma schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:24:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 14-04-2025 11:25 ]
?? 3 serie fouten lijken aan de AC kant, 4 serie fouten aan de DC kant, maar die gedachte hadden er vast meer hier.
Wat doet HW met al die omgewisselde batterijen eigenlijk ? Is als ik t zo lees toch al n kleine opslag vol nu ?
Wat doet HW met al die omgewisselde batterijen eigenlijk ? Is als ik t zo lees toch al n kleine opslag vol nu ?
Gokje. Ze gebruiken ze als onderdelen bron om andere defecten mee te repareren.Vdvmark schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:16:
?? 3 serie fouten lijken aan de AC kant, 4 serie fouten aan de DC kant, maar die gedachte hadden er vast meer hier.
Als er bv 1 cel defect is kan je natuurlijk de andere goede cellen prima gebruiken om iets soortgelijks bij een andere batterij mee op te lossen.
Hier nu ook ineens een E305 error! Komt hij vanzelf nu weer goed of moet je echt een de stekker eruit halen? Zit nu op het werk...hanev001 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:30:
[...]
Zojuist ook een E305 melding op een van mijn batterijen. Even uitzetten, stekker uit WCD en na een paar minuten weer aan en het werkt weer.
Gezien het bovenstaande bericht niet de moeite genomen om het aan HW te melden Wacht eerst even op hun update.
Weet ik niet. Ik heb gedaan als beschreven, heb niet gewacht of het vanzelf overging.Webarcher schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:25:
[...]
Hier nu ook ineens een E305 error! Komt hij vanzelf nu weer goed of moet je echt een de stekker eruit halen? Zit nu op het werk...
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.