Notificaties:
Ook mijn versie. Probeer maar uit. Ook @
Gizz heeft net een mogelijkheid geboden :-).
Ik zal een paar afbeeldingen delen:
Hier zie je dat de batterij normaal werkt. Ik heb alleen de Wifi naam even weggehaald. Bij jullie zal daar een naam verschijnen als je de juiste sensor gebruikt. WiFi 100% voor PIB en P1. Beide zitten in een netwerk (hier ivm privacy even niet zichtbaar) en wat de batterij aan het doen is. Laden met..... SoC en of er nog opwek naar het net gaat of juist niet.
Onderstaand een voorbeeld waar het mis gaat.
Hier zie je dat de PIB wel in het Wifi netwerk zit maar de P1 meter niet. Deze is niet beschikbaar. Je ziet dus ook dat de batterij geen laadvermogen heeft bij een SoC die verre van 100% is. Trek zelf je conclusie.
Als de PIB een E code melding krijgt dan zou je dus onderin de melding moeten zien dat er niet geladen wordt en zou je moeten triggeren de boel te checken. De automatisering staat nu ingesteld op ieder uur een check en een melding naar je device (mobiel o.i.d).
De bijbehorende automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| alias: Statusmelding HW PIB
description: 'Geef ieder uur een status update van de HW PIB'
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: '0' # Elke uur op minuut 0
condition: []
action:
- service: notify.notify
data:
{% set ssid = states('sensor.plug_in_battery_wi_fi_ssid') %}
{% set ssid_p1 = states('sensor.p1_meter_wi_fi_ssid') %}
{% set strength = states('sensor.plug_in_battery_wi_fi_sterkte') %}
{% set strength_p1 = states('sensor.p1_meter_wi_fi_strength') %}
{% set vermogen = states('sensor.plug_in_battery_vermogen') %}
{% set p1 = states('sensor.p1_meter_power') %}
{% set soc = states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') %}
{% set strength_val = strength | float(0) %}
{% set strength_p1_val = strength_p1 | float(0) %}
{% set vermogen_val = vermogen | float(0) %}
{% set vermogen_abs = vermogen_val | abs | round(0) %}
{% set p1_val = p1 | float(0) | round(0) %}
{% set soc_val = soc | float(0) | round(0) %}
Huidige WiFi sterkte PIB is: {{ strength if strength not in ['unavailable', 'unknown', 'None'] else 'Niet beschikbaar' }}%\n
Huidige WiFi netwerk PIB is: {{ ssid if ssid not in ['unavailable', 'unknown', 'None'] else 'Niet beschikbaar' }}\n\n
Huidige WiFi netwerk P1 meter is: {{ ssid_p1 if ssid_p1 not in ['unavailable', 'unknown', 'None'] else 'Niet beschikbaar' }}\n
Huidige WiFi sterkte P1 meter is: {{ strength_p1 if strength_p1 not in ['unavailable', 'unknown', 'None'] else 'Niet beschikbaar' }}%\n
{% if vermogen_val > 0 %}
Huidige laadvermogen PIB: {{ vermogen_abs }} Watt.\n
{% elif vermogen_val < 0 %}
Huidige ontlaadvermogen PIB: {{ vermogen_abs }} Watt.\n
{% else %}
De PIB is momenteel inactief.\n
{% endif %}
Huidige P1 waarde is: {{ p1_val }} Watt.\n
Huidige SoC van de PIB is: {{ soc_val }}%.
mode: single |
Zet de juiste sensoren voor jezelf er even in. Mijn naamgeving voor een sensor kan anders zijn dan die van jullie.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.