Zonnepanelen geautomatiseerd uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:02
Hallo allemaal,

Ik heb twee offertes ontvangen voor een installatie met 8 Enphase zonnepanelen van 380W per stuk, elk met een micro-omvormer. Ik wil graag weten of het mogelijk is om elk zonnepaneel individueel (of in een groep als het niet anders kan) uit te schakelen zonder afhankelijk te zijn van een cloudservice.

Ik wil niet afhankelijk zijn van de energiemaatschappij als het gaat om teruglevering, omdat de kosten en vergoedingen hiervoor variabel zijn. Aangezien ik mijn exacte verbruik via Home Assistant, wil ik mijn opwek hierop afstemmen en voorkomen dat ik onnodig energie teruglever. Ik heb geen thuisbatterij en ben ook niet van plan er binnenkort een aan te schaffen.

Mijn voorkeuren:
  • Uitschakeling per paneel, maar als het alleen in kleine groepen kan, is dat ook goed.
  • Integratie met Home Assistant of via een REST API.
  • Eventueel met Shelly 1PM als dat een optie is.
  • Geen afhankelijkheid van een mobiele app.
  • Geen cloud-connectiviteit vereist.
Ik lees op het forum van Enphase een hoop tegenstrijdigheden hierover. Een voorbeeld hiervan is dat er wordt gezegd dat hiervoor de metered gateway voor nodig is, terwijl in een andere topic wordt gezegd dat de standard dit ook kan.

Zonnepaneel:
Trinasolar Vertex S TSM-445-450 of Aiko N-Type ABC 450

Micro omvormer:
Enphase IQ8 MC of IQ8 HC

Ik ben technisch onderlegd en sta open voor verschillende oplossingen. Heeft iemand hier ervaring mee of suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:05
Ik denk dat je de vraag beter kan stellen op de Enphase topic: Het grote Enphase topic - deel 2
Als je zoekt in de Enphase topic vind je meerdere discussies hierover. Deze optie is vrij nieuw in de installateurs/dhz enlighten omgeving dus daarom vind je vermoedelijk verchillende reacties.
Ik gebruik deze optie zelf niet en daarom ook niet getest.

[ Voor 31% gewijzigd door marnie op 30-03-2025 01:00 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
ZeroXT schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:18:
Hallo allemaal,

Ik heb twee offertes ontvangen voor een installatie met 8 Enphase zonnepanelen van 380W per stuk, elk met een micro-omvormer. Ik wil graag weten of het mogelijk is om elk zonnepaneel individueel (of in een groep als het niet anders kan) uit te schakelen zonder afhankelijk te zijn van een cloudservice.

Ik wil niet afhankelijk zijn van de energiemaatschappij als het gaat om teruglevering, omdat de kosten en vergoedingen hiervoor variabel zijn. Aangezien ik mijn exacte verbruik via Home Assistant, wil ik mijn opwek hierop afstemmen en voorkomen dat ik onnodig energie teruglever. Ik heb geen thuisbatterij en ben ook niet van plan er binnenkort een aan te schaffen.

Mijn voorkeuren:
  • Uitschakeling per paneel, maar als het alleen in kleine groepen kan, is dat ook goed.
  • Integratie met Home Assistant of via een REST API.
  • Eventueel met Shelly 1PM als dat een optie is.
  • Geen afhankelijkheid van een mobiele app.
  • Geen cloud-connectiviteit vereist.
Ik lees op het forum van Enphase een hoop tegenstrijdigheden hierover. Een voorbeeld hiervan is dat er wordt gezegd dat hiervoor de metered gateway voor nodig is, terwijl in een andere topic wordt gezegd dat de standard dit ook kan.

Zonnepaneel:
Trinasolar Vertex S TSM-445-450 of Aiko N-Type ABC 450

Micro omvormer:
Enphase IQ8 MC of IQ8 HC

Ik ben technisch onderlegd en sta open voor verschillende oplossingen. Heeft iemand hier ervaring mee of suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken? :)
Wat is de reden dat je per paneel wilt uitschakelen en het niet als geheel via de omvormer wilt limiteren? Heb je schaduw dat je voor micro-omvormers gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Met Enphase kan je inderdaad per paneel uitschakelen.

Alternatief voor string omvormers: 0 op meter. Dan moet je wel je p1 meter output koppelen aan omvormer, dan begrenst de omvormer telkens op je verbruik. Natuurlijk heb je altijd paar watt speling, maar op jaarbasis is dit dan enkele kWh teruggeleverd.

Volgens mij is dat precies wat je zoekt of niet?
Ja schakelt NIET per paneel maar wel per W, dus veel nauwkeuriger nog :)

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 30-03-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Novax schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:04:
[...]

Wat is de reden dat je per paneel wilt uitschakelen en het niet als geheel via de omvormer wilt limiteren? Heb je schaduw dat je voor micro-omvormers gaat?
Ik heb geen last van schaduw. Ik had alleen begrepen dat micro-omvormers ook de mogelijkheid bieden om per paneel de opwek in te zien.
99ruud99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:12:
Heb je ook een idee wat hiervoor nodig is? Kan het met beide omvormers en is hier een API voor zonder cloudservice?
Alternatief voor string omvormers: 0 op meter. Dan moet je wel je p1 meter output koppelen aan omvormer, dan begrenst de omvormer telkens op je verbruik. Natuurlijk heb je altijd paar watt speling, maar op jaarbasis is dit dan enkele kWh teruggeleverd.

Volgens mij is dat precies wat je zoekt of niet?
Ja schakelt NIET per paneel maar wel per W, dus veel nauwkeuriger nog :)
Dit klinkt inderdaad als een interessant optie. Alleen ben ik nog steeds niet zeker of dit niet via een App of cloudservice loopt. Ik zou dit graag willen integreren in Home Assistant zonder afhankelijk te zijn van het mooie internet.

Plus dat ik dit zelf graag wil automatiseren. Wil zo ver mogelijk wegblijven van afhankelijkheden van derde partijen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Die - teruglevering werkt via de p1 meter aansluiten op een modbus van de omvormer... dus eigenlijk "rechtstreeks" ... al kan je er wel home automation tussen hangen, zodat je meer aansturing en voorspelling kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ZeroXT schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:41:
Dit klinkt inderdaad als een interessant optie. Alleen ben ik nog steeds niet zeker of dit niet via een App of cloudservice loopt. Ik zou dit graag willen integreren in Home Assistant zonder afhankelijk te zijn van het mooie internet.

Plus dat ik dit zelf graag wil automatiseren. Wil zo ver mogelijk wegblijven van afhankelijkheden van derde partijen :)
Ongeveer elke string-omvormer heeft modbus en is daarmee te koppelen aan HA. Sommige kunnen zelfstandig een modbus energiemeter uitlezen en op die manier 0 watt het net op sturen. Zet er vervolgens HA naast om te bepalen of je soms wel/niet iets het net op wil sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Ik had juist begrepen dat stringomvormers je niet in staat stellen om individuele panelen uit te lezen en dat micro-omvormers "beter" zouden zijn.

Even uitgaan dat er alsnog micro-omvormers zouden komen. Enig idee wat hierin de opties zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je mist inderdaad een interface waarin je per paneel een getal ziet. Is dat je de 400.- meerprijs waard? (aangenomen dat ze op een enkel dakvlak liggen zonder ingewikkelde schaduw-complicaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Ze komen inderdaad op een enkel dakvlak te liggen zonder schaduw. Dak ligt op het zuiden en geen boom o.i.d. dat schaduw geeft.

Om eerlijk te zeggen is die 400 euro meer of minder niet het probleem. Maar mijn gevoel geeft aan dat ik voor micro-omvormers moet gaan. Dit leek mij ook het beste systeem om nog te kunnen uitbreiden, en om meer inzicht te krijgen per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Hoe dan? Zover ik kan kijken kan ik alleen in de gateway alles of niets uitschakelen, niet enkele panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

ZeroXT schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:10:
Ze komen inderdaad op een enkel dakvlak te liggen zonder schaduw. Dak ligt op het zuiden en geen boom o.i.d. dat schaduw geeft.

Om eerlijk te zeggen is die 400 euro meer of minder niet het probleem. Maar mijn gevoel geeft aan dat ik voor micro-omvormers moet gaan. Dit leek mij ook het beste systeem om nog te kunnen uitbreiden, en om meer inzicht te krijgen per paneel.
Ik zou juist bij een enkel dakvlak zonder schaduw (en ook nog eens op het zuiden) nooit voor micro’s gaan. Een string is veel simpeler te troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ZeroXT schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:10:

Als het op hetzelfde dakvlak is en het zijn dezelfde panelen zal de monitoring van de opbrengst per paneel niet heel veel verschillen (tenzij er een defect is in een paneel). Je geeft aan geen batterij te overwegen maar met een hybride string omvormer heb je geen AC->DC conversie verlies als je uiteindelijk toch een batterij wilt.

Voor micro-omvormers is er ook nog Het Hoymiles topic . Hebben een cloud omgeving maar via eigen hardware en software ontwikkeld door de community (OpenDTU) kan je dat zonder internet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
FreakNL schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:23:
Ik zou juist bij een enkel dakvlak zonder schaduw (en ook nog eens op het zuiden) nooit voor micro’s gaan. Een string is veel simpeler te troubleshooten.
Zo hebben beide system voor en nadelen uiteraard :)
Novax schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:35:
Als het op hetzelfde dakvlak is en het zijn dezelfde panelen zal de monitoring van de opbrengst per paneel niet heel veel verschillen (tenzij er een defect is in een paneel). Je geeft aan geen batterij te overwegen maar met een hybride string omvormer heb je geen AC->DC conversie verlies als je uiteindelijk toch een batterij wilt.

Voor micro-omvormers is er ook nog Het Hoymiles topic . Hebben een cloud omgeving maar via eigen hardware en software ontwikkeld door de community (OpenDTU) kan je dat zonder internet doen.
Goed dat je het aangeeft, alleen voordat ik in een eindeloos aantal mogelijkheden beland; de offerte is voor Enphase wat ik prima vind. En micro omvormers vind ik ook helemaal prima. Ik heb alleen nog niet een doorslaggevend antwoord gelezen op de vraag of en hoe het mogelijk is om individuele panelen uit te schakelen voor panelen van Enphase in combinatie met micro-omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
ZeroXT schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:58:
[...]

[...]

Goed dat je het aangeeft, alleen voordat ik in een eindeloos aantal mogelijkheden beland; de offerte is voor Enphase wat ik prima vind. En micro omvormers vind ik ook helemaal prima. Ik heb alleen nog niet een doorslaggevend antwoord gelezen op de vraag of en hoe het mogelijk is om individuele panelen uit te schakelen voor panelen van Enphase in combinatie met micro-omvormers.
Dat zul je zelf alvast wat moeten zoeken. Belangrijk keyword lijkt 'limiter' al dan niet met 'grid', 'net', 'export'.

Ik kwam er achter dat mijn string omvormer van Goodwe dat eenvoudig aan boord heeft en met een enkele lokale API call op 0-200% ingesteld kan worden.

Als je nog in de offertefase zit, probeer dan niet vast te klampen aan een uitgangspunt maar probeer open te staan voor opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ZeroXT schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:58:
[...]

[...]

Zie ook [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Maar wacht even, ben ik dan afhankelijk van de cloud?
Voor het opnieuw ophalen van een token helaas wel, ja. Voor gewone 'system owner' cloud accounts zijn de tokens 1 jaar geldig. Sommige gebruikers hebben een installer account, en Enphase zegt dat hun tokens 1 of 12 uur geldig zijn. Als je die langdurige token eenmaal hebt, hoef je niet meer naar de cloud om je IQ Gateway lokaal aan te spreken. Wel kan het zijn dat je IQ Gateway de cloud moet kunnen aanspreken.
Lijkt mij dat de combinatie aan wensen die je hebt bij Enphase sowieso niet mogelijk is maar dat kun je beter in dat topic vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 21:17
Wanneer je de IQ Gateway Metered kiest EN de CT spoelen laat installeren, dan kan dit.
Let op, 1 fase is 2 spoelen. 3 fase is 6 spoelen.

Ik heb zelf een metered gateway en kan een 0 Watt export inschakelen. Doordat de gateway kan meten wat er van het dak komt en wat de netaansluiting doet, kan het de productie daarop aanpassen.

Maar, metered is hoe dan ook het startpunt hier. Micro's volgen de opdrachten van de gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[Mad Max] schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:31:
Wanneer je de IQ Gateway Metered kiest EN de CT spoelen laat installeren, dan kan dit.
Let op, 1 fase is 2 spoelen. 3 fase is 6 spoelen.

Ik heb zelf een metered gateway en kan een 0 Watt export inschakelen. Doordat de gateway kan meten wat er van het dak komt en wat de netaansluiting doet, kan het de productie daarop aanpassen.

Maar, metered is hoe dan ook het startpunt hier. Micro's volgen de opdrachten van de gateway.
Dit lijkt me ook wat je wilt, en niet zozeer het uitschakelen van individuele panelen.

Maar heb je hier ook nog steeds de cloud van Enphase voor nodig? Al is het maar voor een token.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 21:17
Novax schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Dit lijkt me ook wat je wilt, en niet zozeer het uitschakelen van individuele panelen.

Maar heb je hier ook nog steeds de cloud van Enphase voor nodig? Al is het maar voor een token.
Ik kan het instellen via Enlighten Manager. Dus ja, ben de portal van Enphase ervoor nodig. Het zit volgens mij niet in de standaard huis-eigenaar portal. Manager is voor de huiseigenaar per maand af te nemen of je moet het via de installateur doen.

Daarna is de gateway het voor zover ik weet zelf aan het doen. Dus geen cloud meer nodig.
Ook is het dus een functie van de gateway. Dus inloggen via een token hoeft sowieso niet.
Ook HomeAssistant ben je er niet voor nodig (geen idee of het via die route kan overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Rukapul schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:05:
Dat zul je zelf alvast wat moeten zoeken. Belangrijk keyword lijkt 'limiter' al dan niet met 'grid', 'net', 'export'.

Ik kwam er achter dat mijn string omvormer van Goodwe dat eenvoudig aan boord heeft en met een enkele lokale API call op 0-200% ingesteld kan worden.

Als je nog in de offertefase zit, probeer dan niet vast te klampen aan een uitgangspunt maar probeer open te staan voor opties.
Ik zal Goodwe eens onderzoeken. Wat je hier zegt, lijkt op iets waar ik opzoek naar ben. Hoewel ik niet helemaal begrijp hoe je iets tot 200% kan instellen :P
[Mad Max] schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:27:
Ik kan het instellen via Enlighten Manager. Dus ja, ben de portal van Enphase ervoor nodig. Het zit volgens mij niet in de standaard huis-eigenaar portal. Manager is voor de huiseigenaar per maand af te nemen of je moet het via de installateur doen.

Daarna is de gateway het voor zover ik weet zelf aan het doen. Dus geen cloud meer nodig.
Ook is het dus een functie van de gateway. Dus inloggen via een token hoeft sowieso niet.
Ook HomeAssistant ben je er niet voor nodig (geen idee of het via die route kan overigens).
Dit lijkt op waar ik al bang voor was. Geen integratie mogelijkheid en alles via een App en Cloud. Misschien dat Enphase in dit geval niet voor mij is weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
ZeroXT schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:23:
[...]

Ik zal Goodwe eens onderzoeken. Wat je hier zegt, lijkt op iets waar ik opzoek naar ben. Hoewel ik niet helemaal begrijp hoe je iets tot 200% kan instellen :P

[...]

Dit lijkt op waar ik al bang voor was. Geen integratie mogelijkheid en alles via een App en Cloud. Misschien dat Enphase in dit geval niet voor mij is weggelegd.
Het kan met wat creativiteit: https://support.enphase.c...turning-power-to-the-grid

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Deze kwam ik inderdaad ook zelf tegen. Hoewel ik denk dat dit voor mij wel haalbaar is, weet ik niet zeker of dit de goede oplossing gaat zijn. Als er andere systemen zijn waarbij het out of de box werkt, dan heb ik dat liever.

Ik zag Goodwe al voorbijkomen in dit topic. Maar wellicht dat er nog andere kandidaten zijn?

Ik kwam ook bij dit topic uit:
Opnieuw inschakelen APsystems DS3 omvormers

Waar deze link in staat:
https://doe-duurzaam.nl/a...ia-web-of-home-assistant/

[ Voor 16% gewijzigd door ZeroXT op 02-04-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
Via @SatScan kreeg ik de tips eens te kijken naar OpenDtu en de Ecosoft P1 meter. (Nogmaals dank!)

OpenDtu wekt met Hoymiles inverters:
https://www.libe.net/opendtu

En de Ecosoft P1 meter stuurt compatibele inverters aan: https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecosoft-p1-meter/

Maar met een gezond wantrouwen naar toekomstig ingrijpen door de overheid (of fabrikant) zit ik niet op een clouddienst te wachten.

Er wordt door Ecosoft aangegeven dat ze bepaalde SMA-modellen kunnen aansturen op basis van kWh-prijs. Knijpen naar zero-export moet dan ook mogelijk zijn.
Met SMA goede ervaring, ik ga eens kijken of er bedrade of draadloze oplossingen te vinden zijn (wel of niet via Modbus) die geen clouddienst nodig hebben. Bijvoorbeeld SMA of Goodwe in combinatie met Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroXT
Zoals ik al eerder zei zag ik bij het volgende artikel een opstelling die zou werken zoals ik het voor ogen heb:

Hierin staat dat het werkt met de volgende gateways:
APSystems omvormers met ECU-R
APSystems omvormers met ECU-C
APSystems omvormers met ECU-3

En getest is met de volgende omvormers:
YC600
YC1000/QT2
DS3/DS3D
DS3-H
QS1/QS1A

Ik heb een installateur gevonden die deze producten aanbiedt en kan installeren en heb zelf de winkelwagen gevuld met het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX9Av1qNQZiYMYCnBPB2FRTwMGY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NHHMWpEmMfSJAUTZwoLjOPCu.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel over drie dingen:
- Er wordt gezegd dat per micro-omvormer, 4 zonnepanelen aangesproken kan worden. Dus met 8 zonnepanelen, heb je er 2 nodig. Alleen is het mij niet duidelijk of je de zonnepanelen nog steeds individueel in/uit kan schakelen of dat ik dan twee groepen van 4 panelen in/uit kan schakelen.
- Ik verwacht dat er nog meer bij moet zoals bekabeling en/of andere montagemateriaal dus de prijs zal denk ik nog niet definitief zijn.
- Ik heb random een aantal zonnepanelen gepakt. Ik weet namelijk niet of elke omvormer met elke paneeltype goed samenwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
@ZeroXT , dank voor het uitzoekwerk, ziet er veelbelovend uit.

Echter, heel veel regelingen zijn aan/uit op basis van kWh-prijs op tijdstip xx:xx. Ben je misschien ook al regelingen tegen gekomen die ‘analoog’ werken i.p.v. aan/uit? Dat wil zeggen: regelingen die kijken naar de P1-meter en op basis daarvan de omvormers ‘knijpen’ totdat in de meterkast zero export bereikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ZeroXT schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:58:
Zoals ik al eerder zei zag ik bij het volgende artikel een opstelling die zou werken zoals ik het voor ogen heb:

Hierin staat dat het werkt met de volgende gateways:
APSystems omvormers met ECU-R
APSystems omvormers met ECU-C
APSystems omvormers met ECU-3

En getest is met de volgende omvormers:
YC600
YC1000/QT2
DS3/DS3D
DS3-H
QS1/QS1A

Ik heb een installateur gevonden die deze producten aanbiedt en kan installeren en heb zelf de winkelwagen gevuld met het volgende:

[Afbeelding]

Ik twijfel over drie dingen:
- Er wordt gezegd dat per micro-omvormer, 4 zonnepanelen aangesproken kan worden. Dus met 8 zonnepanelen, heb je er 2 nodig. Alleen is het mij niet duidelijk of je de zonnepanelen nog steeds individueel in/uit kan schakelen of dat ik dan twee groepen van 4 panelen in/uit kan schakelen.
- Ik verwacht dat er nog meer bij moet zoals bekabeling en/of andere montagemateriaal dus de prijs zal denk ik nog niet definitief zijn.
- Ik heb random een aantal zonnepanelen gepakt. Ik weet namelijk niet of elke omvormer met elke paneeltype goed samenwerkt.
1. De DS3-D die jij daar hebt sluit de 4 panelen aan in 2 strings dus die kan sowieso niet per paneel schakelen. (Je hebt dan eigenlijk 4 strings bij 8 panelen, niet heel veel anders dan 1 "gewone" omvormer die soms ook 2 strings hebben) Als snap ik nog steeds niet wat het voordeel zou zijn van individueel panelen uitschakelen in plaats van de (micro-)omvormer zelf de opbrengst te laten beperken. Bij het doe-duurzaam artikel is de instelling ook per micro-omvormer, niet afzonderlijk per paneel.

2. Volgens de beschrijving moet daar voor APS inderdaad nog bekabeling bij.

3. Daar moet je inderdaad goed naar kijken

Ik vind Winkelman een prima shop om spullen te kopen maar zou het niet een installateur willen noemen al heb ik daar verder geen ervaring mee. Heb je de mogelijkheid om het zelf te installeren? Kan best een leuk en leerzaam project zijn en je hebt alles in eigen hand.

Let ook op dat die 10 jaar garantie alleen is als de ECU aan de cloud zit, zie verder ook: Functionaliteit APS ECU-R zonder cloud?

En APSystems DS3 en QS1 DEAD APS had paar jaar geleden grote problemen met de kwaliteit van de omvormers.
Pagina: 1