Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-07 14:37
Hallo,

Welke informatie is er beschikbaar als een ECU-R alleen met de ECU app wordt benaderd? Dus zonder een EMA-account en niet via de app voor eindgebruikers ('EMA app')?

Is dat alleen de momentane informatie over de panelen (en wat dan? Alleen vermogen, of ook spanning en stroom? En welke info over de QS1?)
Of slaat de ECU-R ook lokaal informatie op zodat trends zijn terug te kijken?

Ik hoef niet overal bij de data te kunnen. Als dat alleen thuis kan, is dat meer dan voldoende.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Misschien nog even een andere toelichting:
Uit de video's en geschreven info van APS wordt ik niet echt wijs; het gaat een beetje vloeiend over van ECU naar EMA.

In de omschrijving van de ECU APP staan deze zaken:
-See the status and configuration of the ECU-R gateway and monitor each inverter
-Display real-time energy production and other performance data
-Connect ECU-R to the router to upload data to the server and control the ECU-R gateway
-Obtain an IP address automatically or use a static IP address
-Reset inverter IDs in the ECU-R
-Reset the ECU-R to display current time
-Reset the WIFI password

Tja, wat is die 'other performance data' dan? De app kan grafieken laten zien, maar komen die dan uit de cloud server, of uit de lokale ECU-R?

Achtergrond
Voor de ene APSystems QS1 die ik eerder heb aangeschaft, vond ik het niet de moeite waard om een ECU-R monitoring voor een kleine 200 Euro aan te schaffen. De energie gaat nu via een DIN-rail energiemeter met momentane spanning/stroom/vermogen, en cumulatief vermogen naar het net.

Ik wil echter een 2de QS1 aanschaffen. Met 8 panelen wordt het zo langzaamaan wel interessant om te gaan monitoren. Dus wil ik een ECU-R aanschaffen.

De volle functionaliteit is alleen met een installateursaccount te ontsluiten omdat de ECU-R daarmee op een server van APS kan worden aangemeld.
Aan de ene kant is dat lastig zo'n account te krijgen, en aan de andere vind ik het ook niet zo prettig als een bedrijf ergens op wereld info over mijn spullen verzameld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MishaM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08-2023
Hi @WackoH ,

Ik heb toevallig net de ECU-R gekocht, met het oog op het aanleggen van een aantal APS QS1's (ik heb nu alleen 1 YC600, in storing)
Dus hopelijk kan ik een paar van je vragen beantwoorden.

Ik heb de ECU-R gekocht om mijn systeem te kunnen beheren, errors te resetten. Dat kan hij dus niet. :(
Beter op moeten letten...
Daarvoor heb je inderdaad het monteurs account nodig. Net als het aanmaken van een account om via de EMA app inzicht te krijgen. Ook dat kan alleen aangemaakt worden via het monteurs account op de partner portal van APS.

De belangrijkste dan maar als eerst: toegang tot de ECU-R krijg je alleen door direct met het Wifi van de ECU-R te verbinden. Daarvoor moet je op het apparaat de AP knop indrukken, waarna er voor 1 uur een Hotspot gecreeëerd wordt.
Of te wel, nee, niet online bereikbaar, en ook niet vanaf je eigen netwerk.

Hij houdt wel je historisch opbrengst vast (inzichtelijk per dag, week, maand, jaar).

Other performance data zal het Voltage zijn, verder is het aantal Hz en de temperatuur inzichtelijk. Deze gegevens zijn alleen realtime in te zien.

Hoop dat dit een beetje helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Bedankt voor je reactie, MishaM.
In een andere post las ik hoe ik een installateursaccount kon aanvragen. Ik had dat eerst blijkbaar via de Amerikaanse website gedaan waarop ik nul reactie kreeg. Maar via de Nederlandse lukte het wel. (Maar bij anderen lukt ook dat niet).

Toen toch maar de ECU-R samen met de 2de QS1 gekocht. Best duur (178,- Euro), als je het kastje in handen hebt ;-) Al helemaal in vergelijking met de LAN stick bij m'n Growatt die 10.95 kostte.
Maar goed. Het is ook voor de lol.

Of toch niet helemaal.
Volgens mij is de ECU-R ook de manier om het juiste 'Grid profile' op de in te stellen. Want met de oorspronkelijke instellingen lijkt de omvormer bij een te hoog voltage af te schakelen. Ik meen dat dat op 264V (Belgie?) stond, wat in Nederland eigenlijk 253V moet zijn. Dat wordt het ook als je als Nederland wordt ingesteld. Alleen de ondergrens wijkt dan af.

Ik had een keer een 'ground fault' (op basis van knipperende rode LED) voordat ik de ECU-R had. Wat toen hielp was zowel de netspanning eraf, als de panelen loskoppelen (ik kon er makkelijk bij want de panelen lagen in een tijdelijke opstelling op ene plat dak. Alternatief is wachten tot het donker wordt).

Ik kijk nu vooral met spanning naar de temperatuur van de QS1'en.
De ene zit nog een tijdelijke plat dak opstelling. De andere is voor een schuin dak en heb ik na wat wikken en wegen binnen gemonteerd (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1996124. Ik zal in de draadje nog een reactie daarover schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
MethinX in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Dan kan je het direct vanuit ema naar pvo sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dank voor de tip, al is er alle lange tijd geen data geupload.
Ik heb (nog) geen Raspberry maar gebruik m'n NAS voor bv. Domoticz. Dat maakt dit soort dingen werkend krijgen net wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08-2023
Ah die ground error fault heb ik ook.
Straks even het dak op om alles los te koppelen.
Gelukkig maar de schuur.

Ik heb op dit moment wel een probleem om mijn Yc600 te koppelen aan de ECU. Of probleem... hij koppelt gewoon niet.

Heb jij de link van die NL site? Ik heb het via de EMEA site gedaan. Maar krijg nu het verzoek (in het Nederlands) om mijn UIDs te mailen, zodat ze een homeowner account aan kunnen maken. Daar kan ik alleen weer niet mee beheren.

Thnx.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:52
een monteurs account is zo aangevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:58

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Ik heb een Python 3 scriptje gemaakt die op dit moment prima op PyCharm Community Edition 2021.1.1 draait zonder dat de ECU er mee stopt. Bedoeling is om deze op een Raspberry Pi te draaien en wellicht te integreren voor Home Assistant. Bijdragen zijn welkom: APSystems-ECU proxy for cloudless operation

[ Voor 5% gewijzigd door Nibblebit op 11-05-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:58

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Aengineering schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:24:
een monteurs account is zo aangevraagd :)
Hoe dan? Ik zou graag wat additionele commando's willen opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
Ik heb het gewoon aangevraagd bij APS online.

https://emea.apsystems.com/nl/resources/register/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odiejakkes
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-06-2023
hoi, bedankt voor het delen van de kennis over een monteurs account aanmaken.
ik heb mn APS shit bij winkelman gekocht, de goedkooptste in APS, maar recht evenredig slechte service...
1 jaar lopen vragen om de panelen goed neer te leggen in de app, toen maar mailtje
naar aps zelf gestuurd, en die hebben het geregeld in 10 min, en zo nog meer zaken die blijven liggen
wat en ongelofelijk beroerde service van winkelman hengelo,

nu zelf een account aanmaken, want weer een paar panelen en QS 1 erbij nu de gas
prijs naar 1 euro de kuub gegaan is.... :)

[ Voor 4% gewijzigd door odiejakkes op 23-08-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aengineering
Gewoon zelf doen is de tweakerway 🤣👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkiebreed
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
APsystems Micro Inverters uitlezen kun je met mijn oplossing sAPS_ECU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-03 22:08
WackoH schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:28:

Hallo,

Welke informatie is er beschikbaar als een ECU-R alleen met de ECU app wordt benaderd? Dus zonder een EMA-account en niet via de app voor eindgebruikers ('EMA app')?

Is dat alleen de momentane informatie over de panelen (en wat dan? Alleen vermogen, of ook spanning en stroom? En welke info over de QS1?)
Of slaat de ECU-R ook lokaal informatie op zodat trends zijn terug te kijken?

Ik hoef niet overal bij de data te kunnen. Als dat alleen thuis kan, is dat meer dan voldoende.
Uhm, Wackoh, en andere lezers,

Ik heb een APS DS3, die zit in storing, tenminste; start niet op, blinkt langzaam 1x rood.
Heeft daarvoor ook weleens grondfout gemaakt.
( 1x omvormer met 2x500WP paneel )
Hoopte op een install-and-forget-scenario maar helaas....

Wat ik graag wil weten voordat ik een UCE-B koop om de omvormer uit te lezen;
- Heb ik een installateursaccount nodig om de firmware van de omvormer up te daten?
- Heb ik een installateursaccount nodig om het 'Grid profile'te veranderen, of te tweaken?
Geeft geen foutmelding, maar blijft wel ergens 'hangen' want levert geen stroom door.

Hoor het graag, van wie het ook weet :)

Groet, Walter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
* Firmware wordt in principe automatisch ge-update als je een ECU hebt maar je kan het ook manueel doen via een hidden page op de ECU. Ik zou enkel updaten als het nodig is. Er zijn geen changelogs van de FW updates dus het kan ook slechter zijn. De EMEA helpdesk kan dit ook voor je doen moest het nodig zijn.
* Grid profile kan je via de ECU web pagina instellen inderdaad.

Je hebt geen installateurs account nodig om bovenstaande in te stellen, aangezien je dit lokaal op de ECU doet. Je kan wel een DIY account (= beperkt installateurs account) via de EMA app aanmaken.

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterK
@SenH; Top, bedankt, duidelijk verhaal.
Dan ga ik toch maar een UCE-B kopen, 65 Euro geloof ik.
Misschien los ik er m'n storing mee op, en anders toch leuke data en opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterK
Monitor gekocht om de omvormer te kunnen uitlezen.
Leukste is dat je een grafiekje en totalen kan zien, ook op je account in de cloud van de fabrikant.
Ander voordeel is dat je gridprofielen kan veranderen.

Voor Nederlandse net heb je 13 geavanceerde parameters waar het grid aan moet voldoen voordat hij stroom doorlevert aan het net.
Om te testen vond ik de Franse New Caledonia een mooi gridprofiel: slechts 5 super basale parameters.
Dit gridprofiel heb ik gebruikt om te kunnen testen of mijn installatie/gridaansluiting adequaat is.

Mijn DS3 was defect. Er is een terugroep-actie geweest vanuit de fabrikant, maar mijn serienummer viel niet binnen de terugroep actie.

Vandaag de nieuwe omvormer permanent gemonteerd op plek defecte omvormer.
Blijkt dat de defecte omvormer is doorgesmolten aan de onderkant, en de behuizing is opgebollen, blijkbaar oververhit.
Dit 'oude model' met fabrieks-certificate sticker 2022-06-15 als produktiedatum heeft een aluminium bovenschaal en kunststof onderschaal.
Het 'huidige model' met fabrieks-certificate sticker 2022-11-09 heeft een aluminium boven- en onderschaal.

Er is dus een hele reeks aan 3DS micro-omvormers geweest die een slechte thermo-huishouding hadden, en bevattelijkw aren voor oververhitting / doorbranden.
Pagina: 1