Toon posts:

Micro-omvormers binnen plaatsen om levensduur te verlengen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-04 21:09
Ik wil een bestaande APS Q1 micro omvormer met 4 QCell panelen verplaatsen naar het schuine dak van een nieuwe garage, en de set verdubbelen (dus extra 4 QCells + APS Q1). De configuratie wordt 4x2 landscape. De panelen komen niet op, maar tussen de dakpannen (indak constructie).

De APS Q1 (1200 W output) is gemaakt om onder de panelen te monteren, waar het erg warm kan worden. Daarbij zal de omvormer zelf ook aardig wat warmte kunnen produceren vanwege 4x 340 Wp panelen wat tegen de max aanzit.

De levensduur van elektronica is sterk afhankelijk van de temperatuur. Dus, om die te verlengen, denk ik erover de omvormers binnen tegen het (geisoleerde) dakbeschot te hangen en alle 16 kabels naar binnen te voeren.

Dan hoef ik ook het dak niet op en panelen op te tillen als er een storing is. (de huidige omvormer gaf al een keer een aardfout wat ik aan het knipperde rode LED kon afleiden). Nadeel is wat meer verlies door langere kabels.

Wat vinden jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Het wordt bij een indak constructie bloed verziekend heet onder de panelen. daar zou ik niet snel een omvormer tussen hangen. maar bij mij zou het al genoeg reden zijn dat ik geen zin zou hebben om panelen van een schuin dak af te halen omdat er een kappotte omvormer onder zit. Die panelen zijn niet bepaald makkelijk hanteerbaar, wellicht steiger etc nodig, nee dan een stuk liever binnen.

Hier begon van de week mijn sma een wat hardere brom te maken omdat hij het warm had (hangt gewoon binnen) snel een ventilator op gericht en het was direct over. dat soort dingen merk je veel minder snel als ze buiten liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-06 13:50
twain4me schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:28:
Het wordt bij een indak constructie bloed verziekend heet onder de panelen.
Wat bedoel je met bloed verziekend heet? Warmer dan bij een reguliere constructie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online
m_rick schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:50:
[...]

Wat bedoel je met bloed verziekend heet? Warmer dan bij een reguliere constructie?
Ja de ventilatie is doorgaans veel minder. zeker als je die kunststof systemen hebt.
Maak je zelf een systeem op een damwandprofiel of op bv een epdm dak heb je daar zelf meer controle over.
Een ander nadeel van indak systemen is dat je minder btw terug krijgt, en dat veel van die sytemen maar verdacht kleine afvoergootjes hebben die snel verstopt raken, daarnaast brandbaar materiaal bij mogelijke hittebronnen (een spetterende stekker kan gebeuren)

Meer ventilatie is minder warmte is meer opbrengst O+

Zelf heb ik gewoon een damwand sandwichpaneel op het dak liggen met daarop montage materiaal en panelen.. rondom de panelen is het nog niet afgewerkt maar daar komen gewoon dakpannen, uiteindelijk ziet het er uit als indak, maar stiekem is het gewoon opdak 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

laag voltage, hoge Ampere en lange kabels is geen gelukkige combi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:04
Lees de handleiding van QS1 eens. Ik denk dat het niet toegestaan is die te plaatsen in een ongeventileerde ruimte. Vanwege hoge temperatuur.
Binnen is dan minder erg.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m_rick
twain4me schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:07:
[...]
Ja de ventilatie is doorgaans veel minder. zeker als je die kunststof systemen hebt.
Ja die begrijp ik, alhoewel het op een windstille dag niet heel veel uit zal maken (maar misschien nét dat beetje)
Een ander nadeel van indak systemen is dat je minder btw terug krijgt, en dat veel van die sytemen maar verdacht kleine afvoergootjes hebben die snel verstopt raken, daarnaast brandbaar materiaal bij mogelijke hittebronnen (een spetterende stekker kan gebeuren)
Ik heb eens een rapport doorgespit over branden bij indak systemen, maar dat kwam omdat installateurs die MC4 stekkers met een waterpomptang in elkaar knepen 8)7 Ik denk dat de kans op een spetterende stekker bij een micro omvormer niet zo groot is?
Zelf heb ik gewoon een damwand sandwichpaneel op het dak liggen met daarop montage materiaal en panelen.. rondom de panelen is het nog niet afgewerkt maar daar komen gewoon dakpannen, uiteindelijk ziet het er uit als indak, maar stiekem is het gewoon opdak 8)
Ah, fijn om te horen dat er toch wel mensen ervaring hebben met indak systemen. Ik ben dit zelf ook van plan te maken, ook met een metalen paneel als ondergrond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:03
WackoH schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:57:
Ik wil een bestaande APS Q1 micro omvormer met 4 QCell panelen verplaatsen naar het schuine dak van een nieuwe garage, en de set verdubbelen (dus extra 4 QCells + APS Q1). De configuratie wordt 4x2 landscape. De panelen komen niet op, maar tussen de dakpannen (indak constructie).

De APS Q1 (1200 W output) is gemaakt om onder de panelen te monteren, waar het erg warm worden. Daarbij zal de omvormer zelf ook aardig wat warmte kunnen produceren vanwege 4x 340 Wp panelen wat tegen de max aanzit.

De levensduur van elektronica is sterk afhankelijk van de temperatuur. Dus, om die te verlengen, denk ik erover de omvormers binnen tegen het (geisoleerde) dakbeschot te hangen en alle 16 kabels naar binnen te voeren.

Dan hoef ik ook het dak niet op en panelen op te tillen als er een storing is. (de huidige omvormer gaf al een keer een aardfout wat ik aan het knipperde rode LED kon afleiden). Nadeel is wat meer verlies door langere kabels.

Wat vinden jullie?
Ik heb 2 yc1000's binnen hangen, 8 panelen, dus idd 16 kabels naar binnen. Was relatief makkelijk en de installateur vond het fijn als ze makkelijk bereikbaar waren. Er hangen hier 280 watt panelen op en ze worden best warm. Ik heb ook nog een qs1 maar die hangt in mijn houthok, daar had ik alleen 220 liggen en om in een tuin die af is een geul te graven van 10 meter vond ik te veel werk. Hij hangt wel op een bereikbare plek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online
m_rick schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:20:
[...]

Ja die begrijp ik, alhoewel het op een windstille dag niet heel veel uit zal maken (maar misschien nét dat beetje)
dat hangt van het systeem af, op wind stille dagen krijg je ook lucht stroming doordat warme lucht vanzelf omhoog wil en je een soort schoorsteen effect zal krijgen. dat is ook meteen een manko bij sommige systemen die dekken het gat aan de bovenkant bijna geheel of geheel af met loodvervanger of iets wat daar op lijkt. een zonnepanelen leverancier wist mij te vertellen dat ze een bepaald percentage in mindering rekenen bij indak systemen. als ze de jaar opbrengst uitrekenen. omdat ze anders zich niet aan de contracten kunnen houden (gegarendeerde opbrengst) ik weet het niet meer helemaal zeker maar ik dacht dat het 7 % was
Ik heb eens een rapport doorgespit over branden bij indak systemen, maar dat kwam omdat installateurs die MC4 stekkers met een waterpomptang in elkaar knepen 8)7 Ik denk dat de kans op een spetterende stekker bij een micro omvormer niet zo groot is?
Dat denk ik ook , maar het was een meer algemeen antwoord op jouw meer algemene vraag
het punt van een dergelijk indak systemen is wel dat er ook ruw geschaafde houten regels liggen die in een goed zonnige periode volledig worden uitgedroogd. en echt heel brandbaar worden. en ook de gebruikte folies en isolatie zijn meestal niet geheel brandveilig wellicht nog wat hars of nest materiaal en je hebt zelfs met een klein vonkje een uitdaging. daarom heb ik een sterke voorkeur voor een onbrandbaar materiaal eronder gaat het mis is de schade wat gesmolte meuk op een paar dakpannen oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Dank voor de reacties! Fijn om te zien dat er zowel ervaring met omvormers binnen als met het damwandprofiel als semi-indak systeem is.
Overigens valt het verlies aan rendement bij een ‘echt’ indak systeem volgens een Belgisch afstudeerstudie wel mee: ongeveer 3%. Maar alle beetjes helpen.

Mijn plan is om geen ‘echt’ indak systeem (waarbij de panelen ook de functie van waterkering hebben), maar een hybride oplossing te maken. Dat betekent dat onder de panelen een platte(re) dakbedekking komt zodat de panelen voor het zicht tussen de dakpannen liggen. Maar zonder panelen is het dak ook waterdicht. Ik vind dat ik dan ook de volledige (afgezien van forfait) BTW teruggave mag vragen ;-)

- In eerste instantie wilde ik Ubbink Solar nemen. Dat is op een soort damwandprofiel op rol uit HDPE gebaseerd. Helaas bleek dat als compleet systeem nogal prijzig te zijn (~2/3 van de prijs van de panelen…)
- Daarna heb ik als eenvoudig alternatief nog naar EPDM gekeken. Ik ben een fan van dat materiaal voor platte daken. Er is een commercieel systeem op basis van een gewapende EPDM maar dat die folie kon ik niet los vinden. Gewone EPDM leek me te link vanwege doorhangen omdat ik vanwege de dakopbouw wel luchtstroming tussen dakbeschot en afdekking moet hebben.
- Dus ben ik net als Twain4me toch (weer) bij metalen dakprofielplaat (damwand- of trapeziumprofiel) uitgekomen. Dat is als dakbedekking geeneens heel veel goedkoper dan dakpannen. Maar het paneelmontage systeem is wel een stuk goedkoper.

De platen worden zwart zodat ze warmtestraling van de panelen maximaal absorberen. Ze komen op extra dikke tengels (voor Nederlandse begrippen) zodat er meer luchtcirculatie onder de panelen kan zijn die de warmte afvoert.
Tussen panelen en dakprofiel is uiteraard ook ruimte. Aan onder- en bovenzijde wil ik zo’n 5 a 10 cm open laten zodat lucht gemakkelijk onder de panelen kan circuleren om die koel(er) te houden.
Door dit dubbele schoorsteen effect hoop ik betere koeling en daardoor een hogere rendement en minder degradatie van de panelen te hebben :-).

Als de omvormer binnen hangt, heeft die daar geen profijt van. Maar als het goed is zijn dagelijkse temperatuurvariaties toch een stuk minder (alleen de eigen warmteproductie).

Het dakprofiel wil ik direct onder de nokvorsten laten beginnen (wel met ruimte voor warmte lucht). Het profiel onder de bovenste panelen zal dus vrijwel droog blijven. De zij- en onderkanten ga ik met schuimprofiel tegen stuifsneeuw en door wind opgestuwd water, afschermen.
Zo’n metalen dakprofiel is ook prettig met het oog op (brand)veiligheid. Als een kabel of connector gaat branden schermt het staal dit van de brandbare materialen (panlatten, tengels, dakfolie en dakbeschot)af. Bovendien zal ik het dakprofiel, net als de panelen, aarden zodat de omvormer bij lekstromen uit zou moeten gaan. (Belangrijk is uiteraard de kabels netjes vast te binden).

@-36-: Dat de kabels extra verlies geven besef ik. Dat was ook een belangrijke reden om de vraag te stellen Maar als de omvormers het op deze manier een jaartje langer uithouden, is dat verlies wel gecompenseerd, vermoed ik.

@ busscherski: Volgens het spec sheets heeft de QS1 een bedrijfstemperatuur bereik van -40 tot 65oC. Maar er staat niet bij of dit de temperatuur van de omvormer zelf is, of van de omgeving.

Het laatste waar ik nog over zit te dubben is afscherming van vogels en ongedierte. Er zit bij ons van alles (lopende en vliegende ratten, muizen, en soms zelfs een boommarter). Dus wellicht moet ik nog een vogelwering (soort van plastic tralies) rond de panelen aanbrengen.

Misschien moet ik wat foto's gaan nemen en hier plaatsen als ik het systeem de komende weken op ga bouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
jerh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:05:
[...]
Ik heb 2 yc1000's binnen hangen, 8 panelen, dus idd 16 kabels naar binnen. Was relatief makkelijk en de installateur vond het fijn als ze makkelijk bereikbaar waren.
Wat heb je gebruikt om de kabelbundel op een waterdichte en tochtvrije manier naar binnen te krijgen? Ik heb nu drie van deze zelfklevende afdichtingsmanchetten besteld: https://www.materialenvoo...chet_%C3%98_42-55_mm/3628 voor op de:
  • damwandplaat,
  • dampopen folie op het dakbeschot en
  • dampremmende folie aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
WackoH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Wat heb je gebruikt om de kabelbundel op een waterdichte en tochtvrije manier naar binnen te krijgen? Ik heb nu drie van deze zelfklevende afdichtingsmanchetten besteld: https://www.materialenvoo...chet_%C3%98_42-55_mm/3628 voor op de:
  • damwandplaat,
  • dampopen folie op het dakbeschot en
  • dampremmende folie aan de binnenzijde.
geen idee, de installateur heeft dat verzorgd, het zit op het garagedak en vervolgens door epdm en de isolatie laag naar binnen. Er zit een pijp op die in u vorm is, zodat het niet kan inregenen. Aan de binnenkant kan niet goed zien hoe ze het hebben afgewerkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Op dit moment heb ik drie panelen van 335 Wp in portrait op een plat dak als opstelling op de APS QS1 aangesloten zodat ik van het zonnige weer blijf profiteren (ik heb wat van hout in elkaar geklust).

Die omvormer ligt op wat latjes, lekker ~40cm onder de panelen in de schaduw en in de wind.
Bij 800 W uitgangsvermogen (van de max 1200) en ~20oC buiten, was de buitenzijde van de omvormer 48oC (infrarood thermometer). De panelen zelf waren aan de onderzijde 55oC.

Overigens werd ik vrijdag gebeld dat de manchetten die ik als dakdoorvoer wil gebruiken, voorlopig niet leverbaar zijn. Zal dus naar wat anders op zoek moeten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
WackoH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:44:
Dank voor de reacties! Fijn om te zien dat er zowel ervaring met omvormers binnen als met het damwandprofiel als semi-indak systeem is.
Overigens valt het verlies aan rendement bij een ‘echt’ indak systeem volgens een Belgisch afstudeerstudie wel mee: ongeveer 3%. Maar alle beetjes helpen.

Mijn plan is om geen ‘echt’ indak systeem (waarbij de panelen ook de functie van waterkering hebben), maar een hybride oplossing te maken. Dat betekent dat onder de panelen een platte(re) dakbedekking komt zodat de panelen voor het zicht tussen de dakpannen liggen. Maar zonder panelen is het dak ook waterdicht. Ik vind dat ik dan ook de volledige (afgezien van forfait) BTW teruggave mag vragen ;-)

- In eerste instantie wilde ik Ubbink Solar nemen. Dat is op een soort damwandprofiel op rol uit HDPE gebaseerd. Helaas bleek dat als compleet systeem nogal prijzig te zijn (~2/3 van de prijs van de panelen…)
- Daarna heb ik als eenvoudig alternatief nog naar EPDM gekeken. Ik ben een fan van dat materiaal voor platte daken. Er is een commercieel systeem op basis van een gewapende EPDM maar dat die folie kon ik niet los vinden. Gewone EPDM leek me te link vanwege doorhangen omdat ik vanwege de dakopbouw wel luchtstroming tussen dakbeschot en afdekking moet hebben.
- Dus ben ik net als Twain4me toch (weer) bij metalen dakprofielplaat (damwand- of trapeziumprofiel) uitgekomen. Dat is als dakbedekking geeneens heel veel goedkoper dan dakpannen. Maar het paneelmontage systeem is wel een stuk goedkoper.

De platen worden zwart zodat ze warmtestraling van de panelen maximaal absorberen. Ze komen op extra dikke tengels (voor Nederlandse begrippen) zodat er meer luchtcirculatie onder de panelen kan zijn die de warmte afvoert.
Tussen panelen en dakprofiel is uiteraard ook ruimte. Aan onder- en bovenzijde wil ik zo’n 5 a 10 cm open laten zodat lucht gemakkelijk onder de panelen kan circuleren om die koel(er) te houden.
Door dit dubbele schoorsteen effect hoop ik betere koeling en daardoor een hogere rendement en minder degradatie van de panelen te hebben :-).

Als de omvormer binnen hangt, heeft die daar geen profijt van. Maar als het goed is zijn dagelijkse temperatuurvariaties toch een stuk minder (alleen de eigen warmteproductie).

Het dakprofiel wil ik direct onder de nokvorsten laten beginnen (wel met ruimte voor warmte lucht). Het profiel onder de bovenste panelen zal dus vrijwel droog blijven. De zij- en onderkanten ga ik met schuimprofiel tegen stuifsneeuw en door wind opgestuwd water, afschermen.
Zo’n metalen dakprofiel is ook prettig met het oog op (brand)veiligheid. Als een kabel of connector gaat branden schermt het staal dit van de brandbare materialen (panlatten, tengels, dakfolie en dakbeschot)af. Bovendien zal ik het dakprofiel, net als de panelen, aarden zodat de omvormer bij lekstromen uit zou moeten gaan. (Belangrijk is uiteraard de kabels netjes vast te binden).

@-36-: Dat de kabels extra verlies geven besef ik. Dat was ook een belangrijke reden om de vraag te stellen Maar als de omvormers het op deze manier een jaartje langer uithouden, is dat verlies wel gecompenseerd, vermoed ik.

@ busscherski: Volgens het spec sheets heeft de QS1 een bedrijfstemperatuur bereik van -40 tot 65oC. Maar er staat niet bij of dit de temperatuur van de omvormer zelf is, of van de omgeving.

Het laatste waar ik nog over zit te dubben is afscherming van vogels en ongedierte. Er zit bij ons van alles (lopende en vliegende ratten, muizen, en soms zelfs een boommarter). Dus wellicht moet ik nog een vogelwering (soort van plastic tralies) rond de panelen aanbrengen.

Misschien moet ik wat foto's gaan nemen en hier plaatsen als ik het systeem de komende weken op ga bouwen.
@WackoH
Hier even mijn ervaringen aangezien ik iets vergelijkbaars heb gebouwd.

Damwand 35 profiel 0,6mm anthracietgrijs.
Daarop Van de Valk insert profielen gepopt (moet erg nauwkeurig! Gebruik meer haken dan de calculator je verteld!)

Bovenste en onderste rail heb ik voorzien van stukken vogelwering in de 'dalen' van het damwand.

Zit nog te denken om de open ruimte tussen bovenste profiel en nok op te vullen met 80mm ventilatieprofiel
(zoiets) op rol. Dan is het mooier zwart en kunnen er zeker geen vogels en ander gespuis in.

Qua vereffening/aarding alle rails aan beide uiteinden met elkaar verbonden, alsook het damwand.

Wilde eerst ook die Ubbink doorvoeren gebruiken, maar vond het eigenlijk belachelijk duur voor wat het was.
Uiteindelijk een PVC buis van 40mm met zelfklevend EPDM op rol dichtgemaakt. Daar de 3x 19mm buis doorheen.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 18:47
WackoH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:44:De platen worden zwart zodat ze warmtestraling van de panelen maximaal absorberen.
Helaas gaat dit een stuk minder helpen dan verwacht. Doordat ze zwart zijn absorberen ze inderdaad een stuk beter, maar waarschijnlijk hebben ze daardoor ook een hoge emissiviteit en ze stralen dan ook beter uit en warmen de panelen dan weer op. Ze zullen dus echt veel koeler moeten zijn om dit effect in je voordeel te laten werken.
Daarnaast kun je dan waarschijnlijk ook nog het beste je panelen aan de achterkant ook wit spuiten zodat ze zelf ook een hoge emissiviteit hebben. De meeste witte verven lijken daar wel bij de kunnen helpen. http://solarmirror.com/fom/fom-serve/cache/43.html

• WackoH
@bbbrumbrum Jij hebt je dak aardig volgelegd ;-)
Zou ik ook wel willen, maar ik heb nu al zo veel schaduw van huis en bouwen dat het eerder een hobbyproject is (ik reken op een terugverdiendtijd van 6~7 jaar, ondanks dat ik het zelf installeer). Vandaar ook de microinverters omdat de schaduw de hele dag door veranderd, met name buiten de zomer.

Ik ben inmiddels aardig op weg en ga misschien vanavond de eerste panelen plaatsen. Het montagemateriaal wordt 'Clickfit Evo voor staaldak". Dan is de maatvoering gelukkig juist niet kritisch en is ook de voordeligste oplossing. Ik heb dat het ook een beetje vastzit aan dat iele staal...
Vogelschroot wil ik ook aan de bovenzijde doen, vooral vanwege de >20 eikenbomen die naast ons perceel staan. Hiervoor is het montagesysteem juist niet handig. Dus daar moet ik nog wat op verzinnen. Waarschijnlijk iets van een aluminiumprofiel waaraan ik de vogelschroot monteer.

De primaire reden om de dakplaten zwart te hebben is om ze zo min mogelijk op te laten vallen.
De achterzijde van de panelen is al wit (en die van de dakplaten creme). Dus beiden stralen dus niet zo veel uit.
Onder de dakplaten kan ook weer lucht stromen (dus tussen dak en dakplaten) wat dan de platen koel(er).
Heel veel zal het allemaal niet uitmaken.

• WackoH
bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:21:

Zit nog te denken om de open ruimte tussen bovenste profiel en nok op te vullen met 80mm ventilatieprofiel
(zoiets) op rol. Dan is het mooier zwart en kunnen er zeker geen vogels en ander gespuis in.
Dat is precies wat ik heb gebruikt (door midden geknipt dan) om de luchtspouw tussen houten afwerking en dampdoorlatende laag aan boven en onderzijde tegen beestenboel af te schermen.

Voor tussen dakbeschot en dakpannen had ik deze vogelschroot bij die zelfde winkel gekocht https://www.epdm24.nl/product/vogelschroot-60-mm/ , maar heb uiteindelijk wat anders genomen (met een soort druiprand zodat ik de vogelschroot nog heb liggen.
Maar het is nogal flexibel. Dus vandaar dat ik vermoed dat het alleen ene beetje netjes wordt, als ik het aan een L-profiel o.i.d., vastmaak
Qua vereffening/aarding alle rails aan beide uiteinden met elkaar verbonden, alsook het damwand.
Aarden moet ik inderdaad niet vergeten. Die APS QS1 stoort overigens nogal stevig op de FM band... Ik kan aan de brom horen hoeveel stroom er wordt geleverd.
Wilde eerst ook die Ubbink doorvoeren gebruiken, maar vond het eigenlijk belachelijk duur voor wat het was.
Uiteindelijk een PVC buis van 40mm met zelfklevend EPDM op rol dichtgemaakt. Daar de 3x 19mm buis doorheen.
Ik ben nu van plan een rechthoekige dakdoorvoer te gebruiken en het pijpje dan omhoog te laten steken. Maar, omdat de doorvoer onder de bovenste rij panelen komt, kan er alleen een klein beetje water dat van langs de nok druppelt, voorbij stromen. Dus kan wellicht nog eenvoudiger zoals jij hebt gedaan.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die combi dakvoet is inderdaad maar een flubberig ding, heb 'm zelf op panlat geschroefd, dan was het acceptabel.

Maarruh @WackoH: foto's!!!

[Voor 25% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-06-2020 11:30]

• WackoH
Ik had me gisteren voorgenomen foto's te maken, maar toen ging het ineens hard regenen ;-)

• WackoH
Zoals beloofd een aantal foto's.
Vanavond hebben we de eerste drie panelen (v/d acht) neergelegd.
Aan de rechterzijde komt nog 1/3 dakpan met daaronder schuimstroken.
Ook aan de onderzijde komt ook een stukje dakpan waar de loodvervanger op wordt geplakt zodat het er strak uit zou moeten gaan zien ;-) [
Aan de bovenzijde komt alleen nog ondervorst onder de nokvorsten. Die ene die daar hangt is om voor de maatvoering (het is een overigens een klaverblad-profiel. Zie je Nederland weinig (dakpannen zijn Duits) maar vond ik wel een geinige optie). Dat is vooral omdat ik de panelen zo hoog mogelijk op het dak wil hebben (vanwege schaduw van bomen).

Eens kijken of het morgen voor de telcons nog lukt om een omvormer er provisorisch aan te hangen en de eerste stroom te maken. Tijd is geld, nietwaar, vooral in de zomer :P
Hangt er een beetje van af, of onze huistijger me weer om 5 uur wakker maakt >:)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
m_rick schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:20:
[...]

[...]

[...]

Ah, fijn om te horen dat er toch wel mensen ervaring hebben met indak systemen. Ik ben dit zelf ook van plan te maken, ook met een metalen paneel als ondergrond.
Indak is én warmer (waardoor eerder fik) en omdat het dichter bij je dakconstructie zit is de schade dan ook nog eens groter.

• m_rick
WackoH schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 23:26:
Zoals beloofd een aantal foto's.
Mooie ontwikkeling! Ik ben benieuwd hoe strak je de dakpannen er rondom tegen aan kan leggen

• WackoH
Ik zie een oplossing als die van mij (en die van bbbrumbrum) niet als een echte in-dak (waarbij de panelen de rol van dakbedekking overnemen), maar als een hybride oplossing om een optisch mooier resultaat te krijgen.

Dus in plaats van dakpannen, liggen er metaalplaten onder de panelen. Wat betreft veiligheid maakt dat volgens mij niet veel uit. Daarnaast helpt de inzet van micro-omvormers (zoals in mijn geval) vermoedelijk om het risico nog wat verder terug te brengen.

Mijn streven is een soort schoorsteeneffect te krijgen doordat de warmte die onder de panelen ontstaat, gaat stijgen en zo weer verse koele lucht aanzuigt.
bbbrumbrum heeft voor dakplaten met een profiel van 35 mm gekozen en de panelen in rails gemonteerd.
Ik gebruik Clickfit Evo Staaldak op plaat met 18 mm profiel. Ik denk dat de panelen op vergelijkbare hoogte boven de toppen van de platen hangen, maar die van mij hebben een lager profiel.
De afstand dal van de plaat en rand van het paneel is ~30 mm. De panelen zijn zelfs 32 mm hoog, dus met correctie voor glas etc zal er onder het paneel zal zo'n 55 mm ruimte zijn. Bij bbbrumbrum is dat 17 mm meer, dus ~70 mm.

Nu kan ik overal nog goed bij en ben ik het dak met ene infrarood thermmeter opgeklommen.
Nu is meten van infrarood met glimmende oppervlakken niet altijd even zeker. Maar relatief verwacht ik dat het wel bruikbaar.

Daarnaast heb ik nog drie van dezelfde panelen (Qcells Full Blck G6) in een tijdelijke schansopstelling in portait en onder 15o op onze aanbouw staan. Hier kan wind vrij onderdoor blazen.

In de schansopstelling meet ik over een geheel paneel ongeveer dezelfde temperatuur van 42oC.

De panelen op de garage liggen in lanscape en onder 35o.
Het onderste paneel is aan de laagste zijde ~50oC wat naar 60oC aan de hoge kant oploopt. Gek genoeg begint het paneel daarboven weer op ~50oC en loopt ook weer naar 60oC op.
Dus gemiddeld 15oC meer. Bij een temperatuurcoëfficiënt voor P_MPP van de 0.36%/K scheelt me dat dus ~5.4% rendement. Oftewel, de 340 Wp panelen functioneren (bij zon) als 322 Wp en zullen wat sneller verouderen. Bij bewolkt weer zal de opwarming veel minder zijn, dus gemiddeld komt het verlies wat lager uit.

Dat is redelijk in lijn met een Belgisch rapport van de Universiteit Leuven (De invloed van ventilatie op het rendement van zonnepanelen") waarin wordt gesteld dat in-dak systemen 2.7% minder rendement hebben ten opzichte van een op-dak systeem.
Nu lijkt hun op-dak systeem meer op mijn staakdak-systeem dan op een systeem op gegolfde dakpannen.
Maar aan de andere kant is de koeling bij een systeem op dakpannen ook niet ideaal i.v.m. een plat dak of schansopstelling.

Dus voorlopig zijn de uitkomsten zoals verwacht: De opbrengst iets minder gaat zijn. Dat had ik ingecalculeerd. Ik vind panelen boven dakpannen niet mooi. Zeker als het dak op een relatief lage hoogte zit zoals in mijn geval.

Ik heb nu een latje tussen onderste en bovenste paneel gehangen om te zien of m'n schoorsteeneffect dan beter tot stand gaat komen. Maar nu is de zon weg (ik dient de volgende telcon zich aan ;-)

Is niet erg, want zonnepanelen in Nederland zijn toch eigenlijk hobby die alleen maar financieel uit kan door subsidie van de overheid ;-)

[Voor 17% gewijzigd door WackoH op 19-06-2020 16:26]

• WackoH
Nog een kleine toevoeging. Hier een plaatje van de opbrengst van de 3 panelen in de schans opstelling (links), en het ene paneel dat nu warmer wordt (rechts).
De opbrengst is toch hoger.

• WackoH
De eerste omvormer hangt binnen op een geisoleerde zolder aan het dakbeschot, aan alle kanten vrij in de lucht. Aangesloten zijn 4 panelen (3x340 WP, 1x 335 Wp).
Vandaag de eerste dag met deze opstelling.
Het geleverde vermogen bereikte ruim 1060 W tussen 14 en 15 uur. De gerapporteerde temperatuur is 61oC. Vermogen is licht gedaald (nu 1030) maar temperatuur is 62oC.
De andere omvormer die in de schaduw onder 3 panelen van 335Wp op een plat dak ligt, bereikte 54oC bij 740 W.

Ik vermoed dat de temperatuur onder de panelen al gauw de 50oC aantikt. Dus, zeg zo'n 25oC hoger dan de wat de omvormers nu ervaren.
Als we even aannemen dat de koeling verder gelijk blijft, dan zou de omvormer onder het dak nu al >85oC zitten, wat geen eens de maximale bedrijfstemperatuur is, maar de maximale opslagtemperatuur.
Het spec sheet noemt als bedrijfstemperatuur-bereik -40 °C tot +65 °C. Maar voor mij is onduidelijk of dat om de omgevingstemperatuur gaat, of om de temperatuur die de omvormer zelf meet. Dat laatste kan bijna niet kloppen, want dan zou de omvormer nu al dicht bij het kritische gebeid komen. En de hittegolf moet nog beginnen…
Maar in het eerste geval zou het apparaat overdag wel eens de 100oC aan kunnen tikken. Dat lijkt me niet fijn voor elektronica.
En het geleverde vermogen zit nog niet op 100%

Voorlopig ben ik blij met mijn keuze om de omvormers binnen te hangen, ondanks dat dit wat extra werk opleverde.
Ik zal nog wat foto's plaatsen van hoe ik de dakdoorvoer heb gerealiseerd. Als teaser: Het Is een eigenbouwsel van een restjes PVC pijp, EPDM, kit en tywrap geworden.

[Voor 5% gewijzigd door WackoH op 24-06-2020 15:45]

• jerh
WackoH schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:41:
De eerste omvormer hangt binnen op een geisoleerde zolder aan het dakbeschot, aan alle kanten vrij in de lucht. Aangesloten zijn 4 panelen (3x340 WP, 1x 335 Wp).
Vandaag de eerste dag met deze opstelling.
Het geleverde vermogen bereikte ruim 1060 W tussen 14 en 15 uur. De gerapporteerde temperatuur is 61oC. Vermogen is licht gedaald (nu 1030) maar temperatuur is 62oC.
De andere omvormer die in de schaduw onder 3 panelen van 335Wp op een plat dak ligt, bereikte 54oC bij 740 W.

Ik vermoed dat de temperatuur onder de panelen al gauw de 50oC aantikt. Dus, zeg zo'n 25oC hoger dan de wat de omvormers nu ervaren.
Als we even aannemen dat de koeling verder gelijk blijft, dan zou de omvormer onder het dak nu al >85oC zitten, wat geen eens de maximale bedrijfstemperatuur is, maar de maximale opslagtemperatuur.
Het spec sheet noemt als bedrijfstemperatuur-bereik -40 °C tot +65 °C. Maar voor mij is onduidelijk of dat om de omgevingstemperatuur gaat, of om de temperatuur die de omvormer zelf meet. Dat laatste kan bijna niet kloppen, want dan zou de omvormer nu al dicht bij het kritische gebeid komen. En de hittegolf moet nog beginnen…
Maar in het eerste geval zou het apparaat overdag wel eens de 100oC aan kunnen tikken. Dat lijkt me niet fijn voor elektronica.
En het geleverde vermogen zit nog niet op 100%

Voorlopig ben ik blij met mijn keuze om de omvormers binnen te hangen, ondanks dat dit wat extra werk opleverde.
Ik zal nog wat foto's plaatsen van hoe ik de dakdoorvoer heb gerealiseerd. Als teaser: Het Is een eigenbouwsel van een restjes PVC pijp, EPDM, kit en tywrap geworden.
Vanwege de temperatuur heb ik er een fan opgeprutst, 140 mm van 5 euro. Temp zakte van 90 graden naar 30 graden. Had nog kunnen testen of een kwartslag draaien zou helpen, maar een fan was sneller gedaan

• WackoH
De temperatuur ijlt achter het vermogen aan, waarschijnlijk om dat het een groot brok metaal met geringe warmteoverdracht naar de omgeving is.
Hieronder een trend van de temperatuur tegen het geleverde vermogen. Iedere 5 minuten is een datapunt opgeslagen.

Meer actieve koeling gaat helpen, al lijkt me 60oC nog enigszins acceptabel (wordt komende dagen 70oC ?).
90oC moet je volgens mij niet willen.
Nadeel van een hermetisch gesloten, dikke metalen behuizing is dat alle elektronica even heet wordt. Dit in tegenstelling tot een typische string omvormer die een dik koellichaam heeft waar de warmte op wordt afgegeven, terwijl de rest van de behuizing van dun metaal of zelfs plastic is.

De omvormer onder de panelen ligt horizontaal. Die aan het dakbeschot hangt vertikaal, loodrecht naar beneden (dus niet schuin tegen het dakbeschot).

[Voor 4% gewijzigd door WackoH op 25-06-2020 00:01]

• WackoH
Nu wil het geval dat ik een stringomvormer met convectie koeling (geen fan) heb. Dus, hieronder beiden in hetzelfde plaatje, maar met het vermogen genormaliseerd op het maximale vermogen van de dag:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Gisteren hebben we de 3 panelen van mijn tijdelijke platdak-opstelling naar het schuine dak van de garage verhuisd en aangesloten afgemaakt, waaronder de aarding.

Ik had al eerder over storing door APS omvormers op radiobanden gelezen (http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=21110)
De drie panelen in de tijdelijk opstelling stoorden ook flink op de FM, maar ik had ze niet geaard ;-)

Nu wel netjes alle aarding op orde. Sterker nog, de panelen liggen op een metalen dak. Desondanks is er onder het dak nog steeds flinke storing op (in ieder geval) de FM band. B.v. Radio 2 is niet aan te horen.
Nu niet gelijk geen zeggen zoals in dit topic Radiostoring door microomvormers : "Koop maar een DAB+ radio". Zulke storing zou niet moeten zijn en ook radio-amateurs hebben er last van (http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=21110)
Verzachtende omstandigheid voor de QS1 is dat ik de kabels tussen panelen en omvormer langer heb dan normaal (al geeft APS zelf ook aan dat je draden mag verlengen, bv. als de vier panelen naast elkaar (1x4) worden geplaatst)

Dus de installatiehandleiding erop nageslagen om te zien of ik iets ben vergeten:
Onder "Hoog frequente interferentie verklaring"staat: "Plaats de ontvangst antenne zo ver mogelijk weg van de Micro Omvormers"
Dus je mag best een auto zonder remmen leveren. Dan moeten de overige weggebruikers maar uit de buurt blijven :F

Dan maar op zoek naar ferrietkralen om over de DC draden te klikken.
Daar schijnt verschil in te zijn. Heeft iemand een idee wat in de meest geschikte zijn?

De omvormers zijn verder praktisch geluidsloos. Toen ik m'n oor erop legde, kreeg ik wel herinneren aan deze scene van ET - Close encounters of the third kind YouTube: YouTube
Er wordt binnenin hard gewerkt en bijgestuurd.

Over temperatuur kwam ik dit zinnetje in de installatie-handleiding tegen:
"APS Micro omvormers zijn ontworpen voor bedrijfstemperaturen tot 65°C."
Bedrijfstemperatuur = temperatuur v/h apparaat zelf, niet de omgevingstemperatuur?
Die 65oC haal ik binnen bij 27oC omgevingstemperatuur al bijna (63oC eergisteren bij 1040W).
Wat gebeurt er dan als deze omvormer onder tussen dak en panelen zit, en 1200 W moet leveren.

En wat doet het met garantie als de omvormer bij >65oC heeft gewerkt? Nadeel van de cloud datalogging is dat de leveracier ook even terug kan kijken...

[Voor 12% gewijzigd door WackoH op 28-06-2020 14:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
WackoH schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:39:
Gisteren hebben we de 3 panelen van mijn tijdelijke platdak-opstelling naar het schuine dak van de garage verhuisd en aangesloten afgemaakt, waaronder de aarding.

Ik had al eerder over storing door APS omvormers op radiobanden gelezen (http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=21110)
De drie panelen in de tijdelijk opstelling stoorden ook flink op de FM, maar ik had ze niet geaard ;-)

Nu wel netjes alle aarding op orde. Sterker nog, de panelen liggen op een metalen dak. Desondanks is er onder het dak nog steeds flinke storing op (in ieder geval) de FM band. B.v. Radio 2 is niet aan te horen.
Nu niet gelijk geen zeggen zoals in dit topic Radiostoring door microomvormers : "Koop maar een DAB+ radio". Zulke storing zou niet moeten zijn en ook radio-amateurs hebben er last van (http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=21110)
Verzachtende omstandigheid voor de QS1 is dat ik de kabels tussen panelen en omvormer langer heb dan normaal (al geeft APS zelf ook aan dat je draden mag verlengen, bv. als de vier panelen naast elkaar (1x4) worden geplaatst)

Dus de installatiehandleiding erop nageslagen om te zien of ik iets ben vergeten:
Onder "Hoog frequente interferentie verklaring"staat: "Plaats de ontvangst antenne zo ver mogelijk weg van de Micro Omvormers"
Dus je mag best een auto zonder remmen leveren. Dan moeten de overige weggebruikers maar uit de buurt blijven :F

Dan maar op zoek naar ferrietkralen om over de DC draden te klikken.
Daar schijnt verschil in te zijn. Heeft iemand een idee wat in de meest geschikte zijn?

De omvormers zijn verder praktisch geluidsloos. Toen ik m'n oor erop legde, kreeg ik wel herinneren aan deze scene van ET - Close encounters of the third kind YouTube: YouTube
Er wordt binnenin hard gewerkt en bijgestuurd.

Over temperatuur kwam ik dit zinnetje in de installatie-handleiding tegen:
"APS Micro omvormers zijn ontworpen voor bedrijfstemperaturen tot 65°C."
Bedrijfstemperatuur = temperatuur v/h apparaat zelf, niet de omgevingstemperatuur?
Die 65oC haal ik binnen bij 27oC omgevingstemperatuur al bijna (63oC eergisteren bij 1040W).
Wat gebeurt er dan als deze omvormer onder tussen dak en panelen zit, en 1200 W moet leveren.

En wat doet het met garantie als de omvormer bij >65oC heeft gewerkt? Nadeel van de cloud datalogging is dat de leveracier ook even terug kan kijken...
Ik heb een qs1 buiten hangen, die blijft wel redelijk koel, hangt niet direct onder de panelen, maar wel in de open lucht. Er hangt echter 950 Wp aan, op ouder 80x160 cm panelen met veel schaduw. Dus er loopt ook niet heel veel stroom doorheen, op een topdag levert het circa 3.2 kWh op.

Binnen heb ik 2x yc1000 en daar heb ik 140 mm fans opgehangen, anders werden ze te warm. Aps begon gelijk te zeuren, dat te warm geen garantie werk. Wat ik weer vreemd vond, want buiten zouden ze nog veel warmer hangen. Heb wel gezien dat afhankelijk van de richting van de koelribben, ze koeler blijven. Maar 15 euro voor een voeding en 2 fans, zorgde ervoor dat de temperatuur met 50 graden daalde. Als ze te warm worden gaan ze uit ter bescherming, je ziet dan het hele vermogen wegvallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
@jerh Ik had inderdaad gelezen dat je er een fans op omvormers had gezet.
Ergens heb ik nog 2 Papst-fans met ~140 mm diameter op 230 V werken, al zijn misschien iets te krachtig.
Wat is volgens jouw ervaring de beste richting van de koelribben? Bij mij hangen ze nu zo:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
In de Engelstalige Installation / User Manual staat de info over temperatuur anders/duidelijker:
"APsystems Microinverters are designed to operate at full power at ambient outdoor temperatures of up to 149°F (65°C)"
en
"Be aware that the body of the APsystems Microinverter is the heat sink and can reach a
temperature of 80°C."]

@jerh Bij welke temperatuur hielden de YC1000 er mee op? Was dat die 90oC die je eerder noemde?

Het is nu afwisselend zonnig en bewolkt. Volgens die Wattcher die ik op de kWh-meter voor deze twee QS1's heb hangen, wekken ze pieken tot 2640 W op. Dat is wel netjes voor 2x 1200 W gegarandeerd continue uitgangsvermogen (110%).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is inderdaad iets op. Ze hangen zo te zien op zolder, heb je daar ook een klein dakraampje toevallig?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Een flink raam (80x100 cm) staat op de kiepstand en de vlizotrap naar beneden staat open. Dus voldoende doorluchting.
De temperatuur was een paar dagen binnen niet heel anders dan buiten door 12 cm glaswol isolatie en afscherming van dak door panelen
Ik heb het nog niet gemeten (zojuist een temperatuurmetertje gekocht.
Het was zeker geen 65oC ;-)

[Voor 3% gewijzigd door WackoH op 28-06-2020 18:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
WackoH schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:12:
@jerh Ik had inderdaad gelezen dat je er een fans op omvormers had gezet.
Ergens heb ik nog 2 Papst-fans met ~140 mm diameter op 230 V werken, al zijn misschien iets te krachtig.
Wat is volgens jouw ervaring de beste richting van de koelribben? Bij mij hangen ze nu zo:
[Afbeelding]
90 graden gedraaid denk ik, met de koelribben naar boven. Net zoals ze buiten op de rails van pv vast zou maken.

De yc1000 stopt bij 92 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Ik heb nog eens de verschillende webinars en trainingsvideo's op het Youtube kanaal van APS doorgekeken (er staan sinds 17 mei nieuwe op).
De omvormers mogen in alle richtingen worden gemonteerd, ook verticaal, zo lang ze maar niet in de zon hangen en niet aan regen worden blootgesteld. Een snapshot uit een webinar:

Alleen over de afstand tussen dak en omvormer wordt iets gezegd (de waarden verschillen wat en liggen tussen de 15 mm en 1" (25 mm))
Over ruimte tussen omvormer en paneel wordt niets gezegd. Dat is raar wat de omvormer moet op de rails onder de panelen worden gemonteerd. De beugel zit een beetje uit het midden maar er steekt toch nog wat naar boven. Uit een trainingsvideo:

Mijn panelen zijn 32 mm dik. Ik denk dat er ongeveer 25 mm vrije ruimte onder is.
De QS1 steekt nog 11 mm boven de 6 mm dikke beugel uit. Dus 17 mm in totaal.
Als het paneel op de rails rust, blijft er nog maar een kleine 10 mm vrij.
Dit mag blijkbaar i.c.m. een vrije ruimte van 15 mm aan de onderzijde.
Verrassend. Maar blijkbaar gaat dit goed, anders hadden ze de instructies wel aangepast.

Nog even over de radiostoring: APS levert zelf 2 m lange DC verlengkabels. Een 2x2 opstelling met split cell panelen vereist bv. 5 DC verlengkabels.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WackoH schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:05:
Een flink raam (80x100 cm) staat op de kiepstand en de vlizotrap naar beneden staat open. Dus voldoende doorluchting.
De temperatuur was een paar dagen binnen niet heel anders dan buiten door 12 cm glaswol isolatie en afscherming van dak door panelen
Ik heb het nog niet gemeten (zojuist een temperatuurmetertje gekocht.
Het was zeker geen 65oC ;-)
Wat je eventueel kan doen is een 10-15W paneel met USB uitgangen scoren bij de bekende Chinese webtoko's en daar 2 usb fans aan hangen. Schijnt de zon? Dan worden de omvormers wat gekoeld met een extra luchtstroom, is het donker dan gebeurt er niks. Zelfregelend systeem :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• WackoH
Dat is een leuk idee. Helaas is het niet meer zo makkelijk om nog bij de dakdoorvoer te komen (die zit onder een van de panelen...).

Maar je zet me wel aan het denken of ik panelen als stroomvoorziening kan gebruiken.
Met een Y-splitter op 1 v/d ingangen (bv. https://wdsolar.nl/produc...4-y-splitter-female-set/) en een buck convertertje die ik heb liggen kan ik de ~30V uit ene paneel energie-efficient verlagen zodat een standaard computerfans er op kan draaien. De uitgangsspanning is instelbaar zodat ik het toerental kan verlagen.

Alternatief is om voor ene paar Euro een temperatuurschakelaar te kopen zoals deze https://www.ebay.com/itm/...3f634d:g:j0IAAOSwx9peoPGR.
Dan kan ik nog tussen een 12V en 220V variant kiezen (hopen dat die bij de 247 V van gisteren niet ontploft). Bij die laatste kan een Y-splitter vervallen en zit ik niet met onzekere periode rond zons op- en -ondergang.

Ik zal eens testen door een 12 V fan met variabele voeding op een omvormer te knopen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee