@WackoHWackoH schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:44:
Dank voor de reacties! Fijn om te zien dat er zowel ervaring met omvormers binnen als met het damwandprofiel als semi-indak systeem is.
Overigens valt het verlies aan rendement bij een ‘echt’ indak systeem volgens een Belgisch afstudeerstudie wel mee: ongeveer 3%. Maar alle beetjes helpen.
Mijn plan is om geen ‘echt’ indak systeem (waarbij de panelen ook de functie van waterkering hebben), maar een hybride oplossing te maken. Dat betekent dat onder de panelen een platte(re) dakbedekking komt zodat de panelen voor het zicht tussen de dakpannen liggen. Maar zonder panelen is het dak ook waterdicht. Ik vind dat ik dan ook de volledige (afgezien van forfait) BTW teruggave mag vragen ;-)
- In eerste instantie wilde ik Ubbink Solar nemen. Dat is op een soort damwandprofiel op rol uit HDPE gebaseerd. Helaas bleek dat als compleet systeem nogal prijzig te zijn (~2/3 van de prijs van de panelen…)
- Daarna heb ik als eenvoudig alternatief nog naar EPDM gekeken. Ik ben een fan van dat materiaal voor platte daken. Er is een commercieel systeem op basis van een gewapende EPDM maar dat die folie kon ik niet los vinden. Gewone EPDM leek me te link vanwege doorhangen omdat ik vanwege de dakopbouw wel luchtstroming tussen dakbeschot en afdekking moet hebben.
- Dus ben ik net als Twain4me toch (weer) bij metalen dakprofielplaat (damwand- of trapeziumprofiel) uitgekomen. Dat is als dakbedekking geeneens heel veel goedkoper dan dakpannen. Maar het paneelmontage systeem is wel een stuk goedkoper.
De platen worden zwart zodat ze warmtestraling van de panelen maximaal absorberen. Ze komen op extra dikke tengels (voor Nederlandse begrippen) zodat er meer luchtcirculatie onder de panelen kan zijn die de warmte afvoert.
Tussen panelen en dakprofiel is uiteraard ook ruimte. Aan onder- en bovenzijde wil ik zo’n 5 a 10 cm open laten zodat lucht gemakkelijk onder de panelen kan circuleren om die koel(er) te houden.
Door dit dubbele schoorsteen effect hoop ik betere koeling en daardoor een hogere rendement en minder degradatie van de panelen te hebben :-).
Als de omvormer binnen hangt, heeft die daar geen profijt van. Maar als het goed is zijn dagelijkse temperatuurvariaties toch een stuk minder (alleen de eigen warmteproductie).
Het dakprofiel wil ik direct onder de nokvorsten laten beginnen (wel met ruimte voor warmte lucht). Het profiel onder de bovenste panelen zal dus vrijwel droog blijven. De zij- en onderkanten ga ik met schuimprofiel tegen stuifsneeuw en door wind opgestuwd water, afschermen.
Zo’n metalen dakprofiel is ook prettig met het oog op (brand)veiligheid. Als een kabel of connector gaat branden schermt het staal dit van de brandbare materialen (panlatten, tengels, dakfolie en dakbeschot)af. Bovendien zal ik het dakprofiel, net als de panelen, aarden zodat de omvormer bij lekstromen uit zou moeten gaan. (Belangrijk is uiteraard de kabels netjes vast te binden).
@-36-: Dat de kabels extra verlies geven besef ik. Dat was ook een belangrijke reden om de vraag te stellen Maar als de omvormers het op deze manier een jaartje langer uithouden, is dat verlies wel gecompenseerd, vermoed ik.
@ busscherski: Volgens het spec sheets heeft de QS1 een bedrijfstemperatuur bereik van -40 tot 65oC. Maar er staat niet bij of dit de temperatuur van de omvormer zelf is, of van de omgeving.
Het laatste waar ik nog over zit te dubben is afscherming van vogels en ongedierte. Er zit bij ons van alles (lopende en vliegende ratten, muizen, en soms zelfs een boommarter). Dus wellicht moet ik nog een vogelwering (soort van plastic tralies) rond de panelen aanbrengen.
Misschien moet ik wat foto's gaan nemen en hier plaatsen als ik het systeem de komende weken op ga bouwen.
Hier even mijn ervaringen aangezien ik iets vergelijkbaars heb gebouwd.
Damwand 35 profiel 0,6mm anthracietgrijs.
Daarop Van de Valk insert profielen gepopt (moet erg nauwkeurig! Gebruik meer haken dan de calculator je verteld!)
Bovenste en onderste rail heb ik voorzien van stukken vogelwering in de 'dalen' van het damwand.
Zit nog te denken om de open ruimte tussen bovenste profiel en nok op te vullen met 80mm ventilatieprofiel
(zoiets) op rol. Dan is het mooier zwart en kunnen er zeker geen vogels en ander gespuis in.
Qua vereffening/aarding alle rails aan beide uiteinden met elkaar verbonden, alsook het damwand.
Wilde eerst ook die Ubbink doorvoeren gebruiken, maar vond het eigenlijk belachelijk duur voor wat het was.
Uiteindelijk een PVC buis van 40mm met zelfklevend EPDM op rol dichtgemaakt. Daar de 3x 19mm buis doorheen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/Uj9Hsr8WaHbviCIf5J16bQqM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aN5193Lczt1M2WRu5anwNFHC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OEtHhOOGrztxYNRi8EmWQBAk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MDHRzwCxvLUqCbwR8pi4IrVA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FTm0dQk0TC7NaYSztYhkpWyU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kVvi9lkeY7Uxok71AUw54KW0.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/sE4CTpOluuEUgRp2PWDnfiYe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/piGP9ngor60VmNgaKsXHq4RO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ko8yXaPQn0OkwdwpdKQ0JY5M.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zliWoq1VKNGBC4me7JK3I4Kd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o3J7UKou4tMEAB2ySAsXpbAi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FueyNtURNu0YQVpsJqfzN0Ew.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tdONCt3SDSpKpBzQcFVvrRN8.png?f=user_large)
/f/image/eu3z2QE6wYWaEmBUoVNSKhGp.png?f=fotoalbum_large)