Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:48:
Overdenking over de RTE.

Ik had gisteren een RTE van 60%, 240 Wh laden en 140 Wh ontladen. Zeker met zulke kleine getallen dacht ik eerst aan meet-onnauwkeurigheid. Maar er is natuurlijk ook gewoon het standby verbruik, en voor zover ik het nu kan zien lijkt dat vooral vanuit de batterij te komen. (Right @Devke ?)
Dat is denk ik zo'n 25-50 Wh per dag*. Dat is toch 1 a 2% van de lading. Dat zou dus betekenen dat de RTE in de zomer gewoon al snel stukken beter zal zijn dan in de winter als er minder import en export is.

*HW had het geloof ik over ongeveer 1 Watt aan standby verbruik.
Ik denk uit de batterij daar er op een beroerde grijze dag soms iets geladen wordt maar niet meer uit de batterij komt die dag. Daarnaast zie ik de energy socket soms een paar seconden naar 1 Watt gaan. Ik denk dat deze op 1 had moeten blijven staan als het eigenverbruik uit het net zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50
Vandaag update HA gedraaid en worden er 3 batterijen gevonden.
Moet ze toevoegen als ik weer thuis ben.

Helaas afgelopen dagen hebben de accu's niks gedaan alle energie gaat de warmtepomp in en de rest van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SpikeHome schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:01:
Vandaag update HA gedraaid en worden er 3 batterijen gevonden.
Moet ze toevoegen als ik weer thuis ben.

Helaas afgelopen dagen hebben de accu's niks gedaan alle energie gaat de warmtepomp in en de rest van het huis.
Moet hem hier nog doen. HA draait in een docker op een NAS (QNAP). Gok dat dit iets lastiger wordt.

De zon is idd verdwenen van het toneel. Iedere dag geeft het weerbericht aan zon. De dag erna lees ik dat het in onze regio grijs blijft. 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-06 13:28
EVfan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:21:
[...]

@Leanderr
Ik weet niet hoe groot je kelder is en hoe goed geïsoleerd.
Maar de batterij zal bij laden en ontladen best wat warmte produceren (denk aan 25-30% van 800W). In een kleine kelder met goede isolatie kan dit wat opwarming geven en dus gunstig zijn.
Dat is een van de redenen waarom ik die niet in de groepenkast kan plaatsen (het is er nu al ca. 25 graden).
Kelder is eigenlijk niet geïsoleerd. Het betreft een woning uit 1930. kelder is denk ik 3 x 1.5 x 1.4. Staat ook een koelkastje en een vriezertje. Wel speciale die je ook in de garage mag zetten ivm de kou.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-06 13:28
Petje72 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:55:
[...]

Ik zou eerst de luchtvochtigheid meten in je kelder, die is vaak hoger dan elders in huis en vaak heb je ook niet echt een goed luchtdoorstroom in je kelder. In mijn kelder is de luchtvochtigheid altijd 80+ , dat lijkt me niet al te best voor de thuisaccu.
Dat is een goede om naar te kijken. Kelder blijft wel altijd droog, geen last van grondwater. Maar inderdaad een goede om even te meten. We hebben wel sinds enkele maanden een vochtvreter staan omdat er insecten in de kelder zaten. Sinds de vochtvreter er staat zijn die weg. De kelder is wel goed geventileerd door een raampje wat altijd op een klein kiertje staat.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:11
Devke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:09:
[...]

Moet hem hier nog doen. HA draait in een docker op een NAS (QNAP). Gok dat dit iets lastiger wordt.

De zon is idd verdwenen van het toneel. Iedere dag geeft het weerbericht aan zon. De dag erna lees ik dat het in onze regio grijs blijft. 🙈
Updaten ? ik heb hier een script voor die dat doet op een synology nas vrij eenvoudig hoor :) (Tip maak wel altijd backups kan tegenwoordig in HA zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gisteren was het zonnig in het noorden, dus die ene batterij van mij heeft de 100% aangetikt. Ik had er nog wel één of zelfs twee helemaal kunnen vullen overigens. 3,19 kWh geladen, 2,49 kWh ontladen. Voor 22:00 was ie weer leeg :P

RTE 78% dus. En die 78-79% zie ik tot nu toe steeds. Gemeten door de batterij zelf (ik heb het vermoeden dat die nauwkeuriger meet dan een energy socket).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

ArthurMorgan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:48:
Overdenking over de RTE.

Ik had gisteren een RTE van 60%, 240 Wh laden en 140 Wh ontladen. Zeker met zulke kleine getallen dacht ik eerst aan meet-onnauwkeurigheid. Maar er is natuurlijk ook gewoon het standby verbruik, en voor zover ik het nu kan zien lijkt dat vooral vanuit de batterij te komen. (Right @Devke ?)
Dat is denk ik zo'n 25-50 Wh per dag*. Dat is toch 1 a 2% van de lading. Dat zou dus betekenen dat de RTE in de zomer gewoon al snel stukken beter zal zijn dan in de winter als er minder import en export is.

*HW had het geloof ik over ongeveer 1 Watt aan standby verbruik.
Standbyverbruik is ook nog eens iets anders dan zelfverbruik. Bij het (ont-)laden heb je omvormersverliezen en ook verbruik van de accu voor ventilatie e.d. HW heeft al aangegeven dat je dit verbruik ook terugziet als verschil tussen geladen en ontladen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:27
Mmmm, ik had gehoopt dat de RTE hoger zou zijn dan wat ik hier nu uit de praktijk lees. De RTE van mijn rudimentaire zelfbouw-accu was ongeveer 64%, en daarvan concludeerde ik al dat laden/ontladen op basis van de kWh-prijzen in een dynamisch contract onder niet heel veel omstandigheden zinvol zou zijn.

Rond de 80% van de HW is beter, zeker, en als je hem vult met "gratis" of "dure" zonne-energie (afhankelijk van je perspectief en contract ;) ) is 80% prima, maar spelen met de kWh-prijzen van een dynamisch contract zal hiermee bij kleine prijsverschillen ook niet makkelijk gaan.

En wie weet kan de RTE nog verhoogd worden met toekomstige firmware-updates.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:49:
Mmmm, ik had gehoopt dat de RTE hoger zou zijn dan wat ik hier nu uit de praktijk lees. De RTE van mijn rudimentaire zelfbouw-accu was ongeveer 64%, en daarvan concludeerde ik al dat laden/ontladen op basis van de kWh-prijzen in een dynamisch contract onder niet heel veel omstandigheden zinvol zou zijn.

Rond de 80% van de HW is beter, zeker, en als je hem vult met "gratis" of "dure" zonne-energie (afhankelijk van je perspectief en contract ;) ) is 80% prima, maar spelen met de kWh-prijzen van een dynamisch contract zal hiermee bij kleine prijsverschillen ook niet makkelijk gaan.

En wie weet kan de RTE nog verhoogd worden met toekomstige firmware-updates.
Ik denk niet dat we veel meer dan 80% kunnen verwachten. Misschien 85 maar dan heb je het denk ik wel gehad. Misschien dat het nog beter wordt als we weer zon krijgen, het is nu natuurlijk een beetje dramatisch.

Wil je zonder die RTE verliezen dan zal je je batterij DC gekoppeld aan je omvormer moeten hangen. Dat moet je echt naar iets anders kijken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Ik denk niet dat we veel meer dan 80% kunnen verwachten. Misschien 85 maar dan heb je het denk ik wel gehad. Misschien dat het nog beter wordt als we weer zon krijgen, het is nu natuurlijk een beetje dramatisch.

Wil je zonder die RTE verliezen dan zal je je batterij DC gekoppeld aan je omvormer moeten hangen. Dat moet je echt naar iets anders kijken.
Dan heb je nog steeds verliezen, minder misschien omdat je een omzetting van AC naar DC vermijdt maar de opslag zelf zal ook niet verliesloos zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:33
[...]

De vraag is natuurlijk of je de verliezen weg poetst door je veel krachtigere PV omvormer het werk te laten doen.

Met een nachtverbruik van 200W kan ik mij voorstellen dat een 3000W hybride omvormer het onder de streep niet veel beter gaat doen. Ik denk dat het verlies vooral minder goed meetbaar is met een DC gekoppelde batterij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-06 20:25
Verliezen neem je uiteindelijk voor lief. Ik heb op de caravan zonnepanelen en een powerstation. Daar komt het gewoon neer op vol is vol. Als we straks niks meer voor de stroom ontvangen dan ben je ook minder met verlies bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:45
alwind schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:23:
Verliezen neem je uiteindelijk voor lief. Ik heb op de caravan zonnepanelen en een powerstation. Daar komt het gewoon neer op vol is vol. Als we straks niks meer voor de stroom ontvangen dan ben je ook minder met verlies bezig.
Klopt helemaal RTE 65% van Niks is niks >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:02
Kunnen wij dus stellen dat je om die 2,7 kWh er uit te krijgen je er eerst. 3,24 kWh er in moet stoppen? En dus 0,54kWh verdampt? Als je dan kijkt naar vandaag een gemiddelde prijs van €0,152 /kWh ben je dus €0,082 kwijt. (Wat in huis gebeurd hoef je geen belasting ed over te betalen) Dat overleef ik wel. (Of ben ik nu heel creatief aan het rekenen? 🧮)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Klopt helemaal RTE 65% van Niks is niks >:)
offtopic:
Dat zei ik ook altijd tegen m'n baas wanneer de loonsverhogingen ter sprake kwamen... Zoveel procent van niks, is nog steeds niks.. :P

Ik ben wel tevreden met de ~78% RTE die ik tot nu toe zie. Ik denk dat de omstandigheden tussen zomer / winter niet zoveel verschillen eigenlijk, dus ik verwacht niet dat het nog veel hoger gaat worden. Ik heb ook een vrij hoog stand-by verbruik thuis dus wellicht dat ie daarom in een wat optimaler gebied kan ontladen.

Overigens vanochtend zag ik wel iets opvallends. Geen zon, maar wel 0,2 kWh 'geladen' (verbruikt) door de batterij rond 6:00. De SoC bleef op nul en dus ook geen ontlading te zien.

Kan het nog niet verklaren, ga even kijken of dat vaker gebeurd. Iemand ook ervaring met iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apenkooi schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:46:
Kunnen wij dus stellen dat je om die 2,7 kWh er uit te krijgen je er eerst. 3,24 kWh er in moet stoppen? En dus 0,54kWh verdampt? Als je dan kijkt naar vandaag een gemiddelde prijs van €0,152 /kWh ben je dus €0,082 kwijt. (Wat in huis gebeurd hoef je geen belasting ed over te betalen) Dat overleef ik wel. (Of ben ik nu heel creatief aan het rekenen? 🧮)
Nou ja, er kan maar 2.7kWh in, dus er komt iets minder uit.

Ik denk alleen dat je het over een wat langere termijn moet bekijken. De meesten hebben de accu nu net een week.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Even simpel gedacht. Met laden heb je ook verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Apenkooi schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:46:
Hoe kom je aan die 3,24 kWh? Ik heb gisteren 3,19 kWh geladen, maar hij is niet in een rechte lijn omhoog gegaan en heeft dus tussendoor ook (een beetje) ontladen. Dus zeg maar net wat meer dan 1 cycle.

Maar als je wel in een rechte lijn omhoog gaat (je kan het testen met de handmatige modus, heb ik nog niet gedaan), gaat er inderdaad meer dan die 2,7 kWh in. Het RTE verlies is round-trip, dus zowel bij laden als ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Jullie hebben het over een RTE van hooguit 80% Dus even voor het gemak 20% bovenop de 2,7 kWh gezet. Ik heb nog geen accu, dus ook geen echte data. Maar als ik nu jou data zie zit het er niet ver naast.

[ Voor 16% gewijzigd door Apenkooi op 06-02-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 21:48
Apenkooi schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:56:
Jullie hebben het over een RTE van hooguit 80% Dus even voor het gemak 20% bovenop de 2,7 kWh gezet. Ik heb nog geen accu, dus ook geen echte data. Maar als ik nu jou data zie zit het er niet ver naast.
@Apenkooi niet bovenop zetten, er afhalen 2,7 -/- 20% je kunt er immers nooit meer instoppen, wel minder terug krijgen dan je er initieel heen had gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Apenkooi schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:56:
Als je 2,7 kWh eruit wil halen, moet je met 80% RTE dus 2,7 / 0,8 = 3,375 kWh erin stoppen.

Je kan er niet 20% bovenop doen, dan reken je met 120 / 100, terwijl het 100 / 80 is. Andere basis. 25% extra dus.

offtopic:
Beetje hetzelfde als de 'btw weg ermee'-reclames. Je denkt 21% korting te krijgen.. maar 100 / 121, is eigenlijk 82,6% oftewel iets meer dan 17% korting. (en btw wordt uiteraard gewoon berekend en afgedragen op de prijs na korting).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:48

scorpionv

This space for rent

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, er moet +-10% extra vermogen geleverd worden om de accu tot 2,7kWh vol te krijgen, en tijdens het ontladen verlies je nog eens +-10%. De verliezen worden omgezet in warmte.

Dus reken eens dat je er 2,7-0,27kWh uit krijgt, +-2,4kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door scorpionv op 06-02-2025 11:06 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:48:
[...]

offtopic:
Dat zei ik ook altijd tegen m'n baas wanneer de loonsverhogingen ter sprake kwamen... Zoveel procent van niks, is nog steeds niks.. :P

Ik ben wel tevreden met de ~78% RTE die ik tot nu toe zie. Ik denk dat de omstandigheden tussen zomer / winter niet zoveel verschillen eigenlijk, dus ik verwacht niet dat het nog veel hoger gaat worden. Ik heb ook een vrij hoog stand-by verbruik thuis dus wellicht dat ie daarom in een wat optimaler gebied kan ontladen.

Overigens vanochtend zag ik wel iets opvallends. Geen zon, maar wel 0,2 kWh 'geladen' (verbruikt) door de batterij rond 6:00. De SoC bleef op nul en dus ook geen ontlading te zien.

Kan het nog niet verklaren, ga even kijken of dat vaker gebeurd. Iemand ook ervaring met iets soortgelijks?
Is dat verbruik niet wat HW al eens heeft uitgelegd dat de batterij als deze op SOC nul staat zich zelf zo nu en dan een beetje oplaadt om de cellen op peil te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
Ik ben wel benieuwd of iemand al de batterij in Homey heeft draaien.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
scorpionv schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:03:
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, er moet +-10% extra vermogen geleverd worden om de accu tot 2,7kWh vol te krijgen, en tijdens het ontladen verlies je nog eens +-10%. De verliezen worden omgezet in warmte.

Dus reken eens dat je er 2,7-0,27kWh uit krijgt, +-2,4kWh.
Dat dus. Waar het mij even omging wat kost mij dat ongeveer. Volstrekt duidelijk dat je zowel bij laden als ontladen verlies hebt.

Dat valt dus best mee. Zeker als je toch overproductie hebt. 80% rendement is best netjes. Bij een brandstof auto hou je als het mee zit 30% van de energie die in de brandstof zat over op de wielen. (dan hebben wij het voor het gemak niet over de energie die het kost om de brandstof te maken) En daar hoor je niemand over. 😃

YouTube: Is Hydrogen or Synthetic fuels the end for Electric Cars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:45
[...]

Het lijkt erop dat de BMS zijn werk goed doet, Om te diepe ontlading te voorkomen, grijpt de BMS in als de spanning van de cellen te laag word, Klein beetje opladen spanning in de cellen weer oké, en laden stoppen.
Dit is denk ik wat er gebeurd is vanmorgen met je accu,
Misschien kan @HomeWizard_NL dit bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:27
winwiz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:23:
Ik ben wel benieuwd of iemand al de batterij in Homey heeft draaien.
Is daar geen apart topic voor? :+

Er was geloof ik 1 iemand die daar om vroeg en mee bezig was.

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
gielz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Is daar geen apart topic voor? :+

Er was geloof ik 1 iemand die daar om vroeg en mee bezig was.
Volgens mij zie ik alleen meldingen dat er een testversie beschikbaar is https://homey.app/nl-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/test/ maar niet iets over ervaringen hier op tweakers of iemand moet een link hebben.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik gebruik ook Homey, maar heb de Beta daarvan nog niet geïnstalleerd.
Draait veel op dus beetje huiverig om de beta versie te installeren.

edit:
bedenk me net dat ik nog een homey 2019 heb liggen (gebruik de 2023) en daar zou ik het wel op kunnen testen.
Moet ik die eerst weer activeren.

[ Voor 35% gewijzigd door SpikeHome op 06-02-2025 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Ik denk dat de maker @Tebbie ook wel blij zal zijn met wat feedback. Ik moet nog 1-2-3 weken wachten op de batterij dus kan nog niet veel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

winwiz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:37:
Ik denk dat de maker @Tebbie ook wel blij zal zijn met wat feedback. Ik moet nog 1-2-3 weken wachten op de batterij dus kan nog niet veel.
Ja nog steeds bezig. De test versie werkt nog niet naar behoren. Koppelen met de accu is ff lastig omdat er nu een token gevraagd en geregistreerd moet worden via de Homey. Bovendien is het vrijwilligerswerk/hobby en heb ik ook gewoon nog een baan en gezin. En nee ik werk niet bij Homewizard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:27
Is het een goed idee om 3 batterijen te verdelen over 3 fasen? Heb een Enphase systeem met 3 x 4 omvormers/panelen per fase. Dit zit op een 3 fase groep B16A/300mA. Ik denk eraan om dan 3 HomeWizard Plug-In Batterijen achter de zelfde groep te zetten. Ik denk dat dat moet kunnen als ze vast worden aangesloten. Ben benieuwd of er anderen zijn met soort gelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Tebbie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Ja nog steeds bezig. De test versie werkt nog niet naar behoren. Koppelen met de accu is ff lastig omdat er nu een token gevraagd en geregistreerd moet worden via de Homey. Bovendien is het vrijwilligerswerk/hobby en heb ik ook gewoon nog een baan en gezin. En nee ik werk niet bij Homewizard. ;)
Ik zal eens kijken of ik van het weekend mijn oude homey kan installeren met alleen de homewizzard erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crryp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:49:
[...]

Updaten ? ik heb hier een script voor die dat doet op een synology nas vrij eenvoudig hoor :) (Tip maak wel altijd backups kan tegenwoordig in HA zelf)
Op QNAP is dat wel een dingetje. Draait in docker. Heel veel opties heb je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Op QNAP is dat wel een dingetje. Draait in docker. Heel veel opties heb je niet.
offtopic:
Ik heb zelf een Synology, die zou ook Docker kunnen. Ik ben daar lekker vanaf gebleven en draai Docker in een VM. Bij gebrek aan een VM kun je uiteraard een Raspberry Pi of ander SBC dingetje inzetten. De Synology heeft daar dan weer een backup mogelijkheid voor die de QNAP ook wel zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Link in TS opgenomen voor het integreren van de Batterij middels de HW integratie voor HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
jacques1971 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:44:
Is het een goed idee om 3 batterijen te verdelen over 3 fasen? Heb een Enphase systeem met 3 x 4 omvormers/panelen per fase. Dit zit op een 3 fase groep B16A/300mA. Ik denk eraan om dan 3 HomeWizard Plug-In Batterijen achter de zelfde groep te zetten. Ik denk dat dat moet kunnen als ze vast worden aangesloten. Ben benieuwd of er anderen zijn met soort gelijke situatie.
Het is een idee. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:39
Ik denk van wel , omdat ik zelf ook zit te denken in die richting . Per fase een eigen stopcontact voor een batterij . Daardoor zal het gebruik per fase naar beneden gaan , ik weet wel dat de slimme meter alles "bundelt" maar . Ik heb nog geen batterijen besteld, wou ergens begin 2026 de batterijen kopen zodat het hele spul draait en ervaring heeft als per 1/1/27 de saldering eraf gaat . dan raakt de grootste accu weg zeg maar :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
winwiz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:37:
Hier nog één, ik wil de Homey integratie wel testen maar m’n PIB’s komen pas ergens volgende maand 8)7

@Tebbie heeft er dacht ik zelf ook (nog) geen dus we zullen nog even geduld moeten hebben helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:27
Cybersijp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:52:
[...]

Ik denk van wel , omdat ik zelf ook zit te denken in die richting . Per fase een eigen stopcontact voor een batterij . Daardoor zal het gebruik per fase naar beneden gaan , ik weet wel dat de slimme meter alles "bundelt" maar . Ik heb nog geen batterijen besteld, wou ergens begin 2026 de batterijen kopen zodat het hele spul draait en ervaring heeft als per 1/1/27 de saldering eraf gaat . dan raakt de grootste accu weg zeg maar :)
Ik denk er ook aan om in 2026 3 batterijen te kopen. Verdelen over 3 fasen van de in voedende bronnen lijkt mij technisch de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Begrijp, ik dit goed? Je hebt al 3 omvormers op die groep zitten en wil daar ook nog eens 3 batterijen bij pluggen? Dat gedoe met fases is niet relevant.

Als dat inderdaad de bedoeling is dan is het antwoord NEE niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:07
Pvd krijg ik een mailtje van homewizard , is het reclame en helaas nog niet dat ik restant kan gaan betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:05:
Pvd krijg ik een mailtje van homewizard , is het reclame en helaas nog niet dat ik restant kan gaan betalen
Je krijgt je mail net als ik volgende week. Alleen niet maandag. Dat was al aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

offtopic:

Ik zag net de SoC van 13% naar 17% schieten. Bekend fenomeen bij deze cellen. Ik had alleen niet verwacht dat het zo gevoelig was. Batterij heeft 2 dagen niks gedaan. Moet je zo vaak tot max laden en ontladen gaan dan voor een stabielere SoC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvpke
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-05 11:28
Als Belg met interesse vraag ik me af of ik de batterij al niet gewoon kan gaan bestlelen onder de naam van een nederlanse collega en daar laten leveren. Dan gewoon ophalen en vanaf wanneer het in Beglie toegestaan is het toestel in het stopcontact te steken.

Nu vraag ik me alleen nog af of de belgishe batterij dezelfde zal zijn als de nederlandse en of er softwaretechnish iets afgevangen zal zijn. Anders ga ik pas tegen het einde van het jaar een batterij hebben vrees ik wanneer ik ze kan gaan bestellen wanneer de bestellingen open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pvpke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:41:
Als Belg met interesse vraag ik me af of ik de batterij al niet gewoon kan gaan bestlelen onder de naam van een nederlanse collega en daar laten leveren. Dan gewoon ophalen en vanaf wanneer het in Beglie toegestaan is het toestel in het stopcontact te steken.

Nu vraag ik me alleen nog af of de belgishe batterij dezelfde zal zijn als de nederlandse en of er softwaretechnish iets afgevangen zal zijn. Anders ga ik pas tegen het einde van het jaar een batterij hebben vrees ik wanneer ik ze kan gaan bestellen wanneer de bestellingen open gaan.
Bedenk dat je een account en een adres hebt bij HomeWizard. Plug je nu een batterij in je account die gaat werken, dan gaat dat opvallen bij HomeWizard. Daarnaast heb je een niet goedgekeurde batterij in je huis.

Dus advies : wacht even tot de papierhandel rond is en je kan bestellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvpke
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-05 11:28
asing schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:55:
[...]

Bedenk dat je een account en een adres hebt bij HomeWizard. Plug je nu een batterij in je account die gaat werken, dan gaat dat opvallen bij HomeWizard. Daarnaast heb je een niet goedgekeurde batterij in je huis.

Daar was ik dus al bang voor. Maar dat zal dan niet meer voor deze zomer worden vrees ik. Maar goed, wel het verstandigste inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:27
Ik moest voor mijn werk een Excel-document van 200.000 regels handmatig door op zoek naar wat data die nét niet consistent genoeg was om geautomatiseerd te doen. Dus om niet helemaal gek te worden heb ik de Home Assistant 2025.2 release party geluisterd, zodat jullie dat niet hoeven doen:

Vanaf 1h16m40s gaat het over de HW accu. Frenck heeft er daadwerkelijk één en laat hem zien.

Interessante quote: 1h19m25 "It's fully local", en verder wel interessant om de integratie daadwerkelijk te zien.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
asing schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Je krijgt je mail net als ik volgende week. Alleen niet maandag. Dat was al aangegeven.
Ja weet ik, maar had kunnen zijn dat mail misschien toch eerder kwam, dat kan ik van te voren ook niet ruiken aan de mail, eerste plug in batterij ....
Maar mail ging over familie Plaizier en dat ik een plug in batterij kan kopen, tja duh

Maar goed volgende week is als snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
asing schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:55:
[...]

Dat niet alleen , maar in België hebben ze toch ook een iets andere stekker voor het stopcontact als in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:30

FL_

ivo1969 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Dat niet alleen , maar in België hebben ze toch ook een iets andere stekker voor het stopcontact als in Nederland?
Ik neem stiekem aan dat - zoals gebruikelijk (?) - de batterij voorzien is van de combistekker.
Maar ik kan dat net niet op de plaatjes op de website van HW zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ivo1969 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:05:
Ze lijken niet echt gecheckt te hebben voor welke klanten die mail interessant kan zijn. Gewoon hun gehele klantenbestand gemaild.

Ook als eigenaar van een werkende HW-batterij in mijn huis kreeg ik de mail dat de familie Plaizier de eerste batterij heeft ontvangen en dat het misschien voor mij ook een interessant product kan zijn :z Beetje suf.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gizz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Ze lijken niet echt gecheckt te hebben voor welke klanten die mail interessant kan zijn. Gewoon hun gehele klantenbestand gemaild.

Ook als eigenaar van een werkende HW-batterij in mijn huis kreeg ik de mail dat de familie Plaizier de eerste batterij heeft ontvangen en dat het misschien voor mij ook een interessant product kan zijn :z Beetje suf.
Zou dat @Devke zijn? :P

Anyway, geen mail hier. Maar die MailChimp die ze gebruiken werkt niet altijd even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Gizz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Eerder gevalletje van sadomachochisme 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:48

fxs81

Julianadorp

pvpke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:41:

Ik denk dat het best mee zal vallen met de levertijd, ik kreeg vandaag dit mailtje, als ik vandaag bestel is hij er eind april (verwacht) Ik zit zelf in levering 2. Vind je vraag of er in de software dingen anders zijn wel goed trouwens, @HomeWizard_NL is het een optie voor belgen om via een nederlander te bestellen zodat ze op moment supreme direct kunnen inpluggen of zit er inderdaad een verschil in de software?

"We zijn druk bezig met de eerste levering van de Plug-In Battery, die we naar verwachting midden februari afronden. Daarna starten we direct met de volgende levering. Hieronder vind je het actuele overzicht van de verwachte levermomenten:

Levering 1: tussen nu en midden februari
Levering 2 (maart): tussen eind februari en begin april
Vandaag gereserveerd: levering eind april
"

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
[...]

De verliezen bij DC gekoppelde batterijen zijn vaak ook hoog want hier heb je weer te maken met een over gedimensioneerde omvormer voor nachtverbruik (3kW+).
Peterhardenberg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Het lijkt erop dat de BMS zijn werk goed doet, Om te diepe ontlading te voorkomen, grijpt de BMS in als de spanning van de cellen te laag word, Klein beetje opladen spanning in de cellen weer oké, en laden stoppen.
Dit is denk ik wat er gebeurd is vanmorgen met je accu,
Misschien kan @HomeWizard_NL dit bevestigen?
Dat klopt. Als de spanning van de cellen te laag wordt, kan de batterij een beetje uit het net bijladen om de celspanning weer op een gezond niveau te brengen. Bij LFP-cellen is het exact inschatten van het laadpercentage lastig, door de vlakke spanningscurve van dit batterij chemietype.

Het exacte percentage bepalen waarin de batterij is opgeladen is een uitdaging bij LFP. Eigenlijk weet je alleen bij volledig geladen (0% > 100%) écht zeker hoeveel energie in de batterij zit. En daar zit meteen de moeilijkheid: voor een lange levensduur van een LFP-batterij wil je juist niet continu tot 0% of 100% laden, hierdoor slijt deze namelijk sneller.

Zo ontstaat een ''fenomeen'' wat ze ook wel SoC-drift noemen, het afwijken van de daadwerkelijke ''State of Charge'' ofwel laadpercentage, vooral als de batterij lang niet op 100% is geweest.

De oplossing zit in slimme software die regelmatig (maar niet te vaak) wel volledig ontlaadt en oplaadt, zodat de batterij-elektronica (BMS) het laadpercentage-niveau kan ijken. Tussendoor blijft het systeem opereren in een middensegment van de batterijcapaciteit, zodat je niet onnodig slijtage veroorzaakt, maar je laadpercentage-indicatie toch niet al te ver afwijkt. De ene dag heb je dus iets meer vermogen in je batterij dan de andere.

Mensen zijn in andere apparaten hele accurate laadpercentages gewend (telefoons etc) dit komt omdat met dit batterij chemie type in deze apparaten (lithium ion/NMC) veel minder vlak is dan bij LFP-chemie en je makkelijker kan ''meten'' wat het laadpercentage is in plaats van het te moeten ''berekenen''. Maar deze hebben weer andere nadelen, zoals de brandveiligheid en de snelle slijtage over tijd.
FL_ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Ik neem stiekem aan dat - zoals gebruikelijk (?) - de batterij voorzien is van de combistekker.
Maar ik kan dat net niet op de plaatjes op de website van HW zien.
dat klopt, is inderdaad een pen/randaarde stekker.
fxs81 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Ik denk dat het best mee zal vallen met de levertijd, ik kreeg vandaag dit mailtje, als ik vandaag bestel is hij er eind april (verwacht) Ik zit zelf in levering 2. Vind je vraag of er in de software dingen anders zijn wel goed trouwens, @HomeWizard_NL is het een optie voor belgen om via een nederlander te bestellen zodat ze op moment supreme direct kunnen inpluggen of zit er inderdaad een verschil in de software?
Als hier nu alles over duidelijk was kon je al bestellen, zoals je begrijpt willen wij ook graag kunnen uitleveren naar onze zuidervrienden. Maar kunnen we dat echt pas toezeggen als we verder zijn in het certificering proces. :)

[ Voor 37% gewijzigd door HomeWizard_NL op 06-02-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:33

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Ergens de komende maanden wordt mn HomeWizard-batterij geleverd. Ik ben niet erg electro-onderlegd, maar (zo dacht ik) een apparaat in een stopcontact steken, dat lukt me nog wel!

Nu lees ik de randvoorwaarden van HomeWizard, de tips van de brandweer over thuisbatterijen in het algemeen, en de discussies hier op GoT over groepen, temperatuur, airflow, wandcontactdozen. En opeens denk ik: waar laat ik dat ding?! Mijn halve huis is een vluchtroute, en een eigen groep zit er ook niet in, tenzij ik er een electricien bijhaal.

Nou is een van mn resterende opties "gewoon naast de bank, in de huiskamer". Maar dat hangt af van hoeveel geluid zo'n ding maakt, en wanneer. Kan iemand dat beschrijven?

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
_fool schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:31:
Ergens de komende maanden wordt mn HomeWizard-batterij geleverd. Ik ben niet erg electro-onderlegd, maar (zo dacht ik) een apparaat in een stopcontact steken, dat lukt me nog wel!

Nu lees ik de randvoorwaarden van HomeWizard, de tips van de brandweer over thuisbatterijen in het algemeen, en de discussies hier op GoT over groepen, temperatuur, airflow, wandcontactdozen. En opeens denk ik: waar laat ik dat ding?! Mijn halve huis is een vluchtroute, en een eigen groep zit er ook niet in, tenzij ik er een electricien bijhaal.

Nou is een van mn resterende opties "gewoon naast de bank, in de huiskamer". Maar dat hangt af van hoeveel geluid zo'n ding maakt, en wanneer. Kan iemand dat beschrijven?
Met de brandveiligheid zit het wel snor van de accu, je kunt deze gewoon naast je bank plaatsen met wat ruimte uiteraard.

De ventilator hoor ik nauwelijks maar ik ben de 50 jaren al ruim gepasseerd dus ligt het misschien daaraan dat ik niet hoor.

Bijkomend voordeel is dat je een kacheltje naast je bank krijgt waar je lekker bij kunt zitten 😜

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:08
shthpnz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:58:
[...]

Besteld, ik koppel terug👍
De WCD-sloten zijn aangekomen en passen perfect in de kast👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bAETkwgPixBdVrhiO104_20_VQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDoij2frXskpVm9ZnindRgfr.jpg?f=fotoalbum_large

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
@Devke
HA batterijen geïmporteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gi1qnfsdjrJr0pzLeT_BaXf3xKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ex2DLgBrN7XukOzTjxBr0WQT.jpg?f=fotoalbum_large

Eind van de dag kwam de zon door en toch naar 40% gekregen 2400w laden.
Nu na oven gebruik etc nog maar 19%over

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 06-02-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:01
shthpnz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:16:
[...]

De WCD-sloten zijn aangekomen en passen perfect in de kast👍
[Afbeelding]
Bedankt voor de terugkoppeling.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:17

Electricien hoeft niet, gewoon in stopcontact steken.
Geluid weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
asing schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:13:
[...]

Zou dat @Devke zijn? :P

Anyway, geen mail hier. Maar die MailChimp die ze gebruiken werkt niet altijd even goed.
Je kunt er 200% zeker van zijn dat ik dat niet ben 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpikeHome schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:21:
@Devke
HA batterijen geïmporteerd.

[Afbeelding]

Eind van de dag kwam de zon door en toch naar 40% gekregen 2400w laden.
Nu na oven gebruik etc nog maar 19%over
Heb hier HA ook een update gegeven. De batterij is dan heel snel toegevoegd. Ben alleen mn hele dashboard nu kwijt 🙈. Iets niet goed gedaan. Wel een mooie reden om de boel opnieuw netjes in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:38

Bij het aankopen bijvoorbeeld 1 batterij om het eigen gebruik op te krikken. Dan is het voldoende om de HW adviezen op te volgen. <= Is ook hw's grootste troef > gebruiksgemak.
Qua plaatsing en ook de adviezen ivm stopcontact ook (geen stekker blok etc,..) . Gewoon gezond verstand gebruiken. Niet samen op een stekker blok samen met de droogkast/wasmachine en batterij ;)

Heel de uitgebreide 'tweakers' discussie van groepen , Fases, aardlekschakelaars etc....
Doet weinig terzake bij 1 batterij.

Vlucht route advies is standaard advies. Bij mij komen ze ofwel in de meter kast of wel in de technische ruimte boven ( slaapkamers liggen er net naast). Het bed van mij dochter staat letterlijk aan de andere kant van de muur ..... en de deur van de technische ruimte komt uit aan de trap => oooh nee, een vlucht route.
Meterkast staat aan de voordeur => ook een vlucht route.... Alleen ,we gebruiken zelden of nooit de voordeur alleen de zijdeur ;)

Brandalarm in de technische ruimte zal gewoon zijn werk moeten doen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:38
Mijn vader had ooit een bandenzaak en kreeg (het)keuringrn ivm brandveiligheid. Alarm / detectoren/ extra rook ventilatie schachten / branddeuren , vlucht routes , markering /brandblusser laten keuren , zelfs brandgangen voor bandweerwagens,.... en allerlei zaken.

Toen alles gekeurd was gaf de keurder + brandweer grif toe.
moest het ooit branden was het alarm en de meeste zaken daar om iedereen op tijd buiten te krijgen, want uiteindelijk zou de brandweer het 'gecontroleerd laten uitbranden , niet stoppen .....

[ Voor 5% gewijzigd door blahenazo op 06-02-2025 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
Devke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Heb hier HA ook een update gegeven. De batterij is dan heel snel toegevoegd. Ben alleen mn hele dashboard nu kwijt 🙈. Iets niet goed gedaan. Wel een mooie reden om de boel opnieuw netjes in te richten.
Ah balen.
Je kan nu wel mooi zien per accu wat geladen word of ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Hier nu ook toegevoegd in HomeAssistant.
De batterij laad ik nu handmatig.
Klopt hier iets niet haalt het volgens plaatje van de zonnepanelen nu.
In principe maakt het niet zoveel uit om dat het normale doel is van de batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJfON7K8vJ05Nqum-tDMZND-Kn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xx0g3RtYe6xIhkq0wAjMC9Pl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5MX9Gr-bRa6LWAGUcCYVotzNwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbpjkhBm2WKnLThbNAGr1m2H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Devke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Ik draai het ook in docker! Updaten is versie aanpassen en script aftrappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@peterbier ik heb net ook de batterijen toegevoegd aan het energie management.

Ziet er leuk uit weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_gWKxNpKwKeL6M0syCUCtEd6Yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Spz8bGjmWrDOJxzzizX6hoZw.jpg?f=fotoalbum_large

Maar even niet kijken naar het verschil in verbruik :+

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 06-02-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crryp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Ik draai het ook in docker! Updaten is versie aanpassen en script aftrappen.
Ook QNAP? Daar heb ik die optie niet gevonden. Daar moet je ea weggooien vlgs vriend Chatgpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:34
Devke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:33:
[...]

Ook QNAP? Daar heb ik die optie niet gevonden. Daar moet je ea weggooien vlgs vriend Chatgpt.
Bij qnap kan je als je in de docker installatie zit, 'ergens' rechtsboven in het menu een recreate doen deze download de nieuwe image met behoud van gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:53

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

Na de vorige updates wordt er elke dag een backup gemaakt. Heb jij geen dagelijkse backups?
Dan kun je deze terugzetten en dan zou je dashboard ook weer hersteld zijn.. :)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Na de vorige updates wordt er elke dag een backup gemaakt. Heb jij geen dagelijkse backups?
Dan kun je deze terugzetten en dan zou je dashboard ook weer hersteld zijn.. :)
Het bestand zou in de .storage map moeten zitten. Helaas. Ik had de hele config map ook al gekopieerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:27
Hier in de middag zon en toch nog even 4 kwh in de opslag. De RTE zit een stijgende lijn in, op naar de 80!?

Ik heb Homewizard gevraagd om ook wat sensoren open te stellen die bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur meten en de batterij zelf. Ze zijn aan het onderzoeken welke metingen en sensoren ze nog meer aan de API kunnen toevoegen. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CadqjZNVWfC3jwOqTd2ATYDqsg4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd7N8EYDjcXxJfmM7X7jLtsZ.jpg?f=user_large

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
[...]

Als je bij de ssh kan is het goed te doen via commandline i guess

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crryp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Als je bij de ssh kan is het goed te doen via commandline i guess
Yep kan daarbij. Ik heb een nieuwe docker waar nieuwe versie HA in draait. Dr zijn wel schrijfproblemen. Er wordt geen sensordata meer bewaard. HACS erop krijgen lukt me niet. Moet daar ff rustig voor gaan zitten. Bijna weekend 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:12:
Hier in de middag zon en toch nog even 4 kwh in de opslag. De RTE zit een stijgende lijn in, op naar de 80!?

Ik heb Homewizard gevraagd om ook wat sensoren open te stellen die bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur meten en de batterij zelf. Ze zijn aan het onderzoeken welke metingen en sensoren ze nog meer aan de API kunnen toevoegen. _/-\o_

[Afbeelding]
Interessant. Ik houd ook wel van dat soort dingen. Je leert een systeem mooi begrijpen. Ik had de RTE even snel berekend deze week vlgs de HW app. Dan zit ie op 82.2%. De week ervoor net op de 76%. Is wel vlgs app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4-6bONYTj-0gWAbkDpG6z5nKQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0LYMUd4SOx95CdN820K4QbI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzPwjdp_a35k7JPaUWRaSwG5bd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erEoa7oQHwPGSIUn7bmzAHhh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:56:
Volgens mij mist het aantal cycli in de integratie @HomeWizard_NL

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPoyoT92M9h73X-qkAyO8VNndGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hS2K1C14HzoRpQ7bqNoflyh9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
@Devke je moet hem wss inschakelen via de intergratie kan gewoon in de interface!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@peterbier en @crryp jullie hebben gelijk. Staat iets verder naar beneden. Die anderen had ik al ingeschakeld. Misschien eerst maar eens een paar uur gaan slapen zo 🤣🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@peterbier en @Devke
Nieuwe weergave maar gemaakt in HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHARTTBfp9K0o3bY0zY9vP2ZavE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rw9KgQwKHzSDrsSImrK7BQsZ.jpg?f=user_large

1 accu nu aan het laden (zal zo stoppen want warmtepomp gaat draaien)

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 07-02-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:21
Ik heb het "gratis" display bij de accu gekocht, kadootje van HW omdat de accu wat vertraagd was.
Werkt leuk, maar de nachttemperatuur wordt niet aangegeven in de grafiek. Kan dat ook anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPEUqVCHNFpFTHagk1PKUHnnATY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tka65FczAqDpjKLyC5wOe0HZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door dotternetta op 07-02-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
dotternetta schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:29:
Ik heb het "gratis" display bij de accu gekocht, kadootje van HW omdat de accu wat vertraagd was.
Werkt leuk, maar de nachttemperatuur wordt niet aangegeven in de grafiek. Kan dat ook anders?
welke nachttemperatuur? Het is geen weerstation en zitten sensoren in het display zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
SpikeHome schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:28:
@peterbier en @Devke
Nieuwe weergave maar gemaakt in HA
[Afbeelding]

1 accu nu aan het laden (zal zo stoppen want warmtepomp gaat draaien)
Nu op naar coole grafieken! Cool 3 batterijen heb je foto van de opstelling gewoon nieuwsgierig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Beetje offtopic hier maar bij mij werkt de temperatuur gewoon 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
crryp schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Nu op naar coole grafieken! Cool 3 batterijen heb je foto van de opstelling gewoon nieuwsgierig
Van het weekend gaan ze naar de juiste plek (als ik tijd heb moet nog kasje plaatsen).
Nu staan ze door het huis heen op verschillende plekken op een eigen fase/groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
Je kan kiezen om temperatuur of vochtigheid in de kamer waar het display staat 24h/dag te meten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpikeHome
Nu kan je ook zien dat elke accu bij hoger vermogen terug leveren het mooi verdeeld word.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19QXY6C98hYzkEO17MiiZi2O-4c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t1ptSTmdOw70IFY1AXAyuJpi.jpg?f=user_large

EDIT:

als 1ste accu op 10% staat word de volgende eerst opgeladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeu26L0UiJfoVfTQGpGVuKvbTks=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QbqmOuPyfspJalwUjKMhwQhl.jpg?f=user_large

edit2:
bij ontladen gaat de volste accu als eerste gebruikt worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-SPX4QwkcqD-89m9mPC7M-t_x8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MaT7L3RIH8uMhgjDzZprqJtC.jpg?f=user_large

edit 3:
ontladen over meerdere accu's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5CReLPtb0cin1vWwIiwikaUPks=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IpUCXziVFZrBlUCrL33dDEzl.jpg?f=user_large

[ Voor 62% gewijzigd door SpikeHome op 07-02-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Sorry, offltopic, ik zoek het antwoord wel ergens anders

[ Voor 44% gewijzigd door dotternetta op 07-02-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi

[Afbeelding]
Als je het display net geïnstalleerd hebt is er nog geen geschiedenis opgebouwd. De grafiek toont de waarde van de sensoren in het display. Morgen zie je de hele dag. Volgende week de hele week. enz. Rood is de hoogst gemeten waarde. Blauw de laagst gemeten waarde. De grafiek alles daar tussen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhjnEl7ylosNMxLjyttNfq_3v_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltJIxAFASoTa2W9ypbyzcZvt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:39
shthpnz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:58:
Ik schat in dat binnen een maand mijn vier bestelde HW pib’s geleverd worden. @peterbier bracht me op het idee van die wcd-kast. Dank! Voor €75,- lag die thuis.
Eigen groep in de meterkast en 20 meter de (overbemeten) 5g6-kabel gelegd naar mijn inpandige werkplaats. Beter één keer een (uiterst stugge) kabel leggen in een antiek pand dan vaker. Want stel dat ik op termijn een forsere accu wil…

Mijn installateur heeft de kast gevuld en aangesloten. Op elk van de drie fasen komen nu twee wcd’s. Aangezien er vier pib’s komen, sluit ik de twee overige wcd’s af. Dan zitten echt alleen de pib’s op de groep.

Boven de accu’s hangt een aan de rest van het pand gekoppelde hittemelder. Dat leek me beter dan een rookmelder. Want als er rook vrijkomt door het gebruik van de haakse slijper of de verfbrander wil ik niet dat alle melders gaan joelen. De praktijk zal het leren. We gaan het meemaken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Knappe oplossing, zelf denk ik aan iets soortgelijks maar dan met de automaten in de meterkast zelf verwerkt en drie wcds die corresponderen met L1,2,3 naast de batterijen. dan op elke fase eentje.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:15
Ben ik de enige die zit te wachten op losse temperatuursensoren van @HomeWizard_NL ? :-)

Zit er zoiets in de pijpleiding? Want 8 energy displays kopen vind ik er een beetje over haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RaVenXeoN schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Ben ik de enige die zit te wachten op losse temperatuursensoren van @HomeWizard_NL ? :-)

Zit er zoiets in de pijpleiding? Want 8 energy displays kopen vind ik er een beetje over haha
Ik zit te wachten op uitlezen van stadswaemte maar dat ging nog wel ff duren 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Ik hoop ook nog steeds op een losse temperatuursensor.
Laatst bij een enquete van Homewizard ook duidelijk aangegeven :)
En natuurlijk een maand overzicht met alle dagen van de maand (i.p.v. weken).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dotternetta
Mijn temperatuur display verhaal is al opgelost. De kast waar de display in/op staat gaat 's nacht van de stroom ivm alle telefoons van de kids die er liggen te laden haha. Ik zal de boel anders inrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
[...]

Ik gebruik voor temperatuur en vochtmeting Shelly.
Hun hebben een veel uitgebreider assortiment.
Ook een wall display waar je HomeAssistant op kan laten tonen met touchscreen.
Werkt best grappig en veel kost het niet dat spul en werkt super.
Pagina: 1 ... 9 ... 123 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.